Vandaag Victoriedag LAATSTE GAT BIJ OUWERKERK OM 23.56 GEBLOKKEERD MASSABETOGINGEN IN TRIEST EN ROME „Landgenoten, ik wens U geluk met dit grote moment Begin van historisch gebeuren De laatste phase PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND Glorieuze overwinning na negen maanden harde strijd Spannende laatste minuten k SNIPPER NIEUWS Engelsen hebben het verkorven Italiaanse politieke groeperingen stoken de menigte op Diepe dank jegens God, Die dit werk deed gelukken EXTRA NUMMER VREUGDEKLOKKEN DE BILT ZEGT: Uitgave: Stichting „Zeeuwsch Dagblad" Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr. #0, Tel. 2430, bij geen gel-oor voor .vertenties 2970, voor redactie ;435. Giro 274289. Kantoren: lissingen: Lammenss'raat 17, Telef. 2764, Middelburg: Korte Noordstr. 35. Tel. administratie 2009, Tel. redactie "347; Ter- neuzen: Djjkstraat 26- 28 Expl- 'tatie: Oosterbaan Le Cointre N.V., Goes ZEEUWSCH DAGBLAD 8e JAARGANG No. 2627 Abonnementsprijs 0.44 per week, 1.85 p. maand, 5.45 p. kwartaal Losse nummers 13 cent Advertentieprijs 20 cent per man. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord ZATERDAG 7 NOV. 1953 Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT Medewerkers: Ds W. C. v. Burgeier, Kruinlngen; A. 1. Catsman, Aardenburg; Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Mid delburg; Ds A. Grappen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; J. Laport, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen; R. Zuiuema, Goes. Op- en ondergang van 2on en Maan. Maandag: Zon op 7.48 u., onder 16.59 u. Maan op 11.07 u., onder 18.09 u. Hoogwater Maandag 9 Nov.: Vlissingen: 3.06 u., 2.04 m., 15.23 u. 2.03 m. Terneuzen: 3.34 u. 2.19 m., 15.48 u. 2.18 m. Wemeldinge: 4.56 u. 1.73 m., 17.09 u. 1.73 m. Zierikzee: 4.41 u. 1.47 m., 16.55 u. 1.47 m. NEERLANDS DIJKEN WEER DICHT Ouwerkerk, Victoriedag. Vlag Nederland! Vannacht precies om vier minuten voor twaalf schoof de laatste caisson uit deze dramatische periode van Nederlands waterstaatkundige geschiedenis op haar plaats. 67 grote en 450 kleine gaten zijn gedicht, nadat de zee op die vreselijke 1 Februari-nacht Nederland had besprongen. Temidden van alle prominente figuren die deze dichting gadesloegen bevond zich een stille persoon. Hij, noch de vrouw naast hem vielen op temidden van de vele autoriteiten en het drukke gewoel van honderden belangstellenden die vol spanning de dichting bijwoonden. Hij bewoog zich nauwelijks maar zijn ogen lieten de stenen kolos; die langzaam, tergend langzaam op zijn plaats schoof, niet los. Het was burgemeester Romeyn van Ouwerkerk. Uiterlijk onbewogen stond hij. Eerst toen de rauwe triomfkreten van de stoomfluiten deze bewogen dijkdichtings- historie afsloten en alle belangrijke figuren elkaar met onverholen vreugde de hand schudden, toen pas scheen bij hem de spanning te breken. Optimistisch kan burgemeester Romeyn en ook zijn collega burgemeester van Eeten van Nieuwerkerk nog niet zijn. Hun gemeenten zijn immers zo ontzaglijk zwaar getroffen. Het water zal binnenkort verdwenen zijn, maar daarmee zullen ook in hun vreselijke naaktheid pas goed de gevolgen van do ramp zichtbaar worden. Daarnaast is er de herinnering aan de doden. Immers een op de zes Inwoners moest hier het leven verliezen. Reeds 's morgens vroeg, toen de derde caisson moest worden geplaatst, heerste rond het stroomgat een grote activiteit. Toen men aan deze derde phase begon, was het weer uitermate slecht. Het