Voor* dijkherstel is veel geduld en ver~ trouwen nodig Churchill bereid tot driemogendhedenconferentie Herstel van de Zeeuwse dijken onder vindt tegenslag PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND ProfThijsse is druk aan het werk Gegevens van de Schelphoek zijn thans ongeveer compleet Rampenfonds x ruim 69*000*000 Rond gat in Westhavendijk ver moedelijk een nooddijk Felle brand in Doetinchem» k SNIPPER NIEUWS Arj Per helicopter van Luik naar Rotterdam Huizen van Geersdijk worden drooggeblazen Ernstige situatie bij Oostdijk Rilland is voorlopig nog een prooi van het buitenwater Arnemuiden werd geadopteerd Uitgave: Stichting „Zeeuwsch Dagblad" Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr. 80, Tel. 2438, bij geen gehoor voor advertenties 2970, voor redactie 24S15. Giro 274289. Kantoren: Vlissingen: Lammensstraat 17, Telef. 2754, Middelbu g: Korte ^oordstraat 35. Tel. administratie 2009, Tel. redactie 2347; Ter- neuzen: Dijkstraat 2628 ZEEUWSCH DAGBLAD 8e JAARGANG No. 2417 Abonnementsprijs j 0.44 per week, 1.85 p. maand, 5.45 p. kwartaal Losse nummers 13 cent Advertentieprijs 20 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord DINSDAG 3 MAART 1953 Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT Medewerkers: Ds W. C. v. Burgeler. Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Mr W. F. E. Baron v. d. Feitz, Mid delburg; Ds A. Gruppen, Biezehnge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Hujjssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Drs j. Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds B. G. A. v. d Wiel Tholen; R. Zuiaema, Goes. Op- en ondergang van Zon en Maan. Woensdag: Zon op 7.21 u., onder 18.24 u. Maan op 23.00 u., onder 7.57 u. Hoogwater op Woensdag 4 Mrt: Vlissingen: 3.55 u. 1.92 m., 16.15 u. 1.97 m. Terneuzen: 4.21 u. 2.09 m., 16.41 u. 2.14 m. Wemeldinge: 5.43 u. 1.57 m., 18.00 u. 1.70 m. Zierikzee: 5.25 u. 1.30 m., 17.47 u. 1.44 m. „yoor het herstel der dijken is geduld, zeer veel geduld en vertrouwen nodig, zowel van hen, die het werk moeten opknappen als van het gehele Nederlandse volk. Zjj, die het moeten uitvoeren, hebben het vertrouwen en ^e"e" °P tegenslagen. De werken bij de moeilijke dijkbreuken, als de helphoek op Schouwen, moeten degelijk worden voorbereid. Werkhavens moeten worden gebouwd om het kostbare materieel te beschermen en zink stukken te maken. Proeven moeten worden genomen om de grootst moge lijke mate van zekerheid tot welslagen te krijgen. Als wij een werk aan- ™n!r2"n mo<rten W'J vrijwel zeker van welslagen zijn". Zo sprak prof. ir J. Th. Thijsse, directeur van het Waterloopkundige Laboratorium te Delft, tijdens een bezoek van journalisten aan dit technische hart van de Waterstaat. die. Hier is teamwerk nodig, werk van het gehele volk. Mochten de zeearmen worden afgesloten, dan zal daarmee één der grootste, wellicht het grootste civiel-ingenieurswerk ter wereld wor den volbracht", zo zei prof. Thijsse. Bij de proeven werkt een Belgische ingenieur mee om de gevolgen voor de Belgische scheepvaart te kunnen me ten. Bij het maken van plannen tot het afsluiten der zeegaten zal ook ander internationaal contact moeten worden gezocht, omdat de Rijn een internatio nale scheepvaartroute is. De gegevens van de Schelphoek zijn thans ongeveer compleet. Men heeft gepeild en de stroom gemeten. De uit schuring van de bodem, gevolg van felle eb- en vloedstromen in en uit het ruim 9000 ha grote waterschap Schou wen, is bestudeerd. Aangezien het wa- sons een belangrijke rol spelen. De juiste klei en keileem voor het dijk werk zijn schaars. Het herstelwerk zal vele maanden duren. AFSLUITING DER ZEEGATEN. „Twee jaar zullen wij zeker nodig ter na het wegschuren van de kleilaag hebben om precies de gevolgen van