"GODS GERECHTIGHEID ZIJ HET FUNDAMENT. Anti-semitisme neemt verschrikkelijke vormen aan in Rusland* 23te ïladia 18. r Zoekend naar een Christelijke samenleving. -.J Massale vervolgingen 600.000 Joden gedeporteerd. FEUILLETON £eft Ccuulj dat 9Jb U uujyeti $al faienqt onó Zaterdag 24 Januari 1953 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 Laten we er geen doekjes OM WINDEN: op de duizend vragen, die men zichzelf en anderen kan stellen ten aanzien van onze samenleving, onze maatschappij en haar organisatie, kan niemand van ons de duizend „christelijke antwoor den" geven. Waarom niet? Omdat die antwoorden er niet zijn? Maak Uzelf dat niet wijs! De communist heeft zijn maatschappij-beschouwing, de socialist heeft er een en de liberaal heeft er een; en niet vaag: elk van hen heeft de maatschappij beschouwd, de vra gen en noden van onze samenleving en zij hebben op elke vraag een ant woord. Een duidelijk omlijnd ant woord, dat regelrecht heenwijst naar het doel: een communistische of een socialistische of een liberale maat schappij. En dan kan er wel enige speling zitten in die antwoorden: de één kan er eens een tikkeltje anders over denken dan de ander en iemand kan wel eens een omwegje prefereren maar hun doel kennen zij! Daarbij steken wij, christenen, droef af. Want wij hebben tot dusverre ver zuimd een vast omlijnd doel voor ogen te stellen, waarvan wij kunnen zeggen: „Zie, daarnaar streven wij, want dat is naar ons gevoelen een samenleving, die in overeenstemming is met wat God van ons vraagt!" Is dit een te somber beeld, dat ik U schilder? Let dan eens op het spraak gebruik. Hebt U wel eens gehoord, dat de ene socialist tegen de ander zei: „Jij bent mij te anti-revolution- nair of te christelijk-historisch!"? Hebt U wel eens een liberaal voor „staatssocialist" horen uitmaken? Waarschijnlijk niet. Maar als christe nen elkaar een etiket gaan opdruk ken, dan is het: „Die of die is een echte ouwe liberaal" of: „Die man die is socialist!" Let er maar eens op. Het is een bewijs, dat het „christe lijk ideaal" ontbreekt. En als dat al in de gedachtenwereld van sommige grote mannen bestaat of bestaan heeft, dan is dat ideaal in ieder geval niet tot de brede massa doorgedrongen. De doodgewone christenmens kiest nog altijd tussen liberalisme en socia lisme als het om maatschappelijke idealen gaat nooit kiest hij de christelijke samenleving, omdat hij niet weet en niet weten kan, wat dat is! Dat MOET ANDERS we heb ben dat in ons eerste artikel be toogd. En als we nu met elkaar gaan oeken naar een christelijke samen leving, dan komt als eerste vraag naar voren: op welke basis moet die chris telijke samenleving gegrondvest zijn? Welke fundamenten heeft zij? Want hoe zullen wij tezamen een gebouw kunnen optrekken als we het niet eerst eens zijn over de fundamenten? In eerste instantie is die vraag voor de christen gemakkelijk te beant woorden: is de Bijbel, het Woord van God, niet het fundament waarop wij staan en waarop wij bouwen? Tijdens de christelijk sociale conferentie, wel ker conclusies wij immers thans vol gen, was men het hierover zonder veel praten eens. Iets moeilijker wordt het als we die Bijbel met elkaar gaan interpreteren, gaan vergelijken of we uit hetzelfde woord, dezelfde zin ook hetzelfde