DE STRIJD OM „OUWERKERK"
GAAT LAATSTE STADIUM IN.
DE S
LUIKER
„Kungsholm", product van Zweeds-
Nederlandse samenwerking.
Een aak wordt geborgen
Sluiting van het laatste stroomgat rond 1 November
De rijswerkers zijn nu de frontsoldaten geworden.
Meer particuliere
woningbouw*
Eerste atoomkanon
in Duitsland*
Hypermoderne oceaanreus zal in November
eerste reis naar Amerika maken.
Geslaagd dank sij
HILVERSUM
Zaterdag 10 October 1953
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 5
OUWERKERK, 9 October. Neg altijd rijst en
daalt het water in en rondom de verdronken dorpjes
Ouwerkerk en Nieuwerkerk. Tijdens die beruchte
stormdagen in de laatste week van Augustus heeft
de ree toegeslagen en menselijke berekeningen doen
falen. De nederlaag was groot, maar niet de'rinitief.
Want nauwelijks was de storm gaan liggen, of
nieuwe plannen werden uitgedacht. De zee zal haar
prooi niet houden! De knapste waterstaatsdeskundi
gen ter wereld kwamen opnieuw in het geweer om
te onderzoeken op welke wijze de grimmige strijd
met de meeste kans op succes moest worden gestre
den. Men weet het resultaat.' het grote Oostelijke
Rijkswaterstaat heeft alles op alles gezet om het rampeiland nog vóór
de winter dicht te hebben. Leek het direct na de tegenslag bij Ouwerkerk,
dat het wel December zou worden, voordat de zee geen vrije toegang meer
zou hebben tot Duiveiand, thans ziet het ernaar uit, dat ongeveer een
maand eerder het laatste en meest verraderlijke stroomgat in Zuidwest
'•"•land zal zijn gedicht. Maar het is hier wel volkomen auders gegaan
-nieurs en de a**»-""riers hebben
De tegenslag was groot.
Directe dichting van de grote gaten
in de zeedijk bleek onmogelijk te zijn.
Dus kwam er een zware dijk over het
schor. Twee sluitgaten bleven over.
Het Westelijke gat zou eerst worden
gedicht. Het lukte, maar op het nip
pertje. Onder het zand, dat nu nog de
nieuwe dijkskruin vormt, ligt een
kerkhof van caissonbrokken. Maar
de zaak houdt het en dat is het voor
naamste. Toen moest het Oostelijke
gat worden aangepakt. Maar de wind
en het water wonnen. Het gat ver
breedde zich tot niet minder dan 350
meter. Er werden stroomsnelheden
gemeten van niet minder van 5% me
ter per seconde. En 3J4 meter is toch
wel het maximum, dat zo'n gat kan
hebben.
Dc „bramtrust" van Rijkswaterstaat
ontwierp de volgende operatie. Een
operatie, waarbij de nieuwe schordijk
een gans andere rol zou spelen dan
hem oorspronkelijk was toebedeeld. De
grillige stroom, die hier staat, moest
worden beteugeld en daarom was het
noodzakelijk een soort van kanaal te
maken met aan weerszijden, die oude
dijk en nieuwe ringdijk zouden ver
binden. Die zijn nu klaar. Het grond
werk is voorlopig gebeurd. De stroom
is onder scherpe contróle. Op zee voor
Ouwerkerk ziet men twee gaten in
eikaars verlengde. Dat is de oude zee
dijk, het achterste, is altijd nog zo'n
slordige 225 meter breed.
Het plan.
Hoe wil Rijkswaterstaat nu straks de
dichting tot stand brengen? Er zullen 4
enorme Phoenix-caissons aan te pas
moeten komen. Kolossen, die 63 meter
lang, 18 meter breed en 19 meter
hoog zijn. Mocht u dat niet veel zeg
gen, dan moet u denken aan een schip
van 15.00 -i of aan een complex van
zestig flume burgerwoningen.
