Stoombootdienst in Zeeland bestaat thans 125 jaar. Vlaggeschip voor de Zweden- Amerikalijn is bijna gereed* Gunstiger vooruitzichten voor emigratie naar Nw-Zeeland, Chili en Brazilië* Groei van het kiezerscorps. Prins Bernhard be zocht de „Drie Zuilen-B.B." Op 22 Mei 1828 was de eerste reis. Van steigerschuit tot de moderne ferryboot. Zeeuwse Wandelingen j Chr. Bond van Ver- voerspersoneel in het goud. Vrijdag 29 Mei 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Roem van Vlissingse scheepsbouwers. Do „Kungsholm", het modernste en veiligste schip, dat ooit werd gebouwd» VLISSINGEN, 28 Mei Wie in Vlissingen bv. over de houtkade wandelt, liet aan de overkant van het dok, onder de grote kraan, de „Kungsholm" in aanbouw liggen; een prachtig schip zonder enige twijfel, dat straks als vlag geschip van de Zweden-Amerika-Hjn de zeeën zal bevaren en daar ook de roem van de Vlissingse scheepsbouwers hoog zai houden. De bouwperiode van de „Kungsholm" nadert haar einde en daarom is het nu wellicht het juiste moment om eens iets meer te vertellen van de kost bare en fraaie nautische apparatuur van dit schip, waarover tot nu toe nog weinig meer is bekend geworden, dan dat de „Kungsholm" zou worden uitge rust met het allermodernste, wat er op dit gebied aan de markt was. Daar is in de eerste plaats bv. de radar-installatie. Deze moest zo be trouwbaar en effectief mogelijk wor den en daarom werd besloten zelfs twee installaties aan te brengen met ver schillende golflengten (3 en 10 cm.). Vandaar, dat men ook twee radar-an tennes aan boord zal zien. Beide instal laties, die van het allerbeste Ameri kaanse fabrikaat zijn, kunnen onafhan kelijk van elkaar worden gebruikt. De 10 cm.-installatie vindt de beste toepas sing in ruwe zee en bij slecht weer door haar geringe gevoeligheid voor de weerkaatsing van de golven rond het schip (zg. „sea-return"). De 3 cm.-in stallatie, welke door afbeelding van de toppen der golven het beeld zou ver troebelen, is meer geschikt voor de na vigatie in de buurt van de kust en in de haven. Een ander nieuw „snufje" ligt in de moderne automatische stuur-inrichting. Het zal kunnen voorkomen, dat de „Kungsholm" straks zonder roergan ger vaart en toch keurig koers houdt. Men kan dit schip nl. op drie wijzen besturen: met de hand via het telemo- torsysteem, met de hand „zonder meer" en met behulp van de automatische stuur-inrichting, waarbij de impulsen voor het koers houden van het gyros- copische moederkompas wordt ont vangen en met een electrische over brenging stuur-inrichting en roer in be weging worden gebracht. Het gyroscopische moederkompas re gelt ook de dochterkompassen, zoals dat voor de roerganger, peilkompassen, kompas voor radio-peilingen en koers berekening. Ook deze installatie wordt door een van de meest bekende firma's op dit gebied geleverd. Bovendien zijn er, als aanvulling, verschillende „ouder wetse" magnetische kompassen aan boord. Wonder van electronica. In de kaaxtenkamer bevindt zich een kostbaar en ingenieus geconstrueerd apparaat, der zg. Loran-ontvanger, wel ke men het best een tweeling-broer van de meer bekende Decca-Navigator zou kunnen noemen. Met dit Loran-appa- raat kan in grote delen van de wereld zonder de hulp van aardse of astrono mische gegevens op elk gewenst mo ment de positie van het schip worden bepaald. Het is een van de modernste „wonderen" van de electronica. Andere veiligheidsinstallaties vindt men in een dieplood-apparatuur, welke als waakzaam oog voortdurend de diep te van het water onder de kiel contro leert, snel-draaiende zg. „clair view" schijven in de ramen van