Luxemburg maakt zich gereed voor
het vorstelijk feest.
de loupe
Nationaal Rampenfonds
Koffie en thee worden duurden
Ue Zondag»
De Overheid»
Invasie van 100,000 buitenlanders,
Huwelijk tussen Jan van Luxemburg en
Prinses Joséphine Charlotte brengt
problemen met zich mee.
Brandweer en padvinders
moeten helpen.
DEN HAAG
Giro 9575
of Giro 274289
(Zeeuwsch Dagblad)
Politieke commissie in
vredeslievende sfeer»
PLEEGZUSTER BLOEDWIJN
qAote. v^Aw^ctcMUtg,.
Verheugend»
Ste Radio*
foienqt onó
Dinsdag 24 Maart 1953
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
Onder
De Tweede Kamer is dezer dagen
in een debat gewikkeld, zo principieel
als maar zelden voorkomt. Zoals be
kend gaat het om de vervanging van
de reeds meer dan een eeuw oude
Zondagswet; een reeks van maatre
gelen dus waarmee de overheid tracht
het christelijk karakter van de Zondag
te handhaven.
De eerste vraag die hierbij opkomt
is deze: „Is het nodig dat. de overheid
te dien aanzien maatregelen neemt?"
„Neen", is hierop het antwoord van
de V.V.D.-ers en „Ja!" zeggen de
confessionele partijen. De mensen van
ae Volkspartij voor Vrijheid en De
mocratie vinden dat het op het ogen
blik uitstekend gaatdie oude wet
van 1815 is practisch vergeten en dat
vinden zjj maar goed ook: de Zondag
is een vrije dag en iedereen moet nu
maar beslissen hoe hij die vrije dag
wil doorbrengen.
„Die Zondag is geen vrije dag!"
zeggen de confessionele partijen, hier
onder te verstaan zowel de prot.
christelijke als de rooms-katholieke.
„Heeft de mens niet een goddelijke
opdracht in deze wereld te vervullen?
En is niet een deel van die opdracht
dit: Gedenkt den Sabbatdag dat gij
dien heiligt? Daarom is de mens niet
vrij!"
God zij dank dat velen onzer over
heden en ook de meerderheid in ons
parlement het tenminste daarover
nog eens is. Dat men dat verderfelijke
„neutrale" standpunt niet wenst te
aanvaarden. Neutraliteit ten opzichte
van God bestaat niet. „Wie niet mèt
Mij is die is tegen Mijl" Dat het Ne
derlandse volk in zijn vertegenwoor
digers althans in dit opzicht nog vóór
'>m kiest stemt tot voldoening!
Tussen de confessionele partijen is
echter een diepgaand meningsverschil
over de vraag hoe de mens die Zon
dag dient te heiligen. Uiteraard is dat
meningsverschil het grootst tussen de
rooms-katholieken en de protestants-
christelijken. Dat verschil van inzicht
gaat diep. Het is niet maar zo, dat de
ene groep een beetje meer „mag" dan
de andere of dat de ene groep het
„niet zo nauw neemt", een opvatting
die men in onze kringen nogal eens
hoort verkondigen als men spreekt
over de rooms-katholieken. In de
Roomse leer staat de mens anders te
genover God dan in de reformator!
sche. Hij staat in relatie tot God via
de kerk en de heiligen. En zo inter
preteert de kerk hoe men dient te
leven, waarbij al het menselijke in
aanmerking wordt genomen. Een op
vatting die dat moet gezegd de
kerk meer ten goede is gekomen dan
het innerlijk leven met God der kerk
leden!
Maarook tussen de protestants
christelijke opvattingen is nogal enig
verschil. Verschil in de eerste plaats
over de vraag hoe men de Zondag
dient te heiligen, maar daarover gaat
het in dit verband niet. Waar het in.
dit debat wel over gaat, is over de
vraag welke taak de overheid in dit
opzicht te vervullen heeft.
Nu zal ieder het er over eens zijn
dat het niet op de weg van de over
heid ligt de mensen op straf van boe
te b.v. naar de kerk te drijven. We
liswaar is zij Gods dienaresse, maar
deze macht heeft zij niet ontvangen.
