"GODS GERECHTIGHEID
ZIJ HET FUNDAMENT.
Anti-semitisme neemt verschrikkelijke
vormen aan in Rusland*
23te ïladia
18.
r
Zoekend naar een
Christelijke samenleving.
-.J
Massale vervolgingen
600.000 Joden
gedeporteerd.
FEUILLETON
£eft Ccuulj
dat 9Jb U uujyeti $al
faienqt onó
Zaterdag 24 Januari 1953
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
Laten we er geen doekjes
OM WINDEN: op de duizend
vragen, die men zichzelf en anderen
kan stellen ten aanzien van onze
samenleving, onze maatschappij en
haar organisatie, kan niemand van
ons de duizend „christelijke antwoor
den" geven. Waarom niet? Omdat die
antwoorden er niet zijn? Maak Uzelf
dat niet wijs! De communist heeft zijn
maatschappij-beschouwing, de socialist
heeft er een en de liberaal heeft er
een; en niet vaag: elk van hen heeft
de maatschappij beschouwd, de vra
gen en noden van onze samenleving
en zij hebben op elke vraag een ant
woord. Een duidelijk omlijnd ant
woord, dat regelrecht heenwijst naar
het doel: een communistische of een
socialistische of een liberale maat
schappij. En dan kan er wel enige
speling zitten in die antwoorden: de
één kan er eens een tikkeltje anders
over denken dan de ander en iemand
kan wel eens een omwegje prefereren
maar hun doel kennen zij!
Daarbij steken wij, christenen, droef
af. Want wij hebben tot dusverre ver
zuimd een vast omlijnd doel voor
ogen te stellen, waarvan wij kunnen
zeggen: „Zie, daarnaar streven wij,
want dat is naar ons gevoelen een
samenleving, die in overeenstemming
is met wat God van ons vraagt!" Is
dit een te somber beeld, dat ik U
schilder? Let dan eens op het spraak
gebruik. Hebt U wel eens gehoord,
dat de ene socialist tegen de ander
zei: „Jij bent mij te anti-revolution-
nair of te christelijk-historisch!"?
Hebt U wel eens een liberaal voor
„staatssocialist" horen uitmaken?
Waarschijnlijk niet. Maar als christe
nen elkaar een etiket gaan opdruk
ken, dan is het: „Die of die is een
echte ouwe liberaal" of: „Die man
die is socialist!" Let er maar eens op.
Het is een bewijs, dat het „christe
lijk ideaal" ontbreekt. En als dat al
in de gedachtenwereld van sommige
grote mannen bestaat of bestaan heeft,
dan is dat ideaal in ieder geval niet
tot de brede massa doorgedrongen.
De doodgewone christenmens kiest
nog altijd tussen liberalisme en socia
lisme als het om maatschappelijke
idealen gaat nooit kiest hij de
christelijke samenleving, omdat hij
niet weet en niet weten kan, wat
dat is!
Dat MOET ANDERS we heb
ben dat in ons eerste artikel be
toogd. En als we nu met elkaar gaan
oeken naar een christelijke samen
leving, dan komt als eerste vraag naar
voren: op welke basis moet die chris
telijke samenleving gegrondvest zijn?
Welke fundamenten heeft zij? Want
hoe zullen wij tezamen een gebouw
kunnen optrekken als we het niet
eerst eens zijn over de fundamenten?
In eerste instantie is die vraag voor
de christen gemakkelijk te beant
woorden: is de Bijbel, het Woord van
God, niet het fundament waarop wij
staan en waarop wij bouwen? Tijdens
de christelijk sociale conferentie, wel
ker conclusies wij immers thans vol
gen, was men het hierover zonder
veel praten eens.
Iets moeilijker wordt het als we die
Bijbel met elkaar gaan interpreteren,
gaan vergelijken of we uit hetzelfde
woord, dezelfde zin ook hetzelfde
lezen. Iets moeilijker nog niet veel,
want over de grote lijnen wordt men
het ook zonder al te veel discussiëren
eens. Gods gebod voor ons allen kan
immers in deze hoofdsom worden
s-rr.engevat: liefde tot God en liefde
tot de naaste.
