IS DIT HET TOEKOMSTBEELD VAN SCHOUWEN-DUIVELAND Nu de deskundigen hun mening hebben gegeven Als het geluk alleen van uiterlijke factoren afhankelijk was, dan zouden er in de toekomst louter gelukkige mensen wonen Boedelbeschrijving van een eiland Een menselijke barometer Verbindingen De mensen Waar zullen zij wonen Hoe verdienen zij de kost Dinsdag 12 Januari 1954 Pagina 4 Het is nog geen jaar ge leden, dat de zee, onze erf vijand, ook Schouwen-Duive- land besprong. En reeds nu ligt daar, kant en klaar, een rapport, een lij vig boekwerk, dat een antwoord geeft op de vraag, hoe het nu verder moet op dat rampeiland, nauwelijks van het water bevrijd. Het is een docu ment, een boedelbeschrijving van een eiland met bijzonder veel afge schreven en naar modern oordeel waardeloze inventaris. Maar en dat is het aantrekkelijke in dit rapport de boedelbeschrijvers denken er ?t aan de zaak zo te laten en de .ewoners van het huis weer in de oude spulletjes te doen terugkereh. Zij hebben zich ernstig afgevraagd wat eenmoderne huishouding eist en zij willen déze bewoners, zo het maar igseins mogelijk is, niets minder __ven dan de mensen in andere delen van ons vaderland. En dan is toch wel de allervoornaamste eis, dat dit huis al staat het dan in een straat achteraf voor allen, die de bewo ners nodig hebben en ook voor al ujgenen, die hèn nodig hebben, ge makkelijk te bereiken is. Want, zo redeneren de boedelbeschrijvers, als die wederzijdse contacten niet veel eenvoudige gelegd kunnen worden (ook tussen de bewoners van de ver schillende kamers!), dan gaat het onherroepelijk achteruit, met het huis en met de bewoners. Dan blijft het leven stilstaan en dan zal blijken, vroeg of laat, dat de weer rustig op genomen draad van 31 Januari 1953 steeds zwakker wordt. Dan zal Neder land op den duur een huis (al zijn de bewoners dan nog zo rustig) on bewoonbaar moeten verklaren. Maar als wij dat niet willen (en die zóu het willen?), dan moeten wij met z'n allen er voor zorgen, dat dit bijna vernielde huis schoner en prettiger jrdt opgebouwd dan het ooit was, opdat de bewoners er gelukkig kun nen zijn. Die boedelbeschrijvers waren de leden van de Reconstructiecommissie Schouwen-Duiveland. Zij hebben met nthousiasme gewerkt. Provinciale instellingen hebben ander werk laten liggen dit ging voor. En zo kon het werkstuk bijna een maand vóór de gestelde termijn worden opge leverd. Wie het rapport leest, krijgt waardering voor het enorme werk, dat eraan moet hebben vastgezeten De Commissaris der Koningin, .die 'n voorwoord schreef, blijkt dat ook te hebben. Het rapport is zeer overzich telijk. Het is zakelijk en verliest zich niet in theorieën. Wij zullen nog wel eens gelegenheid hebben op onder delen terug te komen. Nu gaat het eerst naar Gedeputeerde Staten, die het, voorzien van hun adviezen en opmerkingen, zullen zenden aan de Provinciale Staten, die als hoogste bestuurscollege in onze provincie, zul len beslissen, of alles wat erin wordt voorgesteld zó moet worden uitge voerd. Van velen, die een taak hebben op Schouwen-Duiveland, zal in de ko mende jaren zeer veel worden ge vraagd. Wij mogen slechts hopen, dat het enthousiasme, waarmede zij nu werken, met het verloop van de jaren niet zal verminderen. Dat geldt niet alleen voor overheidspersonen, die hier „ambtshalve" hun werk vinden, maar ook voor hen, die gerekend kunnen worden tot die heterogeen samengestelde groep, welke men aan duidt met „het particulier en kerke lijk initiatief". Zij