Ottawa heeft Kruidingen geadopteerd In Nieuwerkerk zijn minstens 150 slachtoffers te betreuren PRINSES MARGRIET IN EEN HELICOPTÈRE Industrievestiging in Middelburg is noodzakelijk" Afsluiting der zeegaten biedt vele voordelen Rede bij installatie Commissie Industrievestiging GRIEPPOEDER Ver* voor E*H*B*0* te Goes Naar schatting van de burgemeester Bergingsploeg nog steeds aan het werk J „GEEN GOUD ZO GOED" Vloeipapier Kustfront kan van 1500 tot 500 km worden teruggebracht Zeventig mensen houden vol En Apeldoorn popelt om te komen helpen Vrijdag 20 Februari 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Paginu 2 Burgemeester Bolkestein „Het probleem is in principe heel eenvoudig: industrievestiging in Middelburg i( gewenst, ja noodzakelijk. Waarom is zij er onvoldoende Het lijkt mij de taak van uw Commissie te trachten op deze vraag een antwoord te geven en uiter aard dan tevens de wegen aan te geven, die kunnen leiden tot verbetering". Dit verklaarde de burgemeester van Middelburg, mr dr N. Bolkestein, gister avond in het Stadhuis in zijn rede tot installatie van de Commissie Industrie vestiging. De burgemeester herinnerde aan de vreselijke ramp, die ook Zeeland heeft getrofxen, maar wees er daarnaast op, dat het onze taak is het normale leven zo veel mogelijk te herstellen. Daarvoor is z.i. temeer reden, omdat het werk der Commissie ten doel heelt de bevordermg van de welvaart van Middelburg toch ook een stukje Nederland. Hij deelde mede, dat in Nederland van de werkende mannelijke bevolking 43 pet. werkzaam is in ue nijverneia en in ifliddelburg 15,3 pet. Dit ujkt gunstig, maar men moei aannemen, nat in Mid- deiuurg een belangrijk gedeelte der ar beiders in de zg. verzorgende industrie werkt, gezien het karakter der stad als centrumgemeente. Het gedeelte, dat in de zg. stuwende industrie werkt, is aan merkelijk minder dan 45,2. In de sector handel en verkeer zijn de percentages voor Nederland 22,2 en voor Miaaeiburg 23,4, voor bank- en verzeke ringswezen 1,9 en 2,9 en voor overheids diensten, vrije beroepen en onderwijs 11,2 en 17,4. OOIT INDUSTRIESTAD Bovenstaande cijfers bevestigen dus, dat Middelburg geen typische industrie gemeente is. Het is ook zeer de vraag, of het dit ooit zat worden, aldus de heer Bolkestein. Het is merkwaardig, dat in de meeste van de oude Nederlandse ste den de industrie zich niet sterk heeft ont wikkeld en dat zij zich heeft gevestigd en ontplooid in vroeger onbekende en on belangrijke plaatsen. Zou het ook zo ge wenst zijn, dat Middelburg een echte la- briekspiaats werd 7 Br is, ondanks de ramp van 17 Mei 1940, nog veel moois en, ios van de ideële kant der zaak, be tekent het vreemdelingenverkeer ook werkgelegenheid en weivaart voor velen. Toch achtte de burgemeester het eenzijdige karakter van de stad („een stad van ambtenaren en winkeliers") een bezwaar. De hier werkende be volkingsgroepen hebben als iedere an dere een bepaalde instelling en be paalde opvattingen. Een meer geva rieerde samenstelling zou z.i. het ka rakter der stad stellig ten goede ko men. Doch daarom gaat het niet alleen. VERTREKOVERSCHOT. Het is bekend, dat Zeeland sinds vele Jaren een vertrekoverschot heeft. Velen, vooral jongeren trekken weg. Het wordt wel eens betwist, dat dit de besten en meest energieken zijn, maar z.i. zijn het stellig de meest energieken. Zonder daar van een dogma te maken, lijkt het toch wel goed, dat elke provincie voldoende werkgelegenheid heeft om haar eigen be volkingsaanwas op te vangen, zodat de jongeren, die door de landbouw worden afgestoten, met ngme door de nijverheid kunnen worden opgenomen. Dit maakt migratie