PRIJS VAN EGYPTE'S VRIJHEID
IS WARM VLOEIEND BLOED
Prins Bernhard H.C. voor
de vluchtelingen?
Belangrijk vragenuurtje van
gedeputeerde C. Philipse
Eerste gat bij Kruiningen
toch nog geblokkeerd
Bijna twee en een half millioen voor
de zeeweringen van Walcheren
Arabische Liga kant zich tegen
Engeland
Polderbesturen maakten een trip
over het eiland
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
Agressieve taal van Naguib
Van enige officiële vraag nog geen sprake
Geteisterd Pont
l'Eveque hielp
Brouwershaven
Uitgave:
Stichting „Zeeuwsch Dagblad"
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr.
90, Tel. 2438, by geen gehoor voor
advertenties 2970, voor redactie
2435. Giro 274289. Kantoren:
Vlissingen: Lammensstraat 17,
Telef. 2754, Middelburg: Korte
Noordstraat 35. Tel. administratie
2009, Tel. redactie 2347; Ter-
neuzen: Dijkstraat 2628
Exploitante:
Oosterbaan Le Cointre N.V.,
Goes
ZEEUWSCH DAGBLAD
9e JAARGANG No. 2474
Abonnementsprijs j 0.44 per week,
1.85 p. maand, 5.45 p. kwartaal
Losse nummers 13 cent
Advertentieprijs 20 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 ct. per woord
MAANDAG 11 MEI 1953
Hootdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMI1
Medewerkers: Ds W. C. v. Burgeier, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Mid
delburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp;
J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Drs J. Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel,
Tholen; R. Zuiuema, Goes.
Op- en ondergang van
Zon en Maan:
Dinsdag: Zon op 4.52 "i., onder
20.22 u. Maan op 3.5J j., onder
20.06 u.
Hoogwater Dinsdag 12 Mei 1053
Vlissingen: 0.44 u. 2.05 m., 13.12
2.26 m. Terneuzen: 1.15 u. 2.25
m., 13.42 u. 2.46 m. Wemelainge:
2.32 u. 1.68 m., 1-5.01 u. 1.93 m.
Zierikzee: 2.16 u. 1.44 m. 14.49 u.
1.68 m.
CAIRO, 10 Mei. - Generaal Naguib heeft Zondag te Cairo ver
klaard: „Wij naderen een grote strijd en iedere Egyptenaar moet be
reid zijn het hoogste offer te brengen. Wij hebben onze handen van de
Brits-Egyptische onderhandelingen over het Suezkanaal afgetrokken.
Vrijheid is niet een geschenk op papier. De Britten gaven ons in 1922
en 1936 een onafhankelijkheid op papier. Wij wensen geen derde vrij
heid van deze soort. De werkelijke prijs voor de vrijheid is warm
vloeiend bloed."
De premier sprak ter gelegenheid
van de overbrenging van de stoffelijke
resten van Egypte's onbekende soldaat,
gesneuveld in de-Palestijnse oorlog in
1948, naar de hoofdstad. De kist, 'ge
plaatst op een affuit, werd door de
koninklijke poort, die vroeger slechts
door koning Faroek mocht worden ge-
DRIE BELGISCHE VLIEG
TUIGEN NEERGESTORT.
BRUSSEL, 10 Mei. Een formatie van
zes Meteors, welke de basis van Kok-
sijde had verlaten om zich naar Chie-
vres te begeven, maakte Zaterdagoch
tend om streeks 9.50 uur boven de
luchthaven van die plaats aanstalten
om te landen. Op het ogenblik dat de
f "matie uiteenging deed zich in een
groep van drie toestellen een botsing
voor. Deze drie stortten neer aan de
rand van het vliegveld.
SOCIALISTEN DIENEN
KLACHT IN TE KARLSRUHE.
FRANKFORT, 10 Mei. Het partij
bestuur van de Westduitse socialisti
sche partij heeft vandaag na de partij
bijeenkomst te Frankfort besloten,
Maandag bij het Constitutionele Ge
rechtshof te Karlsruhe een klacht in te
dienen met betrekking tot de verdra
gen tussen de Bondsrepubliek en het
Westen. Dit houdt in, dat het Hof ge
vraagd zal worden, deze verdragen on
grondwettig te verklaren, hetgeen zou
betekenen, dat eerst de constitutie
moet worden gewijzigd, alvorens de
verdragen kunnen worden bekrach
tigd.
bruikt, de stad binnengebracht.
