D.D.D Het goudland gevonden „MELODIE IN BLOEMEN" Onderwijsvernieuwing en de vrijheid van de Chr. Scholen CéffeKy „Wat verwacht men van de Raad voor Kerk en School?" Er moet meer uitgaan van de intellectuelen Als de winter vlucht. LBflr maakt \TilA wollen Tien Herv, predikanten naar Australië 1 Prof. Diepenhorst sprak over de fabrieksjeugd en het Chr. onderwijs Iedere nieuwe Nijverheidsschool zij een confessionele school Voorbede voor Geneefse conferentie. Dinsdag 27 April 1954 ZEEUV'SCH DAG BI AD pagina 4 Drie stemmen over. Eerste eist bezinning en openhartigheid. UTRECHT, 24 April De Ned. Herv. Raad voor zaken van Kerk en School in het leven geroepen door de Generale Synode der Ned. Herv. Kerk en bedoeld als orgaan van bijstand heeft op zijn twaalf de jaarvergadering, gisteren in Utrecht gehouden, een belangrijk on derwerp ter sprake gebracht: „Wat wordt er nu van deze Raad ver wacht? Door de Kerk, die de Raad instelde. Maar vooral ook door het onderwijs, openbaar en bijzonder beide". Drie sprekers hebben een antwoord op deze vraag geformuleerd, Ds E. Emmen, secretaris-generaal der Ned. Herv. Kerk, sprak over de verwachting van de kerk. De Ned. Herv. Kerk, zo zeide hij, is in deze tijd bezig opnieuw te verstaan, wat het is Kerk van Jezus Christus te zijn._ Dat houdt in een staan in het getuigenis' van verlossing en toekomstverwachting, .«raar deze taak beperkt zich toch niet alleen tot prediking en pastoraat. Daarnaast is er immers de apostolische dienst. Dat betekent geen vergelijking en geen inmeprialisme, zoals te vaak wordt nog beweerd. Het is immers een dienen. De Kerk staat tussen Christus en de we reld. Christus is niet alleen met de Kerk, maar ook met de wereld bezig en we belijden, dat Zijn heerschappij zich uit strekt over het gehele leven. In het bij zonder ook over het leven van dat onder wijs. Dr Emmen noemde de problematiek van dit onderwijs: zijn verdeeldheid, de krachten van het humanisme en de demo nie, die in dit alles tot uiting komt. Van de Raad wordt nu verwacht, dat hij al deze vraagstukken principieel beziet, dat hij besef heeft voor de verwereldlijking van West-Europa. In dit kader is een be zinning op de vragen van kerk en onder wijs van eminent belang. OPENBAAR ONDERWIJS EN KERK. De vraag, wat het openbaar onderwijs van de Kerk verwacht, werd door dr N. F. Noordam, directeur van een Gemeente lijke Kweekschool te Rotterdam beant woord aan de hand van een aantal op merkingen in interviews. Het bleek, dat in het ergste fit'val het openbaar onderwijs van de Raad nog nimmer heeft gehoord. Het bleek ook, dat er veel principiële bezwaren zijn. Men vindt de Raad niet rechtuit. Het bijzonder onderwijs krijgt mis schien niet de uitsluitende maar toch wel de meeste aandacht. Verder vreest men voor een bedektelijk invoeren van profetisch geweld in de school. Er werd voorts gesproken vaii een mislukken van verschillende gesprekken over deze zaak. Hoewel men dikwijls welwillend gestemd is, wenst men toch een open hartiger taal van de Raad. Deze spreker achtte het wenselijk, dat er nogmaals een gesprek geopend wordt met de Ned. Onderwijzersvereniging, met Volksonderwijs, ja, ook met het Huma islstisch Verbond. We moeten, zo merkte dr Noordam op, de handen in een slaan In de strijd tegen het nihilisme. Er moet niet gestreefd worden naar neutraliteit, maar naar (levensbeschouwelijke) veel zijdigheid. BIJZONDER ONDERWIJS EN KERK. Ook in de kringen van het Christelijk onderwijs ontmoet men bezwaren tegen de Raad. De heer P. Jouwsma, hoofd van een Herv. school te Enschede en vice- voorzitter van de „Grote", formuleerde de critiek. Er wordt met recht geklaagd over de verklaring 1953 van de Synode. Welk houvast heeft men aan dit stuk over schoolzaken? De Herv. Kerk kiest niet, En dat is in hoge mate teleurstellend. Dat gebrek aan keus uitte zich in een pennestrijd, maar nog steeds is de situatie zo, dat er geen keus gedaan wordt. De heer Jouwsma riep de Raad op om over Ingezonden Mededeling (Adv.) wv - Krabben en peuteren maakt HUllt- de kwaal steeds erger. De helder vloeibare D.D.D. UllSldQ dringt diep in de poriën door, J zuivert, ontsmet en geneest de huid. