ons thuis ONDERWIJS OPVOEDING CULTUUR VRIJE TIJDBESTEDING en BLAASMUZIEK *5» -s-g iSSiS. -,°£ SaSSV*» LUIM d,t,„ 3 -ft s - en kl Een jonge vrind uut Sint Laures schreef mien verleje weke een brief, waerdat ik effies op terug mot kom men. 'k Gelove dat ik 't beste doe om 't maer over te schrieven zoas ie 't mien schrieft. Ie schrieft mien: Vaak lees ik uw artikelen in 't Zeeuwsch Weekend en met hartelijke instem ming. Ik lees ze niet altijd. Ze lezen m.i. te moeilijk, hoewel ik 't Walchers dialect vrij goed kan spreken, geloof ik toch, dat uw schrijven veel Zuid- Bevelands en Walchers door mekaar is. Zo b.v. over Bruinisse. Als 'k 't verslag van die gemeenteraad daar niet gelezen had, had ik nooit kunnen begrijpen welke plaats Bruë was. In Walcheren zeggen we vaak Brunisse. Voorts betreur ik met u het besluit van die Raad. 't Is wel een teken des tijds. Een: laat ons eten en drinken er. vrolijk zijn, want morgen sterven wij. Ja, als de slagen die God ons toebrengt, niet tot bekering leiden, dan ïs het tot verharding. Vreselijk. Maar nu de re den waarom ik schrijf. Weet u dat c-ok de plattelandsbevolking gemakkelijker goed Hollands leest dan het geschreven dialect? Zoudt u dat voortaan niet willen doen? U zult er ouderen en jon geren een dienst mee bewijzen. Op dat plaatje boven uw artikelen lijkt u toch ook meer op een burgerman dan op iemand in boerenkleding. Welnu, schrijf dan voortaan ook op uw bur gers. Ik geef u de verzekering, ze worden dan niet minder maar meer gelezen. Het weekend houdt al meer rekening met de eisen des tijds. Ik ge loof dat daar ook bij behoort: schrijven in de taal die ieder, boer of burger lezen kan. Overigens heb ik veel waar dering voor de inhoud van ons Zeéuwsch Weekend. Noe, tot zover is 't wat mien vrind uut Sint Laures mien schrieft. Wat mot ik er mee an? Ik gelove, asdat de zaek nie zo eenvoudig leit as- dat m'n beste vrind mien wil doen ge loven. In de eerste plekke dat plaetje boven mien brieven. Noe, de mensen motte nie dinke asdat dat plaetje een pertret van mien is. Ik wou wel dat ik zo'n jonk, glad af gezicht had asdat daerop staet. Mien neuze staet er bie lange nae nie zo recht op asdat je op dat plaetje te zien kriegt en die gladde wangetjes van dat veintje, die z'n ei gen beslist met die goeie scheerzepe inzeept as tie z'n eigen gaet scheren, waer dat je van in de advertenties in de krante lezen ken, noe die mooie wangetjes, die behore bie mien ook al tot het verleje, laeten we dan mae een ogenblik annemen asdat ik ooit van z'n leven zukke gladde wangetjes 'ehad 'ebbe. Me vrouwe 'eit mien al der is gezeid: jie ken met je rimpelig gezicht nie an dat vaantje op dat plaetje tippen. En dan za 'k nog mae zwiegen over die mooie kuuf van dat kaereltje. Noe weet ik nie percies of dat de tekenaer bedoelt 'eit om in dat aerige jonge vrouwtje, dat je ook op dat plaetje zien ken, mien vrouwe af te beelden, mae dan ken ik ook daer- van wel vertelle asdat ie een 'eel ende mis is. Mae daer bluuf ik verders lie ver buten, want ik mot vó' alle dien gen vrede 'ouwen met me vrouwe, zoas julder kenne begriepen. Daer dus een streep onder. Mae noe over wat me vrind verders zeit. Dat schrieven op z'n burgers is nog nie zo eenvoudig asdat ie dinkt. Net zo min asdat ons gemakkelik in een burgerpakkie ons bewegen ken, wanneer dat je je leven lang der an gewend 'ewèst 'eit om op z'n zeeuws te gaen. Je voel j ezel vers der onwennig in en je ken je eige nie meer bewege zoas je dat gewend bin. Zo is 't noe krek eender met dat ge- sehricf op z'n burgers. Ik bin der bang vo' asdat ik met me penne nie uut de wege kon as ik dat zou motte gaen doeë. Ik wil me vrind wel beloven as dat ik prombere zal zo dudelik as dat 't meugclik is te schrieven. Ik docht Viooh, cwvit yueJhexi In mien onnozelheid asdat de naem Bruë over 'eel Zeeland wel bekend wasse. 