Ruim 9000 wandelaars hadden hun feest.
©e gAote iWiw-acMing,.
Rijkslandbowuwinterschool ia Noord-
Oostpolder oog niet zeker
De Vierdaagse is weer (en einde.
Kruisbekkeninvasie
op de Veluwe.
Vriendschap, eendracht en saamhorigheid,
ziedaar waarom Nijmegen telken jare
haar duizenden aantrekt.
Gisteren was het
„bloemendag".
Minister Mansholt zal eerst de Kamer
raadplegen
Wetenschap helpt
opnieuw de
huisvrouw
SDe ïlcuUa
tomqt oni
FEUILLETON.
Zaterdag 25 Juli 1953
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 4
EDE, 23 Juli. Sinds enkele dagen reeds
worden in de dennebossen bij Benne-
kom grote troepen kruisbekken waarge
nomen. Zoals o.m. in 1909 gesproken
werd van een invasie van deze merk
waardige uitheemse vogels, nemen orni
thologen aan, dat de Veluwe thans ook
weer zo'n massabezoek beleeft.
De kruisbek, ook wel dennenpapagaai
genoemd, is een fraai gekleurde vogel,
ietwat groter dan een vink. Zijn beide
snavelhelften passen niet precies op el
kaar, zoals by de andere vogels: de on
derste helft wijst n.l. links naar boven,
de bovensnavel rechts naar beneden.
Kruislings komen ze dus over elkaar en
daarom gaf men deze zigeuners onder
de vogels - want het zijn echte zwervers
- de naam kruisbekken.
Zijn bijnaam dennenpapagaai is ook
welgekozen, want op papagaaienmanier
aan een poot hangend, breekt de kruis
bek de groene dennenkegels van hun
twijgjes, zwaait zich omhoog en gaat op
een andere tak de zaadjes tussen de
schubben uit halen. De gekruiste snavel
blijkt daarvoor uitnemend geschikt.
(Van onze speciale verslaggever)'
„Ze zijn gastvrij, vrolijk en vriendelijk altemaal:
Nacht en dag, wanneer U wilt, vindt U er onthaal."
Dat schreef Meester Laurentius (maar dan in het deftige Latijn) al
omtrent vijfhonderd jaar geleden in zijn „Lofrede op Nijmegen".
Reeds toen hadden de Nijmeegse poorters dus een goede naam in 't
land en vijf eeuwen later is het niet anders. Wat er ook gewijzigd
mag zijn in die grijze Keizerstad aan de brede Waal, de burgerij
bleef „gastvrij, vrolijk en vriendelijk".
Wie het niet uit eigen ondervinding weet, moet het maar eens vra
gen aan iemand, die op de borst een klein kruisje aan een oranje-
groen lint draagt en die zal de wijze woorden van de oude Meester
Laurentius van harte bevestigen. Want dat is één van de vele Vier-
daagse-lopers en die hebben maar één gebaar voor Nijmegen: duim
omhoog!
burgers, de Hollanders en de Zeeu
wen, die daar zo vier dagen rond
zwerven. En het is niet alleen die
bonte staalkaart van beroepen, van
kantoorheren en -dames en politie
mannen, brandweerlieden, postbeamb
ten en verpleegsters, die mengeling
van rijk en arm, notabelen en „ge
wone" burgers, die die vierdaagse tot
een waar verbroederingsfeest maakt
er zijn ook de buitenlanders. De
Belgen maken er al een traditie van
om „uit de lucht te komen vallen":
ook Maandag sprongen weer 29 para
chutisten onverschrokken naar bene
den en tippelden Dinsdag vrolijk mee;
dan zijn er detachementen andere
Belgische, Luxemburgse en Engelse
keurtroepen en dit jaar voor 't eerst
ook Zwitserse onderofficieren. Verder
wat Franse burgers, dribbelaars als
altijd, lange Londense Bobbies en
Britse burgers. Maar ook één Cana
dees en één Deen. Voor hen allen
gingen Maandagavond bij de stijlvolle
vlaggenparade in het Goffertstadion
(met 40.000 kijkers!) de nationale
kleuren omhoog en werden de volks
liederen gespeeld.
