QvónöadqJ) PROV. STATEN BESLOTEN TOT BOUW VAN TWEE SCHEPEN Breskense HALFUURDIENST Breskens en Regering van Mendes France kampt met sterke oppositie tussen Vlissingen aan Voorbereiding der plannen haven moet nog beginnen Hongarije wil geen hulp van Nederland Ongeregeldheden in Marokko Heden ontmoeting Luns-Sunarjo Prinses Irene morgen 15 jaar Alleen In Tunesië werd inmiddels nieuwe regering gevormd Voorkeur wordt gegeven aan meer kleinere schepen SNIPPER t A NIEUWS k J PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND „De Schelde’’ zal prijsopgaaf worden gevraagd aan Handelsbelang blijkbaar In enkele regels melden wij nog DE BILT ZEGT: Koeler. De Uniebesprekingen Russische hulp was beter Verzoek van Felle weerstand bij politieke partijen glll IR-8 ili ter. |g§ ■Kg ZEEUWSCH DAGBLAD 10e JAARGANG No. 2850 WOENSDAG 4 AUG. 1954 ernst is. ff/ ft Foto M. C. Meyboom Le Cointre N.V., Goes Abonnementsprijs 0.47 per week, ƒ2.p. maand, ƒ5.85 p. kwartaal. Losse nummers 13 cent. Advertentieprijs 22 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. L Catsman, Aardenburg; Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Grappen, Biezelinge; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; P. Kuijt, Krabbendijke; J. Laport, Goes; J. Moll, Vlissingen; K. C. van Spronsen, Goes; R. Zuidema, Goes. Noordstr. 2009, rs s- >1, n, J. 1- d. 1- T. :S, Is, d. DAT de Zierikzeese poli tie tegen twee schippers knechts, n.l. de 16-jarige K. L. H. uit Darmstadt-Elder- stadt en de 19-jarige W. F. Een comité in Frankrijk, waarin ver tegenwoordigers van 115 voormalige Gaullisten, onafhankelij ken en afge vaardigden van boeren zitting hebben, heeft zijn ongerustheid uitgesproken over de plannen van de premier ten aanzien van Tunesië. Men heeft critiek DAT de voetbalvereniging „Kapelle” gisteravond heeft besloten vier elftallen aan de komende competitie te laten deelnemen. De vereni ging, die vergaderde o.l.v. M. de Jager staat er finan cieel gunstig voor en telt thans 70 leden. v.d. Vliet uit Yerseke in bot sing is gekomen met een bromfietser uit Vlissingen. De auto werd beschadigd, de bromfiets vernield, doch de berijder van de bromfiets kwam er, hoewel hij een le lijke val maakte, zonder let sel vanaf. RABAT, 3 Augustus In Frans Marokko zijn vandaag bij ongeregeld heden niet minder dan 21 personen om het leven gekomen. De meesten van hen waren Joden, die met ijzeren sta ven werden doodgeslagen. Onder hen bevindt zich een jongen van 12 jaar. Honderden Marokkanen hebben in de stad Petitje, 140 km van Rabat, Joodse winkels geplunderd bij betogin gen voor de terugkeer van ex-sultan Mohammed ben Joessef. Daarbij kwa men vier Joden om. De politie moest tegen de betogers van de vuurwapens gebruik maken, waarbij tien mensen werden gewond. Er zijn versterkingen naar het stadje gezonden. Ook in Fez was het vandaag onrustig. DE BILT, 3 Augustus Verander lijke bewolking met enkele verspreide buien. Zwakke tot matige wind uit uit eenlopende richtingen. Koeler. Op- en ondergang van Zon en Maan: Donderdag: Zon op 5.05 u„ onder 20.27 u. Maan op 12.51 u„ onder 22.06 u. Hoogwater Donderdag 5 Augustus: Vlissingen: 5.46 u. 1.87 m., 18.00 u. 1.68 m. Terneuzen: 6.15 u. 2.04 m., 18.30 u. l. 87 m. Wemeldinge: 7.23 u. 1.68 m., 19.38 u. 1.48 m. Zierikzeë: 7.07 u. 1.46 m. , 19.17 u. 1.26 m. ’s-GRAVENHAGE, 3 Augustus Naar wij vernemen zal de voorzitter van de Nederlandse delegatie voor de Uniebesprekingen, minister