O wij er ik ^eeictnd UIT MIJN KLAS ïla Qabesi. Hot q.motfyUjk Cöfó i ONDERWIJS OPVOEDING CULTUUR OPVOEDKUNDIGE RUBRIEK DE WEI IN. Gisteraevend most ik nog dienke an de brief van m'n vrind uut Zou- telande. Ik maekte 'n praetje mee 'n overbuurman van mien, die zich be- klaegende over 'n errebeier van z'n, die z'n eigen vorige weke bedankt a. Het-was 'n jonge kaerel, die het boerewerk butengeweun goed ver stong, mae nooit genogt nae z'h zm verdienende. 'Ie kon bie 'n aennemer van grondwerken wat meer verdiene en was mae vertrokke. Noe wil ik 't in mien brief nie- 'ebbe over de 'andelwieze van die jonge kaerel of over de moeiiijk'eden, waer- mee mien overbuurman op z'n groot bedrief noe zit, mae wel 'ier over, dat er overal over geklaegd wordt, dat zo weinig jonge kaerels nog echtig van 't boerewerk 'ouwen. D'r bin gelukkig v. 'zonderienge. Laete we dat nie ver- gete. D'r bin nog overal errebeiers, d' mee liefde 't boerewerk doeë. We zegge wel es al te gemakkelijk, dat de mensen nie meer om d'r werk geve. En dae doe ons de goeie toch onrecht mee. Mae een feit is, dat voor al de jeugd 'eel anders tegenover het boerewerk staet as in mien jonge jaeren. Ik wete nog, dat bie 'n neef van mien moeder, die een groot bedrief a mee vier paerdeknechten, 'aever ge stolen wier deur twee van z'n knech ten om daervan d'r eigen tuug paer- den iedere dag iets extra's te kunnen geven, Die twee jónge kaerels d'r grote trots was mee 't beste tuug paerden te tieje en daerom 'sol den ze zonder 't van mekander te weten stiekum 'aever van de graen- zolder. Toen die neef van mien moe der 't mork, is-t-ie zo boos 'ewist, dat-ie beide knechts biena op staen- de voet qn.tslogen 'eit. Het argste was nie, dat er onnodig voer verbruukt was, mae dat z'n ondergeschikten 't adden durven bestae om op eigen 'outje veranderienge te briengen in dat wat toe de taek van de boer zei vers 'orende. De 'andelwieze van die jonge kae rels was naetuurlijk verkeerd, mae de achtergrond er van was toch, dat ze 'art voo d'r werk 'adden. Ik zou daer van nog vee meer voorbeelden kenne geven, mae iedereen weet wel 'oeveel er in de leste tientallen jaeren op dit punt veranderd is. Vooral onder de jeugd zien we mae al te dikkels een groot tekort aan liefde voo het werk. Mae dit is een verschiensel, dat in alle bedriefstakken optreedt. Noe schrieven de geleerde 'eeren teges- woordig 'eel wat over deze ontwik- kelieng. Ik 'ebbe nie zoveel letters ge slikt en kan dat geschrief nie altied goed volgen. Ik voo' mien geloove, dat de mindere liefde voo 't daegelijks werk in d'eeste plekke geschreven moet wórden op rekenienge van de steeds groter wordende oppervlakkig heid en onverschilligheid onder de mensen. Te veel mensen vraegen, waerdat ze vandaege het meeste ken- verdiene zonder al te grote in- spannienge. Mae over de dag van morgen wordt nie gedacht. Er binne flinke jonge aerels, die de voorkeur geven an werk, waerdat ze weinig kopzurg bie 'ebben. Die, zonder iets anders te zoeken, de voorkeur geven aan 't geestdodende werk aan de lo pende band in 'n fabriek, waerdat ze dag-in dag-uut biena slaepend enkele 'andgrepen 'ebben uut te voeren. En dat terwiel ze van God gaeven van 'oofd, 'and en 'art 'ebben ontvangen, waermee ze vee meer zouden kun nen bereiken. Het is bekend, dat 't leger van ongeschoolden mae steeds groter wordt, terwiel d'r in vele be driefstakken nog vraeg nae vakmensen bestaet. Oorzaek van dit alles is het negeren van Gods gebod e i van de roeping om te arbeiden. Wie z'n daegelijks werk nie mee inspannieng van al z'n krachten goed en met liefde verricht, vergeet dat er rekenschap zal moeten worden afgelegd van de wieze, waer- op mee de ontvangen talenten gewoe kerd is. Onze daegelijkse arbeid is een grote zegen en geen noodzaekelijk kwaed. Mae die zegen kan pas tot z'n recht komen as werkgever en werk nemer, beiden op de plekke, waerdat