In zijn rede noemde Naguib Enge
land „de vijand". De premier, die in
de Palestijnse oorlog driemaal werd
gewond, zeide dat Egypte deze strijd
onvoorbereid was begonnen. „Thans is
het Egyptische volk echter gereed zijn
heilige rechten te verdedigen".
Hij voegde hieraan toe: „Wij moeten
ons geduld en onze moed niet verlie
zen, Omdat de overwinning is ver
traagd. Wij moeten ons voorbereiden
op de grote strijd, die voor ons ligt".
Te Londen merkt men naar aanlei
ding van de rede van Naguib op, dat
hieruit voor het eerst blijkt, dat Egyp
te de onderhandelingen met Engeland
als vastgelopen beschouwd, niettegen
staande het schrijven van de Britse re
gering, dat twee dagen na het afbre
ken der besprekingen aan de Egypti
sche premier werd overhandigd. Waar
nemers zijn van mening, dat de rede
gedeeltelijk bedoeld is om de welwil
lende tussenkomst van de Amerikaan
se minister van buitenlandse zaken,
Dulles, te verkrijgen, die dezer dagen
een bezoek aan Cairo brengt.
Het feit, dat Naguib te kennen gaf
dat Egypte wellicht zijn toevlucht tot
geweld zal nemen, wordt te Londen
zeer betreurd.
Steun,
De politieke commissie der Arabi
sche Liga, die thans te Cairo bijeen
is, heeft Zaterdagavond besloten Egyp
te te steunen in zijn eis, dat Groot-
Brittannië zijn troepen in de Suez-ka-
naalzone onvoorwaardelijk moet terug
trekken.
De Brits-Egyptische besprekingen
over dit vraagstuk zijn Woensdag j.l.
voor onbepaalde tijd verdaagd, daar
geen overeenstemming kon worden
bereikt over de ontruiming en het
in stand houden van de basis hierna.
Aan de besprekingen der Liga
commissie wordt deelgenomen door
de ministers van Buitenlandze Za
ken van Egypte, Irak, Jordanië, Sy
rië, Libanon, Saoedi-Arabië en
Libyë.
VERZOEK VAN COMITÉ VAN MINISTERS.
STRAATSBURG, 10 Mei. Aan Prins Bernhard zal Woensdag
door de Raad van Europa worden gevraagd, de post van Hoge Com
missaris voor de vluchtelingen te aanvaarden, zo vernam Reuter Zon
dagavond in Straatsburg.
Zoals we reeds berichtten, besloot het comité van ministers van Bui
tenlandse Zaken de afgelopen week een bekende persoonlijkheid aan te
wijzen om de hulp aan Duitse vluchtelingen uit de Russische zone, de
Turkse vluchtelingen uit Bulgarije en de na-oorlogse displaced persons
in Triest te coördineren.
TIJDENS VERGADERING C.H. STATENKRING
LIJST C.H.-A.R. BIJ VERKIEZINGEN VOOR
PROV. STATEN
plannen voor inpoldering van gebied aan
de Westerschelde -(bet land van Saef-
tinge b.v.) voorlopig wel van de baan
zjjn. Het drle-eilandenplan wacht op het
advies van de Delta-commissie.
KRUININGEN
HALF AUGUSTUS DROOG?
Bij een vraag van de heer van Melle
kwamen de veren over de Westerschelde
ter sprake. In verband met de toestand
van de havens Hoedekenskerke en Ter
neuzen is er geen sprake van dat de
dienst daar met andere boten zal kun
nen worden gvaren, hoe graag men het
ook zou willen. Een regelmatige vaart
HansweertFerkpolder is eveneens on
mogelijk.
De toestand zal pas weer verbeteren
als KruiningenPerkpolder weer mo
gelijk is. Dit zal vermoedelijk aan het
einde van het jaar het geval zijn, nadat
omstreeks half Augustus de dijken bij
Kruiningen zullen zijn gedicht. Zo gauw
als dit laatste het geval is, zal men be
ginnen met de aanleg van dubbele fui
ken, zowel bij Kruiningen als in Perk
polder. De desbetreffende plannen zijn
al door de Rijkswaterstaat goedge
keurd.