onweerde en de regen viel bij stromen. Maar plotseling als een gunstig voor teken, klaarde de hemel op. En om half elf brak zelfs de zon door en zette alles In een milde glans. Om 10.10 was de verbinding met de Phoenix aan het Westelijk Iandhoofd verkregen. Toen kon men met de draaimanoeuvre beginnen. Terwijl het water met een snelheid van 5 meter per seconde door het stroomgat zee waarts stuwde, begonnen zeeboten het machtige gevaarte op te trekken. Om 10.17 lag ze op zijn plaats en werden de afsluiters opengedraaid. Langzaam zakte het enorme blok op zijn plaats. De bakken met stortsteen werden gelost en de grote en kleine baasjes konden elkaar voor de eerste keer op deze merkwaardige dag geluk wensen. STILTE Hierna heerste rond het stroomgat de stilte. In de vriendelijke zonne schijn lagen daar de reeds drie ge plaatste caissons en inmiddels was ook de sluitcaisson naar binnengevaren en gereed gelegd tegen het Westelijke Iandhoofd. Toch was al die stilte maar schijn, want in het 60 m. brede sluitgat tussen de twee caissons raasde het water nu met een snelheid van 60 m. per secon de landinwaarts. Snelle motorbootjes koersten heen en weer metend en pei lend. Pas 's middags om half vijf kwam er leven in de brouwerij. De „Brazilië", de „Chili", de „Zweden" en de „Ame rika", de sleepboten van P. Smit jr met hun gezamenlijke 3000 p.k., voe ren het Brokkegat binnen en vlijden zich neer naast de sluitcaisson. Vlugge slepertjes trokken bakken met stenen en klei en ook een zuiger kwam het 500 bij 300 m. grote „werkterrein" op drijven. Buitengaats lag de sleepboot „Zwarte Zee" gereed voor assistentie. Bij het Westelijke Iandhoofd heerste een grote drukte. Achter de lands- hoofdphoenix had men een zwakke plaats ontdekt, die in allerijl versterkt moest worden. Ijlings werd er een f 1 i i i i zinkstuk ingebracht. Deze zwakke stee was een van de redenen dat het gat niet eerder werd afgesloten, hoewel dit mogelijk was geweest. Het getuigde echter van Hollandse degelijkheid en' nuchterheid dat men dit niet deed, Safity first ook bij Waterstaat. LUGUBER SCHOUWSPEL Toen het donker was geworden en de gele natriumlampen begonnen te branden, veranderde het zonnige to neel van de middag in een luguber schouwspel. Met loeiende kracht sloeg het water uit de polder. Deze stroom vormde een ernstige bedreiging. Doch gelukkig zo bleek uit de peilingen had zich geen noemens waardige verdieping voorgedaan. Niet temin kostte het de A.B.C. zeesleep boten behoorlijk moeite de kolos op zijn plaats te houden. Om ongeveer 8 uur arriveerde de Breezand met aan boord H.M. de Koningin, de ministers Drees en Algera, die bij Anna Jacoba- polder door de Commissaris der Ko ningin Jhr A. F. C. de Casembroot welkom waren geheten. Om 10 uur had ik geluk een walki talki te pakken te krijgen waarmee ik in onmiddellijke verbinding kwam met een man op de phoenix, die van minuut tot minuut nauwkeurig de stand van zaken bijhield. Zo hoorden we het gesprek dat prof. Thijsse van het Waterstaatkundig laboratorium met een van de leidinggevende in genieurs voerde. STIJGENDE SPANNING Inmiddels was het 10.10. De caisson was met staaldraden vastgemaakt aan het draaipunt en de grootste manoeu vre kon beginnen. Pas om 10.45 kon den de sleepboten met het opdrukken beginnen. Fkof. Thijsse werd gevraagd of hij ongeveer kon opgeven wanneer de kentering zou intreden, maar hij antwoordde „Ik kan het niet schatten". De toestand veranderde met de mi nuut. Kort daarop bleek, dat was om on geveer vijf minuten voor elf dat de peilschaal in de polder was droogge vallen. Het water was dus zeer laag' gekomen. Men verwachtte de kente ring om tien minuten over elf. Lang zaam draaide nog steeds de caisson door. Om elf uur precies bedroeg de val in het sluisgat 4,5 cm. en de snel heid 33 cm. per seconde. In het Brok kegat bleek toen reeds de kentering te zijn ingetreden. 