Wat doen wij voor
lichamelijk gebrekkige kinderen
TIPS VOOR DE PAASDIS.
Wees altijd en overal jezelf!
BLOUSES.
AMeJitd
cyp dJk q£&ie.d
Raad aan een jong verpleegstertje:
LEUKE
DE
NIEUWSTE
SCHOENTJES.
Velen zouden een passende plaats in het normale leven
kunnen innemen, als... maar tijdig zou worden ingegrepen.
I'
Nu ligt er al een paar weken een
brief te wachten, waarin om raad ge
vraagd wordt Gelukkig was er bij
geschreven, dat het nu niet zo'n haast
had, maar als het zo eens uitkwam,
dan graagHet is dit keer van een
jong meisje, dat op eigen wieken
gaat drijven. Ze schreef, dat zij, nu
een jonger zusje van school thuis
kwam, mag gaan doen, waar zij altijd
naar verlangd had, n.l. verpleegster
worden. „Maar Maja", schreef het toe
komstig verpleegstertje, „dan kom ik
natuurlijk in een heel andere wereld.
En nu zou ik niet graag erge fouten
maken, waarom ze mij zullen uit
lachen. Ik heb natuurlijk school ge
gaan tot Ik mijn Ulo-diploma haalde,
maar toen moest ik thuis helpen en
ook aanpakken op ons bedrijfje. We
wonen nogal achteraf en omdat ik er
toch niet veel om gaf om veel weg
te gaan, ben ik bang, dat ik eigenlijk
niet weet hoe het hoort. Thuis doen
we alles maar gewoontjes". Haastig
laat het meiske er op volgen, alweer
bang dat ik een verkeerde indruk zou
krijgen: „Wel netjes hoor, misschien
begrijpt u wel wat ik eigenlijk wil
weten".
Toen ik die brief gelezen had, dacht
lk: wat jammer, dat „Verpleegstertje"
niet hier bij mij zit en we samen een
kopje thee konden drinken, dan zou
ik heel „gewoontjes" zeggen: Kind,
wees maar niet bang. Jij zult zoveei
fouten niet maken in je optreden. De
hele toon van je brief waarborgt me
dit al. Maar „Verpleegstertje" zit er
gens ver in de polder en ik hier ach
ter mijn schrijfmachine. Het is al een
verkwikking zo'n toon eens te beluis
teren, meisje, want er zijn er helaas
maar al te veel onder je tijdgenoten,
die denken dat ze het maar al te
goed weten hoe het hoort en daar
door.... de grootste fout maken in
hun te vrijmoedig optreden. Doch je
wilt raadMisschien zijn er toch
wel meer als jij zijn, maar de schuchtere
stemmen hoor je meestal niet boven
het rumoer der al te vrijmoedigen.
Daarom zal ik je niet, zoals lk eerst van
plan was, een persoonlijke brief schrij
ven, doch In ons hoekje van antwoord
dienen, zoals je trouwens ook vroeg.
Nu kan lk je wel honderd voorschrif
ten geven, maar zo in het leven kom
je soms in een positie, waarvoor je geen
voorschrift kreeg en wat dan
Het beste is: probeer altijd en overal
jezelf te zijn, zoals je was, werkend
thuis en op het bedrijf, maardaar
bij niet dénkend aan jezelf. Denk aan
de anderen, met»wie je te maken krijgt.
Probeer door je gedragingen het ande
ren prettig te maken. Geloof me, dan
maak je vanzelf geen fouten waarom
gelachen zal worden. Wees echter steeds
bescheiden; dat Is niet hetzelfde als ver
legen. Ik vind die jongê meisjes, die
ergens binnenstormen en direct, on
danks de aanwezigheid van ouderen,
alle aandacht voor zich opeisen, rond
weg afschuwelijk. Begin met te luiste-
teren en als je in het gespek betrokken
wordt, doe er dan rustig aan mee, zon
der evenwel altijd je eigen persoontje
en je eigen belevenissen in het middel
punt te zetten. Raak je ergens op de
duur wat meer thuis, dan kun je, dat
spreekt, ook gerust eens wat over jezelf
vertellen, doch met mate. Is iemand
geïnteresseerd, dan komen de vragen
wel los en kun je vrijuit over jezelf
babbelen. Zijn er echter ouderen, geef
die de eer en de leiding van het ge
sprek en vooral, als je pas als groentje
ln de verpleegsterskring komt. Kijk
eens goed rond en luister. Zelf heb je
daar al de eerste winst van, want daar
door krijg je wat levensinzicht en het
bezorgt je tevens een goede naam. Je
vroeg ook hoe te doen met het eten,
want je bent bang, dat alles daar veel
deftiger zal toegaan. Werkelijk meisje,
dat valt alles mee. En ook in dit geval
zeg ik: „Kijk de kunst van de anderen
af". Mocht je eens een fout maken of
verkeerd manoeuvreren met je mes en
vork, dat is het ergste niet. Dat leert
gauw genoeg aan. Veel erger zou het
zijn, maar ik geloof nooit dat jij je daar
schuldig aan zult maken, als je er
steeds als de eerste bij was om de volle
schalen naar je toe te halen of de beste
hapjes zien machtig te worden. Dat is
erg, heel erg en gruwelijk onbeschaafd.