Het geestelijk leven van de mens is
een zaak van de mens zelve en, in
organisatorisch verband, van de ker
ken. God is het Die de mens tot Zijn
iienst trekt en Hij bedient Zich hier-
oij van mensen. Maar het zwaard van
de overheid staat hierbuiten.
Het is echter wel de taak van de
overheid het kerkelijk werk, Gods
A-era dus, mogelijk te maken, ja zelfs
ie bevorderen. En dat probeert men
nu in dit wetsontwerp. Als men zegt
dat dit maar een heel zwakke poging
is, dan heeft men gelijk. De overheid
houdt practisch alleen maar rekening
met de godsdienstoefening op de
Zondagmorgen: vóór 1 uur schrijft
men dwingend rust voor. Na dat uur
echter is vrijwel alles mogelijk
alsof de Zondagsheiliging dan op
houdt! Alsof er na dat uur geen kerk
diensten meer gehouden worden! Ds.
Zandt, de S.G.P.-woordvoerder, heeft
volKomen gelijk als hij zegt dat dit
ontwerp een typisch rooms-katholiek
karakter draagt!
Moet men het ontwerp daarom
verwerpen? Als men ervan overtuigd
is dat dit op het ogenblik het meest
bereikbare is, dan zal men er dank
baar voor moeten zijn. Het is ten
minste een stap vooruit op de weg
naar een christelijke Zondagsviering.
En met alle kracht zullen we moeten
strijden om nog verder die weg af te
leggen. Dat is de taak van de kerken
en van ons allemaal. Eendracht is
daarvoor nodig. Geve God dat we
ook in dit opzicht onze plicht ver-
s*
Het Groothertogdom Luxemburg bereidt zich in deze dagen koortsachtig
voor op de historische gebeurtenis, die zich op 9 April zal voltrekken: het
huwelijk tussen erfprins Jan van Luxemburg en de Belgische Prinses
Joséphine Charlotte. Verwacht wordt dat meer dan 100.000 buitenlanders
naar Luxemburg zullen komen en wanneer men weet dat het groothertog
dom zelf slechts 295.000 inwoners telt, begrijpt men voor welk een probleem
de Luxemburgse autoriteiten zich gesteld zien om dit grote getal bezoekers
onder te brengen. De hotels in de stad Luxemburg, die sedert het ogenblik
dat het Hoge Gezagsorgaan van de Schumangemeenschap zich hier heeft
gevestigd, toch al niet veel ruimte over hadden, zijn reeds sedert een
maand volgeboekt en slechts in de hotels en pensions in de omgeving van
de hoofdstad zal men misschien nog onderdak kunnen krijgen. Daar in
het vreedzame Luxemburg ook het aantal politiebureaux, waar men een
onderkomen zou kunnen vinden, zeer beperkt is, heeft de overheid een
beroep gedaan op de inwoners van het groothertogdom zoveel mogelijk
een buitenlandse bezoekers gastvrijheid te verlenen.
tog Otto van Habsburg, Prins Olaf van
Noorwegen en Prins Axel van Dene
marken.
JAN VAN LUXEMBURG.
Jan van Luxemburg is de oudste
van de zes kinderen van groother
togin Charlotte d'Orange-Nassau en
Felix de Bourbon-Parma. Van deze
zes kinderen trad de jongste prinses
Alix het eerst in het huwelijk en wel
met de Belgische prins Antoine de
Ligne. Kort hierop trouwde haar zus
ter Marie-Gabrielle met de Deerfse
prins von Holstein, die een landbouw
bedrijf heeft op het eiland Funen m
Denemarken. De beide andere Prin
sessen zjjn Elisabeth en Marie-Ade
laide. Prins Karei, de enige broer van
Prins Jan, studeerde economie te Leu
ven en vertoeft veel in Zuid-Ameri-
ka. Prins Jan werd in 1921 geboren
op het kasteel van Colmarberg, waar
thans nog de 90-jarige moeder van
groothertogin Charlotte, een Portuge
se Prinses de Braganca, verblijf houdt.
Hij studeerde rechten in Engeland
en Canada en nam in 1943 dienst in
een Iers garderegiment. In Septem
ber 1944 maakte hij deel uit van de
gealieerde troepen, die onder leiding
van de Amerikaanse generaal Patton
de stad Luxemburg op de Duitsers
heroverden.
