Locaal bellen duurder, korte interlocale
gesprekken goedkoper
P.Z.E.M.-winst
KAMER VAN KOOPHANDEL
besprak woningprobleem
bedroeg in 1953
ruim 81/? ton
Kustvaarder .Hulst legde 100.000
mijl af
wat grotere en lan
gere reis en op 26 April
van dat jaar keerde de
Op 4 Juli 1253 grote slag
bij Westkapelle
voor
van
Zeeuwse Wandelingen
PUROL
Abortus-bestrijding onder
het rundvee
Huidgenezing I
Wanneer moet U op
Zaterdag uw brieven posten?
Geen weegbrug bij Katse Veer
Ir. R. Diks gaf uiteenzetting
Zeeuwse Kamer van Koophandel
Maar de verliesperiode staat voor de deur
MIDDELBURG, 1 Juli. De N.V.
Zwarte Griet totaal verslagen
HHH
■i
ZEEUV'SCH DAGBLAD
Zaterdag 3 Juli 1954
De wijziging van de telefoontarieven
Stroomverbruik nam weer toe
Verordening voor Schouwen-
Duiveland voorgesteld.
De gevolgen van deze slag
Nog VI, uur voor de boeg en
dat met hoofdpijn. Neem dan
Aspirin (alleen echt met het
BAYERkruis).
Vergadering te Goes
Christelijk Lyceum voor
Zeeland.
Vrijstelling van premiebetaling
bij algehele invaliditeit.
Terug in Rotterdamse haven
Zwarte Griet
ölag bij Westkapelle
Zeeuwse Wegenfondsen
in 1953.
pagina 4
Ingezonden Mededeling (adv.)
was, dat bezwaarlik
met
een
drie
blikt, dat de
Het
Ingezonden Mededeling (adv
Huidzuiverheid-Huidgezondheid
Nog werd medegedeeld, dat de heer
K. van Everdingen op voorstel van het
bestuur werd herbenoemd tot commis
saris der N.V. Haven van Vllsslngen
en dat hi werd voorgedragen als lid
van de in te stellen beroepsinstantie
voor Walcheren van het Rampenfonds.
haven
de rug
Antwerpen
regeling van het ministerie van Maat
schappelijk Werk ten behoeve van zelf
standigen bedraagt thans 526. Daarvan
zijn er 99 in voorbehandeling. Er wer
den 10 aanvragen ingetrokken. Bi het
Borgstellingsfonds en de Kamer zijn
117 aanvragen in behandeling en bij het
ministerie nog 247. In 53 gevallen werd
een beslissing genomen, waarbi exclu
sief de uitkeringen uit het Rampenfonds
een bedrag van f 44.555,87 werd uitge
keerd.
SECTORGEDACHTE.
Na enkele algemene begrippen als
bedrijfsgebieden, sectoren en districten
nader te hebben omschreven, zei ir.
Diks, dat in de gewijzigde tarieven nog
sterker dan in de vorige de sectorge-
dachte is ingevoerd.
Zo’n sector is een verzameling locale
netten rondom een knooppunt, waarin
het interlocaal verkeer op korte af
stand wordt afgewikkeld. In vele ge
vallen (Walcheren b.v.) vormt deze
sector ook een geografisch geheel,
waarin sprake is van een economische
binding tussen de aangeslotenen. Deze
gedachte vindt men terug in het abon
nement en in het tarief.
LOCALE GESPREKKEN.
Ir Diks zei vervolgens, dat het tarief
voor locale gesprekken (sedert 1940
gesteld op 3 cent per gesprek) vèr on
der de kostprijs lag. Het verlies werd
gecompenseerd, doordat de interlocale
gesprekken zwaarder werden belast
dan met hun kostprijs overeenstemde.
Dit betekende, dat zij, die veel inter
locaal belden, een aanmerkelijk deel
van het locale verkeer te dragen had
den.
Met name het bedrijfsleven als de
voornaamste gebruiker van interlocaal
verkeer droeg in belangrijke mate dit
nadeel. Met het oog op dit alles werd
de prijs per gesprek nu 4 cent, een be-
waarbij de gesprekskosten in eenheden
van resp. 1 minuut, 30 en 12 seconden
worden berekend.
De „Hulst” maakte op
20 Maart 1952 haar proef
tocht en daarna ging het
kustvaartuig zijn eerste
reis maken naar Genua.
