DE ZEEUWSE DRACHT SCHOONHEID MELK IS GOED VOOR ELK. V 'T GLAS. EEN JAPON, die af kleedt 't centrum van de belangstelling. opnieuw in H Wijze van bestellen. 5 MJLehlei ojo M gebied Nieuwsgierigheid is niet bepaald een deugd, om het nu maar eens zacht te zeggen. Meestal geven we deze ondeugd een mooi pakje en spreken van belangstelling. Doch ik ben heus geen waarheid lievend mens, dus moet ik wel op biechten, dat ik echt nieuwsgierig ben geworden. Misschien vergeeft men deze ondeugd aan een kranten mens een beetje -gauwer dan aan een ander. Waarnaar ik dan zo „belangstellend" ben? Wel laat ik bij het begin begin nen. Kort geleden werd ik pardoes voor de vraag geplaatst: „Wat denkt u van een modern Zeeuws streek- costume?" En zo zat ik weer opeens iet letterlijk) in het Zeeuws costu me. De vraag was gesteld, maar 'n ant woord had ik niet direct klaar, zodat ik werkelijk even sprakeloos was, (iets wat me .nders, volgens het hoofd des gezms niet gauw overkomt. Niet ver der vertellen). Toen het spraakloze moment, voorbij was, kwamen mijn vragen los, en.... bij voorbaat al te genwerpingen. Die mooie costumes, zoals we die kennen van Walcheren en Beveland, om nu maar dicht bij huis te blijven, vervangen door een moder ner pakje, dat wat regionaal aandoet? Immers, glad onmogelijk. Doch nee, dat was zeker de bedoe ling niet. Zou dwaasheid zijn, want wie deze dracht op Walcheren en op B- veland nog droeg, zou dit oude, vertrouwde harmonieuse costume ze ker niet verwisselen voor een wat luchtiger en simpeler pakje. Neen, er moest wei een eenvoudiger pakje ko men, niet zo kostbaar en toch mooi, dat vooral voor de joligere generatie zeer aantrekkelijk zou zijn. Of men dan dacht, dat die weer permanent in de dracht zou gaan lopen? Al weer „neen" kreeg ik ten antwoord. Men begreep te goed, dat dit niet gebeu ren zou. Maar wat dan wel??? Ik was zelf één groot vraagteken. Ik wilde er van alles van weten, want al draag ik zelf de dracht niet, ik blijï het Zeeuwse costume buitengewoon mooi vinden enflatterend voor de draagsters. Men dacht: als verenigingen eens in verenigingsverband naar buiten onze provincie gingen, dat het dan verba zend aardig zou zijn als al wat vrou welijk was, zich tooide in een char mant eostuumpje, dat hoewel veran derd, toch deed denken aan het aloude Zeeuwse costume. Voor jonge meisjes op bepaalde feestavondjes, waarvoor men zich nu uitdost in grandios< lange kledij, zou het eenvoudiger zijn, zich daarvoor een vlot regionaal eostuumpje aan te schaffen, dat jarenlang gedra gen kan worden, steeds aardig staat, en toch steeds vernieuwing vraagt. Op nationale feestdagen zou zo'n costume het ook heel goed doen. Ja, daar was wel wat voor te zeg gen, vond ik, maar toen was mijn nieuwsgierigheid °erst recht gaande gemaakt. Ik wilde weten, hoe men zich dat nieuwe costume we] dacht. Ja.er zouden verschillende model len komen, zich aanpassend aan het Walchers en aan het Bevelands costu me. Er was nog niets klaar, maar er kwam een pla-.tje te voorschijn. Zó werd het, maar toch nog weer wat anders, en dan zus en nog een beetje zo Maar - dra de modellen klaar wa ren, ma„ ik ze zien. En zo zit ik nu al maar nieuwsgierig te zijn. Lastig is dat. Maar er is nog meer, waarnaar ik nieuwsgierig ben, en wel: hoe zul len daar nu onze vrouwen en meisjes enmannen over denken. Ja, de mannen ook, want al is er, voor zover ik weet, geen sprake van 'n vlotter pak voor onze mannen, zij doen wél een duit in het zakje als het gaat over de kledij van vrouw en dochter. Da': hebben we wel gemerkt aan de brief n onze Walcherse lezer on langs, die ich ook klaar uitsprak, toen we het met elkaar hadden over de Zeeuwse dracht. Nu hebben de lezeressen