ZEELAND IN HET |AAR 1980 Dank zij Deltaplan geen randprovincie meer Industrialisatie slaagde op alle Zeeuwse eilanden H ov€RP€inzinqen v&n agent BReukeLaaR w&nöeLenö öoor be tunneL v&n vLissinqen iióar BReskens Alleen maar een droom? Of toch nog te hoog gegrepen? Wonderlijke opdracht voor een speeLse f&nt&sie Inpolderingen wijzigden het gelaat van Zeeland aanzienlijk Nieuwe fabrieken van strocartonnage en in het Noordsloe een conservenfabriek Extra uitgave ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 HET „GELAAT" VAN ZEELAND IS IN DE PERIODE 1955- 1980 STERK VERANDERD. En dan doelen wij niet in de eerste plaats op de grote wijzigingen, die de indeling der landbouw bedrijven op de verschillende „eilanden" heeft ondergaan, maar op de ingrijpende verandering, die Zeeland tengevolge van de afsluiting der zeearmen heeft meegemaakt en die het verkeer in ongedachte mate heeft beïnvloed. Denk alleen maar aan de Wester-Schelde en aan de brede verkeersweg, die West-België met onze provincie verbindt. Hij loopt over Walcheren, langs de afsluitdijk van de Ooster-Schelde om over Schouwen heen, door de Grevelingen, over Goeree, door het Haringvliet en over Voorne en Rozenburg zijn einde te vinden vlak bij Rotterdam. De veerboten zijn op enkele na verdwenen. Een paar schepen worden nog door een particulier voor plezier-rondvaarten door het zoetwaterbekken, dat de Ooster-Schelde is geworden, ge ëxploiteerd. Alleen tussen Kruiningen en Perkpolder vaart nog een lijnboot, maar steeds minder wordt daarvan gebruik gemaakt. Hoe was het in 1953, voordat het vater van grote delen van Zeeland bezit nam? Drie bootdiensten ver bonden Zeeuwsch-Vlaanderen met overig Zeeland (en Nederland). Nie mand vond het ideaal, maar een an dere oplossing was er blijkbaar niet. En het geld ontbrakDe Provin cie beschikte over een vloot, die er zijn mocht, maar wanneer het een drukke dag was (b.v. tussen Vlissin- gen en Breskens), dan waren er niet genoeg schepen aan te halen. Wat is er gemopperd, als er soms wacht tijden van een paar uur gemaakt moesten worden! RAMP VERSNELDE DE PLANNEN. Toen kwam. de ramp, die ook de vraag opwierp, of het langer zo kon, met al die dijken, welke aanmerkelijk te laag bleken te zijn. Geleerden moch ten dan hebben uitgerekend, dat een dergelijke stormvloed maar eens in de zoveel honderd jaar voorkwam, al- lerwege ontstond er deining en men was het erover eens, dat er wat moest gebeuren. Nu was er ook vóór 1953 al eens gesproken over een plan om de zee gaten in Zuidwest-Nederland af te sluiten. Conclusies bestonden er nog niet, omdat het probleem nog onvol doende bestudeerd was. Deskundigen waren het erover eens, dat het tech nisch mogelijk zou zijn de afsluiting tot stand te brengen. En, zo werd ge zegd, dat hoefde niet eens veel meer te kosten dan de verhoging en de verzwaring van alle zeedijken! De toenmalige minister van Ver keer en Waterstaat, mr J. Algera, stelde een speciale commissie in, de z.g. Deltacommissie, die twee jaar tijd kreeg om met plannen te komen, 'tWerd 1956. Toen waren alle facet ten van het vraagstuk onderzocht en het advies luidde: afdammen. Kort daarop begonnen de voorbereidingen. Het Haringvliet werd in 1959 van de zee afgesloten, de Grevelingen drie jaar later en de Ooster-Schelde kwam in 1965 „dicht". Twee jaar later reden de eerste auto's over de vierbanige snelweg langs de dijk, die reikte tot 8 meter boven