Ottawa heeft Kruidingen geadopteerd
In Nieuwerkerk zijn minstens
150 slachtoffers te betreuren
PRINSES MARGRIET IN EEN HELICOPTÈRE
Industrievestiging in Middelburg
is noodzakelijk"
Afsluiting der zeegaten biedt vele
voordelen
Rede bij installatie Commissie Industrievestiging
GRIEPPOEDER
Ver* voor E*H*B*0*
te Goes
Naar schatting van de burgemeester
Bergingsploeg nog steeds aan het werk
J
„GEEN GOUD ZO GOED"
Vloeipapier
Kustfront kan van 1500 tot 500 km
worden teruggebracht
Zeventig mensen houden vol
En Apeldoorn popelt om te komen helpen
Vrijdag 20 Februari 1953
ZEEUWSCH DAGBLAD
Paginu 2
Burgemeester Bolkestein
„Het probleem is in principe heel eenvoudig: industrievestiging in Middelburg
i( gewenst, ja noodzakelijk. Waarom is zij er onvoldoende Het lijkt mij de taak
van uw Commissie te trachten op deze vraag een antwoord te geven en uiter
aard dan tevens de wegen aan te geven, die kunnen leiden tot verbetering".
Dit verklaarde de burgemeester van Middelburg, mr dr N. Bolkestein, gister
avond in het Stadhuis in zijn rede tot installatie van de Commissie Industrie
vestiging.
De burgemeester herinnerde aan de
vreselijke ramp, die ook Zeeland heeft
getrofxen, maar wees er daarnaast op, dat
het onze taak is het normale leven zo
veel mogelijk te herstellen. Daarvoor is
z.i. temeer reden, omdat het werk der
Commissie ten doel heelt de bevordermg
van de welvaart van Middelburg toch
ook een stukje Nederland.
Hij deelde mede, dat in Nederland van
de werkende mannelijke bevolking 43
pet. werkzaam is in ue nijverneia en in
ifliddelburg 15,3 pet. Dit ujkt gunstig,
maar men moei aannemen, nat in Mid-
deiuurg een belangrijk gedeelte der ar
beiders in de zg. verzorgende industrie
werkt, gezien het karakter der stad als
centrumgemeente. Het gedeelte, dat in
de zg. stuwende industrie werkt, is aan
merkelijk minder dan 45,2.
In de sector handel en verkeer zijn de
percentages voor Nederland 22,2 en voor
Miaaeiburg 23,4, voor bank- en verzeke
ringswezen 1,9 en 2,9 en voor overheids
diensten, vrije beroepen en onderwijs 11,2
en 17,4.
OOIT INDUSTRIESTAD
Bovenstaande cijfers bevestigen dus,
dat Middelburg geen typische industrie
gemeente is. Het is ook zeer de vraag,
of het dit ooit zat worden, aldus de heer
Bolkestein. Het is merkwaardig, dat in
de meeste van de oude Nederlandse ste
den de industrie zich niet sterk heeft ont
wikkeld en dat zij zich heeft gevestigd
en ontplooid in vroeger onbekende en on
belangrijke plaatsen. Zou het ook zo ge
wenst zijn, dat Middelburg een echte la-
briekspiaats werd 7 Br is, ondanks de
ramp van 17 Mei 1940, nog veel moois
en, ios van de ideële kant der zaak, be
tekent het vreemdelingenverkeer ook
werkgelegenheid en weivaart voor velen.
Toch achtte de burgemeester het
eenzijdige karakter van de stad („een
stad van ambtenaren en winkeliers")
een bezwaar. De hier werkende be
volkingsgroepen hebben als iedere an
dere een bepaalde instelling en be
paalde opvattingen. Een meer geva
rieerde samenstelling zou z.i. het ka
rakter der stad stellig ten goede ko
men. Doch daarom gaat het niet alleen.
VERTREKOVERSCHOT.
Het is bekend, dat Zeeland sinds vele
Jaren een vertrekoverschot heeft. Velen,
vooral jongeren trekken weg. Het wordt
wel eens betwist, dat dit de besten en
meest energieken zijn, maar z.i. zijn het
stellig de meest energieken. Zonder daar
van een dogma te maken, lijkt het toch
wel goed, dat elke provincie voldoende
werkgelegenheid heeft om haar eigen be
volkingsaanwas op te vangen, zodat de
jongeren, die door de landbouw worden
afgestoten, met ngme door de nijverheid
kunnen worden opgenomen. Dit maakt
migratie en verdere concentratie van be
volking overbodig.