't Is netuurlk mae een kleinig heid om as je der mae an dinkt in de plekke van Bruë de goeie naem te schrieven. En ik 'ope asdat ik me vrind in Sint Laures daermee tevreje 'a ge steld. Ik las juust in 't Weekend van verleje weke van die Amerikaense briefschriever asdat mien geschrief zelfs in Amerika nog lezers eit. Noe, as dat waer is, dan motte ze 't bie ons in Walcheren toch zeker ook kennen lezen, docht ik. Waer of nie? Julder FLIP BRAMSE. Afldo-'iLLineti Louis Philippe bezocht Talleyrand in zijn laatste uren. Talleyrand klaagde: „Sire, ik lijd helse pijnen!" „Nu al?", vroeg de Koning. Fontenelle gaf aan iemand, die hem een roerend verhaal ophing over de ellende van zijn gezin, een rijke aal moes. Toen hij een half ,uur later in een herberg kwam zag hij daar, tot zijn diepe verbazing, dezelfde man zitten achter een grote schotel verse asper ges. Fontenelle kon niet nalaten hem heftige verwijten te doen. Na een korte stilte sprak de man: „Neemt U mij niet kwalijk, Monsieur. U hebt schoon gelijk, maar.... als ik geen geld heb dan kan ik geen asper ges eten, en als ik wel geld heb dan mag ik ze niet eten. Maar wanneer, moet ik dan asperges eten?" En bidt voor elkander opdat gij genezing ontvangt. Jac. 5 16 b Het woord van Jacobus om voor el kander te bidden staat wel in een heel speciaal verband. Alleen wanneer te genover elkander beleden is wat niet naar' des Heeren wil is, kan er ook weer voor elkander gebeden worden. Niet de Naam des Heeren inroepen te gen elkander maar die aanroepen ten bate van elkander, dat is de weg van de gemeenschap der heiligen. Maar wat is dan toch de inhoud van dat ge bed? Want het gaat in het rechtstreeks verband altijd nog maar over de zie ken. ZIJ moeten toch de voorbede der ambtsdragers vragen. En wat is dan de vraag tot de Heere? „Opdat gij ge nezing ontvangt". Het is goed erop te letten, dat hier niet van een belofte des Heeren sprake is, geen woord van de Heere tot de zieke. Het is niet zo dat er staat ZODAT ge genezen wordt. Het is niet zo dat, wanneer nu maar de onderlinge verhoudingen weer goed zijn en er met elkander gebeden is, nu de genezing gegarandeerd is. Ofodat q.ip ymtyinq, ontu-cuiq,t Zo is het niet. Het is aldus dat Jaco bus zegt: „Opdat gij misschien gene zing zoudt mogen ontvangen". Dat is helemaal niet verzekerd, dat staat nog volkomen aan de Heere te beoordelen of Hij dat gebed zal verhoren. Dat ge bed des geloofs om de zieke te behou den is dus anders van inhoud dan het gebed voor elkander om genezing. Dit niet te onderscheiden heeft vele zie ken in de grootste moeite gebracht. Nauwkeurige lezing van de tekst kan ons echter uit de moeite helpen. Want voor alles gaat het toch om het her stel van de verbroken gemeenschap der heiligen. Samenbidden is al reeds tot grote steun en troost van de zie ken. En dan is de weg geopend om te bidden om herstel. Alleen, nooit worde vergeten dat de Heere vrij is om dit gebed te horen of niet. Hij geeft nergens in Zijn Woord de belofte dat de zieken wor den genezen. Daarom is er ook zoveel