deloupe IET Als artsen voet bij zal een chaos stuk houden, ontstaan. DEZE WERELD v&n ö&q tot ö&q Reorganisatie van aanvullende werkgelegenheidspolitiek. Geschiedenis van het Britse Imperium. SDe Radio. Antwoord aan „Yerseke" Toepassing van vrije loonregeling» De Mig-15 gaat niet terug C. N.V.-penningmeester over de Ziekenfondskwestie. Overheid moet dan wel ingrijpen. iïenqt oni Vrij dig 8 Januari 1954 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 Onder Het schrijven, dat de voetbalvereni ging „Yerseke" ons deed toekomen, hebben wij vrijwel volledig opgeno men. In de eerste plaats omdat wij aan het bestuur van deze vereniging graag het recht van verweer toekenden, maar daarna ook omdat het tijd is om eens enkele dingen recht te zetten. Want de verwijten, die hier aan het adres van de prot. christelijke volks groep worden geuit, zijn niet van van daag of gisteren en men komt ze vaker tegen dan alleen in Yerseke. Allereerst moeten we dan twee din gen uiteenrafelen: de vraag of er in de oester- en mosselcultures op Zondag gewerkt wordt en de (heel andere) vraag of de producten van deze cul tures door anderen misbruikt worden, b.v. door de dag des Heren te onthei ligen. Op de eerste vraag hebben wij geen antwoord want wij hebben te weinig verstand van deze cultures. Uit het schrijven van het bestuur van „Yerse ke" menen we te moeten opmaken, dat Zondagsarbeid inderdaad voorkomt. Of dit noodzakelijke arbeid is wij we ten het niet. Als het er alleen om gaat de producten nog snel naar afnemers te brengen, dan achten wij die arbeid niet noodzakelijk en dan staan de werkgevers in gebreke, of ze nu prot. christelijk zijn of niet! En als zij prot. christelijk zijn (wat we voorshands niet willen aannemen), dan hebben zij zich hierover wel te schamen. Gaat er echter om waren voor bederf te be hoeden, dan achten wij die arbeid in bepaalde gevallen wel noodzakelijk. Maar nogmaals: wij kunnen dit niet beoordelen! De vraag wat de afnemers met deze producten doen, is er een van geheel andere strekking. En het komt ons voor, dat onze briefschrijvers een wel wat al te hoge dunk hebben van hun cultures. Het is heus niet zo, dat er in hotels en eetgelegenheden Zondags- arbeid moet worden verricht omdat er oesters en kreeft bestaan! En wij heb ben nog nooit van een winkel gehoord die enkel en alleen op Zondag open is om oesters te verkopen. Wat dat be treft gaat het bestuur van „Yerseke' zich lichtelijk aan overdrijving te bui ten! De principiële vraag die hierachter schuilt is deze: mag een christen en ieder mens die het eerlijk meent, mee helpen aan de productie van iets, dat door anderen misbruikt wordt? Wij ge loven niet dat men hierop een op alle gevallen passend antwoord kan en moet geven. Want er zijn inderdaad gevallen, waarin men naar onze me ning ernstig met zichzelf te rade dient te gaan. Maar zo'n geval is de oester teelt zeker niet, want met de beste wil van de wereld kunnen wij niet inzien, dat het eten van dit zeebanket tot mis bruiken kan leiden. Dat het de mensen op Zondag naar een restaurant zou lokken lijkt ons nogal overdreven en bovendien: moet men daarom de hele oesterteelt maar achterwege laten? Dat zou toch dwaasheid zijn! Nu wordt dit alles in verband ge bracht met de voetballerij in Yerseke. Ook dat is een dwaasheid, want het een heeft niets met het ander te ma ken. Want van tweeën één: of de Yer- sekenaren verrichten onnodige Zon dagsarbeid en als de prot. christelijke bevolkingsgroep daaraan meedoet ter wille van het geld, dan dient deze groep zich wel eens hierover te bezin nen; óf die onnodige Zondagsarbeid vindt