R. A. I. opende grootste tentoonstelling
in haar geschiedenis.
Landelijk congres van „Schuttevaer" in
vlaggend Terneuzen,
POPENT "o°M
Plannen voor nieuw gebouw gereed,
maar waar het komt
staat nog niet vast.
Grote stroom Amerikaanse toeris
ten verwacht*
Minister Algera: Verslapt het initiatief niet'
Over onverlichte spoorbruggen, lastige zwem
mers, goed zeemansschap en de vergroting
van de haven van Yerseke.
FEUILLETON.
2Xe tyiote. iKeAuuu&Utty.
Vrijdag 24 April 1953
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
jEen paleis vol staal en chroom.
De 32ste R.A.I.-tentoonstelling, die gistermiddag te Amsterdam ge
opend werd, is de grootste expositie, die de Nederlandse Ver. „De Rij
wiel- en Auto-industrie ooit heeft georganiseerd. Het is ook de meest
internationale auto-tentoonstelling van Europa, want zelfs in Brussel
waren niet zo veel merken uit zo veel landen aanwezig. Het R.A.I.-
gebouw was veel te klein om de exposanten te kunnen bevatten en
dus moest een hal van 6400 vierkante meter worden aangebouwd,
waardoor de totale expositieruimte bijna 20.000 vierkante meter werd.
Op de eigen stand van de Vereniging is al de maquette te zien voor
een imposant nieuw R.A.I.-gebouw. Het is echter nog niet zeker, dat
dit weer in Amsterdam verrijzen zal. De openingsplechtigheid werd
verricht door de Staatssecretaris van Economische Zaken, dr G. M. J.
Veldkamp als plaatsvervanger voor minister Zijlstra, die door zijn
Amerikaanse reis verstek moest laten gaan.
de stekker in het stopcontact en de
volgende morgen kan deze pony
weer 20 km. rijden voor de civiele
prijs van 35 tot 40 cent.
D.A.F. te Eindhoven toont enkele
modellen voor geaccidenteerd terrein
uit haar militaire productie. Deze fa
briek ontving hiervoor een order van
f175.000.000 en het hieruit blijkende
vertrouwen is geheel op zyn plaats ge
weest. Wat deze wagens op het gebied
van de wielverlng en de versnellingsbak
(8 vooruit, 2 achteruit) presteren
grenst aan het ongelooflijke. Geen won
der dan ook, dat ook de Amerikaanse
luchtmacht bij dit bedrijf een mlllloe-
nenorder plaatste. De DAF. zag toch
nog kans ook een uitgebreid civiel pro
gramma te ontwikkelen op het gebied
van voertuigen in de 4 tot 7 tons klas
se.
Autobussen.
Beers' Intern. Automobielhandel
toont de grootste kolos op autobussen-
gebied, nj. een 12 meter lange stads
bus met opvallend grote wieluitslag,
plaats biedend aan maar eventjes 130
personen! Het monster heeft een 180
P.K.-dieselmotor met hydraulische be
diening van stuur, koppeling, remmen
Tot de nieuwe snufjes, die Ford
brengt, behoren de nieuwe Taunus be
stelwagen en de combinatiewagen,
welke gebaseerd zijn op het Taunus
personenwagen model, welke laatste
zoals bekend deel uitmaakt van Ford's
Gouden Driespan. Niet alleen het voor
aanzicht van deze wagens vertoont
grote gelijkenis met de Taunus 12
Marvel, ook technisch zijn zij vrijwel
identiek. Zij zijn n.l. beide uitgerust
met dezelfde pittige viercylinder 38
P.K. motor, voorzien van onafhanke
lijke voorvering en stuurversnelling.
Handige, comfortabele wagens, welke
07igetwyfeld binnenkort een even grote
populariteit zullen genieten als de
Taunus personenwagens.
Stadsbussen worden steeds
groter.
De tentoonstelling is geheel gewijd
aan bedrijfsauto's (met onderdelen en
banden), maar die staan er dan ook in
rijke verscheidenheid: autobussen,
brandweerwagens, ambulances, bestel
wagens enz. enz. Wie deze enorme
sortering ziet, kan haast niet geloven
dat ons land zowel wat de omvang als
wat de kwaliteit van zijn bedrijfs
autopark betreft een grote achterstand
heeft bfj de ons omringende landen.
