deloupe
IET
Als
artsen voet bij
zal een chaos
stuk houden,
ontstaan.
DEZE
WERELD
v&n ö&q tot ö&q
Reorganisatie van aanvullende
werkgelegenheidspolitiek.
Geschiedenis van het Britse Imperium.
SDe Radio.
Antwoord aan
„Yerseke"
Toepassing van vrije loonregeling»
De Mig-15 gaat
niet terug
C. N.V.-penningmeester over de Ziekenfondskwestie.
Overheid moet dan wel ingrijpen.
iïenqt oni
Vrij dig 8 Januari 1954
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
Onder
Het schrijven, dat de voetbalvereni
ging „Yerseke" ons deed toekomen,
hebben wij vrijwel volledig opgeno
men. In de eerste plaats omdat wij aan
het bestuur van deze vereniging graag
het recht van verweer toekenden,
maar daarna ook omdat het tijd is om
eens enkele dingen recht te zetten.
Want de verwijten, die hier aan het
adres van de prot. christelijke volks
groep worden geuit, zijn niet van van
daag of gisteren en men komt ze vaker
tegen dan alleen in Yerseke.
Allereerst moeten we dan twee din
gen uiteenrafelen: de vraag of er in de
oester- en mosselcultures op Zondag
gewerkt wordt en de (heel andere)
vraag of de producten van deze cul
tures door anderen misbruikt worden,
b.v. door de dag des Heren te onthei
ligen.
Op de eerste vraag hebben wij geen
antwoord want wij hebben te weinig
verstand van deze cultures. Uit het
schrijven van het bestuur van „Yerse
ke" menen we te moeten opmaken, dat
Zondagsarbeid inderdaad voorkomt. Of
dit noodzakelijke arbeid is wij we
ten het niet. Als het er alleen om gaat
de producten nog snel naar afnemers
te brengen, dan achten wij die arbeid
niet noodzakelijk en dan staan de
werkgevers in gebreke, of ze nu prot.
christelijk zijn of niet! En als zij prot.
christelijk zijn (wat we voorshands
niet willen aannemen), dan hebben zij
zich hierover wel te schamen. Gaat
er echter om waren voor bederf te be
hoeden, dan achten wij die arbeid in
bepaalde gevallen wel noodzakelijk.
Maar nogmaals: wij kunnen dit niet
beoordelen!
De vraag wat de afnemers met deze
producten doen, is er een van geheel
andere strekking. En het komt ons
voor, dat onze briefschrijvers een wel
wat al te hoge dunk hebben van hun
cultures. Het is heus niet zo, dat er
in hotels en eetgelegenheden Zondags-
arbeid moet worden verricht omdat er
oesters en kreeft bestaan! En wij heb
ben nog nooit van een winkel gehoord
die enkel en alleen op Zondag open is
om oesters te verkopen. Wat dat be
treft gaat het bestuur van „Yerseke'
zich lichtelijk aan overdrijving te bui
ten!
De principiële vraag die hierachter
schuilt is deze: mag een christen en
ieder mens die het eerlijk meent, mee
helpen aan de productie van iets, dat
door anderen misbruikt wordt? Wij ge
loven niet dat men hierop een op alle
gevallen passend antwoord kan en
moet geven. Want er zijn inderdaad
gevallen, waarin men naar onze me
ning ernstig met zichzelf te rade dient
te gaan. Maar zo'n geval is de oester
teelt zeker niet, want met de beste wil
van de wereld kunnen wij niet inzien,
dat het eten van dit zeebanket tot mis
bruiken kan leiden. Dat het de mensen
op Zondag naar een restaurant zou
lokken lijkt ons nogal overdreven en
bovendien: moet men daarom de hele
oesterteelt maar achterwege laten? Dat
zou toch dwaasheid zijn!
Nu wordt dit alles in verband ge
bracht met de voetballerij in Yerseke.
Ook dat is een dwaasheid, want het
een heeft niets met het ander te ma
ken. Want van tweeën één: of de Yer-
sekenaren verrichten onnodige Zon
dagsarbeid en als de prot. christelijke
bevolkingsgroep daaraan meedoet ter
wille van het geld, dan dient deze
groep zich wel eens hierover te bezin
nen; óf die onnodige Zondagsarbeid
vindt niet plaats.