niet plaats. Onze briefschrijvers menen dat het eerste het geval is en concluderen hieruit dat men dan ook maar op Zon dag moet gaan voetballen. Merkwaar dige conclusie! Als een van de spelers van „Yerseke" een overtreding begaat en de scheidsrechter merkt het niet, gaat dan het bestuur die speler aan sporen om rog maar meer overtredin gen te begaan? Want zo ligt het toch: als sommigen van de prot. christelijke groep in Yerseke Gods gebod overtre den terwille van het geld (nogmaals: wij nemen dit maar niet zo aan!) is er dan reden om te zeggen: „Nou ja, ga dan ook maar verder en laat dan ook maar op Zondag voetballen!" Laat onze briefschrijvers de ongerijmdheid hiervan inzien! D. U.W. wordt opgeheven. (Van onze parlementaire redacteur). In een brief aan de Tweede Kamer heeft minister Suurhoff mededelingen gedaan over de toekomstige organisatie van de aanvullende werkgelegen heidspolitiek. Daarin wordt gezegd dat het noodzakelijk is een wijziging aan te brengen in de huidige organisatievorm, teneinde tot een meer gecoör dineerd beleid en een efficiënter uitvoering te geraken. De minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid blijft de primaire verantwoordelijkheid voor het scheppen van aanvullende werkgelegenheid dragen, maar hij meent dit slechts te kunnen doen als er een goede interdepartementale coördinatie plaats vindt, waarbij het departement van Sociale Zaken uiteraard een cen trale plaats zal innemen. Een goede aanvullende werkgelegenheidspolitiek is slechts mogelijk, aldus dit schrijven, indien op geregelde tijden met het bedrijfsleven overleg wordt gepleegd over de vraagstukken, die daar mee verband houden. si»"! .IE v&n Lonöinium tot Lonöon. Door deze coördinatie is het niet meer nodig, dat het Departement van Sociale Zaken zelf alle werken voorbereidt en uitvoert. Dat kan ook een ander departement gaan doen. De uitvoering van de „aanvullende" werken zal voortaan geschieden in vry werk onder de regelingen en loonvoorwaarden, die voor die be treffende bedrijfstak gelden. Voor de werken van de normale programma's van de afzonderlijke de partementen werden en worden in het algemeen geen speciale eisen gesteld inzake bemiddeling en onttrekking der arbeiders, noch inzake mogelijke af remming, stopzetting en versnelde uit voering der objecten. Voor de aanvul lende werken zal het stellen van deze eisen niet steeds achterwege kunnen blijven, omdat de algemene werk gelegenheidspolitiek niet mag worden doorkruist en aan de arbeidsvoorzie ning van het normale bedrijfsleven de voorrang moet worden gegeven. Steeds wanneer vaststaat voor zover dat tenminste mogelijk is dat tijdens de gehele uitvoeringsduur van een object voldoende werklozen be schikbaar zullen zijn, zullen objecten worden geëntameerd, waaraan geen arbeiders kunnen worden onttrokken en die niet tussentijds kunnen worden stopgezet. Zou dit wel kunnen gebeu ren, dan zal hiervan tevoren medede ling aan de arbeiders worden gedaan. De tewerkstelling van arbeiders, die physiek of mentaal niet geschikt zijn voor het verrichten van arbeid op nor male of aanvullende werken, is een vraagstuk van sociale zorg en blijft daarom tot de taak behoren van de afdeling Sociale Bijstand en Comple mentaire Arbeidsvoorzieningen van het ministerie van Sociale Zaken. Organisatievorm, Om deze grondslagen te kunnen ver wezenlijken dient een reorganisatie doorgevoerd te worden. Het commis sariaat van de Werkgelegenheid en de D.U.W. zullen worden opgeheven. Te gelijkertijd komt er bij het ministerie van Sociale Zaken een afdeling voor de werkgelegenheid onder leiding van een