Indrukwekkende demonstratie van m een kerkelijk samengaan in Evanston. I I I I I s I I I I S Bedoeïn vond oude handschriften I grot bij de Dode Zee. „UIT HET LAND VAN DE BIJBEL” boeiende tentoonstelling geeft overzicht Palestijnse 13 I geschiedenis. eeuwen van en en I 't £.icM.. Traint u-cuz de, Ztmen v-cuz rw Expositie in Haags Gemeentemuseum. Ezelskinnebakken Astartebeelden krauwels; Menorah’s. mensen, O UIT DE S „Festival of faith” boeide honderdduizend Leidraad en woordenlijst der Nederlandse taai. I „Maximum-kaart” van de K.L.M. Uitrusting der Zuid- Koreaanse troepe11, WASHINGTON, 20 Aug. Naar K«ulf' uit militaire bron verneemt, beeft ‘'®e rika het plan om veel uitrustingsstuk*^ achter te laten ten behoeve van de 20 divisies bestaande Zuidkor®33®* strijdkrachten, een en ander teneinde gevechtskracht van de Zuidkoreaneu versterken na het vertrek van de Amerikaanse divisies uit Zuid-K<>re3' Ouder dan het O,T. ZEEUWSCH DAGBLAD ...d Op zoek naar verdwaalde geit.., Verborgen; vergeten. Internationale conferentie Vrije Evangelische gemeenten. Ruïnes in verdiepingen. Weinig bewaard. Zaterdag 21 Augustus 1954 éi Israëlische voorwerpen. De Wereldraad van Kerken, Van wanneer? Menorah bleef branden. 1 WAAROM VREZEN? mels: aiairnKMi'iitiM'»» «sï6>oss®> <&se> <a#e> <&#e> <&se> I s In de tuin van het Britse consulaat te Chania (Kreta) is een staaf dynamiet ont ploft. Behalve gebroken ruiten is er geen schade. De politie heeft een onderzoek ingesteld. ,r vaa Zuid- Hoe zijn deze handschriften, veilig en wel geborgen in aardewerk, in de grot bij de Dode Zee terecht gekomen? Er is een theorie, die zegt, dat ze in de tijd van de Maccabeeën zijn opgeborgen. An deren zeggen, dat de rollen deel hebben uitgemaakt van een bibliotheek van de secte der Essenen, een vrome Joodse sec- te, die de rollen moest verbergen tijdens de Joodse opstand tegen Rome. Toen in het jaar 70 na Christus deze strijd met de val van Jeruzalem beslecht werd, kre gen de Essenen geen gelegenheid meer, hun schatten uit de grot te halen. Ze raakten vergeten tot die Bedoeïn enkele rollen vond. Volgens geleerden moeten er veel meer geweest zijn. Er wordt gesproken van vijftig potten en tientallen rollen. Maar er zijn maar vier boekrollen gevonden: een synagogerol van de profeet Jesaja, een commentaar op het boek Habakuk en een aantal psalmen, die niet in de Bijbel voorkomen. Over de vondst is veel gepubliceerd en nog steeds worden de onderzoekin gen naar herkomst en inhoud voort gezet. Maar fragmenten vormen het stralend slotaccoord van een tentoon stelling in Den Haag, enkele door de tijd aangevreten perkament-delen, vol met levendige Hebreeuwse lettertekens. 's-GRAVENHAGE, 20 Aug. De Vrije Evangelische gemeenten zullen van 15 September te Hilversum een internatio nale conferentie houden. De conferentie zal worden geopend door ds Joh. Gustafs- son uit Zweden, waarna de secretarissen uit verscheidene landen mededelingen over de stand van zaken zullen doen en de vertegenwoordigers van die landen zullen spreken, 's Avonds wordt in de Vrije Evangelische kerk te Hilversum een openbare samenkomst met de gemeenten gehouden, waarin verschillende sprekers het woord zullen voeren. De samenkomsten op 2, 3 en 4 Septem ber zullen gewijd zijn aan de bespreking van uiteenlopende onderwerpen. Gebruikt-aardewerk uit de periode van ’t verdeelde Koninkrijk (930586 v. Chr.). In Juda bleef deze ceramiek eenvoudig. ~c~~i klank meer: de werkelijk heid van de levende God heeft