Voor* dijkherstel is veel geduld en ver~
trouwen nodig
Churchill bereid tot
driemogendhedenconferentie
Herstel van de Zeeuwse dijken onder
vindt tegenslag
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
ProfThijsse is druk aan het werk
Gegevens van de Schelphoek zijn thans
ongeveer compleet
Rampenfonds x
ruim 69*000*000
Rond gat in Westhavendijk ver
moedelijk een nooddijk
Felle brand in
Doetinchem»
k SNIPPER
NIEUWS
Arj
Per helicopter van
Luik naar Rotterdam
Huizen van Geersdijk
worden drooggeblazen
Ernstige situatie bij Oostdijk
Rilland is voorlopig nog een prooi van
het buitenwater
Arnemuiden werd
geadopteerd
Uitgave:
Stichting „Zeeuwsch Dagblad"
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr.
80, Tel. 2438, bij geen gehoor voor
advertenties 2970, voor redactie
24S15. Giro 274289. Kantoren:
Vlissingen: Lammensstraat 17,
Telef. 2754, Middelbu g: Korte
^oordstraat 35. Tel. administratie
2009, Tel. redactie 2347; Ter-
neuzen: Dijkstraat 2628
ZEEUWSCH DAGBLAD
8e JAARGANG No. 2417
Abonnementsprijs j 0.44 per week,
1.85 p. maand, 5.45 p. kwartaal
Losse nummers 13 cent
Advertentieprijs 20 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 ct. per woord
DINSDAG 3 MAART 1953
Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT
Medewerkers: Ds W. C. v. Burgeler. Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Mr W. F. E. Baron v. d. Feitz, Mid
delburg; Ds A. Gruppen, Biezehnge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp;
J. Hujjssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Drs j. Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds B. G. A. v. d Wiel
Tholen; R. Zuiaema, Goes.
Op- en ondergang van
Zon en Maan.
Woensdag: Zon op 7.21 u., onder
18.24 u. Maan op 23.00 u., onder
7.57 u.
Hoogwater op Woensdag 4 Mrt:
Vlissingen: 3.55 u. 1.92 m., 16.15
u. 1.97 m. Terneuzen: 4.21 u. 2.09
m., 16.41 u. 2.14 m. Wemeldinge:
5.43 u. 1.57 m., 18.00 u. 1.70 m.
Zierikzee: 5.25 u. 1.30 m., 17.47
u. 1.44 m.
„yoor het herstel der dijken is geduld, zeer veel geduld en vertrouwen
nodig, zowel van hen, die het werk moeten opknappen als van het gehele
Nederlandse volk. Zjj, die het moeten uitvoeren, hebben het vertrouwen en
^e"e" °P tegenslagen. De werken bij de moeilijke dijkbreuken, als de
helphoek op Schouwen, moeten degelijk worden voorbereid. Werkhavens
moeten worden gebouwd om het kostbare materieel te beschermen en zink
stukken te maken. Proeven moeten worden genomen om de grootst moge
lijke mate van zekerheid tot welslagen te krijgen. Als wij een werk aan-
™n!r2"n mo<rten W'J vrijwel zeker van welslagen zijn". Zo sprak prof. ir
J. Th. Thijsse, directeur van het Waterloopkundige Laboratorium te Delft,
tijdens een bezoek van journalisten aan dit technische hart van de Waterstaat.
die. Hier is teamwerk nodig, werk van
het gehele volk. Mochten de zeearmen
worden afgesloten, dan zal daarmee
één der grootste, wellicht het grootste
civiel-ingenieurswerk ter wereld wor
den volbracht", zo zei prof. Thijsse.
Bij de proeven werkt een Belgische
ingenieur mee om de gevolgen voor de
Belgische scheepvaart te kunnen me
ten. Bij het maken van plannen tot het
afsluiten der zeegaten zal ook ander
internationaal contact moeten worden
gezocht, omdat de Rijn een internatio
nale scheepvaartroute is.
