Nederland Herdacht zijn
jongste wereldoorlog.
doden uil de
TREINSTAKING IN PARIJS.
Aric Biever keerde in de vrije wereld terug.
Chr.-Historische Jongeren hielden te
Utrecht hun Federatiedag.
JDe gAote v-eAw-cuejiluig.
Niemöller gaat
bemiddelen*
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
Droeve maar altijd stimulerende dag
Ir Staf en Mr Jonkman legden de nadruk op
internationale samenwerking.
Zeven en twintig maanden krijgsgevangene.
In Den Haag wachten zijn vrouw en twee
dochtertjes op hem.
Ned. Herv. Zondagsscholen
bond op G.G. te Utrecht bijeen.
Se Radio-
faïengl oni
De heer Tilanus was het niet helemaal met
de voorzitter eens.
Dinsdag 5 Mei 1953
DEN HAAG, 4 Mei. Pleclitig heeft Nederland vandaag de nage
dachtenis geëerd van hen, die in de tweede wereldoorlog zijn gevallen
voor de bevrijding. Op de Grebbeberg te Rhenen is hedenmorgen het
Nationaal Legermonument overgedragen aan de Staat der Nederlan
den en namens de Staat aanvaard door de minister van Oorlog en
Marine ir C. Staf. In de Ridderzaal werd des middags de nationale
herdenking geopend met een rede van de Eerste Kamer-voorzitter, mr
J. A. Jonkman. Des avonds werden in de steden en dorpen de doden
herdacht in kerkdiensten en een stille omgang, gevolgd door krans-
legging.
Oproep tot de vrouwen.
Tezamen met alle volken ter we
reld ook met hen, die eenmaal onze
vijanden waren, te trachten een in
ternationale samenleving op te bou
wen, die op gerechtigheid en naasten
liefde is gebaseerd dat zij de les
van onze nationale herdenking van
vandaag.
Smeken wij God, die ons in het uur
van onze bange nood niet heeft ver
laten, om zijn onmisbare zegen over
dit werk", zo besloot deze spreekster.
Hierna speelde de pianist Theo van
der Pas een Largo Maestoso van Beet
hoven en een adagio van Bach en zegde
Charlotte Kohier gedichten van Mars
man, M. Nijhof, Jan Campert, Muus
Jacohse en H. Scheepmaker.
Met het gezamenlijk zingen van het
Wilhelmus werd deze herdenkingsplech
tigheid besloten.
Bij de overdracht van het Nationaal
Legermonument op de Grebbeberg heeft
minister Staf herinnerd aan de ver
schrikkelijke strijd, die eens woedde op
de plaats, waar de strijders van 1940
hun laatste rustplaats hebben gevon
den. Voor hen, die hier het graf van
man, vader of zoon bezoeken, moge het
een troost zijn te weten, dat zij hun
plicht deden. Het gebied waarvoor zij
hun leven gaven hebben zij niet kunnen
behouden maar tenslotte is hun vader
land bevrijd en hun land herrezen.
In dit vrije land, aldus minister Staf,
zoeken wjj thans naar wegen om de
weerkregen vrijheid te behouden. Ir
Staf wees op de internationale samen
werking en vervolgde: „Wij weten van
onze partners, dat zij, evenals de man
nen, die in Indonesië en Korea hun le
ven lieten, bereid zjjn te sterven voor
de vrjjheid. Hun offer geeft ons kracht
en moed voor de toekomst.
Het Nederlandse volk heeft tegen
over dit offer een daad willen stellen
door het oprichten van een gedenk
steen op dit historisch veld. Gaarne
wil ik dan ook dit monument aanvaar
den en toezeggen, dat het zal worden
onderhouden om steeds op waardige
wijze de herinnering wakker te roepen
aan de hier gevoerde strijd en aan hen,
die hun leven lieten".
DE PLECHTIGHEID IN
DE RIDDERZAAL.