GOES, 9 Mei Om twee redenen
was vanmiddag de Statenkringvereni-
glng Goes der Chr. Historische Unie bij
een gekomen in „De Prins van Oranje"
Allereerst om zich te bezinnen op de
komende gemeenteraadsverkiezingen:
daarover sprak voorzitter C. Philipse
ln zjjn openingswoord en daarover refe
reerde het lid der Tweede Kamer, de
heer F. H. van de Wetering. Op deze
rede (door de heer van de Wetering
Vrijdag al uitgesproken in Middelburg
en weergegeven in ons blad van Zater
dag) volgde een geannimeerde bespre
king, waarbij ook de verklaring van mi
nister van de Kieft tegenover de
Zeeuwse journalisten ter sprake kwam.
Als de andere Kamerleden er zo over
denken als de heer van de Wetering,
dan zal het spannen by de behandeling
van de rampschadewet in ons parle
ment.
Na de pauze werd een huishoudelijke
vergadering gehouden: secretaris de
Ruiter las de notulen en penningmeester
van Oosten bracht verslag uit. Een niet
zo optimistisch vnrslag want er bleek
een tekort te dreigen. Desondanks zul
len verschillende kiesverenigingen in
door de ramp getroffen plaatsen, vrij
gesteld worden van het btalen van con
tributie over 1953. De heren M. van
Oosten, 's-Heer Arendskerke en J. Du-
vekot, Goes werden bij acclamatie als
bestuurslid herkozen in de plaats van
de heer Dominicus uit Borssele werd
gekozen de heer D. Meeuwse te Yer-
seke. Door het toetreden van Noord-
Beveland tot de Statenkring Goes werd
het bestuur met twee leden uitgebreid
n.l. de heren M. v. d. Weele en de Lange,
BELANGRIJKE RONDVRAAG.
De rondvraag was weinig anders dan
een vragenuurtje van gedupeerde. Phi
lipse een zeer nuttig en instructief
uurtje overigens!
Burgemeester D. Thomassen a Thues-
sink van der Hoop van Slochteren van
Driewegen en Ellewoutsdijk informeer
de welke normen nu eigenlijk moesten
worden aangelegd bij het bij de ver
kiezingen samengaan met andere par
uien
.iet antwoord van de heer Philipse
..s zeer verheugend: hjj noemde het
samengaan met de andere chr. partyen
een verbiydend teken, dat zyn volle
sympathie en steun had en dat hy zo
veel als maar mogeiyk was wilde be
vorderen. Hy iiet zelfs doorschemeren
dat het niet uitgesloten was dat A.R.
a C.H. samen zullen kunnen gaan by
de verkiezingen voor de Prov. Staten.
Bij 'n bespreking hierover was de A.R.
bereid gebleken de eerste twee zetels
van een eventuele gezamenlijke lyst af
te staan aan de C.H., nummer drie een
A JR. en vier en vyf weer een C.H.
Uit de vergadering werd nog opge
merkt, dat er wel gerekend moet wor
den alvorens tot samengaan te beslui
ten, dit in verband met restzetels.
Daarna kwamen het veer Wolfaartsdijk
Kortgene, het drie-eilandenplan en
andere inpolderingen ter sprake.
De heer Philipse deelde mede, dat de
Volgens Reuter zou Prins Bernhard
informeel bereid zijn de post te aan
vaarden, mits het speciale fonds tot
hulp aan de vluchtelingen, dat het
vorige jaar door de raadgevende ver
gadering van de Raad was aanbevo
len, werd gesticht. De ministers heb
ben destjjds een beslissing over dit
fonds uitgesteld tot hun gedetailleerde
plannen zouden worden voorgelegd.
Bij informatie verneemt het A.N.P.
dat er van enige officiële vraag die
aan de Prins zou zijn gericht, nog geen
sprake is geweest.
Het spreekt vanzelf, dat de Prins,
indien een zodanig verzoek hem zou
bereiken, pas een beslissing zou nemen
na overleg met de regering en bespre
king van bepaalde te stellen voorwaar
den.