Directeur-Generaal voor de Ar beidsvoorziening. Het Rijksarbeids bureau en een nieuw op te richten Directie Aanvullende Werkgelegenheid zullen daaronder vallen. De taken van de D.U.W. betreffende de voorbereiding en uitvoering van cul tuurtechnische werken worden overge dragen aan de Cultuurtechnische Dienst van het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedseivoorzie ning. De taken van de D.U.W. bij de voorbereiding en uitvoering van ci vieltechnische werken, n.l. van lagere publiekrechtelijke lichamer zullen worden overgedragen aan een nieuw te stichten dienst, genaamd Dienst Aanvullende Civieltechnische Werken, (D.A.C.W.) Het oprichten van deze dienst is noodzakelijk, omdat gebleken is, dat deze taak niet bij één der departemen ten en de daaronder ressorterende diensten kan worden ondergebracht, Daarom wordt deze dienst onderge bracht bij Sociale Zaken. Hij zal res sorteren onder de Directeur-Generaal van de Arbeidsvoorziening. Aangezien het niet doelmatig zou zijn, dat elk departement het vervoer en de huis vesting van arbeiders behartigd, zal deze taak ressorteren onder de Directie Aanvullende Werkgelegenheid. Beslo ten is de godsdienstige, geestelijke en culturele verzorging van arbeiders, gehuisvest in kampen voort te zetten. Over de voortzetting van de activiteit der sociale ambtenaren wordt nog overleg gepleegd, o.a. met de organi saties van werkgevers en werknemers. De Directeur-Generaal voor de Ar beidsvoorziening zal aan de hand van de beschikbare gegevens voortdurend nagaan of er aanvullende werken uit gevoerd moeten worden. De uiteinde lijke beoordeling van deze geschiedt op rijksniveau door het Coördinatie Colle ge van Openbare Werken (C.O.W.). De Directeur-Generaal is van dit Col lege voorzitter. De bestaande inter departementale commissie voor de werkgelegenheid wordt opgeheven, Provinciale Contactorganen. De in de provincie bestaande con tactorganen (P.C.W.'s) blijven gehand haafd. Gedeputeerde Staten zal ge vraagd worden deze commissie als volgt samen te stellen: vier leden aan te wijzen door G.S. (waaronder even tueel 1 of 2 uit de Ver. van Ned. Gemeenten en bijv. de Directeur van En nu nog één Dunt- de ,in de 15en Provinciaal opbouworgaan of van te" Z d6|^ economisch-technologische dienst) en ten hoogste drie werkgevers en werknemersleden. Daarnaast zullen zitting hebben de Directeuren van het brief dat in Nederland geen enkel ge val bekend is, waarbij de kerkgang belemmerd wordt, hetzij met een ker kelijke, hetzij met een niet-kerkelijke meerderheid. Begrijpelijk. Er is ons ook geen geval bekend, waarbij het voetballen op Zondag belemmerd wordt. Ook het geval-Yerseke niet. Niemand zal het in zijn hoofd halen de voetbalclub het voetballen te verbie den. Maar de kerken komen bijeen in hun eigen gebouwen, die ze zelf heb ben betaald en die ze zelf onderhou den. Daar is niets van de overheid bij. En zo zal de voetbalclub Yerseke die nen te voetballen op haar eigen ter rein. Als een kerkgebouw bouwvallig wordt zoekt de kerkelijke gemeente naar mogelijkheden voor restauratie of nieuwbouw de voetbalclub Yerseke Ingezonden Mededeling (Adv dien hetzelfde te doen. Zonder de ge meenteraad daarbij tot besluiten over te halen die in strijd zijn met de be ginselen van velen van hen! Districts arbeidsbureau, de Prov. Wa terstaat, de Rijkswaterstaat en van Wederopbouw, het Provinciaal Hoofd van de Cultuurtechnische Dienst en een vertegenwoordiger van de D.A.C. W. Deze P.C.W.'s zullen op geregelde tijden de werkgelegenheidssituatie in hun provincies moeten bekijken. Van haar bevindingen doet zij mededelin gen aan het