Stoombootdienst in Zeeland bestaat thans
125 jaar.
Vlaggeschip voor de Zweden-
Amerikalijn is bijna gereed*
Gunstiger vooruitzichten voor
emigratie naar Nw-Zeeland, Chili
en Brazilië*
Groei van het kiezerscorps.
Prins Bernhard be
zocht de „Drie
Zuilen-B.B."
Op 22 Mei 1828 was de eerste reis.
Van steigerschuit tot de moderne
ferryboot.
Zeeuwse Wandelingen j
Chr. Bond van Ver-
voerspersoneel
in het goud.
Vrijdag 29 Mei 1953
ZEEUWSCH DAGBLAD
Roem van Vlissingse scheepsbouwers.
Do „Kungsholm", het modernste en veiligste schip,
dat ooit werd gebouwd»
VLISSINGEN, 28 Mei Wie in Vlissingen bv. over de houtkade wandelt,
liet aan de overkant van het dok, onder de grote kraan, de „Kungsholm" in
aanbouw liggen; een prachtig schip zonder enige twijfel, dat straks als vlag
geschip van de Zweden-Amerika-Hjn de zeeën zal bevaren en daar ook de roem
van de Vlissingse scheepsbouwers hoog zai houden.
De bouwperiode van de „Kungsholm" nadert haar einde en daarom is het
nu wellicht het juiste moment om eens iets meer te vertellen van de kost
bare en fraaie nautische apparatuur van dit schip, waarover tot nu toe nog
weinig meer is bekend geworden, dan dat de „Kungsholm" zou worden uitge
rust met het allermodernste, wat er op dit gebied aan de markt was.
Daar is in de eerste plaats bv. de
radar-installatie. Deze moest zo be
trouwbaar en effectief mogelijk wor
den en daarom werd besloten zelfs twee
installaties aan te brengen met ver
schillende golflengten (3 en 10 cm.).
Vandaar, dat men ook twee radar-an
tennes aan boord zal zien. Beide instal
laties, die van het allerbeste Ameri
kaanse fabrikaat zijn, kunnen onafhan
kelijk van elkaar worden gebruikt. De
10 cm.-installatie vindt de beste toepas
sing in ruwe zee en bij slecht weer
door haar geringe gevoeligheid voor de
weerkaatsing van de golven rond het
schip (zg. „sea-return"). De 3 cm.-in
stallatie, welke door afbeelding van de
toppen der golven het beeld zou ver
troebelen, is meer geschikt voor de na
vigatie in de buurt van de kust en in
de haven.
Een ander nieuw „snufje" ligt in de
moderne automatische stuur-inrichting.
Het zal kunnen voorkomen, dat de
„Kungsholm" straks zonder roergan
ger vaart en toch keurig koers houdt.
Men kan dit schip nl. op drie wijzen
besturen: met de hand via het telemo-
torsysteem, met de hand „zonder meer"
en met behulp van de automatische
stuur-inrichting, waarbij de impulsen
voor het koers houden van het gyros-
copische moederkompas wordt ont
vangen en met een electrische over
brenging stuur-inrichting en roer in be
weging worden gebracht.
Het gyroscopische moederkompas re
gelt ook de dochterkompassen, zoals
dat voor de roerganger, peilkompassen,
kompas voor radio-peilingen en koers
berekening. Ook deze installatie wordt
door een van de meest bekende firma's
op dit gebied geleverd. Bovendien zijn
er, als aanvulling, verschillende „ouder
wetse" magnetische kompassen aan
boord.
Wonder van electronica.
In de kaaxtenkamer bevindt zich een
kostbaar en ingenieus geconstrueerd
apparaat, der zg. Loran-ontvanger, wel
ke men het best een tweeling-broer van
de meer bekende Decca-Navigator zou
kunnen noemen. Met dit Loran-appa-
raat kan in grote delen van de wereld
zonder de hulp van aardse of astrono
mische gegevens op elk gewenst mo
ment de positie van het schip worden
bepaald. Het is een van de modernste
„wonderen" van de electronica.
Andere veiligheidsinstallaties vindt
men in een dieplood-apparatuur, welke
als waakzaam oog voortdurend de diep
te van het water onder de kiel contro
leert, snel-draaiende zg. „clair view"
schijven in de ramen van het stuur
huis, die ook onder de meest slechte
weersomstandigheden het uitzicht ga
randeren en pneumatische indicateurs,
welke het mogelijk maken de diepgang
van het schip op voor- en achterste
ven op de brug af te lezen.
