ONDERWIJS OPVOEDING CULTUUR Even lachen? i WEEKEND IN DE ARCHIPEL.- PAAS-PUZZLE. Ucm.enqeJfa.aai. „Qxd del id tocd al tmö del&efil..!" 2 ft Oplossing puzzle van 9 April Het andeA^mj4A.lt^ijn Ibiaaq en, antuuhaïd. 7 Wat kraait ons 't levend uurwerk toe, de voorbod van de dagen, de wakkre haan? Ik dien, nooit moe, het opperste behagen; 'k zing op mijn wijs mijn scheppers lof, mijn ontrouw gaf geen mensch ooit stof om over mij te klagen. Ontwaak, o mensch! (dus kraait de haan in 't krieken van den morgen). 't Is tijd. hoog tijd, om op te staan tot huiswerk, zweet en zorgen; uit 's misdaads doodslaap boven al, die 't licht van Gods gezicht niet zal ontschuilen, hoe verborgen. Hoe? geeft uw slaapzucht geen gehoor? Een vogel van die veer en kon door 't gekraai in Petrus' oor dien grooten Leeraar leeren, hoe kwalijk hij ten hove voer, hoe valsch zijn tong Gods zoon verzwoer, 't Was tijd van daar te keeren. Verzaakt gij Christus niet ronduit? Waar is uw trouw te vinden, Beloofd met ijdel mondgeluid? Zij zwaait met alle winden. Gij loochent hem niet ééns in 't hof, maar duizendwerf (dat 's ruim zoo grof) bij vijanden en vrinden. Vliedt Kajafas' zaal! en pak u voort van al 't gespuis waar knechten en meiskens, met de hel, verstoord, of vleiende u bevechten Maar 't schijnt of hier geen haan, noch rouw na kraaien of na krijten zou Wie laat zich onderrechten? De wereld sluimert altijd weer, door droom op droom bedrogen. Wat raad? Ziet neer! Aanzie ons. Heer. bestraf ons met uw oogen; die Simon straalden diep in 't hart en griefden met zoo zaal'ge smart; zoo wordt een rots bewogen. Johannes Vollenhove. door P. J. Risseeuw. Uitgave van Bosch Keuning N.V. te Baarn. Dit nieuwe boek van de bekende schrijver Risseeuw wordt aangediend als een „haagse roman". We ervaren hier sterk, naar vorm en inhoud, de in vloed van de moderne romanlitteratuur. Allereerst wat de vorm betreft. In de amerikaanse romanlitteratuur wordt het een bekend verschijnsel, dat men het verhaal geeft in de vorm van een terugblik. Verleden en heden spelen dan door elkaar. Een procédé, dat, wanneer het technisch knap wordt ge hanteerd, zijn eigen bekoring heeft. De ze vorm vinden we o.m. in de roman „Het leven geeft niets terug", door John P. Marquand. Idem in de roman „Vreemdelinge in eigen huis", door Ed na Ferber en in de bekende bijbelse ro man „De Nazarener" door Sholem Asch. De schrijver zet dan zijn werk als volgt op: hij begint met ons zijn figuren te tekenen in het heden, en dan in een volgende hoofdstuk, of ook slechts gescheiden door een blanco re gel, leven diezelfde personen in het ver leden en krijgen we dus het heden te zien en te begrijpen tegen de historische achtergrond. Verder op wordt dan dat verleden weer aan het heden vast ge knoopt en ontstaat het geheel. Risseeuw maakt ook in deze roman van dit procédé gebruik. Hij strengelt dat verleden en het heden hoofdstuk bij hoofdstuk door elkaar heen. De hoofdfiguur spreekt in het heden in de eerste persoon, en telkens wanneer het verleden wordt verteld, komt hij tot ons in de derde persoon. Natuurlijk kan er geen enkel bezwaar tegen zijn, dat Risseeuw hier deze ame rikaanse nieuwigheid gaat toepassen. Iedere auteur is volkomen vrij aan zijn werk de vormgeving te verlenen, die hem goeddunkt. Mits het dan ook maar technisch verantwoord is en het geheel een gesloten "compositie te zien geeft. En daarin is hij uitstekend geslaagd. Het ^.Weekend in de Archipel" is niet een weekend in Indonesië, zoals de titel doet vermoeden, maar doet recht we dervaren aan de ondertitel: een haagse roman. De Archipel is hier de „Indische wijk" van Den Haag, waar de straat namen ontleend zijn aan de Archipel. Het heden speelt een paar jaar geleden af en het