Watervoorziening in Zuid-Beveland hing
enkele malen aan een zijden draad.
RANG
Strijd om het water tégen het water.
,Een waterleiding in de branding.'
Eerst water, dan gas!
Ir Stoel Feuerstein schreef
geschiedenis.
M
os
Cliihif /tuili
*Óe pezsmpeiüif. Pm
EBC5
„Intellectueel moet een sociale
levenshouding hervinden/'
Scheveninger sticht visserijbedrijf
op Curasao.
ingenieur der jckheed-fabrieken
in ons land»
De gemeenteraadsverkiezin
gen in officiële cijfers.
Auto's op
propaangas?
Ook Utrecht in het
helicopter-net 1
McCarthy was maar
alleen
Woensdag 15 Juli 1953
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 'i
Duiker {brug) in Oude Grindwegzoals men deze kan zien in de richting
van de Veerhaven van Kruiningen.
GOES, 14 Juli, „Op grond van onze ervaringen tot op heden
mogen wij een gerechtvaardigde hoop koesteren, dat wij het drink
watertransport door de geïnundeerde polder van Kruiningen meester
zullen blijven." Deze simpele woorden staan in een even merkwaardig
als belangrijk boekwerkje, dat onder de titel „Een waterleiding in de
branding" een overzicht geeft van de moeilijkheden, waarmee de
Waterleiding Mij „Zuid-Beveland" van 1 Februari tot 1 Juli j.L te
kampen had en die door stug doorwerken en een steeds weer opdui
kende gevaren overwinnend personeel, zodanig konden worden be
perkt, dat bovenstaande woorden konden worden neergeschreven. Het
is de directeur der Maatschappij, ir M. J. Stoel Feuerstein, die het
boekje, dat verlucht is met tal van interessante, maar ook zeer goed
genomen foto's, heeft geschreven.
Op 7 April waren alle werkzaam
heden, die voor de montage van de
buisleiding op de Baileybrug moes
ten worden uitgevoerd, gereed. Op
7 Mei tenslotte, dus 50 dagen na de
vernieling, werd de gerepareerde
leiding in gebruik genomen.
Aan medewerking om de wa
tervoorziening van Zuid-Beve
land veilig te stellen heeft het ir.
Stoel Feuerstein niet ontbroken.
Van alle zijden werd op zijn ver
zoek snel en doeltreffend hulp
geboden. Zo was het met het be
schikbaar stellen van de Bailey
brug, zo was het ook met nieu
we buizen. Buizen voor de wa
terleiding lagen nu eenmaal niet
onmiddellijk voor het grijpen en
aanvoer zou enige tijd duren.
Maar.Zeeland zou immers
binnen niet al te lange tijd lange-
afstandsgas krijgen, waarvoor
men bezig was een buisleiding
aan te leggen en daartoe waren
buizen in Zeeland aanwezig.
Geen wonder, dat ir Stoel met
voldoening melding maakt van de
grote hulp, die werd ondervon
den van het directoraat-generaal
van de Energievoorziening te
's-Gravenhage, dat de reeds in
bewerking zijnde 250 m. gelaste
stalen buisleiding, bestemd voor
de afstandsgasvoorziening aan
bood om snel te kunnen werken.
Van dit aanbod: eerst water en
dan gas, is natuurlijk dankbaar
gebruik gemaakt.
J)
Ir Stoel noemt zelf „Waterleiding
in de branding" een verhaal in chro
nologische volgorde van de gebeurte
nissen, die zich sinds de rampnacht
hebben afgespeeld.
Vier hoofdpunten.
Vier hoofdpunten noemt ir Stoel.
Het zijn allereerst de beperking van
de gevolgen van de aangebrachte
schade en de maatregelen, die moes
ten worden genomen om verdere be
schadiging van het leidingnet door
de getijdestroom te voorkomen.
Vervolgens moesten maatregelen
worden genomen om voldoende aan
voer van water van het pompstation
te verzekeren, ook indien alsnog
ernstige vernieling van de trans
portleidingen zou optreden. Tenslot
te moest ook hulp worden verleend
aan naburige in nood verkerende ge
bieden.
De strijd begint.