en verdere concentratie van be volking overbodig. NIET ELKE GEMEENTE. Burgemeester Bolkestein achtte het echter onnodig en ongewenst, dat elke gemeente haar eigen bevolkingsaanwas 6aat opvangen. Het is zJ. niet goed op et dorp de agrarische sfeer te verstoren. Voorts: industrie zoekt Industrie. Con centratie op een aantal punten in de pro vincie is dus goede politiek. Het Ontwikkelingsplan Zeeland noemt als plaatsen, die voor industrievestiging Ingezonden Mededeling (Adv.) 7 cent per poeder Contactavond voor getroffen afdelingen. Op de Woensdagavond in „Tivoli' gehouden jaarvergadering van de Md. Goes van de Ned. Vereniging voor E.H.B.O., heeft de directeur van ge meentewerken en plaatselijk hoofd van de Bescherming Bevolking, de heer J. Oranje, een uiteenzetting ge geven van de taak van de E.H.B.O. érs in de B.B.-organisatie. Na een al- femeen beeld te hebben gegeven van e opbouw der organisatie besprak hij ondermeer het werk van de oprui mings- en reddingsdiensten, van de herstelploegen, de brandweer en de politie. De leden van deze diensten moeten allen een E.H.B.O.-cursus gaan volgen. Hij wekte de E.H.B.O. ers op zich op te geven om hetzij in dividueel, hetzij in blokploegen of reddingsploegen aan het hulpverle- ningswerk deel te nemen. Hij wees in dit verband ook op de grote waar de van de verband-acte, want deze vormt een waarborg, dat wanneer een E.H.B.O.-er een ongeval overkomt tijdens het reddingswerk, hem later financiële bijstand zal worden ver leend. De vergadering, die onder leiding stond van de heer C. L. Kil, nam voordien een besluit om binnenkort een contactavond te beleggen samen met het Rode Kruis. De baten van deze avond zullen afgestaan worden voor hulp aan de getroffen afdelin gen op Noord- en Zuid-Beveland. Uit het jaarverslag bleek, dat van de dertig cursisten het afgelopen jaar er 14 examen hebben gedaan, waar van er 12 slaagden. Op 1 October werd een nieuwe cursus aangevangen met 30 cursisten. In kas had de vereni ging op 31 Dec. een saido van f 310.38. De aftredende bestuursleden, de da mes A. A. Reijnhoudt en F. Jonker, werden herkozen. De heer K. W. Snoep, die wegens drukke werkzaamheden niet langer ais docent zal kunnen optreden, kreeg hartelijke woorden van dank voor hetgeen h\j voor de vereniging heeft gedaan. Ter vergadering heeft voorts de heer J. A. Bruggeman, namens de commandant van de Rode Kruis- colonne, dr van Joost, zijn warme dank uitgebracht voor de kracht dadige hulpverlening door de E.H.B.O. in de afgelopen rampdagen. Hier is iedere rivaliteit weggevallen en hij hoopte, dat deze hechte samenwer king voort zal mogen duren. allereerst in aanmerking komen: Zierik- zee, Tholen, Goes, Kruiningen, Middel burg, Vlissingen, Breskens, Sluis, Ter- neuzen, Axel, Hulst en Hontenisse. Daar van zullen de gebieden langs de kanalen door Walcheren en van Gent naar Ter- neuzen het meest in aanmerking komen. Middelburg zal met Vlissingen op zijn minst de bevolkingsaanwas van Walche ren, maar waarschijnlijk in de practfjk ook nog wel gedeeltelijk .van de andere delen van Zeeland, behalve O.Z.-Vlaan- deren, moeten opvangen. 