GOES WIL CENTRUMSTAD BLIJVEN NIEUWE TOEGANGSWEGEN ZULLEN WORDEN AANGELEGD Goes-Noord, een tweede-rangsbuurt Ook met het drie-eilandenplan Gedeeltelijke sanering van het Noorden schept nieuwe kansen voor de middenstand De Middenstand DRIE-EILANDENPLAN NIEUWE KANS VOOR KADEDEMPERS Goes als centrumgemeente dient aan vele eisen te voldoen £te Radio. dient eensgezind de nieuwe kansen te grijpen foenqt onó Vo or vlijtige handen TIJD IS GELD Gebrek aan bouwvolume en aan geld, de problemen van een actief stadsbestuur Cultureel centrum Het onderwijs Zaterdag 13 Maart 1954 7PFHWSCH DAGBLAD pagina 5 GOES, eens genoemd „Het stadje op het groene eiland", is niet langer een kleine plattelands gemeente. In enkele tientallen jaren is deze stad het rhytme gaan verstaan van de polsslag van de moderne tijd, een stad, waar mèt de ontwikkeling van de boerenstand, een andere wind is gaan waaien, doch die steeds bleef het centrum voor Noord- en Zuid Beveland Nu gaat het Drie-eilandenplan werkelijkheid worden. Het is een millioenenplan dat óók voor Goes van uitermate grote betekenis is. Een nieuw verzorgingsgebied zal deze gemeente toevallen. Indien Goes actief blijft zullen de bewoners van de nieuwe polder zich, zoals het merendeel der inwoners van Noord-Beveland, eveneens op Goes gaan oriënteren. stellend: „Afwachten".... „Nu kun nen we nog niets doen", zei een hun ner, een zakenman in het centrum. Hij zag in de aanleg van de Oostelijke dam grote perspectieven. Reeds lang doen vele inwoners van het Schouwse land hun inkopen in Goes. Dit zal ongetwij feld, als de verkeersverbindingen be ter worden, nog toenemen, aldus deze zakenman, die, hoewel géén Noorder ling als dringende eis zag het schep pen van parkeerruimte door demping van de kade. „Er moet tussen de middenstanders meer samenwerking komen", zei ons een ander zakenman. Hij zag in de toe komst mogelijkheden voor de Goese zakenlieden door collectief te adverte ren in de provinciale pers. Slechts op die manier, aldus deze middenstander (en wij vonden voor zijn idee veel in stemming) zal de middenstand in Goes het achterland kunnen overtuigen. Voor dit alles is echter samenwer king nodig. Dat door eensgezindheid de middenstand een nog betere ge smeerde boterham kan verdienen, daar is men het wel over eens. Praten en doen zijn echter twee!! Goes als centrum. In de oude straten rond de prachtige kerk vindt de plattelander de grote winkels waar hij op de marktdagen of des Zaterdags zijn inkopen doet. Hij vindt er het centrum van de landbouwvoorlichting en de secretariaten van zijn landbouworganisaties. Zijn kinderen bezoeken er de scholen en zijn vrouw komt er regelmatig als haar vrouwenorganisatie een grote vergadering heeft. Door dit alles is Goes groot geworden en wordt het nog steeds groter. Niet zonder trots zal men U vertellen, dat deze „ganzenstad" in de afgelopen jaren harder is gegroeid dan Eindhoven in zijn snelste groeiperiode en dat zegt toch wel iets! GOES ACTIEF er is niets wat de Goesenaren liever willen. Maar waar uit moet die activiteit bestaan? Hoe kan men maken, dat die nieuwe pol derbewoners zich spoedig in Goes thuis zullen voelen? Daartoe dient men te letten op de ligging en het karakter van deze stad en bovenal de eisen in acht te nemen, die men aan een verzorgingscentrum mag stellen. De toegangswegen. Wij willen daarom beginnen met de toegangswegen. Zij zullen van dien aard moeten zijn, dat niemand de stad „overslaat". Vele landbouwers bezitten een