allen dienen door lopend voor ogen te houden hun die nende taak en niet minder, dat zij voor hun werk het dagelijkse contact met de bevolking niet kunnen mis sen. Hun verantwoordelijkheid groot, hun aanvoelen van de zo ty pische mentaliteit op het eiland zij dat niet minder! Er is nog iets, waarop wij bij het verschijnen van dit rapport even de aandacht willen vestigen, n.L de noodzaak van een soepele samen werking tussen alle instanties en in stellingen, verenigingen, stichtingen en organisaties, diensten en particu lieren, die aan de opbouw van Schou wen-Duiveland arbeiden. Prestige overwegingen zijn uit den boze. En naar samenwerking van allen, ook al bestaan er dan principiële verschil len in levensovertuiging, moet wor den gestreefd waar dat maar enigs- ms mogelijk is. Zo zjj het leidende beginsel, dat aan dit rapport ten grondslag ligt, ook voor de toekomst het parool: niet zomaar herstellen, maar zoveel mo- 'elijk verbeteren. Op elk gebied. En mogen bidden, dat God al dit izame werk met Zijn onmisbare zogen zal bekronen! T. jeugdvormingsleider, die speciaal met Voeg daarbij het lage geboortecijfer, de vorming van jeugdleiders uit de de terugkeer van gepensionneerden Ingezonden Mededeling (Adv.) zijl Gij, als vocht en tocht Uw vllanden gijn. Uw gevoelige spieren en gewrich-' len Waarschuwen -U bij elke wisseling In temperatuur en weersgesteldheid, .Tijdelijk lichte pijnen laaien vaak li» glle hevigheid op, bederven Uw levens- reugde en vepvpesien Uw gestel. Wrijf 4)w rheumatiek en Uw lendenpijn weg, waak Uw stijve Spieren weer soepel met de beroemde Akker's Kloosterbalsem, liet middel waarvan men al 3 geslach ten iggg «et; „geen goud zo goedJ, MIDDELBURG, 11 Januari. Daar ligt Schouwen-Duiveland. Een eiland welks dijken nog maar ter nauwernood zijn hersteld van de zware slagen, die ze een jaar ge leden te incasseren kregen. Een eiland dat nog maar nauwelijks een eiland genoemd kan "worden, omdat grote stukken nog niet eens zijn drooggemalen en omdat bijna de rest de grauwe sporen draagt van zeewater, dat over land heeft ge heerst. Een eiland welks bewoners nog lang niet allen zijn terugge keerd, terwijl de velen die wel terugkwamen of die zo gelukkig waren dat zij konden blijven, onder weinig benijdenswaardige omstan digheden moeten leven. Schouwen- Duiveland symbool van een ramp. Voor de leden van het hoogste bestuurscollege van deze provincie, de Provinciale Staten, is een rap port neergelegd, een lijvig boekdeel, opgesteld door een aantal mensen die tezamen de Reconstructiecom missie Schouwen-Duiveland vc men. Dit rapport spreekt van een toekomst. Een betere toekomst dan het verleden geweest is. Niet een herstel van het oude, maar op bouw van iets nieuws, iets beters. Daarvoor zijn vele plannen op gesteld en vele berekeningen ge maakt. Men heeft getracht de toekomst te doorgronden en heeft berekeningen gemaakt voor het jaar 1973. En zo is er een beeld ver rezen, het toekomstbeeld van Schou wen-Duiveland. En met Gods hulp hoopt men dit te kunnen verwezen lijken. Hoe dat beeld zal zijn? In dit artikel willen wij trachten het voor U te tekenen. Met weglating van de finesses: het gaat ons om te grote lijnen, want aan de fines ses zal nog genoeg geschaafd moe ten worden! Daar ligt SchouwenDuiveland hoe moeten we er komen? Hoe onder houden wij het contact met deze ei landbewoners? Dus: hoe stelt men zich de verbindingen voor? Wil men op het ogenblik het eiland bereiken dan moet men met de boot. En dit zal ook