Bromfietsen en scooters zijn bezig onze wegen te veroveren r PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND De R.A.I. opende haar deuren De fiets blijft zichzelf vrijwel gelijk bikker blijft in hechtenis* SOMMIGE HUREN VOOR ARJJEIOËKS TE HUOG Huurverhoging moet met compensatie gepaard gaan Rampenfonds 66 millioen '/SNIPPER IVJ A NIEUWS 1 Vrijwilligers voor! Stoomtram Walcheren moest tarieven verhogen N oora-oe v eiand geadopteerd Vlissingen krijgt nieuw alarmsysteem bij rampen Commando over corps Mariniers over gedragen* Stichting Uitgave: „Zeeuwsch Dagblad" Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr. 80, Tel. 2438, bij geen gehoor voor advertenties 2970, voor redactie 2435. Giro 274289. Kantoren: Vlissingen: Lammensstraat 17, Telef. 2754, Middelbu Korte Nfoordstraat 35. Tel. administratie 2009, Tel. redactie 2347; Ter- neuzen: Dijkstraat 26—28 ZEEUWSCH DAGBLAD 8e JAARGANG No. 2415 Abonnementsprijs 0.44 per week, 1.85 p. maand, ƒ5.45 p. kwartaal Losse nummers 13 cent Advertentieprijs 20 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord ZATERDAG 28 FEBR. 1935 Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT Medewerkers- Ds W C. v. Burgeier, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Mid delburg- Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Drs J. Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen; R. Zuiaema, Goes. Op- Sen ondergang van Zon en aan. zon en aan. Zondag: Zon op 7.27 u., onder 18.19 u. Maan op 19.27 u., on der 7.23 u. Hoogwater Zondag 1 Maart; Vlissingen; 2.29 u. 1.94 m., 14.52 u. 2.03 m. Terneuzen: 3.00 u. 2.12 m., 15.18 u. 2.21 m. Wemel- dinge: 4.20 u. 1.55 m., 16.39 u. 1.73 m. Zierikzee: 4.05 u. 1.27 m., 16.30 u. 1.44 m. (Van een onzer redacteuren) Het Amsterdamse R.A.I.-gebouw, waar de minister van Verkeer en Water- Staat, mr J. Algera, gisteren de grote tentoonstelling van motorrijwielen, scooters en al dan niet brommende fietsen opende, ziet er vrolijk uit. Gras gazons en bloemen wedijveren er met het chroom en de veelkleurige lak van de tweewielige voertuigen in fleurigheid. Het laat zich aanzien, dat deze 81ste R.A.I.-tentoonstelling druk bezocht zal worden, want voor de nieuwste nieuwtjes op het gebied van de populaire bromfiets bestaat zeer veel belang stelling en ook het ras van de echte motorliefhebbers is nog lang niet uit gestorven. In beide sectoren worden heel wat primeurs getoond en zelfs de oude, trouwe fiets toont hier en daar, dat ook zij niet helemaal afkerig is van een verjongingskuur. In vier jaar tjjd is de bromfiets met z'n kwart millioen berijders het meest populaire gemotoriseerde vervoermid del in Nederland geworden. Bleef de fiets zichzelf gedurende een halve eeuw vrijwel gelijk, de technische ont wikkeling op bromlietsgebied hield ge lijke tred met de grote vraag. Duide lijk blijkt, dat de losse motortjes op hun retour zijn en dat de complete combinatie van motor met speciaal ge bouwde fiets het pleit gewonnen heeft. Het was ook niet anders te ver wachten, want de eisen die door de losse motor aan de fiets gesteld wer den, zijn veel te zwaar. Vooral bij de lichtere modellen wordt steeds het frame tevens als brandstoftank benut. Eigenaardig is het om te zien, hoe bij vele modellen de aanvankelijke bedoeling om een „rijwiel met hulpmotor" te leveren ge heel losgelaten is. Vele typen verdie nen meer de naam van zeer lichte mo torfiets. Het motorvermogen loopt sterk uiteen het varieert van 0.6 tot 2.2 pk en hetzelfde geldt natuurlijk voor de topsnelheid, die bij de sterkste exemplaren die van de lichte motor begint