RINGDIIK BIJ SCHELPHOEK GEBLOKKEERD REGERING KOIVi 1 TEGEMOET AAN BEZWAREN RAMPSLACHTOFFERS Om tien minuten over half zeven was het pleit beslecht Algemene Vergadering kan India niet uitnodigen PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND Historisch moment voor Schouwen In November kan de 9000 ha grote polder droogvallen Feest in Zierikzee Niet beter worden van de ramp" Streven naar 100 pet vergoeding van alle onkosten is onredelijk Op integrale vergoeding zou belasting verhoging volgen De regering verweert zich Uitgave: Stichting „Zeeuwsch Dagblad" Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr. 90, Tel. 2430, bij geen gehoor voor advertenties 2970, voor redactie 2435. Giro 274289. Kantoren: Vlissingen: Lammensstraat 17, Telef. 2754, Middelburg: Korte Noordstr. 35. Tel. administratie 2009, Tel. redactie "347; Ter- neuzen: Dijkstraat 26—28 Expl- 'tatie: Oosterbaan Le Cointre N.V., Goes ZEEUWSCH DAGBLAD 9e JAARGANG, No. 2566 Abonnementsprijs 0.44 per week, 1.85 p. maand, 5.45 p. kwartaal Losse nummers 13 cent Advertentieprijs 20 cent per man. Rubriek Kabouters 10 et. per woord VRIJDAG 28 AUG. 1953 Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT Medewerkers: Ds W. C. v. Burgeier, Kruinlngen; A. I. Catsman, Aardenburg; Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Mid delburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Drs J, Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen; R. Zuiuema, Goes. Op- en ondergang van Zon en Maan: Zaterdag: Zon op 5.46 u., onder 19.35 u. Maan op 20.56 u., onder 12.24 u. Hoogwater Zaterdag 29 Aug.: Vlissingen: 4.47 u. 2.34 m., 17.04 u. 2.20 m. Terneuzen: 5.18 u. 2.50 m., 17.37 u. 2.37 m. Wemeldinge: 6.36 u. 2.02 m., 18.53 u. 1.83 m. Zierikzee: 6.20 u. 1.78 m., 18.32 u. 1.61 m. SCHELPHOEK, 27 Aug. Wat eigenlijk nie mand had durven hopen is vanavond om precies tien minuten over half zeven een feit geworden: het enorme gat bij Scheplhoek is geblokkeerd. Daarmede is een overwinning op het water behaald, die haar weerga in de waterstaatsgeschiedenis van Neder land en waarschijnlijk van de gehele wereld niet vindt. En voor de toeschouwer ging het allemaal zo gewoon: twee series caissons kwamen aangevaren en drie werden op een van tevoren vastgesteld tijd stip in een gat gezet, waarna de afsluiters werden opengedraaid. Maar wie iets weet van de enorme strijd, die aan dit ogenblik voorafging en van de voorbereidingen in directie,- aannemerskamers en Waterloopkundig Laboratorium in Delft, die begrijpt de vreugde en het enthousiasme in de harten der duizenden arbei ders, aannemers, uitvoerders en ingenieurs. En die ontdekt, dat het toch heus niet zo gewoon was als het voor de buitenstaander leek. Het historische ogenblik voor Schouwen werd aangegeven door een fantastisch fluitconcert, dat, nadat het even was verstomd, door een tweede werd gevolgd. Een sirenegeloei, dat de mensen in Zierikzee hebben gehoord en dat prof. Thijsse de opmerking deed maken: „Bij geen enkele dichting heb ik zoiets ge hoord!" En wat volgens deze professor ook nog nooit was gebeurd, vond hier plaats: op hetzelfde ogenblik, dat de stoomfluiten de duizenden mensen op de tientallen vaartuigen de vingers in de oren deed steken, stonden de arbeiders bovenop de cais sons met hun petten en mutsen te zwaaien, vele minuten lang. Aan boord van de „Breezand", waarop de „braintrust" van Rijkswater staat met de Commissaris der Koningin, jhr mr A. F. C. de Casembroot, het verloop van de operatie volgde, werden druk handen geschud. De in genieurs konden weer lachen, maar die lach zou spontaner zijn geweest, als over het dijkherstel op Schouwen en Duiveland niet de