Onze briefschrijvers menen dat het
eerste het geval is en concluderen
hieruit dat men dan ook maar op Zon
dag moet gaan voetballen. Merkwaar
dige conclusie! Als een van de spelers
van „Yerseke" een overtreding begaat
en de scheidsrechter merkt het niet,
gaat dan het bestuur die speler aan
sporen om rog maar meer overtredin
gen te begaan? Want zo ligt het toch:
als sommigen van de prot. christelijke
groep in Yerseke Gods gebod overtre
den terwille van het geld (nogmaals:
wij nemen dit maar niet zo aan!) is
er dan reden om te zeggen: „Nou ja,
ga dan ook maar verder en laat dan
ook maar op Zondag voetballen!" Laat
onze briefschrijvers de ongerijmdheid
hiervan inzien!
D. U.W. wordt opgeheven.
(Van onze parlementaire redacteur).
In een brief aan de Tweede Kamer heeft minister Suurhoff mededelingen
gedaan over de toekomstige organisatie van de aanvullende werkgelegen
heidspolitiek. Daarin wordt gezegd dat het noodzakelijk is een wijziging aan
te brengen in de huidige organisatievorm, teneinde tot een meer gecoör
dineerd beleid en een efficiënter uitvoering te geraken. De minister van
Sociale Zaken en Volksgezondheid blijft de primaire verantwoordelijkheid
voor het scheppen van aanvullende werkgelegenheid dragen, maar hij meent
dit slechts te kunnen doen als er een goede interdepartementale coördinatie
plaats vindt, waarbij het departement van Sociale Zaken uiteraard een cen
trale plaats zal innemen. Een goede aanvullende werkgelegenheidspolitiek
is slechts mogelijk, aldus dit schrijven, indien op geregelde tijden met
het bedrijfsleven overleg wordt gepleegd over de vraagstukken, die daar
mee verband houden.
si»"! .IE
v&n Lonöinium tot Lonöon.
Door deze coördinatie is het niet
meer nodig, dat het Departement
van Sociale Zaken zelf alle werken
voorbereidt en uitvoert. Dat kan ook
een ander departement gaan doen.
De uitvoering van de „aanvullende"
werken zal voortaan geschieden in
vry werk onder de regelingen en
loonvoorwaarden, die voor die be
treffende bedrijfstak gelden.
Voor de werken van de normale
programma's van de afzonderlijke de
partementen werden en worden in het
algemeen geen speciale eisen gesteld
inzake bemiddeling en onttrekking der
arbeiders, noch inzake mogelijke af
remming, stopzetting en versnelde uit
voering der objecten. Voor de aanvul
lende werken zal het stellen van deze
eisen niet steeds achterwege kunnen
blijven, omdat de algemene werk
gelegenheidspolitiek niet mag worden
doorkruist en aan de arbeidsvoorzie
ning van het normale bedrijfsleven de
voorrang moet worden gegeven.
Steeds wanneer vaststaat voor
zover dat tenminste mogelijk is dat
tijdens de gehele uitvoeringsduur van
een object voldoende werklozen be
schikbaar zullen zijn, zullen objecten
worden geëntameerd, waaraan geen
arbeiders kunnen worden onttrokken
en die niet tussentijds kunnen worden
stopgezet. Zou dit wel kunnen gebeu
ren, dan zal hiervan tevoren medede
ling aan de arbeiders worden gedaan.
De tewerkstelling van arbeiders, die
physiek of mentaal niet geschikt zijn
voor het verrichten van arbeid op nor
male of aanvullende werken, is een
vraagstuk van sociale zorg en blijft
daarom tot de taak behoren van de
afdeling Sociale Bijstand en Comple
mentaire Arbeidsvoorzieningen van
het ministerie van Sociale Zaken.
Organisatievorm,
Om deze grondslagen te kunnen ver
wezenlijken dient een reorganisatie
doorgevoerd te worden. Het commis
sariaat van de Werkgelegenheid en de
D.U.W. zullen worden opgeheven. Te
gelijkertijd komt er bij het ministerie
van Sociale Zaken een afdeling voor
de werkgelegenheid onder leiding van
een Directeur-Generaal voor de Ar
beidsvoorziening. Het Rijksarbeids
bureau en een nieuw op te richten
Directie Aanvullende Werkgelegenheid
zullen daaronder vallen.