11.10 bedroeg de ruimte tussen de twee caissons nog 25 meter. Op de Phoenix bevond zich een rekenstaf die razende snelle berekeningen moest maken aan de hand van hetgeen verschillende peilschalen aangaven. Voeg daarbij de tientallen schepen die voor de caissons rondwemelden, de honderden belangstellenden, die op de onmogelijkste plaatsen waren doorgedrongen dan kan men onge veer bevroeden hoe moeilijk het was voor de leidinggevende personen om een overzicht te behouden. DE LAATSTE MINUTEN Kwart over elf. Nog tien meter is de ruimte. De „Kabbelaar" van Rijkswaterstaat bevindt zich nog aan landzijde. Het schip kan niet meer naar buiten. De spanning stijgt. 11.17 nog drie meter. Dan om 11.18 is de vierde verbinding gelegd. De caissons sluiten aan elkaar. Op de cm. af. Met een dreun bonzen de gevaarten aan elkaar. Nog steeds stond er een ebstroom, dat onder de caisson doorvloeide. Nog meer steeg de spanning. De vloedstroom moest komen en die kwam. Om 11.56 raakte dc caisson de bo- open. „We moeten in een ruk naar bene den", zei prof. Thijsse. En langzaam zakte de caisson. De snelheid was 1 m. per 3 minuten. Om 11.40 begon het water van zee zijde uit tegen de caisson aan te druk ken, maar ze sloot en bleef gesloten. Om 11.54 raakte de caisson de bo dem. Ouwerkerk en Nieuwerkerk, die door deze bittere ironie van het lot in het middelpunt van de wereldbe langstelling zijn komen te staan, gaan bouwen. Mogen de inwoners van de zwaar geteisterde dorpen er de kracht voor vinden. Het begin van het iiis'orisch ge beuren. Om elf uur gistermorgen werd het derde en voorlaatste cais son in het sluitgat te Ouwerkerk ij'gevaren. Er heerste een enorme bedrijvigheid. Onze foto (boven) laat de caisson (derde van links) zien, die juist in het gat is gevaren. De eerste caisson van links is gis teravond om vier minuten voor twaalf vastgezet en hiermee was de definitieve dichting van alle gaten, die in de dijken l Februari zijn ge slagen een feit. Spectaculair is het invaren en plaatsen van caissons maar niet min der belangrijk is het werk van de duizenden naamlozen van het dijk' leger. Hier ziet men de mannen be zig met het storten van steen zodat de caisson wat steviger komt te liggen en het water er geen vat op zal krijgen. 28 doden bij vliegtuigongeluk boven Bolivia. LA PAZ, 6 Nov. In de omgeving van de Boliviaanse stad Sucre zijn de wrakstuk ken gevonden van het vliegtuig van de Boliviaanse luchtvaartmaatschappij dat, als gemeld, sinds Dinsdag j.l. werd ver mist. De inzittenden, 25 passagiers en een bemanning van drie koppen, zijn allen om het leven gekomen. Dit is de grootste ramp, die de Boliviaanse luchtvaart ooit heeft getroffen. TRIEST, 6 November. Vanavond was het aantal doden ten gevolge van de ongeregeldheden tot 5 gestegen. De burgemeester ran Triest hee r bij generaal Winterton een protest ingediend tegen het optreden van de Britse politietroepen. Verder heeft de burge meester telegrammen verzonden naar Churchill, Eisenhower, de Ame rikaanse ambasidrice in Italië, mevrouw Clare Luce een aan de Franse gezant in Rome, de