Sint Annaland kan de problemen wal aan. Meer huizen en een verenigings lokaal zijn nog vurige wensen. EXPORT VAN AKKERBOUW PRODUCTEN. N.S.-order voor Ned. industrie Ons rijk gevarieerde bedrijfs- en beroepsleven» Prov» Bootdiensten vervoerden in 1952 bijna 4»5 millioen mensen» Klein-landbouwbedrijf geeft velen brood. Nederlandse vlieger in Amerika verongelukt, Twee R.AX-tentoonstellingen op komst in 1953. Dulles en Stassen ook naar Nederland» Of: de doelmatigheid en harmonie der 26 bedrijfsverenigingen. SOCIALE WETGEVING Veerdienst Vlissingen-Breskens krijgt steeds meer auto's te verwerken. Nederlanders vermoord. Dinsdag 20 Januari 1953 ZEEUWSCH DAG!"' D Pagina 4 Oude geveltjes zijn in St Annaland geen zeldzaamheid - het is een van de char, mes van dit dorp, waar men zonder al te grote problemen en in onderlinge hulpvaardigheid voortleeft. DE GEMEENTE SINT ANNALAND op Tholen, waar ruim 2650 mensen wonen, heeft natuurlijk wel problemen, maar niet zulke grote. Dat blijkt al vlug in een gesprek met de burgemeester, de heer F. M. Boogaard. De struc tuur van zjjn gemeente is anders dan die van plaatsen als Poortvliet of Scherpenisse. Dat komt hoofzakelpk wel daarvandaan, dat in Sint Anna land heel wat meer kleine boeren of pachters een bestaan vinden dan land arbeiders. Van de ongeveer 700 gezinnen zyn er circa 450, waarvan het hoofd een klein landbouwbedrijf exploiteert. Als de prijzen van de landbouw- meenten bestaat, is naar het oordeel producten blijven zoals ze de laatste jaren zijn geweest, is er een brood winning voor ieder, die hier woont" zo meent de burgemeester. Wat zijn gemeente betreft ziet hij dan ook wei nig behoefte aan industrie. „Er wordt door iedereen en overal over industria lisatie gepraat, maar ik zou niet we ten, wat er zou moeten komen. Voor Sint Annaland ligt er een oplossing, als het onverhoopt met de werkgelegen heid mis zou gaan, in de inpoldering van schorren in de buurt. Als dat ge beurt, is industrievestiging niet no dig". Een oud verschijnsel „De seizoenwerkloosheid is al een oud verschijnsel", gaat de burgemees ter verder, „Zestig en meer jaren ge leden gingen velen uit zijn gemeente in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen in de Xandbuw we-, ken. Of zij worden voor een zekere tijd polderwerker. -Maar steeds kwamen zij terug. Aarden kon den en wilden zij niet aan de overkant. En met deze wetenschap voor ogen voelt de heer Boogaard niets voor een definitieve verplaatsing van Tholena- ren naar dit deel der provincie. Het zou op de duur nooit goed gaan. Ook de emigratie loopt niet. De men sen zijn daarvoor te veel aan hun grond gebonden, terwijl de familie banden te sterk zijn om ze voor het hele leven los te maken. Uit Sint Annaland zijn een paar jonge mensen vertrokken. Eén is landbouwer in Ca nada en twee anderen werden in dat land bloembollenkweker. Industriegrond voldoende! En wat een eventuele vestiging van industrie betreft: voor aanleg van een industrieterrein wordt weinig gevoeld. Als een industrieel zich in St. Anna land wil vestigen, is er grond genoeg voorhanden! Vooral vlak bij de haven, die één der grootste van het eiland is. De ver zending van tal van landbouwproducten van Tholen vindt steeds meer via de haven van St. Annaland plaats. Er is «laar zelfs iemand, die zich verdienste lijk maakt als loods, wanneer er gro tere schepen ligplaats willen kiezen of de haven gaan verlaten. Sint Annaland heeft een flinke vei ling, waar een goede aanvoer is van landbouwproducten, groenten en fruit voor de export. In de tuinbouwsector zitten ook weinig of geen mogelijk heden: de meeste mensen hebben een eigen lapje