Op 20 April kwam de
„Hulst” weer terug in
Rotterdam. Daarna toog
men aan het werk om het
schip uit te rusten voor
GEEN ADHAESIE.
In de vorige vergadering der Kamer
was op grond van enige principiële
bezwaren aangehouden de verdere
behandeling van het verzoek om ad-
haesiebetuiglng aan een adres aan de
Kamer in Tilburg Inzake de bijdragen
ROTTERDAM, 2 Juli.
Na een afwezigheid van
ruim twee jaar is van
daag het 499 brt. metende
kustvaartuig „Hulst” van
Hudig en Pieters Alge
mene Scheepvaart Maat
schappij N.V. te Rotter
dam in de Maasstad te
ruggekeerd. In deze tijd
heeft het schip een af
stand van ongeveer hon
derdduizend mjjl afge
legd.
RONDVRAAG.
Tijdens de rondvraag bracht de heer
Roose te Goes de nieuwe vervoersnet
ter sprake. De ambtenaren, die met de
uitvoering zijn belast, treft geen enkele
blaam, maar aan de bepalingen van wet
en vooral uitvoeringsbeschikkingen
mankeert heel wat, met name wat be
treft het verkrijgen van vergunningen
voor vervoer per zeeschip. Het bestuur
zal deze materie nader bezien.
Op voorstel van de heer Balkenende
te Kapelle zal de directeur der P.Z.E.
M. worden uitgenodigd om een causerie
over de electriciteitstarieven te hóuden.
De heer Van der Peijl te Goes roerde
het probleem van de zwarte lonen in de
bouwnijverheid aan en verzocht het be
stuur bij de Arbeidsinspectie stappen
te ondernemen de arbeiders in de ge
legenheid te stellen langer te kunnen
werken. De heer Van ’t Westende te
Middelburg sprak over het ernstige
woningprobleem en wees erop, dat nim
mer rekening werd gehouden met het
feit, dat er voor de oorlog in tal van
getroffen gemeenten aanmerkelijk meer
woningen waren. Heel wat mensen trok
ken, nadat hun huis was verdwenen,
weg, maar bij de toewijzing van het
bouwvolume werd met deze factor geen
rekening gehouden. De heer Roose was
van oordeel, dat Zeeland de dupe is van
een ingewikkelde formule, waarbij de
duidelijk aanwijsbare behoefte in tal
van gemeenten niet meetelt.
met een andere beman
ning dan waarmee het
was vertrokken.
Nu is het „zoete” schip,
de lading bestaat n.l. uit
suiker, dan teruggekeerd
en aan boord bevond zich
o.a. kapitein S. Kris uit
Voorschoten, die ook de
Golf van Mexico heeft
bevaren met een ander
schip van deze rederij n.l.
de „Jacaranda”. Hij wilde
zich gedurende twee jaar
niet laten aflossen en
spaarde zodoende zijn
verlof. Nu in Nederland
teruggekeerd bestaan zijn
„spaarcentjes” uit
maanden verlof.
De „Hulst”, die er nu
enige jaren dienst heeft
opzitten, zal eerst gron
dig onderhanden worden
genomen.
GOES, 2 Juli. Hoe laat moet uw
post des Zaterdags in de bus liggen om
nog in de eerste bestelling- des Maan
dags in het gehele land te worden op
genomen? Deze vraag heeft het be
stuur der Kamér van Koophandel aan
de Inspecteur van de P.T.T. te Middel
burg voorgelegd. Het antwoord luidde
als volgt voor de steden boven de Wes-
ter-Schelde: Vlissingen kantoorbus:
uiterlijk 15.30 uur, stadsbussen 13.45.
Middelburg: bus postkantoor: 15.58,
stadsbussen 13.30. Goes postkantoor:
16.07, stadsbussen 13.45. Zierikzee kan
toorbus: 14.15, stadsbussen 13 uur.