NIET ELKE GEMEENTE.
Burgemeester Bolkestein achtte het
echter onnodig en ongewenst, dat elke
gemeente haar eigen bevolkingsaanwas
6aat opvangen. Het is zJ. niet goed op
et dorp de agrarische sfeer te verstoren.
Voorts: industrie zoekt Industrie. Con
centratie op een aantal punten in de pro
vincie is dus goede politiek.
Het Ontwikkelingsplan Zeeland noemt
als plaatsen, die voor industrievestiging
Ingezonden Mededeling (Adv.)
7 cent per poeder
Contactavond voor getroffen
afdelingen.
Op de Woensdagavond in „Tivoli'
gehouden jaarvergadering van de
Md. Goes van de Ned. Vereniging voor
E.H.B.O., heeft de directeur van ge
meentewerken en plaatselijk hoofd
van de Bescherming Bevolking, de
heer J. Oranje, een uiteenzetting ge
geven van de taak van de E.H.B.O.
érs in de B.B.-organisatie. Na een al-
femeen beeld te hebben gegeven van
e opbouw der organisatie besprak hij
ondermeer het werk van de oprui
mings- en reddingsdiensten, van de
herstelploegen, de brandweer en de
politie. De leden van deze diensten
moeten allen een E.H.B.O.-cursus
gaan volgen. Hij wekte de E.H.B.O.
ers op zich op te geven om hetzij in
dividueel, hetzij in blokploegen of
reddingsploegen aan het hulpverle-
ningswerk deel te nemen. Hij wees
in dit verband ook op de grote waar
de van de verband-acte, want deze
vormt een waarborg, dat wanneer
een E.H.B.O.-er een ongeval overkomt
tijdens het reddingswerk, hem later
financiële bijstand zal worden ver
leend.
De vergadering, die onder leiding
stond van de heer C. L. Kil, nam
voordien een besluit om binnenkort
een contactavond te beleggen samen
met het Rode Kruis. De baten van
deze avond zullen afgestaan worden
voor hulp aan de getroffen afdelin
gen op Noord- en Zuid-Beveland.
Uit het jaarverslag bleek, dat van
de dertig cursisten het afgelopen jaar
er 14 examen hebben gedaan, waar
van er 12 slaagden. Op 1 October werd
een nieuwe cursus aangevangen met
30 cursisten. In kas had de vereni
ging op 31 Dec. een saido van f 310.38.
De aftredende bestuursleden, de da
mes A. A. Reijnhoudt en F. Jonker,
werden herkozen.
De heer K. W. Snoep, die wegens
drukke werkzaamheden niet langer ais
docent zal kunnen optreden, kreeg
hartelijke woorden van dank voor
hetgeen h\j voor de vereniging heeft
gedaan.
Ter vergadering heeft voorts de
heer J. A. Bruggeman, namens de
commandant van de Rode Kruis-
colonne, dr van Joost, zijn warme
dank uitgebracht voor de kracht
dadige hulpverlening door de E.H.B.O.
in de afgelopen rampdagen. Hier is
iedere rivaliteit weggevallen en hij
hoopte, dat deze hechte samenwer
king voort zal mogen duren.
allereerst in aanmerking komen: Zierik-
zee, Tholen, Goes, Kruiningen, Middel
burg, Vlissingen, Breskens, Sluis, Ter-
neuzen, Axel, Hulst en Hontenisse. Daar
van zullen de gebieden langs de kanalen
door Walcheren en van Gent naar Ter-
neuzen het meest in aanmerking komen.
Middelburg zal met Vlissingen op zijn
minst de bevolkingsaanwas van Walche
ren, maar waarschijnlijk in de practfjk
ook nog wel gedeeltelijk .van de andere
delen van Zeeland, behalve O.Z.-Vlaan-
deren, moeten opvangen.
217 ARBEIDERS MEER
PER JAAR.
In de komende 10 jaar bedraagt vól
gens het Ontwikkelingsplan de aan
was der mannelijke beroepsbevolking
op Walcheren 2172hetgeen betekent,
dat er meer werk moet zijn voor 217
arbeiders per jaar. Wederopbouw en
herverkaveling lopen over enkele ja
ren ten einde. Volgens het Ontwikke
lingsplan behoort Middelburgs indu
strie-terrein tot de best geoutilleerde
van Zeeland. Niet alleen voor Middel
burg, maar ook objectief gezien is het
een economisch belang, dat er indu
strie in Zeeland komt endat deze zich
vestigt op een goed en reeds beslaand
terrein.