De taken van de D.U.W. betreffende
de voorbereiding en uitvoering van cul
tuurtechnische werken worden overge
dragen aan de Cultuurtechnische
Dienst van het Ministerie van
Landbouw, Visserij en Voedseivoorzie
ning. De taken van de D.U.W. bij de
voorbereiding en uitvoering van ci
vieltechnische werken, n.l. van lagere
publiekrechtelijke lichamer zullen
worden overgedragen aan een nieuw
te stichten dienst, genaamd Dienst
Aanvullende Civieltechnische Werken,
(D.A.C.W.)
Het oprichten van deze dienst is
noodzakelijk, omdat gebleken is, dat
deze taak niet bij één der departemen
ten en de daaronder ressorterende
diensten kan worden ondergebracht,
Daarom wordt deze dienst onderge
bracht bij Sociale Zaken. Hij zal res
sorteren onder de Directeur-Generaal
van de Arbeidsvoorziening. Aangezien
het niet doelmatig zou zijn, dat elk
departement het vervoer en de huis
vesting van arbeiders behartigd, zal
deze taak ressorteren onder de Directie
Aanvullende Werkgelegenheid. Beslo
ten is de godsdienstige, geestelijke en
culturele verzorging van arbeiders,
gehuisvest in kampen voort te zetten.
Over de voortzetting van de activiteit
der sociale ambtenaren wordt nog
overleg gepleegd, o.a. met de organi
saties van werkgevers en werknemers.
De Directeur-Generaal voor de Ar
beidsvoorziening zal aan de hand van
de beschikbare gegevens voortdurend
nagaan of er aanvullende werken uit
gevoerd moeten worden. De uiteinde
lijke beoordeling van deze geschiedt op
rijksniveau door het Coördinatie Colle
ge van Openbare Werken (C.O.W.).
De Directeur-Generaal is van dit Col
lege voorzitter. De bestaande inter
departementale commissie voor de
werkgelegenheid wordt opgeheven,
Provinciale
Contactorganen.
De in de provincie bestaande con
tactorganen (P.C.W.'s) blijven gehand
haafd. Gedeputeerde Staten zal ge
vraagd worden deze commissie als
volgt samen te stellen: vier leden aan
te wijzen door G.S. (waaronder even
tueel 1 of 2 uit de Ver. van Ned.
Gemeenten en bijv. de Directeur van
En nu nog één Dunt- de ,in de 15en Provinciaal opbouworgaan of van
te" Z d6|^ economisch-technologische dienst)
en ten hoogste drie werkgevers en
werknemersleden. Daarnaast zullen
zitting hebben de Directeuren van het
brief dat in Nederland geen enkel ge
val bekend is, waarbij de kerkgang
belemmerd wordt, hetzij met een ker
kelijke, hetzij met een niet-kerkelijke
meerderheid. Begrijpelijk. Er is ons
ook geen geval bekend, waarbij het
voetballen op Zondag belemmerd
wordt. Ook het geval-Yerseke niet.
Niemand zal het in zijn hoofd halen de
voetbalclub het voetballen te verbie
den. Maar de kerken komen bijeen in
hun eigen gebouwen, die ze zelf heb
ben betaald en die ze zelf onderhou
den. Daar is niets van de overheid bij.
En zo zal de voetbalclub Yerseke die
nen te voetballen op haar eigen ter
rein. Als een kerkgebouw bouwvallig
wordt zoekt de kerkelijke gemeente
naar mogelijkheden voor restauratie of
nieuwbouw de voetbalclub Yerseke
Ingezonden Mededeling (Adv
dien hetzelfde te doen. Zonder de ge
meenteraad daarbij tot besluiten over
te halen die in strijd zijn met de be
ginselen van velen van hen!
Districts arbeidsbureau, de Prov. Wa
terstaat, de Rijkswaterstaat en van
Wederopbouw, het Provinciaal Hoofd
van de Cultuurtechnische Dienst en
een vertegenwoordiger van de D.A.C.
W. Deze P.C.W.'s zullen op geregelde
tijden de werkgelegenheidssituatie in
hun provincies moeten bekijken. Van
haar bevindingen doet zij mededelin
gen aan het G.S. en aan het C.O.W.
De commissies zullen op de hoogte zijn
van de totale beschikbare aanvullen
de werkvoorraad.