Maar dan?want natuurlijk is
er tussen die twee liefde-geboden een
samenhang. Want het is lang niet van
zelfsprekend, dat de mens die God
zoekt lief te hebben, ook de naasten
liefde beoefent. De verhouding mens
God is ieder duidelijk: hier staat
d.e zondaar tegenover de Almachtige
en hij kan alleen vergeving vinden
in het zoenoffer van zijn Heiland.
Maar de verhouding mens mens...
welke norm heeft God daarvoor ge
geven?
Ook hierop heeft de christelijk so
ciale conferentie een antwoord gevon
den in deze formulering:
„Voor het juiste verstaan van de
Bijbelse openbaring als norm voor
ons christelijk-sociale handelen is
het nodig in het oog te houden, dat
het Goddelijk gebod der liefde tot
de naaste nooit los te denken is van
het gebod der liefde tot God en
steeds in samenl.an dient te wor
den '-n met de eis der gerechtig
heid, gelyk deze teruggaat op wat
de Bijbel noemt: „het recht des
Heren".
Gerechtigheid dat is dus de
samenhang. Wie God liefheeft
dient ook gerechtigheid te beoefenen
ten opzichte van de naaste. „Is dat nu
alles?" zal iemand vragen. Want daar
mee gaan immers èn liberaal èn so
cialist ook volledig accoord! Die vra
gensteller heeft echter niet voldoen
de op zich laten inwerken wat hier
boven omschreven stond. Er staat nog
csn zinnetje achter dat woord gerech
tigheid: gelyk deze teruggaat op wat
de Bijbel noemt „het recht des
Heren".
U bent een christen. U weet dus
hoe de mens als zondaar staat tegen
over God. En U weet want dat is
immers Uw geloof dat Uw zonden
om Christus wille vergeven zijn. Aan
het Goddelijk recht is voldaan doordat
Gods Zoon de straf gedragen heeft.
Hier is recht gedaan met een einde
loos "ededogen. Gerechtigheid is ver
mengd met een eindeloos grote liefde.
Christen, dat heeft U iets te zeg
gen. Dat is een gerechtigheid, die zich
geheel onderscheidt van het kille
„recht zoeken", dat de mens ken
merkt. Ëen recht zoeken, dat gebo
ren is uit eigenliefde en eigenbelang.
Dit is een gerechtigheid, die de socia
list een ergernis is en de liberaal een
n.
dwaasheid. Want in deze ideologie
past een klassenstrijd niet en het
„ieder voor zich" vormt hierin een
dissonant. Dit is enkel en alleen
christelijk. En als wij op zoek gaan
naar een christelijke samenleving, dan
dienen wij ons op dat fundament te
stellen: Gods gerechtigheid, dat zij de
grond waarop wij willen staan, de
basis waarop wij ons huis willen op
trekken.
ZIJN WE ER NU? Ach, we zijn
er nog op geen stukken na. Tij
dens die christelijk sociale conferen
tie is er een heel rijtje punten op
geschreven, waarover men het niet
eens kon worden. Terwijl die „men"
toch allen christenen waren laat
niemand daaraan twijfelen! Nog altijd
zijn er op die duizend vragen over
onze samenleving honderdduizendant-
woorden. We- kunnen dezelfde vragen
van de vorige week hier weer neer
schrijven zonder dat we kunnen zien
dat we verder zijn gekomen. En in
de loop van deze artikelenreeks zal
dat keer op keer blijken.
Maar tochtoch zijn we verder.
Laten we het er nog niet over eens
zijn, hoe precies de verhouding tus
sen werkgever en werknemer behoort
te zijn en waar de grenzen van de
overheidsmacht behoren te liggen
ieder voor zich kan nu weten, welke
kant hij uit moet. Laten we dat woord
gerechtigheid eens even vervangen
door rechtvaardigheid dat klinkt
ons vertrouwder in de oren. Of nog
beter: laten we het eens hebben over
„onrechtvaardig". Want dat is een
woord, dat we heel vlug in de mond
nemen. We zijn zo vlug geneigd te
menen, dat we onrechtvaardig behan
deld worden. En misschien hebben we
dikwijls gelijk. Maar draai het ook
eens om: doen we altijd ons best om
een ander, onze naaste „rechtvaardig"
te behandelen?
