DE DIJKEN ZIJN NOG ZEER KWETSBAAR Bij voorjaarsstormen zijn tegenslagen niet uitgesloten Goesenaar gedood bij auto-ongeval te Den Bosch r Amsterdam komt Schouwen en Duiveland te hulp Bij de Nieuw-Neuzenpolder tot de ellebogen in het werkt men water Tweede Kamer behandelt ontslagrecht H,ML dc Koningin richt dagorder tot militairen Nachtploegen lijden en strijden om de ringdijk op hoogte te krijgen PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND Ir Maris is niet gerust Situatie bij Kruiningen is critiek Dodelijk ongeval te Vlissingen Technische diensten naar het rampgebied Noord-Zeeland Het land moet droog Uitgave! Stichting „Zeeuwsch Dagblad" Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr. 10, Tel. 2438, bij geen gehoor voor advertenties 2970, voor redactie 2435. Giro 274289. Kantoren: Vlissingen: Lammensstraat 17, Telef. 2754, Middelbu 6: Korte Moordstraat 35. Tel. administratie 2009, Tel. redactie 2347; Ter- neuzen: Djjkstraat 2628 ZEEUWSCH DAGBLAD 8e JAARGANG No. 2407 Abonnementsprijs 0.44 per week, ƒ1.85 p. maand, ƒ5.45 p. kwartaal Losse nummers 13 cent Advertentieprijs 20 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord DONDERDAG 19 FEBR. 1953 Hoofdredacteur: 3. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT Medewerkers: Ds W. C. v. Burgeier, Kruiningen; A. 1. Catsman, Aardenburg; Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Mid delburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Drs J. Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen; R. Zuiaema, Goes. Op- en ondergang van Zon en Maan: Vrijdag: Zon op 7.46 u., onder 18.02 u. Maan op 9.52 u., onder 2.10 u. Hoogwater Vrijdag 20 Februari: Vlissingen: 6.15 u. 1.83 m., 18.50 u. D73 m. Terneuzen; 6.46 u. 2.02 m., 19.20 u. 1.94 m. Wemeldinge: 7.59 u. 1.51 m., 20.30 u. 1.53 m. Zierikzee: 7.38 u. 1.28 m., 20.12 u. 1.30 m. De lielft van de ongeveer 1100 kilometer dijk in de rampgebieden heeft zwaar geleden, aldus verklaarde de directeur-generaal van de Rijkswaterstaat ir A. G. Maris. Behoudens het dichten van grote en kleine breuken, zal zeer veel tijd, materieel en zorg geëist worden om de totale schade te herstellen. Deze schade is belangrijk groter, dan ir Maris eerst verwachtte. Op het ogenblik wordt op grote schaal klein werk uitgevoerd om de schade zoveel mogelijk te beperken. Dit geschiedt door het aanleg gen van ringkades van zandzakken en klei, die het water bij normale vloed buiten kunnen houden. Bij ietwat zware voorjaarsstormen ech ter acht ir Maris teleurstellingen en tegenslagen niet uitgesloten. De bedijkingen zijn en blijven voorlopig ook nog bijzonder kwetsbaar. Ir Maris gaf in vogelvlucht een be schrijving van de in gang zijnde her stelwerken. St, Philipsland. Op St. Philipsland hebben twee stroomgaten, dank zy de kleibodem, een diepte van min twee meter Nieuw Amsterdams peil (N.A.P.). Hier wordt gewerkt met kistdammen, waarmee men reeds een gat gedicht heeft. Het tweede stroomgat hoopt men bij het aanstaande doodtij (begin volgende week) dicht te krijgen. Daarna zal een perszuiger zanddammen achter de kist dammen spuiten. Tholen. In de Tholense dijken zijn de gaten evenmin zeer diep. Aan de Zuidzijde, bij Stryenham, is een opzichter van waterstaat er in geslaagd een gat met zetsteen te dichten. Definitief herstel met behulp van twee perszuigers is gaande. In de Noordwesthoek van het eiland zijn de binnendijken gesloten. Het grootste deel der polders zél kun nen lozen, waartoe hulpgemalen be steld zijn. De dijk bij Stavenisse geeft hetzelfde beeld als die bij Stryenham. Bij het dichten worden geen bijzondere moeilijkheden verwacht, al blijven de voorzieningen uiterst kwetsbaar. Zuid-Beveland. y Een ringkade van 1800 meter zal, zo als reeds gemeld, volgende