R. A. I. opende grootste tentoonstelling in haar geschiedenis. Landelijk congres van „Schuttevaer" in vlaggend Terneuzen, POPENT "o°M Plannen voor nieuw gebouw gereed, maar waar het komt staat nog niet vast. Grote stroom Amerikaanse toeris ten verwacht* Minister Algera: Verslapt het initiatief niet' Over onverlichte spoorbruggen, lastige zwem mers, goed zeemansschap en de vergroting van de haven van Yerseke. FEUILLETON. 2Xe tyiote. iKeAuuu&Utty. Vrijdag 24 April 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 jEen paleis vol staal en chroom. De 32ste R.A.I.-tentoonstelling, die gistermiddag te Amsterdam ge opend werd, is de grootste expositie, die de Nederlandse Ver. „De Rij wiel- en Auto-industrie ooit heeft georganiseerd. Het is ook de meest internationale auto-tentoonstelling van Europa, want zelfs in Brussel waren niet zo veel merken uit zo veel landen aanwezig. Het R.A.I.- gebouw was veel te klein om de exposanten te kunnen bevatten en dus moest een hal van 6400 vierkante meter worden aangebouwd, waardoor de totale expositieruimte bijna 20.000 vierkante meter werd. Op de eigen stand van de Vereniging is al de maquette te zien voor een imposant nieuw R.A.I.-gebouw. Het is echter nog niet zeker, dat dit weer in Amsterdam verrijzen zal. De openingsplechtigheid werd verricht door de Staatssecretaris van Economische Zaken, dr G. M. J. Veldkamp als plaatsvervanger voor minister Zijlstra, die door zijn Amerikaanse reis verstek moest laten gaan. de stekker in het stopcontact en de volgende morgen kan deze pony weer 20 km. rijden voor de civiele prijs van 35 tot 40 cent. D.A.F. te Eindhoven toont enkele modellen voor geaccidenteerd terrein uit haar militaire productie. Deze fa briek ontving hiervoor een order van f175.000.000 en het hieruit blijkende vertrouwen is geheel op zyn plaats ge weest. Wat deze wagens op het gebied van de wielverlng en de versnellingsbak (8 vooruit, 2 achteruit) presteren grenst aan het ongelooflijke. Geen won der dan ook, dat ook de Amerikaanse luchtmacht bij dit bedrijf een mlllloe- nenorder plaatste. De DAF. zag toch nog kans ook een uitgebreid civiel pro gramma te ontwikkelen op het gebied van voertuigen in de 4 tot 7 tons klas se. Autobussen. Beers' Intern. Automobielhandel toont de grootste kolos op autobussen- gebied, nj. een 12 meter lange stads bus met opvallend grote wieluitslag, plaats biedend aan maar eventjes 130 personen! Het monster heeft een 180 P.K.-dieselmotor met hydraulische be diening van stuur, koppeling, remmen Tot de nieuwe snufjes, die Ford brengt, behoren de nieuwe Taunus be stelwagen en de combinatiewagen, welke gebaseerd zijn op het Taunus personenwagen model, welke laatste zoals bekend deel uitmaakt van Ford's Gouden Driespan. Niet alleen het voor aanzicht van deze wagens vertoont grote gelijkenis met de Taunus 12 Marvel, ook technisch zijn zij vrijwel identiek. Zij zijn n.l. beide uitgerust met dezelfde pittige viercylinder 38 P.K. motor, voorzien van onafhanke lijke voorvering en stuurversnelling. Handige, comfortabele wagens, welke 07igetwyfeld binnenkort een even grote populariteit zullen genieten als de Taunus personenwagens. Stadsbussen worden steeds groter. De tentoonstelling is geheel gewijd aan bedrijfsauto's (met onderdelen en banden), maar die staan er dan ook in rijke verscheidenheid: autobussen, brandweerwagens, ambulances, bestel wagens enz. enz. Wie deze enorme sortering ziet, kan haast niet geloven dat