Wil men zijn post in de eerste bestel
ling van Maandag in de voornaamste
plaatsen van Nederland hebben, dan
gelden de volgende tijdstippen, waarop
die post in de bus moet zijn gedepo
neerd: Vlissingen vóór 19.30 uur, Mid
delburg 20 uur, Goes 20.07 uur, Zie
rikzee 18.30 uur (stadsbussen 17.15 u.).
kwam onder de voogdij van zijn oom,
de reeds eerder genoemde Floris de
Voogd. Deze sloot met Margaretha te
Brussel een verdrag. Haar zonen en de
gevangen edelen werden tegen hoge los
gelden vrijgelaten. Tevens werd er be
paald, dat Floris V zou trouwen met Bea
trix, haar kleindochter, de dochter van
de Vlaamse troonopvolger Guy van Dam-
pierre. Als bruidsschat bracht ze mee....;
Zeeland bewesten de Schelde.
Later is er nog dikwijls strijd geweest
om dit kostbaar stukje Zeeland. Bij een
inval in Holland drongen de Vlamingen
zelfs door tot bij Haarlem, waar ze ten
slotte door Witte van Haamstede werden
teruggedreven (1304).
Tot vóór 17 Mei 1940 hingen in de
Nieuwe Kerk te Middelburg naast de
preekstoel twee marmeren platen van
Willem II en Floris de Voogd, die bei
den in de Koorkerk begraven zijn.
L. v. W.
4 Juli vanuit Westkapelle een processie
rond met een kistje waarin het gebeente
van de evangelieprediker Willebrord. Tot
1572 hield deze plechtige ommegang
stand.
Margaretha was overwonen en Zeeland
was in de macht der Hollanders.
Drie jaar later (1256) sneuvelde Wil
lem II in de strijd tegen de West-Friezen.
Zijn zoontje, de later zo bekende Floris
V, was nog maar ruim een jaar oud en
de opgestelde ontwerp-verordening ac-
coord gaan. Nu de bestrijding van de
tuberculose onder het rundvee de laat
ste jaren met zoveel succes is gevoerd,
zijn Ged. Staten mèt de deskundigen
van oordeel, dat het van groot belang
is, dat het Prov. Bestuur ook zijn me
dewerking verleent bij de bestrijding
van de abortus Bang. Gebleken is, dat
het ministerie van Landbouw er prijs
op stelt, dat de Provincie zich met haar
regelend optreden bepaalt tot het
eiland Schouwen-Duiveland, waar de
rundveeehouderij ernstig werd getrof
fen en waar men bij de vrijwillige be
strijding van de ziekte nog te weinig
activiteit aan de dag legt.
GOES, 2 Juli. In de algemene vergadering der Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor de Zeeuwse Eilanden, vandaag in Hotel „De Korenbeurs”
gehouden, zijn weinig schokkende dingen aan de orde gekomen. Onder leiding
van voorzitter C. A. Kammeraad werd een niettemin uitvoerige agenda
afgewerkt. O.m. werd de rekening van de Kamer over 1953 vastgesteld. In
de rondvraag werd nog aangeroerd het probleem van de grote woningnood,
die de industriële ontwikkeling ernstig belemmert. Men nam afscheid van
de heer De Jonge Lugten te Goes, die namens de Ned. Spoorwegen zitting
MIDDELBURG, 1 Juli. De Stich
ting Prov. Gezondheidsdienst voor Die
ren in Zeeland heeft de Prov. Staten
verzocht een verordening uit te vaar
digen tot het regelen van de bestrij
ding van de abortus Bang onder het
rundvee in de provincie. Het verzoek
is gedaan, omdat de Rijksdienst voor
Landbouwherstel slechts dan bereid is
de besmette runderen, die opgeruimd
moeten worden, over te nemen, indien
een garantie wordt gegeven, dat ook in
de toekomst Schouwen-Duiveland abor
tusvrij wordt gehouden. Dit is alleen
mogelijk door invoering van een ver
ordening, inhoudende het verbod voor
veehouders om andere dan abortus
vrije runderen aan hun veestapel toe
te voegen of besmette runderen op hun
bedrijf te houden. Een geheel vrij
willige bestrijding is geen voldoende
garantie en een verplichte bestrijding
kan door de Gezondheidsdienst niet
worden voorgeschreven.
Ged. Staten, die dit alles de Prov.