En laat niemand zich nu hierachter
verschuilen, dat hij niet precies weet,
hoe hij zijn naaste moet behandelen.
Ieder van ons weet dat drommels
goed! „Zoals je zelf behandeld wil
zijn", zegt de catechismus en dat is
precies wat bedoeld wordt met „God3
gerechtigheid": gerechtigheid ver
mengd met een eindeloos grote liefde.
Want ieder mens houdt van zichzelf
en ieder mens wil graag rechtvaardig
behandeld worden!
Laten we er geen doekjes
OM WINDEN: op die duizend
vragen mogen dan misschien hon
derdduizend antwoorden zijn in
onze persoonlijke verhouding tot onze
medemensen, onze naasten, weet ieder
van ons in elk geval heel goed het
„christelijk antwoord". We onttrekken
ons daar dikwijls aan en dan zijn we
„liberaal" of „socialist" laten allen
die zich christenen noemen eens be
ginnen met christelijk met onze naas
te te leven. Dan zijn we al' een heel
eind op weg naar een christelijke
samenleving! Gods gerechtigheid zjj
daarbij ons fundament als we
daarnaar handelen zullen onze mede
mensen zeggen: „Zie, dat is een chris
ten!" Maar doe het vandaag nog. Want
Gods eer is er mee gemoeid....!
Tr.
Met één stem meerderheid heeft de
Westduitse Bondsdag Donderdag ge
weigerd, de parlementaire onschend
baarheid van negen communistische
afgevaardigden op te heffen.
■Illli!
rs":
1 fj Omstreeks het jaar 1600 probeerden de Engel-
li sen op de kust van Noord-Amerika koloniën
te stichten. Veel geluk had men echter niet. De kolo
nisten deserteerden, verdwenen op een raadselachtige
wijze of kwamen van honger om. In 1607 werd kapi
tein John Smith gouverneur van de kolonie James
town. Hij wist de orde te handhaven en geregelde
toestanden te scheppen. Maar ook zijn manschappen
stierven, bij tientallen.
Op een tocht werd John Smith door een In
genomen. Juist toen de Indianen hem wilden
doden, kwam daar het dochtertje van het opperhoofd
aanlopen, die een goed woordje deed voor Smith. Het
was een ontroerend ogenblik. Later werd Powhatan
een goede vriend van de kolonisten en het dochtertje
van het opperhoofd, die Smith's leven had gered,
trouwde met één van zijn ondergeschikten.
Ingezonden Mededeling (Adv.)
Volgens het Amerikaanse Joodse
Comité zijn als gevolg van de com
munistische anti-Joodse campagne
welke inmiddels tot een officiële po
litiek van het Kremlin is uitge
groeid, naar schatting reeds 600.000
van de ongeveer twee millioen
Joden, die nog in Rusland verblij
ven, naar concentratiekampen ver
bannen,
In 1952 vonden massale deportaties
plaats uit de Oekraine en Wit-Rus-
land. Alle Joden uit bepaalde gebie
den, zoals Rowno en Zdolbunow, wer
den samengedreven en weggevoerd.
Joden, die hun militaire diensttijd ach
ter de rug haddei), mochten geen be
roep meer uitoefenen. Zij, die weiger
den een of ander minderwaardig
baantje te aanvaarden werden als
„landlopers" of „anti-sociale elemen
ten" gearresteerd en naar arbeids
kampen verbannen. Joden werden uit
hun betrekking gestoten op beschuldi
ging van sabotage, nepotisme, het te
genhouden van de productie of zwar
te handel.
Aan de universiteiten in de Sowjet-
Unie worden geen Joden meer toegela
ten om zich te bekwamen voor een
ambtelijke of diplomatieke carrière.
Ingezonden Mededeling (adv.).
82 o—
Vrouw Huisman keek naar de zon.
,Een uur of twee, denk ik. Ik begrijp
helemaal niet waarom ze niet in elk
geval een paar dagen wilden blijven
om hun oude kennissen op te zoeken".
Vrouw Huisman schudde het hoofd en
zuchtte.