te naderen. Heeft dit streven naar zwaardere uitvoeringen een prijsstijging tengevol ge, andere fabrikanten streven er naar populaire modellen te brengen die f 40 tot f 60 minder kosten dan het stan daardmodel terwijl de motorkwaliteit gelijk bleef. Dit streven zien we b.v. zowel bij de pionier op dit terrein, de Solex, als bij een andere bekende verschijning, de Mobylette, die thans ook als transport-bromfiets verschijnt. De Berini bleef de goedkoopste brom fiets van de tentoonstelling. öCOOTERS. Sparta brengt een Dromfiets met een geheel door de carosserie ingeslo ten J.L.O-motor en aangebouwde been- schilden, die kennelijk op de scooter is gebaseerd. De „echte" scooter be gint wat ingeburgerd te' raken en ook in ons land stijgt de waardering voor dit wonder van technisch vernuft met de maand. We zullen dit voertuig ze ker vaker op onze wegen tegenkomen als de plannen om met een eenvoudig en goedkoop type te komen zijn uit gevoerd. De luxe exemplaren zijn nu nog in de meerderheid en we zagen er een met vloeistofkoppeling en elec- trische starter, die even duur is als fan kleine auto. De bekende „Lam- bretta" zal in April echter als een so berder uitgevoerd type voor f 1.275 op de markt brengen. Bij de motorfietsen zien we steeds meer het sport- en race-type, dat voor al hard moet gaan, plaats maken voor het zuinige en betrouwbare model voor zakelijke doeleinden. Opvallend is bij haast alle merken het fraaie, glad af gewerkte motorische gedeelte. Waar vroeger rond de cylinder (s) een sa menraapsel van buizen en stangen te zien was, zien we nu een gesloten bloc wat het schoonhouden vergemakkelijkt De verende voor- en achtervork wint steeds meer terrein wat zowel aan de gezondheid als aan het gerief van de Door de bevoegde gerechtelijke in stantie te Hawm in West-Duitsland, is bepaaid, dat Hubertus Bikker, één der zeven Nederlandse -orlogsraisdadigers, die uit de strafgevangenis te Breda zjjn ontvlucht, in hechtenis zal worden ge houden. De periode, waarvoor Bikker in hech tenis kon worden gehouden, was in eerste termijn op twee maanden ge steld. Zij liep heden af. Bikker kan nu in hechtenis worden gehouden, totdat beslist is of hfj al dan niet aan de Ne derlandse regering zal worden uitge leverd. Volgens Bikkers verdedtger, dr Stauf, zal een uitleveringsprocedure een bij zonder Ingewikkelde zaak worden. Als gemeld, ls nog één der ontsnap ten, Klaas Faber, tn hechtenis geno men. De betreffende gerechtelijke in stantie te Diisseldorf, die zich met dit geval moet bezig houden, heeft nog geen uitspraak gedaan. OVERVAL OP BEJAARDE VROUW TE TILBURG. De 76-jarige mevrouw Rijkers is Vrijdagmorgen omstreeks zeven uur in haar woning aan de Stevezandstraat te Tilburg overvallen door twee, nog on bekend gebleven mannen. De vrouw, die nog te bed lag, kreeg enige vuist slagen op het hoofd toegediend. De mannen stalen uit een kast een bedrag van f 2.100. De 71-jarige echtgenoot van mevr. Rijkers was kort voor de overval met een familielid naar de markt gegaan. De heer Rijkers heeft daar eën stand plaats van groenten. Hij had de ach terdeur van de woning bij zijn vertrek niet afgesloten, zodat de twee mannen gemakkelijk het huis konden binnen dringen. Tot dusverre is de politie er nog niet in geslaagd de daders op te -oren. motorrijders ten goede komt. Enkele zware monsters met 3 en zelfs 4 cy linders zullen wel veel belangstelling trekken, maar deze kolossen zullen we slechts bjj uitzondering op onze wegen zien verschijnen. FIETSEN. De fiets schijnt zeer lang gelede'h al het eindstadium van technische vol maaktheid bereikt