Verder zijn er natuurlijk de gebrui
kelijke instrumenten als chronometers,
sextanten, kijkers, enz., maar ook te
legrafen voor de voortstuwingsmachi-
nes en de nood-stuurinrichting, indi
cateurs voor de omwentelingssnelheid
der schroeven en de stand van het roer,
signaal-lampen, zoeklichten en twee
krachtige sirenes, welke op resp. 7 en
9 zeemijl gehoord kunnen worden.
En nog is de opsomming niet com
pleet. Er is een centrale klokinstallatie
met zestig aangesloten klokken in alle
delen van het schip, een uitgebreide te
lefooninstallatie, waartoe zelfs een
automatische centrale ten behoeve van
de passagiers met 300 aansluitingen be
hoort, en een al evenzeer uitgebreide
luidspreker-installatie met 120 luid
sprekers en tien microfoons.
Elke passagier heeft telefoon in
zijn hut en hij kan dus desgewenst al
zijn medepassagiers bereiken, maar
ook al de leden van de bemanning,
wier diensten speciaal op zijn welzijn
gericht zijn. Heel wat heen en weer
geloop zal op deze wijze voorkomen
worden. En bovendien kan de passa
gier, wanneer hij niet gestoord wenst
te worden, de telefoon nog uitschake
len ook.
De „brug" heeft door middel van
een automatisch telefoonnet aan
sluiting met verschillende diensten
en leden van 'de bemanning. Dit 90 lij-
nen-net is speciaal ontworpen om te
kunnen worden aangesloten op de te
lefoonnetten van Göthenborg en New
York, wanneer de „Kungsholm" daar
voor de wal ligt.
Veiligheid.
Van het stuurhuis uit worden alle
waterdichte en branddeuren door het
gehele schip langs hydraulische weg ge
sloten. Hier worden ook de alarmschel-
len bediend, die het signaal geven voor
sloepenroi, enz.
Onnodig is het waarschijnlijk om nog
uitgebreid in te gaan op de radio-appa-
ratuur, de radiotelegrafisten beschik
ken over een van de meest moderne en
kostbaarste zend- en ontvang-appara-
turen, welke een waarborg scheppen,
dat op elk gewenst moment met fami
lieleden op zakenrelaties gesproken kan
worden.
Ook de motorreddingsboten zijn van
normale noodzenders, de vier andere,
welke ook gebruikt moeten worden
voor walverbinding ten behoeve van
passagiers en bemanning tijdens „crui
ses", met ultra-korte golf telefonie ap
paraten, die voortdurend contact met
het moederschip mogelijk maken. Ter
loops «zij hier nog medegedeeld, dat er
bovendien nog tien gewone reddingsbo
ten met zeilen aan boord zijn.
Voor de aansluiting van radio-appa
raten, bv. in de hutten van de beman
ning, is er een uitgebreid centraal an
tennesysteem. Dit omvat ook de mess-
rooms en recreatieruimten van de be
manning en alle passagierssalons.
Uit deze opsomming blijkt wel, dat de
„Kungsholm" een zeer modern uitge
rust schip wordt en dat het de rederjj
er om te doen is geweest haar passa
giers de beste service en de grootst
mogelijke veiligheid te bieden. De oude
„Kungsholm", die ongeveer 25 jaar ge
leden werd gebouwd, had reeds een uit
stekende naam. Het is duidelijk, dat de
nieuwe door de revolutionnaire veran
deringen, welke zich intussen op het
gebied van de scheepsbouw en -uitrus
ting hebben voorgedaan, op de meest
moderne wijze de eer yan een uitsteken
de naam zal hoog houden.
Bezoek van Sullivan had resultaten.
Kolonisatie van Nederlanders op Chiloe?
GRAVENHAGE, 28 Mei De Nederlandse emigratie-autoriteiten zijn
van mening, dat het bezoek, dat minister Sullivan uit Nieuw Zeeland aan
ons land bracht, zeker enige goede resultaten zal kunnen hebben.
De normen voor emigratie naar Nieuw Zeeland waren door de regering van
Nieuw Zeeland verscherpt: één ongeschoolde op drie geschoolden; men moet
vijf jaar in het vak zjjn om in Nieuw Zeeland als geschoolde kracht te wor
den beschouwd; de kwestie van gehuwde'n, ongehuwden en andere bepalingen.
