VEERE ZOEKT EEN NIEUWE KOERS De visserij zal verdwijnen, maar er lichtpunten tegenover V staan „Wi Colijnsplaat kan vissershaven worden r Als het Drie-eilandënplan werkelijkheid geworden is zegt „Eensgezindheid is nodig!" burgemeester de Beer Poortugael Scheepvaart heeft geen bezwaren Koningin Juliana naar Zeeland» Militair verlof voor afleggen van Belijdenis Het zijn nog maar plannenmaar Ook de vismijn van Veere zal dan daarheen verplaatst dienen te worden Rond de sluizen van Veere is slapen onmogelijk! Nog altijd loost Middelburg zijn afvalstoffen door een open leiding HOUTMAN piano's Zaterdag 6 Maart 1954 ZEEUV'SCH DAGBLAD pagina 3 v EERE ZAL absoluut een offer moeten brengen terwille van het geheel. De realisering voor mo ook voor Veere betreur, het gemeentelijke belang wijken. Wij moeten deze zaak in van het Drie-eilandenplan zie ik als een nationaal belang. Daarvoor moet, hoe ik het Jhr den Beer Poortugael is 'n realist het blijkt uit zijn woorden. Natuur lek is hij allerminst blij. Want het Drie-eilandenplan werpt zijn slagschaduw al over Veere. Hoe moet het gaan met de vissers? Hoe moet de midden stand de strop, die er ongetwijfeld komt, opvangen? En wat zullen de vreem delingen gaan doen? Ook de burgemeester kan er nog niets concreets van zeggen. Maar hij gaat er vanuit, dat de aaneenkitting van Midden-Zeeland binnen afzienbare tijd een feit zal zijn. „Wij moeten rekening houden met de harteklop van de tijd, waarin wij leven. Wij moeten ons aanpassen aan de eisen, die het moderne verkeer stelt. Wij moeten vooral acht geven op de grote landwinst, die er zal ont staan. Dat daardoor dé charme van een provincie als Zeeland wordt ver stoord, wie zou dat niet betreuren? Maar wij ontkomen er niet aan! Als dit plan doorgaat, dan zal Nederland Europa een prachtig voorbeeld te zien geven van wat doorzettingsvermogen tot stand kan brengen", zo formuleert jhr den Beer Poortugael zijn standpunt. het groot bekijken en niet met het chauvinisme van het plaatselijke belang. Mèt het hele ge meentebestuur vind ik het bijzonder jammer, dat het karakter van Veere niet gehandhaafd kan blijven. Veere zou dolgraag zijn vissers houden, maar wij willen niet een strijd in het on redelijke voeren. Tegenover elk verlies in het leven staat een winst en waarom zullen wij ook hier niet zoeken naar de lichtpunten, die er ongetwijfeld zijn? Als ik het goed zie, dan is de toekomst van Veere niet zo hopeloos als sommigen menen die te moeten zien. Ik geloof, dat er mogelijkheden liggen, maar die zullen dan ook volledig moeten worden uitgebuit. Wat aller eerst nodig is: eensgezindheid. Terwille van het geheel zal wel eens van persoonlijke wensen moeten worden afgezien. Maar dat Veere „van de kaart" is? Ik geloof er niets van!" De bur gemeester van Veere, jhr I. F. den Beer Poortugael, ontving ons in zijn werkkamer in het monumentale stadhuis om te spreken over de gevolgen voor zijn gemeente van het Drie-eilan denplan. Met het bovenstaande gaf hij zijn mening weer. tegen afdamming van het Veerse gat De afsluiting van het Veerse gat ten Noorden van Veere zal de scheepvaart hoegenaamd niet duperen. Dat was de (prettige) con clusie, die wij konden trekken uit gesprekken met mensen, die met de scheepvaart in die buurt op de hoog te zijn. De afsluiting betekent alleen voor de vissers een strop, maar niet voor de binnenvaart. Want die maakt van de route buitenom practisch nooit ge bruik. En zeeschepen komen langs de ze Noordkant ook bijna nooit het ka naal door Walcheren binnenvaren. Hoogstens is dat eens een coaster met een lading hout voor Middelburg. Maar die