217 ARBEIDERS MEER PER JAAR. In de komende 10 jaar bedraagt vól gens het Ontwikkelingsplan de aan was der mannelijke beroepsbevolking op Walcheren 2172hetgeen betekent, dat er meer werk moet zijn voor 217 arbeiders per jaar. Wederopbouw en herverkaveling lopen over enkele ja ren ten einde. Volgens het Ontwikke lingsplan behoort Middelburgs indu strie-terrein tot de best geoutilleerde van Zeeland. Niet alleen voor Middel burg, maar ook objectief gezien is het een economisch belang, dat er indu strie in Zeeland komt endat deze zich vestigt op een goed en reeds beslaand terrein. Uitbreiding van bestaande industrie heeft in vele opzichten dezelfde beteke nis als vestiging van nieuwe industrie, aldus de burgemeester. Alleen zal vesti ging van nieuwe waarschijnlijk een gro te variatie betekenen en daardoor een geringere conjuncturele en structurele ge voeligheid. Daartegenover staat, dat de risico's geringer zijn. HET GEMEENTEBESTUUR. „In een democratie geldt wel sterk, dat elke gemeenschap een bestuur heeft, dat zij verdient. Het is dus zeer goed moge lijk, dat onze gemeente, met haar niet-in- dustriële karakter ook een niet industry- minded gemeentebestuur heeft, dat onopzettelijk de belangen der industrie niet voldoende behartigt. Hierop opbou wende critiek te leveren is mede de taak van uw Commissie. Uiteraard zal men al gemeen moeten blijven. Uw Commissie is geen platform ter bespreking van con crete kwesties", zo merkte de heer Bol kestein op, die de Ver. „Handelsbelang" dankte voor haar initia,tief in het belang der gemeente. Hij sprak tenslotte de hoop alt, dat het mogelijk zal ,n te komen tot een rap port met een aantal concrete conclusies, die zullen aangeven welke wegen het ge meentebestuur (en ev. ook andere in stanties) moeten bewandelen om het in dustriële klimaat der stad zonodig te ver beteren en de uitbreiding der bestaande en de vestiging van nieuwe industrie te bevorderen. DE COMMISSIE. Deze Commissie bestaat uit de vol gende heren: voorzitter: burgemees ter Bolkestein; vica-voorzitter: mr M. A. Terwoert, voorz. van „Handels belang"; drs M. C. Verburg, direc teur van het E.T.I.; ir A. A. Brevet, directeur Houthandel Alberts; ir L. G. H. M. van Gooi, directeur Boddaert Co.; B. A. Hesselink, directeur Vitrite Fabriek; L. de Noover, adj.- directeur Zeeuwse Confectiefabriek; H. J. Ikkink, directeur Coöp. Land- bouwver. „Eiland Walcheren"; J. Ger ming, directeur Amsterdamsche Bank Middelburg; B. Jacobsen, directeur N.V. Boasson; Chr. Kars, districts secretaris N.O.B.; E. Visscher, direc teur Technische School; P. Meliefste, voorzitter Raad van Overleg; ir J. v. d. Kooy, Rijksnijverheidsconsulent; mr J. J. Snoep, mr J. de Jongh van Arkel, L. J. van 'tWestende en M. Polak. Secretaris is de heer H. Moor, adj .-commies ter secretarie. Door de gemeente Nieuwerkerk vaart nog iedere dag een bootje, waarachter meestal een tweetal rubbervlotten. Het bootje is be mand door een aantal Engelse me dische studenten, terwijl 'n schaap herder uit Zierikzee als gids dient en de leiding heeft. Deze mannen vormen samen de bergingsploeg; op de vlotten leggen zij de gevonden lichamen die naar Zierikzee worden overgebracht en daar geïdentifi ceerd, indien dit althans mogelijk is. Van wat er in deze hoek van Schouwen-Duiveland gebeurd is in en na die rampnacht, is eigenlijk nog maar een gedeelte bekend. En men krijgt het gevoel, dat het aantal slachtoffers daar nog maar bij bena dering is te schatten. Men dient er wel rekening mee te houden, dat dat cijfer aanzienlijk hoger zal liggen, dan oorspronkelijk werd aangenomen. Wij hadden een gesprek met iemand die eergisteren daarheen was gevaren op zoek naar de lichamen van zes famUieleden. Deze had burgemeester A. A. van Eeten van Nieuwerkerk gesprokenen naar diens schatting lag het aantal slachtoffers in lijn gemeente tussen de 150 en 170. Enorme stapels wrakhout drijven rond en hopen zich op bepaalde plaatsen op. Het vermoeden bestaat dat, als men met het opruimen van dit hout zou beginnen, een aanzien lijk) aantal van hen, die nu nog als vermist staan opgegeven, definitief op de dodenlijst moet worden ge plaatst. Uit de