Locaal bellen duurder, korte interlocale gesprekken goedkoper P.Z.E.M.-winst KAMER VAN KOOPHANDEL besprak woningprobleem bedroeg in 1953 ruim 81/? ton Kustvaarder .Hulst legde 100.000 mijl af wat grotere en lan gere reis en op 26 April van dat jaar keerde de Op 4 Juli 1253 grote slag bij Westkapelle voor van Zeeuwse Wandelingen PUROL Abortus-bestrijding onder het rundvee Huidgenezing I Wanneer moet U op Zaterdag uw brieven posten? Geen weegbrug bij Katse Veer Ir. R. Diks gaf uiteenzetting Zeeuwse Kamer van Koophandel Maar de verliesperiode staat voor de deur MIDDELBURG, 1 Juli. De N.V. Zwarte Griet totaal verslagen HHH ■i ZEEUV'SCH DAGBLAD Zaterdag 3 Juli 1954 De wijziging van de telefoontarieven Stroomverbruik nam weer toe Verordening voor Schouwen- Duiveland voorgesteld. De gevolgen van deze slag Nog VI, uur voor de boeg en dat met hoofdpijn. Neem dan Aspirin (alleen echt met het BAYERkruis). Vergadering te Goes Christelijk Lyceum voor Zeeland. Vrijstelling van premiebetaling bij algehele invaliditeit. Terug in Rotterdamse haven Zwarte Griet ölag bij Westkapelle Zeeuwse Wegenfondsen in 1953. pagina 4 Ingezonden Mededeling (adv.) was, dat bezwaarlik met een drie blikt, dat de Het Ingezonden Mededeling (adv Huidzuiverheid-Huidgezondheid Nog werd medegedeeld, dat de heer K. van Everdingen op voorstel van het bestuur werd herbenoemd tot commis saris der N.V. Haven van Vllsslngen en dat hi werd voorgedragen als lid van de in te stellen beroepsinstantie voor Walcheren van het Rampenfonds. haven de rug Antwerpen regeling van het ministerie van Maat schappelijk Werk ten behoeve van zelf standigen bedraagt thans 526. Daarvan zijn er 99 in voorbehandeling. Er wer den 10 aanvragen ingetrokken. Bi het Borgstellingsfonds en de Kamer zijn 117 aanvragen in behandeling en bij het ministerie nog 247. In 53 gevallen werd een beslissing genomen, waarbi exclu sief de uitkeringen uit het Rampenfonds een bedrag van f 44.555,87 werd uitge keerd. SECTORGEDACHTE. Na enkele algemene begrippen als bedrijfsgebieden, sectoren en districten nader te hebben omschreven, zei ir. Diks, dat in de gewijzigde tarieven nog sterker dan in de vorige de sectorge- dachte is ingevoerd. Zo’n sector is een verzameling locale netten rondom een knooppunt, waarin het interlocaal verkeer op korte af stand wordt afgewikkeld. In vele ge vallen (Walcheren b.v.) vormt deze sector ook een geografisch geheel, waarin sprake is van een economische binding tussen de aangeslotenen. Deze gedachte vindt men terug in het abon nement en in het tarief. LOCALE GESPREKKEN. Ir Diks zei vervolgens, dat het tarief voor locale gesprekken (sedert 1940 gesteld op 3 cent per gesprek) vèr on der de kostprijs lag. Het verlies werd gecompenseerd, doordat de interlocale gesprekken zwaarder werden belast dan met hun kostprijs overeenstemde. Dit betekende, dat zij, die veel inter locaal belden, een aanmerkelijk deel van het locale verkeer te dragen had den. Met name het bedrijfsleven als de voornaamste gebruiker van interlocaal verkeer droeg in belangrijke mate dit nadeel. Met het oog op dit alles werd de prijs per gesprek nu 4 cent, een be- waarbij de gesprekskosten in eenheden van resp. 1 minuut, 30 en 12 seconden worden berekend. De „Hulst” maakte op 20 Maart 1952 haar proef tocht en daarna ging het kustvaartuig zijn eerste reis maken naar Genua. Op 20 April kwam de „Hulst” weer terug in Rotterdam. Daarna toog men aan het werk om het schip uit te rusten voor GEEN