GOES WIL CENTRUMSTAD BLIJVEN
NIEUWE TOEGANGSWEGEN
ZULLEN WORDEN AANGELEGD
Goes-Noord, een tweede-rangsbuurt
Ook met het drie-eilandenplan
Gedeeltelijke sanering van het
Noorden schept nieuwe
kansen voor de middenstand
De Middenstand
DRIE-EILANDENPLAN NIEUWE
KANS VOOR KADEDEMPERS
Goes als centrumgemeente
dient aan vele eisen te voldoen
£te Radio.
dient eensgezind de
nieuwe kansen te grijpen
foenqt onó
Vo or vlijtige handen
TIJD IS
GELD
Gebrek aan bouwvolume en aan geld,
de problemen van een actief stadsbestuur
Cultureel centrum
Het onderwijs
Zaterdag 13 Maart 1954
7PFHWSCH DAGBLAD
pagina 5
GOES, eens genoemd „Het stadje op het groene eiland", is niet langer een kleine plattelands
gemeente. In enkele tientallen jaren is deze stad het rhytme gaan verstaan van de polsslag
van de moderne tijd, een stad, waar mèt de ontwikkeling van de boerenstand, een andere
wind is gaan waaien, doch die steeds bleef het centrum voor Noord- en Zuid Beveland
Nu gaat het Drie-eilandenplan werkelijkheid worden. Het is een millioenenplan dat óók voor
Goes van uitermate grote betekenis is. Een nieuw verzorgingsgebied zal deze gemeente toevallen.
Indien Goes actief blijft zullen de bewoners van de nieuwe polder zich, zoals het merendeel der
inwoners van Noord-Beveland, eveneens op Goes gaan oriënteren.
stellend: „Afwachten".... „Nu kun
nen we nog niets doen", zei een hun
ner, een zakenman in het centrum. Hij
zag in de aanleg van de Oostelijke dam
grote perspectieven. Reeds lang doen
vele inwoners van het Schouwse land
hun inkopen in Goes. Dit zal ongetwij
feld, als de verkeersverbindingen be
ter worden, nog toenemen, aldus deze
zakenman, die, hoewel géén Noorder
ling als dringende eis zag het schep
pen van parkeerruimte door demping
van de kade.
„Er moet tussen de middenstanders
meer samenwerking komen", zei ons
een ander zakenman. Hij zag in de toe
komst mogelijkheden voor de Goese
zakenlieden door collectief te adverte
ren in de provinciale pers. Slechts op
die manier, aldus deze middenstander
(en wij vonden voor zijn idee veel in
stemming) zal de middenstand in Goes
het achterland kunnen overtuigen.
Voor dit alles is echter samenwer
king nodig. Dat door eensgezindheid
de middenstand een nog betere ge
smeerde boterham kan verdienen, daar
is men het wel over eens. Praten en
doen zijn echter twee!!
Goes als centrum. In de oude straten rond de prachtige kerk vindt de
plattelander de grote winkels waar hij op de marktdagen of des Zaterdags
zijn inkopen doet. Hij vindt er het centrum van de landbouwvoorlichting en
de secretariaten van zijn landbouworganisaties. Zijn kinderen bezoeken er
de scholen en zijn vrouw komt er regelmatig als haar vrouwenorganisatie
een grote vergadering heeft.
Door dit alles is Goes groot geworden en wordt het nog steeds groter. Niet
zonder trots zal men U vertellen, dat deze „ganzenstad" in de afgelopen
jaren harder is gegroeid dan Eindhoven in zijn snelste groeiperiode en
dat zegt toch wel iets!
GOES ACTIEF er is niets wat de
Goesenaren liever willen. Maar waar
uit moet die activiteit bestaan? Hoe
kan men maken, dat die nieuwe pol
derbewoners zich spoedig in Goes thuis
zullen voelen?
Daartoe dient men te letten op de
ligging en het karakter van deze stad
en bovenal de eisen in acht te nemen,
die men aan een verzorgingscentrum
mag stellen.
De toegangswegen.
Wij willen daarom beginnen met de
toegangswegen. Zij zullen van dien
aard moeten zijn, dat niemand de stad
„overslaat". Vele landbouwers bezitten
een auto en men moet bedenken, dat
zij vlug geneigd zullen zijn „maar even
door te rijden".
