Delta-plan Het Delta-plan moet worden uitgevoerd ver Z. L. M. - tentoonstelling r L Voordelen aanzienlijk groter dan nadelen Mendes France formateur vdnöAdtQ Burgemeester Willemsen verdedigde belangen der Zeeuwse vissers Legpenning van Nijverheid en Handel voor ir Maris loont zeker de moeite van 'n bezoek PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND Conclusies èn in Maastricht èn in Goes: Bende overvalt autobus; 11 doden Goes haalt de band met de agrariërs nog nauwer aan Uitgave: Stichting „ïeeuwsch Dagblad" Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr. 90, Tel. 2488 bij geen gehoor voor advertenties 2970, voor redactie 3438, Giro 274289. Kantoren: Vlisêmgen: Lammensstraat 17, Tele!. 2754; Middelburg: Korte Noordetr. 38. Tel. administratie 2009, Tel. redactie 2347; Ter neuzen: Dijkstraat 26-28 Exploitatie: Ooeterbaan Le Cointre N.V, Goes ZEEUWSCH DAGBLAD 10e JAARGANG No. 2810 Abonnementsprijs ƒ0.47 per week, ƒ2.p. maand, ƒ5.85 p. kwartaal. Losse nummers 18 cent. Advertentieprijs 22 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord VRIJDAG 18 JUNI 1954 Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeier, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Gruppen, Biezelinge; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; P. Kuijt, Krabbendijke; J. Laport, Goes; J. Moll, Vlissingen; K. C. van Spronsen, Goes; R. Zuidema, Goes. Zie voor het nieuws daar over de pagina's 1, 2 en 3. GOES, 17 Juni. Zonder overdrijving kan men deze dag een historische dag noemen in de geschie denis van de afsluiting der zee-armen, allereerst om dat door vier bij uitstek deskundigen in ronde woor den en harde cijfers de voor- en nadelen van dit Deltaplan tegenover elkaar zijn gesteld, maar meer nog wellicht omdat op deze dag voor het eerst dit plan in openbare discussie is geweest. Immers, door dat de Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel het Deltaplan als thema voor haar jaarver gadering had gekozen (op Zeeuws verzoek) en doordat men op deze vergadering niet slechts hen die nauw bij de opstelling zijn betrokken geweest, had uitgenodigd maar ook de tegenstanders, heeft men een discussie ontlokt, die er in niet geringe nr&te toe zal bijdragen, dat het Nederlandse volk belang stelling gaat krijgen voor deze plannen. Trouwens, niet slechts in Maastricht, waar deze vergadering werd gehouden, maar ook in Goes, tij dens de jaarvergadering van de Z.L.M., heeft het Deltaplan in het middelpunt der belangstelling ge staan. Daar was het Dr ir Mesu die zijn visie gaf op de agrarische aspecten van de plannen. Wat nu de conclusie van deze dag kan zijn? Deze, dat eigenlijk alles pleit voor afsluiting der zeegaten, n Maastricht heeft Ir A. G. Maris nogmaals uiteen gezet dat het werk technisch uitvoerbaar is en de bezwaren die zijn geopperd heeft hij zonder al te veel moeite kunnen weerleggen. Prof. Tinbergen heeft aangetoond dat uitvoering economisch ver antwoord is en prof. Zeegers heeft de gunstige ge volgen wat planologie en sociologie betreft aange toond. En Dr Mesu heeft een groots perspectief voor de landbouw geopend. Natuurlijk blijft er het grote bezwaar van het ver loren gaan der oester- en mosselcultures -burge meester Willemsen van Yerseke heeft op zeer waar dige wijze de belangen van de Zeeuwse visserij ver dedigd maar wij geloven niet dat hij het pleit zal kunnen winnen, omdat nu eenmaal de veiligheid der bewoners hoger moet worden aangeslagen dan deze cultures, hoeveel waarde die ook hebben voor *s lands economie. Uiteraard hebben wij getracht U van al deze be sprekingen een zo nauwkeurig mogelijk beeld te schetsen. Op pagina 3 vindt U de drie prae-advie^en die in Maastricht zijn uitgebracht, waarbij wij ter verduidelijking een kaartje plaatsten van het Delta plan. De discussies"die naar aanleiding van deze ad viezen ontstonden, zijn hieronder weergegeven. En de rede van Dr ir F. P. Mesu kan men vinden op pagina 2. MAASTRICHT, 17 Juni. Er was bijzonder veel belangstelling voor de jaarvergadering van Nijverheid en Handel, die in de Stadsschouwburg