o denken wy er in UIT MIJN KLAS Hoe yeneeglijk eeii hei leven... Uvob cuii/t yueJhexi ONDERWIJS OPVOEDING CULTUUR, C Landbouw en Propaganda. Richard Wagner en het getal 13. Vorige weke beloofde'n ik m'n vrind op te 'ouwen. Ons ekonomies en maet- uut Zoutelande 'n antwoord op z'n schappelijk leven is in onze tied inge- lange brief. Ik moe' zeggen, dat-ie in wikkeld. Alles griept in mekaer en an 7*n OpViriorrort 'oa! «f»»+ -1- T-1":aaJ~~' L - i1 -1 We hebben al weer aardig de gang er in, en zijn op weg een gewoon Worden, stelletje schoolkinderen z'n schrieven 'eel wat zeit, waerdat ik 't roerend mee seens bin. As ik z'n schrieven goed begriepe, dan komt z'n vraag in 't kort 'ierop neer, dat-ie nie' in de eerste plekke wil deur opengaat. Chiel staat in de deur opening, beide handen vol mals gras. - „Juffrouw, voor m'n knientjes, dat wete 'oe dat Flip Bramse dienkt over zoals we dat elk jaar'gewend zijn. Dit heb-ik geplukt daer bie de sloot. Mag de vele Over'eidsbemoeiieng nae de nieuwe span houdt zich nu al reeds 't in me kassie?" Ernstig vragend kij- tweede waereldoorloge, mae 'oe of dat keurieies aan dn wntinn »n ken Chiel's klare kijkers me aan. M'n ik dienke over de plekke, die de boe- hart is goed genoeg om ja te zeggen, keurigjes aan de wetten en regelen van ons kleine koninkrijkje. Je kunt al zo echt zien, dat ze al „ervaring" hebben, want als de leesboekjes zijn uitgedeeld zoeken ze „het" lesje op, maar pro beren ook stiekum een bladzijde of wat verder eens door te neuzen. Ze weten ook al dat op schrijven stevig gezwoegd moet worden en het vak re kenen is al min of meer bekend. Eer lijkheidshalve moet ik wel bekennen, dat ik meen, dat de meest geliefkoosde vakken voor hen nog wel zijn de Bij belse vertelling en het Zaakonderwijs. Jammer genoeg voor mij, dip "ernstig lijdt onder dit gebrek aan wetenschaps waardering, is wel, dat Chiel de school je reinste tijdverlies schijnt te vinden, weshalve hij naarstig heeft geprobeerd zulk een uitweg te vinden, waardoor de school kort en goed (of liever kwaad, ter zijde wordt geschoven. Krijg door deze inleiding evenwel geen slechte indruk van onze Chiel, want hij is ronduit gezegd, zo'n best joch. Maar ja,-hij neeft ook- wel heel wat anders aan zijn hoofd, dan dat dooie getuur in die boekjes. Chiel komt van een fikse stee in de polder. Niet zo heel ver van de school, net ver genoeg dat de jonge man de tocht vier maal daags op zijn fiets kan doen. Denk niet te licht over hem, want hij bezit al een eigen veestapel. Te weten een hok met knientjes, een eigen kip. De enige witte kip op de stee. Verder nog een hond en een lammetje, terwijl hij ook een oogje in het zeil houdt over de bezittingen in vee van de jongere broer, die bestaan uit twee katten. Chiel heeft bovendien nog eën eigen tuin te verzorgen, waarbij hij ook nog vaak de schuur moet opruimen. Dit alles omvat een volledige dagtaak. De jongere broer Hans is gDed en wel, maar die werkt slechts in opdracht en onder toezicht van Chiel-, Wat moet daar nou van terecht komen, als de leiding de hele dag afwezig is. Nou vraag ik je. Geen wonder, dat Chiel zorgen heeft en dat wat hem betreft de school ge stolen kan worden. Dat zijn bedrijf hem geen ogenblik uit de gedachte is, blijkt me vanmorgen terdege. Ik teken voor schooltijd een allersmakelijkste rij appels en peren op bord, welke heerlijkheden door mijn kroost geteld moeten worden en eventueel ook op geteld. Om alles aanlokkelijk te ma ken voor mijn groentjes doe ik mijn beat, maar toch