Titanenkamp tegen het water W. Zeeuwsch-Vlaanderen BRESKENS, BIERVLIET EN HOOFDPLAAT WORSTELDEN EN ONTKWAMEN Het onderwijs heeft enorme schade geleden r Gevaarlijke plaatsen werden nog tijdig ontdekt Onze correspondenten schreven geschiedenis Fantastische hulp Men hield het hoofd koel Ramphistorie van de Zeeuwse plaatsen Bij opbouw zal van het gewone urgentieplan worden afgeweken Dankbaarheid in W. Zeeuwsch-Vlaanderen Breskens Biervliet Hoofdplaat Woensdag 18 Februari 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 De storm in de nacht van Zater dag op Zondag alarmeerde in W.- Z.-Vlaanderen reeds vroeg de wa terbouwkundige ambtenaren naar de zeedijken. Enkelen ervan konden slechts met levensgevaar en wadend door de overslaande golven de plaatsen van nabij observeren, aan gezien de hoge waterstand en hei overslaande buiswater de dijker onbegaanbaar maakten. Naar alle kanten werd alarm ge slagen en hulp gevraagd. In Oostburg vormde zich oj het polderhuis van het waterschap Het Vrije van Sluis een centrale post, bestaande uit Griffier en en' kele ambtenaren, terwijl de P.T.T alle mogelijke medewerking ver leende. Een groot probleem was de ver binding met de gevaarlijke plaatsen. In Schoondijke had de bur gemeester een practische hulpactii gevormd door het zand van de nieuwe bestrating in zijn dorp te. plaatse in zandzakken te doen- ei per vrachtauto naar de kust te.voe ren, n.l. Hoofdplaat en Breskens CRITIEKE PLAATSEN. De burgemeester van Oostburg trad zeer voortvarend op en had met een grote ploeg burgers de leiding op i* genomen van het dichtingswerk in hei haventje van Nieuwe Sluis waar in de dijk een groot en zeer gevaarlijk gat wat ontstaan. Ijlings werden te Breskens auto's en mensen verwezen naar de Verklikker te Groede, waar een groot aantal gaten in de zeedijk het ergste deed vrezen. JSnkele honderden arbeiders en tiental len vrachtauto's konden voor het mid dagtij, dat gelukkig meeviel, waar no dig zandzakken deponeren, zodat de si tuatie gered was, in afwachting van het noodherstel. In de dijk van de zgn. Zwartepolder was een groot gat ge slagen, zodat het water vrij de polder Instroomde (het zgn. poldertje van Put ter). Via een binnendijk welke eveneens bezweek liep het water ver door. Dit laatste gat was spoedig gedicht, doch het buitengat vergde dag en nacht wer ken alvorens een drempel erin gelegd was. Dit werk gaat nog dag en nacht door. DE DUINEN. De duinen te Cadzand bleken duizen den kubieke meters zand te hebben verspeeld en de steile wanden vormden een angstig gezicht, vooral vlakbij de diverse hotels. Het haventje van Cad zand liet eveneens water door in de laagte bij een hotel, waar alles blank stond .De sluis had niets geleden. Het wegdek was weggeslagen. De dominee van Oostburg, die zijn dienst had afge^ last was ijverig aan het werk met en kele mensen, 's Middags troffen we hem alweer aan het werk op de Ver klikker FANTASTISCHE HULP. De hulp welke direct werd geboden door bevolkingsgroepen was werkelijk fantastisch. Alle wegen waren bezaaid met auto's zowel luxe als vrachtauto's. Ook tractoren kwamen in grote getale pp. Burgers werden aangevoerd met al les wat rijden kon. Te voet kwamen grensbewoners met schoppen vanaf Eede en Sint Kruis In de hoop onder weg een lift naar de kust te kunnen vinden. Zakken werden te voorschijn getoverd op ongelofelijke wijze. De burgemeesters en de technische ambtenaren hebben fantastisch ge werkt. Het ongelukkige was dat ze werden geremd door orders en tegen orders van bovenaf waarvan niemand