BONIFATIUS' MARTELDOO
D
na een leven in dienst van het Evangelie
Vandaag komt Billy Graham
in ons land*
Koningin Wilhelminafonds
jubileerde.
Beschouwingen rond een herdenking (IV)
Friezen
hadden
en Saksen
zijn. liefde
Engelands zoon - Rome's trouwste dienaar -
Duitslands apostel - Frieslands martelaar
Massale bijeenkomst in het Olympisch
Stadion te Amsterdam.
SPOORBRUG WEEK VOOR SCHIP
Treffende vooruitgang .in de behandelings
resultaten.
Recordwoningbouw
in April
Dinsdag 22 Juni 1954
ZEEUV'SCH DAGBLAD
pagina "4
Een drang heeft Bonifatius' leven
beheerst: het Evangelie te
brenger, aan de heidenen.
Hier wachtte, zeven eeuwen na
Christus, nog een grote en zware
taak. nog maar een klein deel van
Europa was bekeerd en de Kerk
was dikwijls al in verval en ver
deeld. Zou de Kerk van Christus'
opdracht en roeping kunnen ver
vullen, dan was het nodig dat zij
zich oprichtte, tot eenheid gebracht
werd en onder straffe leiding zich
zette tot haar primaire taak. Maar
daarnaast had Bonifatius nog een
andere wens: het Evangelie eerst
en persoonlijk te brengen aan de
verwante volkeren, de Friezen en
de Saksen. Dit stelde hij dan ook
voorop en al dwongen de om
standigheden hem dit tijdelijk naar
de achtergrond te schuiven, nimmer
liet de gedachte hem los. Aan het
eind van zijn leven, meer dan zeven
tig jaar oud, trekt hij toch weer
naar de oostgrens van Frankisch
Friesland om te prediken en daarbij
vond hij de marteldood.
Bonifatius werd omstreeks 680 ge
boren in Wessex, dicht bij de toen
malige grens met de Britten. Zijn ou
ders waren vooraanstaande lieden en
gaven hem de naam Winfried. Pas in
635 was de koning van de West-Sak
sen bekeerd; zijn tweede zoon en op
volger was een heiden tot hij in bal
lingschap gedoopt werd. Zo was het
christendom daar nauwelijks een gene
ratie oud toen Winfried geboren werd,
in Sussex heerste het heidendom nog
onbeperkt en het was nog geen twintig
jaar -geleden dat in het Noorden de
strijd „Rooms of Iers" beslecht was.
Als jongen van een jaar of zes kreeg
hij toestemming van zijn vader om in
een klooster te gaan, de enige plaats
waar men toen onderwijs kon krijgen.
Al spoedig had de scherpzinnige en
leergierige Winfried al de wetenschap
van dit klooster-in-een-uithoek in zich
opgenomen en werd daarom naar een
beter van geleerde mannen voorzien
klooster gezonden, waar hij zijn mid
delbare en theologische opleiding
kreeg. Daarna werd hij tot priester
gewijd.
Hij was toen ongeveer dertig jaar
oud en was al bezig beroemd te wor
den. Zijn geleerdheid was bekend
(hij schreef o.a. een latijnse gram
matica) en zijn wijsheid bleek bij een
zeer gewichtige zending, toen hij er
in slaagde ernstige moeilijkheden op
een voortreffelijke wijze op te los
sen. Een schitterende toekomst
scheen in Engeland voor hem weg
gelegd.
Eerste reis naar Friesland.
Deze heeft Winfried echter doelbe
wust afgewezen. Tegen het advies van
velen scheepte hjj zich in naar Fries
land, om daar het Evangelie te verkon
digen. In de lente van 716 kwam hij
hier aan.
Waarom Winfried juist toen naar
Friesland trok is niet verklaard. Het
was een verwarde tijd. Eind 714 was
Pippijn gestorven, waarna het Fries
land en Neustrië voor het laatst ge
lukte zich van de Austrasische heer
schappij te bevrijden. Bij Keulen werd
Austrasië verslagen en Redbad afge
kocht, maar op de terugtocht in Maart
716 hadden de Friezen reeds te lijden
van Karei Martel.
In 115 zal het voor Willibrord, die
alleen onder Austrasische bescherming
het Evangelie verkondigde, onmogelijk
zijn geweest onder de Friezen te wer
ken. Wellicht heeft dit Winfried, die
vast besloten was onder de Friezen te
werken, er toe gebracht om in deze
moeilijke omstandigheden het werk
voort te zetten. Hij landde te Dorestad
en toen Redbad van zijn krijgstocht
terugkeerde, zocht hij deze te Utrecht
op.