PRINSES JOSEPHINE
CHARLOTTE.
Prinses Joséphine-Charlotte, de 25-
jarige dochter van Koning Leopold en
de in Zwitserland op zo jammerlijke
wijze bij een auto-ongeluk omgeko
men Koningin Astrid, mgt wie zij veel
gelijkenis vertoont, is ook in Luxem
burg zeer bemind. Prinses Joséphine-
Langs het iets meer dan drie kilo
meter lange traject, dat de uit 32 hof-
auto's bestaande bruidstoet op 9 April
zal afleggen van het groothertogelijke
paleis naar de kathedraal waar het
huwelijk door de pauselijke nuntius
mgr Cento zal worden ingezegend, is
plaats voor ongeveer 90.000 toeschou
wers. Door de bouw van een groot
aantal tribunes hoopt men de plaatsen
echter aanzienlijk te kunnen uitbrei
den. Aangezien het Luxemburgse po
litiecorps bij lange na niet groot ge
noeg is om een eventueel opdringen
van de duizendkoppige menigte te
kunnen voorkomen, is een beroep ge
daan op de brandweer van alle Lu
xemburgse gemeenten en op Belgi
sche en Luxemburgse padvinders.
De Luxemburgers, die een woning
bezitten langs de weg, die de bruid
stoet zal nemen, kunnen goede zaken
doen, want reeds thans biedt men
voor een venster.dat uitzicht geeft op
de optocht een bedrag van fr. 3000.
60 VORSTELIJKE GASTEN.
Hoewel de definitieve lijst nog niet
is opgesteld, meent men te Luxemburg
dat zestig vorstelijke en prinselijke gas
ten de huwelijksvoltrekking zullen bij
wonen. Onder hen bevinden zich Ko
ning Leopold van België en Prinses
van Réthy, Koningin Elisabeth van Bel
gië, prinses Margaret van Engeland,
Prins Bernhard, Koning George van
Griekenland, Prins Karei van Zweden,
broer van Koningin Astrid, aartsher-
1 Charlotte behaalde onlangs het diplo
ma van Roode Kruis verpleegster.
Wanneer de Prins en de Prinses
zich met de koninklijke en prinse
lijke gasten naar de kathedraal zul
len begeven, zal de bekende Belgi
sche beiaardier Staf Nees uit
Mechelen, de Brabangonne en de
„Hemecht", het Luxemburgse volks
lied, ten gehore brengen.
De jonggehuwden zullen zich ves
tigen op een kasteeltje te Betzdorf
op ongeveer 23 km van de hoofdstad
verwijderd. Het is 'n domein dat heeft
toebehoort aan een Luxemburgse in
dustrieel. Het kasteeltje is geheel ge
restaureerd. Een groot Belgisch dag
blad heeft de prins en de prinses alle
meubels voor de eetkamer en salon
aangeboden, o.a. een tafel in acajou,
die men kan uitschuiven tot een leng
te van 18 meter.
HET FEEST,
De hoge gasten van het Luxem
burgse hof zullen reeds in de loop
van 8 April op het vliegveld Findel
en aan het centraal station aankomen.
Des avonds zullen zij aan een gala
diner aanzitten, dat hun door groot
hertogin Charlotte wordt aangeboden.
Ter gelegenheid van het huwelijk van
Prins Jan en Prinses Joséphine-Char-
lotte wordt de gehele stad feestelijk
versierd. De vallei van de riviertjes
Alzette en Petrusse is verlicht evenals
de openbare gebouwen in de binnen
stad. Op 8 April zullen overal in Lu
xemburg grote volkbals en zang- en
muziekfeesten worden gehouden. De
dag van het huwelijk wordt besloten
met een enorm vuurwerk bij de
Adolfbrug te Luxemburg.
Strijd tussen regeringstroepen en
opstandelingen in de Philippijnen.
Volgens te Manilla ontvangen be
richten hebben de opstandelingen Za
terdagochtend de stad Buenavista in de
provincie Guezon in de Philippijnen be
zet. Zij doodden de soldaten van het
garnizoen en plunderden het stadhuis
en de voorraad levensmiddelen.
