OODS WERELDREGERING EN DE KRANT De Luxemburger leeft er goed van. DEZE WERELD von ö&q tot öoq „Vakbeweging mag geen middel zijn tot massificatie". Ds H. VELDKAMP Een land zonder armoede. Industrie, toerisme en landbouw zijn de pijlers van 's lands economie. C.N.V.-voorzitter Ruppert op P.C.A.I.'Connret: Dusseldorf ontving vertegenwoordigers van de Prot. Chr. arbeiders. LANIEL in de knel. v Zaterdag 3 October 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 5 door BIJ DIT OPSCHRIFT denkt ieder als vanzelf aan het ge vleugelde woord van New ton: „Ik lees de krant, om te zien, hoe God de wereld regeert". Van uit dit gezichtspunt bezien wordt de lectuur van het dagblad inderdaad een zeer spannende en boeiende lectuur. Wie de krant niet leest om de sensatie, maar met een oog, dat door de religie gescherpt is, wordt telkens op de Bijbel terug geworpen. De jongste aardbevin- Sen (om maar iets te noemen) doen em terstond aan Jezus' eschatolo gische rede uit Mattheus 24 denken, en geen dag gaat er voorbij, of uit de kolommen van de krant komt met grote majesteit naar voren, dat niet de kleine mens, maar God de wereld regeert. Dit wil niet zeggen, dat het de roeping van het christelijk dagblad is, om bjj de vermelding van het wereld nieuws dit er telkens opzettelijk bjj te «eggen. Dit is een kwestie van onze christe lijke zelfwerkzaamheid. Sommigen (en men vindt ze in aller lei kringen) schijnen de mening te zijn toegedaan, dat alleen dan het dagblad recht heeft op de naam „christelijk", en «lleen dan z'n fatsoen bewaart, als tus sen de regels door telkens aan de le zers een preekje wordt meegegeven over de Voorzienigheid Gods. Dit is natuurlijk nonsens. Het is het hele klimaat, dat het doet, •n de toon, die de muziek maakt. Het is er enigermate mee als met het gezin. Wat aan net gezm ..jristelijk stempel geeft is niet, dat er van tijd tot tjjd enige stichtelijke volzinnen ten bes te worden gegeven, maar dat er een chri.telijke geest heerst. Een gezin, waar enige malen per dag nit de Bijbel wordt gelezen, kan een zeer onchriste lijk gezin zijn, als de geest van Christus er niet woont, en ieder zijn eigen gang gaat. Elk gezin heeft z'n sfeer, en ieder dagblad z'n klimaat Als ik speciaal het Maandagse num- mer van een „neutrale" krant opsla, dan bevalt mij het klimaat niet. Ik kan er moeilijk in ademhalen. Een walm van Zondagsontheiliging en mensenverheer lijking komt mij er uit tegemoet. Als dit de huisvriend moet zijn van het christelijk gezin, dan valt hij wei heel •rg uit de toon, of (wat ook een mo gelijkheid is), het gezin is dermate ver wereldlijkt, dat men het niet eens meer merkt. In ieder geval wordt het in dit ongeestelijk klimaat erg moeilijk om met Newton de krant te lezen, om te zien hoe God oe wereld regeert. Even als het erg moeilijk wordt, in de kerk je aandacht er by te houden, als ja voortdurend gestoord wordt door aller lei hinderlijke geluiden. Als men my vraagt, welke de roeping is van de christelijke pers, dan antwoord ik, dat deze voor een niet gering deel daarin gelegen is, dat ze een geluiddempende functie moet bekleden. Zij moet er mee voor zorgen, dat de storende bijgeluiden verdwijnen, en dat er temidden van de warreling en de onrust van het wereld gebeuren een zodanige sfeer geschapen wordt, dat de lezer niet door schreeu wende „headlines" wordt afgeleid, maar zich er ernstig op kan bezinnen dèt en hoé God de wereld regeert. ER ZIJN met name in het laatste tiental jaren tal van gebeurtenis sen opgedoken, die overduidelijk de waarheid accentueren, dat niet de mens maar God de geschiedenis schrijft. Wij kunnen dit het best duideiyk ma ken met te herinneren aan een tweetal feiten die beide betrekking hebben op de vestiging van de staat Israël, het ene van wat oudere, het andere van meer reoente datum. Het zal bekend zyn, dat de vorming van een eigen Staat in het land der vaderen al heel lang op het verlang lijstje stond van het Zionisme. Het we reld-Jodendom, met