DE STRIJD OM „OUWERKERK" GAAT LAATSTE STADIUM IN. DE S LUIKER „Kungsholm", product van Zweeds- Nederlandse samenwerking. Een aak wordt geborgen Sluiting van het laatste stroomgat rond 1 November De rijswerkers zijn nu de frontsoldaten geworden. Meer particuliere woningbouw* Eerste atoomkanon in Duitsland* Hypermoderne oceaanreus zal in November eerste reis naar Amerika maken. Geslaagd dank sij HILVERSUM Zaterdag 10 October 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 5 OUWERKERK, 9 October. Neg altijd rijst en daalt het water in en rondom de verdronken dorpjes Ouwerkerk en Nieuwerkerk. Tijdens die beruchte stormdagen in de laatste week van Augustus heeft de ree toegeslagen en menselijke berekeningen doen falen. De nederlaag was groot, maar niet de'rinitief. Want nauwelijks was de storm gaan liggen, of nieuwe plannen werden uitgedacht. De zee zal haar prooi niet houden! De knapste waterstaatsdeskundi gen ter wereld kwamen opnieuw in het geweer om te onderzoeken op welke wijze de grimmige strijd met de meeste kans op succes moest worden gestre den. Men weet het resultaat.' het grote Oostelijke Rijkswaterstaat heeft alles op alles gezet om het rampeiland nog vóór de winter dicht te hebben. Leek het direct na de tegenslag bij Ouwerkerk, dat het wel December zou worden, voordat de zee geen vrije toegang meer zou hebben tot Duiveiand, thans ziet het ernaar uit, dat ongeveer een maand eerder het laatste en meest verraderlijke stroomgat in Zuidwest '•"•land zal zijn gedicht. Maar het is hier wel volkomen auders gegaan -nieurs en de a**»-""riers hebben De tegenslag was groot. Directe dichting van de grote gaten in de zeedijk bleek onmogelijk te zijn. Dus kwam er een zware dijk over het schor. Twee sluitgaten bleven over. Het Westelijke gat zou eerst worden gedicht. Het lukte, maar op het nip pertje. Onder het zand, dat nu nog de nieuwe dijkskruin vormt, ligt een kerkhof van caissonbrokken. Maar de zaak houdt het en dat is het voor naamste. Toen moest het Oostelijke gat worden aangepakt. Maar de wind en het water wonnen. Het gat ver breedde zich tot niet minder dan 350 meter. Er werden stroomsnelheden gemeten van niet minder van 5% me ter per seconde. En 3J4 meter is toch wel het maximum, dat zo'n gat kan hebben. Dc „bramtrust" van Rijkswaterstaat ontwierp de volgende operatie. Een operatie, waarbij de nieuwe schordijk een gans andere rol zou spelen dan hem oorspronkelijk was toebedeeld. De grillige stroom, die hier staat, moest worden beteugeld en daarom was het noodzakelijk een soort van kanaal te maken met aan weerszijden, die oude dijk en nieuwe ringdijk zouden ver binden. Die zijn nu klaar. Het grond werk is voorlopig gebeurd. De stroom is onder scherpe contróle. Op zee voor Ouwerkerk ziet men twee gaten in eikaars verlengde. Dat is de oude zee dijk, het achterste, is altijd nog zo'n slordige 225 meter breed. Het plan. Hoe wil Rijkswaterstaat nu straks de dichting tot stand brengen? Er zullen 4 enorme Phoenix-caissons aan te pas moeten komen. Kolossen, die 63 meter lang, 18 meter breed en 19 meter hoog zijn. Mocht u dat niet veel zeg gen, dan moet u denken aan een schip van 15.00 -i of aan een complex van zestig flume burgerwoningen. En nu wil men het volgende foefje uithalen: één van deze caissons wordt op zijn lengteas tegen één der uit einden van de dijk neergezet. De ruimte tussen dijk en caisson wordt dichtgegooid n>'4 kleinere beton elementen p- en. Dan zal ge probeerd v,; ,-ee andere cais sons tegelijk i,< ...t gat neer te zet ten, niet precies naast, maar met de uiteinden tegen elkaar, een kleine „overlapping" dus. En dan komt het grote ogenblik: het invaren van de sluitcaisson. De zaak zal behoorlijk lekken, maar dat zal men onder de knie krijgen met kleiner