„Als je wilt, kan je ze nog wel in
halen", zei ze toen Anton weg wilde
gaan. „Wacht, ik zal Piet roepen. Hij
heeft hen een eindje gebracht."
Ze draaide zich om en riep tegen
een jongen aan de overkant van de
straat: „Piet! Pieter!"
De jongen keek op en terwijl hij
langzaam aan kwam lopen vertelde
vrouw Huisman Anton: „Gisteren was
hier een ossenwagen in de stad, die
voorraden heeft gebracht. Het was een
geleende wagen, en de man, die hem
geleend had, zocht iemand, die hem
terug wilde brengen. Mijn man wist
daarvan en dus maakte hij een af
spraak toen de familie Faber beslist
wilde vertrekken. En Piet is even mee
gegaan om de weg te wijzen."
De jongen kwam aanslenteren en ze
wendde zich tot hem: „Zeg Piet, ver
tel deze man eens wat er is gebeurd
toen je vanmorgen Faber op weg hebt
geholpen."
O", zei Piet met een onverschillig
schouderophalen. „Ik zei hun dat ik ze
naar Allegan zou brengen, maar ik
had er eigenlijk niet veel zin in. Ze
waren nog maar net uit de stad toen
we een man inhaalden, die lopend on
derweg was naar Allegan. Het had
geen zin, dat we allebei zouden mee
gaan. En dus....", hij haalde weer de
schouders op en keek Anton nieuws
gierig aan.
„Maar je weet niet zeker of ze naar
Allegan zouden gaan?" vroeg Anton.
De jongen haalde weer de schouders
op. „Ze gingen die kant uit". Toen
vroeg hij vrouw Huisman: „Zo goed?"
„Je weet zeker niet hoe die man
heette?"
Piet schudde het hoofd. „Nee. Maar
het was een degelijke Nederlander,
hoor. Maak. je maar geen zorgen."
door Marian Schoolland
„Dank je wel, Piet. We weten wel
genoeg" zei vrouw Huisman.
Anton bleef even besluiteloos staan
nadat Piet weggegaan was. Toen mom
pelde hij een groet en ging ook weg.
Hij voelde de ogen van vrouw Huis
man op zijn rug. Ze zou zich wel af
vragen wat er achter dit hele geval
stak en hij was blij, dat hij een hoek
omging. Hij nam vlug een besluit. Hij
zou ze achterna gaan, hen inhalen, al
les uitleggen en Anna zeggen, dat ze
nog altijd de enige was in zijn leven.
Hij moest lopen. Er zat niet anders
op. Geld om een paard te huren had
hij niet, zelfs al was er een paard te
huur geweest. En hij mocht geen mi
nuut verliezen.
Hij riep een opgeschoten knaap aan
en vroeg hem: „Weet jij het huis van
Berghuis wel?" En toen de jongen
knikte vervolgde hij: <,Wil jij een
boodschap voor me doen en vrouw
Berghuis zeggen, dat Anton dat ben
ik naar Allegan is gegaan. Ze moet
niet ongerust worden als ik morgen
of overmorgen nog niet terug ben."
De jongen knikte, nam verheugd de
vier dubbeltjes aan, die Anton hem
gaf, en draafde weg.
Het pad naar Allegan was lang en
eenzaam: een zandig pad, dat door
dichte, hoge bossen slingerde. Het was
weinig veranderd sedert de dag, dat
ze er voor het eerst langs gekomen
waren. Anton moest weer denken aan
die zware tocht, toen moeder en de
twee meisjes tussen de heen en weer
slingerende bagage op de wagen zaten.
Hij had zich toen afgevraagd, of hij
ooit Anna in deze wildernis kon halen.
En nu was ze gekomenuit vrije
wilen hij had haar niet verwel
komden ze was weggegaan.
De zon was al onder toen Anton
vermoeid de stoep van het verwaar
loosde Allegan-hotel opstrompelde.
In de hall Informeerde hij: „Logeren
hier ook drie mensen, een man en een
vrouw van zo'n vijftig, zestig jaar en
een jonge vrouw?"
De hotelhouder, die een mondjevol
Nederlands opgestoken had van de
honderden doortrekkende immigran
ten haalde de schouders op.
