ie»o w ,vena<en Veertig jaar Nederlandse Luchtmacht De fatale vergissing der Zuid-Koreanen. Vmenee* De „Brik" van Marinus van Meel (100 km per uur) werd de tien maal zo snelle „Hunter" van thans Constante Kwaliteit Epos van moedvolharding en heldendom Commentaar van deze 73-jarige: „ER IS VEEL VERANDERD!" „Hilversum ontvangt' Geestelijke verzorging onder de koopvaardij is slecht. Overstromingen in Zuid-Korea Dinsdag 7 Juli 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 CENT (Van onze speciale verslaggever). NIJMEGEN, Juli „Tja, als ik die ouwe Brik van mij vergelijk met de moderne machines, is er in die veertig jaar heel wat veranderd", zegt Ma rinus van Meel en staart dan nadenkend naar de blauwe lucht, waar een squadron straaljagers in tomeloze vaart gierend voortraast. Boe snel? Zes-, zeven-, achthonderd kilometer per uur? Of nog sneller? „Nee, mijn Brik deed het kalmer aan", peinst van Meel en doet een stevige haal aan zijn si gaar, „Als ik uit die 50 paardekrachten van het motortje honderd kilome ter haalde, was het veel, 'n Reel verschil met tegenwoordig Ja inderdaad, een heel verschil. Veertig jaren bestaat nu de Koninklijke Ne derlandse Luchtmacht, die op 1 Juli 1913 als L.V.A. (Luchtvaartafdeling) te Soesterberg werd geboren en toen zegge en schrjjve één vliegtuig rijk was: de legendarische „Brik" van Marinus van Meel. Het hele personeel bestond toen uit één commandant, die de rang van kapitein had, drie luitenants-vlieger en één sergeant-majoor-administrateur. En nu veertig jaren later? Nu staat er een generaal aan het hoofd (luitenant-generaal I. A. Aler), nu zetelt de lucht machtstaf boven vijf aparte Commando's; nu z(jn er honderden straaljagers gestationneerd op een half dozijn vliegvelden, die met hun kilometers lange betonnen startbanen weinig herinneren aan dat stukje hobbelige Soesterbergse hel; nu is er een uitgebreide militaire luchtvaart-organisatie, bestaande uit vele duizenden mannen (en zefs vrouwen) goed geoefend personeel. Nu is de de feitelijke situatie zé, dat gemiddeld voor één man in de lucht vijftig mensen op de grond in actie zijn. De heer van Meel heeft wel gelijk: een heel verschil. Hij heeft aan de wieg gestaan van die prille Nederlandse luchtmacht een vrleg, die hij eigenhandig vervaardigd had. Want hij bouwde zijn Brik een tweedekker naar het idee van de Franse vliegtuigmaker Farman, zelf: een naar onze begrippen wankel geval letje van spanten en latten en staal draad, met een veel te zwakke motor. Maar het dingetje vloog en déér ging het om'. Marinus van Meel. We hebben met deze nu 73-jarige pio bier een praatje gemaakt op een zonnig Nijmeegs caféterrasje, dichtbij de Luchvaarttentoonstelling, waar het publiek met ontzag de Thunderjets en Meteors bekeek. En hier, naast het he den, vertelde hij ons iets over het ver leden, over dat simpele begin in de jaren rond 1910. Hoe hü, de zoon van een Rotterdam se meelfabrikant, er toe gekomen is te gaan vliegen? Och, dat weet hij eigen lijk niet. Zo maar, uit liefhebberij en omdat de vliegsport hem aantrok. In 1909 (van Meel was toen 29 jaar) ging hij naar Frankrijk en haalde daar zijn brevet op een Farman, die hij voor eigen rekening kocht. Dat was de eerste Brik en in 1911 nam hij. ermee deel aan de grote Europese rondvlucht. Weer terug in Nederland gaf hij als een Nederlandse Jan Olieslagers tegen betaling overal vliegdemon- straties, die flink publiek trokken. Totdat het misliep en de Brik bij het Brabantse dorp Mill verongelukte. Geen nood. Van Meel bouwde rap een tweede Brik, nu naar eigen ontwerp en later in Tiel ook nog een water vliegtuig, de Hydro. Maar die Brik werd de glorie van de Nederlandse militaire luchtvaart. De kalender wjjst dan 1913 en de toenmalige chef van de generale staf, de latere opperbevelhebber van Land-, en Zeemacht, generaal C. J. Snijders, bad met z(jn vooruitziende blik de gro te stoot gegeven tot de oprichting van een Luchtvaartafdeling. Maar vliegtui gen waren er niet in Nederland al leen van Meel bezat zijn Brik. Goed, prompt huurde de regering het toe stelletje en kocht het wat later defini tief voorf 4300,(Het originele contract is op de Nijmeegse tentoon stelling te