Namens de Commissie Nationale
Herdenking sprak de voorzitter van de
Eerste Kamer en der Staten Generaal,
mr J. A Jonkman, in de Ridderzaal
voor de genodigden uit alle kringen
van het Nederlandse volk en voor ver
tegenwoordigers van buitenlandse mo
gendheden. Ook mr Jonkman wees op
internationale samenwerking en zei:
„Ons aller offers zullen goeddeels ver
geefs zjjn gebracht, indien niet spoedig
die Internationale samenwerking in be
langrijke mate verder verbeterd wordt.
Moge ook deze herdenking onzer do
den ons opwekken ieder naar vermogen
dat doelwit na te streven".
DE VROUW IN HET VERZET
Na hem sprak prof. dr Geslna H. J.
v. d. Molen, hoogleraar aan de V.U. te
Amsterdam, over de houding van de
vrouw in het verzet. Zij bracht hulde
aan de vrouwen in het verzetsleger,
wier geestkracht en heldenmoed de
mannen heeft gestaald, maar ook aan
de Nederlandse vrouw in het algemeen,
Allen hebben in de bezettingstijd zware
lasten getorst in zelfvergeteu liefde.
Aangevuurd door het standvastig beleid
van onze hoge Landvrouwe heeft de
Nederlandse vrouw nimmer gefaald als
het op morele moed en taaie volharding
aankwam.
„Ongelukkig ie echter het volk, dat
slechts leeft bjj de herinnering aan het
verleden. Ook het heden vraagt helden
daden. Zij mogen niet zo in het oog sprin
gen, maar tl) zjjn er niet minder we
zenlijk om.
Denken wjj slechts aan de nood der
vluchtelingen bulten en binnen onze
grenzen.
Welnu, in deze wereld vol kommer en
zorgen heeft de vrouw een bijzondere
taak. Haar moederlijke liefde, haar
meelevend hart en haar onhebzuchtige
overgave zijn ook thans nog onmisbaar.
De mensheid heeft daaraan meer dan
ooit behoefte.
De Nederlandse vrouw heeft getoond
capaciteiten te bezitten, die in tijden
van hoogspanning van de grootste be
tekenis waren. Zij mogen deze ook in
zgn. normale tijden aanwenden tot heil
van allen, die lijden en wier toekomst
ook thans nog uitzichtloos is. Naast en
tezamen met de Nederlandse man moge
zij gereed staan om haar gaven te stel
len niet alleen ten dienste van eigen
land en volk, maar ook van Europa en
de gehele wereldgemeenschap.
Het Duitse Rode Kruis heeft meege
deeld dat door zijn nasporingen sinds '45
zes millioen mensen zijn teruggevonden,
onder wie 155.000 kinderen. Er worden
echter nog 1.300.000 militairen vermist
van wie 1.200.000 in het Oosten.
De Parijzenaars zijn al gewend aan stakingen van het trein-, metro- en
buspersoneel: ze volgen elkaar immers op met de regelmaat van de klok!
Toen vorige week dan ook opnieuw een treinstaking werd afgekondigd, na
men de huisvrouwen hun breiwerk maar mee, terwijl de mannen hun krantje
lazen in afwachting van de komende vervoersmogelijkheden.
(Door le It. legercorresp. J. Rups)
De kerk In Oost-Duitsland.
Oostduitsers t „Geen misbruik
van chr. vroomheid I"
Berlijn, 4 Mei. De president
van de Evangelische Kerk in Hes
sen, ds Martin Niemöller, heeft
Donderdag de aandacht van de
Oostberlijnse patriarch van het
Moskouse patriarchaat, aartsbis
schop Boris, gevestigd op de maat
regelen tegen de protestantse kerk
in Oost-Duitsland en hem om be
middeling bij de bevoegde Sowjet-
autoriteiten verzocht.
Begin Maart reeds heeft ds Niemöl
ler, vergeefs, bij verschillende autori
teiten in de Sowjet-zone zijn invloed
aangewend ten behoeve van de gear
resteerde predikanten der Evangeli
sche kerk.
Een woordvoerder van de Westber-
lijnse Evangelische kerk deelde Zater
dag mede dat een aanplakbord met
een bladzijde van een communistische
krant en een commentaar van een ker
kelijke autoriteit voor de Oostberlijnse
Mariakerk door Oostduitse functiona
rissen is verwijderd.