Staten mededelen, voegen er aan toe,
dat de Veerartsenijkundige Dienst, de
Stichting voor de Landbouw in Zee-
TOELATINGSEXAMEN
Aan het in 1954 te Goes gehouden toe
latingsexamen voor de le klassen hebben
54 candidaten deelgenomen. Van hen
zijn er 46 geslaagd, t.w.:
Jaap Boor, Axel; Elly Gijzel en Henk
Slabbekoorn, Biezelinge; Daan Bakker,
Rinus Bliek, Suus de Bruyne, Frieda
Denkelaar, Anke Duvekot, Jankees Du-
vekot, Ineke Ermerins, Kitty de Graaff,
Tineke Hage, Leo Hartman, Rinus Hil-
lebrand, Eddy Huigens, Theo Karelse,
Free Metselaar, Deni Nelemans, Jankees
v. d. Peyl, Libbe Rozendal, Anneke
Schout Veldhuys, Rinus Sentse, Marian
Sinke, Emmie Stam, Metsy Tamminga,
Johan Verplanke, Ronny v. d. Vliet, Ine
ke van Zweeden en Rinus van Zweeden,
Goes; Hein Kluiver, ’s-Gravenpolder;
Patty Boogert, ’s-Heer Abtskerke; Lenie
Zandee, ’s-Heer Arendskerke; Chris de
Jager, Chris Jebbink, Agnes van der
Leek en Giel Ribbens, Kapelle; Chris
Roose, Kloetinge; Evert Bakker, Krab-
bendijke; Jaap Koolstra, Kruiningen;
Ina Brakman, Nw St Joosland; Henk
Harthoorn, Oostdijk; Jopie van de Velde,
Ovezande; Wim Koeman, André Staal,
Els Veenemans en Kees Vette, Yerseke.
’s-GRAVENHAGE, 1 Juli. Een
groot aantal Nederlandse verzekerings
maatschappijen zal met ingang van
vandaag een nieuwe regeling invoeren
waarbij verzekerden, die algeheel blij
vende invalide worden, vrijgesteld
zullen worden van premiebetalingen.
Dit werd bekend gemaakt in een toe
spraak van mr. J. BierensDe Haan,
directeur van de Olveh van 1879, tij
dens de herdenking van het 75-jarige
bestaan van deze levensverzekerings
maatschappij.
Volgens spreker geldt deze nieuwe
bepaling zowel kapitaal- als rentever-
zekeringen, collectieve als individuele
verzekeringen. Mr. J. BierensDe
Haan bracht hulde aan de zustermaat
schappijen die dit Olveh-jubileum
initiatief hebben willen volgen.
GOES 2 Juli. Ir R. Diks, directeur van het Telefoondistrict Breda,
heeft vandaag voor de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwse
Eilanden een causerie gehouden over de wijziging van de telefoontarieven,
die op 1 Juli is ingegaan. Ir Diks stelde uitdrukkelijk vast, dat hier geen
sprake is van een tariefsverhoging, maar van een tariefswijziging, waarbij
Slechts op enkele punten een kleine verhoging wordt toegepast, maar waar
tegenover een tariefsverlaging staat, speciaal wat de interlocale gesprekken
betreft. In het algemeen gezien stijgen de ontvangsten voor de P.T.T. dan
ook niet. In feite vindt slechts een verschuiving plaats tussen de verschil
lende onderdelen van de tarifering.
Ir Diks wees erop, dat de diverse
prijsstijgingen van grondstoffen en
producten, alsmede de loonrondes in
de laatste jaren, ook van invloed zijn
geweest op de kosten van het telefoon
bedrijf. Een openbaar nutsbedrijf als
P.T.T. kan zijn tarieven nu eenmaal
niet bepalen via de weg van vraag en
aanbod, maar toch dient er een ver
antwoord verband te zijn tussen de
kostprijs en de gevraagde vergoeding.
Die kostprijs wordt niet alleen door
algemeen economische factoren beïn
vloed, maar ook door technisch-econo-
mische factoren. Toepassing van een
nieuwe techniek b.v. kan prijsverla-
gend werken.
Na nieuw beraad van het bestuur en
kennisname van een schrijven van ir J.
P. Berdenis van Berlekom werd voor
gesteld het bewuste schrijven van de
Tiiburgse Kamer voor kennisgeving
aan te nemen.
drag, dat overigens nog veel lager is
dan in alle vergelijkbare landen.
INTERLOCAAL VERKEER.
Het gevolg van deze verhoging was,
dat de ontvangsten uit het interlocale
verkeer met een ongeveer gelijk be
drag verminderd konden worden. De
verrekening van interlocale gesprek
ken geschiedt n.l. in eenheden van het
locale gesprekstarief.