me onlangs overladen met brieven, zowel vóór als té en de Zeeuwse dracht, nu hoop ik maar, dat men weer voor 'n flink pak p&st zal zorgen, zodat ik althans niet te lang nieuwsgierig behoef te blijven hoe de mening van „ons vrouwvolk" over deze kwestie wel is. En verder zou ik het ook wel prettig vinden, als „ik nu maar gauw eens kon zien, hoe het nieuwe pakje wel worden zal. Volgens de voorlopige beschrijving zou het werkelijk aardig worden, heel aardig zelfs met een coquet kapje, dat elk kopje wel flatteren moet. Zo stilletjes "oor me zei", pieker ik dan ook, zou ik heus nog in de verleiding komen om zc'n vlot kje eens aan te schaffen? Maar de prijs....? Weet ik nog niets van. Dus alweer iets om nieuwsgierig naar te blijven. Enfin, il- kan nu en kel maar beloven, dat, als ik er wat meer van weet, ik de nieuwtjes direct zal doorgeven. Tot zolang allemaal maar wachten, ook op de gelegenheid om ai.emaal naar de voorgestelde mo delletjes te ga- n kijken, want die ge legenheid kómt :r óók. Dat is zeker. I '.ussen. hoop ik van velen wat te horen over dit geval. MAJA. et is natuurlijk aardig om b.v. op een modeshow allerlei sierlijke japonnetjes te zien, gedragen door mannequins met slanke middel tjes en alle andere maten daarmee in overeenstemming - maar wat heb je er aan als je die jurkjes zelf toch niet kunt dragen! Dan zou je er haast ja loers van worden! Plak aan de adreszijde Van een briefkaart, naast en buiten het fran keerzegel, het verschuldigde bedrag aan geldige postzegels en zend deze aan de Redactie van het Zeeuwsch Dagblad, afd. Knippatronen, Lange Vorststraat 90 te Goes. Vermeld aan de andere zijde duidelijk Uw naam, adres en woonplaats alsmede maat en nummer van het gewenste model (C 802). Plak nooit meer dan voor f 1.- postzegels extra op een briefkaart, want wat meer geplakt wordt is waar deloos. Patronen worden niet geruild, bestellingen onder rembours worden niet uitgevoerd. De redactie heeft geen patronen in voorraad; ze persoonlijk te komen afhalen heeft dus geen zin. Wat is „mooi"? En waarom is iets „mooi"? Dat zijn van die simpele vraagjes waar over je uren lang kunt nadenken en uren lang kunt praten. Dikke boe ken zijn er over geschreven vol van psychologische wijsheden, waarin men de beginselen van de aesthetica heeft trachten te doorgronden. En het antwoord? Ik stap een huiskamer binnen en mijn oog wordt getrokken door een vaas, een vaas van simpele vormen, gevuld met simpele bloe men... en ineens weet ik dat ik dat mooi vind. Een andere benaming weet ik er niet voor dan „mooi". En al had ik al die boeken ernstig be studeerd, dan nog zou ik niet weten waarom ik het mooi vind. En waar om ik me plotseling blij voel. En waarom ik de mensen die iedere dag in die huiskamer wonen, ineens sym pathiek vind. De vaas die hierbij staat afgebeeld is een „Leerdam-product". Dat zegt ons allemaal iets, want de naam „Leer dam" is op dit gebied wereldberoemd. Hoe komt dat? Misschien is het de moeite waard hierover iets te vertellen. De N.V. Koninklijke Nederlandsche Glasfabriek „Leerdam" is al oud: de geschiedenis gaat terug tot 1765. Toen beschikte men uiteraard nog niet over de geperfectionneerde instrumenten, die de hedendaagse techniek ook aan het oude glasblazersberoep ter be schikking heeft gesteld. Maar.... ook toen was het glasblazen een kunst en de prachtigste producten werden ver vaardigd. Zoals het meubelvak b.v. toen een kunst was: was het niet de eer van de meubelmaker zijn werk stuk, letterlijk het werk zijner handen, zo af te leveren dat net een eigen ca chet had? In het meubelvak deed de machine zijn intrede. De machine die nooit die persoonlijke noot kan geven, die de ambachtsman in oude