RINGDIIK BIJ SCHELPHOEK
GEBLOKKEERD
REGERING KOIVi 1 TEGEMOET AAN
BEZWAREN RAMPSLACHTOFFERS
Om tien minuten over half zeven was het pleit beslecht
Algemene Vergadering kan
India niet uitnodigen
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
Historisch moment voor Schouwen
In November kan de 9000 ha
grote polder droogvallen
Feest
in Zierikzee
Niet beter worden van de ramp"
Streven naar 100 pet vergoeding van alle onkosten is
onredelijk
Op integrale vergoeding zou belasting
verhoging volgen
De regering
verweert zich
Uitgave:
Stichting „Zeeuwsch Dagblad"
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr.
90, Tel. 2430, bij geen gehoor voor
advertenties 2970, voor redactie
2435. Giro 274289. Kantoren:
Vlissingen: Lammensstraat 17,
Telef. 2754, Middelburg: Korte
Noordstr. 35. Tel. administratie
2009, Tel. redactie "347; Ter-
neuzen: Dijkstraat 26—28
Expl- 'tatie:
Oosterbaan Le Cointre N.V.,
Goes
ZEEUWSCH DAGBLAD
9e JAARGANG, No. 2566
Abonnementsprijs 0.44 per week,
1.85 p. maand, 5.45 p. kwartaal
Losse nummers 13 cent
Advertentieprijs 20 cent per man.
Rubriek Kabouters 10 et. per woord
VRIJDAG 28 AUG. 1953
Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT
Medewerkers: Ds W. C. v. Burgeier, Kruinlngen; A. I. Catsman, Aardenburg; Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Mid
delburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp;
J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Drs J, Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel,
Tholen; R. Zuiuema, Goes.
Op- en ondergang van
Zon en Maan:
Zaterdag: Zon op 5.46 u., onder
19.35 u. Maan op 20.56 u., onder
12.24 u.
Hoogwater Zaterdag 29 Aug.:
Vlissingen: 4.47 u. 2.34 m., 17.04
u. 2.20 m. Terneuzen: 5.18 u. 2.50
m., 17.37 u. 2.37 m. Wemeldinge:
6.36 u. 2.02 m., 18.53 u. 1.83 m.
Zierikzee: 6.20 u. 1.78 m., 18.32
u. 1.61 m.
SCHELPHOEK, 27 Aug. Wat eigenlijk nie
mand had durven hopen is vanavond om precies
tien minuten over half zeven een feit geworden: het
enorme gat bij Scheplhoek is geblokkeerd. Daarmede
is een overwinning op het water behaald, die haar
weerga in de waterstaatsgeschiedenis van Neder
land en waarschijnlijk van de gehele wereld niet
vindt. En voor de toeschouwer ging het allemaal zo
gewoon: twee series caissons kwamen aangevaren
en drie werden op een van tevoren vastgesteld tijd
stip in een gat gezet, waarna de afsluiters werden
opengedraaid.
Maar wie iets weet van de enorme strijd, die aan
dit ogenblik voorafging en van de voorbereidingen
in directie,- aannemerskamers en Waterloopkundig
Laboratorium in Delft, die begrijpt de vreugde en
het enthousiasme in de harten der duizenden arbei
ders, aannemers, uitvoerders en ingenieurs. En die
ontdekt, dat het toch heus niet zo gewoon was als
het voor de buitenstaander leek. Het historische
ogenblik voor Schouwen werd aangegeven door een
fantastisch fluitconcert, dat, nadat het even was
verstomd, door een tweede werd gevolgd. Een
sirenegeloei, dat de mensen in Zierikzee hebben
gehoord en dat prof. Thijsse de opmerking deed
maken: „Bij geen enkele dichting heb ik zoiets ge
hoord!" En wat volgens deze professor ook nog
nooit was gebeurd, vond hier plaats: op hetzelfde
ogenblik, dat de stoomfluiten de duizenden mensen
op de tientallen vaartuigen de vingers in de oren
deed steken, stonden de arbeiders bovenop de cais
sons met hun petten en mutsen te zwaaien, vele
minuten lang.