Deze vier hoofdpunten zijn achteraf
gezien zo heel eenvoudig neergeschre
ven, doch uit hetgeen Ir Stoel schrijft
over de strijd, die de maatschappij
had te voeren tegen het water en te
gen het verzakken van wegen en dij
ken, blijkt, dat uitvoering van deze
hoofdpunten helemaal niet eenvoudig
is geweest.
Nu men de gehele situatie eens rus
tig kan nalezen komt men opnieuw tot
de conclusie, dat de watervoorziening
van Zuid-Beveland aan een zijden
draad heeft gehangen. De strijd begon
met opsporen van lekverliezen, die op
1 Februari reeds 150 tot 200 kub. m.
per uur beliepen.
Allerlei maatregelen dienden te
worden genomen om het verlies tot
een minimum te gaan beperken en
vooral het afsluiten van de toevoerlei
ding naar Waarde, waardoor circa 100
kub. m. water per uur wegvloeide heeft
zeer veel moeite gekost. Een duiker
werd te hulp geroepen en niet dan met
de grootste moeite is deze er in ge
slaagd de afsluiters dicht te draaien.
De tweede stap.
De tweede stap was de bescherming
van de leidingen in het overstroomde
gebied. Door de gaten in de dijken
dreigden de leidingen te breken. Lang
zamerhand werd de situatie duidelij
ker en konden maatregelen worden
genomen en voorbereid om gevaren
tijdig te bezweren. Het was op' tien
Maart, dat ontdekt werd, dat de schijn
baar stabiele toestand van de duiker
in de Oude Grindweg te Kruiningen
zorgen gaf. Twee dagen tevoren kon
men de duiker nog te voet passeren,
op 10 Maart was dit niet meer moge
lijk.
Critiek.
Dan begint een episode in de ge
schiedenis van t de waterleiding
voorziening, die als de meest span
nende te boek zal blijven staan.
Een poging om de duiker door
middel van stortsteen te redden,
mislukte. Op 15 Maart bleek boven
dien, dat een dergelijke maatregel
niet meer zou helpen. De enige
manier om de buisleiding te red
den, zo schrijft ir Stoel, achtte ik
het plaatsen van een smalle Bailey
brug over de bedreigde duiker, aar
welke Baileybrug de pijpleiding-
zou kunnen worden opgehangen,
Deze Baileybrug zou op twee pij
lers moeten steunen, die op vol
doende afstand van de duiker zou
den moeten worden geplaatst. Wel
nu, achteraf bleek, dat deze Bailey
brug voor de watervoorziening
van Zuid-Beveland het ei van
Columbus is geweest.
De geschiedenis van de plaatsing
van de Baileybrug met medewerking
van Genietroepen is bekend. Alles ge
beurde op het laatste nippertje en
men herinnert zich de waarschuwing
op 17 Maart omgeroepen om zoveel
mogelijk water in voorraad te nemen.
Men vreesde, dat het wel eens geheel,
spaak zou kunnen lopen en had bo
vendien maatregelen genomen om bij
een algeheel uitvallen van de toevoer
leidingen toch voor drinkwater te zor
gen. Op 23 Maart arriveerde de troe
pen met de brug en op 26 Maart was
het werk voltooid.
In de middag van 27 Maart
spoelde de duiker in de Oude
Grintweg door de stroom geheel
weg. De avond te voren was het
ophangen van de oude pijpleiding
in houten jukken, die waren ge
plaatst, juist voltooid, zodat men
opnieuw aan een onheil ontsnapte
Ingezonden Mededeling (adv.)
in diverse fijne smaken,
32 cent per 100 gram.
Let op de naam Rang op het beschermend
omhulsel van ieder „Rangetje"
Dr B.C.J. Lievegoed voor Nijverheid en Handel:
Het creatieve denken is veel te veel uitgeschakeld»
MIDDELBURG, 13 Juli. Het bestuur van het Departement Zeeland van de Ned.
Maatschappij voor Nijverheid en Handel was van oordeel, dat het wel gewenst
zou zijn de positie van het intellect en de toekomst daarvan in onze moderne
maatschappij aan de orde te stellen, nu het steeds meer zo wordt, dat dit intel-
lect door de veranderde structuur der maatschappij een volkomen andere functie
krijgt en misschien zelfs wordt uitgeschakeld. Over de vraag, of het intellect in
de leiding of in de verdediging is, heeft vanmiddag tijdens een lunchbijeenkomst
in Hotel „De Nieuwe Doelen" dr B. C. J. Lievegoed, psychiater te Zeist, het woord
gevoerd. Zjjn conclusie was, dat, wil het intellect zijn cultuurpositie behouden
of terugkrijgen, het een sociale levenshouding zal moeten vinden en weer creatief
zal moeten Ieren denken.