tijden in zijn werkstuk wist te leggen. We kregen het meubilair „aan de lopende band", helaas vaak met de verfoeilijke imita ties van de oude stijlen. Dat gevaar heeft ook de glasindus trie bedreigd: men kon „lopende-band- werk" vervaardigen en men deed dat ook. Tot.in 1915 de toenmalige di rectie van „Leerdam" het verheugen de besluit nam te pogen de oude glas kunst nieuw leven in te blazen. Men wendde zich tot enkele vooraanstaande kunstenaars: Dr H. P. Berlage, K. P. C. de Bazel en de Amerikaan Frank Lloyd Wright, alle drie beroemde ar chitecten, tot de kunstnijvere C. de Lorn en tot de pottenbakker C. J. La- nooy. Deze mensen hebben de omwen teling tot stand gebracht. De smake loze, drukke voortbrengselen van hun tijd verwierpen ze geheel en al en hun eerste ontwerpen waren dan ook ui terst eenvoudig, zonder versiering en haast wiskundig van vormgeving. Thans is de heer A. D. Copier aes- thetisch leider van „Leerdam" en te vens directeur van de beroemde Leer- damse glasschool. Immers, het was niet voldoende om over kunstzinnige ont werpers te beschikken, men moest ook het personeel hebben dat die ontwer pen kon uitvoeren. Daarvoor dient de glasschool, waar leerlingen gedurende drie tot vijf jaren de nodige technische en aesthetische opleiding ontvangen om mee te kunnen werken aan het handhaven van de internationale roem van de Leerdamse Glasfabriek. Andere kunstenaars die in Leerdam meewer ken zijn Floris Meydam, Willem Hee- sen, Iep Valkema, Lucienne Bloch en Stef Uiterwaal, een beeldhouwer en de ontwerper van de beroemde Leer dam Madonna. Het geheim. Wat is nu het geheim van Leerdam? Hoe spelen ze het toch klaar om steeds maar weer allerlei glazen voorwerpen Tlatïo-on u-ati de, uyeeJk. Omdat dit knippatronenhoekje nu eenmaal bedoeld is voor de practijk en omdat er in de practijk nu eenmaal meer dames zijn die niet zo uit een modeboek weggelopen schijnen te zijn, geven wij van tijd tot tijd een model voor grote maten. Waarbij we er na tuurlijk op letten, dat de japon ons figuur ten goede komt. Zo ook dit model. Zoals U ziet is in het lijfje aan één kant ruimte verwerkt, de mouw is ingezet en de manchet met een knoop gegarneerd; deze versiering vindt U ook terug op het voorpand. De rok is geheel klokkend. Uit de hals is een bies verwerkt van witte zijde of piqué. Zo iets geeft een japon altijd iets aparts. Het patroon is verkrijgbaar in de maten 42, 44, 46, 48, 50 en 52. De prijs bedraagt 85 cent. 'Éi l* i i 'wé*1 I li V^r-*ui*r.i-'ti an de week kreeg ik zo maar, enkel als inwoonster van Goes, een uitnodiging tot bijwoning van een voorlichtingsmiddag, die gege ven werd door het Nederlandsch Zui- velbureau en de Zeeuwse Melkfedera- tie. Ik er heen, want we zouden daar raad krijgen voor een vraagstuk, waar mee we als huisvrouw allemaal zitten, n.l.: „Hoe voed ik mijn gezin goed en goedkoop?". Nu, ik denk, dat er in Goes heel wat huismoeders, die na tuurlijk ook met dit vraagstuk zitten, naar de Prins van Oranje zijn gegaan, want de zaal was goed bezet. Als dat alle keren zo geweest is, weten wij Goese huisvrouwen het bijna allemaal, hoe we ons gezin, goed en goedkoop kunnen voeden. Doch ik denk, dat op nog niet alle plaatsen in ons gewest zulke voorlichtingsmiddagen en -avon den zijn gegeven, daarom ga ik er maar wat van vertellen. Een klein beetje maar, want de be doeling is, dat de lezeressen denken: „Nu wil ik er ook alles van weten en ga er zelf op uit". Het was een interessante middag, waarin veel te leren viel. De causerie' over de voedingswaarde van on ze verschillende levensmiddelen was ten minste iets,' waarvan we allemaal wel wat konden opsteken. Het is maar niet het zelfde waarmee we onze magen en die