in de toekomst zo zijn, tenzijhet Deltaplan eens zal worden verwezen lijkt en brede dijken dit eiland zullen verbinden met Noord en Zuid. Maar dat is al te vage toekomstmuziek. De Prov. Stoombootdienst zal blij ven,. maar men wil voor deze boten dan een afzonderlijke veerhaven in „de Val". Men heeft daar het voordeel van rustiger water en men houdt ook rekening met de verwezenlijking van het Drie-eilandenplan: dan zal een plaats aan de Oostzijde van Noord- Beveland als haven dienst doen en dan zal van daar af in een veilige en rech te koers naar „de Val" kunnen worden gevaren. De verbinding via Zijpe is al enigszins verbeterd maar de Recon structiecommissie acht deze verbete ringen nog onvoldoende met het oog op de ontwikkeling van de nijverheid op het eiland. DE HAVENS Het aanzien van het eiland voor wat de havens betreft zal ook enigszins veranderd zijn. Welgeteld vindt men er op het ogenblik 14 havens en het is onmiskenbaar dat vele niet rendabel zijn: ze zijn te slecht geoutilleerd voor de moderne scheepvaart en bovendien gaat de vrachtauto steeds meer ver voer overnemen. Daarom wil men het aantal havens verminderenslechts daar havens waar het verkeer zijn knooppunten heeft; anderzijds moeten ze zo gelegen zijn, dat de afstand tot de verschillende plaatsen op het eiland kort is, zodat het vervoer rendabel is. Mocht er ooit een afsluitdijk komen, dan zal er één haven aan de buiten zijde van deze dijk moeten liggen ter wille van de visserij en ook om de mogelijkheid open te laten dat coasters het eiland kunnen aandoen. GOEDE WEGEN. Goede havens zjjn vrij nutteloos als er niet tevens goede wegen zijn naar het achterland. Dit is nu niet het gevat en ook op dit punt zal dus het gezicht van SchouwenDuiveland moeten ver anderen. Uitgangspunt is de in hoofd zaak reeds bestaande weg OostWest. Het was noodzakelijk hierin een omlei- dingsweg rond Zierikzee op te nemen. B\j Serooskerke komt een afsplitsing naar Haamstede. Voor de ontsluiting van midden-Schouwen is een doorver binding van de weg tussen Serooskerke en Brouwershaven gewenst. Dit opent tevens de mogelijkheid van een goede Verbinding met Brouwershaven en de kop van Schouwen. Een verbetering van de tweede ver binding ZierikzeeBrouwershaven kan worden bereikt door een die via Kerk- werve aansluit op de verbindingsweg SerooskerkeBrouwershaven. Daarop kan dan ook een verbinding met Scha- rendijke tot stand worden gebracht. Vele, vele jaren al steekt de Plompe Toren van Schouwen haar spits de lucht in. Veel vreugde en meer verdriet misschien nog heeft zij aanschouwd. Zal er nu uit de troosteloze water woestenij een nieuwe periode van welvaart en geluk voortkomen? Een bij Zonnemaire op de weg Zierik zeeBrouwershaven aansluitend weg- vak via Dreischor naar de Rijksweg bij Nieuwwrkerk schept zowel voor Brouwershaven als Zonnemaire en Dreischor de meest doelmatige ver binding met het veer bij Zijpe. En nog even iets over de verbin dingen door de lucht. Men beveelt de aanleg aan van een grasbaan op het vliegveld Haamstede, dit ten behoeve van de sportvliegerij; een tweede ver harde baan acht men niet nodig. En dan wordt er ook nog even iets gezegd over de helicopter. Maar dat is ook weer van die toekomstmuziek DE TRAM MOET VERDWIJNEN. Gisteren deelden we al mede, dat de commissie van oordeel is, dat de tram niet meer terug dient te komen, ook niet tijdelijk. Men wijst er op, dat het verdwijnen van de trambaan van het allergrootste helang is, daar het her- verkavelihgswerk