ZONDAGMIDDAG IN SOPHIATOWN een der beruchte „lokasies", waar 20.000 kaffers leven van roof, diefstal en moord HET UITSLUITEN VAN DE AANSPRAKELIJKHEID HEVIG ONWEER BOVEN OOSTELIJK NEDERLAND Maar in een armoedige schuur houdt men kerk! Engelse Melange Ontdekkingstocht door Afrika (VII) Politie kan weinig uitrichten Geniet van een echte Tweede Kamer is er niet enthousiast over Engeland zoekt veiliger spoorwegen Jongeman door bliksem getroffen en gedood Vrijdag 3 Juli 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina '6. Ingezonden Mededeling (adv.) JOHANNESBURG, Juni 1952. Een zwarte man met een klein, dun baardje om een innemend gezicht en een wit voorschoot staat in de keuken van een moderne wolkenkrabberflat in de deftige woonwijk Hillbrow de koffiekopjes om te wassen. De vrouw des huizes wijst me hem aan door het open serveerluikje. „Dat is Piet, de evangelist „Evangelistvan wat?" „De Apostolische kerk, geloof ik Piet Radzuma is zijn volle naam. Hij stamt van de Mvenda. Doorde weeks reist hij met een vertegenwoordiger van een uitgeverij door Transvaal om de zware monsterkoffers van en naar de auto te dragen. 's Zaterdagsmorgens helpt hij de vrouw van de vertegenwoordiger een beetje in het huishouden. En 's Zondags treedt hij op als evangelist van de Apostolische Kerk van Zion in een van de oude en onrustige kaffer- wijken in de omgeving van Johannesburg. Met graagte vertelt hij daar over als ik hem er naar vraag. „Baas moet naar ons kerk kom „Kan dat, Piet „Ja, baaskan". „En waar is die kerk dan „In Tuckerstraat, baasin Sophiatown". Sophiatown is een slechte buurt. Het is een van de oude, overvolle kafferwijken, waarin het krioelt van de tsotsis: jonge nietsnutters, die be staan van diefstal en zakkenrollen en er evenmin hun hand voor omdraaien iemand te vermoorden als ze vermoe den, dat hij geld bü zich heeft. Mins tens twintigduizend van deze indivi duen maken de stad en omgeving on veilig. Velen van hen leven in Sophia town waar ze zelfs hun eigen mensen lastig vallen. Er is echter weinig te gen hen te doen. Nu en dan houdt de politie wel een razzia en arresteert dan een aantal van hen, maar ze be schikken meestal over de nodige pa pieren, echt of vals. En zolang men hen niet op heterdaad kan betrappen moet men hen weer los laten. Blanken wagen zich bij voorkeur niet in deze omgeving, speciaal niet na zonsonder gang. Ook op Zondag is het met ge wenst de lokasie binnen te gaan. Er wordt dan veel gedronken en een goed geklede blanke werkt dikwijls als een rode lap op een stier. Daarom heb ik oude kleren en een overhemd zonder das aangetrokken. Mijn arm bandhorloge, vulpen en portefeuille heb ik in het hotel gelaten. Ik heb niet meer dan een paar shillings bij me. En om op alles voorbereid te zijn heb ik een automatische revolver van een kennis geleend. Als het maar kleurig is. De Tuckerstraat is lang. Er is asfalt in het midden. Aan weerskanten staan kleine, verveloze woningen van steen op kale erven. Daar zitten vrouwen op haar hurken te koken op rokendehoutvuurtjes. Honderden kinderen scharrelen maar een beetje rond. Voor sommige huizen staan glimmende fietsen met op het stuur allerlei prullen tot antennes zo als auto's die gebruiken toe. In deze armoedige wijk valt het grote aantal auto's op. Sommige behoren aan Chi nese en Indische winkeliers. De mees te zijn echter van tsotsis, die er na tuurlijk niet op eerlijke wijze aange komen zijn. Een paar van deze types leunen te gen een groentewinkel op de hoek van een zijstraat. Ze vallen onmiddellijk op door hun opzichtig uiterlijk: costuums met overdreven lange jasjes en heel nauwe pantalons, kleurige overhemden en schreeuwende, Amerikaanse dassen, breedgerande gleufhoeden en gouden armbandhorloges. Met een schuine blik uit hun ooghoeken nemen ze me op, maar Ik loop zo on verschillig mogelijk met mijn handen diep in de zakken van mijn ongeperste broek langs hen heen. „Hallo, master...." roepen