DE DIJKEN ZIJN NOG
ZEER KWETSBAAR
Bij voorjaarsstormen zijn tegenslagen
niet uitgesloten
Goesenaar gedood bij
auto-ongeval te Den Bosch
r
Amsterdam komt Schouwen
en Duiveland te hulp
Bij de Nieuw-Neuzenpolder
tot de ellebogen in het
werkt men
water
Tweede Kamer
behandelt
ontslagrecht
H,ML dc Koningin richt dagorder tot militairen
Nachtploegen lijden en strijden
om de ringdijk op hoogte
te krijgen
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
Ir Maris is niet gerust
Situatie bij Kruiningen
is critiek
Dodelijk ongeval te
Vlissingen
Technische diensten naar het rampgebied
Noord-Zeeland
Het land moet droog
Uitgave!
Stichting „Zeeuwsch Dagblad"
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr.
10, Tel. 2438, bij geen gehoor voor
advertenties 2970, voor redactie
2435. Giro 274289. Kantoren:
Vlissingen: Lammensstraat 17,
Telef. 2754, Middelbu 6: Korte
Moordstraat 35. Tel. administratie
2009, Tel. redactie 2347; Ter-
neuzen: Djjkstraat 2628
ZEEUWSCH DAGBLAD
8e JAARGANG No. 2407
Abonnementsprijs 0.44 per week,
ƒ1.85 p. maand, ƒ5.45 p. kwartaal
Losse nummers 13 cent
Advertentieprijs 20 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 ct. per woord
DONDERDAG 19 FEBR. 1953
Hoofdredacteur: 3. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT
Medewerkers: Ds W. C. v. Burgeier, Kruiningen; A. 1. Catsman, Aardenburg; Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Mid
delburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp;
J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Drs J. Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel,
Tholen; R. Zuiaema, Goes.
Op- en ondergang van
Zon en Maan:
Vrijdag: Zon op 7.46 u., onder
18.02 u. Maan op 9.52 u., onder
2.10 u.
Hoogwater Vrijdag 20 Februari:
Vlissingen: 6.15 u. 1.83 m., 18.50
u. D73 m. Terneuzen; 6.46 u. 2.02
m., 19.20 u. 1.94 m. Wemeldinge:
7.59 u. 1.51 m., 20.30 u. 1.53 m.
Zierikzee: 7.38 u. 1.28 m., 20.12
u. 1.30 m.
De lielft van de ongeveer 1100 kilometer dijk in de rampgebieden
heeft zwaar geleden, aldus verklaarde de directeur-generaal van de
Rijkswaterstaat ir A. G. Maris. Behoudens het dichten van grote en
kleine breuken, zal zeer veel tijd, materieel en zorg geëist worden
om de totale schade te herstellen. Deze schade is belangrijk groter,
dan ir Maris eerst verwachtte.
Op het ogenblik wordt op grote schaal klein werk uitgevoerd om
de schade zoveel mogelijk te beperken. Dit geschiedt door het aanleg
gen van ringkades van zandzakken en klei, die het water bij normale
vloed buiten kunnen houden. Bij ietwat zware voorjaarsstormen ech
ter acht ir Maris teleurstellingen en tegenslagen niet uitgesloten. De
bedijkingen zijn en blijven voorlopig ook nog bijzonder kwetsbaar.
Ir Maris gaf in vogelvlucht een be
schrijving van de in gang zijnde her
stelwerken.
St, Philipsland.
Op St. Philipsland hebben twee
stroomgaten, dank zy de kleibodem,
een diepte van min twee meter Nieuw
Amsterdams peil (N.A.P.). Hier wordt
gewerkt met kistdammen, waarmee
men reeds een gat gedicht heeft. Het
tweede stroomgat hoopt men bij het
aanstaande doodtij (begin volgende
week) dicht te krijgen. Daarna zal een
perszuiger zanddammen achter de kist
dammen spuiten.
Tholen.