grond, waar zij wat groen ten voor eigen verbruik telen. Voor de plaatselijke of regionale markt heeft het dus ook weinig zin te produceren. De woningbouw. Een probleem, waarvoor het gemeen tebestuur is gesteld, betreft de wo ningbouw. Vele jongeren willen gaan trouwen, maar er zyn geen huizen be schikbaar. Bouwvolume heeft Sint An naland niet meer. Er is een poging ge daan voor 12 huizen volume te kr(j- gen, maar deze is mislukt. Als er nog wat overschiet, zal om Sint Annaland worden gedacht! Met 12 tot 15 Menin gen was de zaak gezond. Maar in de jaren 1951 tot en met 1953 mochten slechts 2 woningen worden gebouwd, Woningwetwoningen zijn er nog niet gezet. Wat gereed kwam, was particuliere bouw. Toen de financiële regeling (met Rijkssteun) bekend werd heeft het gemeentebestuur aan gedrongen op particuliere bouw. Het gevolg was, dat 8 uitstekende huizen verrezen. Een stratenprobleem bestaat er niet in Sint Annaland. Alle straten liggen er goed bij. Zij konden worden ver beterd uit eigen middelen, het geen in deze tijd een gelukkige omstandig heid is. Het verenigingsleven. Een Stichting Dorpsgemeenschap, zoals in enkele ander» Thoolse ge-i van burgemeester Boogaard in zijn gemeente niet nodig. Er is een zeer intensief verenigingsleven. De muziek vereniging, die al meer dan 70 jaar bestaat, loopt gesmeerd. Toen kortge leden het jubileum werd gevierd, was daar ook nog bij aanwezig de ruim 90-jarige mede-oprichter D. Goedege- buure, die in de loop van zijn leven al heel -wat nummertjes heeft wegge geven! Ook het jeugdwerk marcheert, al bestaat ook hier het euvel, dat jonge lui, die met hun vrije tijd geen raad weten, die het liefst op straten en troittoirs doorbrengen. Een gezellig verenigingslokaal, waar de jeugd zou kunnen knutselen of gezelschaps spelletjes zou kunnen beoefenen, is nog altijd een wens. In Sint Annaland bestaan twee ker ken, de Ned. Herv. gemeente en de Geref. gemeente. De verhoudingen lig gen hier niet zo scherp als dat op an dere plaatsen wel het geval is. Er zijn twee scholen, een openbare en een christelijke. In het bestuur van deze laatste zitten vertegenwoordigers van beide kerken. Dat is ook het geval met de vereniging, die een kleuterschool exploiteert. In de gemeenteraad is Gemeentebe lang goed vertegenwoordigd. Niet min der dan 4 raadsleden hebben namens deze groep zitting. Verder zitten erin twee S.G.P.-ers en één A.R. Bijna alle gezinnen zijn lid van het Groene Kruis, dat een actieve urijkztis- ter heeft. De tekorten op de exploita tie worden door de gemeente gedekt. Onder de bevolking leeft het besef, dat men elkaar moet helpen in geval van moeilijkheden, zodat men mag spreken van een goede onderlinge ge zinshulp. Tengevolge van een ongeval met een „Thunderjet" is Zaterdag in Amerika om het leven gekomen de eerste luitenant-vlie ger G. M. J. Adang uit Eindhoven. Het 27-jarige slachtoffer was ongehuwd. Het ongeluk gebeurde op veertig mijl ten Zuid-Oosten van Phoenix in de staat Ari zona. De eerste luitenant-vlieger Adang ont ving zijn vliegopleiding op de vliegbasis Luke. Na het behalen van zijn brevet al daar, genoot hij een opleiding voor straal jagervlieger. Nieuwe Hoge Commissaris in Indonesië overhandigde zijn geloofsbrieven» De nieuwe Nederlandse Hoge Commissa ris in Indonesië, mr W. F. L. Graaf van Bijlandt, heeft Zaterdagavond zijn geloofs brieven aan president Sukarno overhandigd. Dit geschiedde tijdens een plechtigheid ten paleize, die werd bijgewoond door de In donesische minister van Buitenlandse Zaken, Mukarto, baron Ittersum en andere autori teiten. Om tien voor zes kwam de Hoge Com missaris bij het paleis aan. Nadat de mili- taire kapel het Wilhelmus had gespeeld, inspecteerde hij de erewacht, waarna hij het pc. ldj werd binnengeleid. Tweede dag C. B.T. B.