Luns, zijn vacantie in het buitenland onderbre ken en naar Den Haag terugkeren. Hij zal onmiddellijk een ontmoeting heb ben met de leider der Indonesische de legatie bij de Uniebesprekingen, minis ter Sunarjo. In Oost-Pakistan nemen de over stromingen in een gebied, waar 10 mu- lioen mensen wonen, steeds groter omvang aan. Duizenden dorpen en ste den worden door het water bedreigd. Keizer Haile Selassie is Dinsdag van zijn reis van twee en halve maand door Europa en Amerika in Addis Abeba teruggekeerd. In Parijs is Dinsdagavond overleden de bekendé Franse schrijfster mevrouw Colette. Een vlieger van een K.L.M.-foto- vliegtuig heeft een ernstige bosbrand weten te voorkomen. Toen hij bij Loon op Zand de brand ontdekte, wierp hij op een nabijgelegen kampeerterrein een briefje neer, waarna de kampeer ders zich naar de brand spoedden en daardoor tijdig het vuur konden doven. Scheveningen is eindelijk weer wat het graag wil zijn in de zomer: een drukke badplaats. Het was er gisteren tenminste weer eivol en de zaken lieden liepen met vrolijke gezichten rond. Niet alleen in ons land was het gisteren een warme dag. In Parijs steeg de thermometer tot 35 graden, hetgeen een record betekent. Maar in Bel gisch Congo heerst momenteel een koudegolf. Daar komen temperaturen voor van nog geen 12 graden! DAT, naar heden bekend is geworden, tijdens de be vrijdingsfeesten van Axel op Zaterdag 14 Augustus tussen kwart over vier en kwart voor vijf een demonstratie parachutespringen zal wor den gegeven door een tien tal leden van de Nederland se Vereniging van Oud-pa- rachutisten die op het con coursterrein een luchtlan ding zullen uitvoeren. Het bestuur van „Handelsbelang” noemt het veer voor het grootste deel van het Middelburgse bedrijfsleven een levensader en acht grotere fre quentie dringend noodzakelijk. Aan schaf van grotere schepen zou z.i. ech ter leiden tot handhaving van de uur- dienst, die uit de tijd is, omdat het niemand meer mogelijk is in zijn reis plan van tevoren rekening te houden met de vertrektijden der schepen. Een zeer groot nadeel van een uurdienst is ook, dat de aansluitingen op de trei nen zeer slecht blijven. Naar het oordeel van het bestuur zou het zelfs in het gunstigste geval, n.l. bij een veerhaven ten Westen van Breskens., voor grotere boten niet mo gelijk zijn een uurdienst te varen, maar zou het 70 minuten worden. In Uitgave: .chting „Zeeuwsch Dagblad” Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr. ón Tel. 2438 bij geen gehoor voor advertenties 2970, voor redactie 2435 Giro 274289. Kantoren: vlissingen: Lammensstraat 17, Telef 2754; Middelburg: Korte LL. 35. Tel. administratie Tel. redactie 2347; Ter- neuzen: Dijkstraat 26-28 Exploitatie: Oosterbaan eerstgenoemde knecht wier schip in de Val ligt, hadden in de nacht van Zaterdag op Zondag van een hijskraan de watertank leeggehaald, terwijl de knecht nog een emmer en leren handschoe nen meenam en vervolgens hebben beide knechts ’s Zondagsnachts te Zierikzee uit de vitrine van de souve- op het feit, dat Mendes-France een en ander buiten de Nationale Vergadering om heeft gedaan, Het comité doet een beroep op de fracties om te verhinde ren, dat nieuwe politiek wordt toege past. Even rustig alsof hij een hekje langs de weg op de begane grond aan het verven is, staat deze schilder 565 voet boven de Park Avenue van Man hattan om aan het New Yorkse Central Building voor de eerste maal in vijf en twintig jaar reparaties