°-d" de loupe
"47/r
ÜËEAU DE COLOGNE
Chr* Nat» Vakverbond koos twee
nieuwe bestuurders*
Moeders
liefste
Wens
Dalens volksgericht zegevierde*
©e Radio*
Bondsdag te Rotterdam in het
teken van vrijheid en strijd*
£te gAote D^AwucMinxg.
Onbelangrijk
Toch conclusies.
Het devies.
I ontzien wordt. Haar invloed is bij de massa groot. En daarom stelt hij de
vraag:
Donderdag 7 Mei 1953
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
Vandaag over drie weken nemen
we de krant op en kijken we hoe de
verkiezingen voor de gemeenteraden
z\jn verlopen. Uiteraard zal ieder het
meest benieuwd zijn naar de gang van
zaken in zijn*eigen plaats. Daarna wordt
gekeken of er in andere plaatsen nog
schokkende dingen zijn gebeurd en
misschien dat de krant nog een lande
lijk staatje geeft van winst en verlies
der diverse partijen, maar daar hech
ten we helemaal geen waarde aan:
het zijn immers „maar gemeenteraads
verkiezingen" en die worden toch voor
het overgrote deel beheerst door zui
ver plaatselijke factoren. Zo'n staatje
is alleen maar goed voor de mensen
die zich met statistieken zoet houden.
Dergelijk gepraat kan men vandaag
de dag algemeen horen. Zelfs van
„principiële" mensen die misschien
wel zelf candidaat zijn voor een zetel
in de raad. En ze beseffen niet hoe
dom dat gepraat is. En dom niet al
leen, maar ook funest voor de par
tijen, die zich op een principiële
grondslag stellen. Zulk gepraat werkt
in de hand dat men gemeenteraads
verkiezingen als een „belangenstrijd"
gaat beschouwen: een gevecht tussen
mensen die allerlei plaatselijke idea
len nastreven (idealen die dikwijls
samenvallen met groepsbelangen!) [buitenaf" ingekomen, maar uit de leden
de beginselen zoals die gelden bij de[
verkiezingen voor het parlement spe
len dan niet mee, zijn in ieder geval
maar heel ondergeschikt!
Dom en funest: laat men toch goed
beseffen dat ook de plaatselijke over
heid „dienaresse Gods" is en dat der
halve de strijd om de bezetting der
plaatsen vóór alles een principiële
Drs C. P. Hazenbosch en H. R. Plomp benoemd.
Eerste academisch gevormde secretaris
deed zijn intrede.
(Van een speciale verslaggever)
UTRECHT, 6 Mei. In de buitengewone algemene vergadering van 't Christelijk
Nationaal Vakverbond werden twee bezoldigde secretarissen gekozen. De keus
viel op drs C. P. Hazenbosch te Utrecht en op de heer H. R. Plomp te Den
Haag. Aanleiding tot deze verkiezing was het vertrek van de vice-voorzitter
van het Verbond, de heer K. de Boer, naar Nieuw-Guinea en de benoeming van
de beer A. Borstlap tot adjunct secretaris-generaa'I van het Internationaal Chr.
Vakverbond. Drs Hazenbosch zal met de heer B. Koolvink een groot deel van het
werk van de vice-voorzitter overnemen, terwijl de heer Plomp zal worden belast
met het soclaal-paedagogische werk van het Verbond.
Drs C. P. Hazenbosch werd reeds in
1950 gekozen tot bestuurder van het CNV
maar meende toen te moeten bedanken.
Thans is hij hoofd van de sociaal-econo
mische dienst van het Verbond en sedert
korte tüd ook lid van de Tweede Kamer
voor de A.R.-partij. De heer H. R. Plomp
is bestuurder van de Chr. Bedrijfsgroe
pencentrale. Laatstgenoemde heeft de be
noeming nog niet aanvaard, doch enige
bedenktijd gevraagd.