ADHAESIE. In de vorige vergadering der Kamer was op grond van enige principiële bezwaren aangehouden de verdere behandeling van het verzoek om ad- haesiebetuiglng aan een adres aan de Kamer in Tilburg Inzake de bijdragen ROTTERDAM, 2 Juli. Na een afwezigheid van ruim twee jaar is van daag het 499 brt. metende kustvaartuig „Hulst” van Hudig en Pieters Alge mene Scheepvaart Maat schappij N.V. te Rotter dam in de Maasstad te ruggekeerd. In deze tijd heeft het schip een af stand van ongeveer hon derdduizend mjjl afge legd. RONDVRAAG. Tijdens de rondvraag bracht de heer Roose te Goes de nieuwe vervoersnet ter sprake. De ambtenaren, die met de uitvoering zijn belast, treft geen enkele blaam, maar aan de bepalingen van wet en vooral uitvoeringsbeschikkingen mankeert heel wat, met name wat be treft het verkrijgen van vergunningen voor vervoer per zeeschip. Het bestuur zal deze materie nader bezien. Op voorstel van de heer Balkenende te Kapelle zal de directeur der P.Z.E. M. worden uitgenodigd om een causerie over de electriciteitstarieven te hóuden. De heer Van der Peijl te Goes roerde het probleem van de zwarte lonen in de bouwnijverheid aan en verzocht het be stuur bij de Arbeidsinspectie stappen te ondernemen de arbeiders in de ge legenheid te stellen langer te kunnen werken. De heer Van ’t Westende te Middelburg sprak over het ernstige woningprobleem en wees erop, dat nim mer rekening werd gehouden met het feit, dat er voor de oorlog in tal van getroffen gemeenten aanmerkelijk meer woningen waren. Heel wat mensen trok ken, nadat hun huis was verdwenen, weg, maar bij de toewijzing van het bouwvolume werd met deze factor geen rekening gehouden. De heer Roose was van oordeel, dat Zeeland de dupe is van een ingewikkelde formule, waarbij de duidelijk aanwijsbare behoefte in tal van gemeenten niet meetelt. met een andere beman ning dan waarmee het was vertrokken. Nu is het „zoete” schip, de lading bestaat n.l. uit suiker, dan teruggekeerd en aan boord bevond zich o.a. kapitein S. Kris uit Voorschoten, die ook de Golf van Mexico heeft bevaren met een ander schip van deze rederij n.l. de „Jacaranda”. Hij wilde zich gedurende twee jaar niet laten aflossen en spaarde zodoende zijn verlof. Nu in Nederland teruggekeerd bestaan zijn „spaarcentjes” uit maanden verlof. De „Hulst”, die er nu enige jaren dienst heeft opzitten, zal eerst gron dig onderhanden worden genomen. GOES, 2 Juli. Hoe laat moet uw post des Zaterdags in de bus liggen om nog in de eerste bestelling- des Maan dags in het gehele land te worden op genomen? Deze vraag heeft het be stuur der Kamér van Koophandel aan de Inspecteur van de P.T.T. te Middel burg voorgelegd. Het antwoord luidde als volgt voor de steden boven de Wes- ter-Schelde: Vlissingen kantoorbus: uiterlijk 15.30 uur, stadsbussen 13.45. Middelburg: bus postkantoor: 15.58, stadsbussen 13.30. Goes postkantoor: 16.07, stadsbussen 13.45. Zierikzee kan toorbus: 14.15, stadsbussen 13 uur. Wil men zijn post in de eerste bestel ling van Maandag in de voornaamste plaatsen van Nederland hebben, dan gelden de volgende tijdstippen, waarop die post in de bus moet zijn gedepo neerd: Vlissingen vóór 19.30 uur, Mid delburg 20 uur, Goes 20.07 uur, Zie rikzee 18.30 uur (stadsbussen 17.15 u.). kwam onder de voogdij van zijn oom, de reeds eerder genoemde Floris de Voogd. Deze sloot met Margaretha te Brussel een verdrag. Haar zonen en de gevangen edelen werden tegen hoge los gelden vrijgelaten. Tevens werd er be