Luxemburg maakt zich gereed voor het vorstelijk feest. de loupe Nationaal Rampenfonds Koffie en thee worden duurden Ue Zondag» De Overheid» Invasie van 100,000 buitenlanders, Huwelijk tussen Jan van Luxemburg en Prinses Joséphine Charlotte brengt problemen met zich mee. Brandweer en padvinders moeten helpen. DEN HAAG Giro 9575 of Giro 274289 (Zeeuwsch Dagblad) Politieke commissie in vredeslievende sfeer» PLEEGZUSTER BLOEDWIJN qAote. v^Aw^ctcMUtg,. Verheugend» Ste Radio* foienqt onó Dinsdag 24 Maart 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 Onder De Tweede Kamer is dezer dagen in een debat gewikkeld, zo principieel als maar zelden voorkomt. Zoals be kend gaat het om de vervanging van de reeds meer dan een eeuw oude Zondagswet; een reeks van maatre gelen dus waarmee de overheid tracht het christelijk karakter van de Zondag te handhaven. De eerste vraag die hierbij opkomt is deze: „Is het nodig dat. de overheid te dien aanzien maatregelen neemt?" „Neen", is hierop het antwoord van de V.V.D.-ers en „Ja!" zeggen de confessionele partijen. De mensen van ae Volkspartij voor Vrijheid en De mocratie vinden dat het op het ogen blik uitstekend gaatdie oude wet van 1815 is practisch vergeten en dat vinden zjj maar goed ook: de Zondag is een vrije dag en iedereen moet nu maar beslissen hoe hij die vrije dag wil doorbrengen. „Die Zondag is geen vrije dag!" zeggen de confessionele partijen, hier onder te verstaan zowel de prot. christelijke als de rooms-katholieke. „Heeft de mens niet een goddelijke opdracht in deze wereld te vervullen? En is niet een deel van die opdracht dit: Gedenkt den Sabbatdag dat gij dien heiligt? Daarom is de mens niet vrij!" God zij dank dat velen onzer over heden en ook de meerderheid in ons parlement het tenminste daarover nog eens is. Dat men dat verderfelijke „neutrale" standpunt niet wenst te aanvaarden. Neutraliteit ten opzichte van God bestaat niet. „Wie niet mèt Mij is die is tegen Mijl" Dat het Ne derlandse volk in zijn vertegenwoor digers althans in dit opzicht nog vóór '>m kiest stemt tot voldoening! Tussen de confessionele partijen is echter een diepgaand meningsverschil over de vraag hoe de mens die Zon dag dient te heiligen. Uiteraard is dat meningsverschil het grootst tussen de rooms-katholieken en de protestants- christelijken. Dat verschil van inzicht gaat diep. Het is niet maar zo, dat de ene groep een beetje meer „mag" dan de andere of dat de ene groep het „niet zo nauw neemt", een opvatting die men in onze kringen nogal eens hoort verkondigen als men spreekt over de rooms-katholieken. In de Roomse leer staat de mens anders te genover God dan in de reformator! sche. Hij staat in relatie tot God via de kerk en de heiligen. En zo inter preteert de kerk hoe men dient te leven, waarbij al het menselijke in aanmerking wordt genomen. Een op vatting die dat moet gezegd de kerk meer ten goede is gekomen dan het innerlijk leven met God der kerk leden! Maarook tussen de protestants christelijke opvattingen is nogal enig verschil. Verschil in de eerste plaats over de vraag hoe men de Zondag dient te heiligen, maar daarover gaat het in dit verband niet. Waar het in. dit debat wel over gaat, is over de vraag welke taak de overheid in dit opzicht te vervullen heeft. Nu zal ieder het er over eens zijn dat het niet op de weg van de over heid ligt de mensen op straf van boe te b.v. naar de kerk te drijven. We liswaar is zij Gods dienaresse, maar deze macht heeft zij niet ontvangen. Het geestelijk