QvónöadqJ)
PROV. STATEN BESLOTEN TOT
BOUW VAN TWEE
SCHEPEN
Breskense
HALFUURDIENST
Breskens
en
Regering van Mendes France kampt
met sterke oppositie
tussen Vlissingen
aan
Voorbereiding der plannen
haven moet nog beginnen
Hongarije wil geen hulp
van Nederland
Ongeregeldheden in
Marokko
Heden ontmoeting
Luns-Sunarjo
Prinses Irene
morgen 15 jaar
Alleen
In Tunesië werd inmiddels nieuwe
regering gevormd
Voorkeur wordt gegeven aan meer
kleinere schepen
SNIPPER
t A NIEUWS k J
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
„De Schelde’’ zal prijsopgaaf worden gevraagd
aan
Handelsbelang
blijkbaar
In enkele regels melden wij nog
DE BILT ZEGT:
Koeler.
De Uniebesprekingen
Russische hulp was
beter
Verzoek van
Felle weerstand bij politieke partijen
glll
IR-8
ili
ter.
|g§
■Kg
ZEEUWSCH DAGBLAD
10e JAARGANG No. 2850
WOENSDAG 4 AUG. 1954
ernst is.
ff/ ft
Foto M. C. Meyboom
Le Cointre N.V.,
Goes
Abonnementsprijs 0.47 per week,
ƒ2.p. maand, ƒ5.85 p. kwartaal.
Losse nummers 13 cent.
Advertentieprijs 22 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 ct. per woord
Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT
Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. L Catsman, Aardenburg;
Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Grappen, Biezelinge; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp;
J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; P. Kuijt, Krabbendijke; J. Laport, Goes; J. Moll, Vlissingen; K. C.
van Spronsen, Goes; R. Zuidema, Goes.
Noordstr.
2009,
rs
s-
>1,
n,
J.
1-
d.
1-
T.
:S,
Is,
d.
DAT de Zierikzeese poli
tie tegen twee schippers
knechts, n.l. de 16-jarige K.
L. H. uit Darmstadt-Elder-
stadt en de 19-jarige W. F.
Een comité in Frankrijk, waarin ver
tegenwoordigers van 115 voormalige
Gaullisten, onafhankelij ken en afge
vaardigden van boeren zitting hebben,
heeft zijn ongerustheid uitgesproken
over de plannen van de premier ten
aanzien van Tunesië. Men heeft critiek
DAT de voetbalvereniging
„Kapelle” gisteravond heeft
besloten vier elftallen aan
de komende competitie te
laten deelnemen. De vereni
ging, die vergaderde o.l.v.
M. de Jager staat er finan
cieel gunstig voor en telt
thans 70 leden.
v.d. Vliet uit Yerseke in bot
sing is gekomen met een
bromfietser uit Vlissingen.
De auto werd beschadigd, de
bromfiets vernield, doch de
berijder van de bromfiets
kwam er, hoewel hij een le
lijke val maakte, zonder let
sel vanaf.
RABAT, 3 Augustus In Frans
Marokko zijn vandaag bij ongeregeld
heden niet minder dan 21 personen om
het leven gekomen. De meesten van
hen waren Joden, die met ijzeren sta
ven werden doodgeslagen. Onder hen
bevindt zich een jongen van 12 jaar.
Honderden Marokkanen hebben in
de stad Petitje, 140 km van Rabat,
Joodse winkels geplunderd bij betogin
gen voor de terugkeer van ex-sultan
Mohammed ben Joessef. Daarbij kwa
men vier Joden om.
De politie moest tegen de betogers
van de vuurwapens gebruik maken,
waarbij tien mensen werden gewond.
Er zijn versterkingen naar het stadje
gezonden. Ook in Fez was het vandaag
onrustig.
DE BILT, 3 Augustus Verander
lijke bewolking met enkele verspreide
buien. Zwakke tot matige wind uit uit
eenlopende richtingen. Koeler.
Op- en ondergang van Zon en Maan:
Donderdag: Zon op 5.05 u„ onder 20.27
u. Maan op 12.51 u„ onder 22.06 u.