de onderliggende zandlaag zeer snel aantast, zal het zaak zijn de bodemver dediging zo spoedig mogelijk ter hand te nemen. Een zeer belangrijk, doch moeilijk punt wordt het aanbrengen van een drempel van zinkstukken in het 250 meter lange en ca 30 meter diepe gat. Het is de kunst met een zo klein mogelijk aantal vierkante meters aan zinkstukken een blijvende verde diging te maken. Bij het herstel van dit gat en andere gaten zal beton' in de vorm van cais- Bij het Nationaal Rampenfonds was tot gisteravond een bedrag bin nengekomen van ruim 69 millioen gulden. Zaterdagavond was de stand ruim 68 millioen gulden. De bank Jordan te Parijs, waar gel den konden worden gestort voor Ne derland, heeft een chèque voor een be drag van 250 millioen frank (ruim 2.5 millioen gld) voor overmaking toege zonden aan de Franse Bank. De Ned. Bankiersvereniging heeft van haar zustervereniging in Noor wegen een gift ontvangen van 35.000. Het centrale comité in Nieuw Guinea voor de hulpverlening heeft f41.000 overgemaakt aan het Rampenfonds. Sedert de aanvang der actie in Nw- Guinea werd op rekening van het centrale comité een bedrag ontvangen van f 171.800. Op 14 Maart a.s. zal een speciale trein, de „dijktrein", een deel van de route der „New York Central Rail way" langs de Hudson, giften opnalen, die door plaatselijke groepen zijn ver zameld. De trein zal in tenminste 26 plaatsen stoppen. De in Finland ingezamelde gelden voor Nederland belopen op het ogen blik een totaal bedrag van 77 millioen Finse marken (ruim 12.7 millioen gld). Het Finse schip „Hilda Torden" ar riveert morgen in Rotterdam met ge zaagd hout, rond hout en tien barak ken aan boord, als een gift van de Finse regering, en voorts o.a. twaalf ton hardboard, een „prefabricate house", gezaagd hout en een tweetal barakken van particuliere zijde. Een goede gever heeft aan de „Bond zonder naam" een zomerhuis aange boden voor een getroffen gezin. De bond heeft het ter beschikking gesteld van de gemeente Hank-Dussen in West-Brabant. het afsluiten der zeegaten uit te kie nen", aldus prof. Thijsse. „Ik zeg dat in een optimistische bui, maar ik ben optimistisch". Er spelen op het ogen blik twee vraagstukken. Moet, gezien de gevolgen van de stormvloed, de 1000 km. beslaande zeedijk worden ver sterkt of moet men overgaan tot het afsluiten van de zeegaten, waardoor deze dijken goeddeels secundair wor den? Het afsluiten der zeegaten is met be hulp van moderne technische middelen mogelijk. Hieraan kleven echter tal van waterstaatkundige puzzles, die tot aan de oostelijke grenzen van ons land reiken. Uitgebreide proeven omtrent de benedenloop der rivieren 't ware beter van de delta te spreken die nen te worden genomen. Een 55 meter lang model, waarin, behoudens de Ooster-Schelde, -de ganse delta is op genomen, kan alle gevolgen van wij zigingen en kunstwerken weerspiege len. HONDERDEN VRAGEN. „Honderden vragen zijn mogelijk. Wij zullen ze moeten beantwoorden. Dan zal de commissie-Maris rapport uitbrengen en nadien zullen de Ka mers moeten beslissen, wat er gaat ge beuren. Mocht het advies van de com missie ten aanzien van de afsluiting afwijzend zijn, dan zal men ervan op aan kunnen, dat het verantwoord zal zijn. De economische kant zal een gro te rol spelen. Eén ding hoop ik, nl., dat deze kwestie niet in het politieke vlak zal vallen. Het is een nationale zaak, waarvan niemand later zal kunnen zeggen: dat is het werk van die en TIJDBOM VOOR PERON? Enkele minuten na de aankomst van president Féron uit Chili heeft zich in het bagagedepót van het station van Buenos Aires een ontploffing voorge daan. Men gelooft, dat het 'n tijdbom geweest is. Een deur en een raam wer den vernield, maar persoonlijke onge lukken deden zich niet voor. Zes man spoorwegpersoneel zijn aangehouden. Buiten het station hield de president een radiorede over de economische unie, waartoe hij met de Chileense leiders heeft besloten. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft besloten de beschik king van 22 April 1938 betreffende de aanwijzing van het luchtvaartter rein Leeuwarden tot burgervliegveld, in te trekken. Weg via de Sloedam nog niet geheel vrij. In tegenstelling tot andere berichten kan worden meegedeeld, dat er mo menteel nog geen sprake van is, dat alle verkeer MiddelburgGoes via de Rijksweg over de Sloedam kan passe ren. De weg is thans zover gereed, dat luxe auto's en andere voertuigen tot een maximum gewicht van drie ton de Rijksweg kunnen berijden. Al het zwaardere vervoer, zoals vrachtauto's en ook de autobussen, moeten nog van de omweg door de Sloepolder gebruik maken. Het water uit de polders wordt ge loosd via de duiker bij het opjaagsta- tion. Deze duiker, die slechts gedeel telijk is gerepareerd, vormt nog een belemmering om al het verkeer te la ten passeren. Inmiddels is men ook bezig met het herstel van de overgang door de spoor dijk bij het monument voor de Franse soldaten. Men zal echter een groot aantal vrachtauto's met zand moeten gebruiken wil de brede geul, die ont stond, toen het water door de opening in de dijk kwam, zal zijn gedicht. Het wegdek van de Rijksweg is bijna her steld. Belgisch tankschip aan de grond. Tijdens een zeer dikke mist op de Schelde is gisteravond het 9240 brt me tende Belgische tankschip „Belgian Pride" in de pas van Terneuzen op de Suikerplaat aan de grond gelopen. De sleepboot „Walvis" vertrok uit de ha ven van Terneuzen ter assistentie. Het schip kwam vannacht echter op eigen kracht vlot. TOESTAND IN ZIERIKZEE PRECAIR Voor de evacuatie wacht men op de beslissing van de rechter. De situatie, waarin de bewoners van Zierikzee op het ogenblik verkeren is verre van bemoedigend. Daar,. is in de eerste plaats het herstel van dé havendijken: hoe sneller die dicht zijn, des te eerder kan de haven worden uitgebaggerd, want de verzanding gaat door. En bij dat herstel heeft men stevige klappen te incasseren gekregen: tweemaal heeft men geprobeerd het grootste gat, aan de Westhavendijk, te dichten, maar beide keren is het mis lukt. De krachtige stroom joeg de zinkstukken de polder in. En dan is er natuurlijk het al dan niet doorgaan van de evacaaUe. Het wachten is op de beslissing van de rechter. Valt die uit ten guns.e van het gemeentebestuur, dan zullen binnen de kortst mogelijke tijd nog enKele hon derden bewoners hun stad moeten verlaten. Want ook de tijdelijke vergun ningen, die zijn uitgereikt, worden dan opnieuw onder de loupe genomen. Van Zaterdagmiddag af ploetert men nu al aan dat dijkgat. Men heeft groot materieel: twee enorme drijvende bok ken van de Zuiderzeewerken versper ren vrijwel de haven, zodat het nor male verkeer (voor zover men van normaal spreken kan) geheel stil ligt. Maar ook deze gevaarten bleken niet bij machte de kracht van het water te overwinnen. Het is niet uitgesloten dat men mor- gen nog eens een poging zal wagen met een nieuw zinkstuk waarschijn lijker is echter, dat men een andere methode gaat volgen: het leggen van ALS ER MAAR HOOP OP RESULTATEN IS Groot-Brittannië zal Hongaars voorstel niet accepteren Winston Churchill heeft in het Lagerhuis verklaard, dat hij steeds bereid is tot een bespreking met Stalin en Eisenhower, zulks onder de door de presi dent genoemde voorwaarden. Eén daarvan was, dat er goede hoop op resul taten behoort te bestaan. Churchill zei verder, dat Groot-Brittannië het zich niet kan veroorloven de in Hongarije gevangen gehouden Edgar Sanders uit te wisselen tegen de ter dood veroordeelde Lie Meng, een jonge vrouwelijke opstandelingenleidster uit Malakka. Tégen