Mensenlevens hebben niet veel waarde onder de Kikoejoe's. SLEM Genadeloos optreden tegen hen, die de Mau Mau steunen. tentoonstelling, waar het beste voetje wordt voorgezet. i- 2te Radio* Ook op Spitsbergen lopen ze op schoenen uit Brabants Langstraat. - Westerling. - bienqt oni Ontdekkingstocht door Afrika (XII) „SCHOENENLAND SPROOKJESLAND" Woensdag 26 Augustus 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 De bescherming van de loyale Kikoejoe's tegen de terreur van de Mau Mau komt voor eeit belangrijk deel neer op de eigen burgerwacht: mannen zoals deze, voornamelijk be wapend met speren en grote messen. FORT HALL (Kenya), Augustus 1953. De groene jeep stopt in een stofwolk. Een Europeaan in een khaki uniform en een stengun over de schou der springt eruit en loopt met grote stappen het kantoor van de Britse districts-ambtenaar binnen. Met een revolver voor zich op de schrijf tafel zit deze over een stapel paperassen gebogen. „Weet je het al van Thigoeroe „Nee, wat is er met hem „De Mau Mau heeft hem vermoord .1" De bestuursambtenaar staat met een ruk op. „Waar is dat gebeurd „Op de weg even buiten Mununga „In een hinderlaag zeker .1" „Ja, een bende van vijftig man „De schoften Thigoeroe was een van de loyale leiders van de Kikoejoestam. Hij stond in hoog aanzien bij zijn eigen stamgenoten en bij het Britse be stuur. Dat maakte hem natuurlijk een doodsvijand van de Mau Mau. Verschillende malen had men al getracht hem uit de weg te ruimen. Het was telkens mislukt. Maar vanmorgen heeft men hem in een hinderlaag weten te lokken. Toen hij met zes Kikoejoe-burgerwachters een in aanbouw zijnde politiepost ging inspecteren werd hij in een bocht van de weg plotseling van twee kanten beschoten. De burgerwachters sloegen meteen in paniek op de vlucht. Thigoeroe werd door de bende gegrepen en onder wild gekrijs levend in tientallen stukken gehakt. De verslagenheid is groot. Overal in de streek bespreekt men de laffe moord. En er worden ernstige be schuldigingen aan het adres van Mununga gericht. Mununga is een klein dorp een paar kilometer van het oerwoud. In dat oerwoud verschuilen de Mau Mau benden zich. Daar er echter niets eetbaars groeit moeten zij nu en dan tevoorschijn komen om levens middelen te fourageren. Daarvoor maken zij dikwijls gebruik van Mununga. Vele inwoners van het dorp zijn hen behulpzaam bij het verzamelen van vee, maismeel, groenten en aardappelen. Soms dragen zij het zelfs naar de rand van het oerwoud waar de benden het later onder bescherming van de nacht komen weghalen. Er zijn in Mununga ook practisch geen tannen die deelnemen aan de burgerwacht, n er komen vandaar ook nooit inlichtingen over bewegingen van de benden binnen. Er is dan ook weinig twijfel aan dat de be volking van Mununga met de Mau Mau sympathiseert. De moord op Thigoeroe hèert dat nog eens bevestigd. Tientallen mensen wisten van de hinderlaag af. Zij waren er langs gekomen toen zij eerder in de morgen naar dezelfde politiepost ge gaan waren om er te werken. Enkelen van hen hadden zelfs met de bendeleden ge sproken. Maar niemand heeft de politie of het leger gewaarschuwd. Daarom eist men krachtige vergeldingsmaatregelen. De bur gerwacht is vooral geladen. Thigoeroe was de tweede zoon van het oude Kikoejoe stamhoofd Nglri. Deze heeft een uitgebreide familie waarvan de meeste mannelijke leden bij de burgerwacht zijn. Zij staan er op een straf-expeditie te gen Mununga te ondernemen. Het Britse bestuur wil er natuurlijk officieel niets van weten, maar men doet niets om de Op een grote koffie-plantage aan de rand van het Mau Mau-gebied werkt een jonge Nederlander, die zijn hele leven in Indonesië gewoond heelt. Was Indonesië te rustig vraag ik hem. „Nee, te onrustig juist „En daarom ben je naar Kenya ge- gekomen Hij lacht. „Weet je wie we hier moesten hebben „Nour „Westerling met een paar honderd Ambonezen", Het valt niet te ontkennen, dat men voor het vernietigen van een terrorist tenbeweging als de Mau Mau niets ontziende mensen nodig heeft. Er opereert hier al een ruwe Australiër (een ex-lijfwacht van Al Capone), die gezworen heeft de terroristenleider Dedan Kimathi uit de weg te ruimen. Er Is een Deense planter op hen aan het jagen. En een stuk of wat andere avonturiers, die min of meer een par ticuliere oorlog voeren. Het oerwoud is echter groot genoeg om ruimte voor Westerling te laten. En een Neder lander heeft niet eens een uisum nodig om in Kenya te komen burgerwacht tegen te houden. En de vol gende morgen trekt deze erop uit. Oorlogsbuit Mununga ligt in de heuvels. Een kronkelende weg van roodbruine aarde slingert zich er in wijde lussen heen. Het is een mooie streek. Alles is fris-groen. De mais staat er goed bij. In een riviertje zijn Kikoejoevrouwen met grote-trossen me talen ringen in haar oren bezig blikken te vullen. Een practisch-naakt neger joch waakt over een troep vuile schapen. Het ziet er allemaal even rustig en vreedzaam uit. Maar in deze zelfde groene heuvels en dalen met de zwarte hutten als padde stoelen in het gras regeert de Mau Mau. Als het donker is trekken de benden er rond. Mensen worden afgeslacht en bezit tingen gestolen of verwoest. En iedereen leeft in angst en vrees voor de terreur van de eigen stamgenoten. „Zie je dat..." wijst de chauffeur van de leger-jeep. „Wat..."? „Daar in het dal../' We komen uit een van de ontelbare bochten en kijken precies in een dal. Be neden kringelt de rook uit de smeulende resten van een groep hutten. Er is niets over dan wat blauw-grijze as. Verderop zijn meer van deze ruïnes. De burgerwacht heeft blijkbaar korte metten gemaakt. Even later stuiten we op een grote kudde koeien midden op de weg. Leden van de burger wacht met witte banden om de arm en ge wapend met speren en kapmessen drijven hen voor zich uit. „Jambo, bwana..." zeggen ze. „Jambo..." groeten we terug. Ze gaan op de berm van de weg staan en nemen eerbiedig hun oude gleufhoeden af. „Mzuri...?" „Ja, alles in orde, bwana..." bevestigen ze. Ze komen uit Mununga. Het vee vormt de oorlogsbuit. Het wordt later onder de leden van de burgerwacht ver deeld. Het is de enige beloning welke zij voor hun diensten ontvangen. Uitgemoord. We rijden verder. Mununga ligt rechts voor ons. Het is er stil en verlaten. Het rijtje winkels staat als levenloze soldaten in het gelid. Sommige zijn gesloten of het Zondag is. Maar er is binnen niets van waarde. De vloeren zijn bezaaid met gebroken flessen en stukge trapte meubels. Kledingstukken slingeren overal rond. Een tafel met gebroken poten steekt door een van de vensters. Het gras om de winkels ziet wit van de losgerukte bladen uit kasboeken en schoolschriften. Onder een hoom liggen de twee leven loze lichamen van jonge Kikoejoe's. Ze vertonen geen sporen van verminking zoals de slachtoffers van de Mau Mau. Eén schot in het hoofd heeft een snel ein de aan hun leven gemaakt. Verderop zijn meer lüken. Aan de andere kant van de weg ligt een oude man naast een dode koe. Er is geen levende ziel in Mununga over. Degenen die de vergelding hebben voelen aankomen ztfn hals over kop ge vlucht. De anderen zyn eenvoudig afge slacht. De Kikoejoe's staan bekend om hun wreedheid. Velen leven van niets anders dan melk en bloed, dat zij uit levende dieren zuigen. Voor de Mau Mau zijn er helemaal geen grenzen meer. Ze sluiten hun eigen stamgenoten in hutten op en steken die dan in brand. Ze snijden machteloze vrouwen en kinderen in stukken. En ze eten de rauwe ogen en hersens van hun slacht offers op in de overtuiging daardoor met nieuwe krachten bezield te worden. Luguber. Het oerwoud is vlakbij. Een smal pad van gras loopt er recht op aan. Het Is best mogelijk, dat de Mau