WILLEM APOLLONIUS, predikant te Middelburg, worstelde met de problemen van zijn tijd. Plotselinge confrontatie met haast vergeten ellende. De Ramp. HET BOEK OMZET-PUZZLE. i Zeeuwse Wandelingen l Zo moet de Markt in Middelburg er weer uitzien! Een waardevol boekwerk. T sjecho-Slowakije volgt het voorbeeld* Drie eeuwen geleden - maar er is weinig veranderd. Goes werkte de stichting van een „illustere school" te Middelburg tegen! l Koning Boudewijn bezocht Hasselt* INSCHRIJVINGSFORMULIER* Dinsdag 5 Mei 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 Het begin van de ramp ligt nu drie maanden achter ons. In deze tijd is een groot deel van ons land weer overgegaan tot de orde van de dag. Na deze drie maanden leeft nog een bange herinnering bij ons, maar zijn de verschrikkelijkste beel den vervaagd. We hebben de ver leiding niet kunnen weerstaan om al de nare indrukken uit onze ge dachten te bannen en het is vaak zo, dat we al dat erge het liefst zouden vergeten, het liefst ver van Uit de wereld van Dr F. L. Bos„Kruisdominees". J. H. Kok N.V., Kampen 1953. Een weinig bekend hoofdstuk uit onze Vaderlandse Kerkgeschiedenis wordt ons hier met verve verhaald. Dr Bos haalt een aantal figuren voor het voetlicht, die in de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw de Gerefor meerde Kerk onder 't Kfuis hebben gediend. Toen de afgescheidenen in 1839, na indiening van een nieuwe Kerkorde, erkenning van de regering kregen, ble ven verschillende personen en groepen staan op onverkorte handhaving van de Dordtse Kerkorde en zo ontstonden hier en daar gemeenten, die zich noem den Gereformeerde Kerken onder het kruis of ook wel Dordts-Gereformeer- den. Dr Bos, die veel studie maakte van de 19de eeuwse Kerkgeschiedenis, heeft ook dit onderwerp met zorg behandeld. Het boek legt getuigenis af van een nauwkeurige bronnenstudie en een goed combinatievermogen. Juist door de objectieve weergave van de gevolgen van het verregaande individualisme van deze figuren en van het groeps-egoïsme van hun volgelin gen is dit onopgesmukte relaas een tendenz-geschrift van het beste soort geworden. Van deze tendenz gewaagt Dr Bos trouwens opzettelijk, als hij in zijn inleidend hoofdstuk opmerkt: „De ervaring, opgedaan door kennisneming van dit verleden, moet ons, gerefor- meerdgezinden, wel heel sterk nopen om afscheiding en kerkelijke breuk te zien als een uiterst gevaarlijk middel tot kerkherstel, waarvan men zich alleen mag bedienen in laatste nood ter wille van de per se niet anders te handhaven trouw". Grote tegenstellingen zijn er onder deze figuren. Enerzijds een man als van den Oever van Rotterdam, heers zuchtig, individualist-pur-sang, inleg- kundige als weinigen. Anderzijds een W. H. Gispen, dienaar des Woords en daardoor ook van meetaf bedacht op hereniging met allen., die de Christus der Schriften belijden. Gispen, de man, die een werkzaam aandeel heeft eerst in de vereniging met de Afgescheide nen in 1869 en later in 1892 in de ver enging van de Christelijk Gerefor meerde Kerk met de Dolerenden. Van den Oever en Gispen: tegenstelling tus sen de steeds verder gaande verbrok keling en het steeds verder gaande streven naar wat samenbindt. Dit boek bevat een les. Mogen allen, die de Gereformeerde belijdenis liefhebben, deze les ter harte nemen. R. A. F. ons zouden zetten. We worden er zo moe van en het valt ons des te moeilijker te realiseren, dat voor delen van onze provincie, zoals Schouwen-Duiveland en Kruiningen de ramp nog niet voorbij is. Nu ligt voor ons de „De Ramp", uitge geven door de Vereniging ter Bevorde ring van de Belangen des Boekhandels ten hate van het Nationale Rampenfonds. Toen we het boek