Het artikel, waarin de communis
tische jeugdorganisatie de Evangeli
sche jeugdbeweging aanviel, werd
door Grüber, de verbindingsman van
de Evangelische kerk bij de Oost-
Duitse regering, aan het bord beves
tigd. Hij had er een commentaar bij
gedaan, waarin hij zeide, „Dit knip
sel hangt hier, opdat u er om zult
lachen".
De Oostduitse regering heeft in een
rondschrijven aan alle predikanten ge-
jist, dat dezen zich zullen onthouden
van „misbruik van christelijke vroom
heid". Alle geestelijken moeten de ont
vangst van dit schrijven bevestigen,
waarin verklaard wordt, dat de chris
telijke vroomheid „door huichelachtige
handelwijzen van Amerikaanse en
Duitse oorlogsstokers" wordt mis
bruikt.
Mau Mau maakte weer slachtoffers.
NAIROBI, 4 Mei. Een groep van on
geveer twaalf Mau-Mau-Ieden heeft Zon
dag een door blanken geleide boerderij
ten Noorden van Thompsons Falls over
vallen, waarbij zij een inheemse bedien
de doodde en drie leden van het inheem
se personeel met messen verwondde. De
aanvallers plunderden de woning en ver
dwenen met medeneming van een ge
weer, een revolver en gebruiksvoorwer
pen.
In de omgeving van Nairobi werden
twee inheemsen door onbekenden dood
geschoten.
(Van één onzer verslaggevers)
UTRECHT, 4 Mei. De Ned. Herv. Zon-
dagsscholenbond op Geref. Grondslag
was Zaterdag te Utrecht in jaarvergade
ring bijeen. De vice-voorzitter, ds W.
Vroegindewey van Barneveld, leidde de
morgenvergadering en wees in zijn ope
ningswoord op de toenemende spannin
gen in de Ned. Herv. Kerk. Velen, die
aanvankelijk meeliepen met de zgn.
„nieuwe koers", omdat daar vertrouw
de termen werden gebruikt zien nu in,
dat aan deze termen een geheel andere
inhoud gegeven wordt. Zo rijzen overal
vragen en een klaar getuigenis op grond
van Schrift en Belijdenis van de zijde
der kerk is dringend noodzakelijk.
We kannen ons nog niet alleen maar
„hervormd" noemen, de toevoeging „ge
reformeerd" blijft noodzakelijk tot van
alle kansels in onze kerk weer een op de
belijdenis der vaderen gegronde predi
king weerklinkt. Zodra de kerk als ge
heel zich richt naar die Belijdenis en als
ketterij afwijst wat bier tegen ln gaat,
heffen we onze aparte vereniging op. He
laas ziet het daar nog niet naar uit.
Sommigen zouden wel willen, dat onze
groep zich maar van de kerk afscheid
de. Men heeft ons lastig genoemd en
vasthoudend. Men heeft gezegd, dat wij
enkele eeuwen te laat leefden en men
heeft ons voor Farizeërs uitgemaakt, al
dus ds Vroegindewey. Maat 't ts alleen de
Koning der Kerk, die ons oordeelt. In
zijn kracht vatten we in het nieuwe
hondsjaar ons verantwoordelijk werk
onder de jeugd der kerk weer aan. Bij
een open Bijbel en luisterend naar het
woord des Heren.
De middagvergadering werd geleid
door de voorzitter, de heer M. Noteboom
te Hilversum. Ds J. W. v. d. Linden van
Kamerik, die de studie in de theologie
combineerde met die in de psychologie,
sprak hierover: „Vertelt uwe kinderen
daarvan" (Joël 1 vs 3a.) Hij gaf de aan
wezigen een blik in de constructie der
kinderlijke psyche en daarbij vele prac-
tische wenken voor de vertelling en de
andere arbeid in de Zondagsschool.
Ds H. A. van Slooten uit Wierden sprak
een opwekkend slotwoord.
