°-d" de loupe "47/r ÜËEAU DE COLOGNE Chr* Nat» Vakverbond koos twee nieuwe bestuurders* Moeders liefste Wens Dalens volksgericht zegevierde* ©e Radio* Bondsdag te Rotterdam in het teken van vrijheid en strijd* £te gAote D^AwucMinxg. Onbelangrijk Toch conclusies. Het devies. I ontzien wordt. Haar invloed is bij de massa groot. En daarom stelt hij de vraag: Donderdag 7 Mei 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 Vandaag over drie weken nemen we de krant op en kijken we hoe de verkiezingen voor de gemeenteraden z\jn verlopen. Uiteraard zal ieder het meest benieuwd zijn naar de gang van zaken in zijn*eigen plaats. Daarna wordt gekeken of er in andere plaatsen nog schokkende dingen zijn gebeurd en misschien dat de krant nog een lande lijk staatje geeft van winst en verlies der diverse partijen, maar daar hech ten we helemaal geen waarde aan: het zijn immers „maar gemeenteraads verkiezingen" en die worden toch voor het overgrote deel beheerst door zui ver plaatselijke factoren. Zo'n staatje is alleen maar goed voor de mensen die zich met statistieken zoet houden. Dergelijk gepraat kan men vandaag de dag algemeen horen. Zelfs van „principiële" mensen die misschien wel zelf candidaat zijn voor een zetel in de raad. En ze beseffen niet hoe dom dat gepraat is. En dom niet al leen, maar ook funest voor de par tijen, die zich op een principiële grondslag stellen. Zulk gepraat werkt in de hand dat men gemeenteraads verkiezingen als een „belangenstrijd" gaat beschouwen: een gevecht tussen mensen die allerlei plaatselijke idea len nastreven (idealen die dikwijls samenvallen met groepsbelangen!) [buitenaf" ingekomen, maar uit de leden de beginselen zoals die gelden bij de[ verkiezingen voor het parlement spe len dan niet mee, zijn in ieder geval maar heel ondergeschikt! Dom en funest: laat men toch goed beseffen dat ook de plaatselijke over heid „dienaresse Gods" is en dat der halve de strijd om de bezetting der plaatsen vóór alles een principiële Drs C. P. Hazenbosch en H. R. Plomp benoemd. Eerste academisch gevormde secretaris deed zijn intrede. (Van een speciale verslaggever) UTRECHT, 6 Mei. In de buitengewone algemene vergadering van 't Christelijk Nationaal Vakverbond werden twee bezoldigde secretarissen gekozen. De keus viel op drs C. P. Hazenbosch te Utrecht en op de heer H. R. Plomp te Den Haag. Aanleiding tot deze verkiezing was het vertrek van de vice-voorzitter van het Verbond, de heer K. de Boer, naar Nieuw-Guinea en de benoeming van de beer A. Borstlap tot adjunct secretaris-generaa'I van het Internationaal Chr. Vakverbond. Drs Hazenbosch zal met de heer B. Koolvink een groot deel van het werk van de vice-voorzitter overnemen, terwijl de heer Plomp zal worden belast met het soclaal-paedagogische werk van het Verbond. Drs C. P. Hazenbosch werd reeds in 1950 gekozen tot bestuurder van het CNV maar meende toen te moeten bedanken. Thans is hij hoofd van de sociaal-econo mische dienst van het Verbond en sedert korte tüd ook lid van de Tweede Kamer voor de A.R.