De Arabisch-Aziatisch-Afrikaanse
groep in de V.N. heeft verzocht, de
kwesties Tunesië en Marokko op de
voorlopige agenda van de volgende al
gemene vergadering, die 15 September
begint, te plaatsen.
Met glundere gezichten ontvingen de huisvrouwen van Kortgene het eerste
leidingwater, dat naar Noord-Beveland werd gebracht door de plasticbuis-
leiding, waardoor de waterleiding maatschappij Zuid-Bevelandhet eiland
van water voorziet.
Dr Lievegoed, die werd ingeleid door
de voorzitter van het Departement, de
heer D. F. P. Hoegen, gaf eerst een his
torisch overzicht van de functie en de
ontwikkeling van het intellect in de loop
der eeuwen. In feite kwam pas in de vo
rige eeuw door een veranderde maat
schappelijke en sociale structuur het in
tellect aan bod. De spreker onderscheid
de creatief en methodisch denken. Dat
laatste maakt gebruik van „onfeilbare"
denkmethoden en is in feite het resultaat
van een vraag- en antwoordspel. Bij de
opvoeding en opleiding komt dat duide
lijk naar voren. Het is eigenlijk het dres
seren van het geestesleven, al mag het
dan practisch vele voordelen bieden (ef
ficiency, enorme verhoging der produc
tie enz). Maar door het gebruiken van
deze methodes ontstond ook een massa
intellect, waarvan de meest vérgaande
consequentie de machine is.
In Amerika is dit proces het verst
voortgeschreden. Daar is het hoogste le
vensdevies: wees een goede kerel en val
vooral niet op, wees vooral niet origi
neel!
CULTUURMENS,
Dr Lievegoed stelde de vraag, hoe een
bepaalde groep nu weer de leiding kan
nemen. En zijn antwoord was: door weer
cultuurmens te worden en weer creatief
te gaan denken, hetgeen ook betekent een
zeker risico nemen. Het gaat hierbij om
de levenshouding, om het sociale bewust
zijn, waarbij het weten tot wijsheid wordt
en het organiseren tot leiding geven, d.i.
het creatief vinden van oplossingen, niet
in het minst door goed te luisteren. Niet
de intellectueel als intellectueel, maar
als cultuurdrager kan hier een oplossing
geven.
Dat creativiteit niet aan te leren is ont
kende dr Lievegoed met stelligheid.
Voor het onderwijs zag hij hier een be-
Ingezonden Mededeling (adv.)
Durf en ondernemingsgeest beloond.
's-GRAVENHAGE, 13 Juli.
Augustus 1951 vertrok de heer T. Blok
uit Scheveningen met zes man op de
Sch 177 naar Curasao, om te trachten
daar een visserijbedrijf op te bouwen.
De mogelijkheden waren daar zeer ze
ker aanwezig, want Curasao heeft
slechts zeer weinig visserij, terwijl er
rijke visgronden te vinden zijn op niet
te verre afstand. Dat de lieer Blok
deze mogelijkheden heeft weten uit te
buiten, blijkt wel uit het feit, dat hij
zijn bedrijf nu gaat uitbreiden met een
tweede schip. Daartoe lieoft hij de kot
ter Sch 178 gekocht en laten verbouwen
Met vijf man bemanning hoopt hjj de
zer dagen met dit schip van Scheve
ningen uit opnieuw de verre reis naar
Curasao te ondernemen, ditmaal recht
streeks, op ongeveer 309 mijl ten Zui
den van de Azoren.
Het scheepje is met de modernste
middelen ingericht en o.a. voorzien
van een radiotelefoniezender, een peil-
•JÖl
De op pijlers opgelegde Baileybrug met de daarop gemonteerde pijpleiding.