een paar kinderen. „Hallo...." groet ik terug. Het is druk op straat. Velen flane ren in hun Zondagse kleren een beetje heen en weer. Men probeert er daarbij _o Europees mogelijk uit te zien. Er worden kapitalen besteed aan kleren. Men koopt geen rommel, maar eist dikwijls de beste importartikelen in de dure modezaken in de binnenstad. En men let vooral op bonte kleuren. Sportoverhemden in felle, Schotse ruiten. Knalgele of steenrode golfpet- ten. Dassen in Amerikaanse stijl. Lichtgrijze of oranje schoenen met cen- timeters-dikke crêpezolen. En de vrou- met voiles, lange oorbellen en hals wen kopen nylonkousen en hoeden snoeren van grota, imitatie-parels. Evenals de blanke vrouwen geven zij veel geld uit aan schoonheids middelen zoals lippenstift en spe ciale crèmes, die op de donkere huid heten op te bleken. Maar geen schoonheidsmiddel kan iets veran- deren aan de grote gaten welke sommige mannen in hun oren heb ben op de plaats waar ze in hun kraal houten sierschijven plachten te dragen. Meest vrouwen. Niemand weet de kerk. Het blijkt een verschrikkelijk ar moedig bouwsel van platen roestig golfijzer te zijn op het achtererf van een paar woonhuizen. Het schemer achtige interieur ziet er niet veel be ter uit dan de buitenkant. Er staan 'n paar rijen leuningloze banken. Een oude schoolbank doet dienst als kan sel. Aan weerskanten ervan staan en kele stoelen. Een stallantaarn bengelt van het dak. Twee religieuze platen versieren de wanden. De dienst is in volle gang, maar er zijn met veel kerkgangers. Links zitten een stuk of vijftien vrouwen in witte gewaden met witte hoofddoeken. Sommigen hebben een kind in kafferstijl op de rug ge bonden. De rechterkant van het gebouwtje blijkt voor de mannen te zijn. Er zijn er echter maar drie. Een van hen is Piet Radzuma in een goor- witte slagersjas als teken van zijn waardigheid. Iedereen heeft z'n schoe nen uitgetrokken. Ook de predikant met koorden in verschillende kleuren om zijn middel en een groene cape over zijn schouders. Met een schorre stem en veel plastische armzwaaien om alles te verduidelijken vertelt hij uit de bijbel. Aan het eind van elke zin zegt hij halleluja en dan antwoordt de gemeente met amen. Dat zijn de enige twee woorden welke ik kan verstaan. De rest is in een of andere kaffertaai. Het valt me echter op met hoeveel overgave vooral de vrouwen alles ln zich opnemen. Ze beleven Intens het bijbelverhaal. Sommigen vallen zelfs ln een soort trance. De preek wordt afge wisseld met gezang. De vrouwen zingen uit volle borst, maar het klinkt schel en vals. Het bidden geschiedt knielend met de rug naar de kansel en hardop. Soms stokt de dienst even en dan schijnt men gemoedelijk met elkaar te overleggen hoe verder te gaan, maar men blijft toch van enen tot vijven in de kerk. En niemand laat zich afleiden door de herrie welke van de rumoerige lokasie ln de armzalige schuur door dringt. Bigamie toegestaan. Piet woont vlakbij de kerk. Na de dienst loop ik even met hem mee naar de kale kamer waarin hij alleen leefthoewel hij twee vrouwen en zeven dochters heeft. Die bevinden zich echter in de kraal op het platte land en Piet wil hen niet aan de ver derfelijke invloed van de grote stad bloot stellen. Uiteindelijk wil hij zelf ook weer naar zijn kraal op de grens van Portugees-Oost-Afrika. Hij wacht slechts tot zijn zes dochters oud ge- P1ET RADZUMA is een eerlijk en ge lovig mens, die bü alles wat hjj doet aan God denkt. noeg zijn om te trouwen. Dan levert elk minstens acht koeien aan bruid schat op en met acht-en-veertig koeien kan hij rustig rentenieren. „Je bent dus een rijk man, Piet. Hij lacht. Maar mag je twee vrouwen heb ben. „Jawel baas „Wat is dit eigenlijk voor kerk Uit een portefeuille haalt hij een stuk papier. Het is zijn doopbewijs. United Africa Federation Apostolic Church in Zion of South-Africa staat er boven en verder A 262 D en Mat thew 3 5, Lukes 7 27. „Waar dopen jullie „In de