Voor de zoveelste maal gaf ko
ning Redbad het bewijs niet zonder
meer afwijzend te staan tegenover
het Christendom. Winfried en zijn
gezellen kregen toestemming voor
hun bekeringswerk en bleven een
half jaar lang daarmee bezig. Het
bleek echter ploegen op rotsen. Was
het 's konings voorbeeld, vrees voor
de Franken, of versterkt geloof in de
oude goden na de overwinning bij
Keulen?
Aan het einde van dat jaar keerde
Winfried terug in Engeland. Mis
schien heeft hij een leerling achter
gelaten. Er is althans een brief be
waard aan 'n zekere Nithard, die hij
aanspoordt bij zijn studie te volhar
den en belooft na zijn terugkeer te
zullen helpen.
Eerste reis naar Rome.
De belofte tot terugkeer was ernst
bij Winfried. Het gebod om zijn leer
meester op te volgen als abt, sloeg hij
af. Zijn taak zag hij op het continent,
bij de nog heidense volken. Hij voelt
'echter, dat hij hulp en steun nodig
heeft, doch die zoekt hij niet bij de
Franken, maar in Rome bij de paus.
De moeilijke tocht daarheen maakte
hij in de winter van 718/'19.
De paus oiitving de grote zendeling
voorkomend en hoorde hem met ge
noegen spreken over zijn geschiedenis
en zijn voornemen.
Na enkele weken kreeg hjj van Gre-
gorlus n een brief en een nieuwe naam.
In de brief stond de algemene opdracht
waaraan Winfried zjjn verder leven zou
wjjdenhet Evangelie te brengen in
Germanië, oost van de K(jn. Dit sloot
zers van Byzantium, maar zij waren
onmachtig om Rome te helpen. Zo
richtte de blik om hulp zich naar de
grote Frankische macht, waar eerzuch
tige hofmeiers reeds lang loerden op
de kroon. Op die basis kwam 'n bond
genootschap tot stand. In opdracht van
paus Zacharias zalfde Bonifatius Pip
pijn tot koning van de Franken in 752.
Chilperik III, zijn vrouw en zoon, wer
den in een klooster gestopt.
Derde reis naar Friesland.
Toen leek Bonifatius de tijd geko
men om zijn werk in Friesland weer
op te vatten totdat God hem van zijn
post zou afroepen. In Mei 753 vertrok
hij naar zijn oude zendingsterrein. Nog
hetzelfde jaar vertrok hij uit de bis
schopsstad Utrecht naar het Noorden,
totdat de koude herfst hem dwong te
rug te keren. Met een groot aantal hel
pers had hij die zomer 't Evangelie ge
bracht in Frankisch Friesland, dat toen
tot de Lauwers reikte.
De volgende lente trekt hij opnieuw
het veld in: de reis gaat per schip over
het Flevomeer. De tegenwoordige pro
vincie Friesland, die nog geen twintig
jaar onder Frankische heerschappij
was, is zijn doel. Evenals in Duitsland
lijkt hij vooral de grensstreken vast in
handen te willen hebben om later
vandaar uit de heidense Friezen en
Saksen te kunnen bekeren. Zo preekt
hij in Westergo en Oostergo. Volgens
de legende zou hij ook in Oldeboorn
gepreekt hebben, waar de kerk aan
hem is gewijd. Dan trekt hij per schip
naar het Noorden, naar Dokkum, di
reet op de grens.
De marteldood
In de vroege morgen van de 5de
Juni 754 verwacht hij een aantal be
Friesland en Saksen in, maar bleef
daartoe niet beperkt. De brief Is geda
teerd 15 Mei 719. De vorige dag was
het in Rome herdenking van de heilige
Bonifatius. Die naam gaf de paus aan
Winfried en onder die naam leeft hij in
de geschiedenis voort.
Tweede reis naar Friesland.
In verschillende delen van het tegen
woordige Duitsland, het werkgebied
van Bonifatius, was het Evangelie al
gebracht. Maar ook daar was het over
woekerd door allerlei bijgeloof en hei
dense practijken, die de Ierse monni
ken in verregaande mate toelieten en
er zelfs aan meededen. Op zijn eerste
inspectietocht door Beieren, Thuringen
en Rijnland komt Bonifatius hiermee
in aanraking. Toen moet het hem al
duidelijk geworden zijn wat hier moest
gebeuren.