Toch is dit zo. De voorzitter van de
R.A.I., de heer E. F. Eriksson, wees
hierop in zijn openingswoord en hij
noemde dit verschijnsel verontruS'
tend.
Nederland heeft n.l. 1 bedrijfsauto
op 125 inwoners. Zonder nu te kijken
naar Amerika (1 op 17 inwoners) is
dit toch wel pover als men ziet dat
dit getal inwoners per auto voor
Frankrijk, Engeland en België resp.
51, 54 en 58 is. Alleen Italië heeft er
in Europa nog minder dan wij, n.l. 1
op 175 inwoners. De heer Eriksson
weet dit aan de te zware lasten, die
de regering op het wegverkeer heeft
gelegd en hij klaagde, dat ook de al
gemene financieringsproblemen van
het bedrijfsleven benauwend zijn en
door de jongste regeringsvoorstellen
ter verbetering van het „investerings
klimaat" niet worden opgelost.
Dat het geen gebrek aan keus is, wat
onze ondernemers verhindert meer
auto's voor bedrijfsdoeleinden te ko
pen, bleek ons wel tijdens de rond
gang over de tentoonstelling. Het
moeten wel heel vreemde en afwij
kende eisen zijn, waaraan de deelne
mende exposanten niet kunnen vol
doen.
Greep uit de veelheid.
Uiteraard kunnen we maar een
greep doen uit het ontzaglijk vele, dat
thans in het R.A.I.-gebouw te zien is
We beginnen dan bij Ford, die de oud
ste rechten heeft op dit terrein. Deze
onderneming heeft haar standruimte
verdeeld in een Duitse, een Ameri
kaanse en een Engelse sectie, daar in
de Amsterdamse fabriek wagens wer
den geassembleerd van onderdelen,
afkomstig uit de Ford-fabrieken in
deze drie landen. In de Duitse sector
valt de nieuwe frontstuur één tons
bestelwagen op, met het daarop ge
baseerde at itpersoons-busje. Een
handig wagentje met een laadvolume
van 5 kub. m. en een zeer gunstige
beladingsfactor, n.l. 1:1. De Ameri
kaanse modellen hebben een gebogen
voorruit zonder tussenrib, wat liet
uitzicht met niet minder dan 55
vergroot.
De lichtste auto van de tentoonstel
ling brengt Citroen met zijn bestel
wagen van 250 kg. Geesink N.V. toont
verschillende mooie voertuigen voor
publieke diensten. Een goede vondst
is de brandweer-commandowagen, ge
baseerd op een Ford Taunis-personen-
wagen. Deze auto is voorzien van een
pomp met een capaciteit van 90 liter
(8 atm.) en zo kan dit snelle voertuig
al ïen begin maken met de blussing
voor de zware brandweerauto's zijn
gearriveerd.
Het pièce de milieu in de stand van
R. S. Stokvis en Zonen N.V. is de zgn.
„dental car", een complete rijdende
kliniek voor de schooltandverzorging.
Deze wagen werd gebouwd in samen
werking met de carrosseriefabriek
Gebr. Visser te Leeuwarden en bevat
behalve een wachtkamer voor de kin
deren twee complete behandelkamers
met het modernste instrumentarium,
waar twee tandartsen gelijktijdig hun
nuttige maar voor het lijdend voor
werp zo onaangename bezigheden
kunnen verrichten. De tentoongestel
de wagen is bestemd voor de Friese
gemeenten Lemsterland, Ooststelling
werf en Weststellingwerf.
De enige electrische aangedreven
wagen brengt de N.V. Intern. Auto
mobielmij uit Den Haag. Het is een
Pony-bestelwagen voor groente
boeren, bakkers, melkhandelaren
e.d. lopend op een tractiebatterij en
voorzien van een vol-automatische
gelijkrichter. 's Avonds steekt men
en gaspedaal.
