Bromfietsen en scooters zijn bezig
onze wegen te veroveren
r
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
De R.A.I. opende haar deuren
De fiets blijft zichzelf vrijwel gelijk
bikker
blijft in hechtenis*
SOMMIGE HUREN VOOR
ARJJEIOËKS TE HUOG
Huurverhoging moet met compensatie
gepaard gaan
Rampenfonds
66 millioen
'/SNIPPER
IVJ
A
NIEUWS 1
Vrijwilligers voor!
Stoomtram Walcheren moest
tarieven verhogen
N oora-oe v eiand
geadopteerd
Vlissingen krijgt nieuw
alarmsysteem bij rampen
Commando over corps
Mariniers over
gedragen*
Stichting
Uitgave:
„Zeeuwsch Dagblad"
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr.
80, Tel. 2438, bij geen gehoor voor
advertenties 2970, voor redactie
2435. Giro 274289. Kantoren:
Vlissingen: Lammensstraat 17,
Telef. 2754, Middelbu Korte
Nfoordstraat 35. Tel. administratie
2009, Tel. redactie 2347; Ter-
neuzen: Dijkstraat 26—28
ZEEUWSCH DAGBLAD
8e JAARGANG No. 2415
Abonnementsprijs 0.44 per week,
1.85 p. maand, ƒ5.45 p. kwartaal
Losse nummers 13 cent
Advertentieprijs 20 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 ct. per woord
ZATERDAG 28 FEBR. 1935
Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT
Medewerkers- Ds W C. v. Burgeier, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Mid
delburg- Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp;
J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Drs J. Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel,
Tholen; R. Zuiaema, Goes.
Op-
Sen ondergang van
Zon en aan.
zon en aan.
Zondag: Zon op 7.27 u., onder
18.19 u. Maan op 19.27 u., on
der 7.23 u.
Hoogwater Zondag 1 Maart;
Vlissingen; 2.29 u. 1.94 m., 14.52
u. 2.03 m. Terneuzen: 3.00 u.
2.12 m., 15.18 u. 2.21 m. Wemel-
dinge: 4.20 u. 1.55 m., 16.39 u.
1.73 m. Zierikzee: 4.05 u. 1.27
m., 16.30 u. 1.44 m.
(Van een onzer redacteuren)
Het Amsterdamse R.A.I.-gebouw, waar de minister van Verkeer en Water-
Staat, mr J. Algera, gisteren de grote tentoonstelling van motorrijwielen,
scooters en al dan niet brommende fietsen opende, ziet er vrolijk uit. Gras
gazons en bloemen wedijveren er met het chroom en de veelkleurige lak
van de tweewielige voertuigen in fleurigheid. Het laat zich aanzien, dat deze
81ste R.A.I.-tentoonstelling druk bezocht zal worden, want voor de nieuwste
nieuwtjes op het gebied van de populaire bromfiets bestaat zeer veel belang
stelling en ook het ras van de echte motorliefhebbers is nog lang niet uit
gestorven. In beide sectoren worden heel wat primeurs getoond en zelfs de
oude, trouwe fiets toont hier en daar, dat ook zij niet helemaal afkerig is van
een verjongingskuur.
In vier jaar tjjd is de bromfiets met
z'n kwart millioen berijders het meest
populaire gemotoriseerde vervoermid
del in Nederland geworden. Bleef de
fiets zichzelf gedurende een halve
eeuw vrijwel gelijk, de technische ont
wikkeling op bromlietsgebied hield ge
lijke tred met de grote vraag. Duide
lijk blijkt, dat de losse motortjes op
hun retour zijn en dat de complete
combinatie van motor met speciaal ge
bouwde fiets het pleit gewonnen
heeft. Het was ook niet anders te ver
wachten, want de eisen die door de
losse motor aan de fiets gesteld wer
den, zijn veel te zwaar.
Vooral bij de lichtere modellen
wordt steeds het frame tevens als
brandstoftank benut. Eigenaardig is
het om te zien, hoe bij vele modellen
de aanvankelijke bedoeling om een
„rijwiel met hulpmotor" te leveren ge
heel losgelaten is. Vele typen verdie
nen meer de naam van zeer lichte mo
torfiets. Het motorvermogen loopt
sterk uiteen het varieert van 0.6 tot
2.2 pk en hetzelfde geldt natuurlijk
voor de topsnelheid, die bij de sterkste
exemplaren die van de lichte motor
begint te naderen.