Perfecte organisatie.
Om die 9500 „op rolletjes" te laten
lopen, vraagt uiteraard wel iets aan
organisatie. Maar het ging allemaal ge-
Meer dan tienduizend inwoners had
de stad deze week extra (rond 9500
wandelaars plus de trosverzorgers).
En allemaal vonden zij er een gul ont
haal, een gastvrij onderdak, de bur
gers bij de burgers, de soldaten in
scholen, grote gebouwen en alles wat
maar ruimte had (de verhouding bur
gers-militairen was ongeveer fifty-
fifty)
Maar gisteren, op de sluitings
dag, waren er nog eens vele, vele
tienduizenden uit heel Nederland
bijgekomen, om met eigen ogen de
glorieuze intocht van de wandel
gladiatoren te zien. Toen trok het
„bloemen-leger" (de laatste kilome
ters langs een dikke haag van en
thousiaste toeschouwers) naar het
eindpunt, om daar het zo begeerde
kruisje glunderend in ontvangst te
nemen. Dat was dan voor de nieu
welingen, de „oud-gedienden" krij
gen er een cijfer bij of een kroontje.
En er zijn enkele oudjes bij, die vol
trots het cijfer 29 dragen, d.w.z. dat
zij even zo vaak de Vierdaagse vol
brachten.
Allen één.
Dit was dan de 87e Vierdaagse, als
■teeds prima georganiseerd door de
Ned. Bond voor Lichamelijke Opvoe
ding, die dit jaar 45 jaar bestaat.
In 1909 werden de eerste marsen
en toen alleen voor militairen ge
houden met45 deelnemers en ieder
jaar groeide de liefhebberij, al spoe
dig ook bij de dames. Alleen tijdens
de beide wereldoorlogen bleef het stil
in Nijmegen, maar vooral na de be
vrijding steeg het aantal Vierdage
naars met sprongen: in 1939 3800, in
'46 ruim 4000 en vorig jaar waren
er al 9800. Nu was het iets minder:
Dinsdagochtend in alle vroegte lieten
welgeteld 9582 tippelaars Nijmegen
hun weibeslagen zolen zien (al stap
pen er voor hun dagelijks ommetje
van 30, 40, 50 of 55 kilometers ook
rustig op gympjes tussendoor of op
klompen, 't Is maar wat je gewend
bent!)
Daarvan vallen er in die vier dagen
natuurlijk wel 'n paar honderd af,
maar zo'n slordige 9000 fiksten het
toch. Daarvoor moet gezwoegd en ge
ploeterd, gezweet en gevochten wor
den gevochten dan in de meest
vreedzame betekenis. Want ruzie ken
nen de Vierdaagse-lopers niet; alleen
maar vriendschap,saamhorigheid en
eendracht. Dat hebben zij honderden
keren luid schallend uitgezongen in 't
Vierdaagse-lied:
Want wij zijn één voor allen
En allen zijn wij één.
Zo willen wij door Neerland
En door het leven heen.
Meer dan ooit hadden die woorden
ditmaal een diepe betekenis, want nog
maar kort geleden dreigde die zeldzame
eenheid verbroken te worden door een
prestige-kwestie tussen de besturen van
de twee nationale wandelbonden. Een
ruzie, die zo hoog liep, dat er al sprake
was van twee Vierdaagsen ln verschil
lende stedenGelukkig werd ons
land die schande vooral ook tegen
over de buitenlandse deelnemers be
spaard en bleef de éénheid (nog) be
waard. laat het ook in de toekomst
zo bljfven er ls ln ons lieve landje
al ruzie en verdeeldheid genoeg en ner
gens vindt men zo'n hechte eenheid als
b(j de Vierdaagse!
Internationaal.
Ja, dia buitenlanders.... Want het
xija niet alleen de Groningers en Urn-
smeerd men kent het klappen van
de zweep wel. En de marslelder, majoor
b.d. Bruenese, doet het nu al voor de
vjjf en twintigste keer!