-confer en tie. Vooraanstaande plaats van Nederland op de buitenlandse markten. Op de tweede dag van de in „Birkhoven" bij Amersfoort gehouden akker- bouwconferentie van de Chr. Boeren- en Tuindersbond, heeft ir T. P. Huisman, voorzitter-directeur van het hoofdbedrijfschap voor akkerbouwproducten een in leiding gehouden over „de internationale handel in onze akkerbouwproducten en de vraagstukken bij integratie". Wat de export van aardappelen betreft merkte ir Huisman op, dat Nederland zowel bij de consumptie-aardappelen, als pootgoed en aardappelmeel, de belangrijkste exporteur is. Van onze opbrengst aan zand- en klei-aardappeien, behoudens die, bestemd voor pootgoed, wordt omstreeks 10 pet. geëxporteerd, van de productie aan pootgoed 70 pet. en van de fabrieksaardap pelen, via het aardappelmeel en de derivaten, rond 75 pet. De Nederlandse aard appelteelt in zün geheel is in de huidige omvang dus uitsluitend te bandhaven door een bevredigende export. Deze export is de laatste jaren niet strie wordt begrepen. Door een vrijer onbevredigend geweest, dank zij de be hoefte in de ons omliggende landen en in andere werelddelen. Denemarken is hier onze belangrijkste concurrent. Ten aanzien van het pootgoed vestigde ir Huisman er de aandacht op, dat vooral Frankrijk reeds jarenlang bezig is door sterke beperking van de import zijn eigen pootgoedteelt uit te breiden en de invoer te beperken tot de dringende behoefte aan nieuw uitgangsmateriaal. Bovendien zijn aangelokt door de hoge prijzen in de laatste jaren Denemarken en Duits land als onze concurrenten op de inter nationale markt verschenen, zowel in West- als in Zuid-Europa en in Zuid- Amerika. Intussen handhaaft onze ex port zich op gemiddeld ruim 200.000 ton, terwijl Denemarken zowel als Duitsland ieder een export hebben opgebouwd die als regel varieert tussen 40 en 60.000 ton. DE EXPORT VAN VLAS Overgaande op de vlas-export merkte ir Huisman op, dat onze vlascultuur voor 90 pet op export van vlas en lint is aan gewezen. Door de gunstige conjunctuur voor de afzet van linnen is de vlasteelt enige jaren zeer lonend geweest én is de cultuur, die in Frankrijk, België en Ne derland vóór de oorlog 70.000 ha bedroeg, uitgebreid tot 120.000 ha. Het grote pro bleem, zowel voor België als Nederland, is hier de radicale bescherming en bevor dering der teelt en vlasserij in Frank rijk. Frankrijk subsidieert de cultuur en de vlassers met minstens 1700,per ha en zijn uitgebreide productie bedreigt hiermede, vooral bij een achteruitgaande markt, de rationelere cultuur en verwer king in België en Nederland. Komende op de export van het lijn zaad vroeg spreker aandacht voor de gro te betekenis van de Nederlandse produc tie van goedgekeurd lijnzaad. Met dit lijnzaad, geëxporteerd naar veie landen, wordt het grootste deel van het vlas in Europa verDouwd. Onze beste rassen groeien in alle afnemende landen en dank zij de zorg, besteed aan de zuivere instandhouding ervan en het leveren van een goede kwaliteit zaad, neemt ons land een zeer sterke positie in. De exportwaarde van vlas en lijnzaad tezamen beloopt jaarlijks rond f80 mil- lioen. Over de peulvruchten-export werd mee gedeeld, dat van onze groene erwten 60 a 70 pet, van onze schokkers 85 pet en van onze bruine bonen gemiddeld 40 pet. wordt geëxporteerd, waarbij Duitsland sinds het iiberaiseren van de invoer de belangrijkste afnemer is der groene erw ten. Engeland is hiervan de tweede en nummer één bij de schokkerimport, ter wijl Zweden de grootste