ECONOMISCHE VOORDELEN VOOR HEEL ONS VOLK.
Het Drie-eilandenplan betekent:
f 35 millioen is volkomen verantwoord.
Goes en Middelburg:
Twee Verzorgingscentra.
Bevolking van deZandkreekpolder:
omstreeks 2000 zielen.
Rijk,
Provincie en particulieren zullen
millioenen besparen.
Enorm voordeel
voor Noord-Bevelands
landbouw.
Jaarlijkse besparing aan
polderlasten 60.000.
Het verdwijnen der veerdiensten
grote winst voor de Provincie.
Achter deze zeewering: 90 bedrijven van 15 ha.
Bouw van verspreide boerderijen ligt het meest
voor de hand.
Gezonde wedijver is toe te juichen.
Welke stad zal het merendeel der nieuwe koop-
bezoeken trekken?
Goes-Zierikzee in
één uur.
Dinsdag 2 Maart 1954
ZEEUWSCH DAGBLAD
i»
pagina i
Ruim 7100 mensen wonen op Noord-Beveland en om dit eiland met het vasteland te ver
binden zal straks een bedrag van rond 35 millioen worden uitgegeven. Is dat nu wel ver
antwoord? Want dat is een bedrag van bijna 5000 per inwoner! En ja, natuurlijk, voor die
mensen is het een voordeel dat niet hoog genoeg kan worden aangeslagen. Denk U eens in: als
zij 's avonds een uitvoering in Goes of Middelburg willen bezoekenkunnen zij dat vrij doen
zij zijn geen eilandbewoners meer! Binnen het bereik van de jeugd komen plotseling veel meer
mogelijkheden, want het is maar al te vaak voorgekomen, dat men van verdere (middelbare of
technische) studie moest afzien, omdat de reistijden te lang en de reiskosten te hoog waren. De
zo lang gekoesterde wens om verlost te worden uit het isolement zal in vervulling zijn gegaan als
de laatste dam zal zijn gesloten.
Dit alles zal ieder in Nederland deze eilandbewoners graag gunnen. Maarvijfduizend
gulden per inwoner is dat niet een wat te hoge prijs?
Nadat wij U Zaterdag verteld hebben wat het drie-eilandenplan in
grote lijnen bevat, willen wij ons vandaag bezighouden met de
hierboven gestelde vraag; de economische aspecten dus. En dan
vallen we met de deur in huis: dit plan is niet zo maar een douceurtje
voor de Noord-Bevelanders, integendeel! Dit plan heeft economische
voordelen voor geheel ons volk. En geen geringe voordelen!
Laten wjj die eerst in het kort opsommen en ze daarna uitvoeriger be
spreken. Die voordelen zijn:
1. Een landwinst van omstreeks 2000 ha. Dat betekent dat er omstreeks 90
landbouwbedrijven gevestigd kunnen worden, waarbij omstreeks 2000
mensen betrokken zullen zijn. Vraag nu eens wat b.v. de emigratie van
2000 Nederlanders kost en die zijn dan nog, economisch bezien, voor
ons land verloren!
2. De ramp heeft geleerd, dat alle zee werende dijken zullen moeten worden
opgehoogd, wat het Nederlandse volk op een zeer aanzienlijk bedrag zal
komen te staan. Door dit plan komt 50.5 km. zeedijk achter de dammen
te liggen en deze behoeven dus niet opgehoogd te worden.
3. Deze dijken blijven nu wel liggen, maar worden binnendijken; dit zal
een grote besparing aan polderlasten betekenen. Nog afgezien van de
bijdragen die Rijk en Provincie moeten verstrekken aan de calamiteuze
polders.
4. De Noordbevelandse boeren zullen de producten van hun rijke grond
goedkoper op de markt kunnen brengen. Dat lager worden der vracht
kosten en wachttijden zal niet slechts aan deze boeren ten goede komen,
maar zal zeker ook de concurrentie verscherpen met de gunstige gevolgen
van dien voor de consument.
5. De nieuwe bewoners van de te winnen grond zullen mèt de bewoners van
Noord-Beveland de omzet van middenstand en ambacht zowel op Zuid-
Beveland als op Walcheren doen stijgen en aldus de economische positie
van Zeeland versterken.
