IK NU DROEG Z.Ew. REISMANTEL.. TocM langs de monumenten van Zwedens roemruchte historie. II I Grondslag voorliet Zondags- schoolwerk is de liefde voor Ste ïladio. het protes- koningen Vikingen, strijders tantisme, vechtjassen en des vredes. I*’ Met de C. B.7B. naar 'thoge Noorden (V) Westduitse spionnen in Oost-Duitsland gearresteerd. Gebruik van het Fries krijgt wettelijke basis* „Jachin” te Leeuwarden bijeen Geef het hind een Zondag Tilanus in October 70 jaar ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 Vrijdag 6 Augustus 1954 H FEUILLETON door Ds P. J. DE BRUUNE Geen wagen, maar winnen! (Wordt vervolgd.) Friezen krijgen goeddeels hun zin* Nieuwe regering in Irak. Bladzijden uit het dagboek van Adriaan de Bruijne, afgescheiden leraar te Goes (geboren in 1810) Rockefeller-stichting is niet communistisch. Treinverkeer Dordrecht Sliedrecht en Dordrecht Lage Zwaluwe gestremd. VIII. T^wee gewichtige brieven. het tot- ’I Wr MB 'nsrezonden Mededeling (adv.) DURYEA het de de en Engeland en Amerikaanse hypermoderne fabrikaat, die BERLIJN, 3 Aug. Officiële mededelin gen van het Oostduitse ministerie van Binnenlandse Zaken zeggen, dat de laat ste tijd in Oost-Duitsland veel agenten van de Westduitse spionnage-organisatie van de vroegere Duitse generaal Rein hold Gehlen (welke organisatie door de Amerikanen wordt gefinancierd) zijn ge arresteerd, evenals agenten van de Ame- kaanse geheime dienst. Er waren ook enige agenten bij van het bureau ter be scherming der grondwet, het bureau van de overgelopen dr John. Vele agenten meldden zich vrijwillig. Zij zullen niet worden gestraft. BAGDAD, 5 Aug. Senator Noeri Said heeft een nieuwe Iraakse rege ring gevormd. De Iraakse ambassadeur te Washington, Moesa Alsjabandar, is minister van Buitenlandse Zaken ge worden. De nieuwe regering is de acht tiende die Noeri Said sedert 1930 heeft gevormd. ’s-GRAVENHAGE, 3 Aug. De regering achte het gewenst een afzonderlijke wet telijke regeling te treffen voor het ge bruik van de Friese taal in het rechtsver keer. Zij heeft daartoe een wetsontwerp bij de 'tweede Kamer ingediend. Het Ka binet is van oordeel, dat in Friesland het gebruik van het Fries zowel mondeling als schriftelijk moet worden toegestaan met inachtneming van beperkingen ter- wille van de Rjjkseenheid, de rechtseen heid, de rechtsgelijkheid en de rechtsze kerheid. De mogelijkheid wordt geopend een eed, belofte of bevestiging in het Fries uit te spreken, ter eerbiediging van de godsdienstige of andersoortige bezwaren, die sommigen gevoelen bij het uitspreken daarvan i;i een andere dan hun moeder taal. bcnriftelijk gebruik van het Fries in recm^edingen stuit op grote moeilijk heden in verband met rechtseenheid, -ze kerheid en -gelijkheid, maar ieder, die op een rechtszitting mondelinge verkla ringen moet afleggen, mag dat in het Fries doen. Dit geldt echter niet voor de militaire rechtspleging. Stukken op opgaven, die in openbare registers moeten worden geschreven, mo gen in het Fries worden gesteld, maar daarbij moeten letterlijke vertalingen in het Nederlands worden overgelegd. Dat geldt ook voor notariële akten. De door een Friese commissie uitgesproken wen selijkheid, dat ambtenaren aan wie een in het Fries gesteld stuk ter zegeling of re gistratie wordt aangeboden, niet de be voegdheid hebben een Nederlandse ver taling te eisen, acht de regering niet juist. Wèl is zij van oordeel, dat de moge lijkheid moet worden geopend tot be ëdiging van vertalers in en uit het Fries en in en uit zowel het