N.A.P. HOE DE WEG LOOPT De weg die dus aansluit op de tunnel onder de Wester-Schelde begint in het oude Havendorp van Vlissingen en loopt via een kleine tunnel onder de spoorlijn door tot achter de kanaaldijk. Die wordt tot voorbij Middelburg gevolgd. Even voor de silo draait de weg naar links over een nieuwe kanaalbrug. Recht uit gaat het dan aan op de Veerseweg, die op dit gedeelte aanmerkelijk is verbreed. Na enkele kilometers slaat men linksjf om de route te vervol gen vlak langs Gapinge heen tot een punt halverwege Veere en Vrouwen polder. Dan „duikt" de auto de weg op langs de dijk in het Veersegat. Rechts liggen de duinen van Kam perland en spoedig is de Roompot bereikt, het begin van de Ooster- Schelde. Een paar kilometer Weste lijk van Burghsluis wordt het vaste land opgereden en dan voert de weg dwars door Schouwen tot vlak bij Renesse, waar de Grevelingen „genomen" wordt. Westelijk van Ouddorp gaat het Goeree op. De weg loopt over dit „eiland" flauw in Oostelijke richting en kruist vervolgens het Haringvliet om vlak voor Rockanje uit te komen. Ruim anderhalf uur is de automobilist dan onderweg. Om de 10 kilometer en op de plaatsen, waar de weg door de vroegere zee-armen begint, staan gro te benzine-stations. De beslotenheid van de eilanden is door deze weg verbroken. Dat zal nog veel meer het geval worden, als ook de plannen om langs de weg de spoorlijn te leggen, zijn verwe zenlijkt. Tot heden wilden de N.S. daar nog niet aan, hetgeen te begrijpen is, als men bedenkt, dat de bewoners van Zuid-Beveland (en ook van Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen) aan de nieu we ]=;n weinig hebben. Misschien, dat binnen afzienbare tijd een boottrein tussen Kruiningen en Perkpolder in bedrijf komt, die aansluit o; het net der Belgische Spoorwegen. VLIEGHAVEN. Wat reeds wel een feit is, is de Vlieghaven Midden-Zeeland, die in het Veersegat aan de meest Zuide lijke punt van Noord-Beveland is ge legen. 't Heeft heel wat voeten in de aarde gehad, voordat het zover was, maar tenslotte is het er door een ge zamenlijke inspanning van bedrijfs leven en gemeenten op Walcheren en de Bevelanden met steun der Pro vincie dan toch vr.n gekomen. Het vliegveld ligt ideaal. Vanuit Goes zowel als vanuit Mid- ook vanuit Zierikzee de vlieghaven niet moeilijk te bereiken is. Hij is geschikt voor alle typen vliegtuigen, behalve voor de zware bommen werpers. Een flink hotel staat vlak naast het veld. WALCHEREN EN DE BEVE LANDEN: ÉÉN. Als wij spreken over het „gelaat van Zeeland, dan denken wij niet al leen aan de nieuwe verkeersmogelijk- heden, maar ook aan de sterk gewij zigde vorm der vroegere eilanden. Uit wat wij zojuist zeiden over de vlieghaven valt de conclusie al te trek ken: Walcheren en de Bevelanden zijn aaneengesmeed. Het drie-eilandenplan, waarover zoveel te doen is geweest, is gerealiserd. Tussen de grote Ooster Svhelde-dam en een punt aan het Noordwestelijk gedeelte van Noord- Beveland is een kleinere dam gelegd die het Veersegat afsluit. Veere zelf heeft via een nieuw kanaal en door sluizen in de dam een verbinding met de Ooster-Schelde behouden. De Zandkreek is afgesnoerd op de meest Oostelijke punt, bij Kats, Het Noordbevelandse brugcomité is een naam uit een grijs verleden, 'tls wel aardig om te weten, dat de particulier, die in 1953 een deel van het Noord-Sloe wilde inpolde ren zijn zin heeft gekregen, maar niet dan nadat