MUNSAN-NI, 25 April. Na zeven en twintig maanden in een
communistisch krijgsgevangenkamp in Noord-Korea te hebben doorge
bracht is soldaat Arie Biever van het Nederlandse Détachement Ver
enigde Naties in de vrije wereld teruggekeerd. Hij kwam terug over
eenkomstig het plan tot uitwisseling van zieke en gewonde krijgsge
vangenen en de officieren van het N.D.V.N., die hem kwamen afhalen
en tot het laatste moment in onwetendheid verkeerden welke Ne
derlander zou worden uitgeleverd waren niet weinig verbaasd een
kerngezonde jongeman op hen toe te zien stappen: Arie Biever uit Den
Haag.
Het eerste wat wij van hem zagen lange, verre reis naar het Noorden.
was een glunderend vrijmoedig ge-I's Nachts lopen en overdag rusten in
zicht. Hij kon harst niet uit zijn woor-1vervallen en deels vernielde Koreaan-
den komen, toen hij ons de hand druk-1 se huisjes. Velen, heel velen van de
te, zei „kat itein" tegen een luitenant
en sprak meer Engels dan Nederlands.
Hij zag er wat vreemd uit in zjjn blau
we krijgsgevangenenpak waarin geen
snit te bekennen was, en de grote
kaart met zijn antecedenten, die hij op
de borst droeg, werkte bepaald lach
wekkend. En zelden wellicht nog
nooit eerder zagen wij zoveel intens
geluk uit twee heldere mensenogen
stralen.
Arie Biever is door de communis
ten gevangen genomen op 14 Februari
1951. Het Nederlandse bataljon lag ten
Oosten van Wonjoe en Arie was hel
per van een mitrailleursehutter. Al
dagenlang was er hevig gevochten en
ook op die bewuste 14e Februari ging
het heet toe aan het front. De Chinezen
waren in het offensief. Plotseling kreeg
Arie's maat een kogel in het been. Hij
schreeuwde om de hospik, die spoedig
ter plaatse was en de gewonde weg
voerde. Arie bleef doorschieten, nu ge
heel alleen. Hij wist nog drie vijanden
onschadelijk te maken, doch merkte
toen, dat hij geen steun meer kreeg uit
de rug.
Achter hem was het vreemd stil ge
worden en het leek wel of het gevecht
zich achterwaarts verplaatst had. Arie
besloot op zijn eigen houtje de be
nen te nemen teneinde zich bij zijn
onderdeel te voegen, maar het was al
te laat. Hij was ingesloten en toen hij
zich omdraaide zag hij dat tegenstand
onm „elijk was en gaf zich over.
LANGE REIS NAAR HET
NOORDEN.
Terwijl wij rustig een sigaretje ro
ken in de United Nations tent in
Freedom Village, waar alle terugge
keerde geallieerde krijgsgevangenen
worden onderzocht, verkleed en ge
laafd, alvorens naar Japan te worden
doorgezonden, vertelde Arie van zijn
geallieerde krijgsgevangenen hebben
op die moordende tocht de laatste
adem uitgeblazen. Arie vertelt het in
een paar woorden en staart dan zwij
gend voor zich uit.
Arie Biever heeft in verschillende
krijgsgevangenkampen opgesloten ge
zeten. Tot November 1951 was de be
handeling zeer slecht. Daarna werd het
beter. De gevangenen maakten er het
beste van, hielden zich zoveel als met
hun eer en geweten overeenkwam
aan de ka. p-voorschriften. Van het
begin van zijn gevangenschap af werk
te Arie in de kampkeuken, een van de
beste functies onder de gegeven om
standigheden. Af en toe maakten de
communistische bewakers wel eens een
foto van de gevangenen en het gebeur
de ook wel, dat ze een afdruk cadeau
kregen. Via het internationale Rode
Kruis en de Nederlandse Liaisongroep
in Tokio stuurde Arie brieven aan zijn
vrouw in Den Haag, ook een enkele
foto. Hij heeft nog een stapeltje foto's
in zijn agenda en laat die zien. Een er
van herkennen we: die heeft in ver
scheidene Nederlandse kranten afge
drukt gestaan.