schaduw van de tegenslag bij Ouwerkerk had gelegen. Een tegenslag, die oorzaak is, dat de afsluiting van Duiveland van de zee met misschien een maand of twee wordt vertraagd. Het leek vanmiddag wel, of alles wat varen kon naar Schelphoek was gekomen. Alle mogelijke soorten van vaartuigen lagen voor het gat te dob beren. Er stond een frisse wind. De late middagzon gaf aan dit bedrijvige tafereel en bijzonder accent. Nog om vier uur waren enkele caissons toe gevoegd aan de uiteinden van de reeds gelegde caissondijk. Gisteren was een prestatie geleverd, die voor onmogelijk werd gehouden. Toen wer den er n.l. niet minder dan 42 cais sons tot een lengte van 460 meter in de ringdijk op het maaiveld neergezet. Nu lagen al geruime tijd twee ele menten van elk zes caissons 11 meter lang, 7% meter breed en 3 meter boog gereed voor de afslui ting van het overgebleven gat. Zij verden met dikke kabeltouwen vast gehouden door twee z.g. afvierpon tons op een honderd meter afstand "an het gat. Die pontons waren met zware ankers in de poldergrond vast gezet, zodat de caissons geen kans hadden op drift te geraken. Kort na zes uur stapten de laatste arbeiders op de caissons. Links en rechts van het gat lagen grote kra nen, die direct na de blokkering zou- beginnen met het werpen van in de betonnen blokkedozen. In het gat lag een kleine sleepboot, van waaraf de stroomsnelheden werden gemeten. Op de caissons stonden de mannen bij de afsluiters gereed om op het historische bevel van de hoofd uitvoerder Dekker, die de algehele leiding van deze operatie had, het water toegang te geven tot het bin nenste van de elementen. Ongeveer een half uur voor het „geplande" moment kwam er be weging in de caissons. Heel lang zaam werden zij afgevierd van de pontons. Midden op de caissons stonden twee mannen, die met ge baren van de handen dit afvieren regelden en ervoor moesten zorgen, dat ze niet schuin zouden komen te liggen. Twaalf walkie-talkie- posten stonden permanent in ver binding met de centrale post voor het doorgeven van orders en beve- le Tien caissons waren van tevo ren de polder ingedreven om te dienen als reserve voor mogelijke calamiteiten. HET GROTE OGENBLIK. Tergend langzaam gingen de cais sons in de richting van het gat. Zij waren met elkaar iets groter, maar dat was ook de bedoeling, omdat zij voor de aansluitende caissons neer gezet zouden worden. Steeds groter werd de spanning. Nog een meter, een halve meter, een decimeter. Toen, negen minuten over half zeven, kwamen de mannen op de caissons in actie. Met enkele flinke slagen draaiden zij de afsluiters open. Nauwelijks een minuut later werd de stilte verscheurd door het oorverdo vend lawaai van de stoomfluiten. Even zwakte het af, maar toen begon het opnieuw, tien minuten lang. NOG NIET VEILIG De sluiting van de ringdijk was 'n feit. Maar zij betekent niet, dat Schouwen nu veilig ligt. De kopstuk ken van Rijkswaterstaat hebben na afloop van de operatie daarop met nadruk gewezen. Bij de Klompegeul zijn enkele elementen verzakt en die moeten eerst veilig worden gesteld. Bij hoog water vloeit nog heel wat de polder in. Zorgelijk is het echter allerminst. Het gro'z werk, dat nu al begon nen is, bestaat uit het veiligstellen van de ringdijk. Daarmede zal naar schatting anderhalf tot twee maanden zqn gemoeid. Dan kan er worden ge pompt en gespuid. In November kan de 9000 ha grote polder droogvallen en omstreeks Oud en Nieuw kan een begin worden gemaakt met het her stel der wegen. „DE NATUUR HEEFT ONS OPGEJAAGD". Op de „Breezand" hebben de kop stukken van Rijkswaterstaat na af loop hun visie gegeven op de bereik te resultaten. Ir A. G. Maris, de di recteur-generaal