In inrichting en een echolood, dat nu nog
tot 300 m. diepte gaat, maar in Cura
sao zal worden voorzien van een spe
ciale apparatuur, waardoor de zeebo
dem tot 1320 m. kan worden bereikt
De kotter, die 18 m. lang is en 40 brt
meet, heeft een motor van 80 p.k.,
waarmee een snelheid van 8 knopen
kan worden bereikt. Voorts heeft de
heer Blok een compleet zeiltuig aan
boord. Bij gunstige wind zal het zeil
worden gehesen, waardoor de motor
slechts op halve kracht zal behoeven
te draaien. Bovendien vormt de aan
wezigheid van het zeiltuig een hele
geruststelling voor het geval dat de
motor eens mocht uitvallen.
Het is de bedoeling van de heer
Blok, zoveel mogelijk met de Sch 177
te blijven vissen en het nieuwe schip
voornamelijk voor het jagen te ge
bruiken, opdat hij vaker met verse
vis op de markt kan komen. Er be
staat een vrij grote behoefte aan vis
op Curasao, zo vertelde hij ons. Een
typische bijzonderheid is, dat de vis
daar aan de kade regelrecht van de
schuit af wordt verkocht. De bevol
king wil namelijk niet erg aan vis
die in koelhuizen is opgeslagen ge
weest. De heer Blok heeft een eigen
methode om de bevolking te gewen
nen aan vissoorten die zij nog niet
kent. Als hij namelijk een nieuwe
soort vangt, probeert hij die eerst zelf.
Wanneer deze goed is bevallen, geeft
hij de eerste maal aan ieder die vis
bij hem koopt een exemplaar van de
nieuwe soort cadeau. De volgende
maal kan hij ze dan verkopen, zo is
zijn ervaring.
Voor deze vrijwel onbekende vis
soorten blijkt ook van andere zijde be
langstelling te bestaan: het zoölogisch
laboratorium te Leiden heeft de heer
Blok namelijk gevraagd, van alle vis
soorten die hij aantreft, enkele exem
plaren voor het laboratorium te ver
zamelen.
Op zeventienjarige leeftijd vloog hij al.
Van „Constellation" tot „Super Connie"»
's-GRAVENHAGE, 13 Juli. Op het ogenblik verblijft in ons land de heer
R. L. Thoren, „chief flight test engineer" van de Lockheed vliegtuigenfabrie-
ken in Californië, de man zonder wiens goedkeuring geen enkel nieuw Lock-
heedvliegtuig de fabriek verlaat. De heer Thoren is een jonge Amerikaan, die
voor de tweede keer in Nederland is.
Hjj is met de eerste „Super Constellation" van de K.L.M. als een der acht
en zestig passagiers meegekomen en heeft op Schiphol aan K.L.M.-technici
voorlichting gegeven over de behandeling van het nieuwe materieel. Hij heeft
het afgelopen weekeinde ook de deskundigen van de Franse luchtvaartmaat
schappij „Air France" wegwjjs gemaakt en hij gaat volgende week naar zijn
woonplaats North Hollywood terug om verder te gaan met het in de vlucht
beproeven van nieuwe toesteiien.
In een kort onderhoud dat wij met
deze bij uitstek deskundige en uiterst
bescheiden werktuigkundige hebben
gehad, heeft hij verteld dat hij in 1929
als zeventienjarige jongen zelf een
vliegtuig heeft gebouwd. Hij had er
ook zelf een motor voor gevonden: na
melijk een van een motorrijwiel. Toen
hij het geheel had samengevoegd is hij
er natuurlijk ook mee gaan vliegen,
want je bouwt toch niet zulk een in
strument om het op je boekenkast te
zetten.... en het apparaat vloog ook
nog, wel niet feilloos, maar het ging
toch. Op een kwade dag kwam de jon
geman met het vliegtuig naar beneden,
maar niet op de manier zoals het
moest: het toestel stortte neer en Tho
ren kon heelhuids naar de brokken
van zijn schepping kijkeft.
Na dit ongeluk nam hij het besluit
zijn geboorteplaats Negaunee in Mi
chigan te verlaten om aan de uni
versiteit te gaan bestuderen hoe
men nu vliegtuigen behoorde te bou
wen. Na afloop van zijn studie kwam
hij bij de Curtiss propellerfabriek en
in 1938 trad hij als boordwerktuig
kundige in dienst bij Lockheed.