name in Amerika, heeft er echter nooit ve.el voor gevoeld. De reactie bleef steeds beneden de ver wachting. Wat echter het vurigst Zionisme nooit gedaan heeft kunnen krygen, wat alle liefhebbers van Jeruzalem met el kaar niet konden bereiken, dat is tot stand gebracht doorAdolf Hitler. Men zal Hitler niet kunnen verden ken van sympathie voor de Joden. Van enige liefde voor Jeruzalem is by hem nooit sprake geweest. Hy was integen deel de meest felle Jodenhater die er ooit geleefd heeft. Niettemin is volkomen terecht opge merkt, dat het volstrekt enige positieve resultaat van Hitler's levenswerk is geweestde Staat Israël'. Zonder Hitier zou de Staat Israël er -si et, of zeker niet binnen de eerste de cenniën gekomen zyn. Het is juist de radicale vernietlgings- poging van Hitier geweest, die het Jo dendom heeft opgeschrikt, en zydelings de stoot heeft gegeven tot de vorming en de snelle erkenning van de Staat Israël. Dat heeft Hitier niet gewild. Hy heeft juist het tegenovergestelde ge wild. Maar wat Jozef zeide tot zijn broeders, kan nu de Jood zeggen van Hitier: „Gy hebt wel kwaad tegen my bedacht, maar God heeft het ten goede gedacht, om een groot volk in het leven te behouden". EEN TWEEDE GEBEURTENIS van meer recente datum is niet minder merkwaardig. Het is duidelijk dat toen de Joden uit 15, 20 verschillende landen Palestina binnenstroomden, dit de regering van deze jonge Staat voor grote en bijna onoverkomelijke moeilijkheden plaatste. Die moeiiykheden bestonden voor een liet gering deel in de onderlinge ver- ichlllen. Een Jood en een Jood is twee. Het maakt nogal enig verschil of u met ten Israëliet uit Jemen of uit Nederland te maken krijgt, en of u een Portugese of een Poolse Jood voorhebt. By de grote verschillen van afkomst en land aard kwam ook dat van de taal. Het was niet één gelijkgezinde en gelykge- richte natie, maar een heterogene mas sa, met allerlei diepgaande onderschei dingen. Een van de eerste zorgen van de regering is daarom geweest de een making van het ene volk Israël. En onder de vele middelen, daartoe aange wend, greep men ook natuurlijk naar het onderwys van de Israëlitische jeugd op de scholen, en werd bepaald dat „Tehach", d.i. het onderwys in het Oude Testament hoofdvak bjj het on derwijs moest zyn. Dit is verplicht. Er liggen aan deze maatregel van de regering geen religieuze, maar alleen politieke factoren ten grondslag. De re gering ziet het als een politieke nood zakelijkheid, omdat een volk dat be staat uit allerlei heterogene bestand delen is als een schip zonder stuur. Het kan niet geregeerd worden. Er wordt dus alles op gezet, om dit volk samen te bundelen, ook in één taal, en dat is de taal van het Oude Testament. Dit Oude Testament, dat dus op alle staatsscholen is ingevoerd, en nog wel als hoofdvak, is echter niet een boek onder de vele boeken, maar het is.., het Woord van God. Dit Woord van God is levend en krachtig en scherpsnydender dan enig zwaard. Niemand die er mee in aan raking komt, en nog wel in dageUjkse aanraking, kan zich aan de Invloed er van onttrekken. En zo wordt in de te genwoordige Staat Israël het oude Bondsvolk weer met de oude Bgbel ge confronteerd, en worden de jonge Is raeli met de neus op het Woord van God gedrukt. „Dit is", zegt Ds Grolle in zgn boek „Een volk op weg naar huis", „in mijn ogen het allergrootste wonder van onze moderne tijd". Het zgn wgze en vooruitziende po litici, die daar momenteel in de Staat Israël het bewind in handen hebben, en men heeft van al deze maatregelen in de krant kunnen lezen, maar wie (nog eens) met Newton de krant leest, om te zien hoe God de wereld regeert, die ziet tegelgk al deze wgze politici op de achtergrond verdwijnen, of liever, die ziet hoe God ook deze „wereldgroten" als instrumenten In Zgn hand gebruikt, om opnieuw tot de „beminden om der vaderen -wil" Zijn gezaghebbend woord te spreken Het is in deze voorbeelden duide lijk uitgekomen hoe God Zijn plan volvoert, ook