voor
if
DE GOUDEN EEUW
Bergen op Zoom.
in
Het ijdel hart verbrijzeld
door FOKA VAN LOON
President Coty vol bewondering
Rotterdams wederopbouw
Goud-gele Virginia!
pil
MM
Mevrouw Coty bezocht doofstom-
men-instituut en oogziekenhnis
Rit door Groothandelsgebouw
ln-spin: een vlek erin... uit-spuit: de vlek eruit!
Hij kwam kijken of er
inbrekers waren
Dorp door zand
bedreigd
i Kunst en cultuur
Diploma’s Middelburgse
Huishoudschool
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 4
Zaterdag 24 Juli 1954
U merkt
het direct
aan
De Hollandse schilder op zijn best.
DE RADIO BRENGT ONS
FEUILLETON
SHAG
geur,
smaak en kleur
I-
L
?-ï
Ingezonden Mededeling (Adv.).
ROTTERDAM, 23 Juli „Madame, de toute mon coeur
een-
Ingezonden Mededeling (adv.)
ge-
de
maar niet vertellen zal van de komen
de iburg.
inmiddels
en het
eens over, maar nu is het echt spel,
gister was het bittere ernst. Ze doet,
fijn en diep, overtreffen zijn romantisch»
landschappen.
VLEKKENWATER
VAN
CETA-BEVER
ge-
ze,
Moeten we enkele namen noemen?
Eerst is daar Jan van Goyen in zijn liefde
voor de pracht van het Hollandse water,
Vandaag wordt in Bergen op Zoom een
schildertfen-tentoonstelling gehouden van
werken uit de Gouden Eeuw. Een vijftig
tal werken, geëxposeerd in „Thaiia”, ge
ven een rijk stuk leven weer uit de ze
ventiende eeuw en laten iets zien van
deze gulden tijd uit de Nederlandse
kunstgeschiedenis, uit dit Calvinistische
tijdperk, waarin Nederland groot was.
Het is toch immers de schilder uit
deze tijd, die de mens benaderde zoals
hij was en die de mens door de eeuwen
heen tot ons heeft gebracht. Hij zag het
intieme van onze binnenhuizen met
hun blinkende tegelvloeren, de eenvou
dige witte murenj, het dromerige van
onze grachtjes. In de huizen en op de
markten zag hij het kleurige van de
stapels groenten en vruchten. Hij was
toch de eerste stilleven-schilder. Ook
zag hij de dromerige vergezichten van
ons vlakke land onder de hoge vrije
luchten en hij zag het spel van licht en
schaduw in de nevelige, geheimzinnige
atmosfeer. Van dit alles is iets te zien
in Bergen op Zoom.
voor de grootsheid van het landschap.
Vaak plaatst hij de mens in het landschap
als klein wezen in al die ruimte en groot
te. Alles is gehouden in een betrekkelijk
sombere toon. Niet zo bij Albert Cuyp.
Bij hem overheerst de kleur. Hij was een
interieur-, stilleven- en dierschilder. Maar
Zijn schoonste werken zijn toch wel zijn
landschappen. (Bergachtige rivierland
schappen). En dan Jacob van Ruysdael.
Zijn werken zijn dramatischer, somber
der van stemming dan die van Van Goy
en. Zijn Hollandse landschappen, geniaal,
in haar schortje rolt, en schudt dan
heftig „nee”.
„Nee”, lacht Geest terug, „dat mag
niet. Het kindje is van buurvrouw, ze
zou erg huilen, als j<
Het kind knikt wijs. Gister was ze die
mening echter niet toegedaan. Gees
was met Roelie bij buurvrouw op
theevisite. In een onbewaakt ogenblik
wist Roelie naar het slaapkamertje te
ontsnappen. Na enige ogenblikken
kwam ze aanzetten met de baby in
haar schortje. Er ging een gehuil van
verontwaardiging op onder de rest
van buurvrouws achttal. De twee
moeders schoten om het hardst toe om
de kleine vrijbuiter haar gestolen le
vende vrachtje weer afhandig te ma
ken.
Het kostte de vrouwen al haar over
redingskracht en een massa zweet
druppels voor ook dit kindje buur
vrouws onvervreemdbaar eigendom is.