6. Het verdwijnen van de veerdiensten KortgeneWolphaartsdijk en Kam
perlandVeere zal oorzaak zijn, dat de provincie honderdduizenden min
der behoeft uit te geven voor de stoombootdiensten. Nog afgezien hiervan
dat men boten vrijkrijgt, die ingezet kunnen worden ter verbetering van
andere verbindingen in onze provincie.'
7. De verbindingen met Schouwen-Duiveland zullen aanzienlijk korter wor
den en deze tijdsbesparing zal ook geldbesparing zijn.
Uiteraard is het onmogelijk al deze factoren in geld uit te drukken. Er
zijn wel tal van berekeningen gemaakt, maar het Is de mens niet gegeven
ln de toekomst te zien en zo zijn deze berekeningen dikwijls niet meer dan
zo nauwkeurig mogelijke schattingen. Desondanks willen wij op elk van
deze zeven punten in het kort ingaan om U te tonen welke enorme econo
mische belangen er met dit plan gemoeid zijn.
Noord-Beveland is een landbouwge
bied bij uitstek en men behoeft er niet
op te rekenen, dat het verbreken van
het isolement hierin verandering zal
brengen: de kans op industrievestiging
blijft even gering als nu. Men behoeft
daar niet om te treuren, want dit land'
bouwgebied mag er nu al wezen en
hot zal thans nog aan belangrijkheid
kunnen winnen: het wegvallen van de
watermuur zal de positie der boeren
immers aanzienlijk versterken!
In 1950 was op Noord-Beveland 7000
ha grond bij de landbouw in gebruik
en die hoeveelheid grond bracht in to'
taal 136 millioen kilo landbouwproduc
ten voort met een gezamenlijke waar
de van 9,5 millioen gulden. Het aandeel
der aardappelen hierin bedroeg 2,£
;oen, suikerbieten 2,25 millioen, zo-
gerst 1,7 millioen enz.
Graag zouden we eens uitrekenen
wat het vervoer van deze 136 millioen
kilo heeft gekost, maar wij weten het
niet, want hierover staan geen gege
vens ter beschikking.
Een deel werd en wordt afgevoerd
per schip, maar een ander deel per
vrachtauto. Zou het aan de hoge kant
zijn, als wij zeggen, dat dit vervoer en
kele tonnen kostte? Waarbij dan na
tuurlijk speciaal moet worden gelet op
de overzetkosten voor de boot. Tien
cent per ton is het tarief.
Bij dit vervoer moet ook nog op iets
anders de aandacht worden gevestigd,
n.l. op het enorme oponthoud. Daar
gaan kapitalen in zitten. En verder is
er de voorgeschreven beperking van
de vracht op het veer, die het vaak
noodzakelijk maakt, dat een keer meer
moet worden gereden. Dat alles is niet
zo eenvoudig in geld uit te drukken,
maar het loopt al vlug in de duizen
den. Nog maar even geleden heeft N.-
Beveland „geprofiteerd" van de ijs
gang in de Zandkreek. Het vervoer lag
volkomen stil. Bij Kortgene lag b.v.
400 ton lijnzaad, grotendeels voor Bel
gië bestemd. Het kon niet weg.
GUNSTIGER CONCURRENTIE
POSITIE.
Men mag het o.i. rustig zó stellen, dat
de concurrentiepositie van de Noord-
Beveiandse landbouw aanmerkelijk gun
stiger zal worden, als de vervoerskosten
worden gedrukt. Met name geldt dat
voor „speculatieve" producten, de ui
b.v. Straks behoeft het geen bezwaar
meer op te leveren om met een behoor
lijke vracht erop uit te trekken. Nu
bedenkt men zich eerst enkele keren,
omdat de prjjs tengevolge van de hoge
bijkomende kosten niet scherp genoeg
kan worden gecalculeerd.
Als het drie-eilandenplan zal zijn
voltooid zal 50,5 km. zeedijk zijn func
tie van eerste zeewering hebben ver
loren. Noord-Beveland heeft hiervan
21,5 km., Zuid-Beveland 21 km. en
Walcheren 8 km. En dit betekent voor
niet minder dan 26 polders verminde
ring van lasten, want het zal duidelijk
zijn, dat aan een zeewerende dijk
meer geld moet worden gespendeerd
dan aan een binnendijk. Ruw geschat
zal dit voor deze 26 polders gezamen
lijk een jaarlijkse besparing betekenen
van 60.000 gulden. Wat het onderhoud
van een zeedijk kost is voor een niet-
ingewijde moeilijk te bevatten. Met
zinkwerken gaan tienduizenden gul
dens weg. Voor millioenen ligt al op
de bodem van de zee en nooit komt er
een eind aan. Het vorige jaar heeft de
Katspolder nog 18.000 moeten neerleg
gen voor enkele honderden meters be-
tonglooiing. En altijd moet men op zijn
hoede zijn voor oevervallen, de verra
derlijke bedreiging van de Zeeuwse
kusten
CALAMITEUS.