hoor ik wel, dat de maar vrezende voor netelige conse quenties, zoek ik naar een andere uit weg. Die is vlug gevonden en zo of freer ik Chiel een groot stuk papier, waarop hij z'n malse oogst mag uit leggen om die om twaalf uur netjes ingepakt te kunnen meenemen. Chiel geeft kwiek consent en verdwijnt weer naar de gang. Als ik echter de lees boekjes ronddeel, vraagt Chiel m'n aandacht voor zijn bezit. „Juffrouw", zegt hij met een hoofdgebaar in de richting van het gras, dat op de grond achter het bord ligt, „da's van mien". Nu ja, dat staat vast en ik verspil er niet veel woorden aan. Als we net een lesje treffen, waarbij een pracht van een plaat hoort, waarop een ideaal van een oom staat midden in een malse wei, dan kan het toch geen mens ver wonderen, dat Chiel weer bij zijn be- drijfszorgen wordt bepaald. Hij schijnt nu wel eens te willen weten, waaraan hij toe is, daarom de vraag: „Juffrouw motte we nou élke dag naer school komme, net zo lang totte we dat boe- kie uit hebbe?" Hoe erg het me spijt voor Chiel, maar ik kan hem slechts schrale troost geven. Voor mijn gevoel neemt ons gesprek opeens wel een verrassende wending met Chiel's me dedeling, dat hij een spaarpot heeft. Doch er is volkomen logica in Chiél's gedachtengang. Hij deelt eerst nog mee, dat er een heleboel inzit. (Zo'n joch is toch wel onvoorzichtig. Moeten ze van de belasting eens lezen). Nu dan, daartoe in staat gesteld door zijn bezit vraagt Chiel me of hij dat boekie kopen kan, dan zal hij het thuis wel eens eventjes gauw uitlezen en hij meent dan verder van de school af te zijn. Ik jaag mijn arme jongen de schrik op het lijf door de kast open te doen en hem de andere deeltjes te la ten zien, die ook allemaal eerst nog gelezen moeten worden. En dan is er ook nog een meester in de andere klas, die dan met smart op hem zal wach ten. Ter vertroosting vertel ik, dat die andere boekjes nog mooier zijn en dat er zulke zulke verhalen in staan, die het schoolgaan tot een voortdurend feest zullen maken. Chiel laat me pra ten. Die boekjes kunnen dan voor zijn part opvliegen, geloof ik wel. Hij heeft blijkbaar helemaal niet naar me ge luisterd. Met iets peinzends in zijn blik zegt hij dan berustenJ: „Dan koop ik lekker maar een mooi sn.entje uut ren in 'teele stelsel van bemoeiiengen 'ekregen 'ebben. Als ik m'n vrind goed begriepe, is-ie van mening, dat de landbouw toch weer is kommen te zit ten in d'n 'ode, waerdat de slaegen vallen. 'Ie noemt daer ok voorbeelden één perbleem zitten tientallen andere vast. In dit alles zorgt God voor een zeker evenwicht, dat weliswaer door de zonde dikkels wordt verstoord, mae' 'oe meer de mens daerin gaet ingriepen om het zelf is goed te regelen in eigen kracht, 'oe verder da' alles in de warre gaet lopen. Ik dienke, dat het daermee net is as met het sproeien tegen alle meugelijke insekten in de landbouw. M'n vrind begriept wel, wat ik bedoele. Noe d'r mee begonnen is, kan men nie' meer op'ouwe. Je moet zelfs steeds meer gaen spuiten, 't Ene schaedelijke beestje 'ebben we onder d'n duurr. 'e- van. Zeivers 'eit-ie een bedrief van 9 kregen en d'r kommen twee andere ha. 