week bij doodtij achter het enorme gaat bij Bath op Zuid-Beveland worden gelegd. Dit zeer precaire werk zal door 1000 tot 2000 militairen worden uitgevoerd. De Ned. Spoorwegen zullen het zand en 300.000 zandzakken aanvoeren. Bath is daarom zo moeilijk, omdat het verschil in getijde ongeveer vijf meter bedraagt. Achter het gat ligt een ge bied van meer dan 1000 hectare, dat bij ieder getijde leeg of vol stroomt. De stroomsnelheid in het gat Is vijf meter per seconde. De ringkade zal komen te liggen over een stuk land, dat 1 meter boven N.A.P. ligt. Met klein, draglines en enorm veel mankracht zal men in en kele dagen tijds de kade tot boven normaal vloedpeil moeten leggen. Het stroomgebied achter de dijkbreuk wordt dan teruggebracht tot ruim 200 hectare, waardoor de stroomsnelheid zal afnemen en men definitief herstel kan gaan voorbereiden. Of het maken van deze inlaagdijk zal slagen, kan men niet garanderen. Alles zal op alles worden gezet. De vier kleinere gaten bij Bath zijn en worden provisorisch hersteld. De situatie bij Kruiningen is era 8tig. Er zijn drie grote gaten en de haven is uitgestroomd. Zeer veel spoed wordt met de dichtingen en met het herstel van kaden en steiger van de pont op Perkpolder ge maakt. Noord-Beveland De zeedijk rond Noord-Beveland vertoont geen grote gaten. De Zuide lijke zeedijk echter heeft belangrijke schade opgelopen. Ten Oosten van Kortgene zal een vrijwel geheel nieu we dijk moeten worden gelegd. Ook ten Oosten van deze plaats is de schade ernstig. Walcheren Zeeuwsch» Vlaanderen. De Walcherse dijken zijn dicht. De Sloedam is onbeschadigd. De ringkade bij het gat in de Nieuw Neuzenpolder bij Terneuzen is gereed. Men is bezig het gat dicht te spuiten. Schouwen-Duiveland, Schouwen-Duiveland is het grootste zorgenkind. Ir Maris gaf een overzicht van de moeilijkheden en mogelijkhe den aldaar, zoals reeds Maandagavond j.l. 'werd gepubliceerd. Vooral Schou wen ligt laag. Het leggen van een ringkade bij het grote gat bij Schelphoek (250 meter breed en 30 meter de zandbodem in) zal bijzonder moeilijk zijn. Het over stroomde achterland is ruim 9000 hec tare groot. Speciaal voor dit werk zal bij Schelphoek een tweede werkhaven voor het benodigde materieel worden gemaakt. Het dichten van de havendijken van Zierikzee zal tot het eerste werk be horen, waarna de haven zal worden uitgebaggerd. COMMISSIE VOOR WATER STAATKUNDIGE VOORZIENINGEN. Afsluiting zee-armen eerste voorziening? De minister van Verkeer en Water staat zal Zaterdag een commissie voor waterstaatkundige voorzieningen in stalleren. Deze commissie, die onder presidium van de directeur-generaal van de rijkswaterstaat ir A. G. Maris zal staan, krijgt opdracht advies uit te brengen en de vraag te beantwoorden, welke waterstaatkundige voorzienin gen dienen te worden getroffen met betrekking tot de door de stormvloed van 31 Januari geteisterde gebieden, waarbij, aldus de opdracht, in, het on derzoek ware te betrekken de vraag of een afsluiting van de zee-armen zulk een voorziening behoort te wor den. Tengevolge van de watersnood. TEELT VAN ELITE ZAAI GRANEN TIJDELIJK NEET MEER IN ZEELAND. De contractteelt van tuin- en land- bouwzaden is ernstig getroffen door de watersnood in het Zuid-Westen des lands. Om de productie en de export van zaai- en pootgoed, ook in het na- tionaal-economisch belang in ons land, op peil te houden, dient de contract teelt van elite zaaigranen deels ver plaatst te worden naar andere geschik te land- en tuinbouwgebieden. In welke omvang en voor welke zaderijen en plantgoed dit geschiedt is nog niet overzichtelijk. Inwoners van Geersdijk mogen terugkeren. De ongeveer 450 inwoners van Geers dijk, gemeente Wissenkerke, mogen naar hun woningen terugkeren. Giste ren heeft