hem aangegrepen. Daarom zegt hij: grijpend is deze plaats!” „FESTIVAL OF FAITH” 's Avonds evenwel ontving de assem- blée een nog duidelijker bewijs van de massale belangstelling, die voor de eer- Amerikaanse bodem bestaat. Het enor- ste samenkomst van de Wereldraad op me voetbalstadion van Chicago, Sol diers Field, was tot de laatste plaats gevuld met een menigte van 100.000 mensen, terwijl nog 30.000 buiten het stadion het gesprokene via luidsprekers volgden. Xn het „Festival of faith”, dat hier werd opgevoerd, lag de climax van de openingsdag. Uiterlijk een massaal en tot in finesses geregistreerd spel, waaraan 4000 mede werkers deelnamen, werd het in wezen een demonstratie en proclamatie van het christelijk geloof in deze tijd. Het was geen kijkspel, hoewel de balletgroepen in hun kleurige gewaden onder het licht van 500 schijnwerpers aller ogen gevangen hielden, het was evenmin een concert, ondanks de massakoren van 2500 zangers, de groepen bazuinen, het voortreffelijk orgelspel en de carillonbespeling, het was geen declamatie-avond, ofschoon de dictie van de „verteller” velen in het geheugen zal blijven. Met dit alles tezamen greep het „Festival of faith” naar een hoger doel: deze massale menigte te verenigen tot één gemeente in haar godsdienstbe- oefening. De tienduizenden werden in het ge beuren betrokken, zij antwoordden met het spreekkoor op de vraag „Waarom zijt gij hier gekomen?” met een breed ruisend antwoord; „Wij zijn gekomen dm God te dienen en te aanbidden”. Er gens in het spel rees het ganse stadion overeind en zong het „Halleluja”, of verenigde zich in ’n gemeenschappelijke schuldbelijdenis, besloten met het door allen meegebeden Onze Vader. ZIN EN DOEL. In drie acten beeldden de 168 leden van de balletgroep op het brede gazon in telkens wisselende belichting de gang van de Bijbelse boodschap uit: Schepping, Verlossing, Voleinding. In alle talen van de 48 deelnemende naties sprak een stem: „Christus de hoop van de wereld” en van de vier windstreken werden de vlaggen der aanwezige naties aangedragen naar het centrum van het wijde veld, waar het embleem van de Wereldraad van Kerken blinkend oplichtte. Zin en doel van dit boeiend borduurspel van zang en spel, dans, muziek en Bijbelse boodschap werd in een kort en helder woord aangegeven door onze landgenoot dr W. A. Visser 't Hooft, de secretaris-generaal van de We reldraad van Kerken, die door de jour nalisten hier wordt gewaardeerd om zijn zakelijke uiteenzettingen en zijn talen kennis. „Wij zijn hier, zo zei hij vanaf de 10 m hoge sprekerstoren, niet om een grootse idee of een nieuwe ideologie te proclameren, maar de grote daden, die God gedaan heeft en beloofd. Wij zijn hier om daarop te antwoorden”. Een duidelijker antwoord op wat de assembiée van Evanston wil zijn en doen, had zij by haar opening niet kunnen ge ven. Na dit grootse getuignis is de assem- blée begonnen aan twee weken hard en moeilyk werk. Fragment van de Jesaja-rol, zoals die gevonden werd in een grot bij de Dode Zee. Gedateerd in de eerste eeuw voor Christus en dan 1000 jaar ouder dan de tot nog toe bekende handschriften van de z.g.n .Masoreten. Met infrarood- stralen kunnen ook de slecht leesbare gedeelten ontcijferd worden. beeldjes opgegraven. Vrouwenfiguren met een leeuwenkop. Vruchtbaarheidsgodin- nen. De voorbeelden ervan waren aange slibd op de kustvlakte, waarover zoveel verkeer en handel trok. En Israëlieten namen de beeldjes en kozen ze als voor beeld. Telkens