EN DE AKKER IS DE WERELD.... Pinksterfeest - Zendingsfeest Problemen en perspectieven van de Zending op Midden-Java Hf TOOGDAG „KERK EN ISRAËL" 30 Juni te Zoutelande. Adoptie van scholen door Zeeuwse Geref. Kerken Feestgave voor de Theologische Hogeschoolf 72.000.- Ds B. Probowinoto: „Overheid zeer loyaal jegens ons!" HOUTMAN Grote kansen voor het ChrOnderwijs Grote oogst - weinig arbeiders! Prof. Berkouwer: „Verhouding Amsterdam- Kampen probleemloos" Zaterdag 5 Juni 1954 ZETUWSCH DAGBI AD pagina 7 DENKEND over de dagen die voor- ons liggen, de Pinksterdagen, dringt een beeld zich aan ons op: het beeld van de boer die uitgaat over zijn akkers en het zaad toe vertrouwt aan de schoot der aarde. Wat bezielt die man? Weet hij niet welke gevaren xijn gewassen bedreigen? Denkt hij dan niet aan mogelijke nachtvorst, aan droogte, aan ziek te, al die ongelukkige factoren die een misoogst tot gevolg kunnen hebben? Natuurlijk wel: de landman kent dit alles uit ervaring. En toch zaait hij, in het vaste geloof, dat het zaad straks vrucht zal dragen! Pinksterfeestgaat dan henen en onderwijst alle volkerende akker is de wereld Loont het nog wel de moeite op die akker te zaaien? Zie toch hoe van tijd tot tijd de atoom wolken opspuiten en dreigend van vernietiging spreken. Zie toch hoe het communisme terreii wint in grote delen dezer wereld. Luister hoe het godloze humanisme zich als godsdienst kom aandienen. En merk op de tranen die geschreid worden door hen, die om des geloofs wil! vervolgd wordentot zelfs in beschaafde landen toe! Komt er wel wat terecht van de taad dat uitgestrooid wordt op de wereldakker? En toch zaait de boeren toch zaait Christus' kerk. In het vaste geloof, dat de Heer de oogstes rijke vruchten zal geven. Niet rondom zich ziende in het heden maar vertrouwend op de toekomst. Zegt de Psalmdichter niet: „Die het zaad draagt dat men zaaien zal, gaat al gaande en wenende; maar voorzeker zal hij met gejuich wederkomen, dragende zijn schoven Van zaaien en oogst willen we U in deze Pinksterkrant iets vertellen. En laat het niemand verwonderen, dat we ook ditmaal speciaal aandacht vragen voor Indonesië. Van het zaaien daar vertellen we, waarbij ook de activiteiten der Zeeuwse kerken in het kort worden belicht en Gode zij dank mag er ook verteld worden van de oogst, ja een rijke oogst! Men leze slechts het interview dat onze §-redacteur had met Ds Probowinoto, de voorzitter van de Zendingscommissie van de Raad van Kerken in Indonesië. We ontmoetten ds B. Probowinoto in de hal van het Zendingscentrum der Geref. Kerken te Baarn. De cursisten hadden zich vanwege het mooie weer in de tuin rond hun docent, prof. dr J. H. Bavinck, ge schaard. Een luide lach klaterde af en toe uit deze groep op als bewijs, dat ook de theorie van de zending geen droge wetenschap behoeft te zijn. Wij, die ons meer met de practijk van het zendingswerk zouden bezighouden, vonden een rustig hoekje in de serre. Hier vertelde onze gastheer ons een en ander over de problemen van de zending der Javaanse Chr. Kerk, maar ook over de vele mogelijkheden die hier ook in deze tijd nog geboden worden. We mogen bekend veronderstellen, dat de Javaanse Chr. Kerk op Midden- Java zelf een vrucht is van het zen dingswerk der Geref. Kerken in Ne derland, dat deze kerk tijdens de oor log het zendingswerk zelfstandig voortzette en dat zij het nu samen met de Geref. Kerken bedrijft. Ds. Probo winoto, die in Salatiga woont, is leider van het Kerk- en Zendingsbureau van deze Javaanse Chr. Kerk. Hij verenigt dus in zich de functies, die in de Geref. Kerken hier te lande door ds. B. Rich ters en de heer G. M. A. Laernoes wor den bekleed. Maar de man tegenover ons is te vens voorzitter van de Zendingscom missie