ons land zowel wat de omvang als wat de kwaliteit van zijn bedrijfs autopark betreft een grote achterstand heeft bfj de ons omringende landen. Toch is dit zo. De voorzitter van de R.A.I., de heer E. F. Eriksson, wees hierop in zijn openingswoord en hij noemde dit verschijnsel verontruS' tend. Nederland heeft n.l. 1 bedrijfsauto op 125 inwoners. Zonder nu te kijken naar Amerika (1 op 17 inwoners) is dit toch wel pover als men ziet dat dit getal inwoners per auto voor Frankrijk, Engeland en België resp. 51, 54 en 58 is. Alleen Italië heeft er in Europa nog minder dan wij, n.l. 1 op 175 inwoners. De heer Eriksson weet dit aan de te zware lasten, die de regering op het wegverkeer heeft gelegd en hij klaagde, dat ook de al gemene financieringsproblemen van het bedrijfsleven benauwend zijn en door de jongste regeringsvoorstellen ter verbetering van het „investerings klimaat" niet worden opgelost. Dat het geen gebrek aan keus is, wat onze ondernemers verhindert meer auto's voor bedrijfsdoeleinden te ko pen, bleek ons wel tijdens de rond gang over de tentoonstelling. Het moeten wel heel vreemde en afwij kende eisen zijn, waaraan de deelne mende exposanten niet kunnen vol doen. Greep uit de veelheid. Uiteraard kunnen we maar een greep doen uit het ontzaglijk vele, dat thans in het R.A.I.-gebouw te zien is We beginnen dan bij Ford, die de oud ste rechten heeft op dit terrein. Deze onderneming heeft haar standruimte verdeeld in een Duitse, een Ameri kaanse en een Engelse sectie, daar in de Amsterdamse fabriek wagens wer den geassembleerd van onderdelen, afkomstig uit de Ford-fabrieken in deze drie landen. In de Duitse sector valt de nieuwe frontstuur één tons bestelwagen op, met het daarop ge baseerde at itpersoons-busje. Een handig wagentje met een laadvolume van 5 kub. m. en een zeer gunstige beladingsfactor, n.l. 1:1. De Ameri kaanse modellen hebben een gebogen voorruit zonder tussenrib, wat liet uitzicht met niet minder dan 55 vergroot. De lichtste auto van de tentoonstel ling brengt Citroen met zijn bestel wagen van 250 kg. Geesink N.V. toont verschillende mooie voertuigen voor publieke diensten. Een goede vondst is de brandweer-commandowagen, ge baseerd op een Ford Taunis-personen- wagen. Deze auto is voorzien van een pomp met een capaciteit van 90 liter (8 atm.) en zo kan dit snelle voertuig al ïen begin maken met de blussing voor de zware brandweerauto's zijn gearriveerd. Het pièce de milieu in de stand van R. S. Stokvis en Zonen N.V. is de zgn. „dental car", een complete rijdende kliniek voor de schooltandverzorging. Deze wagen werd gebouwd in samen werking met de carrosseriefabriek Gebr. Visser te Leeuwarden en bevat behalve een wachtkamer voor de kin deren twee complete behandelkamers met het modernste instrumentarium, waar twee tandartsen gelijktijdig hun nuttige maar voor het lijdend voor werp zo onaangename bezigheden kunnen verrichten. De tentoongestel de wagen is bestemd voor de Friese gemeenten Lemsterland, Ooststelling werf en Weststellingwerf. De enige electrische aangedreven wagen brengt de N.V. Intern. Auto mobielmij uit Den Haag. Het is een Pony-bestelwagen voor groente boeren, bakkers, melkhandelaren e.d. lopend op een tractiebatterij en voorzien van een vol-automatische gelijkrichter. 