Wie om een kleine onhandigheid, door
dat je iets nog vreemd is, Je uitlacht,
toont zelf de naam van beschaafd mens
niet waard te zijn.
Begin echter niet te piekeren over
fouten, die je zou kunnen maken, want
dat zou je een zekere gedwongenheid
in je optreden bezorgen, wat Je zelf
zoudt bemerken en wat je al meer in
het hoekje der verlegenen en onhandi-
gen zou brengen, wat helemaal niet no
dig is. Begin dus maar met heel rustig
te doen en meer te luisteren dan te
zeggen. Het is niets erg, als ze later
van je zeggen: „Ze was eerst wat stil,
maar ze valt best mee als je ze kent."
In de rust, die je zodoende krijgt door
je zelf niet op de voorgrond te plaat
sen, heb je prachtgelegenheld voor ob
serveren en leren. Zo zul Jij er best
komen zonder veel fouten.
Als je over een paar maanden „zus
ter X" bent geworden en je bent een
beetje ingeburgerd in het ziekenhuis
maatschappijtje, hoor ik dan nog eens
hoe het je gegaan is? Als het zover is,
dan wens ik je sterkte toe in het mooie
werk. MAJA.
Steeds meer aandacht gaat de vrouw
besteden aan het schoeisel, en geen
wonder, want de modellen worden
steeds sierlijker.
De Nederlandse schoenontwerpers
hebben voor dit voorjaar modellen
ontworpen, die de dromen van iedere
vrouw kunnen vervullen.
Naast bijzonder fraaie lijnen, heeft
men niet alleen aandacht besteed aan
de pasvorm en tal van nieuwe mo
dellen passen dan ook als een hand
schoen maar speciaal de souplesse
en de buigzaamheid treden op de voor
grond.
De loafer (midden) is wel zeer soe
pel dank zij een aparte maakwijze, die
doet denken aan de wijze waarop de
Indiaanse squaws haar moccasins
maakten. Het overleder loopt nl. ge
heel onder de voet door en met recht
kan deze schoen 'n „voet-handschoen"
worden genoemd.
Ook de flat (rechts) is dank zij het
feit, dat zij geheel ongevoerd is, zeer
soepel en daardoor een ideaal wandel
schoentje, dat erg leuk staat.
Een van de laatste snufjes is het
schoentje met het moderne dunne hak
je. 'Dit schoentje is gemaakt op de z.g.
Italiaans-Spaanse leest, en heeft een
uitgesproken zuidelijk karakter. Het
bijzondere van dit schoentje is, dat het
slechts 119 gram weegt en de vrouw,
die zo'n paar schoentjes kan bemach
tigen, moet zich wel als een sprookjes
prinses voelen.
ONDER een mantelpak staat
een hoog gesloten blouse het
aardigst en daarom in aan
sluiting aan ons patroon van 14
dagen geleden twee blouses, één
met de knoopsluiting voor en één
met de sluiting achter. Model C 759
is heel simpel met het kleine bobbed-
kraagje en de halflange mouwen
en juist door zijn simpelheid keu
rig. Als men mooie knoopjes op de
kop kan tikken krijgt deze blouse
toch een aparte, persoonlijke noot.
Model C 760 heeft van voren wat
meer ruimte: het staande boordje
loopt uit in een klein revertje. Als
versiering kunt U een ketting onder
dit kraagje dragen of een mooie
speld. Beide patronen zijn verkrijg
baar in de maten 38 42 44
46 en 48. De kosten bedragen 50
ets per stuk.