ernstig door deze baan wordt belemmerd. Men beveelt een bus-uurdienst aan zowel op de lijn ZierikzeeBrouwers haven als op ZierikzeeZijpe. Op het traject Anna JacobapolderRoo sendaal dient gestreefd te worden naar een aansluitende uurdienst op de trei nen in Roosendaal. En tenslotte vindt men het wenselijk dat zo spoedig mo gelijk een vergunning wordt aange vraagd voor een rechtstreekse auto- sneldienst ZierikzeeRotterdam. OPENBARE NUTSVOORZIENING. Wat de eleetriciteitsvoorziening be treft wordt in het rapport opgemerkt, dat het in het belang van de ontwik keling van het eiland (en van geheel Zeeland) is het vraagstuk der tarie venpolitiek nader te onderzoeken. Het hoofdbuizennet van de water leiding zal op Schouwen een ringlei ding zijn, waaraan o.m. Zierikzee, Se rooskerke, Renesse en Brouwershaven zullen liggen. Voor Duiveland is een ringleiding niet nodig; de bestaande hoofdleiding zal geheel worden ver nieuwd. Het bestaande plan voor automati sering van het telefoonverkeer dient ten spoedigste te worden uitgevoerd. De Zierikzeese Centrale (in de Meel- straat) zal 1000 nummers krijgen en zal eind 1955 gereed zijn. Eindeentra les komen in BurghHaamstede (300 nummers), Renesse (200 nummers), Scharendijke (200 nummers), Brou wershaven (200 nummers), Dreischor (300 nummers), Bruinisse (200 num mers) en Nieuwerkerk (400 nummers). Alles zal automatisch zijn. Eind 1955 of begin 1956 zullen de centrales in ge bruik kunnen worden gesteld. Geluk is een gave, waarop ni'et slechts uiterlijke omstandigheden hun invloed doen gelden ware het zo dan zouden op Schouwen louter gelukkige mensen wonen, want als de Recon structiecommissie haar plannen kan eigen bevolking belast dient te wor den. MAATSCHAPPELIJK WERK. Kleine kinderen worden groot, ook op Schouwen. Over de wijze -waarop men zijn brood zal kunnen verdienen, zullen we het straks hebben; nu gaat het erom hoe er op het eiland een har monisch gemeenschapsleven zal kun nen ontstaan. Daarvoor is samenwer king nodig van alle bevolkingsgroe pen; men is er zich van bewust, dat men hierbij de levensbeschouwelijke achtergronden der bevolking in het oog moet houden Meer overgaand naar de practijk: er zullen in de toekomst op het eiland 10 gezinsverzorgsters nodig zijn. Deze vrouwen zullen nauw contact moeten onderhouden met plaatselijke commis sies van bijstand: dit maatschappelijk werk zal moeten leven bij de mensen zelf. Overwogen wordt het stichten van een beschutte werkplaats voor minder validen. In iedere plaats dient een dorpscom missie te komen voor maatschappelijk en cultureel opbouwwerk. Deze com missie zal ook de leiding hebben van het dorpshuis dat in iedere plaats zal moeten verrijzen, zo mogelijk met een sportterrein. De commissie acht het van belang dat er op Schouwen-Duiveland een Volkscredietbank in het leven wordt geroepen. En ten slotte wijst men op de noodzaak van huishoudelijke en ge zinsvoorlichting. OUDEN VAN DAGEN. Ook voor de ouden van dagen dient gezorgd te worden. Er zijn op het ogenblik 2859 bejaarden en in de naas te toekomst zal dit aantal vrij belang rijk stijgen. Men neemt aan dat men 10 pet. van hen, dus 286 bejaarden een onderdak zal m< eten verschaffen. Verder aannemend dat er 50 in een verpleeghuis zullen moeten worden op genomen (het ziekenhuis Noordgouwe komt ter beschikking), dan zal er plaats moeten zijn voor 236 mensen in pension-tehuizen. Men acht het daar voor noodzakelijk drie nieuwe tehuizen te stichten verwezenlijken, zullen de