Nederlands als in en uit vreemde talen. De volgende nacht openbaarde de Heer mij verder wat mij te doen stond en antwoordde mij op mijn vraag: „Wat wilt Gij dan van mij Heere?” „Ik heb u geroepen om aan zondaren te verkondigen dat de Heere genadig is en groot van ontferming.” Zoo werd, o wonder, de begeerte van mijn kinderjaren op vier en dertigjarige leeftijd weder door den Heere bij mij krachtiglijk opgewekt en was ik er zoo van vervuld dat ik gedurende zes weken niet meer dan een uur per nacht kon slapen. Nooit heb ik meer dit zoete zalige leven aan mijne ziel genoten dan toen ik mij geloovig aan den Heere mocht overgeven op Zijn Woord en gelooven dat mij de Heere had overgenomen, dat ik met lichaam en ziel voor tijd en eeuwigheid voor Zijne rekening was al kwamen bij het langzamerhand beter worden vele aanvallen des satans, die mij met vuisten sloeg de Heere bewaarde mij voor het verwerpen zijner genade, gelijk vroeger zoo dikwijls was gebeurd, ja de Heere Jezus bad voor mij dat mijn geloof niet ophield en hiervan mocht ik blijmoedig getuigen toen ds Van der Meulen mij in die dagen bezocht. Over hem wil ik gaarne nog een en ander mededelen. Ds Cornells van der Meulen, toentertijd leer aar bij de afgescheiden gemeente te Goes, leerling van H. P. Scholte, die hij spoedig zou volgen naar Amerika, was een man vol des Heiligen Geestes, blijmoedig, doch ook zeer ernstig en voorzichtig in zijne raadgevingen. Toen ik hem die morgen in zijn zwart gewaad zag wan delen langs de wegeling naar de koornmolen, sprong mijn hart op van vreugde en nam mij voor al mijne zaken hem voor te leggen, ook mijne begeerte om den Heere te mogen dienen in het ambt. Ik had zelfs met mijne moeder hierover nog niet durven spreken, vreezende dat zij mij dit zoude ontraden en nu zat hij daar in de leunstoel aan mijne sponde, de gezant des Heeren. Hij veegde met zijn neusdoek de kijkglazen, die nat waren geworden van den regen schoon en zette zich, terwijl mijne moeder zich in bescheidenheid uit het vertrek verwijderde, tot een ernstige onderhandeling. „Ge hebt mij eenen brief doen toekomen, De Bruune met een wel zeer verheugende inhoud het meest omdat daaruit klaarlijk blijkt, dat ge uwen Borg en Middelaar openlijk voor de waereld belijden wilt. Ik moet u komen zeggen, dat wij u in de gemeente met vreugde zullen ontvangen Ik was nog zeer zwak, maar richtte me op uit de kussens en begon hem te verhalen heel den weg die de Heere met mij gegaan was. Onderwijl gebaarde zijn eerwaarde voortdurend met zijn smalle witte hand, dat ik mij toch vooral rustig moest houden. Hij langde mij een kroes water om een weinig te drinken als mijne stem mat begon te worden. Doch hij luisterde zeer aandachtig en zei toen: „Dit is zeer zeker van den Heere geschied en ge moogt niet twijfelen aan Zijne genade wat ge zoovele jaren tot uwe schade hebt gedaan nochtans wat uwe begeerte naar het ambt betreft, zou ik u willen raden eens bedaard op te merken wat de Heere in dezen zal doen.” Op 13 Augustus a.s. wordt de schrijf ster, mevr. J. van Ammers-Küller, 70 Als U MAÏZENA gebruikt is er van „wagen" geen sprake. U bent dan altijd zeker van een goed resultaat. Er bestaat geen beter bind middel voor groenten, soepen en sausen dan de echte MAÏZENA DURYEA. Bij gebruik hiervan zijn mislukkingen by voorbaat uitgesloten. (Van een verslaggever). LEEUWARDEN, 5 Aug. De Ge- ref. Zondagsschoolvereniging „Jachin” heeft te Leeuwarden haar 78ste jaar vergadering gehouden onder de leiding van prof, dr