Wat de toegangswegen vanuit
Noord-Beveland betreft zijn, zo
bleek ons, reeds verscheidene plan
nen in studie genomen.
Hoewel details nog niet vast staan
kan men de grote lijn toch wel uit'
stippelen.
Er is een plan in de maak om rond
de stad een zgn. „Rondweg" aan te
leggen, een weg, die aansluiting zal
moeten geven op de verbindingswegen
naar Bergen op Zoom, naar Middel
burg en natuurlijk ook naar de Ooste
lijke dam in de Zandkreek.
Men kan het als een vooruitziende
blik beschouwen, dat destijds de Berg
weg in het nieuwe Oostelijke stads
plan van Goes werd aangelegd. Het is
een brede weg die geschikt is voor
snelverkeer. Zijn wij wel ingelicht dan
bestaan er plannen deze weg te ver
lengen in Noordelijke richting naar de
nieuw aan te leggen insteekhavens.
Daarnaast is er het plan het verkeer
via deze weg, over de Beatrixlaan te
leiden langs de Oostsingel naar de ka
de om daar over de brug via de J. A.
v. d. Goeskade een verbinding te ma
ken met de Westhavendijk, waar im
mers het verkeer vanuit de richting
Noord-Beveland uitkomt.
Voor deze verbinding zou het ge
deelte Oostsingel vanaf de Fordga
rage tot aan de kade verbreed moe
ten worden, hetgeen gepaard zou
gaan met een gedeeltelijke sanering.
Bergweg en gedeelte Oostsingel zou
dan de oostelijke „arm" van de rond
weg vormen.
Maar er zijn nog andere plannen.
Vanaf de Westhavendijk wil men
door een gedeeltelijke sanering van
Goes-Noord een snellere verbinding
vormen met de 's-H. Hendrikskinde-
rendijk teneinde aan de eisen van 't
verkeer in de richting Middelburg
tegemoet te komen.
Dat dit voor het Noorden van Goes
van groot belang is zullen wij hier
onder aantonen.
Bovendien wil men vanaf de 's-Heer
Hcndn'-skinderendiik door aanleg van
een rijweg langs de Westwal een ver
keersverbinding met het parkeerter
rein op de Koepoort scheppen.
Deze nieuw aan te leggen wegen
vormen dus het tweede, Westelijke,
deel van de rondweg. Het Zuidelijk
gedeelte is dan de thans bestaande
Rijksweg.
Naar het centrum.
In feite betekent de aanleg van een
dergelijke rondweg dat het verkeer
van het centrum wordt afgeleid. Doch
men heeft eraan gedacht een deel van
de verkeersstroom naar het centrum
zelf te trekken. Dit wil men onder
meer doen door verbreding van de
Zusterstraat, waar de woningen tegen
over het oudelieden-huis zullen wor
den afgebroken. Vanaf de Koepoort zal
het verkeer dan langs het Kerkplein
naar de Grote Markt kunnen worden
geleid. Voorts is daar het plan om de
Brouwersgang te verbreden teneinde
automobilisten snellere toegang tot de
Beestenmarkt te verschaffen en is er
een plan tot afgraving van de oprit
naast het Ziekenhuis waardoor te zij
ner tijd een snellere verbinding kan
worden gemaakt tussen Bergweg en
Grote Markt. Tenslotte zijn er nog
plannen om langs genoemde rondweg
op verscheidene plaatsen parkeerter
reinen aan te leggen.
WAT KAN DE MIDDEN
STAND DOEN om ko
pers te trekken?" Het
antwoord op deze vraag kan kort
zijn: alles bieden, wat in een huis
houden en op een bedrijf van node
is en dit met een service, zoals de
grote stad dat doet. Want men dient
goed te bedenken, dat de concurrent
nooit slaapt en dat Rotterdam niet
zo heel ver weg is.
Het gemeentebestuur moet gunstige
voorwaarden scheppen, maar de mid
denstand moet deze voorwaarden ook
weten te benutten. En met de midden'
stand zullen ook de beurt- en bode
diensten hun kansen moeten grijpen
en zal het personenvervoer niet achter
mogen blijven.
Welnu, het gemeentebestuur zoekt
naar steeds gunstiger voorwaarden, al
is men dan in Goes-Noord niet tevre
den.
Wij vroegen verscheidene zakenlie
den him mening. „Wat gaat de mid
denstand doen om mensen uit Noord-
Beveland te trekken?".