'Ie is dus gewend om 'ard aan te voo' in de plekke. As boer ziende we- pakken, mae' as-t-ie 'ulpe nodig 'eit, dan blieken ze de oorlog vergeten te zien en laete ze de boeren ploeteren. En de Over'eid regelt mae en regelt mae. De errebeiers kriegen bie werk- loos'eid een goeie uutkering of worden aan het werk gezet op Over'eidswer- ken, waerdat minder 'ard en minder lang moet worden gewerkt as bie de boer en waerdat toch nie' minder ver diend wordt. We moete toch aollemael van de boer ete en ze laete ons mae sjouwe. Kan da' noe nie' anders? Noe, da' perbleem is nie' zo eenvou ten wulder mae al te goed, dat God ok in de natuur een zeker evenwicht 'eit geleit. Ok daer wordt het evenwicht wel is verstoord en dan moet de mens ingriepen, mae as de mens daerbie nie' beseft, dat-ie van Gods grote schepping nog maer 'n klein bitje afweet, dan ge- beuren er ongelukken. Millioenen schaedelijke insekten doodspuiten be tekent dan wel is, dat millioenen an dere misschiens nog schaedelijker beestjes niet langer meer worden kort gehouwen door de vernietigde en een nieuwe plaege veroorzaeken, die nog dig. Mae ik wil mien menienge toch erger is dan de eeste. Ên zo isJiet krek wel is zegge. M'n briefschriever uut Zoutelande, die zeivers zeit, dat-ie ie dere weke m'n brief in de krante leest, weet wel 'oe ik, in het algemene dan, over het ingriepen van onze Over'eid in de leste jaeren dienke. Daerover 'ebbe ik wel is meer 'eschreve. Voo' een Christen is 't wel dudelijk, asdat onze Over'eid zich meer en meer gaet inlaete mee zaeken, die zeker niet tot d'r taek behoren. 'Eel vee' mensen zien dat nog nie' in. Mae zo langzaemer'and wordt de Staat almachtig. M'n vrind uut Zoutelande weet ok wel, dat achter dit alles eigentlijk de mens staet, die vergeten is, asdat-ie in alles afhankelijk is van God. En die mens za' noe in onze tied is laete zieë wat-ie kan en zal alles is regelen en ordenen. met het ingriepen van onze Over'eid. Het leven is' zo ingewikkeld, dat ieder ingriepen gevolgen 'eit. En die gevol gen binne soms erger as de kwael, die bestreden wier. Ik voo' mien geloove, dat dit ok de achterstand is van de moeilijkheden voo' den boer, waerdat m'n vrind over schrieft. Onze Over'eid gaet er zelf steeds meer en meer voo' zurgen, dat ieder het stoffelijk goed kriegt. De errebei ers worden tegen alles verzekerd van de wiege toe an d'r graf. De onder nemers, in welk bedrief dan ok, krie gen een zo juust mogelijke winst toe gemeten, die de geleerde 'eeren bere kenen aan d'and van staetistieken en men is er van overtuugd, dat as de mens het stoffelijk mae goed 'eit, een Mae' dat ordenen en regelen bliekt betere waereld zal kunnen worden op- toch nie' zo mee te valle. As-je een- gebouwd. mael begonnen bin met te regelen, bliekt het me* meer meugelijk te weze me spaarpot". De toon waarop dit ge zegd wordt maakt me duidelijk, dat een knientje toch maar „je dat" is. Nee, de wetenschap is nog niet erg in tel bij mijn Chieltje, dat toch zo'n buitengewoon pienter kereltje is. Ik hoop, dat er niet veel bij zijn dit jaar, die er zo over denken, anders ga ik het donker inzien voor m'n baantje, want aan pensioen ben ik voorlopig nog niet toe. En op wachtgeld komen is niet zo'n leuke gewaarwording. Het Zonnescherm. De tijd dat zonneschermen weer dienst moeten gaan doen, breekt weer aan, merken wij. Een lezer huurde 17 jaar ge- leden een huis incl. zonne schermen. Dat linnen is nu versleten (na 17 jaar) maar de eigenares wil niet vernieu wen. Dat is rekening huurder, zegt ze. Maar de schermen blijven na reparatie-rekening- hum-der, toch haar eigendom. De opvatting van de eigena res is niet juist. Deze scher men zijn begrepen in de huur. Eigenares zal dus moeten zor gen dat de schermen bruik baar zijn. Indien ze haar ver plichting in deze niet nakomt, kan huurder proberen om via de kantonrechter haar daar toe te dwingen. Ook kan hij (via de huuradviescommissie) eisen dat de huur verlaagd wordt wegens vermindering van diensten. Het zegel. Indien de werkvrouw een rentekaart heeft, is u verplicht haar een dagzegel te geven. Heeft ze echter geen rente- kaart en kan ze die wegens haar leeftijd ook niet meer krijgen (zoals in uw geval) dan behoeft u haar geen geld te geven in plaats van het ze gel, zoals ze beweert. Hoe lang? Hoe lang er een uitkering zal worden verleend krachtens de W.W.