acht uur gisterochtend is in de spuitinrichting van de N.V. „Hout bedrijf Doetinchem", waar de door de fabriek vervaardigde houten meubels worden gespoten, brand ontstaan ten gevolge van kortsluiting in één van de drie spuitcabines. Hoewel de aan de machine ontstande brand door aanwe zige arbeiders bedwongen werd met brandblusapparaten, sloeg er plotse ling een vlam over naar een hoeveel heid synthetische lak. Enige ogenblik ken later was het vuur reeds overge slagen naar een tweede fabrieksruimte en toen de brandweer uit Doetinchem, die zeer snel ter plaatse was, ver scheen, laaiden de vlammen circa ze ven meter hoog op. Daar door de dikke rookontwikke ling geen overzicht verkregen kon worden van de omvang der brand, werden zowel de beide kantoorgebou wen als de drie meubelfabrieken na genoeg geheel ontruimd. De beide aan getaste spuitfabrieken staan n.l. tussen kantoor- en meubelfabrieken in, ter wijl alle gebouwen aan elkaar staan gebouwd. De brandweer slaagde er in de brand te beperken tot de spuitin richting, die echter geheel uitbrandde. De schade is nog niet bekend, doch loopt vermoedelijk in de tienduizen den. Dit besluit om niet in te gaan het Hongaarse aanbod sluit echter niet uit, dat de kwestie der uitlevering weer overwogen zal worden, als de verantwoordelijke autoriteiten een maal over de doodstraf van Lie Meng hebben beslist. Vele parlementsleden zagen hierin een aanwijzing, dat, indien de autori teiten op Malakka Lie Meng gratie zouden verlenen, de Britse regering het Hongaarse aanbod nog eens in overweging zal nemen. Lloyd, minister van Staat, verklaar de Maandag, dat Egypte geen formele eis had gesteld tot onvoorwaardelijke terugtrekking van de Britse troepen uit de Suezkanaalzóne. Wèl was een aantal verklaringen door verantwoor delijke Egyptenaren afgelegd. Hij deelde verder mede, dat Donder dag een verklaring van de Nederlandse kolonel J. M. Somers, het hoofd van de Nederlandse geheime dienst te Treinverbinding Bandung Surabaj'a gestaakt. De ééndaagse treinverbinding Ban dmigSurabaja zal tot nader aankon diging worden gestaakt, daar er Za terdag op de trein weer een nieuwe aanslag is gepleegd en wel tussen Wa- rungbandrek en Tjipeundjeu. De loco motief, twee personenwagens en enige goederenwagens derailleerden. De hinderlaag was gelegd 2 km voor de plaats, waar de trein op 12 Februari tot ontsporing was gebracht. De commandante van de militaire vrouwenafd., majoor A. Halbesma, is met ingang van 1 Maart bevorderd tot luitenant-kolonel. In Teheran schenen gisteren de aan hangers van Mossadeq het heft in han den te hebben. Meer dan 10.000 van zijn volgelingen hielden een betoging voor het parlementsgebouw. Een groot aantal officieren is gearresteerd. j 4 4 Een Israëlische patrouille heeft in de nacht van Zaterdag op Zondag tij dens een vuurgevecht met ongeregelde Arabische troepen zes Arabieren ge dood. Het geallieerde opperbevel in Europa heeft een plan van de Franse architect André Basdevant goedge keurd voor de aanleg van een tunnel voor een spoorlijn en een autoweg on der het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk. Prof. Noack heeft te Rheide (Holstein) een nieuwe Duitse partij, de „partij van de Duitse een heid" gesticht. De belangrijke weg verbinding UtrechtGorinchemKei- zersveerBreda is weer opengesteld voor verkeer met een maximum as- belasting van 4000 kg. De Noord- Zuid-verbinding DordrechtMoerdijk ZevenbergschehoekBreda is weer opengesteld voor voetgangers, fietsers, bromfietsen en motorfietsen zonder zij span. De baksteenindustrie is volle dig in staat aan de vraag naar metsel steen en straatklinkers voor het ramp gebied te voldoen, zonder dat daar door stagnatie elders zal ontstaan. Londen gedurende de oorlog, was ont vangen over het „Englandspiel". Het ministerie van Buitenlandse Za ken had toegegeven, dat er fouten ge maakt waren. Het onderzoek had ech ter ook aangetoond, dat er geen rede nen zjjn om aan te nemen, dat er spra ke is geweest van verraad aan Ne derlandse of aan Britse zijde. Volgens het Antwerpse blad „La Me- tropole" overweegt de Belgische lucht vaartmaatschappij „Sabena" een drie tal hefschroefvliegtuigen aan te kopen voor het vervoer van passagiers. Deze toestellen zouden in dienst ge steld worden op de luchtverbindingen RjjsselBrussel, LuikKeulen en Luik GentAntwerpenRotterdam. De hefschroefvliegtuigen zullen ter bespa ring van tijd in het centrum van ge noemde steden opstijgen en dalen. Ter vereenvoudiging van de douaneforma liteiten zullen de passagiers by hun vertrek waarschyniyk slechts "n papier behoeven te ondertekenen, waarin zy verklaren geen goederen uit- of in te voeren waarop de douanerechten niet zijn betaald. Het A.N.P. deelt hierover nader mede, dat de Sabena de Ned. Ryks- luchtvaartdlenst over dit voornemen nog niet heeft benaderd. Met voortvarendheid wordt er te Wissekerke gewerkt om de huizen, die in het water hebben gestaan, zo spoe dig mogelijk weer droog te krijgen. De districtsopzichter, de heer F. Warren, heeft daartoe de beschikking gekregen over twee auto's met ver warmingsinstallaties, afkomstig van het Britse bezettingsleger in Duitsland. Deze installaties, die normaal dienst doen om het interieur en de motoren in vliegtuigen vóór te verwarmen, worden nu gebruikt om de huizen van binnen te drogen. De auto's worden voor de woning gereden en 3 tot 6 slangen worden in de kamers gebracht. De installatie wordt tot 300 graden verhit en een ingenieuze machine zorgt ervoor, dat deze zeer warme lucht dftor de slangen als het ware in de woning wordt geblazen. Het resul taat is verbluffend. In twee tot drie uur tijds wordt een woning totaal droog. Zaterdag is men te Geersdijk begonnen met het drogen der huizen. Als dat klaar is, hoopt men naar Kortgene te gaan. WERELD TELT BIJNA 2,5 MILLIARD ZIELEN. In het jaaroverzicht van de Ver. Naties over 1951 wordt medegedeeld, dat de totale bevolking in de gehele wereld, met inbegrip van die in de Sowjet-Unie, in 1951 geraamd wordt op tussen de 2.376 en 2.499 millioen. De ramingen voor de verschillende werelddelen zijn: Afrika tussen de 191 en 208 millioen inwoners (6 a 7 inwo ners per vierkante kilometer); Noord en Zuid-Amerika tussen de 332 en 340 millioen of 8 inwoners per vierkante kilometer; Azie, met uitzondering van de SowjetUnie, tussen de 1.243 en 1.346 millioen inwoners of 46 a 50 per vierkante kilometer en voor Oceanie tussen de 13.1 en 13.5 millioen inwo> ners of 2 inwoners per vierkante kilo meter. een nooddijkje rond het gat. Dan heeft men de kracht van de stroom bedwon gen en kan men zich gemakkelijker aan de dijk zelve wijden. En dat is dan nog maar het eerste gat van de vele, die in de havendijken aan oost- en westzijde geslagen zijn. Maanden zullen er vermoedelijk nog overheen gaan voordat de toegangsweg naar Zierikzee weer vrij behoorlijk bruikbaar zal zijn. Het is geen won der, dat men in die periode zo weinig mogelijk mensen in de stad wil heb ben: de toestand is te précair en dat realiseren de autoriteiten zich ten volle. Dat men de uitspraak van de rechter wil afwachten alvorens defini tieve maatregelen te treffen, is te lo ven. Maar daarna zal het gemeente bestuur zeker weinig geduld meer hebben. Het belang van de stad (en dat is toch het belang van de burgers) gaat voor. DE VERBINDINGEN IN ZEELAND. De autobusdienst op Noord-Beveland is weer normaal. Alleen de ritten na 6 uur 's avonds komen te vervallen. De dienst GoesWolfaartsdijkse veer v.v. wordt normaal onderhouden, met uitzondering van de diensten na half zeven. In de