zien). Kom daar nou ereis omEen moderne straaljager kost meer dan het honderdvoudige en er is een hele fabriek voor nodig om zo'n machine te bouwen. Maar van Meel deed het zelf! Ontwikkeling. Gedurende de mobilisatie is hij als vaandrig bij de L.V.A. gebleven, maar na 1918 ging hij terug naar de zaken wereld, waarin hij, ondanks zijn hoge leeftijd, nog steeds actief is, nl. in een kolengroothandel. Maar de vliegerij hield de liefde van zijn hart en er kan geen luchtvaaftgebeurtenis van enig belang zijn, of van Meel is van de partij. Bang is hij nooit geweest, niet in de oude Brik en evenmin in de mo derne machines. Nog onlangs maakte hij een vlucht met de S. 14 straaltrai- ner en hij vond het heerlijk! Nu bestaat de Nederlandse Lucht macht veertig jaren en de jongeren van thans kunnen zich nauwelijks voorstellen, hoe moeilijk het in die eerste jaren geweest-is om „een voet aan de grond te krijgen". Hoe men ge tobd en geworsteld, gevlogen en ge- experimenteerd heeft met die eerste toestelletjes, de Brik, de Farmans, de (Nederlandse) Spijker-Trompenburg kisten en de Koolhovens. Toen kwam Fokker met zijn befaam de jagers en verkenners naar voren en dat was een reuze verbetering. Met hun Fokker D, 7's waren het vijf Ne- was de toekenning van de Militaire Willemsorde 4e klas aan het Lucnv- wapen. Tijdens de oorlog zetten de Neder landers in Engeland de strijd in de lucht onverdroten voort. Bijna 1000 landgenoten dienden bij de R.A.F. van de 520 mannen die operationeel aan de vluchten deelnamen, liet de helft het leven voor onze vrijheid En nuHunter! En na de oorlog is de Nederlandse Luchtmacht glorieus herboren. In het kader van het Noord-Atlantisch Pact is onze lucht-str|jdmacht uitgebouwd tot een modern en geducht wapen, dat zo nodig zijn aandeel zal leveren in de verdediging van het eigen grond gebied en van West-Europa. Dank zij de Amerikaanse steun is het materi aal up to date en we moeten maar niet te hard mopperen als het gieren van de Meteors de stilte stuk scheurt of als we schrikken van het donderend geraas der Thunderjets. Onze vliegers moeten nu eenmaal paraat zijn en dat kan alleen als er geducht geoefend wordt. Die Meteors zijn trouwens alweer ouderwets". Binnenkort krijgt de Koninklijke Luchtmacht (dat praedi- caat siert haar sinds 27 Maart 1953) de beschikking over de super-sonische „Hawker Hunter", een Engelse één persoons-straaljager, die mede door de Fokkerfabrieken wordt gebouwd. Deze Hunter F. 1 is razend snel: met meer dan 1000 km per uur jaagt de machine door de lucht. Onwillekeurig denken we dan, mèt Marinus van Meel, nog even terug aan die goeie Brik van veertig jaar geleden, die daar op de Soesterbergse hei voorthuppelde en met zijn 100 km een ongekende prestatie leverde. Er is wel veel veranderd. Dit was het simpele begin .van de Luchtvaartafdeling op Soes terberg: een tgindwijzer op een woonhuis en enkele schuren als hangars. derlandse vliegers, die op 1 Juli 1923 op een vliegfeest in Gothenburg met de eerste prijs in het escadrille-vliegen gingen strijken en nog spreekt men in luchtvaartkringen vol trots over deze glorie van kapitein Vesteegh en zijn mannen als „de vijf vingers aan één hand". Denk ook eens aan de Indxë-vluch- ten van van "Weerden Poelman en Kop pen, die de naam van het kleine Ne derland in de lucht groot maakten! Heldendom, De techniek schreedt voort en aan 't eind van de dertiger jaren nam de oorlogsdreiging toe, maar in Neder land (waar op 1 November 1938 de L.V.A. omgezet was in een apart wa pen, de Luchtvaartbrigade) was de défaitistische geest oorzaak dat het materiaal niet tijdig vernieuwd werd. En toen het te Iaat was, wreekte zich die achterstand. Dat was In de Mei dagen van '40, toen onze vliegers in hun verouderde machines voor een hopeloze taak stonden tegenover de sterke en uiterst moderne Luftwaffe. En toch hebben deze dapperen geen moment ge aarzeld om met hun langzame, slecht bewapende kisten de lucht In te gaan... z|j hebben zich letterlijk doodgevochten. Na die tragische vijf dagen was er vrijwel geen Nederlands gevechts vliegtuig meer over, maar dat de Luftwaffe in deze korte strijd rond 500 machines, waaronder ruim 200 ja gers en