Heeft dit streven naar zwaardere
uitvoeringen een prijsstijging tengevol
ge, andere fabrikanten streven er naar
populaire modellen te brengen die f 40
tot f 60 minder kosten dan het stan
daardmodel terwijl de motorkwaliteit
gelijk bleef. Dit streven zien we b.v.
zowel bij de pionier op dit terrein, de
Solex, als bij een andere bekende
verschijning, de Mobylette, die thans
ook als transport-bromfiets verschijnt.
De Berini bleef de goedkoopste brom
fiets van de tentoonstelling.
öCOOTERS.
Sparta brengt een Dromfiets met
een geheel door de carosserie ingeslo
ten J.L.O-motor en aangebouwde been-
schilden, die kennelijk op de scooter
is gebaseerd. De „echte" scooter be
gint wat ingeburgerd te' raken en ook
in ons land stijgt de waardering voor
dit wonder van technisch vernuft met
de maand. We zullen dit voertuig ze
ker vaker op onze wegen tegenkomen
als de plannen om met een eenvoudig
en goedkoop type te komen zijn uit
gevoerd. De luxe exemplaren zijn nu
nog in de meerderheid en we zagen
er een met vloeistofkoppeling en elec-
trische starter, die even duur is als
fan kleine auto. De bekende „Lam-
bretta" zal in April echter als een so
berder uitgevoerd type voor f 1.275 op
de markt brengen.
Bij de motorfietsen zien we steeds
meer het sport- en race-type, dat voor
al hard moet gaan, plaats maken voor
het zuinige en betrouwbare model voor
zakelijke doeleinden. Opvallend is bij
haast alle merken het fraaie, glad af
gewerkte motorische gedeelte. Waar
vroeger rond de cylinder (s) een sa
menraapsel van buizen en stangen te
zien was, zien we nu een gesloten bloc
wat het schoonhouden vergemakkelijkt
De verende voor- en achtervork wint
steeds meer terrein wat zowel aan de
gezondheid als aan het gerief van de
Door de bevoegde gerechtelijke in
stantie te Hawm in West-Duitsland, is
bepaaid, dat Hubertus Bikker, één der
zeven Nederlandse -orlogsraisdadigers,
die uit de strafgevangenis te Breda zjjn
ontvlucht, in hechtenis zal worden ge
houden.
De periode, waarvoor Bikker in hech
tenis kon worden gehouden, was in
eerste termijn op twee maanden ge
steld. Zij liep heden af. Bikker kan nu
in hechtenis worden gehouden, totdat
beslist is of hfj al dan niet aan de Ne
derlandse regering zal worden uitge
leverd.
Volgens Bikkers verdedtger, dr Stauf,
zal een uitleveringsprocedure een bij
zonder Ingewikkelde zaak worden.
Als gemeld, ls nog één der ontsnap
ten, Klaas Faber, tn hechtenis geno
men. De betreffende gerechtelijke in
stantie te Diisseldorf, die zich met dit
geval moet bezig houden, heeft nog
geen uitspraak gedaan.
OVERVAL OP BEJAARDE
VROUW TE TILBURG.
De 76-jarige mevrouw Rijkers is
Vrijdagmorgen omstreeks zeven uur in
haar woning aan de Stevezandstraat te
Tilburg overvallen door twee, nog on
bekend gebleven mannen. De vrouw,
die nog te bed lag, kreeg enige vuist
slagen op het hoofd toegediend. De
mannen stalen uit een kast een bedrag
van f 2.100.
De 71-jarige echtgenoot van mevr.
Rijkers was kort voor de overval met
een familielid naar de markt gegaan.
De heer Rijkers heeft daar eën stand
plaats van groenten. Hij had de ach
terdeur van de woning bij zijn vertrek
niet afgesloten, zodat de twee mannen
gemakkelijk het huis konden binnen
dringen. Tot dusverre is de politie er
nog niet in geslaagd de daders op te
-oren.
motorrijders ten goede komt. Enkele
zware monsters met 3 en zelfs 4 cy
linders zullen wel veel belangstelling
trekken, maar deze kolossen zullen we
slechts bjj uitzondering op onze wegen
zien verschijnen.
FIETSEN.