kwaad gesticht door hen die met een verkeerd beroep op het woord van Jacobus durven zeggen tot zieken die niet genezen werden, dat dat zou te wijten zijn aan hun gebrek aan geloof, of aan gebrek aan geloof bij degenen die voor hen baden. Dat is onbarmhar tig geoordeeld en volkomen in strijd met de Schrift. De Heere zal steeds de zieken oprichten in die zin dat Hij hen versterkt door Zijn kracht. En het is ook waar dat de zieke steeds weer behoefte heeft aan de vergeving der zonden. De Heere zal deze hem op zijn ootmoedig gebed ook gaarne schenken. Ik heb tot God geroepen om gena; 'k Zie in mijn angst en leed: „Genees mij Heer, die bij U schuldig sta, en tegen U misdeed. R. De Slechte Leiding. Indien uw electrische lei ding wordt afgekeurd door de slechte toestand waarin deze verkeert, is vernieu wing voor rekening van de eigenaar. Weigert hij deze weer in bruikbare staat te brengen, dan is er maar één oplossing: de zaak voor de kantonrechter brengen. Want de eigenaar is ver plicht om te zorgen dat de huurder van een woning, die verhuurd is met electrisch licht, dat electrische licht ook kan gebruiken. De Achteringang. Vast staat dat de buurman al jaren en jaren het recht heeft via het erf van lezer zijn achteringang te berei ken. Anders kan hij er niet komen. Dat nu vrienden en kennissen van die buren ook deze weg volgen, kan hij o.i. niet verhinderen. Want dan zou de waarde van die ach teruitgang vrij problematisch worden. Overigens is ons antwoord onder voorbehoud, omdat wij de algehele situa tie natuurlijk niet kennen. De kwestie van het recht van overpad e.d., is niet zó eenvoudig. De kip. De hond van een buurman lust graag kippen. Hij krijgt ze evenwel nooit van zijn baas (gek is dat) en gaat dan zelf op jacht. Hij had succes op het erf van onze lezer, die hij tot dank de veren liet. Lezer kan er niet mee accoord gaan dat zijn kippen gratis worden genuttigd en vraagt of de baas v. d. hond verplicht is 't maal van diens viervoetige huisge noot te betalen. Dat is hij in derdaad. Hij moet die hond dan maar vastzetten of er iets an ders op bedenken, eventueel hem zelf kippen geven. Geen recht. Een lezeres vraagt of ze recht heeft op een deel van de nalatenschap van haar schoon moeder die onlangs overleed. De vraagster is weduwe, zon der kinderen. Haar man kwam te overlijden voor zijn moeder (schoonmoeder dus van leze res). Nee, in dit geval is ze niet gereqhtigd tot een deel van de boedel. Door overlij den is het huwelijk ontbon den. Waren er kinderen, dan zouden die erven in plaats van hun overleden vader. Waarheid. Voor ons ligt een brief van een lezer, die zich beklaagt over adverteerders. Ik heb nu verschillende malen op een advertentie, die over een be paalde zaak handelde, ge schreven. Het betrof iets wat ik zoek. Maar steeds weer bleek mij, dat de advertentie (om het zacht te zeggen) een veel te mooie voorstelling van zaken gaf. Hetgeen voor mij nodeloos tijdverlies en kosten meebracht. Is het geen eis om OOK in advertenties eerlijk te zijn? Inderdaad, wij zijn dat volkomen eens met onze lezer. Ook bij het opstellen van een advertentie dient men de no dige eerlijkheid te betrachten. Wanneer men reclame maakt is het logisch, om de zaken aanlokkelijk voor te stellen. Maar het moet wel blijven binnen de grenzen van de eer lijkheid. Trouwensis dat niet zo dan werkt een adver tentie toch averechts, want niemand laat zich twee keer bij de neus nemen. Nee. Indien