„Het is hier een voortdurend komen
en gaan van mensen", zei hij, „maar
zo'n drietal heb ik vandaag niet ge
had."
„Is hier misschien nog een hotel?"
vroeg Anton.
Hij schudde het hoofd. „Maar er zijn
wel mensen, die kamers verhuren.
Maar wacht eens even. We hadden e.en
paar mensen te eten vanmiddag, het
waren er zeven: twee jonge echtparen
en een ouder paar met een meisje.
Mogelijk hebben uw kennissen zich bij
anderen gevoegd."
(Wordt vervolgd).
In tijdschriften en boeken komen hoe
langer hoe meer anti-Semitische uit
latingen voor; geschiedenisboeken wor
den „herzien" en ongure elementen
worden geïdentificeerd als Joden.
Schurken in roman's zijn steevast Jo
den. In de Sowjet encyclopedie van
het jaar 1952 wordt veel meer ruimte
dan gewoonlijk gegeven aan tal van
anti-Semitische leiders in de Russische
geschiedenis. De Sowjet-propaganda-
dienst heeft vooral tijdens het Praagse
zuiveringsproces een scherpe aanval
gedaan op het Zionisme, en Israël „een
kolonie van het Westerse imperialisme'
genoemd. Leden van de Israëlische re
gering werden herhaaldelijk als impe
rialistische handlangers gedoodverfd.
Er bestaan geen Joodse culturele
instellingen, tijdschriften, scholen of
theaters meer. Er zijn nog maar een
paar synagogen in de Sowjet-Unie, o.a.
één in Moskou, die blijkbaar voor
namelijk in stand gehouden wordt om
aan buitenlandse bezoekers de indruk
te geven dat er vrijheid van gods
dienst in de Sowjet-Unie bestaat.
Stratocruiser van de B.O.A.C.
mogen niet vliegen.
Het kantoor te New York van de
„British Overseas Airways" (B.O.A.C.)
heeft medegedeeld, dat aan alle strato-
cruisers een opstijgverbod is opgelegd
als gevolg van een motordefect. Alle
machines moeten eerst terdege nage
zien worden.
Een stratocruiser, die reeds met 36
passagiers uit Londen naar New York
was vertrokken, kreeg opdracht terug
te keren.
A.K.U. VERKOCHT
f 10 MILLIOEN AANDELEN.
Notering in Wallstreet overwogen.
De directie van de Algemene Kunst
zijde Unie N.V. is thans vrij om mede
te delen, dat zij aan de firma Lazard
Freres Co. te New York, die deze
transactie deed voor zichzelf en voor
anderen, onderhands heeft verkocht no
minal f 10 millioen nieuwe gewone aan
delen A.K.U. tegen een koers van 136
procent exclusief het dividend over
1952.
De transactie is Inmiddels geheel af
gewikkeld. Het plan is (en de Algemene
Kunstzijde Unie N.V. zal daartoe haar
aandelen in de Verenigde Staten certi
ficaten vertegenwoordigende f 50 te
creëren. Overwogen wordt daarvoor
notering op de New Yorkse beurs te
verkrijgen.
Feest ia Egypte.
In Egypte zijn Vrijdag de feestelijkhe
den begonnen ter viering van het feit,
dat generaal Naguib zes maanden gele
den zijn geslaagde staatsgreep pleegde en
zijn bewind vestigde. De feestelijkheden,
die vier dagen zullen duren, zijn Vrijdag
ingeluid met saluutschoten.
Premier Generaal Naguib heeft in een
toespraak tot een meer dan 100.000 man
sterke menigte medegedeeld, dat een „be
vrijdingsfront" in de plaats zal komen
van de verleden week ontbonden politie
ke partijen.
Bevolking van de Noordoostpolder
in 1952.
In 1952 ls de bevolking van de Noord
oostpolder toegenomen met 2250 per
sonen tot 13.250. Het aantal geboorten
bedroeg in hét afgelopen jaar zestig
per duizend inwoners. Het aantal pach
ters ln de polder ls ln 1952 gestegen
tot achthonderd, dat ia de helft van
het aantal, waarmede voor de volledig
gekoloniseerde polder rekening wordt
gehouden.
