In deze EXTRA-Uitgave van Zeeuwsch Dagblad wordt U verteld Trots - maar bovenal zijn wij dankbaar TERUGKEER DER BEWONERS en zo snel als maar mogelijk is. Een boom en Onmiddellijk na het droogvallen zal met het herstel der woningen worden begonnen. Dank God ♦♦en werk Zo de Here het huis niet bouwt voor Schouwen eo Duiveland Z. E. mr J. ALGERA, Eerste zorg van Zeelands eerste burger Gisteren was het zon dag", zo begonnen wij ons hoofdartikel in de krant van Maandag 2 Februari, de eerste krant na de verschrikking, de ang sten, de droefheid en de rouw, waarin twee nachten en een dag ons hadden ondergedompeld. Hoe die eerste krant tot stand ge komen is? elders op deze blad zijden kunt U er iets van lezen. Het zij U genoeg te weten, dat hiervoor bittere tranen geschreid zijn. Want bij deze ramp, zo tastbaar in ieders onmiddellijke omgeving, was dat nuchtere beoordelingsvermogen, die ogenschijnlijke onaandoenlijkheid, die onlosmakelijk met journalistiek werk verbonden is en moet zijn, welhaast uit ieders geest wegge vaagd. Het was 'n alarmstemming! In die stemming is het hoofdar tikel geboren met de eerste regel die wij hierboven aanhaalden en dat tot opschrift droeg: „Bid en Werk!" Bidden, ja, dat stond ons allen glashelder voor de geest. Bid den zonder ophouden en pleiten op Gods erbarming. Maar ook: wer ken. Werken zonder ophouden. Om dat er nog honderden in levensge vaar verkeerden. En omdat duizen den anderen onze hulp, hetzij rechtstreeks hetzij via het Natio naal Rampenfonds of het Rode Kruis, dringend nodig hadden. Morgen is het weer zon dag. Veertig weken schei den ons van die dag van verschrik king. Veertig weken waarin ontzag lijk veel gebeurd is. Waarin veel gebeden is, gemeenschappelijk en in de stilte van de binnenkamer, en waarin hard gewerkt is. Ieder heeft dat werk gedaan op zijn eigen wijze. In het begin heb ben honderden, duizenden, hun krachten gegeven voor het red- dingsswerk en voor het voorlopig herstel der dijken dikwijls met het eigen leven als inzet. En ande ren hebben gegeven, van hun geld en hun goederen, sommigen meer dan ze eigenlijk konden missen. Ne derlanders en mensen uit den vreemde, zij hebben het Rode Kruis in staat gesteld het niet genoeg te waarderen hulpwerk te verrichten en zij hebben van het Nationaal Rampenfonds een internationaal monument gemaakt, een blijk van eensgezindheid waarvan duizenden geprofiteerd hebben en nog profi teren en waarvan honderden ook in de toekomst steun zullen ontvan gen, honderden die het anders heel en heel moeilijk gehad zouden heb ben! En later zijn de specialisten aan het werk gegaan. De mannen van het dijkleger, van de hoofdinge nieurs af tot de jongmaatjes toe. Zij hebben een strijd gestreden die wellicht enig is in de wereldge schiedenis en zij hebben -een overwinning behaald, die niet al leen hen maar ook ons allen met de grootste trots mag vervullen. Nu is dan, in Ouwerkerk, de kroon op het werk gezet. En mor gen is het weer Zondag. Wij weten dat in welhaast alle kerken van ons vaderland en ook daarbuiten de dank aan God zal worden uitge sproken en uitgezongen. Dank, om dat Hij ons bidden heeft verhoord. Dank, omdat Hij het werk onzer handen heeft willen zegenen. Dank god.... en werk!" is dat niet een vreemd opschrift? Toch niet! Want wie meent dat het werk klaar is nu het laatste dijkgat is gesloten, die ver gist zich deerlijk. We zijn nog lang niet klaar met de ramp! Daar zijn nog de honderden evacué's die hun kerend naar terugkeer uitzien. En ook aan onze dijken is men nog lang niet klaar met de ramp. Een dichting als nu geschied is, be tekent nog niet dat er nu ook een dijk ligt. Maar zelfs als dat klaar is, zijn we er nog niet. De ramp heeft zo veel nieuwe problemen opgeroepen en de stoot gegeven tot zoveel nieu we plannen. Een Delta-commissie bestudeert de mogelijkheid de zee armen af te sluiten en aldus een groter veiligheid te verschaffen en, dusdoende, ook nieuw land te win nen. Een herverkavelingscommis sie zoekt naar een nieuwe, billijke verdeling van de beschikbare land bouwgronden in vele delen van Zeeland. Mogelijk zijn reeds lang gekoesterde plannen dichter bij verwezenlijking dan ze ooit zijn ge weest. Werk! Opdat er voor onze kinde ren en voor onze kindskinderen in deze provincie een toekomst zij. Zo God het wil een toekomst vrij van zorgen en vrij van rampen ook. Ons aller blijvende krachtinspanning is