al zijn de mensen die er voor gebruikt worden, zich daar in het geheel niet van bewust. Het Is natuurlijk veel rijker, om bewust medearbeider Gods te zijn, en enthousiast ons aan Hem dienst baar te stellen. Wij kunnen dit op vele manieren doen, en een daarvan is de warme, propagandistische lief de voor onze christelijke pers. Omstreeks het jaar 1900 kende men in de U.SJI. koningen van een bijzondere soort. Er waren spoorwegkoningen, petroleumkoningen enz. Het middelpunt van de financiële wereld was Wall Street in New York, en de grote vermogens The Big Money regeerde langzamerhand de U.S.A. en was op weg de gehele wereld te gaan regeren. Amerika was het land, waar een kranten jongen millionaïr kon worden, als hij maar van doorzetten wist. Dat het in de U.SJI. mogelijk ■was vermogens te verdienen was te danken aan de onuitputtelijke voorraad aan grondstoffen, de goed kope werkkrachten en het stichten van de grote trust, die het politieke leven beheersten. Veertien doden bij autobusongeluk in Paraguay. ASUNCION, 2 Oct. Veertien personen zijn om het leven gekomen en acht ge wond toen Donderdag een volle autobus tengevolge van een defect aan de remmen in Asuncion, de hoofdstad van Paraguay, een ongeluk kreeg. Onder de omgekomenen waren drie studenten. De studenten te Asuncion zul len drie dagen rouw in acht nemen, waar op zij niet zullen werken. (Van één onzer redacteuren.) ECHTERNACH, Vacantie 1953. De Luxemburger leeft er goed van. Dat is de conclusie na een bezoek aan het Groothertogdom. Armoede ont dekt men nergens. Op vele boerderijen, die de bezoeker op zijn tochten passeert, is het leven wel heel eenvoudig, soms op het primitieve af, maar armoede mag men dat beslist niet noemen. Opvallend is het grote aantal Luxemburgse auto's op de straten en de wegen. Er wordt gezegd, dat één van de vier Luxemburgse mannen over een wagen beschikt en dat is dus wel een zeer hoge „autodichtheid". Iedereen is goed gekleed, de winkels liggen vol met artikelen van de meest uiteenlopende aard en aangezien de spanning tussen lonen en prijzen practisch niet bestaat, hebben de winke liers ook flink wat te doen. Ieder kan kopen wat hij nodig heeft en de meeste Luxemburgers zijn in staat goederen, die een luxe karakter hebben, aan te schaffen. En dan schiet er altijd nog wel wat over voor een pilsje of een café-filtre in één van de honderden cafeetjes of restaurants, die men in alle steden en dorpen van het land vindt. Er wordt in Luxemburg veel gespaard. De Spaarkas, die in de stad Luxemburg haar grote kantoren heeft, moet soms moeite doen om al de spaargelden te be ieggen. En wat de publieke financiën be treft: vorig jaar was er een overschot van twee millioen francs, hetgeen de klacht van de Luxemburgers over de veel te hoge belastingen nog dringerder maakte. Er bestaat groot bezwaar tegen de handhaving van de elementen uit de door de Duitsers ingevoerde belastingbe palingen, de z.g. Gewerbesteuer, die men zo vlug mogelijk afgeschaft wil zien. De industrie. De eerste bron van inkomsten voor Luxemburgs economie wordt gevormd door de opbrengsten der industrie, die in bet Zuiden van het land is geconcen treerd en die tot de modernste van Euro pa kan worden gerekend. Een grote me taalindustrie levert pantserplaten voor al le geallieerde strijdkraehten in Europa. Vele buitenlanders (Belgen, Fransen, Italianen) werken hier. Door zijn mijn bouw en metallurgische industrie is Lu xemburg een industriële mogendheid. De 32 hoogovens hebben een productiecapa citeit van meer dan 3 millioen ton giet ijzer per jaar, terwijl die van de 5 staal fabrieken eveneens 3 millioen ton be draagt. De uitvoer van staal, ruw ijzer en alles wat daarmede verband houdt ge schiedt naar alle landen van de wereld. Het toerisme. Na de industrie brengt het toerisme het meeste geld in het Luxemburgse laat je. Het is, zoals overal bijna, een sei- zoenbedrijf, maar dan wordt er ook zo veel verdiend, dat men de winter zon der