In de Tholense dijken zijn de gaten
evenmin zeer diep. Aan de Zuidzijde,
bij Stryenham, is een opzichter van
waterstaat er in geslaagd een gat met
zetsteen te dichten. Definitief herstel
met behulp van twee perszuigers is
gaande. In de Noordwesthoek van het
eiland zijn de binnendijken gesloten.
Het grootste deel der polders zél kun
nen lozen, waartoe hulpgemalen be
steld zijn. De dijk bij Stavenisse geeft
hetzelfde beeld als die bij Stryenham.
Bij het dichten worden geen bijzondere
moeilijkheden verwacht, al blijven de
voorzieningen uiterst kwetsbaar.
Zuid-Beveland.
y
Een ringkade van 1800 meter zal, zo
als reeds gemeld, volgende week bij
doodtij achter het enorme gaat bij
Bath op Zuid-Beveland worden gelegd.
Dit zeer precaire werk zal door 1000
tot 2000 militairen worden uitgevoerd.
De Ned. Spoorwegen zullen het zand
en 300.000 zandzakken aanvoeren.
Bath is daarom zo moeilijk, omdat het
verschil in getijde ongeveer vijf meter
bedraagt. Achter het gat ligt een ge
bied van meer dan 1000 hectare, dat bij
ieder getijde leeg of vol stroomt. De
stroomsnelheid in het gat Is vijf meter
per seconde.
De ringkade zal komen te liggen
over een stuk land, dat 1 meter boven
N.A.P. ligt. Met klein, draglines en
enorm veel mankracht zal men in en
kele dagen tijds de kade tot boven
normaal vloedpeil moeten leggen. Het
stroomgebied achter de dijkbreuk
wordt dan teruggebracht tot ruim 200
hectare, waardoor de stroomsnelheid
zal afnemen en men definitief herstel
kan gaan voorbereiden. Of het maken
van deze inlaagdijk zal slagen, kan
men niet garanderen. Alles zal op alles
worden gezet. De vier kleinere gaten
bij Bath zijn en worden provisorisch
hersteld.
De situatie bij Kruiningen is era
8tig. Er zijn drie grote gaten en de
haven is uitgestroomd. Zeer veel
spoed wordt met de dichtingen en
met het herstel van kaden en steiger
van de pont op Perkpolder ge
maakt.
Noord-Beveland
De zeedijk rond Noord-Beveland
vertoont geen grote gaten. De Zuide
lijke zeedijk echter heeft belangrijke
schade opgelopen. Ten Oosten van
Kortgene zal een vrijwel geheel nieu
we dijk moeten worden gelegd. Ook
ten Oosten van deze plaats is de
schade ernstig.
Walcheren
Zeeuwsch» Vlaanderen.
De Walcherse dijken zijn dicht. De
Sloedam is onbeschadigd. De ringkade
bij het gat in de Nieuw Neuzenpolder
bij Terneuzen is gereed. Men is bezig
het gat dicht te spuiten.
Schouwen-Duiveland,
Schouwen-Duiveland is het grootste
zorgenkind. Ir Maris gaf een overzicht
van de moeilijkheden en mogelijkhe
den aldaar, zoals reeds Maandagavond
j.l. 'werd gepubliceerd. Vooral Schou
wen ligt laag.
Het leggen van een ringkade bij het
grote gat bij Schelphoek (250 meter
breed en 30 meter de zandbodem in)
zal bijzonder moeilijk zijn. Het over
stroomde achterland is ruim 9000 hec
tare groot.
Speciaal voor dit werk zal bij
Schelphoek een tweede werkhaven
voor het benodigde materieel worden
gemaakt.
Het dichten van de havendijken van
Zierikzee zal tot het eerste werk be
horen, waarna de haven zal worden
uitgebaggerd.
COMMISSIE VOOR WATER
STAATKUNDIGE
VOORZIENINGEN.
Afsluiting zee-armen eerste
voorziening?