van de Raad van Kerken in Indonesië. Doch het zendingswerk van verschillende Nederlandse en buiten'andse kerken en corporaties zijn in Indonesië 32 kerken ontstaan, die echter in belijdenis en organisatie vaak niet zoveel van elkaar ver schillen. Er is een sterke drang tot samenwerking, die zich mede uitte in de stichting van genoemde Raad. In de Zendingscommissie zijn niet alleen deze 32 kerken vertegen woordigd, maar ook de buitenlandse kerken en corporaties, die zich met de zending in Indonesië bezig hou den. De Javaanse Kerk heeft een zeer ac tief aandeel in het oecumenisch streven, dat zich in Indonesië openbaart. Dat biykt niet alleen uit haar aansluiting bjj de Raad, maar ook uit de intensivi teit waarmee het kerkeljjk gesprek door haar wordt gestimuleerd en door haar aansluiting bjj de Wereldraad van Ker ken. Ook hier gaat de dochter dus on beschroomd op wegen, die door de moe der nog schroomvallig gemeden worden. Maar we zullen het moeilijke en ingewikkelde terrein van de Indone sische kerken en hun onderlinge ver houdingen nu snel verlaten om ds. Probowinoto, Indonesiër van geboorte en nationaliteit, aan het woord te la ten over het zendingswerk van de Ja vaanse Chr. Kerk op Midden-Java. De prediking. „We onderscheiden in ons zendings werk de hoofddienst en de nevendien sten", zo vertelt onze gastheer, „al is die onderscheiding eigenlijk principi eel fout. De hoofddienst is dan de di recte prediking van het Evangelie, de nevendiensten omvatten het onderwijs, de medische zending, de lectuurdienst e.d. In al deze diensten treden de Ne der ndse missionnaire predikanten adviserend, stimulerend en leiding gevend op. Zij worden beroepen, zo wel door de zendende kerk in Neder land als door een Javaanse kerk, waar door ook de gezamenlijke verantwoor delijkheid voor het zendingswerk tot uiting komt". „Maar wie doen het directe werk van de prediking en het huisbezoek in de dessa in die zgn. hoofddienst'- villen we weten. „Dat zijn de goeroe's indjil, de hulp predikers die worden opgeleid aan de Theologische School in Djokja, waar ock de predikantenopleiding is geves tigd. Die school gaat mede uit van on ze zusterkerken, de Geref. Kerk in Indonesië en de Chinese Chr. kerk". De scholen. „Wat is volgens u de belangrijkste „nevendienst" voor de zending?" „Ongetwijfeld is dat de scholendienst. De Chr. scholen gaan thans uit van zelfstandige schoolverenigingen, waar bij een kerkelijk deputaat een plaats heeft in het bestuur. Deze scholen, zowel de lagere als de middelbare, zijn van onschatbare waarde voor het zen dingswerk. De toestand is bij ons im mers geheel anders dan in Holland, waar de Chr. scholen meest door kin deren uit positief-Christelijke gezin nen bezocht worden. In onze scholen komen talloze leerlingen uit moham medaanse of volkomen ongodsdienstige milieu's en daarom biedt het Chr. on derwijs de meest natuurlijke manier om de jeugd en daarmee de gezinnen te benaderen. Er is thans een heel goe de subsidie-regeling voor onze Chr. scholen. Het is alleen moeilijk een nieuwe school te openen, omdat pas subsidie wordt gegeven als de school haar levensvatbaarheid heeft bewezen. Dat betekent dus, dat wij zelf voor een of twee jaar eerst alles moeten finan cieren. Bij het middelbaar onderwijs speelt het grote tekort aan bevoegde leerkrachten ons parten. Aan opleiders van deze opleiders uit Holland hebben wij dan ook grote behoefte". Medische dienst. Ook de medische dienst heeft grote moeilijkheden, zo vertelt onze gast heer. De synodes van de drie kerken groepen (Javaanse, Chinese en Hol landse Geref. kerk) hebben een stich ting voor de ziekenhuizen in het leven geroepen. Maar de gebouwen, die op naam stonden van de Geref. Kerken in Nederland, moeten nog