Hoogwater Donderdag 5 Augustus:
Vlissingen: 5.46 u. 1.87 m., 18.00 u. 1.68
m. Terneuzen: 6.15 u. 2.04 m., 18.30 u.
l. 87 m. Wemeldinge: 7.23 u. 1.68 m.,
19.38 u. 1.48 m. Zierikzeë: 7.07 u. 1.46
m. , 19.17 u. 1.26 m.
’s-GRAVENHAGE, 3 Augustus
Naar wij vernemen zal de voorzitter
van de Nederlandse delegatie voor de
Uniebesprekingen, minister Luns, zijn
vacantie in het buitenland onderbre
ken en naar Den Haag terugkeren. Hij
zal onmiddellijk een ontmoeting heb
ben met de leider der Indonesische de
legatie bij de Uniebesprekingen, minis
ter Sunarjo.
In Oost-Pakistan nemen de over
stromingen in een gebied, waar 10 mu-
lioen mensen wonen, steeds groter
omvang aan. Duizenden dorpen en ste
den worden door het water bedreigd.
Keizer Haile Selassie is Dinsdag van
zijn reis van twee en halve maand
door Europa en Amerika in Addis
Abeba teruggekeerd. In Parijs is
Dinsdagavond overleden de bekendé
Franse schrijfster mevrouw Colette.
Een vlieger van een K.L.M.-foto-
vliegtuig heeft een ernstige bosbrand
weten te voorkomen. Toen hij bij Loon
op Zand de brand ontdekte, wierp hij
op een nabijgelegen kampeerterrein
een briefje neer, waarna de kampeer
ders zich naar de brand spoedden en
daardoor tijdig het vuur konden doven.
Scheveningen is eindelijk weer wat
het graag wil zijn in de zomer: een
drukke badplaats. Het was er gisteren
tenminste weer eivol en de zaken
lieden liepen met vrolijke gezichten
rond. Niet alleen in ons land was het
gisteren een warme dag. In Parijs steeg
de thermometer tot 35 graden, hetgeen
een record betekent. Maar in Bel
gisch Congo heerst momenteel een
koudegolf. Daar komen temperaturen
voor van nog geen 12 graden!
DAT, naar heden bekend
is geworden, tijdens de be
vrijdingsfeesten van Axel op
Zaterdag 14 Augustus tussen
kwart over vier en kwart
voor vijf een demonstratie
parachutespringen zal wor
den gegeven door een tien
tal leden van de Nederland
se Vereniging van Oud-pa-
rachutisten die op het con
coursterrein een luchtlan
ding zullen uitvoeren.
Het bestuur van „Handelsbelang”
noemt het veer voor het grootste deel
van het Middelburgse bedrijfsleven
een levensader en acht grotere fre
quentie dringend noodzakelijk. Aan
schaf van grotere schepen zou z.i. ech
ter leiden tot handhaving van de uur-
dienst, die uit de tijd is, omdat het
niemand meer mogelijk is in zijn reis
plan van tevoren rekening te houden
met de vertrektijden der schepen. Een
zeer groot nadeel van een uurdienst is
ook, dat de aansluitingen op de trei
nen zeer slecht blijven.
Naar het oordeel van het bestuur zou
het zelfs in het gunstigste geval, n.l.
bij een veerhaven ten Westen van
Breskens., voor grotere boten niet mo
gelijk zijn een uurdienst te varen,
maar zou het 70 minuten worden. In
Uitgave:
.chting „Zeeuwsch Dagblad”
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr.
ón Tel. 2438 bij geen gehoor voor
advertenties 2970, voor redactie
2435 Giro 274289. Kantoren:
vlissingen: Lammensstraat 17,
Telef 2754; Middelburg: Korte
LL. 35. Tel. administratie
Tel. redactie 2347; Ter-
neuzen: Dijkstraat 26-28
Exploitatie:
Oosterbaan
eerstgenoemde knecht wier
schip in de Val ligt, hadden
in de nacht van Zaterdag op
Zondag van een hijskraan
de watertank leeggehaald,
terwijl de knecht nog een
emmer en leren handschoe
nen meenam en vervolgens
hebben beide knechts ’s
Zondagsnachts te Zierikzee
uit de vitrine van de souve-
op het feit, dat Mendes-France een en
ander buiten de Nationale Vergadering
om heeft gedaan, Het comité doet een
beroep op de fracties om te verhinde
ren, dat nieuwe politiek wordt toege
past.