zinkwerk en siortsteen. Het lijkt alles wel heel eenvoudig, maar dat is toch bepaald niet het ge val. Want voordat die caissons door de sleepboten naar Ouwerkerk wor den getrokken, moet er nog een enor me massa voorbereidend werk gebeu ren. Voordat een serieuze poging tot sluiting kan worden gewaagd zal in totaal 100.000 vierkante meter, de landhoofden Inbegrepen, gezonken moeten worden. De zinkstukken ko men te liggen op een diepte van 20 meter beneden N.A.P. Maar daar is men er niet mee. Want.de caissons zijn „maar" 19 meter hoog en dat be tekent dus, dat het zinkwerk belang rijk moet worden opgehoogd. Dat zal nu gebeuren met stortsteen tot een hoogte van 3 tot 4 meter. Aan stort- sieen is 50.000 ton nodig of 50 Rijn schepen. Straks wil men 3.000 ton per dag neergooien. Nu moet niemand denken, dat het dus maar een kwestie van permanent zinken is. Was het maar waar! Het vervelende is, dat hier alleen bij de laagwaterkentering gezonken kan wor den. Die duurt angstig kort. Iedere keer is het erop of eronder. Elke laag waterkentering moet tot het uiterste worden benut. In de zomer, als de da gen lang zijn, kan meestal tijdens de twee kenteringen een zinkstuk worden neergelaten, maar nu de dagen nog Met man en macht wordt aan dc Zuidkant van Duiveiand bij Ou- werkerk door de mannen van Rijkswaterstaat gewerkt, om het laatste gat in de dijken vóór het invallen van de najaarsstormen en de winter te dichten. Op de foto ziet u de in aanbouw zijnde „Lichtmasf' aan de westelijke zijde van het sluitgat bij Ouwer kerk; links de vele kranen, die in de strijd tegen tijd en elementen ingeschakeld zijn. gat in de ringdijk op de schorren voor Ouwerkerk zou voorlopig zó blijven liggen, maar links en rechts daarvan zouden zware verbindingsdijken met de oude stukken dijk landinwaarts worden gemaakt. Dan zou het water veel minder vrij spel hebben en kon een poging worden gewaagd het grote gat in de oude zeedijk te sluiten. Zo is dit plan uitgevoerd. Dag en nacht is gezwoegd en nu kan het verblij dende nieuws worden gemeld, dat, mits zich niet opnieuw tegenslagen voordoen, rond 1 November a.s. „Ouwerkerk" zal zijn gesloten en de Viei- bannenpolder kan worden drooggemalen. Maar nu kunnen wij wel schrijven over zinkstukken en de enorme bete kenis daarvan, als mensen ze niet ma ken, hoe moet het dan? Gelukkig zijn die mensen er bij Ouwerkerk. Niet minder dan 850 rijswerkers, van wie 700 kulp-rijswerkers, doen niets anders dan het beroemde ambacht uit oefenen, dat een onontbeerlijk onder deel is bij iedere dijkdichting. Zij zijn bereid ook de laagwaterkentering van Zaterdag en Maandag te benutten, zo dat er hoegenaamd geen achterstand behoeft te ontstaan, maar wat voor hen betekent, dat zij de eerste Zondagen hier moeten blijven. En om te voorkomen, dat de stroom straks de zinkstukken uit elkaar scheurt, worden deze voorzien van een soort raam van zwaar ijzer draad. Ook „Schelphoek" is ingeschakeld voor de „operatie Ouwerkerk". Daar worden ook zinkstukken voor het laatste gat gemaakt. Tweemaal per week wordt er een groot exemplaar naar Ouwerkerk overgebracht. Achter de dijk is het een complete rijswerkfabriek, met de pene trante geur van rijshout, met zaagma chines en met ijverig werkende vlech- ters. Voor Schelphoek lagen vandaag de vier grote caissons voor Ouwerkerk, met een vijfde voor reserve. Twee er van worden nog even veilig opgebor gen in de vluchthaven van Zijpe, die er speciaal voor moest worden uitgebag gerd. De rest blijft „op stroom" liggen, „bewaakt" door sleepboten, een bewa king, die wel nodig is, als men weet, dat elke kolos zo'n waarde van één millioen gulden vertegenwoordigt! Met spanning wordt uitgezien naar het uur van Ouwerkerk. Zal Raad van Bestuur Bouwnijverheid vraagt: DEN HAAG, 9 Oct. In een adres aan de leden der Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal, heeft de Stichting Raad van Bestuur bouwbedrijf, waarin samen werken de Nederlandse Aannemersbond en patroonsbond voor de bouwbedrijven in Nederland, de Nederlandse Katholieke Aannemers- en patroonsbond, de Neder landse van Bouwondernemers, de Neder landse vereniging van wegenbouwers en de Vereniging Betonaannemers-bond, haar standpunt medegedeeld over de positie van de particuliere bouwnijverheid. De Raad is van mening dat de woniilg- wetbouw wordt bevoorrecht boven de particuliere bouw. Uitvoerig wordt stilgestaan bij de pre mie- en bijdrageregeling woningbouw 1953 en in een aantal punten verbeterin gen voorgesteld, waardoor het mogelijk zal worden, dat de particuliere bouwon dernemer meer dan tot dusver wordt in geschakeld bij de bestrijding der woning nood. Met klem dringt de Stichting Raad van Bestuur Bouwbedrijf er op aan, dat de particuliere bouwondernemers thans vol ledig in staat worden gesteld om aan de vraag naar woningen in de ruimste zin, te kunnen voldoen. Bepleit wordt een herziening van de premieregeling woningbouw 1953 en het verschaffen van dezelfde faciliteiten en mogelijkheden als aan de woningwet- bouw. BREMERHAVEN, 9 Oct. Het eerste atoomkanon voor de Amerikaanse strijd krachten in Europa is Donderdagavond per schip in Bremerhaven aangekomen. De kade werd door Duitse en Ameri kaanse politie afgezet. De onderdelen van het kanon zjjn in de loop van de nacht gelost en per spoor naar Zuia-Duitsland vervoerd. De plaats waar het kanon wordt opgesteld, vvofdt geheim gehouden. steeds korten, gaat dat niet meer. En toch hangt, menselijkerwijze gespro ken, het lot van Ouwerkerk van dit zinkwerk af. Fantastische verlichting. Rijkswaterstaat heeft de hulp inge roepen van professor Halbertsma, één der verlichtingsexperts van Philips. Hij maakte een fantastisch p'an, waar van de uitvoering volop aan de gang is. Links en rechts van het gat wor den masten van 25 meter neergezet. Daaraan komt een sterke natrium- verlichting, die zeven maal zo helder is als het licht bfj volle maan. Vol gende week moet de verlichting bran den en dan zal het mogelijk zijn ook te gaan zinken bij de overgang van dag in nacht en omgekeerd. Ook de zates worden verlicht, zodat het mo gelijk zal worden des nachts o.m. aan de vervaardiging van zinkstukken door te werken. 's Nachts zinken? „Dat is wel een erg riskante onderneming", zo zei ir J. F. R. van der Wall, de hoofdingenieur- directeur van de Dienst Droogmaking Schouwen en Duiveiand, die de pers aan boord van de „Robbeplaat" inlicht te. het nu lukken? Zal nog voor de winter het water van de akkers en uit de dorpen zijn verdwenen? Het menselijk mogelijke wordt er voor gedaan -en verder kunnen wij alleen om succes bidden. Drie, ma ximaal vier dagen mag het „slui tingsproces" duren. Liefst maar drie dagen, maar met het vierde laag- watertij kan het nog. De weers voorspellingen op lange termijn van het K.N.M.I. zijn goed. Risico's worden niet genomen. Nog een paar weken zal heel Schouwen en Duive iand, ja heel Nederland, in span ning zitten over dit enorme werk, dat moet slagen om terugkeer van de mensen van Duiveiand naar huis en hof mogelijk te maken. Vlaggeschip verlaat de Vlissingse haven. Ter hoogte van Scharendijke aan de Noordkant van Schouwen werd bij de stormramp een aak over de dijk in de polder geslingerd. Nu Schouwen weer wordt drooggemalen, moest de gestrande 'aak worden geborgen. Met takels wordt de aak over de dijk uit de polder getrokken om weer „te wa ter te worden gelaten". VLISSÏNGEN, 9 October. „Rökning Förbjuden". Met grote rode let ters staat het „Verboden te roken" geschilderd op de zijkant van de laad ruimte