De P.C.W. heeft dus een ruime, ad
viserende bevoegdheid. Daarnaast
heeft zij de bevoegdheid te bevorde
ren dat er zorg gedragen wordt voor
a: dat er naast voldoende normale
ook voldoende aanvullende werkob-
jecten op de verschillende werkter
reinen worden voorbereid en voor
subsidiëring aan het C.O.W. worden
voorgedragen;
b: dat wordt bepaald welke aanvul
lende objecten kunnen worden ge
opend, afgeremd of gestimuleerd, af
hankelijk van de stand van de arbeids
markt;
c: dat er voldmnde aanvullende werk-
objecten zijn om arbeiders te kunnen
toetsen, rehabiliteren en trainen.
Loonregelingen.
In afwachting van het tot stand ko-
m.-n van de reorganisatie is bepaald,
dat op de door de D.U.W. gesubsi
dieerde werken met ingang van 4 Jan.
1954 uitsluitend loonregelingen van het
vrije bedrijf worden toegepast.
Voor alle werkzaamheden, waarvoor
tot nu toe een D.U.W.-loonregeling
heeft gegolden zijn in verband daar
mede de C.A.O. voor Cultuurtechnische
werken, dan wel de C.A.O. voor de
Water-, Spoor- en Wegenbouw inge
voerd.
Voor civieltechnische werken blijft
de vrije W.S.W. regeling van toepas
sing. Deze regeling geldt ook voor cul
tuurtechnische werken in het vrije be
drijf, wanneer zjj door een aannemer
worden uitgevoerd. Voor cultuurtech
nische werken, die in regie worden
uitgevoerd door een uitvoerend li
chaam, is een C.A.O. gesloten tussen
de uitvoerende lichamen en de Unie
van Landarbeidersbonden.
Als garantieregeling is ingevoerd,
dat de arbeiders die voorheen onder
de D.U.W.-loonregeling vielen niet
minder mogen ontvangen. Daarbij is
rekening gehouden met de laatste
5 pCt loonsverhoging. Het belangrijk
ste resultaat van de invoering van de
vrije loonregelingen is, dat de loon-
vaststelling een zaak wordt van par
tijen. De ambtelijke bemoeiingen van
de D.U.W. met de lonen en de andere
arbeidsvoorwaarden, zoals die tot-nu
toe bestonden, zijn tegelijk met de
D.U.W.-loonregeling vervallen.
TOKIO, 6 Januari. De Amerikaanse re
gering heeft het aanbod de MIG-15 die
in September 1952 door een Noordkore-
aanse piloot naar een vliegveld van de
Verenigde Naties in Zuid-Korea was
overgevlogen, aan de rechtmatige eige
naar terug te geven, ingetrokken. De re
den van dit besluit is, dat niemand het
toestel schijnt te willen opeisen. Het
vliegtuig zal naar de Ver. Staten worden
gebracht.
BDe Vikings waren geen lieve jongens, doch
brandschatten in Frankrijk, Nederland, Ier-
land en Engeland. Alfred de Grote uit Wessex
nam de strijdbijl op, doch werd in het begin ver
slagen.
H Koning Alfred bracht toen zijn leger in het
veld tegen de Denen. Er volgde een grote
veldslag bij Eddington en hij wist er de Vikings
te verslaan. Later slaagde hij er in het kamp van
de Denen geheel te omsingelen.
(Van onze §-redacteur)
UTRECHT, 6 Januari Als voor 1 Februari geen overeenstem
ming wordt bereikt tussen de Landelijke Huisartsenvereniging en de
ziekenfondsen, zal het artsenconflict acuut worden. Ziekenfondspatiën
ten en fondsen komen dan beide in een zeer moeilijke situatie en de
mogelijkheid is niet uitgesloten, dat de volksgezondheid in het gedrang
komt. Over de achtergronden en perspectieven van deze taak hadden
we een onderhoud met de heer G. Moll, penningmeester van het
C.N.V. en lid van de Ziekenfondsraad.
De oorsprong van de huidige moei
lijkheden is bekend. Alle bij de zieken
fondsen betrokken partijen waren het
er over eens, dat de huidige jaarlijkse
vergoeding, die de huisarts voor elke
bij hem ingeschreven ziekenfonds
patiënt ontvangt, te laag is. Op korte
termijn kon in het overleg tussen de
Landelijke Huisartsenvereniging en de
Ziekenfondsorganisaties geen defini
tieve overeenstemming worden be
reikt. Daar zat te veel aan vast. Ten
slotte werd men het eens over een
voorlopig contract, dat per 1 Januari
1955 door het definitieve zou worden
vervangen.