Plak aan de adreszijde van een brief
kaart, naast en buiten het frankeer
zegel, het verschuldigde bedrag aan
geldige postzegels en zend deze aan de
Redactie van het Zeeuwsch Dagblad,
Afd. Knippatronen, Lange Vorststraat
90 te Goes. Aan de andere zijde ver
meldt U Uw naam, adres en woon
plaats en maat en nummer van het ge
wenste model. Plak nooit meer dan
voor 1,aan postzegels extra op een
briefkaart, want wat meer geplakt
wordt is waardeloos. Bestellingen on
der rembours worden niet uitgevoerd,
patronen worden niet geruild.
,wt..u^)t^.MWl«««W»tWWWMWtWWMIWW«WWIt«WWtWlMm.J
•N woord en geschrift wordt wel
eens met enige trots beweerd,
dat Nederland, wat betreft de
wijze waarop in ons land voor de
hulp- en steunbehoevenden, de
ouden van dagen, de armen, de
zieken en de gebrekkigen wordt
gezorgd, een op de voorgrond tre
dende plaats inneemt. In ons land
zijn immers een zéér groot aantal
verenigingen en instellingen werk
zaam, die ontzaglijk veel zegenrijke
arbeid verrichten ten behoeve van
de tijdelijk of blijvend hulpbehoe
venden in de ruimste zin. In dit ver
band moge worden genoemd de
Nederlandse Centrale Vereniging
voor Gebrekkigenzorg, een over
koepelende Organisatie, die coördi
nerend werkt en de zorg voor de
lichamelijk gebrekkigen zoveel mo
gelijk wil bevorderen.
Ook de door de Overheid geno
men maatregelen kunnen in vele
opzichten de toets def vergelijking
met andere Europese en niet-Euro-
iese landen glansrijk doorstaan.
Daarom zal het wel ietwat vreemd
klinken als wordt beweerd, dat er tóch
nog wel gebieden zijn aan te wijzen,
waarop Nederland internationaal
beoordeeld een achterstand heeft in
te halen. Hierbij wordt in het bijzonder
jedoeld op de moderne opvattingen en
methoden wat betreft de „zorg" voor
de lichamelijk gebrekkigen in de zin
van de revalidatie.
Tevergeefs zal men in Nederland
zoeken naar een wet of een andere van
overheidswege genomen „officiële"
maatregel inzake de verzorging in
de moderne betekenis van dat begrip
Eierschotel.
4 eieren, 50 g (3 eetlepels) boter of
margarine, 2 a 3 eetlepels tomatenpuree,
50 g (6 eetlepels) bloem, een uitje,
stukje wortel, laurierblad, peterselie,
zout, 2 sneden brood, boter of marga
rine.
De ui, wortel en peterseliestelen schoon
maken en klein snijden. De boter of mar
garine smelten. De groenten en het laurier
blad er zachtjes in bakken. De bloem er
mee vermengen en vervolgens de tomaten
puree. 5 dl bouillon of water bij scheutjes
tegelijk toevoegen onder goed roeren. In het
begin de massa steeds aan de kook laten
komen, alvorens nieuwe vloeistof toe te
voegen. De saus op smaak afmaken met
zout en desgewenst citroensap. De saus in
de gesloten pan een kwartiertje laten trek
ken en daarna zeven.
Inmiddels de eieren 8 minuten koken,
pellen en halveren. Iedere snede brood in
4 driehoekjes snijden. Deze in hete boter
of margarine aan weerszijden vlug bruin
bakken.
Een schaal voorverwarmen. De gehalveer
de eieren er op plaatsen en met de tomaten
saus overgieten. Een weinig peterseliegroen
op ieder ei aanbrengen. De driehoekjes
brood langs de rand leggen en het geheel
warm opdienen.
Overgebleven saus met bouillon of water
verdunnen, op smaak afmaken en apart er
bij geven.
Luchtige rijstevla.
Va 1 melk, 50 g (3 eetlepels) rijst, 50
g (3% eetlepel) suiker, een pakje va
nillesuiker, 2 blaadjes (4 g) gelatine, 1
eiwit, een fles of blikje vruchten, aard
appelmeel.
De rijst in de melk zeer gaar koken, ge
durende tenminste een uur. De suiker en
vanillesuiker toevoegen. De gelatine in ruim
water weken totdat hij zacht is, dan uit
knijpen en van het vuur af door de hete
brij roeren. Het eiwit zeer stijf kloppen en
voorzichtig door de rijst mengen. Het ge
recht laten afkoelen.