afnemer is van bruine bonen. De totale export van eigen verbouwde peulvruchtea bedraagt jaar lijks rond f30 millioen. DE LANDBOL'DINTEGRATIE. Inzake do integratieprobleem beperkte ir Huisman zich tot de wenselijkheid van integratie op landbouwgebied, waarbij onder landbouw ook de 'landbouwindu- verkeer tussen de Westeuropese landen kan de productie inderdaad worden ge. economiseerd, de productie per man ver hoogd en daarmee de welvaart bevor derd. Of met deze integratie de land bouwproductie zelf ook kan worden ver hoogd, is nog de vraag. De goedkoop producerende landen zul len ook in dit opzicht er goed voorstaan, doch de duurder producerende landen, die in prijs naar beneden moeten en hun beschermende maatregelen gaandeweg zullen moeten afschaffen, staan hier voor een moeilijk probleem. Tegenover een sterke bevordering van onderwijs, voor lichting en technische verbetering, die ook zonder integratie zou kunnen worden aangepakt, staat, dat lagere prijzen door verlaging der bescherming niet steeds be vorderlijk zijn om de productie te verho gen. Een blijvende integratie zal eerst gewaarborgd zijn, als ze ook door de be trokkenen in alle deelnemende landen naar den geest wordt aanvaard en men elkander niet langer als gevaarlijke con currenten ziet, maar als collega's begroet (Van onze verslaggever). In de eerste vier maanden van 1953 zul- len twee R.A.I.-tentoonstellingen worden gehouden in het bekende Amsterdamse ge bouw, dat met deze zelfde letters wordt aangeduid. Op deze wijze zet de Ned. Ver. de Rijwiel- en Automobielindustie (R.A.I.) luister bij aan haar 60-jarig jubileum, dat zij dit jaar hoopt te vieren. Op de eerste tentoonstelling (de 42ste R.A.I.) zullen vaklieden en leken, die ge ïnteresseerd zijn in motorfietsen, bromfiet sen en scooters hun hart kunnen ophalen. Ook zal daar een keur van onderdelen en assessoires voor deze tweewielige voertui gen te bezichtigen zijn. 'Deze expositie is geopend van 27 Februari t.e.m. 8 Maart. Eind April volgt dan een tentoonstelling voor bedrijfsauto's, waar vrachtauto's, op leggers, autobussen en speciale voertuigen als brandweerauto's en ambulances geëx poseerd zullen worden. TYPHUS IN STUTTGART EN OMGEVING. In Stuttgart en omgeving is het ver boden andijvie te verkopen, daar de auto riteiten va» mening zijn, dat andijvie hoogst waarschijnlijk een van de belang rijkste overbrengers van typhus is. De typhus-epidemie In genoemde streek grijpt nog steeds om zich. In Stuttgart zelf was het aantal geregistreerde geval len Zondag 388. In het geheel zijn thans zes personen aan de ziekte overleden. Het aantal zieken in de gehele besmette streek is reeds hoger dan 500. Amerikaanse technische steun voor de bouw van 100 diesel-electrische locomotieven. Drie Amerikaanse maatschappijen zullen gezamenlijk technische steun verlenen, welke het aan drie Neder landse maatschappijen mogelijk zal maken 100 diesel-electrische locomo tieven voor de Nederlandse Spoorwe gen te bouwen, zo is medegedeeld door de Westinghouse International Compa ny. In de mededeling wordt gezegd, dat de Nederlandse spoorwegen daar door locomotieven van Amerikaans ontwerp zullen krijgen, welke alleen in onderdelen, als koppelingen en buf fers, daarvan afwijken zullen. Aan de Heemaf te Hengelo is een contract verleend voor 80-ton rangeer locomotieven. De maatschappij zal van de Westinghouse voorlichting en tech nische steun krijgen voor de productie van de electrische onderdelen. Soort gelijke voorlichting over de mechani sche onderdelen zal door de Baldwin- Lima-Hamilton Corporation door be middeling van de Heemaf verstrekt worden aan de firma Allan te Rotter