Sint Annaland kan de problemen
wal aan.
Meer huizen en een verenigings
lokaal zijn nog vurige wensen.
EXPORT VAN AKKERBOUW
PRODUCTEN.
N.S.-order voor
Ned. industrie
Ons rijk gevarieerde bedrijfs- en
beroepsleven»
Prov» Bootdiensten vervoerden in
1952 bijna 4»5 millioen mensen»
Klein-landbouwbedrijf geeft velen brood.
Nederlandse vlieger in
Amerika verongelukt,
Twee R.AX-tentoonstellingen
op komst in 1953.
Dulles en Stassen
ook naar Nederland»
Of: de doelmatigheid en harmonie der
26 bedrijfsverenigingen.
SOCIALE WETGEVING
Veerdienst Vlissingen-Breskens krijgt steeds
meer auto's te verwerken.
Nederlanders vermoord.
Dinsdag 20 Januari 1953
ZEEUWSCH DAG!"' D
Pagina 4
Oude geveltjes zijn
in St Annaland geen
zeldzaamheid - het
is een van de char,
mes van dit dorp,
waar men zonder al
te grote problemen
en in onderlinge
hulpvaardigheid
voortleeft.
DE GEMEENTE SINT ANNALAND op Tholen, waar ruim 2650 mensen
wonen, heeft natuurlijk wel problemen, maar niet zulke grote. Dat blijkt al
vlug in een gesprek met de burgemeester, de heer F. M. Boogaard. De struc
tuur van zjjn gemeente is anders dan die van plaatsen als Poortvliet of
Scherpenisse. Dat komt hoofzakelpk wel daarvandaan, dat in Sint Anna
land heel wat meer kleine boeren of pachters een bestaan vinden dan land
arbeiders. Van de ongeveer 700 gezinnen zyn er circa 450, waarvan het
hoofd een klein landbouwbedrijf exploiteert.
Als de prijzen van de landbouw- meenten bestaat, is naar het oordeel
producten blijven zoals ze de laatste
jaren zijn geweest, is er een brood
winning voor ieder, die hier woont"
zo meent de burgemeester. Wat zijn
gemeente betreft ziet hij dan ook wei
nig behoefte aan industrie. „Er wordt
door iedereen en overal over industria
lisatie gepraat, maar ik zou niet we
ten, wat er zou moeten komen. Voor
Sint Annaland ligt er een oplossing, als
het onverhoopt met de werkgelegen
heid mis zou gaan, in de inpoldering
van schorren in de buurt. Als dat ge
beurt, is industrievestiging niet no
dig".
Een oud verschijnsel
„De seizoenwerkloosheid is al een
oud verschijnsel", gaat de burgemees
ter verder, „Zestig en meer jaren ge
leden gingen velen uit zijn gemeente
in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen in de
Xandbuw we-, ken. Of zij worden voor
een zekere tijd polderwerker. -Maar
steeds kwamen zij terug. Aarden kon
den en wilden zij niet aan de overkant.
En met deze wetenschap voor ogen
voelt de heer Boogaard niets voor een
definitieve verplaatsing van Tholena-
ren naar dit deel der provincie. Het
zou op de duur nooit goed gaan.
Ook de emigratie loopt niet. De men
sen zijn daarvoor te veel aan hun
grond gebonden, terwijl de familie
banden te sterk zijn om ze voor het
hele leven los te maken. Uit Sint
Annaland zijn een paar jonge mensen
vertrokken. Eén is landbouwer in Ca
nada en twee anderen werden in dat
land bloembollenkweker.
Industriegrond voldoende!
En wat een eventuele vestiging van
industrie betreft: voor aanleg van een
industrieterrein wordt weinig gevoeld.
Als een industrieel zich in St. Anna
land wil vestigen, is er grond genoeg
voorhanden!
Vooral vlak bij de haven, die één
der grootste van het eiland is. De ver
zending van tal van landbouwproducten
van Tholen vindt steeds meer via de
haven van St. Annaland plaats. Er is
«laar zelfs iemand, die zich verdienste
lijk maakt als loods, wanneer er gro
tere schepen ligplaats willen kiezen of
de haven gaan verlaten.
Sint Annaland heeft een flinke vei
ling, waar een goede aanvoer is van
landbouwproducten, groenten en fruit
voor de export. In de tuinbouwsector
zitten ook weinig of geen mogelijk
heden: de meeste mensen hebben een
eigen lapje grond, waar zij wat groen
ten voor eigen verbruik telen. Voor
de plaatselijke of regionale markt heeft
het dus ook weinig zin te produceren.
