e DE SLUIKER Rijkszuivelstation gaat gouden jubileum vieren. Chefarine .4 Ford's „X 100" niet langer de grote onbekende Ptera kan een professor doen verbleken* In een nieuw gebouw Ons voornaamste exportproduct werd een halve eeuw beschermd door Rijkskeur Vier betrouwbare moeien in 1 tablet Vier boerderijen door vuur verwoest „Van Melbourne- tot Christchurch-race Een toekomstdroom, die werkelijk een droom (van een wagen) wordt FEUILLETON Aflevering 18 Vrij bewerkt naar P. VISSER Jzn Woensdag 16 September 1953 •^EEUWSCH DAGBLAD Pagina i (Van onze redacteur). UTRECHT, 15 Sey'ember Op 6 October zal het Rijkszuivelstation te Leiden zijn 50-jarig bestaan vieren. Op diezelfde dag zal de minister van Landbouw het fraaie, nieuwe gebouw van deze dienst officieel openen en het jubileum kon op geen betere wijze worden gevierd, want de huisvesting van deze voor onze volkshuishouding zo belangrijke instelling liet tot dusver veel te wensen over. Op een Maandag in het nieuwe gebouw gehouden pers conferentie heeft de directeur van het Rijkszuivelstation, dr C. I. Kruisheer, iets verteld over het nuttige werk, dat deze instelling verricht. De meeste Nederlanders weten wel, dat onder het ministerie van Sociale Zaken ressorterende Keuringsdiensten van Waren regelmatig alle voedings middelen keuren, die in de handel worden gebracht. Waarom hiernaast de zuivelproducten nog door een ande re instantie, ressorterend onder het ministerie van Landbouw, gekeurd moeten worden is velen echter niet duidelijk. De Keuringsdiensten hou den echter hun controles alleen ter bescherming van de volksgezondheid en van de eerlijkheid in de handel. Onze zuivelproducten vormen echter ons belangrijkste exportproduct en zij zijn één van de pijlers, waarop onze nationale economie rust. Op grond hiervan is een keuring nodig, die niet uit sociale, maar uit zuiver economi sche motieven wordt uitgeoefend. Een keuring, die de kwaliteit van deze pro ducten waarborgt en daardoor zorgt dat de export niet in gevaar wordt gebracht, maar ons nationale product op de buitenlandse markt een goede naam behoudt en met vertrouwen wordt tegemoet getreden. Dat onze zuivelproducten aan zeer hoge eisen voldoen wat betreft de kwa liteit, samenstelling en verpakking is in de eerste plaats in het belang van de zuivelfabrieken, die op de buiten landse markt met andere landen moe ten kunnen concurreren, maar daar naast is het ook een Rijksbelang, ge zien het belangrijke bedrag aan de viezen, dat de export van zuivelpro ducten oplevert. (In 1952 ruim 850.000.000). PARTICULIER INITIATIEF. Zo is het ook te begrijpen, dat het de organisaties van het bedrijfsleven waren, die de contrölestations hebben opgericht. Boter- en Kaascontrólesta- tions, waarvan sommigen het gouden feest al achter de rug hebben, een Contrölestation voor Melkproducten en een Zuivel Kwaliteitscontrölebu- reau verrezen, dit laatste eerst in 1937. Deze instituten zijn echter op eigen verzoek onder Rijkstoezicht gesteld. Dat was immers de enige weg, om het buitenland er van te overtuigen, dat het hier serieuze controles betreft, want zo neemt het Rijk mede de ver antwoordelijkheid daarvoor op zich. Zo verleende het Rijk aan de aange slotenen bij de Botercontrölestations het recht om na keuring het Rijks- botermerk op te leggen en de stations voor het kaasonderzoek verkregen voor dit product een zelfde recht. Het Rijk oefent het toezicht op