Graaff uit Elze (Hannover) daaren
tegen brengt een geheel uit aluminium
vervaardigd en daardoor uiterst licht
en voordelig busje. Het is een tourwa
gen voor de lange afstand, die een max.
snelheid heeft van 120 km p. u. en dus
wat op de befaamde Amerikaanse
„Greyhounds" gaat lijken.
De fa. Hainje uit Heerenveen laat
de Rotterdammers vast zien, wat hun
op autobusgebied te wachten staat. Zij
toont een autobus op Sauer-chassis met
een aanhangbus met bestuurbare ach
terwielen bestemd voor de R.E.T. Bus
en aanhanger samen kunnen in stads
vervoer 138 personen bergen.
De tourwagens op de R.A.I. zijn
alle even comfortabel en men over
treft elkaar in het uitdenken van
nieuwe snufjes. Een duidelijk bewijs
voor de grote vlucht, die het rei
zen met bussen op de lange afstand
heeft genomen.
Landbouwtractoren en -voertui
gen zal men in de R.A.I. tevergeefs
zoeken. Maar wie op dit terrein de
nieuwste vondsten wil bewonderen
kan terecht op de Landbouwbeurs
in Utrecht, die Maandag a.s. ge
opend wordt. We zijn aan het eind
gekomen van onze rondwandeling
in dit paleis vol chroom en staal.
Wat hier nu als nieuwste nieuwtje
staat te pronken en te glanzen zul
len we weldra ontmoeten op onze
wegen en straten. Niet meer zo
glimmend en nieuw, maar bezig aan
de nuttige taak, waarvoor het is
bestemd.
Ineezonden Mededeling (adv.)
'Mr. C. S. v. Houten, mtnbteneer
r secretarie teA.t
v«H nil. 't I» so
SomakkoUjk mot
kSPEURDER
IAKVERF
Fabrikant*:.Fa. Gebr. Tjallema, Sneak
Tweede Amerikaanse onderzeeboot
aan Nederland overgedragen.
Woensdag is de tweede onderzeeboot
die door de Amerikaanse marine aan
Nederland in bruikleen is gegeven, Hr
Ms „Zeeleeuw" te New London over
gedragen. De overdracht aan de Kon.
Marine geschiedde door de Amerikaanse
commandant van de boot, luitenant ter
zee, eerste klasse W. R. Banks van de
Amerikaanse Marine.
De nieuwe commandant is de luite
nant ter zee eerste klasse van Nieu-
wenhuizen.
Ir C. Staf ere-voorzitter van
Europese organisatie voor
plantenziekten.
Tijdens de bijeenkomst van de raad
van de Europese organisatie voor
plantenziekten, die de afgelopen dagen
in Parijs is gehouden, is de minister
van Oorlog, ir C. Staf, die in zijn vroe
gere functie krachtig heeft medege
werkt aan de totstandkoming van deze
organisatie, tot ere-voorzitter be
noemd.
Versterking van de „dollarpot".
Nederland kan dit jaar,
onvoorziene omstandig
heden voorbehouden, een
grote stroom Ameri
kaanse toeristen ver
wachten, speciaal uit
New York en omgeving.
Jhr W. A. Calkoen, di
recteur buitenland van
de A.N.V.V. constateer
de tjjdens een bezoek
aan New York, dat de
boekingen voor tours
door Europa en speciaal
ook voor Nederland zeer
aanzienlijk zijn.
Onze toekomstige gas
ten knopen in vele ge
vallen aan een bezoek
aan de Engelse kro
ningsfeesten veelal een
trip naar ons land vast.
Toch is het opmerkelijk,
dat het streven naar
vacantiespreidlng begint
door te werken. Een der
grootste Amerikaanse
relsbureaux heeft dit
jaar voor het eerst een
regelmatige bezetting
van trips naar Europa
van Februari tot en met
November.
Het bezoek van de
Koningin en de bezoeken
van Prins Bernhard aan
de Verenigde Staten
hebben veel tot de
groeiende belangstelling
voor Nederland bijge
dragen. Voorts is het
feit, dat Nederland voor
verdere Marshallhulp be
dankte, een week voor
dat de ramp geschiedde,
alsmede de ramp zelf
zonder twijfel stimulan
sen voor de Amerika
nen om een bezoek aan
Nederland te brengen.