dienstregeling van de boot- dienst KatseveerDordrecht is enige wijziging gekomen. De boot, die tot op heden om 13.00 uur uit Dordrecht ver trok, zal voortaan afvaren om 13.20 u. De boot vertrekt uit Zijpe om 16.20 en komt om 18.20 u. te Katseveer aan. Wegens de stremming in de haven van Zierikzee zal het reizigersvervoer tussen Katseveer en Zierikzee tot en met vandaag gestremd zijn. Er is ech ter een bootdienst van Dordrecht naar Brouwershaven en terug ingelegd en een bootdienst van Burghsluis naar Zijpe. Bovendien rijdt er een bus van Brouwershaven naar Zierikzee en om gekeerd. Vluchtelingen stromen West-Berlijn binnen. Een stroom van vluchtelingen van nog niet gekende afmetingen komt de laatste dagen West-Berlijn uit de Sow- jetzöne binnen. Alleen Zonuag jl. en Maandagochtend zijn reeds meer dan 5000 vluchtelingen aangekomen. Bjj de herstelwerkzaamheden aan de Zeeuwse dijken heeft men met grote tegenslagen te kampen. De nooddijk rond Rilland overstroomt bij hoog water voor een deel en aan de zuidzijde van deze dijk bij de zeedijk is een groot stuk weggespoeld. Twee keer heeft men geprobeerd dit gat te dichten. Maar de pogingen moesten gestaakt worden. In de Lavendeldijk, die van Oostdijk naar de Rijksweg loopt en die onlangs provisorisch is gedicht, is Zondag avond een groot gat van ongeveer 50 meter geslagen. Voorlopig is er geen kans meer, dat dit gat wordt gedicht. Als alles vlot verloopt, denkt men volgende week Dinsdag de situatie hier weer meester te zijn. Evenwel laat men zich nergens door de tegenslagen intimideren. Bij de zeedijk van de Kruiningerpolder wordt vandaag definitief het offensief tegen het water ingezet. 40 rijswerkers waren gisteren aan de buitenhaven van Hansweert bezig zinkstukken te maken, die zo spoedig mogelijk naar de gapende zeegaten worden getransporteerd. Een zinkstuk met een oppervlak van 800 vierk. m. lag al in de haven gereed om naar het dijkgat ten Oosten van Hansweert gesleept te worden. Vandaag zal dit eerste zinkstuk bij gunstig weer in het dijkgat worden neergelaten. Bij dit zinkstuk zal het niet blijven. In totaal zullen de rijswerkers voor lopig 7 a 8 zinkstukken in elkaar vlechten. Vandaag arriveren er nog 50 rijswerkers in Hansweert. Het water rond Kruiningen was bij laag water gisteren zover gezakt, dat het mogelijk was de plaats per auto over de weg te bereiken. RILLAND. Ook bij Rilland is men niet bij de pakken gaan neerzitten. Weliswaar heeft men het zuidelijke deel van de nooddijk over de Vierdeweg voorlo pig moeten prijsgeven, maar Zondag morgen is men onmiddellijk begonnen met het aanleggen van een tweede dijk evenwijdig aan de stukgeslagen dijk. Deze is veel breder en groter opge zet dan die over de Vierdeweg. De ba sis is ongeveer 4Va meter. De Limburg se Jagers en de Genietroepen zijn er met behulp van D.U.W.-arbeiders in geslaagd sinds Zondagmorgen 300 me ter dijk aan te leggen. Een opmerke lijke) prestatie! Het lijkt er echter voorlopig nog niet op, dat deze dijk gereed komt. Hier zullen zeker nog wel enkele dagen overheen gaan. Dit betekent, dat het dorp Rilland nog steeds een prooi is van het Scheldewater en dat de toe gangsweg naar Zeeland nog niet veilig is. Doordat de dijk rond Rilland nog niet dicht is, worden de herstelwerk zaamheden aan de spoordijk ernstig gestagneerd en ligt de Rijksweg naar Krabbendijke nog steeds niet droog. Laat staan dat men aan het herstel van deze weg kan beginnen. Ook de toegangswegen tot Rilland zjjn door het zware militaire verkeer ernstig beschadigd. De militairen hebben bij het door breken van de dijk over de Vierdeweg nog een angstig avontuurtje beleefd. Toen de dijk opensloeg Zaterdagavond was een peleton plotseling geïsoleerd. De sergeant van de week, die het te recht al zijn plicht beschouwde