-partij. De heer H. R. Plomp is bestuurder van de Chr. Bedrijfsgroe pencentrale. Laatstgenoemde heeft de be noeming nog niet aanvaard, doch enige bedenktijd gevraagd. De Verbondsvoorziter, de heer M. Rup- pert, wees er in zijn openingswoord op, dat thans voor de eerste maal een aca demisch gevormd man zijn intrede deed in het bestuur. In zijn tweedelig werk „De Vakbeweging" schreef de heer Rup pert, dat de vakbeweging op straffe van ondergang weerstand moet bieden aan de verleiding om het voeren van overleg harerzijds ook maar over te laten aan economen en andere academisch gevorm- den. Een vakbeweging, die vertegenwoor digd moet worden door mensen „van buitenaf" is geen vakbeweging meer, om dat dan de zedelijke band tussen leiding en leden ontbreekt. Dit alles geldt echter niet voor onze vriend Hazenbosch, aldus de voorzitter. Deze is immers niet „van voortgekomen. Hij werd door de vak beweging zelve naar voren geschoven en er is reeds duidelijk gebleken, dat tussen hem en onze beweging een zede lijke band bestaat. DRIE FACETTEN, Sprekend over de noodzakelijkheid van het sociaal-paedagogische werk, stelde de heer Ruppert vast, dat het sociale vraagstuk drie belangrijke as pecten heeft. In de eerste plaats is daar het loonvraagstuk en hieraan strijd dient te zijn. De Christen heeft wordt zeker voldoende aandacht ge- de plicht met al zijn kracht ervoor te wijd. Voorts is er het vraagstuk van strijden, dat ook in die plaatselijke de inter-menselijke verhoudingen on- d„ belijders «.uidelyk gehoord kunnen Hng van de Arbeid, Soc Economische worden. Wie deze gemeenteraadsver- Raad, instelling van Bedrijfschappen). kiezingen fcgatelliseert, doet blijken Wat gebeurt er echter in de onderne- I „„1f<l ZTf m nn O/vn dat hjj weinig besef heeft van zijn roeping als Christen. Dat Christen zijn moet immers het hele leven door dringen. Laat men dat leven toch niet doorknippen in een „principiëel stuk" en een „practisch stuk". Dat is im mers de kwaal, waaraan het christe- mingen zelf? Hier ontwikkelt zich een geheel nieuwe bedrijfspsychologie maar de vraag is gewettigd of niet tege lijkertijd een a-Christelijke arbeids ethiek ontstaat. Tenslotte is daar het derde facet, het arbeidsvraagstuk. De ontwikkeling van de arbeid als menselijke activiteit gaat enerzijds in de richting van een lijk leven van vandaag in zo hevige sterk gespecialiseerde ongeschooldheid mate lijdt. De kwaal die dat leven |e™ o^orzijds van een hooggeschoolde zo doet kwijnen en waarom de naam van Christus zo menigmaal gehoond wordt! Gemeenteraadsverkiezingen onbe langrijk? Wie zo denkt mag zichzelf wel eens grondig onder handen ne men! Al even onjuist is het om het zo te stellen, dat er uit gemeenteraads verkiezingen geen conclusies te trek ken zouden zijn ten aanzien van het landelijke politieke beeld. De in de afgelopen weken in Frankrijk gehou den verkiezingen mogen daarbij tot voorbeeld strekken. Ook daar ging het „maar" om gemeenteraden en er is geen reden om aan te nemen dat daar bij in Frankrijk geen plaatselijke be langen een rol hebben gespeeld. Wat heeft de uitslag desondanks te zien gegeven? Een enorme winst voor de pastij van oud-premier Pinay en een verpletterende nederlaag voor gene raal de Gaulle en de zijnen. Door alle plaatselijke belangen heen heeft het Franse volk wel heel duidelijk te ken nen gegeven op welke wijze het ge regeerd dient te worden en welke na tionale en Internationale politiek het prefereert. Natuurlijk kan men nu zeggen, dat er de samenstelling van het Franse parlement en van de Fran se regering desondanks niets veran dert. Dat is juist maar een regering die tegen de uitgesproken wil van het volk ingaat, zal het niet ver brengen. Nog afgezien van de vraag of zij in dat geval blijk geeft enig begrip te hobben voor de inhoud van het woord „democratie"! En is het in Nederland anders? Ge loof maar dat de socialisten alles op alles zullen zetten om hun winst van 1952 ook