's Avonds steekt men en gaspedaal. Graaff uit Elze (Hannover) daaren tegen brengt een geheel uit aluminium vervaardigd en daardoor uiterst licht en voordelig busje. Het is een tourwa gen voor de lange afstand, die een max. snelheid heeft van 120 km p. u. en dus wat op de befaamde Amerikaanse „Greyhounds" gaat lijken. De fa. Hainje uit Heerenveen laat de Rotterdammers vast zien, wat hun op autobusgebied te wachten staat. Zij toont een autobus op Sauer-chassis met een aanhangbus met bestuurbare ach terwielen bestemd voor de R.E.T. Bus en aanhanger samen kunnen in stads vervoer 138 personen bergen. De tourwagens op de R.A.I. zijn alle even comfortabel en men over treft elkaar in het uitdenken van nieuwe snufjes. Een duidelijk bewijs voor de grote vlucht, die het rei zen met bussen op de lange afstand heeft genomen. Landbouwtractoren en -voertui gen zal men in de R.A.I. tevergeefs zoeken. Maar wie op dit terrein de nieuwste vondsten wil bewonderen kan terecht op de Landbouwbeurs in Utrecht, die Maandag a.s. ge opend wordt. We zijn aan het eind gekomen van onze rondwandeling in dit paleis vol chroom en staal. Wat hier nu als nieuwste nieuwtje staat te pronken en te glanzen zul len we weldra ontmoeten op onze wegen en straten. Niet meer zo glimmend en nieuw, maar bezig aan de nuttige taak, waarvoor het is bestemd. Ineezonden Mededeling (adv.) 'Mr. C. S. v. Houten, mtnbteneer r secretarie teA.t v«H nil. 't I» so SomakkoUjk mot kSPEURDER IAKVERF Fabrikant*:.Fa. Gebr. Tjallema, Sneak Tweede Amerikaanse onderzeeboot aan Nederland overgedragen. Woensdag is de tweede onderzeeboot die door de Amerikaanse marine aan Nederland in bruikleen is gegeven, Hr Ms „Zeeleeuw" te New London over gedragen. De overdracht aan de Kon. Marine geschiedde door de Amerikaanse commandant van de boot, luitenant ter zee, eerste klasse W. R. Banks van de Amerikaanse Marine. De nieuwe commandant is de luite nant ter zee eerste klasse van Nieu- wenhuizen. Ir C. Staf ere-voorzitter van Europese organisatie voor plantenziekten. Tijdens de bijeenkomst van de raad van de Europese organisatie voor plantenziekten, die de afgelopen dagen in Parijs is gehouden, is de minister van Oorlog, ir C. Staf, die in zijn vroe gere functie krachtig heeft medege werkt aan de totstandkoming van deze organisatie, tot ere-voorzitter be noemd. Versterking van de „dollarpot". Nederland kan dit jaar, onvoorziene omstandig heden voorbehouden, een grote stroom Ameri kaanse toeristen ver wachten, speciaal uit New York en omgeving. Jhr W. A. Calkoen, di recteur buitenland van de A.N.V.V. constateer de tjjdens een bezoek aan New York, dat de boekingen voor tours door Europa en speciaal ook voor Nederland zeer aanzienlijk zijn. Onze toekomstige gas ten knopen in vele ge vallen aan een bezoek aan de Engelse kro ningsfeesten veelal een trip naar ons land vast. Toch is het opmerkelijk, dat het streven naar vacantiespreidlng begint door te werken. Een der grootste Amerikaanse relsbureaux heeft dit jaar voor het eerst een regelmatige bezetting van trips naar Europa van Februari tot en met November. Het bezoek van de Koningin en de bezoeken van Prins Bernhard aan de Verenigde Staten hebben veel tot de groeiende belangstelling voor Nederland bijge dragen. Voorts is het feit, dat Nederland voor verdere Marshallhulp be dankte, een week voor dat de ramp geschiedde, alsmede de ramp zelf zonder twijfel stimulan sen voor de Amerika nen om een bezoek aan Nederland te brengen. Men is over de schrik voor „al dat water" heen. De scheepvaart maatschappijen zijn zeer tevreden over de boe kingen. Belangrijk is ook de toeristenklasse op de