Toch werkt achter de schermen een
grote en deskundige staf aan admini
stratie-mensen, controleurs, medisch
personeel (o die „blaarbeulen"!) en
niet te vergeten de politie die een
zware taak heeft met de verkeersre
geling. Vergeet niet dat de hele stoet
bfj elkaar en op verschillende parcour-
sen een dertig kilometer lang is en
soms over smalle landwegen soms ook
over drukke verkeerswegen trekt. Er
was dan ook honderd man Rijkspolitie
en Vrijdag zelfs tweehonderd man in
actie met nog eens honderd Nijmeegse
politie-agenten.
Wat is het geheim?
Vraagt men nu naar het geheim van
de aantrekkelijkheid van de Vierdaag
se dan is het dit: hier wordt sport be
oefend in de beste betekenis. Sport
zonder wedstrijd zonder primeurs en
zonder prijzen wie dat wil kan het
Vierdaagsekruis ook in de winkels
kopen!). Alleen maar sport en wel de
oudste die ter wereld bestaat: het wan
delen. Iedereen met een gezond li
chaam en een stel stevige stappers kan
de marsen die de Zondag niet1 mis
bruiken!) volbrengen heus, het is
niet zo'n geweldige prestatie als u
misschien denkt. Als men tevoren
maar flink getraind heeft, lukt het
best.
Dan is er die wondere sfeer van
vriendschap, eendracht en saamhorig
heid die het wandelpad markeert, een
sfeer die men nergens elders vindt. En
daarom komt men elk jaar weer te
rug naar de Vierdaagse-stad, ondanks
de moeheid, de spierpijn en de blaren.
Dat is allemaal gauw vergeten, maar
de herinnering blijft. De herinnering
aan een fijne week van onbezorgd
zwerven door Gods mooie natuur, met
elkaar en voor elkaar. De herinne
ring aan een zeldzaam sportief ge
noegen, aan wandelgeluk en kame
raadschap. Vindt u het daarom zo
vreemd, dat de ware wandelaar in de
laatste week van Juli niet thuis kan
bbjven, maar als door een sterke mag
neet naar Nijmegen getrokken wordt?
Nederlands carillon voor Amerika.
ROTTERDAM, 24 Juli. Op het par
keerterrein van het Ahoygebouw te Rot
terdam is een klokkenstoel verrezen en
er zijn reeds enkele klokken gearriveerd.
Over ongeveer een maand zal het caril
lon kant en klaar zijn en kan het ge
keurd worden door prof. dr A. Smijers,
de beiaardier Ferd. Timmermans te Rot
terdam en dr W. van der Eist uit Utrecht.
Dit carillon is bestemd voor de Ver
enigde Staten en is een geschenk van
het Nederlandse volk. Het is destijds
door H.M. Koningin Juliana tijdens
haar bezoek aan Amerika aangeboden.
De klokkenstoel weegt vijftien ton
en de grootste van de 49 klokken weegt
6.000 kg.; de kleinste vijf kilogram. Het
carillon zal tot Maart a.s. in de Maasstad
opgesteld blijven staan.
Ingezonden Mededeling (adv.)
v Vv-v
SHAG
Interpretatie van cijfers
DEN HAAG 24 Juli. De minister van
Landbouw heeft gisteren, nadat de heer
C. van den Heuvel (AJB.) zijn vragen ge
steld had in de zitting van de Tweede'
Kamer over het voornemen van de re
gering om een Rjjkslandb.winterschool
te stichten ln de Noordoostpolder (ln ons
blad van gisteren namen wij deze vragen
reeds op), geheel andere cijfers gesteld
tegenover die van zijn opposant. Volgens
zijn gegevenB is 5554 pet. van de bevol
king van mening dat, als er één school
zal komen, dit een Rijksschool zal moe
ten zijn.
Ingezonden Mededeling (adv.)
Fantastische nieuwe vinding
Meer en meer bemoeit de wetenschap
zich met het werk van de huisvrouw.
Zo worden langzamerhand wonder-
hjke preparaten samengesteld, waar
van men kortgeleden niet durfde dro
men. Het laatste, verbluffende nieuws
betreft de afwas. In de Castella-fabrie-
ken werd een volslagen nieuw pro
duct ontwikkeld, waarmee een mo
derne afwasmethode zyn entree maakt.