Men is over de schrik
voor „al dat water"
heen. De scheepvaart
maatschappijen zijn zeer
tevreden over de boe
kingen.
Belangrijk is ook de
toeristenklasse op de
luchtvaartlijnen, die de
Amerikaan met een
smallere beurs en veer
tien dagen verlof ln
staat stelt Europa ta
bezoeken. Dit jaar is
voorts begonnen met
„gardentours", groeps
bezoeken aan Keuken
hof, Flora etc., waar
voor kort na het uit
schrijven reeds 79 boe
kingen binnenkwamen.
In 1947 bezochten
12.1000 Amerikanen ons
land, in 1951 47.000 en
verleden jaar 66.000. Het
ligt ln de lijn der ver
wachtingen, dat dit be
zoek in het komende
seizoen nog groter zal
zijn. Buitendien kwamen
in '51 25.000 Amerik.
soldaten uit Duitsl. op
bezoek en in 1952 reeds
40.000. Ook dit aantal
zal nu waarschijnlijk
groter zijn.
De meeste belangstel
ling voor verblijf ln Ne
derland heeft Amster
dam; dat blijkt ook
thans bij de boekingen
reeds.
Het vlaggende Terneuzen heeft Woensdagmorgen de leden van de
Koninklijke Schippersvereniging „Schuttevaer" ontvangen, die in haar
104e algemene vergadering bijeenkwam. De grote zaal van het Luxor
Theater, waar de schippers uit alle delen van het land elkaar uitbun
dig begroetten, was versierd met vlaggen, ankers, trossen, scheeps-
lichten en reddingsboeien. Het hoogtepunt van het congres was, toen
Woensdagmiddag de minister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Al
gera, de vergadering bezocht, die met vaardige hand geleid werd
door mr W. A. C. van Dam, uit Nederhemert.
De voorzitter van de afdeling Ter
neuzen, de heer J. J. Kaan riep het
congres aan het begin van de bijeen
komst een hartelijk welkom toe en
deelde mee, dat de afdeling thans 150
leden telt.
Het eerste werk van de voorzitter,
mr van Dam, was om geschenken uit
te reiken aan een viertal oudgedien
den. De heren J. Bouwens uit Terneu
zen, J. Vermeulen uit Middelburg, A.
J. H. van Deursen uit Rotterdam en
K. Salomons uit Gasseltenijeveen wer
den waarderend toegesproken omdat zij
zoveel voor „Schuttevaer" hadden ge
daan en ontvingen een apart gebakken
kop en schotel.
Uit het jaarverslag van de penning
meester, de heer J. de Rijke uit Zon-
nemaire bleek dat het voordelig saldo
was f3380.21. Na een lange discussie
besloot de vergadering dat voortaan
f 1.50 contributie aan het hoofdbestuur
moet worden afgedragen.
WELKOM.
Aan het begin van de algemene ver
gadering werden welkom geheten de
directeur-generaal van het loodswezen,
schout bij nacht J. Callenfels en F. J.
Krips, directeur van het loodswezen
Vlissingen, vertegenwoordigers van het
departement van Sociale Zaken, ver
tegenwoordigers van schippersvereni
gingen uit het buitenland en de afge
vaardigde van de K. v. K. voor de
Zeeuwse eilanden, de heer A. S. de
Jonge.
Toen kon men beginnen aan de be
handeling van de lange lijst van wen-
Ingezonden Mededeling (Adv.)
sen en klachten van de schippers. Uit
voerig werd gesproken over de verlich
ting van de bruggen. De vergadering be
sloot aan te dringen op een bindend
reglement om de vaste spoorbruggen te
verlichten.
Al de bruggen voor het wegverkeer
zijn verlicht, maar alle spoowruggen
zijn steeds in duisternis gehuld. Dit
moet veranderen, zo was de algemene
mening van de vergadering. Vooral die
onverlichte Moerdijkbrug bleek een
duistere kwestie te zijn.