paald, dat Floris V zou trouwen met Bea trix, haar kleindochter, de dochter van de Vlaamse troonopvolger Guy van Dam- pierre. Als bruidsschat bracht ze mee....; Zeeland bewesten de Schelde. Later is er nog dikwijls strijd geweest om dit kostbaar stukje Zeeland. Bij een inval in Holland drongen de Vlamingen zelfs door tot bij Haarlem, waar ze ten slotte door Witte van Haamstede werden teruggedreven (1304). Tot vóór 17 Mei 1940 hingen in de Nieuwe Kerk te Middelburg naast de preekstoel twee marmeren platen van Willem II en Floris de Voogd, die bei den in de Koorkerk begraven zijn. L. v. W. 4 Juli vanuit Westkapelle een processie rond met een kistje waarin het gebeente van de evangelieprediker Willebrord. Tot 1572 hield deze plechtige ommegang stand. Margaretha was overwonen en Zeeland was in de macht der Hollanders. Drie jaar later (1256) sneuvelde Wil lem II in de strijd tegen de West-Friezen. Zijn zoontje, de later zo bekende Floris V, was nog maar ruim een jaar oud en de opgestelde ontwerp-verordening ac- coord gaan. Nu de bestrijding van de tuberculose onder het rundvee de laat ste jaren met zoveel succes is gevoerd, zijn Ged. Staten mèt de deskundigen van oordeel, dat het van groot belang is, dat het Prov. Bestuur ook zijn me dewerking verleent bij de bestrijding van de abortus Bang. Gebleken is, dat het ministerie van Landbouw er prijs op stelt, dat de Provincie zich met haar regelend optreden bepaalt tot het eiland Schouwen-Duiveland, waar de rundveeehouderij ernstig werd getrof fen en waar men bij de vrijwillige be strijding van de ziekte nog te weinig activiteit aan de dag legt. GOES, 2 Juli. In de algemene vergadering der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwse Eilanden, vandaag in Hotel „De Korenbeurs” gehouden, zijn weinig schokkende dingen aan de orde gekomen. Onder leiding van voorzitter C. A. Kammeraad werd een niettemin uitvoerige agenda afgewerkt. O.m. werd de rekening van de Kamer over 1953 vastgesteld. In de rondvraag werd nog aangeroerd het probleem van de grote woningnood, die de industriële ontwikkeling ernstig belemmert. Men nam afscheid van de heer De Jonge Lugten te Goes, die namens de Ned. Spoorwegen zitting MIDDELBURG, 1 Juli. De Stich ting Prov. Gezondheidsdienst voor Die ren in Zeeland heeft de Prov. Staten verzocht een verordening uit te vaar digen tot het regelen van de bestrij ding van de abortus Bang onder het rundvee in de provincie. Het verzoek is gedaan, omdat de Rijksdienst voor Landbouwherstel slechts dan bereid is de besmette runderen, die opgeruimd moeten worden, over te nemen, indien een garantie wordt gegeven, dat ook in de toekomst Schouwen-Duiveland abor tusvrij wordt gehouden. Dit is alleen mogelijk door invoering van een ver ordening, inhoudende het verbod voor veehouders om andere dan abortus vrije runderen aan hun veestapel toe te voegen of besmette runderen op hun bedrijf te houden. Een geheel vrij willige bestrijding is geen voldoende garantie en een verplichte bestrijding kan door de Gezondheidsdienst niet worden voorgeschreven. Ged. Staten, die dit alles de Prov. Staten mededelen, voegen er aan toe, dat de Veerartsenijkundige Dienst, de Stichting voor de Landbouw in Zee- TOELATINGSEXAMEN Aan het in 1954 te Goes gehouden toe latingsexamen voor de le klassen hebben 54 candidaten deelgenomen. Van hen zijn er 46 geslaagd, t.w.: Jaap Boor, Axel; Elly Gijzel en Henk Slabbekoorn, Biezelinge; Daan Bakker, Rinus Bliek, Suus de Bruyne, Frieda