verhalen wordt het trouwens duidelijk, dat velen daar op precies dezelfde wijze zijn over vallen als de bewoners van Stave- nisce en dat de omvang van de ramp er nauwelijks kleiner is. Vol lof is men over het werk van deze Engelse jongens en hun leider, die onvermoeibaar en dikwijls met levensgevaar rondvaren door deze verlatenheid. En evenveel lof heeft men voor de Duitse ploegen, die be last zijn met het bergen van werk tuigen, tractoren, enz. Deze jongens zien er niet tegenop om, als dat nodig is, uit de boot te springen en tot hun schouders door het water te waden. De geschiedenis van Schouwen in de rampweek is nog lang niet volledig geschreven. Wij vrezen dat er nog veel leed openbaar zal worden, dat maar ten dele verzacht zal kunnen worden door het meeleven en de hulp van zo vele mannen en --ouwen. Hoofdrijbaan Middelburg— West-Souburg afgesloten. In het Provinciaal Blad van 17 Februari j.l. is een besluit van Ged. Staten afgekondigd tot geslotenverkla ring van en instelling van een wacht- verbod op de hoofdrijbaan van de provinciale weg Poelendaelesingel te Middelburg tot West-Souburg. Dit verbod geldt voor beide richtingen. Ged. Staten zijn van oordeel, dat hun besluit noodzakelijk is in het be lang van de vrijheid van het verkeer en de veiligheid op het betrokken weggedeelte. De geslotenverklaring is van toepassing op rijwielen, alle wa gens, rij- en trekdieren, vee, en voet gangers. Gisteren landden 16 hefschroef- vliegtuigen in de tuin en op het voetbalveld van Paleis Soestdijk, afkomstig uit België, Engeland, Amerika (Am. zóne Duitsland) en Nederland. De voltallige beman ningen werden ten paleize door H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins Bernhard ontvangen. Prinses Mar griet wilde graag eens een tochtje per helicoptère maken. Ingezonden Mededeling (Adv.) dal zeggen al drie geslachten van Akkert Kloosierbalsem. Hel heerlijk verwar mende wrijrmiddel bij rheumatlek en spierpijn, waarvan de geneeskrachtige bestanddelen door de buid en de daar onder liggende pijnlijke weefsels drin gen. Bovendien is Akkert Klooster- balsem' een heerlijke wondbalsem die snel geneest, wonden zuiveit en nieuwe huidvorming bevordert. In vele gezinnen Is daarom een pot Akker's Kloosierbalsem een huisapotheek op zich zeil. Het is nog niet zo lang geleden, dat Zierikzee met behulp van een Nederlandse firma, die expert is op dat gebied, op keurige wijze zijn archief heeft laten inbinden. Restte nog een daarbij passende kluis en te dien einde ging men de kluis onder het oude raadhuis verbouwen. De zo netjes verzorg de boeken werden daarom op een vrachtauto geladen en naar het gebouw van het waterschap Schouwen gebracht. In de mo derne kluis daar aan de Nieuwe Haven stonden ze immers veilig Het water is gekomen en de Nieuwe Haven stond blank. In de kluis stond het water tot aan de hok en toen het was weggepompt zagen de nieuwe banden van Zie- rikzee's gemeente-archief er niet zo fleurig meer uit'. Onmiddellijk belde men de firma op, die de banden geleverd had. De raad luidde:„Niet te snel laten drogen en tussen iedere bladzijde een vloeiblad leggen!" Als er nog liefhebbers zijn die vloeibladen willen leggen tussen honderdduizenden bladzijden, dan kunnen ze in Zierikzee hun hart ophalen. Misschien kan men de mensen toch beter gebruiken voor het dichten van dijken Minder kans op rampen De afsluiting van de zeegaten is actueler dan ooit geworden en vooral voor Zeeland, waar men immers in de verwezenlijking van het Drie-eilandenplan al een grote stap in die richting wilde zetten, opent een en ander ongedachte perspectieven. Een verslaggever van het A.N.P. heeft