omstandig heden haast ideaal zijn. Hoe zullen zij leven? Laat ons be ginnen bij de jeugd. Als een kind ter wereld komt zal er hulp nodig zijn: een kraamverpleegster of -verzorgster. Welnu, men wil een volledige ver pleegstersopleiding op het eiland mo gelijk maken en daarnaast wil men het beroep van kraamverzorgster finan cieel aantrekkelijker maken. Wordt het kind wat groter, dan kan het naar de kleuterschool: Zierikzee krijgt spoedig twee nieuwe scholen, Ouwerkerk krijgt er een van de Round-Table voor Bruinisse ontbreken echter nog de gelden. Het vestigen van kleuterscho len in verenigingsgebouwen wil men tegengaan. Ten slotte stelt men zich voor voor dit onderwijs gediplomeerd personeel aan te trekken. Dan naar de „grote school". Ook hier een tekort aan leerkrachten; men hoopt dat het zal worden opgeheven als de gemeenteclassificatie verdwijnt. Aan gymnastieklokalen mag geen ge brek meer zijn en evenmin aan zwem baden, want het schoolzwemmen moet een plaats hebben. Daarna voortgezet lager onderwijs en voor hen die middelbaar onderwijs willen volgen moet dat mogelijk zijn geld noch woonplaats mag een beletsel zijn. Men overweegt om of regionaal of gemeentelijk studiefondsen in het leven te roepen; en men wenst een doeltreffend vervoersschema, zodat ieder, ongeacht zijn woonplaats, ge makkelijk de middelbare school zijner keuze kan bezoeken. JEUGDWERK. Maar de jeugd heeft ook vrije tijd: ook daarmee heeft de commissie zich beziggehouden. Het rapport geeft een uitvoerige beschrijving van de situatie in jeugdland vóór de ramp: kwijnende jeugdorganisaties, maar geen ernstig jeugdprobleem dank zij een sterke so ciale contróle. Echter ook geen leiders typen, want wie wat worden wilde in de wereld, die verliet het eiland. Daarin wil men verandering bren gen: er moeten geschoolde jeugdlei ders komen en er dient op korte ter mijn aanwezig te zijn een bepaald aantal verenigingsgebouwen en sportvelden, zwembaden en gymna stieklokalen, filmprojectoren, boe ken, spelmateriaal, enz. De mogelijk heden zitten erin, want het Rampen fonds stelde een bedrag ter beschik king en er ontstond een kleine werk- commissie, die met enthousiasme naar coördinatie der noodzakelijke activiteiten streefde en streeft. Men is er zich van bewust, dat men moet voorkomen dat door al dit nieu we jeugdwerk de bestaande jeugdorga nisaties in een hoek worden gedreven; dit zou principieel onjuist zijn en een slechte beloning voor het moedig en volhardend streven in een tijd toen niemand interesse had voor deze eiland jeugd! Momenteel is het zo dat de Raad voor Kerk en Samenleving een sociaal- cultureel vormingsleider heeft gezon den, maar er is grote behoefte aan een Op nog een ander punt zal het aan zien van het eiland belangrijk veran deren: het aantal gemeenten wil men terugbrengen van 18 tot 5 of 6. Dat wil zeggen: samenvoeging van de gemeen ten Renesse, Haamstede en Burgh; van de gemeenten Scharendijke, Eikerzee, Ellemeet, Kerkwerve, Duivendijke, Noordwelle en Serooskerke; Duiveland wordt één gemeente met uitzondering van Bruinisse. Verschil van mening was er in de commissie over de vraag of Zierikzee, Brouwershaven, Drei schor, Noordgouwe en Zonnemaire tot één of tot twee gemeenten dienen te worden samengevoegd. Nu is dat alles maar administratief het zal echter ook wezenlijk veran deringen brengen. Men is n.l. van me ning dat er te veel bezwaren kleven aan te verspreide bewoning op het platteland of in te kleine dorpskernen. Daarom wil men kernen