doorbladerden zijn we plotseling weer opgeschrikt. Ja, zo was het! Zo erg was het! We maakten weer de verschrikkingen mee van de eer ste weken van Februari. We stonden weer machteloos aan de gapende dijkga- ten, waar het water doorkolkte, aan de rand van de verdronken dorpen, waar we honderden in levensgevaar wisteh, we zagen weer die vluchtelingen komen, nat, verkleumd en met verwrongen ge zichten, we trokken weer mee met Prin ses Wilhelmina in de hagel en sneeuw, Prinses Wilhelmina, die als een moeder zoveel leed verzachtte. Alsof het een uur geleden was maakten we alles weer mee, de wanhoopspogingen om mensen te red den; zagen we ze weer zoeken naar fa milieleden, zagen we weer de overstel pende hulp van alle kanten in de ver woeste plaatsen, de hulp, die toch te weinig bleek te zijn. „De Ramp" staat er met grote Touw letters op de omslag van het boek, waar in de foto's staan, die fragmentarisch het gebeuren van die dagen uitbeelden. Het is goed deze foto's te zien, het is goed weer met de neus even op die onmetelij ke ellende gedrukt te worden. Want dit mag niet vergeten worden. De sprake, die van de ramp uitging, moeten we steeds blijven horen. Het zijn de foto's, die dit boek zo waar devol maken. De tekst is zeer sober. „In flarden is slechts de nood tot ons over gewaaid", zo staat in de inleiding. „Voor documentatie en overzicht ontbreekt ons de afstand". Het is té mei-ken, dat het boek in grote haast is geschreven. Ouwerkerk ligt op Schouwen-Duiveland. en niet Ouderkerk. Het kort verslag van de wonderbaarlijke redding van Colijnsplaat is precies ver keerd. De worsteling om het behoud van Colijnsplaat in de rampnacht had in eer ste instantie niet plaats aan de dijk, maar aan de haven waar de vloedplanken dreigden door te breken. Een uitgebreide, gedocumenteerde ge schiedenis van de ramp moet nog ge schreven worden. Hiervoor is afstand en nuchterheid nodig. Gelukkig, deze afstand en nuchterheid ontbreekt in „De Ramp". Want afstand en nuchterheid houdt een vergeten in. En wij mogen niet vergeten. Het spontaan geschreven verslag confronteert ons ten diepste met de ellende. De J. Een luchtopname van de overstromingen op Schouwen- Duiveland. Op het dak van een huls zwaait een man naar een overvliegend toestel. Luchtopname A.N.P.-foto. PRAAG, 4 Mei. De Tsjechoslo- waakse regering heeft amnestie afge kondigd voor jongelieden, die tot twee jaar veroordeeld zijn, volwassenen met een gevangenisstraf van één jaar en a.s. moeders met een gevangenisstraf van minder dan twee jaar. Levens lange gevangenisstraffen zijn vermin derd tot 20 jaar en ook de straffen van zieke mannelijke gevangenen ouder dan 60 jaar en vrouwelijke gevange nen ouder dan 55 zijn verminderd, al dus heeft radio-Praag Maandag be kendgemaakt. De amnestie is niet van toepassing op saboteurs, veroordeelden wegens diefstal van staats- of coöperatieve eigendommen en veroordeelden we gens misdrijven tegen de wet op be houd van de vrede. Na Stalins overlijden werd in de Sowjet-Unie amnestie afgekondigd voor alle gevangenen met straffen tot vijf jaar. Een week later werd in Roe menië een gelijke amnestie afgekon digd. OOK AUSTRALlë HEEFT „DRUKKNOP-WAPENEN". WOOMERA, 4 Mei. De Australi sche eerste minister, Menzies, heeft Zaterdagochtend op het proefterrein voor raketwapenen te Woomera in Australië "oor een druk op de knop „het wapen van de toekomst" een onbemand straalvliegtuig gelan ceerd. De eerste minister bevond zich op ongeveer anderhalve kilometer van de plaats, waar het wapen zijn vlucht begon. Een uur later werd een tweede proef genomen, nu met een raket. Deskundi gen zeiden dat de eerste proef aan toonde dat jachtvliegtuigen uiteinde lijk