lezen. Iets moeilijker nog niet veel, want over de grote lijnen wordt men het ook zonder al te veel discussiëren eens. Gods gebod voor ons allen kan immers in deze hoofdsom worden s-rr.engevat: liefde tot God en liefde tot de naaste. Maar dan?want natuurlijk is er tussen die twee liefde-geboden een samenhang. Want het is lang niet van zelfsprekend, dat de mens die God zoekt lief te hebben, ook de naasten liefde beoefent. De verhouding mens God is ieder duidelijk: hier staat d.e zondaar tegenover de Almachtige en hij kan alleen vergeving vinden in het zoenoffer van zijn Heiland. Maar de verhouding mens mens... welke norm heeft God daarvoor ge geven? Ook hierop heeft de christelijk so ciale conferentie een antwoord gevon den in deze formulering: „Voor het juiste verstaan van de Bijbelse openbaring als norm voor ons christelijk-sociale handelen is het nodig in het oog te houden, dat het Goddelijk gebod der liefde tot de naaste nooit los te denken is van het gebod der liefde tot God en steeds in samenl.an dient te wor den '-n met de eis der gerechtig heid, gelyk deze teruggaat op wat de Bijbel noemt: „het recht des Heren". Gerechtigheid dat is dus de samenhang. Wie God liefheeft dient ook gerechtigheid te beoefenen ten opzichte van de naaste. „Is dat nu alles?" zal iemand vragen. Want daar mee gaan immers èn liberaal èn so cialist ook volledig accoord! Die vra gensteller heeft echter niet voldoen de op zich laten inwerken wat hier boven omschreven stond. Er staat nog csn zinnetje achter dat woord gerech tigheid: gelyk deze teruggaat op wat de Bijbel noemt „het recht des Heren". U bent een christen. U weet dus hoe de mens als zondaar staat tegen over God. En U weet want dat is immers Uw geloof dat Uw zonden om Christus wille vergeven zijn. Aan het Goddelijk recht is voldaan doordat Gods Zoon de straf gedragen heeft. Hier is recht gedaan met een einde loos "ededogen. Gerechtigheid is ver mengd met een eindeloos grote liefde. Christen, dat heeft U iets te zeg gen. Dat is een gerechtigheid, die zich geheel onderscheidt van het kille „recht zoeken", dat de mens ken merkt. Ëen recht zoeken, dat gebo ren is uit eigenliefde en eigenbelang. Dit is een gerechtigheid, die de socia list een ergernis is en de liberaal een n. dwaasheid. Want in deze ideologie past een klassenstrijd niet en het „ieder voor zich" vormt hierin een dissonant. Dit is enkel en alleen christelijk. En als wij op zoek gaan naar een christelijke samenleving, dan dienen wij ons op dat fundament te stellen: Gods gerechtigheid, dat zij de grond waarop wij willen staan, de basis waarop wij ons huis willen op trekken. ZIJN WE ER NU? Ach, we zijn er nog op geen stukken na. Tij dens die christelijk sociale conferen tie is er een heel rijtje punten op geschreven, waarover men het niet eens kon worden. Terwijl die „men" toch allen christenen waren laat niemand daaraan twijfelen! Nog altijd zijn er op die duizend vragen over onze samenleving honderdduizendant- woorden. We- kunnen dezelfde vragen van de vorige week hier weer neer schrijven zonder dat we kunnen zien dat we verder zijn gekomen. En in de loop van deze artikelenreeks zal dat keer op keer blijken. Maar tochtoch zijn we verder. Laten we het er nog niet over eens zijn, hoe precies de verhouding tus sen