dit jaar tot uitdrukking te brengen. En geloof maar niet dat er veel socialisten zullen zijn die „om plaatselijke belangen" hun stem op een andere partij zullen uitbrengen. Dat laten ze wel aan die lieden over die gemeenteraadsverkiezingen niet belangrijk" vinden! De P. v. d. A, is er wel degelijk op uit om aan die gemeenteraadsverkiezingen toch lan- specialisatie. De vraag dringt zich op, wat er zo terecht komt van de ar beidsvreugde en van de vervulling door de mens van zijn creatuurlijke opdracht. Op nieuw, schoon op geheel andere wijze dan in de vorige eeuw is het menselijke in de mens hier in ge vaar. Het sociaal-paedagogische werk is daarom vooral voor de Chr. vakbe weging van het hoogste belang. SPOED GEWENST. Tenslotte noemde de heer Ruppert nog een drietal belangrijke zaken, die met spoed tot een oplossing gebracht moeten worden. De eerste is de kwestie van de gemeenteclassificatie. Zes jaar geleden verscheen het Stichtingsrapport en nog is er niets gebeurd. Geleidelijkheid bij de afschaffing van de classificatie is noodzakelijk, maar de confessionele vak beweging voelt er niets voor om het be gin van de afschaffing nu ook maar van jaar tot jaar wordt uitgesteld. De aandacht zal voorts gericht moeten blijven op een vrijere loonvorming, waar bij de verantwoordelijkheid hiervoor weer komt te liggen waar ze behoort, n.l. in het bedrijfstaksgewijze overleg. Dit echter met behoud van een coördinatie mogelijkheid om een terugval in de voor oorlogse disharmonieën op dit gebied tussen verschillende bedrijfstakken te voorkomen. Ook achtte spr. het hoog tijd, dat het coördinerend college voor de morele werklozenzorg nu eens wordt gesticht. „Het wordt nu toch langzamerhand wer kelijk tijd, dat de Regering te dezer za ken een beslissing neemt, zodat we weten waar we aan toe zijn", zo besloot de heer Ruppert zijn rede. WILMA WORDT GEHULDIGD 's-GRAVENHAGE, 6 Mei. Er is een comité gevormd dat de schrijfster Wilma, mevr. W. Vermaat te Beekbergen, op haar 80e verjaardag (14 Mei a.s.) wil huldigen. Haar betekenis als getuige van Christus in de Nederlandse literatuur is volgens het comité van bijzondere aard. Als blijk van waardering en dankbaar heid wil het comité de uitgave mogelijk maken van haar laatste manuscript, dat het verhaal van haar leven bevat: „Het heilig wonder van mijn leven". Op 14 Mei staan twee huldigingen op het programma, nl. een intieme kring en een ontvangst in hotel „De Vrijenberg" te Beekbergen. Ingezonden Mededeling (adv.) Assortiment-dozen van f4.- tot ƒ7.50 HET BEROEMDE BIAUW-GOUD ETIKET Dit wasgeen werk. Waardige inwoner zou van zijn boerderij gezet worden. EMMEN, 5 Mei. De gehele bevolking van het Drentse dorpje Da len kwam kort geleden in opstand, toen aan boer Z. de huur van zijn boerderij en lande rijen per 1 Mei werd opgezegd. De „plaats" zou moeten worden ontruimd ten behoeve van een der zonen van de familie W., die de eigenaar van de hoeve is. Een golf van veront waardiging ging door het dorp. Vijftien jaar lang had Z. de boerde rij bewoond en zich een waardig inwoner van Dalen getoond. Binnen tien dagen moest hij zijn „plaats" verlaten en dat terwijl de nieu we mest reeds op het land lag. Dat namen de inwo ners van Dalen niet. Het ging van mond tot mond, dat nog dezelfde avond, waarop Z. de voor hem zo onprettige mededeling had gekre gen, een volksgericht zou worden gehouden. Honderdvijftig inwoners van Dalen kwamen in café Bos bijeen en be sloten eenparig de fa milie W. uit de dorps