Dr Drees herdacht eerste Hollandse Statenvergadering DEZE o WERELD vdn öaq tot öaq öpeningsdiénst Kirchentag werd door120.000 mensen bijgewoond Kerkklokken luidden over Wedloop zig. -i voor Ds J. Cs Brussaard 70 jaar» -.-ii.-4! Rede in de Grote Kerk te Dordrecht. De grondslag werd gelegd de vrijheid, die we thans genieten. Begrafenis H* van Poelgeest* (T De Oostduitse kerk heeft het niet gemakkelijk - en men sprak daar ook openlijk over. ZEEUWSCH DAGBLAD Sociale werkvoorzienings- regelingen. Prof, dr G. J. Heering 50 jaar predikant. r.kV Beheerschapsraad keurt atoomproeven goed Nieuwe landen Officiële medewerking Niet gemakkelijk i pagina 5 Zaterdag 17 Juli 1954 Ingezonden Mededeling (Adv.). w--* ’s-GRAVENHAGE, 15 Juli. In het ver volg zulen ook de personen die werk zaam zijn op de objecten van de sociale werkvoorzieningsregelingen voor handar beiders en voor hoofdarbeiders vacantie- toeslag krijgen en wel van een halve dag tijdloon per vacantie- en snipperdag. Een overgangsbepaling geeft aan deze regeling terugwerkende kracht tot 29 Ju ni 1953. Voorts is het lichtverlet van de handarbeidersregeling van 80 op 100% van het tijdloon gebracht. ’s-GRAVENHAGE, 15 Juli. Prof, dr G. J. Heering, rustend hoogleraar te Oegst- geest zal 24 Juli de dag herdenken, waar op hij vijftig jaar geleden het predik ambt bij de Remonstrantse Broederschap heeft aanvaard. De heer H. Meulmeester te Veere, slaag de voor het examen Meterijker, dat te Arnhem werd gehouden. i sl Yi 's-GRAVENHAGE, 16 Juli. Maandag 26 Juli a.s. hoopt ds J. C. Brussaard te Oegst- geest, emeritus-predikant der Gerefor meerde Kerken, zijn 70e verjaardag te vieren. Ds Brussaard diende ruim 30 jaar de kerk van Bloemendaal. Door zijn me dewerking aan radio Bloemendaal ver wierf ds Brussaard bekendheid in den lande. In 1924 kwam de Bloemendaalse zender in de aether en elke Zondag, tot 1943 ,toen de bezetter de uitzendingen verbood, preekte ds Brussaard voor de radio. Ds Brussaard is vanwege de Gene rale Synode deputaat voor de mogelijk heid van Oecumenische Samenwerking en Eenheid en voorzitter van het Geref. Studieverband voor Oecumenische Vra gen. zicht de voortgang van de vredesbe sprekingen in Genève zou belemme ren. Integendeel, Amerika had toch immers deelneming op hoog niveau verzekerd juist in het critieke stadium van de Geneeflse onderhandelingen. Het was een moeilijke avond geweest voor de Franse premier. Ook de bespre kingen over het verloop van de be- standslinie in Vietnam, over de inter nationale controle op een wapenstil stand en het tijdstip van verkiezin gen voor een Regering voor geheel NEW YORK, 16 Juli. De be heerschapsraad van de Ver. Naties heeft gisteren in een resolutie ver klaard geen bezwaar te hebben tegen voortzetting van de Amerikaanse atoomproeven op de Marshall-eilan- den, als de Ver. Staten deze proeven nodig achten in het belang van de wereldvrede en -veiligheid. Negen landen stemden voor de resolutie en drie tegen. Vietnam hadden weinig resultaat op geleverd. Mendès France wist, dat het gesprek met Molotof typerend was geweest voor de situatie, waarin hij thans verkeerde. Hij wist dat na deze hindernis er nog meer zouden volgen. Het politiek strijdtoneel heeft zich na het intermezzo in Parijs weer ver plaatst naar Genève. Eén van de voornaamste kwesties is thans of de afgevaard.’gden, die de commissie van lof zicht op het bestand vormen, het veto-recht zullen verkrijgen of niet. De communisten wensen het veto recht. Maar de Fransen weten maar al te goed, dat dit veto-recht het