Een kwestie, die niet onmiddellijk
verband houdt met het Drie-eilanden
plan, maar toch zijdelings wel een as
pect ervan mag worden genoemd, is
de calamiteuze polder. O.m. is de
Leendert Abrahampolder (met een be
lastbare oppervlakte van 112 ha) cala-
miteus. Dat dateert al van 1883.
Sedert dat jaar tot en met 1953 is al
leen voor deze polder door Rijk en Pro
vincie ongeveer drie millioen gulden bij
gedragen.
Men moet zich nu eens voorstellen,
dat de dijk van zo'n polder niet langer
de kracht van het zeewater moet ke
ren, doordat hij binnen een omsloten
gebied ligt. De millioenen kunnen voor
andere doeleinden worden gebruikt
Overigens moet wat de Lëendert Abra
hampolder betreft erbij worden ver
teld, dat maar een deel van de dijk
in het af te sluiten gebied komt te
liggen. Dé oplossing van het probleem
der calamiteuze polders ligt alleen in
de afsluiting van de Ooster-Schelde!
Geen veren meer tussen Kortgene—Wolphaartsdijk en Kamperland—
Veere, als het drie-eilandenplan tot stand zal zijn gekomen. De boten
van de Provinciale Stoombootdiensten kunnen worden weggehaald om
elders te worden gebruikt. Dat zal de Provincie heel wat geld uitsparen.
Wij hebben vanaf het jaar 1951 eens nagegaan, hoe groot de tekorten
op de beide lijnen waren. (Tussen haakjes: wist u, dat er voor de oorlog
nog winst werd gemaakt op deze veren?)
In het jaar 1951 bedroeg het nadelige
exploitatiesaldo op de lijn Kortgene
Wolphaartsdijk ruim f 7.500.en op de
lijn KamperlandVeere bijna f 13.000.
Het volgende jaar gaf een enorme stij
ging van de tekorten te zien. Het be
droeg bijna f 3.300.Voor het jaar
1953 zijn de cijfers nog niet bekend,
zodat wij met de begrotingscijfers moe
ten werken. Welnu: het tekort voor
KortgeneWolphaartsdijk werd ge
schat op f92.400.en dat voor Kam
perlandVeere op f 18.600.En voor
dit jaar zijn de nadelige saldi begroot
op resp. f99.850.en f24.950.
Nu we toch met getallen aan het goo.
chelen zijn geven wij tegelijk maar de
cijfers van het vervoer. Zjj zijn werkelijk
formidabel! In 1951 werden er tussen
Kortgene en Wolphaartsdijk bijna
273.000 mensen en een dikke 59.000
auto'» overgezet. In 1952 waren deze ge
tallen resp. 292.000 en ruim 63.000 en
het vorige jaar werd een record bereikt
van bjjna 330.000 personen en 74.000
auto's.
Maar ook KamperlandVeere blies
z'n nummertje behoorlijk mee. Het
aantal vervoerde passagiers was in
1951 ruim 65.000, het daalde in 1952
tot ruim 63.000, maar steeg vorig jaar
tot 76.600 personen. Zoals men weet,
kunnen op dit veer geen auto's worden
vervoerd.
AARDIG REKENSOMMETJE.
Wij zouden vervolgens kunnen uit
rekenen (uitgaande van het aantal in
woners van Noord-Beveland, dat ruim
100 bedraagt), hoeveel reizen de
Noordbevelandse bevolking per hoofd
en per jaar gemiddeld maakt, maar dat
is 'n aardig sommetje voor de reke
naars onder onze lezers. Zij kunnen
er gelijk bij uitpuzzelen, hoeveel geld
de beide veren elke Zeeuw per jaar
ongeveer kosten! Uitgangspunt: er wo
nen ruim 274.000 mensen in onze pro
vincie.