gemeenschap uit te sto ten, wanneer zij althans haar plan zou doorzet ten. Dit hield o.m. in, dat geen bakker, geen slager en geen kruide nier enz. meer aan de deur bij de familie zou kunnen komen zonder de clandizie van de an dere bewoners onher roepelijk te verliezen. Na 1 Mei bleef Z. dan ook rustig op zijn boer derij. Gisteren heeft deze een brief ontvan gen, waarin de familie W. bericht aan de eisen van de dorpsgemeen schap toe te geven: het huurcontract wordt met een jaar verlengd om Z. in de gelegenheid te stellen naar een andere boerenplaats om te zien. De buurtgemeenschap heeft gisteren per ad vertentie medegedeeld, dat de familie W. weer als gelijkwaardig buurt genoot in de gemeen schap zal worden opge nomen. Ingezonden Mededeling (adv.) tS&l Twintig jaar geëist wegens moord ALMELO, 6 Mei. Twintig jaar met af trek heeft de officier van justitie gisteren geëist tegen de 45-jarige vrouw J. K. G. uit Hengelo. Zij stond terecht omdat zij haar man met rodent, dat zij door zijn eten had gemengd, ver giftigd had. Reeds een jaar lang had zij met dit plan rondgelopen. foengt cuti VRIJDAG 8 MEI 1953. HILVERSUM I. (402 m.) KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kalender. 8.00 Nws en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa- terst. 9.40 Gram. 9.45 Schoolradio. 10.00 Gram. 10.25 Symphonette ork. en vocaal kwart. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Franse chansons. 12.00 Angelus. 12.03 Politieka- pel. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Sa- lonork. en solist. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws en Kath. nieuws. 13.20 Act. 13.25 Pianoduo. 13.45 Voor dc vrouw. 14.00 Sop. en orgel. 14.20 Symph. ork. en sol. 15.00 Metropole ork. en solist. 15.40 Pianore cital. 16.00 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.30 Cello en piano. 18.00 Mil. caus. 18.10 Gev. muz. 18.30 Lichte muz. 18.52 Act. 19.00 Nws. 19.10 Regeringsuitz.: „Verklaring en toe lichting." 19.30 Gram. 20.25 De gewone man. 20.30 „Les Dragons de Villars", ope ra. 21.45 „De Christen in de wereld," caus. 22.00 Cembalogezelschap en sopraan. 22.25 „Om de toekomst van Nederland", klankb. 22.45 „Ik geloof in ene, heilige, katholieke kerk", caus. 23.00 Nws. 23.15 24.00 Gram. HILVERSUM II. (298 m.) VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.00 Nws en weerber. 8.18 Gram. 8.50 V. d. huisvrouw. 9.05 Gram. 9.40 Voor de kleuters. VPRO: 10.00 „Thuis", caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 10.30 Schoolradio. 10.50 Orgelspel. 11.10 Radio feuilleton. 11.30 Bariton en piano. AV RO: 12.00 Musette-ork. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Sport en prognose. 12.48 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Med. of gram. 13.30 Lichte muz. 14.00 Voor de vrouw. 14.20 Pianorecital. 14.50 Voordr. m. muz. 15.10 Cembalo-gezelschap. 15.30 Lichte muz. VARA: 16.00 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.00 Vocaal dubbelkwartet. 17.20 Muz. caus. 18.00 Nws. 18.15 Felicitaties. 18.45 „Achter de horizon", hoorsp. 19.00 Meisjeskoor. 19.15 Praatje over consu mentenbelangen. VPRO: 19.30 „De Mid deleeuwen in Frankrijk", caus. 19.50 Ber. 20.00 Nws. 20.05 Boekbespr. 20.15 Voordr. en muz. 20.30 Intern, uitz. v. 't Rode Kruis. VARA: 21.00 Operaconcert. 22.00 Buitenl. overz. 22.15 Dansmuz. VPRO: 22.40 „Vandaag", caus. 22.45 Avondwijd. VARA: 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Orgelspel. 14.00 Schoolradio. 15.30 Gram. 16.00 Literair-muz. progr. 