bommenwerpers verloor, zegt genoeg over het heldendom van onze vliegers. Hun gemeenschappelijke beloning „voor moed beleid en trouw" HI1LVERSUM, 6 Juli. - Rondom de festiviteiten, die in de maand Augustus worden gehouden onder de titel „Hilversum ontvangt op het stadserf" is men doende talrijke andere gebeurtenissen voor te be reiden. In het plantsoen tegenover het mo derne raadhuis zal een Italiaans stadje ver rijzen. Carel Briels zal op het „stadserf" di verse feestelijkheden organiseren. Van de zijde der Nederlandse Radio Unie, die in Hilversum haar domicilie heeft, wordt hier aan ook medewerking verleend door een reeks concerten, die „op het stadserf" wor den gegeven door vele radio-orkesten en die vandaar zullen worden uitgezonden. Daar naast heeft burgemeester Boot o.a., in sa menwerking met de Beweging van Euro pese Federalisten, het initiatief genomen om in de week van 24 tot 29 Augustus te Hil- versurh een internationale ontmoeting te or ganiseren, waarbij voorstanders van Europese eenwording met dc burgemeesters van enige grote steden uit het buitenland bijeen zullen komen. Reeds zijn een twaalf tal landen In Europa uitgenodigd. Handboek K.N;A.C. - 1953. Het jaarlijks verschijnend Handboek van de K.N.A.C., dat aan alle leden van de Automobiel Club gratis wordt toege zonden, Is dit jaar o.a. uitgebreid met een overzichtskaart van Europa waarop men, door het ontbreken van détails, m één oogopslag de afstanden kan bepalen die de grote steden in ons werelddeel, van elkaar scheiden. Deze kaart is in drie kleuren uitgevoerd. Verder treffen wij in deze vraagbaak voor de automobilist de langzamerhand gebruikelijke en handige rubrieken aan, zoals een overzicht van de bezienswaardigheden der belangrijkste Nederlandse gemeenten, de betekenis der Nationaliteitsletters, de voorschriften voor het reizen met de auto naar het bul tenland, verschillende routes en route schema's voor buitenlandse reizen, een overzicht van de Alpenpassen met de tij den van openstelling, een opgave van de hoogten, belangrijke gebeurtenissen in Nederland in 1953 op het gebied van ten toonstellingen, sport, congressen, feesten en beurzen enz., enz. Kortom, het bijna vierhonderd bladzijden tellende Hand boek van de K.N.A.C. is een uitgave waarin de automobilist op schier alle vra gen, die het auto-toerisme betreffen, een antwoord vinden kan. Het aantal aangegeven radio-ontvang toestellen in Nederland bedroeg per 1 Juli 1.791.970 tegen 1.784.166 op 1 Juni 1953. Op 1 Juni 1953 waren er 483.551 aangeslotenen op het Rijks-distributienet tegen 483.824 op 1 Mei j.l. CABALLER0 Plotseling werd het vuur geopend. AMSTERDAM, 6 Juli. „Het mag een wonder heten, dat er niet meer Nederlanders bij zijn omgekomen of gewond", zei de vlootpredikant ds J. van den Blink, die aan boord van Hr. Ms. fregat „Johan Maurits van Nas sau" In de Koreaanse wateren het drama op de avond van de 26ste Febru ari j.l. van zeer nabij heeft meegemaakt. Ds van den Blink, die gedurende zeven maanden als geestelijk verzorger aan boord van de „Johan Maurits van Nassau" heeft vertoefd en dezer dagen per vliegtnig in ons land is teruggekeerd, vertelde iets over zijn ervaringen op het water. En vanzelfsprekend gingen zijn gedachten In de eerste plaats terug naar die rampavond van 26 Februari, toen de Zuid-Koreanen het vuur openden op een met tien Nederlanders bemande sloep, in de mening, dat zij met de vijand hadden te doen. De telegrafist Kees van Vliet uit 's-Gravenhage werd dodelijk getroffen, toen bij met de seinlamp de Zuidkoreaanse solda ten van de gevaarlijke vergissing op de hoogte trachtte te brengen. De mannen in de sloep, onder lei ding van de luitenant-ter-zee tweede klasse Brands, hadden opdracht ge kregen van een der eilanden een zie ke Zuid-Koreaan op te halen. Men verkeerde in de mening, dat de Zuid- Koreanen van de komst van de sloep Er is veel veranderd: waar eerst de „Brik" van de heer van Meel moeizaam startte over een hobbelig stuk helde, daar staan nu de glanzende Meteor-straaljagers, die hun bonderden liters brandstof inzwelgen. op de hoogte waren. Rustig voerden de Nederlandse jongens tussen de vele eilanden door. Totdat de avondstilte plotseling