het stuur huis, die ook onder de meest slechte weersomstandigheden het uitzicht ga randeren en pneumatische indicateurs, welke het mogelijk maken de diepgang van het schip op voor- en achterste ven op de brug af te lezen. Verder zijn er natuurlijk de gebrui kelijke instrumenten als chronometers, sextanten, kijkers, enz., maar ook te legrafen voor de voortstuwingsmachi- nes en de nood-stuurinrichting, indi cateurs voor de omwentelingssnelheid der schroeven en de stand van het roer, signaal-lampen, zoeklichten en twee krachtige sirenes, welke op resp. 7 en 9 zeemijl gehoord kunnen worden. En nog is de opsomming niet com pleet. Er is een centrale klokinstallatie met zestig aangesloten klokken in alle delen van het schip, een uitgebreide te lefooninstallatie, waartoe zelfs een automatische centrale ten behoeve van de passagiers met 300 aansluitingen be hoort, en een al evenzeer uitgebreide luidspreker-installatie met 120 luid sprekers en tien microfoons. Elke passagier heeft telefoon in zijn hut en hij kan dus desgewenst al zijn medepassagiers bereiken, maar ook al de leden van de bemanning, wier diensten speciaal op zijn welzijn gericht zijn. Heel wat heen en weer geloop zal op deze wijze voorkomen worden. En bovendien kan de passa gier, wanneer hij niet gestoord wenst te worden, de telefoon nog uitschake len ook. De „brug" heeft door middel van een automatisch telefoonnet aan sluiting met verschillende diensten en leden van 'de bemanning. Dit 90 lij- nen-net is speciaal ontworpen om te kunnen worden aangesloten op de te lefoonnetten van Göthenborg en New York, wanneer de „Kungsholm" daar voor de wal ligt. Veiligheid. Van het stuurhuis uit worden alle waterdichte en branddeuren door het gehele schip langs hydraulische weg ge sloten. Hier worden ook de alarmschel- len bediend, die het signaal geven voor sloepenroi, enz. Onnodig is het waarschijnlijk om nog uitgebreid in te gaan op de radio-appa- ratuur, de radiotelegrafisten beschik ken over een van de meest moderne en kostbaarste zend- en ontvang-appara- turen, welke een waarborg scheppen, dat op elk gewenst moment met fami lieleden op zakenrelaties gesproken kan worden. Ook de motorreddingsboten zijn van normale noodzenders, de vier andere, welke ook gebruikt moeten worden voor walverbinding ten behoeve van passagiers en bemanning tijdens „crui ses", met ultra-korte golf telefonie ap paraten, die voortdurend contact met het moederschip mogelijk maken. Ter loops «zij hier nog medegedeeld, dat er bovendien nog tien gewone reddingsbo ten met zeilen aan boord zijn. Voor de aansluiting van radio-appa raten, bv. in de hutten van de beman ning, is er een uitgebreid centraal an tennesysteem. Dit omvat ook de mess- rooms en recreatieruimten van de be manning en alle passagierssalons. Uit deze opsomming blijkt wel, dat de „Kungsholm" een zeer modern uitge rust schip wordt en dat het de rederjj er om te doen is geweest haar passa giers de beste service en de grootst mogelijke veiligheid te bieden. De oude „Kungsholm", die ongeveer 25 jaar ge leden werd gebouwd, had reeds een uit stekende naam. Het is duidelijk, dat de nieuwe door de revolutionnaire veran deringen, welke zich intussen op het gebied van de scheepsbouw en -uitrus ting hebben voorgedaan, op de meest moderne wijze de eer yan een uitsteken de naam zal hoog houden. Bezoek van Sullivan had resultaten. Kolonisatie van Nederlanders op Chiloe? GRAVENHAGE, 28 Mei De Nederlandse emigratie-autoriteiten zijn van mening, dat het bezoek, dat minister Sullivan uit Nieuw Zeeland aan ons land bracht, zeker enige goede resultaten zal kunnen