te hebben. De ver beteringen bepalen zich tenminste steeds tot niet-wezenlijke onderdelen. Wel blijkt vooral bij de jeugd het lich te en sportieve rijwiel populairder te zijn dan het zwaardere soort; dit is een ontwikkeling, die kort na de oor log al begon. Ook zien we veel meer lichte kleuren naast het nog steeds overwegende zwart; ze blij ven echter stemmig 'en de schreeuwende kleuren, die we in België en Frankrijk zo vaak zien, zullen hier gelukkig wel nooit ingang' vinden. Een tweede ver andering is de invoering van het zgn. Engelse frame, dat een 10 cm kortere wielbasis heeft en dat steeds meer wordt toegepast, hoewel het geduren de de oorlog in Engeland sleciits werd ingevoerd om materiaal te besparen. Simplex is de enige fabriek, die op rijwielgebied werkelijk iets nieuws brengt, n.l. de „zwevende fiets". Een vernuftige constructie van frame en voorvork zorgen er voor, dat bladveren alle scnokken volledig opvangen. Een proefrit over zeer hobbelachtig terrein heeft ons ervan overtuigd, dat het rijden op deze fiets werkelijk een ongekende sen satie is. DE OPENING. „Het is jammer dat, Wat ik zou wil len noemen de „status van de brom fiets" nog steeds niet definitief gere geld is!" aldus verklaarde de algemeen voorzitter van de R.A.I., de heer E. F. Eriksson, in zijn openingsrede. Maar de minister van Verkeer en Water staat, mr J. Algera, diende prompt van repliek en vertelde dat het vast stellen van die status reeds zijn beslag zou hebben gekregen als de waters nood de zaak niet vertraagd had. Ge zien die vertraging deed hij nu maar vast een paar mededelingen. Daaruit bleek, dat de wet onder het rijwiel met hulpmotor zal verstaan een motorrijtuig, dat wat de bouw betreft, alle voor een rijwiel normale eigen schappen moet bezitten en dat uitge rust dient te zijn met een verbran dingsmotor met een cylinder-inhoud van maximaal 50 cc. In de Staatscourant zal bekend wor den gemaakt wat verstaan dient te worden onder „normale eigenschappen van een rijwiel"; een der eisen zal zijn dat de bromfiets - gedurende geruime tijd en met een redelijke krachtsin spanning ook met uitgeschakelde mo tor zal kunnen worden voortbewogen. Verder zal de bromfiets normale fiets wielen met luchtbanden moeten heb ben. De scooter zal dus niet tot deze categorie kunnen behoren. Merk en type van üe huipmotor zul len moeten worden goedgekeurd en van die goedkeuring zal in de Staats courant melding moeten zijn gemaakt. In afwachting van de delinitieve pu blicatie zullen nu reeds aan de indu strie de technische eisen worden ver strekt, waaraan volgens het ontwerp de bromfiets moet voldoen alsmede een voorlopige regeling van de type-keu ring. Minister Witte meent: Minister Witte is van mening, dat de huren van diverse woningen, die na 1950 gebouwd zijn, voor verschillende arbeiders te hoog zijn. Bij een alge mene huurverhoging, die met compensatie gepaard zal moeten gaan, zullen de huren van deze woningen, voor zover zij thans reeds boven het nieuwe huurpeil liggen, niet worden verhoogd. De in deze woningen levende ar beiders zullen echter wel de compensatie ontvangen. Op deze wijze zal aan de geschetste moeilijkheid bij de komende huurverhoging tegemoet kunnen worden gekomen. In het Nationaal Rampenfonds is tot gisteravond een bedrag ge- Stort van ruim 66 millioen gulden. Donderdagavond was de stand 65.400.000 galden. AARDAPPELPRIJZEN HOGER. 