om de jongens van eten te voorzien, werd met zijn boot door de sterke stroming meegenomen en sloeg met zijn vaar tuig, dat vol was met gamellen, een paard honderd meter verder tegen de dijk aan. De geïsoleerde soldaten moes ten enkele kilometers midden in de nacht omlopen, voordat zij weer bij hun kameraden waren. DE LAVENDELDIJK. De toestand te Oostdijk bij de La vendeldijk is précair. Recht tegenover de christelijke lagere school is het enorme gat in de dijk geslagen.. Het water kolkt er met donderend geweld door en dreigt het reeds zwaar bescha digde schoolgebouw te doen instorten. Talloze keren heeft men getracht het water hier te bedwingen, maar steeds tevergeefs. Thans brengt men eerst stutten en palissaden aan, voordat de zandzakken in het gat worden gestort. Het zal ze ker nog een week duren, voordat men hier de toestand meester is. Inmmiddels is een zandzuiger bezig uit de Wester-Schelde door een dijk gat een sleuf te graven naar het ver engde van de Lavendeldijk, de Ka- dijk. Gelukt het ook deze Kadijk te dichten dan is pas een gedeelte van de zee rond Kruiningen afgedamd. Het zal echter nog weken duren, voordat het zover is. Hoewel men Arnemuiden niet tot de zwaarst getroffen gemeenten mag re kenen al heeft dan een derde onder water gestaan is het vissersdorp toch geadopteerd en wel door de „Abel Tasmanvereniging" te Hobart in Tas- manië (Nieuw Zeeland). Een bedrag van f 5000 is reeds ontvangen voor de hulp aan de slachtoffers. Hobart is de hoofdstad van Tasma- nië. De stad heeft veel industrie en 76.540 inwoners. De vereniging bezit een z.g. Relief-fund, waaruit geld is geput. Over de bestemming van het geld kon burgemeester v. d. Bos ons nog niet veel concreets meedelen. Enkele ingezetenen, die huisraad of woning hebben verloren, zullen natuurlijk al lereerst voor hulp in aanmerking ko men. Het overblijvende bedrag denkt de burgemeester te besteden aan een aantal evacué's van Noord- en Zuid- Beveland en van Schouwen, die alles kwijt zijn en in Arnemuiden een on derdak bij familie of kennissen heb ben gevonden. De burgemeester is van plan contact op te nemen met Hobart, o.m. door het geven van een overzicht der gebeur tenissen sinds 31 Januari. Natuurlijk zullen ook wetenswaardigheden van het dorp worden doorgegeven. Boven dien beschikt de burgemeester over een aantal foto's van de overstroming. Ontmoetingscentrum voor geëva- cueerden te Goes geopend. Gisteravond heeft ds A. W. M. Odé, als voorzitter van het comité, waarin afgevaardigden zitting hebben van de Ned. Herv., Geref., Chr. Geref., Vrij Evangelische, Doopsgezinde, Vrijz. Herv. gemeente en het Leger des Heils, het ontmoetingscentrum voor geëvacueerden in het C.J.M.V.-gebouw aan de Wijngaardstraat te Goes ge opend. In zijn openingswoord sprak hij o.m. de wens uit, dat het centrum niet te lang zal bestaan. Hij bracht dank aan het C.J.M.V.-bestuur, dat weliswaar tegen een kleine vergoeding, maar toch zeer spontaan het gebouw voor dit doel heeft afgestaan. Hij hoopte, dat de evacuatie van korte duur zal zijn, maar dat zolang dit nodig is het cen trum een trekpleister zal zijn, waar onder het genot van een kopje koffie, dat gratis door het Rode Kruis wordt gegeven, ieder zijn hart eens zal kun nen luchten en men prettig kan samen zijn. Het centrum zal 's Maandagsavonds van half acht tot half tien en voorts 's Woensdags- en Vrijdagsmiddags van half drie tot half vijf geopend zijn. Voor de jongeren stelt het Leger des Heils in zijn gebouw één der zalen be schikbaar. DE BILT ZEGT: Rustig weer. Vooral aanvankelijk op vele plaat sen mist of laaghangende bewolking, maar later plaatselijk ook flinke op klaringen. Weinig wind. Dezelfde tem peraturen als gisteren of iets lSgere.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 1