leven van de mens is een zaak van de mens zelve en, in organisatorisch verband, van de ker ken. God is het Die de mens tot Zijn iienst trekt en Hij bedient Zich hier- oij van mensen. Maar het zwaard van de overheid staat hierbuiten. Het is echter wel de taak van de overheid het kerkelijk werk, Gods A-era dus, mogelijk te maken, ja zelfs ie bevorderen. En dat probeert men nu in dit wetsontwerp. Als men zegt dat dit maar een heel zwakke poging is, dan heeft men gelijk. De overheid houdt practisch alleen maar rekening met de godsdienstoefening op de Zondagmorgen: vóór 1 uur schrijft men dwingend rust voor. Na dat uur echter is vrijwel alles mogelijk alsof de Zondagsheiliging dan op houdt! Alsof er na dat uur geen kerk diensten meer gehouden worden! Ds. Zandt, de S.G.P.-woordvoerder, heeft volKomen gelijk als hij zegt dat dit ontwerp een typisch rooms-katholiek karakter draagt! Moet men het ontwerp daarom verwerpen? Als men ervan overtuigd is dat dit op het ogenblik het meest bereikbare is, dan zal men er dank baar voor moeten zijn. Het is ten minste een stap vooruit op de weg naar een christelijke Zondagsviering. En met alle kracht zullen we moeten strijden om nog verder die weg af te leggen. Dat is de taak van de kerken en van ons allemaal. Eendracht is daarvoor nodig. Geve God dat we ook in dit opzicht onze plicht ver- s* Het Groothertogdom Luxemburg bereidt zich in deze dagen koortsachtig voor op de historische gebeurtenis, die zich op 9 April zal voltrekken: het huwelijk tussen erfprins Jan van Luxemburg en de Belgische Prinses Joséphine Charlotte. Verwacht wordt dat meer dan 100.000 buitenlanders naar Luxemburg zullen komen en wanneer men weet dat het groothertog dom zelf slechts 295.000 inwoners telt, begrijpt men voor welk een probleem de Luxemburgse autoriteiten zich gesteld zien om dit grote getal bezoekers onder te brengen. De hotels in de stad Luxemburg, die sedert het ogenblik dat het Hoge Gezagsorgaan van de Schumangemeenschap zich hier heeft gevestigd, toch al niet veel ruimte over hadden, zijn reeds sedert een maand volgeboekt en slechts in de hotels en pensions in de omgeving van de hoofdstad zal men misschien nog onderdak kunnen krijgen. Daar in het vreedzame Luxemburg ook het aantal politiebureaux, waar men een onderkomen zou kunnen vinden, zeer beperkt is, heeft de overheid een beroep gedaan op de inwoners van het groothertogdom zoveel mogelijk een buitenlandse bezoekers gastvrijheid te verlenen. tog Otto van Habsburg, Prins Olaf van Noorwegen en Prins Axel van Dene marken. JAN VAN LUXEMBURG. Jan van Luxemburg is de oudste van de zes kinderen van groother togin Charlotte d'Orange-Nassau en Felix de Bourbon-Parma. Van deze zes kinderen trad de jongste prinses Alix het eerst in het huwelijk en wel met de Belgische prins Antoine de Ligne. Kort hierop trouwde haar zus ter Marie-Gabrielle met de Deerfse prins von Holstein, die een landbouw bedrijf heeft op het eiland Funen m Denemarken. De beide andere Prin sessen zjjn Elisabeth en Marie-Ade laide. Prins Karei, de enige broer van Prins Jan, studeerde economie te Leu ven en vertoeft veel in Zuid-Ameri- ka. Prins Jan werd in 1921 geboren op het kasteel van Colmarberg, waar thans nog de 90-jarige moeder van groothertogin Charlotte, een Portuge se Prinses de Braganca, verblijf houdt. Hij studeerde rechten in Engeland en Canada en nam in 1943 dienst in een Iers garderegiment. In Septem ber 1944 maakte hij deel uit van de gealieerde troepen, die onder leiding van