dam, waar eveneens locomotieven ge monteerd zullen worden. De National Supply Company, een Amerikaanse firma, welke eveneens aan de overeen komst deelneemt, zal voorlichting over haar diesel-motoren verlenen aan de Kon. machinefabriek Gebr. Stork en Co te Hengelo, waar de krachtinstalla- ties voor de 100 locomotieven gebouwd zullen worden. Ir den Hollander heeft verklaard, dat de order deei uitmaakt van het plan tot overschakeling van stoom- op elec trische tractie. Dit programma begon in 1949 met de aankoop van 25 elec trische locomotieven, die hoofdzakelijk in Nederland gebouwd zijn. „Deze diesel-electrische locomotieven zullen ons grote hoeveelheden kolen besparen, welke wij anders in de dol- largebieden hadden moeten kopen en wij verwachten op z'n minst twee maal zo veel energie te verkrijgen uit elke dollar, die aan dieselolie besteed wordt, dan thans verkregen wordt uit de dol lars, die aan kolen besteed worden", aldus Ir den Hollander. De nieuwbenoemde Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, John Foster Dul- lus, en Eisenhower's directeur voor de we derzijdse beveiliging, Harold Stassen, zullen in een vliegreis van negen dagen zeven Westeuropese landen, waaronder Neder land bezoeken. In een Zaterdagavond te Washington uitgegeven verklaring wordt gezegd dat beide staatslieden de reis in Eisenhower's eigen vliegtuig zullen maken en dat zij een aantal hoofdsteden van Euro pese staten, op uitnodiging der betrokken regeringen, zullen bezoeken. De reis wordt gemaakt op verzoek van generaal Eisen hower. Het doel er van is de nieuw geko zen Amerikaanse president inlichtingen te verschaffen over het huidige politieke kli maat in West-Europa, en wel speciaal voor zoyer dat betrekking heeft op de opbouw ener Europese weermacht en de hiermede verband houdende economische factoren. Foster Dulles en Stassen zullen Den Haag op 6 en 7 Februari a.s. bezoeken. Begrafenis te Rotterdam van T. Heukels. Op de begraafplaats „Oud-Kralingen" te Rotterdam is Zaterdag onder grote belang stelling in het familiegraf het stoffelijk overschot bijgezet van de heer T. Heukels, in leven oud-gemeenteraadslid te Rotterdam, oud-lid van de Tweede Kamer der Staten- Generaal en oud-lid van Ged. Staten van Zuid-Holland voor de A.R. partij. In de aula voerde als enige spreker het woord Mr L. A. Kesper, commissaris van de Koningin in de provincie Zuid-Holland. Ds G. N. Lammens, gereformeerd predi kant te Kralingen, leidde de rouwdienst. Aan het graf dankte een zoon van de overledene. Natuurlijke groei of dwang? Wie een indruk wil krijgen van de grote verscheidenheid van ons Nederlands bedrijf- en beroepsleven moet de Staatscourant van 11 Dec. 1952 maar eens ter hand nemen. Daarin wordt een verdeling aange geven in 26 hoofdgroeperingen, om daarmee de werkterreinen der 26 z.g. vakbedrijfsverenigingen aan te duiden. Als nummer één staat het agrarisch bedrijf vermeld. Wie meent, dat dit be drijf voldoende omschreven is met: Ak kerbouw, veehouderij en tuinbouw Is er volledig naast. Als vanzelsprekend val len de fruittelers, boomkwekers en bloemisterijen er ook onder. En natuur lijk ook de loonondernemingen die op het terrein van de landbouw werken. Dit be treft ondernemingen, waarin de werk zaamheden uitsluitend of in hoofdzaak bestaan in het voor derden dorsen, ploe gen, maaien, fraisen, eggen, schijfeggen, zaaien, kunstmeststrooien, vlastrekken vlasknopbreken, sproeien of spuiten, dan wel het verrichten van andere oogst- en grondbewerkingswerkzaamheden. Verder worden tot dit bedrijf ook gerekend de ger), de dansscholen, de film- en toon kunstenaars, de letterkundigen, nachtwa kers en