Sindsdien heeft hij alle proefvluch
ten van nieuwe Lockheed-vliegtuig-
typen meegemaakt. Hij heeft daardoor
geleidelijk aan de omschakeling van
vliegtuigen met zuigermotoren op
vliegmachines met straalmotoren be
leefd. Hij heeft de tijd gekend, in 1944,
dat er niet minder dan negentigdui
zend mensen bij Lockheed werkzaam
waren en dat de jachtvliegtuigen,
bommenwerpers en transporttoestel
len aan de lopende band uit de fa
brieken rolden.
DE „SUPER CONNIE".
In 1943 ontstond ook de eerste „Con
stellation", het viermotorige verkeers
vliegtuig dat na de tweede wereld
oorlog door zeer vele luchtvaartmaat
schappijen in gebruik werd genomen
en nog veelvuldig in gebruik is. Met
die allereerste „Constellation", die nu
dus tien jaar oud is, is de eerste proef
van de verlengde „Super Constella
tion" genomen. Men heeft nl. die oude
„Connie" verlengd, de kielvlakken
vergroot en de vleugeloppervlakte en
staartvlak ongewijzigd gelaten. Zo is
de „Super Connie" ontstaan. Er zijn
uitgebreide proeven mee gedaan cn
niets is aan het toeval overgelaten.
NIEUW STRAALVLIEGTUIG.
Op onze vraag naar de vorderingen
van Lockheed op het gebied der ver
keersvliegtuigen met straalmotoren
kon de heer Thoren alleen antwoorden
dat er de laatste drie jaar is gewerkt
aan een nieuw ontwerp dat vier straal
motoren zal krijgen en pijlvleugels zal
hebben. Dit vliegtuig zal in de orde
van grootte van een „Constellation"
kunnen worden ondergebracht. Het is
een „Brnd New"-ontwerp, dat was al
les wat onze zegsman er van kon
zeggen.
De heer Thoren heeft ontelbare
proefvluchten meegemaakt, met ver-
keers- en militaire vliegtuigen, zowel
bij dag als bij nacht en onder elke
weersomstandigheid. Bij de een-per-
soons-jachtvliegtuigen was voor hem
een plaatsje achter de vlieger inge
ruimd, waar hij, bijna met het hoofd
op de knieën, zijn instrumenten in de
gaten kon houden. Bij een horizontale
vlucht gaat dat nog, zo gaf hij toe,
maar aan het menselijk lichaam wor
den wel hoge eisen gesteld als de
vlieger dan duikvluchten, loopings enz.
moet uitvoeren om de deugdelijkheid
van de machine en motor te testen. De
heer Thoren mag zijn werk echter
graag, „anders was ik er natuurlijk
al lang mee opgehouden".
langrijke opdracht om te geraken tot een
sociale levenshouding. In de praktijk van
het bedrijfsleven betekent het o.m., dat
jonge mensen worden uitgehaald uit de
organisatorische en expansieve sfeer en
dat zij gesteld worden voor taken, die
van hen creatief denken eisen.
„Vinden wij geen oplossing, dan dansen
wij op ons eigen ondergangsfeest rond
en dan wordt de wereld steeds meer tot
een geruisloos lopende machine", zo be
sloot dr Lievegoed.
DISCUSSIE.
Een geanimeerde bespreking volgde op
deze boeiende causerie, waarbij het
spreekt welhaast vanzelf de technicus
een lans brak voor de machine als onmis
baar onderdeel van onze moderne cul
tuur. Dr Lievegoed ontkende dit niet,
maar wees op de betrekkelijke en nade
lige waarde daarvan als sociaal verschijn
sel.
Het Centraal Bureau voor de Statis
tiek heeft thans de cijfers gepubliceerd
over de gehouden gemeenteraadsver
kiezingen. Hieruit blijkt dat in totaal
5.223.657 geldige stemmen zijn uitge
bracht en deze stemmen waren als
volgt verdeeld:
P.v.d.A. 28,1 pCt (1949: 25,2 pCt)
K.V.P. 20,4 pCt (1949: 21,3 pCt)
V.V.D. 8,1 pCt (1949: 7,6 pCt
A.R. 7,4 pCt (1949: 8,1 pCt)
C.H.U. 6,7 pCt (1949: 6,6 pCt
C.P.N. 5,3 pCt (1949: 6,9 pCt)
S.G.P. 1,4 pCt (1949: 1,4 pCt)
Blijft een restant van 22,6 pCt (in
1949 22,9 pCt) dat als volgt verdeeld
is (over de verdeling van 1949 staan
geen gegevens ter beschikking):
K.N.P. (Weiter) 0,6 pCt, Geref. Po
litiek Verbond 0,6 pCt, afzonderlijk in
gediende R.K.-lijsten 11,5 pCt, com
binaties van A.R. en/of C.H. en/of
S.G.P. 6,3 pCt, afzonderlijk ingedien
de prot. chr. lijsten 0,5 pCt, allerlei
combinaties 0,6 pCt, plaatselijke groe
peringen of zelfstandige lijsten 2,5 pCt.