auto en men moet bedenken, dat zij vlug geneigd zullen zijn „maar even door te rijden". Wat de toegangswegen vanuit Noord-Beveland betreft zijn, zo bleek ons, reeds verscheidene plan nen in studie genomen. Hoewel details nog niet vast staan kan men de grote lijn toch wel uit' stippelen. Er is een plan in de maak om rond de stad een zgn. „Rondweg" aan te leggen, een weg, die aansluiting zal moeten geven op de verbindingswegen naar Bergen op Zoom, naar Middel burg en natuurlijk ook naar de Ooste lijke dam in de Zandkreek. Men kan het als een vooruitziende blik beschouwen, dat destijds de Berg weg in het nieuwe Oostelijke stads plan van Goes werd aangelegd. Het is een brede weg die geschikt is voor snelverkeer. Zijn wij wel ingelicht dan bestaan er plannen deze weg te ver lengen in Noordelijke richting naar de nieuw aan te leggen insteekhavens. Daarnaast is er het plan het verkeer via deze weg, over de Beatrixlaan te leiden langs de Oostsingel naar de ka de om daar over de brug via de J. A. v. d. Goeskade een verbinding te ma ken met de Westhavendijk, waar im mers het verkeer vanuit de richting Noord-Beveland uitkomt. Voor deze verbinding zou het ge deelte Oostsingel vanaf de Fordga rage tot aan de kade verbreed moe ten worden, hetgeen gepaard zou gaan met een gedeeltelijke sanering. Bergweg en gedeelte Oostsingel zou dan de oostelijke „arm" van de rond weg vormen. Maar er zijn nog andere plannen. Vanaf de Westhavendijk wil men door een gedeeltelijke sanering van Goes-Noord een snellere verbinding vormen met de 's-H. Hendrikskinde- rendijk teneinde aan de eisen van 't verkeer in de richting Middelburg tegemoet te komen. Dat dit voor het Noorden van Goes van groot belang is zullen wij hier onder aantonen. Bovendien wil men vanaf de 's-Heer Hcndn'-skinderendiik door aanleg van een rijweg langs de Westwal een ver keersverbinding met het parkeerter rein op de Koepoort scheppen. Deze nieuw aan te leggen wegen vormen dus het tweede, Westelijke, deel van de rondweg. Het Zuidelijk gedeelte is dan de thans bestaande Rijksweg. Naar het centrum. In feite betekent de aanleg van een dergelijke rondweg dat het verkeer van het centrum wordt afgeleid. Doch men heeft eraan gedacht een deel van de verkeersstroom naar het centrum zelf te trekken. Dit wil men onder meer doen door verbreding van de Zusterstraat, waar de woningen tegen over het oudelieden-huis zullen wor den afgebroken. Vanaf de Koepoort zal het verkeer dan langs het Kerkplein naar de Grote Markt kunnen worden geleid. Voorts is daar het plan om de Brouwersgang te verbreden teneinde automobilisten snellere toegang tot de Beestenmarkt te verschaffen en is er een plan tot afgraving van de oprit naast het Ziekenhuis waardoor te zij ner tijd een snellere verbinding kan worden gemaakt tussen Bergweg en Grote Markt. Tenslotte zijn er nog plannen om langs genoemde rondweg op verscheidene plaatsen parkeerter reinen aan te leggen. WAT KAN DE MIDDEN STAND DOEN om ko pers te trekken?" Het antwoord op deze vraag kan kort zijn: alles bieden, wat in een huis houden en op een bedrijf van node is en dit met een service, zoals de grote stad dat doet. Want men dient goed te bedenken, dat de concurrent nooit slaapt en dat Rotterdam niet zo heel ver weg is. Het gemeentebestuur moet gunstige voorwaarden scheppen, maar de mid denstand moet deze voorwaarden ook weten te benutten. En met de midden' stand zullen ook de beurt- en bode diensten hun kansen moeten grijpen en zal het