Denkelaar, Anke Duvekot, Jankees Du- vekot, Ineke Ermerins, Kitty de Graaff, Tineke Hage, Leo Hartman, Rinus Hil- lebrand, Eddy Huigens, Theo Karelse, Free Metselaar, Deni Nelemans, Jankees v. d. Peyl, Libbe Rozendal, Anneke Schout Veldhuys, Rinus Sentse, Marian Sinke, Emmie Stam, Metsy Tamminga, Johan Verplanke, Ronny v. d. Vliet, Ine ke van Zweeden en Rinus van Zweeden, Goes; Hein Kluiver, ’s-Gravenpolder; Patty Boogert, ’s-Heer Abtskerke; Lenie Zandee, ’s-Heer Arendskerke; Chris de Jager, Chris Jebbink, Agnes van der Leek en Giel Ribbens, Kapelle; Chris Roose, Kloetinge; Evert Bakker, Krab- bendijke; Jaap Koolstra, Kruiningen; Ina Brakman, Nw St Joosland; Henk Harthoorn, Oostdijk; Jopie van de Velde, Ovezande; Wim Koeman, André Staal, Els Veenemans en Kees Vette, Yerseke. ’s-GRAVENHAGE, 1 Juli. Een groot aantal Nederlandse verzekerings maatschappijen zal met ingang van vandaag een nieuwe regeling invoeren waarbij verzekerden, die algeheel blij vende invalide worden, vrijgesteld zullen worden van premiebetalingen. Dit werd bekend gemaakt in een toe spraak van mr. J. BierensDe Haan, directeur van de Olveh van 1879, tij dens de herdenking van het 75-jarige bestaan van deze levensverzekerings maatschappij. Volgens spreker geldt deze nieuwe bepaling zowel kapitaal- als rentever- zekeringen, collectieve als individuele verzekeringen. Mr. J. BierensDe Haan bracht hulde aan de zustermaat schappijen die dit Olveh-jubileum initiatief hebben willen volgen. GOES 2 Juli. Ir R. Diks, directeur van het Telefoondistrict Breda, heeft vandaag voor de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwse Eilanden een causerie gehouden over de wijziging van de telefoontarieven, die op 1 Juli is ingegaan. Ir Diks stelde uitdrukkelijk vast, dat hier geen sprake is van een tariefsverhoging, maar van een tariefswijziging, waarbij Slechts op enkele punten een kleine verhoging wordt toegepast, maar waar tegenover een tariefsverlaging staat, speciaal wat de interlocale gesprekken betreft. In het algemeen gezien stijgen de ontvangsten voor de P.T.T. dan ook niet. In feite vindt slechts een verschuiving plaats tussen de verschil lende onderdelen van de tarifering. Ir Diks wees erop, dat de diverse prijsstijgingen van grondstoffen en producten, alsmede de loonrondes in de laatste jaren, ook van invloed zijn geweest op de kosten van het telefoon bedrijf. Een openbaar nutsbedrijf als P.T.T. kan zijn tarieven nu eenmaal niet bepalen via de weg van vraag en aanbod, maar toch dient er een ver antwoord verband te zijn tussen de kostprijs en de gevraagde vergoeding. Die kostprijs wordt niet alleen door algemeen economische factoren beïn vloed, maar ook door technisch-econo- mische factoren. Toepassing van een nieuwe techniek b.v. kan prijsverla- gend werken. Na nieuw beraad van het bestuur en kennisname van een schrijven van ir J. P. Berdenis van Berlekom werd voor gesteld het bewuste schrijven van de Tiiburgse Kamer voor kennisgeving aan te nemen. drag, dat overigens nog veel lager is dan in alle vergelijkbare landen. INTERLOCAAL VERKEER. Het gevolg van deze verhoging was, dat de ontvangsten uit het interlocale verkeer met een ongeveer gelijk be drag verminderd konden worden. De verrekening van interlocale gesprek ken geschiedt n.l. in eenheden van het locale gesprekstarief. Door de wijziging is bereikt, dat in het algemeen voor korte gesprekken een soms vrij grote verlaging van kos ten mogelijk werd. Voor gesprekken van ten