F. W. Grosheide, die in de inorgenvergadering een referaat hield over het onderwerp: „De Gereformeer de Zondagsschool in de tegenwoordige tijd.” Bij de bestuursverkiezing werd de secretaris, de heer A. R. Koster, her kozen. Prof. Grosheide stelde de vraag, hoe de Geref. Zondagsschool in deze tijd het best haar roeping kan volbrengen en liet daarbij enerzijds een waarschu- te benaderen met het Evangelie en lei- den tot Jezus. Dat moet met veel ge. duld, tact en liefde gebeuren; maar dan zal men de kinderen zelf ook llefdevoi horen getuigen, zonder zich af te vra gen wat de omgeving ervan zegt ot denkt. Ze zingen hun liefde uit en zon der het zelf te weten zijn ze vaak een getuigenis voor Jezus Christus en vaan tegen hun ouders. Na het referaat van fjiej. Van Har ten nam ds Tazelaar de gelegenheid waar om mede te delen, dat Prof. Gros heide dit jaar 40 jaar in het bestuur van „Jachin” heeft gezeten. Met grote dankbaarheid maakte ds Tazelaar ge wag van de liefde en de bekwaamheid, waarmee prof. Grosheide steeds voor „Jachin” heeft geijverd. In deze danx betrok hij ook het ere-lld ds Douma, WASHINGTON, 5 Aug. De Rocke feller-stichting en de Amerikaanse al gemene Opvoedingsraad hebben in ’n gemeenschappelijke verklaring ont kend, dat zij zich aan pro-communis- tische bedrijvigheid of schending van de anti-trustwetten zouden hebben schuldig gemaakt. De verklaring was gericht aan een speciale commissie uit het Huis van Afgevaardigden, die een onderzoek instelt naar de gedragingen van organisaties, welke vrijdom van belasting genieten. „Verwacht het nooit alleen van soci. ale arbeid, maar alleen van het Evan gelie”, aldus prof. Grosheide, die zijn referaat besloot met de waarschuwing om met name in deze tijd te blijven by de oude prediking van het Evangelie van Jezus Christus en het daarvan te verwachten. DE GRONDSLAG: DE LIEFDE. ’s Middags sprak mej. T. van Harten uit Hoogeveen, die het Zondagsschool- werk typeerde als: „een machtig werk’. Het Zondagsschoolwerk kan nooit met vrucht verricht worden als de Hef. de tot God er niet aan ten grondslag ligt. Het werk moet als het ware door drongen zijn van die liefde. Tenslotte zal de Zondagsschoolonaer- wijzer of -onderwijzeres het kind met grote liefde tegemoet moeten komen. Bij het Zondagsschoolwerk moet men ten volle openstaan voor het kind ont Adolf het zwaard opnam ter verdedi ging van het protestantisme. Daar han gen de vaandels, die hij veroverde bjj Breitenfeld, waar Tilly’s leger het on derspit dolf en daar de tropheeën uit de slag bij Lützen, waar Wallenstein overwonnen werd. Maar in die laatste slag was het ook, dat de Zweedse soldaten het paard van hun koning plotseling zonder rui ter langs de gelederen zagen draven. De vorst, die zelf steeds in de voorste gelederen streed, was gevallen en In hem verloren de Zweden niet alleen een uit stekend veldheer, maar ook een op recht Christen en een warmvoelend mens. In het Nordlska-museüm wordt menig bezoeker ontroerd bij het zien van een gescheurde geel-leren jas en een hemd vol bloedvlekken. Het zijn de kledingstukken, die Gustaaf Adolf droeg tijdens zijn laatste strijd en dat is het bloed, dat hij stortte „pro rellgl- one et libertate”. KAPEL DER KAROLIJNEN. Tegenover de grafkapel van de vorst ligt de kapel der Karolijnen, waarin het monument van Karel XII een centrale plaats inneemt. Een wonderlijke figuur, deze vorst. Een vechtjas zonder weer ga, die de Zweedse vlag overwinnend door Europa voerde in zijn strijd om dit land tot de machtigste staat van het