Aan boord van de „Breezand", waarop de „braintrust" van Rijkswater
staat met de Commissaris der Koningin, jhr mr A. F. C. de Casembroot,
het verloop van de operatie volgde, werden druk handen geschud. De in
genieurs konden weer lachen, maar die lach zou spontaner zijn geweest,
als over het dijkherstel op Schouwen en Duiveland niet de schaduw van de
tegenslag bij Ouwerkerk had gelegen. Een tegenslag, die oorzaak is, dat de
afsluiting van Duiveland van de zee met misschien een maand of twee
wordt vertraagd.
Het leek vanmiddag wel, of alles
wat varen kon naar Schelphoek was
gekomen. Alle mogelijke soorten van
vaartuigen lagen voor het gat te dob
beren. Er stond een frisse wind. De
late middagzon gaf aan dit bedrijvige
tafereel en bijzonder accent. Nog om
vier uur waren enkele caissons toe
gevoegd aan de uiteinden van de
reeds gelegde caissondijk. Gisteren
was een prestatie geleverd, die voor
onmogelijk werd gehouden. Toen wer
den er n.l. niet minder dan 42 cais
sons tot een lengte van 460 meter in
de ringdijk op het maaiveld neergezet.
Nu lagen al geruime tijd twee ele
menten van elk zes caissons 11
meter lang, 7% meter breed en 3
meter boog gereed voor de afslui
ting van het overgebleven gat. Zij
verden met dikke kabeltouwen vast
gehouden door twee z.g. afvierpon
tons op een honderd meter afstand
"an het gat. Die pontons waren met
zware ankers in de poldergrond vast
gezet, zodat de caissons geen kans
hadden op drift te geraken.
Kort na zes uur stapten de laatste
arbeiders op de caissons. Links en
rechts van het gat lagen grote kra
nen, die direct na de blokkering zou-
beginnen met het werpen van
in de betonnen blokkedozen. In
het gat lag een kleine sleepboot, van
waaraf de stroomsnelheden werden
gemeten. Op de caissons stonden de
mannen bij de afsluiters gereed om
op het historische bevel van de hoofd
uitvoerder Dekker, die de algehele
leiding van deze operatie had, het
water toegang te geven tot het bin
nenste van de elementen.
Ongeveer een half uur voor het
„geplande" moment kwam er be
weging in de caissons. Heel lang
zaam werden zij afgevierd van de
pontons. Midden op de caissons
stonden twee mannen, die met ge
baren van de handen dit afvieren
regelden en ervoor moesten zorgen,
dat ze niet schuin zouden komen
te liggen. Twaalf walkie-talkie-
posten stonden permanent in ver
binding met de centrale post voor
het doorgeven van orders en beve-
le Tien caissons waren van tevo
ren de polder ingedreven om te
dienen als reserve voor mogelijke
calamiteiten.
HET GROTE OGENBLIK.
Tergend langzaam gingen de cais
sons in de richting van het gat. Zij
waren met elkaar iets groter, maar
dat was ook de bedoeling, omdat zij
voor de aansluitende caissons neer
gezet zouden worden.
Steeds groter werd de spanning.
Nog een meter, een halve meter, een
decimeter. Toen, negen minuten over
half zeven, kwamen de mannen op de
caissons in actie. Met enkele flinke
slagen draaiden zij de afsluiters open.
Nauwelijks een minuut later werd de
stilte verscheurd door het oorverdo
vend lawaai van de stoomfluiten. Even
zwakte het af, maar toen begon het
opnieuw, tien minuten lang.
NOG NIET VEILIG
De sluiting van de ringdijk was 'n
feit. Maar zij betekent niet, dat
Schouwen nu veilig ligt. De kopstuk
ken van Rijkswaterstaat hebben na
afloop van de operatie daarop met
nadruk gewezen. Bij de Klompegeul
zijn enkele elementen verzakt en die
moeten eerst veilig worden gesteld.
Bij hoog water vloeit nog heel wat
de polder in. Zorgelijk is het echter
allerminst.
Het gro'z werk, dat nu al begon
nen is, bestaat uit het veiligstellen
van de ringdijk. Daarmede zal naar
schatting anderhalf tot twee maanden
zqn gemoeid. Dan kan er worden ge
pompt en gespuid. In November kan
de 9000 ha grote polder droogvallen
en omstreeks Oud en Nieuw kan een
begin worden gemaakt met het her
stel der wegen.
„DE NATUUR HEEFT ONS
OPGEJAAGD".