De fiets schijnt zeer lang gelede'h
al het eindstadium van technische vol
maaktheid bereikt te hebben. De ver
beteringen bepalen zich tenminste
steeds tot niet-wezenlijke onderdelen.
Wel blijkt vooral bij de jeugd het lich
te en sportieve rijwiel populairder te
zijn dan het zwaardere soort; dit is
een ontwikkeling, die kort na de oor
log al begon. Ook zien we veel meer
lichte kleuren naast het nog steeds
overwegende zwart; ze blij ven echter
stemmig 'en de schreeuwende kleuren,
die we in België en Frankrijk zo vaak
zien, zullen hier gelukkig wel
nooit ingang' vinden. Een tweede ver
andering is de invoering van het zgn.
Engelse frame, dat een 10 cm kortere
wielbasis heeft en dat steeds meer
wordt toegepast, hoewel het geduren
de de oorlog in Engeland sleciits werd
ingevoerd om materiaal te besparen.
Simplex is de enige fabriek,
die op rijwielgebied werkelijk iets
nieuws brengt, n.l. de „zwevende
fiets". Een vernuftige constructie van
frame en voorvork zorgen er voor,
dat bladveren alle scnokken volledig
opvangen. Een proefrit over zeer
hobbelachtig terrein heeft ons ervan
overtuigd, dat het rijden op deze
fiets werkelijk een ongekende sen
satie is.
DE OPENING.
„Het is jammer dat, Wat ik zou wil
len noemen de „status van de brom
fiets" nog steeds niet definitief gere
geld is!" aldus verklaarde de algemeen
voorzitter van de R.A.I., de heer E. F.
Eriksson, in zijn openingsrede. Maar
de minister van Verkeer en Water
staat, mr J. Algera, diende prompt
van repliek en vertelde dat het vast
stellen van die status reeds zijn beslag
zou hebben gekregen als de waters
nood de zaak niet vertraagd had. Ge
zien die vertraging deed hij nu maar
vast een paar mededelingen.
Daaruit bleek, dat de wet onder het
rijwiel met hulpmotor zal verstaan een
motorrijtuig, dat wat de bouw betreft,
alle voor een rijwiel normale eigen
schappen moet bezitten en dat uitge
rust dient te zijn met een verbran
dingsmotor met een cylinder-inhoud
van maximaal 50 cc.
In de Staatscourant zal bekend wor
den gemaakt wat verstaan dient te
worden onder „normale eigenschappen
van een rijwiel"; een der eisen zal zijn
dat de bromfiets - gedurende geruime
tijd en met een redelijke krachtsin
spanning ook met uitgeschakelde mo
tor zal kunnen worden voortbewogen.
Verder zal de bromfiets normale fiets
wielen met luchtbanden moeten heb
ben. De scooter zal dus niet tot deze
categorie kunnen behoren.
Merk en type van üe huipmotor zul
len moeten worden goedgekeurd en
van die goedkeuring zal in de Staats
courant melding moeten zijn gemaakt.
In afwachting van de delinitieve pu
blicatie zullen nu reeds aan de indu
strie de technische eisen worden ver
strekt, waaraan volgens het ontwerp
de bromfiets moet voldoen alsmede een
voorlopige regeling van de type-keu
ring.
Minister Witte meent:
Minister Witte is van mening, dat de huren van diverse woningen, die na
1950 gebouwd zijn, voor verschillende arbeiders te hoog zijn. Bij een alge
mene huurverhoging, die met compensatie gepaard zal moeten gaan, zullen
de huren van deze woningen, voor zover zij thans reeds boven het nieuwe
huurpeil liggen, niet worden verhoogd. De in deze woningen levende ar
beiders zullen echter wel de compensatie ontvangen. Op deze wijze zal aan
de geschetste moeilijkheid bij de komende huurverhoging tegemoet kunnen
worden gekomen.
In het Nationaal Rampenfonds
is tot gisteravond een bedrag ge-
Stort van ruim 66 millioen gulden.
Donderdagavond was de stand
65.400.000 galden.
AARDAPPELPRIJZEN HOGER.
'Gedurende de maand Maart gelden
voor consumptie-aardappelen, maxi
mum'verkoopprijzen, welke 50 ct per
100 kg hoger zijn dan die welke gedu
rende Februari 1953 golden. De maxi
mum-consumentenprijs bedraagt 18.5
ct per kg klei-aardappelen en 16.5 ct
per kg zandaardappelen.