luchtvaartlijnen, die de Amerikaan met een smallere beurs en veer tien dagen verlof ln staat stelt Europa ta bezoeken. Dit jaar is voorts begonnen met „gardentours", groeps bezoeken aan Keuken hof, Flora etc., waar voor kort na het uit schrijven reeds 79 boe kingen binnenkwamen. In 1947 bezochten 12.1000 Amerikanen ons land, in 1951 47.000 en verleden jaar 66.000. Het ligt ln de lijn der ver wachtingen, dat dit be zoek in het komende seizoen nog groter zal zijn. Buitendien kwamen in '51 25.000 Amerik. soldaten uit Duitsl. op bezoek en in 1952 reeds 40.000. Ook dit aantal zal nu waarschijnlijk groter zijn. De meeste belangstel ling voor verblijf ln Ne derland heeft Amster dam; dat blijkt ook thans bij de boekingen reeds. Het vlaggende Terneuzen heeft Woensdagmorgen de leden van de Koninklijke Schippersvereniging „Schuttevaer" ontvangen, die in haar 104e algemene vergadering bijeenkwam. De grote zaal van het Luxor Theater, waar de schippers uit alle delen van het land elkaar uitbun dig begroetten, was versierd met vlaggen, ankers, trossen, scheeps- lichten en reddingsboeien. Het hoogtepunt van het congres was, toen Woensdagmiddag de minister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Al gera, de vergadering bezocht, die met vaardige hand geleid werd door mr W. A. C. van Dam, uit Nederhemert. De voorzitter van de afdeling Ter neuzen, de heer J. J. Kaan riep het congres aan het begin van de bijeen komst een hartelijk welkom toe en deelde mee, dat de afdeling thans 150 leden telt. Het eerste werk van de voorzitter, mr van Dam, was om geschenken uit te reiken aan een viertal oudgedien den. De heren J. Bouwens uit Terneu zen, J. Vermeulen uit Middelburg, A. J. H. van Deursen uit Rotterdam en K. Salomons uit Gasseltenijeveen wer den waarderend toegesproken omdat zij zoveel voor „Schuttevaer" hadden ge daan en ontvingen een apart gebakken kop en schotel. Uit het jaarverslag van de penning meester, de heer J. de Rijke uit Zon- nemaire bleek dat het voordelig saldo was f3380.21. Na een lange discussie besloot de vergadering dat voortaan f 1.50 contributie aan het hoofdbestuur moet worden afgedragen. WELKOM. Aan het begin van de algemene ver gadering werden welkom geheten de directeur-generaal van het loodswezen, schout bij nacht J. Callenfels en F. J. Krips, directeur van het loodswezen Vlissingen, vertegenwoordigers van het departement van Sociale Zaken, ver tegenwoordigers van schippersvereni gingen uit het buitenland en de afge vaardigde van de K. v. K. voor de Zeeuwse eilanden, de heer A. S. de Jonge. Toen kon men beginnen aan de be handeling van de lange lijst van wen- Ingezonden Mededeling (Adv.) sen en klachten van de schippers. Uit voerig werd gesproken over de verlich ting van de bruggen. De vergadering be sloot aan te dringen op een bindend reglement om de vaste spoorbruggen te verlichten. Al de bruggen voor het wegverkeer zijn verlicht, maar alle spoowruggen zijn steeds in duisternis gehuld. Dit moet veranderen, zo was de algemene mening van de vergadering. Vooral die onverlichte Moerdijkbrug bleek een duistere kwestie te zijn. Ook het scheepvaartverkeer op het AmsterdamRijnkanaal bleek niet vol doende geregeld te zijn. De voorzitter was echter van mening, dat er weinig aan gedaan kon worden en dat in de eerste plaats een goed zeemanschap een vereiste was. Een principiële dis cussie ontwikkelde zich rond het voor stel van Middelburg om de schippers te verplichten terug te