la Genest. en de Amerikaanse zaakgelastigde, Wallner, een concreet voorstel van de Zuidslavische regering om verergering van de toestand te voorkomen en de kwestie Triëst geleidelijk tot een op lossing te brengen. FELICITATIE VAN KONINGIN JULIANA ft Een serenade, die Tsjaikowski in 1872 componeerde ter gelegenheid van de verjaardag van de Russische musi cus Nikolai Rubinstein, is Donderdag avond voor de eerste maal in Moskou uitgevoerd. Bij een brand in een wo ning in een dichtbevolkte wijk van Boston in de Verenigde Staten zijn vier personen om het leven gekomen en twaalf gewond. De Genuees Ste- fano Varni heeft sedert 1940 voor de 670e maal bloed gegeven voor de bloedtransfusiedienst van het Italiaan se Rode Kruis. In dertien jaar tijds heeft hij ruim 180 liter bloed gegeven. Wladimir Bakaleinikoff, een inter nationaal bekende dirigent, sinds 1939 voor het Pittsburgse symphonie-orkest werkzaam, is te Pittsburgh op 69 ja rige leeftijd gestorven. Hjj was geboor tig uit Moskou. Vrijgelaten Oosten rijkse krijgsgevangenen hebben ver klaard dat een geheel Oosentrijks ge zin naar Rusland is gedeporteerd en tot 25 jaar dwangarbeid is veroordeeld, louter omdat deze mensen verre fami lie van Hitier zijn. De Engelsen hebben het helemaal verkorven in de stad. Een deputatie van het comité voor een Italiaans Triëst heeft een bezoek gebracht aan de commandant van de Amerikaanse troepen in de zóne „A". De deputatie vroeg de commandant zijn regering te verzoeken de verantwoordelijkheid voor de veiligheid in de zóne over te willen nemen, aangezien de Britten de situatie niet meer in handen hadden. Amerikaanse troepen werden door de menigte toegejuicht, maar de En gelse soldaten werden met honende leuzen ontvangen: „Daar komen de kolonialisten", zo werd in de opge wonden menigte geroepen. Inmiddels zijn tussen Engeland en de Ver. Staten drukke besprekingen geopend over de toestand in Triëst. In Londen staat het vermoeden, dat de betogingen zijn georganiseerd door Italiaanse politieke groeperin gen buiten Triëst. Zij zijn veroor zaakt om de geallieerden te dwingen hun beloften na 8 October na te ko men. Ook in Rome hadden betogingen plaats. Scholieren verlieten hun klas sen en trokken schreeuwend door de straten. Duizenden demonstranten bra ken door het politiecordon rond het Britse consulaat heen en wierpen de ruiten in. Na een charge verspreidde de menigte zich. Slachtoffers vielen er niet. Voor de Amerikaanse ambassade werd in koor geroepen: „Moordenaars, moordenaars". Ook hier trad de politie krachtig op en werden betogers gear resteerd. De politie schatte dat ongeveer 13.000 Romeinse studenten hebben deelgeno men aan de betogingen. Zij hadden het vooral voorzien op de Engelsen, die volgens hen sympathiek staan tegen over' Zuidslavië. ZUID-SLA VIE DOET VOORSTEL Zuidslavië heeft de Verenigde Staten en Engeland medegedeeld te verwach ten, dat alle pogingen van Italië om In Triëst door terreur een onrechtvaardig doel te bereiken zullen worden onder drukt. De minister- van Buitenlandse Zaken, Popovitsj overhandigde van avond de Britse Ambassadeur, Mallet, EERSTE BEWONERS IN NOORD WELLE TERUG ZIERIKZEE, 6 November. De eerste bewoners zijn na het droogval len van de dorpskom in Noordwelle teruggekeerd. Ook de weg van het dorp naar Renesse zal, nu het water blijft zakken, spoedig droogvallen. Al leen op de laagste gedeelten van de weg staat nog enkele centimeters w^ter. De weg is tengevolge van het wa'ter niet erg