Walcheren gunde 't water slechts 'n kleine buit. Nationaal Rampenfonds Goese beurtvaart bracht het vervoer direct op gang Onze correspondenten schreven geschiedenis Er bestaat slechts een relatieve veiligheid van de dijken* PLEEGZUSTER BIOEDWIJN 3 Amerikaanse straaljagers tegelijk verongelukt. Giro 9575 of Giro 274289 (Zeeuwsch Dagblad) Koningin en Prins naar Londen* Angstige uren in OostkapelleVrouwenpolder en Ritthem Oostkapelle Vrouwenpolder Ritthem Inhuldiging monument te Eede uitgesteld. DEN HAAG Evacueetjes uit Schouwen op Soestdijk te gast. Dinsdag 24 Maart 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 Steeds dreigend gevaar* In „De Ingenieur", orgaan van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs en van <le vereniging van Delftse Inge nieurs, heeft <lr ir V. J. P. de Blocq van Kuffeler enkele beschouwingen ge geven naar aanleiding van de waters nood 1953. Aan deze beschouwingen is het vol gende ontleend: Ir R. ver Loren van Themaat wees er reeds op, dat absolute veiligheid te gen dijksdoorbraak niet te verkrijgen is en dit feit hebben wij helaas te aan vaarden. Men kan nagaan de ongun stige toestanden, die zijn waargenomen en die gelijktijdig kunnen optreden, om daaruit dus, op grond van waarnemin gen, de meest ongunstige toestand af te leiden. Op die wijze wordt de illusie van absolute veiligheid gewekt. De periode, waarover onze waarne mingen zich uitstrekt is echter, spe ciaal wat de extreme gevallen betreft, beperkt. Wat weten wij van de depres sie, die de Sint-Elizabeth's-vloed van 1421 .wellicht de enige vloed verge lijkbaar met die van 1953 veroor zaakte en van de toen langs onze kust en in onze zeegaten* opgetreden water standen Volgens geruchten heelt de jongste, sterke depressie zich anders uitgestrekt en zich langzamer verplaatst dan ge bruikelijk is en beide factoren hadden een verhogende invloed op de water standen in het Z.W. des lands. Boven dien was er op korte afstand een rug van hoge druk, waardoor grote lucht- drukverschillen en bijgevolg grote wind snelheden ontstonden. Volkomen uit zonderlijke hoge waterstanden waren hiervan het gevolg, maximaal werd de hoogst bekende waterstand met niet minder dan 75 cm. overschreden. Hier kan men naar de mening van de schrij ver moeilijk zeggen, dat onze water bouwkundigen wisten, dat deze na tuurramp zou optreden. Men zou voortaan met deze nieuwe ervaring rekening kunne'- houden. Maar wie garandeert, dat een der volgende de pressies zich niet nog langzamer zal bewegen, misschien enige tijd vrij sta- tionnair zal blijven en de gevolgen daax'van op de waterstanden zijn on berekenbaar. Wij zijn niet in staat de voor de toekomst ongunstige toestand te voorspellen en onze waterkeringen absoluut veilig te maken. Dit heeft de Rijkswaterstaat er in de laatste tijd toe geleid om het stel sel van het opeenstapelen van de be kende, ongunstigste toestanden bjj het bepalen van djjkshoogten te verlaten en in plaats van de illusie van absolute veiligheid een indruk van de relatieve veiligheid te geven. Brand veroorzaakte in ons land ge durende de laatste vijf jaar gemiddeld ruim 35 millioen gulden per jaar scha de, waaruit blijkt, dat brand in het algemeen belangrijk meer schade geeft dan overstromingen. Wij trachten door passende maatregelen verkeersongeval len en brandschade zo veel mogelijk te 'beperken, maar niemand koestert de illusie deze uit te sluiten. Wij aanvaar- Ingezonden Mededeling (Adv.) DUIZELIG DOOR ZORGEN drink nieuwe kracht uit Drie Amerikaanse straaljagers van het type „Thunderjet" zijn Zaterdag in de omgeving van het vliegveld Goose Bay in Labrador gelijktijdig neerge stort. Een piloot kwam om het leven. Een andere „Thunderjet" die even als de drie bovengenoemde, deel uit maakte van een formatie van zestien vliegtuig en twee andere keerden Groenland vermist. Een van de vliegtuigen van uc 101- matie, die op weg was van Goose Bay naar Europa via