Zoals al gezegd: de Provincie kan
al die tekorten in haar zak houden, als
de veren verdwijnen. Maarer zal
een nieuwe haven met aanlegsteigers
moeten komen voor de verbinding naar
Schouwen en Duiveland.
zodat dit
vat.
potje" nu in totaal 4 ton be-
Wij hebben geen flauw idee hoeveel
dat gaat kosten, maar wij weten wèl,
dat er al een aardige reserve is ge
kweekt, die in de provinciale boeken
voorkomt onder het hoofd: „Reserve
verbinding Noord-ZeelandMidden-
Zeeland". De Prov. Staten besloten er
voor dit jaar weer een ton by te doen,
Bovendien is er nog een andere re
serve, gekweekt voor het geval er een
brug over de Zandkreek zou komen.
Die reserve was eind vorig jaar bijna
1% ton. Bij elkaar wordt dat dus 5Vz
ton. En dat is toch niet helemaal weg
te cijferen bij aanleg van een nieuwe
haven.
Op grond van berekeningen, die bij andere inpolderingen in ons land
zijn gemaakt, mag ervan worden uitgegaan, dat in de nieuwe Zandkreek-
polder globaal 2000 mensen zullen komen te wonen. Dat komt dus neer
op één inwoner per ha. Nu is de samenstelling der Nederlandse bevol
king zó, dat 40 van de 100 mensen tot de beroepsbevolking behoren,
40 dus. Voor de nieuwe polder zou dit dus betekenen, dat er rond
800 agrariërs een bestaan zullen vinden. Men kan er n.l. wel op rekenen,
dat het voor honderd procent agrariërs zullen zijn, inbegrepen de fruit
telers, die hier ongetwijfeld ook zullen komen.
Bijzonder interessant is de vraag, of
er woonkernen (of één woonkern)
zullen worden gebouwd of dat de be
volking geheel verspreid zal wonen.
Wij zijn geneigd te veronderstellen,
dat dit laatste het geval zal zijn. Om
de eenvoudige reden, dat de ingepol
derde Zandkreek waarvan de vaar
route in het midden nog afgaat wei
nig mogelijkheden zal bieden voor
kernvorming. Verspreide boerderijen
met een zeer economische en efficiënte
kavelindeling aan beide zijden van de
vaargeul: deze oplossing is o.i. het
meest voor de hand liggend.
Wij hebben nog een berekening ge
maakt (die wfj overigens graag voor 'n
betere geven!) omtrent het aantal boer
derijen, dat een plaats zal vinden op de
jonge grond. Wij kwamen tot een totaal
van 90. Zó ging dat: uitgangspunt was
2.000 ha. Daarvan af 12 voor wegen,
sloten enz. (ongeveer hetzelfde percen
tage als in het Zuid-SIoe). Blijft over
1760 ha. Aannemend, dat de gemiddelde
bedrjjfsgrootte 15 ha zal zijn volgt het
resultaat met 90 bedrijven!
WIE KRIJGT DE GROND
Aan wie de grond verpacht zal wor
den is een vraag, die pas over een jaar i Walcheren.
of vijf, zes gaat spelen. Op dit ogen
blik kan er alleen van worden gezegd,
dat het niet in de lijn der verwachtin
gen ligt, dat landbouwers in de om
geving, dus van Noord- en Zuid-Be
veland, voorkeur zullen krijgen bij de
verpachting. En dat zij nog minder er
op behoeven te rekenen, dat de nieuwe
grond aan hun oude bedrijf zal worden
toegevoegd. De meeste boeren hebben
al grote bedrijven ende landhcn-
ger zal binnen tien jaar nog niet zijn
opgeheven!
GEEN MIDDENSTAND.