Even rustig alsof hij een hekje langs de weg op de begane grond aan het
verven is, staat deze schilder 565 voet boven de Park Avenue van Man
hattan om aan het New Yorkse Central Building voor de eerste maal
in vijf en twintig jaar reparaties aan het dak te verrichten. Men gaf op
dracht tot dit karwei, toen het dak van het gebouw, dat 35 verdiepingen
telt, begon te lekken. Wij zoeken onze werkkring toch liever iets lagen
is het weer rustig in de provin
cie na de inspannende debatten
in diverse colleges, die gisteren
hebben vergaderd. De leden van
Prov. Staten hebben ons in ieder
geval verblijd met het besluit,
dat er nieuwe grote boten komen
voor de veerdiensten over de
Wester-Schelde. Zou er nog eens
een tijd komen, dat men niet
meer behoeft te wachten?
NIET VEROUDERD.
Onjuist was het naar het oordeel van
de heer Lockefeer de „Koningin Wil
helmina” als een verouderd schip te
beschouwen en het voor te stellen als
of hetgeen niet meer gebruikt kan
worden voor de Wester-Schelde voor
het Noordelijke veer nog wel goed is.
Dit schip kan voor de dienst op Zie
rikzee nog uitstekende diensten bewij
zen. Nu er over de inpoldering van
Saeftinge nog bijna niets bekend is,
achtte de spreker het zonder veel zin
over een tunnel te praten, al zijn alle
leden van Ged. Staten daarvoor ge
porteerd.
In eerste instantie voerden namens
alle fracties Statenleden het woord.
De heer L. P. v. Oorschot (Arb.)
opende de rij. Hij vond het erg vreemd,
dat (blijkens het voorstel) de nieu
we schepen de haven van Breskens
niet zullen kunnen binnenvaren. Is er
over deze haven nu al iets besloten?
Waar komt hij precies te liggen? De
spreker had de indruk, dat het zelfs
no" met de voorbereidingen stagneert.
Opheldering door Ged. Staten is drin
gend noodzakelijk, want z.i. is de
bouw der schepen afhankelijk van de
aanwezigheid van geschikte havens.
Van de minister van Verkeer en Wa
terstaat mogen Ged. Staten verlan
gen, dat hij klare wijn schenkt. Hoe
wil men de zakenlieden van Breskens
bij ev. aanleg van een Westelijke
haven schadeloos stellen?
Ook Ged. Staten wensen bouw der
schepen op een Zeeuwse werf, maar
zij hebben geen beslissingsbevoegd
heid. Toch zal de minister een open
oog moeten hebben voor de Zeeuwse
economische belangen, die hiermee
zijn gemoeid. De beoordeling van die
belangen dient in handen te zijn van
het Prov. Bestuur, ook al fourneert
het Rijk de gelden voor de schepen.
Komt bovendien het plan niet ge
heel op losse schroeven te staan, nu
het Rijk nog wijzigingen kan aan
brengen?
NIEUWE REGERING.
De Tunesische kabinetsformateur is
inmiddels gereed gekomen met zijri
nieuwe kabinet. Namen van minister^
zijn nog niet bekend gemaakt. De nieu
we regering is ter goedkeuring voorge
dragen aan de Bey.
HET ANTWOORD.
In de middagvergadering heeft Ge
deputeerde Lockefeer alle vragen en
opmerkingen beantwoord. Hij deelde
mede, dat Ged. Staten zeer nadrukke
lijk en zeer intensief in het overleg
met de minister de wens tot bouw der
schepen op een Zeeuwse werf naar vo
ren brachten met het reeds gemelde
resultaat.
Met de heer van Oorschot was hij
het niet eens, dat de minister zou heb
ben ingegrepen in het beleid van het
college. Volgens het reglement op de
exploitatie der Wester-Scheldeveren
komt hem het goedkeuringsrecht der
dienstregelingen toe en de bewinds
man deed niet anders dan van dit
recht gebruik maken.
Overigens is de praktijk wel wat an
ders dan de officiële dienstregeling
aangeeft: wat zich des Zondags aan
biedt wordt vervoerd. En tussen Katse
Veer en Zierikzee is het vervoersaan
bod niet van die aard, dat meer vaar
ten nodig zijn.