Regeringstroepen, die gelegerd wa
ren in omringende plaatsen, werden
naar Buenavista gezonden, waar zij
slag leverden met de opstandelingen.
Bij dit gevecht werden twintig opstan
delingen, zes soldaten van de regering
en zes burgers gedood. Twee soldaten
van de regering worden vermist, een
ander werd gevangen genomen door de
opstandelingen.
Doe het vandaag nog!
lllillllllililSlllilllillH
ARRESTATIES IN NAIROBI.
Honderden militairen en politiemannen
met pantserwagens hebben Zondag een
inval gedaan in de inheemsenwijk van
Nairobi en meer dan 2.500 Kikoejoe's en
leden van de Emboestam gearresteerd.
De operatie duurde de gehele dag. Alle
Kikoejoe's en Emboe's zonder vergun
ningen om hun reservaten te verlaten,
werden aangehouden. Vele arrestanten
werden naar politiekampen in hun re
servaten gebracht.
De laatste weken zjjn talrijke moorden,
overvallen en berovingen in de wijk
Poemwani gepleegd.
In andere delen van Kenia zijn in het
afgelopen weekeinde drie Kikoejoe's ver
moord. Zeven opstandelingen werden
door veiligheidstroepen gedood.
Tweeduizend Japanners terug uit
communistisch China.
Zondag zijn 2009 Japanners uit com
munistisch China in de Westjapanse
haven Maizoeroe aangekomen. Zij ma
ken deel uit van de ongeveer dertig
duizend Japanners, die zich na de
tweede wereldoorlog in China bevon
den en die het tot nu toe onmogelijk
was gemaakt naar hun vaderland te
rug te keren. De 28.000 anderen wor
den in de komende maanden in Japan
verwacht. Er zijn vele burgers, met
hun gezinsleden, onder.
De terugkeer der Japanners is het
gevolg van besprekingen, die een Ja
panse missie kortgeleden te Peking
heeft gevoerd.
Op de Zaterdag gehouden vergade
ring van de politieke commissie van de
Algemene Vergadering van de Verenig
de Naties is een door veertien landen
gesteunde resolutie, waarin wordt aan
gedrongen op het voortzetten van de
onderhandelingen over ontwapening
met vjjftig tegen vjjf stemmen aange
nomen. Vijf landen onthielden zich van
stemming. De Sowjet-Unie en zjjn bond
genoten stemden tegen. Argentinië, Bir
ma, Indonesië, India en Saoedi Arabië
onthielden zich van stemming.
Een Russisch voorstel tot voortzet
ting van de onderhandelingen over ont
wapening werd met 41 stemmen tegen
en vijf stemmen voor verworpen. Der
tien landen onthielden zich van stem
ming. In deze motie werd critiek ge
oefend op de ontwapeningscommissies
van de Verenigde Naties. Onder de
landen die zich onthielden waren Ar
gentinië, Indonesië, Perzië en Egypte.
Bij de aan de stemmingen vooraf
gaande besprekingen zei de Indische
afgevaardigde, Menon, dat er zijns in
ziens in de laatste tijd hoopvolle teke
nen voor de wereldvrede zijn waarge
nomen. Hij verwees naar de twee grote
verklaringen, afgelegd door de Russi
sche eerste minister, Malenkof, en de
Amerikaanse president, Eisenhower.
Het is hoopvol, zo zei Menon, dat de
onlang» voorgevallen incidenten niet
waren opgevat als uitlokkende daden.
Eerder had de Russische gedelegeer
de, Zorin, verklaard dat zijn regering
bereid is voorstellen te overwegen die
het stelsel van internationaal toezicht,
zoals voorgesteld bij de Sowjet-Unie,
beogen te verbeteren.
De Israëlische minister van Binnen
landse Zaken, Rokach, heeft met ingang
van Zondag een verschijningsverbod van
tien dagen afgekondigd voor het commu
nistische blad „Kol Haam". Het blad had
geschreven dat het Israëlische volk zich
nooit zou aansluiten bij de „Westelijke
imperialistische oorlogsstokers tegen de
citadel van de vrede, de Sowjet-Unie."
Prijzen op wereldmarkt gaan omhoog.