van het Zweedse motorschip „Kungsholm". Een pracht schip, dat als hypermoderne oceaanreus van 22.000 br. register ton, een graag geziene verschijning zal worden in de Amerikaanse havens. Het vlaggeschip van de Zweden-Amerikaiijn is klaar en heeft inmiddels de Vlissingse buiten haven verlat om te gaan dokken in Rotterdam. Dan gaat het naar Göte- borg, de thuishaven, om van daaruit begin November de eerste reis naar Amerika te maken. In hoeveel dagen de Atlantische Oceaan wordt over gestoken? Daarover wordt niet gesproken, alleen maar gedacht en get& kend Terwijl het lied van de arbeid Donder dag nog tot n alle hoeken en gaten van het schip te horen was, ruim 1000 man van de Kon. Mij „De Schelde", waar het vaar tuig is gebouwd, hebben de laatste dagen uit alle macht gewerkt om op tijd klaar te zijn hebben we een rondgang over het schip gemaakt, onder leiding van ir B. B. Louis en de heer Korteweg. Geen „super de luxe' De sierlijke lijn van het schip, zoals het daar glinsterend zich lag te koesteren in de najaarszon, zou doen vermoeden, dat het aan boord „super de luxe" zou zijn. Toch is dit niet juist Inderdaad, de „Kungsholm' is een luxe passagiersschip, waarmee 802 personen de Oceaan kunnen oversteken, doch van overdadige luxe kan niet worden gesproken. Er hangt een typisch Zweedse sfeer aan boord, die mede te danken is aan het feit, dat de K.M.S. het schip heeft ge bouwd in nauw overleg met de Zweden. Tal van wanddecoraties e.d. zijn door Zweedse kunstenaars vervaardigd. Meu bilering, tapijten tot de gordijnen toe zijn door de Zweden uitgezocht en veel is ook door henzelf geleverd. Ingezonden Mededeling (adv.) Bekende schriftelijke cursus Ziezo, Nu nog het adres, heer Termunten, alhier". In orde. Luister nu. Je rijdt zo spoedig moge lijk de poort uit, de weg naar Meche- len op. Bij de poort zorg je, dat de ruin enige capriolen maakt, zó, dat de lui die er wacht houden, er opmerkzaam op worden. Je laat hem bijvoorbeeld maar wat steigeren en springen. En schiet dan ineens de poort uit en de weg op. Als je die een vijf minuten ge volgd hebt, sla je links af en rijd om de stad heen. De weg naar Putten weet je en dan spaar je de ruin maar niet. Natuurlijk is dat alles nodig om de lui in de waan te brengen, dat je werkelijk naar Mechelen bent gegaan. Ze zullen je dan aan de Noordzij van de stad niet zoeken. En nu: hier is je loon. Maak nu maar gauw, dat je weg komt. En ga met God. Ben je in de gelegenheid mij naderhand te laten horen, dat je vrij en gelukkig bent, het zal mij genoegen doen". Een kwartier later zoekt een ruiter zijn onwillig paard, telkens tever geefs door de Mechelse poort te krij gen. Het is, of het dier met zijn be rijder de spot drijft. Nu eens gaat het heel bedaard tot de ingang, maar dan schudt het de kop en keert opeens om; dan weer jaagt zijn berijder het in galop, om het zo door de poort te laten lopen, zonder dat het dier dit als het ware vermoedt en dat gaat tot een geringe afstand goed; maar dan steigert de schalk weer zó geducht en levert zulke rare capriolen, dat de voorbijgangers en ook de wacht aan de poort schateren van het lachen en de spot drijven met de onbedrevenheid en de angst van de ruiter. Maan eindelijk dan toch gelukt het, het beest door de poort en over de brug te krijgen. En nu schijnt de be rijder zich schadeloos te stellen! Als een pijl uit de boog vliegt het paard over de weg en is binnen enkele tel len uit het gezicht verdwenen. Zijier heeft er zelf schik in, dat hij Aan den zijn rol aan de poort zo goed heeft 'gespeeld. Hij let scherp op en vindt de door Termunten aangeduide weg, die eveneens in volle ren wordt inge slagen. Maar dan acht hij voldoende voorsprong te hebben om de ruin wat kalmer te dóen lopen. Weldra bevindt hij