De woningbouw.
Een probleem, waarvoor het gemeen
tebestuur is gesteld, betreft de wo
ningbouw. Vele jongeren willen gaan
trouwen, maar er zyn geen huizen be
schikbaar. Bouwvolume heeft Sint An
naland niet meer. Er is een poging ge
daan voor 12 huizen volume te kr(j-
gen, maar deze is mislukt. Als er nog
wat overschiet, zal om Sint Annaland
worden gedacht! Met 12 tot 15 Menin
gen was de zaak gezond. Maar in de
jaren 1951 tot en met 1953 mochten
slechts 2 woningen worden gebouwd,
Woningwetwoningen zijn er nog
niet gezet. Wat gereed kwam, was
particuliere bouw. Toen de financiële
regeling (met Rijkssteun) bekend
werd heeft het gemeentebestuur aan
gedrongen op particuliere bouw. Het
gevolg was, dat 8 uitstekende huizen
verrezen.
Een stratenprobleem bestaat er niet
in Sint Annaland. Alle straten liggen
er goed bij. Zij konden worden ver
beterd uit eigen middelen, het geen in
deze tijd een gelukkige omstandig
heid is.
Het verenigingsleven.
Een Stichting Dorpsgemeenschap,
zoals in enkele ander» Thoolse ge-i
van burgemeester Boogaard in zijn
gemeente niet nodig. Er is een zeer
intensief verenigingsleven. De muziek
vereniging, die al meer dan 70 jaar
bestaat, loopt gesmeerd. Toen kortge
leden het jubileum werd gevierd, was
daar ook nog bij aanwezig de ruim
90-jarige mede-oprichter D. Goedege-
buure, die in de loop van zijn leven
al heel -wat nummertjes heeft wegge
geven!
Ook het jeugdwerk marcheert, al
bestaat ook hier het euvel, dat jonge
lui, die met hun vrije tijd geen raad
weten, die het liefst op straten en
troittoirs doorbrengen. Een gezellig
verenigingslokaal, waar de jeugd zou
kunnen knutselen of gezelschaps
spelletjes zou kunnen beoefenen, is
nog altijd een wens.
In Sint Annaland bestaan twee ker
ken, de Ned. Herv. gemeente en de
Geref. gemeente. De verhoudingen lig
gen hier niet zo scherp als dat op an
dere plaatsen wel het geval is. Er zijn
twee scholen, een openbare en een
christelijke. In het bestuur van deze
laatste zitten vertegenwoordigers van
beide kerken. Dat is ook het geval met
de vereniging, die een kleuterschool
exploiteert.
In de gemeenteraad is Gemeentebe
lang goed vertegenwoordigd. Niet min
der dan 4 raadsleden hebben namens
deze groep zitting. Verder zitten erin
twee S.G.P.-ers en één A.R.
Bijna alle gezinnen zijn lid van het
Groene Kruis, dat een actieve urijkztis-
ter heeft. De tekorten op de exploita
tie worden door de gemeente gedekt.
Onder de bevolking leeft het besef,
dat men elkaar moet helpen in geval
van moeilijkheden, zodat men mag
spreken van een goede onderlinge ge
zinshulp.
Tengevolge van een ongeval met een
„Thunderjet" is Zaterdag in Amerika om
het leven gekomen de eerste luitenant-vlie
ger G. M. J. Adang uit Eindhoven. Het
27-jarige slachtoffer was ongehuwd.
Het ongeluk gebeurde op veertig mijl ten
Zuid-Oosten van Phoenix in de staat Ari
zona. De eerste luitenant-vlieger Adang ont
ving zijn vliegopleiding op de vliegbasis
Luke. Na het behalen van zijn brevet al
daar, genoot hij een opleiding voor straal
jagervlieger.
Nieuwe Hoge Commissaris in
Indonesië overhandigde zijn
geloofsbrieven»
De nieuwe Nederlandse Hoge Commissa
ris in Indonesië, mr W. F. L. Graaf van
Bijlandt, heeft Zaterdagavond zijn geloofs
brieven aan president Sukarno overhandigd.
Dit geschiedde tijdens een plechtigheid ten
paleize, die werd bijgewoond door de In
donesische minister van Buitenlandse Zaken,
Mukarto, baron Ittersum en andere autori
teiten.