deze stations nu uit via de Rijkszuivel- inspectie en achter deze inspectie staat het Rijkszuivelstation als het grote, wetenschappelijke laboratorium. Het massale onderzoek wordt door de di verse stations verricht, elk voor eigen product, maar het Rijksinstituut neemt steekproeven om de betrouwbaarheid van dit onderzoek te controleren, het werkt nieuwe onderzoekmethoden uit waarvan de stations weer kunnen pro fiteren en daarnaast heeft het een be langrijke taak bij het monsteronder- zoek van oliën, vetten en margarine ten dienste van de C.C.D. en het Be drijfschap in deze sector. NIEUW GEBOUW. Op het onlangs in Den Haag gehou den internationale zuivelcongres werd de buitenlandse bezoekers vol trots over de werking van het Rijkszuivel station verteld. Kwamen er echter buitenlandse deskundigen kijken, dan schaamde men zich eigenlijk hen rond te leiden, want het laboratorium was veel te klein geworden en onderdelen van de dienst waren op primitieve wijzen in enkele huurhuizen onderge bracht. Dit alles werkte ook remmend op het werk van het station. Thans is echter een fraai, nieuw gebouw ge reed gekomen, dat is voorzien van de allermodernste instrumenten. Een ge heel, dat ook door de uiterlijke aan blik medewerkt om in het buitenland het vertrouwen in ons Rijksmerk te vestigen, dat van zo groot belang is. Enkele kostbare instrumenten zijn uit het buitenland afkomstig, maar andere zeer ingenieuze toestellen werden in de eigen instrumentmakerij vervaar digd en worden op him beurt weer door onderzoekers in andere landen gebruikt. Zo behoudt ons land zijn goede naam als leverancier van zuivelproducten mede door de arbeid van dit thans verjongde Rijkszuivelstation, dat de voortreffelijke producten van onze boeren en zuivelfabrikanten siert met het Rijkswapen en ze zodoende toe gang verschaft in alle delen van de we reld. ■IIIU ZO'N RARE BAL GEHAKT „Hoe werkt zo'n geval?" vroeg Pieter het kanon aan alle kanten bekijkend. „Ge woon!" legde Franje uit. „Je stopt de kogel er in en steekt het lont aan!" „Er liggen ballen gehakt in de keuken!" kwetterde Karo- lus ineens. „In de juspan, ze ruiken heerlijk!" Pieter schoot in een lach. „Dat heb je goed bekeken vriend!" sprak hij. „Maar weet je wat jij moet gaan doen? Jij vliegt gewoon maar een eind weg en verstopt je daar ergens. Waar je naar toe gaat dan moet je zelf weten!" „Waarom!" wou de kraai weten. „Dat zal je wel zien!" sprak de Generaal nu. „Ingerukt mars.... en Pieter, haal jij even zo'n bal gehakt want ik ben ver schrikkelijk nieuwsgierig!" Karolus vloog een heel stuk weg. Hij zocht daar een ge schikt plekje en bleel zitten wachten. Pieter haalde ondertussen een bal gehakt uit de keuken en liet die in de loop van het kanon rollen. Franje stak voorzichtig het lont aan. „Opgelet!" zei hij. „Kom mee!" op veilige afstand keken ze naar het lontje dat steeds verder en verder opbrandde. Plots klonk er een daverende knak Het kanon wipte een stuk van de grond en blies aan alle kanten grote rookwolken uit terwijl de bal gehakt met grote snelheid naar voren vloog. Het ding zig-zagde door de lucht als wist het nog niet waarheen te gaan. Spoedig maakte het een grote bocht en vloog recht op de schuilplaats van Karolus af. Het goede beest begreep er niets van. De bal kwam steeds nader. Zijn snavel viel open van verbazing en dat was maar goed ook want ineens remde de bai gehakt af en rolde keurig bfj