personenvervoer niet achter mogen blijven. Welnu, het gemeentebestuur zoekt naar steeds gunstiger voorwaarden, al is men dan in Goes-Noord niet tevre den. Wij vroegen verscheidene zakenlie den him mening. „Wat gaat de mid denstand doen om mensen uit Noord- Beveland te trekken?". Het antwoord was enigszins teleur- Dit is Goes, zoals onze fotograaf het zag op een winterse dag. De daken lagen onder een sneeuwvacht, daken waaronder mensen wonen en werken. Zakenlieden. In de verte loopt een weg naar Middelburg. Daar aan de ho rizon ligt ook Noord-Beveland. Waar de inwoners straks kunnen kiezen. (Foto Zeeuwsch Dagblad). Vanaf het parkeerterrein op de Koepoort loopt de Zusterstraat naar het tentrum. Zullen in de toekomst de huizen aan de rechterzijde gaan ver dwijnend (Foto Zeeuwsch Dagblad), De kade bij avond. De lichtjes van de „namaak-gaslantaarns" spiegelen zich in het water.... „Mooi", zegt de vreemdeling, maar de kadebewoners zeggen: „Wat kopen wij ervoor? (Foto Zeeuwsch Dagblad). ZAL het Drie-eilandenplan ons een kans geven?" Dit vragen de leden van het comité „Goes-Noord" zich in spanning af. Want opnieuw is het probleem van de kade en de ontsluiting van het Noorden actueel gewor den. De laatste actie van Goes-Noord was het E.T.I.-rapport, dat in Decem ber j.l. de gemeente is aangeboden en waarop men tot heden nog geen reactie heeft ontvangen. Hoewel over dit rapport niet helemaal voldaan, zag men er toch wel één lichtpunt in. Dit was n.l. de verklaring van het E.T.I., dat city vorming naar het Noorden mogelijk geacht moet worden. Wat de kade betreft, men kent de argumenten. Het onderhoud kost de gemeente heel veel geld en bovendien zou demping een hygiënische winst betekenen. Doch de achteruitstelling van Goes- Noord, zo zei men, is niet alleen een financieel-economische kwestie, doch heeft ook sociale gevolgen. Niet min der dan zes en tachtig middenstanders worden gedupeerd. Andere wijken krijgen parkeerterreinen en betere be strating en betere verlichting. De kade moet het met omgebouwde gaslan taarns doen Tweede rangsbuurt. Het woonoord Goes-Noord wordt, zo zegt men bitter, een tweede-rangs buurt, hetgeen voor de middenstanders grote gevolgen heeft. Daarom houdt men vast aan kade-demping als hét middel voor het scheppen van een krachtige zakenwijk. Men ziet in dem ping allerlei voordelen: het verkeer uit Middelburg, Bergen op Zoom en uit Noord-Beveland en Schouwen zou, na het gereedkomen van de hierboven genoemde rondweg, terechtkomen op een ruim parkeerterrein, dat vlak bij het centrum ligt. De bodediensten, die nu op het kerkplein zijn gevestigd zul len in de toekomst daar het verkeer lelijk gaan versperren. Waarom, zo re deneert men thans, kan men op de ka de geen bodeplaats aanleggen Het zou, zo dicht bij de haven, zeker voordelen bieden. Kade-demping zou bovendien de vestiging van een grote zaak mogelijk maken, die, zo redeneert men verder, een toevloed van kopers zal trekken, waarvan ook andere zaken zouden pro fiteren. Trouwens een grote cafétaria-onder- neming heeft al eens geïnformeerd naar de mogelijkheden tot vestiging, een vestiging die nog versneld zou worden als busdiensten de kade zou den aandoen. Zonder demping toch mogelijkheden. Er zullen ongetwijfeld bewoners in het Noorden zijn, die, kennis nemend van de plannen om een rechtstreekse afbuiging vanaf de Westhavendijk in de richting Middelburg te maken, deze aanleg zullen betitelen als een „vol ledige afschrijving" van het Noorden. We