verleden is de tjjd van het laatste bezettingsjaar, met de honger winter en de bevrijding. Een actueel gegeven dus en tevens een gegeven, dat ai lang niet nieuw meer is. Tooh heeft Risseeuw hier geen platgetreden paad jes opgezocht. Hij verwerkt zijn stof oorspronkelijk en geeft er een boeiende inhoud aan. Wij houden er niet van in een be spreking van een boek de inhoud te gaan vertellen. De lezer neme daar voor zélf het boek. Hebben we dus wat de vormgeving betreft geen enkele aanmerking, de in houd en de tendenz bevredigt ons toch niet, zeker niet, wanneer we het boek hebben ter hand genomen met de ge rechtvaardigde verwachting, die vorige christelijke romans van deze schrijver hier wettigen. Risseeuw heeft wat dit betreft betere boeken gegeven. Zijn hoofdfiguur heeft tijdens de hongerwinter aan zjjn onder- duik-adres kennis gemaakt met Maud en kreeg haar lief. Ofschoon de ver houding intiem schijnt geweest te zijn, de schrijver wekt hier althans bepaalde indrukken, komt het tooh niet tot een huwelijk, want Maud leeft in de wereld en de hoofdfiguur, Gerben van Beuse- kom, is christelijk opgevoed en is een kerkelijk mens. -Na de bevrijding trekt hfl naar elders, raakt Maud uit het oog en trouwt met een andere vrouw, die hem een dochtertje schenkt. Toch blijkt dit huwelijk niet te bevredigen. Maud blijft in zijn onderbewustzijn en blijk baar ook in zijn bewustzijn de hoofd rol spelen. Hij heeft zelfs een „stan- daarddroom", waarin de begeerte naar Maud zijn leven dualistisch maakt en hem tot overtreding brengt van het ze vende gebod. Want ofschoon het nim mer tot de daad komt, hij blijft wel be geren wat hem niet toekomt. Wanneer Gerben dan ook het Pink sterweekend in Den Haag gaat door brengen, ten einde z.g. om een oude dame, aan wie hij (en vele andere on derduikers) tijdens de bezetting veel te danken heeft, te gelukwensen met haar tachtigste verjaardag, laat hij zijn vrouw en dochtertje naar haar ouders gaan en trekt er alleen op uit met de stille hoop Maud nog eens te ontmoe- Onder „fausse reconnaissance" of „Pseudo-Bekanntheitsgefühl" zoals Barwald het in het Duits noemde, ver staat men een gebeurtenis, waarbij ie mand de gewaarwording krijgt, dat hij precies dezelfde situatie, onder precies dezelfde omstandigheden, tot in de kleinste bizonderheden al eens eerder heeft beleefd. Als tekenend wordt o.a. het volgen de geval aangehaald: „Ik zit in mijn kamer bij het open raam te lezen; voor mij ligt de roman „Quo Vadis". Al lezende denk ik aan Petronius en tracht zijn karakter te ontleden. Mijn gedachten blijven zich daarmee bezig houden, terwijl ik doorlees en de bij zonderheden van het verhaal gaan aan mij voorbij, omdat al mijn aandacht gewijd is aan de antieke „Arbiter ele- gantiae". Daar zegt mijn buurman die de krant leest, ineens hardop: „Zie emwt Baewnn in Pmfrl Op het- zelfde ogenblik heb ik duidelijk de gewaarwording, dezelfde complex van indrukken al eens op dezelfde wijze te hebben gekregen. Vroeger was ik, naar het mij toeschijnt, ook hier in deze kamer, ik had dezelfde kleren aan, las hetzelfde boek, dat me dezelfde be schouwingen deed houden. Dezelfde vriend, op dezelfde stoel zittend, in dezelfde krant lezend, maakte dezelfde opmerkingen met dezelfde stem". Soortgelijke gevallen worden dik wijls verteld. Er zijn mensen die een bizondere aanleg hebben voor dit „Pseudo-Bekanntheitsgefühl". Het komt in de jeugd meer voor dan op latere leeftijd en verdwijnt dikwijls geheel. Het komt voor bij geestelijk absoluut gezonde mensen, wordt ech ter ook door deze erkend. Alleen wanneer men dit verschijnsel niet meer tot zijn juiste waarde terug brengt en geen controle meer uitoe fent, kan het tot de abnormale psychi sche gevallen, zelfs tot