God hen gezet 'eit, d'r werk willen zien als een Goddelijke opdracht. Al leen daerdeur kan ok de verhoudien- ge tussen patroon en errebeier goed weze. Ons bin as mensen zo erg op ons rechten gesteld, vooral op 't ge bied van ons werk. We willen ok daerin alles regelen en ordenen, ter wiel de Apostel Paulus toch zo een voudig de verhoudieng tussen héér en knecht angeeft. Paulus zegt tot de heren, dat ze de dreiging hebben nae te laeten en dat ze moeten weten, dat ze zelf een Heere in de hemelen hebben, die ze te gehoorzaemen heb ben in de wieze waerop ze hun knech ten behandelen. En voo de ondergeschikten wiest Paulus er op, dat ze hebben te ge hoorzaemen in eenvoudigheid des har ten, niet naar ogendienst en niet as mensenbehagers. Ik zou zo zegge, as patroon en errebeier vandaeg-an-de- dag daeruut willen leven, dan zal onze maetschappie er anders uutzieë. Mae as dit woord vergete wordt, dan zal alle regelieng en ordening ons nie 'elpen. Geloven julder ok nie? Julder FLIP BRAMSE. Noe kreeg ik, juust toen deuze brief nae de krante was nog een paer brie ven van lezers uut Walcheren en van St. Flipsland. Ik zat dat noe mae be- waere tot de volgede weke. Dus nog effies geduld. F. B. ANTWOORD. Aan een delegatie van de zangers der opera te Lissabon, die om verho ging van hun salaris verzochten, ant woordde de Portugese president Sala- zar: „Hbe zou ik geld hebben voor hen die zingen, als ik niet eens geld heb voor hen die schïeien!" Vandaag een ontdekking gedaan. Neen, niet zo'n leuke, maar toch een, waarmee ik blij ben, al zal het raar klinken, wanneer ik u toevertrouw, dat ik onder het leren van „Onder moeders paraplu", merkte, dat Jan Dijk doof is. Het is te verstaan, dat ik op 1 April de nieuwe gasten maar voor de voet op wegberg, als ze binnenko men. Zo heeft Jan Dijk een plekje ontvangen in het uiterste hoekje van mijn lokaal. Dus zo ver mogelijk bij mij vandaan. Nu, na de vacantié ging ik, al reeds een klein beetje wijzer ge worden omtrent het nieuwe stel, wat veranderingen aanbrengen. Eigenlijk was Jan Dijk de oorzaak, dat ik daar zo spoedig mee begon. Andere jaren wacht ik even langer, tot ik wat ze kerder van mijn zaak ben. Maar ik zag Jan steeds maar volkomen passief zit ten. Meestal staarde hij dromerig voor zich uit. En ik kreeg er geen woord uit. Alleen „schrijven", zover men al van sch -ijven kan spreken, doet hij uitmuntend. Geen wonder, dat ik hem voor me zelf al onder de hopeloze ge vallen gerubriceerd had. Doch al weet je dat voor je zelf haast zeker, je gaat zo'n kereltje toch niet binnen een maand prijsgeven, door hem enkel maar wat bezig te houden. Altijd nog een kans wagen, zo aan het begin van het leerjaar. Een beurtje extra een woordje apart je doet toch wat je kunt. Dat zou ik ook met Jan probe ren, nam ik me al voor. En voor zulke, „patiënten" is het maar het beste, dat je die vlak bij je hebt. Dan kun je haast elke seconde benutten. En zo is het, dat Jan ook inderdaad vlak bij me is komen te zitten, n.l. op de eerste bank naast het middenpad. De dag is gewoon verlopen, maar als laatste les hebben we zingen. Doch zing nu eens als je geen liederen kent. Daarmee dus eerst beginnen en we leren „On der moeders paraplu". Natuurlijk zeg ik elke regel eerst duidelijk voor. O, het kost echt niet veel moeite zo'n verske er iri te krijgén. Ze hebben er <as5S><s#5> Wéér hebben we allen om 't kruishout gestaan. Gedachten het lijden, en zagen het aan. Wij hebben de stof in de puntjes geleerd. Wie is er bekeerd? Wij volgden de krijgers in 't dobb'lend spel. Beluisterden preken en wisten het wel, dat Jezus uit liefde tot ons was bezield. Wie heeft er geknield? Wij weten Hij heeft onze schulden geboet. Wij zagen Zijn wonden het water het bloed. Wij zagen hoe Hij tot het eind heeft gestreden. Wie heeft Hem beleden? Wij hebben het ledige graf weer aanschouwd. Wij zijn met de Schrift