van Rijkswaterstaat, zei: „Wij zijn eerder klaar gekomen dan de bedoeling was. De natuur heeft ons opgejaagd. Op een gegeven mo ment was het onmogelijk langzaam te werken, want anders was de zaak ver keerd gelopen. In de Gemene Geul en in de KÜompe Geul deden zich al verschijnselen voor, dié geen dag lan ger uitstel van de blokkering van de ringdijk gedoogden. De maaiveldslui- ting van vandaag is voortreffelijk en geheel volgens de plannen verlopen. Het is een zeer riskante onderneming geweest, maar de inspanning van al len, van arbeiders, aannemers en in genieurs heeft tot dit succes geleid." „Ik kan het ook zo zeggen: kunde en wilskracht hebben tot dit resultaat gevoerd. Dicht is Schelphoek nog niet. We moeten niet alleen de scherpe kantjes bijvijlen, maar er ook nog een paar grove schaven overheen geven, voordat wij kunnen zeggen, dat Schouwen veilig ligt. Maar dat zal gelukken. Wij hebben arbeidskrach ten en materieel voldoende en de eensgezindheid blijft bestaan." DOOR HET OOG VAN EEN NAALD. Ir J. F. R. van de Wall, de hoofd- ing.-directeur van de Zuiderzeewerken, zei: „Wij hebben nu een grote zorg minder, maar de ingenieurs en de aannemers wacht, met de arbeiders, nog een zeer grote taak, n.l. het vei ligstellen van de ringdijk". En ir F. J. B. G. Geers, hoofdingenieur, stelde het zó: „Wij zijn drie maal door het oog van een naald gekropen. De twee geulen hier bij Schelphoek en het Westelijke gat bij Ouwerkerk". Ir J. H. Verhey, de Waterstaats man van Walcheren en nu direc teur van de Aannemerescombinatie voor de uitvoering van het werk op Schouwen en Duiveland, drukte het aldus uit: „Dit is geen waterbouw kunde meer, maar een circus!", het geen professor Thijsse, de directeur van het Waterloopkundig Laborato rium, de opmerking ontlokte: „Daar om durf ik niet meer naar Delft terug te keren. Want iedere keer doen we weer dingen, die eigenlijk niet mogen!" De Commissaris der Koningin for muleerde hetgeen hij te zeggen had aldus: „Al ben ik van nature een op timist, ik heb niet durven hopen, dat het gat bij Schelphoek vóór Septem ber dicht zou komen. Daarom breng ik warme dank en hulde aan allen, die dit voor elkaar hebben gebracht. Daarnaast denk ik direct aan de men- sm van Schouwen, die nog altijd ge- evacueerd zijn. De eerste stap is ge daan en ik zeg allen toe, dat wij zo hard mogelijk zullen werken om ze zo vlug mogelijk weer een woning te geven. Tot de bewoners van Duive land zou ik dit willen zeggen: u hebt pech gehad, maar houdt moed en ver trouwen, want ook hier zal alles recht komen BIJ OUWERKERK. De situatie in en bij het Oostelijke gat in de ringdijk over de schorren was vandaag niet best. Door verzak kingen van caissons aan de dijkhoof den was het gat verbreed. Een caisson is geheel in het water verdwenen en ligt nu aan de voet van de drempel, die ernstig is beschadigd. Het werk bestaat nu uit versteviging en verzwa ring van deze drempel, een karwei, die enkele weken in beslag zal nemen. Het Westelijke gat wordt nu eerst geheel gedicht. Vandaag stroomde het water nog over de verzakte caissons heen. Maar zij zijn blijven liggen en men hoopt ze de baas te blijven. Het bericht van de blokkering van de ringdijk bq Schelphoek werd in Zierikzee met grote blijdschap en en thousiasme ontvangen. Van alle hui zen waaide spoedig de vaderlandse 'driekleur en de beiaardier begon op het carillon het Wilhelmus te spe len. Ook het muziekkorps „Kunst en Eer" was op de been ter gelegenheid van de vacantiespelen van de jeugd. Er werd een fakkeloptocht gehouden en halt gehouden bij 's Landskamer. Hier verscheen de hoofdingenieur G. Slotboom op de stoep. Hem werd spontaan een serenade