symptomen van geestesstoring gerekend worden. Hen- nig heeft in de latere tijd er op ge- gewezen, dat op dit gevoel waarschijn lijk het geloof aan zielsverhuizing be rust. Onder de geleerden vertoonde Nietzsche vooral een zekere voorliefde voor dit verschijnsel en men heeft het vermoeden uitgesproken, dat hij daar door tot de theorie van de wederge boorte zou gekomen zijn. Het „Pseudo-Bekanntheitsgefühl" is evenals andere geheugenafwijkingen van grote betekenis bij de beoordeling van occultistische natuurverschijnse len. Er wordt dikwijls verteld, dat stervenden, op het ogenblik, dat de dood intreedt, of kort daarvoor, ver schijnen aan naaste familieleden of vrienden, die ver van hen verwijderd zijn. De aanhangers der telepathie brengen dat terug tot een op afstand werken van de geest, dat plaats heeft, doordat de stervende zeer intens aan de verre afwezigen denkt. Een Engelse wetenschappelijke ver eniging heeft aan dit verschijnsel uit voerige studiën gewijd. Onder de oor zaken der afwijking neemt ook het Pseudo-Bekanntheitsgefühl een plaats in. De betrokken persoon heeft de ge waarwording iets te ondervinden, wat hem niet nieuw is, en hoewel door ve len onmiddellijk wordt ingezien, dat dit slechts op inbeelding berust, zijn er anderen, die noch het geheel voor een vergissing houden, noch geloven dat zij het werkelijk reeds eens be leefden. Zij zijn er veeleer van over tuigd, dat zii het voorval voor bet eerst beleven maar menen, dat zij het vroeger al in de geest zagen plaats hebben. Daardoor komen zij tot de overtuiging, dat zij „helderziend" zijn en hierin ligt de verklaring voor vele profetische dromen. Maar ook vinden wij hier de uitleg voor een groot ge deelte van de zogenaamde telepathi sche ervaringen, vooral waar het de verschijning van doden betreft, wan neer de doodstijding ontvangen wordt, heeft de betrokken persoon het gevoel, alsof het hem reeds eerder was mee gedeeld, wat het geloof in de telepa thie der stervenden in de hand werkt. Daarbij voegt zich nog een andere oorzaak tot afwijkingen namelijk, die waarop Tarich gewezen heeft, en die hij aanduidt met aanpassingsvermogen der herinnering. Indien er slechts een kleinigheid overeenkomt, dan wordt al gauw alles wat op het sterfgeval be trekking heeft, in de herinnering aan gepast. Ook de oorlog heeft ons weer getoond, hoe weinig betrouwbaar in vele gevallen het geheugen is; hoe ve len geneigd zijn een of andere mede deling op alle mogelijke wijzen te il lustreren, en men zal begrijpen, dat dit voornamelijk geschiedt door men sen d overal wonderen willen zien. Horizontaal: 1. veranderd, 8. eenstem mig, 14. welaan, 15. vis (meervoud), 16. dorp in N.-Brab„ 17. rijstbrandewijn, 18. aardrijkskundige aanduiding, 20. vaarwel, 22. twijgen, 24. spijker, 26. bij woord, 27. meisjesnaam, 29. munt in Polen, 30. voornaam van een president, 32. keurig, 33. onderpand, 34. soort van hert, 36. gem. in Friesland, 38. huisdie ren, 39. onbrandbaar steenvlas, 41. gem. in N.-H., 42. klimwerktuig, 44. meisjes naam, 47. gem. in Gelderl., 48. lengte maat, 50. rivier in Italië, 51. afkorting voor idem, 53. algemeen kiesrecht (afk.), 54. lieden van adel, 56. water in N.-B., 59. spekhuid, 60. op enige plaats, 62. voegwoord, 63. dam langs een water, 64. bekende afkorting, 65. rijschool (afk.), 67. tevens, 71. rund, 73. kwajongen, 75. ijstap, 81. tegelijk, 83. boom, 85. Europeanen, 87. mijnheer (Eng.), 88. kraam, 90. bakje, 92. wand versiering, 93. oude wijnmaat, 95. docu ment, 97. plechtige gelofte, 98. strijd perk, 100. stijf, 102. biersoort, 103. adel lijke titel in Engeland, 104. kist van latwerk, 105. schoenvorm, 106. gem. in N.