Ook het scheepvaartverkeer op het
AmsterdamRijnkanaal bleek niet vol
doende geregeld te zijn. De voorzitter
was echter van mening, dat er weinig
aan gedaan kon worden en dat in de
eerste plaats een goed zeemanschap
een vereiste was. Een principiële dis
cussie ontwikkelde zich rond het voor
stel van Middelburg om de schippers
te verplichten terug te seinen, indien
een ander een sein geeft. Critiek was
er vooral op het gemeentebestuur van
Rotterdam, dat de motorschepen ver
plicht 's avonds door te varen, ook als
het mist en de sleepschepen toestem
ming geeft te blijven liggen.
Van de voorstellen, die verder nog
behandeld zijn noemen we o.m. om aan
te dringen op het grondig afzoeken van
wrakken ln het vaarwater langs de
Friese kust, om streng toezicht te hou
den op de zwemmers, die de schippers
vaak lastig vallen, om op de sluizen te
Wemeldinge en Hansweert luidsprekers
te plaatsen, om de schepen te waar
schuwen, die aan de beurt zijn. Ook
was er een verzoek van de afdeling
Schouwen en Duiveland om de haven
van Yerseke te vergroten en mlstsire-
nes te plaatsen te Zjjpe, Wemeldinge
en Hansweert. Ook Is er dringend
drinkwater nodig ln de vluchthaven te
Bruinisse.
„Wat doet de regering inzake de
Burgerlijke verdediging voor de schip
pers", zo was de vraag die de afdeling
Enkhuizen stelde en Meppel voegde
hieraan toe „men laat de schippers
maar aan hun lot over".
De vergadering werd bezocht door
minister J. Algera, die in gezelschap
was van het lid van G.S., de heer C.
Philipse, ir A. G. Maris en ir T. H.
Heyblom en de heer C. Hamelink.
In zijn toespraak tot de vergadering
sprak de minister over de goede ver
houding, die er bestaat tussen „Schut
tevaer" en het departement. Voor het
zwaar getroffen Zeeland is deze ver
gadering een teken dat het normale
leven doorgaat. De minister wekte
„Schuttevaer" op, het initiatief niet te
verzwakken en wenste de vereniging
toe, dat ze tot in lengte van jaren
mocht opkomen voor de belangen van
de schippers.
Het gemeentebestuur van Terneuzen
heeft aan het eind van de dag de con
gressisten ontvangen en de harmonie
„Terneuzen" heeft nog een serenade
gebracht.
Ingezonden Mededeling (adv.)
liilBililllllliiil
door J. BRANDENBURG.
44
Na de dauw begint de vroege regen. In November wordt de heldere,
diep-blauwe lucht bewolkt. De eerste wolkjes komen, niet groter dan eens
mans hand, met de noordwesten-wind aandrijven over de zee. Maar deze
voorbode voorspelt de komende regen, die het veld met één slag zal ver
anderen. De zon gaat schuil achter opéén gepakte wolkengevaarten en
weldra komt een gordijn van stromend water langzaam aanschuiven. De
beken, die droog gelegen hebben in het dorre seizoen, vullen zich met
water, dat van de berghellingen neerstroomt. De dalen worden onbegaan
baar en wee de mens, die in het droge zomerweer zijn huis niet diep ge
noeg heeft ingehouwen in de rotsbodem. Het zand spoelt weg met het
stromende water, de fundamenten worden ondergraven en weldra zakt
het gehele huis in elkander en stroomt mede, de helling af naar de diepte.
Deze regen wordt intussen door de landman met blijdschap begroet.
Droogte in de wintertijd betekent hongersnood. Want de bodem moet
doordrenkt worden van het water en is nodig voor het zaad, dat straks
weer aan de bodem wordt toevertrouwd en voor de boomgaarden en wijn
gaarden en olijvenhoven, die, zonder water in de wintertijd, in de zomer
tijd geen vruchten afwerpen. Het is gevaarlijk in deze tijd van huis te
gaan. De velden en wegen worden in modderpoelen herschapen en de
modderige en verraderlijke bodem van een anders gemakkelijk begaan
bare beek, kan in deze tijd een gewisse dood betekenen. Met geweld
storten de wateren van de berghellingen de diepte in en de afgrond roept
tot afgrond met een donderend gedruis. Geen wonder, dat de dichter aan
dit seizoen zijn beelden ontleent in dagen van benauwenis en hij zingt:
„Help mij, o God, want het water is mij tot aan mijn ziel gekomen. Straks
zal de vloed mij overstelpen. Red mij uit het slijk, laat mij niet verzinken.
