e
DE SLUIKER
Rijkszuivelstation gaat
gouden jubileum vieren.
Chefarine .4
Ford's „X 100" niet langer
de grote onbekende
Ptera kan een professor doen
verbleken*
In een nieuw gebouw
Ons voornaamste exportproduct werd een
halve eeuw beschermd door Rijkskeur
Vier betrouwbare
moeien in 1 tablet
Vier boerderijen door
vuur verwoest
„Van Melbourne-
tot
Christchurch-race
Een toekomstdroom, die werkelijk een droom
(van een wagen) wordt
FEUILLETON
Aflevering 18
Vrij bewerkt naar P. VISSER Jzn
Woensdag 16 September 1953
•^EEUWSCH DAGBLAD
Pagina i
(Van onze redacteur).
UTRECHT, 15 Sey'ember Op 6 October zal het Rijkszuivelstation te
Leiden zijn 50-jarig bestaan vieren. Op diezelfde dag zal de minister van
Landbouw het fraaie, nieuwe gebouw van deze dienst officieel openen en
het jubileum kon op geen betere wijze worden gevierd, want de huisvesting
van deze voor onze volkshuishouding zo belangrijke instelling liet tot dusver
veel te wensen over. Op een Maandag in het nieuwe gebouw gehouden pers
conferentie heeft de directeur van het Rijkszuivelstation, dr C. I. Kruisheer,
iets verteld over het nuttige werk, dat deze instelling verricht.
De meeste Nederlanders weten wel,
dat onder het ministerie van Sociale
Zaken ressorterende Keuringsdiensten
van Waren regelmatig alle voedings
middelen keuren, die in de handel
worden gebracht. Waarom hiernaast
de zuivelproducten nog door een ande
re instantie, ressorterend onder het
ministerie van Landbouw, gekeurd
moeten worden is velen echter niet
duidelijk. De Keuringsdiensten hou
den echter hun controles alleen ter
bescherming van de volksgezondheid
en van de eerlijkheid in de handel.
Onze zuivelproducten vormen echter
ons belangrijkste exportproduct en zij
zijn één van de pijlers, waarop onze
nationale economie rust. Op grond
hiervan is een keuring nodig, die niet
uit sociale, maar uit zuiver economi
sche motieven wordt uitgeoefend. Een
keuring, die de kwaliteit van deze pro
ducten waarborgt en daardoor zorgt
dat de export niet in gevaar wordt
gebracht, maar ons nationale product
op de buitenlandse markt een goede
naam behoudt en met vertrouwen
wordt tegemoet getreden.
Dat onze zuivelproducten aan zeer
hoge eisen voldoen wat betreft de kwa
liteit, samenstelling en verpakking is
in de eerste plaats in het belang van
de zuivelfabrieken, die op de buiten
landse markt met andere landen moe
ten kunnen concurreren, maar daar
naast is het ook een Rijksbelang, ge
zien het belangrijke bedrag aan de
viezen, dat de export van zuivelpro
ducten oplevert. (In 1952 ruim
850.000.000).
PARTICULIER INITIATIEF.
Zo is het ook te begrijpen, dat het
de organisaties van het bedrijfsleven
waren, die de contrölestations hebben
opgericht. Boter- en Kaascontrólesta-
tions, waarvan sommigen het gouden
feest al achter de rug hebben, een
Contrölestation voor Melkproducten
en een Zuivel Kwaliteitscontrölebu-
reau verrezen, dit laatste eerst in 1937.
Deze instituten zijn echter op eigen
verzoek onder Rijkstoezicht gesteld.
Dat was immers de enige weg, om het
buitenland er van te overtuigen, dat
het hier serieuze controles betreft,
want zo neemt het Rijk mede de ver
antwoordelijkheid daarvoor op zich.
Zo verleende het Rijk aan de aange
slotenen bij de Botercontrölestations
het recht om na keuring het Rijks-
botermerk op te leggen en de stations
voor het kaasonderzoek verkregen
voor dit product een zelfde recht.