Uit de besprekingen met de heer Sullivan bleek, dat het niet in de bedoeling
heeft gelegen, dat die verscherpte normen een effect zouden hebben, als thans
is. Tot einde Mei waren er slechts enkele honderden gegadigden voor emigra
tie naar Nienw Zeeland.
De kwestie zal thans nader worden bezien. Gedacht wordt aan wat lossere
normen en een uitbreiding van de categorieën, die kunnen emigreren.
Naar het A.N.P. verneemt is door
(Van één onzer verslaggevers.)
UTKECHT, 28 Mei. Gistermiddag
bracht Z. K. H. Prins Bernhard onver
wachts een bezoek aan de tentoonstel
ling „De Drie Zuilen-B.B." in de Jaar
beursgebouwen te Utrecht. De Prins
werd verwelkomd door de commissa
ris der Koningin in de provincie
Utrecht, de heer M. A. Reinalda an
door Utrecht's burgemeester Jhr mr
C. J. A. de Ranitz.
Tijdens de rondgang toonde de Prins
zeer veel interesse voor de nieuwe
technische snufjes en de aardige exposi
ties van ambacht en detailhandel.
Uiteraard gold het bezoek echter in
de eerste plaats de grote tentoonstel
ling Bescherming Bevolking, die
Utrecht binnen haar wallen kreeg om
dat hier de werving van vrijwilligers
verreweg het beste slaagde. Een per
centage van 100 werd bereikt.
Prins Bernhard toonde veel belang
stelling voor de grote maquette, waar
op de gang van zaken bij een bombar
dement in beeld wordt gebracht. Ook
liet hij zich uitvoerig inlichten over de
lange rij stands, waarin op aanschou
welijke wijzen het werk van de ver
schillende takken der B.B. gedemon
streerd wordt.
Tenslotte vertoefde de prins nog
even op het Vredenburg, waar hij
hoe kan het anders de daar opge
stelde straaljager bekeek. Ook de
echoput mocht zich in zjjn belangstel
ling verheugen. Zo eindigde het be
zoek, dat door de exposanten en de
bezoekers buitengewoon werd gewaar
deerd.
de Nederlandse regering indertijd aan
Nieuw Zeeland een suggestie gedaan
met betrekking tot de inpoldering van
gebieden. Het betreft een zee-inpol
dering en de ontwikkeling van een
moeras-gebied. Er is een plan in over
weging bij de Nieuw Zeelandse minis
ter van landbouw. Men zal moeten af
wachten of het tot een uitwerking van
het plan zal komen. Mogelijk zou er
dan nog een zekere werkzaamheid van
Nederlandse maatschappijen mogelijk
zijn.
CHILI.
Zoals bekend is heeft de Chileense
regering na de watersnood in ons land,
aangeboden een 1000-tal gezinnen uit
het rampgebied, bij voorkeur land-
bouwgezinnen, in het land op te ne
men.
In de conferentie van de I.C.E.M.
(Intergovernmental Committee for
Europaan Migration), welke te Genève
werd gehouden, is een meer algemeen
aanbod van de Chileense regering Ne
derlandse emigranten op te nemen,
onder het oog gezien.
Daarbij werd gedacht aan vestiging
van Nederlanders in een gebied van
centraal Chili. Een gemengde vestig
ging, hoewel een zekere mate van ko
lonisatie mogelijk is, als zulks maar
niet leidt tot een te afgesloten een
heid.
Voorts werd gedacht aan vestiging
op het eiland Chiloe, waar een grote
houtopstand is, waar zich een hout- en
papier-industrie zou kunnen ontwikke
len, met daarnaast de noodzakelijke
landbouw. Het zou er op neer komen,
dat de Nederlandse emigranten dit
eiland tot ontwikkeling zouden kunnen
brengen. De Chileense regering zou dan
zorgen voor een financiering van de
landaankopen.
BRAZILIË.
Ook zijn op de conferentie van de
I.C.E.M. de grote plannen voor de
Braziliaanse immigratie ter sprake ge
komen.
Ten Noorden van Rio de Janeiro ligt
een goede streek, welke ruimte zou
bieden voor een 75-tal gezinnen.
Daarvan zouden dan 65 tuindersgezin
nen kunnen zijn. Een markt voor
groenten voor Rio de Janeiro wordt
aantrekkelijk geacht.