Volgens dit contract zou de arts voor
de eerste 3000 ingeschreven verzeker
den f 7.per ingeschrevene ontvan
gen (thans f 5.46) en voor de meerdere
ingeschrevenen f 5.(thans ook
f 5.Deze bedragen zouden echter
slechts als voorschot worden uitge
keerd in afwachting van de definitieve
regeling. Theoretisch bleef dus de mo
gelijkheid bestaan, dat de artsen een
deel van het ontvangen bedrag zouden
moeten terugstorten.
De Ziekenfondsraad ging ondanks
bezwaren van verschillende zijden ac-
coord met dit interim-contract. De mi
nister van Sociale Zaken schorste dit
besluit echter voorlopig en op zijn
voordracht werd het op 24 December
door de Kroon voor drie maanden ge
schorst.
Waarom?
De minister deed dit, omdat de aan
hem overgelegde cijfers z.i. onvoldoen
de waren om hierop tot de hierboven
genoemde verhoging te besluiten. Hij
deelde echter reeds op 23 December
aan partijen mee, dat zijnerzijds geen
bezwaar gemaakt zou worden tegen de
voorlopige overeenkomst, als het hono
rarium voor de eerste 3000 verzeker
den op f 6.50 gesteld zou worden.
Evenmin had hij bezwaar tegen een
regeling, waarbij f 7.zou worden
uitgekeerd voor de eerste 2400 verze
kerden en f 5.voor de overigen.
Dit laatste voorstel nu, zo zei ons de
heer Moll, leek mjj een zeer goede ba
sis om tot overeenstemming te komen.
Van de 8660 voor ziekenfondsen wer
kende artsen zijn er 2150 dus 59,2
die minder dan 2400 ziekenfonds
patiënten hebben. Het grootste deel der
artsen zou dus bjj deze regeling precies
hetzelfde bedrag ontvangen als hun bij
de thans geschorste regeling was toe
gedacht. Volgens deze laatste regeling
zouden de huisartsen in totaal
f 51.500.000 ontvangen en volgens de
door hen goedgekeurde regeling kregen
ze f 58.000.000. Het verschil was dus
maar klein en bovendien gaat het hier
slechts om een tijdelijke voorschotrege
lingen niet over de definitieve regeling.
Zoals we reeds meldden heeft de
artsenorganisatie dit voorstel echter
toch afgewezen. De artsen besloten met
ingang van 1 Februari ook voor de
behandeling van ziekenfondspatiënten
een vergoeding per verrichting te vra
gen van f2.voor spreekuurbezoek,
f 2.50 voor huisbezoek en het dubbele
voor nacht- en Zondagsverrichtingen.
Als voor 1 Februari geen overeen
stemming wordt bereikt, zal dit stand'
Terwijl de onderhandelingen
over de krijgsgevangenen iii
Korea onzeker verliepen, heeft
Amerika twee divisies teruggetrok
ken uit het land, waar de oorlog
eens zo fel woedde. Uit deze ma
noeuvre van de Ver. Staten kan
men verschillende conclusies trek
ken. In de eerste plaats verwacht
Washington wellicht geen onmid
dellijke oorlogsdreiging in Korea.
Waarschijnlijk is ook, dat Eisenho
wer zich genoodzaakt zag zijn lang
geleden gegeven belofte, dat de jon
gens binnenkort thuis zouden ko.
men, onder de druk van de publieke
opinie in te lossen.
Het meest voor de hand ligt ech
ter de conclusie dat het strategisch
inzicht van de militaire bevelheb
bers, door de snelle ontwikkeling
van de moderne wapens enigszins
gewijzigd is.
Dit gewijzigde strategische inzicht
noemt men in Amerika de „New Look".
Vele hooggeplaatste militairen zijn van
mening, dat men alles kan laten aan
komen op de luchtmacht met haar
atoom- en waterstofbommen. Niet dat
de grondtroepen nu niet meer belang
rijk zijn, maar men stelt het toch zo,
dat de groei in betekenis van de lucht
macht de betekenis van de grondtroe
pen in dezelfde mate heeft vermin
derd.