Karolus naar binnen. Ingezonden Mededeling (adv.) De vier geneesmiddelen van Chelarine „4" worden door doktoren in de hele wereld aan hun patiënten voorgeschreven. Ze zijn volkomen betrouwbaar en hebben miliioenen mensen baat gebracht bij pijnen en griep. BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN ÉÉN TABLET I 'n 4tje doet wonderen! ZWOLLE, 15 Sept. In Nleuwleusen ten Oosten van Zwolle zijn hedenoch tend door een felle brand vier boerde rijen verwoest. Vijf gezinnen zijn hier door dakloos geworden. Slechts een klein gedeelte van de inboedel kon ln veiligheid worden gebracht. De brand is door onbekende oorzaak ontstaan in de boerderij van W. Boer. Door de felle wind aangewakkerd sloe gen de vlammen van de ene boerderij naar de andere over. Twee boerderijen stonden aan een kant van een weg, de andere twee aan de andere zijde. Hooi bergen en rieten daken waren een ge-, makkelijke prooi voor de vlammen. Ook is enig klein vee verbrand. Een vijfde boerderij werd ook door het vuur aan getast, maar deze kon worden behou den. P.T.T. bouwde electronische rekenautomaat. Antwoord op alle vragen, ook op onzin, DEN HAAG, 15 September. Vandaag is in de Van Houwelingen- zaal van het hoofdbestuursgebouw van P.T.T., het geesteskind van de knapste P.T.T.-ingenieurs ten doop gehouden. Het is de eerste auto matisch electronische rekenmachine in ons land die met een onbe grijpelijke snelheid de moeilijkste problemen kan oplossen. Het apparaat ontving de naam „Ptera". De directeur-generaal van P.T.T, die de ingebruikname verrichtte vertelde, dat, toen men besloot deze machine te gaan bouwen, men ervan was verzekerd dat ze economisch verant woord was. »f 's-GRAVENHAGE, 15 September. Van 1 tot en met 10 October a.s. zal in restau rant ,,'t Paviljoen" op Schiphol een ten toonstelling „Van Melbourne tot Christ- church-race" worden gehouden. Op deze expositie zal men o.a. foto's en modellen kunnen bezichtigen, die herinneren aan de Melbourne-race, de Pelikaan-vlucht en de reis van de Snip. Op een vijf-meter lange wereldkaart zullen de bezoekers op de hoogte worden gehouden van de vliegtuigen, die deelnemen in de handi cap-afdeling van de Christchurch-race. De heer F. Zandvliet zal van tijd tot tijd commentaar geven op het tentoongestel de en het verloop van de vlucht. Van 8 tot en met 10 October is de tentoonstelling dag en nacht geopend. PE PHILATELISTEN EN DE CHRISTCHURCH-RACE. 's-GRAVENHAGE, 14 September - Tot dusverre zijn reeds 60.000 speciale enve loppen verkocht die naar aanleiding van de London-Christchurch-race met de K.L.M. „Liftmaster" zullen worden meegegeven. Daarvan zijn er 35.000 retour-enveloppen, terwijl de overige 25.000 in Nieuw-Zeeland van een zegel zullen worden voorzien en worden terug gestuurd. Ook in het buiten land is veel belangstelling in philatelistische kringen voor deze vlucht. De K.L.M. kreeg brieven uit landen die geografisch uiteen lopen van Zuid-Slavië tot Japan. De pakjesactie in Nieuw-Zeeland loopt hard en het enthousiasme onder de 13.000 Nederlandse emigranten daar is zeer groot. Zeer velen heben hun vacantieplannen ge richt op Christchurch en de hotels daar zijn voor de data der aankomsten reeds meer dan vol geboekt. RADIO-PEKING OVER INDO-CHINA. TOKIO, 14 Sept. Na te hebben verklaard, dat in Indo-China, naar het voorbeeld van Korea, een wapen stilstand kan worden bereikt, heeft radio-Peking Frankrijk er van be