Het antwoord was enigszins teleur-
Dit is Goes, zoals onze fotograaf het zag op een winterse dag. De daken
lagen onder een sneeuwvacht, daken waaronder mensen wonen en werken.
Zakenlieden. In de verte loopt een weg naar Middelburg. Daar aan de ho
rizon ligt ook Noord-Beveland. Waar de inwoners straks kunnen kiezen.
(Foto Zeeuwsch Dagblad).
Vanaf het parkeerterrein op de Koepoort loopt de Zusterstraat naar het
tentrum. Zullen in de toekomst de huizen aan de rechterzijde gaan ver
dwijnend (Foto Zeeuwsch Dagblad),
De kade bij avond. De lichtjes van de „namaak-gaslantaarns" spiegelen zich
in het water.... „Mooi", zegt de vreemdeling, maar de kadebewoners zeggen:
„Wat kopen wij ervoor?
(Foto Zeeuwsch Dagblad).
ZAL het Drie-eilandenplan ons een kans geven?" Dit vragen de leden
van het comité „Goes-Noord" zich in spanning af. Want opnieuw is
het probleem van de kade en de ontsluiting van het Noorden actueel gewor
den. De laatste actie van Goes-Noord was het E.T.I.-rapport, dat in Decem
ber j.l. de gemeente is aangeboden en waarop men tot heden nog geen reactie
heeft ontvangen. Hoewel over dit rapport niet helemaal voldaan, zag men
er toch wel één lichtpunt in. Dit was n.l. de verklaring van het E.T.I.,
dat city vorming naar het Noorden mogelijk geacht moet worden.
Wat de kade betreft, men kent de
argumenten. Het onderhoud kost de
gemeente heel veel geld en bovendien
zou demping een hygiënische winst
betekenen.
Doch de achteruitstelling van Goes-
Noord, zo zei men, is niet alleen een
financieel-economische kwestie, doch
heeft ook sociale gevolgen. Niet min
der dan zes en tachtig middenstanders
worden gedupeerd. Andere wijken
krijgen parkeerterreinen en betere be
strating en betere verlichting. De kade
moet het met omgebouwde gaslan
taarns doen
Tweede rangsbuurt.
Het woonoord Goes-Noord wordt, zo
zegt men bitter, een tweede-rangs
buurt, hetgeen voor de middenstanders
grote gevolgen heeft. Daarom houdt
men vast aan kade-demping als hét
middel voor het scheppen van een
krachtige zakenwijk. Men ziet in dem
ping allerlei voordelen: het verkeer
uit Middelburg, Bergen op Zoom en
uit Noord-Beveland en Schouwen zou,
na het gereedkomen van de hierboven
genoemde rondweg, terechtkomen op
een ruim parkeerterrein, dat vlak bij
het centrum ligt. De bodediensten, die
nu op het kerkplein zijn gevestigd zul
len in de toekomst daar het verkeer
lelijk gaan versperren. Waarom, zo re
deneert men thans, kan men op de ka
de geen bodeplaats aanleggen Het zou,
zo dicht bij de haven, zeker voordelen
bieden.
Kade-demping zou bovendien de
vestiging van een grote zaak mogelijk
maken, die, zo redeneert men verder,
een toevloed van kopers zal trekken,
waarvan ook andere zaken zouden pro
fiteren.
Trouwens een grote cafétaria-onder-
neming heeft al eens geïnformeerd
naar de mogelijkheden tot vestiging,
een vestiging die nog versneld zou
worden als busdiensten de kade zou
den aandoen.
Zonder demping toch
mogelijkheden.
Er zullen ongetwijfeld bewoners in
het Noorden zijn, die, kennis nemend
van de plannen om een rechtstreekse
afbuiging vanaf de Westhavendijk in
de richting Middelburg te maken, deze
aanleg zullen betitelen als een „vol
ledige afschrijving" van het Noorden.
We hoorden echter ook een ander
geluid. Men wees ons erop, dat er voor
Goes-Noord meer mogelijkheden zijn.
De aanleg van de nieuwe weg be
tekent, zo zei men, door een sane
ring van een gedeelte van het Noor
den, óók winst. Er zal immers bouw
terrein vrij komen en er zullen nieu
we woningen kunnen worden ge
bouwd. Dit biedt de middenstand ter
plaatse zeker voordelen. Bovendien
schijnen er plannen te zijn om de
straten langs de kaden te verbreden.