Belangrijke vinding van
Haags ingenieursbureau»
DEN HAAG, 14 Juli. - Een
eenvoudige installatie, die het mo
gelijk maakt propaangas met lucht
in zo gunstige verhouding te men
gen, dat lichtgas kan worden ver
vangen of aangevuld, is door een
Haags ingenieursbureau geconstru
eerd.
Propaangas (kraakgas)dat' in grote hoe
veelheden kan worden geleverd door de raf
finaderijen van de petroleumindustrie, kon tot
nu toe slechts drie percent worden bijge
mengd. Dit hangt samen met de chemische
structuur van dit gas, dat een laag kook
punt heeft. Indien men het giftvrije propaan
gas eerst met lucht mengt (1 op 4,5) en na
dien aan lichtgas toevoegt, dan kan tot 30
percent bijmenging komen.
Het ingenieursbureau is er in geslaagd
een zodanig veilige automaat te construeren,
dat dit mengsel inderdaad te verwezenlijken
is. Op deze manier kan het lichtgas van dé
bestaande productieapparaturen worden „ge-
vitaminiseerd".
Aangezien echter deze automatische
lucht-propaanmenger 55 percent pro-,
paan en 45 percent lucht aflevert, kan
dit product ook lichtgas en aardgas
vervangen of aanvullen.
Deze tweeledige aanvullingsmogelijkheid
en vervangingsmogelijkheid- opent ook een
breed perspectief voor die gemeenten, waar
men aardgas levert of gaat leveren. Immers,
is de aardgasaanvoer onvoldoende of zou
deze ophouden, dan kan deze installatie da
delijk bijspringen.
De eerste automatische lucht- en propaan-
gasmenger wordt voor plaatsing te Elburg
geleverd aan het Zwolse gasbedrijf.
Prpeven worden genomen om ook auto
motoren in het verkeer op propaangas te
laten lopen. Het vraagstuk is hier om het
vloeibare propaanin gasvormige toestand
onder het goede luchtmengsel in de cylin
ders te krijgen. In de Ver. Staten neemt
men proeven met het inspuiten in de motoren
met vloeibaar propaan. Het vraagstuk van
de temperatuur werpt daar echter tamelijk
grote moeilijkheden op. Een oplossing met
propaan in gasvorm lijkt gunstiger.
UTRECHT, 14 Juli. B. en W. van
Utrecht hebben met de Belgische N.V.
tot exploitatie van het luchtverkeer
„Sabena" overleg doen plegen over de
mogelijkheid de helicopterlijn Brussel
Rotterdam door te trekken naar
Utrecht. De Sabena deelde mee, dat
liet wegens het intensieve gebruik van
het materieel onmogelijk is nog in het
jaar 1953 de luchtlijn door te trekken,
maar dat in 1954 een uitbreiding van
liet net tot Utrecht in overweging zal
worden genomen. Het overleg met de
Jaarbeurs en de Hamer van Koophan
del heeft inmiddels voortgang.
WASHINGTON, 14 Juli. Op de
eerste bijeenkomst van de subcommis
sie van onderzoek uit de Amerikaanse
senaat, welke voorzitter McCarthy
heeft belegd sinds Vrijdag de demo
cratische leden aftraden, is alleen
voorzitter McCarthy verschenen! De
drie andere republikeinse leden zou
den ander commissiewerk te doen
hebben gehad
Desalniettemin liet de senator uit
Wisconsin de zitting doorgaan. Achter
gesloten deuren ondervroeg hij een
getuige, wiens naam hij weigerde -be
kend te maken. Na afloop verklaarde
hij bewijzen te hebben gekregen, dat
enige functionarissen van „het oude
State Department van Acheson" een
bevriende mogendheid voor een be
drag van 150.000 dollar zouden heb-
-J) ben opgelicht.