hebben. De normen voor emigratie naar Nieuw Zeeland waren door de regering van Nieuw Zeeland verscherpt: één ongeschoolde op drie geschoolden; men moet vijf jaar in het vak zjjn om in Nieuw Zeeland als geschoolde kracht te wor den beschouwd; de kwestie van gehuwde'n, ongehuwden en andere bepalingen. Uit de besprekingen met de heer Sullivan bleek, dat het niet in de bedoeling heeft gelegen, dat die verscherpte normen een effect zouden hebben, als thans is. Tot einde Mei waren er slechts enkele honderden gegadigden voor emigra tie naar Nienw Zeeland. De kwestie zal thans nader worden bezien. Gedacht wordt aan wat lossere normen en een uitbreiding van de categorieën, die kunnen emigreren. Naar het A.N.P. verneemt is door (Van één onzer verslaggevers.) UTKECHT, 28 Mei. Gistermiddag bracht Z. K. H. Prins Bernhard onver wachts een bezoek aan de tentoonstel ling „De Drie Zuilen-B.B." in de Jaar beursgebouwen te Utrecht. De Prins werd verwelkomd door de commissa ris der Koningin in de provincie Utrecht, de heer M. A. Reinalda an door Utrecht's burgemeester Jhr mr C. J. A. de Ranitz. Tijdens de rondgang toonde de Prins zeer veel interesse voor de nieuwe technische snufjes en de aardige exposi ties van ambacht en detailhandel. Uiteraard gold het bezoek echter in de eerste plaats de grote tentoonstel ling Bescherming Bevolking, die Utrecht binnen haar wallen kreeg om dat hier de werving van vrijwilligers verreweg het beste slaagde. Een per centage van 100 werd bereikt. Prins Bernhard toonde veel belang stelling voor de grote maquette, waar op de gang van zaken bij een bombar dement in beeld wordt gebracht. Ook liet hij zich uitvoerig inlichten over de lange rij stands, waarin op aanschou welijke wijzen het werk van de ver schillende takken der B.B. gedemon streerd wordt. Tenslotte vertoefde de prins nog even op het Vredenburg, waar hij hoe kan het anders de daar opge stelde straaljager bekeek. Ook de echoput mocht zich in zjjn belangstel ling verheugen. Zo eindigde het be zoek, dat door de exposanten en de bezoekers buitengewoon werd gewaar deerd. de Nederlandse regering indertijd aan Nieuw Zeeland een suggestie gedaan met betrekking tot de inpoldering van gebieden. Het betreft een zee-inpol dering en de ontwikkeling van een moeras-gebied. Er is een plan in over weging bij de Nieuw Zeelandse minis ter van landbouw. Men zal moeten af wachten of het tot een uitwerking van het plan zal komen. Mogelijk zou er dan nog een zekere werkzaamheid van Nederlandse maatschappijen mogelijk zijn. CHILI. Zoals bekend is heeft de Chileense regering na de watersnood in ons land, aangeboden een 1000-tal gezinnen uit het rampgebied, bij voorkeur land- bouwgezinnen, in het land op te ne men. In de conferentie van de I.C.E.M. (Intergovernmental Committee for Europaan Migration), welke te Genève werd gehouden, is een meer algemeen aanbod van de Chileense regering Ne derlandse emigranten op te nemen, onder het oog gezien. Daarbij werd gedacht aan vestiging van Nederlanders in een gebied van centraal Chili. Een gemengde vestig ging, hoewel een zekere mate van ko lonisatie mogelijk is, als zulks maar niet leidt tot een te afgesloten een heid. Voorts werd gedacht aan vestiging op het eiland Chiloe, waar een grote houtopstand is, waar zich een hout- en papier-industrie zou kunnen ontwikke len, met daarnaast de noodzakelijke landbouw. Het zou er op neer komen, dat de Nederlandse emigranten dit eiland tot ontwikkeling zouden kunnen brengen. De Chileense regering zou dan zorgen voor een financiering van de landaankopen. BRAZILIË. Ook zijn op de conferentie van de I.C.E.M. de