Terwijl Gees haar voordoet, hoe je
een zakdoek tot een poppenluier
20.05 Strijkork. 20.35 Med. 20.40 Gevat,
progr. 21.25 Lichte muz. 21.50 Act. 22.W
Afscheidsbijeenkomst van de dirigenten'
cursus in Kasteel „Nijenrode”. 22.30 Zl-
geunermuz. 23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.4a-
24.00 Idem.
HILVERSUM IL (298 m.) NCRV: 8.W
Nws en weerber. 8.15 Orgelconc. 8.30 Mor*
genwijding. 9.15 Koorzang. KRO: M
Nws. 9.45 Gram. 9.55 Hoogmis. 11.30
is mijn patroon?” 11.45 Holland les.ua
1954: Klein koor. 12.15 Gram. 12.20 Apo
logie. 12.40 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 1»
Nws en kath. nws. 13.10 Gevar. muz. IwJ
Radio Philh. ork. 14.20 Boekbespr. 1-W
Fluit en piano. 15.00 Gram. 15.15 Ide»
16.10 „Katholiek Thuisfront overal!" lo.u
Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Friese
Hervormde dienst. 18.00 Zangdienst.
Vragenbeantwoording. NCRV; 19.00 ia"5
v. d. kerken. 19.05 Gram. 19.30 „Weg en
werk der kerkhervormers”, caus. Kho.
19.45 Nws. 20.00 Tour de France. ZU.ivj
Pianospel. 20.30 Symphonette-ork. ensol
21.00 Act. 21.10 Pianorecital. 21.45 „Ge
schrift voor een spion", hoorsp.
Avondgebed en lit. kalender. 23.00 N"1
23.1524.00 Dansmuz.
ONGEDWONGEN.
Ongedwongen was het bezoek aan
deze beide instellingen. De hele kleine
kleuters in het instituut rekten de
armpjes om beide bezoeksters een
handje te geven. En dat konden bei
den toch niet weigeren.
Toen beide bezoeksters de klas ver
lieten riep een kleine met opgetogen
stemmetje: „Dag Koningin”!
Oudere meisjes dansten een kruis
polka en boden Mevrouw Coty een
ceramiek koffiestel en een gehaakt
kleedje aan. Ook de Koningin kreeg
een kleedje. Verder waren er nog ge
schenken voor de kleinkinderen van
Mevrouw Coty.
In het oogziekenhuis krèeg Mevrouw
Coty van een der zusters een prachtig
bouquet anjers. Eén der meisjespatiën
ten bood Koningin Juliana witte or
chideeën aan met de woorden: „Alstu
blieft lieve Koningin”Deze kenne
lijk onverwacht uitgesproken woorden
ontroerden iedereen, die het hoorde en
vriéndelijk boog ónze Vorstin zich over
het bedje van het zieke meiske.
De directeur van het instituut
schetste de ontwikkeling van de oog
heelkunde en vervolgens bezochten
beiden alle afdelingen.
Nadat men het noenmaal bij „De
Maas” had gebruikt namen de gasten
om kwart voor vier afscheid van de
Rotterdamse autoriteiten met het Ko
ninklijk paleis te Amsterdam als eind
deel.
Een fraaie opname van het vuurwerk, dat de eerste dag van het presiden-
tele bezoek aan Amsterdam afsloot. Duizenden waren naar de binnenstad
gestroomd, om dit toverachtige schouwspelgadeteslaan.Wezienhetvuur-
werk hier met de Montelbaanstoren als décor.
diploma.
Kinderjuffrouw: W. G. Antheunisse,
N. J. v. d. Bosse, J. P. Goeman, C. J.
Meertse, A.. L. M. Riemens, B. Vin
gerling.
EINDHOVEN, 23 Juli. Een gros
sier in textielgoederen te Sittard, die
in Eindhoven bij een marktkoopman
een opslagruimte had, stelde vast dat
daaruit op geheimzinnige wijze goe
deren verdwenen. Daar wilde hij be
grijpelijk meer van weten. Toen hij
’s nachts in het magazijn de wacht be
trok werd omtrent half twee een pa
neel van de toegangsdeur geruisloos
verwijderd. Er verscheen een hoofd,
dat echter schielijk weer verdween,
daar de eigenaar van het hoofd de
grossier waarschijnlijk had opgemerkt.
De grossier wist toen evenwel genoeg.