De Verbondsvoorziter, de heer M. Rup-
pert, wees er in zijn openingswoord op,
dat thans voor de eerste maal een aca
demisch gevormd man zijn intrede deed
in het bestuur. In zijn tweedelig werk
„De Vakbeweging" schreef de heer Rup
pert, dat de vakbeweging op straffe van
ondergang weerstand moet bieden aan de
verleiding om het voeren van overleg
harerzijds ook maar over te laten aan
economen en andere academisch gevorm-
den. Een vakbeweging, die vertegenwoor
digd moet worden door mensen „van
buitenaf" is geen vakbeweging meer, om
dat dan de zedelijke band tussen leiding
en leden ontbreekt. Dit alles geldt echter
niet voor onze vriend Hazenbosch, aldus
de voorzitter. Deze is immers niet „van
voortgekomen. Hij werd door de vak
beweging zelve naar voren geschoven
en er is reeds duidelijk gebleken, dat
tussen hem en onze beweging een zede
lijke band bestaat.
DRIE FACETTEN,
Sprekend over de noodzakelijkheid
van het sociaal-paedagogische werk,
stelde de heer Ruppert vast, dat het
sociale vraagstuk drie belangrijke as
pecten heeft. In de eerste plaats is
daar het loonvraagstuk en hieraan
strijd dient te zijn. De Christen heeft wordt zeker voldoende aandacht ge-
de plicht met al zijn kracht ervoor te wijd. Voorts is er het vraagstuk van
strijden, dat ook in die plaatselijke de inter-menselijke verhoudingen on-
d„
belijders «.uidelyk gehoord kunnen Hng van de Arbeid, Soc Economische
worden. Wie deze gemeenteraadsver- Raad, instelling van Bedrijfschappen).
kiezingen fcgatelliseert, doet blijken Wat gebeurt er echter in de onderne-
I „„1f<l ZTf m nn O/vn
dat hjj weinig besef heeft van zijn
roeping als Christen. Dat Christen
zijn moet immers het hele leven door
dringen. Laat men dat leven toch niet
doorknippen in een „principiëel stuk"
en een „practisch stuk". Dat is im
mers de kwaal, waaraan het christe-
mingen zelf? Hier ontwikkelt zich een
geheel nieuwe bedrijfspsychologie maar
de vraag is gewettigd of niet tege
lijkertijd een a-Christelijke arbeids
ethiek ontstaat.
Tenslotte is daar het derde facet,
het arbeidsvraagstuk. De ontwikkeling
van de arbeid als menselijke activiteit
gaat enerzijds in de richting van een
lijk leven van vandaag in zo hevige sterk gespecialiseerde ongeschooldheid
mate lijdt. De kwaal die dat leven |e™ o^orzijds van een hooggeschoolde
zo doet kwijnen en waarom de naam
van Christus zo menigmaal gehoond
wordt!
Gemeenteraadsverkiezingen onbe
langrijk? Wie zo denkt mag zichzelf
wel eens grondig onder handen ne
men!
Al even onjuist is het om het zo
te stellen, dat er uit gemeenteraads
verkiezingen geen conclusies te trek
ken zouden zijn ten aanzien van het
landelijke politieke beeld. De in de
afgelopen weken in Frankrijk gehou
den verkiezingen mogen daarbij tot
voorbeeld strekken. Ook daar ging het
„maar" om gemeenteraden en er is
geen reden om aan te nemen dat daar
bij in Frankrijk geen plaatselijke be
langen een rol hebben gespeeld. Wat
heeft de uitslag desondanks te zien
gegeven? Een enorme winst voor de
pastij van oud-premier Pinay en een
verpletterende nederlaag voor gene
raal de Gaulle en de zijnen. Door alle
plaatselijke belangen heen heeft het
Franse volk wel heel duidelijk te ken
nen gegeven op welke wijze het ge
regeerd dient te worden en welke na
tionale en Internationale politiek het
prefereert. Natuurlijk kan men nu
zeggen, dat er de samenstelling van
het Franse parlement en van de Fran
se regering desondanks niets veran
dert. Dat is juist maar een regering
die tegen de uitgesproken wil van het
volk ingaat, zal het niet ver brengen.
Nog afgezien van de vraag of zij in
dat geval blijk geeft enig begrip te
hobben voor de inhoud van het woord
„democratie"!
En is het in Nederland anders? Ge
loof maar dat de socialisten alles op
alles zullen zetten om hun winst van
1952 ook dit jaar tot uitdrukking te
brengen. En geloof maar niet dat er
veel socialisten zullen zijn die „om
plaatselijke belangen" hun stem op
een andere partij zullen uitbrengen.