-wet? Dat kan ten hoogste zijn 126 dagen per jaar. Deze uitkering kan even tueel over verschillende peri oden worden verdeeld. Mae mien Biebel leert me wel an ders. 't Waere geluk en de zegen des Heren bin daer nie'. van afhankelijk. Alles wordt teugeswoordig becieferd en alles wordt uutgedrukt in guldens en kwartjes en dubbeltjes, mae de menselijke verantwoordelijkheid en het gebod om de naeste lief te hebben, is in dat alles nie' te verrekenen. En daerom is al dat rekenen zo gevaerlijk. Noe zie ik het zo, dat de landbouw altied moeilijk za' blieven om daer al les voo' uut te rekenen. De priezen van onze producten mogen dan vastzitten an de waereldmarkt, onze opbriengsten bin afhankelijk van zoveel diengen, die de mens nie' in 'anden 'eit, dat het per bleem groter is dan in de meeste an dere bedriefstakken. Zo is het ok met het tekort an erre beiers in de drukke tied. Het drukke seizoen vraegt noe eenmael tiedelijk meer mensen en die binnen dan vaek nie' te kriege, terwiel de Over'eid- op dat gebied toch ok genoeg tracht te regelen. Ik geloove nie, dat de boeren minder behandeld worde as de Overige bedriefstakken. Ik bedoele: nie' opzet telijk. Mae d'r is al zovee' geregeld, dat men mee bepaelde diengen geen raed meer weet. Het is ok nie' meer een voudig. De andere bedriefstakken, die vaek meer gewild zien bie de errebei ers, stellen ok d'r eisen. En ik dienke dan ok, dat die bedrieven, waerdat zo vee' diengen een rolle spelen, die de mens nie' vooraf kan berekenen, dik kels grote zurgen zullen geven. Ik wil 'open, dat m'n vrind uut Zou telande het mee mien seens kan weze. Julder FLIP BRAMSE Mm ook, mam komt ook de definitieve breuk, neer Maud vertelt dat ze gaat trou wen. En dan ls hij plotaeUag rijk met eigen vrouw en kind. Ons bezwaar tegen deze roman Is, dat Rlsseeuw hier afglijdt naar de dool paden der psychologie, waarin naar on ze mening ook Dr Popma met zijn ro man: „De zonde van Jan der Klndere" is afgegleden. Het treft dat in deze beide romans eigenlijk dezelfde pro bleemstelling aan de orde is, maar ook, dat belde auteurs de oplossing meer in de psychologie dan in het Woord van God zoeken. Ofschoon zij wel genoemd worden in de roman van Risseeuw, spe len de kerk, de kerkgemeenschap, de kracht van de Woorddienst en bovenal de zonde zoals de Schrift ons die te- toch niet bevredigen. We zullen in onze christelijke roman litteratuur, wil deze aanspraak blijven maken op dit zwaar geladen adjectief, de zonde moeten blijven zien en teke nen, zoals de Schrift ons deze tekent. Doen we dat niet dan kan ook de ge nade en de schuldvergeving nooit de plaats krijgen, die zij in ons leven heb ben moeten en wat boven alles door slaggevend is: kan ook God nooit de plaats in de romanlitteratuur krijgen welke Hem toekomt. Het zwaartepunt komt, wanneer we in de psychologische structuur ons gaan verdiepen, altijd bij de mensen liggen. We hebben te veel respect voor een schrijver als Rlsseeuw, dan dat we dit hier verzwijgen mochten. Hattrick. Er zijn kwalen, die niet met één pil verdwijnen. Eén zo'n