De gegevens van de Schelphoek zijn
thans ongeveer compleet. Men heeft
gepeild en de stroom gemeten. De uit
schuring van de bodem, gevolg van
felle eb- en vloedstromen in en uit het
ruim 9000 ha grote waterschap Schou
wen, is bestudeerd. Aangezien het wa-
sons een belangrijke rol spelen. De
juiste klei en keileem voor het dijk
werk zijn schaars. Het herstelwerk zal
vele maanden duren.
AFSLUITING DER ZEEGATEN.
„Twee jaar zullen wij zeker nodig
ter na het wegschuren van de kleilaag hebben om precies de gevolgen van
de onderliggende zandlaag zeer snel
aantast, zal het zaak zijn de bodemver
dediging zo spoedig mogelijk ter hand
te nemen. Een zeer belangrijk, doch
moeilijk punt wordt het aanbrengen
van een drempel van zinkstukken in
het 250 meter lange en ca 30 meter
diepe gat. Het is de kunst met een zo
klein mogelijk aantal vierkante meters
aan zinkstukken een blijvende verde
diging te maken.
Bij het herstel van dit gat en andere
gaten zal beton' in de vorm van cais-
Bij het Nationaal Rampenfonds
was tot gisteravond een bedrag bin
nengekomen van ruim 69 millioen
gulden. Zaterdagavond was de
stand ruim 68 millioen gulden.
De bank Jordan te Parijs, waar gel
den konden worden gestort voor Ne
derland, heeft een chèque voor een be
drag van 250 millioen frank (ruim 2.5
millioen gld) voor overmaking toege
zonden aan de Franse Bank.
De Ned. Bankiersvereniging heeft
van haar zustervereniging in Noor
wegen een gift ontvangen van 35.000.
Het centrale comité in Nieuw Guinea
voor de hulpverlening heeft f41.000
overgemaakt aan het Rampenfonds.
Sedert de aanvang der actie in Nw-
Guinea werd op rekening van het
centrale comité een bedrag ontvangen
van f 171.800.
Op 14 Maart a.s. zal een speciale
trein, de „dijktrein", een deel van de
route der „New York Central Rail
way" langs de Hudson, giften opnalen,
die door plaatselijke groepen zijn ver
zameld. De trein zal in tenminste 26
plaatsen stoppen.
De in Finland ingezamelde gelden
voor Nederland belopen op het ogen
blik een totaal bedrag van 77 millioen
Finse marken (ruim 12.7 millioen gld).
Het Finse schip „Hilda Torden" ar
riveert morgen in Rotterdam met ge
zaagd hout, rond hout en tien barak
ken aan boord, als een gift van de
Finse regering, en voorts o.a. twaalf
ton hardboard, een „prefabricate
house", gezaagd hout en een tweetal
barakken van particuliere zijde.
Een goede gever heeft aan de „Bond
zonder naam" een zomerhuis aange
boden voor een getroffen gezin. De
bond heeft het ter beschikking gesteld
van de gemeente Hank-Dussen in
West-Brabant.
het afsluiten der zeegaten uit te kie
nen", aldus prof. Thijsse. „Ik zeg dat
in een optimistische bui, maar ik ben
optimistisch". Er spelen op het ogen
blik twee vraagstukken. Moet, gezien
de gevolgen van de stormvloed, de 1000
km. beslaande zeedijk worden ver
sterkt of moet men overgaan tot het
afsluiten van de zeegaten, waardoor
deze dijken goeddeels secundair wor
den?
Het afsluiten der zeegaten is met be
hulp van moderne technische middelen
mogelijk. Hieraan kleven echter tal
van waterstaatkundige puzzles, die tot
aan de oostelijke grenzen van ons land
reiken. Uitgebreide proeven omtrent
de benedenloop der rivieren 't ware
beter van de delta te spreken die
nen te worden genomen. Een 55 meter
lang model, waarin, behoudens de
Ooster-Schelde, -de ganse delta is op
genomen, kan alle gevolgen van wij
zigingen en kunstwerken weerspiege
len.