door geleide projectielen kunnen worden vervangen die zodanig zijn in gericht dat zij het doel zoeken. Het onbemande vliegtuig, de „Jin- divik mark one", is ongeveer half zo groot als een jachtvliegtuig. Het is ge heel in Australië gemaakt. I II 1. set roe 2. item ram 3. Ad lezen 4. mi ergeren 5. min teen 6. stip geer 7. leeg naar 8. zaal neer 9. naad acht 10. glans ree III De woorden onder I geven tezamen met de woorden onder n, bij juiste omzetting der letters, woorden van de volgende betekenis: 1. schaaldier, 2. koperen ketel, 3. prov. v. Neder- land, 4. uit het land wijken, 5. uit- stekend, 6. invloed, 7. veldheer, 8. weifelen, 9. oplettendheid, 10. be- zinksel. Bij juiste oplossing vormen de be- g:-letters een zegswijze. OPLOSSING VORIGE KRUISWOORDRAADSEL. Horizontaal: 1. Oss, 4. lam, 6. ook, 8. ega, 11. Maria, 13. arm, 14. oever, 16. edel, 18. amen, 20. Londen, 23. altoos, 26. snee, 27. gesel, 30. erts, 31. dra, 33. erg, 34. Epe, 36. religie, 40. els, 43. marine, 45. dralen, 47. dons, 49. soda, 50. Arkel, 52. pro, 53. engel, 56. Ada, 57. dra, 58. kar, 59. are. Verticaal: 1. om, 2. salon, 3. Sr., 4. lade, 5. mal, 6. oma, 7. koel, 8. e.v,, 9. genot, 10. ar, 12. ieder, 15. enter, 17. eng, 19. mal, 20. L.S., 21. neder, 22. es, 24. orgel, 25. s.s., 28. eel, 29. eng, 32. Arnold, 33. eerder, 34. Em., 35. paard, 37. een, 38. in, 39. ido, 41. leder, 42. Sn„ 44. Ide, 46. aan, 48. spa, 49. sok, 50. Aa, 51. ka, 54. ga, 55. Ie. In 1603, juist 350 jaar geleden, werd in het huis van burgemeester Apollonius te Veere een zoontje ge boren, dat de naam Willem kreeg. Hij zou later een bekende figuur worden in het kerkelijk leven van Zeeland. In 1627 werd hij prelikant te St. Anna ter Muiden, waar hij tot 1631 gebleven is. Toen vertrok hij naar Middelburg, waar hij in 1657 ge storven is. Tijdens zijn Middelburgse tjjd woedde in de kerken van ons land al enkele jaren de strijd over de opvatting en onderhouding van de Zondag, 'n Kwes tie die de kerken en de gemoederen van predikanten en gemeenteleden beroer de. Geen dominee kon bij deze twisten afzijdig blijven, iedereen moest kleur bekennen. In het orthodoxe Zeeland kwam men op voor de strenge heiliging van de rustdag. Daar het mijn bedoeling is, deze aangelegenheid in een afzonderlijk artikel te behandelen, wil ik er nu niet verder over schrijven. Twee jaar na de dood van ds Apollo nius gaf zijn zoon nog een geschrift van hem uit. „Korte aanmerkingen over de natuur en onderhouding van de Sabbat". DB GRALLENSTRIJD. Ook ds Apollonius werd in een ande re kwestie uit die dagen betrokken. Hierbij ging het over de vraag, of de overheid het recht heeft zich met ker kelijke aangelegenheden te bemoeien. De Geref. (Hervormde) kerk was in die tijd Staatskerk en nu waren de me ningen verdeeld over de vraag hoever de Staat zich mocht indringen in ker kelijke zaken. Een predikant bv. werd beroepen door het collegium qualifica- tum, bestaande uit de kerkeraad en gedeputeerden van de magistraat (ge meentebestuur). Ook op verschillende dorpen was een van de rechten van de ambtenaarsheer, dat hij een belangrij ke stem had bij de verkiezing van een predikant. Op last van de Classis Walcheren gaf ds Apollonius een geschrift uit, waarin te lezen is, dat de kerken bo ven de bevelen van de magistraat verheven zijn, dat de wereldlijke macht dus geen zeggenschap heeft in de kerk. Dit standpunt werd in Middelburg ook direct toegepast. In 1643 zou na melijk een collecte worden gehouden voor de verdrukte Protestanten in Ier land. De bedoeling was deze inzameling te houden langs de huizen door gede puteerden van het stadsbestuur en van de diaconie. Maar de kerkeraad verzet te zich tegen zulk