De minister van Verkeer en Water
staat zal Zaterdag een commissie voor
waterstaatkundige voorzieningen in
stalleren. Deze commissie, die onder
presidium van de directeur-generaal
van de rijkswaterstaat ir A. G. Maris
zal staan, krijgt opdracht advies uit te
brengen en de vraag te beantwoorden,
welke waterstaatkundige voorzienin
gen dienen te worden getroffen met
betrekking tot de door de stormvloed
van 31 Januari geteisterde gebieden,
waarbij, aldus de opdracht, in, het on
derzoek ware te betrekken de vraag
of een afsluiting van de zee-armen
zulk een voorziening behoort te wor
den.
Tengevolge van de watersnood.
TEELT VAN ELITE ZAAI
GRANEN TIJDELIJK NEET
MEER IN ZEELAND.
De contractteelt van tuin- en land-
bouwzaden is ernstig getroffen door de
watersnood in het Zuid-Westen des
lands. Om de productie en de export
van zaai- en pootgoed, ook in het na-
tionaal-economisch belang in ons land,
op peil te houden, dient de contract
teelt van elite zaaigranen deels ver
plaatst te worden naar andere geschik
te land- en tuinbouwgebieden.
In welke omvang en voor welke
zaderijen en plantgoed dit geschiedt is
nog niet overzichtelijk.
Inwoners van Geersdijk mogen
terugkeren.
De ongeveer 450 inwoners van Geers
dijk, gemeente Wissenkerke, mogen
naar hun woningen terugkeren. Giste
ren heeft de Commissaris der Konin
gin toestemming daartoe verleend. De
laatste dagen hebben de inwoners hun
Woningen en straten ai gereinigd.
De polder, waarin Geersdijk is ge
legen, viel op 9 Februari j.l. droog. Na
onderzoek is gebleken, dat thans noch
uit een oogpunt van volksgezondheid
noch met het oog op waterstaatsbelan
gen bezwaar bestaat tegen terugkeer
van de bevolking. De beslissing daar
toe is op verzoek van de burgemeester,
na overleg met de inspecteur van de
volksgezondheid in Zeeland, genomen.
Bootdienst Yerseke—B. o. Zoom
wordt gestaakt.
Naar wij vernemen zal de bootdienst
tussen Yerseke en B. o. Zoom v.v. met
ingang van morgen, Vrijdag, worden
gestaakt. De oorspronkelijke bedoe
ling was drie vaarten per dag heen en
terug te maken, maar tengevolge van
de waterstand moest dit aantal tot twee
worden teruggebracht. Het blijkt thans
echter na enkele dagen, dat een ver
dere voortzetting van de dienst niet
langer verantwoord is. Het schip loopt
nogal eens omhoog en de passagiers
moeten bij laag water ruim een kilo
meter over de schorren lopen om de
vaste wal te bereiken. Wij wijzen er
op, dat de bootverbinding Wemeldinge
B. o. Zoom blijft bestaan.
ONDERZOEK NAAR
ZOUTGEHALTE VAN DE
BODEM.
Nieuwe taak van laboratorium
te Goes.
Het laboratorium voor grond- en ge
ivasonderzoek te Goes, dat als werk
gebied de Zuidhollandse eilanden,
Westelijk Brabant en Zeeland heeft,
ziet door de watersnood zijn normale
werkzaamheden vrijwel onmogelijk
gemaakt. Het laboratorium is thans ge
heel overschakeid op het onderzoek
naar het zoutgehalte in de bodem..
De benodigde apparatuur is van de
andere bedrjjfslaboratoria in Neder
land naar Goes overgebracht. Het on
derzoek is reeds begonnen. Binnenkort
kunnen globale cijfers betreffende het
zoutgehalte van de bodem worden te
gemoet gezien.
Mantes adopteert Stavenisse,
Het Franse stadje Mantes (departe
ment Seine et Oise) heeft besloten
Stavenisse te adopteren. Er zal een
comité worden gevormd, dat zich zal
belasten met een inzameling van geld
en goederen, die rechtstreeks naar
Stavenisse zullen worden gezonden.