HONDERDEN VRAGEN.
„Honderden vragen zijn mogelijk.
Wij zullen ze moeten beantwoorden.
Dan zal de commissie-Maris rapport
uitbrengen en nadien zullen de Ka
mers moeten beslissen, wat er gaat ge
beuren. Mocht het advies van de com
missie ten aanzien van de afsluiting
afwijzend zijn, dan zal men ervan op
aan kunnen, dat het verantwoord zal
zijn. De economische kant zal een gro
te rol spelen. Eén ding hoop ik, nl., dat
deze kwestie niet in het politieke vlak
zal vallen. Het is een nationale zaak,
waarvan niemand later zal kunnen
zeggen: dat is het werk van die en
TIJDBOM VOOR PERON?
Enkele minuten na de aankomst van
president Féron uit Chili heeft zich in
het bagagedepót van het station van
Buenos Aires een ontploffing voorge
daan. Men gelooft, dat het 'n tijdbom
geweest is. Een deur en een raam wer
den vernield, maar persoonlijke onge
lukken deden zich niet voor. Zes man
spoorwegpersoneel zijn aangehouden.
Buiten het station hield de president
een radiorede over de economische
unie, waartoe hij met de Chileense
leiders heeft besloten.
De minister van Verkeer en
Waterstaat heeft besloten de beschik
king van 22 April 1938 betreffende
de aanwijzing van het luchtvaartter
rein Leeuwarden tot burgervliegveld,
in te trekken.
Weg via de Sloedam nog niet
geheel vrij.
In tegenstelling tot andere berichten
kan worden meegedeeld, dat er mo
menteel nog geen sprake van is, dat
alle verkeer MiddelburgGoes via de
Rijksweg over de Sloedam kan passe
ren.
De weg is thans zover gereed, dat
luxe auto's en andere voertuigen tot
een maximum gewicht van drie ton
de Rijksweg kunnen berijden. Al het
zwaardere vervoer, zoals vrachtauto's
en ook de autobussen, moeten nog van
de omweg door de Sloepolder gebruik
maken.
Het water uit de polders wordt ge
loosd via de duiker bij het opjaagsta-
tion. Deze duiker, die slechts gedeel
telijk is gerepareerd, vormt nog een
belemmering om al het verkeer te la
ten passeren.
Inmiddels is men ook bezig met het
herstel van de overgang door de spoor
dijk bij het monument voor de Franse
soldaten. Men zal echter een groot
aantal vrachtauto's met zand moeten
gebruiken wil de brede geul, die ont
stond, toen het water door de opening
in de dijk kwam, zal zijn gedicht. Het
wegdek van de Rijksweg is bijna her
steld.
Belgisch tankschip aan de grond.
Tijdens een zeer dikke mist op de
Schelde is gisteravond het 9240 brt me
tende Belgische tankschip „Belgian
Pride" in de pas van Terneuzen op de
Suikerplaat aan de grond gelopen. De
sleepboot „Walvis" vertrok uit de ha
ven van Terneuzen ter assistentie. Het
schip kwam vannacht echter op eigen
kracht vlot.
TOESTAND IN ZIERIKZEE PRECAIR
Voor de evacuatie wacht men op de beslissing van de rechter.
De situatie, waarin de bewoners van Zierikzee op het ogenblik verkeren
is verre van bemoedigend. Daar,. is in de eerste plaats het herstel van dé
havendijken: hoe sneller die dicht zijn, des te eerder kan de haven worden
uitgebaggerd, want de verzanding gaat door. En bij dat herstel heeft men
stevige klappen te incasseren gekregen: tweemaal heeft men geprobeerd het
grootste gat, aan de Westhavendijk, te dichten, maar beide keren is het mis
lukt. De krachtige stroom joeg de zinkstukken de polder in.