Dat laten ze wel aan die lieden over
die gemeenteraadsverkiezingen
niet belangrijk" vinden! De P. v. d. A,
is er wel degelijk op uit om aan die
gemeenteraadsverkiezingen toch lan-
specialisatie. De vraag dringt zich op,
wat er zo terecht komt van de ar
beidsvreugde en van de vervulling
door de mens van zijn creatuurlijke
opdracht. Op nieuw, schoon op geheel
andere wijze dan in de vorige eeuw is
het menselijke in de mens hier in ge
vaar. Het sociaal-paedagogische werk
is daarom vooral voor de Chr. vakbe
weging van het hoogste belang.
SPOED GEWENST.
Tenslotte noemde de heer Ruppert nog
een drietal belangrijke zaken, die met
spoed tot een oplossing gebracht moeten
worden. De eerste is de kwestie van de
gemeenteclassificatie. Zes jaar geleden
verscheen het Stichtingsrapport en nog
is er niets gebeurd. Geleidelijkheid bij
de afschaffing van de classificatie is
noodzakelijk, maar de confessionele vak
beweging voelt er niets voor om het be
gin van de afschaffing nu ook maar van
jaar tot jaar wordt uitgesteld.
De aandacht zal voorts gericht moeten
blijven op een vrijere loonvorming, waar
bij de verantwoordelijkheid hiervoor
weer komt te liggen waar ze behoort,
n.l. in het bedrijfstaksgewijze overleg. Dit
echter met behoud van een coördinatie
mogelijkheid om een terugval in de voor
oorlogse disharmonieën op dit gebied
tussen verschillende bedrijfstakken te
voorkomen.
Ook achtte spr. het hoog tijd, dat het
coördinerend college voor de morele
werklozenzorg nu eens wordt gesticht.
„Het wordt nu toch langzamerhand wer
kelijk tijd, dat de Regering te dezer za
ken een beslissing neemt, zodat we weten
waar we aan toe zijn", zo besloot de heer
Ruppert zijn rede.
WILMA WORDT GEHULDIGD
's-GRAVENHAGE, 6 Mei. Er is een
comité gevormd dat de schrijfster Wilma,
mevr. W. Vermaat te Beekbergen, op
haar 80e verjaardag (14 Mei a.s.) wil
huldigen. Haar betekenis als getuige van
Christus in de Nederlandse literatuur is
volgens het comité van bijzondere aard.
Als blijk van waardering en dankbaar
heid wil het comité de uitgave mogelijk
maken van haar laatste manuscript, dat
het verhaal van haar leven bevat: „Het
heilig wonder van mijn leven".
Op 14 Mei staan twee huldigingen op
het programma, nl. een intieme kring en
een ontvangst in hotel „De Vrijenberg"
te Beekbergen.
Ingezonden Mededeling (adv.)
Assortiment-dozen
van f4.- tot ƒ7.50
HET BEROEMDE BIAUW-GOUD ETIKET
Dit wasgeen werk.
Waardige inwoner zou van zijn boerderij gezet worden.
EMMEN, 5 Mei. De
gehele bevolking van
het Drentse dorpje Da
len kwam kort geleden
in opstand, toen aan
boer Z. de huur van
zijn boerderij en lande
rijen per 1 Mei werd
opgezegd. De „plaats"
zou moeten worden
ontruimd ten behoeve
van een der zonen van
de familie W., die de
eigenaar van de hoeve
is.
Een golf van veront
waardiging ging door
het dorp. Vijftien jaar
lang had Z. de boerde
rij bewoond en zich een
waardig inwoner van
Dalen getoond. Binnen
tien dagen moest hij
zijn „plaats" verlaten
en dat terwijl de nieu
we mest reeds op het
land lag.
Dat namen de inwo
ners van Dalen niet.
Het ging van mond tot
mond, dat nog dezelfde
avond, waarop Z. de
voor hem zo onprettige
mededeling had gekre
gen, een volksgericht
zou worden gehouden.
Honderdvijftig inwoners
van Dalen kwamen in
café Bos bijeen en be
sloten eenparig de fa
milie W. uit de dorps
gemeenschap uit te sto
ten, wanneer zij althans
haar plan zou doorzet
ten. Dit hield o.m. in,
dat geen bakker, geen
slager en geen kruide
nier enz. meer aan de
deur bij de familie zou
kunnen komen zonder
de clandizie van de an
dere bewoners onher
roepelijk te verliezen.