kwaal is het misverstand betreffende een „goede school". Op doktersadvies moesten we al pillen klaar maken te gen twee verschijnselen van deze ziekte; de twij fel aan het nut van de Chr. School en de me ning, dat een stadsschool meestal beter is. Naar ik hoor, zijn er bij ons op het dorp met I April een paar Chris tenvaders geweest, die hun eerste spruiten op de Openbare School hebben gedaan, omdat de boven meester daar nog piep jong en wat voortvaren der is dan mijn buurman. Volgens mijn apothecaire collega's gebeurt dat ook in de stad nogal eens en wegen de positieve voor standers van de Chr. School de kwaliteit van de ene bijzondere school tegen die van de andere even nauwkeurig af als wij de poeders. Het kiezen van de O.S. alleen om de kwaliteit vind ik dun.' Natuurlijk moeten de Christenonder wijzers in de voorste rij staan om het onderwijs op steeds hoger plan te brengen. Maar hun talen ten kunnen even goed ge ringer als groter in aan tal zfjn dan die van hun openbare collega's. En dan de leeftijd, de om standigheden. Mijn buur man kan met zijn bedle gerige vrouw geen recla me maken met een week schoolkamp in de grote vacantie. Maar nu het kiezen tus sen 2 of meer Chr. Scho len?! Mijn voeten waren bijkans uitgegleden. Ik wou Kees ook naar de stad.Je zoekt het bes te voor je eer of beter: kind. Buurman is een fox tefrier-type. Vasthoudend tot en met. Subiet kreeg ik 's avonds na de kous op de kop een onderwijs blad in mijn bus gestopt met een kruisje bij het artikel „Wat is een goede school?" En nu ben ik wel gedwongen te doen wat de voetballer noemt „de hattrick verrichten" oftewel de 3e doeltreffen de pil te fabriceren. Al leen wordt ie niet mooi rond; ik streep maar aan: „Niet door een leek te beoordelen. Het publiek wil bedrogen worden. Die het meeste recla me maakt? Die de kinderen z.g. het verste brengt? Franse, Engelse les; algebra in de 6e klas. Zijn er geen an dere vakken dan Rekenen en Taal? Hoeveel kinde ren kunnen dit tempo volgen? Hoeveel zitten- blijvers?! Niet het veie is goed, maar..., Die de meeste leerlin gen levert aan de Middel bare School? Zijn alleen de 4 vakken van het toe latingsexamen goed ver zorgd? Hoeveel van deze kinderen zullen het veel eisende onderwijs op de M.S." kunnen volgen? Die het meeste huis werk geeft? Een Zeeuws boertje zei, dat hij geen zin had 's avonds het werk te doen, waarvoor de meester overdag be taald werd. En hij had nog. gelijk ook. Hoe meer huiswerk hoe slechter school, is niet zo heel ver van een houdbare stelling af. Ook een ideaal georga niseerde school kan nog onvoldoende zijn. Wat is een pientere jongen waard, die zijn gaven niet of verkeerd ge bruikt? Goed onderwijs moet „ingelijfd" zijn in een goede opvoeding. Hoe vele ouderen getuigen niet dankbaar, dat die oude meester daar vroe ger op het klompen schooltje naar moderne maatstaven gerekend wel veel te kort kwam, maar dat hij door zijn voor beeld en bezieling mén sen mocht helpen vormen, mensen Gods?" Zouden we dan niet al lereerst zoeken naar de juf en de meester, die toegewijde liefde voor hun werk en het kind heb? Moeten we ook hier niet eerst het Ko ninkrijk Gods en Zijn ge rechtigheid zoeken? De rest wordt dan ook nü wel in onze schoot geworpen. Er moet wat voor God overblijven om te bestu ren. Het leven van Richard Wagner wordt op merkwaardige wijze beheerst door het getal 13. Wagner werd geboren in 1813 en stierf op de 13e Februari. Zijn „Festspielhaus" in Bayreuth werd de 13e Augustus geopend. Hij schreef (zijn