En dan is er natuurlijk het al dan niet doorgaan van de evacaaUe. Het
wachten is op de beslissing van de rechter. Valt die uit ten guns.e van het
gemeentebestuur, dan zullen binnen de kortst mogelijke tijd nog enKele hon
derden bewoners hun stad moeten verlaten. Want ook de tijdelijke vergun
ningen, die zijn uitgereikt, worden dan opnieuw onder de loupe genomen.
Van Zaterdagmiddag af ploetert men
nu al aan dat dijkgat. Men heeft groot
materieel: twee enorme drijvende bok
ken van de Zuiderzeewerken versper
ren vrijwel de haven, zodat het nor
male verkeer (voor zover men van
normaal spreken kan) geheel stil ligt.
Maar ook deze gevaarten bleken niet
bij machte de kracht van het water te
overwinnen.
Het is niet uitgesloten dat men mor-
gen nog eens een poging zal wagen
met een nieuw zinkstuk waarschijn
lijker is echter, dat men een andere
methode gaat volgen: het leggen van
ALS ER MAAR HOOP OP RESULTATEN IS
Groot-Brittannië zal Hongaars voorstel niet accepteren
Winston Churchill heeft in het Lagerhuis verklaard, dat hij steeds bereid
is tot een bespreking met Stalin en Eisenhower, zulks onder de door de presi
dent genoemde voorwaarden. Eén daarvan was, dat er goede hoop op resul
taten behoort te bestaan.
Churchill zei verder, dat Groot-Brittannië het zich niet kan veroorloven de
in Hongarije gevangen gehouden Edgar Sanders uit te wisselen tegen de
ter dood veroordeelde Lie Meng, een jonge vrouwelijke opstandelingenleidster
uit Malakka.
Tégen acht uur gisterochtend is in
de spuitinrichting van de N.V. „Hout
bedrijf Doetinchem", waar de door de
fabriek vervaardigde houten meubels
worden gespoten, brand ontstaan ten
gevolge van kortsluiting in één van de
drie spuitcabines. Hoewel de aan de
machine ontstande brand door aanwe
zige arbeiders bedwongen werd met
brandblusapparaten, sloeg er plotse
ling een vlam over naar een hoeveel
heid synthetische lak. Enige ogenblik
ken later was het vuur reeds overge
slagen naar een tweede fabrieksruimte
en toen de brandweer uit Doetinchem,
die zeer snel ter plaatse was, ver
scheen, laaiden de vlammen circa ze
ven meter hoog op.
Daar door de dikke rookontwikke
ling geen overzicht verkregen kon
worden van de omvang der brand,
werden zowel de beide kantoorgebou
wen als de drie meubelfabrieken na
genoeg geheel ontruimd. De beide aan
getaste spuitfabrieken staan n.l. tussen
kantoor- en meubelfabrieken in, ter
wijl alle gebouwen aan elkaar staan
gebouwd. De brandweer slaagde er in
de brand te beperken tot de spuitin
richting, die echter geheel uitbrandde.
De schade is nog niet bekend, doch
loopt vermoedelijk in de tienduizen
den.
Dit besluit om niet in te gaan
het Hongaarse aanbod sluit echter niet
uit, dat de kwestie der uitlevering
weer overwogen zal worden, als de
verantwoordelijke autoriteiten een
maal over de doodstraf van Lie Meng
hebben beslist.
Vele parlementsleden zagen hierin
een aanwijzing, dat, indien de autori
teiten op Malakka Lie Meng gratie
zouden verlenen, de Britse regering
het Hongaarse aanbod nog eens in
overweging zal nemen.
Lloyd, minister van Staat, verklaar
de Maandag, dat Egypte geen formele
eis had gesteld tot onvoorwaardelijke
terugtrekking van de Britse troepen
uit de Suezkanaalzóne. Wèl was een
aantal verklaringen door verantwoor
delijke Egyptenaren afgelegd.
Hij deelde verder mede, dat Donder
dag een verklaring van de Nederlandse
kolonel J. M. Somers, het hoofd van
de Nederlandse geheime dienst te
Treinverbinding Bandung
Surabaj'a gestaakt.