werkgever en werknemer behoort te zijn en waar de grenzen van de overheidsmacht behoren te liggen ieder voor zich kan nu weten, welke kant hij uit moet. Laten we dat woord gerechtigheid eens even vervangen door rechtvaardigheid dat klinkt ons vertrouwder in de oren. Of nog beter: laten we het eens hebben over „onrechtvaardig". Want dat is een woord, dat we heel vlug in de mond nemen. We zijn zo vlug geneigd te menen, dat we onrechtvaardig behan deld worden. En misschien hebben we dikwijls gelijk. Maar draai het ook eens om: doen we altijd ons best om een ander, onze naaste „rechtvaardig" te behandelen? En laat niemand zich nu hierachter verschuilen, dat hij niet precies weet, hoe hij zijn naaste moet behandelen. Ieder van ons weet dat drommels goed! „Zoals je zelf behandeld wil zijn", zegt de catechismus en dat is precies wat bedoeld wordt met „God3 gerechtigheid": gerechtigheid ver mengd met een eindeloos grote liefde. Want ieder mens houdt van zichzelf en ieder mens wil graag rechtvaardig behandeld worden! Laten we er geen doekjes OM WINDEN: op die duizend vragen mogen dan misschien hon derdduizend antwoorden zijn in onze persoonlijke verhouding tot onze medemensen, onze naasten, weet ieder van ons in elk geval heel goed het „christelijk antwoord". We onttrekken ons daar dikwijls aan en dan zijn we „liberaal" of „socialist" laten allen die zich christenen noemen eens be ginnen met christelijk met onze naas te te leven. Dan zijn we al' een heel eind op weg naar een christelijke samenleving! Gods gerechtigheid zjj daarbij ons fundament als we daarnaar handelen zullen onze mede mensen zeggen: „Zie, dat is een chris ten!" Maar doe het vandaag nog. Want Gods eer is er mee gemoeid....! Tr. Met één stem meerderheid heeft de Westduitse Bondsdag Donderdag ge weigerd, de parlementaire onschend baarheid van negen communistische afgevaardigden op te heffen. ■Illli! rs": 1 fj Omstreeks het jaar 1600 probeerden de Engel- li sen op de kust van Noord-Amerika koloniën te stichten. Veel geluk had men echter niet. De kolo nisten deserteerden, verdwenen op een raadselachtige wijze of kwamen van honger om. In 1607 werd kapi tein John Smith gouverneur van de kolonie James town. Hij wist de orde te handhaven en geregelde toestanden te scheppen. Maar ook zijn manschappen stierven, bij tientallen. Op een tocht werd John Smith door een In genomen. Juist toen de Indianen hem wilden doden, kwam daar het dochtertje van het opperhoofd aanlopen, die een goed woordje deed voor Smith. Het was een ontroerend ogenblik. Later werd Powhatan een goede vriend van de kolonisten en het dochtertje van het opperhoofd, die Smith's leven had gered, trouwde met één van zijn ondergeschikten. Ingezonden Mededeling (Adv.) Volgens het Amerikaanse Joodse Comité zijn als gevolg van de com munistische anti-Joodse campagne welke inmiddels tot een officiële po litiek van het Kremlin is uitge groeid, naar schatting reeds 600.000 van de ongeveer twee millioen Joden, die nog in Rusland verblij ven, naar concentratiekampen ver bannen, In 1952 vonden massale deportaties plaats uit de Oekraine en Wit-Rus- land. Alle Joden uit bepaalde gebie den, zoals Rowno en Zdolbunow, wer den samengedreven en weggevoerd. Joden, die hun militaire diensttijd ach ter de rug