o denken UIT MIJN KLAS Bi) ons Bi ONDERWIJS OPVOEDING CULTUUR w? opvoedkundige rubriek |n MÈ-mÊm Lanqs een omweq 6 In eens merk ik met schrik, dat het eind van het schooljaar al weer vlak bij is. Dan is er altijd een wonderlijke gespletenheid in mijn gevoelens. Als „vakmens" bekijk je eerst eens wat je bereikt hebt in dat jaar. Nu ja, dan mag ik zeggen, dat ik echt waar de op dracht heb vervuld. Ge weet we zijn in onze schoolwereld aan allerlei wetten gebonden. Het rooster bepaalt op welk uur we in een vak les geven, maar er is ook de opdracht, dat we in een jaar zoveel van de leerstof moeten hebben doorwerkt met onze jeugdige pupillen. En we hebben ons daar maar aan te houden. Dat is goed ook, net zo goed als in elke huishouding de maaltijden ook op gezette tijden zijn. Orde en re gel moet er zijn. En nu ik zo bijna aan het eind weer „volgens eer en ge weten" kan zeggen, dat ik de vereiste hoeveelheid kennis er bij mijn kroost heb „ingepompt", welnu, dan zeg ik als „vakmens", (wijl geen mens anders het doet, omdat wij in ons wereldje zo geen complimentjes maken) maar te gen mezelf: „Je hebt het ter weer aar dig afgebracht en zo kan ik dan straks mijn kroost rustig in de handen van mijn collega overgeven. Maar.... er is ook een andere kant en van die zijde komt een ander geluid, want dan spreek ik zomaar gewoontjes als „vrouwmens" en dan heb ik altijd een akelig gevoel zo tegen het begin van April, want dan raak ik mijn hele ver trouwd geworden stelletje weer kwijt. Je zou toch al een wonderlijk soort wezen moeten zijn als je je niet ging hechten aan zo'n span, dat je dag aan dag om je heen hebt. O, natuurlijk er zijn er altijd wel een paar bij, 'waar van ik graag genoeg afstand doe, die ik dus zo echt met plezier (niet aardig van me) aan m'n collega gun voor het volgend jaar. Van de meesten echter vind ik het telkens weer jammer. En nu Margreetje me gaat verlaten vind ik het dubbel jammer. Geen won der, want Margreetje heb ik twee jaar bij me gehad. Vorig jaar heb ik ge wikt en gewogen, wat te doen. Mar greetje als een hopeloos geval, maar doorsturen met het leesboekje van de eerste klas bij zich, waarmee de colle ga in verloren ogenblikjes maar moest zien te werken, of het nog eens pro beren een heel jaar lang, met een heel klein kansje, dat er wat meer resul taat zou zijn. In moedeloze ogenblik ken besloot ik tot het eerste en na een keertje een goed antwoordje dacht nog eens te wagen. Ik besloot eerst eens met Margreetjes moeder te gaan praten, en toen merkte ik wat een fijn moedertje dat is. Ze vroeg het nog eens te proberen, en of zij ook kon mee helpen? Wij hebben toen kostelijk samen ge sproken en het resultaat was, dat de moeder een volledig stel van onze lees boekjes kocht. Zij zou elke avond pro beren het lesje te laten lezen, wat de volgende dag aan de beurt was op school en of ik dan ook blaadjes met sommetjes mee wilde geven. We heb ben beiden woord gehouden. Margreet jes moeder heeft de lesjes laten lezen en ik heb elke ddg een paar regeltjes sommetjes meegegeven. En nu kan Margreetje 'als volwaardige leerlinge naar de tweede klas bevorderd wor- Op mien schrieven van verleje weke kreeg ik een brief uut Zierikzee, van een vrind, die het met mien geschrief over Bruë, waerdat ze op Zundag de kroege open willen houwe en de ker mis nie willen afschaffen, nie seens is. En ie vindt 't misplaest dat ik er de Biebel bie anhaelt, voornaemelik 't ouwe testament en ie vraegt mien: Zou Christus 't ook zo doen? Vast niet! en ie schrieft verders typisch is, dat u al leen 't Oude Testament citeert, dus juist dat gedeelte waer we bijna niets anders lezen dan van moord en dood slag, maar bijna niets vinden