werd gehouden. Ook Zeeland gaf acte de presence. Enkele tientallen uit onze pro vincie afkomstige inwoners o.w. de Commissaris der Koningin, jhr mr A. F. C. de Casembroot volgden met grote interesse de inleidingen en de discussie, waaraan enkelen deelnamen. Met name de burgemeester van Yer seke, de heer A. C. Willemsen heeft met grote kracht gepleit voor verhoging van de dijken der Ooster-Schelde, opdat de oester- en mosselcultures behouden kunnen worden. Tegen eventuele afdamming van Haringvliet en Brouvvers- havense Gat had hij geen onoverkomenlijke bezwaren. Aan het eind van zijn slottoespraak heeft prof. G. A. Pht Weyer, die de vergadering op uitnemende wijze leidde, aan ir A. G. Maris in diens kwaliteit van voorzitter der Delta commissie de grote zilveren gedenkpenning uitgereikt, welke Nijverheid en Handel van tijd tot tijd aan verdienstelijke Nederlanders toekent. In zijn openingswoord heeft prof. Weyer verantwoording afgelegd van de keuze van het onderwerp. Hij her innerde aan het verzoek van het De partement Zeeland om aandacht aan het Deltaplan te besteden en wees er op, dat Nijverheid en Handel geen en kele bijdrage zal kunnen leveren tot oplossing van het enorme complex van problemen, die samenhangen met een afdoende beveiliging van Zuidwest Ne derland, maar dat men beginnen wilde met de populatering van het vraag stuk. Minister Algera bleek sympathie te hebben voor de gedachte en ging ermede accoord, dat ir Maris als prae- adviseur zou optreden! Het advies der Deltacommissie is nog in behandeling op het departement van Waterataat, waar de toezending aan de Kamer wordt voorbereid. Prof. Weyer ging daarna wat dieper in op het feit, dat uitvoering van het Deltaplan enkele groepen ook nadelen zal berokkenen, speciaal de oester- en mosselkwekers. „Geen enkel waarlijk groot werk, dat diep ingrijpt in het le- v. n van een volk, ondernomen ter wi*'e van het totale welzijn van dat v kan worden tot stand gebracht zcouer dat er enkele bijzondere be langen worden geschaad. Dit heeft zich voorgedaan bij de Zuiderzeewerken, bij de Benelux, het zal zich voordoen bfj de Europese integratie, en óók bij het dichten der zeegaten". „De getroffenen moeten dan op de één of andere wijze geholpen worden oplossingen voor hun moeilijkheden te vinden en als regel gelukt dat, mits belanghebbenden zelf van goeden wille zijn en zij het onvermijdelijke weten te aanvaarden", aldus de voorzitter. DRUKKE DISCUSSIE Niet minder dan 20 heren hadden zich voor de discussie opgegeven. De eerste was ir M. de Vink, directeur van de Planol. Dienst in Zeeland. ÏIÜ achtte het gewenst, dat het agrarisch karakter van het rampge bied niet alleen wordt gehandhaafd, maar ook wordt versterkt. Daar naast is het noodzakelijk de bestaan de industrieën, met name in de gro tere centrumplaatsen van Zeeland, uit te breiden. Een meerdere industrialisering maakt het mogelijk tot een stad van meer dan 25.000 inwoners te komen, met grotere economische, sociale en culturele mogelijkheden. De heer J. v. Dongen uit Enschede wilde weten, of het tempo der Zuiderzee-inpoldering niet zal worden afgeremd door de uit voering van het Deltaplan. In hetzelfde vlak lag een vraag van de heer J. Mieras Adriaanse te Yer seke, die enige vrees had, dat er voor het werk onvoldoende geschoolde ar beidskrachten zullen zijn. Reeds nu kampt men met een tekort aan vakmensen bij het dijkherstel en wanneer men weet, dat er ook in de bouwwereld een tekort bestaat, terwijl straks Drie-eilandenplan en Schelde Rijnverbinding ook vele krachten zul len eisen, dan vraagt men zich af, of uitvoering van het Deltaplan verant woord is. BURGEMEESTER WILLEMSEN Burgemeester Willemsen heeft op zeer gemotiveerde en gedocumenteerde wijze zijn principieel afwijkend stand punt uiteengezet. Ernstig betwijfelde hij, of, indien er geen ramp zou zijn geweest, er een Deltaplan zou zijn ge maakt en nog meer, of in dat geval ons volk er 2 milliard gulden voor over zou hebben gehad. Er is bij dit plan uitsluitend reke ning gehouden met de belangen van de landbouw in