grote plannen voor de Braziliaanse immigratie ter sprake ge komen. Ten Noorden van Rio de Janeiro ligt een goede streek, welke ruimte zou bieden voor een 75-tal gezinnen. Daarvan zouden dan 65 tuindersgezin nen kunnen zijn. Een markt voor groenten voor Rio de Janeiro wordt aantrekkelijk geacht. Gedacht is aan de vorming van een organisatie voor de vestiging van migranten, die dan zou worden ge financierd door de Braziliaanse staats bank. Van Nederlandse zijde acht men het gewenst, dat die organisatie ge mengd is en dat daarin ook Neder landers zijn opgenomen. De organisatie zou zich belasten met de aankoop van gronden en met het geen aan de vestiging van de migran ten ter plaatse vooraf dient te gaan. Zoals bekend is er reeds een groep van 15 eenheden Nederlandse emi granten naar Sao Paulo vertrokken. Het zijn meest Indische Nederlanders. In de loop van het jaar vertrekken er nog twee groepen. Woensdagmiddag heeft Burge meester d'Ailly van Amsterdam de historische tentoonstelling, %ie door de archivaris van de Neder landse Bank, de heer A. M. van de Waal, werd ingericht, in de Koopmansbeurs aan het Damrak, die vijftig jaar geleden door H. M. Koningin Wilhelmina werd ge opend, ingeleid. De tentoonstel ling werd samengesteld, om deze opening, en alles wat daarmee samenhangt te herdenken. Tijdens de rondgang, v.l.n.r.: Mevrouw d'AillyFritz, de Burgemeester, de heer A. M. van de Waal en de heer H. L. van Eeghen, voorzitter van het College van Beurscom- missarissen bij het schilderij van Martin Monnickendam, „de oude Beurs van Zocher". De Nederlandse vereniging van ex-po litieke gevangenen uit de bezettingstijd heeft aan een anticommunistische ver eniging in West-Berlijn, de „Bond van vrije juristen", 19.000 paar schoenen, en 10.000 stuks kleding aangeboden ten be hoeve van verwanten van politieke ge vangenen in Oost-Duitsland en vrijge laten politieke gevangenen die naar het Westen zijn uitgeweken. „DE BIJBEL SPREEKT NU" Bezinningsweken in het Britse Rijk 's-GRAVENHAGE. 28 Mei. In het na jaar zal met een dienst in de St Paul te Londen een campagne worden ingeluid, die de nadruk wil leggen op de centrale plaats, die de Bijbel moet innemen In het leven van kerk en staat. In vele delen van Engeland worden plannen gemaakt voor het houden van „Bijbelweken". De plaatselijke kerken zulen samenwerken om over het onderwerp te spreken „De Bijbel spreekt NU". Ook in Schotland en Ierland worden voorbereidingen getroffen om dergelijke „Bijbelweken" te houden. Filmmanuscript over nationale ramp. AMSTERDAM, 28 Mei. Gerard Rutten en Jan G. Toonder zjjn gereed gekomen met een filmmanuscript, ge titeld „Operatie Noach". Het onder werp is de nationale ramp. De samenstellers hebben slechts drie rollen een man en twee kinderen ingevoerd. Onderhandelingen zijn gaande om tot de verfilming van „Operatie Noach" te komen. De heer N. A. de Regt, sedert 16 Juli 1951 chef van het kantoor Rotterdam van de plantenziektenkundige dienst, zal op 1 Juni a.s. 25 jaar aan deze dienst ver bonden zijn. Hij begon zijn loopbaan bij deze dienst in Terneuzen. Naar het algemeen kiesrecht. De groei van het kiezerscorps gedu rende de laatste 100 jaren is in hoofd zaak bepaald door de wijzigingen in het kiesrecht. In de periode van 1853 tot 1890 was men kiezer, indien de aanslagen van de directe belastingen de vereiste hoogte hadden bereikt. De leeftijdsgrens was op 23 jaar gesteld. In 1887 werd de grens iets ruimer ge steld. In 1896 kwam de kieswet van Houten tot stand. Maar nog was het algemeen kiesrecht er niet .door. Het kiesrecht bleef nog gekoppeld aan maatschappelijke