schuldigd, order te hebben gekregen een nieuw offensief voor te bereiden en een nieuw contingent van 20.00U man naar Indo-China te sturen. He radio-station meldde in dit verband, dat het Franse bataljon in Korea naar Indo-China zal worden overgebracht. Het is geen dood werktuig deze Ptera, integendeel ze is springlevend en wanneer ze in actie komt is het een lust haar bezig te zien. Gewichtige laboratoria-berekenin gen op het gebied van de electronia, radio, radar enz. lost ze op in een tijd, die een professor in de wiskunde doet verbleken. Ptera is het geesteskind van dr ir L. Kos ten en ir W. L. v. d. Poel van het centrale laboratorium der P.T.T. geassisteerd door twee knappe technici G. J. Zwart en C. W. van Weezel. DE „HERSENEN". Uit zevenhonderd radiobuizen, 120 relais, talloze condensatoren en kilometers draad construeerden zij de mechanische hersenen, die uit drie delen bestaan. Een deel is er, dat „gewoon rekent", een ander deel dat men het „geheugen" zou kunnen noemen (dit is een soort geluidsopname-band waar niet minder dan 2.048 feiten of reeksen van feiten in de vorm van magnetische indruk ken kunnen worden vastgehouden) en ten slotte een deel dat men het „besturend or gaan" zou kunnen noemen. Dat laatstge noemde deel is het gedeelte, dat door de mens wordt bediend. En daarmee is de vrees, dat derge lijke robots de mens zouden uitschake len, meteen ook weggenomen. Want de mens moet dat derde deel bedienen. Daar worden de programma's opge maakt. Zo'n programma is een pons band, die door bekwame wiskundigen wordt vervaardigd, zoals de blinde en dove J. v. d. Mey uit Lisse. Nauwelijks een kwartier later staat Frits Zijler aan de overzijde van de stadsgracht van Sluis. Even nog een gewuif met de hand en dan begeeft hij zich met stevige pas naar St. Anna ter Muiden, 'n dorpje, niet ver weg. En Jacob Verwolde betreedt, met een voldaan gevoel zijn woning, om te gaan slapen. Hanna is op de brits gaan liggen. Van slapen komt natuurlijk niets. Met danken en bidden brengt zij de eerste uren door. In gedachten volgt zij haar man op zijn tocht, die hem steeds ver der van Sluis moet brengen. Dan verneemt zij in de gangen der gevangenis geluiden. Het is zeker vier uur! Zij keert het gelaat naar de wand, drukt de pet van Frits diep over haar hoofd en maakt snurkende ge luiden. Knarsend draait de sleutel in het slot. De deur van de cel wordt ge opend. Een flauwe lichtstraal, van een soort stallantaarn, schijnt naar binnen, valt op de brits. Binnen enkele tellen is de niets kwaads vermoedende be waker weer verdwenen, zonder ook maar iets van de list te hebben be merkt. Met een diepe zucht van verlichting hoort Hanna hem vertrekken: de eer ste uren wordt er niets van bekend; Frits heeft een enorme voorsprong en die zal hij wel uitbuiten. Zij is ten aanzien van de verdere gevolgen zó rustig, dat zij heel gewoon in slaap valt en gewekt wordt door de bewaker, die een stuk brood en een beker water brengt. Het ochtendlicht valt door het luchtgat de cel binnen. Dan is er de ontdekking! 't Wordt een consternatie van be- lang. De bewaker vloekt en tiert, als hij bemerkt een vrouw inplaats van de sluiker vóór zich te hebben. Het lucht gat met de vrijwel verwijderde stang In korte tijd heeft deze ongelooflijk knappe wiskundige zich op de hoogte gesteld van de werking dezer machine en hij is thans in staat, zeer ingewikkelde vraagstukken, waar een menselijke rekenaar jaren aan zou werken, te herleiden tot een vrij simpele opgave, die in codetaal op papier wordt ge zet en vervolgens gulzig door Ptera wordt verorberd. GEZOEM EN GETIK. Geef een H.B.S.