economisch opzicht. Het is niet zó, dat de visserij er schade bij zal lijden, nee: deze is ten dode opge schreven. Naar het oordeel van de bur gemeester is de Deltacommissie te wei nig ingegaan op de mogelijkheden van verplaatsing der mosselcultuur. Niet alleen materiële, maar ook ideeële be langen worden geschaad. Verhoog de dijken rond de Ooster- Schelde, dan blijft de visserij behou den! zo riep Yerseke's burgemeester ir Maris toe. Ook over het argument der grotere veiligheid maakte de heer Willemsen enkele opmerkingen. Zeer merkwaar dig vond hij, dat het motief als zou de dijksverhoging tengevolge van bebou wingen etc. te ingrijpend zijn, voor Wester-Schelde en Waterweg blijkbaar niet geldt, terwijl daar juist de oevers het dichtst zijn bebouwd. Waarom gaan deze zeearmen niet dicht? De factor: bodemdaling of stijging van de waterspiegel, noemde de burgemeester uiterst zwak: niemand weet, of dit pro ces zal doorgaan, maar wèl wordt het verantwoord geacht voor eeuwen zulke radicale en kostbare voorzieningen te treffen. Hoe het zij: een zo groot mo gelijke veiligheid kan ook door de ver hoging der dijken worden verkregen. Over de begroting van voor- en nadelen, die prof. Tinbergen had op gesteld, zei de heer Willemsen, dat hij maar niet moest proberen er zo één bij Ged. Staten in te dienen. „Kom eerst maar eens met reëele cijfers", zo zou hem worden gezegd! NIET VERSTARD! Mr D. Burger uit Den Haag, plano loog bij de Rijksdienst voor het Natio nale Plan, bracht een nieuw element in de discussie. Hij waarschuwde tegen de opvatting als zou de bevolking in het rampgebied zijn verstard. Z.i. klopt hetgeen sociologen daaromtrent bewe ren niet altijd op de werkelijkheid. Men mag dankbaar zijn voor de veelal gezonde geest, die daar leeft. De berekening der economische con sequenties "door prof. Tinbergen werd aangevochten door ir C. A, L. Horst- mann uit Sas van Gent. Hij was tot enkele andere conclusies gekomen. Overigens meende hij, dat het niet juist is het zó te st.ellen, dat men persé moet kiezen tussen dijksverhoging en Deltaplan. Een tussenplan, een combinatie is mogelijk, waarbij om financiële en eo v nomische motieven (de visserij!) aan dijksverhoging rond de Ooster-Schelde de voorkeur moet worden gegeven, ter wijl de beide andere zeearmen voor aansluiting in aanmerking komen. HET ANTWOORD Ir Maris heeft het grootste deel der vragen beantwoord. Hij verklaarde de indeuk te hebben, dat de elasticiteit in de wereld der waterstaatsaannemers zó ruim is en nog verruimd kan wor den dat er geen overspanning van de arbeidsmarkt te vrezen is. Boven dien zullen bij het werk zeer vele ma chines worden gebruikt. De directeur-generaal van Rijkswa terstaat bracht hulde aan burgemees ter Willemsen voor de loyale wijze, waarop hij had gepleit. Men moet echter, aldus ir Maris, een plan in al zijn facetten beschou wen. Men kan het uitbreiden, i.e. ook Waterweg en Wester-Schelde er in betrekken. Nu laat men de voor deur open en de zo ideale ononder broken kustlijn komt er niet. Maar daar steekt heus niets geheimzinnigs achter: in beide zeearmen is een zeer druk scheepvaartverkeer. Dit dient behouden te blijven. Afsluiting zou wellicht mogelijk zijn, maar voorshands ligt deze niet in het voornemen. Men zou kunnen afsluiten door middel van zeesluizen of door stormkeringen. Dit laatste is geen sine cure, want de kering die om tech nische redenen in geen geval breder dan 300 meter mag zijn, moet bij storm gesloten kunnen worden. Steeds zullen er grote openingen moeten blijven. De factor veiligheid speelt bij het plan tot afsluiting der Ooster-Schelde de voornaamste rol. Het is principieel beter dan verhoging der dijken èn om dat er een tweede waterkering ont staat èn om economische redenen. Uit dit oogpunt werd ook de sugges tie van ir Horstmann verworpen: eerst na het afwegen van alle belangen kwam de Deltacommissie tot haar v_-.i yivn; ±c.. v< iciivue die eens een bloeiende polder was -zijn Woensdag de slachtoffers van de waters nood, afkomstig uit Ouwer- kerk, begraven. Talrijke autoriteiten