Ja, vertelt Arie, hij heeft zijn vrouw
heel veel brieven geschreven, wel hon
derd, maar hij weet niet of die aan
gekomen zijn. Hij heeft zelf slechts
eens een brief van zijn vrouw gehad,
in November vorig jaar. „Ze schreef
me many many brieven", hakkelt hij,
„maar received (ontving) ze niet". Ze
ven en twintig maanden lang beeft
Arie Biever uitsluitend Engels gespro
ken en door de emotie van zijn terug
keer kan hij nu de Nederlandse woor
den vaak niet meer vinden.
Met welbehagen rookte hij de Ne
derlandse sigaret uit het pakje, dat hij
van kapitein Vader kreeg en hij keek
wat wezenloos naar de toren van pak
ketjes, die voor hem op tafel stond:
er is nog een overgebleven kerstpak
ket van het Roode Kruis bij en een
doos Amerikaanse sigaretten. Hij heeft
nog maar een verlangen, een intens
verlangen: zo spoedig mogelijk weer
bij zijn vrouw en twee dochtertjes in
Den Haag te zijn.
In zijn nieuwe Amerikaanse uni
form, met een Nederlandse baret op
het hoofd en de oranje NJD.VJi.-das
om is het Arie niet aan te zien, dat
hij pas uit krijgsgevangenschap ont
slagen is, behalve dan aan de label, die
aan zijn linkerschouder hangt en
waarop in code de medische bevindin
gen van de Amerikaanse arts vermeld
staan. Even later wordt Arie door en
kele Roode Kruissoldaten opgehaald
en vertrekt voor een laatste grondige
physieke keuring naar Japan, vanwaar
hij zo spoedig mogelijk naar Nederland
terug reist.
WOENSDAG 6 MEI 1953.
HILVERSUM I. (402 m.) NCRV: 7.00
Nws. 7.13 Gewijde muz. 7.45 Een woord
voor de dag. 8.00 Nws. en weerber. 8.15
Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de
huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.30
Morgendienst. 11.00 Gram. 11.10 „Dominee
in Dixie", hoorsp. 12.00 Viool en piano.
12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Gram.
12.59 Klokgelui. 13.00 Nws. 13.15 Prot.
Interkerkelijk Thuisfront. 13.20 Gevar.
muz. 13.50 „Le Nozze di Figaro", opera
(le en 2e acte. gr.) 14.50 Kamerork. 15.30
Cello en piano. 16.00 Voor de jeugd. 17.20
Orgelspel 17.50 Mil. caus. 18.00 Fluit en
piano. 18.15 Geestelijke liederen. 18.30
R.V.U.: Dr W. H. C. Tenhaeff: „Het pro
bleem van de voorschouw: Spontane
voorschouw." 19.00 Nws. en weerber.
19.10 Boekbespreking. 19.25 Gram. 19.30
Buitenl. overz. 19.50 Gram. 20.00 Radio
krant. 20.20 Radio Philh. ork. 21.00 „Ne-
derl. Staatslieden van de 19e eeuw", caus.
21.20 Vocaal ensemble en orgel. 21.50
Gram. 22.30 Intern. Evang. Comm. 22.40
Gram. 22.45 Avondoverdenktng. 23.00
Nws. en S.O.S.-ber. 23.15—24.00 Gram.
HILVERSUM U. (298 m.) VARA: 7.00
Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram.
8.00 Nws. en weerber. 8.18 Gram. 8.50
Voor de huisvrouw. 9.00 Gram. VPRO:
10.00 Schoolradio. VARA; 10.20 Voor de
vrouw. 11.00 Gram. 12.00 Orgel en zang.
12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Voor het
platteland. 12.38 Klass. muz. 13.00 Nws.
en comm. 13.20 Metrop. ork. 13.50 Gram.
14.00 „De weg omhoog", caus. 14.15
Jeugdconc. 15.00 Voor de jeugd. 16.00 4-
handig pianospel. 16.10 Voor de jeugd.
16.45 Voor de zieken. 17.15 Gram. 17.30
Lichte muz. 17.50 Regeringsuitz.: Jeugd-
uitz. Correspondentieclub olv. Regina
Zwart. „De brievenbus gaat open." 18.00
Nws. 18.15 VARA-Varia. 18.20 Mil. caus.