Optimisten, die meenden, dat, mèt
de demping van de kade of de verbre
ding van de kaden, óók een verbin
ding via de Oprit naar de Grote Markt
kan worden gemaakt zullen nog heel
wat geduld moeten oefenen, hoewel dit
in de toekomst ongetwijfeld mogelijk
zal zijn.
ZONDAG 14 MAART 1954.
HILVERSUM I. (402 m.) VARA: 8.00
Nws en weerber. 8.18 Gram. 8.55 Sport-
meded. 9.00 „Langs ongebaande wegen".
9.15 Gram. 9.45 „Geestelijk leven", caus.
10.00 Met en zonder omslag. 10.30 Orgel,
sopr., hobo en fagot. 10.55 „Een glas bier",
hoorsp. 11.30 Operaconc. AVRO: 12.00
Sportspiegel. 12.05 Amus. ork. 12.35 „Even
afrekenen, Heren!" 12.45 Lichte muz. 13.00
Nws. 13.05 Med. of gram. 13.10 De B.B.
spreekt. 13.20 Gram. 13.30 Amus. muz.
14.00 Boekbespreking. 14.20 Gram. 14.30
Concertgebouwork., koor en sol. (15.05
15.30 „De strijd om Troje", hoorsp. 16.35
Sportrevue. VARA: 17.00 Strijksext. 17.30
Voor de jeugd. 17.50 Sportjourn. 18.15
Nws en sportuitsl. VPRO: 18.30 Korte
Kerkdienst. IKOR: 19.00 Jeugddienst.
Journ. 23.00 Nws. 23.1524.00 Gram.
19.35 Gesprekken om de Bijbel. AVRO:
20.00 Nws. 20.05 Klankbeeld over België.
20.30 „Studio Europa!" 21.30 „De ring van
de Profeet", hoorsp. 22.15 Gram. 22.45
HILVERSUM H. (298 m.) KRO: 8.00
Nws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV:
9.30 Nws en waterst. 9.45 Orgelconc. IK
OR: 10.00 „Tien verkeersregels", caus.
10.30 Kerkdienst. NCRV; 12.00 Gram. KR
O: 12.15 Gram. 12.20 Apologie. 12.40 Ham
mondorgel en piano. 12.55 Zonnewijzer.
13.00 Nws en kath. nws. 13.10 Gevar. muz.
13.40 Boekbespr. 13.55 Gram. 14.00 Voor
de jeugd. 14.30 „Die Verkaufte Braut",
opera (2e bedrijf). 15.15 „Op de paden
van het nabije Oosten", caus. 15.35 Orgel
conc. 16.05 Gram. 16.10 „Katholiek Thuis
front Overal". 16.15 Sport. 16.30 Vespers.
NCRV: 17.00 Chr. Gerei Kerkdienst. 18.30
Vocaal ens. 19.00 Kerkelijk nws. 19.05
Vocaal ens. en ork. 19.30 „Weg en Werk
der Kerkhervormers", caus. KRO: 19.45
Nws. 20.00 Gram. 20.25 De gewone man.
20.30 Gevar. muz. 20.45 „Het Stille Licht",
hoorsp. 21.30 Symphonette ork. en sol.
22.15 Act. 22.25 Ciavichordrecital. 22.40
Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kalender.
23.00 Nws. 23.15—24.00 G>-
IVIAANilAG 15 ilL-- 1954.
HILVERSUM I. (402" m.J VARA: 7.00
Nws. 7.13 Gram. 7.50 Quatre mains. 8.00
Nws. 8.18 Gram. 9.00 Gym. 9.10 „Onder
de pannen", hoorsp. 9.30 Waterst. 9.35
Gram. VPRO: 10.00 „Voor de oude dag".
10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Klari
net en piano. 10.35 Voor de zieken. 11.40
Voordr. 12.00 Gram. 12.07 Dansmuz. 12.30
Land- en tuinb. med. 12.33 Voor het plat
teland. 12.38 Dansmuz. 13.00 Nws. 13.15
Voor de middenstand. 13.20 Orgel en te
nor. 13.50 Gram. 14.00 Voor de vrouw.