waren bij deze plechtigheid tegen woordig en een schat van bloemen werd op het kleine kerkhof geplaatst. Op korte afstand van deze plaats liggen nog de caissons die „het" gat bij Ouwerkerk afsloten. Z.E. de Minister van Binnen landse Zaken, Dr Beel legt de eerste krans. eensluidende advies. Voorts zei ir Ma- ris nog, dat er ongetwijfeld een moge lijkheid bestaat na de afsluiting beka- dingen te leggen rond drooggevallen gronden in de zeearmen, waarop waar schijnlijk eenvoudige cultuurgewassen kunnen worden geteeld of die bebost kunnen worden. Prof. Tinbergen heeft vervolgens een aantal cijfers nog nader toegelicht, waarna dr P. Kusters namens prof. Zeegers enkele vragen beantwoordde. O.m. zei hij tot ir De Vink, dat diens suggestie van verdere industrialisering alle overweging verdient, maar dat de door de heer De Vink, bedoelde ge meenten betrekkelijk ver van het zui ver agrarische gebied verwijderd lig gen. In zijn slottoespraak heeft prof. Weyer een samenvatting van het be handelde gegeven en enkele conclu sies getrokken. O.m. gaf hij als zijn oordeel, dat wij aan een plan ais dit geen rentabiliteits- eisen in engere zin mogen stellen, om dat het ons als natie gaat om het be houd van ons grondgebied. Daarom dient het beste plan te worden uitge kozen èn te worden uitgevoerd. Juist achtte prof. Weyer het, dat over de wijze van financiering le ningen of belastingen beslist wordt .in het licht van het gehele begrotings aspect. „Veilig" Indonesië DJAKARTA, 17 Juni. 11 personen zijn gedood en 6 gewond, toen Maan dag een gewapende bende een autobus te Djembabat, op de weg van Purwo- kerto, in Midden-Java aanviel, aldus wordt heden in een communique van het Indonesische leger medegedeeld. In enkele regels melden wij nog het is reest in L^oes GOES, 17 Juni. Met versierde straten, het rood-wit-blauw aan de vlaggemast, met bloemen en lichtjes viert Goes met de Z.L.M. feest. Vandaag is de Z.L.M.-tentoonstelling geopend en vandaag heeft de Z.L.M. ook het beeld gekregen, dat haar door de Goese burgerij is aangeboden. Vandaag zag men niets dan vrolijke gezichten: want het is feest, drie dagen lang. kwamen er de eerste dag nog niet, want men beschouwt de Vrijdag als de grote tentoenstellingsdag. Maar die ei kwamen, hebben ten volle genoten van hetgeen deze expositie biedt. Wandelend door de tenten verwon? derde men zich over de uiterst gj*ot^ zorg waarmede de standhouders huh stands hebben ingedeeld. Men bleef vol bewondering staan voor de ui| door Zeeuwse groententelers gekweel te producten samengetelde sierstand*, waar men ondermeer met uienzaad, dat toch nog altijd f 40.per kg kost een zwarte achtergrond had gemaakt voor het Zeeuwse wapen en de Z.L.M.- vlag. Men bekeek ook vol bewondering de N.F.O. stand en bewonderde even zo de stand van de plantsoenendienst der gemeente Goes. Wat vooral bij deze expositie op valt zijn de talrijke diorama's dia men gebruikt om voorlichting te ge ven. En vooral ook de steeds maar weer automatisch opnieuw draaiende filmpjes die grote aandacht trekken. Vooral bewegende modellen, zoalé (Zie vervolg pagina 2) PARIJS, 18 Juni. Tegen alle ver wachtingen in is Mendes France, dlfl door president Coty was aangezoehi om een nieuwe Franse regering te vor men, er in geslaagd de eerste klip te omzeilen: Hij behaalde in de Nationale Vergadering een ruime meerderheid. Voor hem stemden 419 afgevaardigden* tegen 154 en 47 onthielden zich van stemming. De grote meerderheid was mee te danken aan de plotselinge steun der communisten! De formateur had tevoren zijn pro gram ontvouwd. Hij wil komen tot een Staken van het vuren in Indo-China en zou dit binnen vier weken willen be reiken. De grote vraag is wie minister van Buitenlandse Zaken wordt, nu de M.R.P., waartoe Bidault behoort, tegen Mendes France heeft gestemd. Een Zwitsers vliegtuig, waarmee films van het wereldkampioenschap voetballen van Geneve naar Zürich werden overgebracht ,is Woensdag avond laat nabij Zoug tegen een heu velhelling gevlogen. De drie inzitten den, onder wie twee televisiedeskundi gen, kwamen om het leven. Al heel vroeg, nl. om half negen, verzamelde zich op het voorterrein, van de tentoonstelling, voor de prachtige Hoeve „Klein Frankrijk", een uitge breid gezelschap. De burgemeester van Goes en zijn wethouders, kopstukken uit de Zeeuwse landbouw- en land bouwhandelswereld, stonden daar bij een om de opening van de expositie mee te maken. Ir M. A. Geuze, de algemeen voor zitter van deze landbouwmaatschappij was deze plechtigheid toevertrouwd. Maar eer hij de Z.L.M.