Maar in Rijnland hoort hij, dat Red
bad overleden is en hij haast zich naar
Graf te Fulda
aJA
sen, om daar wat er nog van de Kerk
over was te reorganiseren en te refor
meren. Toen daar de vele misbruiken
en dwalingen uitgeroeid waren (hij
had het leger tot steun), wendde hij
zich tot de heidenen onder dit volk.
In deze campagne zou hij eigenhandig
de aan Thor gewijde eik bij Geismar
geveld hebben.
Nadat hier de toestand voorlopig be
vestigd was onder een nieuw vastge
stelde bisschop, trok Bonifatius naar
Thuringen. Hier had het volk de hei
dense Saksen te hulp geroepen om hen
te helpen de Frankische onderdruk
kers te verdrijven. Er was veel gevoch
ten en veel afval, ook onder priesters.
Toch gelukte het om ook hier de toe
stand belangrijk te verbeteren. In deze
Friesland, zijn eerste liefde. De Fran
kische grens liep toen waarschijnlijk
ergens in Noord-Holland, misschien
door het Vlie. In Utrecht ontmoette
Bonifatius Willibrord, die onmiddellijk
achter de Frankische legers opgetrok
ken was.
Drie jaar lang werkten deze beide
groten samen met hun helpers in
Frankisch Friesland. Over hun werk en
resultaten zijn wij slecht ingelicht.
Waarschijnlijk is er in die tijd een sy
node gehouden te Utrecht.
In 721 stelde Willibrord aan Bo
nifatius voor bisschop te worden.
Laatstgenoemde weigerde. Waarom?
De motieven blijven verborgen ach
ter schone woorden, die daarom nog
niet onwaar behoeven te zijn. Boni
fatius zegt, dat hij deze waardigheid
niet kan aannemen zonder eerst de
paus geraadpleegd te hebben. Was
dit het alleen? Hij was een zeer
energieke en zelfstandige persoon
lijkheid, die zijn doel wist vast te
houden en grote plannen had.
Toen Willibrord niet in Friesland
kon arbeiden, had Bonifatius het initi
atief genomen zonder hem. Ook nu
was Frankisch Friesland nog maar
klein en Willibrord bleef altijd de oud
ste rechten hebben. Bovendien had Bo
nifatius een zelfstandige, onafhanke
lijke en algemene opdracht van de paus
ontvangen, die hem nog vele kansen
bood.
Bisschop.
In ieder geval, Bonifatius ging naar
Thuringen, werkte daar een tijdje en
reisde toen naar Rome, waar hij tot
bisschop gewijd werd, bisschop van
heel Duitsland rechts van de Rijn. De
bisschoppen die daar reeds hun ge
bied hadden, werden niet boven hem
gesteld, maar Bonifatius kwam recht
streeks -te staan onder de paus. Dit
betekent, dat op het zendingswerk de
nadruk viel. De wijding vond plaats
op 30 November 722.
Tegelijkertijd kreeg de apostel een
brief mee voor Karei Marter, de Fran
kische hofmeier en alleenheerser. Tot
die tijd had Bonifatius steeds gewei
gerd contact op te nemen met de Fran
kische macht. Nu hij evenwel in het
omstreden gebied tussen Franken en
heidense Saksen moest werken, leek
het de paus aanbevelenswaardig be
scherming te zoeken bij de christelijke
vorst. Zo ontmoette Bonifatius Karei
Martel en deze zegde de gevraagde be
scherming gaarne toe. Politiek gezien
was dit een goed zaakje; maar in ge
consolideerde gebieden regelde Karei
de kerkelijke aangelegenheden zelf,
waarbij de factoren macht en invloed
de doorslag gaven, geenszins het belang
der Kerk.
De Kerk in' Midden-
Duitsland.
In de dan volgende jaren heeft Boni
fatius hard gewerkt. Hij trok naar Hes
periode (731) wordt Bonifatius tot
aartsbisschop gewijd.
Vier jaar later liet Bonifatius ook
deze provincie over aan de zorg van
door hem aangestelde bisschoppen en
vertrok zelf naar Beieren. Hier waren
de moeilijkheden zo mogelijk nog gro
ter dan elders, al zijn wij daarover niet
zo goed ingelicht. In verband daarmee
werd hij weer naar Rome ontboden,
waar hij nieuwe instructies en brieven
voor de kerkvorsten in zijn gebied ont
vangt.