En nu wil men het volgende foefje
uithalen: één van deze caissons wordt
op zijn lengteas tegen één der uit
einden van de dijk neergezet. De
ruimte tussen dijk en caisson wordt
dichtgegooid n>'4 kleinere beton
elementen p- en. Dan zal ge
probeerd v,; ,-ee andere cais
sons tegelijk i,< ...t gat neer te zet
ten, niet precies naast, maar met de
uiteinden tegen elkaar, een kleine
„overlapping" dus. En dan komt het
grote ogenblik: het invaren van de
sluitcaisson. De zaak zal behoorlijk
lekken, maar dat zal men onder de
knie krijgen met kleiner zinkwerk en
siortsteen.
Het lijkt alles wel heel eenvoudig,
maar dat is toch bepaald niet het ge
val. Want voordat die caissons door
de sleepboten naar Ouwerkerk wor
den getrokken, moet er nog een enor
me massa voorbereidend werk gebeu
ren. Voordat een serieuze poging tot
sluiting kan worden gewaagd zal in
totaal 100.000 vierkante meter, de
landhoofden Inbegrepen, gezonken
moeten worden. De zinkstukken ko
men te liggen op een diepte van 20
meter beneden N.A.P. Maar daar is
men er niet mee. Want.de caissons
zijn „maar" 19 meter hoog en dat be
tekent dus, dat het zinkwerk belang
rijk moet worden opgehoogd. Dat zal
nu gebeuren met stortsteen tot een
hoogte van 3 tot 4 meter. Aan stort-
sieen is 50.000 ton nodig of 50 Rijn
schepen. Straks wil men 3.000 ton per
dag neergooien.
Nu moet niemand denken, dat het
dus maar een kwestie van permanent
zinken is. Was het maar waar! Het
vervelende is, dat hier alleen bij de
laagwaterkentering gezonken kan wor
den. Die duurt angstig kort. Iedere
keer is het erop of eronder. Elke laag
waterkentering moet tot het uiterste
worden benut. In de zomer, als de da
gen lang zijn, kan meestal tijdens de
twee kenteringen een zinkstuk worden
neergelaten, maar nu de dagen nog
Met man en macht wordt aan dc
Zuidkant van Duiveiand bij Ou-
werkerk door de mannen van
Rijkswaterstaat gewerkt, om het
laatste gat in de dijken vóór het
invallen van de najaarsstormen
en de winter te dichten. Op de
foto ziet u de in aanbouw zijnde
„Lichtmasf' aan de westelijke
zijde van het sluitgat bij Ouwer
kerk; links de vele kranen, die in
de strijd tegen tijd en elementen
ingeschakeld zijn.
gat in de ringdijk op de schorren voor Ouwerkerk
zou voorlopig zó blijven liggen, maar links en rechts
daarvan zouden zware verbindingsdijken met de
oude stukken dijk landinwaarts worden gemaakt.
Dan zou het water veel minder vrij spel hebben en
kon een poging worden gewaagd het grote gat in
de oude zeedijk te sluiten. Zo is dit plan uitgevoerd.
Dag en nacht is gezwoegd en nu kan het verblij
dende nieuws worden gemeld, dat, mits zich niet
opnieuw tegenslagen voordoen, rond 1 November
a.s. „Ouwerkerk" zal zijn gesloten en de Viei-
bannenpolder kan worden drooggemalen.
Maar nu kunnen wij wel schrijven
over zinkstukken en de enorme bete
kenis daarvan, als mensen ze niet ma
ken, hoe moet het dan? Gelukkig zijn
die mensen er bij Ouwerkerk.
Niet minder dan 850 rijswerkers, van
wie 700 kulp-rijswerkers, doen niets
anders dan het beroemde ambacht uit
oefenen, dat een onontbeerlijk onder
deel is bij iedere dijkdichting. Zij zijn
bereid ook de laagwaterkentering van
Zaterdag en Maandag te benutten, zo
dat er hoegenaamd geen achterstand
behoeft te ontstaan, maar wat voor hen
betekent, dat zij de eerste Zondagen
hier moeten blijven.