Westen en de Oostzee tot een Zweedse binnenzee te maken. Hij versloeg de Denen en bracht de Russen bij Narwa een verpletterende nederlaag toe. Hij overwon Polen en bracht zijn legers tot in de steppen in het Zuiden van het Czarenryk, daarbij dezelfde fout makend als Napoleon een eeuw later. Bij Pultawa werd hij daar in 1709 beslissend verslagen door Czaar Peter de Grote. Negen jaar later sneuvelde ook deze veldheer-koning in de strijd. Tijdens zijn leven stond Zweden op het toppunt van zijn macht, maar na zijn doo.i moest het alle veroverde gebieden prijs geven tot Finland toe, dat al sedert de 11e eeuw Zweeds gebied was geweest. VREDELIEVEND. Een derde kapel bevat de grafmonu menten der Bernadotte’s, over weik vorstenhuis we reeds schreven. Hier zien we de tombes van de maarschalk van Napoleon, die als Karel XIV Johan over Zweden regeerde, van zijn vrouw Désirée en van zijn zoon Oscar I. Onder het bewind der Bernadotte’s werd Zwe den tot het vredelievend volk, dat het nu is. In 1814 voerde Zweden voor ’t laatst oorlog om het bezit van Noorwegen, doch de Zweeds-Noorse Unie werd in 1905 vreedzaam ontbonden. De grieven tegen de erfvijand van alle tijden, De nemarken, zijn geheel verdwenen en de Zweden en Denen kunnen het nu best met elkaar vinden. Zweden heeft geen aspiraties meer om andere landen te veroveren, maar de oude vrijheidszin is nog springlevend. Het laat leder zijn vrijheid, maar ’t wil die vrijheid zelf ook ongestoord genieten. Daarom hebben de 7 millioen Zweden samen een sterk le ger en een goede vloot opgebouwd en daarom is de Zweedse luchtmacht thans iets, waarmee zowel het Westen als het Oosten terdege rekening moet hou den. Zij volgt in belangrijkheid onmid- diellijk op die van Rusland, Amerika en zij is opgebouwd zonder hulp, samengesteld uit straaljagers van Zweeds tot de beste ter wereld worden gerekend. Maar als de Zweden geen oorlog op gedrongen wordt, wjjden zij zich het liefst aan de werken des vredes; hun eventueel nog resterende aggressieve instincten leven ze uit in de sport en het koningshuis gaat daarbij voorop. Talloze Zweedse koningstelgen uit vroeger tjjd lieten het leven op ’t slag veld. Het enige lid van het Zweedse koningshuis, dat in onze dagen een ge welddadige dood stierf, was graaf Folke Bernadotte. En het is typerend, dat de ze juist het leven liet by zijn pogen om Boten vol toristen komen aan bij het oude slot van koning Gustaaf Vasa in Palestina de vrede te herstellen. in Vadstena aan het Vdttermeer dragen aan de vervulling van wens van de heer Tilanus: standbrengen van een Uniehuis. Op Zaterdag 9 October a.s. wordt er tussen 15.00 en 17.00 uur in de tuin zaal van de Haagse Dierentuin, een receptie gehouden. UTRECHT, 5 Aug. Zaterdag a.s. zal uit de spoorbrug bij Baanhoek in de spoorlijn DordrechtSliedrecht een overspanning van 30 meter tijdelijk worden verwijderd om de doorvaart van een overspanning voor de nieuwe Moerdijksspoorbrug mogelijk te ma ken. Als gevolg daarvan zal het trein verkeer tussen Dordrecht en Sliedrecht zijn gestremd van 9.15 tot 12.45 uur. Het treinverkeer tussen Sliedrecht en Geldermalsen blijft normaal. In plaats van de uitvallende treinen zullen auto bussen rijden, die niet verder gaan dan Sliedrecht station. De overspanning zal Zondag worden geplaatst. Tengevolge daarvan zal het treinverkeer tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe van 6 tot 16 uur worden stil gelegd. Ter vervanging van de treinen zullen autobussen rijden. Men dient rekening te houden met