Schade aan motorrijtuigen door de
watersnood,
's GRAVENHAGE, 8 Mei Na de
watersnoodramp heeft de algemene ver
laders- en eigen vervoerders organisa
tie E.V.O. zich tot de minister van
Verkeer en Waterstaat en van Finan
ciën gewend, met het verzoek in de te
treffen watersnood- schaderegeling een
bepaling te doen opnemen ter voorzie
ning in de kosten, welke ter voorkoming
van verdere schade, in het bijzonder aan
motoren e.d. gemaakt zijn. Na de wa
tersnood zijn door vele bezitters vein
auto's maatregelen getroffen om, in
afwachting van de eigenlijke reparatie,
verdere schade aan motoren en voer
tuigen te voorkomen.
Chauffeur Jan Verwey reed weer
in Nederland.
(Van onze correspondent.)
BROUWERSHAVEN, 9 Mei. De
chauffeur Jan Verwey heeft nog nooit
met zoveel plezier een vrachtauto ge
reden als vandaag. Hij woont in Pont
l'Evèque in Normandië, waar hij bij
een landbouwer werkt, maar is oor
spronkelijk een echte Amsterdammer.
Vandaag was hij terugwin Nederland,
in Brouwershaven op het geteisterde
Schouwen-Duiveland en in zijn vracht
auto vervoerde hij niet alleen vele
voor de Brouwenaren begeerlijke goe
deren, maar ook monsieur Aveline, het
hoofd van de openbare school in Pont
l'Eveque met vijf leerlingen.
Want die leerlingen hebben in het
1800 zielen tellende stadje met een kin
derwagen rondgetippeld om geld en
goederen voor Brouwershaven te ver
zamelen. Waarom ze dit deden? Wel
eenvoudig omdat hun stadje destijds in
de tweede wereldbrand ook voor de
helft werd verwoest.
Na hun aankomst 's morgens maak
ten ze een tocht met een boot door het
ondergelopen gebied en 's middags
gingen ze naar de kleuterschool in de
Nieuwstraat waar de leerlingen van de
O.L. school samen met het hoofd de
heer Vooren en burgemeester Van
Leeuwen nieuwsgierig stonden te
wachten op de dingen die komen zou
den. En die. dingen zijn gekomen, ge
loof dat maar. Chocolade en conserven,
kleding het meeste hiervan wordt
eerstdaags uitgedeeld en natuurlijk
ook vele toespraken, in rad Frans door
het Franse schoolhoofd en in minder
rad Frans door twee leerlingen van de
school in Brouwershaven. Het wordt
een blijvende vriendschap tussen dit
Franse plaatsje en Brouwershaven. De
heer Vooren deelde tenminste al mee,
dat hij deze zomer met zijn vrouw en
tien leerlingen enige weken vacantie
mag komen genieten in Pont l'Evèque.
NA SPANNENDE, GEVAARLIJKE OGENBLIKKEN
KRUININGEN, 9 Mei. - Van
morgen om tien voor half twaalf is
de Rijkswaterstaat in samenwerking
met de aannemers-combinatie Ver
stoep door het invaren van een cais
son erin geslaagd het eerste gat in
de zeedijk bij Kruiningen te blokke
ren, „Het was op het nippertje".
Daar was ieder het over eens. Nie
mand had durven hopen, dat het
toch nog zou lukken, want tien mi
nuten tevoren, was de enorme cais
son van 720 ton door de vrij sterke
stroom meegesleurd en dwars door
het gat geslagen. En bij de tweede
poging was de caisson juist voor het
gat doormidden gebroken. Weer
scheen de zaak reddelos verloren.
Maar toen zagen we de Hollandse
waterbouwkundigen en dijkwerkers
op hun best. Er ontstond een team
geest in het dijkleger, die alleen in de
nood geboren kan worden. Iedereen
greep in, iedereen improviseerde. Er
was geen sprake meer van geplanned
werk. Sleepboten stormden aan om de
breuk in de caisson weer recht te du
wen, om de brokken caissons toch
weer op de juiste plaats te varen.