hoorden echter ook een ander geluid. Men wees ons erop, dat er voor Goes-Noord meer mogelijkheden zijn. De aanleg van de nieuwe weg be tekent, zo zei men, door een sane ring van een gedeelte van het Noor den, óók winst. Er zal immers bouw terrein vrij komen en er zullen nieu we woningen kunnen worden ge bouwd. Dit biedt de middenstand ter plaatse zeker voordelen. Bovendien schijnen er plannen te zijn om de straten langs de kaden te verbreden. Optimisten, die meenden, dat, mèt de demping van de kade of de verbre ding van de kaden, óók een verbin ding via de Oprit naar de Grote Markt kan worden gemaakt zullen nog heel wat geduld moeten oefenen, hoewel dit in de toekomst ongetwijfeld mogelijk zal zijn. ZONDAG 14 MAART 1954. HILVERSUM I. (402 m.) VARA: 8.00 Nws en weerber. 8.18 Gram. 8.55 Sport- meded. 9.00 „Langs ongebaande wegen". 9.15 Gram. 9.45 „Geestelijk leven", caus. 10.00 Met en zonder omslag. 10.30 Orgel, sopr., hobo en fagot. 10.55 „Een glas bier", hoorsp. 11.30 Operaconc. AVRO: 12.00 Sportspiegel. 12.05 Amus. ork. 12.35 „Even afrekenen, Heren!" 12.45 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.05 Med. of gram. 13.10 De B.B. spreekt. 13.20 Gram. 13.30 Amus. muz. 14.00 Boekbespreking. 14.20 Gram. 14.30 Concertgebouwork., koor en sol. (15.05 15.30 „De strijd om Troje", hoorsp. 16.35 Sportrevue. VARA: 17.00 Strijksext. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Sportjourn. 18.15 Nws en sportuitsl. VPRO: 18.30 Korte Kerkdienst. IKOR: 19.00 Jeugddienst. Journ. 23.00 Nws. 23.1524.00 Gram. 19.35 Gesprekken om de Bijbel. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Klankbeeld over België. 20.30 „Studio Europa!" 21.30 „De ring van de Profeet", hoorsp. 22.15 Gram. 22.45 HILVERSUM H. (298 m.) KRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws en waterst. 9.45 Orgelconc. IK OR: 10.00 „Tien verkeersregels", caus. 10.30 Kerkdienst. NCRV; 12.00 Gram. KR O: 12.15 Gram. 12.20 Apologie. 12.40 Ham mondorgel en piano. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws en kath. nws. 13.10 Gevar. muz. 13.40 Boekbespr. 13.55 Gram. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 „Die Verkaufte Braut", opera (2e bedrijf). 15.15 „Op de paden van het nabije Oosten", caus. 15.35 Orgel conc. 16.05 Gram. 16.10 „Katholiek Thuis front Overal". 16.15 Sport. 16.30 Vespers. NCRV: 17.00 Chr. Gerei Kerkdienst. 18.30 Vocaal ens. 19.00 Kerkelijk nws. 19.05 Vocaal ens. en ork. 19.30 „Weg en Werk der Kerkhervormers", caus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 Gram. 20.25 De gewone man. 20.30 Gevar. muz. 20.45 „Het Stille Licht", hoorsp. 21.30 Symphonette ork. en sol. 22.15 Act. 22.25 Ciavichordrecital. 22.40 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kalender. 23.00 Nws. 23.15—24.00 G>- IVIAANilAG 15 ilL-- 1954. HILVERSUM I. (402" m.J VARA: 7.00 Nws. 7.13 Gram. 7.50 Quatre mains. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 9.00 Gym. 9.10 „Onder de pannen", hoorsp. 9.30 Waterst. 9.35 Gram. VPRO: 10.00 „Voor de oude dag". 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Klari net en piano. 10.35 Voor de zieken. 11.40 Voordr. 12.00 Gram. 12.07 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Voor het plat teland. 12.38 Dansmuz. 13.00 Nws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Orgel en te nor. 13.50 Gram. 14.00 Voor de vrouw. 14.15 Pianorecital. 14.40 Gram. 14.30 „Het vreemde avontuur van Gerrit Dazelaar", hoorsp. 15.50 Gemengd koor en Gelders ork. 16.45 Vragenbeantw. 