Hij waarschuwde de politie, die daar
op de 36-jarige marktkoopman Van E.
uit Woensel arresteerde. Deze ver
klaarde aanvankelijk, in het magazijn
te zijn komen zien of er soms inbre
kers waren, doch later bekende hij in
de loop der laatste maanden voor ruim
duizend gulden aan goederen te heb
ben ontvreemd. Hij is nu voor de Of
ficier van Justitie te Den Bosch ge
leid.
ze iets, maar wat? Gees kan het niet
uit haar onbeheerste bewegingen en
mimiek opmaken. Wat wil ze toch?
„Een nieuw hoofd?” vraagt Gees,
wijzend van haar eigen gezicht op de
onthalsde pop.
„Neee”, schudt Roelie stampvoe
tend. Ze raakt buiten zichzelf van zo
veel wanbegrip. Resoluut pakt ze Gees
bij de hand en voert haar mee naar
buiten. Daar staat in de schaduw van
een stokoude pereboom, de kinderwa-
LONDEN, 23 Juli. Studenten uit
Spanje, Duitsland, de Verenigde Sta
ten, Jamaica, Turkije en Zweden ne
men deel aan een actie om een klein
dorpje in het Noorden van Schotland
te redden van het zand waardoor het
dreigt te worden opgeslokt.
De dreiging is zo ernstig geworden
dat het grootste deel van de bevol
king van Clachtoll in Sutherlandshire,
is gedwongen de huizen te verlaten en
naar elders te gaan. Een Quaker-orga-
nisatie heeft meer dan 20 vrijwilligers
uit verschillende landen bijeenge
bracht om de dreiging het hoofd te
bieden.
De oorzaak van deze zandverstuivin
gen zijn de konijnen. Duizenden van
deze dieren graven in iedere zandheu
vel en werpen los zand op, dat door de
sterke wind wordt meegevoerd. Deze
dieren moeten worden uitgeroeid voor
dat men iets kan bereiken.
♦♦♦♦♦«•♦♦♦«♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦«♦♦«♦♦«♦♦•♦♦♦♦♦j
--
I
De vaartocht eindigde in de Veer
haven bij de Kon. Roei- en Zeilver
eniging „De Maas”, waarheen ook
Mevrouw Coty en Koningin Juliana
zjch hadden begeven. Zij beiden had
den inmiddels het doofstommen
instituut en het oogziekenhuis be
zocht.
ZONDAG 25 JULI 1954.
HILVERSUM I. (402 m.) VARA; 8.00
Nws, weer- en postduivenber. 8.20 Gram.
8.35 Voor het platteland. 8.45 Vocaal dub-
belkwartet. 9.00 Sportmed. en postduiven
ber. 9.05 Toeristische tips. 9.20 Gram.
9.45 „Geestelijk leven”, caus. VPRO: 10.00
Voor de kleuters. IKOR: 10.30 Kerkdienst.
11.30 Nabeschouwingen over de Kirchen-
tag. AVRO: 12.00 Sport en postduivenber.
12.05 Gevar. muz. 12.35 „Even afrekenen,
Heren”. 12.45 Pianospel. 13.00 Nws. 13.05
Med .of gram. 13.10 Een dagje uit in of
om Uw eigen stad. 13.20 Verz. progr. 14.00
Boekbespr. 14.20 Kamerork. en soliste.
15.30 Intern. Koorfestival. 15.50 „Naar
haar pijpen dansen", hoorsp. 16.00 Dans-
ork. en sol. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00
.Tussen Kerk en Wereld”, caus. 17.20
„Van het Kerkelijk Erf”, caus. VARA:
17.30 Voor de kinderen. 17.50 Sportjourn.
18.15 Nws en sportuitsl. 18.30 Zondags-
ruiters. 19.30 Discussie. AVRO: 20.00 Nws.
naar haar speelhoekje. Ze toont haar
nogmaals met een welsprekend gebaar
Engels van beklag haar naakte pop, die niet
M.O. A de heer C. J. Kooman te Mid- alleen koploos is, maar ook een arm
mist. Voor dit verminkte kind wenst
ROTTERDAM, 23 Juli „Madame, de toute mon coeur
Met deze woorden bood de achtjarige leerlinge, Freddy Wienands,
vanmorgen Mevrouw Coty een fraai bouquet bloemen aan, daarbij een
keurige reverence maken, De echtgenote van de Franse president, die
samen met Koningin Juliana te Rotterdam de inrichting voor doof-
stommen-onderwijs bezocht, dankte verrast en ook onze vorstin greep
met een hartelijk gebaar de hand van de 10-jarige Erika Breemer, voor
de bloemen die deze leerlinge haar aanbood.