gezag van de commissie zal verlammen. De ervaring heeft dat geleerd. De Fran sen zullen daarom voorstellen dat unanimiteit in de comnjissie zeker gewenst is. Wanneer de eensgezind heid niet wordt bereikt, dan moet be slist worden bij meerderheid van stemmen. Mendès France ging zijn eigen villa binnen. In zijn wedloop om voor de 20ste- Juli, over vier dagen, een vrede in Indo-China te bereiken, was hij gestuit op een grote hindernis, Mo lotof. Beleefd was de Rus deze Don derdagavond geweest, maar onbuig zaam. Mendès France had verteld hoe het overleg in Parijs tussen Dulles, Eden en hemzelf in geen enkel op- of beschrijving, om Magistraat van de volgende zin, die ergens op een groot bord hangt: „Hinweg mit den Kriegsvertragen von Bonn und Paris”. Het is een merkwaardige gewaar wording als men bij Helmstedt Marienborg de Oostzóne binnen rijdt een andere wereld in te ko men. Men ziet het al aan de verve- loosheid van de huizen, de bedrukte gezichten van de mensen. Wat een geluk en vreugde brengen kleine geschenkjes aan de mensen als: een stukje zeep, wat sigaretten, goede biscuit en niet te vergeten: bonen- koffie. Wat voelt een Nederlander zich dan rijk. We hebben ons vaak geschaamd over onszelf als we de vreugde zagen bij mensen die een kleinigheidje kregen. Iemand zei „U weet niet half, hoe bevoorrecht u in Holland bent”. P een terrasje van een villa I aan het meer van Genève zaten in de koele avondlucht twee staatslieden. Tussen hen in stond een tafeltje, waarover een grote kaart van Indo-China lag uitgespreid. Er boven brandde een schemerlamp, die de over de kaart gebogen hoofden bescheen. Verder was alles donker. Vingers gingen over de kaart, lijnen werden ge trokken. Het waren de Franse pre mier Mendès France en de Russi sche minister van Buitenlandse Za ken, Molotof, die daar aan het meer van Genève tot diep in de nacht onderhandelden over het lot van Indo-China. Eerst hadden zij gedineerd en nu zaten zij daar in hun gemakkelijke stoelen. Steeds schudde het hoofd van de Rus nee, maar de Franse premier zette door. Tot één uur in de nacht duurde het gesprek. Toen stonden zij op. De staatsleiders waren het niet eens geworden over de wijze waarop snel een einde aan de oorlog in Indo-China gemaakt zou kunnen worden. Molotof reed de nacht in naar zijn eigen villa. Hij zag er bleek uit en nam de zoveelste siga ret op deze avond. In deze wereld van slagwoorden en vreugdeloosheid Is ons echter ook Iets duidelijk geworden van de kracht van Christus’ Woord: „Ik ben de Weg, de Waarheid, het Leven. Opnieuw is ons gezegd en gepredikt ook door de de genen, die het moeilijk hebben, wat vreugde is. „Weest blijde in de hoop” (Rom, 12 12) dat is het grote Kenwoord van de Kirchentag in Leip zig. En veel hebben we nu al geleerd. Er is een Kerk, God zjj dank, in de Oost-zöne die leeft en blij *s omdat Jezus leeft. Omdat Hjj iets anders geeft en zegt dan de propagandaleuzen van aardse machthebbers. Toen bij de openingsdienst op de grote Wilhelm Leuschner Platz naar schatting 120.000 mensen toestroom den, de klokken van Leipzig beierden, de Kirchentag 1954 begon, toen wis ten we het: Deze Kirchentag van 7 11 Juli zal doorwerken. Want als op nieuw geweten wordt: „Christus is de Heer!”, als opnieuw gezegd wordt: „Dat Jezus overwint, blijft eeuwig waar”, dan zal er geen vrees zijn voor de toekomst, maar zal gelden: „Seid fröhlich in Hoffnung”: „Weest blijde in de hoop”. Mendès France heeft het niet ge makkelijk. Hij zit tussen twee vuren in. Aan de éne kant staan de veel eisende