Het Rijk oefent het toezicht op deze
stations nu uit via de Rijkszuivel-
inspectie en achter deze inspectie staat
het Rijkszuivelstation als het grote,
wetenschappelijke laboratorium. Het
massale onderzoek wordt door de di
verse stations verricht, elk voor eigen
product, maar het Rijksinstituut neemt
steekproeven om de betrouwbaarheid
van dit onderzoek te controleren, het
werkt nieuwe onderzoekmethoden uit
waarvan de stations weer kunnen pro
fiteren en daarnaast heeft het een be
langrijke taak bij het monsteronder-
zoek van oliën, vetten en margarine
ten dienste van de C.C.D. en het Be
drijfschap in deze sector.
NIEUW GEBOUW.
Op het onlangs in Den Haag gehou
den internationale zuivelcongres werd
de buitenlandse bezoekers vol trots
over de werking van het Rijkszuivel
station verteld. Kwamen er echter
buitenlandse deskundigen kijken, dan
schaamde men zich eigenlijk hen rond
te leiden, want het laboratorium was
veel te klein geworden en onderdelen
van de dienst waren op primitieve
wijzen in enkele huurhuizen onderge
bracht. Dit alles werkte ook remmend
op het werk van het station. Thans is
echter een fraai, nieuw gebouw ge
reed gekomen, dat is voorzien van de
allermodernste instrumenten. Een ge
heel, dat ook door de uiterlijke aan
blik medewerkt om in het buitenland
het vertrouwen in ons Rijksmerk te
vestigen, dat van zo groot belang is.
Enkele kostbare instrumenten zijn uit
het buitenland afkomstig, maar andere
zeer ingenieuze toestellen werden in
de eigen instrumentmakerij vervaar
digd en worden op him beurt weer
door onderzoekers in andere landen
gebruikt.
Zo behoudt ons land zijn goede naam
als leverancier van zuivelproducten
mede door de arbeid van dit thans
verjongde Rijkszuivelstation, dat de
voortreffelijke producten van onze
boeren en zuivelfabrikanten siert met
het Rijkswapen en ze zodoende toe
gang verschaft in alle delen van de we
reld.
■IIIU
ZO'N RARE BAL
GEHAKT
„Hoe werkt zo'n geval?"
vroeg Pieter het kanon aan
alle kanten bekijkend. „Ge
woon!" legde Franje uit.
„Je stopt de kogel er in en
steekt het lont aan!" „Er
liggen ballen gehakt in de
keuken!" kwetterde Karo-
lus ineens. „In de juspan,
ze ruiken heerlijk!" Pieter
schoot in een lach. „Dat
heb je goed bekeken
vriend!" sprak hij. „Maar weet je wat jij moet gaan doen? Jij vliegt gewoon maar
een eind weg en verstopt je daar ergens. Waar je naar toe gaat dan moet je zelf
weten!" „Waarom!" wou de kraai weten. „Dat zal je wel zien!" sprak de Generaal
nu. „Ingerukt mars.... en Pieter, haal jij even zo'n bal gehakt want ik ben ver
schrikkelijk nieuwsgierig!" Karolus vloog een heel stuk weg. Hij zocht daar een ge
schikt plekje en bleel zitten wachten. Pieter haalde ondertussen een bal gehakt
uit de keuken en liet die in de loop van het kanon rollen. Franje stak voorzichtig
het lont aan. „Opgelet!" zei hij. „Kom mee!" op veilige afstand keken ze naar het
lontje dat steeds verder en verder opbrandde. Plots klonk er een daverende knak
Het kanon wipte een stuk van de grond en blies aan alle kanten grote rookwolken
uit terwijl de bal gehakt met grote snelheid naar voren vloog. Het ding zig-zagde
door de lucht als wist het nog niet waarheen te gaan. Spoedig maakte het een grote
bocht en vloog recht op de schuilplaats van Karolus af. Het goede beest begreep
er niets van. De bal kwam steeds nader. Zijn snavel viel open van verbazing en
dat was maar goed ook want ineens remde de bai gehakt af en rolde keurig bfj
Karolus naar binnen.
Ingezonden Mededeling (adv.)