vaart dan nog veel liever via Vlis- singen, omdat het bij Veere alleen tij dens hoogwater mogelijk is binnen te komen. De loodsen schijnen aan deze route door het Veerse gat vanwege de vele ondiepten een hekel te hebben! En de binnenschipperij neemt altijd de weg door de Zandkreek. De scheep vaart zal dus geèn. enkel bezwaar te gen de afdamming laten horen. Voor de jachten ligt de situatie iets anders. De zeejachten komen soms wèl door het Veerse gat binnen, maar groot is dit aantal niet. Wie des zomers rond de Veerse sluizen wel eens een kijkje gaat nemen en vraagt naar de bestem ming van de reis, zal in negen van de tien gevallen te horen krijgen, dat er: een rondvaart wordt gemaakt. Daar mede wordt dan bedoelt (en hoofdza kelijk geldt het de Belgische jachten), dat men door de sluizen van Vlissin- gen het kanaal door Walcheren bin nenkomt, doorvaart naar Veere (vaak met een onderbreking in Middelburg), daar kortere of langere tijd blijft lig gen en dan de weg door de Zandkreek kiest naar Wemeldinge om via het ka naal door Zuid-Beveland de Wester- Schelde weer te bereiken. Soms wordt vanuit Veere nog even tot voor Vrou wenpolder gevaren om daar te zwem men. Deze rondvaart kan ook na de verwezenlijking van het Drie-eilan denplan gehandhaafd blijven en dat is voor de jachtsport een enorm voordeel. De bezwaren, de schaduwen? Wij zeiden het al: Veere zal zijn vissers cwijt raken. Dat zal op de economie van het stadje een zeer nadelige in vloed hebben. De bakker, de kruide- ïier, de smid, de leverancier van cheepsbenodigdheden, de timmerman, de aannemer, zij allen zullen 't straks aan merken a ah hun inkomsten. Ook de vreemdelingen, die niet alleen voor e schoonheid van Veere bij duizenden omen, maar ook voor de gezellige be drijvigheid op de Kade, als de vissers hun zeebanket aanvoeren, zij zullen iets moois missen. De haven krijgt een vast peil (het wordt een halftijhaven) en het fascinerende muziek- en kleu renspel van eb en vloed zal er niet meer zijnWaarden, die niet ge lukkig niet! in geld zijn uit te druk ken. Het wijde uitzicht van de Camp- veerse Toren over het water, iedere dag weer anders en nieuw, zal onmo gelijk zijn de blik zal niet verder reiken dan de dam, die waarschijnlijk komt te lopen vanaf de punt, waar vroeger het witte huis van de Polder Walcheren heeft gestaan. Men ziet het: bezwaren genoeg. Ook financieel voor de gemeente. Als men weet, dat er vorig jaar voor een kleine 6 ton aan vis aan de gemeentelijke vis mijn is omgezet, waarvan de gemeente 3 pet. mocht heffen, dan heeft men enig idee van de financiële gevolgen voor de gemeente-huishouding. De vis mijn is nieuw en nog lang niet afge schreven. Hoe moet het straks daar mee? En met het personeel? Compensatie? Het spreekt vanzelf, dat het gemeen tebestuur van Veere niets zal nalaten om op de één of andere manier voor de verliezen compensatie te verkrij gen. Waaruit die zal bestaan? Nie mand weet het! In de eerste plaats zullen de mensen zélf serieus moeten uitzien naar een nieuwe bron van be staan, als de oude mocht wegvallen. Het gemeentebestuur wil ieder de hel pende hand bieden. De overgangsjaren zullen het allermoeilijkst zijn. Dan zal van ieder veel worden gevraagd om zich aan te passen aan de nieuwe om standigheden. Of een industrie moge lijkheden zal bieden? Het is zeker niet onmogelijk, maar.... „dan zal die op een flinke afstand van Veere gesticht moeten worden om het karakter van de gemeente niet geheel aan te tasten", zo zegt de burgemeester. Er is langs iet kanaal door Walcheren al een in dustrieterrein geprojecteerd. Lichtpunten. Lichtpunten: ze