daarvoor nodig. Ook na deze dag, Victorie-dag! Dank God.... voor Zijn uit komst. En werk.... voor de toe komst! zijn. Ik doe een dringend beroep op de leden zich hun verantwoorde lijkheid ten volle bewust te zijn. Dat is een absolute voorwaarde om de herverkaveling in goede sfeer te doen verlopen", aldus jhr de Ca- sembroot. De verbindingen met Schouwen en Duiveland vormen ook in dit ge sprek een apart punt. De Commis saris is blij, dat tussen Zijpe en An na Jacoba Polder nu een schip met koplading gaat varen. Daardoor zullen de tot heden zeer beperkte ontwikkelingsmogelijkheden van 't eiland belangrijk groter worden. Toont begrip! En wat de verbindingen met overig Zeeland betreft zegt jhr. de Casembroot: „Het Provinciaal Be stuur verwacht, dat de bevolking begrip toont voor de moeilijkheden. Wij sparen kosten noch moeite om de verbinding met Schouwen zo goed mogelijk te onderhouden. Sommigen schijnen het als opzet te beschouwen, dat de „Ooster-Schel- de" niet vaart. Dat is per sé niet waar. Het is technisch onmogelijk, dat dit schip bij laag water in de Zierikzeese haven zwaait". „En met zo'n groot schip achter uit varen is helemaal onverant woord. Zelfs een politieboot heeft nog moeite om zijn weg te vinden door het gekrioel van de vele sche pen. Waar nog bijkomt, dat de „Ooster-Schelde" bij Oostenwind bijna niet in staat is de haven bin nen te komen. Daarom geeft het Prov. Bestuur liever een zekere verbinding met een kleinere boot. De „Emma" is voor de passagiers minstens even goed en het gebrek aan auto-capaciteit wordt opgevan gen door de „Zandkreek", die zo veel mogelijk vaarten maakt. En tenslotte wordt er ook 's nachts ge varen. Van deze mogelijkheid wordt een druk gebruik gemaakt." De polders. Het laatste onderwerp, dat wij aansnijden, is dat van de concentra tie der polders en waterschappen op het eiland. Ged. Staten hebben enige tijd geleden al een informa tieve bespreking met de polder besturen gehad en het is bekend, dat concrete plannen serieus wor den bekeken. De Commissaris acht het logisch, dat deze zaak nu tegê» lijk met de herverkaveling aan da orde wordt gesteld en hij verwacht dat binnen niet al te lange tijd op dit punt wel beslissingen zullen vallen. Nog één grote wens heeft Zee- lands eerste burger, n.l. de inpol dering van het Dijkwater bij Drel- schor, de inham tussen Schouwen en Duiveland. Afgezien van dé landwinst zou deze Indijking bete kenen, dat aanmerkelijk minder ki lometers zeewering onderhouden moeten worden, terwijl ook enkele dure en onrendabele haventjes zou den kunnen verdwijnen. De laatste strijd voor het dicht maken van 't overgebleven stroom- gat bij Ouwerkerk is gestreden. Na ontzaggelijke grote moeilijkheden tegenslagen en teleurstellingen fi het beruchte gat bij Ouwerkerk ge sloten. Maar nu! Thans komt men na droogmaking weer andere proble men te staan. Verbindingen, her verkaveling, wederopbouw, enz. Deze problemen zijn groot. Ook de herbeplanting van ons -eiland; im mers de totale bomen- en planten groei is geheel vernield. Hiervoor is hulp nodig en zeer veel hulp. Beziet Walcheren, in 1944 door 't zeewater vernield. En thans, vele Nederlanders hebben voor de her beplanting gezorgd. Ook Schouwen en Duiveland moet herbeplant wor den en dit kan, wanneer het gehele Nederlandse volk hieraan mede werkt. Wij doen gaarne en met klem een beroep op het Nederland se volk om hieraan te willen mee werken en een „boom" op Schou wen en Duiveland te planten, het geen mogelijk is door een bijdrage van f 2.50 voor elke boom, welke men wenst te doen planten, te stor ten op girorekening van de „Stich ting Nieuw Schouwen-Duiveland", Nr. 1483 of over te schrijven bij de plaatselijke Banken te Zierikzee of Boerenleenbanken op het eiland. zegepraal TWEE FOTO's - EEN GESCHIEDENIS! De bovenste foto werd gemaakt op Woensdag 26 Augustus j.t„ toen de pogingen om het gat bij Ouwerkerk te dichten, mislukten. Men moest 't nog eens proberen: de dichting werd uitgesteld tot NovemberI In de harde strijd om Zeelands behoud had het water ditmaal weer ge zegevierd.] De onderste foto: een luchtopname van het A.N.P. van het plaatsen van het tweede caisson bij Ouwerkerk. Dat was Donder dagmorgen: bijna de laatste fase van de eindelijke zegepraalt Ligt in deze twee foto's niet de gehele geschiedenis van de laatste twee maanden begrepen? fa, zijn deze twee foto's niet een symbool van