De ééndaagse treinverbinding Ban
dmigSurabaja zal tot nader aankon
diging worden gestaakt, daar er Za
terdag op de trein weer een nieuwe
aanslag is gepleegd en wel tussen Wa-
rungbandrek en Tjipeundjeu. De loco
motief, twee personenwagens en enige
goederenwagens derailleerden. De
hinderlaag was gelegd 2 km voor de
plaats, waar de trein op 12 Februari
tot ontsporing was gebracht.
De commandante van de militaire
vrouwenafd., majoor A. Halbesma, is
met ingang van 1 Maart bevorderd
tot luitenant-kolonel.
In Teheran schenen gisteren de aan
hangers van Mossadeq het heft in han
den te hebben. Meer dan 10.000 van
zijn volgelingen hielden een betoging
voor het parlementsgebouw. Een groot
aantal officieren is gearresteerd.
j
4 4
Een Israëlische patrouille heeft in
de nacht van Zaterdag op Zondag tij
dens een vuurgevecht met ongeregelde
Arabische troepen zes Arabieren ge
dood. Het geallieerde opperbevel in
Europa heeft een plan van de Franse
architect André Basdevant goedge
keurd voor de aanleg van een tunnel
voor een spoorlijn en een autoweg on
der het Kanaal tussen Engeland en
Frankrijk. Prof. Noack heeft te
Rheide (Holstein) een nieuwe Duitse
partij, de „partij van de Duitse een
heid" gesticht. De belangrijke weg
verbinding UtrechtGorinchemKei-
zersveerBreda is weer opengesteld
voor verkeer met een maximum as-
belasting van 4000 kg. De Noord-
Zuid-verbinding DordrechtMoerdijk
ZevenbergschehoekBreda is weer
opengesteld voor voetgangers, fietsers,
bromfietsen en motorfietsen zonder zij
span. De baksteenindustrie is volle
dig in staat aan de vraag naar metsel
steen en straatklinkers voor het ramp
gebied te voldoen, zonder dat daar
door stagnatie elders zal ontstaan.
Londen gedurende de oorlog, was ont
vangen over het „Englandspiel".
Het ministerie van Buitenlandse Za
ken had toegegeven, dat er fouten ge
maakt waren. Het onderzoek had ech
ter ook aangetoond, dat er geen rede
nen zjjn om aan te nemen, dat er spra
ke is geweest van verraad aan Ne
derlandse of aan Britse zijde.
Volgens het Antwerpse blad „La Me-
tropole" overweegt de Belgische lucht
vaartmaatschappij „Sabena" een drie
tal hefschroefvliegtuigen aan te kopen
voor het vervoer van passagiers.
Deze toestellen zouden in dienst ge
steld worden op de luchtverbindingen
RjjsselBrussel, LuikKeulen en Luik
GentAntwerpenRotterdam. De
hefschroefvliegtuigen zullen ter bespa
ring van tijd in het centrum van ge
noemde steden opstijgen en dalen. Ter
vereenvoudiging van de douaneforma
liteiten zullen de passagiers by hun
vertrek waarschyniyk slechts "n papier
behoeven te ondertekenen, waarin zy
verklaren geen goederen uit- of in te
voeren waarop de douanerechten niet
zijn betaald.
Het A.N.P. deelt hierover nader
mede, dat de Sabena de Ned. Ryks-
luchtvaartdlenst over dit voornemen
nog niet heeft benaderd.
Met voortvarendheid wordt er te
Wissekerke gewerkt om de huizen, die
in het water hebben gestaan, zo spoe
dig mogelijk weer droog te krijgen.
De districtsopzichter, de heer F.
Warren, heeft daartoe de beschikking
gekregen over twee auto's met ver
warmingsinstallaties, afkomstig van
het Britse bezettingsleger in Duitsland.
Deze installaties, die normaal dienst
doen om het interieur en de motoren
in vliegtuigen vóór te verwarmen,
worden nu gebruikt om de huizen van
binnen te drogen. De auto's worden
voor de woning gereden en 3 tot 6
slangen worden in de kamers gebracht.