De vier geneesmiddelen van
Chelarine „4" worden door doktoren
in de hele wereld aan hun patiënten
voorgeschreven. Ze zijn volkomen
betrouwbaar en hebben miliioenen
mensen baat gebracht bij pijnen
en griep.
BEROEMDE GENEESMIDDELEN
IN ÉÉN TABLET I
'n 4tje doet wonderen!
ZWOLLE, 15 Sept. In Nleuwleusen
ten Oosten van Zwolle zijn hedenoch
tend door een felle brand vier boerde
rijen verwoest. Vijf gezinnen zijn hier
door dakloos geworden. Slechts een
klein gedeelte van de inboedel kon ln
veiligheid worden gebracht.
De brand is door onbekende oorzaak
ontstaan in de boerderij van W. Boer.
Door de felle wind aangewakkerd sloe
gen de vlammen van de ene boerderij
naar de andere over. Twee boerderijen
stonden aan een kant van een weg, de
andere twee aan de andere zijde. Hooi
bergen en rieten daken waren een ge-,
makkelijke prooi voor de vlammen. Ook
is enig klein vee verbrand. Een vijfde
boerderij werd ook door het vuur aan
getast, maar deze kon worden behou
den.
P.T.T. bouwde electronische rekenautomaat.
Antwoord op alle vragen, ook op onzin,
DEN HAAG, 15 September. Vandaag is in de Van Houwelingen-
zaal van het hoofdbestuursgebouw van P.T.T., het geesteskind van de
knapste P.T.T.-ingenieurs ten doop gehouden. Het is de eerste auto
matisch electronische rekenmachine in ons land die met een onbe
grijpelijke snelheid de moeilijkste problemen kan oplossen. Het apparaat
ontving de naam „Ptera". De directeur-generaal van P.T.T, die de
ingebruikname verrichtte vertelde, dat, toen men besloot deze machine
te gaan bouwen, men ervan was verzekerd dat ze economisch verant
woord was.
»f
's-GRAVENHAGE, 15 September. Van
1 tot en met 10 October a.s. zal in restau
rant ,,'t Paviljoen" op Schiphol een ten
toonstelling „Van Melbourne tot Christ-
church-race" worden gehouden. Op deze
expositie zal men o.a. foto's en modellen
kunnen bezichtigen, die herinneren aan
de Melbourne-race, de Pelikaan-vlucht en
de reis van de Snip. Op een vijf-meter
lange wereldkaart zullen de bezoekers
op de hoogte worden gehouden van de
vliegtuigen, die deelnemen in de handi
cap-afdeling van de Christchurch-race.
De heer F. Zandvliet zal van tijd tot tijd
commentaar geven op het tentoongestel
de en het verloop van de vlucht. Van 8
tot en met 10 October is de tentoonstelling
dag en nacht geopend.
PE PHILATELISTEN EN DE
CHRISTCHURCH-RACE.
's-GRAVENHAGE, 14 September - Tot
dusverre zijn reeds 60.000 speciale enve
loppen verkocht die naar aanleiding van de
London-Christchurch-race met de K.L.M.
„Liftmaster" zullen worden meegegeven.
Daarvan zijn er 35.000 retour-enveloppen,
terwijl de overige 25.000 in Nieuw-Zeeland
van een zegel zullen worden voorzien en
worden terug gestuurd. Ook in het buiten
land is veel belangstelling in philatelistische
kringen voor deze vlucht. De K.L.M. kreeg
brieven uit landen die geografisch uiteen
lopen van Zuid-Slavië tot Japan.
De pakjesactie in Nieuw-Zeeland loopt
hard en het enthousiasme onder de 13.000
Nederlandse emigranten daar is zeer groot.
Zeer velen heben hun vacantieplannen ge
richt op Christchurch en de hotels daar zijn
voor de data der aankomsten reeds meer
dan vol geboekt.
RADIO-PEKING OVER
INDO-CHINA.
TOKIO, 14 Sept. Na te hebben
verklaard, dat in Indo-China, naar
het voorbeeld van Korea, een wapen
stilstand kan worden bereikt, heeft
radio-Peking Frankrijk er van be
schuldigd, order te hebben gekregen
een nieuw offensief voor te bereiden
en een nieuw contingent van 20.00U
man naar Indo-China te sturen. He
radio-station meldde in dit verband,
dat het Franse bataljon in Korea naar
Indo-China zal worden overgebracht.