zijn er gelukkig toch ook! Jhr den Beer Poortugael wil er allerminst de ogen voor sluiten. Aller eerst zal, na de verwezenlijking van het plan, ook Veere kunnen profiteren van de betere en snellere verbindin gen met het Westen. In de tweede ilaats (en dat is nog belangrijker) zul- m de Veerenaren niet meer bevreesd behoeven te zijn voor overstromingen, zoals zij op 1 Februari van het vorig jaar maar al te zeer ondervonden. En dit impliceert, dat de Kade niet ontsierd behoeft te worden door een hoge stenen muur als waterkering. Misschien komt er nog een houten dambekisting, maar die zal direct na het gereed komen van de dam kunnen verdwijnen. Een direct voordeel is ook, dat de vieze riolering bij de sluizen, waardoor Middelburg zijn afvalstoffen loost, kan worden dichtgegooid. Watersport. Veere krijgt ook de mogelijkheid zich nog meer te ontwikkelen als cen trum voor de watersport. Ten Noorden van het stadje zal een recreatie-oord ontstaan, dat uitstekend voor de klei nere watersport dienst kan doen: zwemmen, kanoën en ook zeilen. Als kleinere kreekjes in de Zandkreek open blijven (en men zal daar die zeker niet allemaal dichtgooien), dan zal er rond Veere een bedrijvigheid kunnen ontstaan, zoals niemand die voorheen heeft gekend! Eén der grootste wensen is, dat de afsluitdapi zó wordt gelegd, dat het gezicht op Veere niet wordt be lemmerd. Daarom geen dam vlakbij, maar wat verdéraf. „Dat is niet al leen een Veers, maar ook een na tionaal belang, ja, ik durf te zeggen: een internationaal belang. Want er zijn weinig plaatsen te vinden, die zulk een schitterend gezicht bieden op een stadje!" aldus de burgemees ter. EEN ATTRACTIE DIE MOET BLIJVEN. ...Veere's prachtige stadhuis, badend in feeëriek licht.... Zij zal Zaterdag a.s. monument in Eede onthullen. MIDDELBURG, 5 Maart - Naar wij vernemen heeft Koningin Juliana den wens te kennen gege ven volgende week Zaterdag 13 Maart a.s., naar Zeeland te ko men om zelf het monument te Eede aan de Rijksgrens te onthullen. De ze onthulling zal geschieden des middags om één minuut voor half één op de plaats, waar Prinses Wil» helmina voor het eerst na de oorlog voet op Nederlands grondgebied zette. De Koningin zal de reis per trein maken tot Vlissingen en daar overvaren naar Breskens. Het ligt in haar bedoeling na afloop van de plechtigheid te Eede een tournée te maken door Oost Zeeuwsch-Vlaan deren. Zij zal over Perkpolder— Hoedekenskerke terugkeren. Het definitieve programma zal nader worden gepubliceerd. Naar wij vernemen zullen zij, die 1 April a.s. in militaire dienst gaan, maar op Zondag 4 April of Zondag 11 April openbare Belijdenis van hun Ge loof hopen af te leggen, daarvoor ver lof ontvangen mits zij een daartoe strekkend bewijs van hun kerkeraad kunnen overleggen. De betrokkenen doen goed zich tevoren van zulk een bewijs te verzekeren, dan kunnen zij, als ze 1 April a.s. onder de wapenen gaan, dat al direct overleggen. Kunnen de vissersschepen niet in de haven van Veere blijven liggen, ook al is 't Drie-eilandenplan werkelijkheid geworden? Er blijft immers een flinke vaargeul door de Zandkreek over, zodat de vissers toch (via de sluis bij Katse Veer) 't vrije water op kunnen om of in de Ooster-Schelde öf op de Noordzee, tot op tien mijl ten Westen van Westkapelle, hun bedrijf uit te oefenen. Het antwoord moet luiden: de afstand Veeresluis Oostelijke dam kost al twee uur varen. En voordat de schepen in het visgebied zijn, komt er minstens een uur bij. Iedere dag zouden de vissers dus al 6 uur kwijt zijn met varen. En dat is veel te lang. Afgezien van de hoge kosten vanwege het grotere