De installatie wordt tot 300 graden
verhit en een ingenieuze machine
zorgt ervoor, dat deze zeer warme
lucht dftor de slangen als het ware in
de woning wordt geblazen. Het resul
taat is verbluffend.
In twee tot drie uur tijds wordt een
woning totaal droog. Zaterdag is men
te Geersdijk begonnen met het drogen
der huizen. Als dat klaar is, hoopt men
naar Kortgene te gaan.
WERELD TELT BIJNA
2,5 MILLIARD ZIELEN.
In het jaaroverzicht van de Ver.
Naties over 1951 wordt medegedeeld,
dat de totale bevolking in de gehele
wereld, met inbegrip van die in de
Sowjet-Unie, in 1951 geraamd wordt
op tussen de 2.376 en 2.499 millioen.
De ramingen voor de verschillende
werelddelen zijn: Afrika tussen de 191
en 208 millioen inwoners (6 a 7 inwo
ners per vierkante kilometer); Noord
en Zuid-Amerika tussen de 332 en 340
millioen of 8 inwoners per vierkante
kilometer; Azie, met uitzondering van
de SowjetUnie, tussen de 1.243 en
1.346 millioen inwoners of 46 a 50 per
vierkante kilometer en voor Oceanie
tussen de 13.1 en 13.5 millioen inwo>
ners of 2 inwoners per vierkante kilo
meter.
een nooddijkje rond het gat. Dan heeft
men de kracht van de stroom bedwon
gen en kan men zich gemakkelijker
aan de dijk zelve wijden.
En dat is dan nog maar het eerste
gat van de vele, die in de havendijken
aan oost- en westzijde geslagen zijn.
Maanden zullen er vermoedelijk nog
overheen gaan voordat de toegangsweg
naar Zierikzee weer vrij behoorlijk
bruikbaar zal zijn. Het is geen won
der, dat men in die periode zo weinig
mogelijk mensen in de stad wil heb
ben: de toestand is te précair en
dat realiseren de autoriteiten zich ten
volle. Dat men de uitspraak van de
rechter wil afwachten alvorens defini
tieve maatregelen te treffen, is te lo
ven. Maar daarna zal het gemeente
bestuur zeker weinig geduld meer
hebben. Het belang van de stad (en
dat is toch het belang van de burgers)
gaat voor.
DE VERBINDINGEN
IN ZEELAND.
De autobusdienst op Noord-Beveland
is weer normaal. Alleen de ritten na
6 uur 's avonds komen te vervallen.
De dienst GoesWolfaartsdijkse
veer v.v. wordt normaal onderhouden,
met uitzondering van de diensten na
half zeven.
In de dienstregeling van de boot-
dienst KatseveerDordrecht is enige
wijziging gekomen. De boot, die tot op
heden om 13.00 uur uit Dordrecht ver
trok, zal voortaan afvaren om 13.20 u.
De boot vertrekt uit Zijpe om 16.20 en
komt om 18.20 u. te Katseveer aan.
Wegens de stremming in de haven
van Zierikzee zal het reizigersvervoer
tussen Katseveer en Zierikzee tot en
met vandaag gestremd zijn. Er is ech
ter een bootdienst van Dordrecht naar
Brouwershaven en terug ingelegd en
een bootdienst van Burghsluis naar
Zijpe. Bovendien rijdt er een bus van
Brouwershaven naar Zierikzee en om
gekeerd.
Vluchtelingen stromen West-Berlijn
binnen.
Een stroom van vluchtelingen van
nog niet gekende afmetingen komt de
laatste dagen West-Berlijn uit de Sow-
jetzöne binnen. Alleen Zonuag jl. en
Maandagochtend zijn reeds meer dan
5000 vluchtelingen aangekomen.