14.15 Pianorecital. 14.40 Gram. 14.30 „Het
vreemde avontuur van Gerrit Dazelaar",
hoorsp. 15.50 Gemengd koor en Gelders
ork. 16.45 Vragenbeantw. 17.15 Gram. 17.30
Lichte muz. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nws.
en comm. 18.20 Gram. 18.45 Pari. overz.
19.00 Voor de kinderen. 19.10 Muz. caus.
19.25 Volkszangkoor. 19.45 Regeringsuitz.:
„Toepassingsmogelijkheden van chemi
sche onkruidbestrijdingsmiddelen in land
bouwgewassen in 1954" door ir P. Zonder
wijk. 20.00 Nws. 20.05 Act. 20.10 „In Hol
land staat een Huis". 20.40 Aetherforum.
21.15 Dansmuz. 21.45 „Het Ontwerp Om
roepwet", caus. 22.00 Radio Philharm. ork.
en sol. 23.00 Nws. 23.15 -= 24.00
Orgelspel.
HILVERSUM H (298 m.) NCRV: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.33 Gewijde
muz. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00
Nws en weerber. 8.15 Sportuitsl. 8.20
Gram. 8.30 Tot Uw dienst! 8.35 Gram.
9.00 Voor de zieken 9.30 Voor de vrouw.
9.35 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram.
11.15 Gevar. muz. 12.25 Voor boer en
tuinder. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33
Orgelconc. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nws.
13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.00 School
radio. 14.30 Gram. 14.45 Voor de vrouw.
15.15 Gram. 15.35 Idem. 16.00 Bijbellezing.
16.30 Kamertrio. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 17.45
Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Drs
F. C. Kamme: „Argonouten van de geel
vinkbaai". 18.00 Mannenkoor. 18.20 Sport.
13.30 Vocaal ens. 18.45 Engelse les. 19.00
Nws en weerber. 19.10 Gram. 19.30 „Volk
en Staat", caus. 19.45 Huismuz. 20.00 Ra
diokrant. 20.20 Lichte muz. 20.45 „Met lege
handen", hoorsp. 22.00 Samenzang. 22.30
„De Bijbel Wapenrusting der Kerk",
caus. 22.35 Gram. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Nws en S.O.S.-ber. 23.15 Het Evan
gelie in Esperanto. 23.3024.00 Gram.
BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram.
12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12.42
Gram. 13.00 Nws. 13.15 Pianospel. 13.30
Gram. 13.45 Pianospel. 14.00 Schoolradio.
15.00 Voor de zieken. 16.00 Symph. ork. en
soliste. 17.00 Nws. 17.10 Gevar. muz. 18.00
Franse les. 18.15 Vlaamse liederen. 18.25
Caus. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nws.
19.40 Gram. 20.00 Kam'erork. en solist.
20.50 Gram. 21.15 Omr. ork. 22.00 Nws.
22.15 Gram. 22.5523.00 Nws.
- Med»"-"
ladv
in schoonmaakgetij: Hamea-Gelel
Ingezonden Mededeling (adv.)
Waarom tijd verliezen door bui
tenshuis les te nemen? Maak het
U gemakkelijk en studeer thuis,
op elk ogenblik, dat U past! De
Bekende Schriftelijke Cursus
Resa-Hilversum is altijd „bij de
hand". Opleiding voor Lagere en
Middelbare Akten, tevens voor
Frans, Duits en Engels en Neder
lands M.O. A. Wiskunde M.O. en
Boekhouden M.O. Ons nieuwe
prospectus geeft V alle inlichtin
gen.
Wat het platteland verwacht
Er zijn vele voorwaarden waar
aan Goes moet voldoen, om de
bewoners van het nieuwe
„achterland" te trekken. Het is b.v.
het verzorgingscentrum van het
landbouwgebied en dus dient de
man van het platteland er ook in
derdaad alles te kunnen vinden wat
hij voor zijn bedrijfsvoering nodig
heeft.