jeugdwerken inbegrepen) 13 dramatische opera's. Zijn naam bestaat uit 113 letters: de cijfers van Zijn geboorte jaar bij elkaar opgeteld 1+8+1 3 is weer 13. De eerste stoot om het beroep van musicus te kiezen gaf hem de opvoering van de Fseiacbütz op 13 October. Tannhauser eindigde de 13 de Maart 1861 te Parijs met het bekende fiasco en werd de 13 de Mei 1895 daar ook weer in ere hersteld. Het theater in Riga waar Wagner als kapel meester begon, werd de 13 3e September 1837 geopend; Tannhauser de 13de April 1844 voltooid. Wagner werd 13 jaar uit het vaderland verbannen. De laatste dag. die hij in Bayreuth doorbracht, viel op de 13de September. Liszt bezocht hem voor het' laatst in Venetië op 13 Januari 1883 en het jaar. waarin Wagner stierf, was het 13e jaar van de Duitse Rijksbond. .ik. De Nederlandse boer ls over het al gemeen genomen zaaizaad-producent en heeft als zodanig, dank zjj een grondige vaikkennis, een goede naam. Het gevolg hiervan is echter, dat jaarlijks een groot overschot aan zaai zaad beschikbaar komt, dat in eigen land geen bestemming kan vinden en dus óf in de consumptie- en voersector, óf naar het buitenland gespuid moet worden. De eerste weg is de eenvou digste, maar ook de onvoordeligste. In dien mogelijk zal dus steeds moeten worden gezocht naar een buitenlandse afnemer. Dat deze afzet naar het buitenland niet onbelangrijk is, weten wij. Bekend is ook, dat de kwaliteit van het geïm porteerde zaad in de meeste gevallen grote waardering ondervindt. Waaraan hebben wij deze afzetmoge lijkheden te danken? Was alleen België onze afnemer, dan was het antwoord gauw gegeven. Wij exporteren echter ook naar Frankrijk, Engeland, Finland, Duitsland, Yoegoslavië, Griekenland, Spanje, Israël, enz. De meeste van deze landen liggen niet direct naast de deur en de Inwoners ervan komen nooit eens een kijkje bij ons nemen. En hoeveel landbouwers zochten en hadden contact met hun agrarische collega's daar? En toch kent men in al die landen onze rassen en waardeert men ons zaai- zaad. Hoe kan dat dan? "Hférvöör ïs ken nelijk propaganda gevoerd en, de veel geringere ontwikkeling van de meeste der genoemde landen in aanmerking genomen, een zeer Intensieve, want an ders was het effect uitgebleven. Maar door wie Niet door de boer, die er toch zeer mee gediend is. Reclame maken en za kenreizen doen behbort niet tot zijn bezigheden. i Niet direct door de handel, die bij de afzet van het geschoonde product veel belang heeft. Een doeltreffende enef fectieve persoonlijke propaganda zou voor deze groep een te grote belasting van het bedrijfskapitaal betekenen. Nee, er wórdt geen persoonlijke pro paganda gevoerd voor het Nederlandse zaaizaad, doch een strikt onpersoonlijke. Onpersoonlijk, omdat de propaganda niet één bepaalde leverancier geldt of één bepaald kweekproduct. Het ls een propaganda voor Nederlands zaalzaad en pootgoed. Deze onpersoonlijke propaganda wordt gevoerd door samenwerking van vele Instanties, die zich met landbouwzaal- zaden bezig houden, Deze instanties hebben gezamenlijk de Stichting voor Landbouwzaaizaad-propaganda in het Buitenland in het leyen geroepen. Het bestuur der Stichting bestaat dan ook uit afgevaardigden van het bedrijfsleven en afgevaardigden van I.V.P., I.V.R.O. en N.A.K. (dus overheidsinstanties, bij het zaaizaadonderzoek betrokken), waaraan tenslotte nog enkele advise rende leden uit ministerie en rijksdien sten zijn toegevoegd. Door deze grootse samenwerking heeft men grotere financiële mogelijk