haddei), mochten geen be roep meer uitoefenen. Zij, die weiger den een of ander minderwaardig baantje te aanvaarden werden als „landlopers" of „anti-sociale elemen ten" gearresteerd en naar arbeids kampen verbannen. Joden werden uit hun betrekking gestoten op beschuldi ging van sabotage, nepotisme, het te genhouden van de productie of zwar te handel. Aan de universiteiten in de Sowjet- Unie worden geen Joden meer toegela ten om zich te bekwamen voor een ambtelijke of diplomatieke carrière. Ingezonden Mededeling (adv.). 82 o— Vrouw Huisman keek naar de zon. ,Een uur of twee, denk ik. Ik begrijp helemaal niet waarom ze niet in elk geval een paar dagen wilden blijven om hun oude kennissen op te zoeken". Vrouw Huisman schudde het hoofd en zuchtte. „Als je wilt, kan je ze nog wel in halen", zei ze toen Anton weg wilde gaan. „Wacht, ik zal Piet roepen. Hij heeft hen een eindje gebracht." Ze draaide zich om en riep tegen een jongen aan de overkant van de straat: „Piet! Pieter!" De jongen keek op en terwijl hij langzaam aan kwam lopen vertelde vrouw Huisman Anton: „Gisteren was hier een ossenwagen in de stad, die voorraden heeft gebracht. Het was een geleende wagen, en de man, die hem geleend had, zocht iemand, die hem terug wilde brengen. Mijn man wist daarvan en dus maakte hij een af spraak toen de familie Faber beslist wilde vertrekken. En Piet is even mee gegaan om de weg te wijzen." De jongen kwam aanslenteren en ze wendde zich tot hem: „Zeg Piet, ver tel deze man eens wat er is gebeurd toen je vanmorgen Faber op weg hebt geholpen." O", zei Piet met een onverschillig schouderophalen. „Ik zei hun dat ik ze naar Allegan zou brengen, maar ik had er eigenlijk niet veel zin in. Ze waren nog maar net uit de stad toen we een man inhaalden, die lopend on derweg was naar Allegan. Het had geen zin, dat we allebei zouden mee gaan. En dus....", hij haalde weer de schouders op en keek Anton nieuws gierig aan. „Maar je weet niet zeker of ze naar Allegan zouden gaan?" vroeg Anton. De jongen haalde weer de schouders op. „Ze gingen die kant uit". Toen vroeg hij vrouw Huisman: „Zo goed?" „Je weet zeker niet hoe die man heette?" Piet schudde het hoofd. „Nee. Maar het was een degelijke Nederlander, hoor. Maak. je maar geen zorgen." door Marian Schoolland „Dank je wel, Piet. We weten wel genoeg" zei vrouw Huisman. Anton bleef even besluiteloos staan nadat Piet weggegaan was. Toen mom pelde hij een groet en ging ook weg. Hij voelde de ogen van vrouw Huis man op zijn rug. Ze zou zich wel af vragen wat er achter dit hele geval stak en hij was blij, dat hij een hoek omging. Hij nam vlug een besluit. Hij zou ze achterna gaan, hen inhalen, al les uitleggen en Anna zeggen, dat ze nog altijd de enige was in zijn leven. Hij moest lopen. Er zat niet anders op. Geld om een paard te huren had hij niet, zelfs al was er een paard te huur geweest. En hij mocht geen mi nuut verliezen. Hij riep een opgeschoten knaap aan en vroeg hem: „Weet jij het huis van Berghuis wel?" En toen de jongen knikte vervolgde hij: <,Wil jij een boodschap voor me doen en vrouw Berghuis zeggen, dat Anton dat ben ik naar Allegan is gegaan. Ze moet niet ongerust worden als ik morgen of overmorgen nog niet terug ben." De jongen knikte, nam verheugd de vier dubbeltjes aan, die Anton