Na 1 Mei bleef Z. dan
ook rustig op zijn boer
derij. Gisteren heeft
deze een brief ontvan
gen, waarin de familie
W. bericht aan de eisen
van de dorpsgemeen
schap toe te geven: het
huurcontract wordt met
een jaar verlengd om
Z. in de gelegenheid te
stellen naar een andere
boerenplaats om te
zien.
De buurtgemeenschap
heeft gisteren per ad
vertentie medegedeeld,
dat de familie W. weer
als gelijkwaardig buurt
genoot in de gemeen
schap zal worden opge
nomen.
Ingezonden Mededeling (adv.)
tS&l
Twintig jaar geëist wegens moord
ALMELO, 6 Mei. Twintig jaar met af
trek heeft de officier van justitie
gisteren geëist tegen de 45-jarige
vrouw J. K. G. uit Hengelo. Zij stond
terecht omdat zij haar man met rodent,
dat zij door zijn eten had gemengd, ver
giftigd had. Reeds een jaar lang had zij
met dit plan rondgelopen.
foengt cuti
VRIJDAG 8 MEI 1953.
HILVERSUM I. (402 m.) KRO: 7.00
Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en
lit. kalender. 8.00 Nws en weerber. 8.15
Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa-
terst. 9.40 Gram. 9.45 Schoolradio. 10.00
Gram. 10.25 Symphonette ork. en vocaal
kwart. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Franse
chansons. 12.00 Angelus. 12.03 Politieka-
pel. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Sa-
lonork. en solist. 12.55 Zonnewijzer. 13.00
Nws en Kath. nieuws. 13.20 Act. 13.25
Pianoduo. 13.45 Voor dc vrouw. 14.00 Sop.
en orgel. 14.20 Symph. ork. en sol. 15.00
Metropole ork. en solist. 15.40 Pianore
cital. 16.00 Voor de zieken. 17.00 Voor de
jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.30 Cello en
piano. 18.00 Mil. caus. 18.10 Gev. muz.
18.30 Lichte muz. 18.52 Act. 19.00 Nws.
19.10 Regeringsuitz.: „Verklaring en toe
lichting." 19.30 Gram. 20.25 De gewone
man. 20.30 „Les Dragons de Villars", ope
ra. 21.45 „De Christen in de wereld," caus.
22.00 Cembalogezelschap en sopraan. 22.25
„Om de toekomst van Nederland",
klankb. 22.45 „Ik geloof in ene, heilige,
katholieke kerk", caus. 23.00 Nws. 23.15
24.00 Gram.
HILVERSUM II. (298 m.) VARA: 7.00
Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram.
8.00 Nws en weerber. 8.18 Gram. 8.50 V.
d. huisvrouw. 9.05 Gram. 9.40 Voor de
kleuters. VPRO: 10.00 „Thuis", caus. 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 10.30
Schoolradio. 10.50 Orgelspel. 11.10 Radio
feuilleton. 11.30 Bariton en piano. AV
RO: 12.00 Musette-ork. 12.30 Land- en
tuinb. med. 12.33 Sport en prognose. 12.48
Gram. 13.00 Nws. 13.15 Med. of gram.
13.30 Lichte muz. 14.00 Voor de vrouw.
14.20 Pianorecital. 14.50 Voordr. m. muz.
15.10 Cembalo-gezelschap. 15.30 Lichte
muz. VARA: 16.00 Gram. 16.30 Voor de
jeugd. 17.00 Vocaal dubbelkwartet. 17.20
Muz. caus. 18.00 Nws. 18.15 Felicitaties.
18.45 „Achter de horizon", hoorsp. 19.00
Meisjeskoor. 19.15 Praatje over consu
mentenbelangen. VPRO: 19.30 „De Mid
deleeuwen in Frankrijk", caus. 19.50 Ber.
20.00 Nws. 20.05 Boekbespr. 20.15 Voordr.
en muz. 20.30 Intern, uitz. v. 't Rode
Kruis. VARA: 21.00 Operaconcert. 22.00
Buitenl. overz. 22.15 Dansmuz. VPRO:
22.40 „Vandaag", caus. 22.45 Avondwijd.
VARA: 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram.
BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram.
12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws.