en de feiten vertrouwd. Maar wie door de nood naar het kruis is gedreven: Is daar stervend gebleven. Om daarna met Christus weer op te staan. Slechts hij die met Hem in de dood is gegaan Zal de Christus ontmoeten (aan 't eind van de reis) In Zijn schoon Paradijs. DE PELGRIM veel te veel plezier in. Opeens valt het me op, dat die doezelige uitdrukking op Jan's gezicht verdwenen is. Ijverig zit hij mee te doen, maar opvallend fel kijkt hij me de woorden uit de mond. Als bij ingeving voel ik, wat er bij Jan aan hapert. En ongemerkt ga ik experimenteren. Er gaat weer een nieuwe regel zee in. Die zeg ik niet zo luid en wend daarbij mijn hoofd nog naar de andere kant. Jan mag hem nazeggen. Hij kijkt onthutst en zwijgt, zoals hij de verlopen weken gedaan heeft. Dan kijk ik hem goed aan en herhaal heel duidelyk de regel. Jan moet het toch nog eens proberen vind ik en zo waar, de regel komt er vlot uit, alleen vertelt Jan, dat die „Jan de wind de regen in hun „koetjes" wierp", inplaats van in hun snoetjes. Mensen, wat zag ik ineens veel goede kansen voor mijn Jamie. Als het alleen in dat slechte gehoor zit, zie ik wel kans die verloren Aprilmaand in te halen. Al leen snap ik er geen zier van, dat moe der Dijk me niet eens gewaarschuwd heeft. Straks na schooltijd even met haar praten. Onze zangles gaat vlug genoeg voorbij. Dat gaat zo als je ple zier hebt en dat hebben we om die loze Jan cle wind en zijn streken. Als de bel ons uitluidt, zingen we al keurig hei eerste couplet. Nou, schoolblijvers heb je niet licht zo'n eetste maand, dus ben ik al gauw in het huisje van Dijk aan de Langestraat. Ik word er hartelijk welkom geheten en krijg een vers bakje thee gepresenteerd. Als ik mijn ervaring met Jan vertel en vraag of zij er dan nooit iets van gemerkt heeft dat Jan slecht hoort, schudt moe der Dijk eens lachend het hoofd. „Mens, mens, daarover kan ik m'n eigen zo druk niet maken 'oor met al die jonges. Ik (weet wel, dat Jan niet zo scherp van ge'oor is, maar der komp een 'oop ondeugd bie. As-ie niks 'oren wil, dan doet-ie 't niet ook. Hij zit maer 't liefst in 't schuurtjie te tim- mere en as-ie daermee bezig is 'oort meneertje niks. Z'n vaeder 'oort nou ook niet zo best en met die z'n vaeder was al net 't zelfde. Maer ze binne d'r ook gekomme 'oor. Sn onze oudste jonge 'oort eigenlijk nog veul minder as z'n vaeder, maer z'n baes is wat gek met 'm. Hie ken meraekels best werreke zeit'n. Cch mens, as-ie net as ik zes jonges en drie meides 'eb, dan ken je je eigen overal niet zo druk om maeke. Ik schreeuw maer een beetjie 'arder, dan 'oren ze 't wel. Dat mot uwes ook maer doen in school. Dan 'oort Jan 't wel en al 'oort ie niet alles, da's nog zo arg niet. Make je maer niet te druk om dat bietje do vigheid". Moeder Dijk brengt in practijk, wat ze mij voorhoudt, ze voert de conver satie met een maximum aan geluids volume. Daar kan ik niet tegen op, al dacht ik wel gehard te zijn op dit ge bied. Dies drink ik zwijgend m'n bak je troost. Als dat leeg is, is moeder Dijk ook net klaar.en ik ook. Dus ga ik maar. Het kind is van de ouders, daar hebben wij verder af te blijven. Rest niets anders, dan maar te schreeu wer in school. Ge zijt "dus gewaar schuwd, als ge eens langs de school wandelt. Denk niet, dat er revolutie is uitgebroken. Ik geef dan les volgens recept van moeder Dijk. Intussen toch de baas eens polsen of er geen „onder grondse" weg is, waarop we kunnen proberen iets voor pns Jantje te doen en gauw ook. Maar vergeet het vooral niet, wat ik u zei, als ge eens langs komt. Ik heb niet graag onze school in discrediet, vanwege oproergeruchten. „tfe raareen koe met paardehaar." Zo zong je als kind een straatlied mee en dan kwamen er een hele reeks tegenstrijdighe den als vervolgverzen. Zo werken volgens de sociologen nog heel vaak rasechte boeren op de kantoorkruk, to renwachters in de mij