lezer zijn zoon op geeft als kostwinner, heeft dat niets te maken met de uitke ring van de noodwet ouder domsvoorziening. Bijdragen van kinderen blijven buiten beschouwing. Wat dus die zoon-kostwinnaar bijdraagt, kan niet leiden tot verminde ring van de uitkering. Overi gens, uw andere zoon werd door de kantonrechter tot ali mentatie veroordeeld. Sociale Zaken zal die procedure wel aanhangig hebben gemaakt. Hij kan nu wel met u praten om er af te komen, doch dat zal alleen lukken, indien u afziet van bijsteun. Hetgeen wij u niet zouden aanraden. Mag dat? Na een scheiding, waarbij aan haar de kinderen werden toegewezen, hertrouwde de moeder. Met haar tweede Vraag het even -j Onze abonné's kunnen iedere moeilykheicl aan onze medewerker voor leggen. ZU krygen des gewenst steeds antwoord in een persoonlijk schrij ven. Brieven moeten wor den gericht aan de redac tie en links in de hoek v. d. enveloppe moet wor den geschreven Raads man. Op uw briefpapier gaarne uw naam en adres in blokletters. Voor de antwoorden wordt niets in rekening gebracht. Over de volgende onder werpen kunt u (onder meer) vragen stellen: ju ridische aangelegenheden, sociale verzekeringen, as suranties, erfeniskwes ties, woning-aangelegen heden, alles wat ligt op het terrein van het maat schappelijk werk, per soonlijke moeilijkheden, huishoudelijke vraagstuk ken (recepten, bloemen- verzorging etc.), opvoe dingsmoeilijkheden en al wat aanleiding kan geven voor zorgen of moeilijk heden. Alle brieven wor den strikt vertrouwelijk behandeld. echtgenoot en de kinderen gaat ze nu emigreren. Kan de eigen vader van de kinderen (die toeziende voogd is) dat niet verhinderen, nu hem geen toestemming werd gevraagd? Dat geloven wij niet. De moe der is voogdes en heeft als zo danig het recht inzake de kin deren te beslissen. Toestem ming van de toeziende voogd is niet nodig. De eigen vader van de kinderen heeft ook een nieuw gezin en het zou toch met ons gevoel van recht strij dig zijn, als hij nu een soort gezag over twee gezinnen kon uitoefenen. dan maar een maand kaart voor de bus. Maar hoe het nu aan de meester te zeggen? En 1 April nadert! Vóór ik er Zaterdagmiddag in de tuin onder 't werk over begon, heb ik meer op de aanloop gezweet dan van het hakken. „Kan het ook zijn, eh, meester, dat eh ze in de stadMeester moet wel gezien hebben, dat ik al een klein half uur op dezelfde kluit stond te hakken. Vóór ik er een zin uitgestotterd had, richtte hij zich met de' schrepel in de hand op en zei olijk: „Moet ik Kees tegen Maandag of tegen 1 April afschrijven?" Ik kon nog wat uit brengen van dat ik het nou niet zó bedoelde, maar hij liet me niet meer aan het woord: „Kijk eens, Draaier, als jij hier op het dorp voor je zelf begint, moet ik dan toch in de stad de pillen gaan kopen? Zijn ze daar be ter? Kwam het afgeven van verkeerde pillen al leen in de dorpen voor? Hoogstens kan je zeggen, dat de winkel daar groter is en meer oogt en je met meer man gemakke lijker werkt Alleen ais de pillen hier niet deu gen, ga ik naar de stad. Als ze daar tenminste wèl goed zijn. In ieder geval zijn ze er door het ver voer duurder. Dus je zegt het maar Gelukkig gaat onze keukendeur open: of Pap pie komt eten. 