de Commissaris der Konin gin toestemming daartoe verleend. De laatste dagen hebben de inwoners hun Woningen en straten ai gereinigd. De polder, waarin Geersdijk is ge legen, viel op 9 Februari j.l. droog. Na onderzoek is gebleken, dat thans noch uit een oogpunt van volksgezondheid noch met het oog op waterstaatsbelan gen bezwaar bestaat tegen terugkeer van de bevolking. De beslissing daar toe is op verzoek van de burgemeester, na overleg met de inspecteur van de volksgezondheid in Zeeland, genomen. Bootdienst Yerseke—B. o. Zoom wordt gestaakt. Naar wij vernemen zal de bootdienst tussen Yerseke en B. o. Zoom v.v. met ingang van morgen, Vrijdag, worden gestaakt. De oorspronkelijke bedoe ling was drie vaarten per dag heen en terug te maken, maar tengevolge van de waterstand moest dit aantal tot twee worden teruggebracht. Het blijkt thans echter na enkele dagen, dat een ver dere voortzetting van de dienst niet langer verantwoord is. Het schip loopt nogal eens omhoog en de passagiers moeten bij laag water ruim een kilo meter over de schorren lopen om de vaste wal te bereiken. Wij wijzen er op, dat de bootverbinding Wemeldinge B. o. Zoom blijft bestaan. ONDERZOEK NAAR ZOUTGEHALTE VAN DE BODEM. Nieuwe taak van laboratorium te Goes. Het laboratorium voor grond- en ge ivasonderzoek te Goes, dat als werk gebied de Zuidhollandse eilanden, Westelijk Brabant en Zeeland heeft, ziet door de watersnood zijn normale werkzaamheden vrijwel onmogelijk gemaakt. Het laboratorium is thans ge heel overschakeid op het onderzoek naar het zoutgehalte in de bodem.. De benodigde apparatuur is van de andere bedrjjfslaboratoria in Neder land naar Goes overgebracht. Het on derzoek is reeds begonnen. Binnenkort kunnen globale cijfers betreffende het zoutgehalte van de bodem worden te gemoet gezien. Mantes adopteert Stavenisse, Het Franse stadje Mantes (departe ment Seine et Oise) heeft besloten Stavenisse te adopteren. Er zal een comité worden gevormd, dat zich zal belasten met een inzameling van geld en goederen, die rechtstreeks naar Stavenisse zullen worden gezonden. Een delegatie /an het gemeentebestuur van Mantes heeft al eerder een bezoek aan Stavenisse gebracht, juist op de dag, dat Koningin Juliana, er was. De afgevaardigden zijn toen aan Hare Ma jesteit voorgesteld. De Tweede Kamer houdt zich mo menteel bezig met de wijziging van het ontslagrecht. Een belangrijk en zeer moeilijk wetsontwerp, waarmee drie millioen loontrekkenden in Neder land, drie kwart van de werkende be volking, zijn gemoeid. Het. is een ont werp, dat bijna 5 jaar oud is. Nu het dan eindelijk zover is blijkt de over gangsregeling naar deze wet zo moei lijk te zijn, dat haar waarde min of meer dubieus wordt. Een van de belangrijke winstpunten zal zijn dat de werkgever geen enkele zieke arbeider mag ontslaan als hij minder dan twee jaar ziek is. Boven dien mag hij niet opzeggen gedurende de tijd dat de meerderjarige arbeider zijn dienstplicht vervult. Voor de werkgever geldt een ontslagtermijn ge lijk aan het termijn, waarin het loon wordt uitbetaald. Daarenboven wordt de termijn van opzegging voor ieder jaar dat de arbeider zijn dienstbetrek king heeft vervuld een week langer. De maximum ontslagtermijn voor de werkgever bedraagt dertien weken. Voor de werknemer gelden gelijke be palingen. Zijn opzeggingstermijn zal verlengd worden met een week voor elke twee jaar, dat hij in dienst is. Het maximum bedraagt zes weken. Bij on redelijk ontslag zal beroep op de rech ter mogelijk worden. Deze kan de schadeplichtige partij veroordelen tot herstel van het dienstverband. Ook kan hij bepalen, dat dit herstel afge kocht kan worden. VIJF INZITTENDEN, ERNSTIG GEWOND, Gistermorgen omstreeks 11 uur is op de Orthenseweg onder 's-Hertogen- bosch