-er eens twintig vergetij' kingen met twintig onbekendenhij zou er misschien een half jaar mee bezig zijn. Ptera doet hetzelfde werk in een paar uur. Men hoort wat gezoem en getik, dat is alles. Dan komt het antwoord feilloos in de vorm van een paar keurig getikte ta bellen. Ir Van der Poel en ir Kosten, die deze gegevens verstrekten, vertelden, dat hoewel de bouw van deze machine is geïnspireerd door gegevens, die na de oorlog bekend werden over de grote Amerikaanse machi nes zoals de Eniac en de Edvac, er talloze nieuwe ideeën en vindingen zijn toegepast. Aan de ontwikkeling en de bouw is onge veer vier jaar gewerkt. Ze is geheel gecon strueerd in de P.T.T.-laboratoria. De machine werkt in het tweetallig stel sel, d.w.z. dat zij slechts werkt met de cij fers 0 en 1 hetgeen betekent dat zij iedere bewerking herleidt tot positief of negatief. Zo snel als de Amerikaanse machines, die na het afvuren van een kanonschot „eventjes" haarfijn uitrekenen, waar het projectiel zal neerkomen is de Ptera niet, maar ze is dan ook goedkoper. ONZIN. Overigens kan men het apparaat moeilijk voor de gek houden. Vraagt men haar wanneer de 14e September van het jaar 1998 valt dan geeft ze nauwkeurig ant woord dat dit op een Zondag is, maar yraagt men haar wat de 30e Februari voor een dag is dan reageert ze met een „onzin- effect", d.w.z. de wagen van de schrijf machine vliegt zinloos heen en weer. De machine zal binnen afzienbare tijd naar Leidsendam worden overgebracht waar zij haar vaste standplaats krijgt. FATEMI IN CAIRO? CAIRO, 14 Sept. Hoessein Fatemi, de voortvluchtige Perzische exminis- ter van Buitenlandse Zaken, is Maan dagavond in Cairo aangekomen, aldus is uit Egyptische bron vernomen. Sedert verleden maand generaal Zahedi na een snelle staatsgreep aan dc macht kwam, heeft de Perzische politie naar Fatemi gezocht. Aanvan kelijk was gemeld, dat de exminister door een menigte was vermoord. AMSTERDAM, 31 Augustus De „X 100". Zelfs de insiders bil Ford weten niet precies wat deze „X" betekent en zal betekenen. Da „X 100" is een toekomstdroom. Dat staat vast. Maar geen toekomst» droom, die een droom zal blijven, hoewel vele vurige autoliefhebbers straks zullen spreken over een „droom" van een wagen. Inderdaad, de„X 100" is een wagen voor de toekomst. Ford zit nie| stil en werkt aan de toekomst. Niet de toekomst echter, die men beti* telt met „binnenkort". Maar men hoopt, dat deze toekomst nog voof 1960 zal zijn. Dan zal de „X 100", de toekomstdroom van Ford een „droom" zijn om er werkelijk in te toeren. Helemaal is de „X 100" niet meer de grote onbekende. Integendeel. Op da jaarlijkse autotentoonstellingen in Parijs van 111 October en in Londen, dö Earls Court Show van 2131 October a.s, zal deze toekomstdroom voor hei eerst aan de wereld worden getoond. De „X 100" is nu een laboratorium op wielen, waarin men de nieuwste snufjes op automobielgebied beproeft en nogeens beproeft, totdat het moment is gekomen, waarop men al de opgedane ervaringen in een nieuwe Ford se rie-wagen verwerkt. Zo'n nieuw model kan natuurlijk nog afwijken van de „X 100". Zoals de „X-100" thans gereed is, is het een tweedeurs convertible sedan met ruimte voor vijf passagiers, een