hoogste één minuut tussen de abonné’s in dezelfde sector behoeft niet meer te worden betaald dan voor een locaal gesprek. Het nieuwe sectortarief is nu ook in gevoerd voor de nog niet geautomati seerde netten. In automatische netten uitgerust met de meest moderne appa ratuur wordt een tarief toegepast, MEDAILLES. Het bestuur der Kamer heeft de Stichting „Nieuw Walcheren” een aan tal medailles geschonken voor de ma kers van Miniatuur Walcheren om ook nemens de Kamer uiting te geven aan haar bewondering voor de bijz.onitere prestaties van allen, die aan dit unieke object medewerkten. Het aantal aanvragen voor de steun- vergelijking met 1952 gestegen zijn van f 9.654.754,60 tot f 10.102.099,43 of met ruim 4.5 pet. (vorig jaar met bijna 24 pet.). Het stemt tot tevredenheid, dat dit mogeljjk was ondanks het tjjdelijk verlies van een groot aantal industriële en particuliere afnemers tengevolge van de ramp. Dit resultaat Is verkregen dank zij de grote inspanning van de directie en het personeel, die alles in het werk stel den om het verloren debiet zo spoedig mogelijk terug te winnen. Men dank- baarheid wordt gememoreerd de kracn- tige hulp van zusterinstellingen enz. Ook de lasten stegen met ruim 4.5 pet. en wel van f 8.467.562,09 tot f 8.867.048,12. JAARVERSLAG DIRECTEUR. De directeur, ir T. Michielsen, gaat in zijn jaarverslag nog dieper in op de ge volgen van de ramp voor stroomvoor ziening in Zeeland. Hij deelt o.a. mede, dat de gunstige ontwikkeling van het grootverbruik, die o.m. samenhing met de aansluiting van een groot chemisch bedrijf in Zeeuwsch-Vlaanderen, ten slotte het niet onbevredigend accrés van 2.2 pet. in de totale verkoop ten gevolge had. Het valt op, dat de ontwikkeling van het stroomverbruik in Middel burg achterblijft bij de in de overige niet door de ramp getroffen steden. De oorzaak dient vermoedelijk te worden gezocht in de omstandigheid, dat de verbruikers in deze gemeente buiten de Invloedssfeer van de voor lichting en de propaganda der P.Z. E.M. vallen. Opgewekt en ingekocht werden in 1953 in totaal 94.682.463 kWh, hetgeen 4.055.285 kWh of 4.5 pet. meer was dan in 1952. Eind 1953 bestond het perso neel van de maatschappij uit 610 per- dat jaar keerde de „Hulst” de haven van Rotterdam de rug toe. Via Antwerpen werd koers gezet naar de At lantische Oceaan en de „oversteek” begon met als voorlopig einddoel de Golf van Mexico. Hier verd het schip ingezet in de kustvaart en de bewo ners van bijvoorbeeld Houston, New Orleans en Vera Cruz zagen dit Ne derlandse schip verschei dene keren in hun ha ven. Ongeveer twee jaar verbleef het schip in de nieuwe wereld, doch de bemanningsleden werden om het jaar afgelost, zo dat de „Hulst” terugkeert Prov. Zeeuwse Electriciteits Maat schappij heeft in 1953 een netto-winst gemaakt van f 860.090,80. Dat is nog meer dan in 1952, toen de winst bedroeg f 827.959,26. Maar de raad van bestuur voegt er in het zo juist verschenen jaarverslag onmiddellük aan toe, dat hoe gunstig dit resultaat op zichzelf ook is de vooruitzichten voor de volgende jaren tengevolge van de zwa re kapitaalslasten eisen, dat de egalisa tiereserve zo hoog mogeljjk wordt op gevoerd. Die lasten drukken vooral op het transportnet en op de Centrale Zee land. Er wordt voorgesteld geen divi dend uit te keren, maar de winst aan genoemde reserve toe te voegen met uitzondering van een bedrag van een ton, dat in het fonds voor onrendabele uitbreidingen dient te worden gestort. Dit