Een enkele eetlepel Castella Vaatwas
bezorgt de huisvrouw teilen vol actief,
biyvend schuim, waarmee de vaatwas
in een tel aan kant is. Borden, kopjes,
lepels, vorkenalles flonkert U
tegen als kristal. Dit wondermiddel
reinigt trouwens alles in huis, van
sanitair af tot de bromfiets toe. Aller
belangrijkst is ook de besehermende
werking op de handen. Wie de afwas
overlaat aan Castella Vaatwas, kan
rekenen op fluweelzachte handen. Men
ziet Castella Vaatwas (25 ct per pak)
dan ook reeds in tienduizenden
keukens!
Minister Mansholt liet deze cijfers
steunen op zijn ervaring, dat vele voor
standers van christelijk lager onderwijs
zich wèl kunnen verenigen met een
Rijkslandbouwwinterschool. En hij be
streed dan ook de door de heer Van
den Heuvel aangevoerde cijfers dat de
helft van de pachters christelijk land
bouwonderwijs zouden begeren.
Desalniettemin verklaarde hij zich
bereid de uitvoering van zijn voornemen
op te schorten tot er ln de Kamer over
leg over deze zaak zal zijn gevoerd. En
als er een Rijksschool zal komen zal men
bij de keuze van de directeur en het le
rarenkorps rekening houden met het ge
mengde karakter van -de polderbevol
king.
Behalve de heer Van den Heuvel wa
ren er nog acht vragenstellers over dit
onderwerp. De vinnigste was de heer
Burger (F.v.d.A.), die vond dat „als de
cijfers van de heer Van den Heuvel juist
zyn, zij een merkwaardig licht werpen
op de samenstelling der polderbevolking
gezien tegen de achtergrond die de sa
menstelling van de Nederlandse bevol
king te zien geeft." De heer Droesen van®
de K.V.P. brak een lans voor een rooms-
katholieke school.
De heer J. de Ruiter (C.H.) kwam
tenslotte met de onthulling, dat Dins
dagavond reeds de Vereniging voor
Landbouwonderwijs op Christelijke
grondslag besloten heeft zelf een
school in de Noord-Oostpolder te stich
ten.
Geslaagde slagers.
UTRECHT, 24 Juli. De directeur
van de vakschool voor slagers, de
heer Th. Cuiper, heeft aan 28 van de
40 cursisten die met goed gevolg de
driemaandeiykse dagcursus aan de
eerste Nederl. slagersvakschool heb
ben gevolgd, het diploma uitgereikt.
Het was de laatste keer dat de heer
Cuiper dit kon doen, want met 1'
Augustus gaat hij met pensioen. Zyn
opvolger is de heer J. W. Baretta.
door J. BRANDENBURG.
llllüllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIBliM 1 1 9
O, koning, uw woord zij ons tot wet. Het zal alles geschieden, naar
dat gij bevolen hebt, is het antwoord.
Koning Herodes neigt het hoofd. Het onderhoud is afgelopen. De
Magiërs buigen zich neder en de koning brengt hen in persoon de bin
nenhof door naar de poort, waarop hij zich verwijdert.
Idumese soldaten brengen hun militair saluut en de poort valt achter
hen dicht in het slot.
Het is ad laat in de middag.
De Magiërs staan met het aangezicht gekeerd naar het Tempelplein
en zien de wit marmeren gebouwen van het tempelcomplex, imponerend
door hun majestueuze schoonheid.
- Ziet toch eens welk een gebouwen! zegt de jongste der drie in
extase door de pracht, die hij aanschouwt.
Inderdaad, zegt de oudste, welk een gebouwen, maar ook: welk een
koning! Welk een diepe ontroering bij het vernemen van de geboorte van
de Koningszoon, ook al wordt deze niet in zijn paleis geboren. Welk
vorst zou zulk een nederige en ootmoedige houding aannemen, bij het
vernemen van een boodschap, als wij thans brachten? Komt, mijn broe
ders, laat ons niet talmen doch voort gaan en nog deze avond de geboren
Koning gaan groeten, opdat wij met haast de oude koning op de hoogte
kunnen stellen. Op naar Bethlehem, naar de stad des groten Konings!