seinen, indien een ander een sein geeft. Critiek was er vooral op het gemeentebestuur van Rotterdam, dat de motorschepen ver plicht 's avonds door te varen, ook als het mist en de sleepschepen toestem ming geeft te blijven liggen. Van de voorstellen, die verder nog behandeld zijn noemen we o.m. om aan te dringen op het grondig afzoeken van wrakken ln het vaarwater langs de Friese kust, om streng toezicht te hou den op de zwemmers, die de schippers vaak lastig vallen, om op de sluizen te Wemeldinge en Hansweert luidsprekers te plaatsen, om de schepen te waar schuwen, die aan de beurt zijn. Ook was er een verzoek van de afdeling Schouwen en Duiveland om de haven van Yerseke te vergroten en mlstsire- nes te plaatsen te Zjjpe, Wemeldinge en Hansweert. Ook Is er dringend drinkwater nodig ln de vluchthaven te Bruinisse. „Wat doet de regering inzake de Burgerlijke verdediging voor de schip pers", zo was de vraag die de afdeling Enkhuizen stelde en Meppel voegde hieraan toe „men laat de schippers maar aan hun lot over". De vergadering werd bezocht door minister J. Algera, die in gezelschap was van het lid van G.S., de heer C. Philipse, ir A. G. Maris en ir T. H. Heyblom en de heer C. Hamelink. In zijn toespraak tot de vergadering sprak de minister over de goede ver houding, die er bestaat tussen „Schut tevaer" en het departement. Voor het zwaar getroffen Zeeland is deze ver gadering een teken dat het normale leven doorgaat. De minister wekte „Schuttevaer" op, het initiatief niet te verzwakken en wenste de vereniging toe, dat ze tot in lengte van jaren mocht opkomen voor de belangen van de schippers. Het gemeentebestuur van Terneuzen heeft aan het eind van de dag de con gressisten ontvangen en de harmonie „Terneuzen" heeft nog een serenade gebracht. Ingezonden Mededeling (adv.) liilBililllllliiil door J. BRANDENBURG. 44 Na de dauw begint de vroege regen. In November wordt de heldere, diep-blauwe lucht bewolkt. De eerste wolkjes komen, niet groter dan eens mans hand, met de noordwesten-wind aandrijven over de zee. Maar deze voorbode voorspelt de komende regen, die het veld met één slag zal ver anderen. De zon gaat schuil achter opéén gepakte wolkengevaarten en weldra komt een gordijn van stromend water langzaam aanschuiven. De beken, die droog gelegen hebben in het dorre seizoen, vullen zich met water, dat van de berghellingen neerstroomt. De dalen worden onbegaan baar en wee de mens, die in het droge zomerweer zijn huis niet diep ge noeg heeft ingehouwen in de rotsbodem. Het zand spoelt weg met het stromende water, de fundamenten worden ondergraven en weldra zakt het gehele huis in elkander en stroomt mede, de helling af naar de diepte. Deze regen wordt intussen door de landman met blijdschap begroet. Droogte in de wintertijd betekent hongersnood. Want de bodem moet doordrenkt worden van het water en is nodig voor het zaad, dat straks weer aan de bodem wordt toevertrouwd en voor de boomgaarden en wijn gaarden en olijvenhoven, die, zonder water in de wintertijd, in de zomer tijd geen vruchten afwerpen. Het is gevaarlijk in deze tijd van huis te gaan. De velden en wegen worden in modderpoelen herschapen en de modderige en verraderlijke bodem van een anders gemakkelijk begaan bare beek, kan in deze tijd een gewisse dood betekenen. Met geweld storten de wateren van de berghellingen de diepte in en de afgrond roept tot afgrond met een donderend gedruis. Geen wonder, dat de dichter aan dit