moet naar het oordeel van de raad van bestuur ook met een tweede be drag van f 100.000.gebeuren en daar aan dient de bijzondere bestemming te worden gegeven om gedurende de voor de deur staande verliesperiode de aan sluiting van onrendabele percelen door gang te doen vinden. Het fonds zal dan te boek staan voor f 334.591,96. In het jaarverslag wordt verder Maar Gravin Margaretha van Vlaande ren, bijgenaamd Zwarte Griet, nam daar geen genoegen mee. Z(j eiste erkenning van het verdrag van Heidensee en de leenhulde der Hollandse graven voor Zeeland bewesten de Schelde. Dus ook van graaf Willem II, die on dertussen Rooms-koning geworden was, een titel die (na de kroning) meestal uitliep op Keizer van Duitsland. Hij be loofde haar te erkennen en hulde te brengen. De toekomstige keizer bang voor een vrouw? Dat was het juist niet, het was alleen maar tactiek van hem, in zijn aanstaand keizerrijk had hij moeilijkhe den, die eerst moesten opgelost worden. Daarom had hij tijdens zijn afwezigheid zijn broer Floris de Voogd over Holland aangesteld, die dus ook de Zeeuwse zaken moest behandelen. Is er vaak geen grote afstand tussen beloven en doen? Bij Willem II wel, want tot de daad der huldiging van Margaretha is hij nooit gekomen. In tegendeel, toen zijn positie in Duits land sterker werd, keerde hij de rollen om en eiste als konirig de hulde van Vlaanderens gravin! Maar Margaretha was een vrouw met haar op de tanden, dat liet ze er niet bij ïitten! Terwijl haar afgezanten aan het onderhandelen waren met Willem II en de besprekingen met opzet rekten, rustte ze een geweldige vloot uit. Haar zoon Guy van Dampierre was de opperbevel hebber en koerste met de schepen naar Walcheren om dit bij verrassing te ver overen. Op 4 Juli 1253 kwamen ze voor Westkapelle ten anker. Willem II had echter van de onderne ming gehoord en zijn broer Floris hier heen gezonden met een leger. Deze hield zich verborgen achter de duinen en liet eerst de bemanning aan land komen. Ook de Westkappelaars hielpen hem on der de strijdleus „St Willebrord”. Onbe wust van de sterke tegenstand werd on der deze landingstroepen een vreselijk bloedbad aangericht. „De slag wierd wel haast een slachting”, zegt een kroniek schrijver. Melis Stoke, de oude schrijver, die meestal tamelijk betrouwbaar is, spreekt van 50.000 gesneuvelden. Volgens hem had de strijd plaats in een veld met bonen. (Zou misschien de uitdrukking: „hij is in de bonen” van iemand die wat in de war is, daarvan afkomstig zijn?). De gevangenen werden naakt uitge kleed en trokken gras en peulvruchten uit de grond o m* zich te bedekken. „Also naakt als si waren, Dus moesten de Vlaamse scharen ’t Onderbliven in Walcherenland”. Latere geschiedschrijvers hebben dit aantal doden overgenomen, sommigen noemen zelfs nog een even groot aantal gevangenen en verdronkenen, ’k Ver moed dat het nogal aan de hoge kant is en behoorlijk overdreven, zoals dat meest al het gevai is in de middeleeuwse kro nieken. Margaretha’s twee zonen Guy en Jan behoorden ook onder de gevangenen, be nevens nog ruim 200 van de aanzienlij k- ste edelen. Als herinnering ging er ieder jaar op MIDDELBURG, 1 Juli. Blijkens de zojuist verschenen jaarstukken be droeg het voordelig saldo van het Prov. Wegenfonds over ’53 f463.047.90. Het aandeel in de opbrengst van de motorrijtuigenbelasting was f 1.032.351. 