van de blijheid van 't Nieuwe Testament. Waerom leest u dat niet eens wat meer? zo vraegt ie mien. En tenslotte geeft ie het college van de burgemees ter en wethouders van Bruë groot ge- liek, want zo schrieft ie: „zij tonen ech ter een behoorlijke dosis gezond ver stand te bezitten door in te zien dat met bij de pakken neer te zitten je geen steek verder komt". Noe, het is ook mien bedoeling niet ewèst om bie de pakken te gaen neer zitten, na dat ons door de stormramp van Februari verleje jaere getroffen Langs een omweg loopt het leven van zo menig mens op aard, Wij vertoeven in het hedend'uitkomst blijft bij God bewaard. Hij alléén trekt rechte lijnen, 't lijkt ons soms de weg terug. Die van God een opdracht krijgen, gaan soms met gebogen rug. Langs een omweg leidt de Here, Zijne kind'ren naar het doel dat Hij stelde in hun leven; neemt ze uit het strijdgewoel. Legt ze tussen witte lakens, spreekt met hen een stUle taal. En alléén door overgave, komen ze op hun verhaal. Langs een omweg kwam de Vader met de gave van Zijn Zoon; Zo schijnt het in veel gevallen, eerst het lijden dan de Kroon. fMaar wie dwars door Kruis en lijden Jezus zelf bezitten mag, legt de toekomst in Zijn handen, en het ziekbed wordt een lach. Langs een omweg leidt de berggids vele vrienden naar de top. Langs een omweg, maar steeds hoger, zo leidt God Zijn kind'ren op, W* Langs een omweg leert ge knielen, en dan breekt ge zelf wel stuk. Maar alleen door de valleien, loopt de weg naar het geluk POOT Jr. <2&v> <^e> <2^ <^o><^=e><2^5> <&?v> <c> den. Dat is een intense voldoening wat betreft de „wetenschappelijke" kant van de zaak, maar is er ook diep in me de vreugde over het opbloeien van dit schuchtere eenzelvige meiske. O Margreetje is nog niet bepaald een vlot kind. Maar vorige jaar kreeg ik nooit een woord uit haar. Er was nooit eens een verhaal van de geweldige dingen in haar kleine leventje. Ieder heeft al tijd wel een groot ogenblik, waarin we allen moeten meeleven, maar niet alzo, bij Margreetje. Nu is het net gegaan of Margreetje zo heel langzaam aan wak ker is geworden. Als we saampjes in het speelkwartier nog eens een som metje bespraken vertelde Margreetje haast fluisterend, dat ze een pop had gekregen, die heus kon slapen. En zo is het doorgegaan. Nu weet ik van alle lief en leed in dat kleine bestaan, zij het dan dat het nog steeds heel zacht jes aan me wordt toevertrouwd, als er geen ander in de buurt is. Dat Mar greetje zal ik missen als ik haar door geef aan de collega, waar ik haar ook in goede handen weet, maar als ik naar de voorste bank bij het raam zal kijken straks, zal ik die schuchtere, lieve glimlach missen van dit zo stille zachte kind. Dat komt natuurlijk, omdat ik mijn eigen raad weer niet heb opge volgd, n.l. me dit jaar niet te hechten aan m'n kroost, omdat elke klas toch steeds maar weer een doorgangshuis is. Dit jaar zal ik er echt meer om denken, neem ik me voor. bin. Mae dat is, zo as ik 't bekieke, toch nog wat aeres as Zundags in de kroeg te zitten en kermisiol te mae- ken. Wanneer allenig daeruut 't gezond verstand van burgemeester en wethou- wers van Bruë mot blieken dan bin ze daer in dat durp mae arg te beklae- gen, zou ik zo dienken. Mae daer wil ik 't noe nie verder over hebben. Ik vind 't veul arg er dat me vrind uut Zierikzee het Nieuwe teugen het Oude Testament wil gaen uutspeulen. Daer protesteer ik teugen met alle kracht waerdat ik over bezit. De Biebel be- staet niet uut twee mekaer teugenspre- kende delen, mae is één geheel, het éne Woord Gods en is zowel in 't Oude as in 't Nieuwe Terstament, deur de Geest zeivers geïnspireerd en God spreekt z'n Eigen nie teugen. Ik geloof ter dan ook