seizoen zijn beelden ontleent in dagen van benauwenis en hij zingt: „Help mij, o God, want het water is mij tot aan mijn ziel gekomen. Straks zal de vloed mij overstelpen. Red mij uit het slijk, laat mij niet verzinken. Verlos mij uit de diepe watervloeden. Dat de stroom mij niet overstelpe. Dat de diepte mij niet verzwelge Maar wanneer de spade regen komt met de laatste buien in de maand April, welk vocht van zo groot belang is voor het reeds opkomende zaad, heeft Jacob, in samenwerking met zijn vader, zijn bouwplannen gereed. Hij roept zijn vrienden en kennissen in de buurt bijeen, en hij vraagt hun hulp bij de bouw. Straks zal het zijn beurt wezen hen te helpen. Het werk wordt verdeeld. Sommigen nemen op zich de put te graven, anderen zullen de stenen uithakken in de steengroeven bij het Kedrondal en weer anderen zullen de stenen aan de ene zijde, die naar buiten gemetseld worden, glad schuren. Weer anderen zorgen voor het asphalt, dat op de Dode Zee drijft en in Jeruzalem wordt verhandeld. Wanneer de put gegraven is, worden vóór alles vier grote stenen ge reed gemaakt, die als de hoekstenen het gehele gebouw zullen dragen. Met man en macht wordt hieraan gewerkt. Er worden kamelen afgehuurd om de steenbrokken naar de plaats van bestemming te slepen en de er varen wijsheid van Isboseth is nodig om deze gevaarten op de goede plaats te krijgen. Maar als dat karweitje gebeurd is, schiet de rest snel op. Binnen een week staat het gebouwtje overeind: vier dikke muren, met als inhoud een boven- en een benedengedeelte, te bewonen door mens en dier. Aan de rand van het bovengedeelte worden enkele kribben als voederbakken uitgehouwen, een paar openingen, voorzien van tralies doen dienst als vensters, welke bij koude kunnen worden afgesloten. Een ruwe trap langs een buitenmuur leidt naar het dak, waarop later, wanneer Jacob zijn spaarpot weer aangevuld heeft, een opperkamer zal kunnen worden bijgebouwd. Een houten standaard voor de olielamp, een eiken kist om de kleren in te leggen, een paar stenen voor de graanmolen, wat aardewerk bij de pottenbakker gekocht, voltooien het huisraad. Alle dingen zijn gereed. Jacob heeft nog slechts één begeerte: hij wil vee, veel vee als het kan. Schapen en geiten, een eigen ezel en kippen. Daarom heeft hij de stal- ruim'te in het benedengedeelte van de woning zo groot mogelijk genomen, groter dan die bij zijn vader is, die bij dit alles vaak denken moet aan de woorden uit de Schriften: Abel werd schaapherder en Kain werd land bouwer. Jacob zoekt de weg van Abel. Maar hoe zal hij het dan in de schaduw van een stad als Jeruzalem kunnen uithouden? Dan komt de mooiste tijd van het gehele jaar: de lentetijd, die echter maar zo kort duurt. De laatste regens, de milde zachte regen, die af wisselend valt, onderbroken door dagen van heerlijke zonneschijn, to veren een bloemtapijt over het Palestijnse land. Er is een rijke scha kering van kleurenpracht. De leliën openen haar blanke kelken, de dudaïm verspreidt haar rijke geur, de weidevlakten zijn getooid met de wilde viooltjes, de veelkleurige anemonen en de grootbloemige margrie ten. De lucht is vervuld van de sterke geur der menigvuldige soorten specerijen. De vijgeboom brengt zijn jonge vijgjes voort, de wijnstokken geven reuk van hun jonge druifjes, de granaatappel bloeit, de fijne bloesem van de cypres, nardus, saffraan en kaneel ln de door de muren omsloten specerijtuinen lokken de bijen en vervullen de