Voor April zijn deze prijzen 19 en
17 ct, voor Mei 19.5 en 17.5 ct en na
31 Mei 20 en 18 ct per kg. Bij verkoop
van een hoeveelheid, waarvoor de ma
ximumprijs geen bedrag in hele centen
Vormt, mag het totaal bedrag op hele
centen naar boven worden afgerond.
De maximumprijzen voor verkoop door
telers en handelaren ondergaan een
dienovereenkomstige verhoging. De
stijging in prijs is het gevolg van het
vorderen van het seizoen.
De minister heeft dit meegedeeld in
de M.v.A. op het voorlopig verslag der
commissie van rapporteurs uit de Eer
ste Kamer over de begroting van het
departement van Wederopbouw en
Volkshuivesting. Ir Witte heeft er ech
ter op gewezen, dat bij zijn antwoord
geen rekening as gehouden met de ge
wijzigde economische omstandigheden
ingevolge de watersnood. Het is mo
gelijk, dat hierdoor besluiten moeten
worden genomen, die op bepaalde pun
ten tot koersverandering dwingen.
Minister Witte houdt vast aan de
bouw van 55.000 woningen in 1953.
Voorts kunnen er 1900 lokalen voor
het L.O. worden gebouwd en 90 gym
nastieklokalen. Voor de bouw van 170
lokalen voor het kleuteronderwijs
kan goedkeuring worden verleend.
HUURVERHOGING.
Aan het vraagstuk van de huurver
hoging is veel aanaacht besteed. Naar
aanleiding van de vraag of bij huur
verhoging onderscheid moet worden
gemaakt tussen de verschillende klas
sen van gemeenten deelt de minister
mee, dat een bescheiden differentiatie
gemotiveerd is. Het komt hem wense
lijk voor het verschil in geld tussen
de huren in de stad en op het platte
land niet te doen stijgen.
Aangezien de basishuur in de stad
hoger is dan op het platteland zal daar
om het percentage van de verhoging
in huur in de stad geringer moeten
zijn, dan op het platteland, wil het
1 j
Op Goeree is gisteravond weer een
overwinning op de zee bevochten. Een
groot gat, geslagen in de dijk bij Oud
dorp, dat een breedte had van 60 m.
is gedicht. Tot directeur materieel
luchtmacht is benoemd de res. gen.-
majoor vlieger J. A. Bach te Den Haag.
Een jaar lang heeft Hr Ms torpedo-
bootjager „Piet Hein" in de Koreaanse
wateren doorgebracht. Woensdagmor
gen om half elf wordt het schip in
Nieuwediep terug verwacht. —In plaats
van zevenmaal zal de K.L.M. met in
gang van Maandag vijfmaal per week
tussen Amsterdam en Djakarta gaan
vliegen. Z.K.H. Prins Bernhard zal
op 17 Maart a.s. de openingsdag van
de jubileumbeurs te Utrecht de
nieuwe jaarbeurshal, die de naam
„Bernhard-hal" zal dragen, officieel
openen. Twaalf Italianen kwamen
om het leven en tien werden gewond
bij een ontploffing in een buskruit
fabriek. Ds George, de jeugpredi-
kant van de Evangelische Kerk in Ber
lijn is Donderdagavond na een preek
in de Mariakerk, die in het Oostelijke
stadsdeel ligt, door Russische recher
cheurs gearresteerd.
verschil, uitgedrukt in een geldsbedrag
gelijk blijven.
Daar er over het uiteindelijke huur
niveau op de vrije markt geen zeker
heid is, schijnt er alle aanleiding de
huren nu niet zo hoog op te voeren,
dat bij een verzadigde woningmarkt
aanzienlijke huurverlagingen moeten
worden verwacht. Indien men stelt,
dat omstreeks 1963 de woningnood
verreweg zal zijn opgeheven, lijkt het
aanbevelenswaardig 'n zodanige huur-
politiek te voeren, dat een huurpeil
voor het oude woningbezit wordt be
reikt, dat iets lager ligt dan de ren
dabele huur voor in 1963 te bouwen
woningen.
Aanvankelijk was de bedoeling
om op 28 Februari een provin
ciale dag te organiseren ter of
ficiële opening van de werving
van vrijwilligers voor de B.B.
die op 2 Maart zou beginnen.