weer. werelddelen, Afrika, Azië grond is heftig en Reeds tientallen jaren fascineert Pa lestina de opgravers. Ze hebben er de grond omgewoeld en ze vonden er de bewijzen van een niet aflatende strijd, van telkens nieuwe bewoners en tel kens andere invloeden. Nu zijn ver schillende van die vondsten bijeenge bracht op een tentoonstelling, die hoe wel oorspronkelijk alleen voor de Ver enigde Staten bestemd ook in Europa een rondgang zal maken. Den Haag was de eerste Europese stad, die de ex positie mocht herbergen. „Uit het land van de Bijbel", heet deze presentatie van Palestijnse vondsten. De Haagse tentoonstelling vat alles sa men in één schematische voorstelling. Er wordt een dwarsdoorsnede van een kunst matige heuvel, een teil, getoond. Zo’n teil is eigenlijk een ruïne in verdiepingen. Eenmaal lag er „gelijkvloers” een stad, een nederzetting. Er kwam een vijand, heeft?” De profeet zei het niet zonder die huizen en muren met de grond ge- reden. In Palestina werden de Astarte- Naar verhouding is er echter weinig uit deze Israëlische periode gevonden. En wel om twee redenen: geheel Palestina leverde verhoudingsgewijs minder spec taculaire vondsten dan bijvoorbeeld Egypte en Mesopotamië. Er werden geen tempelresten gevonden. Grote beelden en uitgebreide inscripties trof men niet aan. De ploeg van de oorlog ging immers te vaak over dit strijdtoneel. Egypte en Ba- bylonië, Byzantijnen en Arabieren, Ara bieren en Kruisvaarders ze hebben er Hoe lang heeft het strenge verbod, af beeldingen van God, mens of dier te ma ken, zijn gelding behouden? Tot diep in het Christelijke tijdperk zeker. Maar dan brengt de tentoonstelling een gedeelte van een mozaïekvloer uit de synagoge van Beth Alpha. De geschiedenis van Abraham en Izaak op de hoogte van Mo ria is er op afgebeeld. In de stijl van Byzantium, maar primitief. Het bijschrift is onthullend: „In de dagen van Rabbi Abbun begonnen zij weer voorstellingen te maken op mozaïeken en hy legde hun niets in de weg”. Deze vermelding vindt men in de Palestijnse Talmud en betreft de vierde eeuw na Christus. „hoe aan- s!” Zo komt de Here tot U met Zijn woord van enkel goedheid en heil. Zo openbaart Hij Zich in de Here Jezus. Een God, die de goddelozen rechtvaardigt. Dat is nu eenmaal Zijn welbe hagen. Een God, die de zonde niet verdoezelt, maar ze uit delgt en verzoent en tot U zegt: geloof in Mij, Uw God en Hei land! F. D. lijk maakte. De ruïne werd geëgaliseerd en een volgend geslacht bouwde een nieuwe stad op de oude plaats. Er is een geval bekend, waarbfj men in een teil van acht-en-twlntig meter hoogte resten van twintig verschillende steden aantrof. De tentoonstelling vangt dan ook aan in een grys verleden, duizenden jaren vóór de geboorte van Christus. Men vond in Palestina grotten met stenen hand bijlen en met de kies van een olifant. Prae-historisch dus. Maar later komen de woningen en het vroegste aardewerk. In een volgende periode bakten de Ka- naanieten hun kommen in rood en zwart aardewerk en ze geloofden aan de kracht van vervloekingen, getuige een aantal spreuken, die eerst vervloekte vorsten, dan vervloekte landen, vervolgens de bondgenoten en tenslotte de eigenlijke vervloekingsformule vermeldden. Egypte valt Palestina binnen en beïnvloedt de bevolking. Mycene laat zich gelden. En dit bronzen tijdperk sluit af met bronzen beeldjes van bekende góden: Baal en Astarte. Maar men voelt zich eerst recht thuis in het Israëlitisch tijdperk, dat overigens meer prozaïsch