lucht van hun zoete geur. Schade aan geïnundeerde boomgaarden ernstig. De schade, die aan de geïnundeerde boomgaarden is toegebracht, bljjltt toch nog ernstiger te zgn, dan eerst werd aangenomen. Niet, dat men onmiddel lijk te optimistisch is geweest, doch het prachtige voorjaarsweer van deze da gen, dat elders de boomgaarden in vol le bloei doet staan, is funest voor de fruitbomen in geïnundeerd gebied. Commissie krotopruiming en sanering ingesteld. Minister Witte heeft een commissie krotopruiming en sanering ingesteld, waarvan tot lid en voorzitter is be noemd de heer J. Bommer, lid der Tweede Kamer der statengeneraal. De minister zal deze commissie op 29 April a.s. installeren. Wat brengt de radio? ZATERDAG 25 APRIL 1953. HILVERSUM I. (402 m.) KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde mug. 7.45 Morgengebed en lit. kalender. 8.Ó0 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Concertgeb. ork. 12.00 Angelus. 12.05 Lunchconc. (12.30— 12.33 Land en tuinb. med.) 12.55 Zonne wijzer. 18.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Lunchconc. 14.00 Boekbespr. 14.10 Pianospel. 14.20 Engelse les. 14.40 Man nenkoor. 15.05 Kroniek v. letteren en kunsten. 15.40 Harmonie-ork. 16.00 ,,Da schoonheid van het Gregoriaans". 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Hockey-wedstr. En- geland-Nederland. 17.45 Voetbalwedstrijd Nederl.-België. 18.00 Lichte muz. 18.15 Journ. weekoverz. 18.25 Amus. muz. 18.45 Buitenl. correspondenties. 19.00 Nieuws. 19.10 Gram. 19.20 Pari. overz. 19.30 Gram. 20.25 De gewone man. 20.30 „Lichtbaken", caus. 20.50 Gram. 21.00 Gev. progr. 21.50 Act. 22.00 Amus. muz. 22.30 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kalender. 23.00 Nws. 23.15 Nws. in Esperanto. 23.2524.00 Re sidentie ork. en solist. HILVERSUM H. (298 m.) VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.00 Nieuws en weerber. 8.18 Gram. 8.30 Orgelspel. 8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gram. VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld", caus. 10.05 Morgenw. VARA: 10.20 Voor de arbeiders in de continubedrijven. 11.35 Tenor en piano. 12.00 Gram. 12.30 Land en tuinb. med. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nws. en comm. 13.20 Lichte muz. 13.50 Week- journ. 14.15 Mannenkoor. 14.35 Fries prog. 15.00 Dansmuz. 15.30 Caus. over veilig heid bij de arb.. 15.45 Gram. 16.15 Sport- praatje. 16.30 Kamerork. en soliste. 17.15 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 VA RA-Varia. 18.20 Fllmprog. 18.40 Rege- ringsuitz.: „Zoeklicht op de Westerse Defensie." 19.00 Artist, staalkaart. VPRO: 19.30 „Passepartout", caus. 19.40 „Het Ou de Testament in deze week", caus. 19.55 „Deze week", caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gev. prog. 22.00 Soc. comm. 22.15 Weense muz. 22.40 „Onder de pannen", hoorsp. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Verz. prog. BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram. 12.25 Idem. 12.30 Weerber. 12.34 Operette- rauz. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Or- kestconc. 14.50 en 15.00 Gram. 15.15 Ethni- sche muz. 16.00 Verz. prog. 16.30 Accorde- onspeL 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Accordeonspel. 17.25 Gram. 17.30 Orgelconc. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nws, 19.40 Gram. 20.00 Orkestconc. 22.30 Nws. 22.45 Gram. 23.15—24.00 Dansmuziek.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 3