Niet alleen moet hij er de voorlich
ting kunnen krijgen, die hij nodig
heeft, maar hij moet er, bij wijze van
spreken, ook ieder moertje van zijn
combine kunnen kopen. Op de Grote
Markt en op andere plaatsen in de stad
vindt hij zijn landbouwkantoren en
kan hij contact opnemen met de land-
bouw-ingenieurs. Zoals bekend zullen
vele van deze diensten ondergebracht
worden in het „Consulentenhuis" dat
gebouwd zal worden op de hoek van
de Zuidvlietstraat. Het wordt een
groots bouwwerk, met een groot aantal
kantoorruimten waar ook thans nog te
Middelburg gevestigde diensten een
plaatsje zullen vinden. Het voordeel
van deze bouw is duidelijk: in korte
tijd zal de landbouwer alle kantoren
kunnen bezoeken, waar hij inlichtin
gen wil hebben.
In Goes virrdt de landbouwer voorts
tal van firma's, die landbouwwerktui
gen verkopen en daelers en een zeer
goed bekend staande, zij 't nog kleine,
industrie, die van de nieuwe inpolde
ring zeker gebruik zullen weten te
maken.
GOES moet ook een cultureel een
trum worden. Ook dit is een voor
waarde waaraan de stad moet vol
doen. Het is het nog niet.
Er is een bioscoop, die vooral 's Za
terdags honderden jonge mensen van
het platteland trekt, maar men mag
hier toch wel stellen, dat nu niet be
paald voor honderd procent „cultuur1
wordt geboden! Wat kan Goes nog
meer bieden? Hoogstens enkele keren
per jaar wordt er een avond gegeven
van werkelijk gehalte, avonden die
meestal uitermate slecht worden be
zocht. Voor een werkelijk goed con
cert bestaat over het algemeen maar
weinig belangstelling en men moet er
reclame voor gaan maken tot in de
uiterste hoeken van de provincie.
Waar het Goes aan ontbreekt is een
waarlijk goede en ruime concert- en
gehoorzaal. Een zaal waar men, zonder
op eikaars knieën te moeten zitten,
vele honderden mensen kan samen
brengen. Een zaal dus waar een wer
kelijk groot congres gehouden zou
kunnen worden! Hier ligt ongetwijfeld
een kans voor de eigenaren van be
staande zalen.
Voor normale vergaderingen zijn er
in Goes vele goede zalen en verschei
dene ondernemers verdienen lof voor
de initiatieven, die zij hebben geno
men. Bovendien hebben vele eigena
ren van hotels de accomodatie ver
groot.
Goes telt vele verenigingen, sport
en ontspanningsverenigingen. Die res
pectievelijk allemaal met uitvoeringen
komen. Die met hun activiteiten, hoe
loffelijk ze ook zijn, elkaar vaak dwars
zitten. Het zou de moeite zeker waard
zijn om verenigingen, die principieel
niet met elkaar in botsing kunnen ko
men, te bundelen opdat ook hier meer
samenwerking zou kunnen ontstaan.
Een opbouw van onderaf met aan de
top een soort „gemeenschapsbestuur",
zoals bijvoorbeeld de „Amersfoortse
gemeenschap", zou ongetwijfeld voor
delen afwerpen en het werk verge
makkelijken.
Tenslotte is het onderwijs dat in
Goes gegeven wordt van zeer groot
belang. Het moet zo zijn, dat nie
mand zijn kinderen „naar Holland"
behoeft te sturen, tenzij dan voor het
volgen van hoger onderwijs.
In dit verband verdient de vraag
overweging of Goes niet de plaats be
hoort te zijn voor een middelbare
landbouwschool! Voor dit laatste be
staat inderdaad wel belangstelling.
Doch men ziet hier voorlopig weinig
kans op. Overigens heeft het onderwijs
in Goes de laatste jaren een grote
vlucht genomen. De ambachtsschool en
de vakschool, de avondschool voor am
bachtslieden, de handelsavondschool
tellen honderden leerlingen van het
platteland en met de Middelbare scho
len is het niet anders gesteld. Het scho
lenplan, dat langzamerhand tot uitvoe
ring wordt gebracht, is een bewijs van
de gestadige uitbreiding.
Een grote handicap ondervindt het
onderwijs echter aan het gebrek aan
huisvesting voor de leerkrachten. Maar
ja, zijn alle moeilijkheden waarmee
een groeiende gemeente thans kampt,
niet te wijten aan bouwvolume en aan
geld?
Uit bovenstaande blijkt echter dui
delijk, dat het gemeentebestuur van
Goes actief is en dat men wel beseft,
dat deze gemeente centrumstad van
Zeeland wil blijven, ook als het Drie-
eilandenplan zal zijn uitgevoerd.