communisten, aan de andere de Ver. Staten, die alleen een eer volle vrede accepteren en de afge vaardigden van de Vietnam, die vaak het onderste uit de kan willen heb ben. Zo eisen de Vietminh de stad Hanoi op en Frankrijk wil eventueel deze stad prijsgeven. Dit offer vinden de Vietnamese afgevaardigden onaan vaardbaar. Dan eisen de Vietminh de havenstad Haiphong op. Maar de Fransen wensen hier niet op in te gaan. Bij dit alles komt nog de zorg van de Franse premier over de Viet- namezen, die van de gelegenheid ge bruik maken om een absolute onaf hankelijkheid te verkrijgen. Zo staan de zaken ongeveer. De ei sen, die Mendès France moet inwil ligen, gaan veel verder dan die waar om de oorlog in 1945 is uitgebroken. Genève betekent zeker een failliet voor de tot dusver door Frankrijk in Indo-China gevoerde politiek, doordat het de internationalisatie van het conflict heeft afgewezen. Maar goed, daar gaat het nu niet meer om, daar wordt haast niet meer over gepraat. Mendès France moet zijn enorme op dracht vóór Dinsdag, over drie dagen, vervuld hebben. Met bewondering ziet de wereld toe, hoe hij zijn wedloop volbrengt. Hij zet door, ook nu hij ge remd wordt door de haast niet te pas seren hindernis, Molotof, die zijn positie in het strijdtoneel bepaald heeft. Het gesprek met Molotof zal voortgezet worden. En de Rus zal verder zijn politiek bedrijven, vooral tactisch, om zoveel mogelijk concessies van het Westen te verkrijgen, niet het minst ten aanzien van het verloop van de bestandslinie, omdat hij weet, dat dit het punt is, waarover de Ver. Staten zullen vallen. DORDRECHT, 16 Juli. Ter herdenking van de eerste vrije Statenvergadering, die op 19 Juli 1572 in het refter van het Augustijner- klooster te Dordrecht werd gehouden, heeft de minister-president dr W. Drees, valavond tijdens een bijeenkomst in de Grote Kerk te Dordrecht, een rede uitgesproken. De deelnemers aan deze statenvergadering digden van steden, die sedert de inname van 1572 de Watergeuzen hadden ingehaald en verklaard voor de Prins van van de was van de LEIDEN, 16 Juli. Gistermiddag is op da begraafplaats Rhjjnhof bij Leiden het stoffelijk overschot van de heer H. van Poelgeest, in leven landelijk voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Dierenbescherming ter aarde besteld.. Als hoofdbestuurder van de Vereniging voor Dierengescherming sprak prof, dr S. Hofstra uit Amsterdam. Hij somde uit voerig de verdiensten v. d. overledene op ten aanzien v. d. vele uiteenlopende facet ten van deze menslievende arbeid, 37 j. als actief lid van de vereniging dierenbe scherming en 12 jaar als landelijk voor zitter van de vereniging tentoongespreid. „Deze activiteiten waren niet het ge volg van een drang naar roem of erken ning, doch kwamen voort uit een inner lijke liefde en een in waardige rust ge groeide vasthoudendheid, waartoe zijn grote werkkracht tot het laatst toe ont plooid, hem in staat stelde”, aldus spre ker. De Nederlandse, dierenvrienden zijn door zijn heengaan verarmd. Die dieren vrienden kunnen hem volgens prof. Hof stra slechts waardig huldigen door naar vermogen zijn arbeid voort te zetten. De grootste buitenlandse groep vormde de Nederlandse met liefst 72 deelnemers. Zo kan het gebeuren, dat wij nu eens met West-, dan weer met Oostduitsers praten, nu eens op de hoogte komen van het leven en wer ken van de Kerk van Christus in Frankrijk of België, dan weer met christenen uit Indonesië of Mada gascar, India of uit de Scandinavische landen spreken. En naar het zich laat aanzien