Door de wijziging is bereikt, dat in
het algemeen voor korte gesprekken
een soms vrij grote verlaging van kos
ten mogelijk werd. Voor gesprekken
van ten hoogste één minuut tussen de
abonné’s in dezelfde sector behoeft niet
meer te worden betaald dan voor een
locaal gesprek.
Het nieuwe sectortarief is nu ook in
gevoerd voor de nog niet geautomati
seerde netten. In automatische netten
uitgerust met de meest moderne appa
ratuur wordt een tarief toegepast,
MEDAILLES.
Het bestuur der Kamer heeft de
Stichting „Nieuw Walcheren” een aan
tal medailles geschonken voor de ma
kers van Miniatuur Walcheren om ook
nemens de Kamer uiting te geven aan
haar bewondering voor de bijz.onitere
prestaties van allen, die aan dit unieke
object medewerkten.
Het aantal aanvragen voor de steun-
vergelijking met 1952 gestegen zijn van
f 9.654.754,60 tot f 10.102.099,43 of met
ruim 4.5 pet. (vorig jaar met bijna 24
pet.). Het stemt tot tevredenheid, dat
dit mogeljjk was ondanks het tjjdelijk
verlies van een groot aantal industriële
en particuliere afnemers tengevolge
van de ramp.
Dit resultaat Is verkregen dank zij
de grote inspanning van de directie en
het personeel, die alles in het werk stel
den om het verloren debiet zo spoedig
mogelijk terug te winnen. Men dank-
baarheid wordt gememoreerd de kracn-
tige hulp van zusterinstellingen enz.
Ook de lasten stegen met ruim
4.5 pet. en wel van f 8.467.562,09 tot
f 8.867.048,12.
JAARVERSLAG DIRECTEUR.
De directeur, ir T. Michielsen, gaat in
zijn jaarverslag nog dieper in op de ge
volgen van de ramp voor stroomvoor
ziening in Zeeland. Hij deelt o.a. mede,
dat de gunstige ontwikkeling van het
grootverbruik, die o.m. samenhing met
de aansluiting van een groot chemisch
bedrijf in Zeeuwsch-Vlaanderen, ten
slotte het niet onbevredigend accrés
van 2.2 pet. in de totale verkoop ten
gevolge had.
Het valt op, dat de ontwikkeling
van het stroomverbruik in Middel
burg achterblijft bij de in de overige
niet door de ramp getroffen steden.
De oorzaak dient vermoedelijk te
worden gezocht in de omstandigheid,
dat de verbruikers in deze gemeente
buiten de Invloedssfeer van de voor
lichting en de propaganda der P.Z.
E.M. vallen.
Opgewekt en ingekocht werden in
1953 in totaal 94.682.463 kWh, hetgeen
4.055.285 kWh of 4.5 pet. meer was dan
in 1952. Eind 1953 bestond het perso
neel van de maatschappij uit 610 per-
dat jaar keerde de
„Hulst” de haven van
Rotterdam de rug toe.
Via Antwerpen werd
koers gezet naar de At
lantische Oceaan en de
„oversteek” begon met
als voorlopig einddoel de
Golf van Mexico. Hier
verd het schip ingezet in
de kustvaart en de bewo
ners van bijvoorbeeld
Houston, New Orleans en
Vera Cruz zagen dit Ne
derlandse schip verschei
dene keren in hun ha
ven. Ongeveer twee jaar
verbleef het schip in de
nieuwe wereld, doch de
bemanningsleden werden
om het jaar afgelost, zo
dat de „Hulst” terugkeert
Prov. Zeeuwse Electriciteits Maat
schappij heeft in 1953 een netto-winst
gemaakt van f 860.090,80. Dat is nog
meer dan in 1952, toen de winst bedroeg
f 827.959,26. Maar de raad van bestuur
voegt er in het zo juist verschenen
jaarverslag onmiddellük aan toe, dat
hoe gunstig dit resultaat op zichzelf
ook is de vooruitzichten voor de
volgende jaren tengevolge van de zwa
re kapitaalslasten eisen, dat de egalisa
tiereserve zo hoog mogeljjk wordt op
gevoerd. Die lasten drukken vooral op
het transportnet en op de Centrale Zee
land. Er wordt voorgesteld geen divi
dend uit te keren, maar de winst aan
genoemde reserve toe te voegen met
uitzondering van een bedrag van een
ton, dat in het fonds voor onrendabele
uitbreidingen dient te worden gestort.