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN Geref. Bond in de Ned. Herv. Kerk. 's-GRAYENHAGE, 34 April. Van wege het hoofdbestuur van de Gerefor meerde Bond in de Ned. Herv. Kerk is Zaterdag te Utrecht een conferentie gehouden voor intellectuele geestver wanten, waarin dr S. v. d. Linde, Ned Herv. predikant te Loenen a. d. Vecht, als referent optrad met het onderwerp: „De werfkracht van het Gereformeerd lieginsel in de Ned. Herv. Kerk". De referent betoogde, dat in het ver leden duidelijk ls gebleken, dat het Ge reformeerd beginsel werfkracht bezit. Hij noemde als voorbeelden de univer siteit van Genève ten tijde van Calvijn en Béza en de geschiedenis van de Ned. Herv. Kerk in de 16e eeuw. Vanuit deze twee voorbeelden trok spr. de lijnen door naar het heden, zowel met betrek king tot de uitwerking van het Geref. beginsel in de kerk als geheel, als on der de Intellectuelen in het bijzonder. Hij wees ook op het feit, dat de dolean tie zijn Intellectuelen vast wist te hou den, terwijl de afscheiding van 1834 en de na de doleantie van 1886 ln de Ned. Herv. Kerk achtergebleven Gerefor meerden belde meer de „kleine luiden" omvatte. Bij een mogelijke oorzaak voor dit verschil stond de referent nader stil. Hij woes er ook op hoe wellicht Ned. Herv. intellectuelen zich bewust niet boven, maar midden tussen de „kleine lulden" stellend, er toe kunnen bijdragen, dat de greep van het Geref. beginsel op het geheel der kerk en zo onder het gehele volk weer breder wordt. Spr. concludeerde, dat dit be ginsel het waard ls om zijn leglmltelt het is Immers het beginsel der kerk en omdat het door zijn radicaliteit, eerlijkheid en theologlsch-verantwoord- "ijn wel aantrekken moet onder de voor e kerk „verloren groepen". de drempel te stappen en principieel te kizen voor het Christelijk Onderwijs. Aan de hand van de geschiedenis en van citaten wees spreker met klem op het erfgoed van de vrije schoolkeuze. We moeten dat niet gaan verdoezelen, ook niet met compromisscholen, want dat sy steem leidt weer tot een nieuwe school strijd. Nee ,er moet erkend worden, hoe groot het goed is, dat we in het Neder landse vrije onderwijs bezitten. Natuur lijk heeft de Raad veel goed werk verzet. En de schoonste taak is wel godsdienst onderwijs te brengen op de openbare school. Thans krijgen 120.000 kinderen dit kerkelijk onderwijs. In deze richting moet men verder bouwen. OPENHEID EN VERDEELDHEID. De voorzitter van de Raad, dr D. N. v. d. Neut, heeft fn zijn openingswoord en in zijn rede „De Raad, staande te midden van Kerk en Onderwijs" er op gewezen, dat de verdeeldheid op onderwijsgebied in Nederland vele gevoeligheden veroor zaakt. Dat is op zichzelf niet bezwaarlijk. Erger is het, dat juist tengevolge van die gevoeligheden te gemakkelijk gebruik wordt gemaakt van slagzinnen en shibbo leths. Dat verhindert de openheid van het gesprek, waarnaar toch het streven zal moeten zijn, zoals deze vergadering zo duidelijk heeft aangetoond. De in September benoemde secretaris, ds Henkels, sprak van het afgelopen jaar als van een stille periode zonder sensatio nele schoolgebeurtenissen. In stilte kon echter veel werk worden verzet. De se cretaris wees in het bijzonder op de uit breiding, die aan het godsdienstonderwijs op openbare scholen kon worden gegeven. Er is echter een gebrek aan middelen en aan leerkrachten. Zowel methodisch als didactisch schieten de predikanten voor dit werk tekort. De vergadering werd bijgewoond door een groot