Bjj de herstelwerkzaamheden aan de Zeeuwse dijken heeft men met grote
tegenslagen te kampen. De nooddijk rond Rilland overstroomt bij hoog water
voor een deel en aan de zuidzijde van deze dijk bij de zeedijk is een groot
stuk weggespoeld. Twee keer heeft men geprobeerd dit gat te dichten. Maar
de pogingen moesten gestaakt worden. In de Lavendeldijk, die van Oostdijk
naar de Rijksweg loopt en die onlangs provisorisch is gedicht, is Zondag
avond een groot gat van ongeveer 50 meter geslagen. Voorlopig is er geen
kans meer, dat dit gat wordt gedicht. Als alles vlot verloopt, denkt men
volgende week Dinsdag de situatie hier weer meester te zijn.
Evenwel laat men zich nergens door
de tegenslagen intimideren. Bij de
zeedijk van de Kruiningerpolder wordt
vandaag definitief het offensief tegen
het water ingezet.
40 rijswerkers waren gisteren aan
de buitenhaven van Hansweert bezig
zinkstukken te maken, die zo spoedig
mogelijk naar de gapende zeegaten
worden getransporteerd. Een zinkstuk
met een oppervlak van 800 vierk. m.
lag al in de haven gereed om naar
het dijkgat ten Oosten van Hansweert
gesleept te worden.
Vandaag zal dit eerste zinkstuk bij
gunstig weer in het dijkgat worden
neergelaten.
Bij dit zinkstuk zal het niet blijven.
In totaal zullen de rijswerkers voor
lopig 7 a 8 zinkstukken in elkaar
vlechten. Vandaag arriveren er nog 50
rijswerkers in Hansweert.
Het water rond Kruiningen was bij
laag water gisteren zover gezakt, dat
het mogelijk was de plaats per auto
over de weg te bereiken.
RILLAND.
Ook bij Rilland is men niet bij de
pakken gaan neerzitten. Weliswaar
heeft men het zuidelijke deel van de
nooddijk over de Vierdeweg voorlo
pig moeten prijsgeven, maar Zondag
morgen is men onmiddellijk begonnen
met het aanleggen van een tweede dijk
evenwijdig aan de stukgeslagen dijk.
Deze is veel breder en groter opge
zet dan die over de Vierdeweg. De ba
sis is ongeveer 4Va meter. De Limburg
se Jagers en de Genietroepen zijn er
met behulp van D.U.W.-arbeiders in
geslaagd sinds Zondagmorgen 300 me
ter dijk aan te leggen. Een opmerke
lijke) prestatie!
Het lijkt er echter voorlopig nog niet
op, dat deze dijk gereed komt. Hier
zullen zeker nog wel enkele dagen
overheen gaan. Dit betekent, dat het
dorp Rilland nog steeds een prooi is
van het Scheldewater en dat de toe
gangsweg naar Zeeland nog niet veilig
is. Doordat de dijk rond Rilland nog
niet dicht is, worden de herstelwerk
zaamheden aan de spoordijk ernstig
gestagneerd en ligt de Rijksweg naar
Krabbendijke nog steeds niet droog.
Laat staan dat men aan het herstel van
deze weg kan beginnen.
Ook de toegangswegen tot Rilland
zjjn door het zware militaire verkeer
ernstig beschadigd.
De militairen hebben bij het door
breken van de dijk over de Vierdeweg
nog een angstig avontuurtje beleefd.
Toen de dijk opensloeg Zaterdagavond
was een peleton plotseling geïsoleerd.
De sergeant van de week, die het te
recht al zijn plicht beschouwde om de
jongens van eten te voorzien, werd
met zijn boot door de sterke stroming
meegenomen en sloeg met zijn vaar
tuig, dat vol was met gamellen, een
paard honderd meter verder tegen de
dijk aan. De geïsoleerde soldaten moes
ten enkele kilometers midden in de
nacht omlopen, voordat zij weer bij
hun kameraden waren.
DE LAVENDELDIJK.
De toestand te Oostdijk bij de La
vendeldijk is précair. Recht tegenover
de christelijke lagere school is het
enorme gat in de dijk geslagen.. Het
water kolkt er met donderend geweld
door en dreigt het reeds zwaar bescha
digde schoolgebouw te doen instorten.