de Amerikaanse generaal Patton de stad Luxemburg op de Duitsers heroverden. PRINSES JOSEPHINE CHARLOTTE. Prinses Joséphine-Charlotte, de 25- jarige dochter van Koning Leopold en de in Zwitserland op zo jammerlijke wijze bij een auto-ongeluk omgeko men Koningin Astrid, mgt wie zij veel gelijkenis vertoont, is ook in Luxem burg zeer bemind. Prinses Joséphine- Langs het iets meer dan drie kilo meter lange traject, dat de uit 32 hof- auto's bestaande bruidstoet op 9 April zal afleggen van het groothertogelijke paleis naar de kathedraal waar het huwelijk door de pauselijke nuntius mgr Cento zal worden ingezegend, is plaats voor ongeveer 90.000 toeschou wers. Door de bouw van een groot aantal tribunes hoopt men de plaatsen echter aanzienlijk te kunnen uitbrei den. Aangezien het Luxemburgse po litiecorps bij lange na niet groot ge noeg is om een eventueel opdringen van de duizendkoppige menigte te kunnen voorkomen, is een beroep ge daan op de brandweer van alle Lu xemburgse gemeenten en op Belgi sche en Luxemburgse padvinders. De Luxemburgers, die een woning bezitten langs de weg, die de bruid stoet zal nemen, kunnen goede zaken doen, want reeds thans biedt men voor een venster.dat uitzicht geeft op de optocht een bedrag van fr. 3000. 60 VORSTELIJKE GASTEN. Hoewel de definitieve lijst nog niet is opgesteld, meent men te Luxemburg dat zestig vorstelijke en prinselijke gas ten de huwelijksvoltrekking zullen bij wonen. Onder hen bevinden zich Ko ning Leopold van België en Prinses van Réthy, Koningin Elisabeth van Bel gië, prinses Margaret van Engeland, Prins Bernhard, Koning George van Griekenland, Prins Karei van Zweden, broer van Koningin Astrid, aartsher- 1 Charlotte behaalde onlangs het diplo ma van Roode Kruis verpleegster. Wanneer de Prins en de Prinses zich met de koninklijke en prinse lijke gasten naar de kathedraal zul len begeven, zal de bekende Belgi sche beiaardier Staf Nees uit Mechelen, de Brabangonne en de „Hemecht", het Luxemburgse volks lied, ten gehore brengen. De jonggehuwden zullen zich ves tigen op een kasteeltje te Betzdorf op ongeveer 23 km van de hoofdstad verwijderd. Het is 'n domein dat heeft toebehoort aan een Luxemburgse in dustrieel. Het kasteeltje is geheel ge restaureerd. Een groot Belgisch dag blad heeft de prins en de prinses alle meubels voor de eetkamer en salon aangeboden, o.a. een tafel in acajou, die men kan uitschuiven tot een leng te van 18 meter. HET FEEST, De hoge gasten van het Luxem burgse hof zullen reeds in de loop van 8 April op het vliegveld Findel en aan het centraal station aankomen. Des avonds zullen zij aan een gala diner aanzitten, dat hun door groot hertogin Charlotte wordt aangeboden. Ter gelegenheid van het huwelijk van Prins Jan en Prinses Joséphine-Char- lotte wordt de gehele stad feestelijk versierd. De vallei van de riviertjes Alzette en Petrusse is verlicht evenals de openbare gebouwen in de binnen stad. Op 8 April zullen overal in Lu xemburg grote volkbals en zang- en muziekfeesten worden gehouden. De dag van het huwelijk wordt besloten met een enorm vuurwerk bij de Adolfbrug te Luxemburg. Strijd tussen regeringstroepen en opstandelingen in de Philippijnen. Volgens te Manilla ontvangen be richten hebben de opstandelingen Za terdagochtend de stad Buenavista in de provincie Guezon in de Philippijnen be zet. Zij doodden de soldaten van het garnizoen en plunderden het stadhuis en de voorraad levensmiddelen. Regeringstroepen, die gelegerd wa ren in omringende plaatsen, werden