aantal vertegenwoordigers van verenigingen, bond en andere corporaties in de vele schakeringen, die het onderwijs in ons land biedt. Ds J. A, Quak naar Canada. DEN HAAG, 23 April. Ds J. A. Quak, directeur van de Stichting Hervormde Emigratie Commissie, gaat als geestelijk verzorger voor protestantse emigranten op 25 Mei a.s. met het m.s. „Zuiderkruis' naar Canada. De reis wordt gemaakt op kosten van de Nederlandse regering. Het is de bedoeling van ds Quak enige maanden als gast van de Reformed Church in Canada te blijven om kennis te nemen van deze kerk voor de Herv. emigranten. Daartoe zal hij o.m. op ver scheidene plaatsen spreekbeurten vervul len en met de Nederlandse emigranten in contact komen. Voorts zullen besprekin gen worden gevoerd met de leidende fi guren van de Reformed Church in Ame rika, de United Church of Canada en de Presbyterian Church. „Melodie in bloemen" was de titel van het grandioze bloemencorso, dat Zaterdag 24 April in de Nederlandse bollenstreek is georganiseerd, en nim mer werd een naam met meer recht gedragen dan hier. Het corso, dat uit alle hoeken van Nederland en uit vele andere landen duizenden cn duizenden bewonderaars van de natuur naar Lis- se, Sassenheim en Hillegom had ge trokken, is een grootse manifestatie geworden van wat Nederland in het voorjaar aan bloemenpracht te bieden heeft. De stoet op zichzelf was indruk wekkend. Niet minder dan dertig gro te praalwagens reden er in mee sommige meer dan 15 meter lang elk een muziekstuk uitbeeldend, zoals het voorschrift dit jaar was geweest. Zowel klassieke muziek als schlagers waren te hulp geroepen om tot een zo sierlijk mogelijk geheel te geraken. Onze foto toont de praalwagen van de gemeente Lisse, uitbeeldende „Als de winter vlucht voor de lentevlucht' van Catharina van Rennes. De winter werd hier voorgesteld door een vluch Ingezonden Mededeling (AdvJ W wasgoed motvrij ORGANON-OSS Compositieprijsvraag van het Ned. Bijbelgenootschap. 's-GRAVENHAGE, 24 April. Na bestudering van de 81 inzendingen voor de compositieprijsvraag van het Ned. Bijbelgenootschap is het de jury duidelijk geworden hoe moeilijk het thans is geworden om originele mu ziek voor gemeentezang te compo neren. Zij heeft het lied „Een ruiter draaft door alle landen" (tekst van drs O. Jager) onder het motto „Straatsburg" en het lied „Here God het Woord der waarheid" (tekst van prof. dr P. Boen dermaker) onder het motto „Canti- cum novum" kunnen bekronen. Na opening van de naambriefjes bleek van beide liederen de heer Willem Vogel te Amsterdam-Z. componist te zijn. De jury vond geen termen aanwezig een van de voor het lied „Heb dank o God van alle leven" (tekst van Fedde Sehurer) ingekomen composi ties te bekronen. 's-GRAVENHAGE, 24 April. Ds J. J. Mol, die naar Australië emigreer de en aldaar predikant was aan' het grote doorgangskamp Bonagilla, ver toeft op het ogenblik in ons land. Hij zal waarschijnlijk een jaar naar de Verenigde Staten gaan ter voltooiing van zijn studies. Inmiddels wordt ernaar gestreefd tien Ned. Hervormde predikanten be reid te vinden naar Australië te gaan. Zij zouden op bepaalde strategische punten worden geplaatst, teneinde van daaruit de Nederlandse emigranten op te vangen. Hij deelde mee, dat de Nederlandse predikanten bij de Presbyterian Church zeer populair zijn. Vaak wor den aan de Nederlandse predikanten ook van Australische zijde adviezen gevraagd, zij hebben zitting in tal van comité's en worden van veel belang geacht voor de verdieping van het kerkelijke leven in Australië. Ds Mol sprak in dit verband over de behande ling van de theologische kwesties, waarvoor de Australiërs veel belang stelling tonen. Zoals bekend verschaft de Neder landse regering de predikanten en hun gezinnen, alsmede de katholieke pries ters, die naar Australië emigreren gratis