Uitbreiding van bestaande industrie
heeft in vele opzichten dezelfde beteke
nis als vestiging van nieuwe industrie,
aldus de burgemeester. Alleen zal vesti
ging van nieuwe waarschijnlijk een gro
te variatie betekenen en daardoor een
geringere conjuncturele en structurele ge
voeligheid. Daartegenover staat, dat de
risico's geringer zijn.
HET GEMEENTEBESTUUR.
„In een democratie geldt wel sterk, dat
elke gemeenschap een bestuur heeft, dat
zij verdient. Het is dus zeer goed moge
lijk, dat onze gemeente, met haar niet-in-
dustriële karakter ook een niet industry-
minded gemeentebestuur heeft, dat
onopzettelijk de belangen der industrie
niet voldoende behartigt. Hierop opbou
wende critiek te leveren is mede de taak
van uw Commissie. Uiteraard zal men al
gemeen moeten blijven. Uw Commissie is
geen platform ter bespreking van con
crete kwesties", zo merkte de heer Bol
kestein op, die de Ver. „Handelsbelang"
dankte voor haar initia,tief in het belang
der gemeente.
Hij sprak tenslotte de hoop alt, dat het
mogelijk zal ,n te komen tot een rap
port met een aantal concrete conclusies,
die zullen aangeven welke wegen het ge
meentebestuur (en ev. ook andere in
stanties) moeten bewandelen om het in
dustriële klimaat der stad zonodig te ver
beteren en de uitbreiding der bestaande
en de vestiging van nieuwe industrie te
bevorderen.
DE COMMISSIE.
Deze Commissie bestaat uit de vol
gende heren: voorzitter: burgemees
ter Bolkestein; vica-voorzitter: mr M.
A. Terwoert, voorz. van „Handels
belang"; drs M. C. Verburg, direc
teur van het E.T.I.; ir A. A. Brevet,
directeur Houthandel Alberts; ir L. G.
H. M. van Gooi, directeur Boddaert
Co.; B. A. Hesselink, directeur
Vitrite Fabriek; L. de Noover, adj.-
directeur Zeeuwse Confectiefabriek;
H. J. Ikkink, directeur Coöp. Land-
bouwver. „Eiland Walcheren"; J. Ger
ming, directeur Amsterdamsche Bank
Middelburg; B. Jacobsen, directeur
N.V. Boasson; Chr. Kars, districts
secretaris N.O.B.; E. Visscher, direc
teur Technische School; P. Meliefste,
voorzitter Raad van Overleg; ir J. v.
d. Kooy, Rijksnijverheidsconsulent;
mr J. J. Snoep, mr J. de Jongh van
Arkel, L. J. van 'tWestende en M.
Polak. Secretaris is de heer H. Moor,
adj .-commies ter secretarie.
Door de gemeente Nieuwerkerk
vaart nog iedere dag een bootje,
waarachter meestal een tweetal
rubbervlotten. Het bootje is be
mand door een aantal Engelse me
dische studenten, terwijl 'n schaap
herder uit Zierikzee als gids dient
en de leiding heeft. Deze mannen
vormen samen de bergingsploeg; op
de vlotten leggen zij de gevonden
lichamen die naar Zierikzee worden
overgebracht en daar geïdentifi
ceerd, indien dit althans mogelijk is.
Van wat er in deze hoek van
Schouwen-Duiveland gebeurd is in en
na die rampnacht, is eigenlijk nog
maar een gedeelte bekend. En men
krijgt het gevoel, dat het aantal
slachtoffers daar nog maar bij bena
dering is te schatten.
Men dient er wel rekening mee te
houden, dat dat cijfer aanzienlijk
hoger zal liggen, dan oorspronkelijk
werd aangenomen. Wij hadden een
gesprek met iemand die eergisteren
daarheen was gevaren op zoek naar
de lichamen van zes famUieleden.
Deze had burgemeester A. A. van
Eeten van Nieuwerkerk gesprokenen
naar diens schatting lag het aantal
slachtoffers in lijn gemeente tussen
de 150 en 170.