En om te voorkomen, dat de stroom
straks de zinkstukken uit elkaar
scheurt, worden deze voorzien van een
soort raam van zwaar ijzer draad. Ook
„Schelphoek" is ingeschakeld voor de
„operatie Ouwerkerk". Daar worden
ook zinkstukken voor het laatste gat
gemaakt. Tweemaal per week wordt er
een groot exemplaar naar Ouwerkerk
overgebracht. Achter de dijk is het een
complete rijswerkfabriek, met de pene
trante geur van rijshout, met zaagma
chines en met ijverig werkende vlech-
ters.
Voor Schelphoek lagen vandaag de
vier grote caissons voor Ouwerkerk,
met een vijfde voor reserve. Twee er
van worden nog even veilig opgebor
gen in de vluchthaven van Zijpe, die er
speciaal voor moest worden uitgebag
gerd. De rest blijft „op stroom" liggen,
„bewaakt" door sleepboten, een bewa
king, die wel nodig is, als men weet,
dat elke kolos zo'n waarde van één
millioen gulden vertegenwoordigt!
Met spanning wordt uitgezien
naar het uur van Ouwerkerk. Zal
Raad van Bestuur Bouwnijverheid
vraagt:
DEN HAAG, 9 Oct. In een adres aan de
leden der Eerste en Tweede Kamer der
Staten-Generaal, heeft de Stichting Raad
van Bestuur bouwbedrijf, waarin samen
werken de Nederlandse Aannemersbond
en patroonsbond voor de bouwbedrijven
in Nederland, de Nederlandse Katholieke
Aannemers- en patroonsbond, de Neder
landse van Bouwondernemers, de Neder
landse vereniging van wegenbouwers en
de Vereniging Betonaannemers-bond, haar
standpunt medegedeeld over de positie
van de particuliere bouwnijverheid.
De Raad is van mening dat de woniilg-
wetbouw wordt bevoorrecht boven de
particuliere bouw.
Uitvoerig wordt stilgestaan bij de pre
mie- en bijdrageregeling woningbouw
1953 en in een aantal punten verbeterin
gen voorgesteld, waardoor het mogelijk
zal worden, dat de particuliere bouwon
dernemer meer dan tot dusver wordt in
geschakeld bij de bestrijding der woning
nood.
Met klem dringt de Stichting Raad van
Bestuur Bouwbedrijf er op aan, dat de
particuliere bouwondernemers thans vol
ledig in staat worden gesteld om aan de
vraag naar woningen in de ruimste zin,
te kunnen voldoen.
Bepleit wordt een herziening van de
premieregeling woningbouw 1953 en het
verschaffen van dezelfde faciliteiten en
mogelijkheden als aan de woningwet-
bouw.
BREMERHAVEN, 9 Oct. Het eerste
atoomkanon voor de Amerikaanse strijd
krachten in Europa is Donderdagavond
per schip in Bremerhaven aangekomen.
De kade werd door Duitse en Ameri
kaanse politie afgezet. De onderdelen van
het kanon zjjn in de loop van de nacht
gelost en per spoor naar Zuia-Duitsland
vervoerd. De plaats waar het kanon
wordt opgesteld, vvofdt geheim gehouden.
steeds korten, gaat dat niet meer. En
toch hangt, menselijkerwijze gespro
ken, het lot van Ouwerkerk van dit
zinkwerk af.
Fantastische verlichting.
Rijkswaterstaat heeft de hulp inge
roepen van professor Halbertsma, één
der verlichtingsexperts van Philips.
Hij maakte een fantastisch p'an, waar
van de uitvoering volop aan de gang
is. Links en rechts van het gat wor
den masten van 25 meter neergezet.