Verlos mij uit de diepe watervloeden. Dat de stroom mij niet overstelpe.
Dat de diepte mij niet verzwelge
Maar wanneer de spade regen komt met de laatste buien in de maand
April, welk vocht van zo groot belang is voor het reeds opkomende zaad,
heeft Jacob, in samenwerking met zijn vader, zijn bouwplannen gereed.
Hij roept zijn vrienden en kennissen in de buurt bijeen, en hij vraagt
hun hulp bij de bouw. Straks zal het zijn beurt wezen hen te helpen. Het
werk wordt verdeeld. Sommigen nemen op zich de put te graven, anderen
zullen de stenen uithakken in de steengroeven bij het Kedrondal en weer
anderen zullen de stenen aan de ene zijde, die naar buiten gemetseld
worden, glad schuren. Weer anderen zorgen voor het asphalt, dat op de
Dode Zee drijft en in Jeruzalem wordt verhandeld.
Wanneer de put gegraven is, worden vóór alles vier grote stenen ge
reed gemaakt, die als de hoekstenen het gehele gebouw zullen dragen.
Met man en macht wordt hieraan gewerkt. Er worden kamelen afgehuurd
om de steenbrokken naar de plaats van bestemming te slepen en de er
varen wijsheid van Isboseth is nodig om deze gevaarten op de goede
plaats te krijgen. Maar als dat karweitje gebeurd is, schiet de rest snel
op. Binnen een week staat het gebouwtje overeind: vier dikke muren,
met als inhoud een boven- en een benedengedeelte, te bewonen door
mens en dier. Aan de rand van het bovengedeelte worden enkele kribben
als voederbakken uitgehouwen, een paar openingen, voorzien van tralies
doen dienst als vensters, welke bij koude kunnen worden afgesloten. Een
ruwe trap langs een buitenmuur leidt naar het dak, waarop later, wanneer
Jacob zijn spaarpot weer aangevuld heeft, een opperkamer zal kunnen
worden bijgebouwd.
Een houten standaard voor de olielamp, een eiken kist om de kleren in
te leggen, een paar stenen voor de graanmolen, wat aardewerk bij de
pottenbakker gekocht, voltooien het huisraad. Alle dingen zijn gereed.
Jacob heeft nog slechts één begeerte: hij wil vee, veel vee als het kan.
Schapen en geiten, een eigen ezel en kippen. Daarom heeft hij de stal-
ruim'te in het benedengedeelte van de woning zo groot mogelijk genomen,
groter dan die bij zijn vader is, die bij dit alles vaak denken moet aan de
woorden uit de Schriften: Abel werd schaapherder en Kain werd land
bouwer. Jacob zoekt de weg van Abel. Maar hoe zal hij het dan in de
schaduw van een stad als Jeruzalem kunnen uithouden?
Dan komt de mooiste tijd van het gehele jaar: de lentetijd, die echter
maar zo kort duurt. De laatste regens, de milde zachte regen, die af
wisselend valt, onderbroken door dagen van heerlijke zonneschijn, to
veren een bloemtapijt over het Palestijnse land. Er is een rijke scha
kering van kleurenpracht. De leliën openen haar blanke kelken, de
dudaïm verspreidt haar rijke geur, de weidevlakten zijn getooid met de
wilde viooltjes, de veelkleurige anemonen en de grootbloemige margrie
ten. De lucht is vervuld van de sterke geur der menigvuldige soorten
specerijen. De vijgeboom brengt zijn jonge vijgjes voort, de wijnstokken
geven reuk van hun jonge druifjes, de granaatappel bloeit, de fijne
bloesem van de cypres, nardus, saffraan en kaneel ln de door de muren
omsloten specerijtuinen lokken de bijen en vervullen de lucht van hun
zoete geur.
Schade aan geïnundeerde
boomgaarden ernstig.