kaaspakkers, enz, enz. In de practjjk van het leven gaat de schone theorie heel vaak mank- De le vensvorm van vele bedrijfsverenigingen is niet op natuurlijke wijze gegroeid, maar op kunstmatige wijze gecreëerd. Of hiermee een goede en goedkope uit voeringsorganisatie der sociale verzeke ringen is verkregen, zal de naaste toe komst uitwijzen. Deze moet hierin be staan, dat de arbeiders snel en goed wor den geholpen en de werkgevers geen extra kosten krijgen op hun toch al niet sobere sociale lasten. bosbouw en ue griend- en rietencultuur. Ook de veenderijen en zelfs de turfstrooi- selfabrieken- Bovendien schuilen onder deze argrarische parapluie de bijenhou ders en jagers, de grasdrogerijen, a&rd- appelsorteerinrichtingen en cultuurtech nische werken. Al de loonarbeiders de zer bedrijven dienen hun zaken betref fende ziektewet, kinderbijslagwet en werkloosheidswet bij de bedrijfsvereni ging voor het agrarisch bedrijf te brengen. In dezelfde Beschikking komen nog andere bedrijven voor, die een min of meer duidelijk begrenst terrein hebben. Voorbeelden daarvan zijn- de bakkers- en slagersbedrijven, de grafische industrie, de grootmetaalnijverheid en de bouwbe drijven. HET WORDT AL MOEILIJKER Met de kleinmetaalnijverheid wordt het al moeilijker. Hieronder vallen de smeden, loodgieters en fitters, het elee tro-technisch bedrijf (radio inbegrepen) centrale verwarming, carosserie- en wa genbouwbedrijf alsmede het garagebe drijf, de fietsenmakers, de goud- en zil versmeden, enz. enz. Het is een zeer lan ge lijst en een gevarieerde. Wilt U daar van nog enige voorbeelden Onder deze bedrijfsgroep vallen ook de bruggenbou wers. de brandkasten- en haardenfabrica ge, de horlogemakers en montagebedrij ven, de zandstralers en de radiotabricage en-handel en opnieuw enz. enz. Met min der dan 25 werknemers, anders behoren deze tot de grootmetaalnijverheid. Deze zeker niet geringe veelsoortigheid is samengeperst in één bedrijfsgroep. En dat is hier niet alleen het geval. Zo herbergt de bedrijfsvereniging voor detailhandel en ambachten ook vogels van diverse pluimage. Wij ver mogen althans weinig verwantschap te ontdekken in de saambundeling van kappers, schoorsteenvegers, schoen reparateurs, lijkdienaars, dienstboden, venters, kolenboeren, winkeljuffrou wen, enz. enz. Het lijkt ons moeilijk om hier van een bedrijfsgemeenschap te spreken. En dat moet toch de basis zijn der reorganisatie in de uitvoeringsorganisatie der sociale verzekering. Het hierboven genoemde verschijnsel der verscheidenheid is het kenmerk van diverse nieuwgevormde be drijfsverenigingen- En dan nog bleef er een onverteerbare potpourri over voor het z.g. restorgaan. Voor de XXVIste be drijfsvereniging heeft men de weinig schone, maar treffend juiste benaming gevonden in de omschrijvingOverige takken van bedrijf en beroep. Hieronder valt de papierindustrie, de vlasbewerking, de rubberverwerkende industrie, de dia mant- en aardolie-industrie. Verder de onderwijsinstellingen (van lager tot ho- Bijna overal toename Steeg voor het eerst in de geschiedenis van de Prov. Stoombootdiensten in 1951 het passagiersvervoer tot boven de 4 millioen, de hieronder gepubliceerde cijfers van het pas verstreken jaar geven aan, dat het 'aantal passagiers reeds hard op weg is naar de 4,5 millioen. Wanneer de toename blijft voortduren, zal dit cijfer dit jaar gemakkelijk worden overschreden. Het aantal vervoerde auto's, in 1951 reeds opgelopen tot ruim 550.000, kwam in 1952 boven de 600.000. Het aantal ver voerde passagiers is op de lijn VeereKamperland iets teruggelopen. De belang rijkste toename van het vervoer vond plaats op de lijn VlissingenBreskens. Hoewel het veer KruiningenPerkpolder nog altijd het grootste aantal auto's overzet, begint Vlissingen-Breskens de achterstand in te lopen. Op eerstge noemde veer was de toename in 1952 t.o.v. 1951 14-000 auto's, tegenover de lijn Vlissingen-Breskens een toename van 26.000 auto's, AANTAL VERVOERDE PASSAGIERS. 