nen, geboren zeelui op de akker en philoso- phen achter de vijzel. Alles vanwege een ver keerde beroepskeuze voor de kinderen door hun ouders: conserva tisme, geld-, eer- en ge makzucht of ook vaak geldgebrek. Het behoeft geen be toog, dat de juiste man op de juiste plaats meer arbeidsvreugde kent en ook door zijn meerdere productieve arbeid zichzelf èn de gehele samenleving be voordeelt. Gelukkig verstrekt de Overheid al meer stu diebeurzen. Met de rest van de bovenge noemde gebreken moe ten we in de leer wil len gaan bij 2 andere instellingen: een bu reau voor school- en beroepskeuze en de school. Waar een goe de beroepskeuze zó af hankelijk kan zijn van het (godsdienstige) zieleleven van het kind, mogen we voor een test niét naar een Ar beidsbureau lopen, maar naar een Chr. in stelling: Vosmaerstraat 3, Goes. De lagere school kan naast een Goese raad pleging ook een zeer waardevol advies ge ven, vnl. in de keuze van andersoortig of voortgezet onderwijs. Als ouders mogen we van de school verwach ten, dat er achter het advies geen bijbedoe lingen schuilen. Er zijn n.l. wel eens school hoofden, die ons aan raden, ons kind niet naar een B.L.O.-school te doen, met de bedoe ling, voldoende leer lingen op school te houden voor een be- llllilllül mui paald aantal onderwij zers, of ons middel matig kind naar de Middelbare School te sturen met een veel huiswerk-voorberei ding om ons als klant tevreden te stellen en onze eer en die van de school te dienen. Omgekeerd moeten wij het de onderwijzers gemakkelijk maken door naar hen te wil len luisteren. Verreweg de meesten van hen zullen toch met hun adviezen zuivere be doelingen hebben. We kunnen het ad vies krijgen, ons intel lectueel dochtertje te laten doorleren, maar maken bezwareneen meisje is voor de huis houding; staan haar handen na een kantoor baan in het huwelijk niet verkeerd? Be langrijk is deze zaak zeer zeker: de glans van een jong huwelijk kan aanzienlijk vermin deren door onvoldoen de huishoudelijke voor bereiding. Toch moeten we de blik wat ver breden: kantoordames, verpleegsters, onderwij zeressen, enz. zijn ook nodig; een intellectu eel wil met zijn vrouw ivel eens over wat an ders praten dan over krootjes en afwas; een schoolmeisje kan van jongsaf gewend worden aan schoonhouden van eigen kamertje, afwas sen, handwerken, en op vrije dagen gele genheid krijgen, eens te koken; dan zijn er na Ulo of M.S. nog dag- of avondcursussen. Vaker zal het voor komen, dat wij onze jongens beslist naar een M.S. willen, ter wijl hun zin en aan leg veel meer de rich ting van de Ambachts- of Landbouwschool uit wijzen. Laten we dan oj .assen, niét tegen het advies van een psy choloog of onderwijzer in te gaan. Een gefor ceerde toelating tot de M.S. is dan het ogen schijnlijk succesvolle eind van een ellendige huiswerk- en schooltijd voor de 12(!)-jarigé en het weinig hoopvol be gin van een misère. Op de Ulo mislukt 70 en op de M.S. 50 van de toegelatenen. Minder dan een kwart behaalt op de M.S. on geschonden het eind diploma. Gevolgendés- illusie bij ouders, lera ren en kind; tijd-, geld en moeiteyerlies. Moraal:' laten we door onze eerzucht van onze kinderen geen vervolgverzen voor een straatdeun maken. Langzamerhand loopt de staltijd voor onze koeien weer op een einde en breekt het ogenblik aan dat de hal sters kunnen worden losgegooid, de deuren opengezet en onze koeien de buitenlucht in kunnen. Dit is een moment, waarnaar ieder voorjaar weer met verlangen wordt uitgezien en dat steeds weer de ver zuchting „gelukkig" doet slaken. Inderdaad, de weidetijd geeft heel wat minder werk en kost veel minder hoofdbrekens. Wat is de voeding er niet gemakkelijker op geworden: re gelmatig omweiden, steeds op tijd de mestflatten verspreiden, een baaltje kunstmest en steeds mals voedsel voor het grijpen. Toch geeft deze periode weer ande re zorgen. Het verlaten van