'Gedurende de maand Maart gelden voor consumptie-aardappelen, maxi mum'verkoopprijzen, welke 50 ct per 100 kg hoger zijn dan die welke gedu rende Februari 1953 golden. De maxi mum-consumentenprijs bedraagt 18.5 ct per kg klei-aardappelen en 16.5 ct per kg zandaardappelen. Voor April zijn deze prijzen 19 en 17 ct, voor Mei 19.5 en 17.5 ct en na 31 Mei 20 en 18 ct per kg. Bij verkoop van een hoeveelheid, waarvoor de ma ximumprijs geen bedrag in hele centen Vormt, mag het totaal bedrag op hele centen naar boven worden afgerond. De maximumprijzen voor verkoop door telers en handelaren ondergaan een dienovereenkomstige verhoging. De stijging in prijs is het gevolg van het vorderen van het seizoen. De minister heeft dit meegedeeld in de M.v.A. op het voorlopig verslag der commissie van rapporteurs uit de Eer ste Kamer over de begroting van het departement van Wederopbouw en Volkshuivesting. Ir Witte heeft er ech ter op gewezen, dat bij zijn antwoord geen rekening as gehouden met de ge wijzigde economische omstandigheden ingevolge de watersnood. Het is mo gelijk, dat hierdoor besluiten moeten worden genomen, die op bepaalde pun ten tot koersverandering dwingen. Minister Witte houdt vast aan de bouw van 55.000 woningen in 1953. Voorts kunnen er 1900 lokalen voor het L.O. worden gebouwd en 90 gym nastieklokalen. Voor de bouw van 170 lokalen voor het kleuteronderwijs kan goedkeuring worden verleend. HUURVERHOGING. Aan het vraagstuk van de huurver hoging is veel aanaacht besteed. Naar aanleiding van de vraag of bij huur verhoging onderscheid moet worden gemaakt tussen de verschillende klas sen van gemeenten deelt de minister mee, dat een bescheiden differentiatie gemotiveerd is. Het komt hem wense lijk voor het verschil in geld tussen de huren in de stad en op het platte land niet te doen stijgen. Aangezien de basishuur in de stad hoger is dan op het platteland zal daar om het percentage van de verhoging in huur in de stad geringer moeten zijn, dan op het platteland, wil het 1 j Op Goeree is gisteravond weer een overwinning op de zee bevochten. Een groot gat, geslagen in de dijk bij Oud dorp, dat een breedte had van 60 m. is gedicht. Tot directeur materieel luchtmacht is benoemd de res. gen.- majoor vlieger J. A. Bach te Den Haag. Een jaar lang heeft Hr Ms torpedo- bootjager „Piet Hein" in de Koreaanse wateren doorgebracht. Woensdagmor gen om half elf wordt het schip in Nieuwediep terug verwacht. —In plaats van zevenmaal zal de K.L.M. met in gang van Maandag vijfmaal per week tussen Amsterdam en Djakarta gaan vliegen. Z.K.H. Prins Bernhard zal op 17 Maart a.s. de openingsdag van de jubileumbeurs te Utrecht de nieuwe jaarbeurshal, die de naam „Bernhard-hal" zal dragen, officieel openen. Twaalf Italianen kwamen om het leven en tien werden gewond bij een ontploffing in een buskruit fabriek. Ds George, de jeugpredi- kant van de Evangelische Kerk in Ber lijn is Donderdagavond na een preek in de Mariakerk, die in het Oostelijke stadsdeel ligt, door Russische recher cheurs gearresteerd. verschil, uitgedrukt in een geldsbedrag gelijk blijven. Daar er over het uiteindelijke huur niveau op de vrije markt geen zeker heid is, schijnt er alle aanleiding de huren nu niet zo hoog op te voeren, dat bij een verzadigde woningmarkt aanzienlijke huurverlagingen moeten worden verwacht. Indien men stelt, dat omstreeks 1963 de woningnood verreweg zal zijn opgeheven, lijkt het aanbevelenswaardig 'n zodanige huur- politiek te voeren, dat een huurpeil voor het oude woningbezit wordt be reikt, dat iets lager ligt dan de ren dabele huur voor in 1963 te bouwen woningen. Aanvankelijk was de bedoeling om op 28 Februari een provin ciale dag te organiseren ter of ficiële opening van de werving van vrijwilligers voor de B.B. die op 2 Maart