12 cent meer voor een half pond koffie,
6 cent voor een ons thee»
Met ingang van gisteren is de
consumentenprijs van koffie en thee
verhoogd. De prijsstijging bedraagt
voor koffie per kg 40 a 56 ets en
voor thee per kg 30 a 80 cents.
Een hogere koffieprijs had men
reeds geruime tijd verwacht, daar
dit artikel in Amerika, dat nog
steeds de toon aangeeft, de laatste
tijd geregeld gestegen is. Koffie-
kringen te Amsterdam menen, dat
deze prijs een redelijke aanpassing
is aan het wereldmarktniveau.
Een half pond koffie zal dus voor
de consument in de toekomst ge
middeld circa 12 cent duurder zijn.
Bij de thee liggen de zaken iets an
ders. In het begin van het jaar had
men de detailprijzen verlaagd, maar
thans blijkt, dat het tijdstip daarvoor
ongunstig was gekozen. Zowel in Am
sterdam als op de wereldmarkten zijn
de prijzen van geveilde thee sinds Ja
nuari regelmatig gestegen. Ook hier
was een aanpassing noodzakelijk. Daar
om is de verlaging van begin Januari
thans te niet gedaan. Daar verhou
dingsgewijs meer duurdere dan goed
kopere thee wordt gedronken, zal de
twee voor de consument gemiddeld ca.
6 cent per ons duurder worden.
Ingezonden Mededeling (Adv.)
Geen energie meer
nieuwe kracht met
FE UILLETÓN.
door J. BRANDENBURG.
20
Die eendracht blijkt gevonden te
worden, in Goes, waar de prot. chris
telijke partijen samen met een lijst
zullen uitkomen. We hopen van har
te, dat dat voorbeeld navolging zal
vinden.
Wanneer de Romeinse horden de tempelburcht bestormd hebben en de
Priesters, die tot het laatste toe en door alles heen fanatiek volhardden
het altaar waren blijven dienen, hebben neergesabeld, zodat hun bloed
met het offerbloed gemengd, afvloeit naar de beek Kedron, ziet Simon,
de Farizeër te vergeefs uit naar het wonder, dat hij stellig verwacht heeft.
Er is echter geen Jahwe verschenen op de tinne des tempels, geen
Messias, Die al Zijn vijanden verdoet door de adem Zijns monds. In
tegendeel: de hemel boven de rokende stad is van koper gebleven en
tevergeefs hebben de Joden zich languit op de straten en pleinen neer
geworpen voor Jahwe, om Zijn tussenkomst af te bidden.
Simon heeft, zolang het mogelijk scheen, van zijn schuilhoek uit, achter
een der dikke Corinthische zuilen van de poort van de burcht Antonia,
de verwoesting gade geslagen. Dat zijn eigen grote woning in de villa
wijk tot een puinhoop is neergebrand treft hem niet zo diep, als de ver
woesting van de Tempel. En wanneer hij met de andere toeschouwers,
die nog her en der verscholen bij de Tempel, op het wonder uit de
hemel gewacht hebben, op de vlucht slaat voor de naar beneden komende
soldaten, is de laatste hoop uit zijn hart verdwenen. Hij weet: nu is
alles verloren.
In de benedenstad zoekt hij schuiling in de Synagoge, waar honderden
hun leven trachten te redden.
De stad brandt, en vooral de rijkere buurten zijn verwoest. Het is
gevaarlijk op de straten te vertoeven, brandende brokken huizen storten
neer en elk ogenblik kunnen de moordzuchtige benden om een hoek van
een straat verschijnen.
Ozias heeft zijn meester ontdekt en dringt door de saamgepakte me
nigte heen om de Farizeër te bereiken. Wanneer dit hem gelukt is, zegt
hij: Rabbi, gaat u met mij mee, ik weet een goede plaats. Hier is het
niet veilig meer. De onbesnedenen sparen geen Synagogen. Simon laat
zich leiden als een kind door de jonge man en deze brengt hem naar
de buitenwijk, naar de woning van Isboseth, waarheen hij ook zijn jonge
vrouw gebracht heeft. Wanneer de Romeinse soldaten ook hier mochten
komen, is er altijd nog gelegenheid om naar buiten uit te wijken, het
veld in.
Simon treft èen ontstelde familie aan. De doodsschrik staat op aller.
gelaat te lezen en de ellende van de belegering tekent zich af op de
vermagerde, bleke gezichten.