het ijzeren tijdperk in de Palestijnse geschiedenis is. Dan zijn er opeens voorwerpen, die overbekend zijn uit de Bijbel, maar die werkelijk gaan leven. We kennen het verhaal van Mozes, die een slang van koper maakte en op een stang plaatste. In een van de vitrines kronkelt een bronzen slang. Naar een dergelijk voorwerp hebben de zieke Jo den gekeken en ze werden genezen Simson nam een ezelskinnebak en ging de Filistijnen te lijf. Het verhaal krijgt des te meer kleur, wanneer men zo’n kinnebak ziet, licht in de hand, maar kei hard als wapen. En het was niet zo heel vreemd, dat Simson over dit wapen kon beschikken. In zijn tijd werd een kinne bak nog gebruikt als sikkel en als be waarplaats voor vuurstenen. De opgravers hebben zich kunnen uit leven in Megiddo. Voor Farao Thotmes III gold deze vesting voor duizend ste den, zo sterk was haar positie. Ook later is er fel om de stad gestreden, door Barak en door Josia. Maar Megiddo kan ook in verband gebracht worden met koning Salomo, die er een wagenstad inrichtte. Bij eerste opgravingen vond men het ze gel van Sjema, de dienaar van Jerobeam. Later werden de stallen van Salomo blootgelegd en gereconstrueerd. Ook vond men het paleis van de stadhouder Baana in die ruïneheuvel Teil el Mutesellim, heuvel van de stadhouder, de plaats, waar Megiddo eens lag. s I I I I I (Van een speciale A.N.P.-correspondent) EVANSTON, 19 Aug. De tweede assembiée van de Wereldraad van Kerken, die Zondag te Evanston begon, is met een indrukwekkende demonstratie van ker kelijk samengaan ingezet. De First Methodist Church zag een bonte menigte binnen haar muren, toen in de reeds geheel gevulde kerk de stoet van gedelegeerden van 160 Chr. kerken bin nenschreed, een kleurenmengeling van kerkelijke gewaden en alle denkbare huidskleuren ter wereld. „Wij zjjn van plan bijeen te blijven” luidde het thema van de predicatie door bisschop J. Bromley Oxnam, de president van de Wereldraad, en het antwoord van de duizenden in de kerk lag opgesloten in het gezamenlijk bidden van het Onze Vader in velerlei talen en in de machtige samenzang: „In Christus is noch Oost noch West”. Een grotere menigte nog was samen in de eerste officiële zitting, die 's middags in de enorme Mc Gaw Hall gehouden werd en waar prof. Robert L. Calhoun van Yale en prof. Edmund Schlink van Heidelberg het grote thema van deze as semble „Christus de hoop van de we reld” diepgaand en van verschillende zij den belichtten. Vele bezoekers uit Chi- ’s-GRAVENHAGE, 20 Augustus Ieder weet haast wel op de wereldkaart Palestina te vinden, het Land der Belofte. Het was een klein land, kleiner nog dan Nederland. Het strekte zich uit „van Dan tot Berseba”, dat wil in Nederlandse verhoudingen zeggen van Uit huizen tot Eindhoven. Maar het is ondanks zijn geringheid van het grootste belang geweest: Palestina nam een sleutelpositie in tussen drie - - - - en Europa. Om het bezit van deze strook herhaaldelijk gestreden. bloedig gestreden, vele herinneringen zijn verloren gegaan. De Romeinse bezetting heeft het hare aan deze verwoesting bij gedragen. Maar men heeft ondanks dat gegraven en voorwerpen gevonden, die een beeld completeren. De tweede reden ligt dieper. Op de muren van het Haagse Museum staat de Wet der Tien Geboden geschreven. In Hebreeuwse karakters. En in de ver trouwde Nederlandse letters. Twee van deze geboden klemmen hier het meest. Het eerste; Gy zult geen andere góden voor mijn aangezicht hebben. En het tweede: Gij zult u geen