gebracht. Bij de woonark „De Waterlelie" kreeg ir Verhey een serenade en tenslotte werden bij hotel Van Oppen de.in genieurs Bazlen en Geerts een muzi kale hulde gebracht. De gehele avond heerste er in Zie rikzee een opgewekte stemming en vele voetzoekers gingen de lucht in. De Amerikaanse luchtmacht beschikt over een bommenwerper, die een straaljager in zijn bommenruim kan meevoeren, dit vliegtuig in de vlucht kan loslaten en eveneens weer op pikken. De bommenwerper is een B—36, uitgerust met zes zuigermoto ren en vier straalmotoren. Deze enorme machine kan de straaljager, een F84 F „Thunderstreak" tot 6500 kilometer van haar basis ver voert en daar lanceren voor een aanval op doelen op een afstand van bijna 1400 kilometer. De bommen werper wacht dan in betrekkelijk veilig gebied de terugkeer van de straaljager af en brengt het gevechts vliegtuig weer naar de basin terug. Zowel de B36 als de F84 F kun nen een atoombom meevoeren. Hier zien we hoe een F84 F na een vlucht op het punt taat in de „schoot" van de B36 terug te keren. DEN HAAG, 27 Aug, Een streven naar 100 vergoeding van alle kosten, ontstaan tengevolge van de ramp, is in strijd met de rede lijkheid, aldus zegt de Regering in de vandaag verschenen Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer betreffende de wet op de Waters- -noodschade 1953. De getroffenen zo zet de Regering verder haar stand punt uiteen inzake de integrale schadevergoeding kunnen in .alle rede lijkheid verlangen zoveel mogelijk in hun vroegere positie te worden hersteld. Maar het gaat niet aan om in een betere positie te worden gebracht. Daarom is de aftrek wegens uitbreiding of verbetering be paald. Een integrale schadevergoeding over de gehele linie zou tot een niet te verantwoorden verzwaring van de lasten van het Rijk leiden. Het is moeilijk in concreto te zeggen welke -fiscale maatregelen een verhoging van lasten tengevolge zouden kunnen hebben. Maar, zo wordt verder aangevoerd: tegen belastingverhoging bestaat over wegend bezwaar met het oog op de werkgelegenheidspolitiek op lange termijn. Bij deze Memorie van Antwoord is een nota van wijziging inge diend op het wetsontwerp, die enkele belangrijke bepalingen bevat. Zo zal de naschade (de schade, die eerst later blijkt) in elk geval als watersnoodschade worden afgewikkeld, indien deze schade zich bin nen vijf jaar na het droogvallen van het betrokken gebiedt openbaart. In het Wetsontwerp wordt nu ook uitdrukkelijk de schade geregeld, die verenigingen en stichtingen etc. hebben geleden. Ook de vereni gingen, die geen rechtspersoonlijkheid bezitten komen voor vergoeding in aanmerking. Verder wordt bepaald, dat de aangifte van de schade moet geschieden uiterlijk 6 maanden na het in werking treden van de wet of binnen 6 maanden voor bepaalde gebieden na de door de minister te bepalen tijdstippen. Ook heeft de Regering gemeend de herbouwplicht voor boerderijen na 1 Januari 1957 te laten bestaan. DE CONFERENTIE OVER KOREA NEDERLAND ONTHIELD ZICH VAN STEMMING IN DE POLITIEKE COMMISSIE NEW YORK, 27 Augustus. De politieke commissie der Verenigde Naties heeft vandaag met 27 tegen 21 stemmen, bij elf onthoudingen, be sloten de Algemene Vergadering aan te bevelen India uit te nodigen voor deelneming aan de over Korea te houden politieke conferentie. Deze meer derheid is evenwel onvoldoende om bij een overeenkomstige uitslag der stemming in de Algemene Vergadering, Indische deelneming te verzeke ren, daar hiervoor twee derde der uitgebrachte stemmen vereist is. Groot- Br'ttannië, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland stemden voor Indische deelneming aan de politieke conferentie, de Verenigde