Enorme stapels wrakhout drijven
rond en hopen zich op bepaalde
plaatsen op. Het vermoeden bestaat
dat, als men met het opruimen van
dit hout zou beginnen, een aanzien
lijk) aantal van hen, die nu nog als
vermist staan opgegeven, definitief
op de dodenlijst moet worden ge
plaatst. Uit de verhalen wordt het
trouwens duidelijk, dat velen daar
op precies dezelfde wijze zijn over
vallen als de bewoners van Stave-
nisce en dat de omvang van de ramp
er nauwelijks kleiner is.
Vol lof is men over het werk van
deze Engelse jongens en hun leider,
die onvermoeibaar en dikwijls met
levensgevaar rondvaren door deze
verlatenheid. En evenveel lof heeft
men voor de Duitse ploegen, die be
last zijn met het bergen van werk
tuigen, tractoren, enz. Deze jongens
zien er niet tegenop om, als dat nodig
is, uit de boot te springen en tot hun
schouders door het water te waden.
De geschiedenis van Schouwen in
de rampweek is nog lang niet volledig
geschreven. Wij vrezen dat er nog
veel leed openbaar zal worden, dat
maar ten dele verzacht zal kunnen
worden door het meeleven en de hulp
van zo vele mannen en --ouwen.
Hoofdrijbaan Middelburg—
West-Souburg afgesloten.
In het Provinciaal Blad van 17
Februari j.l. is een besluit van Ged.
Staten afgekondigd tot geslotenverkla
ring van en instelling van een wacht-
verbod op de hoofdrijbaan van de
provinciale weg Poelendaelesingel te
Middelburg tot West-Souburg. Dit
verbod geldt voor beide richtingen.
Ged. Staten zijn van oordeel, dat
hun besluit noodzakelijk is in het be
lang van de vrijheid van het verkeer
en de veiligheid op het betrokken
weggedeelte. De geslotenverklaring is
van toepassing op rijwielen, alle wa
gens, rij- en trekdieren, vee, en voet
gangers.
Gisteren landden 16 hefschroef-
vliegtuigen in de tuin en op het
voetbalveld van Paleis Soestdijk,
afkomstig uit België, Engeland,
Amerika (Am. zóne Duitsland) en
Nederland. De voltallige beman
ningen werden ten paleize door
H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins
Bernhard ontvangen. Prinses Mar
griet wilde graag eens een tochtje
per helicoptère maken.
Ingezonden Mededeling (Adv.)
dal zeggen al drie geslachten van Akkert
Kloosierbalsem. Hel heerlijk verwar
mende wrijrmiddel bij rheumatlek en
spierpijn, waarvan de geneeskrachtige
bestanddelen door de buid en de daar
onder liggende pijnlijke weefsels drin
gen. Bovendien is Akkert Klooster-
balsem' een heerlijke wondbalsem die
snel geneest, wonden zuiveit en nieuwe
huidvorming bevordert. In vele gezinnen
Is daarom een pot Akker's Kloosierbalsem
een huisapotheek op zich zeil.
Het is nog niet zo lang geleden,
dat Zierikzee met behulp van een
Nederlandse firma, die expert is
op dat gebied, op keurige wijze
zijn archief heeft laten inbinden.
Restte nog een daarbij passende
kluis en te dien einde ging men
de kluis onder het oude raadhuis
verbouwen. De zo netjes verzorg
de boeken werden daarom op een
vrachtauto geladen en naar het
gebouw van het waterschap
Schouwen gebracht. In de mo
derne kluis daar aan de Nieuwe
Haven stonden ze immers veilig
Het water is gekomen en de
Nieuwe Haven stond blank. In de
kluis stond het water tot aan de
hok en toen het was weggepompt
zagen de nieuwe banden van Zie-
rikzee's gemeente-archief er niet
zo fleurig meer uit'. Onmiddellijk
belde men de firma op, die de
banden geleverd had. De raad
luidde:„Niet te snel laten drogen
en tussen iedere bladzijde een
vloeiblad leggen!"
Als er nog liefhebbers zijn die
vloeibladen willen leggen tussen
honderdduizenden bladzijden, dan
kunnen ze in Zierikzee hun hart
ophalen. Misschien kan men de
mensen toch beter gebruiken voor
het dichten van dijken
Minder kans op rampen
De afsluiting van de zeegaten is actueler dan ooit geworden en
vooral voor Zeeland, waar men immers in de verwezenlijking van het
Drie-eilandenplan al een grote stap in die richting wilde zetten, opent
een en ander ongedachte perspectieven.