de Staat door de rechter in het ongelijk was gesteld en gedwongen was toestemming te geven. Die gedeeltelijke inpoldering kwam in 1960 tot stand. Het duur- Illlll! ER IS U TOT DUSVERRE in dit nummer verteld wat er •gebeurd is. Eén ogenblik is de rampnacht in Uw her innering teruggeroepen en in grove flitsen hebben wij het herstel aan Uw ogen doen voorbijtrekken, die verheugende prestatie, die haar bekroning vond in de dichting bij Ouwerkerk. Verheugend maar wie alléén leeft in die blijdschap, wie zijn ogen sluit voor de lange en moeilijke weg die men nog gaan moet voordat het herstel volledig genoemd kan worden, en wie bij dat woord herstel alleen maar denkt aan terugkeer tot de oude toestand, die begaat een ernstige fout! Die oude toestand keert niet terug dat weten we nu al wel zeker. Grote delen van Zeeland zullen herverkaveld worden en alleen al dit feit zal aan onze provincie een ander aanzien geven. En dan is er het deltaplan, nu nog schimmig, maar over enkele jaren misschien al zeer reëel, in grove lijnen gereed voor uitvoering. En bovendien: de tijd gaat voort en wat de voortgaande tijd brengt zal ook Zeeland niet onberoerd laten. Zo is die wonderlijke opdtacht geboren: probeer je eens, ge leid door de nu bekende feiten, een voorstelling te vormen van hoe Zeeland er over zo'n 25 jaar zal uitzien. Een wonderlijke opdracht, waarvoor een speelse fantasie nodig is. Maar meer dan een speelse fantasie: voor alles was een zeer grondige ken nis van zaken nodig van alles wat onze provincie betreft en van alle toekomstplannen die op stapel staan. Eén onzer redacteuren heeft die opdracht aanvaard en zijn visie op het Zeeland van 1980 vindt U op deze pagina en hiernaast afgedrukt. Hoe het gaan zal? Niemand die het kan zeggen, want de toe komst is in Gods hand. Gelukkig .1 ET ZOJUIST VERSCHENEN JAARVERSLAG OVER 1979 VAN HET ECONOMISCH TECHNOLÖGISCH INSTI TUUT VOOR ZEELAND staat in majeur. Geen wonder, want er was een zeer verblijdende activiteit op het brede front van het Zeeuwse bedrijfsleven. Het verslag geeft bijzonder interessante ver gelijkingen met het jaar 1953, toen het water grote gedeelten van deze provincie in bezit nam, maar in welk jaar ook de belangstelling voor het Ontwikkelingsplan Zeeland meer ging leven. De conclusie, welke de lezer uit de gegevens kan trekken, is: de industrialisatie van Zee land mag geslaagd worden genoemd, 't Spreekt vanzelf, dat allerlei factoren en omstandigheden hiertoe hebben bijgedragen. Het aller belangrijkste was ongetwijfeld de afsluiting der zee-armen, waardoor de provincie Zeeland veel aantrekkelijker werd voor vestiging van industrieën. de tot 1970, voordat het drie-eilan denplan was uitgevoerd. INPOLDERINGEN. En nu we het toch over inpolderin gen hebben: het verdronken land van Saeftingen is, met de schorren van Ossendrecht en een stuk van het Zi'.id-Sloe, bij Zeeland gevoegd als puike cultuurgrond. Enkele tientallen boeren hebben er een bestaan gevon den. De zaak had enkele moeilijke intern rtionale kanten. Er was wat men noemde een Schelderégiem en dat hield in, dat de Belgen practisch alles te zeggen hadden over al of niet inpolderen langs de Ooster-Schélde. Maar toen eenmaal de Benelux een feit was, hebben zij niet langer tegen gestribbeld. Nederland nam op zich de Schelde bevaarbaar te houden. Op sommige plaatsen heeft de stroom zich wel verlegd, maar uiteindelijk viel dat