als Viane, Capelle, Nieuwerkerk en Brijdorpe niet meer laten herhouwen: bij de weder- opbouwplannen van grotere kernen dient voor deze bewoners plaats gere serveerd te worden. Ook het lage mid den van Schouwen heeft men bekeken en ook hier streeft men naar concen tratie. Het dorp Serooskerke wil men de hoofdkern laten worden met daar naast als nevenkernen Scharendijke en Kerkwerve. De verwoeste panden van Noordwelle, Oudendjjke, Eikerzee en Looperskapelle wil men niet laten her bouwen op de oude plaats, maar die naar de kernen doen overbrengen. Se rooskerke zal dan plm. 500 inwoners tellen (150 woningen), Scharendijke 350 (100 woningen) en Kerkwerve 250 (75 woningen). DE HUIZEN. Ook de woningbouw heeft men op de korrel genomen en men is van oordeel dat er een radicale wijziging dient te komen in het beleid van het ministerie van Wederopbouw en Volkshuisvesting ten aanzien van het eiland. De bescha digde één- en tweekamerwoningen wil men niet laten herbouwen maar ver vangen door volwaardige huizen. Het aantal van dit soort wonin gen is op Schouwen-Duiveland ont stellend hoog (34.7 pet. van het totaal tegen 28.3 pet. voor ge heel Zeeland en 10,4 pet voor het ge hele land!) En nu de welhaast belangrijkste vraag: „Hoe komen de mensen van Schouwen-Duiveland aan de kost?" Is er voor allen plaats en kunnen ze al len een goede boterham verdienen. De situatie van nu is aldus: de helft van de mannelijke beroepsbevolking heeft werk in de landbouw; aan in dustrie vindt men alleen de fabriek van bakkerijgrondstoffen in Zierikzee, de vlasnijverheid, een zuivelfabriek te Nieuwerkerk, de mosselinleggerijen en enkele scheepswerfjes en reparatie-in richtingen in Bruinisse; de visserij was en is van plaatselijke betekenis; in het duingebied van Schouwen komt lang zaam de vreemdelingenindustrie op gang. Deze bedrijvigheid verschafte lang niet aan alle handen werk en zo is het te verklaren dat de bevolking slechts zeer gering gestegen is: te veel mensen trokken van het eiland weg om elders hun brood te verdienen. In dien allen die nu vertrokken in de periode 1880 tot 1950 waren gebleven, dan zou het aantal bewoners in 1950 niet 23.803 maar rond 49.000 hebben bedragen! naar het eiland en het vertrek der jongeren, dan is duidelijk, dat het ec niet zo gunstig voorstond op Schouwen Duiveland. LANDBOUW. In de landbouwsector dient de her verkaveling te worden doorgevoerd, want er zijn veel te veel snipperbe- drijven, die nauwelijks een bestaan waarborgen. Men wil in Duiveland en in Zonnemaire en Dreischor bedrijven van omstreeks 7 ha., in overig Schou wen van rond 9 ha. Het fruitteelt areaal kan worden uitgebreid mits voldaan wordt aan deze voorwaarden: het beschikbaar komen van zoet wa ter in het kleigebied en het tegengaan van zoetwaterverlies in het duinge bied; verbetering van de verkeersver bindingen en.een meer economisch gebruik van de grond na de herver kaveling. VLASNIJVERHEID. Men wil de vlasnijverheid op Schou wenDuiveland moderniseren en daarbij wil men streven naar een coö peratieve bedrijfsvorm. Er waren tot dusverre 15 rootputten en 4 zwingel- turbines en er werd rond 900 ha. vlas geteeld. Gevolg was dat rond 100 ha. strovlas jaarlijks onbewerkt het eiland verliet en dat een groot deel van het vlas nog moest worden gedauwroot. Plannen tot modernisering faalden omdat verscheidene kleine boeren het' vlasbedrijf als nevenbedrijf in de win termaanden uitoefenden. Na de her verkaveling zal men dit ondervangen hebben en dan zal