-H., 108. vervoeging van een hulp werkwoord, 109. dorp in Zeeland, 110. altezamen. Verticaal: 1. echtgenoot, 2. West- Afrika (afk.), 3. vervoeging van het werkwoord ijlen, 4. werktuig om te ziften, 5. invorderen van gelden, 6. boom, 7. wraak nemen, 8. telwoord, 9. deel van de vinger, 10. lol, 11. vis, 12. Rode Kruis (afk.), 13. gem. in Over. a. d. Regge, 14. schoeisel, 19. ergens kamperen, 21. eerbied inboezemend, 23. voegwoord, 25. meisjesnaam, 26. dorp op Z.-Beveland, 28. water in Z.-Holl., 30. meisjesnaam, 31. plechtige gelofte, 33. slaapt men op, 35. boom, 36. wel aan, 37. dam langs een water, 38. be naming ener vochtmaat, 40. suo loco (afk.), 43. bekende afkorting, 45. dag der week, 46. vertrouwelijk, 49. jon gensnaam, 50. afgebakende ruimte, 52. meisjesnaam, 53. water in N.-B., 54. afkorting van Ezechlël, 55. lidwoord (Fr.), 57. gewicht (afk.), 58. staat meestal boven drukwerk, 61. schuier, 66. veters, 68. bekende afkorting, 69. latwerk, 70. landtong, 72. voorvoegsel, 74. kleefmiddel, 76. stne chibio (afk.), 77. meisjesnaam, 78. ingang, 79. naam van een halve toon verlaagde g, 80. voegwoord, 82. over, langs, 84. geld straf, 86. jongensnaam, 89. dorp in Zeeland, 90. metalen haak, 91. afkor ting van mangaan, 93. atmosfeer (afk.) 94. kaasworm, 96. keukengerei, 98. vlaktemaat, 99. zangstem, 100. gebod, 101. heeft een haan, 104. klasse (afk.), 107. familielid. Bij juiste oplossing leest men op de cjjfers 2. 75. 7. 78. 24. 76. 80. 9. 15. 55. 18. 27. 45. 54. 42. 8. 41. 92. 12. 14. 31. 32. 103. 21. 59. 60. 69. 43. 40. 100. 62. 66. 89. 97. 70. 38. 34. 72. 105.'3. 90. 10. 11. 93. 87. 46. 16. 48. 36. 81. een wens. Horizontaal: 1. maske, 3. akker, 7. ragebol, 9. nier, 10. lint, 11. elk, 13. eten, 14. Arno, 16. gom, 19. long, 21. been, 22. terrein, 23. trede, 24. preek. Verticaal: 1. maand, 2. kaar, 4. knol, 5. rente, 6. meel, 7. restant, 8. Lien- den, 11. eng, 12. kam, 15. sloot, 17. oord, 18. snoek, 20. geld, 21. bier. UIT EEN COMMUNISTISCH MANIFEST. Wij zijn tegen alles wat er voor is. Wij zijn voor alles wat er tegen is. Wij zijn tegen verhoging van de ver lagingen. Wij zijn tegen verlaging van de ver hogingen. Wij zijn tegen de stemplicht. Stemt voor de communisten! DE VROUW. Dat vrouwen economische wezens zijn, die niets verloren laten gaan, blijkt o.a. uit het feit dat ze de jaren van hun eigen leeftijd plegen af te trekken bij die van hun rivalen bij tellen. ONLEESBAAR. Een heer geeft op het postkantoor een aangetekende brief af. De ambte naar neemt de brief aan, bekijkt het adres en zegt„Meneer, daar staan twee woorden, die ik niet lezen kan". „Zo", zegt de heer, „en welke zijn dat dan?" „Van der Waarden en Zaandam", antwoordt de man achter het loket. SCHOTS. „Heb ik me daar gisteren even pech gehad!" vertelt Mac aan Pitt. „Hoe zo?" vraagt Pitt. „Ik stond gisteren op de tram en daar vond ik een briefje van duizend". „Noem je dat pech?" „Nee, maar Johny stond naast me, en die moest altijd nog vijfhonderd gulden van me hebben!" DE MODERNE OORLOG. Onlangs ontmoette een journalist 'n oud-Koreastrijder. Al gauw kwam het gesprek op de moderne oorlogvoering en de journalist vroeg of daar aan het front nog paarden werden gebruikt. „Ja zeker", antwoordde de Korea- man. „En deden ze het goed?" „Wel, daar haddèn we geen klagen over. Soms was er wel een heel oude knol bij. Maar over 't algemeen smaak ten ze best". NIEUWTJES. Een Amerikaanse fabriek brengt een parfum in de handel, dat, verspreid in een oude auto, deze de geur van een nieuwe geeft. Een bierbrouwerij in Australië fa briceert bier, dat er uitziet als gewoon helder water. De burgemeester van Marchienne- aupont (België) laat het ja-woord van bruid en bruidegom op de gramofoon- plaat vastleggen. Na afloop van de plechtigheid geeft hij het echtpaar de plaat mee naar h«is. Onder