Mannen sprongen over de gapende
kloof, waardoor het water bruiste, om
staaldraad over te brengen en daarmee
de stukken weer aan elkaar te snoe
ren. In dit wild, verbeten gevecht be
greep ieder intuitief zjjn taak. In die
enkele ogenblikken, daar aan de zee
dijk by Kruiningen zyn staaltjes van
heldendom verricht, die moeilijk zijn
na te vertellen. Het was een gevecht,
dat tot een wonderlijke overwinning
leidde. Een gevecht, dat als zovele
veldslagen, waard is in een geschiede
nisboek opgetekend te worden. En dan
In de in de Philips Schouwburg te Eindhoven gehouden bijeenkomst ter
viering van het 25jarig bestaan van de bedrijfsgeneeskunde bij de N.V. Phi
lips Gloeilampenfabrieken, alsmede ter viering van de officiële opening van
de nieuwe polikliniek Philips Gezondheidscentrum, heeft de minister van
Sociale Zaken en Volksgezondheid, de heer J. G. Suurhoff, meegedeeld, dat
het H.M. de Koningin heeft behaagd dr C. G. E. Burger, het hoofd van de
Medische afdeling van Philips, te benoemen tot Ridder in de Orde van de
Nederlandse Leeuw. Minister Suuriiojj (rechts) overhandigde persoonlijk
dr Burger de versierselen.
MIDDELBURG, 9 Mei. Voor de bestuurderen van de Folder Walcheren
was het vandaag een zware dag. Vanmorgen even half negen vertrokken
zij al in een grote bus van de Stoomtram Walcheren voor een trip over
Walcheren, waarbij de zeeweringen en de oeververdedigingen al hun aan
dacht hadden. De ingenieur van de Polder, ir. A. G. Wiersma, verstrekte
alle gewenste inlichtingen en zo was het voor de Commissarissen en de
Raden mogelijk vanmiddag in de vergadering in het Polderhuis een juiste
beslissing te nemen omtrent de maatregelen, die noodzakelijk zijn voor de
veiligheid van Walcheren. Zonder dat daarover gestemd behoefde te worden
verleende de vergadering het dagelijks bestuur een crediet van f2.475.000.
Een beslissing, die door de nood was opgelegd en waarvan niemand nog
weet te zeggen, of zij de Polder zelf voor bijna onoverkomelijke financiële
moeilijkheden zal stellen, omdat het nog niemand bekend is, welk bedrag
het Rijk voor zijn rekening zal nemen. Want die 2.5 millioen is niet alleen
bestemd voor herstel, maar voor een niet onbelangrijk gedeelte ook voor
verbetering der zeeweringen.
Vanmorgen werd eerst naar Vrou
wenpolder gereden, waar bij de maal
derij ernstige duinafslag in ogen
schouw werd genomen. Hier zal de
aanwezige landrug over 550 meter
lengte worden verhoogd, evenals een
aansluitende inlaagdijk over 400 me
ter, beide tot een hoogte van 5 meter
boven N.A.P. - Er is een bedrag van
f45.000 mee gemoeid.
Het volgende punt van onderbreking
waren de duinen by Oostkapelle, die
ernstig werden afgeslagen en waar het
overstromende water het waterwinge
bied aantastte. Er zyn enkele zand-
dykjes opgeworpen en rijsschermen
geplaatst om enige bescherming tegen
herhaling te voorkomen.
Tegen de krammat van de voorlopi
ge dijk, die in het gat bij Westkapelle
is gelegd, vlijden de Polderbestuurders
zich neer om zich te laten vertellen,
wat er hier verder gaat gebeuren. Een
onherstelbaar gedeelte der glooiing zal
vervangen worden door met asfalt be
dekte basaltglooiing. Dit kost twee ton.
Dit zelfde zal ook even verder gebeu-1
ren. De brede berm boven de nieuwe)
glooiing zal een bekleding krijgen en
het duinrestant wordt tot een hoogte
van 11.50 meter boven N.A.P. met be-
tontegels bekleed. Meer Noordelijk,
waar het toch al zeer magere duin op
1 Februari sterk werd aangetast, zal
de Westkappelse zeedijk worden uitge
breid. Het werk gaat een millioen kos
ten.
Na de smakelijke koffiemaaltijd in
Café „De Valk" in Westkapelle werd
doorgereden naar Vlissingen. Daar
waren de oude en de nieuwe Nolledyk
(waarover in Februari het water was
gestroomd) punten van bezichtiging.