Een delegatie /an het gemeentebestuur
van Mantes heeft al eerder een bezoek
aan Stavenisse gebracht, juist op de
dag, dat Koningin Juliana, er was. De
afgevaardigden zijn toen aan Hare Ma
jesteit voorgesteld.
De Tweede Kamer houdt zich mo
menteel bezig met de wijziging van
het ontslagrecht. Een belangrijk en
zeer moeilijk wetsontwerp, waarmee
drie millioen loontrekkenden in Neder
land, drie kwart van de werkende be
volking, zijn gemoeid. Het. is een ont
werp, dat bijna 5 jaar oud is. Nu het
dan eindelijk zover is blijkt de over
gangsregeling naar deze wet zo moei
lijk te zijn, dat haar waarde min of
meer dubieus wordt.
Een van de belangrijke winstpunten
zal zijn dat de werkgever geen enkele
zieke arbeider mag ontslaan als hij
minder dan twee jaar ziek is. Boven
dien mag hij niet opzeggen gedurende
de tijd dat de meerderjarige arbeider
zijn dienstplicht vervult. Voor de
werkgever geldt een ontslagtermijn ge
lijk aan het termijn, waarin het loon
wordt uitbetaald. Daarenboven wordt
de termijn van opzegging voor ieder
jaar dat de arbeider zijn dienstbetrek
king heeft vervuld een week langer.
De maximum ontslagtermijn voor de
werkgever bedraagt dertien weken.
Voor de werknemer gelden gelijke be
palingen. Zijn opzeggingstermijn zal
verlengd worden met een week voor
elke twee jaar, dat hij in dienst is. Het
maximum bedraagt zes weken. Bij on
redelijk ontslag zal beroep op de rech
ter mogelijk worden. Deze kan de
schadeplichtige partij veroordelen tot
herstel van het dienstverband. Ook
kan hij bepalen, dat dit herstel afge
kocht kan worden.
VIJF INZITTENDEN, ERNSTIG GEWOND,
Gistermorgen omstreeks 11 uur is op de Orthenseweg onder 's-Hertogen-
bosch een luxe personenauto, een Ford, in volle vaart op een vrachtwagen
gereden. Van de zes inzittenden werd de bestuurder, de heer J. Reijnhout,
bedrijfsleider van de Fordgarage te Goes, op slag gedood. De andere vijf
personen, een dame en vier heren, werden zwaar gewond.
Het ongeluk geschiedde doordat een vrachtwagen plotseling uit een Rode
Kruis-colonne zwenkte. De Ford vloog er met een slag tegenop en werd
geheel in elkaar gedrukt. De gewonden, te weten mej. B. de Dreu en de
heren C. Baarends, magazijnchef, J. C. Dagevos, vertegenwoordiger en P.
van Houwelingen, vertegenwoordiger, allen uit Goes en J. L., monteur, uit
Wolf aartsdijk, werden naar het Groot Ziekengasthuis te Den Bosch ver
voerd. De bestuurder van de vrachtwagen, een Fransman, kwam met de
schrik vrij. De overleden bestuurder laat een vrouw en een kind achter.
Gistermorgen heeft zich bij wachtpost
66 een ongeval voorgedaan, waarbij de
37-jarige weduwe H. door een vrachtauto
is overreden. Zij kwam per rijwiel tenge
volge van de modder op de weg of wel
licht door schrik te vallen en werd door
-én der achterwielen van een haar achter
op komende vrachtauto overreden. Tenge
volge hiervan is zij kort nadien overleden.
Het stoffelijk overschot is met de zieken
auto van de brandweer overgebracht naar
het ziekenhuis.
H.M. de Koningin heeft de volgende dagorder uitgevaardigd, be
stemd voor het personeel van zee-, land- en luchtmacht en tevens
gericht tot de militairen uit het buitenland, die hulp In de over
stroomde gebieden verleend hebben.