iets begreep. Het feit dat aan de Verklikker en kele tientallen werkers voldoende ge acht werd, terwijl de toestand duide lijk maakte voor iedere leek, dat er duizenden moesten zijn op deze critieke plaats maakte velen woedend, hetgeen niet onder stoelen of banken werd gestoken. Gelukkig dat 's mid dags van dit standpunt werd afge stapt en ieder kon meewerken. Wat het betekent met zware zakken op de schouders tegen wind op gladde dijken te klauteren daarbij bespoeld te worden door overslaand zeewater zul len in deze tijd velen hebben ervaren. Een probleem was ook na een bepaalde tijd de natte en bezwete en verkleumde mensen naar huis te vervoeren. HET DUIVELSHOEKJE. Het Duivelshoekje te Breskens bleek eveneens critiek te zijn. Terwijl op en kele honderden meters vrachtauto's en mensen teveel waren op de kade te Breskens bleek niemand bereid te zijn mee te gaan naar de dijk naast het zwembad en Z.V.T.M.-emplacement, welke op doorbreken stond. Met veel moeite kon daar de technische ambte naar Jumelet met levensgevaar Ihet ergste voorkomen voor het middagtij. Op deze plaats is ook zeer moedig werk verricht. COÖRDINATIE-COMMISSIE. Kerk, belast met de centrale leiding voor herstel van West Zeeuwsch-Vlaan deren. Met zijn technische staf vestigde hij zich eveneens op het genoemde pol derhuis ,te Oostburg. Voor de diverse kustvakken werden diensthoofden aangesteld van Rijk, Pro vincie en waterschappen, geassisteerd door technische ambtenaren. Een gewaardeerd gebaar maakten 60 steenzetters uit SUedrecht, die ondanks het feit,dat hun eigen hulzen onder water stonden een gehele nacht in bus sen vla België reden en zich kwamen aanbieden voor de kustwerken. Een vak- manswerk, dat niet kan worden over genomen door welke bereidwillige ook, die hierin niet is opgegroeid. LEIDING. Zodra de Rijkswaterstaat de leiding had overgenomen werd Ir Heegstra in samenwerking met de polderbesturen belast met de vorming van een binnen- linie. Alle binnendijken werden' in ver dediging gebracht, hetgeen veel werk meebracht, daar de toestand hiervan verre van rooskleurig was te noemen. Met schotbalken en dichtingen is deze linie klaar gemaakt voor mogelijke nieu we gevaren aan de kust. Een dijkwacht werd ingesteld om bij hoog water alle plaatsen langs de kust te observeren. Waarderende medewerking verleenden hierbij de burgemeesters. Opvallend was in deze periode hoevele burgemeesters in staat waren een on gekende activiteit te ontwikkelen en stimulerend te werken voor de bevol king. Hun werk was zeer omvattend n.l. hulpverlening aan de kust, inkwartie ring van arbeiders en militairen en eva- cué's. Het voordeel van een groot water schap kwam te Oostburg tot uiting, waar dag en nacht de ambtenaren zorg den voor de bestellingen van mensen en materiaal. Woensdagavond zakten drie parachu tes te Breskens bij de Boulevard en op het land van Manneke met stroom kabels voor transporteurs, waarmede de zakken boven op de dijken werden gebracht. Duizenden zandzakken en rij platen, vele draglines en auto's werdei» vanuit deze bijenkorf in het polderhuis gedirigeerd naar de werken. De zovaak versmade ambtenaren ble- r Tot nü toe hebben we slechts een globaal beeld gegeven van de ramp, die Zeeland trof. Dank zij de medewerking van onze correspondenten zijn we nu ook in staat de geschiedenis te vermelden van de plaatsen, waar niet zoveel „gebeurde", maar die toch ook een zware tol betaalden. In dagboek vorm hopen we de verschillen de plaatsen de revue te laten passeren. In deze oplage publi ceren we de