Het is geen dood werktuig deze Ptera,
integendeel ze is springlevend en wanneer
ze in actie komt is het een lust haar bezig
te zien. Gewichtige laboratoria-berekenin
gen op het gebied van de electronia, radio,
radar enz. lost ze op in een tijd, die een
professor in de wiskunde doet verbleken.
Ptera is het geesteskind van dr ir L. Kos
ten en ir W. L. v. d. Poel van het centrale
laboratorium der P.T.T. geassisteerd door
twee knappe technici G. J. Zwart en C.
W. van Weezel.
DE „HERSENEN".
Uit zevenhonderd radiobuizen, 120 relais,
talloze condensatoren en kilometers draad
construeerden zij de mechanische hersenen,
die uit drie delen bestaan. Een deel is er,
dat „gewoon rekent", een ander deel dat
men het „geheugen" zou kunnen noemen
(dit is een soort geluidsopname-band waar
niet minder dan 2.048 feiten of reeksen van
feiten in de vorm van magnetische indruk
ken kunnen worden vastgehouden) en ten
slotte een deel dat men het „besturend or
gaan" zou kunnen noemen. Dat laatstge
noemde deel is het gedeelte, dat door de
mens wordt bediend.
En daarmee is de vrees, dat derge
lijke robots de mens zouden uitschake
len, meteen ook weggenomen. Want
de mens moet dat derde deel bedienen.
Daar worden de programma's opge
maakt. Zo'n programma is een pons
band, die door bekwame wiskundigen
wordt vervaardigd, zoals de blinde en
dove J. v. d. Mey uit Lisse.
Nauwelijks een kwartier later staat
Frits Zijler aan de overzijde van de
stadsgracht van Sluis. Even nog een
gewuif met de hand en dan begeeft hij
zich met stevige pas naar St. Anna ter
Muiden, 'n dorpje, niet ver weg.
En Jacob Verwolde betreedt, met
een voldaan gevoel zijn woning, om te
gaan slapen.
Hanna is op de brits gaan liggen.
Van slapen komt natuurlijk niets. Met
danken en bidden brengt zij de eerste
uren door. In gedachten volgt zij haar
man op zijn tocht, die hem steeds ver
der van Sluis moet brengen.
Dan verneemt zij in de gangen der
gevangenis geluiden. Het is zeker vier
uur! Zij keert het gelaat naar de
wand, drukt de pet van Frits diep over
haar hoofd en maakt snurkende ge
luiden.
Knarsend draait de sleutel in het
slot. De deur van de cel wordt ge
opend. Een flauwe lichtstraal, van een
soort stallantaarn, schijnt naar binnen,
valt op de brits. Binnen enkele tellen
is de niets kwaads vermoedende be
waker weer verdwenen, zonder ook
maar iets van de list te hebben be
merkt.
Met een diepe zucht van verlichting
hoort Hanna hem vertrekken: de eer
ste uren wordt er niets van bekend;
Frits heeft een enorme voorsprong en
die zal hij wel uitbuiten.
Zij is ten aanzien van de verdere
gevolgen zó rustig, dat zij heel gewoon
in slaap valt en gewekt wordt door de
bewaker, die een stuk brood en een
beker water brengt. Het ochtendlicht
valt door het luchtgat de cel binnen.
Dan is er de ontdekking!
't Wordt een consternatie van be-
lang.
De bewaker vloekt en tiert, als hij
bemerkt een vrouw inplaats van de
sluiker vóór zich te hebben. Het lucht
gat met de vrijwel verwijderde stang
In korte tijd heeft deze ongelooflijk knappe
wiskundige zich op de hoogte gesteld van
de werking dezer machine en hij is thans
in staat, zeer ingewikkelde vraagstukken,
waar een menselijke rekenaar jaren aan zou
werken, te herleiden tot een vrij simpele
opgave, die in codetaal op papier wordt ge
zet en vervolgens gulzig door Ptera wordt
verorberd.