G.S. en aan het C.O.W. De commissies zullen op de hoogte zijn van de totale beschikbare aanvullen de werkvoorraad. De P.C.W. heeft dus een ruime, ad viserende bevoegdheid. Daarnaast heeft zij de bevoegdheid te bevorde ren dat er zorg gedragen wordt voor a: dat er naast voldoende normale ook voldoende aanvullende werkob- jecten op de verschillende werkter reinen worden voorbereid en voor subsidiëring aan het C.O.W. worden voorgedragen; b: dat wordt bepaald welke aanvul lende objecten kunnen worden ge opend, afgeremd of gestimuleerd, af hankelijk van de stand van de arbeids markt; c: dat er voldmnde aanvullende werk- objecten zijn om arbeiders te kunnen toetsen, rehabiliteren en trainen. Loonregelingen. In afwachting van het tot stand ko- m.-n van de reorganisatie is bepaald, dat op de door de D.U.W. gesubsi dieerde werken met ingang van 4 Jan. 1954 uitsluitend loonregelingen van het vrije bedrijf worden toegepast. Voor alle werkzaamheden, waarvoor tot nu toe een D.U.W.-loonregeling heeft gegolden zijn in verband daar mede de C.A.O. voor Cultuurtechnische werken, dan wel de C.A.O. voor de Water-, Spoor- en Wegenbouw inge voerd. Voor civieltechnische werken blijft de vrije W.S.W. regeling van toepas sing. Deze regeling geldt ook voor cul tuurtechnische werken in het vrije be drijf, wanneer zjj door een aannemer worden uitgevoerd. Voor cultuurtech nische werken, die in regie worden uitgevoerd door een uitvoerend li chaam, is een C.A.O. gesloten tussen de uitvoerende lichamen en de Unie van Landarbeidersbonden. Als garantieregeling is ingevoerd, dat de arbeiders die voorheen onder de D.U.W.-loonregeling vielen niet minder mogen ontvangen. Daarbij is rekening gehouden met de laatste 5 pCt loonsverhoging. Het belangrijk ste resultaat van de invoering van de vrije loonregelingen is, dat de loon- vaststelling een zaak wordt van par tijen. De ambtelijke bemoeiingen van de D.U.W. met de lonen en de andere arbeidsvoorwaarden, zoals die tot-nu toe bestonden, zijn tegelijk met de D.U.W.-loonregeling vervallen. TOKIO, 6 Januari. De Amerikaanse re gering heeft het aanbod de MIG-15 die in September 1952 door een Noordkore- aanse piloot naar een vliegveld van de Verenigde Naties in Zuid-Korea was overgevlogen, aan de rechtmatige eige naar terug te geven, ingetrokken. De re den van dit besluit is, dat niemand het toestel schijnt te willen opeisen. Het vliegtuig zal naar de Ver. Staten worden gebracht. BDe Vikings waren geen lieve jongens, doch brandschatten in Frankrijk, Nederland, Ier- land en Engeland. Alfred de Grote uit Wessex nam de strijdbijl op, doch werd in het begin ver slagen. H Koning Alfred bracht toen zijn leger in het veld tegen de Denen. Er volgde een grote veldslag bij Eddington en hij wist er de Vikings te verslaan. Later slaagde hij er in het kamp van de Denen geheel te omsingelen. (Van onze §-redacteur) UTRECHT, 6 Januari Als voor 1 Februari geen overeenstem ming wordt bereikt tussen de Landelijke Huisartsenvereniging en de ziekenfondsen, zal het artsenconflict acuut worden. Ziekenfondspatiën ten en fondsen komen dan beide in een zeer moeilijke situatie en de mogelijkheid is niet uitgesloten, dat de volksgezondheid in het gedrang komt. Over de achtergronden en perspectieven van deze taak hadden we een onderhoud met de heer G. Moll, penningmeester van het C.N.V. en lid van de Ziekenfondsraad. De oorsprong van de huidige moei lijkheden is bekend. Alle bij de zieken fondsen betrokken partijen waren het er over eens, dat de huidige jaarlijkse vergoeding, die de huisarts voor elke bij hem ingeschreven ziekenfonds patiënt ontvangt, te laag is. Op korte termijn kon in het overleg tussen de Landelijke Huisartsenvereniging en de Ziekenfondsorganisaties geen defini tieve overeenstemming worden be reikt. Daar zat te veel aan vast. Ten slotte werd men het eens over een voorlopig contract, dat per 1 Januari 1955 door het definitieve zou worden vervangen. Volgens dit contract zou de arts voor de eerste 3000 ingeschreven verzeker den f 7.per ingeschrevene ontvan gen (thans f 5.46) en voor de meerdere ingeschrevenen f 5.