overtocht. tende bloemensneeuwman. De lente is een fee in het kleed der lente. Zij wordt begeleid door twee zwaluwen en is opgesteld onder een kroon met af hangend bloemengordijn. Schoolraad voor de scholen met de Bijbel (Van een onzer verslaggevers.) UTRECHT, 26 April. Dr G. P. van Itterzon heeft -Vrijdag als voorzitter van de Schoolraad voor de scholen met den Bijbel op de 61ste algemene vergadering in Utrecht gewaarschuwd voor een gevaar dat voor het christe lijk onderwijs kan dreigen, nu de onderwijsvernieuwing zozeer de aandacht trekt. Van harte verheugt de Schoolraad, die in 1945 het initiatief nam tot de oprichting van het Chr. Paedagogisch Studiecentrum, zich in die ver nieuwing. Omdat nu echter het onlosmakelijk verband tussen onderwijs en opvoeding vrij algemeen wordt ingezien, staat men voor de brandende vraag, waar het grensgebied ligt tussen onderwijs en opvoeding, tussen de taak van de Overheid en de roeping der ouders. Nu na 1945 onderwijs en opvoeding zo sterk met elkaar vervlochten zijn, dat de onderwijsvernieuwing ook vanzelf het terrein van de opvoeding be slaat, moet het bijzónder onderwijs terdege toezien dat het vrij blijft. Principieel gezien, aldus spr., zal als onze scholen vrije scholen zijn en dit zullen blijven, de onderwijs vernieuwing, als het er op aankomt, als een zaak van methode van op voeding kunnen worden genoemd. *t Leraren van Chr. N. O. bijeen. Leraren N. O. dienen gelijkgeteld te worden met UX.O.-onderwijzers. i ft (Van onze redacteur). PUTTEN (Veluwe), 24 April. „Van de leerlingen, die lager onderwijs genieten, bezoekt 27 een Chr. school. Bij het nijverheidsonderwijs ligt dit percentage onder de tien en dat tvtfst op een ontstellende achterstand. We moeten er dan ook voor zorgen, dat van nu aan iedere nieuw op te richten nijverheidsschool een confessio nele school ls". Deze woorden sprak de voorzitter van de Vereniging van Chr. Leraren en Leraressen bij het N.O., de heer G. Esmeijer uit Rotterdam, op de jaar vergadering van deze organisatie, die Donderdag en Vrijdag te Putten werd ge houden. Hij voegde er aan toe, dat hiervoor een zeker automatisme in de wet noodzakelijk is en dat een wetswijziging in deze zin in voorbereiding schijnt te zijn. Om de achterstand in te halen, zal echter toch een enorme krachtsinspanning ge leverd moeten worden door alle voorstanders van Chr. onderwijs. LEERLINGENSCHAAL. De voorzitter constateerde ook, dat er een ontstellend tekort aan inzicht over het N.O. is bij de Onderwijscommissie uit de Tweede Kamer, die toch grote in vloed heeft op de toekomst van deze tak van onderwijs, waarbij een kwart milli- oen leerlingen zijn betrokken. De meer derheid uit deze commissie wil b.v. 1 of liefst twee jaar V.G.L.O. als schakel tus sen L.O. en N.O. Dit zou alleen aanvaard baar zijn, als dat gold voor alle andere vormen van voortgezet onderwijs en als de leerplicht met 1 of 2 jaar werd ver lengd. In de huidige situatie zou deze tussenschakel een grote ongelijkheid tus sen het N.O. en de andere takken van voortgezet onderwijs veroorzaken. Zoals het nu is moet de strijd voor voorberei dende klassen aan de N.O.-scholen dan ook worden voortgezet. De verkorting van de lestijd en de in voering van vele nieuwe vakken maakt verlenging van de cursusduur aan de jongensscholen met minstens één jaar noodzakelijk. Het arbeidsverbod voor 14- jarige meisjes eist verlenging van de 2- jarige primaire opleiding op huishoud scholen met 1-jarige topklassen. „Met stijgende verontwaardiging vragen we ons af, waarop wacht dit alles nog? De leer lingen worden van uitstel de dupe", aldus dhr Esmeijer. Spr. kon echter ookoptimistische ge luiden laten horen. Voor het jongens-N.O. is er nu uitzicht op een eigen werkcom- missie onder subsidie-verband, die door het ontwerpen van nieuwe leerplannen de