een luxe personenauto, een Ford, in volle vaart op een vrachtwagen gereden. Van de zes inzittenden werd de bestuurder, de heer J. Reijnhout, bedrijfsleider van de Fordgarage te Goes, op slag gedood. De andere vijf personen, een dame en vier heren, werden zwaar gewond. Het ongeluk geschiedde doordat een vrachtwagen plotseling uit een Rode Kruis-colonne zwenkte. De Ford vloog er met een slag tegenop en werd geheel in elkaar gedrukt. De gewonden, te weten mej. B. de Dreu en de heren C. Baarends, magazijnchef, J. C. Dagevos, vertegenwoordiger en P. van Houwelingen, vertegenwoordiger, allen uit Goes en J. L., monteur, uit Wolf aartsdijk, werden naar het Groot Ziekengasthuis te Den Bosch ver voerd. De bestuurder van de vrachtwagen, een Fransman, kwam met de schrik vrij. De overleden bestuurder laat een vrouw en een kind achter. Gistermorgen heeft zich bij wachtpost 66 een ongeval voorgedaan, waarbij de 37-jarige weduwe H. door een vrachtauto is overreden. Zij kwam per rijwiel tenge volge van de modder op de weg of wel licht door schrik te vallen en werd door -én der achterwielen van een haar achter op komende vrachtauto overreden. Tenge volge hiervan is zij kort nadien overleden. Het stoffelijk overschot is met de zieken auto van de brandweer overgebracht naar het ziekenhuis. H.M. de Koningin heeft de volgende dagorder uitgevaardigd, be stemd voor het personeel van zee-, land- en luchtmacht en tevens gericht tot de militairen uit het buitenland, die hulp In de over stroomde gebieden verleend hebben. „Nu het reddingswerk in de overstroomde gebieden en het voor lopig dichten der dijken, voor zover dit mogelijk is, toelaten dat de militaire hulpverlening grotendeels beëindigd wordt, wens ik mijn bijzondere waardering te uiten voor de offervaardigheid, ijver en bekwaamheid, waarmede deze zware taak door de koninklijke marine, de koninklijke landmacht en de luchtstrijdkrachten is uitgevoerd. Gij hebt daarbij de uitnemende hulp gehad van de leger-, marine- en luchtmachtcontingenten van verschillende mogendheden. Gezamenlijk hebt gij, in samenwerking met de niet-militaire orga nisaties, personen en groepen van personen, die met en naast u hun offervaardigheid en arbeidskracht aan de eerste leniging van de nood gaven, de burgerlijke autoriteiten, die de leiding en de verant woordelijkheid voor de noodmaatregelen hadden, de onmiddellijke eerste hulp gegeven, die zij bij de moeilijke taak, waarvoor zij gesteld waren, nodig hadden." Tevens heeft H.M. de Koningin het volgende schrijven gericht aan de minister—president: „De bijzondere waardering die ik in bijgaande dagorder uit voor de bijdrage, die de militairen brachten voor de eerste leniging van de watersnood, geldt uiteraard in dezelfde mate voor de talrijke niet-militaire autoriteiten, organisaties en personen, die mede ge arbeid hebben aan het reddingswerk in de watersnoodgebieden." —4 In de nacht van Zondag op Maandag arriveerde in de Rotterdamse haven de „India" met een grote lading Portugese goederen voor de hulpverlening aan Nederland. De Portugese gezant, de heer F. O. de OUveira Bastos, overhandigde tjjdens een korte plechtigheid de ladingspapieren aan de heer de Kanter, verbonden aan het ministerie van Buitenlandse Zaken. Op de foto v.l.n.r. de heer De Kanter, prof. dr P. R. Michaël, vlce-voor- zitter van het Rampenfonds, de gezant, Lt Gen. b.d. K.N.I.L., P. Alons, de ka pitein van het schip, en de directeur van het Nederlandse Roode Kruis de heer Verspijk. Grootscheepse actie Amsterdam heeft grootse plannen tot hulp aan het eiland Schouwen e» Duiveland. B. en W. van de hoofdstad des lands zijn er enthousiast over en het laat zich vermoeden, dat de raad, die vandaag zijn mening over de plannen moet geven, er van