Voor dit bezoek aan het Rudolf
Mees-instituut hadden de Franse gas
ten al een heel programma afgewerkt.
Na aankomst in de eerste haven van
het continent werden zij in de bur
gerzaal van het stadhuis op de Cool-
singel begroet door burgemeester Van
Walsum, die er zijn vreugde over uit
sprak, dat monsieur Coty’s belang
stelling speciaal de wederopbouw be
trof en die wees op de taak die Rot
terdam zich gesteld heeft onder de
drie grote steden, welke de Franse
president heeft bezocht. President
Coty, voor de vuist weg sprekend,
noemde de wederopbouw, die Rotter
dam heeft aangevat, een teken van
moed, vastberadenheid en durf. Spe
ciaal het Groothandelsgebouw waar de
handel tot eendrachtige samenwerking
is gekomen had zijn bewondering.
„Geen plan schijnt in Uw stad te
stout”, zei hjj. „G|j laat op voortreffe
lijke wjjze de wereld zien wat het de
vies „Je Maintiendrai” betekent”
In de aangrenzende salon bewonder
de men vervolgens de maquettes van
de wederopbouw. Een rijtoer door de
stad, waarbij de tocht via de
verdieping hoog liggende expeditie-
straat van het Groothandelsgebouw
een bijzonder evenement vormde, was
het aanschouwelijk onderwijs dat de
president vervolgens kreeg.
Het slot van deze „wederopbouw-
rit” voerde door de Maastunnel naar
de Maashaven waar men op het Ko
ninklijke jacht „Piet Hein” overstap
te.
50
Hier wordt Gees hardhandig uit
haar mijmerijen geschud. Roelie geeft
een ongeduldige ruk aan haar schort
en een nog driftiger schreeuw.
„Hé, kind toch! Wat mankeert je?”
roept Gees uit, harder dan ze bedoelt.
Roelie liet haar schrikken en dat is
in haar toestand niet goed. Al twee
maal na Roelie’s geboorte is ze door
één of andere plotselinge schok in
haar verwachting teleurgesteld
worden. Daarom is ze nu dubbel
voorzichtig. Haar boze uitroep bereikt
Roelie’s zieltje niet, maar de verstoor
de uitdrukking op haar moeders ge
zicht treft het kind des te meer. Gees
is ontevreden over haar, begrijpt ze,
maar Roelie is dat in niet mindere
mate over haar moeder, want ze was
juist voordat de post kwam, bezig
haar moeder aan het verstand te
brengen, dat ze iets nodig had voor
haar pop. Nu duurde het voor haar
idee een oneindige tijd, dat gestaar
van haar moeder op die kleine letter-
voor
werp waar Roelie geen naam voor
weet, wordt weggeborgen in een ander
iets, wat ze evenmin kan benoemen,
maar wel meende ze hieruit op te
mogen maken, dat moeder nu weer
disponibel voor haar is. Doch nee, die
blijft maar op hetzelfde plaatsje en in
dezelfde houding staan. Dat verdriet
Roelie en daarom trok ze zo vervaar
lijk aan haar moeders schort. Ze houdt
stevig vast en leidt Gees zoals een
Geslaagd voor het examen
De Hollandse landschapsschilders ga-
ven de werkelijkheid weer of de werk»,
lijkheid zoals deze in de verbeelding leeft,
De werkelijkheid, die gaven vooral ook
de portretschilders weer, de werkelijk,
heid van de mens als zodanig. Rembrandt
proefde de mens, hoe dan ook, en ga!
hem weer. De knapste leerling van hem,
buiten Carel Fabritius, was stellig Ferdi-™
nand Bol. Van hem is aanwezig „Portret B
van een oude dame".
Verder zijn minder bekende portret-
schilders vertegenwoordigd als Van den I
Eeckhout, Esaias Bourse, Jan van Rave- I
steyn en Jacob van Ochterveld.
Ja, het z|jn de z.g. zwakkere broeden
die vertegenwoordigd zijn. In de musei
hangen hun werken tussen die van dt
groten in en soms worden zjj wel eens
wat vergeten. Maar hoe kunnen zjj somt
op een tentoonstelling als in Bergen op
Zoom eruit komen, als zjj een waarde-
volle plaats hebben gekregen.