Daaraan komt een sterke natrium-
verlichting, die zeven maal zo helder
is als het licht bfj volle maan. Vol
gende week moet de verlichting bran
den en dan zal het mogelijk zijn ook
te gaan zinken bij de overgang van
dag in nacht en omgekeerd. Ook de
zates worden verlicht, zodat het mo
gelijk zal worden des nachts o.m.
aan de vervaardiging van zinkstukken
door te werken.
's Nachts zinken? „Dat is wel een erg
riskante onderneming", zo zei ir J. F.
R. van der Wall, de hoofdingenieur-
directeur van de Dienst Droogmaking
Schouwen en Duiveiand, die de pers
aan boord van de „Robbeplaat" inlicht
te.
het nu lukken? Zal nog voor de
winter het water van de akkers en
uit de dorpen zijn verdwenen? Het
menselijk mogelijke wordt er voor
gedaan -en verder kunnen wij
alleen om succes bidden. Drie, ma
ximaal vier dagen mag het „slui
tingsproces" duren. Liefst maar drie
dagen, maar met het vierde laag-
watertij kan het nog. De weers
voorspellingen op lange termijn van
het K.N.M.I. zijn goed. Risico's
worden niet genomen. Nog een paar
weken zal heel Schouwen en Duive
iand, ja heel Nederland, in span
ning zitten over dit enorme werk,
dat moet slagen om terugkeer van
de mensen van Duiveiand naar huis
en hof mogelijk te maken.
Vlaggeschip verlaat de Vlissingse haven.
Ter hoogte van Scharendijke aan de Noordkant van Schouwen werd bij
de stormramp een aak over de dijk in de polder geslingerd. Nu Schouwen
weer wordt drooggemalen, moest de gestrande 'aak worden geborgen. Met
takels wordt de aak over de dijk uit de polder getrokken om weer „te wa
ter te worden gelaten".
VLISSÏNGEN, 9 October. „Rökning Förbjuden". Met grote rode let
ters staat het „Verboden te roken" geschilderd op de zijkant van de laad
ruimte van het Zweedse motorschip „Kungsholm". Een pracht schip, dat
als hypermoderne oceaanreus van 22.000 br. register ton, een graag geziene
verschijning zal worden in de Amerikaanse havens. Het vlaggeschip van
de Zweden-Amerikaiijn is klaar en heeft inmiddels de Vlissingse buiten
haven verlat om te gaan dokken in Rotterdam. Dan gaat het naar Göte-
borg, de thuishaven, om van daaruit begin November de eerste reis naar
Amerika te maken. In hoeveel dagen de Atlantische Oceaan wordt over
gestoken? Daarover wordt niet gesproken, alleen maar gedacht en get&
kend
Terwijl het lied van de arbeid Donder
dag nog tot n alle hoeken en gaten van het
schip te horen was, ruim 1000 man van
de Kon. Mij „De Schelde", waar het vaar
tuig is gebouwd, hebben de laatste dagen
uit alle macht gewerkt om op tijd klaar te
zijn hebben we een rondgang over het
schip gemaakt, onder leiding van ir B. B.
Louis en de heer Korteweg.
Geen „super de luxe'
De sierlijke lijn van het schip, zoals het
daar glinsterend zich lag te koesteren in de
najaarszon, zou doen vermoeden, dat het
aan boord „super de luxe" zou zijn. Toch
is dit niet juist Inderdaad, de „Kungsholm'
is een luxe passagiersschip, waarmee 802
personen de Oceaan kunnen oversteken,
doch van overdadige luxe kan niet worden
gesproken.
Er hangt een typisch Zweedse sfeer
aan boord, die mede te danken is aan het
feit, dat de K.M.S. het schip heeft ge
bouwd in nauw overleg met de Zweden.
Tal van wanddecoraties e.d. zijn door
Zweedse kunstenaars vervaardigd. Meu
bilering, tapijten tot de gordijnen toe zijn
door de Zweden uitgezocht en veel is
ook door henzelf geleverd.