niks van dat het Oude Testament allenig mae spreekt van moord en doodslag en oorlog en dat de levensblieheid allenig mae in 't Nieu we Testament te vinden is. Ik geloof dat me vrind uut Zierikzee mae is mot beginnen met ieleke dag de gehele Biebel te gaan lezen van Genesis tot an Openbaring, dan zal die, onder Gods zegen gaen zien dat ter één ge dachte, en één draed in leit, en dat ter in het Oude Testament ook van echte geloofsblieheid gesproken wordt, net zo goed as in 't Nieuwe. En as ie noe dinkt asdat in het Nieuwe Testa ment allenig mae van een „vergevend God" en van een God die alles mae deur de vingers ziet gesproken wordt, dan is ie ook al weer eel arg abuus. 't Is elegaer nie „typisch" dat ik toe vallig allenig over de profeet Nehemia schreef in verband met het openhou wen van de kroegen op Zundag in Bruë. Wanneer mien vrind uut Zierik zee mien vraegt ofdat de Christus zei vers ook zo gedaen zou hebben, dan zeg ik volmondig jae! Eit ie nog nooit van de tempelreiniging gehoord? Dat is nie veul zachter gegaen als Nehe mia 't deed toen ie de overtrejers van de sabbath in het gezicht sloeg. De Heilancl maekte een gesel van touw tjes, zo staet ter geschreven en Hij keerde de tafels der wisselaren om. Dat komt zowat op 't zelfde neer, zou ik zo zeggen. Fn laet ie is lezen wat dat er in de 'o christengemeente gebeurd is. Toen Ananias en Saffira de apostel voorleugende met ter verkoop van der land, vielen ze allebei dood vo z'n voe ten neer. En heit mien vrind nog nooit gelezen wat dat ter in de brieven an de gemeente van Klein Azië geschre ven staet? Daer was dezelfde waereld- geliekvormigheid as ter noe in Bruë openbaer wordt. Ze gongen daer mae der gang en bekommerden der eigen om geei» gebod van God. Ze deje zo wat met de waereld mee daer in Lao- dicea. En wat staet er van geschreven? M'n briefschriever uut Zierikzee schrieft mien, dat de Christus alle zon den graeg vergeeft, jawel. Mae dan zal die zonden eerst beleje en naegelae- ten motten worden en nie zoals 'in Bruë gebeurd is, zeggen: ons gaet rus tig ons gang en trekken ons niks ter van an wat dat er in de Biebel staet. Van zulke mensen staat er in de Open baring, dus in het Nieuwe Testament: waeren julder mae koud of heet, mae omdat je lauw ben en noch koud of heet, daerom zal ik je uut Mien mond uutspuwen. Dat heit ter noe is niks mee te mae- ken ofdat ons zeivers zonder zonde bin. Neen dat is geen mens, en ik schrief dat allegaer ook niet omdat ik me zei vers zoveul beter reken as de rest. Wie z'n eigen harte ken weet dat wel beter, mae daer gaet 't hier ook niet over. 't Gaet ter hier over wat dat God van ons vraegt in Zien Woord en dat is dudelik genogt. En het is juust een be wies van naesteliefde as ons onze naes- ten de eis van dat Woord altied mae weer vo houwen. Wanneer ons een aere z'n ongelok zien te gemoet gaen, en dat gebeurt als de mens niet meer luusteren wil nae wat God in Zien Woord van ons eist, dan is het een bewies van liefdeloosheid as ons zwiegt en 'm z'n gang mae laet gaen. En ten slotte: God is onze Hemelse Vader en die vraegt: ben Ik een Vader, waar is Mijn ere? Naeste-liefde, die niet geba seerd is op de liefde tot de handha ving van Góds ere en Zijn wet, is geen naestenliefde. Caivijn heit is geschre ven: zelfs een hond begint te blaffen as z'n meester wordt angerand, zouden wij dan ons stil houden, wanneer Gods recht en Zijn gebod wordt aangerand? Kiek, wanneer ons 't zo bekiekt, dan komt 't toch wel een bietje aeres te staen as m'n vrind in Zierikzee 't komt vertellen. Ik vo mien zie in de ramp van Februari van verleje ja'ere de hand Gods over ons volk en dan zeg ik: God heit ons daermee wat te zeg gen en wanneer ze