hem gaf, en draafde weg. Het pad naar Allegan was lang en eenzaam: een zandig pad, dat door dichte, hoge bossen slingerde. Het was weinig veranderd sedert de dag, dat ze er voor het eerst langs gekomen waren. Anton moest weer denken aan die zware tocht, toen moeder en de twee meisjes tussen de heen en weer slingerende bagage op de wagen zaten. Hij had zich toen afgevraagd, of hij ooit Anna in deze wildernis kon halen. En nu was ze gekomenuit vrije wilen hij had haar niet verwel komden ze was weggegaan. De zon was al onder toen Anton vermoeid de stoep van het verwaar loosde Allegan-hotel opstrompelde. In de hall Informeerde hij: „Logeren hier ook drie mensen, een man en een vrouw van zo'n vijftig, zestig jaar en een jonge vrouw?" De hotelhouder, die een mondjevol Nederlands opgestoken had van de honderden doortrekkende immigran ten haalde de schouders op. „Het is hier een voortdurend komen en gaan van mensen", zei hij, „maar zo'n drietal heb ik vandaag niet ge had." „Is hier misschien nog een hotel?" vroeg Anton. Hij schudde het hoofd. „Maar er zijn wel mensen, die kamers verhuren. Maar wacht eens even. We hadden e.en paar mensen te eten vanmiddag, het waren er zeven: twee jonge echtparen en een ouder paar met een meisje. Mogelijk hebben uw kennissen zich bij anderen gevoegd." (Wordt vervolgd). In tijdschriften en boeken komen hoe langer hoe meer anti-Semitische uit latingen voor; geschiedenisboeken wor den „herzien" en ongure elementen worden geïdentificeerd als Joden. Schurken in roman's zijn steevast Jo den. In de Sowjet encyclopedie van het jaar 1952 wordt veel meer ruimte dan gewoonlijk gegeven aan tal van anti-Semitische leiders in de Russische geschiedenis. De Sowjet-propaganda- dienst heeft vooral tijdens het Praagse zuiveringsproces een scherpe aanval gedaan op het Zionisme, en Israël „een kolonie van het Westerse imperialisme' genoemd. Leden van de Israëlische re gering werden herhaaldelijk als impe rialistische handlangers gedoodverfd. Er bestaan geen Joodse culturele instellingen, tijdschriften, scholen of theaters meer. Er zijn nog maar een paar synagogen in de Sowjet-Unie, o.a. één in Moskou, die blijkbaar voor namelijk in stand gehouden wordt om aan buitenlandse bezoekers de indruk te geven dat er vrijheid van gods dienst in de Sowjet-Unie bestaat. Stratocruiser van de B.O.A.C. mogen niet vliegen. Het kantoor te New York van de „British Overseas Airways" (B.O.A.C.) heeft medegedeeld, dat aan alle strato- cruisers een opstijgverbod is opgelegd als gevolg van een motordefect. Alle machines moeten eerst terdege nage zien worden. Een stratocruiser, die reeds met 36 passagiers uit Londen naar New York was vertrokken, kreeg opdracht terug te keren. A.K.U. VERKOCHT f 10 MILLIOEN AANDELEN. Notering in Wallstreet overwogen. De directie van de Algemene Kunst zijde Unie N.V. is thans vrij om mede te delen, dat zij aan de firma Lazard Freres Co. te New York, die deze transactie deed voor zichzelf en voor anderen, onderhands heeft verkocht no minal f 10 millioen nieuwe gewone aan delen A.K.U. tegen een koers van 136 procent exclusief het dividend over 1952. De transactie is Inmiddels geheel af gewikkeld. Het plan is (en de Algemene Kunstzijde Unie N.V. zal daartoe haar aandelen in de Verenigde Staten