Wanneer hij aan de ingang van de nederige woning verschijnt, maakt
moeder Hulda eerbiedig plaats op de rustbank. Ook Jacob is opgestaan
en Isboseth wijst met een buiging naar de rustbank. Zijn kostbare kle
ding, zijn brede gedenkcedels op het voorhoofd, aan de mouwen en aan
de zomen van zijn kleding, doen hem wel schril afsteken bij de andere
eenvoudige mensen.
Midden in het vertrekje staande grijpt hij de brede, rechter zoom van
zijn witte kleed en trekt er een lange scheur in, dan grijpen zijn bevende
vingers naar zijn neergolvende baard en hij trekt er de haren uit. Zijn
felle, donkere ogen, zijn naar het plafond van het vertrekje opgeslagen
en hij kermt met een schorre, gebroken stem zijn verdriet uit: „O God,
heidenen zijn gekomen in uw erfenis; zij hebben de Tempel uwer heilig
heid verontreinigd, zij hebben Jeruzalem tot steenhopen gesteld. Zij
hebben de dode lichamen uwer knechten aan het gevogelte des hemels
tot spijs gegeven, het vlees uwer gunstgenoten aan het gedierte des
velds. Zij hebben hun bloed rondom Jeruzalem als water vergoten
hoe lang, o HERE? Zal uw ijver niet als vuur branden? Stort uw grim
migheid uit over de heidenen, die u niet kennen en over de koninkrijken,
die uw Naam niet aanroepen. Help ons, o God onzes heils, ter oorzake
der ere uws Naams en geef onze naburen zevenvoudig weder in hun
schoot hun smaad, waarmede zij u, o HERE gesmaad hebben
Ozias staat met de diepste eerbied de vervloeking aan te horen. Zijn
ziel bidt mee om verlossing en hij ziet tegen Simon op als eeri heilige,
naar wie te horen toch eigenlijk wel de plicht van Jahwe moet zijn, als
Hij nog een Verhoorder der gebeden genoemd wil wezen.
Hij geleidt zijn meester naar de rustbank. Hijgend valt deze daarop
neer, volkomen moedeloos, al maar plukkend aan zijn lange baard.
Op dit ogenblik komt Anna, de profetes, binnen en knikt zwijgend
naar het gezelschap.
Het past niet tegenover de grote droefheid van de deftige Farizeër
de stilte te verbreken, zonder dat hij eerst rechtstreeks het woord tot
iemand richt. Er is dan ook enkele ogenblikken stilte, slechts onder
broken door het gekerm van Simon.
Wanneer hij een blik op Anna werpt, komt er een stroeve uitdrukking
in zijn ogen. Hij mag haar niet. De Farizeërs verachten de vrouwen, en
vinden haar slechts goed genoeg om kinderen voort te brengen en te
werken. Zij hebben de bizondere vervloeking Gods, vanwege hun ver
leiding van Adam in het paradijs. En dat deze dochter van Eva bij de
Tempel durft wonen en als profetes wil doorgaan, prikkelt Simon zo
vaak hij haar ook maar in de verte ziet. Eigenlijk vindt hij het een
gruwel dat hij met deze vrouw ohder èèn dak vertoeft. Maar hij weet,
dat zij familie is van de gastheer en dus bindt hij zich in. Bovendien,
de gemeenschappelijke ellende verzacht de gespannen verhoudingen.
Het besluit tot prijsverhoging is de
zer dagen genomen door de gezamen
lijke theepakkers en koffiebranders.
Dit wil nog niet zeggen, dat terstond
de hogere prijzen over de gehele linie
in de detailhandel zullen gelden. Detail
listen met oude voorraden zullen nog
tegen de oude prijzen kunnen verkopen.
Voor de nieuwe voorraden, die tegen
de vastgestelde hogere prijzen van pak
kers en branders moeten worden be
trokken, zullen uiteraard de nieuwe
prijzen gelden.
Geen bijzondere loonregeling meer
voor tal van Zuidbevelandse
gemeenten.