moeite kan doorkomen. Wij spraken een pensionhouder, die zo eind October begin November zijn huis afsluit en met zijn vrouw naar de Rivièra vertrekt om in April terug te keren. In het hoogseizoen slapen in zijn pension de gasten soms zij aan zij op de vloer van de eetzaal! Daar is dus wel wat te verdienen om er 's winters goed van te kunnen leven! De landbouw. Op het toerisme volgt de landbouw (met de wijnbouw). Wat opvalt is de grote tegenstelling tussen het bgkans primitieve en het hypermoderne. Op vele --n zi8t men nng ossen voor eenvoudige houten ploegen staan, maar elders ronken de tractors en de mo dernste landbouwmachines. De grónd geeft in 't algemeen een goede productie, maar het is toch zo, dat de regering op diverse producten premies moet geven om de boeren een bestaan te waarborgen. Evenals in ons land heeft men ook in Luxemburg te kampen met het probleem van de ont volking van het platteland. Jonge mensen gaan liever naar de grotere centra, waar zij meer denken te kunnen verdienen, dan wanneer zü op het land blijven wer ken. Daar is nu eenmaal weinig tegen te doen. Koeien bedienden zichzelf. De veeteelt is in het Groothertog dom niet erg uitgebreid. Iedere boer heeft natuurlijk wel wat koeien en hij levert uiteraard ook zijn melk aan de consumenten in dorp en stad, maar echte weideboeren zal men in het land niet veel vinden. Typerend voor Luxemburg is, dat bijna overal, ook des zomers, de koeien 's- avonds worden binnengehaald. Sommige boeren zijn erg Vindingrijk. Op een mid dag wandelden wij over een landweg, waarlangs een beekje stroomde. Meer dan een meter hoger lag een wei, waarop koeien graasden. De beesten bleken zelf het water op te pompen! Op vernuftige wijze was een pomp geconstrueerd, waar van de zwengel bestond uit een rechte, holle ijzeren staaf, aan het and waarvan zich een bakje voor het opvangen van het drinkwater bevond. Had de koe dorst, dan drukte hij dat met zijn kop naar be neden en kon drinken. Liet hij het los, dan werd de watertoevoer weer afge sloten. In Nederland zagen wij nog nooit zo'n apparaat. Een zelfbedieningswinkel voor koeien. Aardig (maar soms ook gevaarlijk) is, wanneer men de-koeien op de weg tegenkomt. Ze lopen meestal los en het kost de automobilisten vaak heel wat gemanoeuvreer om een aanrijding te voorkomen, ook al zijn de beesten van een belletje uooTzien. (Van onze speciale verslaggever.) DUSSELDORF, 1 October. Het congres van de Prot. Chr. Ar» beidersinternationale, waarbij tevens het 25-jarig bestaan van deze organisatie wordt herdacht, is vandaag begonnen. Vanmorgen kwamen de afgevaardigden uit verschillende landen bijeen in de Neanderkirche, waar een liturgische wijdingsdienst werd gehouden. Ds D. Held van Dusseldorf bepaalde hier zijn internationaal gehoor bij de grondwet van de Chr. sociale beweging: het streven naar gerechtigheid. Hij sprak over Micha 6 vers 8: „Hij heeft u bekend gemaakt, o mens, wat goed is en wat eist de Here van u dan recht te doen en weldadigheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uwen God". Vanmiddag werd een feestelijke herdenkingssamenkomst gehouden in het gebouw van de Landdag. De voorzitter van de P.C.A.L, de heer M. Ruppert te Utrecht, hield hier de herdenkingsrede onder de titel: „Christelijk Sociaal". De heer Ruppert blikte eerst terug in het verleden van de P.C.A.Ï. om daarna de blik te richten op de taak, die wacht ia het heden. Hij herinner de er aan, dat de oprichting van de P.C.A.I. onverbrekelijk verbonden is met het Wereldcor "res van Kerken, dat in 1925 te Stockholm gehouden werd onder presidium van de (Lu therse) aartsbisschop Nathan Söder- blom. Op dat congres werd gesproken over de toepassing v n de Christelijke leer in leven en arbeid en over het practisch Christendom. Deze gedach ten werkten ioor en duidelijk bleek de invloed van dit congres op de 10e April 1928, de dag dat, ook hier in Düsséldorf, de P.C.A.I. werd gesticht. Het bleek vooral uit de rede over: „Noodzaak en taak van een Evangeli sche Arbeidersintemationale", die daar toen gehouden werd door de Neder landse minister van Arteid, prof. dr J. R. Slotemaker de Bruine. Spr. herdacht vervolgens de pio niers, die destijds de stoot gaven tot LANIEL, de Franse minister president gaat weer een moei lijke periode tegemoet. De afgelo pen twee maanden heeft hij kun nen regeren zonder dat het parle ment, dat op recès was, er aan te pas kwam, doch de dag, dat de vacanties van de parlementsleden ten einde lopen, nadert met rasse schreden. Dan zal blijken of de regering-Laniel een langer leven beschoren is. Ogenschijnlijk is alles in Frankrijk thans normaal, doch een kijkje achter de schermen leert, dat de moeilijkheden zich weer be ginnen op te stapelen. Indo-China vraagt de volle aandacht op, maar ook zijn er nog vele binnenlandse vraagstukken op te lossen. .Zoals men weet is het de socia listen tijdens de grote stakingen van Augustus niet gelukt het parle ment van recès terug te roepen om or deze wijze de regering de voet Of de socialisten dan bereid zullen zijn kim «lon+cfto in nomnn ie n on dwars te zetten. Nu heeft Laniel enige wéken gele den het bevel gegeven, dat geen loon mocht worden doorbetaald over de dagen, dat de arbeiders hebben ge staakt Dat is hem zeer kwalijk geno men en het waren natuurlijk de com munisten, die uit de ontevredenheid over deze maatregel getracht hebben munt te slaan. Het is hen maar ten dele gelukt, want de andere vakbon den zijn nog niet overgegaan tot een nieuwe actie. Het zou niet te ver- Een ge oted a \,.j ,..j„n i.et grona- van Luxembuiy en ae westaunse ztonasi epubliek. wonderen zijn, wanneer men op een nieuwe aanleiding zit te wachten om voor de zoveelste maal een grote sta- .ingsactie te ontketenen. Naast deze voortdurende dreiging /an binnenlandse moeilijkheden in ••erband met de economische en fi- lanciële toestand van het land, zyn er ook interne kwesties, die Laniel's ka- >inet aan het wankelen kunnen bren gen. Heeft, tegen alle verwachtingen in, ie Franse socialist Mollet vorige week n de raadgevende vergadering van de laad van Europa niet verklaard, dat :ijn partij nu bereid is het Europese zgerverdrag te steunen, wanneer dit n het Franse parlement zal worden ehandeld? Deze verklaring heeft niet Heen buiten, maar ook in Frankrijk :elf en vooral onder Mollets partij- jangers grote opschudding veroor- aakt. De socialisten staan buiten de egering, maar het is de vraag of La- iel de E.V.G. in het parlement zal .engen. Doet hij dit, dan kan hij er on verzekerd zijn, dat er zich in de _ing van de ministers spanningen Alen voordoen, die zullen leiden tot |..et uittrekken van de Gaullisten en 1 dissidente Gaullisten uit het kabinet.. hun plaatsen in te nemen, is een vraag die op dit moment nog niet kan worden beantwoord. Daarby komt nog, dat de regering vlak voor de onder handelingen met Bondskanselier Ade nauer staat om een oplossing te zoe ken voor de Saarkwestie. Tenslotte is er de opzienbarende mededeling van Laniel zelf, die na bovenaangehaalde uitlating van Mollet ia de raadgeven de vergadering van de Raad van Europa, aankondigde, dat hij niet van plan is het Europese legerverdrag aan het parlement voor te leggen, voor de Saarkwestie is opgelost. Of Laniel deze zienswijze zal kun nen handhaven staat te betwijfelen. Het is bekend genoeg, dat de Ver. Sta ten een zo snel mogelijke goedkeuring van het verdrag willen. Zullen de V. S. druk op hem gaan uitoefenen om zijn tegenwoordige standpunt te her zien? Frankrijk is de laatste jaren in steeds grotere mate afhankelijk ge worden van de V. S. Dit werd deze week nog eens gedemonstreerd toen bekend werd, dat Amerika weer an derhalf milliard beschikbaar heeft ge steld voor de strijd in Indo-China. Dat is drie milliard in enkele maanden tijds! Nu gaan ook Franse troepen, die momenteel voor de bezetting van Duitsland worden gebruikt, naar Indo- China. De oorlog, die daar gevoerd wordt tegen de Vietmin