Mau ons van tussen de bamboebomen zit te bespieden. Mununga heeft echter voor lopig fleen waarde meer voor hen. Er zijn geen mensen meer om hun inlichtingen te verstrekken over de bewegingen van de po litie en het leger en hun de namen te geven van loyale stamgenoten. Er is ook geen voedsel meer om mee te nemen naar de schuilplaatsen diep in het sombere bos. De burgerwacht heeft dat in ieder geval bereikt. Misschien is dat ook wel zo. De Mau Mau is een beestachtige be weging. Teneinde die te kunnen uitroepen moet men wel ontzettend Generaal Erskine, de Britse opperbevel- hebber in Kenya, in gesprek met een van de leden van de Kikoejoe burgerwacht wreed optreden. Waarschuwende woorden en zelfs dreigementen maken nu eenmaal weinig indruk in deze primitieve samenleving. „Zullen we gaan..."? „Accoord..." Het is weinig aangenaam om in deze om geving te vertoeven. Het starten van de jeep klinkt in deze stilte zelfs luguber. Een kat sluipt voorzichtig van achter een dér huizen tevoorschijn en steekt de weg over. Een onzichtbare ezel begint te balken. Dat klagende geluid uit het dode Mununga blijven we horen als het dorp al ver achter ons ligt. Burgeroorlog. Zo gaat het dag na dag. Er leven een millioen Kikoejoe's in het reservaat waar niemand anders zich mag vestigen. Van dat millioen hebben enkele duizenden zich afgescheiden en zijn als Mau Mau terroristen het oerwoud ingetrokken. De rest is loyaal gebleven aan het wettig gezag. Deze twee groepen staan elkaar nu naar het leven. Zij slachten elkaar op me- dogenloze wijze af. Het is een burgeroorlog in optima forma. Een mensenleven heeft in dit deel van de wereld niet veel waarde meer. Het wei geren om wat mais aan een bende af te staan is voldoende om met een heel gezin uitgemoord te worden. Het verzuimen om de overheid te waarschuwen voor de aan wezigheid van een bende kan eveneens tot de dood leiden. Burgerwacht, politie en le ger mishandelen mensen tot er geen leven meer in hun gefolterde lichamen is. Exe cuties zijn aan de orde van de dag. En het einde van de bloedige geschiedenis is nog allerminst in zlchtl (Nadruk verboden). DONDERDAG 27 AUGUSTUS 1953. HILVERSUM I. (402 m.) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kalender. 8.00 Nws en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gram. 10.03 Gewijde muz. 10.30 Morgen dienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 11.50 „Als de ziele luistert", caus. 12.00 Angelus. 12.03 Metropole ork. en solist. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws en Katholiek nws. 13.20 Pianorecital. 13.45 Gram. NCRV: 14.00 Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram. 15.30 Pianorecital. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Vocaal ens. 17.00 Klankb. voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Voordr. 18.00 Lichte muz. 18.30 Gram. 18.35 „Op de stelling", caus. 18.45 Gram. 19.00 Nws en weerber. 19.10 Levensvra gen van allerei aard. 19.30 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Radio Vossenjacht. 21.15 Klankb. 21.45 Gev. muz. 22.10 Pianoreci tal. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23.15 Caus. 23.25—24.00 Gram. HILVERSUM H. (298 m.) AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Mor genwijding. 9.15 Koor en orgel. 9.30 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.47 Voor de vrouw. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Muziekshow. 12.00 Lichte muz. 12.25 In 't spionnetje. 12.30 Land- en tuin bouw med. 12.33 Lichte müz. 12.50 „Uit het bedrijfsleven". 13.00 Nws. 13.15 Med. en gram. 13.30 Amus. muz. 14.00 Gram. 14.30 Clavecimbel-recital. 15.00 „In de tuin miauwde een Siamese kat", hoorsp. 15.20 „Der Graf von Luxemburg", ope rette *"(gr.). 16.05 Gram. 17.00 Voor de jeugd, 17.30 Gram. 17.45 Regeringsuitz.: J. J. v. d. Laan: „Bodemrijkdommen in Australisch Nieuw Guinea". 