Het college van Rijksbemiddelaars
heeft de bijzondere loonregeling voor
herstelwerkzaamheden met ingang van
30 Maart 1953 ingetrokken ten aan
zien van de volgende gebieden in het
watersnoodgebied
1. In Zuid-Holland: het eiland van
Dordrecht (voorzover daarop de bijzon
dere loonregeling van toepassing was).
2. In Zeeland: van Zuid-Beveland de
gemeenten Ellewoutsdijk, Driewegen,
Baarland, Oudelande, Hoedekenskerke,
Wolphaartsdijk en Krabbendijke, met
uitzondering van de herstelwerkzaam
heden aan de dijkgaten in de gemeen
ten Ellewoutsdijk en Wolphaartsdijk,
waarvoor de bijzondere loonregeling
wordt gehandhaaM.
WOENSDAG 25 MAART 1953.
HILVERSUM L (402 m.) VARA. 7.00
Nieuws. 7.13 Gram. 8.00 Nieuws en weer-
ber. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw.
9.00 Gram. (Om 9.35 Waterst.) VPRO:
10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de
vrouw. 11.00 Gram. 12.00 Dansmuziek.
12.30 Land- en tuinbouwmed. 12.33 Voor
het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws
en commentaar. 13.20 Omroeporkest. 14.00
„De weg omhoog", causerie. 14.15 Jeugd-
concert. 15.00 Voor de jeugd. 15.30 Idem.
16.00 Gitaarmuziek. 16.10 Voor de jeugd.
16.45 Voor de zieken. 17.15 Gram. 17.50
Regeringsuitz.: Mr M. Bajetto: „Techniek
in dienst der voorlichting in Indonesië".
18.00 Nieuws. 18.15 VARA-Varia. 18.20
Militaire causerie. 18.30 Actualiteiten.
18.35 Politiekapel. 19.00 „Het welvaarts
plan van het N.V.V.", causerie. 19.15
Lichte muziek. VPRO: 19.30 Voor de
jeugd. VARA. 20.00 Nieuws. 20.05 Politiek
commentaar. 20.15 „De Rivierendokter",
hoorspel. 21.45 Lichte muziek. 22.00 Ca
baret. 22.30 Pianoduo. 22.45 „Isotopen als
wegwijzers", causerie. 23.00 Nieuws. 23.15
Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.20
Jazzmuziek. 23.3524.00 Orgelspel.
HILVERSUM H. (298 m.J NCRV: 7.00
Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Ochtendgymn.
7.30 Gram. 7.45 Een woord voor de dag.
8.00 Nieuws en weerber. 8.18 Gew. mu
ziek. 8.45 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30
Voor de vrouw. 9.35 Gram. 10.15 Idem.
10.30 Morgend. 11.00 „Heieen keert terug",
hoorspel. 11.45 Gram. 12.05 Zang en piano.
12.30 Land- en tuinbouwmed. 12.33
Gram. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15
Prot. Interk. Thuisfr. 13.20 Mandoline-or
kest. 13.45 „Die Meistersinger von Nürn-
berg", opera (2e acte, gr. pl.) 14.45 Voor
de meisjes. 15.00 Gram. 15.30 Cello en pi
ano. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Orgelspel.
17.50 Militaire causerie. 18.00 Viool, cla-
vecimbel en cello. 18.30 Spectrum van
het Chr. Organisatie en Verenigingsleven.
18.45 Geestelijke liederen. 19.00 Nieuws
en weerber. 19.10 Boekbespr. 19.25 Gram.
19.30 Buitenl. overzicht. 19.50 Gram. 20.00
Radiokrant. 20.20 Omroeporkest en solist.
21.15 Lijdensoverd. 21.45 Pianorecital.
22.15 Gram. 22.20 Lichte muziek. 22.35
Internationaal Evang. commentaar. 22.45
Avondoverd. 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber.
23.15—24.00 Gram.
BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram.
12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.50
Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00
Schoolradio. 15.40 Gram. 16.30 Orkest en
koor. 16.50 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10
Gram. 17.30 Causerie. 17.40 Gram. 17.50
Boekbespreking. 18.00 Gram. 18.15 Cau
serie. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws.
19.40 Gram. 20.00 Hoorspel. 20.50 Gram.
21.00 Verzoekprog. 22.00 Nieuws. 22.15
Gram. 22.55—23.00 Nieuws.