18.30 Act. 18.35 Dansmuz. 19.00 De Kath.
en het Socialisme", caus. 19.15 Gram. VP
RO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00
Nws. 20.05 Politiek comm. 20.15 Prome-
nade-ork. en soliste. 20.50 „Vlucht uit de
dood", klankb. 21.45 Omr. ork. 22.25 „De
betekenis der bossen", caus. 22.40 Lichte
muz. 23.00 Nws. 23.15 Soc. nws in Espe
ranto. 23.20 Orgelspel. 23.3524.00 Gram.
BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram.
12.30 Weerber. 12.34 (Om 12.50 Koersen.)
13.00 Nws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio.
15.40 Gram. 16.10 Omr. ork. 17.00 Nws.
17.10 Gram. 17.30 Voordr. 17.45 Gram.
18.00 Mannenkoor. 18.30 Voor de soldaten.
19.00 Nws. en persoverz. 19.40 Volksmuz.
20.00 „Monika", operette. 22.00 Nws. 22.15
Strijkkwartet. 22.5523.00 Nieuws.
Auto tegen boom, één dode.
VUGHT, 4 Mei. Onder de gemeente
Vught is de aannemer H. v. d. Boogaard
uit Schijndel Zondag met zijn auto tegen
een langs de weg staande boom gereden.
Hevig bloedend werd de man uit de wa
gen gehaald; een ontboden dokter moest
de dood constateren. Van de B. was 34 J.
en laat een vrouw met 6 kinderen achter.
„Na-oorlogse tijd is voorbij".
(Van één onzer verslaggevers.)
De Federatie van Chr.-Historische Jongerengroepen had de leden van de aan
gesloten organisaties Zaterdag weer opgeroepen voor de jaarlijkse Federatiedag.
die ditmaal ln Utrecht werd gehouden. De voorzitter, de heer T. Rademaker to
Rotterdam, zei in zijn openingswoord, dat het onjuist is te menen dat we nog leven
ln de na-oorlogse tijd. We leven thans weer in een normale tijd en de na-oorlogse
problemen als het doorbraak-vraagstuk e.d. mogen niet steeds maar de eerste
plaats blijven innemen. Vanuit het aloude beginsel moet iets nieuws worden ge
bouwd, anders dreigt de verstarring. Spr. vond daarom, dat het ideaal van de
eenwording van Europa zich op een gunstig tijdstip heeft aangediend en dat dit
een der zaken is die thans verdient in het centrum van de belangstelling der
jongeren te staan.
meenteraadsverkiezingen en de heer A
J. Bergsma te Huizum, lid van de Prov.
Staten van Friesland wekte de C.H.-Jon-
geren op om hun idealen vast te houden
en om ook te streven naar verwezenlij-
De voorzitter van de Chr. Historische
Unie, de heer H. W. Tilanus liet in zijn
slotwoord enige critiek horen op deze re
de. .Jongeren willen dikwijls grijpen wat
nog niet rijp is", zo zei de heer Tilanus,
die ook de eenwording van Europa zag
als een zaak van de toekomst. Een zaak,
die de aandacht der jongeren verdient,
maar waarbij anticipatie totaal verkeerd
is.
Verder wees spreker er op, dat we
naar zijn mening nog midden in de na
oorlogse problematiek leven. „Ik weiger
deze tijd als normaal te beschouwen, om
dat ik weiger het normaal te vinden, dat
er een ijzeren gordijn door Europa loopt,
dat Duitsland in twee delen is gesplitst,
dat de Russen nog in Wenen zitten enz,
enz. Wij mogen dit niet als normaal aan
vaarden, maar moeten streven naar op
lossingen voor deze abnormale situaties",
aldus de heer Tilanus.
Mej. mr E. A. Haars te Breukelen sprak
over de betekenis van de komende ge-
FEUILLETON.
door J. BRANDENBURG.