18.00 Nws. 18.15 Sportproblemen. 18.25 Rep. of gram. 18.30 Jazzalbum. 19.05 Gesproken brief uit Londen. 19.10 Gram. 19.30 Mil. ork. 20.00 Nws. 20.05 Radio Philh. ork. 21.10 „Het Proces Hamilton", hoorspel. 22.40 Viool, orgel en piano. 23.00 Nws. 23.15 Sportact. 23.3024.00 Dansmuz. BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 12.00 Omr. ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Gram. 14.00 Omr. ork. 14.45 Symph. ork. en solist. 16.30 Gram. 17.00 Nws. 17.10 Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 20.00 Klankbeeld. 20.30 Gram. 21.00 Voor de vrouw. 21.45 Verz. progr. voor de vrouw. 22.00 Nws. 22.15 Kamermuz. 22.50 Gram. 22.5523.00 Nws. Twee zusters, die twaalf dagen onder de puinhopen van haar door aardbevin gen verwoeste woning te Argostoli heb ben doorgebracht, zijn Maandag bevrijd. De beide vrouwen zijn naar een zieken huis gebracht. In de tijd, dat zij van de buitenwereld afgesloten waren .leefden zij op aardappelen en water. (Van onze correspondent Alfred van Sprang.) Leden van de Kikoejoe Burgerwacht in het reservaat omgeven hun post met prikkeldraad om een mogelijke aanval van de Mau Mau beter het hoofd te kunnen bieden Koffie en thee worden aanzienlijk goedkoper in West-Duitsland. FRANKFORT, 24 Augustus. Als gevolg van ingrijpende belastingver lagingen, die vandaag in werking zijn getreden, zullen koffie en thee in West- Duitsland aanzienlijk goedkoper wor den. De prijs van koffie, die totdusverre 30 a 36 D.M. per kg kostte, zal dalen tot 18 a 24 D.M. per kg. Thee zal 0.90 tot 1.40 D.M. per half ons gaan kosten, terwijl de prijs tot dusverre 2.00 tot 2.20 R.M. was. Dc importeurs en de handel ver wachten, dat de vraag naar koffie en thee zodanig zal stijgen, dat de belas tingverlaging geen vermindering van de belastingontvangsten tengevolge zal hebben. (Van een speciale verslaggever) WAALWIJK, 24 Augustus. Wie de schoen past, mag die niet aantrekken. Althans niet in Waalwijk, zo gezegd het schoeiselhart van Nederland, dat zojuist met Brabantse zwier zijn 650-jarig stadsbestaan gevierd heeft. Daar mag men deze week (tot en met 31 Augustus) de schoenen alleen maar bekijken èn bewonderen. Vooral dat laatste, want in Waalwijk zetten de gildebroeders van Sint Crispijn hun beste voetje voor met de S.L.E.M. Zó hebben zij hun internationale ten toonstelling van Schoenen, Leder en Mode genoemd en we mogen ge rust zeggen dat zij hier op grote voet voor de dag komen. Zeker is nog nergens ter wereld ooit zo'n indrukwekkende schoenenshow ge houden als daar in de Langstraat, die langgerekte „straat" van Bra bant, waar bijna 60 pet. van de gehele Nederlandse schoenindustrie geconcentreerd is. Men zou de SLEM ook kunnen noe men „Van koe tot schoen", of zo U wilt „Van slang tot schoen". En wat voor schoen? Het glazen muiltje van Assepoes bv., waarin twee levende zwarte visjes in de doorzichtige ruimte onder de zool en hak als in een klein aquarium rondzwemmen? Of loopt V liever op een kunstig nagebootste vo gel, waarvan de snavel de neus en de naaldscherpe staart de puntige hak vormt op de SLEM kunt U zo'n wonderlijke schoen zien. En wist U dat de goudkleurige sandalettes, die Ko ningin Elisabeth II van Engeland bij haar kroning droeg, in Waalwijk zijn gemaakt? Een zusterpaar ervan staat hier maar of de honderden ingeleg de robijnen ook echt zijn, weten we niet. Wèl, dat er geen betere reclame voor het vakwerk van de Nederlandse schoenindustrie isl HET MOOISTE VAN 'T BESTE. Maar nu moet U vooral niet denken, dat op de SLEM alleen zulke exclu sieve, exotische en bijzondere schoen tjes te zien zijn. Maar wel komen onze Nederlandse schoenfabrieken met het mooiste van het beste naar voren. Het neusje van de (schoen)zalm, bij wijze van spreken. Schoenen voor de och tend, de middag en de avond, stevige stappers voor