brandstofverbruik betekeut deze lange vaartijd, dat het uitge sloten is 's middags om vier uur al terug te zijn in Veere. En dat is een absolute eis met het oog op de export van de vis, die nog dezelfde dag moet geschieden. Een andere vraag is, Vlissingen als aan- en of de vissers afvaarthaven Middeleeuwse methoden l n ij kunnen 's nachts nooit met de ramen open sla pen Vaak genoeg wor den wij wakker van de afgrijselijke stank, die je adem gewoonweg af snijdt. Wasgoed drogen de vrou wen bij de kachel, want zij voelen er niets voor dubbel te wassen, 't Is een ongehoord schandaal meneer!" Wij konden niet anders dan instem mend knikken, toen ons het verhaal no\,r»n en kleur-- ,,rerd ge daan. En evenmin, toen eraan werd toegevoegd: „Vindt U ook niet, dat Middelburg verboden moest worden zijn afvalstoffen op deze middel eeuwse manier te lozen?" U hebt het al begrepen: deze monoloog werd gevoerd bij de sluizen van Veere op enkele meters afstand van de lei ding, die het kilometers lange sluit stuk van Middelburgs riolering vormt. Zelfs nu, in deze periode van koude, kwam de verschrikkelijke stank overwaaienHoe het er 's zomers is, bij vochtig weer en een Zuidwestenwind, och, laten we maar niet proberen het te beschrijven Familie uit Holland ziet er tegenop te komen logeren. De jachten blijven buiten liggen. De schippers weten het al van elkaar, als ze het tenminste nog zelf niet ondervonden hebben: na een dag zijn alle jachten bruin, al waren zij de vorige dag nog zo helderwit of crème NIET TE SPREKEN. Nee, ze zijn daar in Veere aller minst te spreken over Middelburg en begrijpen niet, dat de hogere autori teiten al niet lang hebben ingegre pen. „Ze laten ons in de stank zitten en steken er geen hand naar uit. Ze zeggen, dat een zuiveringsinstallatie veel te duur is en dat ze geen geld hebben, maar ze vergeten dat het uitbaggeren van de bermsloot ook iedere keer een kapitaal kost. En 'n zwembad kunnen ze wèl betalen!" Pessimisten' zeggen, dat zelfs het Drie-eilandenplan de oplossing niet zal brengen, d.w.z. een zuiverlingsinstal- latie (die begroot wordt op 6 tot 7 ton). Want, zo redeneren zij, tussen de afsluitdam in het Veerse gat en de lagere dan, die op een afstand van twee kilometer naar het Zuiden zal worden gelegd, blijft een waterreser voir over. Welnu, daar gaat Middel burg zijn rommel in spuien en het via een uitwateringssluisje in de meest Westelijke dam bij laag water in zee afvoeren. Wij geloven, dat deze pessi misten geen gelijk zullen krijgen. Al leen al uit een oogpunt van volksge zondheid is langer voortduren van de bestaande toestand ontoelaatbaar. Mèt de uitvoering van het Drie-eilanden plan zal daaraan radicaal een einde moeten komen. kunnen gaan gebruiken. Ook dit blijkt niet mogelijk te zijn vanwege de enor me afstand naar het visserijgebied. Er is al vlug een uur of vijf mee gemoeid voor de heenreis en dan nog eens vijf uur voor de terugtocht. Andere mogelijkheden zijn de aan leg van (vissers)havens voor of achter de afsluitdam in het Veerse gat. Nie mand mag daarvan echter iets ver wachten. Een haven aan de buiten- of zeezijde van de dam zou op een wel zeer riskante plaats liggen. Men zou hier alle risico's van de Noordwesten winden lopen en de haven in zodanige mate dienen te beschermen, dat het niet alleen een kapitaal aan aanleg, maar ook aan onderhoud zou kosten. Een haven achter de dam, aan de landzijde dus, zal spoedig verzanden. Gaat bovendien de aanleg van de tweede, meer Zuidelijke en lagere dam door, dan is alle kans op zo'n haven verkeken om de eenvoudige reden, dat er dan een geheel afgesloten gebied