Om tien voor zes kwam de Hoge Com
missaris bij het paleis aan. Nadat de mili-
taire kapel het Wilhelmus had gespeeld,
inspecteerde hij de erewacht, waarna hij het
pc. ldj werd binnengeleid.
Tweede dag C. B.T. B.-confer en tie.
Vooraanstaande plaats van Nederland op de
buitenlandse markten.
Op de tweede dag van de in „Birkhoven" bij Amersfoort gehouden akker-
bouwconferentie van de Chr. Boeren- en Tuindersbond, heeft ir T. P. Huisman,
voorzitter-directeur van het hoofdbedrijfschap voor akkerbouwproducten een in
leiding gehouden over „de internationale handel in onze akkerbouwproducten en
de vraagstukken bij integratie". Wat de export van aardappelen betreft merkte
ir Huisman op, dat Nederland zowel bij de consumptie-aardappelen, als pootgoed
en aardappelmeel, de belangrijkste exporteur is. Van onze opbrengst aan zand- en
klei-aardappeien, behoudens die, bestemd voor pootgoed, wordt omstreeks 10 pet.
geëxporteerd, van de productie aan pootgoed 70 pet. en van de fabrieksaardap
pelen, via het aardappelmeel en de derivaten, rond 75 pet. De Nederlandse aard
appelteelt in zün geheel is in de huidige omvang dus uitsluitend te bandhaven
door een bevredigende export.
Deze export is de laatste jaren niet strie wordt begrepen. Door een vrijer
onbevredigend geweest, dank zij de be
hoefte in de ons omliggende landen en in
andere werelddelen. Denemarken is hier
onze belangrijkste concurrent.
Ten aanzien van het pootgoed vestigde
ir Huisman er de aandacht op, dat vooral
Frankrijk reeds jarenlang bezig is door
sterke beperking van de import zijn eigen
pootgoedteelt uit te breiden en de invoer
te beperken tot de dringende behoefte
aan nieuw uitgangsmateriaal. Bovendien
zijn aangelokt door de hoge prijzen in
de laatste jaren Denemarken en Duits
land als onze concurrenten op de inter
nationale markt verschenen, zowel in
West- als in Zuid-Europa en in Zuid-
Amerika. Intussen handhaaft onze ex
port zich op gemiddeld ruim 200.000 ton,
terwijl Denemarken zowel als Duitsland
ieder een export hebben opgebouwd die
als regel varieert tussen 40 en 60.000 ton.
DE EXPORT VAN VLAS
Overgaande op de vlas-export merkte
ir Huisman op, dat onze vlascultuur voor
90 pet op export van vlas en lint is aan
gewezen. Door de gunstige conjunctuur
voor de afzet van linnen is de vlasteelt
enige jaren zeer lonend geweest én is de
cultuur, die in Frankrijk, België en Ne
derland vóór de oorlog 70.000 ha bedroeg,
uitgebreid tot 120.000 ha. Het grote pro
bleem, zowel voor België als Nederland,
is hier de radicale bescherming en bevor
dering der teelt en vlasserij in Frank
rijk. Frankrijk subsidieert de cultuur en
de vlassers met minstens 1700,per ha
en zijn uitgebreide productie bedreigt
hiermede, vooral bij een achteruitgaande
markt, de rationelere cultuur en verwer
king in België en Nederland.
Komende op de export van het lijn
zaad vroeg spreker aandacht voor de gro
te betekenis van de Nederlandse produc
tie van goedgekeurd lijnzaad. Met dit
lijnzaad, geëxporteerd naar veie landen,
wordt het grootste deel van het vlas in
Europa verDouwd. Onze beste rassen
groeien in alle afnemende landen en
dank zij de zorg, besteed aan de zuivere
instandhouding ervan en het leveren van
een goede kwaliteit zaad, neemt ons land
een zeer sterke positie in.
De exportwaarde van vlas en lijnzaad
tezamen beloopt jaarlijks rond f80 mil-
lioen.
Over de peulvruchten-export werd mee
gedeeld, dat van onze groene erwten 60
a 70 pet, van onze schokkers 85 pet en
van onze bruine bonen gemiddeld 40 pet.
wordt geëxporteerd, waarbij Duitsland
sinds het iiberaiseren van de invoer de
belangrijkste afnemer is der groene erw
ten. Engeland is hiervan de tweede en
nummer één bij de schokkerimport, ter
wijl Zweden de grootste afnemer is van
bruine bonen. De totale export van eigen
verbouwde peulvruchtea bedraagt jaar
lijks rond f30 millioen.