1938 1948 1949 1951 1952 Vlissingen-Breskens 342-276 984.527 1.351.128 2.192.216 2.357.307 Terneuzen—Hoedekenskerke 83.878 189.138 234.831 315 394 322.768 Kruiningen—Perkpolder 83.511 1.036.409 1-068.176 1.157.283 1.216.221 Zierikzee—Katse-veer 42.267 126.276 141-957 150.066 155.278 KortgeneWolfaartsdijk 132.152 272.728 262.423 272.786 292.496 Veere—Kamperland 22.332 79.300 62.898 65-216 63.158 Totaal 706.416 2.688.378 3.121.413 4-152.961 4.407.228 Vlissingen-Breskens 47.772 Terneuzen—Hoedekenskerke 6.375 Kruiningen—Perkpolder 15.598 ZierikzeeKatse-veer 5.892 KortgeneWolfaartsdijk 21.611 AANTAL VERVOERDE AUTO'S. 98.954 2.176 193.281 11-301 36.706 160.420 8-356 219.625 15.472 43.281 206.473 13.452 253.282 22.833 59.394 232.043 15.321 267.391 26.428 63.238 Totaal 97.248 342.418 447-154 555.434 604.421 Hieronder volgen de gegevens over de maand December alleen: Vlissingen—Breskens Terneuzen—Hoedekenskerke Kruiningen—Perkpolder Zierikzee—Katse-weer Kortgene—Wolfaartsdijk Veere—Kamperland PASSAGIERSVERVOER. 13.204 56.389 56.767 134.411 112.840 5-669 13.806 13.175 18.550 19.376 5 657 68.424 81.481 73.988 73.834 2.853 7.713 8.237 7-969 8.695 7.568 20 613 18.687 20.480 21.501 1-235 4.014 3.535 3.570 3.112 Totaal 36.186 Vlissingen-Breskens Terneuzen—Hoedekenskerke Kruiningen—Perkpolder Zierikzee—Katse-veer Kortgene—Wolfaartsdij k 2.167 412 1.029 261 1.228 170.959 7.839 446 16.022 856 3.353 181.882 10-311 721 18.447 1-201 2.815 258.968 239.358 AUTOVERVOER. 11.684 12.222 806 1.092 18.225 17.486 1.378 1.769 4.672 4.810 Totaal 5.097 28.515 33.495 36-765 37.379 De maandcijfers vertonen voor het passagiersvervoer een diRing voor Vlissingen —Breskens Kruiningen—Perkpolder en Veere—Kamperland. Het autovervoer daarentegen vertoont enkel voor Kuiningen—Perkpolder een daling tegen een stijging op alle andere lijnen. Thans is -aan het licht gekomen ,dat twee jeugdige uit Soerabaja afkomstige Neder landers, die sinds eind 1949 werden ver mist, zijn vermoord. De politie heeft hun stoffelijke resten gevonden in de dessa Lowoksoru in het Tumpangse. Van de be volking vernam de politie, dat beide ver moorden, de heren J. B. Regensburg en K. N. Graichen, eind 1949 werden weggevoerd door enkele personen, die inmiddels zelf om het leven zijn gekomen. Verdere nasporin gen wezen uit, dat hun stoffelijke resten in de dessa Lowoksoru begraven zijn. Op 24 October 1949 gingen de 24-jarige onder wijzer aan de R.K. fröbelschool te Sura- baja, Graichen, en de scholier van de R.K. H.B.S. te Surabaja, Regensburg, tezamen op de fiets naar Malang. De volgende dag gingen zij eveneens per fiets van Malang naar Wendit, Na hun vertrek uit Malang heeft men nooit meer iets van hen gehoord. SCHOTEN IN DE MIST* Tijdens een achtervolging op een 42- jarige uitsmijter hebben twee rechercheurs in burger in de afgelopen nacht op het J. D. Meijerplein te Amsterdam eerst een waar schuwingsschot en vervolgens een voltref fer gelost op de vluchteling, die poogde in de mist te ontkomen. De beide recher cheurs waren de man tot op een meter ge naderd in de Zwanenburgerstraat, toen hij lont rook en het op een lopen zette. Via de nieuwe Amstelstraat rende hij naar het J. D. Meijerplein, op de hielen gezeten door de rechercheurs, doch op het plein dreigden zij in de dichte mist het spoor op de snelle