Een verslaggever van het A.N.P. heeft een onderhoud gehad met
een deskundige van de Rijkswaterstaat, die een overzicht heeft ge
geven, wat er tot op heden is verwezenlijkt en in de toekomst zal
gebeuren.
Reeds in de memorie van antwoord
op het voorlopig verslag der commissie
van rapporteurs uit de Tweede Kamer
over de rijksbegroting 1953 voor het de
partement van Verkeer en Waterstaat,
d.w.z. ongeveer twee maanden voor de
jongste ramp ons land trof, heeft de
minister van Verkeer en Waterstaat,
de heer J. Algera, medegedeeld dat de
afsluiting van het zeegat van het Ha
ringvliet alreeds in studie was genomen.
Verder deelde de minister toen mede,
dat de mogelijkheid van inpolderingen
van gedeelten van de Waddenzee en de
daarmee verband houdende afsluiting
van zeegaten in dit gebied reeds wor
den bestudeerd en dat hij opdracht gaf
ook de sluiting van de Oosterschelde en
de Grevelingen te bestuderen.
Het is, zoals ieder moet beamen, al
tijd van het grootste belang een oorlog
op een zo kort mogelijk front te voe
ren. Zo hebben ook onze waterbouw
kundigen de generaals in de strijd
tegen het water al sinds eeuwen on
ze kustlijn zo veel mogelijk verkort en
daardoor de zee zo ver mogelijk terug
gedrongen. Dit blijkt wel uit de vele
plaatsnamen die eindigen op „dam'
zoals Rotterdam en Amsterdam, waar
dammen werden gelegd om te voorko
men, dat het vloedwater via de Rotte
en de Amstel het land kon binnen
dringen.
In r.ien we inderdaad alle gaten, be
halve de waterwegen naar Rotterdam
en Antwerpen zouden afsluiten, zou de
kustlijn van ruim 1.500 kilometer tot
ongeveer 500 kilometer worden terug
gebracht. De voordelen, die dit roet zich
mee zou brengen zijn buitengewoon
groot.
(Van één onzer verslaggevers).
IEDERE KEER als het water Kruiningen binnenstroomt, herhaalt
zich datgene wat in de rampnacht is gebeurd. Met hetzelfde geruis
snelt het door de stille straten, een balk rameit een deur, stoot een
raam in stukken, en vliegt weer verder. Het is ontstellend dit aan te
moeten zien. En wij zijn er maar één middag geweest. Maar in en
kele gebouwen aan 't hoge en wat is hier hoog? marktplein wonen
zeventig mensen, die iedere keer bij vloed dat water weer zien en
horen komen. Hoe zij dit volhouden, we weten het niet.
Maar ze blijven, al is het met de
tanden op elkaar en ze trachten het
goede humeur te bewaren, kikkeren
elkaar op als het nodig is.
Burgemeester M. Vogelaar geeft het
goede voorbeeld. Dit heeft men trou
wens al uit zijn brief, die hij in ons
blad heeft gepubliceerd en waarin hij
zich tot de bevolking van zijn gemeen
te heeft gericht, kunnen lezen.
Ergens in één dier woningen aan
het marktplein ontving hij ons, boven
op een kamer, liggend in bed, maar
met een dappere glimlach, die ontroe
rend was. Zwaar, heel zwaar is zijn
gemeente geteisterd en iedere keer als
hot water binnenstroomt en zich weer
terugtrekt voor een nieuwe aanval
wordt de vernieling groter.
Ottawa
Maar burgemeester Vogelaar glim
lacht opgewekt en zegt: „Ik heb giste
ren een brief uit Ottawa in Canada ge
kregen. Ze willen mijn gemeente adop
teren en hebben geschreven, dat ik
precies de schade op moet geven en
films en foto's moet sturen en ook een
plattegrond met daarop aangegeven de
verwoesting".
„We zijn toen eens aan het cijferen
geslagen; en we zijn tot de slotsom ge
komen, dat de hele opbrengst van het
Rampenfonds toellicht nog niet genoeg
zal zijn om op te bouwen, wat hier
is vernield.
Hij trekt peinzend aan zijn siga
ret en vervolgt dan: „Van onze 750
woningen zijn er 325 onherstelbaar
verwoest en de anderen zijn zwaar
beschadigd. Maar ik ben blij, dat
men ons niet in de steek laat".