aan het dak te verrichten. Men gaf op dracht tot dit karwei, toen het dak van het gebouw, dat 35 verdiepingen telt, begon te lekken. Wij zoeken onze werkkring toch liever iets lagen is het weer rustig in de provin cie na de inspannende debatten in diverse colleges, die gisteren hebben vergaderd. De leden van Prov. Staten hebben ons in ieder geval verblijd met het besluit, dat er nieuwe grote boten komen voor de veerdiensten over de Wester-Schelde. Zou er nog eens een tijd komen, dat men niet meer behoeft te wachten? NIET VEROUDERD. Onjuist was het naar het oordeel van de heer Lockefeer de „Koningin Wil helmina” als een verouderd schip te beschouwen en het voor te stellen als of hetgeen niet meer gebruikt kan worden voor de Wester-Schelde voor het Noordelijke veer nog wel goed is. Dit schip kan voor de dienst op Zie rikzee nog uitstekende diensten bewij zen. Nu er over de inpoldering van Saeftinge nog bijna niets bekend is, achtte de spreker het zonder veel zin over een tunnel te praten, al zijn alle leden van Ged. Staten daarvoor ge porteerd. In eerste instantie voerden namens alle fracties Statenleden het woord. De heer L. P. v. Oorschot (Arb.) opende de rij. Hij vond het erg vreemd, dat (blijkens het voorstel) de nieu we schepen de haven van Breskens niet zullen kunnen binnenvaren. Is er over deze haven nu al iets besloten? Waar komt hij precies te liggen? De spreker had de indruk, dat het zelfs no" met de voorbereidingen stagneert. Opheldering door Ged. Staten is drin gend noodzakelijk, want z.i. is de bouw der schepen afhankelijk van de aanwezigheid van geschikte havens. Van de minister van Verkeer en Wa terstaat mogen Ged. Staten verlan gen, dat hij klare wijn schenkt. Hoe wil men de zakenlieden van Breskens bij ev. aanleg van een Westelijke haven schadeloos stellen? Ook Ged. Staten wensen bouw der schepen op een Zeeuwse werf, maar zij hebben geen beslissingsbevoegd heid. Toch zal de minister een open oog moeten hebben voor de Zeeuwse economische belangen, die hiermee zijn gemoeid. De beoordeling van die belangen dient in handen te zijn van het Prov. Bestuur, ook al fourneert het Rijk de gelden voor de schepen. Komt bovendien het plan niet ge heel op losse schroeven te staan, nu het Rijk nog wijzigingen kan aan brengen? NIEUWE REGERING. De Tunesische kabinetsformateur is inmiddels gereed gekomen met zijri nieuwe kabinet. Namen van minister^ zijn nog niet bekend gemaakt. De nieu we regering is ter goedkeuring voorge dragen aan de Bey. HET ANTWOORD. In de middagvergadering heeft Ge deputeerde Lockefeer alle vragen en opmerkingen beantwoord. Hij deelde mede, dat Ged. Staten zeer nadrukke lijk en zeer intensief in het overleg met de minister de wens tot bouw der schepen op een Zeeuwse werf naar vo ren brachten met het reeds gemelde resultaat. Met de heer van Oorschot was hij het niet eens, dat de minister zou heb ben ingegrepen in het beleid van het college. Volgens het reglement op de exploitatie der Wester-Scheldeveren komt hem het goedkeuringsrecht der dienstregelingen toe en de bewinds man deed niet anders dan van dit recht gebruik maken. Overigens is de praktijk wel wat an ders dan de officiële dienstregeling aangeeft: wat zich des Zondags aan biedt wordt vervoerd. En tussen Katse Veer en Zierikzee is het vervoersaan bod niet van die aard, dat meer vaar ten nodig zijn. ZONDAGSDIENST. De heer Van Oorschot sprak ook over de Zondagsdienst op Vlissingen —Breskens. Z.i. blijkt, dat