Door de ramp die Zeeland heeft
getroffen is het thans slechts
helaas nog mogelijk voor Wal
cheren en O. en W. Zeeuwseh-
Vlaanderen.
Zoals ik reeds aan de Provinci
ale Staten heb medegedeeld,
heeft in deze zo moeilijke tijden
de nog slechts in oprichting
zijnde organisatie B.B. tenvolle
getoond welke grote diensten zij
bij rampen van dergelijke om
vang kan verlenen.
Een woord van hartelijke dank
aan de leden dezer organisatie
is dan ook volkomen terecht.
Van ganser harte hoop ik, dat
deze vuurproef, die de B.B. zo
voortreffelijk heeft doorstaan,
ertoe moge bijdragen, dat de
thans nog nodige vrijwilligers
zich in zo kort mogelijke tijd
zullen melden.
Middelburg, 25 Februari 1953.
De Commissaris der Koningin
in Zeeland,
A. F. C. DE CASEMBROOT.
^s=
Het vervoer loopt terug
Busdiensten Middelburg—Gapinge en
Middelburg—Kleverskerke worden gestaakt
De N.V. Stoomtram Walcheren heeft zich genoodzaakt gezien over te gaan
tot verhoging der tarieven met ingang van 1 Maart a.s. De daarvoor vereiste
goedkeuring is verkregen van hei ministerie van Verkeer en Waterstaat, de
rijksverkeersinspectie en het college van Ged. Staten van Zeeland. Zeer node
heelt men dit besluit moeten nemen, maar er was geen ontkomen aan, omdat
het teroglopende vervoer (een algemeen landelijk verschijnsel) de finsm.cn der
maatschappij in zeer ongunstige zin beïnvloedde. In de loop der laatst j.icii.
zijn reeds verschillende interne bezuinigingen toegepast.
Het tot heden van kracht zijnde tarief
was het laagste of althans één van de
laagste in ons land. Het nieuwe tarief
zal nog gunstig afsteken bij hetgeen men
op tai van andere buslijnen in het land
moet betalen. Hetgeen natuurlijk maar
een senraie troost is, want een kaartje
gaat nu eenmaal wat meer kosten.
Voor een enkele reis top alle lijnen)
betaalde men tot heden 2.6 cent per kilo
meter, met een duboeitje vaste aanslag.
Dat wordt nu 3 cent plus dat dubbeltje.
De oude retourprijs was 1.6 maal de prys
voor een enkeie reis. Dat wordt nu 1.7
maal het genoemde bedrag. Uiteraard
zuilen ook de weekkaarten en de maand
abonnementen duurder worden. In het
algemeen zullen de weekkaarten zeven
maal de prijs van een enkeie reis kosten.
Op sommige lijnen is dit zes maal het
nedoeide bedrag. Dit blijft zo, omdat men
anders een duDbeie verhoging in reke
ning zou moeten brengen, n.l. zes maal
het verschil tussen de oude en de nieuwe
enkele reis-prijs en nog één maal het
volledige uedrag van een enkele reis.
Wij vernemen, dat m.i.v. 1 Maart op alle
lijnen, die bij de Stoomtram Walcneren
m exploitatie zyn, maandabonnementen
te verkrijgen zullen zijn.
KILOMriTERAFSTANDEN.
Men heeft van deze invoering van
nieuwe tarieven gebruik gemaakt om
alle kilometeratsianden nog eens serieus
te oekijken en die reent te trekken. Tot
heden was het zo, dat op de ene lijn
meer moest woruen Detaald dan op een
andere lijn, terwijl het aantal kilometers,
dat gereuen wera, precies hetzelfde was.
Deze situaue was zo in de loop der jaren
gegroeid. Bij de nieuwe tarieven is deze
onoiilijkheid nu weggewerkt.
Gok zijn alle haites nog eens onder de
loupe genomen. Hier bleken enige on-
juisineaen te bestaan. Zo moest b.v. op
enkeie lijnen de eerste halte na een be
paalde gemeente de volle prijs tot de
volgende gemeente worden Detaald. Dit
is nu veranderd: de haltes zijn ingedeeld
naar de gemeentelijke grenzen.