zou beginnen. Door de ramp die Zeeland heeft getroffen is het thans slechts helaas nog mogelijk voor Wal cheren en O. en W. Zeeuwseh- Vlaanderen. Zoals ik reeds aan de Provinci ale Staten heb medegedeeld, heeft in deze zo moeilijke tijden de nog slechts in oprichting zijnde organisatie B.B. tenvolle getoond welke grote diensten zij bij rampen van dergelijke om vang kan verlenen. Een woord van hartelijke dank aan de leden dezer organisatie is dan ook volkomen terecht. Van ganser harte hoop ik, dat deze vuurproef, die de B.B. zo voortreffelijk heeft doorstaan, ertoe moge bijdragen, dat de thans nog nodige vrijwilligers zich in zo kort mogelijke tijd zullen melden. Middelburg, 25 Februari 1953. De Commissaris der Koningin in Zeeland, A. F. C. DE CASEMBROOT. ^s= Het vervoer loopt terug Busdiensten Middelburg—Gapinge en Middelburg—Kleverskerke worden gestaakt De N.V. Stoomtram Walcheren heeft zich genoodzaakt gezien over te gaan tot verhoging der tarieven met ingang van 1 Maart a.s. De daarvoor vereiste goedkeuring is verkregen van hei ministerie van Verkeer en Waterstaat, de rijksverkeersinspectie en het college van Ged. Staten van Zeeland. Zeer node heelt men dit besluit moeten nemen, maar er was geen ontkomen aan, omdat het teroglopende vervoer (een algemeen landelijk verschijnsel) de finsm.cn der maatschappij in zeer ongunstige zin beïnvloedde. In de loop der laatst j.icii. zijn reeds verschillende interne bezuinigingen toegepast. Het tot heden van kracht zijnde tarief was het laagste of althans één van de laagste in ons land. Het nieuwe tarief zal nog gunstig afsteken bij hetgeen men op tai van andere buslijnen in het land moet betalen. Hetgeen natuurlijk maar een senraie troost is, want een kaartje gaat nu eenmaal wat meer kosten. Voor een enkele reis top alle lijnen) betaalde men tot heden 2.6 cent per kilo meter, met een duboeitje vaste aanslag. Dat wordt nu 3 cent plus dat dubbeltje. De oude retourprijs was 1.6 maal de prys voor een enkeie reis. Dat wordt nu 1.7 maal het genoemde bedrag. Uiteraard zuilen ook de weekkaarten en de maand abonnementen duurder worden. In het algemeen zullen de weekkaarten zeven maal de prijs van een enkeie reis kosten. Op sommige lijnen is dit zes maal het nedoeide bedrag. Dit blijft zo, omdat men anders een duDbeie verhoging in reke ning zou moeten brengen, n.l. zes maal het verschil tussen de oude en de nieuwe enkele reis-prijs en nog één maal het volledige uedrag van een enkele reis. Wij vernemen, dat m.i.v. 1 Maart op alle lijnen, die bij de Stoomtram Walcneren m exploitatie zyn, maandabonnementen te verkrijgen zullen zijn. KILOMriTERAFSTANDEN. Men heeft van deze invoering van nieuwe tarieven gebruik gemaakt om alle kilometeratsianden nog eens serieus te oekijken en die reent te trekken. Tot heden was het zo, dat op de ene lijn meer moest woruen Detaald dan op een andere lijn, terwijl het aantal kilometers, dat gereuen wera, precies hetzelfde was. Deze situaue was zo in de loop der jaren gegroeid. Bij de nieuwe tarieven is deze onoiilijkheid nu weggewerkt. Gok zijn alle haites nog eens onder de loupe genomen. Hier bleken enige on- juisineaen te bestaan. Zo moest b.v. op enkeie lijnen de eerste halte na een be paalde gemeente de volle prijs tot de volgende gemeente worden Detaald. Dit is nu veranderd: de haltes zijn ingedeeld naar de gemeentelijke grenzen. Tenslotte heeft de Stoomtram zich ge noodzaakt gezien een tweetal busdiens ten te staken. Het zijn: MiddelburgGa pinge en MiddelburgKleverskerke, op welke lijnen alleen op Donderdag werd gereden. Deze lijnen leverden grote ver liezen op. De gemiddelde bezetting Mid delburgKleverskerke b.v. was drie pas sagiers per rit! Een aanvrage tot staking is ingediend bij de Commissie Vergun ningen Fersonenverveer. De K.VX en Geo. Staten sjjn ermee accoord gegaan. Tenslotte enkele bedragen, die nu voor busritten moeten worden betaald. Een enkele reis MiddelburgW. Souburg (ook O.