„Nu het reddingswerk in de overstroomde gebieden en het voor
lopig dichten der dijken, voor zover dit mogelijk is, toelaten dat de
militaire hulpverlening grotendeels beëindigd wordt, wens ik mijn
bijzondere waardering te uiten voor de offervaardigheid, ijver en
bekwaamheid, waarmede deze zware taak door de koninklijke marine,
de koninklijke landmacht en de luchtstrijdkrachten is uitgevoerd.
Gij hebt daarbij de uitnemende hulp gehad van de leger-, marine-
en luchtmachtcontingenten van verschillende mogendheden.
Gezamenlijk hebt gij, in samenwerking met de niet-militaire orga
nisaties, personen en groepen van personen, die met en naast u hun
offervaardigheid en arbeidskracht aan de eerste leniging van de
nood gaven, de burgerlijke autoriteiten, die de leiding en de verant
woordelijkheid voor de noodmaatregelen hadden, de onmiddellijke
eerste hulp gegeven, die zij bij de moeilijke taak, waarvoor zij gesteld
waren, nodig hadden."
Tevens heeft H.M. de Koningin het volgende schrijven gericht aan
de minister—president:
„De bijzondere waardering die ik in bijgaande dagorder uit voor
de bijdrage, die de militairen brachten voor de eerste leniging van
de watersnood, geldt uiteraard in dezelfde mate voor de talrijke
niet-militaire autoriteiten, organisaties en personen, die mede ge
arbeid hebben aan het reddingswerk in de watersnoodgebieden."
—4
In de nacht van Zondag op Maandag arriveerde in de Rotterdamse haven
de „India" met een grote lading Portugese goederen voor de hulpverlening aan
Nederland.
De Portugese gezant, de heer F. O. de OUveira Bastos, overhandigde tjjdens
een korte plechtigheid de ladingspapieren aan de heer de Kanter, verbonden
aan het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Op de foto v.l.n.r. de heer De Kanter, prof. dr P. R. Michaël, vlce-voor-
zitter van het Rampenfonds, de gezant, Lt Gen. b.d. K.N.I.L., P. Alons, de ka
pitein van het schip, en de directeur van het Nederlandse Roode Kruis de heer
Verspijk.
Grootscheepse actie
Amsterdam heeft grootse plannen tot hulp aan het eiland Schouwen e»
Duiveland. B. en W. van de hoofdstad des lands zijn er enthousiast over
en het laat zich vermoeden, dat de raad, die vandaag zijn mening over de
plannen moet geven, er van harte mee accoord zal gaan. Burgemeester mr
Arn. J. d'Ailly heeft Zaterdag op de Prov. Griffie te Middelburg aan de
Gedeputeerden mr Mes en mr van der Weel, alsmede aan de Griffier, mr
Pilaar, verteld, wat Amsterdams bedoeling is en natuurlijk was men ook
hier geestdriftig over het genomen initiatief. Het zal bij deze prachtige
hulpverleningsactie niet zozeer gaan om de inzameling van goederen als wel
om technische hulp, die alle diensten der gemeente Amsterdam kunnen
bieden. Bovendien zal een beroep worden gedaan op alle ambachtslieden in
de hoofdstad des lands (wq denken aan timmerlieden, smeden, schilders
enz.) om met mensen en materiaal hun collega's op het verdronken eiland
bijstand te verlenen.
Uiteraard zal over de uitvoering der
détails van dit grootscheepse plan na
der overleg worden gepleegd uSsen B.
en W. van Amsterdam en het college
van Ged. Staten in Zeeland, waarbij
naar kan worden aangenomen ook de
gemeentebesturen op het eiland zullen
worden ingeschakeld. Ook de Ver. van
Ned. Gemeenten zal in dit overleg
worden betrokken, want zij is de cen
trale instantie, die de adoptieplannen
coördineert.