De vruchten laten uitlekken. Het sap aan
de kook brengen en binden met een papje
van aardappelmeel en water. Van het vuur
af de vruchten er door mengen. De com
pote laten afkoelen. Rijst en compote in
een schaal of in eenpersocnsschaaltjes over
doen.
Abrikozenvlecht.
Voor het deeg: 200 g bloem, 100 g boter
of margarine, 1 dl water, een theelepel
zout.
Voor de vulling: 200 g abrikozen, 50 g
geconfijte vruchtjes, 150 g witte basterd
suiker, aardappelmeel,
1 eidooier, poedersuiker.
Voor het deeg de boter of margarine klein
snijden in de bloem met het zout. Het water
bij scheutjes tegelijk toevoegen en door
voorzichtig roeren in het deeg verwerken.
De deegmassa op een met bloem bestoven
tafel leggen en uitrollen met een met bloem
bestoven deegrol. Het deeg opvouwen en
weer uitrollen. Deze bewerking nog twee
maal herhalen. Het deeg even laten rusten
en uitrollen tot een rechthoekige lap.
De abrikozen een nacht weken in water
met suiker. Ze dan zachtjes gaar koken. Het
vocht binden met aangemengd aardappel
meel en de abrikozen op smaak afmaken
met veel suiker: de massa moet zoet zijn
en vrij stevig. De geconfijte vruchtjes fijn-
hakken.
Op het deeg in het midden over de ge
hele lengte abrikozen uitspreiden en hier
op de gehakte geconfijte vruchtjes leggen.
De zijkanten van het deeg met een schaar
inknippen tot dicht bij de abrikozen, zó,
dat repen ontstaan van 1V2. cm breed. De
repen zodanig over de abrikozen samen
vouwen, dat een vlecht ontstaat. De uit
einden van de laatste repen onder het deeg
wegvouwen. De bovenkant bestrijken met
de losgeklopte eidooier. De vlecht gaar en
bruin bakken in een matig warme oven
in 45 minuten.
De vlecht laten afkoelen op een taart-
röoster. De bovenkant bedekken met een
dun glazuur van poedersuiker, enkele drup
pels citroensap en wat water.
van het lichamelijk gebrekkige kind.
Zeker! We hebben wél onderwijswet-
geving, waarbij ook het onderwijs (in
de vorm van het Buitengewoon Lager
Onderwijs) aan lichamelijk gebrekkige,
blinde en doofstomme kinderen wordt
geregeld, doch van overheidsmaatrege
len betreffende de behandeling (d.w.z.
de meest volledige medische en para
medische behandeling, de opvoeding,
de vakopleiding en het geschikt maken
voor het maatschappelijke leven) is tot
dusverre geen sprake geweest.
door:
Dr J. S. STRATINGH,
Secretaris van de Ned. Centr. Ver.
voor Gebrekkigenzorg
Wat is „gebrekkig"?
In het voorafgaande werd gesproken
over „gebrekkige kinderen" en werd
ook het in allerlei geschriften steeds
meer aangetroffen begrip „revalidatie"
gebruikt. Wellicht is het nuttig om in
het kort wat dieper in te gaan op de
begrippen „gebrekkige" en „revalida
tie". Wat moeten we in het algemeen
verstaan onder een gebrekkige?
Doordat de artsen, de arbeidsbe
middelaars en de werkgevers vaak
een uiteenlopende maatstaf aanleg
gen en dikwijls een verschillend uit
gangspunt hebben, wanneer gespro
ken wordt over een „gebrekkige" of
een „minder-valide", is het erg moei
lijk om precies te zeggen wat een ge
brekkige man, een gebrekkige vrouw
of een gebrekkig kind is. Immers,
feitelijk is niemand lichamelijk, gees
telijk en maatschappelijk volmaakt!
In het algemeen kan worden gezegd,
dat gen lichamelijk gebrekkige iemand
is, die tengevolge van een aangeboren
of verkregen gebrek aan hoofd, romp
of ledematen of aan de zintuigen of
aan de z.'g. inwendige organen een be
langrijk verminderde prestatie kan le
veren en daardoor abnormaal veel
moeite zal hebben om zich een plaats
te verwerven in het maatschappelijke
leven en zich daarin te handhaven.