steeds op naam van deze Commissie worden overge schreven. Zo lang dit niet gebeurt, worden zij door de staat geëxploiteerd. En als de overschrijving een feit is, kan het wel drie tot zes maanden du ren, eer een subsidie-regeling voor de exploitatie door de Commissie van kracht wordt. Dan is het de vraag, waar in die periode de kapitalen van daan moeten komen om 14 ziekenhui zen. meest met 200 of moer bedden elk, te exploiteren. Ook zijn slechts tien dokters beschikbaar, terwijl er 34 no dig zijn. De toekomst. Nu «1e Javaanse Chr. Kerk zelfstandig mee het zendingswerk verricht, komt dc vraag op, of in de toekomst wellicht alle hulp van de Geref. Kerken in Ne derland gemist kan worden, zodat deze kerken liun zendingsactiviti't op ge bieden huiten Indonesië kunnen gaan richten. W(j vragen ds Probowinoto, wat hjj daarvan denkt, „Wat de nevendiensten betreft, zal dat op den duur zeker kunnen", is zijn antwoord. „Wat de hoofddienst betreft echter binnen afzienbare tijd zeker niet. De Javaanse Chr. Kerk telt slechts 25.000 leden. Een flinke gemeente in de dessa telt 200 zielen en slechts tien daarvan kunnen financiëel althans wat bijdragen. Zelfs al zouden we dus zelf op de duur de nodige werkkrachten hebben, we zouden het werk zonder hulp uit Nederland niet kunnen be talen, ook al gaf ieder 20 van zijn inkomen aan de kerk". Natuuriyk willen we ook weten, of de souvereiniteitsoverdracht een ongunsti ge invloed uitoefent op het zendings werk. ,Wat betreft de houding van de In donesische regering moet ik die vraag stellig ontkennend beantwoorden", zegt onze gastheer. „De staat en met name het ministerie voor de Godsdienst heb ben zich steeds zeer loyaal tegenover onze kerken en de zending gedragen", „Maar is de mentaliteit van de niet- Christelijke bevolking niet in ongun stige zin jegens de zending gewijzigd? Wordt de zending niet vereenzelvigd met het „koloniale Hollandse bewind", dat ook door de autoriteiten in aller lei toonaarden wordt veroordeeld?" „Voor de oorlog sprak men over het Christendom nogal eens als over de „agama londo", de „Hollandse gods dienst". Zoals u weet heeft de Javaan se Kerk echter al tijdens de Japanse bezetting, op de synode van Djokja in 1942, het zendingswerk voor haar re kening genomen. Men ziet de zending dan ook in niet-Christelijke kringen veelal als een zaak van de eigen Chr. landgenoten en niet als een Hollandse aangelegenheid. Zo worden de Hol landse missionnaire predikanten nu ook in onze kerken bevestigd in aan wezigheid van de hoofden van het plaatselijk bestuur. Natuurlijk gebrui ken enkele communistische en andere groepen wel eens nationalistische leu zen in hun strijd tegen de zending, maar dat neemt toch geen ernstige vormen aan". „En de situatie op Celebes?" „Die is ontstaan door het optreden van de benden der Daroel Islam, die in ons terrein op Midden-Java gelukkig practisch niet gezien worden. De wreed heden daar worden bedreven door re- volutionnairen tegen de wil van de re gering en het merendeel der bevolking in". Onze laatste vraag, over de voor uitzichten van het zendingswerk in de komende jaren, beantwoord ds Probowinoto met een kernachtig „Ik ben zeker niet pessimistisch". Nee, pessimisme past al heel slecht bij een zendingsman. Ingezonden Mededeling (adv.) Dit is as S. Ti~iosuwamo mei zijn ge zin. Het werkterrein van deze predi kant strekt zich uit tot een 20-tal ki lometers in de omgeving van Blora. Hij speelt een belangrijke rol in de algemene leiding van het zendings werk in de gehele classis. Hr. Activiteiten der Herv. Zendingscommissie. Half Juli wordt in samenwerking met de Geref. Kerken een zendingsdag te 's-Heer Arendskerke gehouden. GOES, 4 Juni. Naar wij vernemen organiseert de Classicale Zendings