Tenslotte heeft de Stoomtram zich ge
noodzaakt gezien een tweetal busdiens
ten te staken. Het zijn: MiddelburgGa
pinge en MiddelburgKleverskerke, op
welke lijnen alleen op Donderdag werd
gereden. Deze lijnen leverden grote ver
liezen op. De gemiddelde bezetting Mid
delburgKleverskerke b.v. was drie pas
sagiers per rit! Een aanvrage tot staking
is ingediend bij de Commissie Vergun
ningen Fersonenverveer. De K.VX en
Geo. Staten sjjn ermee accoord gegaan.
Tenslotte enkele bedragen, die nu voor
busritten moeten worden betaald. Een
enkele reis MiddelburgW. Souburg (ook
O.-Souburgj—Vlissingen kost 35 cent en
een retourtje 60 cent. Middelburg (via
Serooskerke)Domburg: 55 cent enkel,
95 cent retour. Middelburg—Koudekerke
—Domburg: 95 ct. enkel, 160 retour. Mid-
delurg—Goes: 80 cent enkel, 135 cent re
tour.
Onbekende duikboten bij
Caliiornische kust.
De Amerikaanse vloot, kustwacht en
luchtmacht hebben een uitgebreid on
derzoek ingesteld naar aanleiding van
een bericht van een visser, dat hij
Dinsdag bij de kust van Noord-Cali-
fornië een onbekende duikboot boven
water had zien komen.
Schade aan nieuwbouw te
Arnemuiden.
Aan een complex in aanbouw zijnde
duplexwoningen in de kom der ge
meente Arnemuiden, dat in het water
heeft gestaan, is een schade aangericht
van ongeveer 20.000 gulden. De bouw
zal evenwel worden voortgezet. De
polders in de omgeving van Arnemui
den vallen geleidelijk aan droog. Er
wordt hard gepompt en door de Rijks
weg is een gleuf gegraven ten behoeve
van de lozing van het water uit de
Oostelijk van deze weg gelegen polder.
De gemeente Kortgene zal geadop
teerd worden door de gemeente Arn
hem. Een delegatie uit de Gelderse
hoofdstad heeft de burgemeester van
Kortgene bezocht om over adoptie te
spreken.
Verder brachten de burgemeesters
van Schagen, Wieringerwaard en Wie-
ringerwerf een bezoek aan Wissekerke,
de andere Noordbevelandse gemeente.
Het laat zich aanzien dat deze plaatsen
de gemeente Wissekerke zullen adop
teren. Verder ligt het in de bedoeling
van deze gemeenten om het gehele
eiland agrarische hulp te verlenen.
DE DUITSE SCHULDEN
WORDEN VEREFFEND.
Frankrijk, de Ver. Staten, Engeland
en West-Duitsland hebben gisteren,
evenals een aantal andere landen, te
Londen een overeenkomst getekend,
waarin een regeling wordt getroffen
vöor de vooroorlogse buitenlandse
schulden van Duitsland. Nederland
heeft de overeenkomst nog niet onder
tekend, daar de regering van ons land
op diverse punten nog om opheldering
heeft verzocht.
K.N.A.C. pleit voor nachtdienst
VlissingenBreskens.
De K.N.A.C. heeft zich tot de direc
tie van de Provinciale Stoombootdien-
sten in Zeeland gewend met het ver
zoek om de bestaande veerdienst Vlis
singenBreskens uit te breiden met
nachtelijke 2-uurs diensten.
Vlak na de ramp werd 's nachts een
uurdienst gevaren, maar thans gaat de
laatste boot om 11 uur uit Breskens.
Aangezien practisch alle verkeer
voor Zeeland moet omrijden en van
dit Veer gebruik moet maken bestaat er
grote behoefte aan een verbinding des
nachts.
Met name gedurende het week-end
is het naar de mening van de K.N.A.G,
uitermate gewenst dat de veerdiensten
worden uitgebreid omdat dan alle ver
keer zich concentreert op naar huis
gaan.
AANTAL DODEN BEDRAAGT
IN KORTGENE 51.
Negen slachtoffers worden nog
vermist.
In de gemeente Kortgene zijn thans
43 slachtoffers van de watersnood be
graven. Nog 9 personen worden ver
mist, zodat het totaal aantal doden in
deze gemeente 51 bedraagt. Van deze
51 omgekomenen zijn 3 slachtoffers
niet geïdentificeerd. Men vermoedt dat
deze afkomstig zijn van Schouwen en
Duiveland.