de stal immers betekent voor de dieren een geheel ander menu, dan dat waarop hun organen waren ingesteld. En dit leidt in vele gevallen tot meer of min der ernstige darmstoringen. De plotse linge verandering in de voeding is, vaak oorzaak van stoornissen in de zoutenstofwisseling of wel mineralen- stofwisseling. Een heel bekend voor beeld, in dit geval niet op rantsoen wijziging betrekking hebbende, is de kalfziekte, waarbij het Ca- en P04- gehalte van het bloed in de regel sterk is verlaagd. Bij de overgang van stal naar weide is het de kopziekte, (voorjaarsziekte of graskramp) waarop we verdacht moéten zijn. Kopziekte treedt vooral op gedurende de eerste dagen van de weidegang, maar kan ook op stal op treden na het voeren van j mg gras. Uit verzamelde cijfers Heek dat bijna de helft van het aantal kopziektege- vallen gedurende de eerde week van de weideperiode optrad. Deze eerste en ook de tweede week zijn daarom voor het optréden van de gevreesde kopziekte het gevaarlijkst Wat is namelijk het geval? Het jon ge, eitwitrijke gras wordt met veel graagte door de dieren opgenomen. Deze eiwitovervloed, waaraan de die ren niet gewend waren, geeft een rijke amidozurenvorming, welke in het bloed overgegaan, als vergiften werken. Juist in deze periode schijnt een koe, mee onder invloed van grote tempera tuurschommelingen, heel gevoelig voor deze amidozuren te zijn. Vooral dagen met zeer welige grasgroei leveren veel zieke dieren op. Waaraan herkent men cteze gevaar lijke voorjaarsziekte? In de eerst® plaats door het afwijkend gedrag van de dieren. Daarnaast komen ook lichamelijke afwijkingen voor. Een koe die kopziekte onder de le den heeft is schrikachtig, loeit veel en is in een gevorderd stadium suf. Struikelen, slingeren, stijve gang, slecht zien, verwijde pupillen en een te kleine melkgift zijn verder ernstige waarschuwingen voor de eigenaar dat er iets niet in orde is. In het algemeen geldt dat, wanneer men in de eerste weken van de wei degang een afwijkend gedrag ziet, vooral op bedrijven waar kopziekte va ker voorkwam, men verstandig doet de dierenarts te raadplegen. Onacht zaamheid kost in dezen veel geld. Van ouds werd lucht uitblazen in de uier als geneesmiddel toegepast. Waarop de werking berust is niet be kend. Tegenwoordig s^uit men een calcium-magnesiumoplossing in onder de huid of direct in het bloed (in de hals- of in de melkslagader). De laat ste manier geeft een veel snellere werking. In meerdere gevallen is één inspuiting niet voldoende en moet deze na enkele uren worden herhaald. Ook combineert men beide, om een directe werking en een langdurige nawerking te verkrijgen. Deze inspuitingen doen wonderen. Een koe die voor dood ligt, de kop ge strekt, gespannen halsspieren en stijf— uitstaande oren, knapt na een inspui ting zienderogen op, staat na enkele minuten weer op de been het gevaar is geweken. We zien dus dat ook in ernstige ge vallen genezing zeer goed mogelijk is. Wacht echter vooral niet op de hef tige krampen. U loopt daardoor grote risico's en het dier lijdt onnodig. Daar om opgelet als de dieren de wei in gaan. Geef ze bij voorkeur geen erg mals perceel. Liever wat schraler met bijvoeding van wat hooi of stro dan het risico van kopziekte bij uw dieren. Zodra u een dier niet vertrouwt ondanks de genomen voorzorgen, roep dan direct de dierenarts en bedenk, dat voorkomen altijd beter is dan ge nezen. W. J. L. Ebers hem eens na een half uur slaap" wandelen met de rijzweep had geslagen, liep hij schreiend naar bed; later was al" leen al 't zwiepen van de zweep voldoende om het opstaan te verhinderen. Uit eigen ervaring vertelt Binz dan nog het volgende: „K. een gezonde man, uit een gezonde familie, die meestal uitstekend sliep, leed als jongen aan slaapwandelen. In die tijd woonde ik jarenlang in hetzelfde huis als hij, later werd ik zijn dokter. K. had een levendig