vertraging, die ongeveer een half uur zal bedragen. wend geluld horen tegen de gevaren, goed te, kunnen vertellen enhet kina die dreigen en anderzijds een opbou wende beschouwing over het wezen en werken van de Zondagsschool. De Zondagsschool is in hoofdzaak een evangeliserend instituut. Er worden wel eens enkele bezwaren gemaakt tegen de Zondagsschool. Men critiseert haar wel eens als ouderwets in gebruiken en methoden. Er moet wat anders komen om de kinderen te trekken. Hoe moet het dan wel? Welke eisen moeten er dan ge steld worden aan een evangeliserende Gereformeerde Zondagsschool In de eerste plaats deze eis, dat het er om begonnen is de kinderen, wier ouders zich daarom meestal niet be kommeren, een Zondag te geven, een dag, die in het bijzonder gewijd Is aan de dienst des Heren. Daar is geen so ciaal werk voor nodig. De prediking van het Woord Gods moet in het mid delpunt staan en de leiders en leidsters moeten in het geloof verwachten, dat het Woord Gods het doen moet. Wat de feesten en lokmiddelen be treft zei prof. Grosheide: „Gebruik ze, maar weest kieskeurig en vraagt U steeds af: kan ik door middel hiervan het Woord Gods brengen?” ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1954. HILVERSUM I. (402 m.) VARA: 7.00 Nws. 7.15 Gramofoonmuz. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.55 Voor de huisvrouw. 9.00 Gy® voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10w „Tijdelijk uitgeschakeld”, caus. 10.05 Mor genwijding. VARA: 10.20 Voor de arb. de continubedrijven. 11.05 Gram. H" Viool en piano. 12.00 Gram. 12.30 Land en tuinb. med. 12.33 Gram. 13.00 Nws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Lichte muz. 13.4a Sportpraatje. 14.00 Filmland. 14.30 Gram. 15.00 Gram. 15.25 „Van de wieg tot graf”, caus. 15.45 „Tosca", opera. 1"™ Act. 17.30 Cabaret. 18.00 Nws en comm- 18.20 Accordeon-ork. en solist. 18.50 Gram. 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO: 19-30 „Passepartout”, caus. 19.40 „Het Boes Handelingen”, caus. 19.55 „Deze week caus. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Gram. 20.45 Cabaret. 21.10 Promenade-ork. en solist. 21.45 Socialistisch comm. 22.00 Hawaiian muz. 22.30 „Moord met muziek”, hoorsp- 23.00 Nws. 23.15 Verslag v. h. 39e Were» Esperanto-congres te Haarlem. 23.20—24.10 Gram. HILVERSUM II. (298 m.) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en lit. kalenden 8.00 Nws en weerber. 8.15 Gram. 9.00 v. d. vrouw. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Franse chansons. 10.45 Gram. 11.00 Voor de zie ken. 11.45 Gram. 12.00 Angelus. 1*4“ Gram. (12.3012.33 Land- en tuinb. aiea.i 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws en ka’11’ nws. 13.20 Amus. ork. en solist. Gram. 14.00 Boekbespr. 14.10 Gram. 14* Amateurs progr. 15.15 Kroniek van M’J teren en Kunsten. 15.55 Mil. ork. J’’-. Gram. 16.30 De schoonheid v. h. Gift’ aans. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Gft 18.15 Journalistiek weekoverz. 18.25 Grain 19.00 Nws. 19.10 Gram. 19.20 Pari, oven- 19.30 Gram. 20.30 „Lichtbaken”, ft 21.40 Act. 21.50 Radio Philh. ork. Wij luiden de Zondag in. 23.00 Nws. Nws in Esperanto. 23.22—24.00 Kamend en. solist. BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gra"’- 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 «'v 13.15 Klankb. 14.30 Gram. 15.15 «ei' 15.45 Accordeonspel. 16.00 Gram. 16.1® cordeonspel. 16.30 Ork. conc. 17.10 Vlaamse muz. 17.20 Caus. 17-,’ü1qoo gelconc. 18.30 Voor de soldaten. Nws. 19.30 „Ariadne auf Naxos', OP.» 22.30 Nws. 23.00 Dansmuz. 