13.15 Orgelspel. 14.00 Schoolradio. 15.30
Gram. 16.00 Literair-muz. progr. 16.40
Gram. 17.00 Nws. 17.10 Zang en piano.
17.45 Dansmuz. 18.10 Caus. 18.25 Gram.
18.30 Voor de sold. 19.00 Nws en pers-
overz. 19.40 Gram. 19.50 Kinderweelde.
20.05 Hoorsp. m. muz. 20.40 Kunstkalei-
doscoop. 20.50 Hoorsp. (I.d. pauze: Kunst-
kaleidoscoop). 22.00 Nws. 22.15 Intern.
Radio-Universiteit. 22.45 Gram. 22.55
23.00 Nws.
VARA TELEVISIE PROGRAMMA.
20.1521.15 1. Actualiteit. 2. Uitzending
over zomervogels. 3. Weerber. 4. Schil
derijententoonstelling. Pauzè. 5. Gevar.
programma.
Chr. Gere/, jeugd kwam bijeen.
Plannen tot oprichting van een bondsbureau.
(Van een onzer verslaggevers.)
ROTTERDAM, 5 Mei. In het teken van de bevrijding vierden vele honderden
Christelijke Gereformeerde jonge mensen Dinsdag in de Rotterdamse Rivlèrahal
de bondsdag van de Jongelingsbond. Het was een opgewekte toogdag, waarop
Oranjeklanken niet van de lucht waren en waarop in woord en lied de dank
baarheid doorklonk voor een bondsleven van een vrije jeugd, in gebondenheid
aan het Woord van God.
Van deze dankbaarheid gewaagde de voorzitter, dl M. W. Nieuwenhujjze uit
Den Haag-Centrum, in zijn openingsrede. Terwijl de behoefte om de bevrijding
van Nederland te herdenken, steeds geringer is geworden, wekte hij de jeugd
op toch niet de gedachten aan Gods daden te laten uitslijten, en de vrijheid te
vieren in gebondenheid: Alleen om Hem te dienen maakt God vrij.
Niet het vrijheidsideaal van de moder
ne mens, die autonoom wil zijn, zonder
norm en zonder God - een vrijheid die
echter slavernij betekent, van hartstocht,
spel, mode en partij. Met deze mentaliteit,
aldus ds Nieuwenhuijze, komen de Chris
ten-jongeren dagelijks in aanraking, en
die verzwakking van het normbesef
wordt ook in hun gelederen gevonden.
Zij worden geplaatst voor de verzoeking
van het compromis tussen Kerk en We
reld. Doch alleen Jezus Christus wordt
de ware vrijheid uitgenade ontvangen,
Mr C. J. Verplanke uit Haarlem schet
ste in zijn toespraak de situatie na acht
jaar bevrijding - een sombere toestand
voor wie alleen naar beneden ziet. Ook
in het Wilhelmus zingt de dichter van
de donkere nacht waarin de Nederlanden
waren weggezonken. Doch de eenzame
zanger weet méér: „Uw Herder zal niet
slapen" en daarom de opwekking: „Tót
God wilt u begeven." Het beginsel der
Reformatie heeft Nederland groot ge
maakt en opnieuw moet ons volksleven
doortrokken worden van het Reformato
FEUILLETON.
door I. BRANDENBURG.
54
Vrouw, laat u zich met deze oproermaker niet in. Het zal u geen
goed doen bij het volk. Houd u zich liever op een afstand.
Wat het volk zegt kan mij geen leidraad zijn bij mijn handelingen
en de vervulling van mijn plichten, o Hogepriester.
Wat wilt u met deze misdadiger? vraagt hij wrevelig.
Ik wil zijn wonden verplegen en hem woorden van troost toe-
UVC1I 1
toch sPr^ken.
Ah zo! Gij acht hem dus onschuldig en zijn vonnis onrechtvaardig?
Het ligt niet aan mij hierover een oordeel uit te spreken, o Hoge
priester. Hij, Die hier zal oordelen is de Almachtige, Die elk vonnis toetst
delijke conclusies te verbinden en|?an Zf Uilige wet en Die door de profeet heeft doen verkondigen:
al. men In onze kringen praat op de We\de9ene"' die de rechtvaard.gen verdoemt en d.e de zondaar zahg
spreekt. De Hogepriester wil geen twistgesprek aangaan met deze vrouw.