mee. SCHELDE-RIJNVERBINDING. Bovendien ontstond er een totale verandering, doordat de nieuwe Schelde-Rijnverbinding kwam te lo pen langs de ingepolderde schorren van Ossendrecht en door het oude Kreekrak. Ooster- en Westerschelde werden weer met» elkaar in verbinding ge bracht; de dam Oostelijk van Rilland werd doorgegraven voor de aanleg van een kanaal. Enkele flinke brug gen verbinden nu de beide delen van Oost-Zuid-Beveland. Zo zouden wij op nog veel meer fei ten kunnen wijzen, die de structuur van deze eilandenprovincie principieel hebben gewijzigd. Maar met het boven staande' zijn de voornaamste toch wel aangegeven. Zelden in zijn geschiede nis is er in zo'n korte tijd zoveel in Zeeland gebeurd. Niet langer is het een randprovincie, die op vele punten ach teraan komt, doordat de verbindingen zoveel te wensen overlieten. Het telt nu mee! Er is werkgelegenheid gescha pen voor velen. De trek naar buitenis tot stilstand gekomen. Met optimisme kunnen de Zeeuwen de toekomst tege moet gaanl IN GOES, dat ook in 1980 nog altijd fungeert als gebouwen verrezen, die plaats bieden aan duizenden landbouwcentrum van Zeeland, zijn enorme kantoor- employee's. Maar de ouderen verlangen nog wel eens terug naar de Grote Markt Wat b.v. nooit iemand had kunnen denken: rondom Zierikzee ontstond een industrieel centrum, dat floreert en honderden mensen een bestaar. verschaft. De industrie voor bakkerij grondstoffen heeft haar vleugels ver der uitgeslagen en levert haar pro ducten niet alleen naar Canada, maar ook naar Nieuw-Zeeland. Het pro bleem van de koplading, dat in de vijftiger jaren vele tongen en vele pennen in beweging hield, wekt nu een glimlachZierikzee heeft een brede autoweg naar de grote ver- keersbaan langs de afsluitdijk, die de automobilist in een minimum van tijd naar Rotterdam, het hart van indus trieel Nederland, voert. Strocartonindustrie. Maar, zoals gezegd, er zijn ook nieu we industrieën ontstaan. De voornaam ste daarvan is de strocartonindustrie, opgericht door enkele particulieren, met de steun van Rijks- en provinciale over heid. In 1963 is dit bedrijf gaan draaien. De vele pogingen om de landbouwers zelf voor deze renderende fabriek te interesseren, mislukten: er bleek geen animo te bestaan. Nu krijgen de boe ren maar een paar cent voor hun stro, terwjjl zij anders in de winsten hadden meegedeeld. Het afzetgebied ligt voor namelijk in Midden-Afrika, waar (in Brazzaville) een kantoor is gevestigd, dat met de stammen in het binnenland de contacten onderhoudt. Een bedrijf van deze omvang zou op Schouwen niet mogelijk zijn geweest, indien ook niet de Zuidhollandse „eilanden" de grondstof leverden. Het hoofdstuk „strocartonindustrie" heeft nog een vervolg, want bij Krui ningen werkt een bedrijf van onge veer dezelfde capaciteit (met ook te gen de honderd arbeiders). Het wordt door dezelfde maatschappij geëx ploiteerd. De afzet is speciaal op India gericht. Vlissingen. Een opmerkelijke industriële activi teit is langs het kanaal door Walche ren ontstaan. Eerst moeten wij wat van Vlissingen vertellen. Ouaere le zers herinneren zich misschien nog d: persartikelen en de discussies, die ge schreven en gevoerd zijn over de een zijdige economische structuur van de Scheldestad. Jarenlang dreef VlisSin- gens economie practiscn alleen op de Scheldewerf. Waren er geen opdrach ten meer, dan heerste er werkloos heid. Hel heeft lang geduurd, voordat