een onderhoud gehad met een deskundige van de Rijkswaterstaat, die een overzicht heeft ge geven, wat er tot op heden is verwezenlijkt en in de toekomst zal gebeuren. Reeds in de memorie van antwoord op het voorlopig verslag der commissie van rapporteurs uit de Tweede Kamer over de rijksbegroting 1953 voor het de partement van Verkeer en Waterstaat, d.w.z. ongeveer twee maanden voor de jongste ramp ons land trof, heeft de minister van Verkeer en Waterstaat, de heer J. Algera, medegedeeld dat de afsluiting van het zeegat van het Ha ringvliet alreeds in studie was genomen. Verder deelde de minister toen mede, dat de mogelijkheid van inpolderingen van gedeelten van de Waddenzee en de daarmee verband houdende afsluiting van zeegaten in dit gebied reeds wor den bestudeerd en dat hij opdracht gaf ook de sluiting van de Oosterschelde en de Grevelingen te bestuderen. Het is, zoals ieder moet beamen, al tijd van het grootste belang een oorlog op een zo kort mogelijk front te voe ren. Zo hebben ook onze waterbouw kundigen de generaals in de strijd tegen het water al sinds eeuwen on ze kustlijn zo veel mogelijk verkort en daardoor de zee zo ver mogelijk terug gedrongen. Dit blijkt wel uit de vele plaatsnamen die eindigen op „dam' zoals Rotterdam en Amsterdam, waar dammen werden gelegd om te voorko men, dat het vloedwater via de Rotte en de Amstel het land kon binnen dringen. In r.ien we inderdaad alle gaten, be halve de waterwegen naar Rotterdam en Antwerpen zouden afsluiten, zou de kustlijn van ruim 1.500 kilometer tot ongeveer 500 kilometer worden terug gebracht. De voordelen, die dit roet zich mee zou brengen zijn buitengewoon groot. (Van één onzer verslaggevers). IEDERE KEER als het water Kruiningen binnenstroomt, herhaalt zich datgene wat in de rampnacht is gebeurd. Met hetzelfde geruis snelt het door de stille straten, een balk rameit een deur, stoot een raam in stukken, en vliegt weer verder. Het is ontstellend dit aan te moeten zien. En wij zijn er maar één middag geweest. Maar in en kele gebouwen aan 't hoge en wat is hier hoog? marktplein wonen zeventig mensen, die iedere keer bij vloed dat water weer zien en horen komen. Hoe zij dit volhouden, we weten het niet. Maar ze blijven, al is het met de tanden op elkaar en ze trachten het goede humeur te bewaren, kikkeren elkaar op als het nodig is. Burgemeester M. Vogelaar geeft het goede voorbeeld. Dit heeft men trou wens al uit zijn brief, die hij in ons blad heeft gepubliceerd en waarin hij zich tot de bevolking van zijn gemeen te heeft gericht, kunnen lezen. Ergens in één dier woningen aan het marktplein ontving hij ons, boven op een kamer, liggend in bed, maar met een dappere glimlach, die ontroe rend was. Zwaar, heel zwaar is zijn gemeente geteisterd en iedere keer als hot water binnenstroomt en zich weer terugtrekt voor een nieuwe aanval wordt de vernieling groter. Ottawa Maar burgemeester Vogelaar glim lacht opgewekt en zegt: „Ik heb giste ren een brief uit Ottawa in Canada ge kregen. Ze willen mijn gemeente adop teren en hebben geschreven, dat ik precies de schade op moet geven en films en foto's moet sturen en ook een plattegrond met daarop aangegeven de verwoesting". „We zijn toen eens aan het cijferen geslagen; en we zijn tot de slotsom ge komen, dat de hele opbrengst van het Rampenfonds toellicht nog niet genoeg zal zijn om op te bouwen, wat hier is vernield. Hij trekt peinzend aan zijn siga ret en vervolgt dan: „Van onze 750 woningen zijn er 325 onherstelbaar verwoest en de anderen zijn zwaar beschadigd. Maar ik ben blij, dat men ons niet in de steek laat". En Apeldoorn. „Nee ze laten ons