's Avonds vinden we dat op en neer reizen, het overblijven in de stad, het late thuiskomen voor zo'n jochie en de twaalf gulden voor de maand- kaart toch ook niet alles. Hoe tymotfy colt het teven. Het Virusprobleem III De landbouwers onder ons kennen de virusziekten van zeer nabij. Bij on ze huisdieren hebben we vooral te ma ken met het mond- en klauwzeer, de hoenderpest en de influenza. Bijna da gelijks lezen we over de gesignaleerde gevallen en over de getroffen maat regelen ter bestrijding en ter voorko ming van verdere uitbreiding dezer uiterst besmettelijke en gevaarlijke ziekten. Wij kunnen de ziekte slechts con stateren, de dierenarts is voor de rest onmisbaar. Anders is het met de virusziekten van onze landbouwgewassen Normaal gesproken wordt een zieke plant niet meer beter en behoeven maatregelen ter genezing dus niet te worden ge troffen. Wat hier dus onze aandacht vraagt is de beperking van de ziekte. Hier is het dus de landbouwer zelf die moet weten wat hem te doen staat. Zo dra de ziekte zich toont dienen de aan getaste planten te worden verwijderd en vernietigd. Daarnaast dienen verdere besmettingsmogelijkheden te worden voorkomen, waarbij de bladluisbestrij- ding een grote plaats inneemt. De luis immers, neemt sap op van zieke plan ten, en bezoekt vervolgens gezonde planten, die worden besmet. Hoe kan de landbouwer de zieke planten onderkennen? In het algemeen geldt dat een zieke plant een afwijken de vorm of een iets gewijzigd uiterlijk krijgt. De virusziekten doen zich ech ter in de meest uiteenlopende vormen voor. Onderkennen van de aard der afwijking is dan ook moeilijk en vraagt een zeer grondige kennis van het ge was en de voorkomende mogelijkhe den. Zo onderscheiden wij: a) Mozaïkzieke planten, geken merkt door donkere en lichtere blad gedeelten. Deze mozaïktekening ver schilt weer voor iedere plantensoort. b) Ringvlekkenziekten, waarbij de licht- tot donkerbruine ringen en bo gen kenmerkend zijn. c) Necrotische ziekten, met de meest uiteenlopende afstervingsver schijnselen. d) Rozetziekten: het ontstaan van gedrongen, misvormde planten. e) Chlorosen- of vergelingsziekten, waarbij de optredende verkleuringen meer gelijkmatig over het blad zijn verdeeld. f) Woekeringen: abnormaal sterke groei van bepaalde weefsels, met als gevolg het ontstaan van gallen e.d. (naar „Virusziekten" Min. L.V.V. 1952). Denkt u nu niet dat deze kenmerken erg in het oog lopend zijn. Vaak is slechts een specialist in staat de aan getaste planten uit te zoeken. Een gro te moeilijkheid naast de vaagheid der symptomen is het grote aantal varia ties in de kenmerken. Bjj welke gewassen treden virus ziekten op? Hierop antwoord geven be-, tekent onmiddellijk ons aardappelge was te noemen. Aardappels ondervinden zeer veel virusoverlast. De belangrijkste ziekten zijn: Bladrol-, A-, Y-, stippelstreep-, X virus Acubabont en stengelbont. Deze virusziekten komen niet bij alle aardappelrassen voor. Bintje en Record zijn b.v. onvatbaar voor het A- virus. De Zeeuwse Blauwe ondervindt geen hinder van het stippelstreepvirus, maar is wel smetstofdrager hiervan. Hetzelfde geldt voor het ras Eersteling en het X-virus. Verder kan eenzelfde virus, al naar gelang van het ras mo- zaïk-, krinkel- of stippelstreepver- schijnselen te voorschijn roepen. En om de zaak nog onoverzichtelijker te ma ken kan één bepaald ziekteverschijn sel door verschillende ziekten worden veroorzaakt. Mozaïk bij de Eigenheimer kan b.v. wel door vijf verschillende viren wor den teweeggebracht. Tenslotte komen van de meeste viren weer verschillen de stammen voor, die hierin verschillen dat zij bij een en dezelfde plantensoort of ras weer