Groenland, kreeg een storing aan de brandstoftoevoer. Dit vliegtuigen en twee andere keerden naar Goose Bay terug. Op een afstand van vijf kilometer van het vliegveld raakte de brandstof van het eerstge noemde toestel op, waarna alle drie neerstortten. Wie zorgt voor verzending Het vorige jaar deed een ze kere Mrs. Boogaard-Riet, woon achtig in Amerika, 2840 Porter Avenue, Ogden Utah, een be roep op verschillende mensen in Tholén in verband met de na latenschap der Boogaard-fami lie. Op deze wijze kreeg zij heel wat „kennissen" op het eiland, want verscheidenen traden met haar in correspondentie. Direct toen de ramp in Ame rika bekend werd aldus blijkt thans uit een brief van Mrs. Boogaard begon zij een hulp actie en het resultaat was ver bluffend haar telefoon stond niet stil en in een minimum van tijd had zij vele vrachten kle ding bij elkaar. Nu zit zij echter met de ver zending. Voldoende middelen om alles naar New York of San Fransisco te doen transporteren, van waar het wel kosteloos door een Nederlandse Maatschappij naar Nederland zou worden vervoerd, heeft zij niet. En haar beroep op het Amerikaanse Roode Kruis baatte niet, daar deze instantie alleen maar geld- schenkingen in ontvangst neemt. Nu zit ze daar met de goede ren en haar verzuchting is: „We hopen dat men er in Nederland een oplossing voor kan vinden (het Nederlandse Roode Kruis b.v.), zodat de bewoners van Utah alles kunnen brengen wat ze willen schenken nü durf ik n.l. geen goederen meer te accepteren, voordat ik weet, dat er ook transport komt. Als U ons daaraan kunt helpen, hel pen wij U den hier gelaten het onvermijdelijke. Zullen wij er dan ook niet toe kunnen komen het onvermijdelijke risico van dijkdoorbraken te leren aanvaarden. In elk geval is het beter zich bewust te zjjn van een steeds dreigend gevaar, dan zich te koesteren in de illusie van absolute veiligheid. Is men zich eenmaal bewust van de realiteit, dat steeds gevaar dreigt, dan zal men zich ook terdege moeten be raden op de maatregelen, die onmid dellijk in geval van een ramp getrof fen moeten worden. Heeft men direct na de ramp geen gebrek aan vaartui gen, geschikt om in geïnundeerd terrein te opereren en aan hefschroefvliegtui- gen gevoeld? Die vereiste maatregelen moeten worden voorbereid en gecoör dineerd en men moet ter zake steeds paraat blijven. Blijven rampen lang uit, dan dreigt wat dit laatste betreft ge vaar. Daarom moet het in onze ge dachten worden ingehamerd, dat, al houdt de vijand zich ook nog lang ver borgen, hij toch op elk ogenblik kan toeslaan. Verjaardag van Sowjet-vloot en -leger. De Sowjet-minister van oorlog en de minister van Marine, respectievelijk maarschalk Wassiljefsky en admiraal Koeznetsof, hebben dagorders uitgege ven ter gelegenheid van de 35ste ver jaardag van Sowjet-vloot en -leger. Zij manen aan tot grotere waakzaamheid en stellen voor, dat in de hoofdsteden der republieken alsmede in de „helden steden" Stalingrad. Leningrad, Sebas- topol en Odessa saluutschoten gelost zullen worden. Er zijn gelukwensen gekomen uit China en de Oosteuropese landen. Doe het vandaag nog! lillllillli!III!ll!!IllinillU!llllllllll[llllljl!lllllll!IlllllHliBIIRIj!!Illj|||l!illl!ll EENDAAGS BEZOEK. H. M. de Koningin en Z. K. H. de Prins der Nederlanden zullen op 26 Februari een bezoek aan Londen brengen. Oor spronkelijk lag een tweedaags bezoek in de bedoeling, tijdens hetwelk aller eerst de tentoonstelling van oude Hol landse schilderijen uit particulier En gels bezit in Burlington House zou wor den bezocht. Ook zou aan de Koningin tijdens een plechtigheid in de city de „Freedom" van de „Carpenters' Com pany" worden aangeboden, waarna de Koningin en de Prins zouden aanzitten aan een door de „Carpenters' Com pany" in de Drapers' Hall aan te bie den lunch. Tjjdens het ééndaagse programma, waartoe thans is besloten, zullen de Koningin en de Prins een bezoek bren gen aan Koningin Elisabeth