harte mee accoord zal gaan. Burgemeester mr Arn. J. d'Ailly heeft Zaterdag op de Prov. Griffie te Middelburg aan de Gedeputeerden mr Mes en mr van der Weel, alsmede aan de Griffier, mr Pilaar, verteld, wat Amsterdams bedoeling is en natuurlijk was men ook hier geestdriftig over het genomen initiatief. Het zal bij deze prachtige hulpverleningsactie niet zozeer gaan om de inzameling van goederen als wel om technische hulp, die alle diensten der gemeente Amsterdam kunnen bieden. Bovendien zal een beroep worden gedaan op alle ambachtslieden in de hoofdstad des lands (wq denken aan timmerlieden, smeden, schilders enz.) om met mensen en materiaal hun collega's op het verdronken eiland bijstand te verlenen. Uiteraard zal over de uitvoering der détails van dit grootscheepse plan na der overleg worden gepleegd uSsen B. en W. van Amsterdam en het college van Ged. Staten in Zeeland, waarbij naar kan worden aangenomen ook de gemeentebesturen op het eiland zullen worden ingeschakeld. Ook de Ver. van Ned. Gemeenten zal in dit overleg worden betrokken, want zij is de cen trale instantie, die de adoptieplannen coördineert. In een telefonisch onderhoud, dat wij gisteren hadden met de heer Besanger, chef der afdeling levensmiddelen der stad Amsterdam, die de technische uit voering der plannen op zich heeft ge nomen, verklaarde deze, dat Amster dam uiteraard rekening zal houden met de reeds tot stand gekomen adop ties van diverse gemeenten op Schou wen en Duiveland. Waar de hulp niet voldoende mocht zijn, zal Amsterdam zo mogelijk gaarne aanvullend wer ken. Zoals bekend zijn reeds enige plaat- Volgende week weer verbinding W olphaartsdijk—Kortgene, Naar wq vernemen kan binnen een week de hervatting van de bootdienst tussen Wolphaartsdqk en Kortgene worden tegemoet gezien. De weg naar de steiger te Wolphaartsdqk is berijd baar en de steiger aldaar is intact.. De Rijkswaterstaat wil echter nog even wachten op het z.g. uitzakken van de weg en vreest (terecht) dat, indien het zware verkeer reeds onmid dellijk van de weg gebruik zou gaan maken, deze ernstige schade zal lijden. „Het dichten van de zeedijk aan de Nieuw Neuzenpolder is zeker geen peuleschilletje", aldus de heer H. P. Wolfert, voorzitter der Waterkering, die juist terugkeert van een tocht langs de Oost-Z.-Vlaamse kust. „Ik mag wel zeggen", zo vertelt hij ons, „dat de herstelwerkzaamheden aan de Nieuw Neuzenpolder, het moeilijkste object is uit de omgeving". De moeilijkste karweien in dit object is zeker het maken van de ringkaai en het sluitgat. Vol lof is men echter over de verrichtingen van de dijkwerkers. Ieder geeft hier blijk van strijdlust tegen de waterwolf, die ook op de Oost-Zeeuwsch- Vlaamse kust zulk een grimmige en helaas succesvolle aanval deed, doch welks gevolgen men spoedig hoopt te overwinnen. De hevelinstallatie in de polders doen schitterend werk. Via enkele bui zen en een door een motorfiets op gang gebrachte vacuumpompje stroomt het water uit het geïnundeerde gebied in het polderkanaal, dicht bij het buurtschap Noordhoek. Deze practi- sche vinding' van technici van de N.V. Waterleiding Mij. „Zeeuwsch-Vlaande- ren", wordt thans beneden de Wester - schelde overal toegepast. Hierdoor vindt een regelmatige afvoer van on- gevtVr 12ÜÜ kuo. meter water per uur plaats en zodoende is reeds een groot deel van de polder droog en valt het water in een verheugende mate. DE -RINGKADE. Sinds 6 Februari is de Fa. Zanen Verstoep doende een ringkade van 500 meter lengte, bestaande uit aarde, rijs hout en zandzakken, aan te leggen om het grote gat in de Noordoosthoek van de polder. Dit is geenszins een eenvou dig karwei, omdat het meestal onder water moest geschieden. De maximale waterstand was n.l. 30 a 40 cm., ter wijl er bij