niet in de steek. Ook Apeldoorn heeft ons geadopteerd. Ze staan daar te springen om aan de slag te gaan. Wat deze gemeente ons be loofd heeft is fantastisch, niet te ge loven haast. „Zeg maar wat je hebben moet, en je krijgt het", zei burgemees ter Des Tombe van Apeldoorn tegen ons. Ze zijn al begonnen met het za gen van 500 kubieke meter hout voor het herstel. De Apeldoornse huisvrouwen maken voor iedere vrouw hier in het dorp een naai doos klaar. In Uddel wordt een hele kippenstapel voor ons gereed ge maakt. Zie je, dat is zo hartverwar mend". Dan vervolgt hij: „We gaan nu een comité „Herstel Kruiningen" oprich ten met inwoners van Kruiningen en Apeldoorn. Hoe het gebeurde. Ook over de rampnacht vertelt hij. Om half twee belde de commandant van de brandweer, de heer De Klerk, hem met de mededeling, dat in Yerse- ke noodalarm was gegeven. Direct bel de de burgemeester naar de haven meester van Hansweert, die echter de toestand nog niet onrustbarend achtte. Desondanks werd de Rijkspolitie ge alarmeerd om een kijkje te gaan ne men bfj de Veerhaven en Hansweert. Kort daarop helde de havenmeester weer maar nu klonk zijn stem gejaagd; het water steeg al hoger en hoger r Iedere dag rukt de waterwolf méér van dit dorp weg -J De gebeurtenissen volgden elkaar toen in razend snel tempo op. Het vreselijke bericht kwam, dat de cou pure bij de Veerhaven gevaar begon op te leveren en direct werd groot alarm gegeven zowel in Kruiningen als in Hansweert. Burgemeester Vogelaar vertrok per taxi naar Hansweert me nend, dat daar een doorbraak zou plaats vinden. De dijk begon reeds af te brokkelen, toen het geweld plotse ling verminderde. De burgemeester vloog terug naar huis teneinde de si tuatie daar te bespreken en keerde direct weer terug naar Hansweert. Toen h|S daarna, weer terug wilde keren ging dit niet meer. De zee had al bezit genomen van zyn mooie ge meente en met tranen in de ogen en angst in het hart voor de zijnen moest h\j aanzien, dat de wilde stroom op stuwde tot aan de zanddijk. Direct heeft h(j toen maatregelen genomen om de mensen, die hij rade loos hoorde gillen, te helpen. Hij tele foneerde naar Yerseke om boten, en ook naar allerlei plaatsen buiten Zeeland, ondermeer om Dukws. Die boten zijn gekomen en in de woedende storm zijn staaltjes van hel denmoed verricht die ons stil maken. Burgemeester Vogelaar zelf keerde het was levensgevaarlijk met een bootje naar het gemeentehuis terug. En daar heeft hij de driehonderd men sen, de zieken en ouden van dagen, en de tweehonderd mensen in de Koren beurs die men hierheen had gebracht moed ingesproken en hen beloofd: „We halen jullie etuitWe laten jullie niet alleen!" En ze hebben hen eruit gehaald. Vier en zestig vermisten. Ondanks alle pogingen zijn er toch nog zeker 64 mensen vermist. Men heeft er nu 28 gevonden. Waar de anderen zijn, men weet het niet. Hoeveel zullen er de Westerschelde ingedreven zyn? Wie de kracht, waarmede het water binnen stroomde, heeft gezien, zal dit begry- pen. Van de 730 dode runderen zijn er 150 nog niet geruimd. En nu zijn er nog 70 mensen over in Kruiningen. Enkele ambtenaren, de Rijkspolitie en de brandweer. En ook de kapper. Die óók het goede humeur bewaart. Hij huist bij de politie en scheert hen. Optimisme, daar gaat het om en geloof in de toekomst! „Maar om de dijk te dichten hebben we mensen nodig", zeggen ze in Krui ningen. „En die kómen" zegt de bur gemeester. Vierhonderd. Ze worden in barakken in Hansweert ondergebracht. Want met spoed moeten de drie grote gaten in de dijk worden gemaakt. Drie grote gaten en een veer haven, die weggespoeld is. Drie maanden", zegt de burge