commissie Walcheren van de Ned. Herv. Kerk op Woensdag 30 Juni a.s. een toogdag van de Raad voor Kerk en Israël. De bijeenkomst wordt in de openlucht gehouden en wel op het landgoed „Snippenoord" te Zoutelande. De Raad voor Kerk en Iraël organiseert ieder jaar een landelijke toogdag te Wassenaar, doch daarnaast wordt meestal ook een regionale dag gehouden. Ditmaal was Zeeland aan de beurt. Een drietal bekende predikanten komt spreken. De bijeenkomst begint om elf uur en wordt geopend door ds J. F. Wagener te Zoutelande. Spreken zullen ds J. H. Grolle te Utrecht, ds K. H, Kroon te Amsterdam en ds M. Enker, vroeger predikant te Koudekerke ('t Zandt). De heer Hirsch Blum zal de staatkun dige toestand van Israël belichten. Ds P. F. Aalders uit Middelburg zal de bijeenkomst, die om ongeveer 4 uur geëindigd zal zijn, sluiten. Bij ongun stig weer wordt deze toogdag gehouden in zaal „Middendorp" te Zoutelande. Indien daarvoor voldoende deelname bestaat rijden er extra bussen naar en van het toogdagterrein. Voor deze toogdag zijn uitnodigin gen gezonden aan de kerkeraden van alle kerken in de gehele provincie. NOG EEN ZENDINGSDAG. Het ligt in de bedoeling van de Her vormde Zendingscommissie in de Classis Goes om half Juli te 's Heer Arendskerke een zendingsdag te orga niseren. Ook deze dag zal een inter kerkelijk karakter krijgen, daar sa menwerking is gezocht met de depu- taten voor de zending der Geref. Ker ken. Deze zelfde zendingscommissie zal in het najaar een bijeenkomst beleg gen met de gemeentelijke zendings commissies in de Classis Goes. Daar komt spreken dr van Leeuwen, die binnenkort met verlof naar ons land komt en verbonden is geweest aan de opleidingsschool op Malang. PIANO'S ORGELS Singel 11 4-116 SCHIEDAM Sedert jaren vertrouwd adres HET KERKJE VAN BLORA et christelijk onderwijs is een uitnemend middel tot de verkondiging van het Evangelie in landen en streken, waar de Kerk des Heren haar zendings opdracht vervult. Dat geldt ook voor Indonesië. In het ressort van de clas sis Blora, de oude residentie Rembang, het zendingsterrein van de samenwerkende Gereformeerde Kerk van Middelburg (voor de drie Zuidelijke provincies) en de Kerk van Blora, staan gelukkig al christelijke scholen. Maar het aantal is te gering. Of zü moeten worden hersteld dan wel afgebouwd. En zo ontstond er een onder wijsplan, dat de Javaanse broeders aan de kerken in het Zuiden hebben voorge legd. Een plan, waarmee een flink bedrag is gemoeid, maar dat de Zuiderzending met overtuiging beschikbaar wilde stellen vanwege het niet te onderschatten belang, dat het christelijk onderwijs ook op Java voor de doorwerking van de Blijde Boodschap heeft. Het gaat om geld, inderdaad. Maar dat komt er pas, als de kerken in het Zniden er -achter staan en meeleven en bidden voor de zending. Dat is de absolute voorwaarde. Concreet kan dit meeleven en deze steun worden ver diept, doordat er verbindingen worden gelegd tussen een Nederlandse gemeente en een school in het Rembangse. Daarom is in het onderwijsplan de adoptie-ge dachte nader uitgewerkt. Nóg bestaat in Indonesië de mogelijk heid tot het stichting van christelijke scholen. Over enkele jaren zal over het gehele land de leerplicht worden inge voerd. Nu zijn er nog niet voldoende scholen om dit te kunnen doen. Voor het christelijk onderwijs ligt er dus een goede kans. Bovendien is de mogelijk heid groot, dat de regering straks de christelijke scholen subsidieert. In Midden-Java zijn er ongeveer 2 mil- Iioen kinderen van de schoolgaande leef tijd. Maar slechts 825.000 kinderen hebben een plaats kunnen krijgen op de lagere school. Nog 1.175.000 krijgen geen school onderricht. In totaal zpn er 7500 scholen nodig, maar er zijn er nauwelijks 5000 en