beschadigd. Wel zullen hele trajecten opnieuw bestraat moe ten worden. Voor vrachtauto's is het nog vrij moeilijk om naar Noordwelle te rijden. INTERKERKELIJKE DANKDIENST ZIERIKZEE, 7 November. Van avond zal, nu het laatste gat bij Ou werkerk is gedicht, in de Grote Kerk te Zierikzee een interkerkelijke dank dienst worden gehouden, waaraan he- halve de plaatselijke predikanten en een officier van het Leger des Heils ook een R.K. priester zal medewerken. Naar aanleiding van woorden uit Psalm 103 zullen de toespraken wor den gehouden. Deze Interkerkelijke dienst, die van avond om half acht aanvangt zal Zon dagmorgen door de N.C.R.V. worden uitgezonden. OUWERKERK, 7 November. - Kort na het vastzetten van de laatste caisson heeft Koningin Ju liana de volgende woorden gespro ken: „Landgenoten, ik zal morgen nog wat zeggen, maar ik wens U nu vast allen van harte geluk met dit grote moment". De minister van verkeer en wa terstaat mr J. Algera dankte daar op Hare Majesteit hartelijk voor de woorden die zij zojuist had gespro ken. „De regering stelt het op hoge prijs dat U hier vanavond, ik mag wel zeg gen vannacht, aanwezig hebt willen zijn. Het is voor Nederland een historisch ogenblik, nu de dijken zijn gedicht, na een natuurramp, zoals gedurende eeu wen niet heeft plaats gevonden. Dat U dit grootse moment heeft willen meemaken stemt ons volk tot grote vreugde en geeft een nieuw bewijs van de innige verbondenheid van Vorst en Vaderland. „Landgenoten, op dit ogen blik zijn wij allen trots en dankbaar. Wij zijn trots op al die werkers van hoog tot laag, die gedurende zovele maanden hebben medegewerkt om dit resultaat te bereiken, die bij dag en bij nacht hebben gearbeid. Aan al die werkers betuig ik mijn hartelijk en diepgevoelde bewondering. Wij zfjn dankbaar jegens God die ons dit werk deed gelukken. Wij hebben in de laatste maanden dikwijls onze diepe afhankelijkheid ge voeld. Het is geweest een strijd, een nederlaag en overwinning en nu zijn wij zo gelukkig te mogen constateren, dat voorlopig alle dijken zijn gedicht en naar wij hopen zal dit gat, dat nu voorlopig is gedicht, ook definitief ge dicht blijven". Spr. besloot in dit gevoel van dank baarheid dit korte woord met het uit spreken van de wens, dat ook het ver dere herstel spoedig zal tot stand ko men. 23.18 Laatste caisson tussen de reeds gezonken caissons gevaren. 23.20 Caisson ligt op zijn plaats. 23.25 Caisson begint te zinken. 23.35 Caisson twee en een halve me ter gezakt. 23.40 Moeilijker phase. Staat nog vrij sterke ebstroom. 23.47 Sleepboten duwen op halve kracht, behalve de „Amerika". 23.55 Kentering ingetreden. 23.56 Caisson ligt op zijn plaats. De dichting van het gat bij Ouwerkerk, de laatste bres, die nog open was .sedert de ramp van 1 Februari is voor ons aanleiding gewerden aan dit blad een toe te voegen. Hiern vindt U een summiere fan-envatting van hetgeen in Je afgelop :n negen maanden is gepresteerd en van de mogelijkheden d-e thans voor Zeeland open lig-c gen. Om drie minuten voor twaalf pre cies op het ogenblik, dat het fluitcon cert door de jadio klonk begon de klok van Goes te tuiden als vreugdebetoon voor de dichting van het laatste gat. MEER WIND DE BILT, 6 Nov. - Geleide lijk toenemende bewolking maar waarschijnlijk tot de avond droog weer. Matige tot krachtige en langs de kust later tot hard toenemende wind tussen Zuidwest en Zuid. Ongeveer dezelfde temperaturen als gisteren.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 1