vloed zeker een meter wa ter stond. Bovendien was de ringkade moeilijk op hoogte te krijgen door de slapte van de vochtige grond, Zodoende ondervond het werk veel stagnatie en vergde zeer veel van het uithoudingsvermogen van de plm. hon derd mensen, die hier ontzettend veel werk moeten verzetten en dag en nacht bezig zijn. Vooral de nachtploe gen, over 't algemeen vakmensen, moesten tot de ellebogen in het ijzige water zitten. Hier is dus werkelijk ge leden en gestreden om een voorlopig resultaat te bereiken. Als de ringkade niet doorbreekt zal de polder spoedig droog zijn. In het grote gat, dicht bij de hof stede van de heer Wolfert, heeft men reeds een gedeelte dijk gelegd van zand. Dit zand wordt vanaf de Braak manplaat naar de Nieuwe sluis te Ter neuzen aangevoerd en via een pijplei ding van ongeveer één km. lengte, met buizen van 50. om. door zandzuigers in het gat geperst. Op die manier hoopt men de polder te kunnen heroveren. Doch er zijn tal van factoren in 't spel, zodat men van tevoren niets definitiefs kan zeggen over de tijdsduur van dit zware kar wei. sen op het eiland geadopteerd. Zierik zee door Almelo en de Amerikaanse plaatsen Hays en Danville, Burgh door Oostkapelle. Velsen heeft belangstel ling voor Dreischor, Nieuwerkerk aan de IJssel voor Nieuwerkerk, Soest voor Oosterland, dat door de Overijsselse ge meente Rijssen reeds geadopteerd is. Bovendien zijn er nog plaatsen in Overijssel, die graag een gemeente op Schouwen en Duiveland voor haar re kening willen nemen. DE „WILLEiviöDORP" IS 60 METER GEVORDERD. De Moerdijkpont „Willemsdorp", die in de beruchte stormnacht door het gat in de dijk van de polder Kruiningen naar binnen werd geslagen en terecht kwam ergens in de polder tussen Krui ningen en Waarde, is al 60 meter dich ter bij het gat, waardoor het schip oók weer naar buiten moet, gevaren. Bij onderzoek bleek de pont neergesmakt te zjjn op een stuk grond, dat 75 cm. boven N.A.P. lag. Een ploeg arbeiders van „De Schelde" heeft het inwendige van het schip geheel onderzocht. Bal ken verbinden de „Willemsdorp" met vier flinke pontons, die bij rijzend wa ter het schip omhoog lichten. Na de 60 meter, die het al in de goede richting gevorderd was, deed zich een hoger obstakel voor. Onderzochtwordt nu, op welke wijze het daar weer overheen te krijgen is. Bovendien wordt nauw keurig nagegaan welke weg het beste gevolgd kan worden naar het dijkgat, waardoor het schip weer in zijn ele ment kan worden gebracht. Dr Dankbaar hoogleraar. Aan de Rijksuniversiteit 'te Gronin gen is benoemd tot hoogleraar dr W. F. Dankbaar, Zendingsdirector van 't Zendingscentrum der Ned. Herv. kerk te Oegstgeest. Dr Dankbaar, die 45 jaar oud is, stond voor hij Zendingsdirector werd, als Ned. Herv. predikant in Goes. VERBLIJFSVERGUNNINGEN VOOR ZIERIKZEE. Alleen die, afgegeven op of na 13 Februari, zijn geldig. Alle verblijfsvergunningen, die door of namens het gemeentebestuur van Zierikzee vóór 13 Februari j.l. zijn af gegeven, zijn ingetrokken. Geldig zijn slechts de vergunningen, die op of na deze datum werden verstrekt. Deze maatregel was noodzakelijk, omdat er geen overzicht bestond van het aan tal verblijfsvergunningen, dat in om loop was. Degenen, die over een geldige ver gunning beschikken en voor één of meer dagen Zierikzee verlaten, heb ben bij hun terugkeer geen doorgangs- bewijs van de Provincie nodig. Zij zul len aan Katse Veer op vertoon van hun verblijfsvergunning worden door gelaten. DE BILT ZEGT Weinig verandering in temperatuur Aanvankelijk nog mistig of nevelig, later overwegend zwaar bewolkt. Plaatselijk af en toe lichte regen of motregen. Overwegend matige Weste lijke wind. Weinig verandering in tem peratuur.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 1