dan nog voor het merendeel drie-jarig. GOEDE KWALITEITEN, Deze nuchtere cijfers spreken boekde len. En het is dan ook niet te verwon deren, dat de regering zo welwillend staat tegenover de hulp, die zending en missie bieden bij het stichten van scho len. Ook al, omdat zij overtuigd is van de goede kwaliteit van het christelijk on derwijs. Hetzelfde geldt van de leer krachten. In totaal werken er in Midden Java ongeveer 14.500 onderwijzers. Maar een groot deel van hen is onbevoegd of onderbevoegd. Er zijn zeker nog 2000 leerkrachten tekort. En dan spreken we nog niet eens van het aantal, dat straks voor nieuwe scholen nodig is. Nu ls dit zo mooi, dat de christen-goeroe bij de bevolking in het algemeen veel voor heeft op anderen, omdat men weet wat hij heeft gepresteerd en voorheen en thans heeft geofferd. MAAR 100 CHR. SCHOLEN. Het is ook wel interessant - en tege lijk beschamend - te weten hoeveel christelijke scholen er nu zijn van die Bijna viermaal zoveel als bij het gouden feest (Van onze speciale verslaggever.) KAMPEN, 4 Juni. ƒ72.018,02 een bedrag, dat nog met ongeveer 10 zal stijgen, omdat 120 kerken nog niets hebben afgedragen ziedaar het resultaat van de feestgave, die het Geref. volksdeel heeft bijeengebracht voor de viering van het 100-jarig bestaan der Theologische Hogeschool. Dit bedrag, bestemd voor de bibliotheek en de verdere theologische studie, werd aangeboden door leden van het moderamen van de jongste Generale Synode, die te Rotterdam werd gehouden. De 7000 mensen, die de viering van het eeuwfeest in de kerken van Kampen hebben meegemaakt, zijn van deze aanbieding getuige geweest. In de Burgwalkerk was het de prae- door prof. dr G. C. Berkouwer, die zei ses van de Rotterdamse Synode, ds P. N. Kruijswjjk, die het bedrag aan bood. Hjj herinnerde er aan, dat de feestcollecte bij het gouden jubileum f 20.000.opbracht. Namens de school heeft de penningmeester, de heer G. Ph. Wielinga een dankwoord gespro ken. Vervolgens werd het woord gevoerd in Kampen kind in huis te zijn. Dat de verhouding tussen Kampen en Am sterdam thans probleemloos Is, ver heugde hem ontzaglijk. De persoon lijke sympathie berust op Tespect voor het verleden en het heden. Prof. Berkouwer wees op het verschil tussen de 19e en de 20e eeuw en zei, dat de proporties nog groter geworden zijn. We kunnen ons de luxe van het naast elkaar staan niet veroorloven, aldus de hoogleraar. Er is een per soonlijke unie tussen Kampen en Am sterdam. De strjjd van de theologie voor de kerk gaat verder. Er is een nieuw begin naar een onbestemde toe komst. Het is ook nu een heerlijke tijd om te leven en te staan in de weten schap, dat we een roeping hebben, zo besloot prof. Berkouwer. Als buitenlandse gast voerde prof. dr H. Kuiper, hoogleraar aan het Calvijn College te Grand Rapids het woord. Hij wees er op, dat hij thans in de meest letterlijke zin de voetstappen van zjjn vader, die van 1871—1910 te Kampen studeerde, mocht drukken. Als geestelijke zoon van de Chr. Geref. Kerken van Amerika leefde hij mee en was hij er niet blind voor, dat de geschiedenis van deze kerk staat in 't teken van de school. Vier van haar leerlingen waren hoogleraar aan het Calvijn College. Zo is er in Amerika een geslacht gekweekt, dat de Geref. waarheid kent en liefheeft. De geschie denis der Chr. Geref. kerk van Ame rika had een ander karakter gekre gen, indien zij niet in het teken van Kampen had gestaan. Tenslotte heeft dr Berkouwer na mens de commissie van redactie van het Gedenkboek „Sola Gratia" een exemplaar van dit boek aangeboden aan het Curatorium. 