De dijken zullen hoger worden opge
trokken, dit grapje kost f 250.000. „De
Schone Waardin" was de laatste pleis
terplaats. De oude zeedijk van Ram-
mekens tot bij Vlissingen wordt aan
merkelijk verbreed en verhoogd.
NOG MEER CREDIETEN.
Er was vandaag geen tyd om alle
objecten, waarvoor credieten werden
gevraagd, te bekijken. Dan hadden de
Polderbestuurders ook nog naar Zou-
telande gemoeten, waar de afgekalfde
duinen van een bekleding tot een
hoogte van 7.60 meter boven N.A.P.
zullen worden voorzien (kosten: 3
ton), naar Domburg (waar de herstel
de steenglooiing voor het afgeslagen
duin tot 5.70 meter boven N.A.P. zal
worden opgetrokken en daarboven een
kleiberm zal worden gemaakt, hetgeen
80 mille vraagt, en naar een tweetal
punten in de Westwatering, waar her
stel van duinverdediging en steen
glooiing by elkaar nog eens f 600.000
zal vergen.
ln de vergadering bleken allen er
wel van overtuigd te zijn, dat de uit-l
gave niet alleen verantwoord, maar
niet erg optimistisch wat de vergoe-
noodzakeljjk is. Mr J. H. C. Heyse was
dingen van het Rijk voor het aanbren
gen van verbeteringen aan de zeewe
ringen betreft. Op één van zijn vragen
antwoordde de voorzitter, mr dr R. W.
Graaf van Lynden, dat, wanneer één
millioen voor rekening van de Polder
zou blijven, het geschot op het ge
bouw met f 3 per ha. zou moeten wor
den verhoogd. Overigens was de voor
zitter omtrent Rijksvergoedingen voor
verbeteringen veel optimistischer ge
stemd. „Men zal Walcheren zeker niet
meer in de put duwen", zo meende hij.
OOSTKAPELLE.
Zeer teleurgesteld bleek de heer Z.
Maljaars te zijn, n.l. over het feit, dat
geen plan met begroting voor het duin-
herstel bij Oostkapelle was ingediend.
„Als wij met een rond plan waren ge
komen, had dat in Den Haag veel meer
indruk gemaakt", vond hij. Graaf van
Lynden vertelde hem, dat het plan tot
herstel strandhoofden, in totaal 2.8
millioen gulden kostend al lang
voor 1 Februari is ingediend, omdat
het afnameproces hier al jaren reden
tot zorg geeft. Binnenkort zal met de
hoofding.-directeur van de Rijkswater
staat in Zeeland een bespreking vol
gen. Is er overeenstemming over het
plan, dan gaat het naar Den Haag (dat
ook in eerste instantie een plan toe
zond). De mededeling, die minister Al-
gera in de Eerste Kamer deed, n.l. dat
hij wacht op een plan van de Polder,
moet op een misverstand berusten:
niet de Polder, maar de R.W.S. in Zee
land zal het plan in Den Haag moe
ten indienen. Daarna werden de voor
stellen van het dagelyks bestuur goed
gekeurd.
met deze, zoals altyd, nuchtere woor
den: „Bij Kruiningen slaagde men er
in het gat in de zeedijk te dichten, na
dat men de in het gat gebroken cais
son, waarmee de dichting moest ge
schieden, in het stromende water had
weten te herstellen."
De dijkhoofden van het gapende
gat, waar recht achter het verdron
ken Kruiningen ligt het was hoog
water bestonden uit een caisson
van 120 ton. Hiertegen moest de
grote caisson gevaren worden, die
op de rede lag, gekabeld aan acht
sleepboten. De caisson bestónd uit 6
afzonderlyke stukken van 120 ton,
die met bouten aan elkaar gekoppeld
waren.
Talrijk publiek.
Een talryk publiek had zich op het
linker dykhoofd, aan de kant van
Hansweert verzameld, toen de laatste
voorbereidingen voor de grote operatie
werden getroffen. Nieuwsgierigen uit
binnen- en buitenland 'wachtten in
spanning op de komende dingen. Voor
lopig moest men zich tevreden stellen
met de houtjes, die in het stroomgat
werden geworpen om de stroomsnel
heid van het water te bepalen. „Nog
te snel", was steeds het advies van de
tijdopnemer.