normen. Maar in 1917 werden deze belemmeringen op geheven. Alle mannelijke Nederlan ders waren kiezers, als zij de leeftijd van 25 jaar hadden bereikt. In 1919 werden ook de vrouwen kiesgerech tigd geacht. Het algemeen kiesrecht was eindelijk een feit. In 1946 werd tenslotte het kiesrecht verruimd door de leeftijdsgrens op 23 jaar te stellen. De natuurlijke aanwas van de be volking heeft ook in niet geringe mate de groei van het kiezerscorps bepaald. Over de bootdiensten op de Zeeuwse stromen is al heel wat ge klaagd. Vooral de lijn Vlissingen—Breskens moet het ontgelden. Op drukke zomerdagen moeten de automobilisten soms te lang wachten naar hun zin; een andere keer is het met de aanlegplaats (de fuik)-mi- sère of vaart er maar één boot inplaats van twee. Of gedurende een deel van de dag kan men helemaal niet over vanwege de mist, zo als dit voorjaar nogal eens gebeurd is, maar daar kan tenslotte de stoombootdienst niets aan doen! Aan klachten dus geen gebrek. Het was deze maand (om precies te zijn: 22 Mei) juist 125 jaar eleden, dat de eerste stoomboot de reis maakte van Vlissingen naar ireskens en daarom wil ik eens iets vertellen over de bootdiensten. De gegevens zijn grotendeels ontleend aan het mooie gedenkboek, dat in 1928 bij het 100-jarig bestaan is uitgegeven. 1700, toen de boot 's Woensdags van Vlissingen wegvoer en Vrijdags van de andere kant, niet van Breskens, maar van Sluis, dat toen door het Zwin nog met schepen te bereiken was. Er is een oorkonde uit 1311. Van een geregelde dienst was in de middeleeuwen nog geen sprake. Wie de Schelde over wilde, moest maar zien een bootje te pakken te krijgen. Vol gens de overlevering is ook de evan gelieprediker Willebrord van de plaats uit waar later Vlissingen ontstond, de Schelde overgevaren. Zoals de legende vertelt hebben de enkele mensen die daar woonden, toen zijn zilveren drink fles gestolen. Deze gebeurtenis heeft hun de naam „flessedieven" gegeven, een scheldwoord, waarmee men de Vlissingers tegenwoordig nog geducht kwaad kan maken! Een fles is het wa pen van de stad Vlissingen. De oudste oorkonde over dit veer Is van 1311, toen de Graaf aan een zekere Pape Gerolfsz. de bediening van dit veer opdroeg, telkens voor 4 jaar. Een vaste dienstregeling was er natuurlijk niet. Deze kwam ong. Met steigerschuiten. De dienst werd uitgevoerd met stei gerschuiten, zeilschepen, die we het beste kunnen vergelijken met vissers boten. Het waren open vaartuigen met in het ruim banken voor de passagiers. De bemanning bestond uit een schipper en twee knechts; bij windstilte moesten ze roeien. Aan de wal waren aan weerskanten twee mannen beschikbaar, die moesten helpen bij het lossen. Ze werden dra gers genoemd; wanneer de boot niet ln de haven kon aanleggen, liep ze een voudig op het strand en dan moesten de mannen de passagiers aan land dra gen. Er komen stoomboten. In het begin van de vorige eeuw kwamen de stoomboten in de vaart. Een mooie gelegenheid dus om een vas te veerdienst in te stellen, veel geriefe lijker dan met de oude steigerschuiten. Het heeft gedurende een paar jaar heel wat correspondentie gekost, eer de zaak ln orde was. Een commissie van kooplieden had het Initiatief genomen; maar ze konden de dienst niet onder houden zonder subsidie van provincie en Rijk. Om dit'voor elkaar te krijgen, was er heei wat geschrijf en gereken nodig. Maar in 1828 was het dan einde lijk zover. Op de werf van de Commercie-Com- pagnie te Middelburg werd voor f 18.000 de houten raderboot „De Schelde" ge bouwd, voorzien van een dubbele stoommachine, die f24.000 kostte. Op 22 Mei 1828 begint