rivier baas...." Als er dopelingen zijn trekt men Zondagsmiddags in processie naar de dichtsbijzijnde rivier, waar de nieuwe lingen zevenmaal achter elkaar onder gedompeld worden. En daarmee be loven ze tegelijk niet te zullen roken, dansen, dobbelen of sterke drank ge bruiken en elk jaar vijftien gulden aan de kerk te zullen betalen. En hoewel de kerk in principe tegen veel wijverij is laat men 't voorlopig maar toe. Piet als evangelist moet natuurlijk een voorbeeld geven. Daarom leeft hij streng volgens de voorschriften van de kerk. In zijn vrije tijd bezoekt hij de zieken in de buurt en bidt voor him genezing. Maar toch gelooft hij ook nog een beetje aan andere boven aardse machten. Sinds men in het ziekenhuis van Johannesburg echter zijn bij een ongeluk half-verbrijzelde been weer helemaal genezen heeft, heeft hij minstens evenveel vertrouwen in de blanke dokters als in zijn eigen me dicijnmannen. Alleen het vest. Piet brengt me naar de tram. Nu ik hem in zjjn eigen omgeving opgezocht heb, voelt hjj zich min of meer verantwoordelijk voor mijn vei ligheid. Tenslotte weet hjj beter dan ik dat het Zondagsmiddags nog wel eens onrustig kan zjjn. Daarom trekt hy ook zyn witte kerkjas aan. „Dan zijn ze bangzegt hy. „De tsotsis „Ja, baasze zijn bang dat God boos zal worden als ze ons kerkmensen iets doen." Toen Piet nog geen functie in de kerk had, heeft hij ook meer dan eens last van de tsotsis gehad. Eens hebben ze zijn fiets gestolen en het onmisbare bewijs van intellectualiteit: een acte tas van lichtbruin leer. En toen Piet voor de eerste keer een splinternieuw costuum van negentig gulden aan had hebben ze hem in een huis geduwd en hem dat costuum uitgetrokken. Het vest alleen heeft hij mogen houden omdat de tsotsis daar geen belangstel ling voor hadden. Maar nu heeft hij geen last meer van hen. Hij groet links en rechts en beantwoordt onder het passeren vragen in zijn eigen taal, waarvan ik weer alleen het woord amen kan verstaan. Met Piet in zijn opzichtige witte slagersjas naast me trek ik natuurlijk meer aandacht dan ooit. Een paar aangeschoten mannen komen in onze richting, maar er ge beurt niets. Zo lopen we dwars door de lokasie met zijn gesloten winkels en spelende kinderen, met In Zondag se kleren wandelende kaffers en dob belende tsotsis. Sophiatown is een doorn in het oog van de autoriteiten. Er zijn plannen om de hele wijk te ontruimen en met de grond gelijk te maken. De bewo ners (en blanke zendelingen en mis sionarissen) protesteren heftig. In het licht van de apartheidspolitiek be schouwt de regering een kafferlokasie zo dicht bij de woonwijken van de blanken echter absoluut ongewenst. Weinig blanken in deze omgeving zijn het daar mee eens. Tenslotte zijn zij in eerste, instantie de dupe als er moei lijkheden ontstaan. En dat gebeurt nog al eens in Sophiatown. Nadruk verboden. In de lokasies hebben de niet-blanken hun eigen winkels, dikwijls gedre ven door handige Chine se of Indiase zakenlieden. Douwe Egberts' Pickwick thee munt uit door zijn typisch-Engelse, kernachtige smaak en zijn diepkleurige, rijke afschenk. Engelse melange (groen etiket) 74 cent. Ceylon melange .(geel etiket) 88 cent. Douwe Egberts Over het Burgerlijk Wetboek (Van onze parlementaire redacteur). DEN HAAG, 2 Juli. Mag een werkgever zijn aansprakelijkheid voor fouten van zijn personeel uitsluiten Dit was de grote vraag, waarmede de Tweede Kamer zich gistermiddag bezig hield. De regering had in haar conclusie gesteld, dat deze mogelijkheid „blijve toegelaten". Tenzij de wet verplicht of het gebruik met zich brengt, dat de werk gever zich tegen een schade als de aangerichte verzekert. Het was een formulering, die bij geen enkele spreker waardering kon opwekken en het gevolg was dan ook, dat Minister Donker een Nota van Wijziging moest indienen. Voorzitter Kortenhorst schorste daarop de beraad slagingen, zodat het debat over dit moeilijke punt een dezer dagen nog wel