rampgeschiedenis van Hoofdplaat, Breskens en Biervliet. J> ken vanuit hun onzichtbare post dag en nacht capabel te zijn deze grote orga nisatie op te bouwen. Met de telefonis ten van de P.T.T. die onder hoogspan ning leefden schreven zij een groot deel van de ramphistorie-hulp. Er werden fouten gemaakt maar deze vallen in het niet naast de massale pres taties in deze streek. West Zeeuwsch-Vlaanderen werkt voort om hoge standen van het zeewater het hoofd te kunnen bieden. Overdag en 's nachts by het schynsel van vele lampen wordt gewerkt aan het her stel. By nader onderzoek is gebleken, dat ook de zeesluis te Cadzand inneriyk zo veel heeft gelden, dat dag en nacht werk nodig ls om bier gevaar te keren. Werk van tien jaar in één dag vernietigd EIGENLIJK had de heer C. Kuiper, Inspecteur L.O. van de Inspec tie Goes eind April met pensioen moeten gaan. Dan is zijn tijd geko men en had hij kunnen terugzien op een in dankbaarheid verrichte taak, het herstel van het lager onderwijs na de oorlog. Maar nu is de ramp over ons land gekomen en is het werk van de laatste tien jaar in één slag vernietigd. Nu moet hij weer opnieuw beginnen. En als het moet, dan zal hij weer je juist niet. dóórgaan. Wéér beginnen met de op bouw van hetgeen hem zo na aan het hart ligt. Zijn inspectie is zeer zwaar getrof fen. Ze omvat namelijk geheel Schou- wen-Duiveland, Tholen en St. Philips- land, en op Zuid-Beveland o.m. de getroffen gemeenten Krabbendijke, Kruiningen, Rilland-Bath, Waarde alsmede de gemeenten in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen. „Ik heb nog geen enkel overzicht van de schade", vertelt hij ons. Er komen wel gegevens binnen en ik kan de telefoon practisch niet ver laten, maar het is bijna allemaal on volledig. Waar het net om gaat, hoor Amerikaanse troepen uit Frankfort zijn hier bezig met het ophogen van de weg Zevenbergsche Hoek naar het dorp Moerdijk, in Noord-Bra bant. Er worden zandzakken opge stapeld, om te voorkomen, dat de weg onder water stroomt. Na de eerste verwarde toestand werd in vergadering te Breskens een coör dinatie-commissie gevormd door het lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland, de heer C. Hamelink. De centrale hier van werd eveneens gevestigd op het polderhuis van het waterschap Het Vrije van Sluis te Oostburg. Voordat deze commissie echter aan het werk kon gaan kwam weer een nieuwe leiding. De andere dag arriveer de vanuit Den Haag de hoofdingenieur an de Rijkswaterstaat, de heer J. v. d. „Persoonlijke verliezen zijn te Breskens niet te betreuren", zo schrijft onze correspondent. „Toen Zondagmorgen omstreeks half drie de sirene loeide, stroomde het water reeds het dorp binnen. Spoedig stond Breskens voor een groot deel onder water. Toen het daglicht begon aan te breken kon men eerst zien hoe groot de schade was: Het hotel van de heer A. Roest op de Scheldekade was geheel ondermijnd. De vele gasten, die Zater dagavond door de storm niet verder hadden kun nen reizen, waren 's nachts door het water ge vlucht. Het water heeft in de machinefabriek van de Gebr. van de Sande ongeveer 1% meter hoog gestaan. De schade in deze fabriek is groot. Op het haventerrein bij de aanlegplaats van de Provinciale boot is de ravage moeilijk te beschrij ven. Verscheiden schepen zijn op de kade ge worpen. De in aanbouw zijnde graansilo van de Coöp. Aankoopver. West-Zeeuwsch-Vlaanderen is geheel ingestort. Het werk moet geheel opnieuw beginnen. De dijken rond Breskens hebben veel schade geleden. In een dijk aan de Oostkant van Bres