16.40 Gram. 17.00 Nws. 17.10 Zang en piano. 17.45 Dansmuz. 18.10 Caus. 18.25 Gram. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nws en pers- overz. 19.40 Gram. 19.50 Kinderweelde. 20.05 Hoorsp. m. muz. 20.40 Kunstkalei- doscoop. 20.50 Hoorsp. (I.d. pauze: Kunst- kaleidoscoop). 22.00 Nws. 22.15 Intern. Radio-Universiteit. 22.45 Gram. 22.55 23.00 Nws. VARA TELEVISIE PROGRAMMA. 20.1521.15 1. Actualiteit. 2. Uitzending over zomervogels. 3. Weerber. 4. Schil derijententoonstelling. Pauzè. 5. Gevar. programma. Chr. Gere/, jeugd kwam bijeen. Plannen tot oprichting van een bondsbureau. (Van een onzer verslaggevers.) ROTTERDAM, 5 Mei. In het teken van de bevrijding vierden vele honderden Christelijke Gereformeerde jonge mensen Dinsdag in de Rotterdamse Rivlèrahal de bondsdag van de Jongelingsbond. Het was een opgewekte toogdag, waarop Oranjeklanken niet van de lucht waren en waarop in woord en lied de dank baarheid doorklonk voor een bondsleven van een vrije jeugd, in gebondenheid aan het Woord van God. Van deze dankbaarheid gewaagde de voorzitter, dl M. W. Nieuwenhujjze uit Den Haag-Centrum, in zijn openingsrede. Terwijl de behoefte om de bevrijding van Nederland te herdenken, steeds geringer is geworden, wekte hij de jeugd op toch niet de gedachten aan Gods daden te laten uitslijten, en de vrijheid te vieren in gebondenheid: Alleen om Hem te dienen maakt God vrij. Niet het vrijheidsideaal van de moder ne mens, die autonoom wil zijn, zonder norm en zonder God - een vrijheid die echter slavernij betekent, van hartstocht, spel, mode en partij. Met deze mentaliteit, aldus ds Nieuwenhuijze, komen de Chris ten-jongeren dagelijks in aanraking, en die verzwakking van het normbesef wordt ook in hun gelederen gevonden. Zij worden geplaatst voor de verzoeking van het compromis tussen Kerk en We reld. Doch alleen Jezus Christus wordt de ware vrijheid uitgenade ontvangen, Mr C. J. Verplanke uit Haarlem schet ste in zijn toespraak de situatie na acht jaar bevrijding - een sombere toestand voor wie alleen naar beneden ziet. Ook in het Wilhelmus zingt de dichter van de donkere nacht waarin de Nederlanden waren weggezonken. Doch de eenzame zanger weet méér: „Uw Herder zal niet slapen" en daarom de opwekking: „Tót God wilt u begeven." Het beginsel der Reformatie heeft Nederland groot ge maakt en opnieuw moet ons volksleven doortrokken worden van het Reformato FEUILLETON. door I. BRANDENBURG. 54 Vrouw, laat u zich met deze oproermaker niet in. Het zal u geen goed doen bij het volk. Houd u zich liever op een afstand. Wat het volk zegt kan mij geen leidraad zijn bij mijn handelingen en de vervulling van mijn plichten, o Hogepriester. Wat wilt u met deze misdadiger? vraagt hij wrevelig. Ik wil zijn wonden verplegen en hem woorden van troost toe- UVC1I 1 toch sPr^ken. Ah zo! Gij acht hem dus onschuldig en zijn vonnis onrechtvaardig? Het ligt niet aan mij hierover een oordeel uit te spreken, o Hoge priester. Hij, Die hier zal oordelen is de Almachtige, Die elk vonnis toetst delijke conclusies te verbinden en|?an Zf Uilige wet en Die door de profeet heeft doen verkondigen: al. men In onze kringen praat op de We\de9ene"' die de rechtvaard.gen verdoemt en d.e de zondaar zahg spreekt. De Hogepriester wil geen twistgesprek aangaan met deze vrouw. Hij moet het van haar verliezen, wanneer het er om gaat de Wet en de profeten te laten spreken. Eigenlijk is hij bang voor deze vrouw. Koning Herodes heeft hem aangesteld, omdat