naar Buenavista gezonden, waar zij slag leverden met de opstandelingen. Bij dit gevecht werden twintig opstan delingen, zes soldaten van de regering en zes burgers gedood. Twee soldaten van de regering worden vermist, een ander werd gevangen genomen door de opstandelingen. Doe het vandaag nog! lllillllllililSlllilllillH ARRESTATIES IN NAIROBI. Honderden militairen en politiemannen met pantserwagens hebben Zondag een inval gedaan in de inheemsenwijk van Nairobi en meer dan 2.500 Kikoejoe's en leden van de Emboestam gearresteerd. De operatie duurde de gehele dag. Alle Kikoejoe's en Emboe's zonder vergun ningen om hun reservaten te verlaten, werden aangehouden. Vele arrestanten werden naar politiekampen in hun re servaten gebracht. De laatste weken zjjn talrijke moorden, overvallen en berovingen in de wijk Poemwani gepleegd. In andere delen van Kenia zijn in het afgelopen weekeinde drie Kikoejoe's ver moord. Zeven opstandelingen werden door veiligheidstroepen gedood. Tweeduizend Japanners terug uit communistisch China. Zondag zijn 2009 Japanners uit com munistisch China in de Westjapanse haven Maizoeroe aangekomen. Zij ma ken deel uit van de ongeveer dertig duizend Japanners, die zich na de tweede wereldoorlog in China bevon den en die het tot nu toe onmogelijk was gemaakt naar hun vaderland te rug te keren. De 28.000 anderen wor den in de komende maanden in Japan verwacht. Er zijn vele burgers, met hun gezinsleden, onder. De terugkeer der Japanners is het gevolg van besprekingen, die een Ja panse missie kortgeleden te Peking heeft gevoerd. Op de Zaterdag gehouden vergade ring van de politieke commissie van de Algemene Vergadering van de Verenig de Naties is een door veertien landen gesteunde resolutie, waarin wordt aan gedrongen op het voortzetten van de onderhandelingen over ontwapening met vjjftig tegen vjjf stemmen aange nomen. Vijf landen onthielden zich van stemming. De Sowjet-Unie en zjjn bond genoten stemden tegen. Argentinië, Bir ma, Indonesië, India en Saoedi Arabië onthielden zich van stemming. Een Russisch voorstel tot voortzet ting van de onderhandelingen over ont wapening werd met 41 stemmen tegen en vijf stemmen voor verworpen. Der tien landen onthielden zich van stem ming. In deze motie werd critiek ge oefend op de ontwapeningscommissies van de Verenigde Naties. Onder de landen die zich onthielden waren Ar gentinië, Indonesië, Perzië en Egypte. Bij de aan de stemmingen vooraf gaande besprekingen zei de Indische afgevaardigde, Menon, dat er zijns in ziens in de laatste tijd hoopvolle teke nen voor de wereldvrede zijn waarge nomen. Hij verwees naar de twee grote verklaringen, afgelegd door de Russi sche eerste minister, Malenkof, en de Amerikaanse president, Eisenhower. Het is hoopvol, zo zei Menon, dat de onlang» voorgevallen incidenten niet waren opgevat als uitlokkende daden. Eerder had de Russische gedelegeer de, Zorin, verklaard dat zijn regering bereid is voorstellen te overwegen die het stelsel van internationaal toezicht, zoals voorgesteld bij de Sowjet-Unie, beogen te verbeteren. De Israëlische minister van Binnen landse Zaken, Rokach, heeft met ingang van Zondag een verschijningsverbod van tien dagen afgekondigd voor het commu nistische blad „Kol Haam". Het blad had geschreven dat het Israëlische volk zich nooit zou aansluiten bij de „Westelijke imperialistische oorlogsstokers tegen de citadel van de vrede, de Sowjet-Unie." Prijzen op wereldmarkt gaan omhoog. 