heden, absoluut noodzakelijk Voor het hereiken van het gestelde doel. Want proefveldaanleg is de meestsprekende vorm van propaganda, maar is voor een particulier practisch niet uitvoer baar. Een ander, minstens even kost baar propaganda-middel is de film. Al vorens men tot het voeren van propa ganda overgaat, dient te worden onder zocht of een gekozen afzetgebied posi tieve mogelijkheden biedt. Marktonder zoek is daarom een gebiedende eis. Wij zien dus dat het openen van ex portmogelijkheden heel wat kennis, ar beid en geld vraagt. De tot dusver ver kregen resultaten zijn alleszins bevre digend, waarom de Stichting dan ook doorgaat met zijn mooie en vruchtbare werk. Is de grondslag eenmaal gelegd, dan is het de taak van de handel de exportmogelijkheden te benutten en te behouden, door het onderhouden van contacten en het leveren van gezond zaaizaad van prima kwaliteit. En niet alleen de handel, ook de Ne derlandse landbouwer heeft hierbij zijn aandeel te vervullen. Hij kan dit doen door met zorg zijn gewassen te kweken en dient daarbij vooral aan het oogsten, dorsen en bewaren de meeste aandacht te besteden. W. J. L. Vorige week kwam ik in een gezin, waar een der kleinste kinderen ziek was. Nogal erg ziek zelfs; hoge ijlkoort sen en veel pijn. Bij ons gesprek heeft de vader een zin gezegd, die me is bij gebleven. Hij zei n.l.: ,,'t Is verdrietig een kind zó te zien lijden, met de we tenschap dat je d'r zelf niets aan kunt doen. Ik had het veel liever zelf". Graag had hij die ziekte van zijn kind overgenomen om daarmede het kind vrij te stellen, maar het was niet mogelijk. Toen rees voor mijn geest het kruis van Christus op met de lijdende Hei land. Hij kon het wél. Hij was bij machte om de ziekten weg te nemen en plaats vervangend de straf te dragen die wij hadden moeten ondergaan. Hij was niet alleen bij machte, ook de gewilligheid was aanwezig om het lijden te ondergaan. Nu zijn in onze gedachten deze lij densweken weer bijna ten einde en het Paasfeest nadert. De glorierijke over winning van de Overwinnaar. Beste zieken, ook Jezus droeg het lijden veel liever zelf. Hjj helpt nog mee-dragen. Onze schuld, onze krank heden, ons lijden. Eén vraag heb ik wel eens gemist in de catechismus. Misschien jullie ook wel eens, n.l. deze: Zo dan Christus voof ons geleden heeft, waarom moe ten wij dan ook nog lijden? Totdat ik de geschiedenis van David herlas. God nam wel zijq zonden weg, maar de gevolgen der zonde waren voor David, omdat hij de vijanden Gods had doen lasteren. Zij zouden zo licht kunnen zeggen: „God laat alles maar over Zijn kant gaan". Daarom straft God, maar in vergevende Liefde. En Liefde vraagt tucht. Nu moeten jullie hieruit niet con cluderen dat elke ziekte straf betekent, elk geval staat op zichzelf en meestal kunnen Wij geen directe oorzaak voor het lijden van Gods kinderen opgeven. God houdt veel verborgen. Maar wel indirect, n.LTuchtiging met Liefde of Liefde met tucht. Heilig making door afbraak. En daarin is altijd de triumferende Christus van de Paasmorgen aan onze zijde. Zelfs als het ziektepad leidt naar het graf. Afsterving der zónde. Hoe zullen wij anders de Christus zien, dan door de ziekte en dood heen? Hebt u daar wel eens over gedacht? Onze weg is aan die van Christus gelijk. Door lijden en dood toegang tot de feestzaal. Maar dan ook triumfators. Door Hem die ons is voorgegaan. Zo wordt het opstandingsfeest volmaakt. Prettige feestdagen gewenst van je ALBERT.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 10