Op de „Breezand" hebben de kop
stukken van Rijkswaterstaat na af
loop hun visie gegeven op de bereik
te resultaten. Ir A. G. Maris, de di
recteur-generaal van Rijkswaterstaat,
zei: „Wij zijn eerder klaar gekomen
dan de bedoeling was. De natuur heeft
ons opgejaagd. Op een gegeven mo
ment was het onmogelijk langzaam te
werken, want anders was de zaak ver
keerd gelopen. In de Gemene Geul
en in de KÜompe Geul deden zich al
verschijnselen voor, dié geen dag lan
ger uitstel van de blokkering van de
ringdijk gedoogden. De maaiveldslui-
ting van vandaag is voortreffelijk en
geheel volgens de plannen verlopen.
Het is een zeer riskante onderneming
geweest, maar de inspanning van al
len, van arbeiders, aannemers en in
genieurs heeft tot dit succes geleid."
„Ik kan het ook zo zeggen: kunde
en wilskracht hebben tot dit resultaat
gevoerd. Dicht is Schelphoek nog niet.
We moeten niet alleen de scherpe
kantjes bijvijlen, maar er ook nog een
paar grove schaven overheen geven,
voordat wij kunnen zeggen, dat
Schouwen veilig ligt. Maar dat zal
gelukken. Wij hebben arbeidskrach
ten en materieel voldoende en de
eensgezindheid blijft bestaan."
DOOR HET OOG VAN
EEN NAALD.
Ir J. F. R. van de Wall, de hoofd-
ing.-directeur van de Zuiderzeewerken,
zei: „Wij hebben nu een grote zorg
minder, maar de ingenieurs en de
aannemers wacht, met de arbeiders,
nog een zeer grote taak, n.l. het vei
ligstellen van de ringdijk". En ir F. J.
B. G. Geers, hoofdingenieur, stelde
het zó: „Wij zijn drie maal door het
oog van een naald gekropen. De twee
geulen hier bij Schelphoek en het
Westelijke gat bij Ouwerkerk".
Ir J. H. Verhey, de Waterstaats
man van Walcheren en nu direc
teur van de Aannemerescombinatie
voor de uitvoering van het werk op
Schouwen en Duiveland, drukte het
aldus uit: „Dit is geen waterbouw
kunde meer, maar een circus!", het
geen professor Thijsse, de directeur
van het Waterloopkundig Laborato
rium, de opmerking ontlokte: „Daar
om durf ik niet meer naar Delft
terug te keren. Want iedere keer
doen we weer dingen, die eigenlijk
niet mogen!"
De Commissaris der Koningin for
muleerde hetgeen hij te zeggen had
aldus: „Al ben ik van nature een op
timist, ik heb niet durven hopen, dat
het gat bij Schelphoek vóór Septem
ber dicht zou komen. Daarom breng
ik warme dank en hulde aan allen, die
dit voor elkaar hebben gebracht.
Daarnaast denk ik direct aan de men-
sm van Schouwen, die nog altijd ge-
evacueerd zijn. De eerste stap is ge
daan en ik zeg allen toe, dat wij zo
hard mogelijk zullen werken om ze
zo vlug mogelijk weer een woning te
geven. Tot de bewoners van Duive
land zou ik dit willen zeggen: u hebt
pech gehad, maar houdt moed en ver
trouwen, want ook hier zal alles recht
komen
BIJ OUWERKERK.
De situatie in en bij het Oostelijke
gat in de ringdijk over de schorren
was vandaag niet best. Door verzak
kingen van caissons aan de dijkhoof
den was het gat verbreed. Een caisson
is geheel in het water verdwenen en
ligt nu aan de voet van de drempel,
die ernstig is beschadigd. Het werk
bestaat nu uit versteviging en verzwa
ring van deze drempel, een karwei,
die enkele weken in beslag zal nemen.
Het Westelijke gat wordt nu eerst
geheel gedicht. Vandaag stroomde het
water nog over de verzakte caissons
heen. Maar zij zijn blijven liggen en
men hoopt ze de baas te blijven.
Het bericht van de blokkering van
de ringdijk bq Schelphoek werd in
Zierikzee met grote blijdschap en en
thousiasme ontvangen. Van alle hui
zen waaide spoedig de vaderlandse
'driekleur en de beiaardier begon op
het carillon het Wilhelmus te spe
len. Ook het muziekkorps „Kunst en
Eer" was op de been ter gelegenheid
van de vacantiespelen van de jeugd.