De schade, die aan de geïnundeerde
boomgaarden is toegebracht, bljjltt toch
nog ernstiger te zgn, dan eerst werd
aangenomen. Niet, dat men onmiddel
lijk te optimistisch is geweest, doch het
prachtige voorjaarsweer van deze da
gen, dat elders de boomgaarden in vol
le bloei doet staan, is funest voor de
fruitbomen in geïnundeerd gebied.
Commissie krotopruiming en
sanering ingesteld.
Minister Witte heeft een commissie
krotopruiming en sanering ingesteld,
waarvan tot lid en voorzitter is be
noemd de heer J. Bommer, lid der
Tweede Kamer der statengeneraal. De
minister zal deze commissie op 29 April
a.s. installeren.
Wat brengt de radio?
ZATERDAG 25 APRIL 1953.
HILVERSUM I. (402 m.) KRO: 7.00
Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde mug.
7.45 Morgengebed en lit. kalender. 8.Ó0
Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voor
de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram.
10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00
Voor de zieken. 11.45 Concertgeb. ork.
12.00 Angelus. 12.05 Lunchconc. (12.30—
12.33 Land en tuinb. med.) 12.55 Zonne
wijzer. 18.00 Nieuws en Kath. nieuws.
13.20 Lunchconc. 14.00 Boekbespr. 14.10
Pianospel. 14.20 Engelse les. 14.40 Man
nenkoor. 15.05 Kroniek v. letteren en
kunsten. 15.40 Harmonie-ork. 16.00 ,,Da
schoonheid van het Gregoriaans". 16.30
Voor de jeugd. 17.30 Hockey-wedstr. En-
geland-Nederland. 17.45 Voetbalwedstrijd
Nederl.-België. 18.00 Lichte muz. 18.15
Journ. weekoverz. 18.25 Amus. muz. 18.45
Buitenl. correspondenties. 19.00 Nieuws.
19.10 Gram. 19.20 Pari. overz. 19.30 Gram.
20.25 De gewone man. 20.30 „Lichtbaken",
caus. 20.50 Gram. 21.00 Gev. progr. 21.50
Act. 22.00 Amus. muz. 22.30 Gram. 22.45
Avondgebed en lit. kalender. 23.00 Nws.
23.15 Nws. in Esperanto. 23.2524.00 Re
sidentie ork. en solist.
HILVERSUM H. (298 m.) VARA: 7.00
Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram.
8.00 Nieuws en weerber. 8.18 Gram. 8.30
Orgelspel. 8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gram.
VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld",
caus. 10.05 Morgenw. VARA: 10.20 Voor
de arbeiders in de continubedrijven. 11.35
Tenor en piano. 12.00 Gram. 12.30 Land
en tuinb. med. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nws.
en comm. 13.20 Lichte muz. 13.50 Week-
journ. 14.15 Mannenkoor. 14.35 Fries prog.
15.00 Dansmuz. 15.30 Caus. over veilig
heid bij de arb.. 15.45 Gram. 16.15 Sport-
praatje. 16.30 Kamerork. en soliste. 17.15
Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 VA
RA-Varia. 18.20 Fllmprog. 18.40 Rege-
ringsuitz.: „Zoeklicht op de Westerse
Defensie." 19.00 Artist, staalkaart. VPRO:
19.30 „Passepartout", caus. 19.40 „Het Ou
de Testament in deze week", caus. 19.55
„Deze week", caus. VARA: 20.00 Nieuws.
20.05 Gev. prog. 22.00 Soc. comm. 22.15
Weense muz. 22.40 „Onder de pannen",
hoorsp. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Verz.
prog.
BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram.
12.25 Idem. 12.30 Weerber. 12.34 Operette-
rauz. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Or-
kestconc. 14.50 en 15.00 Gram. 15.15 Ethni-
sche muz. 16.00 Verz. prog. 16.30 Accorde-
onspeL 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws.
17.10 Accordeonspel. 17.25 Gram. 17.30
Orgelconc. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nws,
19.40 Gram. 20.00 Orkestconc. 22.30 Nws.
22.45 Gram. 23.15—24.00 Dansmuziek.