certi ficaten vertegenwoordigende f 50 te creëren. Overwogen wordt daarvoor notering op de New Yorkse beurs te verkrijgen. Feest ia Egypte. In Egypte zijn Vrijdag de feestelijkhe den begonnen ter viering van het feit, dat generaal Naguib zes maanden gele den zijn geslaagde staatsgreep pleegde en zijn bewind vestigde. De feestelijkheden, die vier dagen zullen duren, zijn Vrijdag ingeluid met saluutschoten. Premier Generaal Naguib heeft in een toespraak tot een meer dan 100.000 man sterke menigte medegedeeld, dat een „be vrijdingsfront" in de plaats zal komen van de verleden week ontbonden politie ke partijen. Bevolking van de Noordoostpolder in 1952. In 1952 ls de bevolking van de Noord oostpolder toegenomen met 2250 per sonen tot 13.250. Het aantal geboorten bedroeg in hét afgelopen jaar zestig per duizend inwoners. Het aantal pach ters ln de polder ls ln 1952 gestegen tot achthonderd, dat ia de helft van het aantal, waarmede voor de volledig gekoloniseerde polder rekening wordt gehouden. STAMOORLOG NABIJ GRENS VAN FRANS SOMALILAND. Bij gevechten tussen twee stammen in het gebied van Aoessa in Ethiopië bij de grens van Frans Somaliland, zouden on geveer 200 stamleden pm het leven zijn gekomen en tallozen zijn gewond. Ieder jaar doen zich in dit gebied ongeregeld heden tussen stammen voor als bij het overbrengen van kudden twisten ont staan over weidegronden en waterputten. Dit jaar is de strijd wel zeer hoog opge laaid. Vanuit Frans gebied ondernam één der stemmen, de Issas, een plundertocht in het gebied van de andere stam, de Danakils, waarbij duizenden kamelen werden buitgemaakt. Bij een tweede plundertocht ontmoetten de invallers echter heftige tegenstand. Aan beide zij den vielen doden en gewonden. ZONDAG 25 JANUARI 1953. HILVERSUM I (402 m.) VARA: 8.00 Nieuws en weerber.; 8.18 Gram.; 8.30 Voor het platteland; 8.40 Orgel, harp, viool en zang; 8.58 Sportmed.; 9.00 Gram.; 9.45 „Geestelijk leven", causerie; VPRO: 10.00 „Geef het door", causerie; 10.05 Voor de jeugd; IKOR: Ned. Herv. Kerk dienst; AVRO: 12.00 Lichte muziek; 12.35 „Even afrekenen, Heren!"; 12.45 Lichte muziek; 13.00 Nieuws en weerber.; 13.05 Med. of gram.; 13.10 Amusementsmuziek; 14.00 Boekbespr.; 14.20 Omroeporkest en solist; 15.20 Toneelbeschouwing; 15.35 Dansmuziek; 16.30 Sportrevue; VPRO: 17.00 „Gesprekken met luisteraars", cau serie; 17.20 „Van het Kerkelijk Erf", cau serie; VARA: 17.30 Voor de jeugd; 17.50 Sportjournaal; 18.15 Nieuws en sportuit slagen; 18.30 Pianomuziek; 18.45 Volks zang en woordenspel; 19.30 Radiolympus; AVRO: 20.00 Nieuws; 20.05 Gev. muziek; 21.05 „Paul Vlaanderen en het Jonathan Mysterie", hoorspel; 21.45 Med.; 21.50 Hammondorkest; 22.15 Cabaret; 23.00 Nieuws; 23.15 Reportages of gram.; 23.25 24.00 Gram. HILVERSUM XI (298 m.) NCRV: 8.00 Nieuws en weerber.; 8.15 Gram.; IKOR: 8.30 Ned. Herv. Kerkdienst; 9.15 Kerk muziek en kerkzang; KRO: 9.30 Nieuws; en waterst.; 9.45 Gram.; 9.55 Hoógmis; 11.30 Gram.; 11.40 Instrumentaal sextet; 12.15 Apologie; 12.35 Limburgs progr.; 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en Kath. nieuws; 13.10 Amusementsmuziek; 13.40 Boekbespr.; 13.55 Gram.; 14.00 Voor de jeugd; 14.30 Viool en clavecimbel; 15.00 „Eeuwfeest Kerkelijke Hiërarchie", cau serie; 15.30 Kamerkoor, strijkorkest