Er werd een fakkeloptocht gehouden
en halt gehouden bij 's Landskamer.
Hier verscheen de hoofdingenieur G.
Slotboom op de stoep. Hem werd
spontaan een serenade gebracht. Bij
de woonark „De Waterlelie" kreeg ir
Verhey een serenade en tenslotte
werden bij hotel Van Oppen de.in
genieurs Bazlen en Geerts een muzi
kale hulde gebracht.
De gehele avond heerste er in Zie
rikzee een opgewekte stemming en
vele voetzoekers gingen de lucht in.
De Amerikaanse luchtmacht beschikt
over een bommenwerper, die een
straaljager in zijn bommenruim kan
meevoeren, dit vliegtuig in de vlucht
kan loslaten en eveneens weer op
pikken. De bommenwerper is een
B—36, uitgerust met zes zuigermoto
ren en vier straalmotoren. Deze
enorme machine kan de straaljager,
een F84 F „Thunderstreak" tot
6500 kilometer van haar basis ver
voert en daar lanceren voor een
aanval op doelen op een afstand van
bijna 1400 kilometer. De bommen
werper wacht dan in betrekkelijk
veilig gebied de terugkeer van de
straaljager af en brengt het gevechts
vliegtuig weer naar de basin terug.
Zowel de B36 als de F84 F kun
nen een atoombom meevoeren. Hier
zien we hoe een F84 F na een vlucht
op het punt taat in de „schoot" van
de B36 terug te keren.
DEN HAAG, 27 Aug, Een streven naar 100 vergoeding van
alle kosten, ontstaan tengevolge van de ramp, is in strijd met de rede
lijkheid, aldus zegt de Regering in de vandaag verschenen Memorie
van Antwoord aan de Tweede Kamer betreffende de wet op de Waters-
-noodschade 1953. De getroffenen zo zet de Regering verder haar stand
punt uiteen inzake de integrale schadevergoeding kunnen in .alle rede
lijkheid verlangen zoveel mogelijk in hun vroegere positie te worden
hersteld. Maar het gaat niet aan om in een betere positie te worden
gebracht. Daarom is de aftrek wegens uitbreiding of verbetering be
paald.
Een integrale schadevergoeding over de gehele linie zou tot een
niet te verantwoorden verzwaring van de lasten van het Rijk leiden.
Het is moeilijk in concreto te zeggen welke -fiscale maatregelen een
verhoging van lasten tengevolge zouden kunnen hebben. Maar, zo
wordt verder aangevoerd: tegen belastingverhoging bestaat over
wegend bezwaar met het oog op de werkgelegenheidspolitiek op lange
termijn.
Bij deze Memorie van Antwoord is een nota van wijziging inge
diend op het wetsontwerp, die enkele belangrijke bepalingen bevat.
Zo zal de naschade (de schade, die eerst later blijkt) in elk geval als
watersnoodschade worden afgewikkeld, indien deze schade zich bin
nen vijf jaar na het droogvallen van het betrokken gebiedt openbaart.
In het Wetsontwerp wordt nu ook uitdrukkelijk de schade geregeld,
die verenigingen en stichtingen etc. hebben geleden. Ook de vereni
gingen, die geen rechtspersoonlijkheid bezitten komen voor vergoeding
in aanmerking. Verder wordt bepaald, dat de aangifte van de schade
moet geschieden uiterlijk 6 maanden na het in werking treden van de
wet of binnen 6 maanden voor bepaalde gebieden na de door de
minister te bepalen tijdstippen. Ook heeft de Regering gemeend de
herbouwplicht voor boerderijen na 1 Januari 1957 te laten bestaan.
DE CONFERENTIE OVER KOREA
NEDERLAND ONTHIELD ZICH VAN STEMMING IN DE
POLITIEKE COMMISSIE
NEW YORK, 27 Augustus. De politieke commissie der Verenigde
Naties heeft vandaag met 27 tegen 21 stemmen, bij elf onthoudingen, be
sloten de Algemene Vergadering aan te bevelen India uit te nodigen voor
deelneming aan de over Korea te houden politieke conferentie. Deze meer
derheid is evenwel onvoldoende om bij een overeenkomstige uitslag der
stemming in de Algemene Vergadering, Indische deelneming te verzeke
ren, daar hiervoor twee derde der uitgebrachte stemmen vereist is. Groot-
Br'ttannië, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland stemden voor Indische
deelneming aan de politieke conferentie, de Verenigde Staten tegen, ter
wijl o.a. Frankrijk en Nederland zich onthielden.