zich ten noorden van de stad en neemt de weg naar Putten, onderwijl glimlachend over de slimheid van zijn patroon, die eenvoudig bewonderens waardig is. Hij twijfelt er geen minuut aan, of Termunten zal de politie en de jutitie wel verder op een dwaal spoor brengen. schavuit! Mijn'beste paard! Natuurlijk Bij alle heiligen! De vent had ben ik direct naar hier gelopen. De po litie zal dat zaakje wel opknappen". De commissaris leest het briefje. Dan fonkelt er iets in zijn oog en op zijn gelaat komt een vreemde trek. Hij schudt met het hoofd als een ja ger, die een mooi stuk wild in 't vizier krijgt. Vlug loopt hij het vertrek uit en keert een ogenblik later terug. „Zo, zo", zegt hij dan langzaam. „En nu, sinjeur Termunten, ga daar nu eens bedaard zitten en beantwoordt de vragen, die ik ga stellen1 FEUILLETON Aflevering 35 Vrij bewerkt naar P. VISSER Jzn Het is ongeveer half twee, als de stalhouder Termunten, hijgend en met kennelijke blijken van gejaagdheid en opgewondenheid, het bureau van po litie binnenloopt en de commissaris te spreken vraagt. Wanneer hij dan bij deze is toegela ten, doet hij met radde tong en heel veel omslag het verhaal van de paar- dediefstal en reikt, als een klaar en afdoend bewijs, het briefje over, dat hij in de stal gevonden heeft. „Die vent is er met mijn beste paard vandoor gegaan, mijnheer; mijn koste lijke ruin, die ik voor geen duizend francs zou willen missen". „Hoe laat is hij weggegaan?" „Ja, mijnheer. Wist ik dat maar. Het kan een half uur geleden zijn, maar ook wel twee uur. De hele morgen ben ik niet in de stal geweest en toen ik er kwam, vond ik dit briefje. Die „Bedaard, bedaard, mijnheer? Als zo'n schavuit.... Mijn beste paard.. Je komt er geen steek veraer mee. „Stil nu. Hou op met dat gejammer. Hoe lang was die man in uw dienst?" „Zowat een maand of drie, mijn heer, neen, niet helemaal drie maan den". „Zo. Nooit iets bijzonders aan hem bemerkt?" „Neen, mijnheer. Nu ja, hij was geen vroliijke klant. Wat droefgeestig zou ik zeggen. Maar een goede op passende knecht. Gewillig ook. Niets was hem te veel". „Dus je wist niet, dat hij een ge vaarlijk persoon is? Dat op zijn aan houding een premie van vijftig pond is gesteld?" „Maar, mijnheer, hoe is het moge lijk! Wat heeft die dan uitgevoerd? Een gevaarlijk persoon. Vijftig pond! halve stal wel kunnen stelen! „Nu heeft hij er maar één meege nomen. Zeg mij nu eens, hoe man en paard er uit zien. Zo nauwkeurig mo gelijk alsjeblieft. Doe het maar op je gemak". Nu, Termunten doet het keurig. Hij tekent de gevluchte knecht alsof de commissaris hem vóór zich ziet. Al leenover het signalement van het gestolen paard loopt hij losjes heen. „En gelooft U, dat dit schrijven waarheid bevat?" „Wel wis en drie geloof ik dat, mijn heer. Hij vraagt immers, of ik hem niet verraden wil. Niet verraden! Ja wel. Alsof mijn ruin geen duizend francs waard is!" Dan wordt de dein' geopend en een agent laat twee mannen binnen, die Termunten niet kent. Maar hij ver moedt aanstonds, dat het de vreem deling is, die Jacob in de stal gespro ken heeft, terwijl dat miezerige ke reltje die koopman wel zal zijn. Die hebben natuurlijk tevergeefs op Zij- Ier gewacht en komen nu naar het politiebureau. De koopman zit blijkbaar op hete niet. Hij kucht en hoest, om de op kolen. Hij wil wat zeggen, maar durft merkzaamheid van de commissaris te trekken, maar deze laat zich niets aan hem gelegen liggen. „Kijk eens", zegt hij tot Termunten, „als het ons gelukt, de vent te vatten, kun je op de prijs van vijftig pond re kenen. Maar hij is een slimme vogel en het is de vraag, of hij niet een an dere weg is gereden dan in het brief je staat. Maar krijgen we hem, met of zonder paard, in handen, dan is de prijs de uwe". „Wel, mijnheer, de