zullen wij in de komende dagen nog meer nationaliteiten ont moeten. Immers Amerikanen en Po len, Roemenen, Oostenrijkers en Ca nadezen, Argentijnen en mensen uit Libye enz. bevinden zich in deze oude stad, waarin zo vele groten geleefd en gewerkt hebben en waarin zo veel geschiedenis gemaakt is. Hier leefde en werkte b.v. J. S. Bach. En nog noemt men Leipzig wel de muziek- stad. En met trots wijst de bewoner van Leipzig naar de Thomaskerk, waar Bach het orgel bespeelde en waar zich zijn graf bevindt. Een zeer groot gedenkteken in Leipzig herin nert nog aan de volkerenslag van 1813 waardoor aan Napoleon’s overheer sing over Duitsland een einde werd gemaakt. Hier in Leipzig voerde Luther in 1519 het beroemde dispuut met dr. Eek, waardoor de Reformatie grote vehreiding verkreeg en tenslotte in 1539 de Hervorming werd doorge voerd. Zoals uit het eerste artikel bleek, dat wij op de openingsdag van de Evangelische Kirchentag te Leipzig publiceerden, heeft een onzer Zeeuwse predikanten de reis achter het ijzeren gordijn gemaakt, om dit merkwaardige en zo verblijdende hoogtepunt van het Duitse kerkelijke leven mee te maken. Wij hadden hem verzocht zo spoedig mogelijk zijn eerste in drukken weer te geven dat zo spoedig mogelijk is nogal rek baar gebleken, want de briefwis seling tussen de Duitse Oostzóne en ons land blijkt niet zo heel snel te gaan! Gisteren ontvingen wij dit artikel en hoewel die „eerste indrukken” dan al wat oud zijn, achten wij het artikel nog interessant genoeg om het volledig te publiceren. Wij hopen ten spoedigste weer een brief te ontvangen waarin onze predi- kant-verslaggever zich meer op de conferentie zelve zal bezinnen. Leden van de parate Duitse politiemacht en arbeiders versterken de dijken in het Donau-dal tussen Ingostadt en Regensburg om het vruchtbare land beter te beschermen tegen overstromingen nu het peil van de Donau zo onrustbarend is gestegen en het rivierwater reeds vele dorpen en steden ge deeltelijk heeft overstroomd en vernield. Duizenden zandzakken werden door rivierschepen naar de bedreigde plaatsen vervoerd. Op de bres bij een bedreigde plaatswrange herinnering aan een even grote ramp in ons eigen land. (Van een speciale verslaggever) ■j—E Kirchentag 1954 in Leipzig! De eerste in de D.D.R, (Duits I 1 Democratische Republiek; Sowjet-zöne)! Wat dat betekent kunnen slechts zij ervaren, die bewust de laatste tien jaren in Duitsland hebben doorgemaakt. Een Nederlander kan alleen maar vermoeden en enigszins aanvoelen, wat er omging in de harten van de millioenen in Oost- en West-Duitsland, toen enige maanden geleden met zekerheid bekend werd gemaakt, dat de voorbereidingen van de 6de Evangelische Kirchentag op Leipzig geconcentreerd zouden wor den. Hiervoor is God gedankt: Immers dwars door de politieke tegen stellingen heen is het voor de Duitse kerk mogelijk geworden een opening te maken in het Ijzeren Gordijn, dat aan beide zijden zulk een geheel verschillend politiek en economisch beeld te zien geeft. Men sen uit alle landen der wereld, in totaal 336, hebben zich opgemaakt naar deze oude universiteit- en handelsstad te gaan om met duizenden uit West-Duitsland en tienduizenden uit de Oostzóne deze grote ge beurtenis mee te maken. waren allen afgevaar- Den Briel op 1 April zich openlijk hadden Oranje in de opstand tegen 's konings landvoogd, ,,de Albanische tyran Was de samenstelling van de vergadering een ongewone, de wijze waarop zij tot stand kwam, was nog ongebruikelijker. De uitnodiging, de term uit die dagen te