DE LANDBOL'DINTEGRATIE.
Inzake do integratieprobleem beperkte
ir Huisman zich tot de wenselijkheid van
integratie op landbouwgebied, waarbij
onder landbouw ook de 'landbouwindu-
verkeer tussen de Westeuropese landen
kan de productie inderdaad worden ge.
economiseerd, de productie per man ver
hoogd en daarmee de welvaart bevor
derd. Of met deze integratie de land
bouwproductie zelf ook kan worden ver
hoogd, is nog de vraag.
De goedkoop producerende landen zul
len ook in dit opzicht er goed voorstaan,
doch de duurder producerende landen,
die in prijs naar beneden moeten en hun
beschermende maatregelen gaandeweg
zullen moeten afschaffen, staan hier voor
een moeilijk probleem. Tegenover een
sterke bevordering van onderwijs, voor
lichting en technische verbetering, die
ook zonder integratie zou kunnen worden
aangepakt, staat, dat lagere prijzen door
verlaging der bescherming niet steeds be
vorderlijk zijn om de productie te verho
gen. Een blijvende integratie zal eerst
gewaarborgd zijn, als ze ook door de be
trokkenen in alle deelnemende landen
naar den geest wordt aanvaard en men
elkander niet langer als gevaarlijke con
currenten ziet, maar als collega's begroet
(Van onze verslaggever).
In de eerste vier maanden van 1953 zul-
len twee R.A.I.-tentoonstellingen worden
gehouden in het bekende Amsterdamse ge
bouw, dat met deze zelfde letters wordt
aangeduid. Op deze wijze zet de Ned. Ver.
de Rijwiel- en Automobielindustie (R.A.I.)
luister bij aan haar 60-jarig jubileum, dat
zij dit jaar hoopt te vieren.
Op de eerste tentoonstelling (de 42ste
R.A.I.) zullen vaklieden en leken, die ge
ïnteresseerd zijn in motorfietsen, bromfiet
sen en scooters hun hart kunnen ophalen.
Ook zal daar een keur van onderdelen en
assessoires voor deze tweewielige voertui
gen te bezichtigen zijn. 'Deze expositie is
geopend van 27 Februari t.e.m. 8 Maart.
Eind April volgt dan een tentoonstelling
voor bedrijfsauto's, waar vrachtauto's, op
leggers, autobussen en speciale voertuigen
als brandweerauto's en ambulances geëx
poseerd zullen worden.
TYPHUS IN STUTTGART EN
OMGEVING.
In Stuttgart en omgeving is het ver
boden andijvie te verkopen, daar de auto
riteiten va» mening zijn, dat andijvie
hoogst waarschijnlijk een van de belang
rijkste overbrengers van typhus is. De
typhus-epidemie In genoemde streek
grijpt nog steeds om zich. In Stuttgart
zelf was het aantal geregistreerde geval
len Zondag 388. In het geheel zijn thans
zes personen aan de ziekte overleden. Het
aantal zieken in de gehele besmette
streek is reeds hoger dan 500.
Amerikaanse technische steun voor
de bouw van 100 diesel-electrische
locomotieven.
Drie Amerikaanse maatschappijen
zullen gezamenlijk technische steun
verlenen, welke het aan drie Neder
landse maatschappijen mogelijk zal
maken 100 diesel-electrische locomo
tieven voor de Nederlandse Spoorwe
gen te bouwen, zo is medegedeeld door
de Westinghouse International Compa
ny. In de mededeling wordt gezegd,
dat de Nederlandse spoorwegen daar
door locomotieven van Amerikaans
ontwerp zullen krijgen, welke alleen
in onderdelen, als koppelingen en buf
fers, daarvan afwijken zullen.
Aan de Heemaf te Hengelo is een
contract verleend voor 80-ton rangeer
locomotieven. De maatschappij zal van
de Westinghouse voorlichting en tech
nische steun krijgen voor de productie
van de electrische onderdelen. Soort
gelijke voorlichting over de mechani
sche onderdelen zal door de Baldwin-
Lima-Hamilton Corporation door be
middeling van de Heemaf verstrekt
worden aan de firma Allan te Rotter
dam, waar eveneens locomotieven ge
monteerd zullen worden. De National
Supply Company, een Amerikaanse
firma, welke eveneens aan de overeen
komst deelneemt, zal voorlichting over
haar diesel-motoren verlenen aan de
Kon. machinefabriek Gebr. Stork en
Co te Hengelo, waar de krachtinstalla-
ties voor de 100 locomotieven gebouwd
zullen worden.