GEZOEM EN GETIK.
Geef een H.B.S.-er eens twintig vergetij'
kingen met twintig onbekendenhij zou er
misschien een half jaar mee bezig zijn.
Ptera doet hetzelfde werk in een paar uur.
Men hoort wat gezoem en getik, dat is
alles. Dan komt het antwoord feilloos in
de vorm van een paar keurig getikte ta
bellen.
Ir Van der Poel en ir Kosten, die deze
gegevens verstrekten, vertelden, dat hoewel
de bouw van deze machine is geïnspireerd
door gegevens, die na de oorlog bekend
werden over de grote Amerikaanse machi
nes zoals de Eniac en de Edvac, er talloze
nieuwe ideeën en vindingen zijn toegepast.
Aan de ontwikkeling en de bouw is onge
veer vier jaar gewerkt. Ze is geheel gecon
strueerd in de P.T.T.-laboratoria.
De machine werkt in het tweetallig stel
sel, d.w.z. dat zij slechts werkt met de cij
fers 0 en 1 hetgeen betekent dat zij iedere
bewerking herleidt tot positief of negatief.
Zo snel als de Amerikaanse machines,
die na het afvuren van een kanonschot
„eventjes" haarfijn uitrekenen, waar het
projectiel zal neerkomen is de Ptera niet,
maar ze is dan ook goedkoper.
ONZIN.
Overigens kan men het apparaat moeilijk
voor de gek houden. Vraagt men haar
wanneer de 14e September van het jaar
1998 valt dan geeft ze nauwkeurig ant
woord dat dit op een Zondag is, maar
yraagt men haar wat de 30e Februari voor
een dag is dan reageert ze met een „onzin-
effect", d.w.z. de wagen van de schrijf
machine vliegt zinloos heen en weer.
De machine zal binnen afzienbare tijd
naar Leidsendam worden overgebracht waar
zij haar vaste standplaats krijgt.
FATEMI IN CAIRO?
CAIRO, 14 Sept. Hoessein Fatemi,
de voortvluchtige Perzische exminis-
ter van Buitenlandse Zaken, is Maan
dagavond in Cairo aangekomen, aldus
is uit Egyptische bron vernomen.
Sedert verleden maand generaal
Zahedi na een snelle staatsgreep aan
dc macht kwam, heeft de Perzische
politie naar Fatemi gezocht. Aanvan
kelijk was gemeld, dat de exminister
door een menigte was vermoord.
AMSTERDAM, 31 Augustus De „X 100". Zelfs de insiders bil
Ford weten niet precies wat deze „X" betekent en zal betekenen. Da
„X 100" is een toekomstdroom. Dat staat vast. Maar geen toekomst»
droom, die een droom zal blijven, hoewel vele vurige autoliefhebbers
straks zullen spreken over een „droom" van een wagen.
Inderdaad, de„X 100" is een wagen voor de toekomst. Ford zit nie|
stil en werkt aan de toekomst. Niet de toekomst echter, die men beti*
telt met „binnenkort". Maar men hoopt, dat deze toekomst nog voof
1960 zal zijn. Dan zal de „X 100", de toekomstdroom van Ford een
„droom" zijn om er werkelijk in te toeren.
Helemaal is de „X 100" niet meer de grote onbekende. Integendeel. Op da
jaarlijkse autotentoonstellingen in Parijs van 111 October en in Londen, dö
Earls Court Show van 2131 October a.s, zal deze toekomstdroom voor hei
eerst aan de wereld worden getoond.
De „X 100" is nu een laboratorium op wielen, waarin men de nieuwste
snufjes op automobielgebied beproeft en nogeens beproeft, totdat het moment
is gekomen, waarop men al de opgedane ervaringen in een nieuwe Ford se
rie-wagen verwerkt.
Zo'n nieuw model kan natuurlijk nog afwijken van de „X 100".