In een telefonisch onderhoud, dat wij
gisteren hadden met de heer Besanger,
chef der afdeling levensmiddelen der
stad Amsterdam, die de technische uit
voering der plannen op zich heeft ge
nomen, verklaarde deze, dat Amster
dam uiteraard rekening zal houden
met de reeds tot stand gekomen adop
ties van diverse gemeenten op Schou
wen en Duiveland. Waar de hulp niet
voldoende mocht zijn, zal Amsterdam
zo mogelijk gaarne aanvullend wer
ken.
Zoals bekend zijn reeds enige plaat-
Volgende week weer verbinding
W olphaartsdijk—Kortgene,
Naar wq vernemen kan binnen een
week de hervatting van de bootdienst
tussen Wolphaartsdqk en Kortgene
worden tegemoet gezien. De weg naar
de steiger te Wolphaartsdqk is berijd
baar en de steiger aldaar is intact..
De Rijkswaterstaat wil echter nog
even wachten op het z.g. uitzakken
van de weg en vreest (terecht) dat,
indien het zware verkeer reeds onmid
dellijk van de weg gebruik zou gaan
maken, deze ernstige schade zal lijden.
„Het dichten van de zeedijk aan de Nieuw Neuzenpolder is zeker geen
peuleschilletje", aldus de heer H. P. Wolfert, voorzitter der Waterkering, die
juist terugkeert van een tocht langs de Oost-Z.-Vlaamse kust. „Ik mag wel
zeggen", zo vertelt hij ons, „dat de herstelwerkzaamheden aan de Nieuw
Neuzenpolder, het moeilijkste object is uit de omgeving". De moeilijkste
karweien in dit object is zeker het maken van de ringkaai en het sluitgat.
Vol lof is men echter over de verrichtingen van de dijkwerkers. Ieder geeft
hier blijk van strijdlust tegen de waterwolf, die ook op de Oost-Zeeuwsch-
Vlaamse kust zulk een grimmige en helaas succesvolle aanval deed, doch
welks gevolgen men spoedig hoopt te overwinnen.
De hevelinstallatie in de polders
doen schitterend werk. Via enkele bui
zen en een door een motorfiets op
gang gebrachte vacuumpompje stroomt
het water uit het geïnundeerde gebied
in het polderkanaal, dicht bij het
buurtschap Noordhoek. Deze practi-
sche vinding' van technici van de N.V.
Waterleiding Mij. „Zeeuwsch-Vlaande-
ren", wordt thans beneden de Wester -
schelde overal toegepast. Hierdoor
vindt een regelmatige afvoer van on-
gevtVr 12ÜÜ kuo. meter water per uur
plaats en zodoende is reeds een groot
deel van de polder droog en valt het
water in een verheugende mate.
DE -RINGKADE.
Sinds 6 Februari is de Fa. Zanen
Verstoep doende een ringkade van 500
meter lengte, bestaande uit aarde, rijs
hout en zandzakken, aan te leggen om
het grote gat in de Noordoosthoek van
de polder. Dit is geenszins een eenvou
dig karwei, omdat het meestal onder
water moest geschieden. De maximale
waterstand was n.l. 30 a 40 cm., ter
wijl er bij vloed zeker een meter wa
ter stond. Bovendien was de ringkade
moeilijk op hoogte te krijgen door de
slapte van de vochtige grond,
Zodoende ondervond het werk veel
stagnatie en vergde zeer veel van het
uithoudingsvermogen van de plm. hon
derd mensen, die hier ontzettend veel
werk moeten verzetten en dag en
nacht bezig zijn. Vooral de nachtploe
gen, over 't algemeen vakmensen,
moesten tot de ellebogen in het ijzige
water zitten. Hier is dus werkelijk ge
leden en gestreden om een voorlopig
resultaat te bereiken. Als de ringkade
niet doorbreekt zal de polder spoedig
droog zijn.