een collecte daar een gecombineerd college van wereld lijke en kerkelijke personen en de dia kenen weigerden rond te gaan. De ma gistraat gaf toe en op 3 Januari 1644 werd de collecte op de gebruikelijke manier aan de kerkdeur gehouden na afloop van de dienst: de diakenen met zakjes in de hand en de ouderlingen daar achter staande. Dat men ook toen goed geven kon, bewijst wel de op brengst van de voor die tijd belangrijke som van 2107 pond Vlaams, d.i. 12.64'z gulden. STRIJD MET HETER LANSBERGEN. Naar aanleiding van het geschrift van ds Apollonius regende het pamflet ten voor en tegen. Een van de bekend ste was een geschrift met een La tijnse titel, waarvan het eerste woord „Grallae" was, vandaar de naam Gral- lenstrijd. Ds Apollonius meende, dat de schrij ver ervan Pieter Lansbergen was en schreef een tegengeschrfit, waarin Lansbergen er aardig van langs kreeg. Nu was deze echter niet de schrijver en omdat hjj nog een appeltje met de kerheraad en met ds Apollonius te schillen had, diende hjj tegen ds A. een aanklacht in wegens laster. Deze Pieter Lansbergen was een eigenaardige man. Gelijktijdig met zijn vader was hij predikant in Goes ge weest, maar beiden waren afgezet. Daar hij ook medicijnen gestudeerd had, vestigde hij zich na zijn afzetting als dokter te Middelburg. Hij was dooi de kerkeraad gecensureerd omdat hij op minder nette manier een weduwe ten huwelijk had gevraagd, die daarom, tegen hem een aanklacht had inge diend. Dokter Lansbergen meende nu een mooie gelegenheid te hebben om zich op ds Apollonius en de kerkeraad te wreken. Maar de kerkeraad stond aan de zijde van zijn dominee en liet Lans bergen voor zich verschijnen. Toen be kende hij zich wel enigszins te buiten te zijn gegaan. Omdat hij ook andere schrijvers tegen zich gekeerd zag, o.a. ds Burs uit Tholen, heeft deze onver kwikkelijke strijd wel ongeveer 8 jaar geduurd. DE ILLUSTERE SCHOOL TE MIDDELBURG. U weet, dat Leiden in 1574 een dap per beleg tegen de Spanjaarden had doorstaan, waarvoor bet een jaar later een hogeschool kreeg. Inplaats van Lel den had men toen ook overwogen aan Middelburg deze hogeschool te geven. Men had deze hier graag gehad. Maar men liet het er niet bij zitten: kon men geen hogeschool krijgen, dan Êat be scheidener, nl. 'n Illustere of Doorluch tige school. Een instelling tussen La tijnse en hogeschool in, een soort voor loper van de universiteit, maar hoofd zakelijk met de bedoeling om predikan ten op te leiden. Keqds 1590 had men veel pogingen aangewend om hét doel te bereiken, men begon alvast óm de Latijnse school te verbeteren. Enige jaren later doken de plannen weer op, maar door de tegenwerking van de Classis Goes en van de Staten van Zeeland, die geen subsidie wilden geven, bleef de zaak slepen. In 1611 kwam de school er eindelijk, de colleges werden in het koor van de Nieuwe kerk gegeven. Gomarus, be kend uit de twisten met Arminius en de Remonstranten, was professor, toen hij tegelijk predikant in Middelburg was (16111615). Kort na zijn vertrefi is de school dertig jaar gesloten ge weest. In 1650 opnieuw geopend, werd ds Apollonius het volgend jaar be noemd tot 2e professor in de theologie. Zijn werk als predikant bleef hij even eens doen. Tot zijn dood in 1657 heeft hij deze taak volbracht. Maar de school is nooit tot bloei gekomen, een jaar la ter werd zij opnieuw opgeheven wegens gebrek aan leerlingen. L. v. W. Zegetocht door de hoofdstad van Belgisch Limburg. HASSELT, 3 Mei. Koning Boude wijn heeft Zondag zijn blijde intrede gedaan in Hasselt, de hoofdstad van Belgisch-Limburg. De stad was voor deze gelegenheid feestelijk met vlaggen en wimpels ver sierd en in alle étalages merkte men