voortgezet zal worden. De Bovag, de bond van auto-garage- houders, heeft zo'n uitsluitingsclausule. De autobezitter kan geen schade op de garagehouder verhalen, wanneer zijn voertuig door het personeel grondig wordt verknoeid, ook al was het de be doeling om de auto te laten repareren. De Bovag sluit zijn aansprakelijkheid uit voor diefstal, verlies en beschadiging. Nu moet er direct bij verteld worden, dat de meeste autobezitters reeds zelf een ver zekering hebben gesloten, hetzij all-risk Zo zien de nieuwe kafferlokasies er uit.maar er zijn er lang niet ge-1 noeg voor de steeds groeiende bevol-1 kingJohannesburg met zijn meer dan een halfmillioen niet-blanken. LONDEN, 2 Juli De genationaliseer de Britse spoorwegen zjjn van plan on geveer 170.300.000 gulden uit te geven om het reizen veiliger te maken door het installeren van een automatisch waarschuwingssysteem op alle belang rijke spoorlijnen in het land. Dit is bekend gemaakt in een rap-, port over het onderzoek, dat is gehou den naar de treinramp in een Londense voorstad in October J.I., waarbij 112 personen het leven verloren en 840 werden gewond. Er liepen toen drie treinen op elkaar. De hoofdinspecteur der spoorwegen heeft verklaard, dat de ramp wellicht voorkomen had kunnen worden door middel van het automati sche waarschuwingssysteem dat reeds op enkele lynen ln het Zuiden van Engeland ln gebruik Is. Ruim dertig centimeter water stond er in de straten van Parjjs, de Metro liep gedeeltelijk onder en drie perso nen werden door de bliksem gedood, toen Dinsdagavond een hevig onweer boven de lichtstad woedde. Een onbekend vliegtuig heeft boven het departement te Boedapest een. aan tal anti-Hongaarse vlugschriften uit geworpen. Vele branden waren het gevolg NIJMEGEN, 2 Juli. Bijkans twee uur lang heeft gisteren een he vig onweer gewoed boven Nijmegen en Noordwaarts in Gelderland en Overijssel. Op tal van plaatsen sloeg de bliksem in en brandden huizen en schuren af. Ook is er een slachtoffer te betreuren, n.l. de 29-jarige boerenzoon Romviel in Weurt. De bliksem sloeg hier in de boerderij, waarbij de jongeman op slag gedood werd. De overige gezinsleden werden tegen de grond geslagen doch Hepen geen verwondingen van betekenis op. Er brak geen brand uit. In Nijmegen zelf sloeg de bliksem een van de slager-veehandelaar Wonink ge stuk van de gevel van een huis weg en in één der weilanden werd een koe door de bliksem gedood. Door de hevige regens, kregen ook tal van boomgaarden schade. In Voorst werd de boerderij van de heer K. Nolsen door de bliksem getroffen. Bin nen vijf minuten stond het huis in lichter laaie, zodat de brandweer vrijwel niets meer kon uitrichten. Bij pogingen om nog iets van de inboedel te redden kreeg de brandmeester de dakgoot op zijn voet. Hij moest zich onder doktersbehandeling stel len. In Ewijk brandde een schuur af, waarbij vier varkens in de vlammen omkwamen. Ook in Overijssel woedde het onweer he vig. In de gemeente Diepenveen brandde een kapitale boerderij van de heer Huis in 't Veld tot de grond toe af. Men had nog slechts tijd om enig meubilair te redden. Ia Olst werd eea grote varkensschuur troffen. Men kon nog een auto, enkele fiet sen en een paar vaten benzine redden. In beide gevallen is de schade zeer aanzienlijk. Ze wordt door verzekering gedekt. De Nederlandse televisiestichting' on derzoekt thans de mogelijkheid om deel te nemen aan een televisie-ten toonstelling te Dusseldorp op eind Augustus. Duitse televisieleiders heb ben Europese televisie-organisaties ge vraagd mee te werken aan enkele pro gramma's op deze tentoonstelling. Er komt een tweede Veei-.arktdag te Den Bosch. Het Bossche gemeentebe stuur heeft toestemming ontvangen, want de Woensdagmarkt werd de laat ste t(jd onoverzichtelijk door de grote belangstelling, die ervoor bestaat. of tegen wettelijke aansprakelijkheid. Do bond vindt, dat de autobezitters, die dfl nog niet gedaan hebben alsnog een