dan in Bruë, waer dat die slaande hand Gods ook zwaer gevoeld is, er mae rustig op los blu- ven leven en de Zundag nie an de dienst van God geheiligd houden, mae de kroegen rustig open laeten, ondanks de waerschuwing van de kerke, dan vraeg ik mien af: waer gaet ons heen, as ter zo nae toe mot? Want God laet niet met zich spotten, dat staet ook in de Biebel. Julder FLIP BRAMSE. ill!!lll!!!lllllll!l!l!lllllllll!lll!l!!ll!l!i!!lll!l!lll KENMERK. „Mevrouw Pietersen", vroeg de buur vrouw, vergist U zich nooit in uw tweelingen. Ze lijken zó sprekend op elkaar." „Dat is voor mij geen vraagstuk", antwoordde mevrouw Pietersen, „ik steek mijn vinger in Tommies mondje en als hij bijt weet ik dat het Sammie is." DE AMERIKAAN. Een Amerikaanse millionnair, die met zijn super-de-supe sportwagen op rondrace was door Europa, kwam in Amsterdam en parkeerde daar aan het Rokin. Toen hij uit zijn rijbed stapte zag hij een van die minuscule karretjes, die de naam „wegluis" niet onverdiend dragen. In die wegluis zat een welge dane dame en aan die dame vroeg de Yank: „Excuse me madame, is that an automobile?" „Natuurlijk is dat een auto", ant woordde de dame, geraakt. „En rijdt die ook op benzine?" „Mee", riep de dame echt kwaad, „ik geef hem de fles". woord werden, Weef men zitten met het probleem dat van vele ziekten geen verwekker kon worden aange toond, ook al wist men de ziekte te bestrijden, zoals b.v. hondsdolheid. Nog geheimzinniger werd het, toen on derzoekers aantoonden dat bepaalde ziekten door insecten werden overge bracht, terwijl het niet wilde lukken een spoor van de verwekker te vinden. Meerdere verklaringen werden hier voor gegeven, doch de juiste liet steeds op zich wachten. Aan de Nederlander Beyerinck komt de grote verdienste toe de stoot tot de oplossing te hebben gegeven. Reeds jaren hield deze onderzoeker zich bezig met de mozaïekziekte van tabak, teneinde hiervoor een verkla ring te kunnen geven. Om eventueel aanwezige ziektekiemen af te zonderen en te bestuderen, filtreerde hij het sap van een zieke plant met een bacterie filter. De poriën van zo'n filter, ge maakt van gebrande porceleinaarde, waren zo nauw, dat bacteriën en an dere toentertijd bekende microben de ze niet konden passeren. Hij vond op het filter echter niets dat zijn weet gierigheid kon bevredigen, maar con stateerde tot z'n grote verbazing dat hij met het gefiltreerde sap gezonde planten kon infecteren. Omdat hij noch met behulp van zijn microscoop, noch door middel van een bacterieculture (het zich doen vermeerderen van eventuele bacteriën op een daarvoor geschikte voedingsbodem) iets van dien aard kon ontdekken, kwam hij tot de conclusie dat de ziekteverwek ker in dit geval geen organisme kon zijn. Hij noemde deze daarom een „contagium vivum fluïdum" (vloeiba re, levende ziekteverwekker), thans genoemd „virus". Ook kwam Beye rinck tot de ontdekking dat een zeer kleine hoeveelheid van deze geheim zinnige ziekteverwekker in de tabaks plant tot sterke vermeerdering kwam. Dit versterkte zijn idee, met iets nieuws te doen te hebben. Men had n.l. reeds eerder aangetoond met ge filtreerd sap gezonde planten ziek te kunnen maken, zonder dat bacteriën aanwezig waren. In deze gevallen had men echter steeds kunnen aantonen dat de hierdoor ontstane afwijkingen veroorzaakt werden door toxinen, dat wil zeggen gifstoffen, welke door de bacteriën werden gevormd. Van deze toxinen was eveneens bekend dat ze in vrij grote mate aanwezig moesten zijn om de plant ziek te maken, ter wijl de giftige stof zich nooit vermeer derde. Latere onderzoekingen bevestigden bovenomschreven feiten en stelden de wetenschap in staat het begrip virus te omschrijven in de