gebruiken, ging Dordrecht uit. Het eigenlijke initiatief Prins van Oranje. Hij wist, dat slechts bij samenwerking de opstand kans van slagen had. Hem stond een soort statenverband voor ogen, mede met het oog op het voteren van gelden voor zijn campagnes. De Prins van Oranje achtte zich de tachtigjarige oorlog staatkundig gerechtigd een dergelijke samenkomst uit te schrijven. Om alle schijn van pressie van zijn kant te vermijden, achtte hij het verkieslijker, dat de uitnodiging van de Hollandse steden zelf uitging. Daar was evenwel moed voor nodig. Het moet een zware, een moei lijke beslissing zijn geweest, die vaak met angst en gewetenscon flicten gepaard zal zijn gegaan. Toch hebben zij hun beslissing durven nemen, die geleid heeft tot de bij eenkomst, die wij thans herdenken en die voor het ontstaan van een zelfstandige Nederlandse staat van het grootste belang is geweest, al dus spreker. In vier dagen tijd werd een vorm van samenwerking der opstandige steden in gewestelijk verband tot stand gebracht. Voor de 15e beroepen was men de 19de Juli eerst voltallig en kon de vergadering worden geopend. Zij droeg in alle opzichten het stempel van Oranje. Diens instructie aan Marnix van Sint Aldegonde vormde als het ware de agenda. In een ma gistrale rede bezwoer Marnix de Sta ten aan de Prins de middelen te ver schaffen om de strijd voort te zetten. De volgende dag viel de belangrijk ste beslissing. Men erkende de Prins van Oranje als de wettige „gouver neur ende lieutenant des coninx over Hollandt, Zeelandt, Westfrieslandt ende ’t Sticht Utrecht”. Bovendien trokken de Staten de bevoegdheid aan zich een algemeen hoofd en bescher mer niet alleen over de eigen, maar over alle Nederlandse gewesten aan te stellen. Wel werd de oppermacht van de Spaanse koning nog erkend, maar het was slechts een kleine stap, die hen nog scheidde van een souve- reine Staten-Generaal en een Stad houder als haar eerste dienaar. Belangrijk ook waren de beslissingen op het punt van de god.dienst. Vrij zouden allen hun godsdienstplicht mo gen uitoefenen. Aan de geestelijkheid mochten geen moeilijkheden in de weg worden gelegd, tenzjj zjj zich vijandig gedroeg. De strijd heeft eindeloos veel langer geduurd dan iemand had kunnen verwachten. Het doel werd slechts ten halve bereikt. De Neder landse gewesten vielen uiteen in Noord en Zuid. Voor het Noorden echter bleek de gewonnen vrijheid een opbloei te brengen, .die aandoet als een won der bij een land zo klein, door zo losse banden 'verenigd, en in zo zware strijd gewikkeld. De vrijheid, die verkregen werd, sloot de gewetensvrijheid in, nog niet de gelijkheid van. rechten, die Willem van Oranje voor ogen stond. Deson danks was de republiek in de twee eeuwen van haar bestaan het vrijste land van Ëuropa. De grondslag was gelegd voor de vrijheid, die wij thans genieten, en waarvan wij de waarde te dieper gevoelen, omdat ook wij het gemis daarvan hebben gekend en een harde tyrannie hebben moeten be strijden, aldus dr Drees. In de jaren van worsteling tegen die nieuwe tyrannie zjjn nauwere verbin dingen gelegd tussen de landen, die In De Kirchentag-organisatie heeft veel medewerking ontvangen van de Oost- Duitse autoriteiten. Welke beweegredenen de politieke leiders in de D.D.R. gehad hebben om deze Kirchentag in Leipzig toe te staan we weten het niet. Met velen hebben we hierover gesproken. Maar in het algemeen is men zeer dankbaar voor deze mogelijkheid en ziet men hierin ook een teken van groot ver tiouwen in de elgenljjke bedoeling van de