de dienst. Na 'n proefvaart kon men op 22 Mei 1828 de eerste geregelde dienst begin nen van Vlissingen naar Breskens v.v. In de maand Mei werd 2 keer per dag heen en weer gevaren, in Juni werd de dienst uitgebreid tot 3 keer per dag en maakte men ook 2 maal per week een reis naar Terneuzen. Omdat Ter- neuzen er weinig prijs op stelde, wer den ln 1842 de vaarten naar deze plaats gestaakt. De steigerschuiten bleven ook be schikbaar, nl. voor personen die over gezet moesten worden buiten de uren van de stoombootdienst en voor die mensen, die niet met een stoomboot durfden varen! Grote tekorten. Het tarief met de steigerschuit was 65 cent, met „De Schelde" flt— en voor de kajuit f 1.50. Ook gaf het Rijk een bedrag voor het vervoer van de post. Toch leverde haast ieder jaar een tekort op; alleen de jaren 1830 en 1831 (de Belgische opstand), toen er veel militairen vervoerd werden, gaf een klein voordelig saldo. Telkens moest de commissie om ver hoging van de subsidies bedelen. Hier mee had men wel succes, maar op den duur werd de dienst zo kostbaar, dat het niet meer te doen was. We moeten niet vergeten, dat het een particuliere maatschappij was, die de veerdienst exploiteerde. Er werd zelfs gesproken over ophef fing van de dienst. Maar zoiets kon de provincie Zeeland niet toestaan. Daar om nam ze in 1842 de boot over en droeg de exploitatie van de dienst over aan de machinist de Haas. Later ging ze in handen van de aannemer van pu blieke werken, de bekende Zeeuw D. Dronkers. Een Commissie van Toezicht uit de Gedeputeerde Staten hield een waakzaam oog op de affaire. Provinciaal bedrijf. Het bleef modderen, de kosten waren te hoog, het regende aanvragen om sub sidieverhoging. Toen besloot de Pro vincie (in 1866) zelf het bedrijf ter hand te nemen. Tot op dit ogenblik is dit zo gebleven. Natuurlijk is er na het bovengenoemd jaar heel wat veranderd. Allereerst werd in 1870 de dienst met de steiger schuiten opgeheven, waardoor heel wat geld werd uitgespaard. Niet alleen de lijn VlissingenBres kens werd geëxploiteerd, maar ook tas sen andere plaatsen in onze waterrijke provincie werden diensten ingesteld. Daarvoor moesten overal aanlegstei gers worden gebouwd en havens in orde gemaakt. Vooral de haven van Bres kens was slecht te bereiken en had in vroeger jaren al veel reden tot jammer klachten gegeven. Nieuwe boten wer den gebouwd, eerst nog houten rader boten, daarna van staal. Oudere men sen zullen zich die boten met twee ra deren aan de kanten nog wel herinne ren. Eerst in het begin van deze eeuw kwamen de schroefboten in de vaart, de laatste jaren die mooie ferryboten met koplading. L, v. W, Ste Radio* foenqt ont ZATERDAG 30 MEI 1953. HILVERSUM I. (402 m.) KRO: 7.00 Nws. 7J0 Gram. 7.15 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en lit. kalender. 8.00 Nws en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voor do huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Amus. muz. 12.55 Een geslaagde door braak. 13.00 Nws en kath. nws. 13.20 Pro menade ork. en soliste. 14.00 Boekbespr. 14.10 Pianospel. 14.20 Engelse les. 14.40 Amateursprogr. 15.00 Kron. v. letteren en kunsten. 15.40 Kamerork. en solist. 16.15 „De schoonheid van het Gregoriaans". 16.45 Voor de jeugd. 17.45 Voetbalwedstr. Frans tegen Nederl. Zaterdagelftal 18.00 Amus. muz. 18.15 Journ. weekoverz. 18.25 Lichte muz. 18.40 Regeringsuitz.: Zoek licht op de Westerse Defensie. 19.00 Nws. 19.10 Gram. 19.20 Van het Binnenhof. 19.30 Gram. 20.25 De gewone man. 20.30 Lichtbaken. 20.50 Gram. 21.00 Gev. progr. 21.50 Act. 22.00 Amus. muz. 22.30 Wij lui den de Zondag in. 23.00 Nws. 23.15 Nws in Esperanto. 