Vlissingens economisch fundament enige verbreding kreeg. Nog maar ten dele is dat gelukt. Inderdaad ontstonden er vooral op het groot-industrieterrein bij de Cen trale Zeeland bedrijven los van de Schelde, maarzij ontvangen bijna al hun opdrachten van deze maatschappij; de rest is van onder geschikte betekenis. Andere industrieën, die zich in Vlis singen vestigden: een meubelfabriek, die best loopt; een. sleepbedrijf, dat LICHTEN OP!" Met koeien van letters stond het te lezen op de metershoge borden vlak bij de ingang van de tunnel. Telkens als een auto kwam aansuizen, zag agent Breukelaar, hoe de koplampen aanflitsten. Breukelaar had er al heel wat jaartjes op zitten. Toen op 12 November 1965 met veel vlagvertoon de tunnel onder de Wester-Schelde officieel in gebruik werd gesteld, had hij niet op het appèl ontbroken. En het had voor de hand gelegen, dat ook Breukelaar, die daarvóór het ver keer naar en van de provinciale boot in goede banen had geleid, met het toezicht op de tunnel werd belast. Nog als de dag van gisteren herinnerde hij zich het oude Havendorp, met de noodwoningen. In 1970, nog maar 10 jaar geleden was de laatste pas afgebroken, 't Was sindsdien wel veranderd. Nu stond er op het oude noodwoningenterrein een fabriek, die de één of andere chemische preparaten maakte. Terzijde had hij zijn geriefelijk wachthuis. Agent Breukelaar filosofeerde graag over het verleden. Och, hij zou zeker de oude tijd niet meer terug willen hebben. Het was toen ook niet alles. Hij had het de laatste jaren heel wat gemakkelijker gekregen. Ver keersongelukken kwamen er veel minder voor. Niet, dat de mensen zoveel voorzichtiger waren geworden, maar iedere soort weggebruiker had nu duidelijk zijn afgebakend weggedeelte. En alles met éénrichting-banen. Dat was vroeger anders! Als agent Breukelaar aan dat gepruts met die brom fietsen dacht, sloeg hem de schrik nog om het hart. DE TUNNEL IN. Breukelaar maakte een eind aan zijn overpeinzingen. Hij moest nodig de tunnel in. Langs een smalle verhoging, twee tegels breed, wandelde hij op zijn gemak, naar beneden. Hij kon vandaar eens even doorlopen, naar zijn collega Maljers, die dienst in Breskens had en de post aan de Rijksweg, waar de tunnel weer „opdook", bezette. Dat „even" was natuurlijk maar scherts: vijf kwartier was hij wel kwijt, want zelfs in 1980 liep je niet meer dan 5 kilometer per uur! En de tunnel haalde gemakkelijk 6 kilometer. Zacht glooiend verdwenen de beide vijf meter brede autobanen in de diepte, 't Was een schitterend gezicht, al die brandende natriumlampen boven het beton. Om de vijf meter hing zo'n lamp. Dag en nacht brandden ze. En aan de uiteinden van de tunnel waren de zijwanden vervangen door enorme roosters, waardoor sterke machines alle gassen afvoerden. Breukelaar moest zich iedere keer weer even schrap zetten voor de zuiging, die hem tegen de roosters dreigde te drukken, BOVEN: DE SCHEPEN. De agent had nu bijna een kilometer achter de rug. Vanaf de toegang, tussen hoge machinegebouwen liggend op de plaats, waar vroeger het slachthuis !elburg leiden wegen erheen, terwijl had gestaan, daalde de tunnel daar ongeveer 600 meter om dan horizontaal te lopen tot op eveneens 600 meter voor het einde. 