Zij spoedden zich naar de karavanserai en geven hun bedienden bevel
met haast de karavaan reisvaardig te maken, opdat zij nog voor de poort
sluiting de stad verlaten kunnen.
Terwijl de bedienden zich reppen, staan de drie Magiërs aan de poort
van de karavanserai en zien naar de weinige Joden, die in de omgeving
zich ophouden om het doen en laten der vreemdelingen te bespieden.
Hebben mijn broeders wel het verschil opgemerkt tussen gisteren
en vandaag in de houding van dit volk? vraagt de oudste Magiër.
Ik heb het opgemerkt, is het antwoord van de middelste der drie.
Er ligt een schrik op dit volk, zij hebben geen blijdschap en geen ver
wondering zelfs, zoals gisteren, maar het volk is schuw en blijft ons uit
de weg.
Wat mag daarvan wel de oorzaak zijn? vraagt de jongste. En hij
voegt er aan toe: Behoorde heel de stad niet blijde te zijn met de geboorte
van een Joods Koning, waarvan zelfs de sterren gesproken hebben? Ik
can mij deze houding niet verklaren, broeders. Trouwens er is veel, dat
mij bevreemdt. Hoe is het mogelijk, dat niemand in de ganse stad iets
afweet van de geboorte van deze Koning, en dat men toch uit de heilige
Boeken precies weet aan te geven de plaats, waar deze Koning geboren
is? Als men het zo goed weet en de Priesters van deze heilige Tempel
het met de vinger kunnen aanwijzen, waarom vergezelt men ons dan niet
op de weg naar Bethlehem en gaat men niet met ons mee om te aan
bidden die grote Koning, waarvan de heilige Boeken vervuld zijn? Het
is mij alles zo vreemd, zo raadselachtig. Ik voel mij soms zo onzeker. Ge.
looft men niet meer in de waarheid van de heilige Boeken? Zijn de Pries,
ters van deze Tempel al precies als de Priesters van Rome en van Athene
en van Babylon, die zelf niet meer geloven kunnen in wat zij anderen
onderwijzen? Ik moet bekennen, dat vele vragen mijn hart bestormen,
mijn broeders, en ik ga soms twijfelenof
De oudste Magiër valt hem in de rede.
Mijn broeder, de Sterren hebben gesproken en de heilige Schriftu
ren hebben eveneens gesproken. Ons denken en handelen moet niet be
paald worden door de gedragingen der mensen, maar door ons geloof.
Laat geen twijfel toe in uw hart, want wie twijfelt is aan het stuivend
zand der woestijn gelijk. Wij weten onze weg broeders, we gaan naar
Bethlehem. Binnen enkele uren zullen wij weten, zullen wij 2ien, in Wie
wij geloofd hebben
Er is grote drukte in de karavanserai. De kamelen, paarden en ezels
worden gezadeld en beladen met de pakken en het tentdoek. De wach
ter staat er bij te kijken en rekent op een flinke beloning.
Maar Jeruzalem heeft een slechte nacht gehad.
Nu de sensatie, welke de Magiërs in de stad brachten, voorbij is en
men zich begint te realiseren wat er eigenlijk gebeurd is, groeit de angst.