vluchteling bijster te raken. Dit bracht een der rechercheurs er toe het tweede schot direct op de vluchteling te richten. Naar later bleek trof het hem in zijn zitvlak. On danks zijn verwonding rende de man nog ettelijke honderden meters door. Via de Weesperstraat zetten de rechercheurs de achtervolging voort, zagen de man de Nieu we Kerkstraat invluchten en eerst daar gaf hij, door zijn verwonding gedwongen, zijn poging op. Franse communistische leiders zijn het niet eens» Volgens een medewerker van het rechtse Franse dagblad „Le Figaro", die zich ver schuilt achter de naam „Mr X." en die wordt beschouwd als zeer goed te zijn in gelicht over communistische aangelegenhe den, schrijft dat er onenigheid zou bestaan tussen de Franse communistische leiders over het Joodse vraagstuk en het in staat van beschuldiging stellen van negen Rus sische geneesheren, waaronder vijf joden. Volgens „X." zouden zich twee groepe ringen onder deze leiders hebben gevormd. Tot de ene, die de Zionisten gunstig ge zind zou zijn, zouden de waarnemende se cretaris-generaal Jacques Duclos en Etienne Fajon, een der drie partysecretarissen, be horen. De andere groepering, die fel anti-Zionis tisch en zelfs anti-semitisch zou zijn, zou worden geleid door de partijsecretaris en lid van het politieke bureau der Franse com munistische partij, Auguste Lecouer en Bil- loux. Kern van een Oostduitse luchtmacht gesticht? Volgens de Westberlijnse „Strijdgroep te gen onmenselijkheid" is thans in Oost- Duitsland, in strikt geheim, de kern van een Oostduitse luchtmacht gesticht. Deze kern zou beschikken over vijftig jachtvliegtuigen van het type „Jak 18"» die in drie escadrilles zouden zijn onder verdeeld. De basis der escadrilles zouden te Cottubus, Kamenz en Bautzen zijn. ZWAAR WEER IN NOOR WEGEN» Zware stormen langs de Noorse West kust hebben in het afgelopen weekeinde aanzienlijke schade aan schepen, opstand en verbindingen toegebracht. Een Deense haringboot met acht man aan boord wordt vermist. Een Brits en een Noors ertsschip had den moeilijkheden met de stuurinrichting Het Britse schip heeft enige tijd geheel stuurloos rondgedreven, doch men slaag de er in een noodroer te maken waar door men uit de kust kon blijven. Een geheel nieuw huis aan de kust werd verwoest door de storm. Vijf kleine Noorse vaartuigen liepen aan de grond. PEULVRUCHTEN KALENDER Met het doel de huisvrouw voor te lichten over de voedingswaarde en de bereidingswijze van peulvruchten, heeft de Peulvruchten-studiecombina tie te Wageningen een „Peulvruchten kalender" laten vervaardigen. Deze kalender, die als motto voert: „Men moet vooral niet de goede Oud Hol landse gewoonte vergeten om een of tweemaal per week peulvruchten te eten" is samengesteld uit bijzonder frisse platen, en vormt een peulvruch- ten-kookboek-aan-de-muur dat iedere huisvrouw graag zal bezitten. VERKEERSRECHT Verschenen is het eerste nummer van de nieuwe A.N.W.B. uitgave „Ver keersrecht", een speciaal juridisch tijdschrift, gewijd aan het wegverkeer. Dit maandblad beoogt in het alge meen een ruimere publicatie te geven aan de juridische aspecten van ver- keersvraagstukken. In het eerste num mer schreven de Ministers van Ver keer en Waterstaat en van Justitie een voorwoord. Nederland emigreert. Met de K.L.M. „Costellation" „Friesland" zijn gister morgen van Schiphol naar Biak acht en vijftig passagiers vertrokken die in Nieuw Guinea een nieuw vaderland hopen te vinden. Morgen zullen te Amersfoort 88 nieuw benoemde reserve-officieren van de geneeskundige dienst van de Kon. Landmacht worden beëdigd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1953 | | pagina 4