17.15 Gram. 17.30 Lichte muz. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Gram. 18.45 Pari. overz. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Muz. caus. 19.25 Volkszangkoor. 19.45 Regeringsuitz.: „Toepassingsmogelijkheden van chemi sche onkruidbestrijdingsmiddelen in land bouwgewassen in 1954" door ir P. Zonder wijk. 20.00 Nws. 20.05 Act. 20.10 „In Hol land staat een Huis". 20.40 Aetherforum. 21.15 Dansmuz. 21.45 „Het Ontwerp Om roepwet", caus. 22.00 Radio Philharm. ork. en sol. 23.00 Nws. 23.15 -= 24.00 Orgelspel. HILVERSUM H (298 m.) NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.33 Gewijde muz. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws en weerber. 8.15 Sportuitsl. 8.20 Gram. 8.30 Tot Uw dienst! 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Gevar. muz. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Orgelconc. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.00 School radio. 14.30 Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram. 15.35 Idem. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Kamertrio. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Drs F. C. Kamme: „Argonouten van de geel vinkbaai". 18.00 Mannenkoor. 18.20 Sport. 13.30 Vocaal ens. 18.45 Engelse les. 19.00 Nws en weerber. 19.10 Gram. 19.30 „Volk en Staat", caus. 19.45 Huismuz. 20.00 Ra diokrant. 20.20 Lichte muz. 20.45 „Met lege handen", hoorsp. 22.00 Samenzang. 22.30 „De Bijbel Wapenrusting der Kerk", caus. 22.35 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws en S.O.S.-ber. 23.15 Het Evan gelie in Esperanto. 23.3024.00 Gram. BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12.42 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Pianospel. 13.30 Gram. 13.45 Pianospel. 14.00 Schoolradio. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Symph. ork. en soliste. 17.00 Nws. 17.10 Gevar. muz. 18.00 Franse les. 18.15 Vlaamse liederen. 18.25 Caus. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 20.00 Kam'erork. en solist. 20.50 Gram. 21.15 Omr. ork. 22.00 Nws. 22.15 Gram. 22.5523.00 Nws. - Med»"-" ladv in schoonmaakgetij: Hamea-Gelel Ingezonden Mededeling (adv.) Waarom tijd verliezen door bui tenshuis les te nemen? Maak het U gemakkelijk en studeer thuis, op elk ogenblik, dat U past! De Bekende Schriftelijke Cursus Resa-Hilversum is altijd „bij de hand". Opleiding voor Lagere en Middelbare Akten, tevens voor Frans, Duits en Engels en Neder lands M.O. A. Wiskunde M.O. en Boekhouden M.O. Ons nieuwe prospectus geeft V alle inlichtin gen. Wat het platteland verwacht Er zijn vele voorwaarden waar aan Goes moet voldoen, om de bewoners van het nieuwe „achterland" te trekken. Het is b.v. het verzorgingscentrum van het landbouwgebied en dus dient de man van het platteland er ook in derdaad alles te kunnen vinden wat hij voor zijn bedrijfsvoering nodig heeft. Niet alleen moet hij er de voorlich ting kunnen krijgen, die hij nodig heeft, maar hij moet er, bij wijze van spreken, ook ieder moertje van zijn combine kunnen kopen. Op de Grote Markt en op andere plaatsen in de stad vindt hij zijn landbouwkantoren en kan hij contact opnemen met de land- bouw-ingenieurs. Zoals bekend zullen vele van deze diensten ondergebracht worden in het „Consulentenhuis" dat gebouwd zal worden op de hoek van de Zuidvlietstraat. Het wordt een groots bouwwerk, met een groot aantal kantoorruimten waar ook thans nog te Middelburg gevestigde diensten een plaatsje