De Kerk in Frankenrijk.
In 741 stierven zowel paus Gregorius
III als Karei Martel. De laatste ver
deelde zijn rijk onder zijn twee zonen,
waarvan Karloman het oosten ontving
(Austrasië c.a.) en Pippijn het westen
(Neustrië c.a.). Paus Zacharias werd
gekozen als opvolger van Gregorius.
Hoewel Karloman en Pippijn beide
dezelfde wreedheden toepasten als hun
voorgangers, bleek er toch ook ver
schil. Karloman, in wiens rijk Bonifa
tius zoveel goed werk gedaan had, ver
zocht deze een synode bijeen te roe
pen, om de eenheid der Kerk te ver
sterken en de inwendige toestand te
verbeteren. Hier was inderdaad veel
te doen. Wereldlijke heersers waren
beloond met een bisdom en verander
den hun leefwijze niet; kerken lagen
keerlingen. Zij waren des Zaterdags
voor Pinkster gedoopt en zouden op
die Woensdag het heilig Vormsel ont
vangen.
Terwijl Bonifatius en zijn 53 ge
zellen zich opmaakten om de plechtig
heid te verrichten, werd plotseling het
kamp overvallen door een bende hei
dense Friezen. Als zijn medereizigers
zich verzetten, maant Bonifatius hen,
de strijd te staken. In zijn moedertaal
vertrooste en bemoedigde hij zijn vol
gelingen, die alle neergemaaid werden.
Zelf hield de grijze apostel in spontane
afweer een boek boven zijn hoofd,
maar het zwaard kliefde beide. Daar
na doorzochten de vijanden de schepen
om buit, maar dat viel bitter tegen.
Onderlinge ruzie was er het gevolg
van.
Christen-Friezen maakten zich op
om de vijanden te achtervolgen. Uit
het verhaal is af te leiden, dat zij
daartoe over de grens, de Lauwers,
moesten trekken. Sommige historici
zijn geneigd aan te nemen, dat daar
ook het uitgangspunt van de bende
lag en dus niet de Friezen maar de
Groningers de dood van Bonifatius
op hun naam moeten hebben. Het
kan zijn, maar het bleven Friezen.
Alleen zouden het dan nog vrije
Friezen zijn.
Het lichaam van Bonifatius en 24
van zijn gezellen werd naar Utrecht
vervoerd. In Utrecht wenste men het
lijk van de heilige man te houden, hoe
wel deze gewenst had in Fulda begra
ven te worden. Fulda won en sedert
die tijd werd het bedevaartsoord. Nog
altijd worden daar eens per jaar plech
tige vergaderingen van de R.K. Kerk
in Duitsland gehouden.
in puin; priesters verlieten hun ambt;
kloosters werden verlaten; geestelijke
bezittingen werden door de staat in
beslag genomen en verkocht om oor
logen te financieren; het geloof kwijn
de.
Onder leiding van Bonifatius werden
twee synodes gehouden, waar veel
kwesties geregeld werden. Daarna sloeg
Pippijn dezelfde koers in voor zijn ge
bied. en tenslotte werd een synode ge
houden voor het hele Frankenrijk. Op
al deze bijeenkomsten werd volstrekte
gehoorzaamheid aan de pauselijke stoel
toegezegd en trouw aan de geloofsbe
lijdenis.
Wellicht mogen wij als de kroon op
dit werk zien de afstand van Karlo
man van de kroon ten behoeve van
zijn broer Pippijn, en zijn besluit om
in een klooster te trekken als boete
voor zijn misdaden (747).
Fulda en Mainz.
Inmiddels had Bonifatius in 744 aan
een aantal helpers opdracht gegeven
een klooster te bouwen op grond die
hij van de Frankische rijksgroten ont
vangen had.
Dit klooster Fulda is zeer beroemd
geworden en heeft het Christendom in
Duitsland sterk gesteund. Het werd het
centrum van beschaving en velen die
daar hun opleiding genoten, dienden
de Kerk in hoge functies. Na de mar
teldood van Bonifatius schonken ook
veel Friezen goederen aan dit klooster
en de nog overgebleven registers zijn
van belang voor de kennis van de Ne
derlandse geschiedenis.
Na de reorganisatie van de Franki
sche Kerk werd Bonifatius tot aarts
bisschop van Keulen benoemd. Hier in
het noorden zat hij dicht hij Friesland
en Saksen, de heidense landen die nog
altijd in zijn gedachten waren. Maar
het gelukte hem niet de hem toegeval
len stoel ook werkelijk te bezetten.