(thans ook f 5.Deze bedragen zouden echter slechts als voorschot worden uitge keerd in afwachting van de definitieve regeling. Theoretisch bleef dus de mo gelijkheid bestaan, dat de artsen een deel van het ontvangen bedrag zouden moeten terugstorten. De Ziekenfondsraad ging ondanks bezwaren van verschillende zijden ac- coord met dit interim-contract. De mi nister van Sociale Zaken schorste dit besluit echter voorlopig en op zijn voordracht werd het op 24 December door de Kroon voor drie maanden ge schorst. Waarom? De minister deed dit, omdat de aan hem overgelegde cijfers z.i. onvoldoen de waren om hierop tot de hierboven genoemde verhoging te besluiten. Hij deelde echter reeds op 23 December aan partijen mee, dat zijnerzijds geen bezwaar gemaakt zou worden tegen de voorlopige overeenkomst, als het hono rarium voor de eerste 3000 verzeker den op f 6.50 gesteld zou worden. Evenmin had hij bezwaar tegen een regeling, waarbij f 7.zou worden uitgekeerd voor de eerste 2400 verze kerden en f 5.voor de overigen. Dit laatste voorstel nu, zo zei ons de heer Moll, leek mjj een zeer goede ba sis om tot overeenstemming te komen. Van de 8660 voor ziekenfondsen wer kende artsen zijn er 2150 dus 59,2 die minder dan 2400 ziekenfonds patiënten hebben. Het grootste deel der artsen zou dus bjj deze regeling precies hetzelfde bedrag ontvangen als hun bij de thans geschorste regeling was toe gedacht. Volgens deze laatste regeling zouden de huisartsen in totaal f 51.500.000 ontvangen en volgens de door hen goedgekeurde regeling kregen ze f 58.000.000. Het verschil was dus maar klein en bovendien gaat het hier slechts om een tijdelijke voorschotrege lingen niet over de definitieve regeling. Zoals we reeds meldden heeft de artsenorganisatie dit voorstel echter toch afgewezen. De artsen besloten met ingang van 1 Februari ook voor de behandeling van ziekenfondspatiënten een vergoeding per verrichting te vra gen van f2.voor spreekuurbezoek, f 2.50 voor huisbezoek en het dubbele voor nacht- en Zondagsverrichtingen. Als voor 1 Februari geen overeen stemming wordt bereikt, zal dit stand' Terwijl de onderhandelingen over de krijgsgevangenen iii Korea onzeker verliepen, heeft Amerika twee divisies teruggetrok ken uit het land, waar de oorlog eens zo fel woedde. Uit deze ma noeuvre van de Ver. Staten kan men verschillende conclusies trek ken. In de eerste plaats verwacht Washington wellicht geen onmid dellijke oorlogsdreiging in Korea. Waarschijnlijk is ook, dat Eisenho wer zich genoodzaakt zag zijn lang geleden gegeven belofte, dat de jon gens binnenkort thuis zouden ko. men, onder de druk van de publieke opinie in te lossen. Het meest voor de hand ligt ech ter de conclusie dat het strategisch inzicht van de militaire bevelheb bers, door de snelle ontwikkeling van de moderne wapens enigszins gewijzigd is. Dit gewijzigde strategische inzicht noemt men in Amerika de „New Look". Vele hooggeplaatste militairen zijn van mening, dat men alles kan laten aan komen op de luchtmacht met haar atoom- en waterstofbommen. Niet dat de grondtroepen nu niet meer belang rijk zijn, maar men stelt