Hij moet het van haar verliezen, wanneer het er om gaat de Wet en de
profeten te laten spreken. Eigenlijk is hij bang voor deze vrouw. Koning
Herodes heeft hem aangesteld, omdat hij een man van geen betekenis is
en naar het pijpen van koning Herodes danst. Het gezag van de Hoge
priesters is gebroken in Israël. Het ambt heeft nog slechts een onder-
Voor ieder die oprecht belijdt dat I geschikte functie. Ook heeft koning Herodes gebroken met de wet, dat
Christus Koning is van heel het leven de Hogepriester voor het leven benoemd moet worden. Wanneer deze
dient dit het devies te zijn: „Alleen ambtsdrager niet handelt naar de zin van Herodes, zet hij hem af. Er is
een positief christelijke partij krijgt keus genoeg onder de Hogepriesters. Daarom overweegt deze man, hoe
onze stem!" Ieder ga aan de lokstem hij heeft te handelen. Herodes moet te vriend gehouden worden, maar
van plaatselijke of groepsbelangen- evenzeer is het van betekenis, dat Anna, de profetes, zoveel mogelijk
als men in onze kringen praat op
wijze als boven gesignaleerd, dan is
het socialistisch succes bij voorbaat
gegarandeerd!
partijen voorbij!
Raad van Europa vandaag bijeen
STRAATSBURG, 7 Mei. Vandaag be
gint te Straatsburg de vijfde ziting der
raadgevende vergadering van de Raad
van Europa. Tevoren komt het Ministers-
comité bijeen, voor het opsteüen van de
jaarlijkse boodschap aan de vergadering
en het samenstellen van een rapport over
hetgeen in het afgelopen jaar ia verricht.
Belooft u mij, deze misdadiger geen steun te geven in zijn revoluti
onaire neigingen? Laat hem de rechtvaardigheid van zijn vonnis zien:
zo heb ik geen bezwaar tegen uw bezoek.
Die belofte kan ik u niet geven, helaas, zegt Anna. Ik mag niet
oordelen over de rechtvaardigheid van dit vonnis. Ik heb u reeds gezegd:
Die oordeelt, is God.
Maar u ziet over het hoofd, dat het hoogste rechtscollege heeft ge
sproken. Het vonnis is met bijna algemene stemmen genomen. De man
was op de daad zelve gegrepen.
Dat legt geen gewicht in de schaal, o Hogepriester. Hoevele pro
feten zijn des doods schuldig bevonden door het hoogste rechtscollege,
terwijl zij niets deden dan de boodschap van de Almachtige Israels aan
het volk bekend te maken? Denk slechts aan Elia, Naboth, Jesaja, Je-
remia. Moet ik er meer noemen, die door Jeruzalem gepijnigd en ter dood
verwezen zijn? God zal oordelen over deze daad van het Sanhedrin, o
Hogepriester.
U durft veel zeggen, vrouwe!
Het zijn de Schriften die spreken, o Hogepriester, niet ik, die maar
een vrouw ben.
De Hogepriester wenkt een voorbijkomende tempeldienaar en beveelt
hem een stuk papyrus te brengen. Wanneer dit geschiedt, schrijft de
Hogepriester haastig een paar krabbels en drukt er met zijn ring het zegel
onder.
Dat overhandigt hij aan Anna en met een zegengroet laat hij haar
staan.
Met dit consent gaat zij naar de burcht, waar Benaja gevangen zit.
De cipier gaat haar voor, de stenen trappen af, naar de kelder en opent
één der zware deuren.
Het is bijna duister in het hol en Anna heeft op het eerste ogenblik
moeite iets te onderscheiden.
Dan ziet ze in een hoek, gekluisterd aan een keten, Benaja liggen,
voorover op de stenen vloer. Zijn opengereten rug laat geen andere
houding toe.
Jahwe zegene u, Benaja, zegt Anna zacht.
De man licht het hoofd iets op en fluistert:
Jahwe zegene u, Anna. Wat voert u tot mij?
Ze geeft geen antwoord, doch knielt aan zijn zijde en met een zachte,
wollen doek, welke zij in een kruik olie indoopt, bet zij de opengereten
rug van Benaja.
Het werkt onmiddellijk verzachtend en Benaja zegt: Jahwe lone u
voor deze daad van barmhartigheid.