De vier eerstgenoemde landen hadd i het voorstel gedaan India tot deel
neming uit te nodigen.
De politieke commissie heeft de Al
gemene Vergadering met 55 tegen 2
stemmen, bij twee onthoudingen, aan
bevolen de Sowjet-Unie uit te nodi
gen aan de conferentie over Korea
deel te nemen, mits de andere zijde
(d.w.z. de communistische landen) dit
wenst.
Hiermee werd de gewijzigde reso
lutie van Wysjinsky niet geaccep
teerd.
Het Russische voorstel om de poli
tieke conferentie te doen bijwonen
door de vertegenwoordigers van vijf
tien staten, waaronder een aantal
neutrale landen, is door de politike
commissie met 41 tegen vijf stemmen
bij dertien onthoudingen, verworpen.
De politieke commissie heeft met 42
tegen 5 stemmen, bij 12 onthoudin
gen, haar goedkeuring gehecht aan
het voorstel der Verbondenen, dat alle
landen, die met strijdkrachten aan de
strijd in Korea tegen de communis
ten hebben deelgenomen, ter politieke
conferentie vertegenwoordigd kunnen
zijn.
Dit houdt in dat van geallieerde
zijd, behalve de Zuid-Koreaanse dele
gatie, nog delegaties van zestien lan
den namens de Verenigde Naties aan
de besprekingen kunnen deelnemen.
Op de felle rede, die Wysjinsky
gisteren hield is vandaag door enkele
afgevaardigden flink van repliek ge
diend.
Van groot belang voor de getroffe
nen is, dat de nota van wijziging
mogelijk maakt, dat men binnen een
maand na het vaststellen van de bij
drage kan vragen om een toelichting
omtrent de overwegingen en gronden,
waarop de vaststelling berust.
In het oorspronkelijke wetsontwerp
was de mogelijkheid geopend in ge
val van onherstelbare beschadiging
voor een woning en een bedrijfspand
een gunstiger regeling te krijgen. De
aftrekpercentages worden dan gehal
veerd. Thans is deze mogelijkheid ook
geopend voor een woning en een wo
ning, die herstelbaar zijn beschadigd.
Wanneer aan de bedrijfs- en be
roepsuitrusting herstelbare schade is
geleden, kan boven de herstelkosten
nu een vergoeding worden gegeven
wegens de waardevermindering, die
nog na het herstel aanwezig is.
De beperking van het recht van
vererving ten aanzien van een bij-
AUTO REED TE GOES VAN
DE DIJK.
Drie gewonden,
GOES, 27 Aug. Vanavond om
streeks zeven uur is een personen
auto op de 's-Heer Hendrikskinde-
rendijk te Goes door nog onbekende
oorzaak, komend uit de richting Mid
delburg, van de dijk afgereden. De
drie inzittenden, de bestuurder R. uit
Den Haag, zijn echtgenote en een
verpleegster, werden vrij ernstig ver
wond in het St. Joannaziekenhuis te
Goes opgenomen. De toestand van de
slachtoffers is niet levensgevaarlijk.
De heer R. en de verpleegster had
den een hersenschudding opgelopen,
terwijl bfj het ongeval mevr. R. haar
arm had gebroken. De politie van
Goes heeft het ongeval in onder
zoek gehad.
De auto was van voren zwaar be
schadigd door de aan de kant van
de weg staande boom, die eerst ge
ramd werd.
drage tot de bloed- of aanverwanten
in rechte lijn is thans volgens de nota
van wijziging vervallen. Zowel de
rechten van hypotheekhouders als het
recht van hoger beroep worden bij
de voorgestelde wijzigingen met meer
waarborgen omkleed.
In de Memorie van Antwoord gaat
de Regering uitvoerig in op de cri-
tiek en de verwij.n, die aan haar
adres zijn gericht.
Zo wordt met nadruk ontkend, dat
de Regering het beginsel van onder
linge solidariteit, die bij de regeling
van de oorlogsschade is gesteld, bij
de rampschade niet zou erkennen.