Zoals de „X-100" thans gereed is, is
het een tweedeurs convertible sedan
met ruimte voor vijf passagiers, een
wielbasis van 123" en een gewicht van
2678 kg. De electrische uitrusting al
leen al-bedraagt 302 kg, waarbij niet
minder dan 13 km. aan electrische
draad is verbruikt. Het zou te veel zijn
om de meer dan 50 nieuwigheden, die
in dit „laboratorium" zijn verwerkt, te
beschrijven.
REGEN GEEN BEZWAAR,
Interessant is het te weten, dat bo*
ven de bestuurder een niet verblmf
dend warmte-werend plastic dak i$
aangebracht. Dit dak kan geopend et)
gesloten worden door een druk op dé
knop op het instrumentenbord.
Wanneer men op een parkeerplaats
onverhoopt mocht vergeten het dal|
dicht te doen en het zon g.ean regeneijj
De droom van Ford
Ingezonden Mededeling (adv.)
spreekt boekdelen. De man kan wel
door de grond zakken, want hij is ver
antwoordelijk geweest, deze nacht
Met ruwe woorden ondervraagt hij
de vrouw, die alleen zegt, dat zij de
echtgenote van de verdwenen sluiker
is, maar overigens niets, maar dan ook
niets loslaat.
Snel verloopt dan het proces: het
geval wordt gerapporteerd aan de
wachtcommandant, die onmiddellijk
kapitein Dumancheau doet waarschu-
hij kan dreigen, niets helpt: Hanna
zwijgt in alle talen. Tot haar verlich
ting bespeurt zij, dat de Franse offi
cier haar min of meer gaat bewonde
ren om haar moed. Dat doen tenslotte
haar woorden, waarmede zij, van haar
kant, het verhoor als geëindigd zou
willen zien:
„Mijnheer, ik dank God, dat ik mijn
man heb kunnen bevrijden. En het
laat mij onverschillig wat er nu verder
met mij gebeurt. Als het moet, de ge-
wen. Nauwelijks tien minuten later is
deze, ten hoogste verbolgen, in het ge
bouw aanwezig en doet, voor een na
der onderzoek, de verantwoordelijke
bewaker in de boeien slaan.
Dan wordt Hanna in streng verhoor
genomen.
,Wie is u?"
Hanna Zijler, de vrouw van Frits
Zijler, mijnheer," antwoordt zij met
vaste stem, de kapitein onbevreesd
aanziende.
„Hebt u de gevangene de vlucht
mogelijk gemaakt?"
,Ja, mijnheer. Het is een list van mij
geweest."
,Zo. En hoe kwam u in de cel van
uw man?"
„Daarop geef ik geen antwoord,
mijnheer. U kunt met mij doen wat u
wilt, maar ik zeg niets meer."
En daaraan houdt zij zich. De kapi
tein kan poeslief en vriendelijk zijn;
vangenis in. Als het moet de dood. Als
God u gezegend heeft met vrouw en
kinderen, mijnheer, dan zoudt u dat
voor hen ook over hebben, niet waar,
commandant?" Het laatste wordt wat
schalks gezegd. Een vrouw blijft altijd
vrouw.
Zij heeft, althans voorlopig, het pleit
gewonnen: de kapitein geeft bevel,
haar in hechtenis te houden, maar
zorg te dragen, dat zij uitstekend
wordt behandeld, ook wat de voeding
betreft, en dat haar in geen enkel op
zicht leed mag worden aangedaan.
Met kracht wordt het onderzoek
voortgezet, maar het leverde niet het
minste resultaat op. De commandant is
van mening, dat er enkele huiszoekin
gen moeten worden verricht, waarvoor
de Maire ontboden wordt, die zich
hoogst verontwaardigd toont over de
ontsnapping en de slechte bewaking.
Zou hij daardoor ook niet in moeilijk
heden kunnen komen? vraagt hij aan
de commandant.
Kapitein Dumancheau, die de Maire
in geen enkel opzicht vertrouwt, geeft
hem met woeker die hatelijke aanmer
kingen terug. Die twee zijn vuur en
vlam. Als het er op aankomt, wensen
zij elkaar naar de maan. Maar ja, al
thans voor het oog van het publiek
moeten zij samenwerken en daarom
wordt de toon van het onderhoud wat
vertrouwelijker, tenminste naar de
schijn te oordelen.