En Apeldoorn.
„Nee ze laten ons niet in de steek. Ook
Apeldoorn heeft ons geadopteerd. Ze
staan daar te springen om aan de slag
te gaan. Wat deze gemeente ons be
loofd heeft is fantastisch, niet te ge
loven haast. „Zeg maar wat je hebben
moet, en je krijgt het", zei burgemees
ter Des Tombe van Apeldoorn tegen
ons. Ze zijn al begonnen met het za
gen van 500 kubieke meter hout
voor het herstel. De Apeldoornse
huisvrouwen maken voor iedere
vrouw hier in het dorp een naai
doos klaar. In Uddel wordt een
hele kippenstapel voor ons gereed ge
maakt. Zie je, dat is zo hartverwar
mend".
Dan vervolgt hij: „We gaan nu een
comité „Herstel Kruiningen" oprich
ten met inwoners van Kruiningen en
Apeldoorn.
Hoe het gebeurde.
Ook over de rampnacht vertelt hij.
Om half twee belde de commandant
van de brandweer, de heer De Klerk,
hem met de mededeling, dat in Yerse-
ke noodalarm was gegeven. Direct bel
de de burgemeester naar de haven
meester van Hansweert, die echter de
toestand nog niet onrustbarend achtte.
Desondanks werd de Rijkspolitie ge
alarmeerd om een kijkje te gaan ne
men bfj de Veerhaven en Hansweert.
Kort daarop helde de havenmeester
weer maar nu klonk zijn stem gejaagd;
het water steeg al hoger en hoger
r
Iedere dag rukt de
waterwolf méér van
dit dorp weg
-J
De gebeurtenissen volgden elkaar
toen in razend snel tempo op. Het
vreselijke bericht kwam, dat de cou
pure bij de Veerhaven gevaar begon op
te leveren en direct werd groot alarm
gegeven zowel in Kruiningen als in
Hansweert. Burgemeester Vogelaar
vertrok per taxi naar Hansweert me
nend, dat daar een doorbraak zou
plaats vinden. De dijk begon reeds af
te brokkelen, toen het geweld plotse
ling verminderde. De burgemeester
vloog terug naar huis teneinde de si
tuatie daar te bespreken en keerde
direct weer terug naar Hansweert.
Toen h|S daarna, weer terug wilde
keren ging dit niet meer. De zee had
al bezit genomen van zyn mooie ge
meente en met tranen in de ogen en
angst in het hart voor de zijnen moest
h\j aanzien, dat de wilde stroom op
stuwde tot aan de zanddijk.
Direct heeft h(j toen maatregelen
genomen om de mensen, die hij rade
loos hoorde gillen, te helpen. Hij tele
foneerde naar Yerseke om boten, en ook
naar allerlei plaatsen buiten Zeeland,
ondermeer om Dukws.
Die boten zijn gekomen en in de
woedende storm zijn staaltjes van hel
denmoed verricht die ons stil maken.
Burgemeester Vogelaar zelf keerde
het was levensgevaarlijk met een
bootje naar het gemeentehuis terug.
En daar heeft hij de driehonderd men
sen, de zieken en ouden van dagen, en
de tweehonderd mensen in de Koren
beurs die men hierheen had gebracht
moed ingesproken en hen beloofd:
„We halen jullie etuitWe laten
jullie niet alleen!" En ze hebben hen
eruit gehaald.
Vier en zestig vermisten.
Ondanks alle pogingen zijn er toch nog
zeker 64 mensen vermist. Men heeft er nu
28 gevonden. Waar de anderen zijn, men
weet het niet. Hoeveel zullen er de
Westerschelde ingedreven zyn? Wie de
kracht, waarmede het water binnen
stroomde, heeft gezien, zal dit begry-
pen.
Van de 730 dode runderen zijn er 150
nog niet geruimd.
En nu zijn er nog 70 mensen over in
Kruiningen. Enkele ambtenaren, de
Rijkspolitie en de brandweer. En ook
de kapper. Die óók het goede humeur
bewaart. Hij huist bij de politie en
scheert hen. Optimisme, daar gaat het
om en geloof in de toekomst!
„Maar om de dijk te dichten hebben
we mensen nodig", zeggen ze in Krui
ningen. „En die kómen" zegt de bur
gemeester. Vierhonderd. Ze worden in
barakken in Hansweert ondergebracht.
Want met spoed moeten de drie grote
gaten in de dijk worden gemaakt.