wielbasis van 123" en een gewicht van 2678 kg. De electrische uitrusting al leen al-bedraagt 302 kg, waarbij niet minder dan 13 km. aan electrische draad is verbruikt. Het zou te veel zijn om de meer dan 50 nieuwigheden, die in dit „laboratorium" zijn verwerkt, te beschrijven. REGEN GEEN BEZWAAR, Interessant is het te weten, dat bo* ven de bestuurder een niet verblmf dend warmte-werend plastic dak i$ aangebracht. Dit dak kan geopend et) gesloten worden door een druk op dé knop op het instrumentenbord. Wanneer men op een parkeerplaats onverhoopt mocht vergeten het dal| dicht te doen en het zon g.ean regeneijj De droom van Ford Ingezonden Mededeling (adv.) spreekt boekdelen. De man kan wel door de grond zakken, want hij is ver antwoordelijk geweest, deze nacht Met ruwe woorden ondervraagt hij de vrouw, die alleen zegt, dat zij de echtgenote van de verdwenen sluiker is, maar overigens niets, maar dan ook niets loslaat. Snel verloopt dan het proces: het geval wordt gerapporteerd aan de wachtcommandant, die onmiddellijk kapitein Dumancheau doet waarschu- hij kan dreigen, niets helpt: Hanna zwijgt in alle talen. Tot haar verlich ting bespeurt zij, dat de Franse offi cier haar min of meer gaat bewonde ren om haar moed. Dat doen tenslotte haar woorden, waarmede zij, van haar kant, het verhoor als geëindigd zou willen zien: „Mijnheer, ik dank God, dat ik mijn man heb kunnen bevrijden. En het laat mij onverschillig wat er nu verder met mij gebeurt. Als het moet, de ge- wen. Nauwelijks tien minuten later is deze, ten hoogste verbolgen, in het ge bouw aanwezig en doet, voor een na der onderzoek, de verantwoordelijke bewaker in de boeien slaan. Dan wordt Hanna in streng verhoor genomen. ,Wie is u?" Hanna Zijler, de vrouw van Frits Zijler, mijnheer," antwoordt zij met vaste stem, de kapitein onbevreesd aanziende. „Hebt u de gevangene de vlucht mogelijk gemaakt?" ,Ja, mijnheer. Het is een list van mij geweest." ,Zo. En hoe kwam u in de cel van uw man?" „Daarop geef ik geen antwoord, mijnheer. U kunt met mij doen wat u wilt, maar ik zeg niets meer." En daaraan houdt zij zich. De kapi tein kan poeslief en vriendelijk zijn; vangenis in. Als het moet de dood. Als God u gezegend heeft met vrouw en kinderen, mijnheer, dan zoudt u dat voor hen ook over hebben, niet waar, commandant?" Het laatste wordt wat schalks gezegd. Een vrouw blijft altijd vrouw. Zij heeft, althans voorlopig, het pleit gewonnen: de kapitein geeft bevel, haar in hechtenis te houden, maar zorg te dragen, dat zij uitstekend wordt behandeld, ook wat de voeding betreft, en dat haar in geen enkel op zicht leed mag worden aangedaan. Met kracht wordt het onderzoek voortgezet, maar het leverde niet het minste resultaat op. De commandant is van mening, dat er enkele huiszoekin gen moeten worden verricht, waarvoor de Maire ontboden wordt, die zich hoogst verontwaardigd toont over de ontsnapping en de slechte bewaking. Zou hij daardoor ook niet in moeilijk heden kunnen komen? vraagt hij aan de commandant. Kapitein Dumancheau, die de Maire in geen enkel opzicht vertrouwt, geeft hem met woeker die hatelijke aanmer kingen terug. Die twee zijn vuur en vlam. Als het er op aankomt, wensen zij elkaar naar de maan. Maar ja, al thans voor het oog van het publiek moeten zij samenwerken en daarom wordt de toon van het onderhoud wat vertrouwelijker, tenminste naar de schijn te oordelen. Maire Verwolde is van