Zeelands ganse geschiedenis? Een voortdurende strijd tegen de oude erfvijand: het water. Maar God zij dank toch altijd weer de zegepraal, altijd weer ook het tweede deel van Zeelands wapenspreuk: Luctor et emergo! Op deze bladzijden wordt U iets van de geschiedenis van de laatste maanden verteld; een fragmentarisch onverzicht kon het slechts zijn, want er is zoveel gebeurd. En op deze bladzijden wordt ook de blik op de toekomst gericht. Ook dat is nodig! Gesprek met Jhr A. F. C. de Casembroot van NOOIT HEB IK er een seconde aan getwijfeld, dat Schou wen en Duiveland nog voor de winter dicht zou zijn. Ik was ervan overtuigd, dat het zou lukken, ondanks de tegenslagen. Een compliment aan al die werkers aan de dijken, van hoog tot laag, voor al hetgeen zij gepresteerd hebben! En wat nu eerst moet gebeuren? Alles moet erop gezet worden om de terugkeer van de mensen naar het eiland snel mogelijk te maken. Alle instanties, die op Schouwen en Duiveland werken, moeten daarvan doordrongen zijn. Ik ben werkelijk bezorgd, dat sommige gemeenten haar beste ingezetenen dreigen te verliezen, doordat ze een baan elders hebben gevonden. Ook om die reden zal alles op haren en snaren gezet moeten worden om de bewoners geen dag langer dan strikt noodzakelijk is te doen wegblijven". Zeelands Commissaris der Koningin, jhr mr A, F. C. de Casem broot, geeft dit commentaar op de vraag naar hetgeen nu aller eerst moet gebeuren op het rampeiland, dat Schouwen en Duive land is geworden. Hij werkt dat nader nit, als hij de wederopbouw en het herstel ter sprake brengt. De Commissaris doet een voor de bewoners uiterst belangrijke mededeling, als hij zegt, dat de minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting heeft goedgevonden onmiddellijk na de dichting der dijken met het herstel der beschadigde woningen te beginnen, ook al zullen de eerste maanden de bewoners nog niet zijn teruggekeerd. „Ik ben erg blij met deze toestemming en ik vind die erg belangrijk. Want nu kan direct worden begonnen en dat betekent, dat de terug keer van de evacué's met enkele maanden zal worden vervroegd. Het houdt ook in, dat de wederopbouw eerder zal kunnen starten", aldus de Commissaris. Bij de herbouw hebben de ge meentebesturen een uiterst belang rijke taak. Jhr de Casembroot zegt met nadruk, dat zij hun medewer king kunnen geven door een zo spoedig mogelijke vaststelling van de herbouwplannen en het verkrij gen van de nodige bouwterreinen. Snel overleg met de getroffen in woners over de vraag, öf en zo ja hoe die willen herbouwen, is nood zakelijk. En wat de terreinen aan gaat doet de Commissaris een drin gend beroep op de herverkavelings instanties zo vlug mogelijk een be slissing te nemen. „Ik hoop vurig, HET laatste dijkgat gesloten! Een harde, voortdurende strijd is met succes bekroond, een strijd, die wij met grote spanning hebben gevolgd. Het was een machtige vijand, die moest worden bedwongen, maar het is gelukt, althans voorlopig. Ons past een woord van grote dank aan allen, die tot dit resultaat hebben bijgedragen. Wij mogen trots zijn op al die werkers, van hoog tot laag, die hebben gearbeid met inspanning van al hun krachten; zij hebben een roemruchte traditie van Nederland gehandhaafd; zij hebben ons laten zien wat kennis, volharding, arbeidskracht en samen werking vermag. Trots maar bovenal zijn wij dankbaar. Het resultaat, dat bereikt moest worden, was afhankelijk van zovele factoren, die de mens niet in zijn macht had. En... zo de Here het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan. De Here heeft ons dit doen gelukken; zo paart zich de mense lijke trots, die er ook mag zijn, aan de dank jegens Hem, Die het al regeert. strijd dat alle instanties ook wat de her bouw betreft nauw gaan samen werken. Gebeurt dat niet, dan zal het bouwen veel te duur worden. Bouw van grotere complexen hoeft helemaal niet te betekenen, dat de plaatselijke aannemers worden uit gesloten". Dc herverkaveling. Van de noodzaak der herverkave ling is ook de Commissaris over tuigd. „Ik was zeer verheugd over de woorden van minister Mansholt en mr van der Weel bij de installa tie der Herverkavelingscommissie, waarin zij aandrongen op nauw contact tussen de leden op de eilan den en de bevolking. Zij moeten in elk opzicht de vertrouwensmannen Minister van Verkeer en ^Waterstaat.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 9