gesneden beeld noch enige gelijkenis maken. Maar aan de wand is een tweede Bij beltekst, de keerzijde van Horeb. Jesaja duizend malen verontwd&rdigd over al tijd weer beeldendienst, zegt ergens, snij dend en scherp: „Wie vormt een god en giet een beeld, waarvan hij geen baat Sta op, o Held. Voer uw gevangene weg, o Glorierijke. Roof uw buit, o Sterke. Leg uw hand op de nek uwer vijanden en plaats uw voet op de hopen gesneuvelden. Sla de volken, uw benauw ers, en uw zwaard verslinde het schuldige vlees Vervul uw land met heerlijkheid en uw erfenis met zegen. Een menigte van vee zij op uw velden, zilver, goed en edelstenen in uw paleizen. O Sion, verheug u zeer Verschijn onder vreugdekreten, o Jeruzalem. Jubelt, gij steden van Juda, Opent steeds uw poorten dat men u brenge het vermogen der volkeren dat hun koningen u dienen, al uw verdrukkers zich voor u ter aarde werpen en het stof van uw voeten aflikken. Dochters van mijn volk, breekt uit in jubeltonen, tooit u met kostbare sieraden. (Gedeelte van een handschrift, dat uit de eerste of tweede eeuw vóór Christus moet dateren en dat handelt over „De Strijd van de Zonen van het Licht tegen de Zonen van de Duisternis”. Het handschrift bevond zich onder de in 1949 in een grot ten Zuiden van Jericho gevonden Hebreeuwse perka mentrollen. 's-GRAVENHAGE, 20 Aug. Binnen^*' zal bij het Staatsdrukkerij en Uitgeverij bedrijf verschijnen de leidraad en woor denlijst der Nederlandse taal, samenge steld door een commissie van ïvenei'W se en Belgische deskundigen, die in 1” is ingesteld bij besluit van de toenmalig® ministers van Onderwijs der beide W den. Leidraad en woordenlijst zijn een ui voering van het Belgische spellingsbesiw van 1946 en de Nederlandse spelling*® van 1947, waarbij een regeling werd vod' geschreven met betrekking tot de soM wijze van het voornaamwoordelijk S® bruik, het gebruik van tweedenaamvau- vormen, de schrijfwijze van bastas woorden en de tussenklanken in same stellingen. Tevens worden hierin voor spelling van de spraakklanken, de v I deling van de woorden in lettergiep het gebruik van het koppelteken, I I deelteken en het weglatingsteken en I en aanwijzingen gegeven. I r ’s-GRAVENHAGE, 20 Aug. Zoals is aangekondigd zal de PTT op Maandag 23 Augustus een postzegel uitgeven met de beeltenis van dr A. Plesman. Ter gele genheid hiervan zal de KLM een prent briefkaart met hetzelfde portret, doei voorzien van deze postzegel die vervol gens zal worden afgestempeld te ’s-Gra- venhage, de stad waar dr Plesman werd geboren, leefde, werkte en overleed. Op deze wijze ontstaat een maximum- kaart, een maximum aan overeenkomst tussen postzegel, prentbriefkaart en af stempeling. De KLM zal deze kaart aan enige van haar relaties, in het bijzonder in het buitenland, toezenden. Het ligt oei in de bedoeling de kaarten via de post- zegelhandelaren voor verzamelaars be schikbaar te stellen. - In het Haagse Gemeentemuseum wordt tot 6 September a.s. een een tentoonstelling gehouden, die gewijd is aan het Land van de Bijbel, Palestina. In enkele Ame- rikaase steden heeft de expositie bijzonder veel belangstelling ge trokken. Wie de tentoonstelling reeds bezocht, zal dit kunnen be grijpen: alles wat tot deze expo sitie behoort, is overzichtelijk gerangschikt en bevat een keur van interessante voorwerpen uit het Heilige Land. Wil men de Bijbel, en vooral het Oude Testament, beter leren ver staan, dan zal men niet moeten verzuimen bij een bezoek aan Den Haag, deze expositie te