52
Het mag verwonderlijk heten hoe snel de aristocratische jeugd van
Jeruzalem zich bij de buitenlandse gewoonten en modes weet aan te
passen. Terwijl men zweert bij het roemruchte geslacht der Makkabeën
en hun graven bouwt, verloochent men het reformatorisch werk, dat deze
tot stand hebben gebracht in hun strijd tegen heidense overheersing en
tyrannie der onbesnedenen; verloochent men het martelaarsbloed dezer
helden en buigt zich in het stof voor alles wat exotisch is. Deze jeugd
laat haar Joodse namen veranderen in Griekse. Zij schamen zich voor
het Aramees, zij spreken de omgangstaal de Joden bijgebleven na hun
ballingschappen. Ze spreken liever een mondjevol gebroken Grieks, dan
vlot hun eigen taal en wanneer zij in het amphitheater tegen de Romeinse
en Griekse athleten uitkomen in het naakt worstelen of hardlopen, wor
den ze bloedrood van schaamte, wanneer de Grieken en Romeinen de
spot drijven met hun besnijdenis. De medicijnmeesters, die er hun werk
van maken deze besnijdenis zo goed als mogelijk is, ongedaan te maken,
ontvangen hoge bedragen en maken goede zaken. Het komt alles precies
zo uit, als de geslepen Nicolaüs het voorzegd heeft.
Maar ook de eigen tempeldienst vaart wel bij deze heidense Infiltratie.
Herodes heeft bij deze feesten de blijde boodschap mogen overbrengen,
dat keizer Augustus besloten heeft, iedere dag van zijn regering één stier
en twee lammeren op het brandoffer-altaar te doen offeren en Herodes
zelf heeft tientallen stieren beschikbaar gesteld voor de Joodse offer
dienst. Op het Tempelplein worden dan ook goede zaken gedaan. De
Romeinse en Griekse vreemdelingen willen voor hun keizer niet onder
doen. Er wordt royaal gegeven voor de Tempel. De wisselaren hebben
het er zo druk, dat ze van de vroege morgen tot de late avond doende
zijn met het afwegen van het geld. Offerdieren worden van alle delen
des lands aangevoerd en grif verkocht. Het lijkt soms of de markthandel
van het Xystusplein verplaatst is naar het Tempelplein en de Voorhof.
Nooit was er zon levendige godsdienstige belangstelling als nu en de
Sadduceërs en Overpriesters wrijven zich de handen van voldoening.
En laat niemand zeggen, dat niet met angstige nauwgezetheid wordt
gewaakt voor de zuiverheid van de godsdienst en de handhaving van dk
orthodoxie.
Dat heeft op één van deze drukke morgens de Jood Benaja onder
vonden, die het durfde bestaan op het Tempelplein een groep mensen om
zich te verzamelen en luide uit te roepen, dat Jahwe geen welbehagen
kan hebben in zulk een dienst. Dat precies hetzelfde had plaats gehad
•in de dagen van de profeet Nehemia, die klagen moest, dat de kinderen
zich de eigen taal niet meer herinnerden, maar half Asdodisch spraken
en dat de Joden vreemde vrouwen bii zich deden wonen en zich ver
zwagerden met de heidenen van rondom. Toen twistte de profeet met
de oversten van het volk, sloeg hen op het aangezicht en rukte hen het
haar van hun baard uit. Diezelfde tijd herhaalt zich vandaag, betoogt
Benaja, maar waar is de profeet, die de oversten tot de orde roept? Wij
hebben geen profeten meer, doch Jahwe heeft Zijn volk verlaten en over
gegeven aan hun zonden. Onze offers zijn een stinkende walm in Zijn
goddelijke neusgaten geworden en Hij heeft geen welbehagen aan de
tempeldienst, waar de offers der onbesnedenen worden verbrand.
En velen van het volk knikken instemmend en hij krijgt zichtbaar in
vloed. Dan geven de Overpriesters echter last aan de tempelwacht om
deze revolutionair te binden en voor het Sanhedrin te brengen, dat iedere
morgen vergadert ln één der tempelzalen.
Zo staat Benaja thans terecht voor het hoge hiërarchieke College,
waarvan niemand minder dan de Hogepriester persoonlijk voorzitter is.
Wee de Jood, die voor deze vergadering terecht staat. Hij behoeft op
geen erbarming te rekenen. Er wordt streng recht gedaan volgens de
letter der Wet, waarmede de leden van dit college goed op de hoogte
zijn.