Maire Verwolde is van mening, dat
het wijf, dat zo grof de wetten van Zijne
Majesteit, de keizer, heeft geschonden,
zeer streng behandeld moet worden en
zwaar gestraft, maar de kapitein be
weert, dat Franse officieren zó niet
handelen. Die zijn niet gewend, de fou
ten van hun ondergeschikten te verha
len op zwakke vrouwen. Volgens hem
heeft deze vrouw een heldendaad ver
richt en dat zij iets beters verdient
dan straf. Met gehuichelde verbazing
hoort de Maire dit alles aan
Verder geeft hij als zijn gevoelen te
kennen, dat de ontvluchte sluiker wel
naar het Zuiden zal gevlucht zijn,
waarom hij aanraadt in die richting te
gaan zoeken. Hij weet haast zeker, dat
de kapitein deze raad in de wind zal
slaan en ln andere richting zal gaan
zoeken
In de loop van de dag wordt Hanna
nogmaals in verhoor genomen, maar zij
blijft in haar zwijgende houding vol
harden.
En dan wordt haar de volledige vrij
heid teruggegeven. Zij kan gaan, waar
heen zij wil. Nauwkeurig let zij her
haaldelijk op of zij niet gevolgd wordt,
wat evenwel niet het geval blijkt te
zijn. Toch gaat zij zo onopvallend moge
lijk naar de woning van haar neef Ja
cob. Eerst daar komt de reactie: zij
barst in snikken en tranen uit. Neef en
nicht laten haar rustig begaan.
komt b(j de eerste regendroppel een op
regen reagerende cel ln werking of eert
vochtigheids-gevoelige electrische scha*
keiaar en het dak en paneel en ruiten
sluiten zich automatisch.
De motor is een speciale hoge-com»
pressie kopkleppenmotor, met een ge*
heel nieuw inlaatspruitstuk-carbura-
teur systeem, gelijkstaande aan twaalf
enkele carburateurs. Bij lage snelhe
den loopt de motor op twee venturi'S
van een centraal geplaatst vier ven
tures carburateur. Bij middelmatige
snelheden komen nog twee venturi's
in werking, terwijl bij heel hoge snelt
heden op vol gas al de carburateurs irj
actie komen om de lucht en brandstof
te verschaffen die de motor nodig
heeft voor zijn hoog vermogen van 309
paardekraehten.
De versnellingsbak heeft een electri
sche schakeling. Onafhankelijke voor-
en achterwiel ophanging zorgen voor
bijzonder goede wegligging. De wagen
heeft een bekrachtigde besturing en
dito remmen, inclusief een handrem,
welke electrisch ondersteund wordt. De
voorwlelremmen worden gekoeld door
thermostaat-gecontroleerde blazers,
wanneer hun temperatuur 150 graden
te boven gaat.
DE ZITTINGEN.
De voorzittingen zijn op zes manie
ren verstelbaar: op, neer, vooruit, ach
teruit en voor- en achterover hellend.
De zittingen zijn uitgerust met veilig
heidsriemen van nylon, welke in da
zittingen verdwijnen. Electrische ver-
warmers heffen het koude gevoel van
de dikke, zwarte en witte leerbekle-
ding op in de winter.
Vanaf het instrumentenbord worden
zowel de motorkap als de klep van de
bagageruimte geopend en gesloten. In
elk wiel is een electrisch-bediende
cruck geplaatst. Deurkrukken zijn bij
deze nieuwe wagen vervangen door
drukknoppen.
Men vindt in de „X-100" een dicta-
foon, radio, telefoon, electrisch scheer-
apparaat en een 10-lamps radio met
aparte bediening voor voor- en achter-
passagiers. Er is een zachtklinkende
hoorn voor stadsverkeer en een luid-
klinkende voor verkeer buiten de ste
den.
De ruitenwisser heeft niet minder
dan vier wisserbladen. In de forse
voorbumper zijn de koplampen inge
bouwd. In even forse achterbumpers
zijn gaten voor het dubbele uitlaat
systeem van de motor.