de Provin cie hierin steeds minder te vertellen krijgt, doordat de minister van Ver keer en Waterstaat de oorspronkelijke dienstregeling wijzigde, waardoor des Zondags heel wat minder gevaren kan worden. Hier heeft de persoonlijke opvatting van de bewindsman een rol gespeeld en de heer Van Oorschot vond dat ge vaarlijk. In feite was het een ingrij pen in het beleid van Ged. Staten. Hij nam het dit college zelf kwa lijk, dat er op Zendag tussen Katse Veer en Zierikzee zo weinig schepen voren, hetgeen in strijd is met de des tijds aanvaarde motie-Staverman. EEN RECHT. Nadat de heer E. G. Vader (K.V.P.) aangedrongen had op bouw der sche pen in Zeeland uit een oogpunt van werkgelegenheid en straks om rede nen van utiliteit v at betreft onder houd en reparatie, sprak de heer J. L. Verhagen (V.V.D.) als zijn oordeel uit, dat hoe zwaar de belangen van de Breskense zakenlieden ook wegen de nautische belangen het allervoor naamst zijn. Maar in ieder geval is een behoorlijke schadeloosstelling noodzakelijk, als de haven Westelijk MIDDELBURG, 3 Augustus Na een discussie van een paar uur hebben de Provinciale Staten besloten tot de bouw van twee schepen voor de veren over de Westerschelde en tot het inrichten van ,,de Val” onder Zierikzee als veerhaven. De belangrijkste mededeling was af komstig van Gedeputeerde A. L. S. Lockefeer, die zei, dat er voor de bouw geen openbare inschrijving door de verschillende Nederlandse werven zal worden gehouden, maar dat primair aan de Kon, Mij „De Schelde” prijsopgaaf zal worden gevraagd, nadat het ontwerp is ge maakt en de kostenbegroting is opgesteld. Wat de haven van Breskens betreft zei de heer Lockefeer, dat het enige positieve is, dat Ged. Staten niets positiefs weten. Reeds geruime tijd geleden zijn de belangen van de Breskense zakenlieden bepleit en al heel wat keren is gerappel leerd bij Rijkswaterstaat nu spoedig een beslissing te nemen met be trekking tot de plaats van de haven, Oostelijk of Westelijk van Bres kens. Gedeputeerde Staten hebben echter geconstateerd in een gesprek met prof. Thijsse, dat in het Waterloopkundig Laboratorium de proeven voor deze haven nog moeten beginnen. PARIJS, 3 Augustus Naar thans blijkt hebbep' de bésluiten van het Franse kabinet met betrekking tot het verlenen van binnenlandse souverei- nlteit een krachtige oppositie ondervonden in verschillende politieke partijen. Meer dan 100 rechtse afgevaardigden hebben, onder leiding van de conser vatieve oud-premier, Antoine Pinay, minister president Mendes-France zo goed als de oorlog verklaard. Ondertussen is in Tunesië reeds een nieuwe regering gevormd en hebben leiders van de nationalistische „Neo Destour”, daartoe in Genève bijeen gekomen, meegedeeld aan de uitvoering der Franse plannen te zullen mee werken, omdat zij van mening zijn, dat het de Franse regering ditmaal ’s-GRAVENHAGE, 3 Aug. Naar vernomen wordt heeft de Hongaarse regering een aanbod van de Neder landse regering om 50.000,te schenken voor de watersnoodslacht- offers in dat land, van de hand gewe zen. Het Hongaarse ministerie heeft ge zegd, dat betwijfeld wordt of de overstroming zo ernstig is geweest dat het nodig is, buitenlandse hulp te aanvaarden. Volgens Reuter heeft de Hongaar se pers grote aandacht besteed aan een Russische gift voor de slachtoffers. Geen melding werd gemaakt van de bedragen, die door de Nederlandse en Amerikaanse regering beschikbaar werden gesteld. Het „grote” Rusland