5000. Het zijn er maar 100. En nog lang niet alle christelijke scholen van vóór de oorlog zijn heropend. Bij het mid delbaar onderwijs liggen de cijfers iets gunstiger, maar het lager onderwijs is nu eenmaal primair als „voedingsbo dem". Moeten wij, gezien bet bovenstaande, nog zeggen, dat er unieke mogelijkheden liggen? En dat het zaak is, dat er vol doende christelijke scholen zijn, wanneer (naar verwacht wordt in 1961) schoolbe zoek aan de kinderen zal worden opge legd? Want dan zal op de Staatsscholen verplicht onderwijs in de Islam worden gegeven ZO LIGT DE SITUATIE. Hoe is nu de situatie van 't Christelijk onderwijs in de classis Blora en wat moet er voor verbetering gebeuren? De Ja vaanse broeders hebben dat met ds H. Schut nauwkeurig nagegaan. Wij begin nen met de christelijke mulo-school Blo ra, die nieuwe en bevoegde leerkrachten nodig heeft en waar het internaat (voorlopig voor jongens) niet gemist kan worden. Het gebouw vereist een gron dige restauratie en aanvulling van leer middelen is zeer gewenst. Bij de lagere school van Blora ligt de situatie onge veer gelijk. De lagere school te Bodjone- goro is met 312 leerlingen de grootste uit de classis. Maar alle zes goeroe's zijn helaas onbevoegd. Herscholing van het personeel, restauratie van het gebouw en aanvulling der middelen zijn noodzake lijk. Zo is dat ook bij de lagere scholen van Sumbergondag en Kwangenredjo. De school van Tjepu beschikt over een nieuw en goed gebouw, maar afbouw door toevoeging van 4 bij de bestaande 3 lokalen is noodzakelijk. Dit is de school in opkomst met eind vorig jaar 235 leer lingen. Wat de herscholing betreft zjjn mondelinge en schriftelijke cursussen no dig ter verkrijging van de officiële be voegdheid. Voor de herscholing tot christelijke goeroe heeft de Centrale Christelijke Schoolraad voor alle christelijke onder wijzers in Indonesië de z.g. nevenacte ingevoerd voor hen, die zich een bepaal de kennis hebben verworven in de Bij belse geschiedenis, de geloofsleer, zen- dings- en kerkgeschiedenis en zang. HIER MOETEN SCHOLEN KOMEN. Er zijn verder vijf plaatsen aangewe zen, waar de stichting van een christe lijke school zeer dringend en ook direct mogelijk is. Dat zijn Tjepu (uitbreiding). Rembang, Djepon, Kunduran en Pulo. Men zou dit werk integraal willen aan pakken. Voor Tjepu is Rp. 26.000 nodig, waarvan men zelf Rp. 3000 wil bijeenbrengen. Rembang is strategisch gezien een uiterst belangrijke plaats voor de zending. Het is een regentschapshoofdstad met 37.000 inwoners. Er zijn 12 Staatsscholen en 1 openbare Chinese school. Waarschijnlijk mag op krachtige financiële steun van de kant der Chinezen worden gerekend. Hiervoor wordt een nieuw plan gemaakt. DJEPON. In Djepon gaat het om de herbouw en de herinrichting van een oude school. Hier ligt de zaak zó, dat er nóch een ge- institueerde gemeente nóch zelfs een kleine kring van christenen bestaat. Voor de oorlog stond hier een school van de Salatiga-zending. De muren staan er nog en het dak zit er nog op. En nu doet zich hier het verrassende feit voor, dat èn overheid èn bevolking van Djepon al meermalen met klem op de heropening van deze school heb ben aangedrongen. Herstel, inrichting, banken, startkapitaal, enz. worden op Rp. 37.000 geraamd. Strategisch gezien is schoolstichting in Kunduran eveneens zeer dringed. Het is de hoofdplaats van het onderdistrict, waarin 14 scholen staan. In Gagakan, vlak daarbij, is een bloeiende kring van christenen (totaal 40 zielen), die - hoe wel allen eenvoudige tani's - een jaar geleden uit eigen middelen een eenvou dig kerkje hebben gebouwd, dat Rp. 1700 heeft gekóst, terwijl ze nu de bamboe wanden door planken hebben vervangen. Zij willen graag een eigen school. De kosten daarvan worden op Rp. 52.000 begroot. PULO. Tenslotte de herinrichting van de oude (Vervolg op pag. 9).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 7