99 en als bijdragen in de kosten van wegsverbetering werd f 561.665,71 uit gegeven. De balans sluit met een ver mogen van f 1.434.175,10. Het voordelig saldo van het Tertiair Wegenfonds over 1953 bedroeg f 251.105,17. Hier werd als aandeel in de Opbrengst der motorrijtuigenbelas ting ontvangen f 229.769,33, terwijl in de kosten van verbetering der wegen f233.825,10 werd bijgedragen. De ba lans per 31 December j.l. sluit met een vermogen van f 651.731.87. Het nadelig saldo van het Prov. We- genonderhoudsfonds was f 65.074,04. Aan onderhoudskosten werd uitgege ven f 317.642.98. Het vermogen, eind 1953 was groot f 1.054,755,37. van de Sociaal Economische Raad. in net jaarverslag wordt verder me degedeeld, dat ten laste der verlies- en winstrekening in de loop der jaren 1942 tot en met 194.8 een bedrag van f 1.067.480,98 werd afgeschreven van de rekening oorlogsgeweldschaden. Boven dien is van het Rijk rond f 644.963, meer ontvangen aan vergoeding dan waarop eerst werd gerekend. Voorge steld wordt nu beide bedragen, in to taal f 1.712.443,66, eveneens toe te voe gen aan de egalisatiereserve. Deze zal daardoor van f 1.926.693,96 toenemen tot f4.299.228,42. Z(j kan vanaf 1 Ja nuari 1954 worden gebruikt voor de afschrijving op de boekwaarde van Centrale en transportnet. MEER ONTVANGEN. ontvangsten in Sonen. ■j—E eerste Zaterdag in Juli staat bekend als de Westkappelse ker- 1 mis. De Westkappelaars vermaken zich dan met gaaischieten, ringrijden, drinken en vechten. Het laatste bedrijf is geen vast programmapunt en wordt ook slechts door een heel enkele beoefend. Zo iemand, die geen maat weet te houden en te veel van het sterke vocht heeft gezwolgen, is wel wat vlug geneigd zijn mes te trekken. Een gevaarlijk wapen in de stevige knuist van een ietwat benevelde dijkwerker! Ook zijn voorvaderen konden vechten. Zevenhonderd jaar geleden ongeveer hebben ze het bewezen en Zwarte Griet kwam toen van een „koude kermis” thuis. Lang van duur is de strijd in de Mid deleeuwen geweest om het bezit van Zeé- land bewesten de Schelde. Dat zijn de eilanden tussen de twee Scheldearmen: het tegenwoordige Walcheren, Noord- en Zuid-Beveland. De graven van Holland noemden zich graag Graaf van Holland en Zeeland. Maar de graven van Vlaan deren (waartoe in die tijd ook het tegen woordige Zeeuwsch-Vlaanderen behoor de) meenden eveneens recht te hebben op dit gebied. Had omstreeks het jaar 1000 een keizer van Duitsland hun deze streek niet in leen gegeven? In 1167 of 1168 stond de Hollandse graaf Floris III het gebied aan Vlaande ren af bij het verdrag van Heidensee, Hij had 3 jaar gevangen gezeten op ’s- Gravensteen te Brugge en om zijn vrij heid terug te krijgen, had hij dit verne derende verdrag wel moeten sluiten. U begrijpt wel, dat hij niet van harte zijn handtekening zal gezet hebben! Maar ais je al zo lang in de gevangenis zit en de vrijheid lacht je toe. ’t Is dan ook niet te verdonderen, dat zijn opvolgers zich weinig van de over eenkomst aantrokken en zich doodeen voudig Graaf van Holland.... en Zee land noemden. ABONNEMENT. Het maandabonnement was in de kleine netten goedkoper dan in de grote netten. Als bijdrage in de alge mene telefoonkosten was dit niet in overeenstemming met de werkelijke kosten, omdat de aansluitingskosten in de kleinere netten hoger waren dan in de grotere. Nu bovendien korte gesprekken bin nen de sector even duur werden als ’n locaal gesprek, was er geen aanleiding het abonnementsbedrag in de kleinere netten lager te stellen dan in de gro tere. Het wordt nu berekend naar het totale aantal abonné’s in de sector. Het varieert van f 2.50 tot f 5.n.l. voor minder dan 100 en voor meer dan 4000 aangeslotenen. De kosten van x aansluiting zijn verhoogd van f 25.