-Souburgj—Vlissingen kost 35 cent en een retourtje 60 cent. Middelburg (via Serooskerke)Domburg: 55 cent enkel, 95 cent retour. Middelburg—Koudekerke —Domburg: 95 ct. enkel, 160 retour. Mid- delurg—Goes: 80 cent enkel, 135 cent re tour. Onbekende duikboten bij Caliiornische kust. De Amerikaanse vloot, kustwacht en luchtmacht hebben een uitgebreid on derzoek ingesteld naar aanleiding van een bericht van een visser, dat hij Dinsdag bij de kust van Noord-Cali- fornië een onbekende duikboot boven water had zien komen. Schade aan nieuwbouw te Arnemuiden. Aan een complex in aanbouw zijnde duplexwoningen in de kom der ge meente Arnemuiden, dat in het water heeft gestaan, is een schade aangericht van ongeveer 20.000 gulden. De bouw zal evenwel worden voortgezet. De polders in de omgeving van Arnemui den vallen geleidelijk aan droog. Er wordt hard gepompt en door de Rijks weg is een gleuf gegraven ten behoeve van de lozing van het water uit de Oostelijk van deze weg gelegen polder. De gemeente Kortgene zal geadop teerd worden door de gemeente Arn hem. Een delegatie uit de Gelderse hoofdstad heeft de burgemeester van Kortgene bezocht om over adoptie te spreken. Verder brachten de burgemeesters van Schagen, Wieringerwaard en Wie- ringerwerf een bezoek aan Wissekerke, de andere Noordbevelandse gemeente. Het laat zich aanzien dat deze plaatsen de gemeente Wissekerke zullen adop teren. Verder ligt het in de bedoeling van deze gemeenten om het gehele eiland agrarische hulp te verlenen. DE DUITSE SCHULDEN WORDEN VEREFFEND. Frankrijk, de Ver. Staten, Engeland en West-Duitsland hebben gisteren, evenals een aantal andere landen, te Londen een overeenkomst getekend, waarin een regeling wordt getroffen vöor de vooroorlogse buitenlandse schulden van Duitsland. Nederland heeft de overeenkomst nog niet onder tekend, daar de regering van ons land op diverse punten nog om opheldering heeft verzocht. K.N.A.C. pleit voor nachtdienst VlissingenBreskens. De K.N.A.C. heeft zich tot de direc tie van de Provinciale Stoombootdien- sten in Zeeland gewend met het ver zoek om de bestaande veerdienst Vlis singenBreskens uit te breiden met nachtelijke 2-uurs diensten. Vlak na de ramp werd 's nachts een uurdienst gevaren, maar thans gaat de laatste boot om 11 uur uit Breskens. Aangezien practisch alle verkeer voor Zeeland moet omrijden en van dit Veer gebruik moet maken bestaat er grote behoefte aan een verbinding des nachts. Met name gedurende het week-end is het naar de mening van de K.N.A.G, uitermate gewenst dat de veerdiensten worden uitgebreid omdat dan alle ver keer zich concentreert op naar huis gaan. AANTAL DODEN BEDRAAGT IN KORTGENE 51. Negen slachtoffers worden nog vermist. In de gemeente Kortgene zijn thans 43 slachtoffers van de watersnood be graven. Nog 9 personen worden ver mist, zodat het totaal aantal doden in deze gemeente 51 bedraagt. Van deze 51 omgekomenen zijn 3 slachtoffers niet geïdentificeerd. Men vermoedt dat deze afkomstig zijn van Schouwen en Duiveland. Burgerlijke Bescherming wordt ingeschakeld Motie over volledige schadevergoeding werd ingetrokken De rondvraag in de Vlissingse raadsvergadering van gistermiddag bleek het belangrijkste agendapunt te zijn. Dat kwam vooral