ver» zekering moeten sluiten. VESTIAIRE. Een andere vorm van het uitsluiten van aansprakelijkheid is de vestiaire. Men geeft zijn jas af bij de vestiaire, men ontvangt een briefje, maar de vestiaire- houder zal de eventuele gestolen of be schadigde jas niet vergoeden. Dit een- zijdig opgelegd contract is dus het gun stigst voor de vestiairehouder. Daartegen yerzette zich de heer Lemaire (K.N.P.), die daarbij gesteund werd door prof. Gerbrandy (AR.), mej. Zeelenberg (Arb.) en de heer v. Rijckevorssel (K.V.P.). Al len waren het er wel over eens, dat eefi vrij contractrecht in de praktijk heel moeilijk is. Daarvoor zijn de maatschap pelijke omstandigheden vaak te ingewik keld. Prof. Gerbrandy meende, dat de drang naar „zekerheid" gecombineerd moet worden met „verantwoordelijkheid". Ver antwoordelijkheid betekent risico-aan vaarding en dit sluit juist een aanvaar ding van de aansprakelijkheid in. Prof. Oud (V.V.D.) zag geen mogelijk heid om een algemene regel voor het uit sluiten van de aansprakelijkheid te ma ken. Men moet oppassen, zo zeide hij, niet allerlei verhoudingen te verstarren. Veel verstandiger achtte hij het dit pro bleem aan de ontwikkeling van de recht spraak over te laten. KNOOP DOORHAKKEN. Daar was Prof. Meijers het niet mee eens. De wetgever moet nu de knoop maar eens doorhakken. De uitsluitings clausule moet aanvaard worden, omdat men met geen enkel ander systeem de grote risico's kan opvangen. Zou deze mogelijkheid er niet zijn, dan zal een aanzienlijke verhoging van da contra-prestatie daarvan het gevolg zijn. Zijn toezegging, dat uitzonderingen mo gelijk zullen zijn, was echter niet vol doende om de Kamer te overtuigen. Inte gendeel, zij bleef op haar stuk staan. Dit was voor Minister Donker aanleiding om een soepeler redactie voor te stellen. Zij luidt ongeveer als volgt: behou dens uitzonderingen kan de werkgever voor tekortkomingen van arbeiders de aansprakelijkheid uitsluiten. Zulk een uitsluiten zal niet geoorloofd zijn als hij door de wet verplicht is zich tegen de schade als aangericht te verzekeren of zich redelijkerwijs had behoren ta verzekeren. De formulering van de laatste zin moet men ook zien als een tegemoetkoming. De vraag n.l. - zoals oorspronkelijk de formulering luidde - wanneer dekking door verzekering gebruikelijk is, was voor de Kamerleden zeer moeilijk te be antwoorden. De Kamer is nog niet met de behande ling van de tweede reeks gereed geko men. Verschillende andere conclusies werden echter, na een kort debat, z.h.s. vastgesteld. De bijzondere aansprakelijk heid, die thans op eigenaars van automo bielen rust, zal ook gelegd worden op eigenaars van andere gevaarlijke voor werpen. Onder deze gevaarlijke voor werpen verstaat men dieren, machines in bedrijf, licht ontbrandbare stoffen en wa pens. „Schade veroorzaakt door geestelijk gestoorden, behoort door hen te worden vergoed". Ook met deze conclusie ging de Kamer accoord. Het gaat hier niet om de kwes tie van morele aansprakelijkheid, maar van schadevergoeding. Niet de persoon, maar het vermogen van de geestelijk ge stoorde zal aansprakelijk zijn. Daar het hier vaak zeer bijzondere gevallen betreft zal de rechter bij deze niet-toerekenbara eerder het matigingsrecht toepassen. Wia is geestelijk gestoord? Zo werd de tijde lijk raadsadviseur Meyers gevraagd. Maar daar kon hij geen antwoord op ge ven. Dat is een medische kwestie, zo zei- de hij en volgens sommige medische ex perts is eigenlijk iedereen geestelijk ge stoord. Het schijnt echter een begrip ta zijn, waarmee de medische wetenschap behoorlijk kan werken. Tot slot dient nog vermeld te worden, dat de interpellatie aanvraag Roosjen (A.R.) over de lerarensalarissen is toe gestaan. Zij zal in ieder geval voor het zomerreces worden gehouden. Voorzitter Kortenhorst zet er vaart achter. Voor do komende twee weken heeft hij reeds vier avondvergaderingen aangekondigd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 6