Talloze keren heeft men getracht het
water hier te bedwingen, maar steeds
tevergeefs.
Thans brengt men eerst stutten en
palissaden aan, voordat de zandzakken
in het gat worden gestort. Het zal ze
ker nog een week duren, voordat men
hier de toestand meester is.
Inmmiddels is een zandzuiger bezig
uit de Wester-Schelde door een dijk
gat een sleuf te graven naar het ver
engde van de Lavendeldijk, de Ka-
dijk. Gelukt het ook deze Kadijk te
dichten dan is pas een gedeelte van de
zee rond Kruiningen afgedamd. Het zal
echter nog weken duren, voordat het
zover is.
Hoewel men Arnemuiden niet tot de
zwaarst getroffen gemeenten mag re
kenen al heeft dan een derde onder
water gestaan is het vissersdorp
toch geadopteerd en wel door de „Abel
Tasmanvereniging" te Hobart in Tas-
manië (Nieuw Zeeland). Een bedrag
van f 5000 is reeds ontvangen voor de
hulp aan de slachtoffers.
Hobart is de hoofdstad van Tasma-
nië. De stad heeft veel industrie en
76.540 inwoners. De vereniging bezit
een z.g. Relief-fund, waaruit geld is
geput.
Over de bestemming van het geld
kon burgemeester v. d. Bos ons nog
niet veel concreets meedelen. Enkele
ingezetenen, die huisraad of woning
hebben verloren, zullen natuurlijk al
lereerst voor hulp in aanmerking ko
men. Het overblijvende bedrag denkt
de burgemeester te besteden aan een
aantal evacué's van Noord- en Zuid-
Beveland en van Schouwen, die alles
kwijt zijn en in Arnemuiden een on
derdak bij familie of kennissen heb
ben gevonden.
De burgemeester is van plan contact
op te nemen met Hobart, o.m. door het
geven van een overzicht der gebeur
tenissen sinds 31 Januari. Natuurlijk
zullen ook wetenswaardigheden van
het dorp worden doorgegeven. Boven
dien beschikt de burgemeester over
een aantal foto's van de overstroming.
Ontmoetingscentrum voor geëva-
cueerden te Goes geopend.
Gisteravond heeft ds A. W. M. Odé,
als voorzitter van het comité, waarin
afgevaardigden zitting hebben van de
Ned. Herv., Geref., Chr. Geref., Vrij
Evangelische, Doopsgezinde, Vrijz.
Herv. gemeente en het Leger des
Heils, het ontmoetingscentrum voor
geëvacueerden in het C.J.M.V.-gebouw
aan de Wijngaardstraat te Goes ge
opend.
In zijn openingswoord sprak hij o.m.
de wens uit, dat het centrum niet te
lang zal bestaan. Hij bracht dank aan
het C.J.M.V.-bestuur, dat weliswaar
tegen een kleine vergoeding, maar
toch zeer spontaan het gebouw voor dit
doel heeft afgestaan. Hij hoopte, dat de
evacuatie van korte duur zal zijn,
maar dat zolang dit nodig is het cen
trum een trekpleister zal zijn, waar
onder het genot van een kopje koffie,
dat gratis door het Rode Kruis wordt
gegeven, ieder zijn hart eens zal kun
nen luchten en men prettig kan samen
zijn.
Het centrum zal 's Maandagsavonds
van half acht tot half tien en voorts
's Woensdags- en Vrijdagsmiddags van
half drie tot half vijf geopend zijn.
Voor de jongeren stelt het Leger des
Heils in zijn gebouw één der zalen be
schikbaar.
DE BILT ZEGT:
Rustig weer.
Vooral aanvankelijk op vele plaat
sen mist of laaghangende bewolking,
maar later plaatselijk ook flinke op
klaringen. Weinig wind. Dezelfde tem
peraturen als gisteren of iets lSgere.