-vlag ten top hees sprak hij een kort openingswoord. „Deze drie dagen, zo zei hij, zijn voor de Z.L.M. van groot belang. Der gelijke dagen vormen hoogtijdagen in de 111 jaren dat deze landbouwmaat schappij reeds bestaat". Hij herinnerde aan de foto die in ons blad heeft gestaan en waar de heer D. J. Lindenbergh samen met de Ko ningin en jhr J. van Vreedenbuxgh een rondgang maakt over de tentoonstel ling van 1919. Als eerste na de vorige oorlog. Hjj herinnerde ook aan de ten toonstelling van 1946 de eerste na de tweede wereldoorlog. Deze tentoonstel ling was een succes en verkreeg overal grote belangstelling. Ze werd toen een nationale manifestatie. Doch ook aan deze expositie is grote aandacht ge wijd en groeit langzamerhand uit tot meer dan een provinciale demonstra tie. Ir Geuze wenste voorzitter J. M. Klompe van de Kring West Zuid Beve land dan ook van harte geluk met deze tentoonstelling. „De mogelijkheid voor een goed eind is gelegen in een goed begin" zo voegde hij eraan toe. Nadat ir Geuze daarop de Z.L.M.-vlag ten top had gehesen sprak de heer Klompe een kort dankwoord. Hierna vertrok men naar de hoek Jac. ValckestraatBoudewijn de Wit testraat waar de onthulling van het monument plaats vond en waarover U elders in dit nummer meer kunt lezen. DE TENTOONSTELLING Toen kon het publiek komen. Veel DAT vandaag en morgen het bekende treintje, dat bij vroegere feesten reeds door Goes snorde, de bezoekers naar de tentoonstelling van de Z.L.M. zal vervoeren. Het treintje zal verterekken van de parkeerplaats aan de Westwal. DAT een restauranthou der te Vlissingen bij de po litie aangifte heeft gedaan van vermissing van twee rieten stoelen van zijn ter ras. De meubelen werden in de salon van een Zweeds schip aangetroffen. Twee le den van de bemanning had den de stoelen meegenomen om er van hun nachtelijke omzwervingen door Vlissin gen op uit te rusten. DAT op de hoek Paul Krugerstraat te Vlissingen een aanrijding heeft plaats gehad tussen twee motor fietsen, welke beide be stuurd waren door een Rus. Een van hen was niet in het bezit van een rijbewijs. Bei de bestuurders werden licht gewond. DAT de schoolkinderen uitstapje hebben gemaakt naaf Valkenburg en omge ving. DAT de hallchef-lading- meester van de veiling in Kapelle, de heer A. Ganse man Pzn morgen zijn 25 ja rig dienstjubileum bij deze veiling hoopt te vieren. DAT de bestuurder van een volkswagen van 3e Fa Benier uit Den Haag op de Rijksweg te Krabbendijke nabij het Shell-station door nog onbekende oorzaak te- van Klqgtinge hun jaarlijks gen een aan de kant van de weg staande ton is gereden, waardoor de auto twee maai over de kop sloeg. De chauf feur kwam met de schrik vrij, de wagen werd zwaar beschadigd. DAT de arbeidsmoeilijk- heden op Schouwen-Duive- land, waardoor driehonderd arbeiders van de Ned. Heide Mfj in staking zijn gegaan, inmiddels zijn opgelost. De betrokkenen gaan vandaag weer aan het werk. Over de aard van deze moeilijkheden vindt U een bericht op pag. 7. DE BILT ZEGT: Enkele opklaringen DE BILT, 17 Juni. Overwegend droog weer met veel bewolking, maar ook enkele opklaringen. Zwakke tot matige Zuidwestelijke wind. Dezelfde temperaturen als gisteren of iets ho gere. Op- en ondergang van Zon en Maan: Zaterdag: Zon op 4.17 u., onder 21.06 u. Maan op 23.00 u., onder 7.13 u. Hoogwater Zaterdag 19 Juni: Vlissingen: 3.40 u. 1.96 m., 15.54 u. 1.88 m. Terneuzen: 4.07 u. 2.14 m., 16.23 u. 2.06 m. Wemeldinge: 5.27 u. 1.72 m., 17.44 u. 1.60 m. Zierikzee: 5.14 u. 1.46 m„ 17.28 u. .1.34 m.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 1