Dit moet naar het oordeel van de raad
van bestuur ook met een tweede be
drag van f 100.000.gebeuren en daar
aan dient de bijzondere bestemming te
worden gegeven om gedurende de voor
de deur staande verliesperiode de aan
sluiting van onrendabele percelen door
gang te doen vinden. Het fonds zal dan
te boek staan voor f 334.591,96.
In het jaarverslag wordt verder
Maar Gravin Margaretha van Vlaande
ren, bijgenaamd Zwarte Griet, nam daar
geen genoegen mee. Z(j eiste erkenning
van het verdrag van Heidensee en de
leenhulde der Hollandse graven voor
Zeeland bewesten de Schelde.
Dus ook van graaf Willem II, die on
dertussen Rooms-koning geworden was,
een titel die (na de kroning) meestal
uitliep op Keizer van Duitsland. Hij be
loofde haar te erkennen en hulde te
brengen. De toekomstige keizer bang voor
een vrouw? Dat was het juist niet, het
was alleen maar tactiek van hem, in zijn
aanstaand keizerrijk had hij moeilijkhe
den, die eerst moesten opgelost worden.
Daarom had hij tijdens zijn afwezigheid
zijn broer Floris de Voogd over Holland
aangesteld, die dus ook de Zeeuwse zaken
moest behandelen.
Is er vaak geen grote afstand tussen
beloven en doen? Bij Willem II wel,
want tot de daad der huldiging van
Margaretha is hij nooit gekomen. In
tegendeel, toen zijn positie in Duits
land sterker werd, keerde hij de rollen
om en eiste als konirig de hulde van
Vlaanderens gravin!
Maar Margaretha was een vrouw met
haar op de tanden, dat liet ze er niet bij
ïitten! Terwijl haar afgezanten aan het
onderhandelen waren met Willem II en
de besprekingen met opzet rekten, rustte
ze een geweldige vloot uit. Haar zoon
Guy van Dampierre was de opperbevel
hebber en koerste met de schepen naar
Walcheren om dit bij verrassing te ver
overen. Op 4 Juli 1253 kwamen ze voor
Westkapelle ten anker.
Willem II had echter van de onderne
ming gehoord en zijn broer Floris hier
heen gezonden met een leger. Deze hield
zich verborgen achter de duinen en liet
eerst de bemanning aan land komen.
Ook de Westkappelaars hielpen hem on
der de strijdleus „St Willebrord”. Onbe
wust van de sterke tegenstand werd on
der deze landingstroepen een vreselijk
bloedbad aangericht. „De slag wierd wel
haast een slachting”, zegt een kroniek
schrijver. Melis Stoke, de oude schrijver,
die meestal tamelijk betrouwbaar is,
spreekt van 50.000 gesneuvelden. Volgens
hem had de strijd plaats in een veld met
bonen. (Zou misschien de uitdrukking:
„hij is in de bonen” van iemand die wat
in de war is, daarvan afkomstig zijn?).
De gevangenen werden naakt uitge
kleed en trokken gras en peulvruchten
uit de grond o m* zich te bedekken.
„Also naakt als si waren,
Dus moesten de Vlaamse scharen
’t Onderbliven in Walcherenland”.
Latere geschiedschrijvers hebben dit
aantal doden overgenomen, sommigen
noemen zelfs nog een even groot aantal
gevangenen en verdronkenen, ’k Ver
moed dat het nogal aan de hoge kant is
en behoorlijk overdreven, zoals dat meest
al het gevai is in de middeleeuwse kro
nieken.
Margaretha’s twee zonen Guy en Jan
behoorden ook onder de gevangenen, be
nevens nog ruim 200 van de aanzienlij k-
ste edelen.
Als herinnering ging er ieder jaar op
MIDDELBURG, 1 Juli. Blijkens
de zojuist verschenen jaarstukken be
droeg het voordelig saldo van het
Prov. Wegenfonds over ’53 f463.047.90.
Het aandeel in de opbrengst van de
motorrijtuigenbelasting was f 1.032.351.