Kirchentag, die geen politiek wil bedrijven. De Kirchentag wil verbinding ge ven tussen de leden van de Kerk in Duitsland. Een mogelijkheid scheppen om samen Jezus Christus als g e- m e e n t e te dienen. Om opnieuw iets te verstaan van de kracht der pre diking. De Kirchentag wil het Woord van God prediken, geen poli tieke uitspraken doen. Wel heeft het Woord Gods iets, zo niet veel, te zeg gen over politiek en overheid. Juist hierdoor werd soms de spanning voelbaar. Want wat ver staat de Bijbel onder overheid? In hoeverre mag men bv. in Oost- Duitsland meegaan in bepaalde dingen, met datgene wat door de Oostduitse regering verordend wordt? Met grote scherpte werden en worden vragen hieromtrent gesteld in de werkgroepen. We worden vaak herinnerd aan die problemen die bij ons in de oorlogsjaren aan de dag traden. (Wellicht is het moge lijk, hierover in een volgend artikel iets te zeggen). Dikwijls hebben we ons verwonderd over de openheid waarmee deze din gen besproken werden. En wij zijn dankbaar dat ook hierdoor gebleken is, dat de Kerk van Christus in Oost-Duitsland lééft. Want de Oostduitse Kerk heeft het verre van t k enre dingen blijkt dat soms. Velen zijn moedeloos ge worden, omdat er, in tegenstelling met in de oorlogstijd, geen uitzicht is een andere toestand. Het gehele leven daar staat onder invloed van de politieke machthebbers. Overal xiet men de spreuken en de slagwoor den van de communistische partij. Tot op de lucifersdoosjes toe vindt wien zinnen als: „Vervul uw nationale plicht in de strijd om eenheid, vrede en welstand”. Op openbare gebouwen en huizen van particulieren leest men bv „Leve de roemrijke Sovjet- strijdkrachten die op wacht staan voor de vrede” of in de tram op een pla- kaat dat opwekt tot het inleveren van •chroot: „En het hoogste loon van de inzamelaar is: gestadig stijgt de pro ductie” (Und der Sammler höchster hohn, standig steigt die Produktion). Enorme afbeeldingen van Marx, En- ?e s’ Stalin en Lenin ziet men overal. Dok de huidige machthebbers in 0.- uitsland komen in dit opzicht aan un trekken. Dat de leiders in Oost- uitsland van de politieke bedoelin- h LVan het Westen niet veel moeten nebben is zonder meer duidelijk uit tachtigjarige oorlog werden gescheiden. De aloude zeventien gewesten, thans België, Nederland en Luxem burg, hebben elkaar economisch weer gevonden. Dit jaar is het tien jaar geleden, dat in Londen tot de vor ming van de Benelux werd besloten en al is de verwezenlijking langzamer gegaan dan toen werd gehoopt, zij heeft gestadig voortgang gemaakt en wij kunnen juist thans op verheugen de resultaten wijzen. Bij een terugblik op de Dordtse ver gadering, die een bijeenkomst was van Hollandse staten, maar de samen hang met het geheel van de lage lan den aan de zee niet uit het oog ver loor, mag het, volgens spreker, pas send heten ook op deze ontwikkeling uit de jongste tijd het oog te richten. Een herdenking als deze dringt ons allereerst tot dankbaarheid aan de mannen van de Dordtse vergadering van 1572. Wy zijn dankbaar voor de beslissingen, die zij onder de grootste gevaren voor zich en voor hun steden hebben durven nemen. Dankbaar voor de gevolgen van hun daad, die tot de vorming van een zelf standig Nederland heeft bijgedragen. Dankbaar vooral voor de vrijheid, die gewonnen werd, wetend, dat het de taak is, ook van onze generatie, om deze temidden van de dreigingen, die ons omgeven, te handhaven en te ver dedigen, zo besloot minister Drees zijn rede.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 5