het mogelijk zijn de verwerkingsbedrijven efficiënter op te zetten. Men overweegt op bescheiden schaal te beginnen en een coöperatieve zwin- gelturbine aan te s^affen. Als men voldoende aandacht besteed aan de kwaliteitsverbetering, dan zal zo onge veer werk verschaft kunnen worden aan alien, die nu in het vlasbedrjjf werk zaam zijn. INDUSTRIE. Een spectaculaire industriële ont wikkeling is allerminst te verwachten. Men streeft slechts naar een uitbrei ding van het bestaande productie apparaat, d.w.z. naar ontwikkeling van ambachtsbedrijven tot klein-industrie- ën. Men denkt hierbij aan kleinme- taalindustrie, tractorbedrijven, enz. Hiervoor zal een gunstig klimaat ge schapen dienen te worden en goede verbindingen vormen daarbij wel een eerste voorwaarde. Ook aan de tech nische scholing der arbeiders zal aan dacht moeten worden besteed. Het tot ontwikkeling brengen van z.g. landbouwindustrieën acht men niet goed doenlijk omdat er in deze sector eerder van overbezetting dan van onderbezetting sprake is; aan aardappelmeelfabrieken en fruitver- werkingsbedrijven is nauwelijks meer behoefte. Hoewel ook hier de vooruitzichten niet zo heel erg gunstig zijn, zal men het toch in deze sector moeten zoeken, wil men bereiken dat de jeugd aan het eiland gebonden wordt. Men heeft be rekend dat in de komende 12 jaren ongeveer 1400 mannen en 165 vrouwen een plaats in het arbeidsproces zullen vragen; daaronder zullen er 300 zijn die geen plaats meer kunnen vinden in de landbouw en die door de ophef fing van de z.g. gecamoufleerde werk loosheid worden uitgestoten. In deze zelfde 12 jaren zullen onge veer 200 jongeren geschoold moeten worden en velen van hen zullen de vakken bankwerken en electrotech- niek moeten kiezen. Overigens is het percentage jongens dat het nijver heidsonderwijs volgen, gunstig; maar men kan dit nauwelijks verder stimu leren, omdat de meesten toch al moei te hebben om aan de slag te komen. En omdat ze nog te jong zijn is elders gaan werken ook niet aanbevelens waardig; in verband-hiermee wil men de mogelijkheid onderzoeken de am bachtsschool weer driejarig te maken. VISSERIJ. Over de visserij wordt weinig ge zegd omdat men het rapport van de Zevibel wil afwachten; wel wijst men er op dat het van belang is het visserij- onderwijs ter hand te nemen. VREEMDEUINGEN-INDUSTRIE. Gewezen wordt op de mogelijkhe den die er voor de duingebieden lig gen in het aantrekken van vreemde lingen. Gisteren hebben we al de cij fers gepubliceerd die men zich voor stelt in het jaar 1973 verwezenlijkt te hebben. De toestand van het ogenblik is ver ontrustend: enerzjjds zjjn er de moei lijke verbindingen, die de vacantiegan- gers weghouden en anderzijds is er de gebrekkige outillage van vele kampeer- bedrijvon. Toezicht hierop ontbreekt omdat geen minimumeisen zijn gesteld. Van de 14 ingeschreven kampeerplaat sen voldoen er slechts vijf aan redelijke eisen; daarnaast zjjn er nog 26 niet- ingeschreven kampeerplaatsen, die ze ker ook geen „voldoende" zullen halen'. Hier ligt voor de bevolking echter een uitstekende kans en de Recon structiecommissie laat dan ook niet na hierop te wijzen. Zo liggen er voor Schouwen- Duiveland nog tal van mogelijk heden, maar men zal een lange weg moeten gaan, voordat die mogelijk heden tot werkelijkheden geworden zijn. Maar niemand schuwe die moeilijkheden: het is de moeite waard voor een betere toekomst van dit deel van onze provincie te werken!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 4