de verschijnselen, die in ver band met de hypnose voorkomen is wel het eigenaardigste de nawerking der suggestie, d.w.z. de dwang die uitge oefend wordt op de gehypnotiseerde, bevelen, die hem onder hypnose gegeven zijn, na het ontwaken uit te voeren. De kennis van het onderbewustzijn is hier door verrijkt, omdat aan het bewust zijn zeer gecompliceerde psychische werkingen voorafgingen. Dr Albert Moll heeft eens in hypnose het volgende gesuggereerd: „van de laatste Dinsdag af gerekend, zult gij op de 16e Dinsdag bij mij komen en alle aanwezigen uitschelden." Aan deze suggestie werd gevolg gegeven; hier ls natuurlijk het onderbewustzijn aan het werk geweest. Dit heeft óf de datum uitgerekend, óf, wat ook mogelijk is, bat heeft de weken geteld, zodat op de aangegeven Dinsdag aan de suggestie gevafe werd gegeven. De bekende Luikse psycholoog Del- boeuf heeft soortgelijke proeven geno men. Hfl gaf, als termijn voor de uit voering van de naihypnotische sugges tie, een groot aantal minuten aan, die tussen het ontwaken en de handeling zelf moesten verlopen, zo gaf hij bevel, na 1000 minuten dit of dat te doen. Een Engels dokter, Bramwell, gaf een ne gentienjarig meisje op, na verloop van 4335 minuten, een kruis te tekenen. Zo wel bij Delboeuf als bij Bramwell zijn deze proeven herhaaldelijk gelukt, of schoon de gehypnotiseerde, in normale toestand niet in staat waren tijd te schatten. De fouten, die bij verdere proefnemingen voorkwamen, waren naar verhouding gering. Het verschil was hoogstens vijf minuten en dit was meestal toe te schrijven aan het wei felen voor het uitvoeren van de proef. Tussen de hypnoses m, werd van de personen, met wie de proef genomen werd, herhaaldelijk verlangd, de mi nuten in dagen en uren om te zetten, zij verrekenden zich hierbij, maar voerden toch de opdracht goed uit, zelfs enige malen 's nachts in de slaap. Nog interessanter echter is de onjuiste mntiMCKiog bai bet uiibmeren van ge suggereerde wandelingen. Wanneer de herinnering ontbreekt, weten zij niet meer dat hun iets gesuggereerd werd; en bij het uitvoeren van de bewuste handeling trachten zij deze op merk waardige wijze te motiveren. Moll ver telt het volgende voorbeeld: Een heer is onder hypnose, hem wordt opgedra gen na het ontwaken een bloempot van de vensterbank te nemen, hem in een doek te wikkelen, op de sofa te zetten en dan driemaal een buiging voor de bloempot te maken. Alles wordt nauwkeurig uitgevoerd. Toen men hem naar de rede van zijn han deling vroeg, antwoordde hij: „Na het ontwaken zag ik daar een bloempot staan, toen dacht ik, het is koud, zo'n bloempot moet verwarmd worden, an ders gaat de plant dood. Ik wikkelde hem daarom in een doek, en toen dacht ik, de sofa staat zo gezellig dicht bij de kachel, dan zal ik de bloempot maar op de sofa zetten. De buigingen maak te ik meer uit eerbied voor me zelf, omdat ik zo'n goede inval had. De heer verklaarde, dat hij absoluut niets be lachelijks in de hele zaak kon vinden; hij had toch zijn gegronde redenen er voor aangeasven. Uit een serie testvragen, gesteld op middelbare scholen, geven we hier en kele verrassende antwoorden, door leerlingen van deze instituten in volle ernst op papier gebracht. Wat is een Amazone? Een Hongaarse weduwe met de be nen aan één kant. Wat is een spiritist? 1. Spiritusdrinker. 2. Amerikaans bokser. 3. Geestige vent. 4. H. Geest. Wie was Mona Lisa? 1. Soldatenmeisje. 2. Spaanse zangeres. 3. Corsetmerk. 4. Heldere maan. Wat is de Union Jack? 1. Engelse voetbalclub. 2. Amerikaanse bokser. 3. Jazzband. Wat is vroegrijpheid? Wordt veroorzaakt door rupsen. Welke zijn de zonden tegen de hoop? Wanhoop en vergeten te troaaer. t

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 11