Ze heeft enkele oude doeken bij zich en spreidt die uit op de vloer.
Ga hier op liggen, Benaja, zegt ze.
De man komt met moeite overeind en zet zich op de doeken. Hij grijpt
naar de aarden kruik en wil drinken. Anna zegt: Laat dat staan, Be
naja, ik heb een kruikje zachte kruidenwijn bij mij. Drink daar eerst eens
van. Het versterkt de geest.
Nogmaals, Jahwe lone het u, Anna, zegt Benaja.
Jahwe lone u uw dappere daad, te getuigen voor de ere Zijns
Naams, zegt Anna.
risch beginsel, aldus mr Verplanke. Wie
rust begeert, moet geen Christen willen
zijn. H3 vroeg de Chr. Geref. jongeren
vooraan te gaan staan in de strijd, en
niet te schrikken voor hun klein getal.
Zij moeten leiding geven in het Christe
lijk organisatieleven, hun beginselen be
studeren en voor land en volk bidden.
Als de belijdenis meer in ons brandde,
zou het er in de wereld wel anders uit
zien. De vrijheid kan herwonnen worden,
door het maken van een vast verbond
met de Heer der Heren.
En dat zal strijd kosten, zo zette ds
R. J. van Pagée uit Maarssen in aan
sluiting hierop, uiteen, strijd tegen de
tijdgeest, de lusteloosheid en hope
loosheid van deze dagen; strijd tegen
het verdroomde leven van de film, die
een ideaal brengt dat een leugen is;
strijd tegen een literatuur die de ab
surditeit van dit leven predikt. Wie
wil strijden, moet weten wie de tegen
stander is. Zullen we ons laten beïn
vloeden door filmmagnaten die rijk
worden van de honger naar een vals
ideaal? Zullen we ons laten ontmoedi
gen door een stelletje filosofen van de
wanhoop, die echter in hun eigen le
ven pleziertjes hebben van de boeken
die ze schrijven, en niet van plan zijn
kapot te gaan aan de hopeloosheid
waarmee ze ons proberen te infecte
ren? En durven wij de slechte toestan
den in de maatschappij niet meer aan?
Omdat we horizontagl geen uitzicht
meer zien, is er daarom geen uitzicht?
Mag een Christen ooit zeggen dat het
hopeloos is?
Ds Van Pagée waarschuwde er voor,
in deze strijd tegen de tijdgeest niet al
leen negatief te zijn, niet alleen maar
af te wachten. Wij moeten, zo zei hij, de
antithese tussen geloof en tijdgeest ge
lovig, blijmoedig en dapper aanvaarden,
protesteren tegen de verwoestende tijd
geest, gaan getuigen dat het niet hope
loos is. Dan zullen we ook trachten te
weten te komen wat wij geloven, ernstig
studeren op de verenigingen. Dan komt
vanzelf de missionnaire bewogenheid
voor een wereld, die wordt meegesleurd
door de geest van wanhoop.
Ds J. Jongeleen uit Bussum sprak een
pastoraal bewogen woord onder het mot
to: Het hoofd omhoog! Hij wees de jon
geren op Jezus Christus, en op God, die
de Vader wil zijn van elke Christen,
klein of groot. Hij wekte hen op tot ge
loof aan die God.
De tweede voorzitter, ds J. H. Velema
uit Zwolle, hield de dagsluiting. Zang
van de Chr. Geref. Zangver. „Sursum
Corda" uit Rotterdam C„ o.l.v. W. Kooij,
orgelspel van J. D. A. van Deijk en de
clamatie van W. Stafleu pasten in dit
programma, dat hij vrijheid en strijd de
gedachten bepaalde.
In de huishoudelijke vergadering op
Maandagavond werden de gevallenen
herdacht. Ds Velema werd als bondsbe-
stuurslid herkozen; in de vacature ds J.
C. Maris zal later worden voorzien. De
bond hoopt volgend jaar in Utrecht het
gouden jubileum te vieren. Er bestaan
plannen om een bondsbureau op te rich
ten en met applaus keurde de vergade
ring goed om daarvoor t.z.t. de contri
buties te verhogen. Telegrammen werden
naar traditie gezonden aan HM. de Ko
ningin en H.KJB. Prinses Wilheimina.