bezichti gen. In de artikelen, die wij hierbij pu bliceren, wordt een en ander ver teld, waarbij tevens een artikel gewijd werd aan het hoogtepunt van deze tentoonstelling: enige fragmenten van de handschriften, die destijds zijn gevonden in een grot bij de Dode Zee. staat er ook zekerheid over de datering en die zou dan werkelijk de boekrollen terugbrengen tot de eerste eeuw voor Christus. Dat laatste zou betekenen, dat deze Bijbelgedeelten 1000 jaar ouder zouden zijn dan het Oude Testament, zoals het aan ons is overgeleverd. Bij het onder zoek van de rollen is komen vast te staan, dat de Joden hun heilige boeken altijd met de grootste zorg hebben overgeschre ven. Deze „oerteksten” veranderen we zenlijk niets aan de ons overgeleverde Bijbel. Wat betreft de andere handschriften: ze zijn van het grootste belang, omdat ze een helder licht werpen op het gods dienstige leven in de eeuwen voor de geboorte van Christus. Eén van de gevon den teksten vindt u elders op deze pa gina. Menige passage van Joodse ge schriften wordt thans duidelijk gemaakt door de nieuwe handschriften. Een Amerikaanse infanteriedivisie 20.000 man. Een Zuidkoreaanse d 10.000 man. Officieel is medegedeeld, dat u® de zes Amerikaanse divisies uit Korea teruggetrokken zullen w01°lltai. Een en ander, aldus genoemde re kringen, is in overeenstësmnU1’oj)li,. de Amerikaanse politiek, om de J teit van de Amerikaanse strijdkrac i het Westelijke deel van de Stille te verhogen en tegemoet te komen behoefte om in dit gebied een 1 te scheppen. u P6. herinnert in veel opzichten aan de Psalmen. De Kinderen van het licht zijn volgens dit handschrift symbolisch de stammen Levi, Juda en Benjamin. Edomieten, Ammonieten en Filistijnen maken de zonen van de Duisternis uit. Het lied werd gezongen door de hogepriester, die van de treden van de tempeltrap het volk aldus voor de strijd aansprak.) <2#^ <2^ <2^ <3jSu> <3sïa> cago namen aan deze openingszitting deel. „en hij vreesde en zeide- hoe ontzagwekkend is cle- t ati- Gods, Gen. 28:17, Het gaat hier over Jacob, de stamvader van het volk Israel „En hij vreesde." De schrijver van dit oude stamverhaal legt de nadruk daarop. Want dit vrezen van Jacob is iets unieks. Iets van deze vreze heeft de schrijver zelf te pakken. Wie vertelt nu zulke lelijke dingen van zijn stamvader, zoals dat smerige bedrog! Hoe is het mo gelijk, dat Jacob dit niet ver zwegen heeft voor zijn jongens. En dan de nakomelingen, dié het verhaal van vader op zoon doorgegeven hebben, geslach ten lang, voordat het voor het eerst op schrift gesteld werd. Daar zit dezelfde unieke vrees achter. Dit vrezen staat in on- middellijk verband met de ont moeting van God. Wat Jacob misdaan heeft is verschrikke lijk. En hóe hij het deed: met vrome woorden n.b. En daar in het donkere, eenzame Bethel zag hij kans om in te slapen, met die schuld op zijn geweten. Geheel anders, als hij ’s mor gens opstaat, in het heldere morgenlicht, door God in de droom getroost en gezegend. Toén vreesde hij. Dat komt, om dat hij God ontmoet heeft. Nu kan hij niet langer zichzelf be driegen. Nu ziet hij zich in de macht van God. Hoe vreemd is God in Zijn doen! Geen woord over Jacobs misdaad, die hem juist nu in al zijn afschuwelijkheid voor ogen staat. God geeft hem enkel be moediging, enkel belofte van Heil! Hoe bestaat het! Omdat God met Jacob wil zijn, de Imma nuel. Al gaat zijn zonde hem als een schrikkelijk kruis door Zijn hart. Voor Jacob is God nu geen Het hoogtepunt van