Mechelse poort is toch dichtbij? Er zou even geïnfor meerd kunnen worden, of „Dat bevel heb ik zoeven al gegeven. Ik wacht af". (Wordt vervolgd). Drijvend hotel. Bij het bezoeken van dergelijke passa giersschepen komt men altijd weer onder de indruk van de grote afmetingen, die deze vaartuigen tot machtige drijvende hotels maken. Wat had U bijv. gedacht van een duik in het prachtige in fraai tegenwerk uit gevoerde zwembad. Er zijn er zo drie aan boord, dus hebt U nog keuze ook. Een stap verder kunt U zich laten masseren of een bezoek brengen aan een klein zaaltje waar U zich fit kunt houden door gymnastiek te doen. Zelfs een z.g. hometrainer (een fiets, die op een standaard staatzorgt, dat II het fietsen onderweg niet verleert! Aan letterlijk alles wordt gedacht. Er is een grote zaal aan boord, waarin 180 personen plaats kunnen nemen. De zaal kan dienen voor het draaien van films, voor toneelvoorstellin gen, maar ook voor het houden van kerk diensten. Het hart. De „Kungsholm" draagt het hart niet op de juiste plaats. De ontwerpers hebben de hoofdmachinekamer iets meer naar achteren gebouwd dan wel gebruikelijk is. Daardoor doet alleen de achterste schoorsteen werke lijk dienst, hoewel de voorste er niet alleen als ornament op is gezet, doch wel degelijk een functie, zelfs diverse, heeft. In de ma chinekamer bevinden zich de twee hoofd machines, die direct gekoppeld zijn op de beide assen, waardoor de schroeven in be weging worden gebracht. Het normale ver mogen bedraagt 14.000 P.K., het maximale vermogen 18.000. De electrische centrale heeft een capaciteit van 3500 kWh, de ver dampingsinrichting zorgt er voor, dat per dag 350 ton zeewater wordt omgezet in zoet water. In 't voorschip bevindt zich een wasserij met een capaciteit van 60.000 stuks linnengoed. Wordt U ziek aan boord, een hospitaal, beschikkend over 10 bedden, eea dokter en verpleegsters staan voor U klaar. Een tandarts heeft er eveneens zijn uitge breid instrumentarium. De kapper is ook aan boord en er kunnen minstens 10 per sonen tegelijk geholpen worden. Beveiliging» De „Kungsholm" is het eerste grote passagierschip, dat geheel voldoet aan de eisen, die de internationale over eenkomst op veiligheidsgebied in 1948 van kracht geworden, heeft gesteld. Overal ziet men tegen de plafonds kleine glaasjes met vloeistof. Zodra er br**nd uitbreekt en de tempera tuur oploopt, springen deze glaas jes stuk, veroorzaken alarm op de brug, waarbij men kan zien waar het gevaar dreigt en wordt bovendien automatisch een blusinstallatie in wer king gesteld. Men beschikt overal over een uitstekende ventilatie en natuurlijk kan iedere passa gier in zijn hut de temperatuur naar ver kiezing regelen. Er is aan boord slechts heel weinig klassenverschil. Wel bestaat er een eerste klasse en een touristenklasse, doch het verschil in de hutten is slechts, dat de toeristenklasse over een douche beschikt, de eerste klasse over een klein bad. Voor de rest zijn de hutten practisch gelijk. De eet zalen kunnen groter en kleiner worden ge maakt naar gelang van het aantal passa giers. De bemanning bestaat uit 350 kop pen. Hun verblijven bevinden zich voorin het schip en kunnen worden bereikt onaf hankelijk van de passagiersverblijven. Een viertal liften zorgt er voor, dat de passa giers niet steeds de trappen op en neer be hoeven te lopen, indien ze zich verplaatsen willen. Predikanten in militaire dienst. DEN HAAG, 8 Oct. De Ned. Herv. pre dikant ds J. Trouw te Alblasserdam en ds H. Hogenhuis Jr, Geref. predikant te Onnen (Gron.) hebben zich met bewil liging van hun kerkeraad beschikbaar ge steld als reserve-legerpredikant. Zij zul len resp. 2 Nov. en 1 Jan. a.s. in functie treden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 5