zullen vinden. Het voordeel van deze bouw is duidelijk: in korte tijd zal de landbouwer alle kantoren kunnen bezoeken, waar hij inlichtin gen wil hebben. In Goes virrdt de landbouwer voorts tal van firma's, die landbouwwerktui gen verkopen en daelers en een zeer goed bekend staande, zij 't nog kleine, industrie, die van de nieuwe inpolde ring zeker gebruik zullen weten te maken. GOES moet ook een cultureel een trum worden. Ook dit is een voor waarde waaraan de stad moet vol doen. Het is het nog niet. Er is een bioscoop, die vooral 's Za terdags honderden jonge mensen van het platteland trekt, maar men mag hier toch wel stellen, dat nu niet be paald voor honderd procent „cultuur1 wordt geboden! Wat kan Goes nog meer bieden? Hoogstens enkele keren per jaar wordt er een avond gegeven van werkelijk gehalte, avonden die meestal uitermate slecht worden be zocht. Voor een werkelijk goed con cert bestaat over het algemeen maar weinig belangstelling en men moet er reclame voor gaan maken tot in de uiterste hoeken van de provincie. Waar het Goes aan ontbreekt is een waarlijk goede en ruime concert- en gehoorzaal. Een zaal waar men, zonder op eikaars knieën te moeten zitten, vele honderden mensen kan samen brengen. Een zaal dus waar een wer kelijk groot congres gehouden zou kunnen worden! Hier ligt ongetwijfeld een kans voor de eigenaren van be staande zalen. Voor normale vergaderingen zijn er in Goes vele goede zalen en verschei dene ondernemers verdienen lof voor de initiatieven, die zij hebben geno men. Bovendien hebben vele eigena ren van hotels de accomodatie ver groot. Goes telt vele verenigingen, sport en ontspanningsverenigingen. Die res pectievelijk allemaal met uitvoeringen komen. Die met hun activiteiten, hoe loffelijk ze ook zijn, elkaar vaak dwars zitten. Het zou de moeite zeker waard zijn om verenigingen, die principieel niet met elkaar in botsing kunnen ko men, te bundelen opdat ook hier meer samenwerking zou kunnen ontstaan. Een opbouw van onderaf met aan de top een soort „gemeenschapsbestuur", zoals bijvoorbeeld de „Amersfoortse gemeenschap", zou ongetwijfeld voor delen afwerpen en het werk verge makkelijken. Tenslotte is het onderwijs dat in Goes gegeven wordt van zeer groot belang. Het moet zo zijn, dat nie mand zijn kinderen „naar Holland" behoeft te sturen, tenzij dan voor het volgen van hoger onderwijs. In dit verband verdient de vraag overweging of Goes niet de plaats be hoort te zijn voor een middelbare landbouwschool! Voor dit laatste be staat inderdaad wel belangstelling. Doch men ziet hier voorlopig weinig kans op. Overigens heeft het onderwijs in Goes de laatste jaren een grote vlucht genomen. De ambachtsschool en de vakschool, de avondschool voor am bachtslieden, de handelsavondschool tellen honderden leerlingen van het platteland en met de Middelbare scho len is het niet anders gesteld. Het scho lenplan, dat langzamerhand tot uitvoe ring wordt gebracht, is een bewijs van de gestadige uitbreiding. Een grote handicap ondervindt het onderwijs echter aan het gebrek aan huisvesting voor de leerkrachten. Maar ja, zijn alle moeilijkheden waarmee een groeiende gemeente thans kampt, niet te wijten aan bouwvolume en aan geld? Uit bovenstaande blijkt echter dui delijk, dat het gemeentebestuur van Goes actief is en dat men wel beseft, dat deze gemeente centrumstad van Zeeland wil blijven, ook als het Drie- eilandenplan zal zijn uitgevoerd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 5