Ondanks de synodes was de oude
geest van macht en intrige nog niet
geweken. Tenslotte moest Bonifatius
zich tevreden stellen met Mainz.
De koningszalving.
Nog eenmaal trad Bonifatius in vol
ornaat als pauselijk vertegenwoordiger
op. Reeds lang was de hofmeier in het
Frankenrijk de werkelijke heerser, al
was er nog steeds een Merovingische
koning. Er waren grote moeilijkheden
ontstaan rond Rome en in het Franki
sche rijk. De beste oplossing voor bei
de leek de kroning van Pippijn tot ko
ning van de Franken.
Rome leefde onder de dreiging van
de Longobarden. De officiële opvolgers
van de Romeinse keizers waren de kei-
Op zijn evangelisatie-kruistocht.
AMSTERDAM, 22 Juni De Amerikaanse evangelist, dr Billy
Graham, die vandaag uit Kopenhagen op Schiphol zal arriveren, heeft
voor zijn bezoek aan ons land als onderdeel van zijn Europese
„evangelisatie-kruistocht" als conditie gesteld, dat de organisatie op
interkerkelijke basis zou geschieden. „Deze samenwerking van de kerk
genootschappen is bijna vanzelf tot stand gekomen en mag als eerste
vrucht van Grahams komst naar ons land worden beschouwd", zo heeft
ds P. J. Mietes uit Amsterdam namens het presidium van het „inter
kerkelijke Nederlandse Billy Grahamcomité" meegedeeld.
Gisteravond heeft de evangelist nog
een bijeenkomst in Kopenhagen geleid.
Vandaag nog zal hij in Amsterdam - te
kwart over vier - tijdens een besloten
bijeenkomst in de Ronde Lutherse Kerk
aan de Singel met 2000 theologen en stu
denten van gedachten wisselen. Ds J. J.
Buskes jr zal hem namens het Neder
landse presidium inleiden.
Na een persconferentie in het Victoria-
hotel om half zes zal dr Graham met zijn
team een bijeenkomst leiden in hei Olym
pisch Stadion. Aan deze samenkomst
werken 2400 zangeressen en zangers mee
onder leiding van de Amerikaan Cliff
Barrow, alsmede het nationale muziek
korps van het Leger des Heils versterkt
met twee korpsen uit Amsterdam en
Haarlem. Voor circa 20.000 personen, dia
uit alle delen van het land komen ifjn
plaatsen gereserveerd.
De rede van dr Graham zal worden
vertaald door majoor L. Nijman van
het Leger des Heils. Voor verder con
tact is door de kerken, op verzoek een
600-tal raadgevers aangewezen, die zien
onmiddellijk met de toehoorders in ver
binding kunnen stellen en op een kaart
hun bevindingen zullen noteren.
De volgende dag vertrekt dr Graham
en zijn staf naar Frankfort om te spre
ken voor de Amerikaanse troepen aldaar.
DORDRECHT, 21 Juni. Binnenkort zal
een aantal overspanningen van de nieu
we spoorbrug over het Hollands Diep van
de werf van de koninklijke firma Penn
en Bauduin te Dordrecht via de Merwe-
de en de Nieuwe Merwede naar het Hol
lands Diep moeten worden getranspor-
Vijf jaar kankerbestrijding.
UTRECHT, 21 Juni. Het Koningin Wilhelminafonds heeft Zaterdag in
Utrecht zijri eerste lustrum gevierd. Pe voorzitter van het K.W.F., mr. J. Th.
Bonnerman, deelde ln zijn openingswoord mede, dat een groot bedrijf de kosten
van de lustrumviering heeft aangeboden. In de strijd tegen de kanker wordt
iedere dag,een kleine winst geboekt. Onze vereniging moet de Nederlandse ge
leerden in staat stellen hun werk tegen de kanker te verrichten.
Hiervoor zijn kapitalen nodig. Het is de taak van de vereniging ieder jaar
minstens anderhalf millloen gulden bijeen te brengen. Het aantal van 52.000
leden dient zeker tot 100.000 te worden opgevoerd.