volgende punten: a) Een virus is een filtreerbaar organisme. b) De smetstof (dus het virus) heeft een levende gastheer-cel nodig om zich te vermeerderen. c) De ziekte, hierdoor opgewekt, draagt een sterk besmettelijk karakter. Opmerking: Sub. a. Filtreerbaar wil dus zeggen dat de smetstof door de uiterst nauwe poriën van een bacterie-filter niet kan worden tegengehouden. Sub. b. Op of in dood materiaal kan een virus zich dus niet vermeerderen. Sub. c. De smetstof kan worden overgebracht door direct contact, door insecten en door enting van zieke de len op gezonde. Interessant zijn de afmetingen van de viren. Daarover de volgende keer. W. J. L. os^> <5#© os28> <2ss5><a#is> <a^s> <a^v> <&#E> ALS EEN VIOOL. Als zo de Grote Meester je zielesnaren spant; /5 I dan wordt je geest zo dikwijls door droefheid overmant, A maar zonder spanning komt er niet één snaar op joon. v dan zijn de klanken vals r een dissonant niet schoon. vi i Zo bent u instrument, Hij speelt; u zingt het lied. (c Als Hij u uit Z\jn handen legt, dan zingt ge niet. Maar, Hij houdt vast, Zijn oor hoort elke toon. /S v Om beurten, hoog of laag, ter ere van Zijn zoon. X En elke dag stemt Hij u ziel met teer gebaar, «j want u verslapt door zonde; soms springt een oude snaar. Dan spant Hij stil een nieuwe, die beter is van toon. (c Zó wordt uw leven Symphonie; de slotaccoorden schoon. d POOT Jr. I 't Is lente, lenfe... Onze oudste wordt eerstdaags elf, We wil den hem een zakagenda geven. Dat is hard no dig. Dan behoeven wij niet alles voor hem te onthouden. Hij heeft n.l. elke week jeugdclub, orgelles, zangclub,straks in Mei zwemonderwijs en a.s. herfst misschien catechisatie, terwijl de schoolarts verleden week tegen hem zei, dat hij aanleg voor een ronde rug en dus een gymclub nodig heeft. Om van huiswerk maar niet te spreken. Per slot van rekening: we wil len hem goed opvoeden en hebben alle kinder bijslag graag over voor al deze nuttige zaken. Laat hij nu Zaterdag avond thuis komen en onder 't eten zeggen: „Ik wou eigenlijk maar van alles af en niet doorleren". Toen de kleintjes naar bed wa ren, hebben we hem 'n beetje uitgehoord. Hij was op het gemengd bedrijf van onze vrien den „gier een kunsmis wiste rieën". En dat be viel hem beter. Hij had, om zo te zeggen, de len te geroken. Of hü nou voor zijn verjaardag maar een ketelpak kreeg. Nadat ook hij zich weggelegd had, zijn we elkaér gaan uithoren: wat zeg jij daar nu van? Toen de bakker ge woontegetrouw weer 'n spelletje kwam dammen en hij weer koek bij de koffie weigerde, hadden we 't antwoord: ook Kees was overvoerd, hoewel hij aan de clubs en lessen enthousiast begonnen was. Vele spijzen zijn goed, maar ze moeten niet te gelijk en in te grote iiwBiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiniiiinHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiimiHiiiiii ■iiiiBiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiii hoeveelheden en vaak ook niet zo vroeg toe gediend worden. Vooral voor kinderen van de lagere school-leeftijd is „één pil per week" meer dan voldoende, b.v. orgelles. Anders worden zij al zo jong overbezet en uithuizig enduur! Zeer zeker op deze leeftijd moeten zij bui ten schooltijd zich vrij kunnen ontspannen en ontwikkelen. Jonge ta lentvolle voetballers moet men niet zo vroeg lastig vallen met opzet telijke training. Het eigen initiatief krijgt dan geen kans en het originele komt dan niet tot ontplooiing. De kin deren moeten gelegen heid krijgen, zelf eens wat te organiseren: een fietsclub e.d.. Dat vin den ze veel „echter". Ze Ieren organiseren, lei den. Gelukkig ook eisen de moderne onderwijs methoden weinig of geen huiswerk en geen extra zang- of gymles. Daarom