gaat op een bodemloze put gelijken, waardoor Frankrijk voorlopig financieel nog op de rand van de afgrond moet leven. In dergelijke omstandigheden te moe ten regeren is voor Laniel geen pret je. Men ziet er dan ook met belang stelling naar uit, hoe deze Franse staatsman zich in de komende weken door de moeilijkheden heen zal slaan Zoon van Mossadeq tegen waarborgsom in vrijheid gesteld. TEHERAN, 2 Oct. Dr Ghoelam Hoes sein Mossadeq, zoon van de Perzische oud-premier, die Dinsdag in hechtenis werd genomen, is Donderdag tegen een waarborgsom op vrye voeten gesteld. Een door Mossadeq benoemde onder staatssecretaris Ali Mobatsjer. is Donder dag gearresteerd. Hij bleef tot de dag van zyn arrestatie in functie. de oprichting van de P.C.A.I., waarbij hij voor ons land de namen noemde van H. Amelink, C. Smeerde en A. Brom. Twee machten zijn door onze voor mannen steeds bestreden, het libera lisme en het socialisme, aldus de heer Ruppert. Het liberalisme bracht de leus: Vrijheid, gelijkheid en broeder schap. Maar er is geen wezenlijke vrij heid dan in gebondenheid aan Gods wil. Er is geen gelijkheid, dan alleen voor Gods oog. Er is geen ware broe derschap dan alleen in Jezus Christus. Omdat het liberalisme deze begrippen losmaakte van de enige, ware bron resulteerde het in het tegendeel van wat het voorstond, zelfs in de onder gang van het menselijke in de mens. Ook tegen de socialistische leer van de klassenstrijd hébben zij gestreden. De P.C.A.I. heeft steeds betoogd, dat er geen onverzoenlijke tegenstelling is tussen werkgever en werknemer, maar dat er samenwerking moet zijn. Zij heeft gestreden voor de bedrijfsge- meenschap. WEER IN GEVAAR. Deze strijd is niet zonder vrucht gebleven en daarom is er reden tot dankbaarheid. Maar toch moet die zelfde strijd worden voortgezet. Want ook thans wordt weer het menselijke in de mens bedreig'', als de arbeider een verlengstuk van zijn machine wordt. Ook de bedrijfsgemeenschap is weer in gevaar, want er dreigt een nieuwe klassenstrijd, ditmaal tussen een kleine elite en de grote massa. De massificatie is van een begrip ge worden tot tastbare werkelijkheid. Het 19e eeuwse individualisme is om geslagen in collectivisme en de enke ling wordt doodgedrukt in de massa. Menig mens geeft zich over aan vervlakking en ontkerstening. Hij ar beidt niet, maar er wordt met hem gewerkt; hy vermaakt zich niet, maar wordt vermaakt; hij leeft niet meer, maar wordt geleefd. Ook de vakbeweging kan een mid del zijn tot massificatie en zij zal dit zijn, als zij n:Gt geworteld Is in het Evangelie. Niet de persoonlijke mens alleen, maar ook een gemeenschap van r ensen, een vakorganisatie staat elk ogenblik voor de vr-ag: zullen we doen wat ons menselijk hart ons in geeft of zullen we vragen naar Gods wil? Voor een Christen mag het ant woord niet twijfelachtig zijn. Het moet zijn: Ook voor de organisatie, waar van ik iid ben, geldt het Woord Gods als maatstaf. Als we een valse eenheid laten prevaleren maken we zelf het zout smakeloos en wordt onze invloed op anderen tot nul gereduceerd. LAND DER REFORMATIE. „Wij zijn hier bijeen in het land der Reformatie, ook al herinneren we ons in dit uur dat duizenden Prote stanten door een ijzeren gordijn van ons gescheiden zyn", aldus de heer Ruppert. „We zyn bijeen in het ge boorteland van de O. Sociale be weging ook al realiseren we ons dat duizenden hun Chr. vakbeweging hier missen. Wij bidden God, dat Hij ons wil bekrachtigen tot het verrichten van waarlijk Christelijk-sociale arbeid in dit land en in de wereld". Met een driewerf „Hoch" op de ju bilerende organisatie werd dit gedeel te van de herdenkingsplechtigheid be sloten. Straks komen de afgevaardig den van verschillende landen en or ganisaties aan het woord om hun gelukwensen over te brengen. Dan zal blijken, wie naar Düsséldorf zijn gekomen om dit feest mee te vieren, maar daarover schryven we de vol gende keer.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 5