uiteenlopende ziekte symptomen te voorschijn kunnen roe pen. Bij bieten is de vergelingsziekte in de virusgroep zeer bekend en veel voorkomend. Vooral de bladluis speelt bij de verspreiding van de smet stof een zeer grote rol. Vandaar dat regelmatig gehamerd wordt op het tij dig opruimen van voederbietenkuilen, waarin veelal grote aantallen blad luizen overwinteren, straks uitvliegen en de vergelingsziekte over grote op pervlakten verspreiden. Men doet ver standig deze waarschuwingen niet in de wind te slaan. Mozaïkziekte komt ook bij bieten voor. Bonen lijden onder Phaseolus virus I en II. De eerste geeft rolmozaïkver- schijnselen, de tweede het scherp- mozaïk. Ook komt voor het steen- grauw, zwarte vaatziekte en stippel- streep. De uienteelt ondervindt schade door het mozaïkvirus, dat de zgn. „krul- bosjes" veroorzaakt. W. J. L. -& DOOI In de ijsgang van dit leven, Is de Liefde smeltend vuur. Koude harten zullen beven, En versmelten op den duur. En alles vloeit weer terug tot God. Zo heeft 't leven: ,,'n batig slof'l Een harde ^^^tiirbracht^ns van meerdere 6 van de arbeids volk door ui?veelheid vrije tijd. tijd een zekere hoev ,stond echter Gelijktijdig hiermede fijd het ook het probleem hoe aie v beste ^^^een actueel probleem jaren is dit zeil geworden, een ona en gen is gebleken dat haar werk dende bevolking m verondersteld d0et. Van deze 50kan ^dsbesteding worden dat zij dagelijks werk iets doet dat met haar nag^ Uf andere verband houdt of d^P^ gen radl0- wijze aanvult Z zijn vak heeft monteur die held iets dergelijks in zijn vrije tijd n Waar hij m knutselen, ProeJ®L yid of gelegenheid zijn werkuren ge resterende helft voor heeft enz. belangstelling voor had 30 weinig belang had een het dagelijkse werk enwerk dat uitgesproken hekel a n om den hij/zij in zijn/haar w dus naar brode moet doen. ZO iet door iets anders in deuren dat z^ hun ^erk gebonden J m Qoede £Te «d.EuS£?kk werelden ope- e" ^„anHjkdom en vreugde zijn. Daar staat dtoe^met Verkeerde vrije tijdsbesteding q{ Qp verkeer- vrienden of vriend ten verder de plaatsen jonge mens aderen ve kan voere^ gezmnen en ti^ diep ongelukkig maken ken Het zen en gevangenissen u? Vraag loopt zo'n v^raan huisbezoekers van dat maar eens aan reciassermgs- het Leger des Heils, iyken en aan ambtenaren, aan ge geVolgen van 'n ven of stimuleren diepe be- ding de voortdurende envdhP.di £r langstelling van kerk niet weten zijn nog vele "}fd doeltreffend te ge- hoe hun vrije tijd doel leegte bruiken, die deze J veling ver- vorm van vrije tijd^esteainB ons land zoveel aa^angers. men de sport, want u j ,aren mee„ slechts een beper echter doen. Muziekbeoefenm|en 1Q 80 open voor een reder zegt ge, jaar. „Ik deug daar n Qch kom, ^,want ik ben metglechts 2 dat is immers uitgesproken onmuzi- van ons volk is uitge P iet bl]? kaal. Daar behoort ga men Zelfs "'k He'bofofncelïo En'bovendien duurt geen viool of een daarop vol- het veel te kmg ren mijzelf be- doende kan pres vrediging te scherton^Dit^ lemaal waar, althans aan_ meen, maar zek r woordje mee. leg en milieu hier met een Maar waarom het rd? wist ge, blaasinstrument gep Q00 man dat in ons land me en meisjes nen en vrouwen, l°Pge/r„Delen? Dat een Maarinrtnwumt 0f daarvan meer dan ve^enigingsverband meerdere malen m levensvreugde oefenen en daan lde muziekbe- vinden? Juist degeregeiaevan oefening m veremgmgs nis om- grote maatschappelijke o ti.dsbe_ dat door de.zend°h^DSbandcn worden