Uitgaande van een verspreide be
bouwing en het ontbreken van kernen
ligt de gevolgtrekking voor de hand,
dat zich in de nieuwe polder geen
middenstand en geen ambachtsbedrij-
ven zullen vestigen. Dat is trouwens
in geen enkele nieuwe polder het ge
val. De Quarlespolder kent ook geen
winkels, al is daar de oppervlakte aan
merkelijk kleiner. Dit betekent dus,
dat de huisvrouw haar inkopen in de
omgeving zal moeten doen en dat de
boeren in de polder zullen zijn aange
wezen op de verzorgende ambachten
en bedrijven in de Bevelanden of
Welke consequenties zal de realisering van het Drie-eilandenplan mee
brengen voor de beide centra: Goes en Middelburg? Het is een uitermate
dankbaar onderwerp voor het geven van beschouwingen! Van vele kanten
kan deze zaak worden benaderd, maar in dit artikel willen wij in het bijzon
der de economische aspecten onder de loupe neinen en vooral aandacht
besteden aan de toekomstige positie van de middenstand. Het is een glib
berig terrein, wij zijn het ons bewust.' In de loop der laatste decennia is
tussen beide steden 'n zekere evenwichtspositie bereikt als verzorgingscentra
der omliggende gebieden. Zullen er straks verschuivingen optreden? Niemand
kan daarop een antwoord geven. Want hier spelen zoveel volkomen onbe
rekenbare factoren een rol, dat men aan bepaalde cijfers van dit ogenblik
weinig heeft. In het algemeen zijn wij tot de conclusie gekomen, dat de
verschuivingen niet van ingrijpende betekenis zullen zijn. Vóór alles zal het
afhangen van de activiteiten en de initiatieven der zakenmensen in beide
plaatsen, van hun spankracht, hun service en van het grijpen der geboden
kansen. Een gezonde en sportieve wedijver tussen de neringdoenden van
beide steden, wie zal die niet toejuichen? Het komt het Zeeuwse leven alleen
maar ten goede en geeft ongetwijfeld de nodige impulsen voor activiteiten
op andere terreinen!
hun inkopen doen Maar dat aantal
is zeer veel minder. De verbinding
KamperlandVeere is alleen geschikt
voor voetgangers en fietsers, maar be
langrijker is, dat Kortgene voor de
Noordbevelanders in het algemeen
gunstiger ligt dan Kamperland. Het zou
interessant zijn het aantal koopbezoe-
ken aan Goes en aan Middelburg eens
met elkaar te vergelijken, maar helaas
staan ons geen cijfers ter beschikking.
Hoe is de situatie momenteel? Het
voor geen tegenspraak vatbaar,
wanneer wij zeggen, dat de meeste
Noordbevelanders voor hun inkopen
naar Goes komen. Deze plaats ligt
geografisch het gunstigst voor het
grootste gedeelte der Noordbeveland
se bevolking. Er i3 een goed veer,
dat ook auto's kan vervoeren, de
landbouwers vinden in Goes bijna
alle Rijksdiensten, waarmede zij te
maken hebben, kortom: Noord-Beve
land is grotendeels op Goes georiën
teerd.
Natuurlijk komen er ook mensen
van Noord-Beveland in Middelburg
MONOPOLIEPOSITIE.
In economisch opzicht heeft Goes mo
menteel dus een zekere monopolieposi
tie. De vraag is nu gewettigd, of a*e
positie straks volledig gehandhaafd zal
blyven. Om daarop 'n antwoord te vin
den, dient men niet alleen het te ver
wachten meerdere bezoek van de Noord
bevelanders in zijn beschouwingen te be
trekken, maar ook acht te slaan op de
2000 nieuwe burgers, die in de oude
Zandkreek komen te wonen. Niet allen
zullen voor hun zaken op Goes zjjn ge
oriënteerd om de eenvoudige reden, dat
voor'een (kleiner of groter) aantal Mid
delburg gunstiger ligt, doordat er ook
bjj Veere een vaste verbinding zal be
staan.
Goes zal ongetwijfeld alle bezoeken
van Midden en Oost Noord-Beveland
blijven trekken, maar zal naar alle
waarschijnlijkheid uit het Westen van
het eiland vroegere kopers minder of
niet meer zien verschijnen, omdat voor
hen Middelburg nu gunstiger is komen
te liggen. Uiteraard moet ernstig reke
ning worden gehouden met de (niet te
berekenen) factor „traditie": wie eens
in Goes heeft gekocht en daar altijd
goed is geholpen, verandert niet. De
koopgewoonten zijn van niet te onder
schatten betekenis, vooral in een pro
vincie als de onze! Ook mag niet ver
geten worden, dat Goes nu eenmaal
het agrarisch centrum is en dat het
deze positie eerder zal versterken dan
verzwakken. Hetgeen voor het grotere
Noord-Beveland, dat volledig agrarisch
gebied blijft, een grote aantrekkings
kracht zal hebben!
GROTERE WINST VOOR
MIDDELBURG?