Gedacht is aan de vorming van een
organisatie voor de vestiging van
migranten, die dan zou worden ge
financierd door de Braziliaanse staats
bank. Van Nederlandse zijde acht men
het gewenst, dat die organisatie ge
mengd is en dat daarin ook Neder
landers zijn opgenomen.
De organisatie zou zich belasten met
de aankoop van gronden en met het
geen aan de vestiging van de migran
ten ter plaatse vooraf dient te gaan.
Zoals bekend is er reeds een groep
van 15 eenheden Nederlandse emi
granten naar Sao Paulo vertrokken.
Het zijn meest Indische Nederlanders.
In de loop van het jaar vertrekken
er nog twee groepen.
Woensdagmiddag heeft Burge
meester d'Ailly van Amsterdam
de historische tentoonstelling, %ie
door de archivaris van de Neder
landse Bank, de heer A. M. van
de Waal, werd ingericht, in de
Koopmansbeurs aan het Damrak,
die vijftig jaar geleden door H. M.
Koningin Wilhelmina werd ge
opend, ingeleid. De tentoonstel
ling werd samengesteld, om deze
opening, en alles wat daarmee
samenhangt te herdenken. Tijdens
de rondgang, v.l.n.r.: Mevrouw
d'AillyFritz, de Burgemeester,
de heer A. M. van de Waal en de
heer H. L. van Eeghen, voorzitter
van het College van Beurscom-
missarissen bij het schilderij van
Martin Monnickendam, „de oude
Beurs van Zocher".
De Nederlandse vereniging van ex-po
litieke gevangenen uit de bezettingstijd
heeft aan een anticommunistische ver
eniging in West-Berlijn, de „Bond van
vrije juristen", 19.000 paar schoenen, en
10.000 stuks kleding aangeboden ten be
hoeve van verwanten van politieke ge
vangenen in Oost-Duitsland en vrijge
laten politieke gevangenen die naar het
Westen zijn uitgeweken.
„DE BIJBEL SPREEKT NU"
Bezinningsweken in het Britse Rijk
's-GRAVENHAGE. 28 Mei. In het na
jaar zal met een dienst in de St Paul te
Londen een campagne worden ingeluid,
die de nadruk wil leggen op de centrale
plaats, die de Bijbel moet innemen In
het leven van kerk en staat. In vele delen
van Engeland worden plannen gemaakt
voor het houden van „Bijbelweken". De
plaatselijke kerken zulen samenwerken
om over het onderwerp te spreken „De
Bijbel spreekt NU".
Ook in Schotland en Ierland worden
voorbereidingen getroffen om dergelijke
„Bijbelweken" te houden.
Filmmanuscript over nationale
ramp.
AMSTERDAM, 28 Mei. Gerard
Rutten en Jan G. Toonder zjjn gereed
gekomen met een filmmanuscript, ge
titeld „Operatie Noach". Het onder
werp is de nationale ramp.
De samenstellers hebben slechts drie
rollen een man en twee kinderen
ingevoerd.
Onderhandelingen zijn gaande om
tot de verfilming van „Operatie Noach"
te komen.
De heer N. A. de Regt, sedert 16 Juli
1951 chef van het kantoor Rotterdam van
de plantenziektenkundige dienst, zal op
1 Juni a.s. 25 jaar aan deze dienst ver
bonden zijn. Hij begon zijn loopbaan bij
deze dienst in Terneuzen.
Naar het algemeen kiesrecht.
De groei van het kiezerscorps gedu
rende de laatste 100 jaren is in hoofd
zaak bepaald door de wijzigingen in
het kiesrecht. In de periode van 1853
tot 1890 was men kiezer, indien de
aanslagen van de directe belastingen
de vereiste hoogte hadden bereikt. De
leeftijdsgrens was op 23 jaar gesteld.
In 1887 werd de grens iets ruimer ge
steld. In 1896 kwam de kieswet van
Houten tot stand. Maar nog was het
algemeen kiesrecht er niet .door. Het
kiesrecht bleef nog gekoppeld aan
maatschappelijke normen. Maar in
1917 werden deze belemmeringen op
geheven. Alle mannelijke Nederlan
ders waren kiezers, als zij de leeftijd
van 25 jaar hadden bereikt. In 1919
werden ook de vrouwen kiesgerech
tigd geacht. Het algemeen kiesrecht
was eindelijk een feit.