ZONDAGSDIENST.
De heer Van Oorschot sprak ook
over de Zondagsdienst op Vlissingen
—Breskens. Z.i. blijkt, dat de Provin
cie hierin steeds minder te vertellen
krijgt, doordat de minister van Ver
keer en Waterstaat de oorspronkelijke
dienstregeling wijzigde, waardoor des
Zondags heel wat minder gevaren kan
worden.
Hier heeft de persoonlijke opvatting
van de bewindsman een rol gespeeld
en de heer Van Oorschot vond dat ge
vaarlijk. In feite was het een ingrij
pen in het beleid van Ged. Staten.
Hij nam het dit college zelf kwa
lijk, dat er op Zendag tussen Katse
Veer en Zierikzee zo weinig schepen
voren, hetgeen in strijd is met de des
tijds aanvaarde motie-Staverman.
EEN RECHT.
Nadat de heer E. G. Vader (K.V.P.)
aangedrongen had op bouw der sche
pen in Zeeland uit een oogpunt van
werkgelegenheid en straks om rede
nen van utiliteit v at betreft onder
houd en reparatie, sprak de heer J. L.
Verhagen (V.V.D.) als zijn oordeel uit,
dat hoe zwaar de belangen van de
Breskense zakenlieden ook wegen
de nautische belangen het allervoor
naamst zijn. Maar in ieder geval is
een behoorlijke schadeloosstelling
noodzakelijk, als de haven Westelijk
MIDDELBURG, 3 Augustus Na een discussie van een paar uur
hebben de Provinciale Staten besloten tot de bouw van twee schepen
voor de veren over de Westerschelde en tot het inrichten van ,,de Val”
onder Zierikzee als veerhaven. De belangrijkste mededeling was af
komstig van Gedeputeerde A. L. S. Lockefeer, die zei, dat er voor de
bouw geen openbare inschrijving door de verschillende Nederlandse
werven zal worden gehouden, maar dat primair aan de Kon, Mij „De
Schelde” prijsopgaaf zal worden gevraagd, nadat het ontwerp is ge
maakt en de kostenbegroting is opgesteld. Wat de haven van Breskens
betreft zei de heer Lockefeer, dat het enige positieve is, dat Ged.
Staten niets positiefs weten. Reeds geruime tijd geleden zijn de belangen
van de Breskense zakenlieden bepleit en al heel wat keren is gerappel
leerd bij Rijkswaterstaat nu spoedig een beslissing te nemen met be
trekking tot de plaats van de haven, Oostelijk of Westelijk van Bres
kens. Gedeputeerde Staten hebben echter geconstateerd in een gesprek
met prof. Thijsse, dat in het Waterloopkundig Laboratorium de proeven
voor deze haven nog moeten beginnen.
PARIJS, 3 Augustus Naar thans blijkt hebbep' de bésluiten van het
Franse kabinet met betrekking tot het verlenen van binnenlandse souverei-
nlteit een krachtige oppositie ondervonden in verschillende politieke partijen.
Meer dan 100 rechtse afgevaardigden hebben, onder leiding van de conser
vatieve oud-premier, Antoine Pinay, minister president Mendes-France zo
goed als de oorlog verklaard.
Ondertussen is in Tunesië reeds een nieuwe regering gevormd en hebben
leiders van de nationalistische „Neo Destour”, daartoe in Genève bijeen
gekomen, meegedeeld aan de uitvoering der Franse plannen te zullen mee
werken, omdat zij van mening zijn, dat het de Franse regering ditmaal
’s-GRAVENHAGE, 3 Aug. Naar
vernomen wordt heeft de Hongaarse
regering een aanbod van de Neder
landse regering om 50.000,te
schenken voor de watersnoodslacht-
offers in dat land, van de hand gewe
zen.
Het Hongaarse ministerie heeft ge
zegd, dat betwijfeld wordt of de
overstroming zo ernstig is geweest
dat het nodig is, buitenlandse hulp
te aanvaarden.
Volgens Reuter heeft de Hongaar
se pers grote aandacht besteed aan een
Russische gift voor de slachtoffers.
Geen melding werd gemaakt van de
bedragen, die door de Nederlandse en
Amerikaanse regering beschikbaar
werden gesteld.