De gedachte van de New Look is
koren op de molen geweest van de z.g.
isolationisten, die er op hamerden, dat
het meer dan genoeg was als Amerika
zich zelf zou kunnen verdedigen. Nu
hebben deze isolationisten, die vroeger I lijke wapenen is volgens de „New
niet zo hoog werden aangeslagen, in I Look" nog de beste bescherming van
zoverre gelijk gekregen, dat men thans Europa. Natuurlijk voegt men er on-
spreekt van een strategisch isolement. 1 middellijk aan toe, dat een goed geoe'
Hiermee wil men zeggen, dat het
luchtwapen zo sterk is ontwikkeld, dat
de noodzaak van het aanleggen van
luchtbases aan de periferie van het
Sowjet-blok niet meer zo dringend is.
Immers, de Ver. Staten bezitten thans
lange afstandsbommenwerpers om
atoöm- en waterstofbommen te ver
voeren, die voldoende ver kunnen ope
reren, als zij in eigen land opstijgen.
Dit zijn zo maar niet enkele fantas
tisch militaire beschouwingen, waar
Jules Verne jaloers op zou kunnen zijn,
nee, deze inzichten winnen steeds meer
veld en moeten gebaseerd zijn op wer
kelijke mogendheden.
Volgens de New Look maken de
grondtroepen in Europa geen wezen
lijk vitaal element meer uit van de
Amerikaanse strategie.
Zo is te verklaren, wat Korea be
treft, dat Eisenhower kon zeggen, dat
het terugtrekken van twee of meer
divisies geen afbreuk doet aan Ame-
rika's paraatheid. Amerika zou altijd
nog een behoorlijke agressie kunnen
afschrikken.
Ook de luchtmacht met haar vrese-
fend leger, uitgerust met atoomkanon
nen, ook niet uit te vlakken is.
Tegen deze achtergrond valt er op
de dreigende woorden van Dulles, dat,
wanneer Europa niet snel noeg op-
opschiet met zijn Defensie Gemeen
schap, Amerika zijn politiek wel eens
zou kunnen gaan herwaarderen, een
geheel ander licht. In feite had Dulles
toen hij deze woorden uitsprak, al op
nieuw gewaardeerd, niet in de eerste
plaats zijn buitenlandse politiek, maar
de gangbare militaire opvattingen.
De New Look heeft in de Verenigde
Staten geen onverdeelde instemming.
Integendeel. Van democratische zijde
zijn nog al bezwaren gerezen tegen de
ze opvattingen en ook met de pressie
op Europa Uitgeoefend, was men het
niet helemaal eens.
Toch kunnen we het wel zo stellen,
dat een herziening van de Amerikaan
se politiek paralel loopt met een her
ziening van Amerikaanse militaire be
ginselen.
Het is met enige zorg, dat we deze
nieuwe ontwikkeling in Amerika vol
gen. Immers, een krachtig leger is er
niet alleen om de veiligheid van het
territorium maar het is ook het „laat
ste argument van de Koning", dat wil
zeggen: het leger is een uiting van de
punt der artsen tot een chaos leiden,
aldus de heer Moll. In de eerste plaats
hebben zij voor hun systeem de mede
werking der ziekenfondsen nodig.
Deze zullen hun medewerking niet
geven, daar zij zich daarmee tegen de
overheid keren en in het conflict de
zijde der artsen kiezen. De minister
heeft nu eenmaal het recht om be
sluiten van de Ziekenfondsraad te
schorsen.
Bovendien kunnen de fondsen om!
practische redenen niet op dit voor
stel ingaan. In Amsterdam b.v. be
zoeken dagelijks ongeveer 15.000 pa-?
tiënten hun huisarts. Al deze mensen
zouden zich dan moeten verdringen
voor de loketten van de fonds-
bureaux om het door hen aan hun
arts betaalde bedrag van f 2.terug
te ontvangen. Controle door de
fondsen is hierbij uitgesloten, maar
bovendien kunnen zij deze adminis
tratieve rompslomp onmogelijk aan.
De Ziekenfondsraad zelf zal deze
verrichtingsregeling trouwens zekei1
niet goedkeuren, omdat hierbij het
hele ziekenfondsstelsel, dat berust op
verstrekking van geneeskundige hulp
en niet op het geven van vergoeding
voor de kosten van die hulp, wordt
afgebroken. Stel het onwaarschijnlijke
geval dat de Raad toch zijn goedkeu
ring zou geven, dan zou ook dit be
sluit natuurlijk door de minister voor
vernietiging voorgedragen worden.