STAMOORLOG NABIJ GRENS
VAN FRANS SOMALILAND.
Bij gevechten tussen twee stammen in
het gebied van Aoessa in Ethiopië bij de
grens van Frans Somaliland, zouden on
geveer 200 stamleden pm het leven zijn
gekomen en tallozen zijn gewond. Ieder
jaar doen zich in dit gebied ongeregeld
heden tussen stammen voor als bij het
overbrengen van kudden twisten ont
staan over weidegronden en waterputten.
Dit jaar is de strijd wel zeer hoog opge
laaid. Vanuit Frans gebied ondernam één
der stemmen, de Issas, een plundertocht
in het gebied van de andere stam, de
Danakils, waarbij duizenden kamelen
werden buitgemaakt. Bij een tweede
plundertocht ontmoetten de invallers
echter heftige tegenstand. Aan beide zij
den vielen doden en gewonden.
ZONDAG 25 JANUARI 1953.
HILVERSUM I (402 m.) VARA: 8.00
Nieuws en weerber.; 8.18 Gram.; 8.30
Voor het platteland; 8.40 Orgel, harp,
viool en zang; 8.58 Sportmed.; 9.00 Gram.;
9.45 „Geestelijk leven", causerie; VPRO:
10.00 „Geef het door", causerie; 10.05
Voor de jeugd; IKOR: Ned. Herv. Kerk
dienst; AVRO: 12.00 Lichte muziek; 12.35
„Even afrekenen, Heren!"; 12.45 Lichte
muziek; 13.00 Nieuws en weerber.; 13.05
Med. of gram.; 13.10 Amusementsmuziek;
14.00 Boekbespr.; 14.20 Omroeporkest en
solist; 15.20 Toneelbeschouwing; 15.35
Dansmuziek; 16.30 Sportrevue; VPRO:
17.00 „Gesprekken met luisteraars", cau
serie; 17.20 „Van het Kerkelijk Erf", cau
serie; VARA: 17.30 Voor de jeugd; 17.50
Sportjournaal; 18.15 Nieuws en sportuit
slagen; 18.30 Pianomuziek; 18.45 Volks
zang en woordenspel; 19.30 Radiolympus;
AVRO: 20.00 Nieuws; 20.05 Gev. muziek;
21.05 „Paul Vlaanderen en het Jonathan
Mysterie", hoorspel; 21.45 Med.; 21.50
Hammondorkest; 22.15 Cabaret; 23.00
Nieuws; 23.15 Reportages of gram.; 23.25
24.00 Gram.
HILVERSUM XI (298 m.) NCRV: 8.00
Nieuws en weerber.; 8.15 Gram.; IKOR:
8.30 Ned. Herv. Kerkdienst; 9.15 Kerk
muziek en kerkzang; KRO: 9.30 Nieuws;
en waterst.; 9.45 Gram.; 9.55 Hoógmis;
11.30 Gram.; 11.40 Instrumentaal sextet;
12.15 Apologie; 12.35 Limburgs progr.;
12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en Kath.
nieuws; 13.10 Amusementsmuziek; 13.40
Boekbespr.; 13.55 Gram.; 14.00 Voor de
jeugd; 14.30 Viool en clavecimbel; 15.00
„Eeuwfeest Kerkelijke Hiërarchie", cau
serie; 15.30 Kamerkoor, strijkorkest en
clavecimbel; 16.00 Gram.; 16.10 „Kath.
Thuisfr. Overal"; 16.15 Sport; 16.30 Ves
pers; NCRV: 17.00 Vrije Evang. Kerkd.;
18.30 Gram.; 19.00 Samenzang; 19.30 .Ge
looft U dat", causerie; KRO: 19.45
Nieuws; 20.00 Gram.; 20.25 „De gewone
man.; 20.30 „100 jaar Kromstaf"; 20.45
„De appel valt niet ver van de boom";
21.00 Franse Operettemuziek; 21.35 Ween-
se muziek; 21.50 „De verloofden", hoor
spel; 22.35 Vraaggesprek over een Geeste
lijke Pelgrimstocht naar het H. Graf te
Jeruzalem op Paasmorgen; 22.45 Avond
gebed en liturg, kalender; 23.00 Nieuws;
23.15—24.00 Gram.