Het is juist dit beginsel dat de kern
uitmaakt van de sociale aspecten van
de motieven van de Regering.
De gedachte wordt dan ook afgewe
zen, dat de Regering met betrekking
tot de grondslag van haar verplichting
tegenover de slachtoffers van de
watersnood een gereserveerde hou
ding zou hebben aangenomen.
De integrale schadevergoeding.
Betreffende de Integrale schade
vergoeding betoogt de Regering dan
ook dat er een fundamenteel onder
scheid gemaakt moet worden tussen
de schade aan het vermogen toege
bracht en te waarderen naar de waar
de van het verloren gegane enerzijds,
en de kosten welke de getroffene bij
herstel of vervanging maakt, ander
zijds.
Indien men de schade integraal ver
goedt (en in het wetsontwerp wordt
in deze richting ver gegaan) wil dat
nog niet zeggen, dat de gemaakte kos
ten, die hoger kunnen zijn, voor 100
pCt worden vergoed. Men moet hier
bij denken aan de kosten van ver
nieuwing of verbetering, welke een
vermogensvermeerdering of een be
sparing voor de betrokkene ten ge
volge hebben. Deze kosten moeten
dan ook voor eigen rekening blijven.
Nationaal Rampenfonds.
In antwoord op de critiek, die ge
uit is op de vergoeding van de huls-
raadschade door het Nationaal Ram
penfonds en op de taakverdeling tus
sen het Rijk en het Rampenfonds
wordt opgemerkt, dat het Rampen
fonds zelfstandig de beslising heeft
genomen de vergoeding van de huis-
raadschade op zich te nemen. De Re
gering kon zich bij deze beslissing
neerleggen temeer omdat de vergoe
ding van de huisraadschade bij uit
stek in de lijn lag van het particulier
initiatief.
De gevers aan het Fonds zouuen
zich voldaan voelen bij de weten
schap, dat zij tezamen deze belang
rijke taak hebben volbracht.
Er waren bezwaren gerezen tegen
de basisuitkeringsregeling van het
Rampenfonds, omdat deze regeling 'n
sterke nivellering als gevolg zou heb
ben. Nu het Rampenfonds, zo voert de
Regering hiertegen in, een stelsel vah
toelagen heeft ontworpen, komt de
differentiatie volgens het sociaal mi
lieu in ruime mate tot haar recht.
De differentiatie naar het sociale
milieu bij de basisuitkeringen is ach
terwege gebleven om het mogelijk te
maken dat de uitkeringen snel kon
den worden uitbetaald. Een tweede,
niet minder groot voordeel was, dat
nu de primaire behoeften direct kon
den worden gedekt.
Verder wordt voor de minder draag-
krachtigen de gelegenheid geschapen
in elk geval de noodzakelijke goede
ren, beter dan men eerst bezat, aan
te schaffen.
Met de bestaande regeling zal het
Nationaal Rampenfonds in de meeste
gevallen uitkeringen verstrekken, die
zeker niet lager liggen dan voor een
volledige vergoeding noodzakelijk is.
De immateriële schade.
De vraag, of de regering onderscheid
mpkt tussen materiële en immate
riële schade wordt bevestigend be
antwoord. De immateriële schade valt
naar het inzicht van de regering In
beginsel echter buiten het kader van
het onderhavige wetsontwerp. Deze
laatste schade blijft intussen geens
zins geheel onvergoed, zulks in ver
band met de verschillende door de
overheid getroffen regelingen in het
sociale vlak.
of bij het overleg tussen de Rege
ring en het Fonds omtrent de taak
verdeling is gebleken, dat de ver
goeding van de immateriële schade
door het Fonds zal geschieden en
dat het Fonds daarvoor voldoende
middelen beschikbaar houdt, wordt
medegedeeld, dat de Regering ver
nomen heeft, dat het Fonds voor
het verlenen van aanvullende tege
moetkomingen in de immateriële
schade een bepaald bedrag ter be
schikking houdt.
Het ligt om verschillende rede
nenen niet in de bedoeling van de
Regering terzake van de immate
riële schade nog een ander wets
ontwerp in te dienen.
DE BILT ZEGT:
Droog weer.
DE BILT, 27 Aug. Droog weer
met perioden van zonneschijn en iets
hogere temperaturen dan gisteren.
Matige tot zwakke wind uit Weste
lijke richtingen.