en de Her tog van Edinburgh, aan wie Hare Ma jesteit de dank van het Nederlandse volk zal oveirbrengen voor de hulp van het zelf zo zwaar getroffen Engeland. Hare Majesteit zal voorts de tentoon stelling in Burlington House bezoeken en op de Nederlandse ambassade de „Master" en de „Clerk" van de Car penters' Company ontvangen. Geen vrachtje blijft er staan „Ja, met expeditie Roose. Jawel meneer, we worden wel overvoerd en ik durf U geen regelmaat te garanderen. Nee, nee, we hebben nog geen enkele zending behoeven terug te sturen". De heer J. H. Roose legt bijna peinzend de telefoon op de haak en zegt: „Zo gaat het de hele dag maar door. Daarnet belde een firma uit Rotterdam. Mijnheer, we hebben een vrachtje voor Kortgene, wilt U het vervoeren en zoekt U meteen dan eens uit of de winkel in Kortgene het goed al kan gebruiken Vanuit zijn kantoor zien we de drukte op de kade waar de goederen hoog staan opgestapeld en waar gesjouwd wordt met vaten, balen, balken, zakken, kortom met alles wat er maar te ver voeren is. Nu het meeste vervoer lam is gelegd is het zeker tweemaal to druk op de Goese Albert Joachimkade. „Vorige week hebben we hier anderhalf millioen kilogram verwerkt" zegt de heer Roose. En met „wij" bedoelt hij de Verenigde Beurtdiensten: Ossewaarde Dekker, Van der Schuyt en Roose en De Munck, die de diensten onderhouden op Dor drecht, Rotterdam, Amsterdam en de Zaanstreek. Zondags na de ramp heeft heeft de heer Roose namens de Verenig de beurtdiensten andere vervoerders, en ook de spoorwegen en de posterijen gastvrijheid verleend, d.w.z. zij kon den vrachten, die niet langs de normale Geen strategische goederen naar communistisch China. De Canadese minister van Buiten landse Zaken, Pearson, die voorzitter is van de Algemene Vergadering der Verenigde Naties, heeft Zaterdagavond in een radiogesprek de mening naar voren gebracht, dat de vergadering mogelijk, als volgende stap om een einde te maken aan de communistische agressie in Korea, een verbod op de uitvoer van goederen van strategisch belang naar communistisch China zal instellen. weg, dus per spoor of per as, vervoerd konden worden via de beurtdiensten versturen. „Tot mijn spijt hebben we van de spoorwegen hierop geen enkele reac tie gekregen", aldus de heer Roose. Dit valt me ontzettend tegen." „En ik kan u wel zeggen, al die volle boten die men nu ziet varen, al de par ticuliere schepen, die we hebben moe ten inlassen inplaats van drie sche pen voeren er nu vijftien per week daar moet dik geld bij. Ondanks dit alles schijnt men de beurtvaartdiensten nog steeds als een trekschuit te beschouwen. En men ver geet, dat het reeds is voorgekomen, tij dens deze drukke dagen, dat goed, dat 's morgens uit Deventer werd verzon den dezelfde avond nog in Goes werd besteld." Dat het vervoer naar en van Goes door de Verenigde beurtvaartdiensten op gang is gebracht staat wel als een paal boven water. En er zijn behoorlijke prestaties ver richt. Zo was daar onder meer Schip per Berrevoets van de „Labor Cine it" uit Numansdorp. Hij lag in Dordrecht. Van zijn eigen familie, die ook in het rampgebied zat wist hij nog niets. Hij voer naar Burghsluis om daar te gaan helpen en keerde vandaar met eva- cuatiegoed terug naar Bergen op Zoom. In Bergen op Zoom pikte hij vracht goed op voor Goes en nam meteen ook passagiers mee. Dat leverde hem f 66 Geëvacueerde kinderen van de eilanden Schouwen en Duiveland, Goeree en Overflakkee, die zijn ondergebracht in Baarn en Soest waren vorige week te gast op het paleis Soestdijk. In de filmzaal woonden zij een poppenkastvoor stelling bij. Het koninklijk gezin zorgde er zelf voor, dat de kinderen niets tekort kwamen en de kleintjes, zo onverwacht in een geheel an dere omgeving, voelden zich spoe dig op hun gemak. Zowel de Koningin als de prin sessen reikten allerlei versnape ringen uit. Op de boveiiste foto: H.M. de Koningin gaat met een schaal rond. Op de foto