mening, dat het wijf, dat zo grof de wetten van Zijne Majesteit, de keizer, heeft geschonden, zeer streng behandeld moet worden en zwaar gestraft, maar de kapitein be weert, dat Franse officieren zó niet handelen. Die zijn niet gewend, de fou ten van hun ondergeschikten te verha len op zwakke vrouwen. Volgens hem heeft deze vrouw een heldendaad ver richt en dat zij iets beters verdient dan straf. Met gehuichelde verbazing hoort de Maire dit alles aan Verder geeft hij als zijn gevoelen te kennen, dat de ontvluchte sluiker wel naar het Zuiden zal gevlucht zijn, waarom hij aanraadt in die richting te gaan zoeken. Hij weet haast zeker, dat de kapitein deze raad in de wind zal slaan en ln andere richting zal gaan zoeken In de loop van de dag wordt Hanna nogmaals in verhoor genomen, maar zij blijft in haar zwijgende houding vol harden. En dan wordt haar de volledige vrij heid teruggegeven. Zij kan gaan, waar heen zij wil. Nauwkeurig let zij her haaldelijk op of zij niet gevolgd wordt, wat evenwel niet het geval blijkt te zijn. Toch gaat zij zo onopvallend moge lijk naar de woning van haar neef Ja cob. Eerst daar komt de reactie: zij barst in snikken en tranen uit. Neef en nicht laten haar rustig begaan. komt b(j de eerste regendroppel een op regen reagerende cel ln werking of eert vochtigheids-gevoelige electrische scha* keiaar en het dak en paneel en ruiten sluiten zich automatisch. De motor is een speciale hoge-com» pressie kopkleppenmotor, met een ge* heel nieuw inlaatspruitstuk-carbura- teur systeem, gelijkstaande aan twaalf enkele carburateurs. Bij lage snelhe den loopt de motor op twee venturi'S van een centraal geplaatst vier ven tures carburateur. Bij middelmatige snelheden komen nog twee venturi's in werking, terwijl bij heel hoge snelt heden op vol gas al de carburateurs irj actie komen om de lucht en brandstof te verschaffen die de motor nodig heeft voor zijn hoog vermogen van 309 paardekraehten. De versnellingsbak heeft een electri sche schakeling. Onafhankelijke voor- en achterwiel ophanging zorgen voor bijzonder goede wegligging. De wagen heeft een bekrachtigde besturing en dito remmen, inclusief een handrem, welke electrisch ondersteund wordt. De voorwlelremmen worden gekoeld door thermostaat-gecontroleerde blazers, wanneer hun temperatuur 150 graden te boven gaat. DE ZITTINGEN. De voorzittingen zijn op zes manie ren verstelbaar: op, neer, vooruit, ach teruit en voor- en achterover hellend. De zittingen zijn uitgerust met veilig heidsriemen van nylon, welke in da zittingen verdwijnen. Electrische ver- warmers heffen het koude gevoel van de dikke, zwarte en witte leerbekle- ding op in de winter. Vanaf het instrumentenbord worden zowel de motorkap als de klep van de bagageruimte geopend en gesloten. In elk wiel is een electrisch-bediende cruck geplaatst. Deurkrukken zijn bij deze nieuwe wagen vervangen door drukknoppen. Men vindt in de „X-100" een dicta- foon, radio, telefoon, electrisch scheer- apparaat en een 10-lamps radio met aparte bediening voor voor- en achter- passagiers. Er is een zachtklinkende hoorn voor stadsverkeer en een luid- klinkende voor verkeer buiten de ste den. De ruitenwisser heeft niet minder dan vier wisserbladen. In de forse voorbumper zijn de koplampen inge bouwd. In even forse achterbumpers zijn gaten voor het dubbele uitlaat systeem van de motor.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 4