gaf ook 97.000, en dat „kleine” Holland maar 50.000! zou komen. Bouw der schepen in Zee land is niet alleen een redelijk ver langen, maar ook een recht, zo meen de hij. Wat de Zondagsdiensten aangaat zei de heer Verhagen, dat de minister de laatste maanden zoveel concessies heeft moeten doen aan zyn principes, dat het hem ontging, waarom hij de oorspron kelijke dienstregeling wijzigde. Boven dien blijkt de minister principieel geen bezwaren te hebben tegen het varen op Zondag. „DE BRAAFSTE ONDERZATEN”. Ook de heer J. Hommes (A.R.) toon de zich voorstander van bouw op de Zeeuwse werf. Hij adviseerde Ged. Sta ten op dit punt niet zoetsappig te zijn en maar fier en stoer het eigen stand punt naar voren te brengen. Op hen mag niet van toepassing zijn het rijm pje: „De leden van Zeelands Gedepu teerde Staten zijn ’s ministers braafste onderzaten.” Hij had n.l. in de brief aan de minister teveel het pleidooi voor de Zeeuwse werf gemist. Op de kwes tie van de Zondagsdienst wilde hij niet opniuw ingaan: de A.R.-fractle blijft bij haar standpunt: zo weinig mogelijk vaarten op Zondag. Namens de C.H.-fractie onderschreef de heer G. J. de Waal dit standpunt. Ook hij wenste de bouw der boten in Zeeland en verzocht Ged. Staten er bij het Rijk op aan te dringen spoedig een beslissing te nemen t.a.v. de Breskense haven. Ook vroeg hij de toezegging, dat na het in de vaart brengen der nieuwe schepen een halfuurdlenst gevaren zal worden. Kan, by aanleg van een Wes telijke haven by Breskens, het trace van de nieuwe weg niet zó worden gekozen, dat de zakenlieden zo weinig mogelijk worden benadeeld? zo vroeg dit lid. EEN TUNNEL De heer E. J. v. Ruijmbeke (K.V.P.) pleitte voor de bouw van een voorlopi ge loods in afwachting van het defini tieve restaurant bij Kruinlngens veer haven en zijn fractiegenoot P. V. M. Vercauteren stelde als Ideaal een tun nel onder de Wester-Schelde, waaraan z.i. Ged. Staten niet voldoende aandacht besteedden. Nadat de heer P. Heering (V.V.D.) Ged. Staten had gevraagd, of de „Koningin Wilhelmina”, die straks op Zierikzee gaat varen, wel geschikt is voor het zware vervoer en of de ge ringere snelheid van dit schip niet veel van de voordelen der kortere vaarroure verloren zal doen gaan, werd de verga dering geschorst. Bij de replieken zei de heer Van Oorschot de conclusie te moeten trek) ken, dat Rijkswaterstaat nog hoege-; naamd niets aan de voorbereiding van de plannen voor Breskens heeft ge daan. Het is wel bijzonder te betreu ren, dat zelfs Ged. Staten geen inlich tingen krijgen. Ook was hij niet gerust op de bouw der schepen door „De Schelde”. De be slissing mag niet afhangen van de vraag, of een andere werf enkele tien duizenden guldens minder vraagt. Men mag ook niet vergeten, dat „De Schel de” een kwaliteitsproduct levert. Ir G. P. M. Dikötter (K.V.P.) her innerde aan het bestaan van meer werven in Zeeland en verzocht na te I Het Britse corps zal een dankbetuiging gaan of het mogelijk is de bouw aan I worden gezonden. meer dan één werf te gunnen. Dat komt de spreiding der werkgelegen heid ten goede en biedt straks voor delen voor onderhoud en reparatie. De heer Hommes zei tot de heer Van Oorschot, dat de A.R.