Het „grote” Rusland gaf ook 97.000,
en dat „kleine” Holland maar 50.000!
zou komen. Bouw der schepen in Zee
land is niet alleen een redelijk ver
langen, maar ook een recht, zo meen
de hij.
Wat de Zondagsdiensten aangaat zei
de heer Verhagen, dat de minister de
laatste maanden zoveel concessies heeft
moeten doen aan zyn principes, dat het
hem ontging, waarom hij de oorspron
kelijke dienstregeling wijzigde. Boven
dien blijkt de minister principieel geen
bezwaren te hebben tegen het varen op
Zondag.
„DE BRAAFSTE ONDERZATEN”.
Ook de heer J. Hommes (A.R.) toon
de zich voorstander van bouw op de
Zeeuwse werf. Hij adviseerde Ged. Sta
ten op dit punt niet zoetsappig te zijn
en maar fier en stoer het eigen stand
punt naar voren te brengen. Op hen
mag niet van toepassing zijn het rijm
pje: „De leden van Zeelands Gedepu
teerde Staten zijn ’s ministers braafste
onderzaten.” Hij had n.l. in de brief
aan de minister teveel het pleidooi voor
de Zeeuwse werf gemist. Op de kwes
tie van de Zondagsdienst wilde hij niet
opniuw ingaan: de A.R.-fractle blijft bij
haar standpunt: zo weinig mogelijk
vaarten op Zondag.
Namens de C.H.-fractie onderschreef
de heer G. J. de Waal dit standpunt.
Ook hij wenste de bouw der boten in
Zeeland en verzocht Ged. Staten er bij
het Rijk op aan te dringen spoedig een
beslissing te nemen t.a.v. de Breskense
haven.
Ook vroeg hij de toezegging, dat na
het in de vaart brengen der nieuwe
schepen een halfuurdlenst gevaren zal
worden. Kan, by aanleg van een Wes
telijke haven by Breskens, het trace van
de nieuwe weg niet zó worden gekozen,
dat de zakenlieden zo weinig mogelijk
worden benadeeld? zo vroeg dit lid.
EEN TUNNEL
De heer E. J. v. Ruijmbeke (K.V.P.)
pleitte voor de bouw van een voorlopi
ge loods in afwachting van het defini
tieve restaurant bij Kruinlngens veer
haven en zijn fractiegenoot P. V. M.
Vercauteren stelde als Ideaal een tun
nel onder de Wester-Schelde, waaraan
z.i. Ged. Staten niet voldoende aandacht
besteedden. Nadat de heer P. Heering
(V.V.D.) Ged. Staten had gevraagd, of
de „Koningin Wilhelmina”, die straks
op Zierikzee gaat varen, wel geschikt
is voor het zware vervoer en of de ge
ringere snelheid van dit schip niet veel
van de voordelen der kortere vaarroure
verloren zal doen gaan, werd de verga
dering geschorst.
Bij de replieken zei de heer Van
Oorschot de conclusie te moeten trek)
ken, dat Rijkswaterstaat nog hoege-;
naamd niets aan de voorbereiding van
de plannen voor Breskens heeft ge
daan. Het is wel bijzonder te betreu
ren, dat zelfs Ged. Staten geen inlich
tingen krijgen.
Ook was hij niet gerust op de bouw
der schepen door „De Schelde”. De be
slissing mag niet afhangen van de
vraag, of een andere werf enkele tien
duizenden guldens minder vraagt. Men
mag ook niet vergeten, dat „De Schel
de” een kwaliteitsproduct levert.
Ir G. P. M. Dikötter (K.V.P.) her
innerde aan het bestaan van meer
werven in Zeeland en verzocht na te I Het Britse corps zal een dankbetuiging
gaan of het mogelijk is de bouw aan I worden gezonden.
meer dan één werf te gunnen. Dat
komt de spreiding der werkgelegen
heid ten goede en biedt straks voor
delen voor onderhoud en reparatie.
De heer Hommes zei tot de heer Van
Oorschot, dat de A.R.-fractie niet de
welvaart of het belang op de voor
grond stelt, maar uitgaat van hetgeen
Gods Woord omtrent de Zondag leert.