Staten tegen, ter wijl o.a. Frankrijk en Nederland zich onthielden. De vier eerstgenoemde landen hadd i het voorstel gedaan India tot deel neming uit te nodigen. De politieke commissie heeft de Al gemene Vergadering met 55 tegen 2 stemmen, bij twee onthoudingen, aan bevolen de Sowjet-Unie uit te nodi gen aan de conferentie over Korea deel te nemen, mits de andere zijde (d.w.z. de communistische landen) dit wenst. Hiermee werd de gewijzigde reso lutie van Wysjinsky niet geaccep teerd. Het Russische voorstel om de poli tieke conferentie te doen bijwonen door de vertegenwoordigers van vijf tien staten, waaronder een aantal neutrale landen, is door de politike commissie met 41 tegen vijf stemmen bij dertien onthoudingen, verworpen. De politieke commissie heeft met 42 tegen 5 stemmen, bij 12 onthoudin gen, haar goedkeuring gehecht aan het voorstel der Verbondenen, dat alle landen, die met strijdkrachten aan de strijd in Korea tegen de communis ten hebben deelgenomen, ter politieke conferentie vertegenwoordigd kunnen zijn. Dit houdt in dat van geallieerde zijd, behalve de Zuid-Koreaanse dele gatie, nog delegaties van zestien lan den namens de Verenigde Naties aan de besprekingen kunnen deelnemen. Op de felle rede, die Wysjinsky gisteren hield is vandaag door enkele afgevaardigden flink van repliek ge diend. Van groot belang voor de getroffe nen is, dat de nota van wijziging mogelijk maakt, dat men binnen een maand na het vaststellen van de bij drage kan vragen om een toelichting omtrent de overwegingen en gronden, waarop de vaststelling berust. In het oorspronkelijke wetsontwerp was de mogelijkheid geopend in ge val van onherstelbare beschadiging voor een woning en een bedrijfspand een gunstiger regeling te krijgen. De aftrekpercentages worden dan gehal veerd. Thans is deze mogelijkheid ook geopend voor een woning en een wo ning, die herstelbaar zijn beschadigd. Wanneer aan de bedrijfs- en be roepsuitrusting herstelbare schade is geleden, kan boven de herstelkosten nu een vergoeding worden gegeven wegens de waardevermindering, die nog na het herstel aanwezig is. De beperking van het recht van vererving ten aanzien van een bij- AUTO REED TE GOES VAN DE DIJK. Drie gewonden, GOES, 27 Aug. Vanavond om streeks zeven uur is een personen auto op de 's-Heer Hendrikskinde- rendijk te Goes door nog onbekende oorzaak, komend uit de richting Mid delburg, van de dijk afgereden. De drie inzittenden, de bestuurder R. uit Den Haag, zijn echtgenote en een verpleegster, werden vrij ernstig ver wond in het St. Joannaziekenhuis te Goes opgenomen. De toestand van de slachtoffers is niet levensgevaarlijk. De heer R. en de verpleegster had den een hersenschudding opgelopen, terwijl bfj het ongeval mevr. R. haar arm had gebroken. De politie van Goes heeft het ongeval in onder zoek gehad. De auto was van voren zwaar be schadigd door de aan de kant van de weg staande boom, die eerst ge ramd werd. drage tot de bloed- of aanverwanten in rechte lijn is thans volgens de nota van wijziging vervallen. Zowel de rechten van hypotheekhouders als het recht van hoger beroep worden bij de voorgestelde wijzigingen met meer waarborgen omkleed. In de Memorie van Antwoord gaat de Regering uitvoerig in op de cri- tiek en de verwij.n, die aan haar adres zijn gericht. Zo wordt met nadruk ontkend, dat de Regering het beginsel van onder linge solidariteit, die bij de regeling van de oorlogsschade is gesteld, bij de rampschade niet zou erkennen. Het is juist dit beginsel dat de kern uitmaakt van de sociale aspecten van de motieven van de Regering. De gedachte wordt dan ook afgewe zen, dat de Regering met betrekking tot de grondslag van haar