Ir den Hollander heeft verklaard, dat
de order deei uitmaakt van het plan
tot overschakeling van stoom- op elec
trische tractie. Dit programma begon
in 1949 met de aankoop van 25 elec
trische locomotieven, die hoofdzakelijk
in Nederland gebouwd zijn.
„Deze diesel-electrische locomotieven
zullen ons grote hoeveelheden kolen
besparen, welke wij anders in de dol-
largebieden hadden moeten kopen en
wij verwachten op z'n minst twee maal
zo veel energie te verkrijgen uit elke
dollar, die aan dieselolie besteed wordt,
dan thans verkregen wordt uit de dol
lars, die aan kolen besteed worden",
aldus Ir den Hollander.
De nieuwbenoemde Amerikaanse minister
van Buitenlandse Zaken, John Foster Dul-
lus, en Eisenhower's directeur voor de we
derzijdse beveiliging, Harold Stassen, zullen
in een vliegreis van negen dagen zeven
Westeuropese landen, waaronder Neder
land bezoeken. In een Zaterdagavond te
Washington uitgegeven verklaring wordt
gezegd dat beide staatslieden de reis in
Eisenhower's eigen vliegtuig zullen maken
en dat zij een aantal hoofdsteden van Euro
pese staten, op uitnodiging der betrokken
regeringen, zullen bezoeken. De reis wordt
gemaakt op verzoek van generaal Eisen
hower. Het doel er van is de nieuw geko
zen Amerikaanse president inlichtingen te
verschaffen over het huidige politieke kli
maat in West-Europa, en wel speciaal voor
zoyer dat betrekking heeft op de opbouw
ener Europese weermacht en de hiermede
verband houdende economische factoren.
Foster Dulles en Stassen zullen Den Haag
op 6 en 7 Februari a.s. bezoeken.
Begrafenis te Rotterdam van
T. Heukels.
Op de begraafplaats „Oud-Kralingen" te
Rotterdam is Zaterdag onder grote belang
stelling in het familiegraf het stoffelijk
overschot bijgezet van de heer T. Heukels,
in leven oud-gemeenteraadslid te Rotterdam,
oud-lid van de Tweede Kamer der Staten-
Generaal en oud-lid van Ged. Staten van
Zuid-Holland voor de A.R. partij.
In de aula voerde als enige spreker het
woord Mr L. A. Kesper, commissaris van
de Koningin in de provincie Zuid-Holland.
Ds G. N. Lammens, gereformeerd predi
kant te Kralingen, leidde de rouwdienst.
Aan het graf dankte een zoon van de
overledene.
Natuurlijke groei of dwang?
Wie een indruk wil krijgen van
de grote verscheidenheid van ons
Nederlands bedrijf- en beroepsleven
moet de Staatscourant van 11 Dec.
1952 maar eens ter hand nemen.
Daarin wordt een verdeling aange
geven in 26 hoofdgroeperingen, om
daarmee de werkterreinen der 26
z.g. vakbedrijfsverenigingen aan te
duiden.
Als nummer één staat het agrarisch
bedrijf vermeld. Wie meent, dat dit be
drijf voldoende omschreven is met: Ak
kerbouw, veehouderij en tuinbouw Is er
volledig naast. Als vanzelsprekend val
len de fruittelers, boomkwekers en
bloemisterijen er ook onder. En natuur
lijk ook de loonondernemingen die op het
terrein van de landbouw werken. Dit be
treft ondernemingen, waarin de werk
zaamheden uitsluitend of in hoofdzaak
bestaan in het voor derden dorsen, ploe
gen, maaien, fraisen, eggen, schijfeggen,
zaaien, kunstmeststrooien, vlastrekken
vlasknopbreken, sproeien of spuiten, dan
wel het verrichten van andere oogst- en
grondbewerkingswerkzaamheden. Verder
worden tot dit bedrijf ook gerekend de
ger), de dansscholen, de film- en toon
kunstenaars, de letterkundigen, nachtwa
kers en kaaspakkers, enz, enz.
In de practjjk van het leven gaat de
schone theorie heel vaak mank- De le
vensvorm van vele bedrijfsverenigingen
is niet op natuurlijke wijze gegroeid,
maar op kunstmatige wijze gecreëerd.