kens was een klein gat geslagen, waardoor een stuk land onder water liep. Deze dijk is echter in de loop van Zondag weer provisorisch hersteld, zodat het gevaar daar spoedig geweken was. Bij de dijk nabij het Fort Frederik Hendrik is de toestand zeer précair geweest. Van deze dijk was slechts een heel smalle strook over en het mag dan ook een wonder heten, dat deze niet is door gebroken. Zondagmorgen is men reeds met man en macht aan het werk getogen om deze dijk te herstellen. De meeste schade is toegebracht aan de duinen van Breskens, waar het water op vele plaatsen meer dan de helft heeft afgeknaagd. Sommige bunkers welke voorheen geheel in het zand zaten, staan thans volkomen bloot, terwijl men op som mige plaatsen zo van het strand in de polders kan kijken. In de Bunkervallei aan het einde van de Boulevard, waar nog enkele gezinnen in bun kers woonden, zijn deze mensen hals over kop moeten vluchten voor het met razende snelheid binnenstromende water, met achterlating van have en goed. Hierbij raakte nog een kind te water en werd door de stroom meegesleurd, maar gelukkig kon het kind nog tijdig gegrepen en gered worden. Maandagmorgen is men begonnen met het schoonmaken van de straten, waar het zeewater een dikke laag slib heeft achtergelaten. Om half drie arriveerde weer vóór het eerst de veerboot uit Vlissingen, die vanaf dat ogenblik de normale dienst weer onderhield. De Urker en Breskense vissers in de haven vertrokken naar de noodgebieden. Dinsdagmorgen arriveerden vele militairen, die aan de dijken werden ingezet. Woensdagmorgen hield men een inzameling van kleding, die een enorm succes werd. De collecte bracht ruim f8400.op. Donderdag werden gummikabels gedropt voor het herstel van de telefoonleidingen. Het werk aan de dijken vorderde goed. Vrijdag arriveerden twee grote bokken in de haven om de op de kade geworpen schepen in het water te takelen. Een kleinere bok had de taak om de pontonbrug uit het water te vissen." „Ook te Biervliet is de watersnood niet onge merkt voorbijgegaan", zo schrijft onze correspon dent in deze plaats. „Gelukkig heeft de nood geen slachtoffers geëist. Dank is er dan ook in de har ten van alle Bierviieters. Reeds Zondagmorgen vroeg werden de bewo ners gealarmeerd om de dijken van de Paulina en Thomaespolder te gaan versterken. Om half elf werd groot alarm gegeven, omdat de dijk bü Hoofdplaat dreigde door te breken. (Zie het relaas van onze correspondent te .Hoofd plaat.) Heel Biervliet heeft met man en macht gewerkt om de dijken van Hoofdplaat te be houden. Maar ook de eigen zeeweringen werden niet vergeten. In de Paulinapolder ontstond Maandag avond een groot gat in de dijk." „Dank zij de onverbeten worsteling tegen het water", zo luidt het relaas, dat we uit Hoofdplaat ontvingen, „is men er in geslaagd met behulp van de vele bewoners uit de omliggende plaatsen, om Hoofdplaat te behouden". „Het begon Zondagmorgen omstreeks half drie. De zeedijk begon op verschillende plaatsen te bezwijken. Bij een poldertje „de inlaag" viel een groot gat in de dijk. Met kracht stroomde het water naar binnen. De bewoners, vier gezin nen met totaal 21 personen, konden nauwelijks de dans ontspringen. Ook op andere plaatsen werden bressen in de dijk geslagen. De toestand was zeer critiek en met een klein aantal mensen uit Hoofdplaat stond men voor een schier hopeloze taak. De bewoners van Hoofdplaat en Biervliet voch ten wat ze konden en een ploeg van 200 man uit IJzendijke was op het binnenfront ingezet en zorgde voor de aanvoer van de