hiernaast: Prinses Margriet laat zich, evenals de andere kindereneen glas limonade goed smaken. op. Hij gaf er uit eigen zak f34 bij en stortte dat in het Rampenfonds. Toen tufte hij er weer vandoor met zakken naar Burghsluis. De telefoon rinkelt opnieuw. „Wat zegt U, vaten olie voor de pompen in die en die polder? Ja mijnheer, ze zitten aan boord. Maar U moet nog even wach ten, eerst het andere goed er af laden." Op de kade tuft een volgeladen bestel wagen voorbij, op weg naar de klanten, die tevreden hun vracht in ontvangst Dc Schevcningsc kustvloot uitgebreid met evacuees. De kustvloot die te Scheveningen is gestationneerd, is aanmerkelijk uitge breid doordat van Stellendam een aan tal garnalenvissers is toegevoegd. Ook van Oudorp zijn er enkele schepen bij gekomen. Deze vissers zouden zich gaarne voorgoed te Scheveningen wil len vestigen, mits er woonruimte wordt gevonden voor hen en hun gezinnen. Het stormt nog steeds uit het Noordwesten. Er is gevaar. Om half acht Zondag raast de brand weerauto naar de duinen. Maar de wagen loopt vast. Bij de z.g. Rode Weg staat op sommige plaat sen een halve meter water. De mannen springen van de wagen af. Er moeten geulen worden ge graven om het water weg te laten lopen. Zullen de duinen de stortvloeden kunnen houden? Het ergste gevaar lijkt voorlopig te zijn geweken. Later bereikte men het strand. Het was daar een en al woestenij. De duinen waren soms 25 tot 30 meter afgebrokkeld en het strand lag bezaaid met strandstoelen, deuren en ander wrakhout. Onder leiding van de Polder Walcheren slaagde men er in bij de Vierhoogten een dijkje te leg gen. In korte tijd werd een kranig stukje werk geleverd. Op het gemeentehuis ging voortdurend de tele foon. Ploegen werden uitgestuurd naar de ver schillende bedreigde plaatsen op Walcheren. Brandweerlieden vertrokken met een zeewaardige boot naar Baarland. Ongeveer 60 man meldde zich op verzoek vrijwillig om bij Veere ingezet te worden. Het waterleidingkanaal stond geheel vol met zout water, maar Maandag kwam een pompinstal- latie uit Holte, die na een halve dag werken het water 63 cm deed zakken. Oostkapelle had de ramp goed doorleefd en verstond zijn taak, n.l. helpen, waar het moest. 31 Januari Zaterdag. Een sterke wind giert over het land, die steeds in hevigheid toeneemt. Het wordt een vliegende storm. In Vrouwen polder gaan de bewoners ter ruste. Veler ge dachten gaan uit naar de mensen op zee. Men vermoedt niet wat boven eigen hoofd hangt. 1 Februari Zondagmorgen. Het dorp wordt op geschrikt door onheilstijdingen. De dijk is door- gebroken. Even buiten de kom in de richting Veere staat alles blank. Water en nog eens water. Er komt een paard aanzwemmen. Het dier wordt gered. Gauw naar een droge stal in de buurt. Een landbouwer weigert echter het dier op te nemen. Hij had geen plaats. Niemand heeft tijd om hier over na te denken. Er moet aangepakt worden. Het gat in de dijk van de Kattepolder moet dicht. 2 Februari Maandag. Aan het strand spoelen paarden, koeien, varkens en kippen aan. Ook wordt het stoffelijk overschot van een vrouw gevonden. De week gaat voorbij. Langzaam gaat het leven weer normaal door. Er doen soms sombere ge ruchten de ronde. Uit aangespoelde varkens zijn door onverlaten hammen gesneden. En zjj, die familieleden hebben in de getroffen gebieden zit ten voortdurend in spanning. Soldaten houden de wacht op het strand om verdere misdrijven te voorkomen. Er is veel gebeurd deze week. Veel leed is geleden en veel hulpvaardigheid is betoond. Zaterdagavond kun nen velen eindelijk weer eens rusten. Velen ^zullen bij het ter ruste gaan gedacht hebben ®an de vorige Zaterdag. Morgen is het Zondag. Dan gaat men naar de Kerk om God te bidden en te danken. Zondag 1 Februari. Half vijf. De dijk is door gebroken. De brandweersirene loeit. Huis aan huis wordt het meegedeeld: De dijk is door: Breng alles wat van waarde is naar boven. Op 7 plaatsen