Een lichamelijk gebrekkig kind zou
dus kunnen worden omschreven als
een kind, waarvan met grote waar
schijnlijkheid verwacht moet worden,
dat het, tengevolge van een lichamelijk
(of zintuigelijk) gebrek als bovenbe
doeld, een verminderde prestatie kan
leveren, hetzij in het schoolleven, het
zij in het arbeidsproces, hetzij in het
normale maatschappelijke leven. Vroe
ger werd bij een gebrekkige de nadruk
gelegd op het gebrek als zodanig en op
de gevolgen daarvan. Thans wordt veel
meer aandacht geschonken aan de mo
gelijkheden, die ondanks het gebrek
zijn overgebleven; vnl. met het doel
die resterende capaciteiten zoveel als
uitvoerbaar is te benutten.
En wat is „revalidatie"?
Bij de eerste steenlegging van het
Revalidatie-centrum „De Hoogstraat"
gaf Prof. Muntendam de volgende de
finitie van het begrip „revalidatie".
Revalidatie omvat alle maatregelen,
die gericht zijn op het volledige herstel
van de betrokkene, op het herstel van
de arbeidsgeschiktheid en op de plaat
sing (eventueel de herplaatsing) in het
arbeidsproces. Bij de revalidatie wor
den dus alle resterende mogelijkheden
door toepassing van de meest moderne
behandelingsmethodiek (d.w.z. de
meest volledige geneeskundige behan
deling, de opvoeding, de opleiding
enz.) benut, ja zelfs uitgebuit! Revali
datie is dus te beschouwen als het pro
ces, dat er op gericht is om geheel of
gedeeltelijk invaliden zo goed mogelijk
geschikt te maken voor het gewone ar
beidsleven en voor het normale maat
schappelijke leven.
Terugkerend tot ons uitgangspunt
moet worden geconstateerd, dat in ons
land een „officiële" bemoeiing met het
gebrekkige kind in de zin van de reva-
lidatie_ nog onbekend is. En tóch is het
van zéér groot belang om aan de zorg
voor het gebrekkige kind voldoende
aandacht te schenken.
Als we bedenken dat er thans in ons
land ongeveer 600.000 a 700.000 perso
nen zouden kunnen worden geteld, die
een ernstig of minder ernstig lichame
lijk of geestelijk gebrek hebben; dat
bijna de helft hiervan wel als invalide
moet worden beschouwd en dat van
het grote aantal lichamelijk of zintui-
gelijk gebrekkige kinderen minstens
het twee derde gedeelte door revalida
tie mits tijdig en onder deskundige
leiding uitgevoerd een hun passende
plaats in het normale leven had kun
nen innemen, dan blijkt hier toch wel
uit, dat er óók in Nederland nog véél
is te doen en ook nog héél veel zou zijn
te bereiken.
Moeite en opofferingen
Eén van de voornaamste voorwaar
den voor het verkrijgen van de beste
resultaten is wel, dat tijdig kan wor
den ingegrepen en dat tijdig de meest
doelmatige behandeling kan worden
ingesteld.
Een tijdige opname en behandeling
in een revalidatie-inrichting of in een
instituut voor de .zintuigelijk gebrek
kigen wordt helaas maar al te vaak be
lemmerd door de hoge kosten waar
mee deze vormen van „zorg" gepaard
gaan. Deze kosten worden immers
slechts ten dele gedekt door de voor
zieningen volgens de sociale verzeke
ringswetten.
Bij herhaling kan men kennis nemen
van de grote moeite en van de vele óp-
offeringen, die ouders zich moeten ge
troosten om een gebrekkig kind op ge
regelde tijden een nieuwe prothese te
verschaffen of een prothese te laten re
pareren, of een zintuigelijk gebrekkig
kind te laten opnemen in een speciale
inrichting. In de allerlaatste tijd zijn
gelukkig plannen in voorbereiding om
langs de weg van een vrijwillige en on
derlinge verzekering de ouders de mid
delen te verschaffen om hen te helpen
de bovenbedoelde en voor de toekomst
van hun kind van zo grote betekenis
zijnde tijdige behandeling en volledige
verzorging mogelijk te maken.
Omstreeks een week geleden is door de minister van Sociale Zeken en
Volksgezondheid, de heer J. G. Suurhof, het revalidatiecentrum „De Hoog
straat" te Leersum officieel geopend. Op de bovenste foto ziet men hoe in
dit herstellingsoord een kindje met zachte hand wordt geoefend ter ver
sterking van het spierenstelsel. De onderste foto laat zien hoe een vrouw
opnieuw de spieren van haar armen leert gebruiken aan het weeftoestel.