steding vriendsahapsba gelegd en verster tQ, over de eigen omgevmg m Bovendien samenwerking ook grote invloed op de karaktervorming der leden. Ieder moet zich richten naar een ander, de eigen prestatie wordt tot een deel van het geheel en alle leden moeten zich aan dezelfde leiding onderwerpen. Het bespelen van een blaasinstru ment is ook bij uitstek geschikt voor muziekbeoefening in de huiselijke kring. Ik hoorde daarover enkele we ken geleden nog een aardig staaltje dat overigens absoluut niet op zichzelf staat. Ik sprak toevallig een jonge vrouw, nu ruim twee jaren gehuwd, die ik op een concours eens een com plimentje had gemaakt voor een uit stekend gespeeld solootje op een alt- saxophoon. Ze vertelde me dat ze twee kinderen had. „En nu is het zeker uit met de muziekmakeri.i?" was mijn vraag. „Neen, waarachtig niet, mijn heer", we oefenen eike week, soms tweemaal per week, een hele avond bij mij thuis. Mijn man, die ik bij de mu ziekvereniging leerde kennen, speelt tenor-sax., mijn jonger zusje speelt clarinet er, onze buurman tuba. Nu hebben we een aardig kwartet dat ons allen veel voldoening geett. Ik zou dat niet graag in mijn leven willen missen". En de kinderen? „Die slapen er doorheen hoor, vanaf de eerste maand na hun geboorte zijn ze er aan gewend. En als ze wat groter zijn ga ik ook weer in onze harmonie meespelen". Hier was dus het bespelen van een blaasinstrument niet alleen oorzaak tot het vormen van een gezin, maar het is ook een gezinsverband van grote waarde. Hoe diep de liefde voor een instru ment als belangrijkste onderdeel van muziekmaken zelfs onbewust kan gaan, hebben we bij de Februariramp ge zien. Men haalde toen een meisje van ruim 20 jaar van het dak van een huis waar zij tien uren gezeten had met haar clarinet als het enige geredde stuk onder de arm. Zelfs toen zij in de roeiboot bewusteloos werd zag nie mand kans haar geliefd instrument uit haar vingers te krijgen. De blaasmuziek is weer in opkomst, zij is bezig uit haar isolement te tre den, de tijd is voorbij dat men deze prachtige vorm van vrije tijdsbesteding, deze volkskunst bij uitnemendheid, links liet liggen. Op de Rijksbegroting voor Onderwijs, Kunsten en Weten schappen komt voor 1954 voor het eerst een bedrag voor (groot ƒ30.000.dat besteed kan worden aan de arbeid van de Nederlandse Harmonie- en Fanfare corpsen. In verband daarmede heeft de mi nister dezer dagen een commissie in gesteld, welke gevormd wordt door de vertegenwoordigers van de organisa ties op dit gebied: de Nederlandse Fe deratie van Harmonie- en Fanfare gezelschappen, de Algemene Neder landse Unie van Muziekverenigingen, de Rooms-Katholieke Federatie van Diocesane Muziekbonden en de Neder landse Federatie van Christelijke Mu ziekbonden. Aan deze commissie is opgedragen een voorstel uit te werken inzake de vorm en de taak van een college, dat zal kunnen adviseren over muziek- technische en organisatorische vraag stukken, betrekking hebbende op het harmonie- en fanfarewezen in Neder land. Allemaal redenen om als vrije tijds besteding eens te denken over een blaasinstrument. Zeker, ze zijn ook duur, maar toch bij benadering niet zo duur als een piano, of een goed strijkinstrument. Meestal zijn ook wel goede tweedehands exemplaren te krijgen en als men lid van een mu ziekvereniging wordt krijgt men het gewoonlijk zelfs gratis in bruikleen. Gaat u het proberen?

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 8