Of hiermee een goede en goedkope uit
voeringsorganisatie der sociale verzeke
ringen is verkregen, zal de naaste toe
komst uitwijzen. Deze moet hierin be
staan, dat de arbeiders snel en goed wor
den geholpen en de werkgevers geen
extra kosten krijgen op hun toch al niet
sobere sociale lasten.
bosbouw en ue griend- en rietencultuur.
Ook de veenderijen en zelfs de turfstrooi-
selfabrieken- Bovendien schuilen onder
deze argrarische parapluie de bijenhou
ders en jagers, de grasdrogerijen, a&rd-
appelsorteerinrichtingen en cultuurtech
nische werken. Al de loonarbeiders de
zer bedrijven dienen hun zaken betref
fende ziektewet, kinderbijslagwet en
werkloosheidswet bij de bedrijfsvereni
ging voor het agrarisch bedrijf te brengen.
In dezelfde Beschikking komen nog
andere bedrijven voor, die een min of
meer duidelijk begrenst terrein hebben.
Voorbeelden daarvan zijn- de bakkers- en
slagersbedrijven, de grafische industrie,
de grootmetaalnijverheid en de bouwbe
drijven.
HET WORDT AL MOEILIJKER
Met de kleinmetaalnijverheid wordt
het al moeilijker. Hieronder vallen de
smeden, loodgieters en fitters, het elee
tro-technisch bedrijf (radio inbegrepen)
centrale verwarming, carosserie- en wa
genbouwbedrijf alsmede het garagebe
drijf, de fietsenmakers, de goud- en zil
versmeden, enz. enz. Het is een zeer lan
ge lijst en een gevarieerde. Wilt U daar
van nog enige voorbeelden Onder deze
bedrijfsgroep vallen ook de bruggenbou
wers. de brandkasten- en haardenfabrica
ge, de horlogemakers en montagebedrij
ven, de zandstralers en de radiotabricage
en-handel en opnieuw enz. enz. Met min
der dan 25 werknemers, anders behoren
deze tot de grootmetaalnijverheid.
Deze zeker niet geringe veelsoortigheid
is samengeperst in één bedrijfsgroep. En
dat is hier niet alleen het geval.
Zo herbergt de bedrijfsvereniging
voor detailhandel en ambachten ook
vogels van diverse pluimage. Wij ver
mogen althans weinig verwantschap te
ontdekken in de saambundeling van
kappers, schoorsteenvegers, schoen
reparateurs, lijkdienaars, dienstboden,
venters, kolenboeren, winkeljuffrou
wen, enz. enz.
Het lijkt ons moeilijk om hier van een
bedrijfsgemeenschap te spreken. En dat
moet toch de basis zijn der reorganisatie
in de uitvoeringsorganisatie der sociale
verzekering. Het hierboven genoemde
verschijnsel der verscheidenheid is het
kenmerk van diverse nieuwgevormde be
drijfsverenigingen- En dan nog bleef er
een onverteerbare potpourri over voor
het z.g. restorgaan. Voor de XXVIste be
drijfsvereniging heeft men de weinig
schone, maar treffend juiste benaming
gevonden in de omschrijvingOverige
takken van bedrijf en beroep. Hieronder
valt de papierindustrie, de vlasbewerking,
de rubberverwerkende industrie, de dia
mant- en aardolie-industrie. Verder de
onderwijsinstellingen (van lager tot ho-
Bijna overal toename
Steeg voor het eerst in de geschiedenis van de Prov. Stoombootdiensten in 1951
het passagiersvervoer tot boven de 4 millioen, de hieronder gepubliceerde cijfers
van het pas verstreken jaar geven aan, dat het 'aantal passagiers reeds hard op
weg is naar de 4,5 millioen. Wanneer de toename blijft voortduren, zal dit cijfer
dit jaar gemakkelijk worden overschreden. Het aantal vervoerde auto's, in 1951
reeds opgelopen tot ruim 550.000, kwam in 1952 boven de 600.000. Het aantal ver
voerde passagiers is op de lijn VeereKamperland iets teruggelopen. De belang
rijkste toename van het vervoer vond plaats op de lijn VlissingenBreskens.
Hoewel het veer KruiningenPerkpolder nog altijd het grootste aantal auto's
overzet, begint Vlissingen-Breskens de achterstand in te lopen. Op eerstge
noemde veer was de toename in 1952 t.o.v. 1951 14-000 auto's, tegenover de lijn
Vlissingen-Breskens een toename van 26.000 auto's,
AANTAL VERVOERDE PASSAGIERS.