zijn gaten ontstaan in de dijk: Drie bij Fort Rammekens, drie tussen de Schone Waardin en ,,'t Vlaggetje" (hier wordt het water nog tegengehouden door de „Boomdijk") en een bij Fort de Ruyter. Dra staat het water in de Zuidwateringstraat al in de huizen. Ook het laagste gedeelte van Wel- zinge is er slecht afgekomen. De zieken en ouden van dagen worden geëvacu eerd. Ook het vee moet gered worden. Aan de dijken wordt hard gewerkt. Bij „Ram mekens" en „de Ruyter" moet het gat gestopt worden, voordat het water weer hoog wordt. Het lukt gedeeltelijk en 's middags stroomt het water niet weer het dorp in. Maandag 2 Februari. Het water is een heel eind gezakt, doordat het electrisch gemaal van de Pol der Walcheren in tact was gebleven. Bij het gat in de dijk bij Fort Rammekens wordt de D.U.W. ingezet. Dinsdag 3 Februari. Het gevaar voor overstro mingen is geweken. De evacué's kunnen terug keren. Bij de dijkgaten worden zandzakken gedropt. Woensdag 4 Februari. Er heerst ontevredenheid over de prestaties van de D.U.W.-arbeiders. Ze werken veel té traag. Donderdag 5 Februari. Men maakt zich ernstig ongerust over de volgende springvloed op 16 Fe bruari. De dijken zullen dan nog niet dicht zijn. Er moet harder gewerkt worden. De bewoners van het dorp willen immers niet met de D.U.W. samenwerken. Er is nog niets gedaan aan de dijk tussen de Schone Waardin en het Vlaggetje. Én zal de slaperdijk het houden bij de hoge vloed en een storm? Vrijdag 6 Februari. Er wordt bij de burgemees ter geklaagd, die een onderzoek instelt. Zaterdag 7 Februari. De toestand is ongewijzigd. Zondag 8 Februari. Eindelijk begint men aan het herstel van de dijk tussen de Schone Waardin en Het Vlaggetje. Ongeveer 250 militairen zijn ingezet, die al het gevaar hebben gekeerd. Thans op 31 Augustus a.s. Wegens de watersnoodramp is de plechtige inhuldiging van het monument ter nagedachtenis aan de terugkeer naar het vaderland na de oorlog van H. M. Koningin Wil- helmina te Eede (West-Zeeuwsch- Viaanderen) uitgesteld. De inhuldiging, die zou geschie den op 13 Maart, de dag waarop acht jaar geleden de Koningin terugkeerde, is thans verschoven naar 31 Augustus van dit jaar. Ook de officiële opening van het herbouwde lyceum voor West- Zeeuwsch-Vlaanderen te Oostburg, die op dezelfde dag zou geschieden, is tot later uitgesteld. WAT ISRAEL GAF. In Israël zijn door particulieren meer dan 12.000 Israëlische ponden bijeen gebracht voor het Nederlandse Ram penfonds. Per vliegtuig werd door het Joods agentschap 2782 kg. kleren naar Nederland gezonden, 617 kg. door het Israëlische Roode Kruis en 55 kg. kleren en 2 kg. pharmaceutische producten via het Nederlandse gezant schap te Jeruzalem. Voorts heeft het Joodse agentschap nog 12 ton kleding per schip verzonden. Zoals bekend heb ben het gouvernement van Israël en de handelscommissie voor zuidvruchten 6000 kisten sinaasappelen beschikbaar gesteld. Poolse oud-strijders verklaren zich één met het Nederlandse volk. Naar wij eerst thans vernemen, heeft de Vereniging van Poolse Oud strijders in Nederland tot Z. K. H. Prins Bernhard, het volgende schrij ven gericht: „Het Bestuur van de Vereniging van Poolse Oudstrijders in Nederland wenst Uwe Koninklijke Hoogheid, als Voorzitter van het Nationaal Rampen fonds, te verzekeren, dat alle Poolse oudstrijders lijden met het moedige Nederlandse volk, dat nauwelijks zich herstellend van de enorme verliezen van de tweede wereldoorlog, thans ge troffen wordt door deze ontzettende overstromingsramp. Namens alle vrije Polen, die na de oorlog in Nederland zoveel gastvrij heid en vriendschap hebben mogen ondervinden, verklaren wij ons één met het Nederlandse volk. Wij zullen alles doen wat in ons vermogen ligt om de rampenactie te steunen. Nu voelen wij eerst recht, hoezeer Nederland voor ons een tweede Vaderland is geworden Een les van de watersdood.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 4