van onze huisgenoten vullen. Het is te ver- wac1 ten, dat op een voorlichtingsmiddag, uitgaande van het Ned. Zuivelbureau en de Zeeuwse Melkfederatie, men u al da delijk gaat vertellen, dat natuurlijk de Zuivelproducten de beste en meest vol waardige voedingsmiddelen zijn. Zou je wat willen tegenpruttelen en zegden, ja maar dat en dat.... het helpt je niets, want die m.jr" ere en die mevrouw heb ben de wetenschappelijke bewijzen im mers voorhanden. Nu heb je toch altijd nog mensen, die tóch nog wat beters we ten, doch met dit ene argument, wat op ons vrouwen direct vat heeft, wordt je i" ierdaad het zw gen opgelegd, n.l. dat onze zuigelingen alleen op melk de eerste ti.'niet alleen kunnen leven, maar zelfs van die enkele plasjes melk per dag, ook nog gaan groeien. En in de dierenwereld, bij de zoogdieren, zien we al hetzelfde. Dus melk drinken, ter afwisseling karne melk, yoghurt eten en dan een boterham met kaas niet erbij vergeten. Nu moet men niet denken, dat die he ren en die mevrouw ons nu willen ver tellen, dat we het daarmee kunnen stel len. Neen, ze waren royaal genoeg om ons een les te geven omtrent de voedings waarde van heel veel andere eetwaren, en er ook bij vertellend, dat we moeten zorgen, door variatie in ons menu, dat we juist die vc .-schillende voedingsstoffen binnen krijgen die nodig zijn voor de op bouw van ons lichaam en wat we moeten gebruiken oi de slijtage, die ons lichaam ondervindt weer ongedaan te maken en ook wat we moeten consumeren om onze „lichaamsmotor" in staat te stellen de krachten te leveren voor ons werken. Al die functies in ons lichaam eisen ver schillend voedsel. Krijgen we dat niet binnen, dan vermindert onze gezondheid en onze energie. We kregen 'dus kostelijke irl;chtingen voor onze vraag: „Hoe voe den we ons gezin goed?" Voor we wat zouden horen over dat goedkoop, werden we fijn verfrist met een glas karnemelk, waarin limonade was verwerkt. Het feit, dat deze frisse dronk zo spoedig was verwerkt, leverde v het bewijs, dat het lekker was. Om weer even uit te rusten voor we aan de nieuwe „les" toekwamen konden we genieten "an een alleraardigste film over melk en ai wat met melk samen hangt. We kwamen weer zeer veel we tenswaardigs weten. Dat die goede, brave koeien ons hele volk van zulk koste lijk voedsel voorz'en, nu ja, we wisten het wel, maar toch hebben we natuurlijk nooit beseft, dat het bij elkaar zulke enorme hoeveelheden waren, die deze viervoeters produceren. Eerst de millioe- nen liters melk, waarvan we weer de fijne boter, karnemelk, yoghurt en kaas krijgen. Maar, denk eens in, die stille bescheiden beesten bezorgen ons land no ta bene ook nog tien procent van heel onze zo dierbare deviezen. Dat een koe nog zo bescheiden blijft. Ik bezie haar voortaan met andere ogen, dat verzeker ik u. En dan nog te zwijgen, over de koe als bron van werkverschaffing! Was ik een dichteres,* er kwam een lofdicht enkel op de koe. Maar we zaten in de zaal toch eigenlijk, al kijkend nog te wachten op de onthulling hoe we nu zo goedkoop ons gezin kunnen voeden. Gelukkig kwam daarvoor een dame op het podium. Dan voel je jezelf zo echt onder ons. Doch laat nu die dame be ginnen met te vertellen, dat melk goed koop is. Ik zuchtte toen even, en ik geloof velen met mij. Elke dag, voor elke liter een dierbaar kwartje! Het eerste ogenblik wil je het eenvoudig niet geloventot je even hebt nagedacht.. Natuurlijk een kwartje is een kwartje, maar wat krijgen we er voor. Volwaardig voedsel! U weet wel, dat onze ouderwetse en degelijke moeders al tijd zeiden, als ze eens textiel gingen- kopen en dan vast niet het goedkoopste uitz ten: „Kind, goedkoop is duurkoop!" Datzelfde geldt van onze