noodzakelijke onderwijsvernieuwing bij het Chr. N.O. zal bevorderen. Sedert het optreden van de Bijz. Commissie van Overleg N.O. zijn enkele hoofdstukken in het Rechtspositiebesluit N.O. al in gun stige zin herzien. Ook de bespreking van het Salarisbesluit N.O. is begonnen en verwacht mag worden, dat enkele jaren lang gekoesterde wensen nu in vervulling zullen gaan. Zo b.v. de opstelling van een gelijke salarisschaal voor alle leerkrach ten bij het nijverheidsonderwijs. Uit het jaarverslag van de secretaris, de heer J. Huizer, bleek dat het ledental der vereniging in 1953 steeg met 167 tot ongeveer 1000. Twintig candidaten be haalden het diploiha Chr. N.O. Door ge ringe aangifte kon alleen in Groningen een nieuwe opleidingscursus voor dit diploma starten. Enkele afdelingsvoorstellen werden aanvaard. Zo zal het bestuur op voorstel van afd. Den Haag stappen doen om te komen tot een schaal, waarbij het maxi mumleerllngental per klasse bjj de ver schillende takken van het N.O. officieel wordt geregeld. Ook zal worden gestreefd naar gelijkstelling in salariëring en so ciale positie van de leraren N.O. en de U.L.O.-onderwyzers, waarbij het bestuur echter opmerkte dat gelijke werktijden onbereikbaar zijn. Wel wordt gestreefd naar verlaging van de werktijd van 46 uur tot ongeveer 40 uur per week. Prof. dr W. Rip uit Wageningen sprak over: „Chr. opvoeding in maatschappe lijk opzicht". Als gasten waren aanwezig de heer H. W. Tilanus voor de C. H.-Ka merfracties, de heer P. Tjeerdsma voor het C.N.V., de heer J. Schipper voor de besturenorganisatie der Chr. N.O.-scholen en vertegenwoordigers van verschillende onderwijsorganisaties. Zaterdag 1 Mei komt de eerste pel grimstocht in dit jaar van Engelsen naar het Engelse oorlogskerkhof Jon kerbosch te Nijmegen. Op het kerkhof Jonkerbosch wordt een nieuw monu ment opgericht. Op Dinsdag 4 Mei a.s, wordt van uit Nijmegen weer de jaar lijkse stille tocht naar Jonkerbosch ge houden ter herdenking van de gevallen soldaten. Voor het diploma kerkorganist zijn te Amsterdam geslaagd mej. C. M. Hillebrand uit Goes x de heer A. Kats man te Wolphaartsdijk. Ingezonden Mededeling (adv.). Laat nu het vet maar stromen, laat nu het vet maar gaan, Er is geen vlek in Holland, die CETREX kan weerstaan! VLEKKENWATER VAN CETA-BEVER 44 Ter hoogte van Ter Heyde dobbert een kleine vlet met pas gevangen vis aan boord. Van dit artikel wil de ka pitein iets kopen en Joris krijgt ver lof, bij die gelegenheid over te gaan op de vissersman, die regelrecht naar de wal vaart. De ontscheping heeft dezelfde avond plaats en die nacht slaapt Joris in de armzalige hut van de visser. Zijn leren plunjezak veroorzaakt hem veel zorg. 's Morgens gaat hij vroeg op stap. Het duinland is veranderd en vreemd. De wind heeft oude heuveltjes weg geblazen en nieuwe opgehoopt. De zee heeft gegeven en genomen. Maar de distels en het warrige stekelkruid zijn oude bekenden, die hem trouwhartig begroeten als vrienden van weleer en hun zaadklitjes vrijmoedig vastkleven aan zijn huid en kleren alsof hij nooit is weg geweest. Hij voelt zich weer thuis, kijkt vro lijk rond over de vlakke zee en het bultige land, de woestheid van „Des Graven Wildernis". Zal hij hier weer zitten n.et Onkel Freerik op een hoge duintop zoals vroeger? Maar dan de rollen omgekeerd als Joris vertellen zal en Onkel verwonderd luisteren? Hü beklimt een hoog duin, om uit te kijken naar moeders hut. Ja, hij ziet het dak. De hut staat er nog. Hij ver snelt zijn gang, maar dat zijn hart zo hamert, is niet louter van inspanning. Hij neemt de laatste top en ziet van daar het houten huis compleet. Haastig daalt hij af, z'n blik standvastig op de hut; hij ziet geen mens, ook geen en kel voorwerp, dat wijst op hun aan wezigheid. Alles is stil, doods, verla ten. Hij loopt het huis rond en morrelt aan