12 cent meer voor een half pond koffie, 6 cent voor een ons thee» Met ingang van gisteren is de consumentenprijs van koffie en thee verhoogd. De prijsstijging bedraagt voor koffie per kg 40 a 56 ets en voor thee per kg 30 a 80 cents. Een hogere koffieprijs had men reeds geruime tijd verwacht, daar dit artikel in Amerika, dat nog steeds de toon aangeeft, de laatste tijd geregeld gestegen is. Koffie- kringen te Amsterdam menen, dat deze prijs een redelijke aanpassing is aan het wereldmarktniveau. Een half pond koffie zal dus voor de consument in de toekomst ge middeld circa 12 cent duurder zijn. Bij de thee liggen de zaken iets an ders. In het begin van het jaar had men de detailprijzen verlaagd, maar thans blijkt, dat het tijdstip daarvoor ongunstig was gekozen. Zowel in Am sterdam als op de wereldmarkten zijn de prijzen van geveilde thee sinds Ja nuari regelmatig gestegen. Ook hier was een aanpassing noodzakelijk. Daar om is de verlaging van begin Januari thans te niet gedaan. Daar verhou dingsgewijs meer duurdere dan goed kopere thee wordt gedronken, zal de twee voor de consument gemiddeld ca. 6 cent per ons duurder worden. Ingezonden Mededeling (Adv.) Geen energie meer nieuwe kracht met FE UILLETÓN. door J. BRANDENBURG. 20 Die eendracht blijkt gevonden te worden, in Goes, waar de prot. chris telijke partijen samen met een lijst zullen uitkomen. We hopen van har te, dat dat voorbeeld navolging zal vinden. Wanneer de Romeinse horden de tempelburcht bestormd hebben en de Priesters, die tot het laatste toe en door alles heen fanatiek volhardden het altaar waren blijven dienen, hebben neergesabeld, zodat hun bloed met het offerbloed gemengd, afvloeit naar de beek Kedron, ziet Simon, de Farizeër te vergeefs uit naar het wonder, dat hij stellig verwacht heeft. Er is echter geen Jahwe verschenen op de tinne des tempels, geen Messias, Die al Zijn vijanden verdoet door de adem Zijns monds. In tegendeel: de hemel boven de rokende stad is van koper gebleven en tevergeefs hebben de Joden zich languit op de straten en pleinen neer geworpen voor Jahwe, om Zijn tussenkomst af te bidden. Simon heeft, zolang het mogelijk scheen, van zijn schuilhoek uit, achter een der dikke Corinthische zuilen van de poort van de burcht Antonia, de verwoesting gade geslagen. Dat zijn eigen grote woning in de villa wijk tot een puinhoop is neergebrand treft hem niet zo diep, als de ver woesting van de Tempel. En wanneer hij met de andere toeschouwers, die nog her en der verscholen bij de Tempel, op het wonder uit de hemel gewacht hebben, op de vlucht slaat voor de naar beneden komende soldaten, is de laatste hoop uit zijn hart verdwenen. Hij weet: nu is alles verloren. In de benedenstad zoekt hij schuiling in de Synagoge, waar honderden hun leven trachten te redden. De stad brandt, en vooral de rijkere buurten zijn verwoest. Het is gevaarlijk op de straten te vertoeven, brandende brokken huizen storten neer en elk ogenblik kunnen de moordzuchtige benden om een hoek van een straat verschijnen. Ozias heeft zijn meester ontdekt en dringt door de saamgepakte me nigte heen om de Farizeër te bereiken. Wanneer dit hem gelukt is, zegt hij: Rabbi, gaat u met mij mee, ik weet een goede plaats. Hier is het niet veilig meer. De onbesnedenen sparen geen Synagogen. Simon laat zich leiden als een kind door de jonge man en deze brengt hem naar de buitenwijk, naar de woning van Isboseth, waarheen hij ook zijn jonge vrouw gebracht heeft. Wanneer de Romeinse soldaten ook hier mochten komen, is er altijd nog