De angst voor koning Herodes, wiens ijzeren hand de laatste jaren zo
zwaar drukt op dit volk. Want wel is waar leek het soms, alsof hij het
volk en diens godsdienst goed gezind was. Hij at geen varkensvlees, hij
liet iedere dag offers brengen in de Tempel, toen een heidense prins zich
wilde verloven met één van zijn dochters, eiste hij, dat deze zich eerst
liet besnijden; toen er geen regen viel en de oogst mislukte, schold hij het
volk een derde van de belasting kwijt. Het was er alles op gericht om
de gunst der Joden te verwerven, maar er staat tegenover, dat hij even
goed bij een bezoek aan Rome aan Jupiter offerde en ergens buiten Pa
lestina een heidens feest organiseerde, waarbij vier honderd gladiatoren
elkander doodden en dat hij, tijdens het bezoek van een Romeins groot
waardigheidsbekleder aan Jeruzalem, boven de Tempelpoort de gouden
Romeinse adelaar liet aanbrengen. En het is ook waar, dat een groot
leger spionnen dagelijks het land doorkruist om al de daden en woorden
van het Joodse volk te bespieden en de koning aan te brengen, en wan
neer deze spionnen niets aanbrengen hebben ze kans vermoord te wor
den door de wrede koning. Het is óók waar, dat de belanstingambtenaren
het volk uitpersen en Herodes een jaarlijks inkomen bezorgen van vijf
mlllioen gulden, en dat hij soms op geringe beschuldiging rijke Joden als
slaaf laat verkopen naar Egypte of Syrië om zich hun eigendommen toe
te eigenen.
ZONDAG 26 JULI 1953.
HILVERSUM I. (402 m.) NCRV: 8.00
Nws, en weerber. 8.15 Orgelmuz. 8.80
Morgenwijding. 9.15 Geestelijke liederen.
KRO: 9.30 Nws. 9.45 Gram. 9.55 Hoogmis.
11.30 Gramofoonmuz. 11.50 Mannenkoor.
12.15 Apologie. 12.35 Radio Philh. ork,
13.10 Lunchconc. 13.40 Boekbespr. 13.55
12.55 Zonnewüzer. 13.00 Nws en kath. nws.
Gram. 14.20 „11 Re Pastore", opera (grO.
(In de pauze: ±15.1515.30 „Anna Bijns
en de volksboeken van haar tijd", caus.)
16.00 Gram. 16.10 Katholiek Thuisfront
Overal! 16.15 Sportreportage. 16.30 Ves
pers. IKOR: 17.00 Jeugddienst. 18.00
Zangdienst. 18.45 „De Kerk luistert naar
Uw vragen", caus. NCRV: 19.00 Omr.
koor en ork. 19.30 „Gelooft U dat?", caus.
KRO: 19.45 Nws. 20.00 Gram. 20.40
„Psmith, Journalist", hoorsp. 21.30 Pro
menade ork. 22,10 Act. 22.20 Musette orlu
22.45 Avondgebed en lit. kalender. 23.00
Nws. 23.1524.00 Gram.
HILVERSUM II. (298 m.) VARA: 8.00
Nws en weerber. Daarna: Postduivenber.
8.20 Gram. 8.30 Voor het platteland. 8.40
Nederlandse volksliederen, 8.55 Sport- en
postduivenber. 9.00 „Langs ongebaande
wegen", caus. 19.10 Ad libitum. 9.45 „Gees
telijk leven", toespraak. VPRO: 10.00 V.
d. kinderen. 10.30 Hervormde kerkdienst.
AVRO: 12.00. Postduivenber. en lichte
muz. 12.35 „Even afrekenen, Heren!" 12.45
Orgelspel. 13.00 Nws. 13.05 Med, of gram,
13.15 Rep. 13.45 Gram. 14.00 Boekbespr,
14.20 Kamerork. en solist. 15.15 Toneel
beschouwing. 15.30 Holland Festival 19538
Mannenkoorzang. 15.50 Lichte muz. 16.30
Sportrevue. VPRO: 17.00 „Tussen kerk
en wereld", caus. 17.20 „Van het kerke
lijk erf', caus. VARA: 17.30 Voor da
jeugd. 17.50 Sportjourn. 18.15 Nws en
sportuitsl. 18.30 Pianospel. 18.45 Discus
sie. 19.15 Weense muz. AVRO: 20.00 Nws,
20.05 Lichte muz. 21.00 Holland Festival
1953: Sopr. en piano. 21.30 Gev. progr.
22.00 Lichte muz. 22.20 Ronde v. Frank
rijk. 22.30 Dansmuz. 23.00 Nws. 23.15 Rep,
of gram. 23.2524.00 Lichte muz.
MAANDAG 27 JULI 1953.