99 en als bijdragen in de kosten van
wegsverbetering werd f 561.665,71 uit
gegeven. De balans sluit met een ver
mogen van f 1.434.175,10.
Het voordelig saldo van het Tertiair
Wegenfonds over 1953 bedroeg
f 251.105,17. Hier werd als aandeel in
de Opbrengst der motorrijtuigenbelas
ting ontvangen f 229.769,33, terwijl in
de kosten van verbetering der wegen
f233.825,10 werd bijgedragen. De ba
lans per 31 December j.l. sluit met een
vermogen van f 651.731.87.
Het nadelig saldo van het Prov. We-
genonderhoudsfonds was f 65.074,04.
Aan onderhoudskosten werd uitgege
ven f 317.642.98. Het vermogen, eind
1953 was groot f 1.054,755,37. van de Sociaal Economische Raad.
in net jaarverslag wordt verder me
degedeeld, dat ten laste der verlies- en
winstrekening in de loop der jaren 1942
tot en met 194.8 een bedrag van
f 1.067.480,98 werd afgeschreven van de
rekening oorlogsgeweldschaden. Boven
dien is van het Rijk rond f 644.963,
meer ontvangen aan vergoeding dan
waarop eerst werd gerekend. Voorge
steld wordt nu beide bedragen, in to
taal f 1.712.443,66, eveneens toe te voe
gen aan de egalisatiereserve. Deze zal
daardoor van f 1.926.693,96 toenemen
tot f4.299.228,42. Z(j kan vanaf 1 Ja
nuari 1954 worden gebruikt voor de
afschrijving op de boekwaarde van
Centrale en transportnet.
MEER ONTVANGEN.
ontvangsten in Sonen.
■j—E eerste Zaterdag in Juli staat bekend als de Westkappelse ker-
1 mis. De Westkappelaars vermaken zich dan met gaaischieten,
ringrijden, drinken en vechten. Het laatste bedrijf is geen vast
programmapunt en wordt ook slechts door een heel enkele beoefend.
Zo iemand, die geen maat weet te houden en te veel van het sterke
vocht heeft gezwolgen, is wel wat vlug geneigd zijn mes te trekken.
Een gevaarlijk wapen in de stevige knuist van een ietwat benevelde
dijkwerker!
Ook zijn voorvaderen konden vechten. Zevenhonderd jaar geleden
ongeveer hebben ze het bewezen en Zwarte Griet kwam toen van een
„koude kermis” thuis.
Lang van duur is de strijd in de Mid
deleeuwen geweest om het bezit van Zeé-
land bewesten de Schelde. Dat zijn de
eilanden tussen de twee Scheldearmen:
het tegenwoordige Walcheren, Noord- en
Zuid-Beveland. De graven van Holland
noemden zich graag Graaf van Holland
en Zeeland. Maar de graven van Vlaan
deren (waartoe in die tijd ook het tegen
woordige Zeeuwsch-Vlaanderen behoor
de) meenden eveneens recht te hebben
op dit gebied. Had omstreeks het jaar
1000 een keizer van Duitsland hun deze
streek niet in leen gegeven?
In 1167 of 1168 stond de Hollandse
graaf Floris III het gebied aan Vlaande
ren af bij het verdrag van Heidensee,
Hij had 3 jaar gevangen gezeten op ’s-
Gravensteen te Brugge en om zijn vrij
heid terug te krijgen, had hij dit verne
derende verdrag wel moeten sluiten. U
begrijpt wel, dat hij niet van harte zijn
handtekening zal gezet hebben! Maar ais
je al zo lang in de gevangenis zit en de
vrijheid lacht je toe.
’t Is dan ook niet te verdonderen, dat
zijn opvolgers zich weinig van de over
eenkomst aantrokken en zich doodeen
voudig Graaf van Holland.... en Zee
land noemden.
ABONNEMENT.
Het maandabonnement was in de
kleine netten goedkoper dan in de
grote netten. Als bijdrage in de alge
mene telefoonkosten was dit niet in
overeenstemming met de werkelijke
kosten, omdat de aansluitingskosten in
de kleinere netten hoger waren dan in
de grotere.
Nu bovendien korte gesprekken bin
nen de sector even duur werden als ’n
locaal gesprek, was er geen aanleiding
het abonnementsbedrag in de kleinere
netten lager te stellen dan in de gro
tere. Het wordt nu berekend naar het
totale aantal abonné’s in de sector.