Bijzonder willen we de aandacht vra- I
gen voor de twee kerkinterieurs van j
Emanuël de Witte. Nee, dit zijn geen ar. I
chitectonische prenten. Zoals Emanuël dl I
Witte een kerkinterieur heeft geschilder; I
zo is dat niet weer gedaan. Hij heeft be I
grepen dat de kerk het Huis van God is, I
het huis van het gebed. Deze sfeer heeft
De Witte aangevoeld en uitgebeeld. Hij1
geeft de verstilde aandacht van de wij-B
dingsvolle plaats in grote eerbied wee: i
Wie van de z.g. zwakkere broeders g
moeten we nog noemen? Allen hebben d
hun kwaliteiten, kwaliteiten waarnaar I
men in deze tijd tevergeefs zoekt, Ho» i
hebben zij het soms aangedurfd het ge- ?1
wone het alledaagse ja soms het banal» I
aan te vatten met grote toewijding en 1
liefde. En zij hebben het levenloze op.
geheven, zij hebben het bezielt, in hun I
ongekend streven om het dagelijkse le- B
ven weer te geven. De schilders van helB
stilleven, zij zijn kenmerkende vertegen-B
woordigers van de Gouden Eeuw, dl |j
Gouden Eeuw, die toch door het beperkt
aantal schilderijen in „Thaiia” enigszins
herleefd is.
MIDDELBURG, 23 Juli. Aan de
volgende leerlingen van de Industrie
ën Huishoudschool werd het diploma
uitgereikt:
Primaire opleiding: S. Bakker, C. A.
van Belzen, N. M. Boone, A. M. Dinge-
manse, J. A. C. Geervliet, J. Goed-
bloed, S. J. Grim, E. A. G. Hubrech-
sen, M. A. Jobse, J. W. Poppe, E.
Spruijt, M. Streefkerk, J. J. de Vos, M.
W. Dekker, K. Dobbelaar, F. P. Flipse,
J. J. Franse, E. van Keulen, J. Hom
mers, P. J. Koole, M. Kosten, N. A.
Legemaate, J. P. M. Montenarie, C. E.
Niesthoven, C. P. Olijslager, J. M. Pop
pe, J. Pouwer, J. E. Schout, H. W. v.
Sparrentak, A. C. W. Steur, C. K. Wie-
lemaker, A. J. Abrahamse, C. T. van
Belzen, S. N. P. Boogaard, E. Castel, P.
L. Cevaal, M. E. Corthals, L. Dekker,
M. Francke, J. Jobse, C. Meertse, Y. M.
Meeuse, E. P. de Nood, N. van Rooijen,
J. Slabber, L. W. Verhage, D. de Vos,
C. J. Wisselink, J. P. M. Zandburg.
(8 leerlingen ontvingen geen diploma.)
Huisnaaister: H. Boogaard, H. J. Da-
vidse, J. W. Hooftman, B. van Iwaar-
den, A. P. Jacobsen, J. de Jager, J. E.
Jagt, A. van Keulen, C. J. Kodde, C.
de Konink, J. M. van Ouwerkerk.
Costuumnaaister: E. P. Huijbregtse,
J. Moest’l.
Hulp in de huishouding: C. J. Boone,
M. M. van Dongen, L. C. Goedhart, C.
S. J. Harte, G. T. Hoogesteger, J. de
Jonge, C. Joosse, M. T. C. Joosse, W.
E. Joziasse, M. M. Roose, T. C. Schroe-
vers, J. van Sluis.
Een verklaring werd uitgereikt aan
J. C. v. d. Hil. 1 leerling ontving geen I
genlijk wel wat te ver in het verschiet
waa „zuczc ciusl. zje uvcC, om er nu al over te praten. Daarbij:
of ze het kindje uit de wagen pakt en wat, als het weer eens op een teleur-
- stelling uitloopt? Ze heeft haar groei
end geheim tot nu toe voor Albert
verborgen gehouden. Is het eigenlijk
wel fair tegenover hem, het kind voor
zou erg huilen, als je het wegnam, te laten gaan? Maar aan de andere
ijan^ Roeiie zai verrukt zijn, als ze
het hoort en AlbertOch, hij zal
waarschijnlijk, net als de vorige keren,
zeggen: „O ja? Nou, ik mag lijden,
dat het een leugen is, want je kimt
maar nooit weten. Toen Roelie gebo
ren moest worden dacht ik alleen
maar: Als het maar geen rooie wordt.