Met deze regeling der artsen loopt
het dus altijd spaak, aldus de heer
Moll. In het ongunstigste geval zouden
de verzekerden de dupe worden, daar
hun arts hen alleen tegen betaling
zou willen helpen, terwijl de fondsen
het betaalde niet zouden mogen en
kunnen terugbetalen.
Als de huisartsen voet bjj stuk willen
houden, zal de overheid dus wel ge
dwongen zjjn op de een of andere wijze
in te grijpen. Ik hoop van harte, dat
de artsen het zo ver niet zullen laten
komen, zo zei onze zegsman. Het gaat
tenslotte maar om een interim-regeling
en er ligt een voorstel, dat bijna 60
der artsen geeft, wat zjj vroegen en dat
ook voor de overigen als voorschotrege
ling acceptabel moet zijn. Hier staan
voor honderdduizenden te grote belan
gen op het spel en voor een touwtrek
kerij tot het uiterste is hier zeker geen
plaats.
ZATERDAG 9 JANUARI 1954.
HILVERSUM I. (402 m.) VARA: 7.00
Nws. 7.13 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram.
8.40 Idem. 8.55 Voor de huisvrouw. 9.00
Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. (Om
9.30 Waterst.) VPRO: 10.00 „Tijdelijk uit
geschakeld", caus. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.00 Voor de arbeiders in de
continubedrijven. 11.35 Viool en piano.
12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en tuinb. med.
12.33 Gram. 13.00 Nws. 13.15 VARA-Varia.
13.20 Accordeonork. en solist. 13.45 Sport-
praatje. 14.00 Gram. 14.30 Pianorecital.
14.58 Fanfarecorps. 15.20 „Eerst denken,
dan doen", caus. 15.35 Hawaiian-muz.
16.00 Boekbespr. 16.15 Kamerork. en sol.
17.00 Act. 17.30 Gram. 18.00 Nws en comm.
18.20 Rep. 18.35 Lichte muz. 19.00 Artistie
ke Staalkaart. VPRO: 19.30 „Passepar
tout", caus. 19.40 „De Heidense Wereld,
waarin het Christendom ontstond", caus.
19.55 „Deze week", caus. VARA; 20.00
Nws. 20.05 Gevar. progr. 22.00 Socialis
tisch comm. 22.15 Weense muz. 22.40 „On
der de pannen", hoorsp. 23.00 Nws. 23.15
24.00 Verz. progr.
HILVERSUM n. (298 m.) KRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram.
7.45 Morgengebed en lit. kalender. 8.00
Nws en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voor de
huisvrouw. 9.40 Gram. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken.
11.45 Gram. 12.00 Angelus. 12.03 Gram.
12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Amus.
ork. en Theaterkoor. 12.55 Zonnewijzer.
13.00 Nws en kath. nws. 13.20 Promenade
ork. 14.00 Boekbespr. 14.10 Gram. 14.20
Engelse les. 14.40 Amateursprogr. 15.15
Kron. v. letteren en kunsten. 15.55 Lucht
machtkapel. 16.20 Luchtvaartpraatje.
16.30 De schoonheid v. h. Gregoriaans.
17.00 Voor de jeugd. 17.55 Sport. 18.00
Lichte muz. 18.15 Journ. weekoverz. 18.25
politieke kracht van een land in casu Pianoduo. 18.40 Regeringsuitz.: „Atlan-
van Europa. Een verwaarloosd Euro
pees leger, gecompenseerd weliswaar
door het grof geschut van Amerika, zal
in geen geval een demonstratie zijn
van een politieke macht, om over de
politieke eenheid maar in het geheel
niet te spreken.
tisch pact. 19.00 Nws. 19.10 Gram. 19.20
Pari. overz. 19.30 Gram. 20.25 De gewone
man. 20.30 „Lichtbaken". 20.50 Gram. 21.00
Gevar. progr. 21.50 Act. 22.00 Wedstrijden
in sterke verhalen. 22.30 Wij luiden de
Zondag in. 23.00 Nws. 23.15 Nws in Es
peranto. 23.22 Radio Philharm. ork. 23.50
—24.00 Gram.