Burgerlijke Bescherming wordt ingeschakeld
Motie over volledige schadevergoeding werd ingetrokken
De rondvraag in de Vlissingse raadsvergadering van gistermiddag bleek
het belangrijkste agendapunt te zijn. Dat kwam vooral door de vragen (en
de antwooruen daarop) van de heer J. P. Ventevogel (C.H.) over het alar
meren der bevolking bij dreigende rampen en over de kwestie der schade
vergoeding. Hfj diende een motie in, waarin aangedrongen werd op een vol
ledige vergoedig. Na een brede discussie trok de heer Ventevogel zijn motie
echter weer in. Wethouder L. P. van Oorschot noemde haar onberaden en
voorbarig.
de Vissershaven gesloten moest wor
den. „Die is al dicht", zo was het ant
woord. Op het politiebureau weet men
echter niets van de mededeling, „dat
het wel eens een ramp zou kunnen
worden".
De Inspecteur van het Loodswezen
heeft inderdaad gewaarschuwd, maar
toen was de politie al volop bezig de
burgerij te waarschuwen. De burge
meester was overigens gaarne bereid
een uitvoerige nota aan de raad over
te leggen.
In de eerste plaats vroeg de heer
Ventevogel, welke maatregelen B. en
W. in de toekomst denken te nemen
bij dreigende rampen ter waarschu
wing van de bevolking. Wethouder M.
A. van Poppering deelde mede, dat een
systeem ontworpen wordt, waarbij het
mogelijk is onmiddellijk een zeer groot
aantal mensen van tal van diensten in
te schakelen voor het huis aan huis
waarschuwen. Met het hoofd van de
organisatie Bescherming Bevolking
zijn besprekingen gevoerd om het alar
meringssysteem sneller op te bouwen.
De hele stad wordt dan bestreken,
doordat alle blokhoofden telefoon heb
ben. De materialen voor de opstelling
van sirenes zijn al aangekomen. Blok
hoofden en hun plaatsvervangers zijn
aangeworven.
GERUCHTEN.
Een andere vraag van de heer Ven
tevogel had betrekking op de in om
loop zijde geruchten, volgens welke
reeds op Zaterdagmiddag 31 Januari
Arnemuidse vissers en loodsen hadden
gewaarschuwd, Zou het niet goed zijn
om over deze materie een nota te doen
verschijnen, om allerlei wilde verhalen
d#kop in te drukken?
Burgemeester mr B. Kolff deelde
mede, dat zich Zaterdammorgen om
half tien op het politiebureau twee
vissers meldden met de mededeling,
„dat hét wel eens hoog water kon
worden". Zij zeiden, dat de sluis van
DE SCHADEVERGOEDING.
Nadat op een vraag van mej. T. M.
v. Heulen (Arb.) was geantwoord, dat
deze zomer het badbedrijf weer op vol
le capaciteit zal kunnen werken, maar
dat het definitieve herstel nog moet
volgen, diende de heer Ventevogel zijn
motie omtrent de schadevergoeding in.
Daarin wordt o.m. gezegd, dat niet al
leen uit een oogpunt van rechtvaardig
heid, maar ook om economische rede
nen alle slachtoffers van de overstro
ming recht hebben op volledige ver
goeding van de geleden schade aan
huizen, inboedels, voorraden en inven
tarissen, alsmede van de geleden be
drijfsschade. Deze motie zou ter ken
nis van de ministerraad en de Staten-
Generaal moeten worden gebracht.
REEDS BESPREKINGEN.
Burgemeester Kolff deelde daarop
daarop mede, dat er reeds een bespre
king over deze aangelegenheid had
plaatsgevonden met de departementale
hoofdambtenaren. Het bleek, dat de
regering nog niet in staat is de finan
ciële consequenties van de ramp te
overzien en daarom ook het percen
tage van schadevergoeding nog niet
kan bepalen,
„Wij willen allemaal volledige ver
goeding, maar wij weten niet, of dat
mogelijk is. Het zo maar te poneren is
daarom goedkoop. Ik moet deze motie
ontraden. Het is bovendien geen se
rieuze handelwijze voor de raad af te
gaan op geruchten en krantenberich
ten. B. en W. zullen de zaak doorlo
pend in het oog houden en, indien no
dig, de raad onmiddellijk bijeenroe
pen", zo verklaarde hij.