werd verbroken door geweervuur uit de hoogte der bergen op en in bet weerloze bootje. De consternatie was groot: Er werd geschreeuwd en ge seind. De motor werd stil gezet en de zich aan boord van de sloep bevin dende Zuidkoreaanse verbindingsoffi cier schreeuwde in zijn taal naar de wal, waarna het vuren werd gestaakt. Men besloot aan wal te gaan. Nau welijks was de motor aangezet of weer werd gevuurd. Het was bij dit twee de salvo, dat van Vliet viel. Ook de Zuidkoreaanse officier was geraakt: een schot dwars door de borst. Toen de sloep het strand op dreef, kwamen de schutters te voorschijn. De matroos Salampessy, een Ambonees, maakte in de Japanse taal de soldaten him fatale vergissing duidelijk. De sloep kwam aan boord van Hr Ms. fregat terug met een droeve last, zo vertel de ds var» den Blink. De andere dag gingen de vlaggen van de schepen halfstok en die avond had de dagsluiting voor de scheepsomroep, die tot in alle hoe ken van het schip kon worden ge hoord, een bijzonder karakter: „Midden in het leven zijn we door de dood omvangen. De mens schiet voorbij als een schaduwzo klonk de stem van de predikant. Op het erekerkhof Tanggok nabij Pusan ligt nu behalve de „parachu tisten-dominee" ds Timens en de lui tenant-kolonel den Ouden, ook Kees van Vliet begraven. „Er gebeurt niet veel bij de marine in Korea", zo zei ds van den Blink, zittend in de werkkamer van zijn woonhuis aan de Marinewerfkade te Amsterdam, „maar de wetenschap, dat er ieder moment iets kan gebeu ren, brengt de grote spanning voor de jongens tijdens de patrouilletoch- ten van telkens drie weken met een week rust. Dan gaan de jongens pas sagieren. Hun gedragingen verdienen dan alle lof". Omstreeks Pasen bezocht de vloot predikant de vier boordevolle hospi talen in Tokio, waar de voortreffelijke verzorging het onbeschrijfelijke leed niet vermocht weg te nemen. Zijn be zoek gold voornamelijk de zich daar bevindende 27 zwaar gewonde Neder landers. En als gevolg daarvan bezit de predikant thans een groot aantal adressen van familieleden in het vaderland, die bezocht moeten worden. Langzaam maar zeker komt dp geestelijke verzorging in goede banen onder de actieve leiding van de hoofd- vlootpredikant, ds J. H. Sillevis Smitt, zo vertelde ds van den Blink nog. De jongens van de marine zijn zeer toe gankelijk voor de hoofdzaken van het christendom en voor de vraag of dit christendom zin heeft om beleden te worden. Hen daarop te wijzen is een mooie, doch veelomvattende taak. Veel slechter is het ge9teid met de geestelijke verzorging van de opva renden ter koopvaardij, zei ds van den Blink, die op zijn reis naar Korea voor vele Nederlandse kolonies in Oosterse steden heeft gepreekt. Onder meer in Singapore, in Hongkong en Bangkok, waar in de dienst drie kin deren zijn gedoopt. Voor deze plaatsen is heel hard een ambulante en actie ve predikant nodig, die de geestelijke verzorging dezer Nederlanders van de grote scheepvaart, handels- en bank kantoren in die plaatsen, alsmede van de zeelieden der koopvaardij ter hand kan nemen. Gelukkig hebben de sy noden der Ned. Hervormde Kerk en der Gereformeerde Kerken op dit punt overleg gepleegd, zodat naar men hoopt binnen niet al te lange tijd in dit hiaat zal worden voorzien, gedurende enkele jaren predikant van de Indische Kerk in Singapore Is zo besloot ds van den Blink, die zelf geweest en vele reizen In de omge ving heeft gemaakt om overal hét Woord te kunnen bedienen. SEOEL, 6 Juni Het Zuidkoreaanse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft bekend gemaakt, dat 40 personen vermist worden en vele verdronken z\jn door overstromingen. 3000 woningen zjjn onder gelopen of door het water meegevoerd. 87 bruggen zjjn verwoest en spoorlijnen In Zuid-Korea op 140 plaatsen verbroken. Het aantal daklo-, zen bedraagt tot dusver 10.000. Vooral de laatste dagen heeft het in Zuid-Korea hevig geregend. Per radio zijn de troepen van de V.N. gewaar schuwd voor de mogelijkheid van over stromingen in het gebied van Seoel in de dalen van de zijrivieren van de Han. Een wervelstorm uit het Noord-Oos ten van China heeft thans Korea be reikt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 4