23.20-4’’ Gram. Ik stond bij het aanbreken van den dag van mijn ziek bed op om de brieven te schrijven, doch werd om 9 uur door den doctor met booze woorden weder in bed gejaagd en kreeg daarop zware koortsen. Toen ik mij weer wat beter gevoelde, vroeg ik aan mijne moeder, die uit Veere was overgekomen en mij trouw ver zorgde, om het catechismusboek van Smijtegeld, hetwelk zij op mijn bedde leidde. Ik had nog geen lust erin te lezen, maar gebruikte het om de twee brieven, waaraan ik des morgens begonnen was af te schrijven, één aan ds Zwaluw, de predikant der hervormde kerk, tot afscheiding en één aan den raad der afgescheiden gemeente, waarin ik verzocht om aansluiting op grond: 1) voorzooveel zij naar Gods Woord gehandeld hadden; 2) nog handelden en 3) verder zouden handelen en alles wat niet op de H. Schrift rustte niet volgende, waar ik mijn ziel vrij wenschte te hebben en wel wist van zaken ook daar geschied, die niet waren naar het heilig getuigenis, daarmee bedoelende den aanhoudenden strijd over allerlei nevenzaken. Ik sloot beide brieven en verzocht mijne moeder, die aan het adres te bezorgen al was het óók dat ik zou sterven dez.e ziekte, waarop mijne moeder schreiend zeide: „Mijn kind wat staat toch in die brieven?” Ik antwoordde haar: „Moeder ik kan niet langer wachten met wederkeer tot de leer, dienst en tucht der vaderen ik moet mij vr.ymaken van het hervormd genootschap om des gewetens- En hoewel mijne moeder mij met tranen smeekte hier mee toch nog te wachten, overmits de menschen zouden oordeelen in hunne hardheid: „hij heeft hiermede gewacht tot de dood zijner vrouwe” kon ik niet weder terug wilde geen dag en uur meer uitstellen. Ik zeide: ik moet getuigen eer dat ik sterve: dit volk is mijn volk en de God van dit volk is mijn God. Later heb ik dikwerf gezegd tot degenen, die in twijfel verkeerden om zich af te scheiden: „Ik hoop, dat de Heere met u zulk een weg niet zal noodig hebben als met mij, want eerst moest ik mijn lieve vrouw verliezen en zelf op het ziekbed komen dat een doodsbed scheen te zullen worden eer ik kon komen tot die stap.” VASTENA, Juli 1954. - Door een smalle raamspleet in een meter- dikke muur valt wat gedempt licht in de kleine zijkapel van de kerk van Vreta Kloster. Licht, dat door de glas-in-lood ruitjes wordt ge kleurd en mysterieuze schaduwen tekent op het zware, romaanse kruis gewelf. Door e?n laag poortje konden we alleen in gebogen houding dit vertrek betreden, dat in het centrum slechts één stenen graftombe bevat met inscripties in moeilijk ontcijferbaar gotisch schrift. Hier rust Ragvald Knaphövde nu al gedurende negen eeuwen. Weinigen kennen zijn naam, maar boven zijn grafmonument hangt aan een ijzeren stang een zware, vergulde kroon. Hij, die hier ligt, regeerde eens als vorst in» één der vele staatjes, die Zweden in de Middel eeuwen telde. (Van onze §-redacteur) ’s-GRAVENHAGE, 5 Aug. Op Dinsdag 5 October hoopt de heer H. W. Tilanus zijn 70ste verjaardag te vie ren. In de kring van de C.H. Unie is een comité gevormd ten einde een fonds te vormen, dat zal kunnen bij- j een 8 Ja de Heere liet mij zien hoe Hij mij reeds van mijn kindsheid geleid had in al den weg van overtuiging, geloof, vrees, hoop en blijdschap, liefde, barmhartigheid, strijd en nu, nu gaf de Heere mij alles-onwaardige, de volle vrede niet op mijn gevoel gegrond, maar op Christus’ werk en op Zijne beloften mij in den Heiligen Doop geschonken én het zalige gevoel als daaruit voortvloeiend, want