't Was een machtige gedachte en Breukelaar betrapte zich erop, dat hij weer aan het filosoferen was: hij liep nu dertig meter onder de water spiegel van de Wester-Schelde! Boven hem voeren zeeschepen af en aan, geladen met grondstoffen voor Zeelands industrieën of met afgewerkte pro ducten, die hun weg over de gehele wereld vonden. En onder die water schijf liep hij, Jan Breukelaar, en schoten de auto's, trucks, motoren en scooters in snelle vaart voorbij. EEN TWEEDE TUNNEL. Breukelaar dacht nog aan iets anders. Een 25 meter naar links lag nog een tunnel, bestemd voor het langzame verkeer. Voetgangers hadden er een pad van vier meter breed. Afgescheiden daarvan was er ee.n vijf meter breed fietspad. Veel werd dat niet meer gebruikt. Wat oudere mensen hadden hun fiets nog niet Vaarwel kunnen zeggen, maar bijna ieder bereed een veerfiets. Die mochten niet meer dan 30 kilometer rijden in de tunnel. Ondertussen was hij al een heel eind opgeschoten. Nog een minuut of twintig en hij zou m Breskens zijn. Maljers wist niet, dat hij zou komen. Hij had hem dat wel over zijn draagbare mobilofoon kunnen vertellen, maar die had hij in zijn wachthuisje laten staan. Hij voelde er niet veel voor overbodige ballast mee te slepen. Er kwam nog bij, dat het vandaag in de tunnel heel rustig was. Als hij terug kwam, zou hij even de teller bij de ingang bekijken. Naar schat ting was het uurgemiddelde niet meer dan 150 wagens. Er er waren dagen, waarop dat gemiddelde boven de 500 lag! Die teller was heel een voudig geconstrueerd. Het apparaat registreerde elke wagen, die over een losliggende plank aan het begin van de tunnel reed, doordat onder die plank een soort van verklikker zat. KOSTELOOS. Agent Breukelaar had nooit kunnen begrijpen, dat iemand tunnelgeld behoefde te betalen. De aanleg alleen al had 50 millioen gulden gekost en het onderhoud vergde ieder jaar meer dan 3 millioen. Nog vaag herinnerde de agent zich de vinnige strijd, die gevoerd was over de vraag: wel of niet betalen. Het Rijk zei: wel, de Provincie: niet. Wat niet vaak was voorgekomen, was nu gebeurd: de Provincie had gewonnen. Zij had daarbij stevige steun gehad van de organisaties Voor het verkeer en het vervoer. Die hadden geredeneerd: de tunnel is een doodgewoon stuk weg, al ligt dat dan onder het water. En de automobilisten betalen al meer dan genoeg voor de wegen. De benzine is peperduur, omdat er een macht belasting op zit. Breukelaar zag het daglicht de tunnelopening binnenstromen. Hij tuas aan het eind van zijn wandeling. Hij liep nu al onder de grond, de Schelde lag achter hem. goed marcheert; een carrosserie-in dustrie; een onderneming, die bouw platen van een nieuw soort beton ver vaardigt en tenslotte om niet meer të noemen een bedrijf voor radar instrumenten. Middelburg, In Middelburg is de situatie, in ver gelijking met 1953, ook heel wat ver anderd. Nog altijd ligt de Vitrite Fa briek aan de kop in de industriële sector. De mechanisatie is hier sterker voortgeschreden dan in enig ander be drijf. Doordat de laatste jaren de markten open liggen en in de voor malige minder-ontwikkelde gebieden de electriciteit haar triomfen viert, zal er voorlopig nog geen slapte op treden. De directie zette boven haar laatste jaarverslag terecht: „Caps voor China's lampen". De ijzergieterij van Boddaert is ver plaatst naar het industrieterrein, waar ook Polak nog een flink stuk in ge bruik heeft. Op dit punt is niets ver anderd: er liggen nog altijd grote ho pen oud roest, al zal hét ander roest zijn dan in 1953. Want tenslotte roest ook roest door rust! Ook een aardige