het toch zo, dat de groei in betekenis van de lucht macht de betekenis van de grondtroe pen in dezelfde mate heeft vermin derd. De gedachte van de New Look is koren op de molen geweest van de z.g. isolationisten, die er op hamerden, dat het meer dan genoeg was als Amerika zich zelf zou kunnen verdedigen. Nu hebben deze isolationisten, die vroeger I lijke wapenen is volgens de „New niet zo hoog werden aangeslagen, in I Look" nog de beste bescherming van zoverre gelijk gekregen, dat men thans Europa. Natuurlijk voegt men er on- spreekt van een strategisch isolement. 1 middellijk aan toe, dat een goed geoe' Hiermee wil men zeggen, dat het luchtwapen zo sterk is ontwikkeld, dat de noodzaak van het aanleggen van luchtbases aan de periferie van het Sowjet-blok niet meer zo dringend is. Immers, de Ver. Staten bezitten thans lange afstandsbommenwerpers om atoöm- en waterstofbommen te ver voeren, die voldoende ver kunnen ope reren, als zij in eigen land opstijgen. Dit zijn zo maar niet enkele fantas tisch militaire beschouwingen, waar Jules Verne jaloers op zou kunnen zijn, nee, deze inzichten winnen steeds meer veld en moeten gebaseerd zijn op wer kelijke mogendheden. Volgens de New Look maken de grondtroepen in Europa geen wezen lijk vitaal element meer uit van de Amerikaanse strategie. Zo is te verklaren, wat Korea be treft, dat Eisenhower kon zeggen, dat het terugtrekken van twee of meer divisies geen afbreuk doet aan Ame- rika's paraatheid. Amerika zou altijd nog een behoorlijke agressie kunnen afschrikken. Ook de luchtmacht met haar vrese- fend leger, uitgerust met atoomkanon nen, ook niet uit te vlakken is. Tegen deze achtergrond valt er op de dreigende woorden van Dulles, dat, wanneer Europa niet snel noeg op- opschiet met zijn Defensie Gemeen schap, Amerika zijn politiek wel eens zou kunnen gaan herwaarderen, een geheel ander licht. In feite had Dulles toen hij deze woorden uitsprak, al op nieuw gewaardeerd, niet in de eerste plaats zijn buitenlandse politiek, maar de gangbare militaire opvattingen. De New Look heeft in de Verenigde Staten geen onverdeelde instemming. Integendeel. Van democratische zijde zijn nog al bezwaren gerezen tegen de ze opvattingen en ook met de pressie op Europa Uitgeoefend, was men het niet helemaal eens. Toch kunnen we het wel zo stellen, dat een herziening van de Amerikaan se politiek paralel loopt met een her ziening van Amerikaanse militaire be ginselen. Het is met enige zorg, dat we deze nieuwe ontwikkeling in Amerika vol gen. Immers, een krachtig leger is er niet alleen om de veiligheid van het territorium maar het is ook het „laat ste argument van de Koning", dat wil zeggen: het leger is een uiting van de punt der artsen tot een chaos leiden, aldus de heer Moll. In de eerste plaats hebben zij voor hun systeem de mede werking der ziekenfondsen nodig. Deze zullen hun medewerking niet geven, daar zij zich daarmee tegen de overheid keren en in het conflict de zijde der artsen kiezen. De minister heeft nu eenmaal het recht om be sluiten van de Ziekenfondsraad te schorsen. Bovendien kunnen de fondsen om! practische redenen niet op dit voor stel ingaan. In Amsterdam b.v. be zoeken dagelijks ongeveer 15.000 pa-? tiënten hun huisarts. Al deze mensen zouden zich dan moeten verdringen voor de loketten van de fonds- bureaux om het door hen aan hun arts betaalde bedrag van f 2.terug te ontvangen. Controle door de fondsen is hierbij uitgesloten, maar bovendien kunnen zij deze adminis tratieve rompslomp onmogelijk aan. De Ziekenfondsraad zelf zal deze verrichtingsregeling trouwens zekei1 niet goedkeuren, omdat