door de vragen (en de antwooruen daarop) van de heer J. P. Ventevogel (C.H.) over het alar meren der bevolking bij dreigende rampen en over de kwestie der schade vergoeding. Hfj diende een motie in, waarin aangedrongen werd op een vol ledige vergoedig. Na een brede discussie trok de heer Ventevogel zijn motie echter weer in. Wethouder L. P. van Oorschot noemde haar onberaden en voorbarig. de Vissershaven gesloten moest wor den. „Die is al dicht", zo was het ant woord. Op het politiebureau weet men echter niets van de mededeling, „dat het wel eens een ramp zou kunnen worden". De Inspecteur van het Loodswezen heeft inderdaad gewaarschuwd, maar toen was de politie al volop bezig de burgerij te waarschuwen. De burge meester was overigens gaarne bereid een uitvoerige nota aan de raad over te leggen. In de eerste plaats vroeg de heer Ventevogel, welke maatregelen B. en W. in de toekomst denken te nemen bij dreigende rampen ter waarschu wing van de bevolking. Wethouder M. A. van Poppering deelde mede, dat een systeem ontworpen wordt, waarbij het mogelijk is onmiddellijk een zeer groot aantal mensen van tal van diensten in te schakelen voor het huis aan huis waarschuwen. Met het hoofd van de organisatie Bescherming Bevolking zijn besprekingen gevoerd om het alar meringssysteem sneller op te bouwen. De hele stad wordt dan bestreken, doordat alle blokhoofden telefoon heb ben. De materialen voor de opstelling van sirenes zijn al aangekomen. Blok hoofden en hun plaatsvervangers zijn aangeworven. GERUCHTEN. Een andere vraag van de heer Ven tevogel had betrekking op de in om loop zijde geruchten, volgens welke reeds op Zaterdagmiddag 31 Januari Arnemuidse vissers en loodsen hadden gewaarschuwd, Zou het niet goed zijn om over deze materie een nota te doen verschijnen, om allerlei wilde verhalen d#kop in te drukken? Burgemeester mr B. Kolff deelde mede, dat zich Zaterdammorgen om half tien op het politiebureau twee vissers meldden met de mededeling, „dat hét wel eens hoog water kon worden". Zij zeiden, dat de sluis van DE SCHADEVERGOEDING. Nadat op een vraag van mej. T. M. v. Heulen (Arb.) was geantwoord, dat deze zomer het badbedrijf weer op vol le capaciteit zal kunnen werken, maar dat het definitieve herstel nog moet volgen, diende de heer Ventevogel zijn motie omtrent de schadevergoeding in. Daarin wordt o.m. gezegd, dat niet al leen uit een oogpunt van rechtvaardig heid, maar ook om economische rede nen alle slachtoffers van de overstro ming recht hebben op volledige ver goeding van de geleden schade aan huizen, inboedels, voorraden en inven tarissen, alsmede van de geleden be drijfsschade. Deze motie zou ter ken nis van de ministerraad en de Staten- Generaal moeten worden gebracht. REEDS BESPREKINGEN. Burgemeester Kolff deelde daarop daarop mede, dat er reeds een bespre king over deze aangelegenheid had plaatsgevonden met de departementale hoofdambtenaren. Het bleek, dat de regering nog niet in staat is de finan ciële consequenties van de ramp te overzien en daarom ook het percen tage van schadevergoeding nog niet kan bepalen, „Wij willen allemaal volledige ver goeding, maar wij weten niet, of dat mogelijk is. Het zo maar te poneren is daarom goedkoop. Ik moet deze motie ontraden. Het is bovendien geen se rieuze handelwijze voor de raad af te gaan op geruchten en krantenberich ten. B. en W. zullen de zaak doorlo pend in het oog houden en, indien no dig, de raad onmiddellijk bijeenroe pen", zo verklaarde hij. De heren J. C. Corver (V.V.D.) en J. Post (Arb.) waren het met mr Kolff eens, dat de raad geen overijlde