Ingezonden Mededeling (adv.)
Bekende
schriftelijke cursus
Ziezo, Nu nog het adres,
heer Termunten, alhier". In orde.
Luister nu. Je rijdt zo spoedig moge
lijk de poort uit, de weg naar Meche-
len op. Bij de poort zorg je, dat de ruin
enige capriolen maakt, zó, dat de lui
die er wacht houden, er opmerkzaam
op worden. Je laat hem bijvoorbeeld
maar wat steigeren en springen. En
schiet dan ineens de poort uit en de
weg op. Als je die een vijf minuten ge
volgd hebt, sla je links af en rijd om
de stad heen. De weg naar Putten
weet je en dan spaar je de ruin maar
niet. Natuurlijk is dat alles nodig om
de lui in de waan te brengen, dat je
werkelijk naar Mechelen bent gegaan.
Ze zullen je dan aan de Noordzij van
de stad niet zoeken. En nu: hier is je
loon. Maak nu maar gauw, dat je weg
komt. En ga met God. Ben je in de
gelegenheid mij naderhand te laten
horen, dat je vrij en gelukkig bent, het
zal mij genoegen doen".
Een kwartier later zoekt een ruiter
zijn onwillig paard, telkens tever
geefs door de Mechelse poort te krij
gen. Het is, of het dier met zijn be
rijder de spot drijft. Nu eens gaat het
heel bedaard tot de ingang, maar dan
schudt het de kop en keert opeens
om; dan weer jaagt zijn berijder het
in galop, om het zo door de poort te
laten lopen, zonder dat het dier dit
als het ware vermoedt en dat gaat tot
een geringe afstand goed; maar dan
steigert de schalk weer zó geducht en
levert zulke rare capriolen, dat de
voorbijgangers en ook de wacht aan
de poort schateren van het lachen en
de spot drijven met de onbedrevenheid
en de angst van de ruiter.
Maan eindelijk dan toch gelukt het,
het beest door de poort en over de
brug te krijgen. En nu schijnt de be
rijder zich schadeloos te stellen! Als
een pijl uit de boog vliegt het paard
over de weg en is binnen enkele tel
len uit het gezicht verdwenen.
Zijier heeft er zelf schik in, dat hij
Aan den zijn rol aan de poort zo goed heeft
'gespeeld. Hij let scherp op en vindt
de door Termunten aangeduide weg,
die eveneens in volle ren wordt inge
slagen. Maar dan acht hij voldoende
voorsprong te hebben om de ruin wat
kalmer te dóen lopen. Weldra bevindt
hij zich ten noorden van de stad en
neemt de weg naar Putten, onderwijl
glimlachend over de slimheid van zijn
patroon, die eenvoudig bewonderens
waardig is. Hij twijfelt er geen minuut
aan, of Termunten zal de politie en
de jutitie wel verder op een dwaal
spoor brengen.
schavuit! Mijn'beste paard! Natuurlijk Bij alle heiligen! De vent had
ben ik direct naar hier gelopen. De po
litie zal dat zaakje wel opknappen".
De commissaris leest het briefje.
Dan fonkelt er iets in zijn oog en op
zijn gelaat komt een vreemde trek.
Hij schudt met het hoofd als een ja
ger, die een mooi stuk wild in 't vizier
krijgt.
Vlug loopt hij het vertrek uit en
keert een ogenblik later terug.
„Zo, zo", zegt hij dan langzaam.
„En nu, sinjeur Termunten, ga daar
nu eens bedaard zitten en beantwoordt
de vragen, die ik ga stellen1
FEUILLETON
Aflevering 35
Vrij bewerkt
naar P. VISSER Jzn
Het is ongeveer half twee, als de
stalhouder Termunten, hijgend en met
kennelijke blijken van gejaagdheid en
opgewondenheid, het bureau van po
litie binnenloopt en de commissaris te
spreken vraagt.