ontstaat. COLIJNSPLAAT? Een deskundige, die wij over deze problemen spraken, achtte het niet on mogelijk, dat de haven van Colijns plaat, aan de Noordkant van Noord- Beveland, voor de visserschepen ge schikt wordt gemaakt. Uit een oogpunt van afstand naar het visserijgebied zou deze plaats geen bezwaren opleveren. De haven van Colijnsplaat valt echter bij laag water droog en dus zouden hier de nodige voorzieningen getrof fen moeten worden om er een vissers haven van te maken. Bovendien zou hier dan ook een vismijn dienen te komen. Het is immers dwaas eerst in Colijnsplaat de vis aan land te bren gen en ze daarna nog eens per as naar de vismijn te Veere te vervoeren. Voor de vissers* wordt de afstand vanzelfsprekend groter, maar 'n over wegend bezwaar zal, dit niet opleveren. Veere is momenteel de afvaarthaven van de Arnemuidse vissers. Er zijn 23 vaartuigen, waarvan maar 3 van Veer se vissers. De Arnemuidenaren zijn meestal de gehele week van huis. Nu hebben zij alleen de tocht van en naar Veere te maken. Straks zou het dan Colijnsplaat worden. Met een bus ié dat geen lange tocht. Deze gedacht» is o.i. alle overweging waard! RUIM 80 PERSONEN. Bij de visserij vanuit Veere zijn ruim 80 personen betrokken, voor 't merendeel vaders van gezinnen. Er is dus wel alles aan gelegen deze mensen indien enigszins mogelijk in hun oude beroep te laten. Door hard werken hebben zij een sober bestaan voor zichzelf. De bijna 6 ton aan om zet, die vorig jaar werd gemaakt, kon hoofdzakelijk worden gehaald door de visserij binnen de lijn vuur toren Schouwentoren Domburg en ColijnsplaatZierikzee. Al deze via (voor een groot gedeelte garnalen) passeerde de vismijn in Veere. Bo vendien werd voor een bedrag van circa 40 mille aan zeesterren en krabben aangevoerd. Deze gingen rechtstreeks naar de puffabriek. De hier genoemde cijfers geven wel een duidelijk inzicht in de belangen, die met de visserij zijn gemoeid. Het beeld is vele bezoekers van Veere vertrouwd: de masten der vissersschepen die zich aftekenen tegen de oude huizen aan de kade. Dit beeld zal verdwijnen, maar voor de vissers zal naar een op lossing gezocht moeten worden. Ingezonden Mededeling (adv.) Singel 114-116 ODCCI C Sedert jaren vertrouwd adres ONTVOERDE NEDERLANDERS TERUG. DJAKARTA, 5 Maart. De vier Nederlanders, die Dinsdag in de naas te omgeving van Makassar door een bende werden ontvoerd, zijn thans weer behouden teruggekeerd. Dit ver nam P. I. Aneta van de Overzeese Gas Mij te Djakarta, bij welke maatschap pij de ontvoerden in dienst zijn. Nog met zo lang geleden heeft men de sluis van Veere gemoderniseerd >u het niet minstens zo wenselijk zijn, dat aan de middeleeuwse wijze, aarop Middelburg zijn afvalstoffen loost en die het wonen rond deze sluis Jt een verschrikking maakt, een einde wordt gebracht? Als u in de buurt moet zijn, bekijkt u dan de verf op de huizen eens. Als er tenminste nog verf op zit. Want het geeft eigenlijk niets, al dat schilderen. Na korte tijd is de verf er door de kwalijk riekende gassen uit de „open beerput" finaal afgebeten. Binnen in de huizen is het wat minder erg, maar toch een vrij hopeloos geval. ALS HET WASDAG IS.... Als het wasdag is, kijken de huis vrouwen eerst, hoe de wind zich ge draagt. Zit die niet in het Zuidwesten, dan gaan ze aan de slag. Maar o wee, tegen de avond draait de wind. Vlug het goed binnenhalen en op zolder hangen. De volgende morgen blijkt de moeite tevergeefs te zijn geweest. Al les heeft een vuilbruine kleur gekre gen. En het stinktEr zit maar één ding op: opnieuw wassen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 3