—land en de^RijksveeteeltconsuIent met tot f40.Eerstgenoemde prijs lag reeds lang vèr beneden de kostprijs. DE INVOERING. De nieuwe tarieven zijn in de nacht van 30 Juni op 1 Juli inge gaan. Alle 34.000 abonné’s kregen de nodige circulaires en tabellen. Voor elk hunner moesten in Breda de ad ministratieve bescheiden worden ge wijzigd. Alleen al aan de verande ring van de apparatuur voor de ver rekening van het aantal gespreks eenheden in de automatische secto ren verrichtten in genoemde nacht 45 man moeilijk en inspannend werk. had en die per 1 Augustus Zeeland gaat verlaten, omdat zijn functie wordt opgeheven. Er waren heel wat ingekomen stuk ken. Zo was er een schrijven van het Prov. Bestuur omtrent een aantal za ken met betrekking tot de dienst Katse VeerZierikzee, welke het bestuur tij dens een bespreking naar voren had ge bracht. Daarb(j was er o.a. op gewezen, dat door het ontbreken van een weeg brug te Katse Veer de vrachtwagens bij aankomst te Zierikzee worden ge wogen. Blijkt daar, dat het maximum- gewicht is overschreden, dan krijgt de verlader te horen, dat hij in het ver volg zal worden geweigerd. Ook het Prov. Bestuur vond deze toestand wei nig bevredigend, maar wees er op, dat, indien chauffeurs van vrachtwagens een te laag gewicht opgeven, daaruit ernstige gevolgen kunnen voortvloeien. Reeds enkele malen werden op dit veer moeilijkheden ondervonden, door dat de aan boord genomen wagens te zwaar geladen waren. Door het breken van trossen als gevolg van het optreden van slagzij bij het aan boord nemen van zware auto’s, kunnen gemakkeiyk ongelukken ontstaan. Aangezien te Katse Veer bij de aan legplaats geen terrein, dat permanent droog ligt, te vinden is, kan daar geen weegbrug worden geplaatst. Het zal daarom niet eenvoudig zijn een bevre digende oplossing te vinden. CHAUFFEURS MOETEN WACHTEN. Een tweede zaak, die het bestuur der Kamer had aangesneden, had betrek king op de omstandigheid, dat chauf feurs van vrachtauto’s, die in Zierik zee op de nachtboot moeten wachten, in de cabine moeten blijven zitten om de wagens in file te laten optrekken en aan boord te rijden. Voor de verladers betekent dit extra kosten voor te beta len overwerk en nu was het verzoek in elk geval het optrekken zo mogelijk door het bootdienstpersoneel te laten verrichten. Het antwoord was, dat bezwaarlijk van het personeel kan worden verlangd, dat het met zwaar afgeladen vracht wagens zal gaan manoeuvreren, alle daaraan verbonden risico’s. GEEN VROEGE TREIN OP DINSDAG. De Staatssecretaris van Economische Zaken had meegedeeld, dat het onder zoek naar de credietwaardigheid van beroepsgoederenvervoerders met vracht auto’s, ter uitvoering van de nieuwe wet, aan de Kamers van Koophandel was opgedragen. De directie der Ned. Spoorwegen had een afwijzend antwoord gezonden op het verzoek om ook op Dinsdag een vroege trein Vllssingen-Bergen op Zoom te laten rijden. De minister van Financiën had be richt, dat Hansweert niet kan worden aangemerkt als zeehavenplaats in de zin Van de omzetbelastingwet. Het Prov. Bestuur benoemde op de voor dracht van het bestuur der Kamer de heren C. A. Kammeraad en K. J. van Loo tot leden der Huuradviescommissie te Middelburg en de heren J. Steutel en F. L. Timmerman in de commissie te Zierikzee.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 4