foto's van de jonge Vorst en zijn vader op. Bij zijn aankomst in Hasselt werd Koning Boudewijn, die het uniform droeg van luitenant-generaal, met ge kruist over de borst het grootlint van de Leopoldsorde, hartelijk toegejuicht en overal weerklonk de uitroep: „Leve de Koning". Op zijn weg naar het stadhuis reed de Koning onder een triomfboog door, welke geheel gevormd werd door pad' vinders. Toen de Vorst hier een ogen' blik stopte, juichten de verkenners en welpen langdurig „Boudewijn, Boude wijn". De in de kleine binnenhaven van Hasselt liggende schepen lieten hun sirenes loeien en langs de gehele weg, die Koning Boudewijn nam, brachten troepenafdelingen hem de eerbewijzen. Overal boden meisjes en jonge vrou wen de Vorst bloemen aan, waarvoor deze met een glimlach en enkele wel gekozen woorden dank zegde. Bij het stadhuis legde de Koning bloemen neer bij de gedenkplaat der gesneuvelden. Voordat hij plaats nam op een paarsgouden troon in het stad huis, legde hij ook een bloemstuk neer bij ëen schilderij van Koningin Astrid. In zijn antwoord op een toespraak van de burgemeester van Hasselt zeide de vorst o.a. „Ik dank u voor de wijze, waarop u in het licht hebt gesteld hoe mijn geliefde vader, Koning Leopold de Derde volledig in dienst van het land, zijn leger ten strijde voerde tot het bittere einde, zonder nochtans het leven van zijn soldaten op te offeren. Deze hulde is mij zeer dierbaar". Koningin Juliana had de Commis saris der Koningin in Noord-Brabant prof. de Quay opdracht gegeven de Koning te begroeten. De Commissaris heeft de verschillende plechtigheden bijgewoond. Een militair escorte be groette prof. de Quay aan de grens. Na de plechtigheden werd hij met hetzelf de ceremonieel tot aan de grens uitge leide gedaan. Overpeinzingen van Tippelaar. Dit plaatje is bijna twee jaar oud. Het werd genomen op die eerste middag dat het Zeeuwsch Dagblad wandel- en fietstochten organiseerde. Toen leefden de mensen die de zaak op poten gezet hadden in angst en vrees: „Zou het wat worden? Zou het aantal deelnemers en deelneemsters mee of tegen vallen?" Het viel mee! Het viel geweldig mee! En daarom is deze foto ons allen zo dierbaar! Dit jaar? Och, nu weten we dat de Zeeuwsch Dagblad-familie er maar al te graag op uit trekt. De organisatie kost nu meer hoofdbrekens dan de vraag of er wel genoeg aanmeldingen zullen binnenkomen. En zo hoort het ook: ieder jaar hoort de organisatie weer beter te zijn dan een jaar daarvoor. En daar streven we naar! Nu kunt U twee dingen doen. U kunt het formulier hieronder direct invullen en aan ons opsturen; dan voelen wij ons gevleid, want het bewijst dat U vol komen vertrouwt, dat de organisatie in orde zal zijn en dat U een prettige, sportieve middag zult hebben. U kunt ook eerst een folder aanvragen, waarin precies vermeld staat wat er die middag gaat gebeuren. Dan bent U wat voor zichtiger maar desondanks sturen wij U die folder graag. Twee mogelijkheden kies er in ieder geval één van. Dat is de goede raad van TIPPELAAR. voor de FIETSTOCHT OF WANDELMARS, georganiseerd door het „Zeeuwsch Dagblad" op Zaterdag 30 Mei 1953. Woonplaats: geeft zich op als deelnemer aan de WANDELMARS/FIETSRALLEY OP WALCHEREN (schrappen waaraan men niet wil meedoen) Het verschuldigde inschrijfgeld (per persoon boven 18 jaar 1.25; als groep per persoon ƒ1.—; beneden 18 jaar ƒ0.75, als groep per persoon 0.60) is voldaan per postwissel of in contanten op een der bureaux van het „Zeeuwsch Dagblad ondertekening) Dit formulier zo snel mogelijk toezenden aan een der kantoren van het „Zeeuwsch Dagblad" te Goes of Middelburg. Ondergetekende: Adres:

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 4