de wandeling en voor de sport, laarsjes en laarzen, pantoffels, schoentjes voor de kleinen en ga zo maar door. Ze zijn er bij duizenden, in een oneindige variatie van vorm en model, van kleur en tint, gracieus en sierlijk, voornaam en eenvoudig, ele gant en gewoontjes. En dat alles zo geraffineerd kunstzinnig geëtaleerd, dat men er niet genoeg van krijgt naar al dit moois te kijken. Zelfs de nuchtere man niet laat staan de vrouw, die hier haar hart kan opha len. Want vanzelfsprekend voert het da messchoeisel de boventoon de voet bekleding van de man komt er eigen lijk maar bekaaid af. Doet er niet toe; tenslotte moeten de dames zich met hun schoenen méér aanpassen bij de mode dan de heren, die al gauw te vreden zijn met hun zwarte of bruine molières. dus het publiek dat nu eenmaal eist. Dat betekent uitkijken, „bij" zijn wie achteraan komt, heeft de (scherpe) concurrentiestrijd al bij voorbaat verloren. Vandaar dan ook die M in de naam SLEM: aan de mode wordt hier zeer veel aandacht besteed. Niet alleen op de meer dan 200 stands in de vijf gro te expositiehallen, waar de schoenen te kust en te keur zijn uitgestald, maar ook door het geven van modeshows (zes keren per dag) door elegante mannequins. U begrijpt zeker wel, dat bij de fraaie toiletten de schoentjes van de dames de nodige aandacht heb ben. NEDERLAND VOORAAN. Men ziet op de SLEM echter niet alleen de Nederlandse schoen. Nee, ook de beste buitenlandse fabrikanten uit heel West-Europa (er zijn 17 lan den vertegenwoordigd) tonen hier hun schoonste schoeisel, maar het zij zonder enig chauvinisme gezegd o.i. kunnen zijn niet op tegen de Neder landers. Die sturen bun schoenen dan ook de hele wereld over: alleen de Waalwijk- se fabrieken (met 8300 arbeiders, d.i. een derde deel van alle werknemers in de schoenindustrie) exporteerden vorig jaar meer dan een millioen paar en in de eerste 5 maanden van dit jaar al 578.000 paren. Dat zegt dus nogal wat, óók voor onze deviezenpot. In Pakistan en in Afrika, in Argenti nië en op Spitsbergen loopt men op Nederlandse schoenen. En als U nu precies wilt weten hoe Uw schoen gemaakt wordt, dan kan dat ook op de SLEM. Want daar staat in de enorme machinehal een complete moderne fabriek opge steld, die 100 paar per uur af levert. Leder- en forniturenfabrikanten ko men hier natuurlijk ook goed voor de dag, maar de hoofdzaak blijft toch de schoen. De schoen in al zijn schoon heid en verscheidenheid. „Schoenenland Sprookjesland", staat er in grote letters op het mooie paviljoen van de gezamenlijke fabri kanten uit Kaatsheuvel en dat geldt eigenlijk voor deze hele tentoonstel ling, die leek èn vakman verbluft doet staan. Dit is een sprookjesland in mo derne vorm, waarin men naar harte lust kan ronddwalen en genieten, zoals zelfs onze Koningin vorige week ge daan heeft. Genieten van die sierlijke scheppingen van de Nederlandse kun stenaars, die schoenfabrikanten heten. Gewoon fabrikanten maar kunste naars zijn het! TWEE KINDEREN VERDRONKEN. DELFT, 25 Aug. Te Nootdorp zijn gis terenmiddag de 7-jarige Henk Boon en zijn zusje, de 6-jarige Ria Boon verdron ken. De kinderen waren 's-middags van huis gegaan en waren het laatst gezien, toen zij op een tuindersschuit stonden en aan het scheppen waren. Toen de kin deren om zes uur nog niet waren thuis gekomen, waarschuwden de ouders de politie. In de omgeving van de schuit, waarop de kinderen waren gesignaleerd, werd gedregd en te omstreeks zeven uur werden de lijkjes gevonden. Men ver moedt, dat de kinderen tengevolge van de sterke wind het evenwicht hebben verloren en in het water zijn gevallen. En die mode is voor de schoenfabri kanten het hete hangijzer. Elk seizoen weer moeten zü schoenen op de markt brengen in nieuwe modellen en nieu we tinten, omdat de grillige Mode

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 4