Maar nu knijp ik ’m als de ziekte,
dat er wat anders, dat nog erger is,
aan zal mankeren”.
Deze weinig gevoelloze reacties
staan onuitwisbaar in Gees’ geest ge
grift en maken, dat ze niet te veel
haast maakt hem in haar verwachting
te laten delen! Zal ze dan toch maar
Roelie?Dan is er tenminste één
blij met haar. Nog een korte aarze
ling, dan is haar besluit genomen;
echter met de vrees in het hart, dat
het een moeilijke onderneming zal
blijken te zijn, Roelie met dit won
derlijke nieuws te naderen. Maar dat
valt mee. Roelie vindt het eigenlek
heel normaal, dat zij eindelijk ook
eens in aanmerking kómt voor een
broertje of zusje.
Gees neemt ter illustratie een foto
van de schoorsteenmantel, waar Al-
berts zuster met man en twee kinde-
ren op staat. Na nog een heleboel
nachtjes slapen zullen ze met net zo-
veel zjjn als deze tante.
MAANDAG 28 JULI 1954.
HILVERSUM L (402 m.) AVRO: 7.W
Nws. 7.10 Gram. 8.00 Nws. 8.15 Gra»|
9.00 Morgenwijding. 9.15 Gram. 9.30 W»I
de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 1
„Van de hak op de tak, in en om v»
tuin", caus. 11.15 Kamerork. 12.00 Gevar-
muz. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 m
’t spionnetje. 12.38 Pianospel. 13.00 I
13.15 Med. en gram. 13.25 Promenade ors- g
14.00 „Wat gaat er om in de wereld", eau*
14.20 Gram. 14.50 Voordracht. 15.05 W g
de jeugd. 16.05 Gram. 17.00 Idem.
Voor de padvinders. 17.45 Gram, l'-j" g
Mil. comm. 18.00 Nws. 18.15 Tour
France. 18.25 Gram. 19.15 Jazzmuz.
Regeringsuitz.: Reportage over de ratio- p
nalisatie van de kleine boerenbedryve
20.00 Nws. 20.05 Holland Festival 1“’’:
„La Cenerentola” opera. (In de pauz-
„Assepoester, het troetelkind der ij
zen”, caus.). 22.20 Tour de France.
Metropole ork. 23.00 Nws. 23.15—24.W
Gram.
HILVERSUM n. (298 m.) NCRV. 7^
Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gra®
7.33 Gewijde muz. 7.45 Een woord vo
de dag. 8.00 Nws en weerber. 8.15 Spw',’
uitsl. 8.20 Gram. 8.30 „Tot Uw diens -
caus. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieke
9.30 Voor de huisvrouw. 9.35 Gram. R
Morgendienst. 11.00 Gram. 11.45 GeV
muz. 12.25 Voor boer en tuinder. 1"
Land- en tuinb. med. 12.33 Gram, h.» I
Klokgelui. 13.00 Lichte muz. 13.45 Graai-
14.00 Voor de jeugd. 14.30 Gram. 1
Voor de vrouw. 15.15 Gram. 15.22 O®’
ork. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Gra I
17.00 Voor de kleuters. 17.15 Gram. 1'-
Regeringsuitz.: Mr A. Croin: „De 2 I
komst van West Afrika". 18.00 Zangvet g
eniging. 18.20 Gram. 18.30 Orgelconc. 0 !?1
Nws en weerber. 19.10 Gitaarspel. 1 I
Pari. comm. 19.45 Gram. 20.00 Radiokr j
20.20 Metropole ork. 21.00 „Nederland I
de waterkant”, klankb. 21.35 Gram.
Viool en piano. 22.00 Gram. 22.45 Avo
(Slot volgt). I overdenking. 23.00 Nws en S.O.o -
I 23.15—24.00 Gram.
T"''\ e Gouden Eeuw in Holland betekende ook een Gouden Eeuw voor
y de schilderkunst in de lage landen. Na de scheiding van de Noor-
delijke en Zuidelijke Nederlanden begon eigenlijk de grote rol
van Holland in de kunstgeschiedenis. In de gemeenschappelijke harde
strijd tegen Spanje kwamen de beste krachten in ons volk naar voren,
onze volharding, onze taaiheid, onze moed, ons Godsvertrouwen en ook
onze volkskunst.