hij een man van geen betekenis is en naar het pijpen van koning Herodes danst. Het gezag van de Hoge priesters is gebroken in Israël. Het ambt heeft nog slechts een onder- Voor ieder die oprecht belijdt dat I geschikte functie. Ook heeft koning Herodes gebroken met de wet, dat Christus Koning is van heel het leven de Hogepriester voor het leven benoemd moet worden. Wanneer deze dient dit het devies te zijn: „Alleen ambtsdrager niet handelt naar de zin van Herodes, zet hij hem af. Er is een positief christelijke partij krijgt keus genoeg onder de Hogepriesters. Daarom overweegt deze man, hoe onze stem!" Ieder ga aan de lokstem hij heeft te handelen. Herodes moet te vriend gehouden worden, maar van plaatselijke of groepsbelangen- evenzeer is het van betekenis, dat Anna, de profetes, zoveel mogelijk als men in onze kringen praat op wijze als boven gesignaleerd, dan is het socialistisch succes bij voorbaat gegarandeerd! partijen voorbij! Raad van Europa vandaag bijeen STRAATSBURG, 7 Mei. Vandaag be gint te Straatsburg de vijfde ziting der raadgevende vergadering van de Raad van Europa. Tevoren komt het Ministers- comité bijeen, voor het opsteüen van de jaarlijkse boodschap aan de vergadering en het samenstellen van een rapport over hetgeen in het afgelopen jaar ia verricht. Belooft u mij, deze misdadiger geen steun te geven in zijn revoluti onaire neigingen? Laat hem de rechtvaardigheid van zijn vonnis zien: zo heb ik geen bezwaar tegen uw bezoek. Die belofte kan ik u niet geven, helaas, zegt Anna. Ik mag niet oordelen over de rechtvaardigheid van dit vonnis. Ik heb u reeds gezegd: Die oordeelt, is God. Maar u ziet over het hoofd, dat het hoogste rechtscollege heeft ge sproken. Het vonnis is met bijna algemene stemmen genomen. De man was op de daad zelve gegrepen. Dat legt geen gewicht in de schaal, o Hogepriester. Hoevele pro feten zijn des doods schuldig bevonden door het hoogste rechtscollege, terwijl zij niets deden dan de boodschap van de Almachtige Israels aan het volk bekend te maken? Denk slechts aan Elia, Naboth, Jesaja, Je- remia. Moet ik er meer noemen, die door Jeruzalem gepijnigd en ter dood verwezen zijn? God zal oordelen over deze daad van het Sanhedrin, o Hogepriester. U durft veel zeggen, vrouwe! Het zijn de Schriften die spreken, o Hogepriester, niet ik, die maar een vrouw ben. De Hogepriester wenkt een voorbijkomende tempeldienaar en beveelt hem een stuk papyrus te brengen. Wanneer dit geschiedt, schrijft de Hogepriester haastig een paar krabbels en drukt er met zijn ring het zegel onder. Dat overhandigt hij aan Anna en met een zegengroet laat hij haar staan. Met dit consent gaat zij naar de burcht, waar Benaja gevangen zit. De cipier gaat haar voor, de stenen trappen af, naar de kelder en opent één der zware deuren. Het is bijna duister in het hol en Anna heeft op het eerste ogenblik moeite iets te onderscheiden. Dan ziet ze in een hoek, gekluisterd aan een keten, Benaja liggen, voorover op de stenen vloer. Zijn opengereten rug laat geen andere houding toe. Jahwe zegene u, Benaja, zegt Anna zacht. De man licht het hoofd iets op en fluistert: Jahwe zegene u, Anna. Wat voert u tot mij? Ze geeft geen antwoord, doch knielt aan zijn zijde en met een zachte, wollen doek, welke zij in een kruik olie indoopt, bet zij de opengereten rug van Benaja. Het werkt onmiddellijk verzachtend en Benaja zegt: Jahwe lone u voor deze daad van barmhartigheid. Ze heeft enkele oude doeken bij zich en spreidt die uit