-fractie niet de welvaart of het belang op de voor grond stelt, maar uitgaat van hetgeen Gods Woord omtrent de Zondag leert. De heer H. Flikweert (S.G.P.) voegde daaraantoe het in de heer Van Oor schot te waarderen, dat deze steeds voor zijn beginselen uitkomt, maar dit minder te doen in de minister van Verkeer en Waterstaat. ANDERE PUNTEN. De andere agendapunten werden vlot afgewerkt. Het voorstel tot wijzi ging der legesverordening (paspoor ten) werd aangehouden, omdat mo menteel met het Rijk besprekingen i worden gevoerd. Bij het voorstel tot het garanderen van een geldlening voor „Ipenoord” drong de heer Van Oorschot aan op een vertegenwoordiging van de Pro- vincie in het bestuur der Stichting Verpleeg- en Rusthuizen Walcheren. Gedeputeerde A. Schout zegde toe dit te zullen onderzoeken. Bezwaren le- ken hem niet direct aanwezig. Iets soortgelijks is ook aan het bestuur van „Kinderzorg” in overweging gegeven. Tenslotte gingen de Staten accoord met de aanvaarding van het wapen der Royal Marines voor de Statenzaal. uit dezelfde stad en hun stolen. De politie, die van baas, de schipper M. H. S., deze diefstallen lucht kreeg, zonder vaste woon- of ver- wist de daders spoedig te blijfplaats, een proces-ver- grijpen. Het gestolene is baal heeft opgemaakt we- weer aan de eigenaars te- gens diefstal. De schipper en ruggegeven. DAT volgens de laatste berichten van dr Korringa het met de oesterbroedval nog niets is, ondanks het warmere weer. Het water heeft een temperatuur van 19 graden. Zo gauw als er enige val is krijgen de kwe kers bericht. DAT op de kruising Zand- nirswinkel van de Wed. J. dijk-Rijksweg de personen- de Vries drie aanstekers ge- auto bestuurd door de heer MIDDELBURG, 3 Augustus Het bestuur der Vereniging „Handels belang” heeft Ged. Staten dringend verzocht het daarheen te leiden, dat met handhaving van het kosteloze vervoer een halfuurdienst met kleinere schepen wordt ingevoerd op het veer VlissingenBreskens, welke halfuur dienst binnen afzienbare tijd dient te worden teruggebracht tot een 20 mi nuten- of een kwartierdienst. Het schrijven, ook gezonden aan de ledèn der Prov. Staten, bereikte hen echter te laat om nog onderwerp van bespreking in de vergadering te kunnen vormen. In de gewisselde stukken is overigens van de zijde van Ged. Staten de verzekering gegeven, dat ernaar gestreefd wordt een halfuurdienst te gaan varen en dat dit zeer wel mogelijk is. de eerste plaats is het de vraag, of grotere boten dezelfde snelheid kun nen ontwikkelen als de tegenwoordige kleinere schepen en voorts zal de laad- en lostijd aanmerkelijk langer zijn dan bij de huidige kleinere schepen. DE SCHADE. Overschakeling van een uur- op een halfuurdienst brengt enorme bespa ringen met zich mede. In de praktyk is het n.l. zo, aldus het bestuur, dat auto’s en passagiers gemiddeld een half uur moeten wachten. Tussen Vlissin gen en Breskens werden in 1953 on geveer 2% millioen passagiers en circa 325.000 auto’s vervoerd. De gemiddel de wachttijd per passagier wordt be rekend op 2,50 per uur en voor een auto (met chauffeur) 6,Dit alles leidt tot een jaarlijkse schade van 3.125.000,voor de passagiers en 975.000,voor de auto’s, welke scha de gehalveerd zou worden, indien tot een halfuurdienst zou worden overge gaan. Deze schade zal in hoofdzaak ge leden moeten worden door de Zeeuwse bevolking en het Zeeuwse bedrijfsle ven. Overgang van een uur- op een halfuurdienst zou bovendien een aan merkelijke toename van het verkeer, ook van het toerisme, betekenen en dit kan voor onze provincie niet anders dan grote voordelen meebrengen. i si i. &9S 4«S X* s» vs» ESBM& tv»*» -ft «X- WOW Jk&W «ia ér Is

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 1