De heren J. C. Corver (V.V.D.) en
J. Post (Arb.) waren het met mr Kolff
eens, dat de raad geen overijlde stap
pen mag doen. De heer H. v. Rooijen
(C.H.) was wat bevreesd, dat de zaak
al beklonken zal zijn voor de volgende
raadsvergadering en de heer J. Marijs
(A.R.) vond het niet op de weg van
een raad liggen over deze materie een
uitspraak te doen. De fracties in de
Stateri-Generaal moeten worden inge
schakeld. Weth. van Oorschot vond
het onjuist een besluit te nemen, dat
niet is gebaseerd op concrete dingen,
maar op vermoedens en gedachten.
Bovendien zou het effect van de motie
verdwenen zijn, indien zij niet met al
gemene stemmen wordt aanvaard. De
heer Ventevogel trok daarop zijn motie
in.
EERVOL ONTSLAG.
In deze raadsvergadering werd aan
de heer C. Ouwehand eervol ontslag
verleend als directeur van gemeente
werken en de gemeentelijke reini
gingsdienst wegens het bereiken van
de pensioengerechtigde leeftijd. Tot
zij.t opvolger werd met 17 van de 18
stemmen benoemd, de heer J. Moll,
technisch hoofdambtenaar en waarn.
directeur. De heer H. B. J. Knoop
werd als raadslid toegelaten als op
volger van de heer Corver, die Zee
land gaat verlaten. Aan het einde der
vergadering werd afscheid van hem
genomen.
Generaal de Bruijne nam afscheid.
Te Rotterdam heeft gistermorgen
in tegenwoordigheid van Z. K. H.
Prins Bernhard de overdracht van
het commando over het corps Ma
riniers plaats gevonden.
De scheidende commandant luit.»
generaal M. R, de Bruijne heeft
daarbij een rede gehouden, waar
in hij zei, dat direct na de bevrij
ding van het Zuiden van ons land
het corps Mariniers, dat voor 1940
slechts 2000 man beroepsmilitairen
telde, werd uitgebouwd tot een
corps van 13,000 man.
Generaal de Bruijne had in de eerste
jaren hoofdzakelijk tot taak deze orga
nisatie in geforceerd tempo terug te bren
gen tot de voorgeschreven vredes-orga-
nisatie van ongeveer 4000 man. Deze de
mobilisatie moest tevens gepaard gaan
met een reorganisatie. Daarbij moeten
wapens en diensten, die voor ons in de
daadwerkelijke oorlog van zulk een in
tens grote waarde waren geweest, moes
ten verdwijnen. Generaal de Bruijne, die
een 39-jarige militaire carrière afsluit,
zei, dat dit afscheid hem bijzonder zwaar
viel.
Zich tot de troepen richtend zei de
scheidende commandant, dat er enkele
aangelegenheden zijn, waarover hij niet
tevreden is. Hij wees er op, dat het voor
sommigen moeilijk is voldoende bevre
diging te vinden in de vredestaak. Voorts
zijn er een aantal, speciaal onder de jon
gere generatie mariniers, die denken, dat
inspanning tijdens de lessen voldoende is.
Na de overdracht sprak de nieuwe
commandant generaal-majoor P. J. van
Gijn, die hulde bracht aan zijn voorgan
ger. Tot de troepen zei de generaal, dat
van elke marinier wordt geëist, dat hij
zal handelen volgens de krijgstucht. Zij
zijn in lijnrechte tegenstelling, zo ver
volgde hij, met de uitwassen van „de
nieuwe tijd" en daarom staat een recht
geaard marinier daarmee dan ook op ge
spannen voet. Het corps heelt een goeds
naam, zo besloot hij, maar bedenk, dat
het in een glazen huis woont.
De plechtigheid werd met een défilé
besloten.
Volgens kringen, die goed op de
hoogte zijn van de gang van zaken in
de Oosteuropese volksdemocratieën, is
een spoedvergadering van de Komin-
form uitgeschreven ter bestudering
van de toestand die is ontstaan door
het vriendscnapsverdrag tussen Tur
kije, Griekenland en Zuid-Slavië.
De Bilt zegt:
Iets minder zacht.
Weersverwachting geldig tot Zater
dagavond.
In de ochtend hier en daar mist, ove
rigens droog en zonnig weer. Zwakke
tot matige Noordoostelijke wind. Iet»
lagere middagtemperaturen dan giste-