In 1946 werd tenslotte het kiesrecht
verruimd door de leeftijdsgrens op 23
jaar te stellen.
De natuurlijke aanwas van de be
volking heeft ook in niet geringe mate
de groei van het kiezerscorps bepaald.
Over de bootdiensten op de Zeeuwse stromen is al heel wat ge
klaagd. Vooral de lijn Vlissingen—Breskens moet het ontgelden. Op
drukke zomerdagen moeten de automobilisten soms te lang wachten
naar hun zin; een andere keer is het met de aanlegplaats (de fuik)-mi-
sère of vaart er maar één boot inplaats van twee. Of gedurende
een deel van de dag kan men helemaal niet over vanwege de mist, zo
als dit voorjaar nogal eens gebeurd is, maar daar kan tenslotte de
stoombootdienst niets aan doen! Aan klachten dus geen gebrek.
Het was deze maand (om precies te zijn: 22 Mei) juist 125 jaar
eleden, dat de eerste stoomboot de reis maakte van Vlissingen naar
ireskens en daarom wil ik eens iets vertellen over de bootdiensten. De
gegevens zijn grotendeels ontleend aan het mooie gedenkboek, dat in
1928 bij het 100-jarig bestaan is uitgegeven.
1700, toen de boot 's Woensdags van
Vlissingen wegvoer en Vrijdags van
de andere kant, niet van Breskens,
maar van Sluis, dat toen door het
Zwin nog met schepen te bereiken
was.
Er is een oorkonde uit 1311.
Van een geregelde dienst was in de
middeleeuwen nog geen sprake. Wie de
Schelde over wilde, moest maar zien
een bootje te pakken te krijgen. Vol
gens de overlevering is ook de evan
gelieprediker Willebrord van de plaats
uit waar later Vlissingen ontstond, de
Schelde overgevaren. Zoals de legende
vertelt hebben de enkele mensen die
daar woonden, toen zijn zilveren drink
fles gestolen. Deze gebeurtenis heeft
hun de naam „flessedieven" gegeven,
een scheldwoord, waarmee men de
Vlissingers tegenwoordig nog geducht
kwaad kan maken! Een fles is het wa
pen van de stad Vlissingen.
De oudste oorkonde over dit veer
Is van 1311, toen de Graaf aan een
zekere Pape Gerolfsz. de bediening
van dit veer opdroeg, telkens voor 4
jaar. Een vaste dienstregeling was
er natuurlijk niet. Deze kwam ong.
Met steigerschuiten.
De dienst werd uitgevoerd met stei
gerschuiten, zeilschepen, die we het
beste kunnen vergelijken met vissers
boten. Het waren open vaartuigen met
in het ruim banken voor de passagiers.
De bemanning bestond uit een schipper
en twee knechts; bij windstilte moesten
ze roeien.
Aan de wal waren aan weerskanten
twee mannen beschikbaar, die moesten
helpen bij het lossen. Ze werden dra
gers genoemd; wanneer de boot niet ln
de haven kon aanleggen, liep ze een
voudig op het strand en dan moesten
de mannen de passagiers aan land dra
gen.
Er komen stoomboten.
In het begin van de vorige eeuw
kwamen de stoomboten in de vaart.
Een mooie gelegenheid dus om een vas
te veerdienst in te stellen, veel geriefe
lijker dan met de oude steigerschuiten.
Het heeft gedurende een paar jaar
heel wat correspondentie gekost, eer
de zaak ln orde was. Een commissie van
kooplieden had het Initiatief genomen;
maar ze konden de dienst niet onder
houden zonder subsidie van provincie
en Rijk. Om dit'voor elkaar te krijgen,
was er heei wat geschrijf en gereken
nodig. Maar in 1828 was het dan einde
lijk zover.
Op de werf van de Commercie-Com-
pagnie te Middelburg werd voor f 18.000
de houten raderboot „De Schelde" ge
bouwd, voorzien van een dubbele
stoommachine, die f24.000 kostte.
Op 22 Mei 1828 begint
de dienst.
Na 'n proefvaart kon men op 22 Mei
1828 de eerste geregelde dienst begin
nen van Vlissingen naar Breskens v.v.
In de maand Mei werd 2 keer per
dag heen en weer gevaren, in Juni werd
de dienst uitgebreid tot 3 keer per dag
en maakte men ook 2 maal per week
een reis naar Terneuzen. Omdat Ter-
neuzen er weinig prijs op stelde, wer
den ln 1842 de vaarten naar deze plaats
gestaakt.