Drie grote gaten en een veer
haven, die weggespoeld is.
Drie maanden", zegt de burge
meester vol vertrouwen en hij kijkt
me vast aan.
God geve, dat het mogelijk is,
want de waterwolf rukt iedere dag
méér van dit dorp weg
Minder kans op rampen.
In de eerste plaats zou natuur
lijk de kans op een ramp, zoals di®
ons land op 1 Februari j.l. heeft
getroffen, aanmerkelijk kleiner wor
den. Bovendien wordt het bedrag,
dat jaarlijks wordt uitgegeven aan
het onderhoud van de zeedijken en
oevervallen, aanzienlijk lager.
Een derde voordeel is, dat men
door het terugdringen van het zou
te water op deze wijze eindelijk een
afdoende middel zou hebben om de
verzilting, die jaarlijks millioenen
gulden schade veroorzaakt, te be
strijden.
Op een vraag werd geantwoord, dat
er hij een eventuele afsluiting der kust
geen gevaar bestaat, voor overstromin
gen in het binnenland, doordat bij hoge
waterstanden in de bovenrivieren het
water niet snel genoeg zou kunnen
worden afgevoerd. Integendeel, aldus de
deskundige, ook hier zouden voordelen
naar voren komen. „Ziet u maar naar
de IJssel", zo luidde het antwoord, „die
is al van de zee afgesloten en door de
sluizen in de Afsluitdijk en het Noord
zeekanaal is het mogelijk de waterstand
op het IJsselmeer te regelen. Zo zullen
ook de waterstanden op onze beneden
rivieren en in de (dan afgesloten) zee
gaten kunnen worden geregeld, terwijl
men in dé droge seizoenen een voorraad
zoet water kan vasthouden. Hiermede
kan het water in de polders op peil
en tevens zoet worden gehouden.
Het overtollige water zal men door de
sluizen in de aan te leggen dammen
kunnen spuien".
„Waarom", zo vroegen wij nog, „heeft
het zo lang moeten duren voordat de
regering opdracht heeft gegeven om de
plannen tot afsluiting te bestuderen?"
Het antwoord hierop luidde dat er, naai
de uitlatingen van de minister te oor
delen, reeds lang studie van deze zaken
gemaakt is. „In December jJ. is nog
eens duidelijk onderstreept dat het ernst
is met de grote afsluitingen. Wij wach
ten nu alleen af wat de uitkomst zal
zijn van de studies van de Rijkswater
staat en van die der commissie".
Onze zegsman prees in dit opzicht de
diligentie van minister Algera, die reeds
zo kort nadat hy aan het bewind is
gekomen, en nog voor de grote vloed,
blyk ervan heeft gegeven de urgentie
van dit grote plan in te zien. „Het is te
hopen", zo zeide de deskundige, „dat
men een minister van Verkeer en Wa
terstaat in de toekomst wat meer tijd
gunt zich in te werken. Belangrijk is
dat er een goed ingewerkte minister
aan het hoofd van dit departement
staat. Zes ministers in zeven jaar is
wel rijkelijk veel".
Neunkirchen helpt Nieuwerkerke.
Van de Coöperatieve Boerenleenbank
te Eindhoven ontving burgemeester S.
Franeke van Kerkwerve bericht, dat
door de eerste burger van Neunkirchen
(Duitsland) een bedrag van 1433.50 is
gestort als bijdrage van de inwoners
van zijn gemeente in de kosten van de
wederopbouw van het tot de gemeente
Kerkwerve behorende gehucht Nieu
werkerke.
Bevoegdheden voor ambtenaren
Prov. Waterstaat.
Ged. Staten van Zeeland hebben,
blijkens een publicatie in het Pro
vinciaal Blad, aangewezen als bevoegd
tot het geven van bevelen aan bestu
ren van gemeenten en waterschappen,
zulks ingevolge de artikelen 80 en 98
van de Waterstaatswet, de volgende
ambtenaren van de Prov. Waterstaat,
ieder voor wat betreft zijn eigen res
sort: de hoofdingenieur-directeur, de
hoofdingenieur te Goes en de dis
trictsingenieurs te Zierikzee en te
Terneuzen, alsmede de technische
hoofdambtenaren en de technische
ambtenaren in de onderscheidene
dienstkringen. Deze bevoegdverkla
ring geldt in tijden van watersnood
of gevaar daarvoor.