verplichting tegenover de slachtoffers van de watersnood een gereserveerde hou ding zou hebben aangenomen. De integrale schadevergoeding. Betreffende de Integrale schade vergoeding betoogt de Regering dan ook dat er een fundamenteel onder scheid gemaakt moet worden tussen de schade aan het vermogen toege bracht en te waarderen naar de waar de van het verloren gegane enerzijds, en de kosten welke de getroffene bij herstel of vervanging maakt, ander zijds. Indien men de schade integraal ver goedt (en in het wetsontwerp wordt in deze richting ver gegaan) wil dat nog niet zeggen, dat de gemaakte kos ten, die hoger kunnen zijn, voor 100 pCt worden vergoed. Men moet hier bij denken aan de kosten van ver nieuwing of verbetering, welke een vermogensvermeerdering of een be sparing voor de betrokkene ten ge volge hebben. Deze kosten moeten dan ook voor eigen rekening blijven. Nationaal Rampenfonds. In antwoord op de critiek, die ge uit is op de vergoeding van de huls- raadschade door het Nationaal Ram penfonds en op de taakverdeling tus sen het Rijk en het Rampenfonds wordt opgemerkt, dat het Rampen fonds zelfstandig de beslising heeft genomen de vergoeding van de huis- raadschade op zich te nemen. De Re gering kon zich bij deze beslissing neerleggen temeer omdat de vergoe ding van de huisraadschade bij uit stek in de lijn lag van het particulier initiatief. De gevers aan het Fonds zouuen zich voldaan voelen bij de weten schap, dat zij tezamen deze belang rijke taak hebben volbracht. Er waren bezwaren gerezen tegen de basisuitkeringsregeling van het Rampenfonds, omdat deze regeling 'n sterke nivellering als gevolg zou heb ben. Nu het Rampenfonds, zo voert de Regering hiertegen in, een stelsel vah toelagen heeft ontworpen, komt de differentiatie volgens het sociaal mi lieu in ruime mate tot haar recht. De differentiatie naar het sociale milieu bij de basisuitkeringen is ach terwege gebleven om het mogelijk te maken dat de uitkeringen snel kon den worden uitbetaald. Een tweede, niet minder groot voordeel was, dat nu de primaire behoeften direct kon den worden gedekt. Verder wordt voor de minder draag- krachtigen de gelegenheid geschapen in elk geval de noodzakelijke goede ren, beter dan men eerst bezat, aan te schaffen. Met de bestaande regeling zal het Nationaal Rampenfonds in de meeste gevallen uitkeringen verstrekken, die zeker niet lager liggen dan voor een volledige vergoeding noodzakelijk is. De immateriële schade. De vraag, of de regering onderscheid mpkt tussen materiële en immate riële schade wordt bevestigend be antwoord. De immateriële schade valt naar het inzicht van de regering In beginsel echter buiten het kader van het onderhavige wetsontwerp. Deze laatste schade blijft intussen geens zins geheel onvergoed, zulks in ver band met de verschillende door de overheid getroffen regelingen in het sociale vlak. of bij het overleg tussen de Rege ring en het Fonds omtrent de taak verdeling is gebleken, dat de ver goeding van de immateriële schade door het Fonds zal geschieden en dat het Fonds daarvoor voldoende middelen beschikbaar houdt, wordt medegedeeld, dat de Regering ver nomen heeft, dat het Fonds voor het verlenen van aanvullende tege moetkomingen in de immateriële schade een bepaald bedrag ter be schikking houdt. Het ligt om verschillende rede nenen niet in de bedoeling van de Regering terzake van de immate riële schade nog een ander wets ontwerp in te dienen. DE BILT ZEGT: Droog weer. DE BILT, 27 Aug. Droog weer met perioden van zonneschijn en iets hogere temperaturen dan gisteren. Matige tot zwakke wind uit Weste lijke richtingen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 1