zandzakken. Maandagmiddag scheen de strijd verloren. Het dijkleger trok zich terug naar een veiliger plaats, Het was onverantwoordelijk om verder te werken. De dijk hield. Maar om half vijf gebeurde iets waar niemand op gerekend had. Een dui ker in de buurt brak door. Er ontstond een groot gat en het water liep de gemeente binnen. Snel werd IJzendijke gealarmeerd en spoedig was een hulpploeg van 150 man met vele vracht' auto's op de plaats des onheils. Echter de toestand was hopeloos. Het water liep al over de weg naar het raadhuis en sneed de weg naar de dijk af. Machteloos moest men toezien dat het water door de gemeente stroomde. Op dit critieke ogenblik viel de eleetriciteit uit. Gelukkig had de vloed toen het hoogtepunt be reikt en vrij spoedig liep het water af en viel de verbindingsweg met de dijk weer droog. Voor ieder was het duidelijk, dat het deze avond en nacht er op of er onder ging. Met inzet van alle beschikbare middelen en krachten begon opnieuw de strijd tegen het water, nu aan het gat bij de sluis. De mannen van IJzendijke en Hoofdplaat aan de dijk onder de moeilijkste omstandigheden hebben daar leeuwenwerk verricht. Met een zak lamp als enig licht begon men in het gat af te dalen en de zandzakken te stapelen. Tegen mid dernacht was de dijk zo glad geworden door de regen, dat de lichte tractoren uitvielen en slechts drie tractoren met rupsbanden, waarvan er een met motorpech uitviel, op de dijk de aanvoer naar het gat onderhielden. Men besloot toen om de zandzakken tegen de dijk op te dragen en zo het gat te dichten. Maandagmorgen 4 uur moest men de dijk ont ruimen en de nieuwe vloed afwachten. In de raadzaal van het Raadhuis en het tegenover ge legen café was voor eten gezorgd door de gemeen ten IJzendijke en Biervliet. Nauwelijks half vijf meldde de dijkwacht, dat het water door het gat bij de sluis doordrong en de oververmoeide ploegen togen zonder uitzon dering naar de dijk om opnieuw een verwoede aanval op het water te doen. De dijk hield stand en het tij nam af. De strijd was voorlopig gewonnen. In de vroege Maandag morgen losten verse hulpploegen uit Schoondijke, Oostburg en Waterlandkerkje de oververmoeide mannen vari IJzendijke, Biervliet en Hoofdplaat af, later op de dag versterkt met Nederlandse militairen. Maandagnacht was een corps Belgische militai ren paraat en zette het werk voort." Burg, Haamstede en Renesse zijn droog, maar of die scholen daar ijm bezet weet ik niet. En wat de ver woesting betreft? Hoe zal het zijni. de nieuwe scholen in Ouwerkerk Nieuwerkerk en die in Ellemeet en Eikerzee? In St. Fhilipsland is het grote schoolgebouw verwoest. De school in A. J. Polder staat er nog. In Steve- nisse is alles verwoest. St. Annalend heeft het er goed afgebracht even als Oud-Vossemeer. In de laatstge noemde gemeente wordt nu in de Chr. school aan drie scholen les ge geven, omdat de andere bezet zijn. Hoe? Wel door een rouleersysteem. In St. Maartensdijk, Poortvliet en Scherpenisse is weer alles aan het werk, voor zover men hier de leer lingen weer heeft. Ook in Tholen werkt men met het rouleersysteem. OP ZUID-BEVELAND. Op Zuid-Beveland is de school voor schipperskinderen in Hansweert-Oost in het water konien te staan. De kin deren zitten nu verspreid in Brabant. De Inspectie Roosendaal tracht ze nu weer bij elkaar te krijgen om opnieuw te kunnen beginnen. Dat is trouwens toch de bedoeling. We willen de mensen uit een bepaal de gemeente zoveel mogelijk bij el kaar zien te krijgen, opdat ook de kinderen weer gezamenlijk les kun