En het is druk bij dit rechtsgeding. De zaal heeft twee toegangen, één
van de Voorhof der Joden en één van de Voorhof der Priesters. En van
beide kanten komt het publiek toestromen.
In diep besef van hun waardigheid, zitten de erntfeste raadsleden, met
strakke gezichten voor zich kijkend, in een halve cirkel op hun kussens
op de grond. De Hogepriester zit, op zijn gewone plaats in het midden
en op de beide einden zit een klerk, om de notulen te schrijven.
Benaja schijnt niet in het minst onder de indruk te zijn van de voor
naamheid van het Rechtscollege, dat te waken heeft voor de handhaving
der Wet. Met grote vrijmoedigheid getuigt hij van Gods toorn over de
zonden van het afvallige Verbondsvolk, dat genoegen neemt met uit
wendige godsdienstvormen, maar intussen zich gretig openstelt voor de
verderfelijke infiltratie van heidense gewoonten en zeden, waardoor de
jeugd, het zaad des Verbonds, wordt afgevoerd van de heerlijke dienst
van Jahwe.
king van die idealen op politiek terrein.
Christendom en historie.
Als ideaal stelde de heer Bergsma aan
de aanwezigen voor ogen een Chr. Maat
schappij, opgebouwd langs de lijnen van
Christendom en historie. Een maatschap
pij, waarin sociale gerechtigheid heerst
en waarin de Bijbel het richtsnoer is
voor het staatkundig leven. Veel jonge
ren hebben te veel oog voor het mate
riële en vergeten, dat zij Koningskinde
ren zijn met een hogere roeping en taak
in dit leven, aldus spr., die wees op het
lichtend voorbeeld van mannen als Groen
van Prinsterer, Lohman en Hoedemaker,
die rusteloos gestreden hebben voor een
Chr. staat.
Spr. verklaarde, dat de C.H.U. bereid
is mee verantwoordelijkheid te dragen
voor het regeringsbeleid en samen te
werken met alle groepen, die het heil
van ons volk op het oog hebben. Met de
A.R., de K.V.P. en ook met de P. v. d. A.
Deze bereidheid geldt ook de internati
onale samenwerking. De volken van Eu
ropa moeten elkaar vinden in een groter
verband, maar in afhankelijkheid van
Hem, die het al bestuurt.
Afgevaardigden.
De heer L. Maier uit Munster bracht
een groet over van de jongeren uit de
Westduitse Chr. Democratische Unie en
de heer L. C. M. Diepstraten te Breda
voerde het woord namens de jongeren
beweging in de K.V.P.
Namens de Arjos sprak meester
J. Verplanke te Haarlem, die Kuyper
en Lohman broeders noemde en daar
uit concludeerde, dat de Arjos en de
Federatie achterneef en achternicht
zijn. Zonder dat de wederzijdse ouders
de heren Tilanus en Schouten
daar veel van weten wordt er door die
twee de laatste tijd wat gescharreld
aldus spreker. Gezien echter het feit,
dat een huwelijk tussen bloedverwan
ten vaak tot degeneratieverschijnselen
bij het nageslacht leidt, zal tot deze
stap zeker niet overijld worden over
gegaan.
In de huishoudelijke vergadering werd
de heer Rademaker met algemene stem
men herkozen als voorzitter. Een bedrag
van f 1000.werd uitgetrokken voor een
kadercursus, die in September zal be
ginnen.
MOTORRIJDER ERNSTIG
GEWOND BIJ BOTSING.
BERGEN OP ZOOM, 4 Mei. Op
het kruispunt ZoomwegLange Park
straat kwam Zaterdagmorgen de 21-
jarige motorrijder J. van Eekelen uit
Steenbergen met een militaire auto be
stuurd door een der leden van de Com
mando-troepen uit Roosendaal in bot
sing.
Van Eekelen liep een schedelbasis
fractuur, een gecompliceerde been
breuk en een armfractuur op en werd
in zorgwekkende toestand naar het
Algemeen Burgergasthuis t» Bergen
op Zoom vervoerd.