stap pen mag doen. De heer H. v. Rooijen (C.H.) was wat bevreesd, dat de zaak al beklonken zal zijn voor de volgende raadsvergadering en de heer J. Marijs (A.R.) vond het niet op de weg van een raad liggen over deze materie een uitspraak te doen. De fracties in de Stateri-Generaal moeten worden inge schakeld. Weth. van Oorschot vond het onjuist een besluit te nemen, dat niet is gebaseerd op concrete dingen, maar op vermoedens en gedachten. Bovendien zou het effect van de motie verdwenen zijn, indien zij niet met al gemene stemmen wordt aanvaard. De heer Ventevogel trok daarop zijn motie in. EERVOL ONTSLAG. In deze raadsvergadering werd aan de heer C. Ouwehand eervol ontslag verleend als directeur van gemeente werken en de gemeentelijke reini gingsdienst wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Tot zij.t opvolger werd met 17 van de 18 stemmen benoemd, de heer J. Moll, technisch hoofdambtenaar en waarn. directeur. De heer H. B. J. Knoop werd als raadslid toegelaten als op volger van de heer Corver, die Zee land gaat verlaten. Aan het einde der vergadering werd afscheid van hem genomen. Generaal de Bruijne nam afscheid. Te Rotterdam heeft gistermorgen in tegenwoordigheid van Z. K. H. Prins Bernhard de overdracht van het commando over het corps Ma riniers plaats gevonden. De scheidende commandant luit.» generaal M. R, de Bruijne heeft daarbij een rede gehouden, waar in hij zei, dat direct na de bevrij ding van het Zuiden van ons land het corps Mariniers, dat voor 1940 slechts 2000 man beroepsmilitairen telde, werd uitgebouwd tot een corps van 13,000 man. Generaal de Bruijne had in de eerste jaren hoofdzakelijk tot taak deze orga nisatie in geforceerd tempo terug te bren gen tot de voorgeschreven vredes-orga- nisatie van ongeveer 4000 man. Deze de mobilisatie moest tevens gepaard gaan met een reorganisatie. Daarbij moeten wapens en diensten, die voor ons in de daadwerkelijke oorlog van zulk een in tens grote waarde waren geweest, moes ten verdwijnen. Generaal de Bruijne, die een 39-jarige militaire carrière afsluit, zei, dat dit afscheid hem bijzonder zwaar viel. Zich tot de troepen richtend zei de scheidende commandant, dat er enkele aangelegenheden zijn, waarover hij niet tevreden is. Hij wees er op, dat het voor sommigen moeilijk is voldoende bevre diging te vinden in de vredestaak. Voorts zijn er een aantal, speciaal onder de jon gere generatie mariniers, die denken, dat inspanning tijdens de lessen voldoende is. Na de overdracht sprak de nieuwe commandant generaal-majoor P. J. van Gijn, die hulde bracht aan zijn voorgan ger. Tot de troepen zei de generaal, dat van elke marinier wordt geëist, dat hij zal handelen volgens de krijgstucht. Zij zijn in lijnrechte tegenstelling, zo ver volgde hij, met de uitwassen van „de nieuwe tijd" en daarom staat een recht geaard marinier daarmee dan ook op ge spannen voet. Het corps heelt een goeds naam, zo besloot hij, maar bedenk, dat het in een glazen huis woont. De plechtigheid werd met een défilé besloten. Volgens kringen, die goed op de hoogte zijn van de gang van zaken in de Oosteuropese volksdemocratieën, is een spoedvergadering van de Komin- form uitgeschreven ter bestudering van de toestand die is ontstaan door het vriendscnapsverdrag tussen Tur kije, Griekenland en Zuid-Slavië. De Bilt zegt: Iets minder zacht. Weersverwachting geldig tot Zater dagavond. In de ochtend hier en daar mist, ove rigens droog en zonnig weer. Zwakke tot matige Noordoostelijke wind. Iet» lagere middagtemperaturen dan giste-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 1