industrie op het gebied van landbouw werktuigen heeft zich hier gevestigd, terwijl de coöperatieve groenvoerdro- gerij al een behoorlijke staat van dienst heeft. Met de silo die nu weer al 27 jaar draait gaat het naar wens. Zuid-Beveland, Langzaam maar zeker Is ook de in dustrialisatie van Zuid-Beveland voort geschreden. Het belangrijkste succes, dat hier in 1958 kon worden ge boekt, was de stichting van een grote coöperatieve conservenindustrie in de Poel langs de spoorlijn bij Goes. Niet alleen fruit, maar ook groenten worden hier ingeblikt. Millioenen blikken ver laten elk jaar de fabriek, die van hy permoderne machines is voorzien, op weg naar het Nabije en het Verre Oos ten. De grondstoffen liggen bij wijze van spreken naast de deur: Kapelle's fruit teelt is verjongd en na de ernstige te genslag van de watersnood blaast ook Waarde, alsmede Krabbendijke, zijn partij mee. Het aantrekkelijke van de ze onderneming is, dat ook de kleine teler zijn steentje heeft bijgedragen. Er is zes jaar geleden een slappe tijd ge weest, maar verdere rationalisatie en een nog serieuzer markt-exploitatie brachten de fabriek over dit dieptepunt heen. Kruiningen-Y erseke. Kruiningen had de achterstand, ver oorzaakt door de watersnood, al enkele jaren later royaal ingehaald. De maat schappij, die zich met de verwerking van zeewier tot chemische preparaten bezighoudt, nam een grote vlucht, dank zij de ontdekking van enkele zelfs in Amerika opzienbarende procedé's. Hier kwam ook een fabriek van vezelpro ducten (vlasafval etc.) zich vestigen, evenals de reeds genoemde strocarton industrie. En tenslotte is de werf Zee land voor bepaalde typen schepen een geduchte concurrent van „de Schelde" geworden. Yerseke is eigenlijk een hoofdstuk apart. De oester- en mosselcultuur waren door de afsluiting der Ooster- Schelde ten dode opgeschreven. Maar de schippers zijn overgeschakeld op de zoetwatervisserij, die een goed be staan geeft. Niet allen zijn hierbij betrokken. Een aantal vindt werk in de industrieën van Kruiningen. Noord-Beveland en Tholen. Van Noord-Beveland is alleen te melden, dat het agrarische karakter geheel bleef bewaard. Het is met recht de korenschuur van Nederland. In Kortgene is dépendance van Wage- ningen gevestigd, met een uitstekend geoutilleerd laboratorium, waar zeer vele proeven tot veredeling van de meest uiteenlopende gewassen worden genomen. Tholens arbeidsprobleem is opgelost. Ieder heeft werk in de maanden, dat de landbouw weinig vraagt, in allerlei bedrijven, die zich langs de gekanali seerde Eendracht hebben gevestigd. De Eendracht is n.l. opgenomen in de nieu we Schelde-Rijnverbinding. En denaam van Tholen als leverancier van ontel bare landbouwzaden is over de gehele wereld bekend. Zeeuwsch-Vlaanderen. Tenslotte Zeeuwsch-Vlaanderen. Het kanaal TerneuzenGent is verbreed, maar gelukkig is het snode plan der Belgen om een geheel nieuw gedeelte te graven, tengevolge waarvan Sas van Gent aan dood water zou komen te liggen, niet doorgegaan. Nieuwe bedrijven zijn er niet veel ontstaan, maar de oude industrieën hebben zich aan de moderne eisen aangepast en zo vindt men hier één van de meest geïndustrialiseerde ge bieden van Zeeland, ja van Nederland. De Cokesfab riek in Sluiskil levert chemische producten naar alle wereld delen, het onbreekbare glas van Sas (Zie vervolg op pag. 5).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 14