de deur. Gesloten. Ook de deur van het aangebouwde vertrekje is niet te bewegen. Hij luistert scherp, want binnen hoort hij geschuifel en even later de klagende stem van een geit. Er wonen dus mensen. Hij zal wach ten. Het duurt lang. Al uitkijkend ziet hij in de verte iemand naderen. Het Verder geen lievigheden. Ze wandelen naar de hut. Moeder opent eerst het kleine deurtje en leidt de geit naar buiten. Ze priemt een houten pin diep in 't losse zand. Aan een snoer kan de geit rondlopen en vreten van distel blaadjes en spruiten van stekelgewas, versmaad door alle dieren, maar waar mee bok en ezel genoegen nemen. Joris kijkt toe en wacht tot moeder klaar is. Dan opent ze de deur van het FEUILLETON door K. JONKHEID is een vrouw. Hij staat op en loopt huis, laat hem binnen. Het is nog ivroeg, de zon staat halverwege. Joris vraagt, hoe het haar gaat en zij ant woordt breedvoerig, vertelt van Arent Dirksz, van diens leugenverhaal en de bekentenis voor zijn sterven. Hij luistert maar half, want een vraag brandt hem op de lippen. „Waar is Onkel Freerik?" „Weer naar de stad Leiden", ant woordt moeder knorrig. „Wat doet hij daar?" „Ik weet het niet. Hij leest vreemde geschriften, die hij wegstopt en waar over hij bü tijden praat. Ik ben maar een domme vrouw, ik versta niet alles haar tegemoet. Ze kijken naar elkaar en in beider ogen ligt de vraag: Wie is dat? Joris is de eerste, die zijn moeder herkent. Hij haast zich en begint te draven. „Moeder!" Ze staat stil, bot, sprakeloos. „Moe der!" herhaalt hij. „Joris! ben jij het?" „Ja, moeder, ik ben terug". „We dachten dat je dood was. Arent Dirksz Ze leggen hun handen op elkanders schouders en kijken in elkanders ogen, wat hij zegt. Soms valt hij uit als een verachter van God en de Heilige Kerk en later denk ik: Hij zal nog heremiet worden, hij praat als een kwezel". Onkel Freerik zit met vier of vijf mannen van verschillende leeftijd in de schemerige opkamer aan de achter kant van het boekverkopershuis aan de Salomonsteeg. Daar lezen ze ge schriften en bespreken die. Werk van vrijgeesten, die de kerk bestrijden, en van vrome monniken, die in hun cel of in de librije van hun klooster het Heilig Schrift doorzoeken en sermoe nen schrijven, die niet altijd welgeval lig z(jn aan bisschoppen en prelaten. Als Onkel Freerik thuiskomt, is de verrassing groot en de begroeting har telijk. Joris ziet dat hij veranderd is, dat hij bedachtzaam is geworden in gebaar en woord. En in zijn ogen is iets vreemds, ietg ondoorgrondelijks, een schemerige diepte, waarin Joris wel kan turen, maar niet onderschei den wat op de bodem ligt. Joris heeft zijn zware zak in een hoek gelegd en vat een schemel. Ze zitten samen, want moeder werkt aan 't eten. Joris heeft weinig te vragen en veel te vertellen, maar Onkel kijkt zo rustig en doordringend, alsof hij Joris van binnen wil bekijken en le zen, wat in zijn gemoed staat inge drukt. „Wat heb je in die zak?" vraagt moeder, als ze 's avonds een leger in de hoek gereed wil maken. „Geef maar hier", zegt Joris, „mor gen zal ik de boel uitpakken". Die nacht slaapt hij precies als vroe ger in het aangebouwde bijvertrek. Onderwijsvernieuwing? De naam onderwijs zou doen vermoeden, dat wij hier een terrein hebben dat ook voor de overheid geldt. In werke lijkheid echter hebben onze ouders en opvoeders, en in hun opdracht onze paedagogen in het algemeen en ons Chr. Paedagogiach Studiecen trum in het bijzonder de onderwijs vernieuwing doorlopend en kracht dadig ter hand te nemen. fn wezen valt het karakter van de onderwijsvernieuwing en de methode van uitvoering buiten het officiële ge zichtsveld van de overheid en haar organen: het voorwerp van haar toet sing kan nimmei methode van het leerplan zijn, maar alajd het peil van het onderwijs en net gewenste en be reikte resultaat. „Het