Maar ondanks dit alles menen wy het
zó te mogen stellen, dat Middelburg toch
wei rekenen kan op heel wat meer
Noordbevelandse kopers dan voorheen.
Goes profiteert natuurlijk ook, maar
aangezien Noord-Beveland daar toch al
komt kopen, zal de winst voor Middel
burg groter kunnen zjjn. Zeer veel zal
afhangen van de verbindingen en (nog
maals) van wat de zakenlieden gaan
doen.
Het landschap in die hoek, van
Zuid-Beveland, waardoorheen
straks een brede verkeersweg
naar Noord-Beveland zal lopen,
heeft zijn eigen, rustige cachet:
een dijk, een zeewering en in de
verte een kudde schapen. Er zal
zonder twijfel in deze hoek iets
veranderen en wellicht zal er iets
van het rustieke verdwijnen
maar is de kans om aan 2000
mensen een bestaan te verschaf
fen, dit verlies niet waard?
Op een ideale reis.
Boottocht van 25 minuten.
De reisduur met een openbaar
vervoermiddel van Goes en van
Middelburg naar Noord-Beveland
zal na 't gereedkomen van het Drie»
eilandenplan belangrijk korter wor»
den. Wij hebben ons aan enkele be
rekeningen gewaagd en kunnen u
vertellen, dat de reis van Goes naar
Zierikzee, die tegenwoordig ander
half uur in beslag neemt, over een
aantal jaren met een half uur kan
worden bekort. Vanuit Middelburg
duurt de reis nu nog twee uur.
Straks kan dat één uur en twintig
minuten worden, berekend via
Goes. Reist men over Noord-Beve
land, dan blijft het wel ongeveer
twee uur.
Bij deze berekeningen hebben wa
drie veronderstellingen moeten maken;
1) dat de aansluitingen overal ide
aal zullen zijn!;
2) dat niet Colijnsplaat de afvaart-
haven naar Schouwen zal zijn, maar
een haven halverwege de Oostkust;
3) dat de nieuwe veerhaven van
Schouwen-Duiveland „De Val" zal zijn.
De aldus verkregen route heeft n.l.
scheepvaartkundig de meeste voorde
len.
En nu gaan we dan op reis! In Goes
stappen we in de bus, die ons in 20
minuten naar de haven van het nieuwe
Katse veer op de Oostkust van Noord-
Beveland brengt. Vijf minuten neemt
het overstappen op de boot (een ideale
aansluiting!) en wij varen. Precies 23
minuten later stappen wij in „de Val"
aan land. Wij zijn dan precies 50 mi
nuten onderweg. Een bus staat klaar
voor Zierikzee. Die vertrekt 5 minuten
later. En nog 5 minuten daarna staan
wy in het hartje van Zierikzee. Het
uur is precies vol!
Als wij een volgende keer uit Mid
delburg vertrekken, moeten wij 20
minuten eerder op stap. De trein
brengt ons in een kwartier naar Goes
en 5 minuten later rijdt de bus weg.
Er komt dus in totaal 20 minuten
bij. Voor de terugweg van Zierikzee
naar Goes of Middelburg gelden de
zelfde tijden (dat hebben we ten
minste maar aangenomen, bereke
nend op even goede aansluitingen!)
OVER NOORD-BEVELAND.
Wij gaan nu vanuit Middelburg nog
eens een reis naar Zierikzee maken
over Noord-Beveland. Er rijdt een bus
van Middelburg naar het nieuwe Kat
se veer, die er (rond 32 km) een uur
over doet. Vijf minuten kost het over
stappen op de boot en voordat wij in
Zierikzee zijn komt er weer 35 minu
ten bij. Resultaat: 2 uur onderweg! Er
is van uitgegaan, dat de bus de ver
schillende plaatsen op Noord-Beveland
aandoet, want men kan moeilijk aan
nemen, dat een ondernemer alleen
voor de Middelburgse passagiers een
dienst gaat exploiteren. Wordt het we
gennet op Noord-Beveland veranderd
in deze zin, dat er een bijna rechte
West-Oostverbinding komt, dan ver
andert de zaak natuurlijk geheel. Maar
zó optimistisch durven wij niet te zijn.
Het spreekt vanzelf, dat de reisduur
met een eigen vervoermiddel aanmer
kelijk korter zal zijn. Een automobilist
uit Goes kan straks in een minuut of
20 in Kortgene zyn.