moet en kan buiten schooltijd het ge zin 't opvoedingsmilieu zijn met behulp van de buitenlucht. Natuurlijk kunnen aard van het gezin, slechte behuizing, ge mis van speelgelegen- heid e.a. omstandighe den jeugdwerk al vroeg wenselijk maken, voor al in de grote stad. Maar Kees geven we dan toch maar een ke telpak. De kosten halen we ruimschoots uit de contributies en lesgel den. Bovendien zal de buitenlucht voor hem gezonder zijn, ook voor zijn hersens. M'n buur man, de schoolmeester, spreekt op elke ouder avond en over de heg heel wijs over gehoor-, gezichts- en nog een paar typen. Kees stopt hij dan voortaan maai bij de reuktypen! In een moeilijk geval vroeg iemand uit deze affaire gered zou hebben" zich af: „Ik zou nu wel eens willen Een ander antwoordde: „Doordat hij weten hoe Kardinaal de Richilieu zich er niet mee begonnen zou zijn". 4 mM V js v, *- ''ilwfi „ML WBÊÊm De Maria-bron in Nazareth. Eén van de vrouwen, die toevallig omkijkt, heeft de kruik leeg, die ze schuin op haar hoofd houdt. We trachten enige opnamen van haar zich om naar de andere kant, of be te maken, maar zodra ze onze „slechte" dekken haar gezichten met de zwarte bedoelineen door hebben, draaien ze sluiers. Eéns moet ook Maria, evenals deze vrouwen uit Nazareth, water uit deze bron gehaald hebben en met een kruik vol water door de stad naar haa- woning zijn gelopen, Nazareth achter ons. We verlaten tenslotte met een ge voel van spijt deze schilderachtige bron om ons in onze cellen terug te trekken in het Karmelietenklooster, dat, gebouwd op één van de bergen, daar hoog boven de stad uitsteekt. Een nacht van rust en meditatie heeft ons goed gedaan, als we de vol gende morgen definitief onze cellen verlaten voor een laatste tocht door de stad. We willen enkele souvenirs kopen, o.a. de beroemde houten ka melen, die nijvere inwoners van de stad met de hand snijden. We hebben nog maar een paar mi nuten door de stad gelopen, als een Arabier op ons afkomt. Hij stelt zich voor als het hoofd van het officiële Gidsenbureau, en om nog meer na druk te leggen op zijn autoriteit, ver telt hij ons dat hij door de regering is aangesteld. Hij verontschuldigt zich dat hij ons tot nog toe aan ons lot heoft overgelaten, en spreekt z'n verontwaardiging uit over het schan dalig gedrag van de zogenaamde „officiële" gidsen, die de toeristen zijns inziens op schandalige wijze af zetten. Na deze inleiding komt hij tot zijn eigenlijke voorstel, Hij wil ons op een heel „goedkope" manier, eigenlijk voor veel te weinig geld, maar hij heeft nu eenmaal een zwak voor toe risten, een taxi bezorgen, die ons zal brengen naar de berg Thabor. En dan volgt er een fantastische beschrij ving van deze heilige berg, die iedere toerist moet gezien hebben. Als hij eindelijk z'n rede beëindigd heeft maken we hem duidelijk dat we helaas geen tijd hebben om de berg Thabor te zien, maar dat we in het voorjaar terug hopen te komen. We groeten hem en lopen verder, maar als een echte handelsman laat hij zich niet zo gauw ontmoedigen en gaat ons nalopen, terwijl hij een vervolg geeft op z'n rede. En dan zien we opééns dat op de weg, naast ons, langzaam de taxi rijdt, die de gids voor ons bestemd heeft. Tot onze grote schrik zien we in de verte ook nog ons „gevolg" van de dag te voren naderen, onze jonge koopman voorop. We kijken wanhopig om ons heen, en als we een bus zien aan komen, steken we onze armen omhoog, en voor de verbaasde gids weet wat er aan de hand is, zitten we veilig en wel in de bus naar Haifa. We rijden weer door het vriendelijke Galilea met z'n bedoeïenententen en z'n kudden. Nazareth achter ons latend.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 10