MAANDAG 26 JANUARI 1953.
HILVERSUM I (402 m.) AVRO: 7.00
Nieuws; 7.10 Gram.; 8.00 Nieuws;
8.15 Gram.; 9.00 Morgenw.; 9.15 Sionslie-
deren; 9.25 Voor de huisvrouw; 9.30 Wa
terst.; 9.35 Gram.; 11.00 Voordracht; 11.15
Volkszang; 11.35 Strijktrio; 12.00 Tenor
en orgel; 12.30 Land- en tuinbouwmed.;
12.33 In 't spionnetje; 12.38 Pianoduo;
13.00 Nieuws; 13.15 Med. of gram.; 13.20
Promenade orkest; 14.00 „Wat gaat er om
in de wereld causerie; 14.20 Gram.;
14.30 Voordracht; 14.45 Viool en piano;
15.15 Voor de vrouw; 16.15 Gram.; 17.30
Voor de padvinders; 17.45 Gram.; 17.50
Mil. commentaar; 18.00 Nieuws; 18.20
Gram.; 18.30 Accordeonelub; 19.00 Muzi
kale causerie; 19.15 Gram.; 19.25 Piano,
gitaar en bas; 19.45 Regeringsuitz.: H. Ve-
nema: „Het mond- en klauwzeer"; 20.00
Nieuws; 20.05 „Lucia di Lammermoor",
opera 21.2021.35 „Wat zegt U daar
van?"); 22.20 Muzikale causerie; 23.00
Nieuws; 23.15 Filmprogr.: 23.45—24.00
Gram.
HILVERSUM II (298 m.) NCRV: 1.00
Nieuws; 7.10 Gram.; 7.15 Ochtendgymn.;
7.30 Gram.; 7.45 Een woord voor de dag;
8.00 Nieuws en weerber.; 8.10 Sportuitsl.;
8.23 Gew. muziek; 8.45 Gram.; 9.00 Voor
de zieken; 9.30 Voor de vrouw; 9.35
Gram.; 10.00 Pianorecital; 10.30 Morgend.;
11.00 Gram.; 11.15 Gev. progr.; 12.25 Voor
boer en tuinder; 12.30 Land- en tuin
bouwmed.; 12.33 Orgelconcert; 12.59 Klok
gelui; 13.00 Nieuws; 13.15 Mandoline en
semble; 13.45 Gram.; 14.00 Schoolradio;
14.30 Gram.; 14.45 Voor de vrouw; 15.15
Gram.; 15.30 Vocaal kwartet; 16.00 Bijbel
lezing; 16.30 Koorzang; 16.50 Gram.; 17.00
Voor de kleuters; 17.15 Gram.; 17.30 Voor
de jeugd; 17.45 Regeringsuitz.: J. J. v. d.
Laan: „Nieuw Guinea's Australische
buurman"; 18.00 Kamerkoor; 18.20 Sport-
praatje; 18.30 Lichte muziek; 18.45 Engel
se les; 19.00 Nieuws en weerber.: 19.10
Pianorecital; 19.30 „Volk en Staat", cau
serie; 19.45 Lichte muziek; 20.00 Radiokr.;
20.20 Marsmuziek; 20.50 „Het Goede
Geld", hoorspel; 21.55 Gram.; 22.05 „Rijk
dom onder de grond: Aardolie", causerie;
22.15 Godsdienstige liederen; 22.45 Avond-
overd.; 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber.; 23.15
.Man en vromw", causerie; 23.30—24.00
Gram.
BRUSSEL (Vlaams 324 m.) 11.45 Gram.;
12.30 Weerber.; 12.34 Voor de landb.; 12.42
Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Gram.; 14.00
Bruckner Festival; 16.00 Gram.; 17.00
Nieuws; 17.10 Lichte muziek; 18.00 Fran
se les; 18.15 Gram.; 18.30 Voor de sold.;
19.00 Nieuws; 19.40 Gram.; 19.50 Causerie;
20.00 Kamerork.; 21.00 Hit Parade; 21.35
Gram.; 22.00 Nieuws; 22.15 Electrisch or
gelspel; 22.55—23.00 Nieuws.