en clavecimbel; 16.00 Gram.; 16.10 „Kath. Thuisfr. Overal"; 16.15 Sport; 16.30 Ves pers; NCRV: 17.00 Vrije Evang. Kerkd.; 18.30 Gram.; 19.00 Samenzang; 19.30 .Ge looft U dat", causerie; KRO: 19.45 Nieuws; 20.00 Gram.; 20.25 „De gewone man.; 20.30 „100 jaar Kromstaf"; 20.45 „De appel valt niet ver van de boom"; 21.00 Franse Operettemuziek; 21.35 Ween- se muziek; 21.50 „De verloofden", hoor spel; 22.35 Vraaggesprek over een Geeste lijke Pelgrimstocht naar het H. Graf te Jeruzalem op Paasmorgen; 22.45 Avond gebed en liturg, kalender; 23.00 Nieuws; 23.15—24.00 Gram. MAANDAG 26 JANUARI 1953. HILVERSUM I (402 m.) AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Gram.; 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 9.00 Morgenw.; 9.15 Sionslie- deren; 9.25 Voor de huisvrouw; 9.30 Wa terst.; 9.35 Gram.; 11.00 Voordracht; 11.15 Volkszang; 11.35 Strijktrio; 12.00 Tenor en orgel; 12.30 Land- en tuinbouwmed.; 12.33 In 't spionnetje; 12.38 Pianoduo; 13.00 Nieuws; 13.15 Med. of gram.; 13.20 Promenade orkest; 14.00 „Wat gaat er om in de wereld causerie; 14.20 Gram.; 14.30 Voordracht; 14.45 Viool en piano; 15.15 Voor de vrouw; 16.15 Gram.; 17.30 Voor de padvinders; 17.45 Gram.; 17.50 Mil. commentaar; 18.00 Nieuws; 18.20 Gram.; 18.30 Accordeonelub; 19.00 Muzi kale causerie; 19.15 Gram.; 19.25 Piano, gitaar en bas; 19.45 Regeringsuitz.: H. Ve- nema: „Het mond- en klauwzeer"; 20.00 Nieuws; 20.05 „Lucia di Lammermoor", opera 21.2021.35 „Wat zegt U daar van?"); 22.20 Muzikale causerie; 23.00 Nieuws; 23.15 Filmprogr.: 23.45—24.00 Gram. HILVERSUM II (298 m.) NCRV: 1.00 Nieuws; 7.10 Gram.; 7.15 Ochtendgymn.; 7.30 Gram.; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws en weerber.; 8.10 Sportuitsl.; 8.23 Gew. muziek; 8.45 Gram.; 9.00 Voor de zieken; 9.30 Voor de vrouw; 9.35 Gram.; 10.00 Pianorecital; 10.30 Morgend.; 11.00 Gram.; 11.15 Gev. progr.; 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Land- en tuin bouwmed.; 12.33 Orgelconcert; 12.59 Klok gelui; 13.00 Nieuws; 13.15 Mandoline en semble; 13.45 Gram.; 14.00 Schoolradio; 14.30 Gram.; 14.45 Voor de vrouw; 15.15 Gram.; 15.30 Vocaal kwartet; 16.00 Bijbel lezing; 16.30 Koorzang; 16.50 Gram.; 17.00 Voor de kleuters; 17.15 Gram.; 17.30 Voor de jeugd; 17.45 Regeringsuitz.: J. J. v. d. Laan: „Nieuw Guinea's Australische buurman"; 18.00 Kamerkoor; 18.20 Sport- praatje; 18.30 Lichte muziek; 18.45 Engel se les; 19.00 Nieuws en weerber.: 19.10 Pianorecital; 19.30 „Volk en Staat", cau serie; 19.45 Lichte muziek; 20.00 Radiokr.; 20.20 Marsmuziek; 20.50 „Het Goede Geld", hoorspel; 21.55 Gram.; 22.05 „Rijk dom onder de grond: Aardolie", causerie; 22.15 Godsdienstige liederen; 22.45 Avond- overd.; 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber.; 23.15 .Man en vromw", causerie; 23.30—24.00 Gram. BRUSSEL (Vlaams 324 m.) 11.45 Gram.; 12.30 Weerber.; 12.34 Voor de landb.; 12.42 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Gram.; 14.00 Bruckner Festival; 16.00 Gram.; 17.00 Nieuws; 17.10 Lichte muziek; 18.00 Fran se les; 18.15 Gram.; 18.30 Voor de sold.; 19.00 Nieuws; 19.40 Gram.; 19.50 Causerie; 20.00 Kamerork.; 21.00 Hit Parade; 21.35 Gram.; 22.00 Nieuws; 22.15 Electrisch or gelspel; 22.55—23.00 Nieuws.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 3