HILVERSUM I. (402 m.) NCRV: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram.
7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws en
weerber. 8.18 Gewijde muz. 8.45 Gram.
9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw.
9.35 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00
Gram. 11.30 Vossenjacht. 12.25 Voor boer
en tuinder. 12.30 Land -en tuinb. med.
12.33 Orgelconc. 12.59 Klokgelui. 13.00
Nws. 13.15 Gev. muz. 13.45 Gram. 14.00
Voor de jeugd. 14.35 Gram. 14.45 Voor de
vrouw. 15.15 Gram. 15.30 Sopr. en orgel.
16.00 Bijbellezing. 16.30 Sopraan-gamba
en clavecimbel. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Kamermuz. 17.45 Regeringsuitzen
ding: Ir F. C. van Loenen: „Merauke
aan Nieuw-Guinea's Zuidkust". 18.00
Harmonie-ork. 18.30 Sport. 18.35 Fluit,
viool, altviool en cello. 19.00 Nws en
weerber. 19.10 Gev. muz. 19.30 „Volk en
Staat", caus. 19.45 Lichte muz. 20.00 Ra
diokrant. 20.20 Gram. 21.00 Rondetafel-
gespr. 21.15 Metropole ork. 21.40 Inter-
scholaire Jeugdtournooi Haarlem. 22.05
'Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00
Nws en S.O.S.-ber. 23.15 Gram. 23.25
24.00 Gram.
HILVERSUM II. (298 m.) AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 8.00 Nws. 8.15 Gram.
9.00 Morgenwijding. 9.15 Gram. 9.30 Voor
de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram.
11.00 Voordr. 11.15 Omr. ork. en solist.
12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en tuinb.
med. 12.33 „In 't spionnetje". 12.38 Lichte
muz. 13.00 Nws. 13.15 Med. of gram.
13.20 Metropole ork. 14.00 „Wat gaat er
om in de wereld?", caus. 14.20 Gram.
14.30 Voordr. 14.45 Sopr. en piano. 15.15
Voor de vrouw. 16.15 Gram. 17.30 Voor
de padvinders. 17.45 Gram. 17.50 Mil.
caus. 18.00 Nws. 18.15 Interv. en muz.
18.30 Lichte muz. 19.15 Caus. 19.20 Lich
te muz. 19.45 Regeringsuitzending: J. K.
Melse: „Arbeidsvoorziening in de land
bouw 1953." 20.00 Nws. 20.05 „Hansel und
Gretel", opera. 21.45 Rep. 212.00 Dansmuz.
22.25 Jazzmuz. 23.00 Nws 23.15—24.00
Gram.
BRUSSEL Vlaams (324 m.) 11.45 Gram.
12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12.43
Gram. 13.00 Nws. 13.15 Gram. 14.00 Ka
mermuz. 15.00 Operettemuz. 16.00 Gram.
17.00 Nws. 17.10 Lichte muz. 18.00 Franse
les. 18.15 Gram. 18.25 Financiële kron.
18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nws. 19.30
Revue. 19.50 Caus. 20.00 Kamerork. 21.00
Verz. programma. 22.00 Nws. 22.15 Elec-
trisch orgelspel. 22.5523.00 Nws.
NEDERLANDER MOET
KENYA VERLATEN.
Als journalist in het land gekomen,
(Van onze correspondent Alfred
van Sprang.)
NAIROBI, Juli 1953. De Nederlander
A. A. M. Odekerken uit Eindhoven wordt
door de politie in Kenya gezocht om uit
het land gewezen te worden.
Odekerken (die lid van de N.S3. ge-
weest zou zyn) ls enkele jaren geleden
als correspondent van het dagblad «Do
Maasbode" In Kenya aangekomen. Na
verloop van enige tijd heeft hM de jour
nalistiek echter vaarwel gezegd om zten
ln de handel te begeven. Daarbij hebben
rich ongeregeldheden voorgedaan, waar-
door hij tot tweemaal toe met de politie
in contact is geweest. Hij wordt thans
door de autoriteiten als ongewenste
vreemdeling beschouwd.