hierbij het hele ziekenfondsstelsel, dat berust op verstrekking van geneeskundige hulp en niet op het geven van vergoeding voor de kosten van die hulp, wordt afgebroken. Stel het onwaarschijnlijke geval dat de Raad toch zijn goedkeu ring zou geven, dan zou ook dit be sluit natuurlijk door de minister voor vernietiging voorgedragen worden. Met deze regeling der artsen loopt het dus altijd spaak, aldus de heer Moll. In het ongunstigste geval zouden de verzekerden de dupe worden, daar hun arts hen alleen tegen betaling zou willen helpen, terwijl de fondsen het betaalde niet zouden mogen en kunnen terugbetalen. Als de huisartsen voet bjj stuk willen houden, zal de overheid dus wel ge dwongen zjjn op de een of andere wijze in te grijpen. Ik hoop van harte, dat de artsen het zo ver niet zullen laten komen, zo zei onze zegsman. Het gaat tenslotte maar om een interim-regeling en er ligt een voorstel, dat bijna 60 der artsen geeft, wat zjj vroegen en dat ook voor de overigen als voorschotrege ling acceptabel moet zijn. Hier staan voor honderdduizenden te grote belan gen op het spel en voor een touwtrek kerij tot het uiterste is hier zeker geen plaats. ZATERDAG 9 JANUARI 1954. HILVERSUM I. (402 m.) VARA: 7.00 Nws. 7.13 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.40 Idem. 8.55 Voor de huisvrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. (Om 9.30 Waterst.) VPRO: 10.00 „Tijdelijk uit geschakeld", caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.00 Voor de arbeiders in de continubedrijven. 11.35 Viool en piano. 12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Gram. 13.00 Nws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Accordeonork. en solist. 13.45 Sport- praatje. 14.00 Gram. 14.30 Pianorecital. 14.58 Fanfarecorps. 15.20 „Eerst denken, dan doen", caus. 15.35 Hawaiian-muz. 16.00 Boekbespr. 16.15 Kamerork. en sol. 17.00 Act. 17.30 Gram. 18.00 Nws en comm. 18.20 Rep. 18.35 Lichte muz. 19.00 Artistie ke Staalkaart. VPRO: 19.30 „Passepar tout", caus. 19.40 „De Heidense Wereld, waarin het Christendom ontstond", caus. 19.55 „Deze week", caus. VARA; 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 22.00 Socialis tisch comm. 22.15 Weense muz. 22.40 „On der de pannen", hoorsp. 23.00 Nws. 23.15 24.00 Verz. progr. HILVERSUM n. (298 m.) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kalender. 8.00 Nws en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.40 Gram. 10.00 Voor de kleu ters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Amus. ork. en Theaterkoor. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws en kath. nws. 13.20 Promenade ork. 14.00 Boekbespr. 14.10 Gram. 14.20 Engelse les. 14.40 Amateursprogr. 15.15 Kron. v. letteren en kunsten. 15.55 Lucht machtkapel. 16.20 Luchtvaartpraatje. 16.30 De schoonheid v. h. Gregoriaans. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Sport. 18.00 Lichte muz. 18.15 Journ. weekoverz. 18.25 politieke kracht van een land in casu Pianoduo. 18.40 Regeringsuitz.: „Atlan- van Europa. Een verwaarloosd Euro pees leger, gecompenseerd weliswaar door het grof geschut van Amerika, zal in geen geval een demonstratie zijn van een politieke macht, om over de politieke eenheid maar in het geheel niet te spreken. tisch pact. 19.00 Nws. 19.10 Gram. 19.20 Pari. overz. 19.30 Gram. 20.25 De gewone man. 20.30 „Lichtbaken". 20.50 Gram. 21.00 Gevar. progr. 21.50 Act. 22.00 Wedstrijden in sterke verhalen. 22.30 Wij luiden de Zondag in. 23.00 Nws. 23.15 Nws in Es peranto. 23.22 Radio Philharm. ork. 23.50 —24.00 Gram.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 3