Het varieert van f 2.50 tot f 5.n.l.
voor minder dan 100 en voor meer dan
4000 aangeslotenen. De kosten van x
aansluiting zijn verhoogd van f 25.—land en de^RijksveeteeltconsuIent met
tot f40.Eerstgenoemde prijs lag
reeds lang vèr beneden de kostprijs.
DE INVOERING.
De nieuwe tarieven zijn in de
nacht van 30 Juni op 1 Juli inge
gaan. Alle 34.000 abonné’s kregen de
nodige circulaires en tabellen. Voor
elk hunner moesten in Breda de ad
ministratieve bescheiden worden ge
wijzigd. Alleen al aan de verande
ring van de apparatuur voor de ver
rekening van het aantal gespreks
eenheden in de automatische secto
ren verrichtten in genoemde nacht
45 man moeilijk en inspannend
werk.
had en die per 1 Augustus Zeeland gaat verlaten, omdat zijn functie wordt
opgeheven.
Er waren heel wat ingekomen stuk
ken. Zo was er een schrijven van het
Prov. Bestuur omtrent een aantal za
ken met betrekking tot de dienst Katse
VeerZierikzee, welke het bestuur tij
dens een bespreking naar voren had ge
bracht. Daarb(j was er o.a. op gewezen,
dat door het ontbreken van een weeg
brug te Katse Veer de vrachtwagens
bij aankomst te Zierikzee worden ge
wogen. Blijkt daar, dat het maximum-
gewicht is overschreden, dan krijgt de
verlader te horen, dat hij in het ver
volg zal worden geweigerd. Ook het
Prov. Bestuur vond deze toestand wei
nig bevredigend, maar wees er op, dat,
indien chauffeurs van vrachtwagens
een te laag gewicht opgeven, daaruit
ernstige gevolgen kunnen voortvloeien.
Reeds enkele malen werden op dit
veer moeilijkheden ondervonden, door
dat de aan boord genomen wagens te
zwaar geladen waren. Door het breken
van trossen als gevolg van het optreden
van slagzij bij het aan boord nemen
van zware auto’s, kunnen gemakkeiyk
ongelukken ontstaan.
Aangezien te Katse Veer bij de aan
legplaats geen terrein, dat permanent
droog ligt, te vinden is, kan daar geen
weegbrug worden geplaatst. Het zal
daarom niet eenvoudig zijn een bevre
digende oplossing te vinden.
CHAUFFEURS MOETEN WACHTEN.
Een tweede zaak, die het bestuur der
Kamer had aangesneden, had betrek
king op de omstandigheid, dat chauf
feurs van vrachtauto’s, die in Zierik
zee op de nachtboot moeten wachten,
in de cabine moeten blijven zitten om
de wagens in file te laten optrekken en
aan boord te rijden. Voor de verladers
betekent dit extra kosten voor te beta
len overwerk en nu was het verzoek in
elk geval het optrekken zo mogelijk
door het bootdienstpersoneel te laten
verrichten.
Het antwoord was, dat bezwaarlijk
van het personeel kan worden verlangd,
dat het met zwaar afgeladen vracht
wagens zal gaan manoeuvreren,
alle daaraan verbonden risico’s.
GEEN VROEGE TREIN
OP DINSDAG.
De Staatssecretaris van Economische
Zaken had meegedeeld, dat het onder
zoek naar de credietwaardigheid van
beroepsgoederenvervoerders met vracht
auto’s, ter uitvoering van de nieuwe
wet, aan de Kamers van Koophandel
was opgedragen.
De directie der Ned. Spoorwegen had
een afwijzend antwoord gezonden op
het verzoek om ook op Dinsdag een
vroege trein Vllssingen-Bergen op Zoom
te laten rijden.
De minister van Financiën had be
richt, dat Hansweert niet kan worden
aangemerkt als zeehavenplaats in de
zin Van de omzetbelastingwet. Het
Prov. Bestuur benoemde op de voor
dracht van het bestuur der Kamer de
heren C. A. Kammeraad en K. J. van
Loo tot leden der Huuradviescommissie
te Middelburg en de heren J. Steutel
en F. L. Timmerman in de commissie
te Zierikzee.