1938 1948 1949 1951 1952
Vlissingen-Breskens 342-276 984.527 1.351.128 2.192.216 2.357.307
Terneuzen—Hoedekenskerke 83.878 189.138 234.831 315 394 322.768
Kruiningen—Perkpolder 83.511 1.036.409 1-068.176 1.157.283 1.216.221
Zierikzee—Katse-veer 42.267 126.276 141-957 150.066 155.278
KortgeneWolfaartsdijk 132.152 272.728 262.423 272.786 292.496
Veere—Kamperland 22.332 79.300 62.898 65-216 63.158
Totaal
706.416 2.688.378 3.121.413 4-152.961 4.407.228
Vlissingen-Breskens 47.772
Terneuzen—Hoedekenskerke 6.375
Kruiningen—Perkpolder 15.598
ZierikzeeKatse-veer 5.892
KortgeneWolfaartsdijk 21.611
AANTAL VERVOERDE AUTO'S.
98.954
2.176
193.281
11-301
36.706
160.420
8-356
219.625
15.472
43.281
206.473
13.452
253.282
22.833
59.394
232.043
15.321
267.391
26.428
63.238
Totaal
97.248
342.418
447-154
555.434
604.421
Hieronder volgen de gegevens over de maand December alleen:
Vlissingen—Breskens
Terneuzen—Hoedekenskerke
Kruiningen—Perkpolder
Zierikzee—Katse-weer
Kortgene—Wolfaartsdijk
Veere—Kamperland
PASSAGIERSVERVOER.
13.204 56.389 56.767 134.411 112.840
5-669 13.806 13.175 18.550 19.376
5 657 68.424 81.481 73.988 73.834
2.853 7.713 8.237 7-969 8.695
7.568 20 613 18.687 20.480 21.501
1-235 4.014 3.535 3.570 3.112
Totaal
36.186
Vlissingen-Breskens
Terneuzen—Hoedekenskerke
Kruiningen—Perkpolder
Zierikzee—Katse-veer
Kortgene—Wolfaartsdij k
2.167
412
1.029
261
1.228
170.959
7.839
446
16.022
856
3.353
181.882
10-311
721
18.447
1-201
2.815
258.968 239.358
AUTOVERVOER.
11.684 12.222
806 1.092
18.225 17.486
1.378 1.769
4.672 4.810
Totaal
5.097
28.515
33.495
36-765
37.379
De maandcijfers vertonen voor het passagiersvervoer een diRing voor Vlissingen
—Breskens Kruiningen—Perkpolder en Veere—Kamperland. Het autovervoer
daarentegen vertoont enkel voor Kuiningen—Perkpolder een daling tegen een
stijging op alle andere lijnen.
Thans is -aan het licht gekomen ,dat twee
jeugdige uit Soerabaja afkomstige Neder
landers, die sinds eind 1949 werden ver
mist, zijn vermoord. De politie heeft hun
stoffelijke resten gevonden in de dessa
Lowoksoru in het Tumpangse. Van de be
volking vernam de politie, dat beide ver
moorden, de heren J. B. Regensburg en K.
N. Graichen, eind 1949 werden weggevoerd
door enkele personen, die inmiddels zelf om
het leven zijn gekomen. Verdere nasporin
gen wezen uit, dat hun stoffelijke resten
in de dessa Lowoksoru begraven zijn. Op
24 October 1949 gingen de 24-jarige onder
wijzer aan de R.K. fröbelschool te Sura-
baja, Graichen, en de scholier van de R.K.
H.B.S. te Surabaja, Regensburg, tezamen
op de fiets naar Malang. De volgende dag
gingen zij eveneens per fiets van Malang
naar Wendit, Na hun vertrek uit Malang
heeft men nooit meer iets van hen gehoord.
SCHOTEN IN DE MIST*
Tijdens een achtervolging op een 42-
jarige uitsmijter hebben twee rechercheurs
in burger in de afgelopen nacht op het J. D.
Meijerplein te Amsterdam eerst een waar
schuwingsschot en vervolgens een voltref
fer gelost op de vluchteling, die poogde
in de mist te ontkomen. De beide recher
cheurs waren de man tot op een meter ge
naderd in de Zwanenburgerstraat, toen hij
lont rook en het op een lopen zette. Via de
nieuwe Amstelstraat rende hij naar het J. D.