gelegenheid om naar buiten uit te wijken, het veld in. Simon treft èen ontstelde familie aan. De doodsschrik staat op aller. gelaat te lezen en de ellende van de belegering tekent zich af op de vermagerde, bleke gezichten. Wanneer hij aan de ingang van de nederige woning verschijnt, maakt moeder Hulda eerbiedig plaats op de rustbank. Ook Jacob is opgestaan en Isboseth wijst met een buiging naar de rustbank. Zijn kostbare kle ding, zijn brede gedenkcedels op het voorhoofd, aan de mouwen en aan de zomen van zijn kleding, doen hem wel schril afsteken bij de andere eenvoudige mensen. Midden in het vertrekje staande grijpt hij de brede, rechter zoom van zijn witte kleed en trekt er een lange scheur in, dan grijpen zijn bevende vingers naar zijn neergolvende baard en hij trekt er de haren uit. Zijn felle, donkere ogen, zijn naar het plafond van het vertrekje opgeslagen en hij kermt met een schorre, gebroken stem zijn verdriet uit: „O God, heidenen zijn gekomen in uw erfenis; zij hebben de Tempel uwer heilig heid verontreinigd, zij hebben Jeruzalem tot steenhopen gesteld. Zij hebben de dode lichamen uwer knechten aan het gevogelte des hemels tot spijs gegeven, het vlees uwer gunstgenoten aan het gedierte des velds. Zij hebben hun bloed rondom Jeruzalem als water vergoten hoe lang, o HERE? Zal uw ijver niet als vuur branden? Stort uw grim migheid uit over de heidenen, die u niet kennen en over de koninkrijken, die uw Naam niet aanroepen. Help ons, o God onzes heils, ter oorzake der ere uws Naams en geef onze naburen zevenvoudig weder in hun schoot hun smaad, waarmede zij u, o HERE gesmaad hebben Ozias staat met de diepste eerbied de vervloeking aan te horen. Zijn ziel bidt mee om verlossing en hij ziet tegen Simon op als eeri heilige, naar wie te horen toch eigenlijk wel de plicht van Jahwe moet zijn, als Hij nog een Verhoorder der gebeden genoemd wil wezen. Hij geleidt zijn meester naar de rustbank. Hijgend valt deze daarop neer, volkomen moedeloos, al maar plukkend aan zijn lange baard. Op dit ogenblik komt Anna, de profetes, binnen en knikt zwijgend naar het gezelschap. Het past niet tegenover de grote droefheid van de deftige Farizeër de stilte te verbreken, zonder dat hij eerst rechtstreeks het woord tot iemand richt. Er is dan ook enkele ogenblikken stilte, slechts onder broken door het gekerm van Simon. Wanneer hij een blik op Anna werpt, komt er een stroeve uitdrukking in zijn ogen. Hij mag haar niet. De Farizeërs verachten de vrouwen, en vinden haar slechts goed genoeg om kinderen voort te brengen en te werken. Zij hebben de bizondere vervloeking Gods, vanwege hun ver leiding van Adam in het paradijs. En dat deze dochter van Eva bij de Tempel durft wonen en als profetes wil doorgaan, prikkelt Simon zo vaak hij haar ook maar in de verte ziet. Eigenlijk vindt hij het een gruwel dat hij met deze vrouw ohder èèn dak vertoeft. Maar hij weet, dat zij familie is van de gastheer en dus bindt hij zich in. Bovendien, de gemeenschappelijke ellende verzacht de gespannen verhoudingen. Het besluit tot prijsverhoging is de zer dagen genomen door de gezamen lijke theepakkers en koffiebranders. Dit wil nog niet zeggen, dat terstond de hogere prijzen over de gehele linie in de detailhandel zullen gelden. Detail listen met oude voorraden zullen nog tegen de oude prijzen kunnen verkopen. Voor de nieuwe voorraden, die tegen de vastgestelde hogere prijzen van pak kers en branders moeten worden be trokken, zullen uiteraard de nieuwe prijzen gelden. Geen bijzondere loonregeling meer voor tal van Zuidbevelandse gemeenten. Het college van Rijksbemiddelaars heeft de bijzondere loonregeling voor herstelwerkzaamheden met ingang van 30 Maart 1953 ingetrokken ten aan zien van de volgende gebieden in het watersnoodgebied 1. In Zuid-Holland: het eiland van Dordrecht (voorzover daarop de bijzon dere loonregeling van toepassing was). 