temperament. In Zijn gewone dro men praatte hij hardop en ging recht over eind in bed zitten, daarbij bleef het echter meestal niet. Op een nacht, hij zal ongeveer 17 jaar oud geweest zijn, stond hij op, maakte licht, kleedde zich aan, zocht zijn studieboeken van het Gymnasium, dat wij samen bezoch ten, bijeen, en ging de trap af naar de voordeur. Daar bij de grote gangklok die een flink slagwerk had, bleef hij staan, be lichtte de wijzerplaat zoals hij dat 's win- tersmorgens gewoon was te doen. De klok sloeg twaalf uur. Bij de laatste slagen was hij zo wakker geworden, dat hij zich van zijn toestand bewust werd en verschrikt over zich zelf en over het nachtelijk uur, kwam hij naar mij toe hollen en vertelde me het gebeurde. Zo stond hij, de boeken onder zijn linkerarm, de studeerlamp in de hand, voor mij. Ik stelde hem gerust en hij ging kalm weer naar bed. Of het de boeken waren, die hij de volgende dag nodig zou hebben, werd niet onderzocht. K. had ge droomd, dat het 's morgens zeven uur was en dat hij naar school moest. Werktuiglijk deed hij, wat hij sedert hij in de zesde klas zat, dagelijks gedaan had en pas de laatste slagen van de klok hadden hem wakker doen worden. Drastischer, en meer herinne rend aan de verhalen over klimpartijen van slaapwandelaars, is het volgende, dat plaats vond, toen K. 32 jaar oud en getrouwd was. K. werd 's nachts tegen twee uur wak ker, doordat zijn knieën pijn deden. De kamer was door de maan helder genoeg verlicht om hem zijn zonderlinge positie te doen zien. Hij knielde namelijk op de zes voet hoge sténen kachel in de slaapkamer en hield zich met beide handen krampachtig vast aan de terzijde uitspringende randen. Hij riep zijn vrouw wakker, deze hield de voor de kachel geplaatste stoel vast en op de leuning stappende, kwam K. naar be neden. K. was als goed gymnast, op de zelfde wijze er opgeklommen. De witte kachel had hij blijkbaar voor een voorwerp uit zijn droom gehouden, die hij zich ove rigens niet meer herinnérde, en eerst de pijn aan zijn knieën, had de vastslapende hersen cellen doen ontwaken. Door deze kachelgeschiedenis bleek het noodzakelijk K. van deze ziekelijke aan vallen te genezen. Men had opgemerkt, dat hij in de slaap vooral veel sprak, riep en zich bewoog als hij 's avonds laat veel geestesarbeid verricht of zWaar gedineerd had; beide was voor de bewuste nacht, waarin hij op de kachel klom, het geval geweest. Een daarna voorgeschreven en trouw op gevolgd dieet, maakte een einde aan zijn overspannen dromen. Men kan hieruit zien, hoe het slaapwandelen alle mystische invloed mist eenvoudige verandering in de lichaamstoestand maken er een einde aan. Sedert men tot deze erkenning is ge komen, kan men de slaapwandelaars beter helpen, dan ,de bekende dokter in Macbeth's slot Dunsinan, die zeggen moest :,,Deze ziek te te genezen gaat mijn krachten te boven". vil Dr BILLY GRAHAM. In Elseviers weekblad schreef prof. dr W. J. Kooiman een uitvoerig stuk over Billy Graham, de Amerikaanse evangelist, die thans in Londen avond aan avond spreekt voor een gehoor van meer dan 10.000 mensen. In Vrij Nederland stond een critisch ..artikel van J. W(inkler), waarin hij 'n uitspraak van mr I. da Costa betref fende het Reveil uit de vorige eeuw aanhaalt: „Een vereniging van iets apostolisch en iets kwakzalverachtigs." In de serie Lichtstralen (Voorhoeve, Den Haag) verschijnt dezer dagen van ds T. B. van Houten een geïllustreerd boekje over Billy Graham, waarin ook een bijdrage van Graham zelf is op genomen. Desbarreaux en d'Elbéne aten ge zamenlijk op Goede Vrijdag een ver rukkelijke omelette met spek. Plotse ling ratelde er een donderslag, zodat ze beiden van schrik opsprongen. Des barreaux nam het gerecht haastig van de tafel en wierp het uit het venster. „Tant de bruit pour une omelette!" bromde hij.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 12