Meijerplein, op de hielen gezeten door de
rechercheurs, doch op het plein dreigden
zij in de dichte mist het spoor op de snelle
vluchteling bijster te raken. Dit bracht een
der rechercheurs er toe het tweede schot
direct op de vluchteling te richten. Naar
later bleek trof het hem in zijn zitvlak. On
danks zijn verwonding rende de man nog
ettelijke honderden meters door. Via de
Weesperstraat zetten de rechercheurs de
achtervolging voort, zagen de man de Nieu
we Kerkstraat invluchten en eerst daar gaf
hij, door zijn verwonding gedwongen, zijn
poging op.
Franse communistische leiders zijn
het niet eens»
Volgens een medewerker van het rechtse
Franse dagblad „Le Figaro", die zich ver
schuilt achter de naam „Mr X." en die
wordt beschouwd als zeer goed te zijn in
gelicht over communistische aangelegenhe
den, schrijft dat er onenigheid zou bestaan
tussen de Franse communistische leiders
over het Joodse vraagstuk en het in staat
van beschuldiging stellen van negen Rus
sische geneesheren, waaronder vijf joden.
Volgens „X." zouden zich twee groepe
ringen onder deze leiders hebben gevormd.
Tot de ene, die de Zionisten gunstig ge
zind zou zijn, zouden de waarnemende se
cretaris-generaal Jacques Duclos en Etienne
Fajon, een der drie partysecretarissen, be
horen.
De andere groepering, die fel anti-Zionis
tisch en zelfs anti-semitisch zou zijn, zou
worden geleid door de partijsecretaris en lid
van het politieke bureau der Franse com
munistische partij, Auguste Lecouer en Bil-
loux.
Kern van een Oostduitse
luchtmacht gesticht?
Volgens de Westberlijnse „Strijdgroep te
gen onmenselijkheid" is thans in Oost-
Duitsland, in strikt geheim, de kern van een
Oostduitse luchtmacht gesticht.
Deze kern zou beschikken over vijftig
jachtvliegtuigen van het type „Jak 18"»
die in drie escadrilles zouden zijn onder
verdeeld. De basis der escadrilles zouden
te Cottubus, Kamenz en Bautzen zijn.
ZWAAR WEER IN NOOR
WEGEN»
Zware stormen langs de Noorse West
kust hebben in het afgelopen weekeinde
aanzienlijke schade aan schepen, opstand
en verbindingen toegebracht. Een Deense
haringboot met acht man aan boord
wordt vermist.
Een Brits en een Noors ertsschip had
den moeilijkheden met de stuurinrichting
Het Britse schip heeft enige tijd geheel
stuurloos rondgedreven, doch men slaag
de er in een noodroer te maken waar
door men uit de kust kon blijven.
Een geheel nieuw huis aan de kust
werd verwoest door de storm. Vijf kleine
Noorse vaartuigen liepen aan de grond.
PEULVRUCHTEN KALENDER
Met het doel de huisvrouw voor te
lichten over de voedingswaarde en de
bereidingswijze van peulvruchten,
heeft de Peulvruchten-studiecombina
tie te Wageningen een „Peulvruchten
kalender" laten vervaardigen. Deze
kalender, die als motto voert: „Men
moet vooral niet de goede Oud Hol
landse gewoonte vergeten om een of
tweemaal per week peulvruchten te
eten" is samengesteld uit bijzonder
frisse platen, en vormt een peulvruch-
ten-kookboek-aan-de-muur dat iedere
huisvrouw graag zal bezitten.
VERKEERSRECHT
Verschenen is het eerste nummer
van de nieuwe A.N.W.B. uitgave „Ver
keersrecht", een speciaal juridisch
tijdschrift, gewijd aan het wegverkeer.
Dit maandblad beoogt in het alge
meen een ruimere publicatie te geven
aan de juridische aspecten van ver-
keersvraagstukken. In het eerste num
mer schreven de Ministers van Ver
keer en Waterstaat en van Justitie een
voorwoord.
Nederland emigreert. Met de K.L.M.
„Costellation" „Friesland" zijn gister
morgen van Schiphol naar Biak acht
en vijftig passagiers vertrokken die in
Nieuw Guinea een nieuw vaderland
hopen te vinden.
Morgen zullen te Amersfoort 88
nieuw benoemde reserve-officieren
van de geneeskundige dienst van de
Kon. Landmacht worden beëdigd.