is de vraag, of ieder die bij de onderwijsvernieuwing daadwerkelijk betrokken is, ook in onze gelederen, het gewicht van deze principiële ge dachten aanstonds ten volle doorziet. Maar daarom juist wordt deze zaak hier vandaag aan de orde gesteld, op dat wij zelf niet aan het tot stand ko men van wettelijke bepalingen deel nemen en dat later zouden betreuren, als de vrijheid van opvoeding door onszelf in de waagschaal was gesteld". Dr Van Itterzon herinnerde aan het eeuwfeest van de Vereniging van Chr. Onderwijzers en van de Chr. school in Goes en het 75-jarig bestaan van de Unie Een School met den Bijbei. Hij feliciteerde prof. dr K. Dijk en nir J. J. Hangelbroek met hun zilveren jubileum bij de Unie. In zijn rede wees hij ook op de grote ontkerkelijking. De Christelijke Kerk en haar leden hebben dubbel waak zaam te zijn tegen de dreigende geva ren. Het spreekt niet vanzelf dat een land dat christelijke scholen heeft, die nu ook tot in lengte van eeuwen mag houden. Bij de behandeling van de huishou delijke zaken (het jaarverslag werd goedgekeurd) bleek, dat in 1953 71 candidaten zich meldden voor het exa men voor het diploma christelijk on derwijs, van wie er 61 slaagden. PROF. DIEPENHORST. Prof. mr I. A. Diepenhorst uit Zeist hield 's middags een magistraal betoog over de industrialisatie en de christe lijke school, een referaat dat diepe in druk maakte, niet het minst door de vele concrete voorbeelden welke de hoogleraar opsomde. Hij schetste hoe de voortschrijdende industrialisatie (en het gaat in Nederland om industriali seren of sterven) een verdere verste delijking van het leven zal betekenen, maar ook een bedreiging voor het platteland, ontwrichting van de gezin nen (ploegenstelsèl) en een steeds gro tere stroom jongens en meisjes, gees telijk onvolgroeid, naar de fabrieken, waar een vaak bedorven sfeer heerst en de machine niet alleen een zegen, maar ook een vloek kan zijn. Uiteraard heeft hier de school op haar qui vive te zijn. Wat heeft de fabrieksjeugd van de school meege kregen? Er is levensonderwijs nodig, en dat is beslissend. De christelijke school kan dat bij tijd en wijle beter geven dan de gezinnen, vooral in de grote steden. In de discussie (waarbjj prof. Djjk o.m. het vraagstuk van de Franse pries ter-arbeiders ter sprake bracht), zeide prof. Diepenhorst dat men zich in pro testantse kringen meer rekenschap be hoort te geven van het feit dat de Kerk de gezinnen en onze jongens en meisjes overdag aan zichzelf overlaat. Ook een benadering vóór 4 uur 's middags is nodig en de zielszorg moet breder wor den opgevat en aangepast aan de be hoeften van de tijd. Kerk en school, ge zin en christelijk bedrijf moeten in el kander grijpen, opdat een opgroeiend protestants geslacht in evangelische geest weerstand kan bieden aan de geest van deze tijd. Generale Synode der Ned. Herv. Kerk. DEN HAAG, 26 April. Het moderamen van de Generale Synode der Ned. Herv. Kerk heeft een schrijven gezonden aan de Kerkeraden en predikanten naar aan leiding van de Geneefse conferentie. Hieraan ontlenen we: „Wij hebben het besef, dat van deze bijeenkomst zeer veel afhangt voor het welzijn der volkeren, waarin de wil tot vrede sterk Jeeft, mede in het licht van de overweldigende mid delen tot vernietiging waarover men thans beschikt. Mislukking van deze bij eenkomst zou ongetwijfeld grote gevaren met zich brengen. Met moderamen van de Generale Sy node, dit alles overwegende, neemt de vrijmoedigheid zich tot u te richten met het verzoek tot bijzondere voorbede voor de komende bijeenkomst te Genève. Im mers, God, de Vader van onze Heer Jezus Christus, in Wiens hand het regiment der wereld is, kan in alle menselijke ver warring alleen het inzicht schenken om tot een uitweg en oplossing te raken".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 4