23.2524.00 Gram. HILVERSUM II. (298 m.) VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gram. VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitge schakeld", caus. 10.05 Morgenwijding. VA RA: 10.20 Voor de arbeiders in de conti nubedrijven; 11.35 Pianorecital 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Orgelspel. 13.50 Weekjourn. 14.00 Gram. 14.45 Huismuz. 15.05 Gev. muz. 15.30 Boekbespr. 15.45 Gram. 16.15 Sportpraatje. 16.30 Concert- jeugd. 18.00 Nws en comm. 18.20 Gram. 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO; 19.30 Congres over religieuze en kerkelijke Kunst. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Gev. prog. 22.00 Socialistisch comm. 22.15 Lichte muz. 22.40 Hoorsp. 23.00 Nws. 23.1524.00 Verz. progr. BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Strijkkwart. 14.00 Gram. 15.00 „The Rake's Progress", opera. 17.45 Klankb. 18.00 Orgelconc. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 19.45 Cabaret. 21.00 Gram. 21.15 Gev. prog. 22.15 Verz. prog. 23.00 Nws. 23.05 Gram. 23.30—24.00 Idem. GEZ. TELEVISIE UITZENDING. 22.0024.00 Relayering uit een Londen's Theater v. h. B.B.C.-progr.: „Gala Music Hall". (Van één onzer verslaggevers.) UTRECHT, 28 Mei De Prot. Chr. Bond van Vervoerspersoneel, in de wan deling de P.C.B. genaamd, viert zijn gouden jubileum. Dit heugelijke feit wordt in Utrecht herdacht, in de stad van de Ned. Spoorwegen maar ook in de stad waar een halve eeuw geleden door acht pioniers de bond werd opge richt. Gisteren werd een druk bezochte receptie gehouden, waar de minister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Al- gera, de gelukwensen van de regering overbracht. De bewindsman deelde te-, vens mee, dat de bondsvoorzitter, de heer A. Meines, was benoemd tot ridder in de Orde van Oranje Nassau. Met eerbied herdacht de minister de acht Utrechtse pioniers, die de moed hadden om met terzijdestelling van hun eigen belangen de leiding van de nieuwe organisatie op zich te nemen. Tenslotte richtte minister Algera nog een persoonlijk woord tot „mijn vriend Meines", waarna hij mededeling deed van de aan de bondsvoorzitter ver leende koninklijke onderscheiding. De hierbij behorende versierselen werden de heer Meinis door de vice-voorzitter overhandigd als een geschenk van het bondsbestuur. GOEDE WENSEN. Een lange rij van gasten voerde nog het woord. Zo sprak de heer Rup- pert als voorzitter van het Chr. Na tionaal Vakverbond, namens welk,e or ganisatie hij een stalen kantoormeubel aanbood. Voor alle bij het C.N.V. aan gesloten organisaties en voor de Chr. Centrale van overheids- en onderwij zend personeel voerde de heer P. Ka- pinga het woord, die een schrijfmachi ne aanbood. De heer H. J. Kanne ver tegenwoordigde de Personeelsraad N. S. en de Ned. Ver. van Vervoersperso neel, waarna de r.k. zusterorganisatie haar gelukwensen aanbood bij monde van de heer J. Blommers, die tevens de Chr. Internationale Federatie van Spoor- en Tramwegpersoneel verte genwoordigde. Nog vele sprekers volgden en de ju bilerende organisatie ontving naast de hartelijke woorden ook een keur van geschenken. Tenslotte dankte de heer A. Meinis voor de betoonde belang stelling. DANKSTOND. Vanmorgen werd in de Domkerk 'n dankstond gehouden, waarin voorging dr A. F. N. Lekkerkerker, Ned. Herv. predikant te Utrecht. Hierop volgde de grote jubileumbijeenkomst voor de leden in Tivoli, waar da president directeur van de Ned. Spoorwegen, ir F. Q. den Hollander, de heer M. Rup- pert e.a. het woord voerden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 6