De oud-directeur van het Antoni
van Leeuwenhoekhuis te Amsterdam,
dr W. F. Wassink, hield een inleiding
over het belang van de herkenning
van de kanker en over de vooruitgang
in de behandelingsresultaten. In het
Antoni van Leeuwenhoekhuis even
als in vele andere instituten in de we
reld is in de laatste twintig jaar
een geleidelijke, maar treffende voor
uitgang te constateren in de behande
lingsresultaten.
De groepen met de ongunstige ge
nezingskansen zijn geleidelijk min
der gaan bijdragen aan het totaal,
terwijl de gunstige groepen naar
evenredigheid in getalsterkte zijn
toegenomen. Terwijl deze laatste
oorspronkelijk slechts een derde bij
droegen, maken zij tezamen nu meer
dan tweederde van het geheel uit.
Dit danken wij dus geheel aan de
vooruitgang van de toestand, waarin
de patiënten ter behandeling komen.
Wij danken dit aan de artsen, die
beter in staat zijn de diagnose te
stellen, meer op hun hoede zijn in
twijfelgevallen, en meer dan vroe
ger doordrongen blijken van het nut
van spoedig ingrijpen. Maar wij
danken dit, misschien nog in veel
groter mate aan de vrouw, die ge
neigd is, meer dan vroeger, op waar
schuwende verschijnselen acht te
slaan en de moed heeft daarnaar te
handelen.
Zuster S. H. Joosse, die sprak over
de zorg voor de patiënt buiten het
ziekenhuis, zeide dat een kankerpatiënt
niet langer alleen maar als een ver
loren geval wordt beschouwd. Toch
zit deze angst er diep in bij de mensen
en veel van de onwil om zich onder
behandeling te stellen, de neiging om
zich aan de controle te onttrekken,
vindt zijn oorzaak voornamelijk in die
angst. Iets van de gedachte „Als ik aan
deze ziekte lijd (het woord kanker-
durven de meesten nog helemaal niet
te noemen) is er toch niets aan te doen
en wil ik het ook maar liever niet we
ten", leeft nog bij velen.
Sommigen vinden de nazorg, die zich
zo lang na de behandeling uitstrekt,
overdreven. Zij geloven niet aan het ge
vaar dat hen nog dreigt en sommigen
z(jn ook eenvoudig te dom om te luis
teren. Maar het is altjjd weer tragisch,
als het werkelijk te laat is, te moeten
horen: „Had ik maar naar de dokter
geluisterd".
Daar staat tegenover, dat we in deze
bijna vier jaren al zien dat er minder
weggebleven wordt, waarschijnlijk toch
wel omdat de gemiddelde man beter
op de hoogte is. Ook zijn er velen die
verklaren de controle niet te willen
missen, omdat ze er door gerustgesteld
worden en het ze ontheft van de zorg
op zichzelf te blijven letten.
teerd. De eerste overspanning zal op Zon
dag 27 Juni van Dordrecht naar de plaats
van bestemming worden gebracht. Een
obstakel voor dit transport vormt even
wel de spoorbrug bij Baanhoek. Men
heeft nu besloten een overspanning van
deze brug, die geen draaibaar gedeelte
heeft, door een hijsbok van haar pijlers
te lichten om zo de doorgang voor de
brugdelen van de nieuwe Moerdijkse
spoorbrug te maken. Zaterdag in de
vroegte heeft men als het ware een ge
nerale repetitie van dit interessante kar
wei gehouden en wel ten behoeve van
een op Bijker's scheepswerf IJsselwerf te
Gorinchem gebouwd motorschip „Schou
ten" 14800 ton). Dit schip kon niet onder
de Baanbroekse brug door omdat deze
brug 13 meter boven de waterspiegel ligt
en de pijphoogte van het schip 22 meter
is en de masthoogte 35 meter. Het trein
verkeer moest, om het schip doorgang te
kunnen verlenen, gedurende enkele uren
worden stilgelegd. Het karwei verliep ge
heel volgens plan.' De foto geeft hiervan
een beeld.
's-GRAVENHAGE, 21 Juni. Volgens ge
gevens van het C.B.S. werden in April
1954 5632 woningen voltooid. Dit is een
record voor deze maand sedert de bevrij
ding. In dit aantal zijn 209 duplexwonin-
gen begrepen, zodat in April 1954 voor
5841 gezinnen nieuwe woonruimte be
schikbaar is gekomen.
Gerekend tot en met April 1954 kwam
sedert de bevrijding voor 342.433 gezin
nen woonruimte beschikbaar.
In April werden in Zeeland 94 wonin
gen voltooid. En sedert Januari 400.