In het grote gat, dicht bij de hof
stede van de heer Wolfert, heeft men
reeds een gedeelte dijk gelegd van
zand. Dit zand wordt vanaf de Braak
manplaat naar de Nieuwe sluis te Ter
neuzen aangevoerd en via een pijplei
ding van ongeveer één km. lengte, met
buizen van 50. om. door zandzuigers in
het gat geperst.
Op die manier hoopt men de polder
te kunnen heroveren. Doch er zijn tal
van factoren in 't spel, zodat men van
tevoren niets definitiefs kan zeggen
over de tijdsduur van dit zware kar
wei.
sen op het eiland geadopteerd. Zierik
zee door Almelo en de Amerikaanse
plaatsen Hays en Danville, Burgh door
Oostkapelle. Velsen heeft belangstel
ling voor Dreischor, Nieuwerkerk aan
de IJssel voor Nieuwerkerk, Soest voor
Oosterland, dat door de Overijsselse ge
meente Rijssen reeds geadopteerd is.
Bovendien zijn er nog plaatsen in
Overijssel, die graag een gemeente op
Schouwen en Duiveland voor haar re
kening willen nemen.
DE „WILLEiviöDORP" IS 60
METER GEVORDERD.
De Moerdijkpont „Willemsdorp", die
in de beruchte stormnacht door het gat
in de dijk van de polder Kruiningen
naar binnen werd geslagen en terecht
kwam ergens in de polder tussen Krui
ningen en Waarde, is al 60 meter dich
ter bij het gat, waardoor het schip oók
weer naar buiten moet, gevaren. Bij
onderzoek bleek de pont neergesmakt
te zjjn op een stuk grond, dat 75 cm.
boven N.A.P. lag. Een ploeg arbeiders
van „De Schelde" heeft het inwendige
van het schip geheel onderzocht. Bal
ken verbinden de „Willemsdorp" met
vier flinke pontons, die bij rijzend wa
ter het schip omhoog lichten. Na de 60
meter, die het al in de goede richting
gevorderd was, deed zich een hoger
obstakel voor. Onderzochtwordt nu,
op welke wijze het daar weer overheen
te krijgen is. Bovendien wordt nauw
keurig nagegaan welke weg het beste
gevolgd kan worden naar het dijkgat,
waardoor het schip weer in zijn ele
ment kan worden gebracht.
Dr Dankbaar hoogleraar.
Aan de Rijksuniversiteit 'te Gronin
gen is benoemd tot hoogleraar dr W.
F. Dankbaar, Zendingsdirector van 't
Zendingscentrum der Ned. Herv. kerk
te Oegstgeest. Dr Dankbaar, die 45 jaar
oud is, stond voor hij Zendingsdirector
werd, als Ned. Herv. predikant in
Goes.
VERBLIJFSVERGUNNINGEN
VOOR ZIERIKZEE.
Alleen die, afgegeven op of na 13
Februari, zijn geldig.
Alle verblijfsvergunningen, die door
of namens het gemeentebestuur van
Zierikzee vóór 13 Februari j.l. zijn af
gegeven, zijn ingetrokken. Geldig zijn
slechts de vergunningen, die op of na
deze datum werden verstrekt. Deze
maatregel was noodzakelijk, omdat er
geen overzicht bestond van het aan
tal verblijfsvergunningen, dat in om
loop was.
Degenen, die over een geldige ver
gunning beschikken en voor één of
meer dagen Zierikzee verlaten, heb
ben bij hun terugkeer geen doorgangs-
bewijs van de Provincie nodig. Zij zul
len aan Katse Veer op vertoon van
hun verblijfsvergunning worden door
gelaten.
DE BILT ZEGT
Weinig verandering in temperatuur
Aanvankelijk nog mistig of nevelig,
later overwegend zwaar bewolkt.
Plaatselijk af en toe lichte regen of
motregen. Overwegend matige Weste
lijke wind. Weinig verandering in tem
peratuur.