het waar achtig zaligmakend geloof is nooit zonder gevoel ik was als dronken van vreugde en liefde en riep uit: „Heere waarom toch zulk een weg met mij” en toen daarna de Heere mij gezegd had wat mij te doen stond, namelijk mij afscheiden van het hervormd genootschap en mij voegen bij de ware kerk, besloot ik twee brieven te schrijven. Het graf van koning Gustaaf Adolf in de Riddarholmskerk te Stockholm. Boven de sarcophaag hangen de vlaggen, die deze vorst tijdens de Dertigjarige Oorlog veroverde op veldheren Tilly Wallenstein Veelzeggend is het, dat deze koning hier wilde rusten, onder de bescherming van deze gewelven, die door monniken „tot meerdere ere Gods” werden opge trokken. Hier, waar in zijn tijd dage- lijkt uit het koor de eentonige zang der kloosterlingen opklonk, terwijl in het middenschip de boeren uit de om trek nog wat onwennig de dienst aan het altaar volgden. De voorvaderen van koning Ragvald rusten ergens in een grafheuvel onder de blote hemel. Als zij na een leven van dappere strijd als kampvechters van Odin de laatste adem uitbliezen, werdeïi ze met plechtig ceremonieel bij gezet in hun vikingschip met de dra kenkop en overdekt met de aarde van het land, waarover zij regeerden. Want het waren niet alleen de Denen en de Noormannen, die in de jaren tus sen 800 en 1000 het ruime sop kozen in hun ranke roeischepen. Die tochten maakten naar Groenland en tot op het vasteland van Noord-Amerika en die schrik en ontsteltenis verspreidden in Brittannië en onze lage landen. OOK TOEN AL TE WEINIG GROND. Ook in het oude Zweden was er groot gebrek aan landbouwgrond en ook daar schreef het oude recht voor, dat alleen de oudste zoon de erfgenaam van de vaderlijke hoeve was. Zo trokken in dit gebied eveneens de jongere zonen op avontuur en buit uit in hun scheepjes niet het gestreepte zeil, de roeiers vei lig zittend achter hun ronde schilden. Maar zij richtten de steven vooral naar de Oostzee-kusten. Daar hielden zij hun rooftochten, maar daar sticht ten zij ook hun kolonies. De viking Rurik stichtte in de 9e eeuw te Novgo rod de eerste staat in wat nu Rusland is. Zij trokken naar het Zuiden, naar Griekenland, waar ze in Piraeus een handelsstation oprichtten en naar Afri ka. Zweden vormden de lijfwacht van de Oostromelnse keizers. Maar naar het hoge Noorden richt ten zich ook de voetstappen van hen, die de boodschap des vredes verkondig den. Ansgarius, de „apostel .van Noorden”, kreeg de naam, maar zijn naamloze volgelingen deden het pio nierswerk bij de kerstening van krijgshaftige vikingen. Odins vaan werd neergehaald en de krulsvlag werd ge plant. Als overal werden ook hier de kloosters centrum van een nieuwe cultuur. De landbouw werd aanzienlijk verbeterd, het recht herzien en de plun dertochten hielden op. OVERWINNING VAN HET CHRISTENDOM. Zo is het graf van koning Ragvald in de kerk van Vreta Kloster een sym bool van de overwinning van het Christendom, dat vanuit Sigtuna bij Uppsala de opmars begon en hier éên van zijn oudste bolwerken had. Het prachtige, romaanse kerkje is vol her inneringen aan deze tijd. Primitieve houten beelden worden hier bewaard en oude gebruiksvoorwer pen. opgegraven in de ruïnes van het. klooster. Pannen en potten en beslag van oude boekbanden, kettingen uit de librije en de uiterst primitieve kralen der eerste rozenkransen. Hier begon een nieuwe periode in de Zweedse ge schiedenis. De periode, waarin Gustaaf jaar. Zij vertoeft in het buitenland.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 4