Wanneer hij dan bij deze is toegela
ten, doet hij met radde tong en heel
veel omslag het verhaal van de paar-
dediefstal en reikt, als een klaar en
afdoend bewijs, het briefje over, dat
hij in de stal gevonden heeft.
„Die vent is er met mijn beste paard
vandoor gegaan, mijnheer; mijn koste
lijke ruin, die ik voor geen duizend
francs zou willen missen".
„Hoe laat is hij weggegaan?"
„Ja, mijnheer. Wist ik dat maar. Het
kan een half uur geleden zijn, maar
ook wel twee uur. De hele morgen
ben ik niet in de stal geweest en toen
ik er kwam, vond ik dit briefje. Die
„Bedaard, bedaard, mijnheer? Als
zo'n schavuit.... Mijn beste paard..
Je komt er geen steek veraer mee.
„Stil nu. Hou op met dat gejammer.
Hoe lang was die man in uw dienst?"
„Zowat een maand of drie, mijn
heer, neen, niet helemaal drie maan
den".
„Zo. Nooit iets bijzonders aan hem
bemerkt?"
„Neen, mijnheer. Nu ja, hij was
geen vroliijke klant. Wat droefgeestig
zou ik zeggen. Maar een goede op
passende knecht. Gewillig ook. Niets
was hem te veel".
„Dus je wist niet, dat hij een ge
vaarlijk persoon is? Dat op zijn aan
houding een premie van vijftig pond
is gesteld?"
„Maar, mijnheer, hoe is het moge
lijk! Wat heeft die dan uitgevoerd?
Een gevaarlijk persoon. Vijftig pond!
halve stal wel kunnen stelen!
„Nu heeft hij er maar één meege
nomen. Zeg mij nu eens, hoe man en
paard er uit zien. Zo nauwkeurig mo
gelijk alsjeblieft. Doe het maar op je
gemak".
Nu, Termunten doet het keurig. Hij
tekent de gevluchte knecht alsof de
commissaris hem vóór zich ziet. Al
leenover het signalement van het
gestolen paard loopt hij losjes heen.
„En gelooft U, dat dit schrijven
waarheid bevat?"
„Wel wis en drie geloof ik dat, mijn
heer. Hij vraagt immers, of ik hem
niet verraden wil. Niet verraden! Ja
wel. Alsof mijn ruin geen duizend
francs waard is!"
Dan wordt de dein' geopend en een
agent laat twee mannen binnen, die
Termunten niet kent. Maar hij ver
moedt aanstonds, dat het de vreem
deling is, die Jacob in de stal gespro
ken heeft, terwijl dat miezerige ke
reltje die koopman wel zal zijn. Die
hebben natuurlijk tevergeefs op Zij-
Ier gewacht en komen nu naar het
politiebureau.
De koopman zit blijkbaar op hete
niet. Hij kucht en hoest, om de op
kolen. Hij wil wat zeggen, maar durft
merkzaamheid van de commissaris te
trekken, maar deze laat zich niets aan
hem gelegen liggen.
„Kijk eens", zegt hij tot Termunten,
„als het ons gelukt, de vent te vatten,
kun je op de prijs van vijftig pond re
kenen. Maar hij is een slimme vogel
en het is de vraag, of hij niet een an
dere weg is gereden dan in het brief
je staat. Maar krijgen we hem, met of
zonder paard, in handen, dan is de
prijs de uwe".
„Wel, mijnheer, de Mechelse poort
is toch dichtbij? Er zou even geïnfor
meerd kunnen worden, of
„Dat bevel heb ik zoeven al gegeven.
Ik wacht af".
(Wordt vervolgd).
Drijvend hotel.