De steigerschuiten bleven ook be
schikbaar, nl. voor personen die over
gezet moesten worden buiten de uren
van de stoombootdienst en voor die
mensen, die niet met een stoomboot
durfden varen!
Grote tekorten.
Het tarief met de steigerschuit was
65 cent, met „De Schelde" flt— en
voor de kajuit f 1.50. Ook gaf het Rijk
een bedrag voor het vervoer van de
post. Toch leverde haast ieder jaar een
tekort op; alleen de jaren 1830 en 1831
(de Belgische opstand), toen er veel
militairen vervoerd werden, gaf een
klein voordelig saldo.
Telkens moest de commissie om ver
hoging van de subsidies bedelen. Hier
mee had men wel succes, maar op den
duur werd de dienst zo kostbaar, dat
het niet meer te doen was. We moeten
niet vergeten, dat het een particuliere
maatschappij was, die de veerdienst
exploiteerde.
Er werd zelfs gesproken over ophef
fing van de dienst. Maar zoiets kon de
provincie Zeeland niet toestaan. Daar
om nam ze in 1842 de boot over en
droeg de exploitatie van de dienst over
aan de machinist de Haas. Later ging
ze in handen van de aannemer van pu
blieke werken, de bekende Zeeuw D.
Dronkers. Een Commissie van Toezicht
uit de Gedeputeerde Staten hield een
waakzaam oog op de affaire.
Provinciaal bedrijf.
Het bleef modderen, de kosten waren
te hoog, het regende aanvragen om sub
sidieverhoging. Toen besloot de Pro
vincie (in 1866) zelf het bedrijf ter
hand te nemen. Tot op dit ogenblik is
dit zo gebleven.
Natuurlijk is er na het bovengenoemd
jaar heel wat veranderd. Allereerst
werd in 1870 de dienst met de steiger
schuiten opgeheven, waardoor heel wat
geld werd uitgespaard.
Niet alleen de lijn VlissingenBres
kens werd geëxploiteerd, maar ook tas
sen andere plaatsen in onze waterrijke
provincie werden diensten ingesteld.
Daarvoor moesten overal aanlegstei
gers worden gebouwd en havens in orde
gemaakt. Vooral de haven van Bres
kens was slecht te bereiken en had in
vroeger jaren al veel reden tot jammer
klachten gegeven. Nieuwe boten wer
den gebouwd, eerst nog houten rader
boten, daarna van staal. Oudere men
sen zullen zich die boten met twee ra
deren aan de kanten nog wel herinne
ren. Eerst in het begin van deze eeuw
kwamen de schroefboten in de vaart,
de laatste jaren die mooie ferryboten
met koplading. L, v. W,
Ste Radio*
foenqt ont
ZATERDAG 30 MEI 1953.
HILVERSUM I. (402 m.) KRO: 7.00
Nws. 7J0 Gram. 7.15 Gewijde muz. 7.45
Morgengebed en lit. kalender. 8.00 Nws
en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voor do
huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.00
Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor
de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Angelus. 12.03
Gram. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33
Amus. muz. 12.55 Een geslaagde door
braak. 13.00 Nws en kath. nws. 13.20 Pro
menade ork. en soliste. 14.00 Boekbespr.
14.10 Pianospel. 14.20 Engelse les. 14.40
Amateursprogr. 15.00 Kron. v. letteren en
kunsten. 15.40 Kamerork. en solist. 16.15
„De schoonheid van het Gregoriaans".
16.45 Voor de jeugd. 17.45 Voetbalwedstr.
Frans tegen Nederl. Zaterdagelftal 18.00
Amus. muz. 18.15 Journ. weekoverz. 18.25
Lichte muz. 18.40 Regeringsuitz.: Zoek
licht op de Westerse Defensie. 19.00 Nws.
19.10 Gram. 19.20 Van het Binnenhof.
19.30 Gram. 20.25 De gewone man. 20.30
Lichtbaken. 20.50 Gram. 21.00 Gev. progr.
21.50 Act. 22.00 Amus. muz. 22.30 Wij lui
den de Zondag in. 23.00 Nws. 23.15 Nws
in Esperanto. 23.2524.00 Gram.
HILVERSUM II. (298 m.) VARA: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram.