voedingsmidde len eigenlijk ook. Je kunt de maag wel volkrijgen, met lekkere hapjes ook, maar het gaat hierom: krijgt nu heel ons li chaam alles Wit het nódig heeft om sterk en gezond te blijven, sterk genoeg om ons het dagelijks werk te laten verrichten? En daar gaat het om. Als we daarop let- len, dan zijn le zuivelproducten wel duur en óók goedkoop, want we krijgen waar voor ons geld. Die mevrouw gaf vele goede raadgevingen, hoe ons dagelijks menu te verzorger en hoe we ook nog wel wat konden uitsparen. Om dat alles aan de weet te komen, moet men zelf n.aar ga "w een kaart aanvragen voor zulk een voorlichtingsmiddag of -avond als deze in de plaats der inwoning wordt gegeven. Ge hebt een leerzame middag of avond an.. ge krijgt een heerlijk hapje geserveerd, allemaal zuivel. Dat is te begr.'.'pen als ge naar een Zuivelmid- dag gaat. En nu lieve mensen vergeef het me maar, dat ik als huisvrouw een kaart kreeg en als Maja er van vertellen ging. MAJA. te produceren, die zo mooi zijn dat je er stil van wordt? Want zo is het toch in feite. In verschillende plaatsen van ons land zijn al tentoonstellingen ge houden onder auspiciën van de Leer damse Glasfabriek, die „De schoonheid van het Glas" heet. Op het ogenblik nog is deze expositie in Rotterdam te bewonderen. Er wordt ook een film gedraaid die het hele productieproces van a tot z in beeld brengt. Dat is na tuurlijk heel interessant voor wie be langstelling heeft voor de techniek maar tienmaal langer kan ik kijken naar één zo'n werkstuk, zo'n heel sim pel drinkglas, zo'n vaas, zo'n drijf- schaal met een klein takje bloemen. Want niet in die haast volmaakte techniek ligt voor mij het geheim het ligt in de geest van de man, die dit- mooie het eerst voor zijn geestesoog zag, lang voordat het door vaardige handen in glas gevormd werd. Deze mensen, deze kunstenaars weten het antwoord op die twee simpele vragen van het begin: „Wat is „mooi?" en „Waarom is iets mooi?" Misschien kunnen ze het ook wel nauwkeurig vertellen, waarom ze die lijn juist iets gebogen hebben gehouden of waarom ze de ronding van dit bloemenvausje net niet precies rond maar licht-ovaal hebben gemaakt. Misschien kunnen ze nauwkeurig omschrijven wat de reac tie is van het menselijk oog op be paalde vormen en kleuren. Och, als ze dat allemaal tegen U of mij verteld hebben en U en ik dat alles nauw keurig in ons hebben opgenomen is er dan enige garantie dat in onze geest ook een dergelijk kunstwerk ge boren zou worden? Er zijn zo heel veel echt mooie din gen. „A thifig of beauty is a joy for ever", zegt de Engelsman, vrij ver taald: „Ieder uur van de dag kunt U opnieuw vreugde beleven aan iets dat mooi is!" Uw kamer hoeft niet „duur" gemeubileerd te zijn om U iedere keer dat U er binnenkomt vreugde te ver schaffen: als iets moois als dit simpele vaasje met bloemen ergens in Uw ka mer staat, dan kunt U blij worden tel kens als U tijd neemt ernaar te kijken. Maar dat is het: ook de schoonheid van het glas gaat voor ons verloren als we niet eens de tijd nemen om van die schoonheid te genieten. Wat moeten we toch oppassen dat we in ons jach- terige leven niet steeds armer worden armer.zelfs als dat jachten on ze bankrekening doet toenemen! Goede raad, die ik doorgeef. Een lezeres, die me raad vroeg, die ik haar maar in een persoonlijke brief deed toekomen, gaf zeker als tegen prestatie, een paar heel goede huis houdelijke wenken om die, als er eens een plaatsje voor was, in ons hoekje te zetten. De eerste is: ais ge een fles karne melk of yoghurt moet leegmaken kost het altijd wel even geduld, om de laat ste druppel er uit te krijgen, want die laatste druppel willen we er ook persé uit hebben. De lezeres laat de