Ja, een rijke volkscultuur bloeide op in het Calvinistisch Nederland.
De scheppingskracht, die in ons volk sluimerde ontwaakte. Wie zei nog,
dat Calvinisme en Kunst twee begrippen zijn, die elkaar niet verdragen?
Het is waar, dat Calvinisme had al wat kunst was, al wat herinnerde
aan de Roomse vormendienst, verdreven; maar wat er voor in de plaats
kwam was rijker, gevarieerder en schoner. Immers, wat had de schilder
kunst voorheen in de Noordelijke gewesten betekend?
De kunst was uit de mystieke gemeen
schap van de alles omvattende Kerk ge
broken, ze was haar eigen weg gegaan.
De kunstenaar was „zelfstandig” gewor
den. Er wordt wel eens gezegd, dat deze
wedergeboorte van de kunst de eigen
lijke, diepe oorzaak is van het verval van
de moderne kunst, zo daar sprake van is.
Omdat de kunstenaar losgeslagen was
van zijn God. Maar bewijzen namen als
Rembrandt en Bach niet, dat ook de vrije
„zelfstandige” kunstenaar zjjn God wil
dienen? En bestaat er zo bezien ook geen
hoop voor deze tijd?
BEVORDERINGEN.
Bevorderd van de le naar de 2e
klasse: Primaire Opleiding: E. M. C.
Braan, E. E. Felix, J. de Graaf, P. W.
Groenewoud, P. Hendrikse, M. H. Lu-
dikhuize, P. Mervel, C. P. Mulder, C.
van Oosten, S. M. de Schrijver, S.
Volkers, M. S. E. Bolier, J. Geljon, A.
C. Huibregtse, C. Jasperse, D. Jobse,
E. A. Joziasse, J. Karelse, G. H. v.
Kruiningen, A. v. Offenbeek, E. L. v.
Ouwerkerk, J. J. Schutte, M. M. v. Sor-
gen, G. Spruijt, W. Vermeulen, C. Wa-
genaar, W. M. Adriaansen, A. C. Bra
venboer, E. K. Bruinooge, E. J. Cort
hals, C. S. Dekker, A. H. Dourlein, S.
M. Francke, J. A. de Graaf, T. de
Klerk, J. M. Lems, P. Lijnse, J. Ovaa,
J. Pouwer, J. Roelse, S. F. Snijders, A.
Veenstra, T. de Vin, S. Ytsma, C. J.
Akkerdaas, W. J. Davidse, E. Duvekot,
M. J. Flipse, M. Gideonse, M. Goverse,
C. C. Hitijahubessy, A. J. v. d. Hooft,
N. J. Huige, K. Louws, E. J. Mesu, E.
Minderhoud, C. de Nooijer, G. C. v. Of-
w”Prov““'M- »»»-
(Niet bevorderd: 15 leerlingen.)
Bevorderd van de le naar de 2e
klasse: Huisnaaisters: M. A. Adriaanse,
L. A. Bliek, N. Boone, F. W. Dunnes,
M. J. Flipse, J. W. Janse, M. Kleine-
pier, M. C. Marijs, P. C. Petiet, A. W.
Sies, M. de Vin, M. v. d. Woestijne,
O. Sahertian.
Bevorderd van de le naar de 2e
klasse: Hulp in de huishouding: C. M. - v,.
Wiegman. welafgenchte hond zijn_ blinde baas
gen van de buren, een stuk gordijn
over de kap. Roelie beheerst zich op
een waarlijk volwassen wijze, om der
wille van het wonderleuke fijne pop
petje, waarvoor haar hartje vol
stroomt van tedere genegenheid, zo
vaak ze er naar kijkt. Ze tilt omzich
tig de dekentjes op en betast de niet
meer kurkdroge luier. Kjjk, dat be
doelt ze, zoiets moet haar kind ook
aan. Och, zo ja, nu vat Gees het
lukkig. Kom maar gauw, gebaart
maar eerst het kind weer toedekken’
anders zou ’t koud worden, het is nog
zo klein. Daar is Roelie het roerend
mee eens. w
Dan ineens begint ze te lachen. Ze vouwt, overweegt ze, of ze ’t Roelie
herinnert zich, wat nu in haar oog een maar niet vertellen zal van de komen-
grappig voorval is. Ze speelt het nog de blijde gebeurtenis, al ligt die ei-
o
■s: 'V