De heer H. Flikweert (S.G.P.) voegde
daaraantoe het in de heer Van Oor
schot te waarderen, dat deze steeds
voor zijn beginselen uitkomt, maar dit
minder te doen in de minister van
Verkeer en Waterstaat.
ANDERE PUNTEN.
De andere agendapunten werden
vlot afgewerkt. Het voorstel tot wijzi
ging der legesverordening (paspoor
ten) werd aangehouden, omdat mo
menteel met het Rijk besprekingen
i worden gevoerd.
Bij het voorstel tot het garanderen
van een geldlening voor „Ipenoord”
drong de heer Van Oorschot aan op
een vertegenwoordiging van de Pro-
vincie in het bestuur der Stichting
Verpleeg- en Rusthuizen Walcheren.
Gedeputeerde A. Schout zegde toe dit
te zullen onderzoeken. Bezwaren le-
ken hem niet direct aanwezig. Iets
soortgelijks is ook aan het bestuur van
„Kinderzorg” in overweging gegeven.
Tenslotte gingen de Staten accoord
met de aanvaarding van het wapen
der Royal Marines voor de Statenzaal.
uit dezelfde stad en hun stolen. De politie, die van
baas, de schipper M. H. S., deze diefstallen lucht kreeg,
zonder vaste woon- of ver- wist de daders spoedig te
blijfplaats, een proces-ver- grijpen. Het gestolene is
baal heeft opgemaakt we- weer aan de eigenaars te-
gens diefstal. De schipper en ruggegeven.
DAT volgens de laatste
berichten van dr Korringa
het met de oesterbroedval
nog niets is, ondanks het
warmere weer. Het water
heeft een temperatuur van
19 graden. Zo gauw als er
enige val is krijgen de kwe
kers bericht.
DAT op de kruising Zand-
nirswinkel van de Wed. J. dijk-Rijksweg de personen-
de Vries drie aanstekers ge- auto bestuurd door de heer
MIDDELBURG, 3 Augustus Het bestuur der Vereniging „Handels
belang” heeft Ged. Staten dringend verzocht het daarheen te leiden, dat
met handhaving van het kosteloze vervoer een halfuurdienst met kleinere
schepen wordt ingevoerd op het veer VlissingenBreskens, welke halfuur
dienst binnen afzienbare tijd dient te worden teruggebracht tot een 20 mi
nuten- of een kwartierdienst. Het schrijven, ook gezonden aan de ledèn der
Prov. Staten, bereikte hen echter te laat om nog onderwerp van bespreking
in de vergadering te kunnen vormen. In de gewisselde stukken is overigens
van de zijde van Ged. Staten de verzekering gegeven, dat ernaar gestreefd
wordt een halfuurdienst te gaan varen en dat dit zeer wel mogelijk is.
de eerste plaats is het de vraag, of
grotere boten dezelfde snelheid kun
nen ontwikkelen als de tegenwoordige
kleinere schepen en voorts zal de laad-
en lostijd aanmerkelijk langer zijn dan
bij de huidige kleinere schepen.
DE SCHADE.
Overschakeling van een uur- op een
halfuurdienst brengt enorme bespa
ringen met zich mede. In de praktyk
is het n.l. zo, aldus het bestuur, dat
auto’s en passagiers gemiddeld een half
uur moeten wachten. Tussen Vlissin
gen en Breskens werden in 1953 on
geveer 2% millioen passagiers en circa
325.000 auto’s vervoerd. De gemiddel
de wachttijd per passagier wordt be
rekend op 2,50 per uur en voor een
auto (met chauffeur) 6,Dit alles
leidt tot een jaarlijkse schade van
3.125.000,voor de passagiers en
975.000,voor de auto’s, welke scha
de gehalveerd zou worden, indien tot
een halfuurdienst zou worden overge
gaan. Deze schade zal in hoofdzaak ge
leden moeten worden door de Zeeuwse
bevolking en het Zeeuwse bedrijfsle
ven. Overgang van een uur- op een
halfuurdienst zou bovendien een aan
merkelijke toename van het verkeer,
ook van het toerisme, betekenen en dit
kan voor onze provincie niet anders
dan grote voordelen meebrengen.
i si
i.
&9S 4«S X*
s» vs»
ESBM& tv»*»
-ft «X- WOW
Jk&W
«ia
ér
Is