Bij het bezoeken van dergelijke passa
giersschepen komt men altijd weer onder de
indruk van de grote afmetingen, die deze
vaartuigen tot machtige drijvende hotels
maken. Wat had U bijv. gedacht van een
duik in het prachtige in fraai tegenwerk uit
gevoerde zwembad. Er zijn er zo drie aan
boord, dus hebt U nog keuze ook. Een stap
verder kunt U zich laten masseren of een
bezoek brengen aan een klein zaaltje waar
U zich fit kunt houden door gymnastiek te
doen. Zelfs een z.g. hometrainer (een fiets,
die op een standaard staatzorgt, dat II het
fietsen onderweg niet verleert! Aan letterlijk
alles wordt gedacht. Er is een grote zaal aan
boord, waarin 180 personen plaats kunnen
nemen. De zaal kan dienen voor het
draaien van films, voor toneelvoorstellin
gen, maar ook voor het houden van kerk
diensten.
Het hart.
De „Kungsholm" draagt het hart niet op
de juiste plaats. De ontwerpers hebben de
hoofdmachinekamer iets meer naar achteren
gebouwd dan wel gebruikelijk is. Daardoor
doet alleen de achterste schoorsteen werke
lijk dienst, hoewel de voorste er niet alleen
als ornament op is gezet, doch wel degelijk
een functie, zelfs diverse, heeft. In de ma
chinekamer bevinden zich de twee hoofd
machines, die direct gekoppeld zijn op de
beide assen, waardoor de schroeven in be
weging worden gebracht. Het normale ver
mogen bedraagt 14.000 P.K., het maximale
vermogen 18.000. De electrische centrale
heeft een capaciteit van 3500 kWh, de ver
dampingsinrichting zorgt er voor, dat per
dag 350 ton zeewater wordt omgezet in
zoet water. In 't voorschip bevindt zich een
wasserij met een capaciteit van 60.000 stuks
linnengoed. Wordt U ziek aan boord, een
hospitaal, beschikkend over 10 bedden, eea
dokter en verpleegsters staan voor U klaar.
Een tandarts heeft er eveneens zijn uitge
breid instrumentarium. De kapper is ook
aan boord en er kunnen minstens 10 per
sonen tegelijk geholpen worden.
Beveiliging»
De „Kungsholm" is het eerste grote
passagierschip, dat geheel voldoet aan
de eisen, die de internationale over
eenkomst op veiligheidsgebied in 1948
van kracht geworden, heeft gesteld.
Overal ziet men tegen de plafonds
kleine glaasjes met vloeistof. Zodra
er br**nd uitbreekt en de tempera
tuur oploopt, springen deze glaas
jes stuk, veroorzaken alarm op de
brug, waarbij men kan zien waar het
gevaar dreigt en wordt bovendien
automatisch een blusinstallatie in wer
king gesteld.
Men beschikt overal over een uitstekende
ventilatie en natuurlijk kan iedere passa
gier in zijn hut de temperatuur naar ver
kiezing regelen. Er is aan boord slechts
heel weinig klassenverschil. Wel bestaat er
een eerste klasse en een touristenklasse,
doch het verschil in de hutten is slechts, dat
de toeristenklasse over een douche beschikt,
de eerste klasse over een klein bad. Voor de
rest zijn de hutten practisch gelijk. De eet
zalen kunnen groter en kleiner worden ge
maakt naar gelang van het aantal passa
giers. De bemanning bestaat uit 350 kop
pen. Hun verblijven bevinden zich voorin
het schip en kunnen worden bereikt onaf
hankelijk van de passagiersverblijven. Een
viertal liften zorgt er voor, dat de passa
giers niet steeds de trappen op en neer be
hoeven te lopen, indien ze zich verplaatsen
willen.
Predikanten in militaire dienst.
DEN HAAG, 8 Oct. De Ned. Herv. pre
dikant ds J. Trouw te Alblasserdam en
ds H. Hogenhuis Jr, Geref. predikant te
Onnen (Gron.) hebben zich met bewil
liging van hun kerkeraad beschikbaar ge
steld als reserve-legerpredikant. Zij zul
len resp. 2 Nov. en 1 Jan. a.s. in functie
treden.