karne- melkfles leeglopen, zolang dit nog met een straaltje gaat. Dan legt ze eenvou dig de fles languit op de aanrecht en gaat intussen wat ander werk doen. Komt ze weer in de buurt van de aan recht, dan is, al wat er nog in de fles was, naar één kant gedropen. Ze keert dan fluks de fles onderstboven en met een enkele tel is alles, tot het laatste drupje toe in de kan of schaal verdwe nen. Er gaat dus niets verloren en wij sparen tijd. Met de yoghurtfles gaat het ook zo, alleen doet de lezeres, als al wat er zo uit de yoghurtfles kan worden uitgeschud al verdwenen is, er een lepeltje melk of karnemelk in. Schudt dat beetje nog even fiks door de fles en legt die dan ook languit ter ruste op de aanrecht. Resultaat: evenals bij de karnemelkfles, we krij gen het onderste uit de kan, zonder evenwel een deksel te duchten te heb ben. Verder vertelt onze lezeres, dat ze een heel eind van de bewoonde wereld afwoont, dat'wil zeggen, midden in de polder, waar geen gas of electriciteit is. Ze doet alles met butagas of petro leum. Maar met de beste zorg over komt het haar (net als ons allemaal) wel eens dat die pitten van de olie stellen wat te hoog optrekken met als gevolg.(we zwijgen er maar over). Zij weet echter zo'n voorkomende narigheid in een tel ongedaan te ma ken met natte kranten. Er is een hoek je in de kast vlak bij de hand, waar altijd oude kranten liggen. Is er wat zwart, een krant op de aanrecht, het zwarte geval er op en dat even be werken met een natte krant. Het kost maar een paar tellen en alles is weer schoon, zonder dat er smerige vaat doeken weer om een beurt schreeu wen. De goede raad is doorgegeven. We zijn onze medezuster in de huishou ding dankbaar voor de goede raad. Op een beetje tijd- en werkbesparing zijn we allemaal verzot. Wie nog meer goede raad voor ons weet, stuurt die maar naar mij. Ik kan die in elk geval gebruiken, enneeen massa anderen in ons gilde eveneens, denk ik. Uio-uia-. Abraham woond' in het verre (onbekend) belofteland. Daarbij was zijn knecht der knechten Eliëzer rechterhand. Na verloop van vele dagenvan geloof: en strijd, en rouw Sprak Abraham tot Eliëzer „Ga, zoek voor mijn zoon een vrouw". Alles wat de meester diende, was in deze hand besteld. Maar bij deze meester opdracht stond de knechtenziel versteld. Zoeken naar een echtgenote in het land van zijn geboort', Scheen een al te zware opdrachten dan zweren bij elk woord! Maar de stem van doude meester, stelt het knechtenhart gerust. „God zal Eng'len voor U zenden naar de vaderlandse kust Mocht de vrouw niet willen volgen, kom dan zonder vrouw weerom, maar mijn zoon blijft in die tent daar, want dit land wordt eigendom Abraham wist wie hij stuurde naar zijn maagschap en zijn land. Tien kamelen zond hij mee en veel geschenken in zijn hand. In 't geboorteland gekomen, schonk Eliëzer alles rust. En was van Gods trouw en liefde op zijn bidden welbewust. Want 't gebed nog op de lippen, smekende tot Abrams Heer. Zag hij reeds een jonge dochter, en ze liet haar kruik terneer. Drink mijn heer, en zal ik zorgen voor uw schepen der woestijn?" Haastig putte zij wat water, en het hart des knechts werd klein. Stil, ontzet staat hij te kijken, in bewondering en dank. Vragend waar zij is geboren, heeft zijn stem een warme klank. Bij de kamelen gaat hij bidden, in het brandend hete stof. En zijn hart spreekt dankbre woorden van weldadigheid en lof. Zo had hij de vrouw gevonden, biddend bij de waterbron En zij trekt met Eliëzer in de brandend hete zon. Zij die huwen in den Here; zelden is hun keuze fout. En als zij Uw dorst wit lessen, sier haar vinger dan met goud. Een zoeker) die vond

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 9