meester vol vertrouwen en hij kijkt me vast aan. God geve, dat het mogelijk is, want de waterwolf rukt iedere dag méér van dit dorp weg Minder kans op rampen. In de eerste plaats zou natuur lijk de kans op een ramp, zoals di® ons land op 1 Februari j.l. heeft getroffen, aanmerkelijk kleiner wor den. Bovendien wordt het bedrag, dat jaarlijks wordt uitgegeven aan het onderhoud van de zeedijken en oevervallen, aanzienlijk lager. Een derde voordeel is, dat men door het terugdringen van het zou te water op deze wijze eindelijk een afdoende middel zou hebben om de verzilting, die jaarlijks millioenen gulden schade veroorzaakt, te be strijden. Op een vraag werd geantwoord, dat er hij een eventuele afsluiting der kust geen gevaar bestaat, voor overstromin gen in het binnenland, doordat bij hoge waterstanden in de bovenrivieren het water niet snel genoeg zou kunnen worden afgevoerd. Integendeel, aldus de deskundige, ook hier zouden voordelen naar voren komen. „Ziet u maar naar de IJssel", zo luidde het antwoord, „die is al van de zee afgesloten en door de sluizen in de Afsluitdijk en het Noord zeekanaal is het mogelijk de waterstand op het IJsselmeer te regelen. Zo zullen ook de waterstanden op onze beneden rivieren en in de (dan afgesloten) zee gaten kunnen worden geregeld, terwijl men in dé droge seizoenen een voorraad zoet water kan vasthouden. Hiermede kan het water in de polders op peil en tevens zoet worden gehouden. Het overtollige water zal men door de sluizen in de aan te leggen dammen kunnen spuien". „Waarom", zo vroegen wij nog, „heeft het zo lang moeten duren voordat de regering opdracht heeft gegeven om de plannen tot afsluiting te bestuderen?" Het antwoord hierop luidde dat er, naai de uitlatingen van de minister te oor delen, reeds lang studie van deze zaken gemaakt is. „In December jJ. is nog eens duidelijk onderstreept dat het ernst is met de grote afsluitingen. Wij wach ten nu alleen af wat de uitkomst zal zijn van de studies van de Rijkswater staat en van die der commissie". Onze zegsman prees in dit opzicht de diligentie van minister Algera, die reeds zo kort nadat hy aan het bewind is gekomen, en nog voor de grote vloed, blyk ervan heeft gegeven de urgentie van dit grote plan in te zien. „Het is te hopen", zo zeide de deskundige, „dat men een minister van Verkeer en Wa terstaat in de toekomst wat meer tijd gunt zich in te werken. Belangrijk is dat er een goed ingewerkte minister aan het hoofd van dit departement staat. Zes ministers in zeven jaar is wel rijkelijk veel". Neunkirchen helpt Nieuwerkerke. Van de Coöperatieve Boerenleenbank te Eindhoven ontving burgemeester S. Franeke van Kerkwerve bericht, dat door de eerste burger van Neunkirchen (Duitsland) een bedrag van 1433.50 is gestort als bijdrage van de inwoners van zijn gemeente in de kosten van de wederopbouw van het tot de gemeente Kerkwerve behorende gehucht Nieu werkerke. Bevoegdheden voor ambtenaren Prov. Waterstaat. Ged. Staten van Zeeland hebben, blijkens een publicatie in het Pro vinciaal Blad, aangewezen als bevoegd tot het geven van bevelen aan bestu ren van gemeenten en waterschappen, zulks ingevolge de artikelen 80 en 98 van de Waterstaatswet, de volgende ambtenaren van de Prov. Waterstaat, ieder voor wat betreft zijn eigen res sort: de hoofdingenieur-directeur, de hoofdingenieur te Goes en de dis trictsingenieurs te Zierikzee en te Terneuzen, alsmede de technische hoofdambtenaren en de technische ambtenaren in de onderscheidene dienstkringen. Deze bevoegdverkla ring geldt in tijden van watersnood of gevaar daarvoor.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 2