Goed elf uur kwam beweging in de
caisson. Nog hielden de sleepboten het
gevaarte in de stroom naar het dijk-
gat in bedwong. Langzaam liet men de
kabels vieren. De caisson zakte af naar
het gat om het voor goed te dichten.
Tot op een afstand van vijf meter was
men de gapende wond in de dijk ge
naderd.
Mislukt.
Toen kreeg het stromende water het
betonnen monster in zijn macht. De
sleepboten draaiden op volle toeren,
maar konden het niet meer houden.
„Trekken", schreeuwde men. Maar het
hielp niet meer. Het gevaarte van 720
ton was een prooi van het water ge
worden. Dat water stuwde de caisson
enkele meters in verkeerde richting.
Dan, met donderend geraas botste de
massa van 720 ton tegen het linker
dijkhoofd, waar ongeveer 30 mannen
opstonden, in levensgevaar verkerend.
Aan vluchten viel niet meer te den
ken. Zij doken weg om geen dodelijke
klap te krijgen van de zwiepende af
gebroken stalen kabels. De caisson
sloeg dwars in het stroomgat, losge
slagen. Verbijsterd keek ieder toe,
ademloos, afwachtendDe minuten
leken uren.
Langzaam kwam er beweging in
de tegengestelde richting in de cais
son. De kabels van twee sleepboten
waren nog niet gebroken en deze
boten trokken de caisson langzaam
maar zeker uit de stroming de Wes
terschelde op
Even was er tijd cm het slagveld te
overzien. Iedereen was er goed afge
komen en zo waar, daar op de rede
lag de caisson weer, gereed om weer
ingevaren te worden. Waarom zou men
het niet doen. Het kon immers nog.
En men begon weer opnieuw. De
tweede keer werd het gevaarte in de
juiste positie gevaren. Reeds juichte
men op de dijk. Toen brak de caisson
in het midden. De bouten hadden los
gelaten. Steeds verder weken de stuk
ken uit elkaar. De tweede stagnatie
scheen erger te zijn dan de eerste.
Maar wat er ook gebeurde er ontstond
geen paniekstemming. Men hield het
hoofd koel. Commando's klonken.
Nu was het werken zonder overleg
van tevoren, handelen volgens eigen
inzicht. Wonderlyk is het tot welke
prestaties men in noodsituaties kan
komen, wat men kan bereiken, als een
ieder bezield is met een en dezelfde
wil, dat het niet meer mag mislukken,
dat de dijk dicht moét. En de dijk
kwam dicht.
Waren bet de sleepbootkapiteins
geweest, die de stukken weer tegen
elkaar wisten te varen of misschien die
werkers uit Werkendam en omgeving,
die met gevaar van eigen leven de
brokken beton met staaldraad aan el
kaar hadden gesnoerd, of de inge
nieurs,, die nu alle, behalve academi
sche kennis paraat moesten hebben, en
paTaat hadden? Nee, allen waren het,
die bet haast onmogelijke presteerden
en de gebroken caisson in het stroom
gat wisten te redden.
Het eerste gat in de dijk bij Krui
ningen was gedicht. De caisson had
men toch kunnen laten zinken. Een
ieder, die deze dichting heeft aan
schouwd zal het heugen. Hij zal vol
respect spreken over het, kunnen
van de dijkherstellers en verder
vertellen hoe onnoemelijk veel risi
co's aan het dijkherstel zijn verbon
den. Na dit schouwspel gezien te
hebben zal hij veel ongeduldigen te
vreden kunnen stellen en bovenal
zal hij met het koene leger- en met
de vele getroffen blij zijn, dat het
eerste gat bij Kruiningen gedicht is,
dat de bevrijding van Kruiningen
van het water in het verschiet iigt.
Sprak men niet van begin Augustus,
dat ook de andere twee gaten ge
dicht zullen zijn?
DE BILT ZEGT
Weersverwachting, geldig tot van
avond:
Aanhoudend koud.
DE BILT, 10 Mei.' Aanvankelijk
weinig, later toenemende bewolking,
maar overwegend droog weer. Matige
tot vrij krachtige Noordwestelijke
wind. Koud weer.