8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.55 Voor de vrouw.
9.00 Gram. VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitge
schakeld", caus. 10.05 Morgenwijding. VA
RA: 10.20 Voor de arbeiders in de conti
nubedrijven; 11.35 Pianorecital 12.00
Gram. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33
Gram. 13.00 Nws. 13.15 Orgelspel. 13.50
Weekjourn. 14.00 Gram. 14.45 Huismuz.
15.05 Gev. muz. 15.30 Boekbespr. 15.45
Gram. 16.15 Sportpraatje. 16.30 Concert-
jeugd. 18.00 Nws en comm. 18.20 Gram.
19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO; 19.30
Congres over religieuze en kerkelijke
Kunst. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Gev. prog.
22.00 Socialistisch comm. 22.15 Lichte
muz. 22.40 Hoorsp. 23.00 Nws. 23.1524.00
Verz. progr.
BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram.
12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws.
13.15 Strijkkwart. 14.00 Gram. 15.00 „The
Rake's Progress", opera. 17.45 Klankb.
18.00 Orgelconc. 18.30 Voor de sold. 19.00
Nws. 19.40 Gram. 19.45 Cabaret. 21.00
Gram. 21.15 Gev. prog. 22.15 Verz. prog.
23.00 Nws. 23.05 Gram. 23.30—24.00 Idem.
GEZ. TELEVISIE UITZENDING.
22.0024.00 Relayering uit een Londen's
Theater v. h. B.B.C.-progr.: „Gala Music
Hall".
(Van één onzer verslaggevers.)
UTRECHT, 28 Mei De Prot. Chr.
Bond van Vervoerspersoneel, in de wan
deling de P.C.B. genaamd, viert zijn
gouden jubileum. Dit heugelijke feit
wordt in Utrecht herdacht, in de stad
van de Ned. Spoorwegen maar ook in
de stad waar een halve eeuw geleden
door acht pioniers de bond werd opge
richt. Gisteren werd een druk bezochte
receptie gehouden, waar de minister
van Verkeer en Waterstaat, mr J. Al-
gera, de gelukwensen van de regering
overbracht. De bewindsman deelde te-,
vens mee, dat de bondsvoorzitter, de
heer A. Meines, was benoemd tot ridder
in de Orde van Oranje Nassau.
Met eerbied herdacht de minister de
acht Utrechtse pioniers, die de moed
hadden om met terzijdestelling van
hun eigen belangen de leiding van de
nieuwe organisatie op zich te nemen.
Tenslotte richtte minister Algera nog
een persoonlijk woord tot „mijn vriend
Meines", waarna hij mededeling deed
van de aan de bondsvoorzitter ver
leende koninklijke onderscheiding. De
hierbij behorende versierselen werden
de heer Meinis door de vice-voorzitter
overhandigd als een geschenk van het
bondsbestuur.
GOEDE WENSEN.
Een lange rij van gasten voerde
nog het woord. Zo sprak de heer Rup-
pert als voorzitter van het Chr. Na
tionaal Vakverbond, namens welk,e or
ganisatie hij een stalen kantoormeubel
aanbood. Voor alle bij het C.N.V. aan
gesloten organisaties en voor de Chr.
Centrale van overheids- en onderwij
zend personeel voerde de heer P. Ka-
pinga het woord, die een schrijfmachi
ne aanbood. De heer H. J. Kanne ver
tegenwoordigde de Personeelsraad N.
S. en de Ned. Ver. van Vervoersperso
neel, waarna de r.k. zusterorganisatie
haar gelukwensen aanbood bij monde
van de heer J. Blommers, die tevens
de Chr. Internationale Federatie van
Spoor- en Tramwegpersoneel verte
genwoordigde.
Nog vele sprekers volgden en de ju
bilerende organisatie ontving naast de
hartelijke woorden ook een keur van
geschenken. Tenslotte dankte de heer
A. Meinis voor de betoonde belang
stelling.
DANKSTOND.
Vanmorgen werd in de Domkerk 'n
dankstond gehouden, waarin voorging
dr A. F. N. Lekkerkerker, Ned. Herv.
predikant te Utrecht. Hierop volgde
de grote jubileumbijeenkomst voor de
leden in Tivoli, waar da president
directeur van de Ned. Spoorwegen, ir
F. Q. den Hollander, de heer M. Rup-
pert e.a. het woord voerden.