2. In Zeeland: van Zuid-Beveland de gemeenten Ellewoutsdijk, Driewegen, Baarland, Oudelande, Hoedekenskerke, Wolphaartsdijk en Krabbendijke, met uitzondering van de herstelwerkzaam heden aan de dijkgaten in de gemeen ten Ellewoutsdijk en Wolphaartsdijk, waarvoor de bijzondere loonregeling wordt gehandhaaM. WOENSDAG 25 MAART 1953. HILVERSUM L (402 m.) VARA. 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 8.00 Nieuws en weer- ber. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.00 Gram. (Om 9.35 Waterst.) VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gram. 12.00 Dansmuziek. 12.30 Land- en tuinbouwmed. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws en commentaar. 13.20 Omroeporkest. 14.00 „De weg omhoog", causerie. 14.15 Jeugd- concert. 15.00 Voor de jeugd. 15.30 Idem. 16.00 Gitaarmuziek. 16.10 Voor de jeugd. 16.45 Voor de zieken. 17.15 Gram. 17.50 Regeringsuitz.: Mr M. Bajetto: „Techniek in dienst der voorlichting in Indonesië". 18.00 Nieuws. 18.15 VARA-Varia. 18.20 Militaire causerie. 18.30 Actualiteiten. 18.35 Politiekapel. 19.00 „Het welvaarts plan van het N.V.V.", causerie. 19.15 Lichte muziek. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA. 20.00 Nieuws. 20.05 Politiek commentaar. 20.15 „De Rivierendokter", hoorspel. 21.45 Lichte muziek. 22.00 Ca baret. 22.30 Pianoduo. 22.45 „Isotopen als wegwijzers", causerie. 23.00 Nieuws. 23.15 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.20 Jazzmuziek. 23.3524.00 Orgelspel. HILVERSUM H. (298 m.J NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Ochtendgymn. 7.30 Gram. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber. 8.18 Gew. mu ziek. 8.45 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Gram. 10.15 Idem. 10.30 Morgend. 11.00 „Heieen keert terug", hoorspel. 11.45 Gram. 12.05 Zang en piano. 12.30 Land- en tuinbouwmed. 12.33 Gram. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Prot. Interk. Thuisfr. 13.20 Mandoline-or kest. 13.45 „Die Meistersinger von Nürn- berg", opera (2e acte, gr. pl.) 14.45 Voor de meisjes. 15.00 Gram. 15.30 Cello en pi ano. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Orgelspel. 17.50 Militaire causerie. 18.00 Viool, cla- vecimbel en cello. 18.30 Spectrum van het Chr. Organisatie en Verenigingsleven. 18.45 Geestelijke liederen. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Boekbespr. 19.25 Gram. 19.30 Buitenl. overzicht. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Omroeporkest en solist. 21.15 Lijdensoverd. 21.45 Pianorecital. 22.15 Gram. 22.20 Lichte muziek. 22.35 Internationaal Evang. commentaar. 22.45 Avondoverd. 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.50 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.40 Gram. 16.30 Orkest en koor. 16.50 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.30 Causerie. 17.40 Gram. 17.50 Boekbespreking. 18.00 Gram. 18.15 Cau serie. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Hoorspel. 20.50 Gram. 21.00 Verzoekprog. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nieuws.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 3