de Haagse Bijbeltentoonstelling vormen onge twijfeld de handschriften, die in 1947 gevonden werden in een grot bij de Dode Zee. Het is een vondst geweest, die direct wereldvermaard werd. Men had immers opeens de beschikking over handschriften, die ouder waren dan welke handschrif ten van het Oude Testament ook. In het voorjaar van 1947 dwaalde een Bedoeïn, een arme herder, in het woes tijnland in de omgeving van de Dode Zee een grot binnen. Hij was op zoek naar een geit, een van de dieren van zijn kud de. En al zoekend vond hij die grot. Hij overwoog de mogelijkheid, dat het dolen de dier in deze grot gegaan was en hij kroop ook zelf naar binnen. De geit was er met, maar toen zyn ogen gewend wa ren aan de halve duisternis, zag hij wel enkele aarden kruiken staan. De aarden kruiken, zo bleek hem, be vatten perkamenten rollen, gewikkeld in linnen. Hij vermoedde maar heel vaag, dat deze vondst wel eens belang rijk kon zyn. In Bethlehem zocht hij een boekverkoper op en bood zijn vondst aan. Tweehonderd gulden moet hij hebben gevraagd voor twee boek rollen. Voor een beetje los geld heeft de Bedoeïn tenslotte de rollen maar in de winkel achtergelaten. Hij verdween in het stadsgewoel en met hem ver dween een geheim. Heeft hij alles weg gegeven? En zo nee, waar zijn de ove rige rollen. Niemand kent de naam van de herder. Hij weidt zijn kudde, ergens bij Jericho. Nu liggen enkele gedeelten van deze schat in een vitrine in Den Haag. Een fragment van het Bijbelboek Jesaja, de hoofdstukken 52 tot 59. Een tot 1947 on bekende Dankpsalm, een gedeelte van een Lofpsalm. En daarnaast staat de kruik van terracotta, waarin eenmaal deze rollen verborgen zijn geweest. Er is tussen de geleerden een strijd ont staan over de dagtekening van deze boek rollen. Tweeduizend jaar oud, was de eerste mening. Nog van vóór de geboorte van Christus. En bij latere onderzoekin gen kwam men tot eenzelfde conclusie. Toch zijn er ook die de rollen niet ouder schatten dan duizend jaar. In de Middel eeuwen zouden ze geschreven zijn. Daar om heeft men gezocht naar een verband tussen de rollen en het aardewerk, waar in ze werden verborgen. Wanneer men kan zeggen, dat het aardewerk speciaal voor deze rollen is vervaardigd, dan be- Het gesneden beeld dringt door in de paleizen en woningen. Na Salomo is er de deling van het rijk. In Juda blijft men de doodeenvoudige gebruiksvoorwerpen vinden. In het Tien-Stammenrijk wint de luxe het en met de luxe het overnemen van gebruiken van andere volken. Maar in Jeruzalem staat dan nog de tempel, gebouwd volgens hemels bestek. En op hoogtijdagen brandt er de zevenarmige kandelaar, de Menorah. Dat in dubbele zin lichtende beeld neemt Israël mee in ballingschap. De tempel blijft roepen. En de Menorah brandt verder op de voorwerpen van de ballingen, op hun zegels, op hun gebruiks- lampen, op stenen stempels, in brons ge goten. In de tijd van de Maccabeeën is de Menorah een symbool Is het ook niet als zodanig begrepen door anderen? Als Titus in het jaar 70 na Christus Jeruza lem verovert en verwoest, is de Meno rah onder de buit. Hij trekt Rome binnen in zijn zegekar. En er wordt een triomf boog opgericht in het hart van die oude stad. De zevenarmige kandelaar staat er op afgebeeld. En nog altijd zal een Jood om deze triomfboog heen lopen. De Meno rah passeert hij niet.... en zeide: ze plaats! Dit is niet ders dan een huis dit is de poort des he-’ >vr> rol C 9 0

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 4