op de vloer. Ga hier op liggen, Benaja, zegt ze. De man komt met moeite overeind en zet zich op de doeken. Hij grijpt naar de aarden kruik en wil drinken. Anna zegt: Laat dat staan, Be naja, ik heb een kruikje zachte kruidenwijn bij mij. Drink daar eerst eens van. Het versterkt de geest. Nogmaals, Jahwe lone het u, Anna, zegt Benaja. Jahwe lone u uw dappere daad, te getuigen voor de ere Zijns Naams, zegt Anna. risch beginsel, aldus mr Verplanke. Wie rust begeert, moet geen Christen willen zijn. H3 vroeg de Chr. Geref. jongeren vooraan te gaan staan in de strijd, en niet te schrikken voor hun klein getal. Zij moeten leiding geven in het Christe lijk organisatieleven, hun beginselen be studeren en voor land en volk bidden. Als de belijdenis meer in ons brandde, zou het er in de wereld wel anders uit zien. De vrijheid kan herwonnen worden, door het maken van een vast verbond met de Heer der Heren. En dat zal strijd kosten, zo zette ds R. J. van Pagée uit Maarssen in aan sluiting hierop, uiteen, strijd tegen de tijdgeest, de lusteloosheid en hope loosheid van deze dagen; strijd tegen het verdroomde leven van de film, die een ideaal brengt dat een leugen is; strijd tegen een literatuur die de ab surditeit van dit leven predikt. Wie wil strijden, moet weten wie de tegen stander is. Zullen we ons laten beïn vloeden door filmmagnaten die rijk worden van de honger naar een vals ideaal? Zullen we ons laten ontmoedi gen door een stelletje filosofen van de wanhoop, die echter in hun eigen le ven pleziertjes hebben van de boeken die ze schrijven, en niet van plan zijn kapot te gaan aan de hopeloosheid waarmee ze ons proberen te infecte ren? En durven wij de slechte toestan den in de maatschappij niet meer aan? Omdat we horizontagl geen uitzicht meer zien, is er daarom geen uitzicht? Mag een Christen ooit zeggen dat het hopeloos is? Ds Van Pagée waarschuwde er voor, in deze strijd tegen de tijdgeest niet al leen negatief te zijn, niet alleen maar af te wachten. Wij moeten, zo zei hij, de antithese tussen geloof en tijdgeest ge lovig, blijmoedig en dapper aanvaarden, protesteren tegen de verwoestende tijd geest, gaan getuigen dat het niet hope loos is. Dan zullen we ook trachten te weten te komen wat wij geloven, ernstig studeren op de verenigingen. Dan komt vanzelf de missionnaire bewogenheid voor een wereld, die wordt meegesleurd door de geest van wanhoop. Ds J. Jongeleen uit Bussum sprak een pastoraal bewogen woord onder het mot to: Het hoofd omhoog! Hij wees de jon geren op Jezus Christus, en op God, die de Vader wil zijn van elke Christen, klein of groot. Hij wekte hen op tot ge loof aan die God. De tweede voorzitter, ds J. H. Velema uit Zwolle, hield de dagsluiting. Zang van de Chr. Geref. Zangver. „Sursum Corda" uit Rotterdam C„ o.l.v. W. Kooij, orgelspel van J. D. A. van Deijk en de clamatie van W. Stafleu pasten in dit programma, dat hij vrijheid en strijd de gedachten bepaalde. In de huishoudelijke vergadering op Maandagavond werden de gevallenen herdacht. Ds Velema werd als bondsbe- stuurslid herkozen; in de vacature ds J. C. Maris zal later worden voorzien. De bond hoopt volgend jaar in Utrecht het gouden jubileum te vieren. Er bestaan plannen om een bondsbureau op te rich ten en met applaus keurde de vergade ring goed om daarvoor t.z.t. de contri buties te verhogen. Telegrammen werden naar traditie gezonden aan HM. de Ko ningin en H.KJB. Prinses Wilheimina.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 3