nen krijgen. Maar dit is een enorme taak Zo zitten bijvoorbeeld de kinderen uit Kruiningen, waar het onderwijs ontzettend heeft geleden, verspreid over Yerseke, Wemeldinge, Goes, Ka- pelle en Biezelinge. In Schore wordt al getracht met geëvacueerde kinderen een klasje ti vormen. De school in Oostdijk is een ruïne en in Waarde en Rilland zal het wel niet veel beter zijn. „Ik vrees ook het ergste voor de semi-permanente scholen", zo ver volgde de heer Kuiper. Die staan niet op een stevig fundament. Wat de totale schade betreft schat de heer Kuiper dat van het aantal lokalen in zijn inspectie er zeker een honderdvijfentwintig onder water staan of hebben gestaan. De sohade aan de leermiddelen is evenmin té schatten. Over r- vergoeding of schaderege ling is nog niets bekend. Wei heeft de minister van Onderwps gevraagd om opbouw- en verbouwgevallen van door waterschade getroffen scholen voor te laten gaan. Er zal dus wor den afgeweken van het gewone ur gentieplan. Toch zijn li ondanks deze ellende enkele lichtpuntjes. Het onderwijzend personeel, dat zich in veiligheid kon stellen biedt zich regelmatig aan om elders les te komen geven aan ge- evacueerde kinderen. In Bergen op Zoom heeft de heer Vonder, hoofd van de O.L. school in Rilland, met twee onderwijzeressen van het Bijz. onderwijs een interkerkelijke school gevormd De U.L.O.-school uit Kruiningen heeft een lokaal gekregen in de Van Dusseldorpschool te Goes, want men wil de kinderen toch voor het exa men klaar stomen. Het onderwijs in de Inspectie Goe3 verloor één leerkracht bij deze ramp, n.l. mej. Pauwe, onderwijzeres te Rilland-Bath. Voorts verkeert men nog in onzekerheid over het lot van mej. Kesteloo, onderwijzeres in Brui- nisse. De behandeling van aangetaste landbouwwerktuigen. De commissie noodvoorziening land bouwwerktuigen vestigt de aandacht op het volgende: Onderdelen van landbouwwerktui gen, die uit een aluminium-legering zijn samengesteld en door zout water zijn aangetast, kunnen na reiniging met zoet water het beste onmiddellijk wor den behandeld met een drie procent chroomzuur-oplossing. De in de han del zijnde waterverdringings- en con serveringsmiddelen zijn daartoe niet voldoende. Bij voorkeur dient de be handeling te geschieden bij reparatie bedrijven. Voorts wordt aan eigenaren van tractoren nadrukkelijk medege deeld, dat deze machines na door de hulpploegen behandeld te zijn nog geenszins bedrijfsklaar zijn. Zou men de tractoren nu toch gaan gebruiken dan zullen zij in de meeste gevallen volkomen worden geruïneerd. Men moet bedenken dat het werk van de hulpploegen uitsluitend dient om verder roesten en aantasten te voorkomen. Daarna hebben de tracto ren nog een uitvoerige behandeling nodig, liefst door deskundigen, die het betrokken werk kennen. Eerst na die behandeling is het verantwoord de machines weer in bedrijf te stellen. De gala-uniformen voor de luchtmacht. Van de zeventig gala-uniformen, die men de luchtmachtkapel wil aanbieden, zijn er thans 26 bijeen. Verleden jaar October startte men met deze actie, waartoe het initiatief uitgegaan van burgemeester mr Hustinx van Nijmegen. In eerste instan tie heeft men zich toen gericht tot dia gemeenten In ons land, waar onderdelen van de luchtmacht zijn gelegerd. Daar op heeft het comité „aanbieding gala uniformen luchtmachtkapel" zoals be kend het plan opgevat een tournee van vijftien avonden door het land te orga niseren. Door de ramp, die ons land trof, ia deze tournee onderbroken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 4